Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Mitä vanhempaan ja halvempaan kalustoon mennään niin sitä enemmän ”nopeustoivomukseksi” tuo muuttuu. Ei ole mitenkään poikkeuksellista että nopeuteen X asetettu vakkari päästää nopeuden seilaamaan X+-N välillä, töllöin kyseessä ei ole rajoitin nopeudelle X. Kaikissa ei ole jarrufunktiota, jyrkkään alamäkeen auto siis menee tyhjäkäynnillä ja rajoittimena on kitka- ja painovoima sekä ilmanvastus, ts. asetettu nopeus voidaan ylittää lähes äärettömästi. Vahvasti epäilen että oikein hyvä ja moderni vakkarikin voi hyvin hetkellisesti päästää nopeuden +1 yli asetuksen, jota rajoittimen ei määritelmällisesti pitäisi päästä tekemään.Ai vakkari ei ole rajoitin?
Mä ajoin maanantaina ~19:45 kehä II:lla posliinien maijan perässä 91 todellista, kamerakalibroidulla 89:llä välimatka vähän lisääntyi ja tuolla 91:llä tuntui pysyvän vakiona eli ei noita rajoituksia noudata itse sinivuokotkaanSamaa ihmettelen. Vasta tuli ajettua 89km/h todellista nopeutta vakkari päällä 80 alueella poliisiauto takana. Mittari näytti viisarin verran yli 90 eikä poliisit pysäyttänyt.
Tuolla Lappeenranta - Mikkeli välillä noita kameroita riittää, ja mäkiä. Ja yllättäen siinä on pariin kohtaan laitettu kamera sopivasti jyrkän mäen pohjalle. Automaatilla joutuu polkemaan jarrua kun vakkaripäällä ajelee sen +5km/h todellista nopeutta.
Tuolla Lappeenranta - Mikkeli välillä noita kameroita riittää, ja mäkiä. Ja yllättäen siinä on pariin kohtaan laitettu kamera sopivasti jyrkän mäen pohjalle. Automaatilla joutuu polkemaan jarrua kun vakkaripäällä ajelee sen +5km/h todellista nopeutta.
Eikö automaatti naputtele pienemmälle sitä mukaa kun on tarvis? Vai muodostuuko ongelmaksi se, ettei tomaatti tee tätä riittävän nopeasti ja nopeus on hetkellisesti kameran kohdalla liian suuri?Sellainen joka ei aktiivisesti jarruta käyttöjarrulla alamäessä ja samalla jos automaatin moottorijarru ei ole riittävä.
Ei vakkarinkaan määritelmällisesti pitäisi niin tehdä.
Monet momentinmuuntimelliset toteutukset ainakin tekevät niin että moottorijarru on lähempänä manuaalivaihteisen kytkimen polkemista pohjaan samalla kuin pelkkää kaasun nostamista. Eli vaihteistokaan ei aktiivisesti jarruta vaan enemmänkin rullaa.Eikö automaatti naputtele pienemmälle sitä mukaa kun on tarvis? Vai muodostuuko ongelmaksi se, ettei tomaatti tee tätä riittävän nopeasti ja nopeus on hetkellisesti kameran kohdalla liian suuri?
Monet momentinmuuntimelliset toteutukset ainakin tekevät niin että moottorijarru on lähempänä manuaalivaihteisen kytkimen polkemista pohjaan samalla kuin pelkkää kaasun nostamista. Eli vaihteistokaan ei aktiivisesti jarruta vaan enemmänkin rullaa.
No vielä sitten jatkan.Enpä ole ennen nähnyt tuollaista vakionopeudensäädintä joka ei jarruttaisi kun nopeus kasvaa liikaa? Varmaan tuossa tapauksessa olisi parempi puhua vähimmäisnopeudensäätimestä?
Enpä ole ennen nähnyt tuollaista vakionopeudensäädintä joka ei jarruttaisi kun nopeus kasvaa liikaa? Varmaan tuossa tapauksessa olisi parempi puhua vähimmäisnopeudensäätimestä?
Kuten Corle tuossa mainitsikin, tuskin mitkään ~10 vuotta vanhemmat vakkarit osaavat jarrutella itsekseen alamäessä. Veikkaan ettei suurin osa uusistakaan, jos eivät ole aktiivisia.Enpä ole ennen nähnyt tuollaista vakionopeudensäädintä joka ei jarruttaisi kun nopeus kasvaa liikaa? Varmaan tuossa tapauksessa olisi parempi puhua vähimmäisnopeudensäätimestä?
Ja jos mäki iso niin auton moottorista riippuen voi hiipua tai kiihtyä mäkeen kuten kuskillakin. Harva sitä nyt muutamien kilsojen takia alamaes alka jarrua paineleen.
Olisi mielenkiintoista kuulla autovalmistajan lausumana, että cruise controlilla määritellään vain auton miniminopeus. Varsinkin, kun jopa valmistajien itsensä laatimat auton käyttöoppaat väittävät toisin. Minkä vuoksi nykyiset vehkeet sitten kuluttavat jarruja usein alamäessä pyytämättä? Onko autossani jotain vikaa, kun kerran toiminta poikkeaa valmistajan määrittelyistä?Mistäs pojat on keksineet noita "määritelmiään" vakkarille? Määritelmällisesti se kun ei autovalmistajan mielestä ole mikään "vakionopeudensäädin", vaan cruise control. Vakkari nyt vaan sattuu olemaan paikallinen käännöskukkanen.
Autovalmistajan puolesta vakkarilla määritetään autolle miniminopeus jossa pyritään pysymään, eikä mitään standardinopeutta. Jotainhan tästä kertoo sekin että kaasulla auto kiihtyy ja kaasua löysätessä palaa takaisin asetettuun minimiin.
Rajoittimella taas määritetään se maksiminopeus, eikä sillä ole mitään tekemistä vakkarin kanssa, vaikka täällä hinnat alkaen malleilla ajelevat niin väittävätkin. Rajoittimella ei _mielestäni_ oikeastaan tee yhtään mitään ellei kuski ole täysin kyvytön huomioimaan ympäristöään tai rajoitin ole lukittavissa just vaikka sitä nuorisoa varten...toki sitä voi vakkarityyppisesti käyttää sen vakkarin puuttuessa, mutta eipä ole itselle koskaan tällaista autoa osunut...
Riippuu hyvin pitkälti siitä onno sun autossa adaptiivinen cruise control vai tavallinen vanhanliiton, jotka on keskenään taas melko eri asioita. Normi vakkari ei ole mitenkään yhteydessä jarruihin, vaan ohjaa ajamista vain ja ainoastaan käskyttämällä moottoria. Adaptiivinen taas nimensä mukaisesti sopeutuu tilanteeseen, jolloin sen on mahdollista myös jarrutella alamäkiin, normivakkari ei voi alamäissä muuta kuin moottorijarrutella...Olisi mielenkiintoista kuulla autovalmistajan lausumana, että cruise controlilla määritellään vain auton miniminopeus. Varsinkin, kun jopa valmistajien itsensä laatimat auton käyttöoppaat väittävät toisin. Minkä vuoksi nykyiset vehkeet sitten kuluttavat jarruja usein alamäessä pyytämättä? Onko autossani jotain vikaa, kun kerran toiminta poikkeaa valmistajan määrittelyistä?
Kyllä se nähdäkseni olet sinä, joka noita määritelmiä, jopa valmistajan puolesta, keksii itse.
Omassa autossani on vakkari ja rajoitin, ja käytän rajoitinta monesti liukkailla keleillä vähän niin kuin vakkarina. Nopeus pysyy tasaisena kun vaan painaa kaasua riittävästi. Vakkarilla ajelu on välillä aiheuttanut jännää pakaroiden väliin, kun onkin tullut esimerkiksi loskaa renkaiden alle ja vakkari on alkanut hätiköimään. Rajoittimella voi reagoida heti itse nostamalla jalan kaasulta.Rajoittimella taas määritetään se maksiminopeus, eikä sillä ole mitään tekemistä vakkarin kanssa, vaikka täällä hinnat alkaen malleilla ajelevat niin väittävätkin. Rajoittimella ei _mielestäni_ oikeastaan tee yhtään mitään ellei kuski ole täysin kyvytön huomioimaan ympäristöään tai rajoitin ole lukittavissa just vaikka sitä nuorisoa varten...toki sitä voi vakkarityyppisesti käyttää sen vakkarin puuttuessa, mutta eipä ole itselle koskaan tällaista autoa osunut...
Ei tavallisessa vakionopeudensäätimessä tai nopeudenrajoittimessa ole jarrutoimintoa, eli vain moottorijarrulla "jarruttaa".-17 vuosmallinenkaan manuaali ei jarruttele itse, taitaa olla vaan jossain kalliimmissa autoissa tuo ominaisuus
Joku aktiivikruisen omistaja on valitellut jarrupalojen kuluvan ruuhkissa nopeasti. Itselläni on vain vakkari jarrutoiminnolla, ja poistaisin jarrutoiminnon jos sen saisi pois. Nopeus laskee alamäissä alle asetetun nopeuden.
Myös tähän varusteeseen liittyvä alamäkijarruttelu tympii, sehän tosin toimii myös passiivisessa tilassa. Se olisi hyvä saada kokonaan pois käytöstä. En tykkää kun kohtuullisessakin alamäessä jarruvaloja poltellaan ja nopeutta leikataan, vaikka heti perään tulee yleensä ylämäki johon liika vauhti tyssäisi muutenkin. Tämä turha jarruttelu syö myös paloja tolkuttomasti, takapalat olivat vaihtokunnossa 40 tkm jälkeen. Sen jälkeen olen ottanut tavaksi napata vakkarin tauolle isommissa alamäissä, ja kytkeä takaisin tasaisella. Vaihtopaloilla on nyt 70 tkm takana, ja vielä näyttää 5 tkm jäljellä- tosin on näyttänyt sitä samaa jo puoli vuotta, joten todellisia kilsoja on varmaan jäljellä reilusti enemmän.
OTEi tavallisessa vakionopeudensäätimessä tai nopeudenrajoittimessa ole jarrutoimintoa, eli vain moottorijarrulla "jarruttaa".
Sitten on myös vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Aktiivinen osaa pitää turvavälin. Mahtaa olla myös jotain autopilottia esim Teslassa.
Aktiivinen vakionopeudensäädin ? - BMWforum.fi
No miten määritellään "tavavallinen"? Ainakaan isompiin Audeihin, Bemareihin tai Mersuihin ei yli kymmeneen vuoteen ole edes saanut vakkaria, joka ei osaisi jarrutella.Ei tavallisessa vakionopeudensäätimessä tai nopeudenrajoittimessa ole jarrutoimintoa, eli vain moottorijarrulla "jarruttaa".
Tavallinen on tosiaan huono sana. Mutta yli kymmenen vuotta vanhoissa on ollut vain vakionopeudensäädin ja alle 10 vuotta vanhoissa on vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla (joka on myös tavallinen 8, 7 ja S malleissa).No miten määritellään "tavavallinen"? Ainakaan isompiin Audeihin, Bemareihin tai Mersuihin ei yli kymmeneen vuoteen ole edes saanut vakkaria, joka ei osaisi jarrutella.
Ärsyttävä vakionopeussäädin - BMWforum.fiPäästelin juuri tuon Korpilahden pikataipaleen (tie 610) eilen Joutsan suunnasta Korpilahdelle täyden jarruttoman peräkärrykuorman kanssa. Tuli testattua tota vakkariakin sitten noissa isommissa mäissä ja on siinä viisautta. Pienemmissä alamäissä vaihtaa pykälän pienemmälle ja jos vielä kiihtyy niin laittaa vielä toisenkin vaihteen pienemmälle ja jos vieläkin kiihtyi niin sitten jarrutti jarruilla. Mut sitten siinä yhdessä isossa nyppylässä jarrutti ylhäällä mäen päällä suoraan jarruilla eikä laittanut lainkaan pienempää sisään ennen kuin vasta kun mäki loiveni. Ilmeisesti siis siinä on viisautta että jos kiihtyvyys / kaltevuus on kova niin käyttää heti jarruja, jos taas kiihtyvyys vähäisempää niin koittaa ensin vaihteilla koplata.
Et ymmärtänyt pointtia. Pointtina oli eroavaisuus siinä, miten autoilijat havannoivat muuta liikennettä täällä ja Uzbekistanissa.Onnistuisi, mutta ensinnäkin se on kiellettyä ja toisekseen täällä ei ole mitään tarvetta moiselle ajotavalle joka aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee niitä.
Eli Suomessa voidaan jatkaa ajamista laput silmillä, koska "kuolema ei ole kokoajan metrin päässä"?No se on vähän pakkorako havannoida kun kuolema on kokoajan metrin päässä.
Ei täällä ajeta laput silmillä. Nää on vaan näitä "muualla on paremmin mutta suomessa uliuli"-tason juttuja taas. Tuoppi tossa jo avaskin asiaa, itse en jaksa tuollaisesta anekdootista sen enempää väitellä.
Ei sinun tarvitsisi ohittaa kysymyksiäni tuollaisella lutkautuksella. Luen viestiketjua kronologisessa järjestyksessä, joten olen siis jo lukenut tuopin viestin.Lue tuopin viesti.
Mikä tässä keskustelussa on se olkiukko? Odotan edelleen perusteluja väitteellesi, jonka mukaan Suomessa kaikki liikenteelliset asiat ovat paremmin kuin muualla.No niin. Siinä on vastaus noihin ihmeellisiin olkiukkoihisi.
Joko löysit vai haetaanko suurennuslasi?
Missä väitin että kaikki on täällä paremmin? Korkki kiinni nyt jo.
Tuo on vähän sellainen muna-kana juttu. Tollasissa maissa ihmiset ei noudata sääntöjä joten ihmiset eivät oleta että muut noudattavat sääntöjä eli osataan varautua paremmin ja joustetaan enemmän. Sama on jos tuollainen tyyli johtuu suuresta määrästä porukkaa, kun porukkaa on paljon niin liikenteessä on taas pakko olle hereillä ja joustaa muuten homma ei toimisi.
Sen sijaan Suomessa kulttuuri on sellainen, että sääntöjä noudatetaan joten ihmiset olettaa että sääntöjä noudatetaan. Ja Suomessa on loppujen lopuksi tosi vähän porukkaa niin homma toimii vaikka täällä ei ihan niin paljon joustetakkaan.
Tää on kyllä varsinkin vanhemma autolla totuus helposti. Jättää jarrun painamatta pohjaan kun kaveri tulee eteen ja katos auton myyntirahat paukahtaa tilille.Kasko on syy monen hölmöilyyn! Järki löytyisi varmasti paljon helpommin, jos joutuisi itse maksamaan kaiken, nyt muutkin maksavat töhöjen oivalluksista.
Ei muuten pidä paikkaansa. Katso onnettomuustilastot Suomi vs. Uzbekistan.Vituttaa se, ettei Suomessa osata ajaa ja katsoa peileihin. Olin äskettäin työmatkalla Uzbekistanissa, ja siellä liikenne on suorastaan kaoottista, mutta autoilijat osaavat kaoottisuudesta huolimatta ajaa keskenään siten, ettei onnettomuuksia juuri tapahtu. Vaikka tiellä on kaistoja suuntaansa viisi-kuusi kappaletta ja ja autoja rinnakkain kahdeksan-yhdeksän, niin silti siellä osataan ajaa toisia kolhimatta. Ei onnistuisi Suomessa.
Onhan se helpompaa mutuilla ja kuvitella, että muualla on asiat paremmin kuin yrittää tarkastella asiaa faktapohjalta.No mutkun Suomessa on kaikki aina paskemmin kun muualla ja muut maailmanmatkaajien parhaat jutut.
Riippuu ihan täysin siitä millainen suunnitelma menee elylle läpi ja minkälaisia riskejä työmaalle arvioidaan aktiivisen työajan ulkopuolella.
Eli hyvä että se onnistui tuossa, mutta ei ole mikään itsestäänselvyys...