- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 1 224
Tätä valokeskustelua lukiessa ei voi kuin miettiä, että taisi löytyä asia minkä Opel on tehnyt parhaiten.
Ainakin Astra K:ssa (2016-2021) ja uskoakseni muissakin uudemmissa GM-tekniikkaan perustuvissa Opeleissa valoautomatiikka toimii seuraavasti:
Ajovalot ja perävalot palavat, jos on hämärää (pilvinen syyspäivä riittää) tai tuulilasinpyyhkimet ovat käytössä. Näiden valojen päälläoloa on osoittamassa merkkivalo mittaristossa.
Mittarivalaistus ohjautuu hämäräkytkimellä. Valoisalla mittarivalot ja näyttöjen taustavalot ovat kirkkaina. Hämärällä ne taas asettuvat siihen kirkkauteen mikä on himmentimellä asetettu.
Kiteytettynä siis näin:
Valoisaa: päiväajovalot päällä ja mittarivalot kirkkaina
Pimeää/hämärää: Ajovalot, perävalot ja himmennetyt mittarivalot. Lisäksi merkkivalo mittaristossa.
Valoisaa, mutta sataa (eli pyyhkimet päällä): Ajovalot, perävalot ja kirkkaat mittarivalot. Merkkivalo mittaristossa.
Ajo- ja perävalojen päälläoloa ei siis ole mitenkään kytketty mittarivaloihin.
Nuo kolme tapausta kattavat lähes kaikki ajotilanteet ja automatiikka hallitsee ne täydellisesti. Ainoa tilanne jossa valot saattaa joutua sytyttämään käsin, on sumu tai lumisade päiväsaikaan. Silloin on niin valoisaa ettei hämäräkytkin sytytä valoja, mutta pyyhkimiäkään ei tarvitse, joten valot eivät syty sitäkään kautta.
				
			Ainakin Astra K:ssa (2016-2021) ja uskoakseni muissakin uudemmissa GM-tekniikkaan perustuvissa Opeleissa valoautomatiikka toimii seuraavasti:
Ajovalot ja perävalot palavat, jos on hämärää (pilvinen syyspäivä riittää) tai tuulilasinpyyhkimet ovat käytössä. Näiden valojen päälläoloa on osoittamassa merkkivalo mittaristossa.
Mittarivalaistus ohjautuu hämäräkytkimellä. Valoisalla mittarivalot ja näyttöjen taustavalot ovat kirkkaina. Hämärällä ne taas asettuvat siihen kirkkauteen mikä on himmentimellä asetettu.
Kiteytettynä siis näin:
Valoisaa: päiväajovalot päällä ja mittarivalot kirkkaina
Pimeää/hämärää: Ajovalot, perävalot ja himmennetyt mittarivalot. Lisäksi merkkivalo mittaristossa.
Valoisaa, mutta sataa (eli pyyhkimet päällä): Ajovalot, perävalot ja kirkkaat mittarivalot. Merkkivalo mittaristossa.
Ajo- ja perävalojen päälläoloa ei siis ole mitenkään kytketty mittarivaloihin.
Nuo kolme tapausta kattavat lähes kaikki ajotilanteet ja automatiikka hallitsee ne täydellisesti. Ainoa tilanne jossa valot saattaa joutua sytyttämään käsin, on sumu tai lumisade päiväsaikaan. Silloin on niin valoisaa ettei hämäräkytkin sytytä valoja, mutta pyyhkimiäkään ei tarvitse, joten valot eivät syty sitäkään kautta.
 
	 
 
		 
 
		
 
 
		 
 
		 ainakin yhdessä mallissa. Jonnebemareita näkyy paljonkin pimeässä missä palaa valkoiset angel eyesit, vilkut ja sumarit tai jotain näiden yhdistelmiä
 ainakin yhdessä mallissa. Jonnebemareita näkyy paljonkin pimeässä missä palaa valkoiset angel eyesit, vilkut ja sumarit tai jotain näiden yhdistelmiä  mutta ei nekään perä pimeänä aja
 mutta ei nekään perä pimeänä aja 
 
		
 mitä nuo xenonit kestää 150-200tkm päällä ja nykyään maksavat noin 100€/pari. Noh säästö se on pienikin säästö, joka sitten vituttaa suunnattomasti kun joku ajaa perään lumituiskussa kun ajelet perse pimeenä ja taaksepäin autosi näkee 5m päähän. En tiedä, vaikka olisi peräänajajan vika(?) (onkohan tämmösestä ennakkotapausta, jossa edellä ajava ei ole käyttänyt sään edellyttämiä valoja ja tulee peräänajetuksi, kuka maksaa viulut?) mutta matka keskeytyy ja siinä sitten ihmetellään et olipa hyvä säästää satanen polttimoissa joita joutuu ehkä pari kolme kertaa auton elinkaaren aikana vaihtamaan kun oottelee hinuria omalle kipolleen.
 mitä nuo xenonit kestää 150-200tkm päällä ja nykyään maksavat noin 100€/pari. Noh säästö se on pienikin säästö, joka sitten vituttaa suunnattomasti kun joku ajaa perään lumituiskussa kun ajelet perse pimeenä ja taaksepäin autosi näkee 5m päähän. En tiedä, vaikka olisi peräänajajan vika(?) (onkohan tämmösestä ennakkotapausta, jossa edellä ajava ei ole käyttänyt sään edellyttämiä valoja ja tulee peräänajetuksi, kuka maksaa viulut?) mutta matka keskeytyy ja siinä sitten ihmetellään et olipa hyvä säästää satanen polttimoissa joita joutuu ehkä pari kolme kertaa auton elinkaaren aikana vaihtamaan kun oottelee hinuria omalle kipolleen. 
 
		
 
 
		 
 
		 ...
... 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		