• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos tietyömaa on sellainen että tien pinnassa on sormenpään kokoisia kiviä tai vastaavia, jotka kulkeutuvat pidemmällekkin on ihan syystä pienempi rajoitus myös työajan ulkopuolella. Turhaa niiden yli on kiirehtiä ja laittaa kimmokkeita muiden autojen tuulilaseihin jne.
Tuolla ohikulkutien rempassa ei sellaisia ilmeisesti ole niin riittää että mennään hiljaa vain silloin kun työmiehet on siellä heilumassa.
 
Riippuu ihan täysin siitä millainen suunnitelma menee elylle läpi ja minkälaisia riskejä työmaalle arvioidaan aktiivisen työajan ulkopuolella.

Eli hyvä että se onnistui tuossa, mutta ei ole mikään itsestäänselvyys...
Juu ei todellakaan ole. ELYn normi tuntuu olevan 50km/h tai 30km/h rajoitus 24/7/365 riippumatta siitä onko kyseessä jokin tikun risaus/kissanristiäiset tai oikeasti alempaa nopeutta vaativa toimenpide.
 
BMW ja Audi sijoilla 5 ja 7. Dynaamista ajettavuutta siis. Top 10:ssä myös Kia ja Renault.

Ehkä tuo BMW:n ja Audin tulos vahvistaa sitä, että autot on haluttuja myös nuorison keskuudessa? Itse tuli ainakin kaahattua nuorena :)

– Japanilaisten autojen kuljettajat taitavat olla niitä tunnollisia perheenisejä ja -äiteja, jotka eivät halua ottaa riskejä, Pasterstein arvelee.
13-3-10120503.png

Näille automerkeille peltipoliisi välähtää useimmin: BMW, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä
 
BMW ja Audi sijoilla 5 ja 7. Dynaamista ajettavuutta siis. Top 10:ssä myös Kia ja Renault.

Ehkä tuo BMW:n ja Audin tulos vahvistaa sitä, että autot on haluttuja myös nuorison keskuudessa? Itse tuli ainakin kaahattua nuorena :)

Näille automerkeille peltipoliisi välähtää useimmin: BMW, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä

Mitenkähän jos tilasto olisi tehty ilman noiden turhien huomautuksien laskemista (+3km/h ylinopeutta satasen alueella ja listalla ollaan) :D
 
Mitenkähän jos tilasto olisi tehty ilman noiden turhien huomautuksien laskemista (+3km/h ylinopeutta satasen alueella ja listalla ollaan) :D
Jep :D On kyllä aivan joutava tilasto, kun huomautus ei ole mikään oikea ylinopeusrangaistus, vaan aivan turha lappu. Itse luin tuon jutun liian epätarkasti.

Saksalaiset saivat viime vuonna eniten ylinopeusrangaistuksia automerkeistä, kun poliisin lähettämät huomautukset, rikesakot ja sakot suhteutetaan kunkin automerkin kokonaismäärään Suomen liikenteessä.

Sitten taas Toyotassa ja Nissanissa taitaa nopeusmittari heittää niin paljon, että ei edes noita huomautuksiakaan tule :)

Edit:

Oli siellä kumminkin tuollainen tarkennus isommista ylinopeuksista.

– Kärki ei yllättänyt. Tuntuma on ollut sama entuudestaan ja jo pitkään, varsinkin kovissa ylinopeuksissa (yli 20 km/h) saksalaismerkit ovat olleet kärjessä, sanoo Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa taulukossa onkin selvästi sanottu, että huomautukset on mukana, eli 0 € ja huomautuksia saa olla vaikka 10 000 kpl :)

________

Mitenkähän jos tilasto olisi tehty ilman noiden turhien huomautuksien laskemista (+3km/h ylinopeutta satasen alueella ja listalla ollaan) :D
Näköjään tuo poliisikin ihmettelee Dodgen ja Jeepin sakkoja. Mutta paskat ne mitään sakkoja on, vaan noita huomautuksia oikeasta nopeudesta :)

Ilmeisesti BMW, Audi ja Mersu ei ihmetytä, koska tulee myös kunnon ylinopeuksia niillä sakemanneilla.
Esimerkiksi Dodgen omistaja saa pikavoiton ylinopeudesta keskimäärin kerran neljään ajovuoteen. Dodgen ja Jeepin sijoitus ihmetyttää. Se on erikoista, Pasterstein kummastelee.
 
Viimeksi muokattu:
Ylinopeuksista voidaankin juontaa keskustelu taas kätevästi alinopeuksiin. Tänään ajelin ysitietä peräti 20km matkan illalla. Eka pötkö tuli vastaan, kaikki ajoi 80km/h (100kmh rajotus), ohituskaistalla ohitin 8 autoa pötköön. Tämän jälkeen sai ajaa hetken rauhassa kunnes ennen tamperetta alkaa se saatanan mutkainen osuus missä ei voi ketään ohittaa turvallisesti. Tähän kohtaan tietenkin sattui vuoden autismitapaus joka ajoi suurilta osin 70km/h satasen alueella. 10km sai peesata tämänkin takana kunnes moottoritie alkoi.

Mikäköhän vittu siinä on ettei voi ajaa edes mittarin mukaan sitä satasta jos taulussa niin lukee ja tie suolattu jne?

Alinopeus pitäisi todellakin nostaa sakotettavien asioiden listalle. Tai sitten sääntö joka velvoittaa alinopeutta ajavan antamaan tilaa nopeammin tahtoville (huom. ei siis velvollisuutta tehdä tilaa ylinopeutta ajeleville, eli jos ajat rajotuksen mukaan niin ok), ihan kuten traktorit ym antaa tilaa taakse kertyville pötköille.
 
Tai sitten sääntö joka velvoittaa alinopeutta ajavan antamaan tilaa nopeammin tahtoville (huom. ei siis velvollisuutta tehdä tilaa ylinopeutta ajeleville, eli jos ajat rajotuksen mukaan niin ok), ihan kuten traktorit ym antaa tilaa taakse kertyville pötköille.
Sama velvoite koskee käsittääkseni kaikkia tienkäyttäjiä, ei vain traktoreita ym. Mutta kun ”minulla on oikeus täällä ajaa niin en prkl väistä ketään”-asenne.

Kerran olen nähnyt, kun virkavalta on ottanut tuollaisen tientukepapparaisen sivuun. Mutta tuskin sai suullista huomautusta kummempaa.
 
Ylinopeuksista voidaankin juontaa keskustelu taas kätevästi alinopeuksiin. Tänään ajelin ysitietä peräti 20km matkan illalla. Eka pötkö tuli vastaan, kaikki ajoi 80km/h (100kmh rajotus), ohituskaistalla ohitin 8 autoa pötköön. Tämän jälkeen sai ajaa hetken rauhassa kunnes ennen tamperetta alkaa se saatanan mutkainen osuus missä ei voi ketään ohittaa turvallisesti. Tähän kohtaan tietenkin sattui vuoden autismitapaus joka ajoi suurilta osin 70km/h satasen alueella. 10km sai peesata tämänkin takana kunnes moottoritie alkoi.

Eikös siinä ole ihan hyviä ohituspaikkoja:
- heti ohituskaistojen jälkeen aukeava suora joka kaartuu vasemmalle
- sen jälkeen tuleva pitkähkö alamäki hyvällä näkyväisyydellä
- Käpykankaan montun kohdalla vähän huonompi ohituspaikka
- ennen Suinulan risteystä piiiitkä hyvä ohituspätkä
- Suinulan ja Ruutanan välillä vielä hyvää ohitustilaa

Ruutanasta motarillehan on koko väli keltaista viivaa, vai saavutitko juuri siinä tämän arjen sankarin? Siinä välillä kyllä hermo lepää, tie kapenee (ilmeisesti) sen verran että moni "satasen kuskikin" ajelee tuon välin kahdeksaakymppiä :D
 
Turvallinen ohituspaikkakin on vahvasti kalustosidonnainen asia.
Itse on tullut vaihdettua tänä talvena 10-vuotiaasta ja 100 hp vapari-vehkeestä uuteen 150 hp turboon, niin kyllä tuolla uudella ehtii tarvittaessa ohi ihan eri tavalla kuin vanhalla. Vaikka tuollaista 100-polleista vaparia polkee kuinka paljon, niin ei sitä saa läheskään samanlaisissa koloissa kiihtymään toisesta ohi kuin puolet tehokkaampaa turbopeliä. En mä mitään harakiri-ohituksia tuolla uudellakaan lähde tekemään, mutta vanhan auton kanssa pelivaraa piti ohitustilanteissa olla kuitenkin maantienopeuksissa suunnilleen puolet enemmän verrattuna nykyiseen. Saatika jos ohituspaikka on ylämäessä, niin vanha ei vaan jaksanut kiihtyä, kun uusi taas kiihtyy nätisti ylämäkeenkin mennessä.
 
Eikös siinä ole ihan hyviä ohituspaikkoja:
- heti ohituskaistojen jälkeen aukeava suora joka kaartuu vasemmalle
- sen jälkeen tuleva pitkähkö alamäki hyvällä näkyväisyydellä
- Käpykankaan montun kohdalla vähän huonompi ohituspaikka
- ennen Suinulan risteystä piiiitkä hyvä ohituspätkä
- Suinulan ja Ruutanan välillä vielä hyvää ohitustilaa

Ruutanasta motarillehan on koko väli keltaista viivaa, vai saavutitko juuri siinä tämän arjen sankarin? Siinä välillä kyllä hermo lepää, tie kapenee (ilmeisesti) sen verran että moni "satasen kuskikin" ajelee tuon välin kahdeksaakymppiä :D
Tulin sieltä Yliskylän risteyksestä muutaman kilsa ennen vikaa ohituskaistaa ennen Tamperetta. Ohituskaistalla hoitui se pitkä letka hidastelijoita, mutta tämä sankari tuli tosiaan vastaan siinä vähän ennen sen keltaisen osuuden alkua. :btooth:

Siinä oli sen verran vastaantulijaa ja sohjovallia keskellä että ei pystynyt ihan puikkaamaan ohitse. Ja kun muutama kilsa oli kulunut niin oltiinkin tuolla kieltoalueella jo...

Tuo tie onkin ihan eri peli siitä yliskylästä eteenpäin kun liikenne vähenee ja tie suoristuu, aika mukava ajella sinne JKL päin. :)
 
Enpä anna vittujakaan, vakkarissa 5 km/h portaat. 90 km/h mittarissa tulee 82-83 lappuja kotiin. Muut jarruttaa kameroihin ja tekee jojoefektin, itse ajan tasaista nopeutta vasemmalla ja vältän jojoefektiä.

Oli aika pitkään kamerat työmatkan varressa, nyt siirretty muualle niin ei räpsy.

Seuraavassa viestissä jotain epämääräistä ulinaa varmaan mutta evvk.
Eikös se ollut juuri tämä Tommy Goldfish joka kertoi ajavansa aina 5km/h alle rajoitusten, tekee varmasti hyvää sujuvalle liikenteelle kun siitä mennään suihkien ohi vasemmalta ja oikealta :rolleyes:

Viimeisen parin kuukauden aikana on muuten välkkynyt useampikin kamera mutta ei ole lappuja tullut, liekö tulleet järkiinsä ettei jokaisesta 3-4km/h ylityksestä lähetä. Pimeällähän tuo välkkyvä kamera on helvetin ärsyttävä, meinaa aina saada laakin.
 
Mä tapasin eilen (taas) perinteisen ohituskaistakiihdyttelijän. Ajeltiin kakkostietä Nakkilasta Porin suuntaan, kun sain kiinni kolmen auton ryhmän, joista etummainen ajeli tasan 80kmh mittarinopeutta (eli ~75 todellista). Vaan kun ohituskaista alkoi, löytyi kaasupoljin. Rajoitushan tuossa ei näin talvisaikaan muutu mihinkään. Vähemmän yllättävästi ohituskaistan loppuessa myös vauhti katosi.
 
Tulin sieltä Yliskylän risteyksestä muutaman kilsa ennen vikaa ohituskaistaa ennen Tamperetta. Ohituskaistalla hoitui se pitkä letka hidastelijoita, mutta tämä sankari tuli tosiaan vastaan siinä vähän ennen sen keltaisen osuuden alkua. :btooth:

Siinä oli sen verran vastaantulijaa ja sohjovallia keskellä että ei pystynyt ihan puikkaamaan ohitse. Ja kun muutama kilsa oli kulunut niin oltiinkin tuolla kieltoalueella jo...

Tuo tie onkin ihan eri peli siitä yliskylästä eteenpäin kun liikenne vähenee ja tie suoristuu, aika mukava ajella sinne JKL päin. :)
Juu tuttu väli, juuri tulin saman pätkän (Yliskylän risteyksestä lähtien) :P Tienkäyttäjän linjalle saa soitella ahkerasti jos tota väliä usein kulkee, se on kumma kun tuo "keli vaihtuu" siinä Siitaman risteyksessä monesti (nopeusrajoituksien puolesta). Tampereelta tullessa körötellään monesti 80 tuohon asti, kun vaihtuu sataseksi ja sama toisinpäin motarille asti.

No kerrotaanpa vielä, kun tänään tuolla välillä ärsytti ns. poliisiletka, jonka saavutin seitsemäntenä autona hieman ennen tätä ko. ohituskaistaa. Letkaa vetää vanha Transit pumpaten 70-80 todellista, pollet seuraavana siviilimaijalla.
- Ohituskaista alkaa, letkan kolmas ampuu ohi
- Tämä huomaa mitä ohittaa, tiukka jarrutus ja koko loppupätkä niin ettei viisari varmasti osu sataseen.
- Transukuski on perus ohituskaistakiihdyttelijä ja mennään 90 todellista :tup:

Lopputuloksena koko tuolla ohituspätkällä tämän letkan ainoa, 3. auto pääsi ohi tuosta, melkein rintarinnan mennen koko pätkän :facepalm: Ja poliiseja ei tietysti kiinnosta, liikennehän sujuu komeasti :tup:
 
Eikös se ollut juuri tämä Tommy Goldfish joka kertoi ajavansa aina 5km/h alle rajoitusten, tekee varmasti hyvää sujuvalle liikenteelle kun siitä mennään suihkien ohi vasemmalta ja oikealta :rolleyes:

Viimeisen parin kuukauden aikana on muuten välkkynyt useampikin kamera mutta ei ole lappuja tullut, liekö tulleet järkiinsä ettei jokaisesta 3-4km/h ylityksestä lähetä. Pimeällähän tuo välkkyvä kamera on helvetin ärsyttävä, meinaa aina saada laakin.
Mikäli tuo oli kysymys niin en. Mikäli kakaramainen provo niin ei jatketa keskustelua.

Tänään tuli pitkästä aikaa ajeltua Helsinkiin ja jotenkin yllättyi taas liikenteen muutoksesta normaalimaisemiin verrattuna. Itse ajoin kilsan-pari alle rajoituksen koko matkan ja ainoastaan muutama auto meni ohi, mutta itse sai olla pitkiä matkoja vasemmalla kaistalla. Ehkei muut huomanneet että melkein koko tku--hki väli oli 120km/h. Lohjan jälkeen melkein kaikki muut ajelivat alle satasta ja suunnilleen jokaisesta liittymästä tuli hitaampi auto keulan eteen(monet näistä oli takseja) johtaen jarrutteluun, vaikka olisi ollut hyvää tilaa hoitaa kiihdytys valmiiksi asti. Ei ollut ruuhkaa mutta johtuisiko pääkaupunkiseudun kuskien heikoista turvaväleistä että puolityhjät tiet saadaan noin jumiin?
 
Viimeksi muokattu:
Juu tuttu väli, juuri tulin saman pätkän (Yliskylän risteyksestä lähtien) :p Tienkäyttäjän linjalle saa soitella ahkerasti jos tota väliä usein kulkee, se on kumma kun tuo "keli vaihtuu" siinä Siitaman risteyksessä monesti (nopeusrajoituksien puolesta). Tampereelta tullessa körötellään monesti 80 tuohon asti, kun vaihtuu sataseksi ja sama toisinpäin motarille asti.

No kerrotaanpa vielä, kun tänään tuolla välillä ärsytti ns. poliisiletka, jonka saavutin seitsemäntenä autona hieman ennen tätä ko. ohituskaistaa. Letkaa vetää vanha Transit pumpaten 70-80 todellista, pollet seuraavana siviilimaijalla.
- Ohituskaista alkaa, letkan kolmas ampuu ohi
- Tämä huomaa mitä ohittaa, tiukka jarrutus ja koko loppupätkä niin ettei viisari varmasti osu sataseen.
- Transukuski on perus ohituskaistakiihdyttelijä ja mennään 90 todellista :tup:

Lopputuloksena koko tuolla ohituspätkällä tämän letkan ainoa, 3. auto pääsi ohi tuosta, melkein rintarinnan mennen koko pätkän :facepalm: Ja poliiseja ei tietysti kiinnosta, liikennehän sujuu komeasti :tup:
Juu olen tuota päivää pelännyt kun onkin sivarit pötkön mukana ajelemassa ja ampasee kesäkuivalla 140km/h ohi satkun alueella joistakin. Aika rapsakka sakko saattaa tulla jos edes kortti säilyy.:D

En tiedä miten laki on rakennettu noiden jonotilateiden näkökulmasta.... pitääkö ohittaa tarkalleen 100km/h se 90km/h ajava jonon osakas? Ja kun näitä on viisi tai kymmenen niin jokanen kerrallaan? :btooth: Ei mitään järkeä. Mieluummin ampua kiskasee kaikki kerrallaan jollain kunnon suoralla.

Olihan tossa pori tmp välillä alkuvuodesta n. 10 autoa auran perässä. Saamattomat tietenkin ajoi possujonossa 50km/h ja etummainen aurassa kiinni. Tein tilanneanalyysin takaa mistä näki kätevästi, että tie on tyhjä. Ei muutakun ohi. Tossakin toisaalta jonon ekan asema on paha; josset roiku sen rekan tms. perseessä, tunkee joku siihen väliin heti.
 
En tiedä miten laki on rakennettu noiden jonotilateiden näkökulmasta.... pitääkö ohittaa tarkalleen 100km/h se 90km/h ajava jonon osakas?

Nopeusrajoitusta ei saa ylittää edes ohitustilanteessa. Virallisesti siis. Tosin en tiedä sitten kuinka hanakasti poliisi sakottaa noista ohitusylityksistä, maantiellä kun on pääsääntöisesti turvallisempaa ohittaa rivakasti pientä ylinopeutta kuin jurnuttaa siinä vieressä tasan rajoituksen mukaan...
 
Tai ihan vaan siitä että liikennemäärät on moninkertaisia. Ja kehyskuntien työmatkasukkuloijat ne ruuhkat aiheuttaa muutenkin.
Moninkertaiset liikennemäärät ei pitäisi vaikuttaa melko tyhjillä teillä, ellei ajele niin toisten takapuskurissa tottuneesti ettei sieltä näe tien olevan melkein tyhjä ;)

Nopeasti mietittynä en heti keksinyt parempaakaan selitystä kun tuon tottumuksen jonotteluun.
 
Nopeusrajoitusta ei saa ylittää edes ohitustilanteessa. Virallisesti siis. Tosin en tiedä sitten kuinka hanakasti poliisi sakottaa noista ohitusylityksistä, maantiellä kun on pääsääntöisesti turvallisempaa ohittaa rivakasti pientä ylinopeutta kuin jurnuttaa siinä vieressä tasan rajoituksen mukaan...
Jep, tuopa tuossa nimenomaan on, että lain mukaan ylinopeutta ei ohittaessa saisi tulla, ohitus lain mukaan on kuitenkin itsemurhaan verrattava teko mikäli ei ole pitkähköä suoraa...
 
Siis tyhjällä tiellä ruuhka? Voisitko nyt avata vähän kun nuo on hiukan toisensa poissulkevia asioita.

Ei ollut ruuhkaa mutta johtuisiko pääkaupunkiseudun kuskien heikoista turvaväleistä että puolityhjät tiet saadaan noin jumiin?

Tai ihan vaan siitä että liikennemäärät on moninkertaisia. Ja kehyskuntien työmatkasukkuloijat ne ruuhkat aiheuttaa muutenkin.

Moninkertaiset liikennemäärät ei pitäisi vaikuttaa melko tyhjillä teillä, ellei ajele niin toisten takapuskurissa tottuneesti ettei sieltä näe tien olevan melkein tyhjä ;)

Nopeasti mietittynä en heti keksinyt parempaakaan selitystä kun tuon tottumuksen jonotteluun.

Veikkaanko oikein että luit jonkun aiemmin kirjoittamani kohdan vaan väärin? En tiedä mistä tuon ruuhkan sinne keksit. Koko homman pointti oli että tiellä oli vähän liikennettä, mutta tämä vähäinen määrä kuskeja ajoivat niin että tien välityskyky jumitti pahasti.

Tilaa olisi ollut pitää turvavälejä, mutta niitä ei pidetty(ehkä olettaen että siellä etupuskurissa hiljaa ajavan auton edessä on jono jota siellä ei ollut). Haitari-ilmiötä jatkuvasti ilman järkevää syytä, paitsi tuo kuskien likinäköisyys, joka korostui vielä liittymissä, joista tultiin hitaasti eteen. Luultavasti tuokin jostain tottumuksesta kiinni että normaalisti liikennettä on enemmän ja on totuttu katsomaan vaan edellä ajavan perävaloja kun ei osata seurata monen auton liikkeitä kerralla.

Ehkä sekin vaikuttaa kun E18 on hki päästä niin täynnä mutkaa että näkyvyyden puute saa kuskit oppimaan likinäköisiksi? ;)

muoks: Totuttuun tyyliin noin Lohjan kohdalla taas alkoi tuntua siltä että liikenne sujui ja ihmiset ympärillä seurasi ympäristöään.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan tossa pori tmp välillä alkuvuodesta n. 10 autoa auran perässä. Saamattomat tietenkin ajoi possujonossa 50km/h ja etummainen aurassa kiinni. Tein tilanneanalyysin takaa mistä näki kätevästi, että tie on tyhjä. Ei muutakun ohi. Tossakin toisaalta jonon ekan asema on paha; josset roiku sen rekan tms. perseessä, tunkee joku siihen väliin heti.
Tässä muuten hyvä pointti. Mitä teetkin, niin muiden mielestä teet väärin. Tosin, jos joku pystyy tunkemaan siihen väliin, niin autosta riippuen pystyisi ehkä myös itse menemään siitä tukosta ohi.

Tänään sain itsekin peesailla yhtä junnaajaa. 80 km/h maantiellä nopeus seilasi 60-80 väliä. Kun rajoitus vaihtui 80->60 ja junnaajalla oli taulussa 70, niin hän jatkoi sillä matkaa. Kun taajamamerkki tuli vastaan, niin tämän nopeus tippui neljäänkymppiin. Tässä vaiheessa kuroin etumatkan umpeen jatkoin eri suuntaan. Varmaan joku puhelinta räpläävä koko ikänsä vain saaressa ajanut mummo oli ratissa.
 
Pari päivää sitten joku kuorma-auto-kuski ei tiennyt, mitä eroa on hätävilkulla ja parkkivalolla.

Oli parkkeerannut kuorma-autonsa kadunvarteen hätävilkut päällä. Kuorma-auton takana oli toinen auto, joka peitti näkyvistä sen kuorma-auton oikean reunan ja siinä olevat oikealle osoittavat vilkut, jolloin näytti siltä, että se vaan vilkuttaa vasemmalle.

Luulin, että se vilkuttaa sen takia että on lähtemässä liikenteeseen sieltä, ja sitten meni heti minulla jalka jarrupolkimelle ajatuksella, että "änkeekö se sieltä eteeni?".


tieliikennelaki sanoi:
Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.

Tässä ei ollut kyse mistään tuollaisesta lain sallimasta tilanteesta. Ja tämä tilanne sai myös ymmärtämään, miksi laki menee tuollai kuin se menee; Hätävilkkua ei aina erota normaalista vilkusta, kun ei välttämättä aina näe molemminpuolisia vilkkuja.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä ei ollut kyse mistään tuollaisesta lain sallimasta tilanteesta. Ja tämä tilanne sai myös ymmärtämään, miksi laki menee tuollai kuin se menee; Hätävilkkua ei aina erota normaalista vilkusta, kun ei vältämättä aina näe molemminpuolisia vilkkuja.
Koneinsinööreillä ja itänaapureilla tuntuu olevan se käsitys että hätävilkut ovat lupa pysäköidä minne ja miten lystää :facepalm:
 
Kanssa tässä yksi päivä tuli havaittua että edessäpäin on auto hätävilkut päällä tien sivussa. Matkaa tuolle autolle oli kuitenkin sen verran etten nähny mikä siellä oli tilanne. Kyseessä on pitkä suora jossa monet ajavat talvikelillä ojaan ( :confused: ) joten olin valmistautunut "pahimpaan". Kohdalle päästyäni selvisikin että siinä oltiinkin vain pajunkissoja varastamassa metsän puolelta. Tosiaankin saa pysäköidä minne vaan kun lyö hätärit päälle :facepalm:
 
Nimeomaan hätävilkut päälle jos on maantien laitaan pysännyt.

Yksi idiotti luki keskellä tietä karttaa ilmeisesti, auto puoliksi kaistalla ja vilkku oikealle. Joutui vastaantulijan kaistan kautta kiertämään.
 
Teillä sentään on hätävilkkutoiminto, mutta minulla ei ja kerran olisi ollut sille käyttöä.
 
Varmaan moni "ruuhka" jäisi syntymättä moottoriteillä työmatkaliikenteessä, kun ihmiset ohittaessa nostaisivat nopeutta reippaasti. Tietenkin se on laitonta, mutta kun alkaa jostain Keravan tai Klaukkalan rampista tulla autoa tielle, niin moni vasemmalla ajaa sitä 90km/h tai tasan 100 ja sitten ensin oikealla seisotaan jarrulla ja "väistetään" laittomasti vasemmalle alinopeutta, jolloin vartin päästä tällä kohden liikenne seisoo ilman näkyvää syytä. Syy on loppupeleissä liittyjän, mutta sieltä tulee myös kuorma-autoja jne. joilla ei pääse lujempaa. Voisi joku tehdä minielokuvan ruuhkan syntymisestä ja sen syistä. Näkisi omin silmin kun ne väistämisvelvolliset kiilaajat aiheuttaa turhia jarrutteluja.
 
Yksi ratkaisu huonosti toimiviin liittymiin mitä on kehitelty on kokooma-alue, josta autoja päästetään kiihdytyskaistalle sopivilla väleillä(valo-ohjaus tai muu vastaava) jolloin on saatu liittymiset sujuvemmiksi ja tätä kautta parannettu myös tien vetokykyä. Tuo ei vain käytännössä toimi hyvin koska alue vaatii ylimääräistä tilaa(kustannuksia) verrattuna vain suoraan kaistaan ja olisi hyvä jos ihmiset osaisivat itse valita toimivimman ja lain mukaisen tavan ilman kädestä pitelyä. Halvempi tapa on vain laittaa ne kamerat liittymiin ja sakottaa pienestä välistä, jolloin osaamattomat maksaa eikä osaavien tarvitse osallistua osaamattomien aiheuttamiin kustannuksiin. Tähän suuntaan ollaan onneksi menossa.

Tästä löysin juuri sattumalta esimerkin, eli näitä valot päästää auton kerrallaan 5 sekunnin välein liittymään motarille on toteutettu jo ja toimivat todella hyvin. Tien välityskyky nousee huimasti.

 
Toi simu on ihan hauska. Ja osoittaa , kuinka paljon sujuvampaa liikenne olisi kun autojen väli olisi isompi.
 
Se, että kurakeleillä, moottoritiellä ohitetaan ja vaihdetaan kaistaa suoraan eteeni lähes niistäen, sekä toki taas kaikki kurat tuulilasilla.
Enkä edes ajele ruuhkaisina aikoina, tilaa on tiellä, ajaa vaikka ohituskaistaa seuraava kilometri, mutta ei, pakko päästä siihen aivan eteen.
 
Se, että kurakeleillä, moottoritiellä ohitetaan ja vaihdetaan kaistaa suoraan eteeni lähes niistäen, sekä toki taas kaikki kurat tuulilasilla.
Enkä edes ajele ruuhkaisina aikoina, tilaa on tiellä, ajaa vaikka ohituskaistaa seuraava kilometri, mutta ei, pakko päästä siihen aivan eteen.
Auttaisiko näihin, jos alkaisi aina vilkuttelemaan valoja, kun joku vaihtaa suoraan eteen?
 
Väläyttelen valoja lähes jokaiselle noista.

Jotkut jopa vaihtavat takaisin oikealla niin nopeasti että itse joutuu vähän väistämään ettei osu puskuriin. Ei ole kameraa kojelaudalla, kun sen saan hommattua niin ei tarvitse väistellä, on suoraan todistusaineisto.
 
paraslääke on ohittaa ravanheittäjä ja heittää rapaa niskaa, jospa sitä siitä oppii parhaite
 
Kesärajoituksia vaihdetaan ja porukka ei taas jokakeväiseen tapaan osaa katsoa niitä liikennemerkkejä. Ajellaan 80km/h vaikka rajoitus on nostettu 100km/h. Tätä kestää seuraavat pari kuukautta ennenkun herätään ja avataan silmät.
Niin paitsi, että osa herää siinä vaiheessa kun joku menee ohi ja alkaa polkea rinnalla tai jäänyt vähintääkin ohittaneen konttiin roikkumaan.

Se, että kurakeleillä, moottoritiellä ohitetaan ja vaihdetaan kaistaa suoraan eteeni lähes niistäen, sekä toki taas kaikki kurat tuulilasilla.
Enkä edes ajele ruuhkaisina aikoina, tilaa on tiellä, ajaa vaikka ohituskaistaa seuraava kilometri, mutta ei, pakko päästä siihen aivan eteen.
Itse vetäisen ohi ja suoritan samanlaisen manooverin vastapalvelukseksi.
 
takalasiin vois kehittää jonkun tarran " ajat liian lähellä, jos näät tämän tekstin " tai jotain "etkö osaa ohittaa ? " tai jotain tähän suuntaa
 
Ohittajan ohittaminen ei tule kyseeseen, Mersun vapari diisselillä ei paljon siitä 100km/h nopeudesta singota :D
 
Tojotasta oli löytynyt toimiva kaasupoljin! Ajelin nimittäin tos työmatkalla HKI-TRE välin ja tämä Tojo seuras ensin pikkuA Mersua perskärpäsenä ja kun "päästin" sen ohi niin liimautu mun auton persuuksiin koko matkaksi Hämeenlinnasta Tampereelle. Mittarivauhtia oli 140-150km/h näin kesänopeuksien kunniaksi.

Ei nyt kyllä hirveästi ärsyttänyt, mutta vähän se aina ihmetyttää miksi siihen persuuksiin päästään muttei kuitenkaan ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom