Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tulipahan rampista (50 kmh alueella) kolmion takaa tyttö aika pieneen väliin mutta olishan tuo mahtunut. Oli jo puoliksi kaistallani, nostin kaasulta jalan antaakseni tilaa ja just silloin tyttö paättikin ettei tule, löi jarrut kiinni ja onneksi väisti takaisin rampille. Melkein osuin takakulmaan. Olisikohan tuo ollu tperäänajo vai ei. Tuskin.
 
Vähän vastaava tilanne kuin eilen 1-tiellä Kaisan grillin kohdalla. Siinä oli äijät putsaamassa jotain lunta tms. ja oikea kaista oli blokattu. Edellä meneen nuija ja nuijempi eli siis kaksi idioottia ajamassa alinopeutta rinnakkain koko saatanan Ämmässuon suoran (100 km/h rajoitus). Kun näin blokatun kaistan, niin jätin väliä eteen, kun tiesin että kohta tapahtuu. Siinä vaiheessa kun oikeanpuoleinen aivokuollut sokea näki vihdoin esteen, vasen vajakki oli jo himmannut 70 km/h vauhtiin antaakseen tietä. Tilaa oli vaikka kuinka oikealta liittyä. Mutta ei. Pisti vilkun vasemmalle päälle ja vilkaisi liikennettä. Paniikkihan siitä tuli ja jarrut pohjaan. Vasen nuija rinnalla 40-50 km/h mentiin kohti estettä. Lisää jarruttelua. 20 km/h vauhdissa sai sitten vasen mentyä edelle ja oikea pääsi perään. Molempien kauppakassien ratissa 50+ muijat. Oli kyllä arvattavissa, kun oli heti ruuhka-ajan jälkeen jolloin kaikki liikennettä pelkäävät ajotaidottomat seikkailee sinne sun tänne.
 
Normaalisti olisin minäkin, mutta kun oli kaksi asiakasta kyydissä niin ei niistä ihmisistä tiedä, että mitä kirjoittelevat sitten johonkin foorumiin kun taksikuski painoi tööttiä.

Niin ja lisäksi jokaisessa youtubevideossa missä auto valuu kohti, ei tämä töötin painaminen ole auttanut... Parempi peruuttaa alta pois.

Tuosta ihmisten pumppaamisesta tuli mieleen kun ajoin yhden vuoron uudella S90 D3 Volvolla jossa on adaptiivinen vakkari. Voi jeesus kun sen laittoi päälle 70km/h nopeuteen niin nopeus vaihteli siellä 58-70km/h välillä ja ei saatana minkälaista pumppaamista, aivan käsittämätöntä, meinas itellä tulla suurinpiirtein paha olo ja sanoin siinä sitten asiakkaallekkin, että empä taida käyttää tuon perässä sitä enää...
Näitä pumppaajia on tullut muutaman viime päivän aikana perä edellä vastaan aivan käsittämättömän paljon. Ja joka kerta on voinut nähdä kuskin pään liikkeistä, että siellä kirjoitetaan tekstiviestiä/sähköpostia/facebook-päivitystä whatever joka pitää saada lähtemään just heti nyt.
Autokoulujen liruttelukampanja on myös alkanut tuottaa tulosta tien päällä. Blokataan 10+ suoraa ajavaa punaisiin sen takia, että nuolivalo vasemmalle onkin punaisella. Ja sama päinvastoin. Yksi säästää sen ns. kuuluisan kolibrin siemensyöksyn verran bensaa, 10 jää polttamaan valokierron ajaksi bensaa tyhjäkäynnillä punaisissa valoissa.
 
Eilen sai pitkästä aikaa töötätä (ja jarruttaa) aiheesta, kun prius ajoi eteen liikenneympyrään. Appariltani tuli kommenttia, että sen kuskin pää ei kääntynyt missään vaiheessa. Ärsyttää lähinnä se, että oma tööttäys ei ollut tarpeeksi pitkäkestoinen ja syyllistävä vaan pikemminkin lyhyt "herää pahvi" -henkinen tönäisy.

Tuosta samasta ympyrästä aina voi kertoa sotatarinoita, kun siinä on kaksi kaistaa sisään, joista toinen poistuu seuraavasta ja toinen jatkaa ympyrässä eteenpäin. Ihmiset eivät yleensä tajua tai havainnoi, että ympyrässä oleva saa vaihtaa ulos ja pois etuoikeudella, kun taas ympyrään tulevan täytyy väistää kaikkia siellä olevia, myös kaistaa vaihtavia.
 
Eilen sai pitkästä aikaa töötätä (ja jarruttaa) aiheesta, kun prius ajoi eteen liikenneympyrään. Appariltani tuli kommenttia, että sen kuskin pää ei kääntynyt missään vaiheessa. Ärsyttää lähinnä se, että oma tööttäys ei ollut tarpeeksi pitkäkestoinen ja syyllistävä vaan pikemminkin lyhyt "herää pahvi" -henkinen tönäisy.
Voit lohduttautua sillä että edes ehdit tööttäämään. Itsellä tuli eilen duunin parkkikselle ajaessa joku täystumpelo eteen kolmion takaa ilman minkäänlaista itsesuojeluvaistoa tai vasemmalle katsomista. Siinä ei ehtinyt edes ajatella tööttäävänsä kun (hiekoitettu) tie täysin jään peitossa ja auto peitti ensin oman, sitten oman ja vastaantulijoiden kaistan poikittain.

Toisaalta ehkä onni onnettomuudessa että tuli vain eikä miettinyt mitään ja alkanut jarruttamaan jolloin kolari olisi ollut 100% varma; pystyin menemään sen takaa ohi käyttäen jalkakäytävää, jarrut edelleen täysillä päällä. Onneksi oli A) jään muodostama loiva reuna jalkakäytävälle että pääsin ylös ja vielä ilman vannetuhoja ja B) jalkakäytävä tyhjä, muuten olisin mennyt about B-pilarin kohdalta 30km/h suoraan Priuksen kylkeen...

Edit: ja tämäkin tosiaan siis Prius -kuski. :D
 
Meinaako nuo lämpömittarin minuslukemat sitä, että pitää suunnilleen saman verran vähentää nopeutta? Joku liukkauden indexi? Ainakin tuntuu siltä kun ihme kihnuttajia tuntuu enemmissä määrin olevan liikenteessä näin kovemmilla pakkasilla. Tiet on kuivia ja sulia, mutta silti ajetaan ja kiihdytellään kuin jollain jääradalla? Iltapäivälehtien tappajatalvi -uutisten perusteellako ihmiset tuolla ajavat nykyään ja omaa järkeä ei osata käyttää?

Ja sitten nuo eteen liittyjät. Risteykset on monesti aika jäässä joten liikkeelle lähtö on haasteellista, mutta silti rystyset valkosena ja kenkä syylärissä, pyörät sutien koitetaan siihen pienimpään väliin työntää sieltä. Tää on sit ihan päinvastasta toimintaa tuohon ajonopeuksiin nähden.
 
Taas tänään tämmönen "en osaa katsoa liikennemerkkejä" -tyyppi.
Vanhaan tapaan itsellä vakkari 106@100 (todellinen nopeus), edellä tuli peräedellä vastaan joku 90@100, menin ohi. Rajoitus tippui muutaman kilsan päästä ja jatkoin 86@80 niin tämä hetki sitten ohitettu tuli sieltä takapuskuriin kiinni ja varmaan se sama 90 vauhtia sillä.
Ei varmaan vaan jaksanut säätää vakkaria.
 
Yleensä ne säästelee polttoainetta ketkä ajaa 90@100 mutta sitten 80 alueella vedetään myös 90..
Ja yleensä ne on just jotain kia "maastureita"
 
Taas tänään tämmönen "en osaa katsoa liikennemerkkejä" -tyyppi.
Vanhaan tapaan itsellä vakkari 106@100 (todellinen nopeus), edellä tuli peräedellä vastaan joku 90@100, menin ohi. Rajoitus tippui muutaman kilsan päästä ja jatkoin 86@80 niin tämä hetki sitten ohitettu tuli sieltä takapuskuriin kiinni ja varmaan se sama 90 vauhtia sillä.
Niin, jos pidempään peesaa niin vitustahan se on. Jos taas vaan kävi puskurin lähellä niin voi hyvin olla nimenomaan, että ei vaivautunut jarruttamaan ennenkun on pakko.

Itsekin usein kaupungissa jarrutan esim. rullaan kohti punaisia jarruttamatta, jarrutan vasta kun on pakko. Bensaahan tossa lähinnä säästää.

Nää kyllä kieltämättä aiheuttaa naurua mulla tuolla ajellessa, kun jollakin KIA:n tosiaan "maasturilla" tms nissanilla tullaan 140 motarilla ohituskaistaa. Voi olla hiukan se ison auton tuntu kadoksissa siinä vauhdissa jo, japsitapaan kierroksia vähintään 4500 tuossa vauhdissa...
 
Olipas mukava tänään ajella Lappeenrannan suunnasta Mikkeliin päin aamupäivällä. Tie kuiva, auringon paistetta ja ei juuri liikennettä. Mikkelin lähellä tosin yksi perskärpänen ajeli kymmenen kilometria metrin turvavälillä perässä mutta muuten mukava matka. Vauhtikin oli ilmeisesti sopiva kun ei edes ohituskaistalla jaksanut ohi tulla.
 
...
Nää kyllä kieltämättä aiheuttaa naurua mulla tuolla ajellessa, kun jollakin KIA:n tosiaan "maasturilla" tms nissanilla tullaan 140 motarilla ohituskaistaa. Voi olla hiukan se ison auton tuntu kadoksissa siinä vauhdissa jo, japsitapaan kierroksia vähintään 4500 tuossa vauhdissa...
En ymmärrä. :confused:
En näe ongelmaa tuolla Mazda 6:lla, enkä näe miksi asia olisi toisin jollain toisella Kaukoidän ihmeellä. Ajomelu kyllä lähentelee infernaalista, mutta muuten?
Vai onko kyse siitä, että huvittaa katsella nyt talvella, kun kansanautolla työnnetään 40 km/h yli sallitun?

edit:
Viestin tarkoitus ei ole vihjata siihen suuntaan, että "Ei saa nauraa / huvittua", vaan viaton kysymys, että mikä juuri toveri Bapsua huvittaa.
P.S. Vielä citymaastureita hauskempaa, joskin harvinaisempaa, seurattavaa on, kun jollain Micralla joku työntää 140-160 km/h ohi :D
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo on joku yleinen naurunaihe, niin sehän on vaan hyvä asia. Itsekin tulee sitten nauratettua kanssakulkijoita aamuöisin tyhjällä motarilla, kun satasen sijaan ajelen n. 130 lasissa. Ilo se on pienikin ilo. :smoke:
En minäkään tätä mitenkään huonona asiana näe. Nauru on liikenteessä aina parempi, kuin kiukku. Askarrutti vain, että mikä seikka erityisesti huvittaa. Se, ettei ajo varmaan suurta nautintoa kuskille ole, vai kohtalaisen kova ylinopeus autolla, joka ei ole noissa nopeuksissa parhaimmillaan. Vai kenties joku muu seikka, jota en osaa ajatella.
 
En ymmärrä. :confused:
En näe ongelmaa tuolla Mazda 6:lla, enkä näe miksi asia olisi toisin jollain toisella Kaukoidän ihmeellä. Ajomelu kyllä lähentelee infernaalista, mutta muuten?
Vai onko kyse siitä, että huvittaa katsella nyt talvella, kun kansanautolla työnnetään 40 km/h yli sallitun?

edit:
Viestin tarkoitus ei ole vihjata siihen suuntaan, että "Ei saa nauraa / huvittua", vaan viaton kysymys, että mikä juuri toveri Bapsua huvittaa.
P.S. Vielä citymaastureita hauskempaa, joskin harvinaisempaa, seurattavaa on, kun jollain Micralla joku työntää 140-160 km/h ohi :D
No onhan micra vielä omalla tasollaan juu mutta ei noi kiinamaasturit kaukana siitä ole.

Lähinnä se, että kuka niillä jaksaa ajaa niin kovaa kun rajoituksen mukaan pysyisi vielä melutaso ja muukin kurissa. Jotenkin helpompi ymmärtää että jollain saksalaisilla premiumvehkeillä ajetaan jatkuvaa ylinopeutta, kun sitä ei edes huomaa siellä sisällä istuskellessa.
 
perusmeno vitostiellä 100 rajotus ja eellä ajeli 76km/h
 
.
.
.
P.S. Vielä citymaastureita hauskempaa, joskin harvinaisempaa, seurattavaa on, kun jollain Micralla joku työntää 140-160 km/h ohi :D
Vielä Micraakin hauskempaa on, kun samalla vaellusreissulla ollut kaveri ajaa motarilla pimeässä meikäläisen ohi omalla Ladallaan 135 km/h. Ei tuokaan yksinään, mutta kun valkoiset peruutusvalot paloivat täysillä koko ajan. Motarilla! Näytti pimeässä ihan kuin joku ajais päin keulaa. Mutta se, kun 10 km myöhemmin kaverin Lada seisoo levähdyspaikalla poliisin pysäyttämänä. ☺ Eivät sanoneet nopeudesta mitään, mutta käskivät korjata peruutusvalot viikon? sisällä. Joku ohitetuista oli kuulemma soittanut poliisille.
 
Tällä viikolla muistaakseni joka päivä olen ajanut ohi tilanteesta jossa on joku pieni peräänajo tai nirhaisu tapahtunut. Siinä autot seisovat niillä sijoillaan ja avensiksen takapuskurin kurasta etsitään naarmuja. Autoja ei voi ruuhka-aikaan tietenkään siirtää mihinkään ettei todisteet katoa. Varmaan se paikalle tullut (tunnin päästä) poliisi kuvaa ja dokumentoi kolaripaikan.

Siis oikeasti, kännyllä kuvia ja autot parkkiin jos haluaa poliisia odotella. Luulisi että HäKe:ssäkin neuvottaisiin siirtämään autot pois kaistalta jos ovat ajokuntoisia.

Itseltä kerran auto liukui jäistä tietä aiemmin ojaan suistuneen päälle (kiitokset tienhoitajalle), jätin lapun ikkunaan että soittele ja tein ilmoituksen vakuutusyhtiöön. Alle jäänyt meni lunastukseen, en koskaan nähnyt auton omistajaa ja poliisikaan ei ilmeisesti kuullut asiasta. Jotta tarina olisi vielä uskomattomampi niin omasta kadetista vain puskuri vääntyl kun ojassa ollut toyota sai osuman takakulmaan ja kattopeltiin tuli vekki kulmasta kulmaan. Ilmeisesti löytyi joku g-pisteen kaltainen osumakohta. :lol:

Tarviikin hankkia nippu vakuutusyhtiön vahinkoilmoituskaavakkeita+kyniä ja käydä ojentamassa ensi kerralla asianosaisille.:D
 
Siis siihen se jäi perseeseen kiinni kunnes kääntyi. Tuonkin kun olisi tiennnyt niin olisin voinut jättää ohittamatta siellä aiemmin.

Nää on näitä kuskeja jotka ajelee ylinopeutta max 80kmh alueella. Eli siis tietyömaiden 30kmh mennään 60kmh ja motarilla max tasan sata. Ajoin kerran motaria sen perus 15 yli ja ohi hinaajista. Siirryin 60 tielle jossa tietyö 30 rajoitus, vilkkuvalot, kaivurit ja ukot tien reunassa lapioimassa. Karmee valoshow ja puskurissa kiinni kun ajoin vain 40 mittarissa 30 alueella. Teki mieli repiä pää irti siltä hullulta.

Tosin ei noita 30 rajoituksia kukaan noudata, ehkä 1/10 hiljentää. Mutta tuo ihmistyyppi on siis sellainen että jos ajat sen ohi motarilla ylinopeutta, niin sen apinan mielestä pitää jatkaa samalla lailla myös keskusta-alueella 20kmh ylinopeutta. Siks se änkee siihen, että aja nytkin kun äsken ajoit. Mielipuolista, ja järjen köyhää.
 
On tainnut tulla ennenkin tupistua tuosta Oululaisesta villityksestä ajaa 70km/h 80km/h alueella Kainuuntien remontoidulla osuudella. Nyt 70km/h villitys on mennyt niin pitkälle, että risteysalueiden 60km/h rajoituksilla otetaan peltipoliisien avustuksella 70km/h potretteja. Siinä rajoillahan nykysysteemillä se on, että tuleeko sakot vaiko ei. Tulevaisuudessa napsahtaa hallinnollinen virhemaksu, kun marginaali pienenee.
 
Välillä tuntuu siltä että osa porukasta ajaa polkuautoilla. Alamäessä kulkee hyvin mutta perään jos tulee ylämäki niin vauhti hyytyy. Tasaisellakin mennään alle rajoituksen.

Hienoa nyt kirkkaalla täysin kuivalla kelillä (about kesäkeli), kun jengi vieläkin ajaa alle rajoituksen.
 
Noin itsekkin teen ympäri vuoden, tosin yleensä luokkaa 0,5 - 3km/h alle rajoituksen. Jos se jotakuta häiritsee niin häiritkööt.
Niin siis mittarlukema alle rajoituksen. Eli jos 80 rajoitus ja mun mittari näyttää 75-80 niin se on lähempänä 70 kuin 80.
 
Välillä tuntuu siltä että osa porukasta ajaa polkuautoilla. Alamäessä kulkee hyvin mutta perään jos tulee ylämäki niin vauhti hyytyy. Tasaisellakin mennään alle rajoituksen.

Hienoa nyt kirkkaalla täysin kuivalla kelillä (about kesäkeli), kun jengi vieläkin ajaa alle rajoituksen.

Kehä 3:lla on kohta missä on jyrkkä ylämäki ja heti perään alamäki, ylämäkeen ajetaan 60-70km/h ja alamäessä mennään satasta ja kameran kohdalla painetaan jarrua ja mennään taas 70km/h:facepalm:
 
Välillä tuntuu siltä että osa porukasta ajaa polkuautoilla. Alamäessä kulkee hyvin mutta perään jos tulee ylämäki niin vauhti hyytyy. Tasaisellakin mennään alle rajoituksen.

Hienoa nyt kirkkaalla täysin kuivalla kelillä (about kesäkeli), kun jengi vieläkin ajaa alle rajoituksen.

Ja sitten kun vähän lunta sataa, niin sitten vastaa hiljaa ajetaankin, vaikka muuten olisi hyvä ajokeli.
 
Yks avensis kyllä oli ylitse muiden. Useaan kertaan vuoron perään ohituksia kun aina ohituksen jälkeen löysi kaasun ohittaen ja himmaten sitten takaisin kunnes oli taas mun edessä. Tätä kun oli tympäisemiseen asti tapahtunut niin en enää päästänyt ohi kiihdyttämällä. Pari kertaa yritti, töötti soi ja pitkät vilkku ollen kiinni puskurissa. Muutaman kilsan päästä hiipu sinne taakse ajeleen sitä 80 vauhtiaan. Oliko niin totaalisen tietämätön omasta ajostaan vai ajoinko liian lujaa hänen mielestä ja piti päästä hidastaan eteen. En tiedä mitä päässä liikku.
Nää on kyllä huvittavia tapauksia. Tuli melko tutuksi kun ite ajoi yariksella. Ilmeisesti se ottaa itsetunnon päälle kun koppimopolla mennään ohi. :D

Eikä siis koske pelkkiä avensiksia...
 
Tosin ei noita 30 rajoituksia kukaan noudata, ehkä 1/10 hiljentää. Mutta tuo ihmistyyppi on siis sellainen että jos ajat sen ohi motarilla ylinopeutta, niin sen apinan mielestä pitää jatkaa samalla lailla myös keskusta-alueella 20kmh ylinopeutta. Siks se änkee siihen, että aja nytkin kun äsken ajoit. Mielipuolista, ja järjen köyhää.

Tunnustan noudattavani *prikulleen*. Enkä vähiten siksi, että se on takana tuleville hätäilijöille aivan kaamea paikka henkisesti. Monasti kaahaavat ohi - ja sitten niistä saa taas etenkin motarilla mennä uudestaan ohi, kun ne menee alle rajoituksen.
 
Onko joku erityinen syy miksi ajat alle rajoituksen?

Äläkä nyt aloita mitään turhaa ulinaa. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
Minulla syy on melu, kun on vain neljä vaihdetta, tosin olen myös huomannut, että nopeudella ei ole väliä, kun kaikki lähtee kuitenkin ohi suoralla tiellä. Harvoin minä tosin eksyn noille tylsille suorille teille, joissa edes oma ylinopeus ei vaikuta ohitusten määrään.
 
Minulla syy on melu, kun on vain neljä vaihdetta, tosin olen myös huomannut, että nopeudella ei ole väliä, kun kaikki lähtee kuitenkin ohi suoralla tiellä. Harvoin minä tosin eksyn noille tylsille suorille teille, joissa edes oma ylinopeus ei vaikuta ohitusten määrään.

Paskin tekosyy sitten taas aikoihin, mullakin on prätkässä sellainen melu että korvatulpat on pakko olla ja silti käy korviin, toki en aja alinopeutta moottoritiellä vaan ajan pidemmät siirtymät ns. vanhaa tietä pitkin missä 80 rajoitus. En ole kenenkään edessä ja pääsee itse helpommalla ja korvat säästyy.
 
Paskin tekosyy sitten taas aikoihin, mullakin on prätkässä sellainen melu että korvatulpat on pakko olla ja silti käy korviin, toki en aja alinopeutta moottoritiellä vaan ajan pidemmät siirtymät ns. vanhaa tietä pitkin missä 80 rajoitus. En ole kenenkään edessä ja pääsee itse helpommalla ja korvat säästyy.
Kannattaisko tuossa vaiheessa investoida toimivaan äänenvaimentimeen vai onko tietoinen valinta, että saa marketeilla mopopoikien viisarit värähtämään?
 
Kannattaisko tuossa vaiheessa investoida toimivaan äänenvaimentimeen vai onko tietoinen valinta, että saa marketeilla mopopoikien viisarit värähtämään?

No kuule ihan on laillinen putki, mutta kun se tuossa korvanjuuressa pörisee niin rupee kivasti käymään korviin varsinki kun huiput on 8500kierroksella 200km/h niin sen tietää että paljon siellä on kierroksia kun vauhtia on 130km/h, toki jo pelkän tuulensuhinan takia tulee pitkillä matkoilla pidettyä korvatulppia.
 
Paskin tekosyy sitten taas aikoihin, mullakin on prätkässä sellainen melu että korvatulpat on pakko olla ja silti käy korviin, toki en aja alinopeutta moottoritiellä vaan ajan pidemmät siirtymät ns. vanhaa tietä pitkin missä 80 rajoitus. En ole kenenkään edessä ja pääsee itse helpommalla ja korvat säästyy.
Moottoritietä ei uskalla edes ajatella sen äänen kanssa, kun kyydissä olevalta tulee kommenttia, että korvat vuotaa verta. 40km jos ajan satasta niin kuulosuojausta käytän, mutta sen jälkeen alkaa jo 60 km/h vauhti kuulostaa äänekkäältä, jos ottaa suojauksen pois, kun vaimennus noin 30dB, joten korvat herkistyy. Kierroksia on satasen paikkeilla noin 3800.
 
Moottoritietä ei uskalla edes ajatella sen äänen kanssa, kun kyydissä olevalta tulee kommenttia, että korvat vuotaa verta. 40km jos ajan satasta niin kuulosuojausta käytän, mutta sen jälkeen alkaa jo 60 km/h vauhti kuulostaa äänekkäältä, jos ottaa suojauksen pois, kun vaimennus noin 30dB, joten korvat herkistyy. Kierroksia on satasen paikkeilla noin 3800.

Eli sitä suuremmalla syyllä, mene pienempiä teitä pitkin:tup:.
 
Onko joku erityinen syy miksi ajat alle rajoituksen?

Äläkä nyt aloita mitään turhaa ulinaa. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
Tykkään ajella sääntöjen mukaan. Tuo on myös aika rentouttava tapa liikkua. Ja puhuin aiemmin todellisesta nopeudesta.

Eikä kiinnosta osallistua siihen lammaslaumaan, jotka miettii "kun muutkin näin tekee".
 
Eli sitä suuremmalla syyllä, mene pienempiä teitä pitkin:tup:.
Todellakin menen, se 80km/h ei ole vielä ongelma.
Ei ne kierrokset vaan pakoputkisto ja muu äänenvaimennus. Tekisin jotain putkistolle jos joutuu korvasuojaimet korvis ajelemaan vaikka kuinka olisi 2 pyöräsestäkin kyse. Mut kukin tavallaan..
Ainut äänenvaimennus on konepellin sisäpuolella luokkaa A4-arkkia, toki paperia paksumpi. Putki taitaa olla parin tuuman rosteri ja parilla Simons:n vaimentajalla, siis yksi putki kyseessä. Ne 13" renkaatkaan ei hirveästi kierroksien puolesta auta, mutta yllättävää on tosiaan 3000-4000rpm ero äänen kannalta ja se tulee moottorista. Eivät 60-luvulla ilmeisesti lisänneet mitään ylimääräistä.
 
No kuule ihan on laillinen putki, mutta kun se tuossa korvanjuuressa pörisee niin rupee kivasti käymään korviin varsinki kun huiput on 8500kierroksella 200km/h niin sen tietää että paljon siellä on kierroksia kun vauhtia on 130km/h, toki jo pelkän tuulensuhinan takia tulee pitkillä matkoilla pidettyä korvatulppia.
No ei se laillisuus siitä hyvää tai toimivaa tee. Monista "laillisistakin" on matskut palaneet pellolle jo ajat sitten tai ne on alkujaankin olleet täysin näön vuoksi. Tulee heti mielikuva että kyseessä on joku pörisevä kotari satasen tyhning vaimentimella ja kuskilla krossipotta päässä. Tuntuis että ainakin itse laittaisin kunnon vaimentimen ja kypärän ettei tarvitse pörinöitä ja suhinoita kuunnella...tai edes pienempää takaratasta.

Meneepä offiksi :D
 
No ei se laillisuus siitä hyvää tai toimivaa tee. Monista "laillisistakin" on matskut palaneet pellolle jo ajat sitten tai ne on alkujaankin olleet täysin näön vuoksi. Tulee heti mielikuva että kyseessä on joku pörisevä kotari satasen tyhning vaimentimella ja kuskilla krossipotta päässä. Tuntuis että ainakin itse laittaisin kunnon vaimentimen ja kypärän ettei tarvitse pörinöitä ja suhinoita kuunnella...tai edes pienempää takaratasta.

Meneepä offiksi :D


No ei tässä nyt millään kottaraisella olla liikenteessä, brittiklassikko:facepalm:
 
No äänimaailma ainakin osui:tup:
Silti tuotakin ongelmaa helpottaa parempi änkkä, eikö tuo nyt ole ihan selviö?
Toki ymmärrän jos et ko. vehkeeseen halua mitään susirumaa norsunjalkaa, mutta se on taas ihan oma valinta...

No onhan toi kaksmukinen nyt ihan eri äänimaailmaa kuin kottaraisen yksimukinen:rofl: Olishan tuohon vaihtoehdoksi puolimetriä lisää putkea, eli pidempi äänenvaimmennin mutta tuolla mennään.
 
Yleistymään päin nämä jotka siirtyvät 80 km/h rajoitusalueella vasemmalle kaistalle ohittamaan muutaman km/h nopeuserolla, vaikka takaa tulee autoja. Olen päätynyt siihen että kiusanteoksi tulevat siihen eteen. Hybridikuskit sitten erikseen, jotka eivät uskalla tai halua kiihdyttää yhtään ja tämä korostuu etenkin taajamassa.
 
Yleistymään päin nämä jotka siirtyvät 80 km/h rajoitusalueella vasemmalle kaistalle ohittamaan muutaman km/h nopeuserolla, vaikka takaa tulee autoja. Olen päätynyt siihen että kiusanteoksi tulevat siihen eteen. Hybridikuskit sitten erikseen, jotka eivät uskalla tai halua kiihdyttää yhtään ja tämä korostuu etenkin taajamassa.
Yleistymään päin nämä jotka tulevat takavalot edellä vastaan 80km/h:n nopeudessa, jotka sitten kesken ohituksen yllättäen löytävätkin sen rajoitusten mukaisen nopeuden. Liekö sitten hybridikuskeja, joilla vain kestää noin 5km nostaa se nopeus 60->80?
 
Yleistymään päin nämä jotka tulevat takavalot edellä vastaan 80km/h:n nopeudessa, jotka sitten kesken ohituksen yllättäen löytävätkin sen rajoitusten mukaisen nopeuden. Liekö sitten hybridikuskeja, joilla vain kestää noin 5km nostaa se nopeus 60->80?

Joku voisi käydä näille hybridikuskeille neuvomassa, että on taloudellisempaa kiihdyttää rivakasti tavoitenopeuteen. Varsinkin liittymissä.
 
Yksi ilmiö on väkisin perässä roikkuminen. Varmaan puitukin jo moneen kertaan. Mutta kiinnitän siinä itse huomion vasta kun takana tulevia on about vain se yksi eli hiljainen liikenne. Takana tulijan on aivan pakko roikkua perässä, ei edes puskurissa, mutta välimatkan päässä. Vaikka nostat nopeuden esim. 80 to 90 to 100 niin roikkuja haluaa roikkua ja lisää nopeuttaan. Oikeastaan nämä vain ihmetyttää.
 
Tuskin tuossa on muuta kuin että tottuneet ajamaan tietyllä etäisyydellä ja eivät seuraa mittaria. Yöllä olen huomannut joidenkin sankarien pelkäävän pimeää ja sen takia jäävän perään.
 
Yksi ilmiö on väkisin perässä roikkuminen. Varmaan puitukin jo moneen kertaan. Mutta kiinnitän siinä itse huomion vasta kun takana tulevia on about vain se yksi eli hiljainen liikenne. Takana tulijan on aivan pakko roikkua perässä, ei edes puskurissa, mutta välimatkan päässä. Vaikka nostat nopeuden esim. 80 to 90 to 100 niin roikkuja haluaa roikkua ja lisää nopeuttaan. Oikeastaan nämä vain ihmetyttää.

Eilen viimeksi tämä ilmiö. Takana tuleva ajeli siinä 15m päässä eli aika lähellä 50 ja 60 alueella. 80-alueen alkaessa tein tahallani kokeeksi noston 85 niin nopeasti, että autojen eroksi kasvoi 100m eli n. kaksi pylväsväliä. Noh, hetken päästä auto oli siinä 15m päässä. Seuraavaksi laskin nopeuden 60 alueella 65, niin sama jatkuu, sitten taas 80 alueen alkaessa isompi ero, niin seuraavaa 60 aluetta ennen ei "ehtinyt" tavoittaa, joten ajoi varmaan sitä 85 niin kauan kunnes oli 15m päässä ja taas jarrulla väli siihen. Oli kyllä huvittavaa.

Kai tuo on jotain jonoajelun hekumointia eikä kummemmin selitystä saava ilmiö. Ehkä itsellä liian analyyttinen asenne ajamiseen, kun tuokin kuski varmaan ajatteli kauppalistaa ajellessaan eikä noudata justiinsa noita liikennemerkkejä (paitsi 100km/h alueella). Välillä vaan tuntuu, että kun jono muodostuu vaikka viidestä autosta, niin niillä takaa tulevilla olisi tarve päästä ohi ja jatkaa sitä kovempaa vauhtia, mutta eivät uskalla sitten ohitusta tehdä. Tyytyvät tuohon sahaavaan etenemiseen mahdollisimman nopealla vauhdilla tilanteesta riippuen. Tai sitten jos "jäävät" jälkeen jostain syystä, ottavat ylinopeudella kiinni jos rajoitus laskee, että pääsevät siihen edelliseen etäisyyteen takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen viimeksi tämä ilmiö. Takana tuleva ajeli siinä 15m päässä eli aika lähellä 50 ja 60 alueella. 80-alueen alkaessa tein tahallani kokeeksi noston 85 niin nopeasti, että autojen eroksi kasvoi 100m eli n. kaksi pylväsväliä. Noh, hetken päästä auto oli siinä 15m päässä. Seuraavaksi laskin nopeuden 60 alueella 65, niin sama jatkuu, sitten taas 80 alueen alkaessa isompi ero, niin seuraavaa 60 aluetta ennen ei "ehtinyt" tavoittaa, joten ajoi varmaan sitä 85 niin kauan kunnes oli 15m päässä ja taas jarrulla väli siihen. Oli kyllä huvittavaa.

Kai tuo on jotain jonoajelun hekumointia eikä kummemmin selitystä saava ilmiö. Ehkä itsellä liian analyyttinen asenne ajamiseen, kun tuokin kuski varmaan ajatteli kauppalistaa ajellessaan eikä noudata justiinsa noita liikennemerkkejä (paitsi 100km/h alueella). Välillä vaan tuntuu, että kun jono muodostuu vaikka viidestä autosta, niin niillä takaa tulevilla olisi tarve päästä ohi ja jatkaa sitä kovempaa vauhtia, mutta eivät uskalla sitten ohitusta tehdä. Tyytyvät tuohon sahaavaan etenemiseen mahdollisimman nopealla vauhdilla tilanteesta riippuen. Tai sitten jos "jäävät" jälkeen jostain syystä, ottavat ylinopeudella kiinni jos rajoitus laskee, että pääsevät siihen edelliseen etäisyyteen takaisin.
Se kyllä vituttaa monesti kun jonossa on 5 autoa ja rajotus muuttuu 80km/h niin se etummainen jatkaa esim 78km/h (mittarin mukaan eli 70km/h). Kukaan ei pääse ohi ja matkakaan ei taitu.

Luulisi jonon ensimmäisen tajuavan että on ihan hyvien tapojen mukaista ajaa esim 90km/h mittarin mukaan, jotta takanatulevatkin pysyvät tolkussaan. Ohittaahan noi hidastelijat pitäisi, ei vaan enää jaksa oikein.
 
Yöllä tuon ymmärtää jotenkin jos vastaan tulevaa liikennet. Kunnet pääse pitkiä käyttään voit hyödyntää tien sivujen näkemiseen kauempaa edessä ajavan valoja. Peuroja jos on alueella paljon niin ne näkee hyvin sieltä turvavälinkin perästä etumaisen valoissa.
Edessä yöllä ajavalle tuo on kyllä v-mäistä toimintaa, etenkin jos eivät pidä väliä tarpeeksi... Siinä sitten "nautitaan" loisteessa.
 
Se kyllä vituttaa monesti kun jonossa on 5 autoa ja rajotus muuttuu 80km/h niin se etummainen jatkaa esim 78km/h (mittarin mukaan eli 70km/h). Kukaan ei pääse ohi ja matkakaan ei taitu.

Luulisi jonon ensimmäisen tajuavan että on ihan hyvien tapojen mukaista ajaa esim 90km/h mittarin mukaan, jotta takanatulevatkin pysyvät tolkussaan. Ohittaahan noi hidastelijat pitäisi, ei vaan enää jaksa oikein.
Siis täh? Etummaisena olevan pitäis ajaa ylinopeutta? Jos etummainen auto ajaa mittarinsa mukaan sallittua nopeutta. Ainahan varsinkin vanhojen autojen mittareissa on heittoa, mutta mielummin ajaa hiukan todellista alinopeutta kuin ylinopeutta.
 
Siis täh? Etummaisena olevan pitäis ajaa ylinopeutta? Jos etummainen auto ajaa mittarinsa mukaan sallittua nopeutta. Ainahan varsinkin vanhojen autojen mittareissa on heittoa, mutta mielummin ajaa hiukan todellista alinopeutta kuin ylinopeutta.
Niin sitä meinaan että etummainen ajaisi sitä oikeata 80km/h eikä mitään 75km/h kun jonon perällä alkaa nopeus jo kutosella siinä tapauksessa.
 
Niin sitä meinaan että etummainen ajaisi sitä oikeata 80km/h eikä mitään 75km/h kun jonon perällä alkaa nopeus jo kutosella siinä tapauksessa.
Edelleen vanhoissa mittareissa on heittoja. Ei voi odottaa että kaikilla on huippumodernit mittarit joista näkee kilometrin tarkkuudella paljonko vauhti on. Puhumattakaan siitä että mittarivirhe kasvaa erilailla eri nopeuksissa. Mutta tuollanen 5km tarkkus vauhdissa on jo aika paljon vaadittu. Hyvä jos ees 10km tarkkuudella noi vanhat viisarit näyttää.
 
Saa viisareistakin aika tarkasti laitettua nopeuden. 95 vakkarilla oli noin 88 km/h gps nopeutta (-3 km/h tutkan virhemarginaali). Eli 80 rajoitukselle juuri sopiva maksimi.

100 rajoituksella siis 115 ja 120 taas 135 km/h. 60 rajoituksella 70 km/h on hyvä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom