Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse ainakin laitan suksiboksin katolle ennen talven ensimmäistä Lapin reissua ja otan pois viimeisen reissun jälkeen (yleensä jollain viiveellä). Tänä talvena oli boksi katolla reilut pari kuukautta. Sen verran työlästä irrotella tuota, että miksi ei ajaisi tyhjän boksin kanssa väliajan. Vaikutus kulutukseen arkiajossa kaupungissa on ihan mitätön.

Juuri näin.. Ja sitten moni asuu kerrostalossa, niin sitä suksiboksia ei välttämättä saa mihinkään varastoon jatkuvasti.

Noissa on maukasta kun sattuu itellä olemaan tarpeeksi iso tai pieni auto ja saa ahdettua sen väkisin noiden väliin, vaikka sitten joutuisi itse kömpimään kontista ulos. Yleensähän mulkkuja on yksi eli voi ajaa apparin oven kiinni kuskin oveen jos toinen auto on sopivasti.

Ei todellakaan kannata alkaa parkkeeraaman autoa mihinkään liian pieneen väliin "toisen kiusaksi".. Sitä saattaa hyvin äkkiä löytää kolhuja omasta autosta, jos joku mainitsemasi mulkku siitä hieman kiusaantuu. Tai jos siihen viereiseen autoon tulee joku viiden lapsen perhe, niin niiden ovien kanssa ei välttämättä olla kovin tarkka.
 
Ei todellakaan kannata alkaa parkkeeraaman autoa mihinkään liian pieneen väliin "toisen kiusaksi".. Sitä saattaa hyvin äkkiä löytää kolhuja omasta autosta, jos joku mainitsemasi mulkku siitä hieman kiusaantuu. Tai jos siihen viereiseen autoon tulee joku viiden lapsen perhe, niin niiden ovien kanssa ei välttämättä olla kovin tarkka.
Ilman muuta kannattaa, perään sitten lasku videon kera, niin voivat katsoa iltaisin mitä tulikaan tehtyä suutuksissaan.
 
Mitä väliä suksiboksilla tai sumuvaloilla on, kumpikaan ei aiheuta vaaratilanteita tai mitään muitakaan tilanteita liikenteessä.

Jos ärsyyntyminen on noin pienestä kiinni niin suosittelen terapiaan menoa...

Etusumuvalot usein häikäisevät aivan vitusti. Etenkin kun amispellet menee sinne asentelemaan vielä jotain superledejä tai vastaavia. Ne kun sojottavat sitten aina aivan päin vittua, yleensä vastaantulevaa suoraan naamaan. Lisäksi samat uunot yleensä sumarien kanssa ajavat parkit päällä, jolloin sitä paskaläjää on pimeällä huomattavasti hankalampi havaita risteystilanteissa kun on lumivalleja pitkin taajamaa saatikka keskustan risteyksissä kun ei ne sumarit kanna yhtä pitkälle, eikä kerrostalojen läpi näe. Kun näkee lähestyvän auton ajovalot rakennuksen takaa, niin tietää keskustassa vähän olla varovaisempi, nämä samat sankarit kun tahtovat ajella miten sattuu muutenkin.

Etusumarit päällä on kyllä hyvä varoitusmerkki kaikille muille kuljettajille sumarien käyttäjästä. Yleensä ovat huonoja kuskeja.
 
Maksaako autojen rekisterikilvet nykyään laskujakin
Aika selvittäminen niissä parkkipaikkakolhuissa saattaa olla, mielummin pidän autoni ehjänä pysäköimällä syrjemmälle.
Rekisterikilven perusteella selviää omistaja mitä kysyttiin vai haluatko laajemman suomennoksen?

Saattaahan niissä olla, kerro tämä vielä latauspisteiden rakentajille, etteivät laita niitä kaikkia samaan kohtaan vaan sinne tänne. Muuten aika utopiaa sähköautolla ainakaan lähteä valitsemaan tyhjiä rivejä jostain toiselta puolen parkkista. Ja selvityksen toki hoitaa tahattomissa tapauksissa vakuutusyhtiö (jos hoitaa, eikä vain maksa suoraan) ja tahallisissa tapauksissa (kuten kiukuspäissään toisen autoa hakkaavat) sellainen taho kuin poliisi.
 
se suksiboksi on heidän mielestään jotenkin "cool". Mielessäni nämä on kaikki jotain kääntöveitsiä harrastavia susipaita-reisitaskuhousumiehiä.
Olet outo. Oliko pakko? Nyt näen mielessäni vain ne bändipaidat ja hevariparrat, enkä pysty näkemään tätä pois. Tähän asti olen ajatellut nämä hiihtoharrastusta ryyppyreissuilla feikkaaviksi pöhöiksi, jotka luulevat tila-autoaan urheilulliseksi. Kuitenkin isifarkuilla, rumalla kauluspaidalla ja halvoilla silmälaseilla.

E: En tosiaan käsitä ilmiötä. Mitään anopinkuljetuslaatikkoa epäcoolimpaa ja pierunhajuisempaa keski-ikäisyyden kiteytymää en keksi. Enkä nyt tietenkään tarkoita todellista tarvetta ja käyttöä vaan sitä, minkä kaikki tiedämme. Useimmilla suksiboksi on koristeena tai sitä käytetään noin kolme kertaa kuuden vuoden autonpitoaikana. Sama kuin vetäisi perävaunua näön vuoksi 365 päivää vuodessa.
Etusumarit päällä on kyllä hyvä varoitusmerkki kaikille muille kuljettajille sumarien käyttäjästä. Yleensä ovat huonoja kuskeja.
Joo. Joko pellejä jotka luulevat että sumuvaloilla on ornamentaalinen tarkoitus tai apinoita, jotka eivät tiedä että autossa on tällaisia lailla säädeltyjä valaisimia joiden käytöstä vastaa kuljettaja, ja tieliikennelaki koskee heitäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Joko pellejä jotka luulevat että sumuvaloilla on ornamentaalinen tarkoitus tai apinoita, jotka eivät tiedä että autossa on tällaisia lailla säädeltyjä valaisimia joiden käytöstä vastaa kuljettaja, ja tieliikennelaki koskee heitäkin.
Tähän päälle voisi lisätä vielä pitkät päällä ajelijat tai itse polttimoita vaihtavat, vaikka eivät tiedä miten päin niitä laitetaan sinne umpioon. Sen verran paljon on tämän talven pimeänä aikana ajanut perässä häikäiseviä valoja.
 
Tähän päälle voisi lisätä vielä pitkät päällä ajelijat tai itse polttimoita vaihtavat, vaikka eivät tiedä miten päin niitä laitetaan sinne umpioon. Sen verran paljon on tämän talven pimeänä aikana ajanut perässä häikäiseviä valoja.
Samoin silmäpuolena ajelijat. Todennäköisesti näitä samoja paviaaneja, jotka lopulta huomatessaan tai aktivoituessaan laittavat polttimoita ylösalaisin eivätkä edes huomaa. Useimmissa tapauksissa vaatii jo eräänlaista erityislahjakkuutta laittaa polttimo väärään asentoon.
 
Täällä näemmä IL/IS kommenttiosion syvät rivit kokoontuvat lopulta. Aivan absurdia settiä ja yleistämistä ilman mitään muuta perustelua kuin elämänkoulu.
 
Hienoa pysäköintiä. Kahdella autolla saatu vietyä neljän auton tila..
Näyttää volvon kannalta tosi huonolta parkkeeramiselta, koska tossa ois tilaa yli metri mennä tolppaan päin helposti. Älkää viitsikö olla viiksiä ja parkkeeratkaa mahdollisimman oikein!
 
Kotipoliisit ja naapurikyylät on kyllä aika samanhenkistä porukkaa. Kiinnostaisi tietää perimmäinen syy heidän ajatusmaailmaan ja käytökseen...

Enkä tarkoita tässä tai naapurit vituttaa -ketjussa kirjoittavia henkilöitä, jotta vältytään suuremmilta väännöiltä.




Itse aiheeseen, liikenteessä suurin vitutuksen aihe on huono kuntoiset tiet. Kohta taas alkaa talven jäljiltä teiden korjaaminen, eli suurimpiin reikiin käydään lapioimassa bitumia ja oikein jos panostetaan, niin kaistalle syntyneisiin uriin vedetään uusi pinta, siis vain urien kohdalle...
En ymmärrä miksi ei suomessa ole tienpintoja tehty betonista, edes noita suurempia/liikennöityjä ajoväyliä. Kun joissain paskastaneissakin, jossa ei routia, tms., ole, niin silti betonia vaan. Ai niin, ne nastarenkaat. ;)
Mitä seurannut kun uusia teitä tehty lähialueille, niin asvalttikerroksen paksuus ei ole järjin suuri. Verrattuna kuviin/videoihin muulta, kun tehdään asvalttitie, niin onhan se paksun näköinen kerros.
 
En ymmärrä miksi ei suomessa ole tienpintoja tehty betonista, edes noita suurempia/liikennöityjä ajoväyliä. Kun joissain paskastaneissakin, jossa ei routia, tms., ole, niin silti betonia vaan. Ai niin, ne nastarenkaat. ;)
Betoni olisikin kumipyörille paremman kitkakertoimensa ansiosta parempi. Sitä kokeiltiin 90-luvulla Tampereen kehätiellä ja Nurmijärvellä, ei kestänyt routaa.
 
Tyhmänä kysyn, että miten tuon fordin olisi tuohon väliin pitänyt parkeerata ettei olisi vienyt koko tuota puoltatoista ruutua? Jompikumpi noista Volvoista tuossa on väärässä paikassa, ja tuon kuvan perusteella näyttää että tämä musta Volvo vie parkkeerauksellaan sen yhden ylimääräisen ruudun. Eihän se nyt tuon Fordin vika ole, että autojen välissä on puoltoista ruutua ja hän siihen parkkeeraa. Tuohon nyt ei olis autoa mahtunu väliin vaikka Ford ois ajanu harmaan Volvon kanssa peilit vastakkain...
Jos parkkipaikka ns sekaisin pysäköity, niin ohje on että itse pysäköidään ruutuun, vaikka sitten ajaisi kahden auton levyisen tilan keskelle.

Kuvasta en erottanut ruutuja, joten kuvan postaajan kuvauksen mukaan mennään. Ymmärtääkseni paikan ruudut on alimittaisia, eli sen osalta voi kyllä siirtäisin osan ärtymyksestä pakan mitoittajalle, jos ei mahdu ruutuun, jota ei edes erota, niin sitten kuski arpoo sopivat välit, josta seuraa se että tulkintoja piisaa.
Etusumuvalot usein häikäisevät aivan vitusti. ...

Sumareista ärsyyntymisen ymmärrän, suksiboksit, no jos kunnolla, niin ei ka suuresti haittaa/ärsytä, ja aika hyvin pitää kanssa-atoilia tuntea että kyse saamattomasta laiskasta kuskista, joka toiminnallaan nostattaa fosiilisen hintaan.
 
Juuri näin.. Ja sitten moni asuu kerrostalossa, niin sitä suksiboksia ei välttämättä saa mihinkään varastoon jatkuvasti.



Ei todellakaan kannata alkaa parkkeeraaman autoa mihinkään liian pieneen väliin "toisen kiusaksi".. Sitä saattaa hyvin äkkiä löytää kolhuja omasta autosta, jos joku mainitsemasi mulkku siitä hieman kiusaantuu. Tai jos siihen viereiseen autoon tulee joku viiden lapsen perhe, niin niiden ovien kanssa ei välttämättä olla kovin tarkka.
Ei mua kiinnosta omilla 400t ajetuilla tonnin pommin autoilla jos joku avaa oven kylkeen. Uudemmalla/siistimmällä toki eri asia.

Itse avaisin varmaan samalla tapaa oven kylkeen jos oma auto siististi ruudussa ja naapuri ajanut viivan päälle tms. perseillyt.
 
Suksiboksit eivät sinällään yllätä, että ovat suosittuja myös kesällä. Ainakin lapsiperheissä tuo on ollut kautta aikojen tapa saada lisätavaratilaa suht helposti. Voisin kuvitella, että aika monella palvelee nimenomaan tavarankuljetuksessa, ei ehkä niin paljoa suksien kuskaamiseen, ainakaan kesällä.

Itse en moista laatikkoa katolle halunnut, sen sijaan hommasin pyörätelineen päälle tällaisen laatikon:

Backspace XT

Taisi olla 300 litraa lisätilaa, mutta toki tuossakin omat "ominaisuutensa". Rapakelissä menee aika likaiseksi ja kosteammassa kelissä voi pohja hieman kastua, mutta ei pahasti. Näppärä napata pois tarvittaessa ja helpompi lastata/purkaa.

Sumuvaloja enemmän itseäni häiritsevät hämärässä pakotetuilla päivävaloilla ajavat autoilijat, joissa samalla auton perä on täysin pimeä. En jaksa uskoa, että tuo voisi tapahtua täysin vahingossa, koska se vaatii aktiivisia toimia kuljettajalta ja lisäksi aika töhö saa olla, jos ei pimeässä tajua, että ajovalot ovat pois päältä.
 
Suksiboksit eivät sinällään yllätä, että ovat suosittuja myös kesällä. Ainakin lapsiperheissä tuo on ollut kautta aikojen tapa saada lisätavaratilaa suht helposti. Voisin kuvitella, että aika monella palvelee nimenomaan tavarankuljetuksessa, ei ehkä niin paljoa suksien kuskaamiseen, ainakaan kesällä.

Itse en moista laatikkoa katolle halunnut, sen sijaan hommasin pyörätelineen päälle tällaisen laatikon:

Backspace XT

Taisi olla 300 litraa lisätilaa, mutta toki tuossakin omat "ominaisuutensa". Rapakelissä menee aika likaiseksi ja kosteammassa kelissä voi pohja hieman kastua, mutta ei pahasti. Näppärä napata pois tarvittaessa ja helpompi lastata/purkaa.

Sumuvaloja enemmän itseäni häiritsevät hämärässä pakotetuilla päivävaloilla ajavat autoilijat, joissa samalla auton perä on täysin pimeä. En jaksa uskoa, että tuo voisi tapahtua täysin vahingossa, koska se vaatii aktiivisia toimia kuljettajalta ja lisäksi aika töhö saa olla, jos ei pimeässä tajua, että ajovalot ovat pois päältä.
Mikä tässä nyt oli se ärsytyksen aihe ja mihin suuntaan?

Lunkaamasi boxi on ainakin aivan älyttömän hintainen. Tietysti ehkä jos raahaa boxia katolla 24/7/365 niin tuo maksaa ilmanvastuksen kautta itsensä takaisin, mutta vastapalloon voisi esittää kysymyksen että mitä sellaista tuollaisessa raahaa etteikö se tavalliseen isoon farkkuun sisälle mahtuisi? Etäisesti pystyn keksimään 5 henkilön tapauksessa skenaarion, mutta käytännössä esim 4hlö + kaikki laskurojut&tingentangelit mahtuu autoon sisälle jos menee autojunalla ja ajettavaa on 100km pää lappiin mennessä. Muuten kerran vuodessa tapahtuvaan lapin reissuun boxi on kyllä hinta&laatusuhteeltaan aika lyömätön.

Edelleen tosin jäi epäselväksi että vituttaako ne boksi katolla nysvääjät vai kaahaajat :)?

Tänään sai kyllä taas ihmetellä muutamien turistien kädettömyyttä, olihan sitä lunta ja se vielä ”pöllysi” muttta ihan hyvin pystyi 3 numeroisilla teilläkin vetämään yli 100 vauhtia niin muutama tuuhio sielä veti ”parhaimmillaan” 60 koska ”en ole ikinä lunta nähnyt”, olisi kannattanut jäädä näiden spedejen kotiin kun ajamiminen niin ylivoimaiselta näytti. On siinä pieni perspektiivi ero ajataanko mittari 60 vai 110 samalla tiellä :):):)
 
Tänään sai kyllä taas ihmetellä muutamien turistien kädettömyyttä, olihan sitä lunta ja se vielä ”pöllysi” muttta ihan hyvin pystyi 3 numeroisilla teilläkin vetämään yli 100 vauhtia niin muutama tuuhio sielä veti ”parhaimmillaan” 60 koska ”en ole ikinä lunta nähnyt”, olisi kannattanut jäädä näiden spedejen kotiin kun ajamiminen niin ylivoimaiselta näytti. On siinä pieni perspektiivi ero ajataanko mittari 60 vai 110 samalla tiellä :):):)
Pöllyävä lumi on pahin mahdollinen ajokeli, näkyvyys on rajoitettu mutta se ei ilmeisesti koske sinua? Jollain laser katseella läpi tuiskun?
Hullun hommaa ajaa ilman näkyvyyttä, sakkoja tulossa jos kolahtaa...
 
Pöllyävä lumi on pahin mahdollinen ajokeli, näkyvyys on rajoitettu mutta se ei ilmeisesti koske sinua? Jollain laser katseella läpi tuiskun?
Hullun hommaa ajaa ilman näkyvyyttä, sakkoja tulossa jos kolahtaa...
No se ei nyt kuitenkaan ollut mikään läpinäkymätön sumuverho, ihan hyvin pystyi nuo tuuhiotkin ohittamaan, mutta toki kesäkelillä niitä ohitusmahdollisuuksia olisi olllut 3x enemmän.

vink vink: sitä 60 hinanaavaa tuuhiota se pöllyävä lumi ei voinut häiritä ellei siksi laske vastaantulevasta autosta nousevaa hetkellistä pilveä. Kyllä se pöllyävä lumi haittaa pääasiassa vain ja ainoastaan niitä takaa tulevia ohittajia.
 
Sumuvaloja enemmän itseäni häiritsevät hämärässä pakotetuilla päivävaloilla ajavat autoilijat, joissa samalla auton perä on täysin pimeä. En jaksa uskoa, että tuo voisi tapahtua täysin vahingossa, koska se vaatii aktiivisia toimia kuljettajalta ja lisäksi aika töhö saa olla, jos ei pimeässä tajua, että ajovalot ovat pois päältä.

Tämä on vähän sellainen asia että kun ratissa istuu ihminen joka ei autoista mitään ymmärrä, mittaristossa palaa kumminkin valot ja päivänvalot on niin kirkkaat että hämärässä näyttää siltä että valot olisi päällä niin ei ne tajua ajatella että perseessä ei pala yhtään valoa...

Esimerkiksi mutsi 80v on tälläinen autoilija, onneksi heidän autossa palaa aina kaikki valot, mutta keskikonsolissa ei pala valot ellei viiksestä käännä erikseen "valoja päälle" ja tätä hän ei osannut tehdä kun yritin puhelimessa neuvoa.
 
Esimerkiksi mutsi 80v on tälläinen autoilija, onneksi heidän autossa palaa aina kaikki valot, mutta keskikonsolissa ei pala valot ellei viiksestä käännä erikseen "valoja päälle" ja tätä hän ei osannut tehdä kun yritin puhelimessa neuvoa.
Noin periaatteessa auton rattiin ei pitäisi olla mitään asiaa jos ei osaa käyttää hallintalaitteita. Valojen päälle kytkeminen on kuitenkin about niin peruskauraa kuin ylipäätään voi olla.
 
Noin periaatteessa auton rattiin ei pitäisi olla mitään asiaa jos ei osaa käyttää hallintalaitteita. Valojen päälle kytkeminen on kuitenkin about niin peruskauraa kuin ylipäätään voi olla.

Olen samaa mieltä, lääkärin mukaan ajokunnossa ei ole mitään vikaa niin mitään ei voi...

Toki nyt kannattaa muistaa että valot tuossa kyseisessä autossa on siis aina päällä kun moottori käy, ei vain osaa kääntää sisällä olevia valoja keskikonsolissa päälle kun ei ole tarvetta.
 
Noin periaatteessa auton rattiin ei pitäisi olla mitään asiaa jos ei osaa käyttää hallintalaitteita. Valojen päälle kytkeminen on kuitenkin about niin peruskauraa kuin ylipäätään voi olla.
No osa autovalimistaja on onnistunut sen sössiin huolella. Toki kuljettajan vastuulla, mutta kun se automatiikkakin häärii, niin haastetta
 
@pulatunnus, siltikin kuljettaja on vastuussa ajoneuvosta jota kuljettaa. Tässä ei voi tojotan ja rellun valmistajien niskaan tätä valo-avuttomuutta kipata. Tuo on yksistään ratin ja penkin välissä olevan ihmisen vastuulla käyttää auton (suunnittelukukkaset huomioiden) hallintalaitteita tilanteen edellyttämällä tavalla. Autoissa on pitänyt iät ajat laittaa valoja ”käsin” päälle. Se ei voi olla yllättävää, että avustava automatiikka ei ole täydellinen. Varsinkin kun viallisia esimerkkejä on liikenteessä päivittäin liikkeellä.
 
Mikä tässä nyt oli se ärsytyksen aihe ja mihin suuntaan?

Lunkaamasi boxi on ainakin aivan älyttömän hintainen. Tietysti ehkä jos raahaa boxia katolla 24/7/365 niin tuo maksaa ilmanvastuksen kautta itsensä takaisin, mutta vastapalloon voisi esittää kysymyksen että mitä sellaista tuollaisessa raahaa etteikö se tavalliseen isoon farkkuun sisälle mahtuisi? Etäisesti pystyn keksimään 5 henkilön tapauksessa skenaarion, mutta käytännössä esim 4hlö + kaikki laskurojut&tingentangelit mahtuu autoon sisälle jos menee autojunalla ja ajettavaa on 100km pää lappiin mennessä. Muuten kerran vuodessa tapahtuvaan lapin reissuun boxi on kyllä hinta&laatusuhteeltaan aika lyömätön.

Edelleen tosin jäi epäselväksi että vituttaako ne boksi katolla nysvääjät vai kaahaajat :)?

Tänään sai kyllä taas ihmetellä muutamien turistien kädettömyyttä, olihan sitä lunta ja se vielä ”pöllysi” muttta ihan hyvin pystyi 3 numeroisilla teilläkin vetämään yli 100 vauhtia niin muutama tuuhio sielä veti ”parhaimmillaan” 60 koska ”en ole ikinä lunta nähnyt”, olisi kannattanut jäädä näiden spedejen kotiin kun ajamiminen niin ylivoimaiselta näytti. On siinä pieni perspektiivi ero ajataanko mittari 60 vai 110 samalla tiellä :):):)

Pahoittelen, jos ei ollut aiemmin selkeätä: suksiboksit ei ärsytä, ainakaan muilla autoilijoilla, mutta valottomat autoilijat ärsyttää.

Joo, tuo takaboksi ei välttämättä ole järkevä kaikissa olosuhteissa, mutta meillä hankintaa puolsi useampi seikka: en halunnut peittää auton kattoikkunaa suksiboksilla, perhe on viisihenkinen, niin tavaratilana autossa toimii vain farmarin takaluukku, meillä oli ennestään tuolle laatikolle soveltuva pyöräteline, mutta ei kattokaiteita, harrastetaan jonkin verran telttailua ja se +30kg säkki menee paljon helpommin tuohon laatikkoon kuin katolle (jos olisi edes sopinut) jne. Lopuksi saatiin tuo laatikko n. 400 eurolla, niin all in all, oli järkiostos. ;)
 
Sumareista ärsyyntymisen ymmärrän, suksiboksit, no jos kunnolla, niin ei ka suuresti haittaa/ärsytä, ja aika hyvin pitää kanssa-atoilia tuntea että kyse saamattomasta laiskasta kuskista, joka toiminnallaan nostattaa fosiilisen hintaan.
Joo, nämä ovat eri tason juttuja. Valojen väärä ja huono käyttö on ärsyttävää. Ikävää ja haitallista kaikille.

Turhat suksiboksit ympäri vuoden katolla - vielä kun ne saattavat olla täynnä ties mitä jätettä - ovat vaan tyhmää ja outoa. Ei sinänsä haittaa muita, ellei laatikko ole väärin kuormattu. Jotenkin verrattavissa irrotettavaan vetokoukkuun, jota ei koskaan irroteta ja ruostuu totaalisen kiinni. Joskus auton omistaja ei ole edes tiennyt miten se kuuluisi irrottaa, ja ääritapauksessa joku jorma ei uskonut, että irrotettavia koukkuja on olemassa.
 
Tätä oon ihmetelly, ettei oo yhtään aikaisemmin käyny. Ihmiset kun ajavat naama kiinni puhelimessa ja aivan täysin ilman turvavälejä. Nyt se sitten sattui.

"Keli erittäin huono" ei ole mikään selitys näille, en usko kelin olleen normaalia talvikeliä kummempi. Tollot vaan eivät tajua pitää valoja päällä, eikä turvavälejä. Sitten eiköhän siellä oo rampilta joku sokea uuno vaihtanut moottoritielle toisen eteen, niinkuin yleensä tapahtuu.
 
Tätä oon ihmetelly, ettei oo yhtään aikaisemmin käyny. Ihmiset kun ajavat naama kiinni puhelimessa ja aivan täysin ilman turvavälejä. Nyt se sitten sattui.

"Keli erittäin huono" ei ole mikään selitys näille, en usko kelin olleen normaalia talvikeliä kummempi. Tollot vaan eivät tajua pitää valoja päällä, eikä turvavälejä. Sitten eiköhän siellä oo rampilta joku sokea uuno vaihtanut moottoritielle toisen eteen, niinkuin yleensä tapahtuu.
Veikkaan myös rampilta eteen tulijaa syypääksi. Sellaisia liittymisiä näkee jo hyvänkin sään aikaan että hirvittää.
 
Veikkaan myös rampilta eteen tulijaa syypääksi. Sellaisia liittymisiä näkee jo hyvänkin sään aikaan että hirvittää.
Katselin, että Nissanissa tais olla perse rikki. Ei nyt mikään todiste, mutta auto sopisi ”profiiiliin”. Oulussa kyllö tuntuu olevan ihan hullua koko meno muutenkin, jokusen (kymmenen) kertaa kun läpi on ajanut.
 
Asiallisella nopeudella muutaman kilometrin ajan edessäni ajanut Dacia Duster laski sitten sen nopeuden asiattoman alas. Vakionopeuden säätimen luku 86 laski sitten 69:een 80kmh alueella. Perässäni autoa ja rekkaa, edessä Duster, joka hidasti kun vaalien tienvarsimainonnan kilpiä tuli rivi.

Olikohan se kuuluisa "vaalinumero syötti palturia tunnistinjärjestelmään" vai oltiinkohan menossa äänestämään. Rivissä oli ainakin Antti Häkkänen numerollaan 77 ja muita en sitten muista.
Edit: Ja hidastus oli siis pysyvää.
 
Asiallisella nopeudella muutaman kilometrin ajan edessäni ajanut Dacia Duster laski sitten sen nopeuden asiattoman alas. Vakionopeuden säätimen luku 86 laski sitten 69:een 80kmh alueella. Perässäni autoa ja rekkaa, edessä Duster, joka hidasti kun vaalien tienvarsimainonnan kilpiä tuli rivi.

Olikohan se kuuluisa "vaalinumero syötti palturia tunnistinjärjestelmään" vai oltiinkohan menossa äänestämään. Rivissä oli ainakin Antti Häkkänen numerollaan 77 ja muita en sitten muista.
Edit: Ja hidastus oli siis pysyvää.
Onko jossain dusterissa muka liikennemerkkien tunnistus? Hyvä että on neljä pyörää, ratti ja veivilasit.
Autoilusta kiinnostunutta kuskia noihin ei saa edes lisävarusteena, että luulen vian olevan siinä...
 
Onko jossain dusterissa muka liikennemerkkien tunnistus? Hyvä että on neljä pyörää, ratti ja veivilasit.
Autoilusta kiinnostunutta kuskia noihin ei saa edes lisävarusteena, että luulen vian olevan siinä...

On ne sentään sen verran fiksuja olleet dacian tehtaalla että laittaneet etuoviin varoitustarrat joissa lukee "Step away" ettei tule vahingossakaan istuttua tuollaiseen.

148.jpg
 
Nelostie poikki, 24 autoa ketjukolareissa – keli erittäin huono

Siellä on taas ollut turvavälit ja nopeudet kohdillaan tähän keliin.
Kolme ketjukolaria Oulun seudulla (is.fi 24.3. 14:04 | Päivitetty 24.3. 16:38)
"Ketjukolareista kaksi on Kempeleen suunnalla ja ne aiheuttavat haittaa pohjoiseen menevillä kaistoilla. Ketjukolarit ovat Zateliitin ja Ouluntullien ramppien välissä."
Toisessa viisi ja toisessa seitsemän ajoneuvoa

"Hetkeä näitä myöhemmin tuli tieto kolmannesta ketjukolarista. Se on Höyhtyän kohdalla ja haittaa etelään suuntautuvaa liikennettä."

Kuvienkin perusteella huonohko keli, kuten ketjussa arveltu, väärä ajonopeus, väärät turvavälit.


Ilmeisesti kohdat sellaisia ettei vastaantulijoita päin ole ajeltu, joten yksi virhe , ei edes yhden kuljettajan useat virheet ei johda viiden, saati seitsemän auton kolariin.


(Lainasmerkeissä olevat tekstit lainattu linkin artikkellista)
.
 
Viimeksi muokattu:
"Keli erittäin huono" ei ole mikään selitys näille, en usko kelin olleen normaalia talvikeliä kummempi. Tollot vaan eivät tajua pitää valoja päällä, eikä turvavälejä. Sitten eiköhän siellä oo rampilta joku sokea uuno vaihtanut moottoritielle toisen eteen, niinkuin yleensä tapahtuu.

Keli oli oikeasti ihan helvetin huono. Samaan hengenvetoon toki sanottava, oululaiset eivät osaa ajaa, että turvavälejä ei osata pitää, valoja ei pidetä päällä ja ramppeja ei osata käyttää. Keskimääräinen oululainen on liikenteessä täysin itsekeskeinen idiootti.
 
Tuollakin on varmaan kaikki perinteiseen huonon ajokelin tapaan kuvitellut ajavansa tosi varovaisesti. Eli tiputetaan vauhtia 20km/h alle rajoituksen, mutta:

-ajetaan päiväajovaloilla perä pimeänä lumipöllyssä
-turvaväli edellä ajavaan 2 auton mittaa
-kaikki ajaa oikealla kaistalla yhdessä jonossa

Mutta kunhan nopeus on alle rajoituksen, niin kuvitellaan, että ollaan varovaisia ja hyviä kuskeja, vaikka todellisuudessa olisi turvallisempaa ajaa rajoituksen sallimaa vauhtia ja pitää muut turvatekijät kunnossa.
 
Mutta kunhan nopeus on alle rajoituksen, niin kuvitellaan, että ollaan varovaisia ja hyviä kuskeja, vaikka todellisuudessa olisi turvallisempaa ajaa rajoituksen sallimaa vauhtia ja pitää muut turvatekijät kunnossa.
Jos huonoissa oloissa nostaa vauhtia 19km/h, niin vahingot riskit kyllä kasvaa, siis jos se vahinko silti sattuisi, niin seuraukset pahempia.

Joo, jos turvavälit kunnossa, niin kasa pienempi, tosin jos sitä vauhtia ei ole sovitettu keliin, niin sinne kasaan olisi joku ajanut sen vajaa kaksikymppi lujempaan. (edit ehkä paljon enemmän lujempaa).

Joo tartuin tuohon nopeuteen, se nopeuden lasku huonossa kelissä on tärkeää, ei siitä vapaudu että kytkee valot ja osa siirtyy ohituskaistalle. Ja jos jounoutumista, niin nopeuden nosta tarkoittaa vielä pidempiä turvavälejä ja että näkyvyyttä myös.
 
Lähes aina ketjukolareissa on kaksi selkeää syytä: ajetaan liian lähellä toisia ja tilannenopeus on olosuhteisiin liian suuri. Kolarin juurisyy voi toki syntyä ilman näitä, esim. joku tyrkkää kiihdytyskaistalta toisen eteen tms., mutta useimmiten ne seuraavat kolariin joutuvat autot syyllistyvät kahteen ensimmäiseen.
 
Keli oli oikeasti ihan helvetin huono. Samaan hengenvetoon toki sanottava, oululaiset eivät osaa ajaa, että turvavälejä ei osata pitää, valoja ei pidetä päällä ja ramppeja ei osata käyttää. Keskimääräinen oululainen on liikenteessä täysin itsekeskeinen idiootti.
Luulin, että tämä oli urbaanilegenda, mutta ekaa kertaa Oulussa käydessä sen kyllä huomasi. Ihan järjetöntä sekoilua. Rovaniemellä kaikki taas on normaalisti,joten joku liikennetajun musta-aukko tuonne on päässyt syntymään.
 
Onko jossain dusterissa muka liikennemerkkien tunnistus? Hyvä että on neljä pyörää, ratti ja veivilasit.
Autoilusta kiinnostunutta kuskia noihin ei saa edes lisävarusteena, että luulen vian olevan siinä...

Autoilusta kiinnostunut kuski? Siis joku kaksikymppinen, joka ajelee pillurallia huvikseen jollain spoileripemarilla. Eiköhän kaikki normaalit aikuiset ole kiinnostunut autoilusta mahdollisimman vähän -melkoisen tylsää hommaa ;-)
Mitä harrastat? "No, tietsikkapelejä ja autoilua" ;-D
 
Nelostie poikki, 24 autoa ketjukolareissa – keli erittäin huono

Siellä on taas ollut turvavälit ja nopeudet kohdillaan tähän keliin.

Ei tästä ole kuin muutama viikko (11.3) kun etelässä sama tilanne ja mahdollisuus vaikka suuronnettomuuteen...

Näkyvyys pöllyävän lumen takia metrejä, jengi vetää tuusulan motaria 2-3m turvavälillä ylinopeutta, suurinosa ilman takavaloja koska ilma oli "kirkas" päivällä ja ainoan kenet näin menevän sumuvalo päällä, olin minä itse :facepalm:

Montakos vuotta siitä oikeasti isosta ketjukolarista on aikaa missä taisi porukkaa kuollakin? 90% autoilijoista ajaa tuolla aivan muissa maailmoissa ja keskittyy kaikkeen muuhun...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 023
Viestejä
4 617 793
Jäsenet
75 974
Uusin jäsen
Apneahko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom