• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ai vakkari ei ole rajoitin? :smoke:
Mitä vanhempaan ja halvempaan kalustoon mennään niin sitä enemmän ”nopeustoivomukseksi” tuo muuttuu. Ei ole mitenkään poikkeuksellista että nopeuteen X asetettu vakkari päästää nopeuden seilaamaan X+-N välillä, töllöin kyseessä ei ole rajoitin nopeudelle X. Kaikissa ei ole jarrufunktiota, jyrkkään alamäkeen auto siis menee tyhjäkäynnillä ja rajoittimena on kitka- ja painovoima sekä ilmanvastus, ts. asetettu nopeus voidaan ylittää lähes äärettömästi. Vahvasti epäilen että oikein hyvä ja moderni vakkarikin voi hyvin hetkellisesti päästää nopeuden +1 yli asetuksen, jota rajoittimen ei määritelmällisesti pitäisi päästä tekemään.
 
Samaa ihmettelen. Vasta tuli ajettua 89km/h todellista nopeutta vakkari päällä 80 alueella poliisiauto takana. Mittari näytti viisarin verran yli 90 eikä poliisit pysäyttänyt.
Mä ajoin maanantaina ~19:45 kehä II:lla posliinien maijan perässä 91 todellista, kamerakalibroidulla 89:llä välimatka vähän lisääntyi ja tuolla 91:llä tuntui pysyvän vakiona eli ei noita rajoituksia noudata itse sinivuokotkaan :)
 
Tuolla Lappeenranta - Mikkeli välillä noita kameroita riittää, ja mäkiä. Ja yllättäen siinä on pariin kohtaan laitettu kamera sopivasti jyrkän mäen pohjalle. Automaatilla joutuu polkemaan jarrua kun vakkaripäällä ajelee sen +5km/h todellista nopeutta.
 
Tuolla Lappeenranta - Mikkeli välillä noita kameroita riittää, ja mäkiä. Ja yllättäen siinä on pariin kohtaan laitettu kamera sopivasti jyrkän mäen pohjalle. Automaatilla joutuu polkemaan jarrua kun vakkaripäällä ajelee sen +5km/h todellista nopeutta.

Ööhh, mikä vakkari ei pidä nopeutta vakiona?
 
Tuolla Lappeenranta - Mikkeli välillä noita kameroita riittää, ja mäkiä. Ja yllättäen siinä on pariin kohtaan laitettu kamera sopivasti jyrkän mäen pohjalle. Automaatilla joutuu polkemaan jarrua kun vakkaripäällä ajelee sen +5km/h todellista nopeutta.

Sellainen joka ei aktiivisesti jarruta käyttöjarrulla alamäessä ja samalla jos automaatin moottorijarru ei ole riittävä.
Eikö automaatti naputtele pienemmälle sitä mukaa kun on tarvis? Vai muodostuuko ongelmaksi se, ettei tomaatti tee tätä riittävän nopeasti ja nopeus on hetkellisesti kameran kohdalla liian suuri?
 
Ei vakkarinkaan määritelmällisesti pitäisi niin tehdä.

En tiedä miten V40 tai muiden ajamiesi autojen vakkarit toimivat, mutta kyllä esim edellisen V70:n vakkari päästi alamäessä menemään vapaasti. Parhaimmillaan nopeus 7km/h yli vakkarissa olleen.
 
Eikä se rajoitinkaan pidä sitä max nopeutta yhtään sen paremmin kuin vakkarikaan. Tasaisella vakkari pitää nopeuden kumminkin ihan riittävän hyvin.
 
Eikö automaatti naputtele pienemmälle sitä mukaa kun on tarvis? Vai muodostuuko ongelmaksi se, ettei tomaatti tee tätä riittävän nopeasti ja nopeus on hetkellisesti kameran kohdalla liian suuri?
Monet momentinmuuntimelliset toteutukset ainakin tekevät niin että moottorijarru on lähempänä manuaalivaihteisen kytkimen polkemista pohjaan samalla kuin pelkkää kaasun nostamista. Eli vaihteistokaan ei aktiivisesti jarruta vaan enemmänkin rullaa.
 
Eikä sen tarvitse olla edes automaatti. Esimerkiksi loppupään golf iv manuaalina sähköisellä kaasupolkimella ei mene moottorijarrutukselle vakkarilla ajettaessa. Jos alamäessä pudottaa vakkarin pois, niin moottorijarrutus alkaa, vauhti hidastuu (tai nopeuden kiihtyminen pienenee) ja ajotietokoneen kulutusnäyttö menee nollille.
 
Monet momentinmuuntimelliset toteutukset ainakin tekevät niin että moottorijarru on lähempänä manuaalivaihteisen kytkimen polkemista pohjaan samalla kuin pelkkää kaasun nostamista. Eli vaihteistokaan ei aktiivisesti jarruta vaan enemmänkin rullaa.

edit:
Käyttäjällä @heyrst on ihan hyvä pointti. Jääkööt tämä toimintaperiaatteista keskustelu johonkin toiseen hetkeen, toiseen ketjuun. :)
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ole ennen nähnyt tuollaista vakionopeudensäädintä joka ei jarruttaisi kun nopeus kasvaa liikaa? Varmaan tuossa tapauksessa olisi parempi puhua vähimmäisnopeudensäätimestä?
 
Enpä ole ennen nähnyt tuollaista vakionopeudensäädintä joka ei jarruttaisi kun nopeus kasvaa liikaa? Varmaan tuossa tapauksessa olisi parempi puhua vähimmäisnopeudensäätimestä?

Harvempi taitaa jarrutella. Uudemmat varmaan kyllä (siis nämä jotka osaavat hiljentää ja pitää turvaväliä edellä menevään), mutta vanhemmat eivät tietääkseni mikään. Ainoastaan säätelevät nopeutta kaasulla.
 
Enpä ole ennen nähnyt tuollaista vakionopeudensäädintä joka ei jarruttaisi kun nopeus kasvaa liikaa? Varmaan tuossa tapauksessa olisi parempi puhua vähimmäisnopeudensäätimestä?
Kuten Corle tuossa mainitsikin, tuskin mitkään ~10 vuotta vanhemmat vakkarit osaavat jarrutella itsekseen alamäessä. Veikkaan ettei suurin osa uusistakaan, jos eivät ole aktiivisia.
 
Eipä mulla i30 myöskään jarruttele vakkarilla (manuaali). Toisinaan jyrkissä alamäissä joutuu siis puuttumaan nopeuteen.

Tuossa hiljan ihmeteltiin nopeusrajoittimen pointtia. Minusta se on ihan mukava varuste toisinaan, sillä aivan liian suuri osa autoilijoista ajaa esim. kehäteillä sellaisella 50-100km/h vaihtelevalla nopeudella vailla mitään järkevää selitystä. Silloin on kiva laittaa rajoitin päälle ja alistua vaan seuraamaan tohelon massan pumppaavaa rytmiä ilman, että tarttee vilkuilla mittaria saatikka, niinkuin taas ne saatanan tohelot autoilijat, jarrutella kameroiden kohdalla.
 
Ja jos mäki iso niin auton moottorista riippuen voi hiipua tai kiihtyä mäkeen kuten kuskillakin. Harva sitä nyt muutamien kilsojen takia alamaes alka jarrua paineleen.

Jos vauhtia on +5 gpsin mukaan ja jyrkän alamäen jälkeen sitä vauhtia on +15 ja siinä on kamera heti mäen pohjalla niin mitäpä urpo luulet painanko jarrua vai otanko ihan ajankuluekseni sakot.
 
Mistäs pojat on keksineet noita "määritelmiään" vakkarille? Määritelmällisesti se kun ei autovalmistajan mielestä ole mikään "vakionopeudensäädin", vaan cruise control. Vakkari nyt vaan sattuu olemaan paikallinen käännöskukkanen.

Autovalmistajan puolesta vakkarilla määritetään autolle miniminopeus jossa pyritään pysymään, eikä mitään standardinopeutta. Jotainhan tästä kertoo sekin että kaasulla auto kiihtyy ja kaasua löysätessä palaa takaisin asetettuun minimiin.

Rajoittimella taas määritetään se maksiminopeus, eikä sillä ole mitään tekemistä vakkarin kanssa, vaikka täällä hinnat alkaen malleilla ajelevat niin väittävätkin. Rajoittimella ei _mielestäni_ oikeastaan tee yhtään mitään ellei kuski ole täysin kyvytön huomioimaan ympäristöään tai rajoitin ole lukittavissa just vaikka sitä nuorisoa varten...toki sitä voi vakkarityyppisesti käyttää sen vakkarin puuttuessa, mutta eipä ole itselle koskaan tällaista autoa osunut...
 
Rajoitin määrää maksimilukeman ja vakkari minimilukeman, vähän niinkuin osalle kuskeista nopeusrajoitus on minimi ja toisille maksimi sallittu nopeus. Kamerat on niitä varten joilla molemmissa kohdissa ymmärrys toiminnasta menee pieleen :P
 
Mistäs pojat on keksineet noita "määritelmiään" vakkarille? Määritelmällisesti se kun ei autovalmistajan mielestä ole mikään "vakionopeudensäädin", vaan cruise control. Vakkari nyt vaan sattuu olemaan paikallinen käännöskukkanen.

Autovalmistajan puolesta vakkarilla määritetään autolle miniminopeus jossa pyritään pysymään, eikä mitään standardinopeutta. Jotainhan tästä kertoo sekin että kaasulla auto kiihtyy ja kaasua löysätessä palaa takaisin asetettuun minimiin.

Rajoittimella taas määritetään se maksiminopeus, eikä sillä ole mitään tekemistä vakkarin kanssa, vaikka täällä hinnat alkaen malleilla ajelevat niin väittävätkin. Rajoittimella ei _mielestäni_ oikeastaan tee yhtään mitään ellei kuski ole täysin kyvytön huomioimaan ympäristöään tai rajoitin ole lukittavissa just vaikka sitä nuorisoa varten...toki sitä voi vakkarityyppisesti käyttää sen vakkarin puuttuessa, mutta eipä ole itselle koskaan tällaista autoa osunut...
Olisi mielenkiintoista kuulla autovalmistajan lausumana, että cruise controlilla määritellään vain auton miniminopeus. Varsinkin, kun jopa valmistajien itsensä laatimat auton käyttöoppaat väittävät toisin. Minkä vuoksi nykyiset vehkeet sitten kuluttavat jarruja usein alamäessä pyytämättä? Onko autossani jotain vikaa, kun kerran toiminta poikkeaa valmistajan määrittelyistä? :confused:

Kyllä se nähdäkseni olet sinä, joka noita määritelmiä, jopa valmistajan puolesta, keksii itse.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla autovalmistajan lausumana, että cruise controlilla määritellään vain auton miniminopeus. Varsinkin, kun jopa valmistajien itsensä laatimat auton käyttöoppaat väittävät toisin. Minkä vuoksi nykyiset vehkeet sitten kuluttavat jarruja usein alamäessä pyytämättä? Onko autossani jotain vikaa, kun kerran toiminta poikkeaa valmistajan määrittelyistä? :confused:

Kyllä se nähdäkseni olet sinä, joka noita määritelmiä, jopa valmistajan puolesta, keksii itse.
Riippuu hyvin pitkälti siitä onno sun autossa adaptiivinen cruise control vai tavallinen vanhanliiton, jotka on keskenään taas melko eri asioita. Normi vakkari ei ole mitenkään yhteydessä jarruihin, vaan ohjaa ajamista vain ja ainoastaan käskyttämällä moottoria. Adaptiivinen taas nimensä mukaisesti sopeutuu tilanteeseen, jolloin sen on mahdollista myös jarrutella alamäkiin, normivakkari ei voi alamäissä muuta kuin moottorijarrutella...
 
Rajoittimella taas määritetään se maksiminopeus, eikä sillä ole mitään tekemistä vakkarin kanssa, vaikka täällä hinnat alkaen malleilla ajelevat niin väittävätkin. Rajoittimella ei _mielestäni_ oikeastaan tee yhtään mitään ellei kuski ole täysin kyvytön huomioimaan ympäristöään tai rajoitin ole lukittavissa just vaikka sitä nuorisoa varten...toki sitä voi vakkarityyppisesti käyttää sen vakkarin puuttuessa, mutta eipä ole itselle koskaan tällaista autoa osunut...
Omassa autossani on vakkari ja rajoitin, ja käytän rajoitinta monesti liukkailla keleillä vähän niin kuin vakkarina. Nopeus pysyy tasaisena kun vaan painaa kaasua riittävästi. Vakkarilla ajelu on välillä aiheuttanut jännää pakaroiden väliin, kun onkin tullut esimerkiksi loskaa renkaiden alle ja vakkari on alkanut hätiköimään. Rajoittimella voi reagoida heti itse nostamalla jalan kaasulta.

Muissa uutisissa, enemmänkin hämmensi kuin ärsytti, kun joku paineli "polkupyörällä" autoni ohi 40 km/h alueella. Kyseinen ajopeli, joka siis oli fatbike sähkömoottorilla, kulki polkematta viittäkymppiä ja taitaa asettua ajoneuvoluokassa kevariksi. Kuski ajeli pyörätiellä, ei näkynyt rekisterikilpeä ja ei tuommoiselle vakuutustakaan kukaan myy. Kypärä sentään oli päässä.
 
Vakkareitahan on ollut jo tovi ”mit breaking function” eli siis vain tyhmä jarru joka rajaa vauhtia, sitten on ”adaptive cruise” joka siis osaa hiljentää jos vaikka edessä joku turaa hiljempaa. Näitä on ollut ”oikeissa autoissa” jo vuosikymmen, itselläkin kohta suomalaista keski-ikää lähestyvä vekotin adaptive cruisella.

Tähän päälle sitten kaikki Volvojen ja muiden jalankulkija törmäysestimet, joita ei taida löytyä kuin suht uusista
+5v vanhat volvot.

Mutta yksinkertaistaen voisi sanoa että vakkarilla säädetään hyvän päivän keskinopeus, ja rajoitin pitäisi nimensä mukaisesti olla max. nopeus, mutta kaippa joku valmistaja on voinut tämänkin sössiä ja toteuttaa rajoittimen jarruttomana jolloin alamäessä nopeus on mitä sattuu...
 
-17 vuosmallinenkaan manuaali ei jarruttele itse, taitaa olla vaan jossain kalliimmissa autoissa tuo ominaisuus
Ei tavallisessa vakionopeudensäätimessä tai nopeudenrajoittimessa ole jarrutoimintoa, eli vain moottorijarrulla "jarruttaa".

Sitten on myös vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Aktiivinen osaa pitää turvavälin. Mahtaa olla myös jotain autopilottia esim Teslassa.

Aktiivinen vakionopeudensäädin ? - BMWforum.fi
Joku aktiivikruisen omistaja on valitellut jarrupalojen kuluvan ruuhkissa nopeasti. Itselläni on vain vakkari jarrutoiminnolla, ja poistaisin jarrutoiminnon jos sen saisi pois. Nopeus laskee alamäissä alle asetetun nopeuden.

Myös tähän varusteeseen liittyvä alamäkijarruttelu tympii, sehän tosin toimii myös passiivisessa tilassa. Se olisi hyvä saada kokonaan pois käytöstä. En tykkää kun kohtuullisessakin alamäessä jarruvaloja poltellaan ja nopeutta leikataan, vaikka heti perään tulee yleensä ylämäki johon liika vauhti tyssäisi muutenkin. Tämä turha jarruttelu syö myös paloja tolkuttomasti, takapalat olivat vaihtokunnossa 40 tkm jälkeen. Sen jälkeen olen ottanut tavaksi napata vakkarin tauolle isommissa alamäissä, ja kytkeä takaisin tasaisella. Vaihtopaloilla on nyt 70 tkm takana, ja vielä näyttää 5 tkm jäljellä- tosin on näyttänyt sitä samaa jo puoli vuotta, joten todellisia kilsoja on varmaan jäljellä reilusti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tavallisessa vakionopeudensäätimessä tai nopeudenrajoittimessa ole jarrutoimintoa, eli vain moottorijarrulla "jarruttaa".

Sitten on myös vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Aktiivinen osaa pitää turvavälin. Mahtaa olla myös jotain autopilottia esim Teslassa.

Aktiivinen vakionopeudensäädin ? - BMWforum.fi
OT
Lisäksi on vielä vakionopeudensäädin generaattorijarrulla. Auris hybridin charge-mittari nimittäin elää mäen jyrkkyyden mukaan, kun ajan vakkarilla.
 
Ei tavallisessa vakionopeudensäätimessä tai nopeudenrajoittimessa ole jarrutoimintoa, eli vain moottorijarrulla "jarruttaa".
No miten määritellään "tavavallinen"? Ainakaan isompiin Audeihin, Bemareihin tai Mersuihin ei yli kymmeneen vuoteen ole edes saanut vakkaria, joka ei osaisi jarrutella.
 
No miten määritellään "tavavallinen"? Ainakaan isompiin Audeihin, Bemareihin tai Mersuihin ei yli kymmeneen vuoteen ole edes saanut vakkaria, joka ei osaisi jarrutella.
Tavallinen on tosiaan huono sana. Mutta yli kymmenen vuotta vanhoissa on ollut vain vakionopeudensäädin ja alle 10 vuotta vanhoissa on vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla (joka on myös tavallinen 8, 7 ja S malleissa).

Sitten vielä tuo autojen keski-ikä 12 vuotta, niin vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla ei ole vielä ehtinyt kunnolla yleistyä. Yleensähän noissa on aktiivinen vakionopeudensäädin (jossa tutka), koska vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla on tosiaan jo yli 10 vuotta vanha juttu isoissa premium malleissa.

Omassa 20 vuotta vanhassa 740 e38 bemarissa oli vain tavallinen vakionopeudensäädin.

Päästelin juuri tuon Korpilahden pikataipaleen (tie 610) eilen Joutsan suunnasta Korpilahdelle täyden jarruttoman peräkärrykuorman kanssa. Tuli testattua tota vakkariakin sitten noissa isommissa mäissä ja on siinä viisautta. Pienemmissä alamäissä vaihtaa pykälän pienemmälle ja jos vielä kiihtyy niin laittaa vielä toisenkin vaihteen pienemmälle ja jos vieläkin kiihtyi niin sitten jarrutti jarruilla. Mut sitten siinä yhdessä isossa nyppylässä jarrutti ylhäällä mäen päällä suoraan jarruilla eikä laittanut lainkaan pienempää sisään ennen kuin vasta kun mäki loiveni. Ilmeisesti siis siinä on viisautta että jos kiihtyvyys / kaltevuus on kova niin käyttää heti jarruja, jos taas kiihtyvyys vähäisempää niin koittaa ensin vaihteilla koplata.
Ärsyttävä vakionopeussäädin - BMWforum.fi
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ainakaan liian lähellä ollut, kun takaoven sai auki kokonaan. Tais vaan olla vitutus, kun jollain on kivempi auto ja itse ajaa isukin vanhalla paskalla...
 
Vituttaa se, ettei Suomessa osata ajaa ja katsoa peileihin. Olin äskettäin työmatkalla Uzbekistanissa, ja siellä liikenne on suorastaan kaoottista, mutta autoilijat osaavat kaoottisuudesta huolimatta ajaa keskenään siten, ettei onnettomuuksia juuri tapahtu. Vaikka tiellä on kaistoja suuntaansa viisi-kuusi kappaletta ja ja autoja rinnakkain kahdeksan-yhdeksän, niin silti siellä osataan ajaa toisia kolhimatta. Ei onnistuisi Suomessa.
 
Itsekkyys tuhoaa kyvyn ajaa järkevästi, joskus toki tämän kansan perisynti eli kateus voi myös tuottaa saman lopputuloksen mutta vähemmissä määrin.
Ei muilla mitään väliä kunhan minä pääsen, tämä sitten näkyy talvisin kolareina liityntäkaistojen päässä kun joku idiootti tunkee väkisin 50 vauhdilla väliin ja muut vetää nippuun siihen perään.
 
Onnistuisi, mutta ensinnäkin se on kiellettyä ja toisekseen täällä ei ole mitään tarvetta moiselle ajotavalle joka aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee niitä.
Et ymmärtänyt pointtia. Pointtina oli eroavaisuus siinä, miten autoilijat havannoivat muuta liikennettä täällä ja Uzbekistanissa.

E: En tosiaan missään olosuhteissa haluaisi vastaavaa liikennekulttuuria Suomeen. Siellä saa oikeasti juosta tien yli, ellei sitten halua jäädä auton alle :) Ja turvavöitä ei pysty käyttämään etenkään takapenkillä, kun kuskit ovat näppärästi taittaneet ne selkänojan taakse piiloon.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on vähän sellainen muna-kana juttu. Tollasissa maissa ihmiset ei noudata sääntöjä joten ihmiset eivät oleta että muut noudattavat sääntöjä eli osataan varautua paremmin ja joustetaan enemmän. Sama on jos tuollainen tyyli johtuu suuresta määrästä porukkaa, kun porukkaa on paljon niin liikenteessä on taas pakko olle hereillä ja joustaa muuten homma ei toimisi.

Sen sijaan Suomessa kulttuuri on sellainen, että sääntöjä noudatetaan joten ihmiset olettaa että sääntöjä noudatetaan. Ja Suomessa on loppujen lopuksi tosi vähän porukkaa niin homma toimii vaikka täällä ei ihan niin paljon joustetakkaan.
 
Ei täällä ajeta laput silmillä. Nää on vaan näitä "muualla on paremmin mutta suomessa uliuli"-tason juttuja taas. Tuoppi tossa jo avaskin asiaa, itse en jaksa tuollaisesta anekdootista sen enempää väitellä.

Suosittelen käymään paikan päällä toteamassa tilanteen, jos asenteesi mielipidettäni kohtaan on tuonkaltainen. Lisäksi ihmettelen tuota "'muualla on paremmin mutta suomessa ulili'-tason juttuja" -kommenttia, ikään kuin Suomi olisi liikenteen sujuvuuden osalta kaikilla osa-alueilla maailman paras. Onko sinulla näyttöä tästä?
 
Joko löysit vai haetaanko suurennuslasi?

Missä väitin että kaikki on täällä paremmin? Korkki kiinni nyt jo.

Tässä ei ole perustelua sille, etteikö asiat (liikenteen havainnointi tässä yhteydessä) voisi olla liikenteessä paremmalla tolalla Suomen ulkopuolella. Miksi tätä ei voida myöntää? Ainoastaan siksi, että huonot ajotavat ja sääntöjen noudattamattomuus ovat olleet ajavina tekijöinä havainnoinnin ja joustavuuden kehittymisessä?

Sinä väitit epäsuorasti kaiken olevan täällä paremmin, kun vähättelevään sävyyn kommentoit minun mielipiteeni olevan uliuli-juttuja, ikään kuin maiden välisten liikennekulttuurillisten erojen vertailu olisi aina vähäpätöistä ja arvotonta.

Ps. Sinun ei tarvitse huolehtia minun juomisestani. Riittää, että huolehdit omastasi. :)
 
Tuo on vähän sellainen muna-kana juttu. Tollasissa maissa ihmiset ei noudata sääntöjä joten ihmiset eivät oleta että muut noudattavat sääntöjä eli osataan varautua paremmin ja joustetaan enemmän. Sama on jos tuollainen tyyli johtuu suuresta määrästä porukkaa, kun porukkaa on paljon niin liikenteessä on taas pakko olle hereillä ja joustaa muuten homma ei toimisi.

Sen sijaan Suomessa kulttuuri on sellainen, että sääntöjä noudatetaan joten ihmiset olettaa että sääntöjä noudatetaan. Ja Suomessa on loppujen lopuksi tosi vähän porukkaa niin homma toimii vaikka täällä ei ihan niin paljon joustetakkaan.

Ja jos turvatyynyt ja vyöt korvattaisiin ohjaamon sisälle eri pintoihiin kiinnitetyillä leipäveitsillä, niin alkaisi ajo siistiytymään monella täälläkin jouston suuntaan ja turvavälejä ja nopeusrajoituksia(sama nopeus kaikilla ja vähän ohitteluja) noudatettaisiin hyvinkin huolellisesti ;)
 
Kasko on syy monen hölmöilyyn! Järki löytyisi varmasti paljon helpommin, jos joutuisi itse maksamaan kaiken, nyt muutkin maksavat töhöjen oivalluksista.
 
Kasko on syy monen hölmöilyyn! Järki löytyisi varmasti paljon helpommin, jos joutuisi itse maksamaan kaiken, nyt muutkin maksavat töhöjen oivalluksista.
Tää on kyllä varsinkin vanhemma autolla totuus helposti. Jättää jarrun painamatta pohjaan kun kaveri tulee eteen ja katos auton myyntirahat paukahtaa tilille.
 
Vituttaa se, ettei Suomessa osata ajaa ja katsoa peileihin. Olin äskettäin työmatkalla Uzbekistanissa, ja siellä liikenne on suorastaan kaoottista, mutta autoilijat osaavat kaoottisuudesta huolimatta ajaa keskenään siten, ettei onnettomuuksia juuri tapahtu. Vaikka tiellä on kaistoja suuntaansa viisi-kuusi kappaletta ja ja autoja rinnakkain kahdeksan-yhdeksän, niin silti siellä osataan ajaa toisia kolhimatta. Ei onnistuisi Suomessa.
Ei muuten pidä paikkaansa. Katso onnettomuustilastot Suomi vs. Uzbekistan.

Et muuten ole perustellut, miksi Suomessa ei osata "ajaa ja katsoa peileihin". Lisäksi väitteesi, jonka mukaan autoilijoiden liikenteen havainnointi on Uzbekistanissa parempaa, on kyseenalainen, koska se perustuu yksittäisen ihmisen silminnäkijähavaintoihin. Siis tuolla "otannalla" ei vielä kannata vetää suuria johtopäätöksiä jonkin toisen maan liikennekulttuurin paremmuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mututuntumalla tosiaan mennään :) pahoittelut siitä.

Itseä vain hämmensi isosti se, miten siellä kaaoksessa ei nähnyt onnettomuuksia. Uskoisin kuitenkin tilastoiden näyttävän siltä, että Uzbekistanissa tapahtuu suhteellisesti (ja myös absoluuttisesti) enemmän a) liikenneonnettomuuksia b) liikennekuolemia. Tästä ei kuitenkaan voida vetää vielä johtopäätöksiä kuljettajien paremmuudesta, sikäli kun olosuhteet eri maiden liikenteessä poikkeavat merkittävästi toisistaan (autokannan ikä, kunto ja rakenne, tiestön kunto, liikennettä koskeva lainsäädäntö yms.). Lisäksi uskoisin vielä, että noissa persläpimaissa ei edes tilastoida liikenneonnettomuuksia yhtä hyvin kuin länsimaissa.
 
Viime aikoina olen valitettavan monta kertaa havainnut, että jotkut idiootit ajaa surutta päin punaisia. Ei siis "vanhoilla vihreillä", vaan ajavat pysähtymättä valon jo vaihduttua. :tdown:
 
Pakko kehua kun kerrankin tietyömaa toimii kuten pitää. Turun ohikulkutiellä on pientareella jokin ilmeisesti viemäri tms rakennustyö menossa. Viikonloppuna paikalla ei ollut ketään töissä, niin siellä oli jätetty vilkkuvalolliset kartiot merkkaamaan työmaa-aluetta, yhdet nopeusrajoitusmerkit (oletettavasti alemmat) huputettu ja voimassa normaali 100 km/h rajoitus. Näinhän sen pitäisi aina olla :tup:
 
Riippuu ihan täysin siitä millainen suunnitelma menee elylle läpi ja minkälaisia riskejä työmaalle arvioidaan aktiivisen työajan ulkopuolella.

Eli hyvä että se onnistui tuossa, mutta ei ole mikään itsestäänselvyys...

Juu, tässäkin tilanne on sellainen, että tie ei ole auki ja on normaalileveydeltään käytössä. Keskikaiteet puuttuu osalta matkaa, mutta muuten ei-työaikana kun koneita ja ukkoja ei paikalla ole niin ei ole liikennehaittoja. Eli hyvä, että on hoidettu näin niin liikenne saa sujua normaalisti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom