Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itseä ärsyttää kanssa-autoilijat jotka käyttää sumuvaloja väärin. Ja saattaa olla että niitäkin ärsyttää välähtävä 30" ledipalkki :D
Kunhan huomioit sen, että joissain autoissa, kuten mainittu, takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumareita. Tämän vuoksi tien pinnasta pahasti pöllyävä lumi "pakottaa" pitämään tarpeettomia etusumareita päällä. Itselläni on moisia kärryjä ollut ainakin Focus, Mondeo, Octavia ja Mazda 6.
 
Jep, aivan perseestä omassakin Golf IV:ssa, että joutuu ensin laittamaan etusumarit päälle ennen takasumareita. Siitä syystä tuleekin käytettyä ehkä jopa liian vähän takasumareita, kun ei viittis niillä etusumareilla häikäistä porukkaa.
 
Takasumuvalosta. Yleensä ei pahasti häiritse, mutta joskus kuitenkin. Esimerkiksi silloin, jos se on oikeaan käyttötarkoitukseen riittävän kirkas ja sitä loimotetaan pimeällä maantiellä tarpeettomasti päällä. Ohituspaikkaa katsellessa tulisin toimeen ilmankin edessä loistavaa valoa. Jos vaikka pieni sumu tai pöllyävä lumi tienpinnassa onkin, huomaan kyllä autosi, kun olen ohitusaikeissa.
 
Kunhan huomioit sen, että joissain autoissa, kuten mainittu, takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumareita. Tämän vuoksi tien pinnasta pahasti pöllyävä lumi "pakottaa" pitämään tarpeettomia etusumareita päällä. Itselläni on moisia kärryjä ollut ainakin Focus, Mondeo, Octavia ja Mazda 6.
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana.
Jos toi ehto ei täyty niin väärin käyttävät. Ei ole minun vika ettei jotkut autovalmistajat osaa tehdä kytkentöjä oikein.
 
Eilen illalla tuli ajettua 400 Km matka iltapimeällä. Varsinkin viimeisellä 200 Km matkalla joka kolmannella vastaantulijalla näytti olevan sumarit päällä.

Jos sumarien kantama on 30 metriä niin johan toi matka edetään parissa sekunnissa. Itsellä ainakin liian kirkas etualue häiritsee kauemmas näkemistä lyhyillävaloilla. Lieneekö noiden sumareiden käyttö sitten "pakko käyttää kun on olemassa" tai "näin mun pirssi on paljon sexympi" ajattelua mutta kyllä ne vaan vastaantulijaa häikäisee.

Omalukunsa sitten ne jotka on vanhaan volvoon ruuvanneet kiina-xsenonit.

Ite tulee paljon ajettua tällästä korpitietä, kuva viimetalvelta. Mutta näin syksypimeellä sumarit päällä kun ne heijastaa myös hieman metsikköön, niin näkee jos sieltä vielä hirvi yrittää juosta alle viimehetkellä, hyvä ettei porotki jo vaeltelepitkin tietä.

ne tahtoo sitten unohtua valtatielle mentäessä. eikä kyllä koskaan tainnu kukaan vastaantulia valojakaan vilkutella.

sUp599z.jpg
 
No toivottavasti sitten olet tyytyväinen jos porukka ei, kehoituksestasi, käytä takasumuvaloja edes silloin, kun olisi tarvis. Ettei vaan vastaantulija suuttuisi. :D

Ei sillä, saat minulle polttaa valoja moisesta syystä, kunhan ovat lainmukaiset. En lakkaa käyttämästä valoja tarpeen mukaan sen vuoksi. Tarkemmin kun lukaisin, taisitkin tarkoittaa väläytystä, etkä jatkuvaa loimotusta?

Syy on, kuten mainitsit, auton valmistajassa. Myös laki sallii moisen kytkennän olemassaolon, joka sekin on sääntö-Suomessa mielestäni kummallista.
 
Tulipas koettua eilen peräänajo kartanlukijan paikalta. Oltiin jonon ensimmäisinä odottelemassa punaisissa valoissa ja vihreän vaihtuessa takaalähtijä ei sitten huomannut ettei lähdetty vielä liikkumaan. Noin sekunti oli kulunut valojen vaihdosta kun pamahti. :)
 
No siis, sumuvalot itseasiassa heikentävät sun mahdollisuuksia nähdä hirvi tai poro kauempaa, koska ne on kirkkaat ja valaisevat maahan ihan lähelle. Tällöin et näe kauemmas niin hyvin, kuin pelkillä pitkillä valoilla tai lähivaloilla näkisit. Tämä on fakta.
 
Minun eteeni tultiin kolmion takaa niin että olisin joutunut jarruttamaan, joten tein pikaisen tilannearvion ja ohitin eteeni kääntyneen vastaantulijoiden kaistan kautta. Muita autoja ei ollut edes näkyvissä. Painoi sitten töötin pohjaan kun olin rinnalla ja hetken päästä vilkutteli valoja :D Ilmeisesti yksi näistä kotipoliiseista jotka haluavat itse määrittää muun liikenteen tahdin?
Noi on ihan käsittämättömiä noi -88 carinalla ajavat papat ja muut liikuntakyvyttömät autistit jotka nyhertää sieltä kolmion takaa eteen väkisin ja sitten höylätään ykkösellä 20kmh siinä edessä. Yhestä tommosesta tempasin kanssa viimeviikolla ohi, tempasuksi menikin kun kumikin alkoi palaa.

Mitään kommentointia äänimerkein ei ole vielä keltään kyllä tullut kun olen näitä kolmion takaa tulijoita ohitellut ties missä kohtaa. Yksikin tuli maantiellä sieltä eteen, otin jo hyvissä ajoin vastaantulijan kaistan ja kelasin ohi vakkari päällä. :D
 
Täälläpäin on kanssa paljon noita, ketkä liittyvät kantatielle 80km/h alueelle ja jäävät ajamaan sitä 50-60km/h koska kääntyvät heti seuraavasta risteyksestä. Useinmiten kuskina on keski-iän ylittänyt henkilö. Monesti kauhulla katsonut kun tälläinen uuno liittyy edestä sinne isolle tielle rekan eteen. Joskus jopa niin tiukkaan väliin että tehokkaallakin autolla olisi ollut tekemistä kiihdytellä oikeaan vauhtiin.

Mukavan lisäjännityksen tähän tuo vielä ne jotka käyttävät risteyksen jatkeena olevaa bussipysäkkiä kiihdytyskaistana. Osa tulee risteyksestä vauhdilla siihen pysäkille ja jäävät siihen odottamaan, toiset ampuu torpedona sieltä suoraa siihen eteen ajamaan sitä 50-60km/h.
 
Jos toi ehto ei täyty niin väärin käyttävät. Ei ole minun vika ettei jotkut autovalmistajat osaa tehdä kytkentöjä oikein.
Oikeastaan jossain vaiheessa laissa erikseen vaadittiin, että takasumaria ei pidä pystyä kytkemään pelkästään tai pelkkien parkkien kanssa. Samaan aikaan tuota ohjausta ei kannata vetää etuvaloista, koska ne pitäisi saada hernerokassa pois päältä, jolloin myös takasumari sammuisi. Jolloin on varsin yksinkertaista täyttää tämä lain vaatimus, vetämällä ne sumareiden takaa.

Muuten keskusteluun liittyen, suosittelen ottamaan lääkkeet ja rauhoittumaan. Jos nyt edes vähän tihkuttaa ja tie on edes märkä, niin ei jaksa paljoa kiinnostaa jos ne on sumarit on päällä. Se on sitten eriasia, jos ne on suunnattu päin vittua, niissä on xenonit tai ne ovat päällä kuivalla kelillä, sitten sopiikin jo huomauttaa. Näitäkin kun tulee vastaan harvasen päivä, niin jos aloitettasiin niistä.
 
Ite tulis varmaan ruuvattua ne polttimot irti katsastusten välissä. Tosin auto varmaan tietysti valittaa siitä sitten joka käynnistyksellä.

Tämä. Tosin ainakin omassa autossani jossa on vakiona sumuvalot upotettuina puskurissa, niiden polttimoiden irrottaminen vaatinee koko puskurin irroituksen tai ainakin melko pienet kädet että ylettää puskurin takapuolelle. Uudessa autossa onkin sitten LED-sumarit eli lienee kiinteät polttimot. Olen kyllä miettinyt josko ottaisi vain sulakkeen irti ellei muutakin toiminnallisuutta katoa samalla.

Nyt kun tarkistin niin sumuvaloille ei ole omaa sulaketta eikä kerrota mikä sulake niihin pätee. Olisiko sitten ajovalojen sulakeryhmässä, kun kummallekin puolelle on omat sulakkeet lähi- ja kaukovaloille.
 
Kunhan huomioit sen, että joissain autoissa, kuten mainittu, takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumareita. Tämän vuoksi tien pinnasta pahasti pöllyävä lumi "pakottaa" pitämään tarpeettomia etusumareita päällä. Itselläni on moisia kärryjä ollut ainakin Focus, Mondeo, Octavia ja Mazda 6.
No onpa jännä kun Mazda 3:ssa se on just päinvastoin eli etusumareita ei saa päälle ilman takasumaria.

Kuutosessa on muistini mukaan ihan samanlainen viiksi...
 
Viimeksi muokattu:
Audissa mulla sama juttu. Takasumarit saa erikseen päälle, mutta etusumarit sytyttää aina myös takasumarit.
Se selittääkin sen, että mikä ihme into joillain on pitää niitä takasumareita päällä motarilla. Halutaan etusumarin tuossa vauhdissa haitallista lisävaloa lähelle, että olisi turvallisempi olo ajella sitä 120 km/h. :confused2: Sitten kun niitä ei saa pelkästään päälle, palavat "jarruvalot" takanatulijoille.

Muutenkin mikä ihmeen älynväläys on sekin, että yleensäkkään on valaisemattomia motareita? 120km/h vauhdissa lyhkäiset eivät tahdo muutenkaan riittää ja pitkilläkin voi huonosti ajaa, kun ne sitten häritsevät muita. Joten miksi noita ei voi vain valaista, ihan yleisen turvallisuuden nimissä? Ei voi olla kysymys sähkön säästämisestä, niin vähän kun on moottoritietä ja samaan aikaan on kyllä varaa valaista tarpeettomasti ties mitä kyläpahasen pikkuteitä, joissa ei edes aja ketään.
 
Se selittääkin sen, että mikä ihme into joillain on pitää niitä takasumareita päällä motarilla. Halutaan etusumarin tuossa vauhdissa haitallista lisävaloa lähelle, että olisi turvallisempi olo ajella sitä 120 km/h. :confused2: Sitten kun niitä ei saa pelkästään päälle, palavat "jarruvalot" takanatulijoille.

Muutenkin mikä ihmeen älynväläys on sekin, että yleensäkkään on valaisemattomia motareita? 120km/h vauhdissa lyhkäiset eivät tahdo muutenkaan riittää ja pitkilläkin voi huonosti ajaa, kun ne sitten häritsevät muita. Joten miksi noita ei voi vain valaista, ihan yleisen turvallisuuden nimissä? Ei voi olla kysymys sähkön säästämisestä, niin vähän kun on moottoritietä ja samaan aikaan on kyllä varaa valaista tarpeettomasti ties mitä kyläpahasen pikkuteitä, joissa ei edes aja ketään.
Mua ainakaan pimeä motari haitannut ja hyvin näkee ajella jos valot kunnossa (Ihan Saapin normaalivalot itsellä). Elukoita tuolla ei kuitenkaan melkein ikinä ole niin eipä siellä liiemmin pelättävää ole.
 
No onpa jännä kun Mazda 3:ssa se on just päinvastoin eli etusumareita ei saa päälle ilman takasumaria.

Kuutosessa on muistini mukaan ihan samanlainen viiksi...
Kummallista. En ole itse kuvailemaasi toimintaan törmännyt kertaakaan. En ainakaan tähän hätään muista. Minkä ikäinen kolmonen oli? Kuikkasin valmistajan sivuilta molempien mallien oppaita. Ainakin uudempien mallien osalta myös kolmosessa toiminta on sellainen, että takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumareita.
 
Itse ajelen kyllä melkein mieluummin pimeällä kuin valaistulla motarilla, en tiedä minkä takia. Mitään järkiperustetta siihen ei taida olla.
 
Ihmiset jotka alkavat himmailla vihreisiin valoihin jos jatkavat suoraan risteyksen yli. Parikin kertaa käynyt niin että sankari himmailee niin että keltaiset ehtivät syttyä ja sitten se kaasu löytyykin ja hän pääsee yli mutta muut takana jäävät valoihin istumaan.

15 vuotta sitten autokoulussa opetettiin sellaista käyttäytymistä että vihreisiin valoihin mennään hieman hidastaen sillä asenteella että heti kun keltainen syttyy niin hypätään jarrulle (riippuen toki onko joku takana, jolloin ei hypätä jarrulle ettei aiheuteta vaaratilannetta).
 
Tänään aamulla ihmetys ennemmin kuin ärsytys. Oli pimeää, joten näkyi aika hyvin, mitä kuski puuhasi kabiinissa, etenkin kun kännykkä valaisi, sekä sitten se hemmetin sisävalokin oli edessä päällä. Ja toki etusumaritkin oli päällä. Oli varmasti aika hyvä näkyvyys eteenpäin. Ajoin ohi, eikä mennyt kauaa kun sama sankari tulee ohi, tällä kertaa sisävalo pois päältä ja kännykkäkin pois. Ja siitäkään ei mennyt kauaa, kun ajoin taas hänen ohitseen. Tämä ohitteluleikki jatkui muutaman ohituksen verran, ennen kuin tyyppi joko kääntyi pois tai tajusi oman nopeusvaihtelunsa. Itsehän toki ajoin tasaista vauhtia.

Muuten kyllä sujui yllättävän hyvin liikenne. Eilen oli sama juttu. Liekö PK-seudulla syysloma nyt sitten kun tuntui, ettei autojakaan ole ihan niin paljoa kuin yleensä.
 
Ei noi pitkät häiritse kuin rekkakuskeja ja kuskeja joiden ei pitäisi ajaa autoa ollenkaan. Pl. semmoiset paikat missä kaistojen välissä on hädin tuskin 5 metriä.
Eipä itseäkään häiritse halogeenikynttilät, vaikka tulisi ihan maantiellä vastaan. Mutta sitten kun aletaan puhumaan oikeista pitkistä ja etenkin noista nykypäivän hajavaloisista led-virityksistä, niin kyllä se alkaa häiritsemään jos ei itse pysty kaistatilanteen takia pitämään pitkiä. Lyhkäisten kantama kun on oikeasti äärimmillään motarinopeuksissa muutenkin ja pitäsi nähdä sillä keilan yläpuolisella osalla muutenkin, että näkisi riittävän pitkälle.

Vaan on tämä normi tech-bbs keskustelu, vielä sivu sitten puhuttiin että kuinka omat sumarit haittavat omaa pitkillä näkemistä ja nyt on jo siirrytty siihen, että vastaantulevan pitkät ei saisi häiritä ketää, muuten ei kuulu olla korttia. :D

Mua ainakaan pimeä motari haitannut ja hyvin näkee ajella jos valot kunnossa (Ihan Saapin normaalivalot itsellä). Elukoita tuolla ei kuitenkaan melkein ikinä ole niin eipä siellä liiemmin pelättävää ole.
Tuo on vähän sitä "ei siellä eilenkään mitään/ketään ollut/tullut" tyypin argumentointia, jonka tulos näkyy varsin hyvin sadoista Youtuben kolarivideoista. Tuossa esimerkki.



Siitä voi vähän arvioda tilannetta, että milloin auto alkaa näkymään valokeilassa ja milloin kolahtaa. Siitä näkee myös hyvin normaalin motaria yöllä kyntävän henkisen tason, kun edes hätävilkkuja ei huomata ennalta. Toisaalta siihenkään ei saisi luottaa että niitäkään olisi, siinä voisi olla vaikka valoton auto poikittain. Mukavasti näkee myös millaisen vaaratilanteen saa aikaan pelkkä kaistojen vaihtelu ja hidastaminen.
 
Eipä itseäkään häiritse halogeenikynttilät, vaikka tulisi ihan maantiellä vastaan. Mutta sitten kun aletaan puhumaan oikeista pitkistä ja etenkin noista nykypäivän hajavaloisista led-virityksistä, niin kyllä se alkaa häiritsemään jos ei itse pysty kaistatilanteen takia pitämään pitkiä. Lyhkäisten kantama kun on oikeasti äärimmillään motarinopeuksissa muutenkin ja pitäsi nähdä sillä keilan yläpuolisella osalla muutenkin, että näkisi riittävän pitkälle.

Vaan on tämä normi tech-bbs keskustelu, vielä sivu sitten puhuttiin että kuinka omat sumarit haittavat omaa pitkillä näkemistä ja nyt on jo siirrytty siihen, että vastaantulevan pitkät ei saisi häiritä ketää, muuten ei kuulu olla korttia. :D


Tuo on vähän sitä "ei siellä eilenkään mitään/ketään ollut/tullut" tyypin argumentointia, jonka tulos näkyy varsin hyvin sadoista Youtuben kolarivideoista. Tuossa esimerkki.



Siitä voi vähän arvioda tilannetta, että milloin auto alkaa näkymään valokeilassa ja milloin kolahtaa. Siitä näkee myös hyvin normaalin motaria yöllä kyntävän henkisen tason, kun edes hätävilkkuja ei huomata ennalta. Toisaalta siihenkään ei saisi luottaa että niitäkään olisi, siinä voisi olla vaikka valoton auto poikittain. Mukavasti näkee myös millaisen vaaratilanteen saa aikaan pelkkä kaistojen vaihtelu ja hidastaminen.
No jos sielä joku auto on poikittain niin kyllä siihen kerkee hidastamaan ja väistämään vaikka ajaisi lyhyillä. Aina siitä joku kohta kimmaltaa. Pitkistä puhumattakaan.

Ihan oma on ongelma jos nuokkuu ratissa niin ettei huomaa jotakin edessä. Harvoin tällein syksyllä etenkään sielä motarilla edes on pimeää kun pilvinen taivas heijastaa valoa.

Tosta videosta: nyt täytyy kyllä kysyä, että onko noilla silmiä päässä ollenkaan?

Tossahan ajaa tuo yksi suoraan hätävilkkua käyttävän auton perään. Toinen rysäyttää hitaammin ajavan perään?? :facepalm:

Ja on vielä katuvalot ja läjä valoja siinä sumpussa niin ei leikkaa porukalla?

Jos katsoisi suoraan eteenpäin niin tuskin olisi hirveästi tuossa ongelmia. Paitsi joku tahvo ajaisi perään.
 
Eipä itseäkään häiritse halogeenikynttilät, vaikka tulisi ihan maantiellä vastaan. Mutta sitten kun aletaan puhumaan oikeista pitkistä ja etenkin noista nykypäivän hajavaloisista led-virityksistä, niin kyllä se alkaa häiritsemään jos ei itse pysty kaistatilanteen takia pitämään pitkiä. Lyhkäisten kantama kun on oikeasti äärimmillään motarinopeuksissa muutenkin ja pitäsi nähdä sillä keilan yläpuolisella osalla muutenkin, että näkisi riittävän pitkälle.

Vaan on tämä normi tech-bbs keskustelu, vielä sivu sitten puhuttiin että kuinka omat sumarit haittavat omaa pitkillä näkemistä ja nyt on jo siirrytty siihen, että vastaantulevan pitkät ei saisi häiritä ketää, muuten ei kuulu olla korttia. :D


Tuo on vähän sitä "ei siellä eilenkään mitään/ketään ollut/tullut" tyypin argumentointia, jonka tulos näkyy varsin hyvin sadoista Youtuben kolarivideoista. Tuossa esimerkki.



Siitä voi vähän arvioda tilannetta, että milloin auto alkaa näkymään valokeilassa ja milloin kolahtaa. Siitä näkee myös hyvin normaalin motaria yöllä kyntävän henkisen tason, kun edes hätävilkkuja ei huomata ennalta. Toisaalta siihenkään ei saisi luottaa että niitäkään olisi, siinä voisi olla vaikka valoton auto poikittain. Mukavasti näkee myös millaisen vaaratilanteen saa aikaan pelkkä kaistojen vaihtelu ja hidastaminen.


Toi video, siis mitä vittua mä just näin? :confused2:

Hätävilkut päällä ja jengi vetää perseeseen 100-lasissa, yksinkertaisesti joillekkin ei vain korttia saisi antaa.
 
Komea videolinkki, siinä hieman ennen minuutin kohdilla olin että wtf o_O

Huomasitteko muuten että tuo tapahtui sairaalan lähellä, hospital next exit taisi lukea toisesta suunnasta tullessa :D

Tänään olisi taas saanut keulan ilmaiseksi uusittua liikenneympyrässä, jos olisi halunnut :vihellys:

Sen sijaan valoton auto pientareella säikäyttää kyllä jos on ajanut lyhyillä vastaantulijan vuoksi.

Äläpä, olin siinä ~18v. kun piti ajella uusi pyörä kotiin ~300+km, siinä tihkusateisessa illassa katseli vaan kylttejä että kuinkakohan pitkä matka vielä seuraavaan lähimpään kaupunkiin, erästä "kylttiä" tuijottelin jo pidemmältä, vastaan tulee auto -> lyhkäsille ja ihmettelin onko heijastukset kuluneet noin pahasti kunnes tajusin että se oli hirvi :facepalm::rofl:

"Hirvillä ei ole heijastinliivejä" jos jotain voi tarinasta oppia, no, olisi voineet tuonkin moton valot olla hiukan paremmat ja nopeus tilanteeseen sopivampi, näin vanhempana ja ehkä vähän viisaampana ajatellen :)
 
Äläpä, olin siinä ~18v. kun piti ajella uusi pyörä kotiin ~300+km, siinä tihkusateisessa illassa katseli vaan kylttejä että kuinkakohan pitkä matka vielä seuraavaan lähimpään kaupunkiin, erästä "kylttiä" tuijottelin jo pidemmältä, vastaan tulee auto -> lyhkäsille ja ihmettelin onko heijastukset kuluneet noin pahasti kunnes tajusin että se oli hirvi :facepalm::rofl:

"Hirvillä ei ole heijastinliivejä" jos jotain voi tarinasta oppia, no, olisi voineet tuonkin moton valot olla hiukan paremmat ja nopeus tilanteeseen sopivampi, näin vanhempana ja ehkä vähän viisaampana ajatellen :)
Meinasin vastailla @Bapsu , mutta kirjoitit tuossa jo hyvin sen mitä ajan takaa. Se on kammottava se sellainen luulo, että ehtii ja näkee kaiken liikenteessä, vaikka todellisuudessa näet vain sen yhden ainoa paikan ja etäisyyden kunnolla, eli sen johon juuri katsot. Sitten kun ollaan sivusilmällä, niin hyvä jos keilassa nähdään jotain ja sekin yleensä vain siksi että se liikkuu.

Mitä tulee reaktioaikaan ja ajotaitoon, niin en voi sanoa ymmärtäväni ihmetystä. Tuotahan se touhu on jatkuvasti tuolla liikenteessä, kokoajan saa olla ihmettelemässä että mitähän tuo tekee, autoa se ainakaan aja, sekä ohittamassa jotain 70 km/h Zombia. Niin mitä luulette, että tapahtuu kun tälläinen kuljettaja tulee tilanteeseen, jossa hyvältäkin kuljettajalta odotetaan hetken herpaamattomuutta? Vielä liitetään mukaan normi motari, jossa on jo ajettu se puolituntia ja keskittymiskyky on sen mukainen. :confused2:
 
...
Vaan on tämä normi tech-bbs keskustelu, vielä sivu sitten puhuttiin että kuinka omat sumarit haittavat omaa pitkillä näkemistä ja nyt on jo siirrytty siihen, että vastaantulevan pitkät ei saisi häiritä ketää, muuten ei kuulu olla korttia. :D
...
Niin, ja Suomessa ihmiset haluaa kiristää autoilijoihin kohdistuvia veroja, mutta seuraavana päivänä Suomessa ihmiset haluaakin keventää mm. autoilijoihin kohdistuvia veroja.

Eiku perkele, tech-bbs tai Suomi ei ollutkaan yksi henkilö... ;)
 
Se on kammottava se sellainen luulo, että ehtii ja näkee kaiken liikenteessä, vaikka todellisuudessa näet vain sen yhden ainoa paikan ja etäisyyden kunnolla, eli sen johon juuri katsot. Sitten kun ollaan sivusilmällä, niin hyvä jos keilassa nähdään jotain ja sekin yleensä vain siksi että se liikkuu.
Tämä. Ite ajalen useasti töistä kotiin pimeällä ja useamman kerran on näkynyt hirviä/peuroja matkan varrella tien vieressä tai tietä ylittämässä. Monesti on sitten vaan jälkeenpäin miettinyt että miten paljon niitä on kuitenkin jäänyt näkemättä.
 
Eilen täällä etelässä oli paikoin iltapäivälläkin melko sakea sumu. Paikoin näin tarpeelliseksi napsauttaa takasumuvalon päälle. Aikani kuluksi laskin, että 11 vastaantulijalla oli etusumuvalot päällä. Näistä kahdella oli lisäksi takasumuvalo. Yksi näistä ajoi ilman lähivaloja.

9 siis näki tarpeelliseksi esitellä turhia etusumuvalojaan ja vain kaksi käytti niitä turvallisuuden lisäämiseen (oletus: takasumuvalon kytkeminen kyseisissä autoissa vaatii myös etusumuvalot päälle).
 
Eilen täällä etelässä oli paikoin iltapäivälläkin melko sakea sumu. Paikoin näin tarpeelliseksi napsauttaa takasumuvalon päälle. Aikani kuluksi laskin, että 11 vastaantulijalla oli etusumuvalot päällä. Näistä kahdella oli lisäksi takasumuvalo. Yksi näistä ajoi ilman lähivaloja.

9 siis näki tarpeelliseksi esitellä turhia etusumuvalojaan ja vain kaksi käytti niitä turvallisuuden lisäämiseen (oletus: takasumuvalon kytkeminen kyseisissä autoissa vaatii myös etusumuvalot päälle).

Otannat on tietysti pieniä, mutta aika moinen ero omaan otantaan eilisen osalta, sulla 2/11 käytti etusumareita pakosta, mulla 7/11 :jd:

Meinasin tästä itsekin eilen kirjoitella mutten jaksanut, tarkastelin myös siinä aamusella muiden sumareiden käyttöä silloin kun itse koin että takasumuvalolle oli tarvetta, saldo:

- 11 takasumuvaloa käyttävää autoilijaa :tup: (joista seitsemällä paloi myös edessä, kuten itsellänikin koska auto niin vaatii)
- 22 täysin takavalotonta :rage:

Suhde oli moottoritien loppuun mennessä 8/4 kunnes 9-tien työmatkaliikenne muutti suunnan täysin.

Annetaan sen verran anteeksi että 3 näistä takavalottomista tuli vastaan sen jälkeen kun olin itse ottanut takasumarin pois. Ja lisätään vielä että kun keli kirkastui totaalisesti matkan varrella, niin takasumari päällä paineli vielä 2 autoilijaa, vaikka kelin mukaan olisi pärjännyt periaatteessa ilman niitä takavalojakin.

On se perhana vaan vaikeeta :facepalm:
 
Tänään tuli taas koettua se, että ne jotka kiilaavat kärkikolmion takaa eteen ovat myös niitä jotka jäävät sitten jurraaamaan huomattavasti alle nopeusrajoituksen. Ja liikennevaloja lähestytään sillä taktiikalla, että ainakaan perässä tuleva ei ehdi samoilla vihreillä.
Noista sumuvaloista tuli mieleen, että ex-kalustoon kuuluneessa BMW 750:ssa oli riippuvuus noissa, asennot oli pois päältä - toiset - molemmat mutta en enää muista kummin päin se oli, ensin eteen vaiko ensin taakse. Kaverin ex-Focuksessa oli muistaakseni vastaava homma. BMWn jälkeen on sitten ollut noita skandinaavisia tuotteita ja niissä on ollut kokonaan erilliset kytkimet etu- ja takasumuvaloille. Täytyy myöntää että ihan käytännöllistä, kun ainoastaan takasumuvalolle on omalla kohdalla ollut koskaan Suomessa tien päällä käyttöä.
 
Otannat on tietysti pieniä, mutta aika moinen ero omaan otantaan eilisen osalta, sulla 2/11 käytti etusumareita pakosta, mulla 7/11 :jd:

Meinasin tästä itsekin eilen kirjoitella mutten jaksanut, tarkastelin myös siinä aamusella muiden sumareiden käyttöä silloin kun itse koin että takasumuvalolle oli tarvetta, saldo:

- 11 takasumuvaloa käyttävää autoilijaa :tup: (joista seitsemällä paloi myös edessä, kuten itsellänikin koska auto niin vaatii)
- 22 täysin takavalotonta :rage:

Suhde oli moottoritien loppuun mennessä 8/4 kunnes 9-tien työmatkaliikenne muutti suunnan täysin.

Annetaan sen verran anteeksi että 3 näistä takavalottomista tuli vastaan sen jälkeen kun olin itse ottanut takasumarin pois. Ja lisätään vielä että kun keli kirkastui totaalisesti matkan varrella, niin takasumari päällä paineli vielä 2 autoilijaa, vaikka kelin mukaan olisi pärjännyt periaatteessa ilman niitä takavalojakin.

On se perhana vaan vaikeeta :facepalm:
Ehkä sun otannan aikaan on ollut paksumpi hernerokka.

Tähän liittyen ihmetyttää se, että tuntuu kuin ihmiset katsoisivat kotipihassa, että tarvitaanko sumuvaloja vai ei. Siitä sitten seuraa näitä perä pimeänä sumussa tai sumuvalot loistaen kirkkaassa kelissä ajavia. Dynaamisen kuljettajan taas luulisi osaavan napsutella valoja päälle ja pois tarpeen mukaan.
 
Joku papparainen ei taas tajunnut sitä, että oma kaista pitää säilyttää kääntyessä, ja melkein kääntyi kylkeeni.

Molemmat siis käännyttiin samalle nelikaistaiselle tielle samaan suuntaan, tultiin eri suunnista, pappa kääntyi vasemmalle, minä oikealle. Papan olisi pitänyt kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle mutta tuli oman kaistansa yli oikeanpuoleiselle kaistalle.



Tämän jälkeen joku juuri kortin saanut (tai vielä kortitta ajava) jonne W124-mersullaan oli jo nuorena oppinut kokoneempien mersumiesten tavat, eikä osannut käyttää vilkkua kaistaa vaihtaessaan.
 
Joku papparainen ei taas tajunnut sitä, että oma kaista pitää säilyttää kääntyessä, ja melkein kääntyi kylkeeni.

Molemmat siis käännyttiin samalle nelikaistaiselle tielle samaan suuntaan, tultiin eri suunnista, pappa kääntyi vasemmalle, minä oikealle. Papan olisi pitänyt kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle mutta tuli oman kaistansa yli oikeanpuoleiselle kaistalle.



Tämän jälkeen joku juuri kortin saanut (tai vielä kortitta ajava) jonne W124-mersullaan oli jo nuorena oppinut kokoneempien mersumiesten tavat, eikä osannut käyttää vilkkua kaistaa vaihtaessaan.
Eikö tää ole bmw-miesten tapa?

Se on tosiaan hienoa kun vihreä loimottaa ja sitä kaasupoljinta ei löydy. Yksikin mateli kauppaan mennessä koko sen 100m kääntyvien kaistan, olis varmaan pitänyt ohittaa sieltä suoraan menevien puolelta.
 
Joku papparainen ei taas tajunnut sitä, että oma kaista pitää säilyttää kääntyessä, ja melkein kääntyi kylkeeni.

Molemmat siis käännyttiin samalle nelikaistaiselle tielle samaan suuntaan, tultiin eri suunnista, pappa kääntyi vasemmalle, minä oikealle. Papan olisi pitänyt kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle mutta tuli oman kaistansa yli oikeanpuoleiselle kaistalle.



Tämän jälkeen joku juuri kortin saanut (tai vielä kortitta ajava) jonne W124-mersullaan oli jo nuorena oppinut kokoneempien mersumiesten tavat, eikä osannut käyttää vilkkua kaistaa vaihtaessaan.
Tuohan on Oulussa ihan normaali käytäntö, että useampikaistaisessa risteyksessä kääntyvä ei pysy omalla kaistallaan. Siihen että kääntyvä pysyisi omalla kaistallaan ei voi luottaa täällä tasan tarkkaan yhtään. Toinen muutaman viime vuoden aikana täällä yleistynyt tapa on se, että samalle ryhmityskaistalle parkkeerataan valoja odotellessa kahta autoa rinnakkain, toinen puoliksi pientareella ja toinen puoliksi viereisen ryhmityskaistan päällä.
 
Sinne Ouluun päin ei näköjään kannata nenäänsä tuoda täältä etelästä kun on aika monella ollut pahaa sanottavaa täkäläisestä liikenteestä. :D
 
Kyllä täällä etelässäkin on ihan tapa, jos se oikea kaista on vapaa nii se vasemmalle kääntyjä sukeltaa suoraa sinne. Tälläisen perässä kun kääntyy (itse siis jään vasemmalle), nii yleensä saa ruveta ajamaan myös kilpaa, kun ensin tämä oikealle sukeltanu jää munimaan sinne ja sitten kun on jo keulan mitan verran edellä löytyy se kaasu...
 
Tuohan on Oulussa ihan normaali käytäntö, että useampikaistaisessa risteyksessä kääntyvä ei pysy omalla kaistallaan. Siihen että kääntyvä pysyisi omalla kaistallaan ei voi luottaa täällä tasan tarkkaan yhtään. Toinen muutaman viime vuoden aikana täällä yleistynyt tapa on se, että samalle ryhmityskaistalle parkkeerataan valoja odotellessa kahta autoa rinnakkain, toinen puoliksi pientareella ja toinen puoliksi viereisen ryhmityskaistan päällä.
Tämän takia oli niin mukava ajella sillä vanhalla muutenkin huonomaalisella Volvolla. Vahingot olivat siinä viereisen jalankulkijaturvallisessa autossa ja dashcami tuulilasilla vain voitti muutenkin huonomaaliseen puskuriin uudet maalit. Hitto, ei tuolla varmaan ole mukava ajella millään uudemmalla autolla kyllä.
 
Tas yks mulkkuuden versio tullu esille ku joutuu työmatkaansa nykyään tekemään pimeällä tiellä.
Maailmankaikkeuden kirkkaimmilla xenon ja led valoilla varustettu auto tulee nuhjaamaan ihan puskuriin kiinni niin että peilit loistaa ku jeesuksen toinen tuleminen eikä taustapeilin tummennus auta mitään. Ja varmuuden vuoksi vielä ajetaan vähän eri linjassa ku itse niin sivupeilit loistaa niin ettei eteen nää.
Menkää vittu ohi tai jättäkää kunnon väli että näkee ajaa pimeällä tiellä ilman häikäisyä.
 
Jä näitä mulkkuja oikeesti on jotka suuntaa valonsa katsastuksen jälkeen ylemmäs. Liekkö latvalinnustus harrastuksena jos jo puolikkailla valaistaan persiissä roikkuen koko edellä menevän auton kattokin.
 
Ei näit häiritseviä valoja edes joka kuukausi tule vastaan joten voisko katsoa sinne peiliin ja pitää jo pään kiinni näistä valoista. Putsaa ja uusii polttomot niiden kusen keltaiseksi kuluneiden tuikkujen tilalle niin voisi vähemmän häiritä muiden. Himmennetys tilas jos peräpeili niin vaikka siel oltais pitkät päällä niin se enää haittaa. Sivupeilit äsyttävemmät kun joutuu kääntään pois.
Et vissiin pimeällä liiemmin ajele.

Peräpeilin himmennyksellä ei ole mitään apua mihinkään suuntaan yleisesti kun takana roikkuu joku xenon pelle. Muutenkin pimeällä tiellä joka kolmannella on valot väärin suunnattu. Ja itellä on hyvät valot, ei vaan viitti kokoajan pitkiä käyttää kun ihmisiä ajaa vastaan. Toki sitten kun ei näe mitään niin laitan pitkät.
 
Itsellä ei mene jakeluun nämä motarilla ajavat, jotka ensin köröttävät 105 km/h oikealla kaistalla, sitten hetken päästä tulevat ohi 140 km/h ja muutaman minuutin päästä jumittavat taas oikealla kaistalla. Samaa saattaa jatkua jopa koko matkan Tre-Helsinki välillä. Ja kyse ei ole vakionopeudensäätimen puutteesta, kun suurimmilta osin ihan uudehkoista autoista on viimeaikoina ollut kyse o_O
 
Itsellä ei mene jakeluun nämä motarilla ajavat, jotka ensin köröttävät 105 km/h oikealla kaistalla, sitten hetken päästä tulevat ohi 140 km/h ja muutaman minuutin päästä jumittavat taas oikealla kaistalla. Samaa saattaa jatkua jopa koko matkan Tre-Helsinki välillä. Ja kyse ei ole vakionopeudensäätimen puutteesta, kun suurimmilta osin ihan uudehkoista autoista on viimeaikoina ollut kyse o_O
Saman olen olen huomioinut. Motarilla tuo ei onneksi edes ärsytä, paitsi kun joskus aloittavat sen hitaan kiihdytyksen silloin, kun olen vakionopeudensäädin päällä menossa ohi. Sitten mennään hetki vierekkäin. Puran kyllä heti tilanteen polkimilla, jos takaa on tulossa joku. Ellei muita näy, saatetaan mennä pitkiäkin pätkiä rinnakkain.

Senkin voin vahvistaa, että monesta kärrystä se vakionopeudensäädin löytyisi. Tuolla kun nopeuden kanssa seilataan yllättävän usein aika tuoreilla premiumeilla, mm. E- ja 5-sarjalaisilla. Tuskin niitä malleja ilman kyseistä varustetta on saanut edes lisämaksusta.

Kuten sanoin, ärsyttämään saakka ei käy, mutta ihmetyttää ja välillä huvittaakin.
 
Saman olen olen huomioinut. Motarilla tuo ei onneksi edes ärsytä, paitsi kun joskus aloittavat sen hitaan kiihdytyksen silloin, kun olen vakionopeudensäädin päällä menossa ohi. Sitten mennään hetki vierekkäin. Puran kyllä heti tilanteen polkimilla, jos takaa on tulossa joku. Ellei muita näy, saatetaan mennä pitkiäkin pätkiä rinnakkain.
Juu, no kyllä tuohonkin olen ainakin itse välillä törmännyt, että juuri kun olen menossa toista (tai kolmatta tai...) kertaa ohi, niin sitten löydetäänkin se kaasu taas jostain.

Itsekin aina hetkellisesti annan tarpeen vaatiessa lisää kaasua ja annan sitten auton palata takaisin vakkariin säädettyyn nopeuteen, jos liikenteen sujuvuus sitä vaatii (esim. nopeampien tullessa takaa, tai jos meinaan jäädä "pussiin" oikealle kaistalle rekan perään).
 
Itsellä ei mene jakeluun nämä motarilla ajavat, jotka ensin köröttävät 105 km/h oikealla kaistalla, sitten hetken päästä tulevat ohi 140 km/h ja muutaman minuutin päästä jumittavat taas oikealla kaistalla. Samaa saattaa jatkua jopa koko matkan Tre-Helsinki välillä. Ja kyse ei ole vakionopeudensäätimen puutteesta, kun suurimmilta osin ihan uudehkoista autoista on viimeaikoina ollut kyse o_O
Puhelimessa / ei puhelimessa / surffataan / ei surffata / meikataan / ei meikata.

105 / 140 / 105 / 140 / 105 / 140 / 105 / 140... ??

:D
 
Itsellä ei mene jakeluun nämä motarilla ajavat, jotka ensin köröttävät 105 km/h oikealla kaistalla, sitten hetken päästä tulevat ohi 140 km/h ja muutaman minuutin päästä jumittavat taas oikealla kaistalla. Samaa saattaa jatkua jopa koko matkan Tre-Helsinki välillä. Ja kyse ei ole vakionopeudensäätimen puutteesta, kun suurimmilta osin ihan uudehkoista autoista on viimeaikoina ollut kyse o_O

Monet pitää tuollaista vauhdin muuttelua sujuvana, eli välillä vaihdellaan kaistaa ja vasemmalla jostain syystä on tarve mennä kovempaa ja samalla ohittaa itseä keskimäärin kovempaa ajajia.
 
Monelle se vasen kaista on ohituskaista, joten siellä ajetaan lämä tiskissä ja palataan takaisin oikealle ajamaan normaalia vauhtia.
 
Aktiivisella vakkarilla (ja varsinkin nykyisen auton automaattiohjauksella) tuota tulee tehtyä tahallaan ja vahingossa. Välillä sitä vaan huomaa jumittavansa siinä oikealla jonon jatkeena ja välillä ihan tarkoituksella jään sinne jos ei huvita. Sitten voi taas vähän dynaamisesti käydä pyörähtämässä vasemmalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom