• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kesärajoituksia vaihdetaan ja porukka ei taas jokakeväiseen tapaan osaa katsoa niitä liikennemerkkejä. Ajellaan 80km/h vaikka rajoitus on nostettu 100km/h. Tätä kestää seuraavat pari kuukautta ennenkun herätään ja avataan silmät.
No sori, katoin formuloita, ei siinä aina huomaa...
 
Eilen tuli katumaasturi melkein kylkeen, kun arvioin hieman väärin sen kiihtyvyyden lyhyellä suoranpätkällä liikenneympyrän suunnalta. Toki omaakin vikaa tuossa. Vieras risteys ja mietin perään kertyvää jonoa, joten liian tiukkaan väliin. En tiedä oliko katumaasturin silti tarve jatkaa kiihdytystä sumutorvi pohjassa kohti kylkeäni, vaikka olin ilmeisesti tilanteen ärsyttävä kanssa-autoilija.

Motarilla sitten Volvo kääntyi vasemmalle kaistalle. Volvomies ei tainnut katsoa kyllä sen puoleen taaksensa, kuin peileihinkään. Keula oli jo Volvon takarenkaan kohdalla. Onneksi ei tehnyt aivan tietyömaan kapeimmassa kohdassa ja takana ei ollut enää perskärpästä, muuten vähintään se olisi saanut peräkoukun puskuriinsa.

200 metriä myöhemmin tien sivussa oli yhdistelmä ja toiselta kyljeltä rusinoitunut Fiat. Siellä oli ilmeisesti liitytty rampista.
 
Eilen tuli katumaasturi melkein kylkeen, kun arvioin hieman väärin sen kiihtyvyyden lyhyellä suoranpätkällä liikenneympyrän suunnalta. Toki omaakin vikaa tuossa. Vieras risteys ja mietin perään kertyvää jonoa, joten liian tiukkaan väliin. En tiedä oliko katumaasturin silti tarve jatkaa kiihdytystä sumutorvi pohjassa kohti kylkeäni, vaikka olin ilmeisesti tilanteen ärsyttävä kanssa-autoilija.

Nämä on näitä, tuossa kotitiellä kadun toiseen reunaan saa pysäköidä autoja jolloin se kaista siihen suntaan on käyttökelvoton noin 50m matkalta ja pitää ajaa tietenki sitä vastaantulevan kaistaa, no eikö siinä puolessa välissä joku tule vastaan ja ei tajua että mä en voi väistää mihinkään ja silti änki siihen samalle kaistalle vastakkain! Siinä sit oltiin keulat vastakkain ja tää urpo vilkutelee valoja ja torvi pohjassa että mun pitää peruuttaa. Muutama tiukka sananvaihto siinä sen hermannin ikkunalla ja kappas se pakki löytyi kuin löytyikin sieltä, toki annoin kaksi vaihtoehtoa, huonon ja tosi huonon.:rofl:

Ei ole kaikilla helppoa :facepalm:
 
tankkauspistellä rupes audikuski vituttaa, tullessa oli kaikki tankkausmestat varattuna ja huomasin toisellapuolella olevan katumaasturi audin odottelemassa.

2 paikkaa vapautu samaan aikaan, minun täytyi autokin vielä kääntää ja olin pakittamassa tankkauspisteelle niin tämä katumaasturiaudi tyyppi sitten vauhilla kiihyttää samallepisteelle kummatkin jäätiin niinkun puolivälille pistettä.

hetken ootin näytin kansainvälistä käsimerkkiä ja otin autolla eteenpäin ja pakitin toiselle pisteelle.
audi kuski ois päässy suoraan ajamalla myös siihen toiselle vapaana olevalle pisteelle, mut piti sitten änkee samaan.

jos ei ois ollu kiire, niin en olis väistäny koska olinjo ennen sitä siinä pakittelemassa.
 
-VIDEO POISTETTU-

Kusipäisin ohitus jota olen koskaan ollut todistamassa. Kuski lähti ohittamaan letkaa oikealle kaartuvassa mutkassa, kaikki muut joutuivat väistämään. Rekan ohitti täysin sokkona, ainoastaan rekan ja vastaantulevan auton väistö pelasti.

Kuvattu tänään päivällä noin kello kolmen aikaan.

Myöhemmin körötteli ohituskaistalla 100 alueella noin 80km/h, kiire ei ainakaan ollut mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä taas nähtiin, että tuollainen toiminta on mahdollista kunhan on röyhkeä. Vastaantulijana tottakai kannattaa tehdä tilaa, mutta mielestäni ohitettavana ei ennen kuin ohitus on alkanut.

Videon innoittamana ajattelen tässä enemmän sellaista tilannetta, kun ajetaan jonoa keräävällä ajoneuvolla, esimerkiksi traktorilla. Hyvin monelle näyttää olevan tarve ajelle puoliksi hiekalla ja houkutella takaatulevia ohittamaan, vaikka keskellä kaistaa ajamalla ohittaja olisi pakotettu valitsemaan turvallinen ohituspaikka.
 
Eniten ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että kun nyt lopputalvesta oli esim. Turun motarilla tämä kokeilu, että talviaikaankin sai ajella valoisalla ja kuivalla kelillä 120km/h muuttuvien liikennemerkkien näyttäessä uutta nopeutta niin auringon laskiessa kun nopeus vaihtui takaisin 100km/h löytyi aina kasa pellejä jotka ajoivat koko loppumatkan sen 130km/h lasissa eli törkeää ylinopeutta. Mitäänhän se ei ole itseltäni pois, jos joku haluaa ajaa itseltään kortin pois, mutta tässä ärsyttää eniten se, että samalla sinetöitiin sitten se, että tuollaisia kokeiluja ei tulla enää jatkossa tekemään.

Ajetaan sitten jatkossa koko talvi kuivalla ja valoisallakin kelillä se 100km/h, kun idiootein 10% osoitti viranomaisille kuinka vähän muuttuvia nopeusrajoituksia kunnioitetaan.

Lisäksi vitutti kun eteen motarilla kiilanneen ja siitä heti kiihdyttämään lähteneen mersun takarenkaasta lensi kivi omaan tuulilasiin ja lähti lasi suorilta halkeamaan. Kiva nähdä vaivaa, että saa tuulilasin vaihdettua, kun joku halusi vähän revitellä takavedolla. Rekkari olisi tiedossa, mutta tuskin johtaisi mihinkään toimenpiteisiin?
 
Ajoitko sä niiden mukana sen loppumatkan vai mistä tiedät :D Oikeasti oli kyllä v-mäistä, kun se 100 km/h alue saattoi vaihtua ihan random-kohdassa. Ihan varmasti jossain kohtaa missannut ensimmäisen taulun, jossa vaihtuu. Kerran kävi niinkin päin, että aamulla just kohdalla läjähti 120 km/h tauluun. Varmaan ihmetteli ne edessä menneet miksi tuo yksi vetää ihan hulluna ohi :D

(Mut oikeestihan tuolla, et jotkut *köh* ajaa reipasta ei ole mitään vaikutusta tuohon kokeiluun. Ei ne nopeuksista päättävät nyt mitenkään uunoja ole, että kuvittelisivat kaikkien ajavan rajoituksen mukaan. Kyllä siellä aivan varmasti on käyty keskustelu, että jos taulussa on 120, niin sitten se todellinen keskinopeus tulee olemaan 12x. Tämä ok kelin puolesta.)
 
Tulipa tuosta tankkauskeissistä mieleen.

Pesin autoa tampereella siellä prisman itsepalvelupesulassa. Sain auton pestyä ja astuttua autoon ja pistettyä pakin päälle niin johan bmw kuski on munanjatkeensa kanssa siinä metrin päässä odottamassa, että peruutan ulos, mutta eihän sieltä enää ulos mahtunut. No, siinä sitten varmaan 20 sekuntia odotin pakki päällä perä sen nokassa kiinni, että älykkö tajuaa pakittaa ja tehdä tilaa.

Heräsi kyllä kysymys, että mitä kyseisen kaverin päässä oikein liikkuu.
 
Tulipa tuosta tankkauskeissistä mieleen.

Pesin autoa tampereella siellä prisman itsepalvelupesulassa. Sain auton pestyä ja astuttua autoon ja pistettyä pakin päälle niin johan bmw kuski on munanjatkeensa kanssa siinä metrin päässä odottamassa, että peruutan ulos, mutta eihän sieltä enää ulos mahtunut. No, siinä sitten varmaan 20 sekuntia odotin pakki päällä perä sen nokassa kiinni, että älykkö tajuaa pakittaa ja tehdä tilaa.

Heräsi kyllä kysymys, että mitä kyseisen kaverin päässä oikein liikkuu.

"Ettei kukaan muu pääse siihen seuraavaksi vaan hän ja yksinomaan hän" :D
 
Eniten ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että kun nyt lopputalvesta oli esim. Turun motarilla tämä kokeilu, että talviaikaankin sai ajella valoisalla ja kuivalla kelillä 120km/h muuttuvien liikennemerkkien näyttäessä uutta nopeutta niin auringon laskiessa kun nopeus vaihtui takaisin 100km/h löytyi aina kasa pellejä jotka ajoivat koko loppumatkan sen 130km/h lasissa eli törkeää ylinopeutta. Mitäänhän se ei ole itseltäni pois, jos joku haluaa ajaa itseltään kortin pois, mutta tässä ärsyttää eniten se, että samalla sinetöitiin sitten se, että tuollaisia kokeiluja ei tulla enää jatkossa tekemään.

Ajetaan sitten jatkossa koko talvi kuivalla ja valoisallakin kelillä se 100km/h, kun idiootein 10% osoitti viranomaisille kuinka vähän muuttuvia nopeusrajoituksia kunnioitetaan.

Lisäksi vitutti kun eteen motarilla kiilanneen ja siitä heti kiihdyttämään lähteneen mersun takarenkaasta lensi kivi omaan tuulilasiin ja lähti lasi suorilta halkeamaan. Kiva nähdä vaivaa, että saa tuulilasin vaihdettua, kun joku halusi vähän revitellä takavedolla. Rekkari olisi tiedossa, mutta tuskin johtaisi mihinkään toimenpiteisiin?
Ajoitko sä niiden mukana sen loppumatkan vai mistä tiedät :D Oikeasti oli kyllä v-mäistä, kun se 100 km/h alue saattoi vaihtua ihan random-kohdassa. Ihan varmasti jossain kohtaa missannut ensimmäisen taulun, jossa vaihtuu. Kerran kävi niinkin päin, että aamulla just kohdalla läjähti 120 km/h tauluun. Varmaan ihmetteli ne edessä menneet miksi tuo yksi vetää ihan hulluna ohi :D

(Mut oikeestihan tuolla, et jotkut *köh* ajaa reipasta ei ole mitään vaikutusta tuohon kokeiluun. Ei ne nopeuksista päättävät nyt mitenkään uunoja ole, että kuvittelisivat kaikkien ajavan rajoituksen mukaan. Kyllä siellä aivan varmasti on käyty keskustelu, että jos taulussa on 120, niin sitten se todellinen keskinopeus tulee olemaan 12x. Tämä ok kelin puolesta.)
Kamerat auttaisi näihin. Sama juttu kun motarien alkupäissä, kun vasemman kaistan ohjukset tietää nopeusrajoituksen nousevan parin kilsan päässä, niin voimassaolevaa rajoitusta ei voi noudattaa. Nopeuserot aiheuttaa onnettmuuksia - ei niinkään korkeat nopeudet.
 
Hyvin on propaganda uponnut. Mihin ne kamerat muka auttais muuta kuin valtion tuloihin? Ei pitkää motaria voi miinoittaa niin tiheästi, että hommassa olisi mitään käytännön järkeä. Nopeuserot senkun kasvais, kun toyota-vajakit jarruttais varmuuden vuoksi -20 km/h kameran kohdalla ja sit se 1.0 vaparipata ei kiihdy matkanopeuteen seuraavan 5 km sisään. Poliiseja lisää random-paikkoihin poimimaan nopeimmat formulat on ainoa uhka joka tepsii. Ja samalla sakkoja alinopeutta ajaville, Veikkolan kohdalla oli maanantaina joku partajeesus vetelemässä sitä vauhtia 120 km/h alueella, että rekka ohitti sen - ylämäessä.

e: Täytyy myös muistaa, että se nelikaistainen tie eritasoliittymin on niitä turvallisimpia paikkoja ajella (jos normaalin puitteissa menee, eikä 200 km/h). Vaarallisemmat paikat on hyvä pitää siivottuna ensisijaisesti.

e: Ja eikä nopeuserotkaan itsekseen onnettomuuksia aiheuta vaan sekaan tarvitaan ne kuuro-sokeat, joiden hahmotuskyky ja liikenteen seuraaminen on kastemadon luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kotikadulla 30km/h rajoitus ja olen ajamassa kadunvarteen parkkiin sen takia että olen kohta uudelleen lähtemässä jonnekkin. Eikö siihen jonkun pidä tulla aihan perseeseen kiinni, tyyliä metri väliä, kun ajelen tuota 30km/h ja vilkuilen mihin saa parkkiin. Koska olen liikenteessä pakulla niin tapanani on peruuttaa se parkkiin koska lähteminen on paljon helpompaa. Laittelen vilkun oikealle, pysähdyn parin auton taakse ja laitan pakin päälle. Tämä perskärpänen on tuossa vaiheessa lähes kontissa kiinni eikä meinaa tajuta mitä on tapahtumassa. Siinä seistiin joku 20-30s ja kun perskärpänen ei osoittanut elämän merkkejä niin aloitin peruuttamisen. Sitten löytyi niitä elon merkkejä.
 
Ehkä joku keskinopeuskamera voisi toimia motareilla, eli kamerat alkuun+liittymiin ja softa laskisi rekkarin tms avulla kuinka kovaa ajettiin liittymisen ja poislähdön välillä. Karsisi ainakin nämä räikeää ylinopeutta ajavat

En tiedä etelän teistä mutta keskemmällä suomea noita liittymiä on aika harvakseen moottoriteillä niin ei tuossa nyt kovin montaa kymmentä kameraa tarvitsisi jossain 30-50km moottoritiellä yhteensä.

Toki olettaen että moinen järjestelmä toimisi luotettavasti :D

Jos jollain ei luonne kestä ajaa +-5 rajoitusten mukaan niin näiltä sitten kortti pois, vaikka olisi miten rallikuski ja "nokun kuiva keli ja hyvä auto" niin ei se ole mikään oikea syy ajaa ylinopeutta.

Toki on ihmisiä joilla ei äly riitä tajuamaan että miksi hurjastelu ei kannata. Jo senkin puolesta että pitää ajaa älytöntä ylinopeutta jotta normaaleilla matkoilla mitään merkittävää (yli 30-40%) ajansäästöä saisi aikaan.
 
Jo senkin puolesta että pitää ajaa älytöntä ylinopeutta jotta normaaleilla matkoilla mitään merkittävää (yli 30-40%) ajansäästöä saisi aikaan.
30-40 % ajansäästöstä puhuminen on vähän olkiukon rakentelua. Suurimmalle osalle jo muutaman prosentin ajansäästö on merkittävää. Esim. itselleni 1 % ajansäästö tekee vuositasolla useamman ylimääräisen vapaapäivän tai toistatuhatta euroa lisää tilille.
 
30-40 % ajansäästöstä puhuminen on vähän olkiukon rakentelua. Suurimmalle osalle jo muutaman prosentin ajansäästö on merkittävää. Esim. itselleni 1 % ajansäästö tekee vuositasolla useamman ylimääräisen vapaapäivän tai toistatuhatta euroa lisää tilille.

Kerros mullekin, mihin pankkiin nuo säästyneet sekunnit laitat jota voit sieltä sitten nostaa pari päivää kerrallaan? Ihan älytön ajatus on tuo.
 
Kerros mullekin, mihin pankkiin nuo säästyneet sekunnit laitat jota voit sieltä sitten nostaa pari päivää kerrallaan? Ihan älytön ajatus on tuo.
Palataanko asiaan sitten kun ajat 40-50 tkm vuodessa? Ihan tällainen laskuesimerkki elävästä elämästä. Päivämatka motarilla 2x170 = 340 km. Tähän kuluva aika:
100 km/h = 204 min.
120 km/h = 170 min, ero ylempään 34 min.
140 km/h = 146 min, ero ylempään 24 min, ylimpään 58 min.

Ei enää niin typerää, häh?

e: Puhumattakaan, että tyhjähköä hyvää tietä hyvällä autolla köröttäminen alkaa puuduttaa hyvinkin nopeasti "alinopeudella".

e2: Pikaisesti laskien rikesakon puitteissa 3 krt/vko ajaen tuosta tulee vuositasolla 60-70 h ajansäästö. En nyt muista mitä se rikesakko nykyään on, mutta >5 kertaa saisi vuodessa jäädä kiinni +-0 (rahalliseen) tulokseen nähden. Ja mitä todennäköisimmin ei jää kiinni kertaakaan, kun ajaa ruuhka-ajat, tunnelit ja tietyöpatkät kiltisti.
 
Viimeksi muokattu:
tuli ihan oma ajaminen mieleen vuodelta 2008 vitostieltä. kumpaankin suuntaan meni letka 70km/h ja kaikki meni senverta reunassa ja vastaantuliat myös että keskelle jäi hyvin autolle mentävä reitti nii vejin menee keskellä autojenvälistävaa pitkänmatkaa, monikyllä väläyttelivaloja :D
 
30-40 % ajansäästöstä puhuminen on vähän olkiukon rakentelua. Suurimmalle osalle jo muutaman prosentin ajansäästö on merkittävää. Esim. itselleni 1 % ajansäästö tekee vuositasolla useamman ylimääräisen vapaapäivän tai toistatuhatta euroa lisää tilille.
Se että sinä hyödyt tuolla tavoin ei todellakaan tarkoita että se pätisi suurimpaan osaan tiellä liikkujista. Onko tälle parin prosentin ajansäästön merkityksellisyydelle muitakin perusteluja?

Palataanko asiaan sitten kun ajat 40-50 tkm vuodessa? Ihan tällainen laskuesimerkki elävästä elämästä. Päivämatka motarilla 2x170 = 340 km. Tähän kuluva aika:
100 km/h = 204 min.
120 km/h = 170 min, ero ylempään 34 min.
140 km/h = 146 min, ero ylempään 24 min, ylimpään 58 min.

Ei enää niin typerää, häh?

e: Puhumattakaan, että tyhjähköä hyvää tietä hyvällä autolla köröttäminen alkaa puuduttaa hyvinkin nopeasti "alinopeudella".

e2: Pikaisesti laskien rikesakon puitteissa 3 krt/vko ajaen tuosta tulee vuositasolla 60-70 h ajansäästö. En nyt muista mitä se rikesakko nykyään on, mutta >5 kertaa saisi vuodessa jäädä kiinni +-0 (rahalliseen) tulokseen nähden. Ja mitä todennäköisimmin ei jää kiinni kertaakaan, kun ajaa ruuhka-ajat, tunnelit ja tietyöpatkät kiltisti.
Toki ymmärrän heitä, joilla on pitkät työmatkat, mutta tuo laskennallinen vuosittainen ajansäästö on jo huvittavaa jeesustelua vai käykö nämä "ajansäästäjät" kello kaulassa paskallakin? Tuskin.

Lisäksi ihmiset, jotka valmiiksi ajavat ripeästi yliarvioivat nopeuden nostamisesta seuraavan ajansäästön.

Ja hyväkuntoista tietä "hyvällä autolla" ajamisen puuduttavuus ei muuten ole validi perustelu ylinopeudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Keskinopeuskamerat ok sitten kun moottorireillä on 150 km/h rajoitus.

Into tunkea kameroita moottoriteille ja kaiteellisille ohituskaistoille ei kyllä perustu ollenkaan liikenneturvallisuuteen vaan on jotain sairasta sääntösuomalaisuutta.
 
Into tunkea kameroita moottoriteille ja kaiteellisille ohituskaistoille ei kyllä perustu ollenkaan liikenneturvallisuuteen vaan on jotain sairasta sääntösuomalaisuutta.
Niin, muualla maailmassahan ei ole nopeusvalvontaa!

Eiköhän se ole päivänselvää, että ajonopeuksia on helppo valvoa ja rikkomuksista sakottaa kameroiden avulla. Älä väitä että ajonopeudella ei olisi lainkaan merkitystä liikenneturvallisuuteen. Kameroiden sijoittelusta voi sen sijaan esittää mielipiteitä.

Nopeusvalvonnan ei edelleenkään pitäisi sinänsä olla ongelma heille, jotka noudattavat nopeusrajoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Toki ymmärrän heitä, joilla on pitkät työmatkat, mutta tuo laskennallinen vuosittainen ajansäästö on jo huvittavaa jeesustelua vai käykö nämä "ajansäästäjät" kello kaulassa paskallakin? Tuskin.
Ei tuohon perusteluksi tarvita mitään muuta kuin Kehä 1 tolppien ilmaantumisen vaikutus. Keskinopeudet laskeneet joillakin prosenteilla, joka näkyy heti omissa tilastoissa. Se pitääkö asiasta kirjaa ei muuta sitä faktaa, että tuolla oli välitön vaikutus työpäivän pituuksiin ja sen kustannuksiin. Tuolla logiikalla kaikki voivat varmasti olla töissä joka päivä 15 min pitempään palkatta: ei se aika kuitenkaan missään pankissa ole säästössä.
 
  • Tykkää
Reactions: LFE
Toki ymmärrän heitä, joilla on pitkät työmatkat, mutta tuo laskennallinen vuosittainen ajansäästö on jo huvittavaa jeesustelua vai käykö nämä "ajansäästäjät" kello kaulassa paskallakin? Tuskin.
Ehkäpä ei tarvitse käydä kello kaulassa paskalla, kun on se muutama minuutti lisäaikaa per päivä? Pitkällä matkalla 30 min päivässä todella jo tuntuu ja näkyy.
Lisäksi ihmiset, jotka valmiiksi ajavat ripeästi yliarvioivat nopeuden nostamisesta seuraavan ajansäästön.
Mitä vittua taas, mitä järkeä tässä kommentissa on? Jos ajaa jo nopeasti, niin ei tuu säästöä. WTF. No ei kai, jos jo ottaa marginaalit pois.
Ja hyväkuntoista tietä "hyvällä autolla" ajamisen puuduttavuus ei muuten ole validi perustelu ylinopeudelle
Ei ole ei. Se on kysymys, että onko nopeusrajoitukset oikein määritetty hyville pätkille. Paskemmista ränneistä vois taas hyvin ottaa kilsoja pois taulusta.
 

Kovat konstit käyttöön: sakot liian hiljaa ajaville – "aiheuttaa tieraivoa"
AutoLiikennePolitiikkaLaki
2018045829066.jpg

Kuva: Colourbox
Uusi laki astui voimaan Nevadassa Yhdysvalloissa jo viime vuoden heinäkuun alussa.

Nevadan osavaltiossa Yhdysvalloissa säädetty laki antaa poliisille luvan sakottaa sellaisia autoilijoita, jotka ajavat vähintään kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa hitaammin kuin mitä nopeusrajoitus sallii, kirjoittaa KTNV.

Nevadan liikennepoliisin mukaan liian hidas vauhti on suurin syy tieraivolle ja samalla kaahaamiselle ohituskaistalla.

Laki astui voimaan viime heinäkuun alussa.

”Laki menee niin, että jos aiot pysytellä kyseisellä kaistalla, sinun on ajettava ainakin nopeusrajoituksen mukaan”, poliisi Jason Buratczuk sanoo.

Ajokulttuuria tutkivat poliisit ottavat esimerkiksi autoilijan, joka ajoi 59 mailin tuntinopeutta 65 mailin alueella. Hyvin pian pari kuljettajaa ohitti hänet vauhdilla oikealta.

Liikennepoliisin mukaan tärkein syy uuden lain säätämiseen on tarve pitää liikennevirta tasaisena ja samalla eliminoida tieraivo.

Ensimmäisestä rikkomuksesta seuraa 50 dollarin sakko, toisesta 100 ja kolmannesta 250 dollaria.
Siinä sitä pohdittavaa "minulla on oikeus" tyypeille.
 
Niin, muualla maailmassahan ei ole nopeusvalvontaa!

Eiköhän se ole päivänselvää, että ajonopeuksia on helppo valvoa ja rikkomuksista sakottaa kameroiden avulla. Älä väitä että ajonopeudella ei olisi lainkaan merkitystä liikenneturvallisuuteen. Kameroiden sijoittelusta voi sen sijaan esittää mielipiteitä.

Nopeusvalvonnan ei edelleenkään pitäisi sinänsä olla ongelma heille, jotka noudattavat nopeusrajoituksia.
Itse en ole nähnyt keskinopeuskameroita Euroopan moottoriteillä, mutta sinulla on varmaan antaa niistä esimerkkejä. Olisko Hollannissa tai Britanniassa?

Ylinopeus ainoana liikenneonnettomuuden syynä on Suomessa osuudeltaan alle 5% kaikista onnettomuuksista ja niissäkin suurin osa jotain järjetöntä kaahausta.
 
Et tainnut ihan ymmärtää lukemaasi. Lähinnä viittasin tuohon psykologiseen ilmiöön
Time-saving bias - Wikipedia
Kirjoita seuraavalla kerralla kovalla nopeudella tms. "Valmiiksi ajavat ripeästi" antoi väärän kuvan mitä yritit kertoa. Ainakaan mulla ei ole minkäännäköistä ongelmaa tämän asian suhteen, kun lasken nuo hyödyt yllä esitetyn esimerkin mukaisesti. Siinäkin näkyy ero 100-120 ja 120-140. Ihan samalla tavalla toki ei tule virheitä tulkinnassa, jos ja kun pitää kirjaa kuluneista matka-ajoista. Kehä 1:lläkin suurin ongelma tällä hetkellä on ne vasemman kaistan keharit, jotka himmaa jokaisen kameran kohdalla alinopeuteen. Yleensä vielä hyvissä ajoin. Kokeilisivat joskus iskeä vakkarin 85 km/h ja mennä tasaisesti. Toyotat saa pistää 90 km/h.
 
Itse en ole nähnyt keskinopeuskameroita Euroopan moottoriteillä, mutta sinulla on varmaan antaa niistä esimerkkejä. Olisko Hollannissa tai Britanniassa?

Ylinopeus ainoana liikenneonnettomuuden syynä on Suomessa osuudeltaan alle 5% kaikista onnettomuuksista ja niissäkin suurin osa jotain järjetöntä kaahausta.

Briteissä ainakin on moottoritiellä ja vastaavia muitakinkäytössä pitkin Eurooppaa
SPECS (speed camera) - Wikipedia
 
Siis joku täällä jankuttaa että lievällä ylinopeudella saavutettu ajansäästö on hyödytöntä?

Kannattaisi ajella vähän pidempää matkaa ja mennä töihin ja kouluun ennenkuin alkaa jauhamaan, että 10min päivittäinen säästö ei tunnu missään.
 
Siis joku täällä jankuttaa että lievällä ylinopeudella saavutettu ajansäästö on hyödytöntä?
Tai vielä oikeammin millään menetelmällä aiheutettu ajankäyttö on merkityksetöntä: Oli se sitten 40-alueella ajettu 40 km/h vs 30 km/h, ajaminen sakkorajaa vastaan tai ylimääräisten 15 min kahvitaukojen pitäminen silloin kun sattuu huvittamaan... Aikaahan ei saa pankkiin ja sitä kuitenkin käyttää mm paskalla ja vapaa-aikaa meillä kaikilla on, joten aikaa voi loogisesti käyttää mihin vaan kuinka paljon tahansa ilman vaikutusta tuloihin tai työaikaan. Vai miten se oli :)
 
Muistaakaas huomioida noissa "tonni lisää tilille vuodessa" skenaarioissa kasvanut auton kulutus.

Siis joku täällä jankuttaa että lievällä ylinopeudella saavutettu ajansäästö on hyödytöntä?

Kannattaisi ajella vähän pidempää matkaa ja mennä töihin ja kouluun ennenkuin alkaa jauhamaan, että 10min päivittäinen säästö ei tunnu missään.
Ehkäpä kannattaisikin ajella vähän lyhyempää matkaa ;)
 
Muistaakaas huomioida noissa "tonni lisää tilille vuodessa" skenaarioissa kasvanut auton kulutus
Ainakin itse huomioin kulut, kaikki välttämättä eivät. Kulut ovat tällä hetkellä poistot huomioiden vuositasolla 2 euroa/km (isoimmillaan oltu 2,2 eur/km) lopullisen verotuksen mukaan eli aika lähellä todellista (joskin veroetu tuo noin euron takaisin/km) eli ainakaan ei näissä laskelmissa väärään suuntaan tule arvioitua.
 
Muistaakaas huomioida noissa "tonni lisää tilille vuodessa" skenaarioissa kasvanut auton kulutus.
Kiisseli-pösö vie 100 km/h vauhdissa 5,5 l satasella, 120 km/h vauhdissa 5,7-5,8 l ja 140 km/h vauhdissa noin 6 l. Esimerkissäni siis puolen tunnin hinnaksi tulee noin euro. Ei paha.
 
Siis joku täällä jankuttaa että lievällä ylinopeudella saavutettu ajansäästö on hyödytöntä?

Kannattaisi ajella vähän pidempää matkaa ja mennä töihin ja kouluun ennenkuin alkaa jauhamaan, että 10min päivittäinen säästö ei tunnu missään.
Oletan, että tarkoitat minua. Et tiedä minun ajoistani mitään, joten kannattaisi jättää vihjailut väliin.
Tai vielä oikeammin millään menetelmällä aiheutettu ajankäyttö on merkityksetöntä: Oli se sitten 40-alueella ajettu 40 km/h vs 30 km/h, ajaminen sakkorajaa vastaan tai ylimääräisten 15 min kahvitaukojen pitäminen silloin kun sattuu huvittamaan... Aikaahan ei saa pankkiin ja sitä kuitenkin käyttää mm paskalla ja vapaa-aikaa meillä kaikilla on, joten aikaa voi loogisesti käyttää mihin vaan kuinka paljon tahansa ilman vaikutusta tuloihin tai työaikaan. Vai miten se oli :)
Eipä aleta rakentelemaan olkiukkoja siellä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuohon perusteluksi tarvita mitään muuta kuin Kehä 1 tolppien ilmaantumisen vaikutus. Keskinopeudet laskeneet joillakin prosenteilla, joka näkyy heti omissa tilastoissa. Se pitääkö asiasta kirjaa ei muuta sitä faktaa, että tuolla oli välitön vaikutus työpäivän pituuksiin ja sen kustannuksiin. Tuolla logiikalla kaikki voivat varmasti olla töissä joka päivä 15 min pitempään palkatta: ei se aika kuitenkaan missään pankissa ole säästössä.

Minusta kehällä on nykyään huomattavasti miellyttävämpi ajaa kuin ennen. Aikana ennen kameratolppia oli kehät täynnä näitä "dynaamisesti" ajavia pellejä ja liikennevirta pumppas jatkuvasti. Nykyään on mukava körötellä tasaisella vauhdilla menemään.
 
Minusta kehällä on nykyään huomattavasti miellyttävämpi ajaa kuin ennen. Aikana ennen kameratolppia oli kehät täynnä näitä "dynaamisesti" ajavia pellejä ja liikennevirta pumppas jatkuvasti. Nykyään on mukava körötellä tasaisella vauhdilla menemään.
Ihan reilustihan se tökkii menemään aina kameroita ennen :confused: Aiemmin vasuri veti hyvin tasavauhdilla ellei joku jäykkäniskainen sokea luupää tullut alinopeudella jonon eteen spedeilemään. Ei kamerat poista sitä perusongelmaa, että kuskien havainnointikyvyissä on valtavia eroja.
 
Oletan, että tarkoitat minua. Et tiedä minun ajoistani mitään, joten kannattaisi jättää vihjailut väliin.
Eipä aleta rakentelemaan olkiukkoja siellä. :)
Oletuksesi on vähän väärä. Ihan yleisesti ihmettelin vain, että rivakammasta ajamisesta saatu ajansäästö ei mukamas ole hyödyksi.

Mun ajoillani ainakin esim. nyt kesänopeuksiin siirtyminen lisää tunnin päivään. Jos en siis paina talvella kortti kuivumaan meiningillä.
 
Ihan reilustihan se tökkii menemään aina kameroita ennen :confused: Aiemmin vasuri veti hyvin tasavauhdilla ellei joku jäykkäniskainen sokea luupää tullut alinopeudella jonon eteen spedeilemään. Ei kamerat poista sitä perusongelmaa, että kuskien havainnointikyvyissä on valtavia eroja.
Ite mitä olen Kehä I ajellut, niin olen huomannut, että porukka änkeää jostain syystä yleensä keskikaistalle (Leppävaara-Kannelmäki) ja junnaa siinä sen -10km alle rajoituksen ja kameroiden kohdalla vauhti putoaa vielä lisää, ja oikea kaista on ihan tyhjänä, joten itse olen yleensä ajellut oikeaa kaistaa vakkarilla mittarin mukaan +10km/h rajoitukseen nähden.
 
Ehkä joku keskinopeuskamera voisi toimia motareilla, eli kamerat alkuun+liittymiin ja softa laskisi rekkarin tms avulla kuinka kovaa ajettiin liittymisen ja poislähdön välillä.
Kuka on koskaan oikeasti ajanut keskinopeusvalvotulla tiellä, ei sellaista voi kyllä mihinkään halutakaan. Siellä osa ajaa vakkarilla sakkorajalla ja loput miten sattuu 0-20km/h alle rajoituksen tukkien liikenteen paikoin todella pahoin. Voisi ehkä toimia jos kaistoja olisi 3-4 per suunta. Suomessa moottoritiet eivät mielestäni kaipaa kameravalvontaa ja keskinopusvalvonta puolestaan on täysin väärä ratkaisu pienemmille teille em. syistä.
 
Riippuu autosta, mutta mä ajan omalla 80 alueella aina vakkarilla +10km/h, kamerat räpsyy koska todellinen nopeus on 66km/h, mistä poliisi vähentää sen 3km/h ja näin 3km/h ylityksestä tulee vain kirjallinen huomautus, näitä kirjeitä tulee varmaan sen 20-30kpl vuodessa, mutta onpahan poliisilla tekemistä.

Mainitaan vielä että viimeisimmästä ylinopeussakosta on 17v aikaa ja silloin ylitys oli moottoritiellä 6km/h:facepalm:
 
Riippuu autosta, mutta mä ajan omalla 80 alueella aina vakkarilla +10km/h, kamerat räpsyy koska todellinen nopeus on 66km/h, mistä poliisi vähentää sen 3km/h ja näin 3km/h ylityksestä tulee vain kirjallinen huomautus, näitä kirjeitä tulee varmaan sen 20-30kpl vuodessa, mutta onpahan poliisilla tekemistä.

Mainitaan vielä että viimeisimmästä ylinopeussakosta on 17v aikaa ja silloin ylitys oli moottoritiellä 6km/h:facepalm:
Ja tämmöisten luukkosten takia suomen tiet rapautuu ja liikkuvat poliisit lakkautetaan, kun kaikki määrärahat menee sakkopaperiin. Hyhhyh. :D
 
Ja ei ole tullut sakkoja? Itselläni vakkari +3 ja olen ajatellut siirtyä vakkari +4
Ei ole kertaakaan edes räpsähtänyt, koska Volvon mittari heitto on ainakin 3km/h (voi olla enemmänkin) ja siihen vielä varmuusvähennys 3km/h, niin jäädään kameroihin asetetun kynnysarvon alle.
 
Aina kuvitellut, että kamera välähtää jos +3km/h ylitystä:facepalm:
Yleensä alin nopeus mistä välähtävät on 86 todellista, sitten tulee ehkä lappu jossa lukee "ajoit 3kmh yli rajoituksen, sinä potentiaalinen tappaja" mutta niistä ei tarvitse välittää. Sakot saa kun nopeutta on se rajoitus +10 todellista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom