Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Saa viisareistakin aika tarkasti laitettua nopeuden. 95 vakkarilla oli noin 88 km/h gps nopeutta (-3 km/h tutkan virhemarginaali). Eli 80 rajoitukselle juuri sopiva maksimi.

100 rajoituksella siis 115 ja 120 taas 135 km/h. 60 rajoituksella 70 km/h on hyvä.
Vähän turhan monimutkaita arpoo paljonko mittarin pitää näyttää että ajaa x nopeutta. Varsinkin kun ei ole vakkaria vaan nopeus seilaa enemmän. Siksi mielummin ali- kuin ylinopeutta.
 
Vähän turhan monimutkaita arpoo paljonko mittarin pitää näyttää että ajaa x nopeutta. Varsinkin kun ei ole vakkaria vaan nopeus seilaa enemmän. Siksi mielummin ali- kuin ylinopeutta.
Jep. Jos ei tosiaan vakkaria ole, niin vähän tarkempi saa olla. Eli jotain 90-95 km/h olisi sopiva vaihtelu. Jos 95 on 87-88 km/h gps nopeus.

50 rajoituksella voi ehkä ajaa max 60 km/h mittarin mukaan.

Poliisit ajelee myös tuota samaa 88 km/h 80 km/h alueella, eli eivät ohittele silloin. Taitaa rekoillakin olla melkein sama nopeus.
 
Toi mittarien nopeusheitto on myös pitkälle user erroria. Ei ymmärretä rengaskokoja ja pistetään alkuperäisestä poikkeavaa rengasta. Itse saanut aika monta kertaa jo väitellä et onko 225/60R16, 225/55R17 ja 245/45R18 saman kokoiset halkaisijaltaan. Ei tarvi kuin esimerkiksi laittaa 235/45R17 joka kuulostaa saman kokoiselta vaikka on 5km/h pienempi halkaisijaltaan.
Toi on muuten hyvä pointti. Tosin itte olen aina tilannu sellaiset mitkä on aina ollu kiinni. Taitaa nytkin olla kesä ja talvikumit erilaiset :D
 
Edelleen vanhoissa mittareissa on heittoja. Ei voi odottaa että kaikilla on huippumodernit mittarit joista näkee kilometrin tarkkuudella paljonko vauhti on. Puhumattakaan siitä että mittarivirhe kasvaa erilailla eri nopeuksissa. Mutta tuollanen 5km tarkkus vauhdissa on jo aika paljon vaadittu. Hyvä jos ees 10km tarkkuudella noi vanhat viisarit näyttää.

Ei tarvitsekaan odottaa, vaan tämän takia se pitääkin itse selvittää oman koslan mittarivirhe. Ei ole kummoinen homma nykyään, kun aika monelta varmaan löytyy jonkinlainen älypuhelin, johon voi ladata sopivan softan.
 
Toi mittarien nopeusheitto on myös pitkälle user erroria. Ei ymmärretä rengaskokoja ja pistetään alkuperäisestä poikkeavaa rengasta. Itse saanut aika monta kertaa jo väitellä et onko 225/60R16, 225/55R17 ja 245/45R18 saman kokoiset halkaisijaltaan. Ei tarvi kuin esimerkiksi laittaa 235/45R17 joka kuulostaa saman kokoiselta vaikka on 5km/h pienempi halkaisijaltaan noihin edellisiin verrattuna.
Tuossa taisi olla rekisteriotteen hyväksytyt rengaskoot 195/65-15 tai 205/55-16. Mutta vanha auto, niin mittari heittää lähes 10 km/h. Ilmeisesti osassa uusistakin autoista sama vika? Eli kännykän gps:llä vaan tarkistamaan oikea ajonopeus. Esim HERE maps näyttää nopeuden ja luultavasti kamerat myös.

Laskurista melkein sama rengaskoko olisi 215/45-17, 225/40-18 tai 225/35-19 (jos sellaista on olemassa).
vannetukku.fi » Rengasinfo
 
Firman 2013 vuosimallin Avensiksella ajaessani huomasin että siinä on todella törkeä mittarivirhe. Mittariin 90km/h 80-alueella ja rekka saavuttaa. Gepsistä tarkistin mittarivirheen ja se oli 12km/h :confused: Alla on vakiokoon renkaat (205-60-16). Saman haistavitun huomasin vuokra-avensiksessa (vuosimallia 2017), siinäkin mittarivirhe kympin luokkaa.

Omassa 21v ikäisessä volvossa mittarivirhe on 2km/h.
 
Ainakin kun Volvoilla ajelin, niin niissä lakkaa. Kaasupoljinta on pidettävä painettuna jotta vakkarista säädetty nopeus pysyy.

Omissa Volvoissa ei ole vakkarin nopeuden asettamisen jälkeen tarvinnut koskea kaasuun. Malleina aikojen saatossa C30, V50, V40 ja V40 CC.
 
Itellä on näemmä ollu sit "nopeudenrajoitin" Vakionopeudensäädin* - ajonopeuden käsittely

imgc408b204c7de53e9c0a801e701a5c511_1_--_--_VOICEpnghigh.jpg
 
Edelleen vanhoissa mittareissa on heittoja. Ei voi odottaa että kaikilla on huippumodernit mittarit joista näkee kilometrin tarkkuudella paljonko vauhti on. Puhumattakaan siitä että mittarivirhe kasvaa erilailla eri nopeuksissa. Mutta tuollanen 5km tarkkus vauhdissa on jo aika paljon vaadittu. Hyvä jos ees 10km tarkkuudella noi vanhat viisarit näyttää.
Niin, sen takia voi ajaa sen 10km/h yli niin ei vituta niitä joiden mittari toimii. Itellä menee osapuilleen 3min tutkia liikenteen seassa näyttääkö mittari oikein.

Firman 2013 vuosimallin Avensiksella ajaessani huomasin että siinä on todella törkeä mittarivirhe. Mittariin 90km/h 80-alueella ja rekka saavuttaa. Gepsistä tarkistin mittarivirheen ja se oli 12km/h :confused: Alla on vakiokoon renkaat (205-60-16). Saman haistavitun huomasin vuokra-avensiksessa (vuosimallia 2017), siinäkin mittarivirhe kympin luokkaa.

Omassa 21v ikäisessä volvossa mittarivirhe on 2km/h.
Sama -05 Avensiksessa. Max 70km/h kun 80 näyttää viisari. Ilmanko tojot jää jalkoihin kokoajan.
 
Kyllä varmaan vitutti kanssa parkkeejaajaa. Oli taas vähän luovaa pysäköintiä, eli ruudut vähissä ja peruutin auton niin että viereisen auton kuskin puolelle jäi ehkä sentti tilaa ettei peilit ottaneet yhteen:D,ja sen viereisen auton peilit oli vielä käännetty kylkeä pitkin....
No ei näin tietenkään. Tarkoitus oli vaan käväistä putiikissa mikä oli just takana, ja samantien hakea kyytiläinen mukaan ja poistua paikalta samantien.

Sen että ehdin autosta nousta niin joku vanha patu ilmestyi taakse wtf ilme naamalla, kysyin että onks toi sun auto? Jotain nyökkäsi että joo`o.. Ei siinä mitään, ajoin auton pois siksi aikaa että seniori pääsi autoonsa ja poistui, sitten oma koppi vähän fiksummin parkkiin.

Tilanne ei itseä niinkään vituttanut pätkääkään, mutta toisen ilme oli priceless kun katsoi että nyt on iholla ja ei mitään mahdollisuutta päästä omaan autoon. Kun se toinenkin puoli oli blokattu huolella:vihellys:
 
Usko @taski pois, kyllä niitä riittää jotka eivät osaa pyyhkijöitäkään käyttää. Tota moninappivehjettähän joutuu jo vähän katsomaankin ennekun osaa käyttää. :)

Mulla siis noita vanhempia ruoskia missä vilkkuviiksessä se nappi joka lukittaa nopeuden ja painelemalla / vetelemällä saa nopeutta säädeltyä.
 
En muista koskaan nähneen et olis pelkkää nopeudenrajoitinta ilman vakionopeusäädintä.
Tälläisiä bränikköjäkin autoja on. Nopeusrajoitin saattaa joskus näyttää aivan vakionopeussäätimeltä viiksineen jne. Onhan toi köyhän miehen vakkari kun pitää vaan kaasun pohjassa :)
 
Tai sitten ei osata käyttää lämmityslaitetta ja ikkunat huurtuu :)

Itse en ole vielä nähnyt sellaista, että olisi pelkkä nopeudenrajoitin.
20 vuotta vanhassa 7 bemarissakin oli vakkari ja nopeuden"rajoitin", joka ei rajoittanut nopeutta, vaan piippasi ja näyttöön tuli teksti, että nopeus on ylitetty.

Vakkari taas pitää nopeuden samassa ja kaasulla saa tarvittaessa vielä lisää nopeutta hetkellisesti.
 
Tai sitten ei osata käyttää lämmityslaitetta ja ikkunat huurtuu :)

Itse en ole vielä nähnyt sellaista, että olisi pelkkä nopeudenrajoitin.
20 vuotta vanhassa 7 bemarissakin oli vakkari ja nopeuden"rajoitin", joka ei rajoittanut nopeutta, vaan piippasi ja näyttöön tuli teksti, että nopeus on ylitetty.
Ihan uusista Toyotoista esim löytyy tollanen. Ei piippaile mitään vaan aivan vakkarimaisesti estää auto kulkemasta kovempaa. Pitää kaasun pohjassa niin toiminta on aivan sama kuin vakkarissa.
 
Katsoin Toyota Yariksen tiedot. Toyotan mukaan autossa on nuo molemmat. Paitsi Life varustetsossa ei ole kumpaakaan.

Tuntuisi todella omituiselta, jos uudessa autossa ei olisi vakkaria? Testasin tuon Yariksenkin, mutta en nyt muista varmaksi testasinko vakkarin. Taitaa mennä siitä nopeusmittari napista päälle?

"Vakionopeussäätimen katkaisija ohjauspyörässä

Säädettävän nopeudenrajoittimen painike"

Edit:
Toyota Aygosta en sitten taas tiedä :)

E2: Näköjään nopeudenrajoitin on kaikissa Aygo:issa paitsi X mallissa ja vakkaria ei saa ollenkaan. Johtuu kai auton pienestä koosta ja että ajetaan lähinnä vain kaupungissa?
 
Viimeksi muokattu:
Aygoa näyttää tosiaan saavan pelkällä nopeudenrajoittimella. Ainakin lisävarusteena löytyy vakkari, "Vakionopeudensäädin, autoon jossa nopeudenrajoitin vakiona"
 
Ilmeisesti tuo erikseen ostettava vakkari on juurikin tuo viiksi. Rajoittimella lienee sitten oma nappi jossain muualla?
EC1604329 / EC1539011
 

Liitteet

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    40,9 KB · Luettu: 73
Ainoa käyttö minkä keksin tollaselle nopeudenrajoittemelle olis jos sen saa esimerkiksi pin-koodin taakse ja pelkäis nuorison/eukkonsa kaahailua :rofl:

Tosin ei sillä, saattashan tuo jossain kaupungissa ollakkin ehkä näppärä, tosin menee kyllä kategoriaan "asioita joista olisi hyvä pitää huolta ihan itse"
 
Ilmeisesti tuo erikseen ostettava vakkari on juurikin tuo viiksi. Rajoittimella lienee sitten oma nappi jossain muualla?
EC1604329 / EC1539011
Ei vaan just tollanen viiksi. Tossa viiksessä on joku kytkin tms mitä siinä ei ole.

Ainoa käyttö minkä keksin tollaselle nopeudenrajoittemelle olis jos sen saa esimerkiksi pin-koodin taakse ja pelkäis nuorison/eukkonsa kaahailua :rofl:

Tosin ei sillä, saattashan tuo jossain kaupungissa ollakkin ehkä näppärä, tosin menee kyllä kategoriaan "asioita joista olisi hyvä pitää huolta ihan itse"
Se on köyhän miehen vakkari.. Kaasu pohjassa vaan manuaalisesti.
 
Niinno, mulle vakkarin ajatus on siinä ettei mun tartte polkea sitä kaasua. Lisänö vakkarin kanssa tollanen menis mutta yksinään en ymmärrä.
Ei siinä oo mitään polkemista kun se pysyy samassa kohtaa koko ajan. Parempi toi on kun ilman vakkaria. Lisävarusteita on monenlaisia.
 
Sähköisen kaasun kanssa se vakkari ei kovin kummoinen ole toteuttaa(joka laittaa ihmettelemään että miksei kaikissa jo vakiona), vanhemmissa vaijeri/vivusto -ratkaisuissa tietysti osien määrä lisääntyi. Mutta ei tosiaan mikään hankala toteutettava.
 
Ihan uusista Toyotoista esim löytyy tollanen. Ei piippaile mitään vaan aivan vakkarimaisesti estää auto kulkemasta kovempaa. Pitää kaasun pohjassa niin toiminta on aivan sama kuin vakkarissa.

Ei siinä oo mitään polkemista kun se pysyy samassa kohtaa koko ajan. Parempi toi on kun ilman vakkaria. Lisävarusteita on monenlaisia.

Öö tiiliskivenkö mä siihen polkimelle heitän vai :confused:
 
Niin, tuo onkin Yaris. Siinä on aina vakkari ja nopeudenrajoitin samassa viiksessä. Edit: Tai sitten ei ole viikseä, niin ei ole kumpaakaan (Life malli).

Sitten taas pienempi Aygo. Siinä on viiksessä pelkkä nopeudenrajoitin, ei vakkaria. Tai sitten ei ole koko viikseä, niin ei ole myöskään nopeudenrajoitinta (X malli).
 
No ethän joudu :D Ei nyt pitäis olla yhden RAJOITTIMEN toiminnan mieltäminen noin vaikeaa. Ymmärrätkö että rajoitin rajoittaa, eli auto kulkee tasan sitä mihin se on rajoitettu.

Joudunhan, koska auto ei kulje mihinkään ellen mä paina kaasupoljinta koko ajan?
 
Ihan uusista Toyotoista esim löytyy tollanen. Ei piippaile mitään vaan aivan vakkarimaisesti estää auto kulkemasta kovempaa. Pitää kaasun pohjassa niin toiminta on aivan sama kuin vakkarissa.

Tämmönen se on noissa ajamissani Volvoissa ollut...

Tai siis ei kaasua tarvi pohjassa pitää mutta painettuna kuitenkin.
 
Se nopeudenrajoitin kyllä (yleensä) kytkeytyy pois päältä kun tarpeeksi polkee! Se on ihan turvallisuusominaisuus. Eli kun käyttää sitä köyhän miehen vakkarina niin silloin pitää kohtuudella painaa sitä kaasua.

Yleistän, koska ei ole kaikista automerkeistä kokemuksia.
 
Itse en ole koskaan edes kokeillut nopeudenrajoitinta ja nyt jo toinen auto menossa jossa sellainen (ja vakkari) on. Valinta näiden kahden välillä on onneksi helppo kun samat napit ohjaavat sitä joka on valittu erillisestä kytkimestä. Aina vakkariasennossa. Ehkä tuo rajoitin olisi kivempi automaattivaihteisessa autossa, manuaalimallissa kaupungissa vähän turha kun sekin(?) kytkeytyy pois päältä kytkintä/jarrua painettaessa.
 
Nimenoman ei kytkeytynyt pois manuaali renaultissa jollei sitä napista poistanut päältä. Tuon takia oli ainut joka kaupungissa toimi. En muista enää varmaksi palasko päälle nopean tai pohjaan painetun kaasun jälkeen. Olis muistikuva että olisi ollut päällä taas nopeuden laskettua.

Palaa päälle Renault-konsernin tuotteissa, eikä jarrun tai kytkimen painaminen kytke rajoitinta pois.

Itse olen tykästynyt tuohon rajoittimeen sen verran, että ajan käytännössä aina se päällä kaupungissa. Ei tarvitse nopeusmittariin vilkuilla, kun on napsauttanut ajotietokoneen näyttöön 46 km/h (= 42 km/h todellista nopeutta). Maantielle siirtyessä sitten vaihdan valintakytkimen vakkariasentoon.
 
Tarkennettuna kaikilla varustetasoilla on pelkkä rajoitin Toyota Aygossa. Lisävarusteena 812 € + asennus + ohjelmointi saa sitten sen vakkarin. On kyllä kallis viiksi.
Ilmeisesti tuo erikseen ostettava vakkari on juurikin tuo viiksi. Rajoittimella lienee sitten oma nappi jossain muualla?
EC1604329 / EC1539011
 
Mikä siinä pikku ylinopeudessa niin paljon jännittää että pitää rajoitin päällä ajaa?
 
Ei sattunu itelle, mutta näin tilanteen minkä pääosanesittäjä oli taas vähemmän yllättäen nainen.

Olin lähössä kaupasta ja kävelemässä autolle parkkipaikassa mikä oli aikas täys. Ensinnäkin tää nainen ajaa aikas kovaa eikä anna tietä suojatiellä oleville ihmisille ja sit vauhdilla ajaa tyhjään paikkaan mihin on jo mies peruuttamassa.

Sen miehen suu kävi siihen malliin siellä autossa, että tais sitäkin vituttaa.

Tuskin tää nainen edes ymmärsi olleensa kusipää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom