Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pistä toki meneen, eiköhän edes jollain modella ole sen verran tietoteknistä osaamista että osaa sut vääräks todeta.
Johan tuossa aiemmin sallittua nopeutta ajavat ihmiset julistettiin trolleiksi, mikä ero?

PS. alinopeutta ei ole olemassa, on vain suurin sallittu nopeus.
Niin, eli osaat käyttää proxyä ja ignitioa, vain? :lol:

Mutta jos tuo sitten on oma käsityksesi asiallisesta keskustelusta, että jostain "kummasta" syystä otetaan itseen ja yleistetään kaikkiin, kun lukematta tiesin sanoa mitä mustalla-listallani olevat kirjoittajat taas vinkuivat. Luulisi tuon Väpän mainitsevan olevan niin selkeä trolli, että ei olisi mitään syytä ottaa itseensä ja tiedän sanoa sen jo pelkästä listallaolosta tuossakohtaa, koska siellä ei ole kuin todellisuutta vieroksuvia trolleja. Kysymys on enemmänkin tosiaan siinä, että miksi sinulla on niin surkea itsetunto, että laitat itsesi samaan kategoriaan tuon selvän trollin kanssa?

Lisäksi pienenä faktantarkistuksena, "alinopeus" on olemassa, Motarilla ei saa tarpeettomasti alittaa 60 km/h nopeutta. Ei liity tapaukseen, mutta saivartelin kun menit sanomaan että sellaista ei ole.

Tuskimpa se ohittaminen 160kmh johtui siitä papan alinopeudesta, vaan rinnalla kiihdyttelystä yms. perseilystä joka itsessään on ollut aivan yhtä laiton peliliike kuin ohittajan 160kmh.
Tuosta on itseasiassa tapauksia, joissa papan "peliliike" on katsottu suuremmaksi rikkomukseksi. On yksi asia ajaa lujaa ja kokonaan toinen ajaa ihan yhtä lujaa, sekä haitata tarkoituksella liikennettä samalla, ihan sama miten tuottamuksellisesti tuo kyvyttömyydestä johtuen tapahtuu. Tästä on tapauksia jossa ohittaja on saanut sakot ja ohitettavalta on lähtenyt kortti.
 
Eilen tulin kärryn kanssa Tammisaaresta --> Vantaalle, no kyrpä seniili pappa edessä vetää letkaa 60 alueella 75km/h (mittarissa), 80 alueella sama, 100 alueella sama, Kirkkonummen kohdalla kun tulee kaksi kaistaa lähden ohittamaan niin sitten se maaginen kaasupoljin taas löytyy, oli papalle ihmetys kun Toyota Landcruiser tulee kuin tuleekin kärry perässä 160km/h rinnalle ja ohi, kyllä, sen verran se vaati että ohi pääsin, mutta olin jo päättänyt että ohi menen, piste!

+200hp/450nm liikuttaa jo ihan kivasti tuotakin laivaa arkiajossa ja maantiekulutus kärryn kanssa oli 8,5l/100km.

Toinen tapaus Inkoon kohdalta samalta kantatieltä 51:

Olin ajamassa rauhassa autoletkassa. Edessä pappa ajaa 80km/h rajoitusten mukaan. Vastaan tulee rekka.

Yhtäkkiä kuuluu humahdus kun edessä ajavan papan auton ja vastaantulevan rekan välistä tulee vastaan 150km/h ohittava musta Passat keskellä tietä! Peilit eivät aivan osu yhteen papalla ja tällä umpihullulla Passat-kuskilla, koska tämä hullu ehtii nipin napin aloittaa paluun omalle kaistalle aivan rekan eteen rajulla ohjausliikkeellä. Pappa ei ilmeisesti näe potentiaalisesti hengenvaarallista tilannetta ja väistä hieman tiensivuun. Piennarta on metrikaupalla mihin väistää. Pappa jatkaa ajoa kaikessa rauhassa ilmeenkään värähtämättä.

Tietenkin Passat-kuski olisi ainoa syyllinen nokkakolariin. Ei sitä silti kannata ajaa nokkakolaria vaikka on oikeassa. Jokainen normaali ihminen väistäisi pientareelle ja/tai hidastaisi, jos muutaman sekunnin päässä odottaa kuolettava nokkakolari. Itsekin olen joutunut tilanteeseen, jossa joku hullu lähtee ohittamaan vaikka näkee että tulen vastaan. Pitkiä räpsyttämällä ja väistämällä pientareelle sain pitää henkeni.
 
Toivottavasti se pientareelle ajaminen ei ole refleksi, koska siellä voi olla jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.
 
No, siinä vaiheessa kun on tullossa passatti 150kmh keulaan ja itsellä on takana parit lastenistuimet lapsineen (puhumattakaan mitä siellä passatissa on) niin sanon kyllä suoraan että ei juuri kiinnosta onko joku lenkkeilijä just kohilla.

Tosin sen verran luulis ehtivän katsoa suurimmassa osassa tilanteita, jos ehtii väistääkkin.
 
Toivottavasti se pientareelle ajaminen ei ole refleksi, koska siellä voi olla jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.

Kyllähän sen normaalitilanteessa valoisalla näkee jo kaukaa onko pientareella ketään. Pimeällä ilman heijastinta voi olla toinen juttu. Tässäkin tapauksessa ei olisi tarvinnut mennä edes pientareelle asti, koska tuo kaista on todella leveä. Pappa halusi ajaa lähellä keskiviivaa, mikä on tietenkin leveällä tiellä väärin.
 
Jaa oliko se leveäkaistatien sekoiluja? Siellähän kolme rinnan on normihomma ja neljä rinnan jokapäiväistä..
 
Tietenkin Passat-kuski olisi ainoa syyllinen nokkakolariin. Ei sitä silti kannata ajaa nokkakolaria vaikka on oikeassa. Jokainen normaali ihminen väistäisi pientareelle ja/tai hidastaisi, jos muutaman sekunnin päässä odottaa kuolettava nokkakolari. Itsekin olen joutunut tilanteeseen, jossa joku hullu lähtee ohittamaan vaikka näkee että tulen vastaan. Pitkiä räpsyttämällä ja väistämällä pientareelle sain pitää henkeni.
Tässä päästään siihen, jonka olen varmaan jo kerran kommentoinut tähän ketjuun, eli onnettumuuden vaara on suurin silloin kun useita ääliötä osuu samaan paikkaan. Ajatellaan nyt tätäkin tilannetta, onnettomuus meinaa tapahtua, kun ajokyvytön pappa ja umpihullu passat-mies osuvat samaan paikkaan, mutta se säästetään sillä että edes rekkamies on hereillä ja tekee sen verran tilaa, että ei kolahda. Edes yksi osasi tehdä niin kuin pitää ja se riitti.
 
Tässä päästään siihen, jonka olen varmaan jo kerran kommentoinut tähän ketjuun, eli onnettumuuden vaara on suurin silloin kun useita ääliötä osuu samaan paikkaan. Ajatellaan nyt tätäkin tilannetta, onnettomuus meinaa tapahtua, kun ajokyvytön pappa ja umpihullu passat-mies osuvat samaan paikkaan, mutta se säästetään sillä että edes rekkamies on hereillä ja tekee sen verran tilaa, että ei kolahda. Edes yksi osasi tehdä niin kuin pitää ja se riitti.

Aivan. Rekka saattoi hidastaa, jotta hullu pääsi Passattinsa kanssa pois vastaantulijoiden kaistalta. Emme saa tietää koskaan hidastiko, koska en rekan jarruvaloja nähnyt edestä päin.
 
Varsin ärsyttävää kun Oulun motarilla on nyt paljon tietöitä ja olen yleensä ainoa, joka noudattaa nopeusrajoituksia näiden kohdalla, jopa viikonloppuisin. Ajan 50km/h rajoituksella mittarin mukaan 55km/h. Vasemmalla kaistalla menee pitkä letka autoja ohi koko ajan ja oikea kaista siis edessäni on tyhjä kun noudatan ainoana porukasta nopeusrajoitusta. Nopeusrajoitus vaihtuu 80km/h ja polkaisen lapun lähes lattiaan kun tapana on harrastaa rivakoita kiihdytyksiä. No jostain syystä mersukuskilla vasemmalla kaistalla kiire loppuukin siinä vaiheessa ja kiilataan muutamien metrien päästä eteeni oikealle kaistalle ilman vilkkua tottakai. Tai välähti se vilkku siinä vaiheessa kun puoliautoa oli jo kaistallani. Melkein kiihdytin perään pahki kun olin kerennyt jo siinä Audini hyökkäyttää jonkinlaiseen vauhtiin. Muistutin torvea torvella.
 
Itsellä varmaan kuumottavin itseaiheutettu moka on ollut joskus, kun kymmenisen vuotta takaperin ajelin silloisella Seat Leonilla Tampereen Hervannasta kohti Sääksjärveä. Suurinpiirtein puolivälissä matkaa eteen tuli juuri joku hidastelijapappa väyrysellä. Aikani touhua ihmeteltyäni lähdin ohittamaan. Kello oli jotakin 6-7 aikaan syksyllä, sateinen ilta ja siinä kohtaa kun olin väykyn takakulman kohdalla, tajusin että vastaan tulee Renault Magum, en tiedä oliko sillä valoja lainkaan päällä vai miten oli moinen aivopieru tullut että ko. laitos jäi huomaamatta. Reaktiona oli tietysti painaa heti lappu lattiaan ja äkkiä alta pois, mutta eihän siinä mitään ehtinyt tehdä kun vastaantulija oli jo niin lähellä.

Ilmeisesti kukaan muukaan ei tajunnut mitään kun mentiin lahjakkaasti 3-rinnan, mutta onneksi tie oli kuitenkin sen verran leveä että Seati mahtui autojen välistä. Rekkakuski ei tehnyt elettäkään väistääkseen (eikä kyllä tarvinnutkaan) mutta E-Mersulla ajanut pappa veti pientareelle, tosin vasta kun rekka oli jo mennyt ohi.

Ei siinä onneksi mitään käynyt, ainekset tosin olisi olleet isompaankin. Jonkun verran siinä kuitenkin vissiin pelästyi kun muistaa vieläkin vastaantulevan auton keulan =D
 
Aivan. Rekka saattoi hidastaa, jotta hullu pääsi Passattinsa kanssa pois vastaantulijoiden kaistalta. Emme saa tietää koskaan hidastiko, koska en rekan jarruvaloja nähnyt edestä päin.
Jos sokea pappa ajoi keskellä kaistaa ja viereen sopi auto väliin, on melkein kaistan levyinen 2,5m leveä rekka silloin jo tehnyt tilaa reunaviivan ulkopuolle. ;)

@taski Näin se menee, on vain ajan kysymys ennen kuin mokaa itse. Sitten kun löytää itsensä kerran tuollaisesta tilanteesta, niin sen jälkeen tulee äkkiä ymmärrystä huonosti ohittavaa kohtaan, etenkin kun tajuaa että se ohitettava saattoi olla yhtä syyllinen tilanteeseen. Sitä on niin helppo vittuuntua kuin pieni kakara siitä että mennään ohi, paljon enemmän vaatii miestä irroittaa kylmästi se vakkari, päästää se ohi ja todeta että siinähän sitten menee, ei ole enää mun ongelmani.
 
Itteä ei ole kyllä ikinä harnittanut jos joku ohittaa (pl mutkassa, mäessä, liian pienessä välissä ohittajat) mutta usiamman kerran vituttanut kun ohituksen jälkeen jäädään ajamaan hitaampaa eteen.. Eli jos ajan vakkarilla 103 100 rajoituksella, niin sen idiootin on päästävä ohi ajamaan 102 eteen. Korostuu jos ensin letkassa odotellaan ohituspaikkaa / ohituskaistaa siitä 92 ajavasta papasta, kyllä mennään ohituskaistalla minustakin ohi vaikka väkisin 140 mittarissa mutta sitten ajetaan 98 kun kaistat loppuu..

Edit: lisätääs nyt vielä selventävä esimerkki. Jonossa pappa, minä ja viimeisenä idiootti. Tulee hyvä suora jolla ohittaa. Itse kiihdytän n. 110-120 välille ja ohitan, siitä rauhassa himmailen 105 matkavauhtiin. Idiootti tuuppaa heti perääni ohittamaan, hinkkaa sen paskan kulkemaan 130 ja ohittaa samalla minutkin, jää ajamaan eteen 98. Menen seuraavan paikan tullen ohi, ellei idiootti ole perinteisempää mallia ja ala kiihdytys/jarrutusrumbaa sen mukaan onko paikkaa ohittaa vai ei (kiihdyttää 110-115 suorilla yms. Ohituspaikoilla, ajaa 95 mutkissa mäissä ja jos joku tulee vastaan).
 
Viimeksi muokattu:
@outonaapuri Tuotakin tulee kyllä nähtyä, vasta eilen oli jokin ääliö landroverin maasturilla, joka muna pystyssä ohitteli rumasti ensin siihen mun turvaväliini ja sitten autokerrallaan eteenpäin, kun jono kulki 60 km/h satasella. Kuitenkin sitten kun se suora aukesi ja ohitin koko lauman kerralla 110 km/h nopeudella, päästyäni ohi oli pian kyseinen ääliö edessäni ajamassa 95 km/h.

Joo, eipä tarvitse sanoa että painoiko kaasua kun lähdin ohitse ja jäikö kynnäilemään perään 105 km/h ja kun lähdin seuraavaa ohittamaan, niin eikö lähtenyt aivottomasti katsomatta ohittamaan perässä. Se vaan, että mulla ei ollut alla tuhnu lantikka ja napsahdin helppoa ennen risteystä ohitse, kun kyseinen ei vielä ollut kunnolla päässyt ohi risteysalueen päätyttyäkään. Siinä ajattelin että tässä sitä taas mennään, että sehän olisikin aivan liian mukavaa matkustaa edes yksi reissu ilman, että puolen reissua on tälläistä kissanhännänvetoa. Mutta kuin tilauksesta siihen eteen tuli traktori, josta pääsin kätevästi ohi ennen pitkää vastaantulevaa letkaa, eikä tuota pelleä tarvinnut enää nähdä.

Luoja paratkoon, olin kerrankin oikeasti onnellinen, kun näin traktorin hidastelemassa. :confused2:
 
Mun mielestä CalEpitanin argumentointikyky on sitä luokkaa, että bannit olivat enemmän kuin aiheelliset...

Noh, päivän epistolaan.

Provosoiduin eilen. Ei olisi pitänyt, huomioiden keli ja kaikkea, mutta kun liityin eilen HKI-TRE -motarille Hämeenlinnan nurkilta ja vaikka tuo oma liikkumaväline on varsin iso VW T5 Transporter, niin pienin modifikaatioiden (muutoskatsastettu) jälkeen tuo +230 hv liikuttaa tuotakin koppia ihan riittävästi.

Kiihdytyskaistaa etenin varsin rivakasti, vauhtia gps:n mukaan n. 130 ja takana tulevat autot näyttävät jäävän kauemmaksi peilistä katsottuna. Hyvä. Oikealla kaistalla edessä menee kuitenkin Toyota Auris, n. 110 km/h ja siitä sitten samoilla vauhdeilla ryhmityn vapaalle vasemmalle kaistalle, napsautan vakkarin päälle ja tässä kohtaa heittämällä Auriksen ohi.

Hetkeä myöhemmin Auriskuski on löytänyt ilmeisesti kaasujalan ja alkaa kirimään vauhtia siten, että en pääse enää takaisin oikealle kaistalle tuolla 129-130 km/h nopeudella... Ryömii pikku hiljaa rinnalle ja ajattelin, että noh, eiköhän se siitä. NO ei se siitä. Auris sitten päättää yrittää ohittaa oikealta samalla, kun oikealla kaistalla olevan, edellä ajavan auton perä lähestyy häntä...

Noh, ajattelin, että turhaapa tässä vasemmalla kaistalla töpeksin ja suoristan oikeaa jalkaa, jotta pääsen mahd. nopeasti takaisin oikealle kaistalle ja auriskuskin ei tarvitse hidastaa...

Lopputulemakin on selvä, koska eihän tuo Auris näytä kiihtyvän, ja siinä hetken vauhtia kelattuani pääsin takaisin turvallisesti oikealle kaistalle... vakkari päälle ja Auris suhahtaa ohi (+160 km/h), vain hidastaakseen eteeni, takaisin alle 120 km/h ja siinä sitten tulee taas perä edellä vastaan. Huoh.

Ilmeisesti joillekin on hirveä uhka, kun henkilöautoksi rekisteröity paku kulkee heittämällä paremmin, kuin perus perheauto... Että ohi pitää päästä hinnalla millä hyvänsä...
 
Ilmeisesti joillekin on hirveä uhka, kun henkilöautoksi rekisteröity paku kulkee heittämällä paremmin, kuin perus perheauto... Että ohi pitää päästä hinnalla millä hyvänsä...
Hyvä työ ei jää rankaisematta. Vaikka kuinka hyvää ajatteleekin, niin jos toinen joutuu oman oikealta ohittamisensa takia hidastamaan, niin ei se vain ole sun ongelmasi, vaan täysin itseaiheutettua. Melkein paremmin olisi mennyt jos olisi tehnyt tarkoituksella tinkiä ja erikseen pakottanut sen hidastamaan, aivan varma että se ei olisi edes huomannut mitään.
 
Tänään vitutti jo toiseen kertaan viikon sisällä suojatien reunassa päivystävät kännykkäzombit. Viime viikolla tällaisen kohdatessani pysähdyin, mutta eihän se torspo nostanut katsettaan luurista milliäkään saati että olisi liikahtanut johonkin, joten jatkoin matkaa.

Tänään oli toinen samanlainen joka näytti olevan ihan kuutamolla, joten ajoin tylysti pysähtymättä ohitse.

Lähinnä mietityttää, että missä vaiheessa suojatien reunassa oleva henkilö ei enää ole lain kirjaimen mukaan astumassa suojatielle?
 
Eilen tulin kärryn kanssa Tammisaaresta --> Vantaalle, no kyrpä seniili pappa edessä vetää letkaa 60 alueella 75km/h (mittarissa), 80 alueella sama, 100 alueella sama, Kirkkonummen kohdalla kun tulee kaksi kaistaa lähden ohittamaan niin sitten se maaginen kaasupoljin taas löytyy, oli papalle ihmetys kun Toyota Landcruiser tulee kuin tuleekin kärry perässä 160km/h rinnalle ja ohi, kyllä, sen verran se vaati että ohi pääsin, mutta olin jo päättänyt että ohi menen, piste!
Äläpä nyt. Kyseinen valveutunut kansalainen nyt vaan yritti estää törkeän kaahaamisen kärry perässä.

Näitä kotipollareita kyllä jostain syystä riittää. Kesällä tuli kiskottua kärryä sen yhden tonnin verran ja yksikin Avensis junnasi 70-75km/h satkun alueella ratissaan joku vanha seniili. En ajatellut jäädä sen perään jonoa tekemään, joten suoran auettua ohi. Seniili toki painoi kaasua, mutta eihän nuo tajua, että muilla on pellin alla muutakin kuin 1.6 vapari, joten ei se estely muuten haitannut paitsi että jouduin ajamaan 120km/h kärry perässä, että meni sujuvasti se ohitus. Valoja toki vilkutteli perään. Laitoin vakkarin takaisin siihen 90km/h:n ja sinne se jäi samantien.
 
Viimeksi muokattu:
Olin italiassa käväsemässä ja taas huomasi kuinka sujuvaa on noissa maissa liikenne ja kuinka sitä sujuvuutta lisää hyvä yhteispeli. Sit tänä aamuna liityin kehä3 tuusulanväylälle niin edessä ajettiin just alle 80. Ei siinä muuta mutta ku se kundi liitty täysperävaunurekan eteen just ku liittymäkaista loppuu (jatkuisi taksikaistana, eli ei ollut mitenkään nurkkaan ajettuna siinä). Täysperävaunulla oli nopeutta se 90/rajotin ja se joutu sit vetämään sairaan äkkijarrutuksen ku tultiin sillä yhden vilkunvilautuksen taktiikalla eteen. Itse liityin rekan taakse ongelmitta ja ihmettelin miksei satasen rajotuksella voida ajaa satasta, jolloin me molemmat oltaisiin liitytty hyvissäajoin rekan eteen ilman ongelmia.
 
Toivottavasti tää purnaus nyt ei tuu tavaksi :) Tänään ruuhka-aikaan päätin, että en tuki risteystä ja jäin tämmöisen "valkoisen ristikon" etupuolelle kiltisti odottamaan... No, eiköhän siihen pidä jonkin k-pään tunkea viereiseltä kaistalta tukkimaan risteys...
 
Tänään vitutti jo toiseen kertaan viikon sisällä suojatien reunassa päivystävät kännykkäzombit. Viime viikolla tällaisen kohdatessani pysähdyin, mutta eihän se torspo nostanut katsettaan luurista milliäkään saati että olisi liikahtanut johonkin, joten jatkoin matkaa.

Tänään oli toinen samanlainen joka näytti olevan ihan kuutamolla, joten ajoin tylysti pysähtymättä ohitse.

Lähinnä mietityttää, että missä vaiheessa suojatien reunassa oleva henkilö ei enää ole lain kirjaimen mukaan astumassa suojatielle?
Itse painan näissä tilanteissa monasti räikkää nopsaan, että se zombi herää ja menee yli jos on mennäkseen.
 
Olin italiassa käväsemässä ja taas huomasi kuinka sujuvaa on noissa maissa liikenne ja kuinka sitä sujuvuutta lisää hyvä yhteispeli. Sit tänä aamuna liityin kehä3 tuusulanväylälle niin edessä ajettiin just alle 80. Ei siinä muuta mutta ku se kundi liitty täysperävaunurekan eteen just ku liittymäkaista loppuu (jatkuisi taksikaistana, eli ei ollut mitenkään nurkkaan ajettuna siinä). Täysperävaunulla oli nopeutta se 90/rajotin ja se joutu sit vetämään sairaan äkkijarrutuksen ku tultiin sillä yhden vilkunvilautuksen taktiikalla eteen. Itse liityin rekan taakse ongelmitta ja ihmettelin miksei satasen rajotuksella voida ajaa satasta, jolloin me molemmat oltaisiin liitytty hyvissäajoin rekan eteen ilman ongelmia.
Kyllähän se jouheammin toimii, mutta Kreikassakin kun aikanaan kävin niin oli mielenkiintoista nähdä, että kaveri jolla on vihreät viittoi vain punaisten takana olijoille, että menkäähän vaan. Tuolla pitäisi ajaa aika paljon, että saisi oikean päätelmän siitä miten tuo oikeasti pelaa. Yksi asia on kuitenkin selvä; siellä tuskin vituttaa tuo ajaminen kun se yleinen kohteliaisuus on ihan eri tasolla liikenteessä.

Itse painan näissä tilanteissa monasti räikkää nopsaan, että se zombi herää ja menee yli jos on mennäkseen.
Tai sitten lähtee pyörä savuten siitä liikkeelle niin muistaa vähän aikaa kanssa.
 
Kai tämä menee ärsytyksestä kanssa-autoilijoita kohtaan niin postataan. Tulee jonkin verran ajeltua kasitietä porin ja rauman nurkilla sekä peräkärryn kanssa että ilman. Jos ajan henkilöautolla ilman peräkärryä 80km/h alueella 90km/h niin harvemmin kukaan tulee ohi, pidetään jopa ihan järkevä turvaväli.

Jos ajan samaa pätkää henkilöautolla peräkärry perässä 80km/h alueella 90km/h niin aivan joka ikisen on pakko väkisin ohittaa, ja useassa tapauksessa tämän jälkeen jäädä siihen eteen vielä sitten jumittamaan se perus 85km/h ja oilla siinä sitten nokan edessä tukkona.
 
Ihan perus. Jätkäsaareen kun koittaa mennä iltapäivällä niin siinä on semmoinen solmu että ehtii käydä tekemässä noille risteyksen tukkiville apinoille mielentilatutkimuksen.
Heh :) Eipä siinä muu auta, kuin laskea kymmeneen ja hokea vaikka Dalai Laman elämänohjeita :)
 
Ihan perus. Jätkäsaareen kun koittaa mennä iltapäivällä niin siinä on semmoinen solmu että ehtii käydä tekemässä noille risteyksen tukkiville apinoille mielentilatutkimuksen.

Tämä. Samalla seudulla länsisatamankadun ja itämerenkadun risteyksessä joku tööttäili takaa mulle kun en mennyt keskelle risteystä vihreiden palaessa. Toisella puolella risteystä oli jo molemmat kaistat täynnä ja osittain myös suojatien päälläkin autoja.
 
Kai se on joku käsitys, että on oikeus mennä vihreillä vaikkei mihinkään pääsiskään.
 
Niin tai sitten se idiotismi kun pitää tahallaan tukkia risteykset ruuhkassa. Ei Keski-Euroopassa kukaan tee näin tahallaan, koska joitain isoja risteyksiä jopa valvoo skootteripoliisi pilli suussa ruuhka-aikaan.
Suomessa on järjestäen tapana ajella keskelle risteystä. MINULLA on vihreät, niin MINÄ saan ajaa ja +150 autoa saa odottaa risteävällä tiellä. Tahallisista tapauksista pitäisi sakottaa armotta, mutta Suomessa ei riitä poliiseja edes vahtimaan vakavempia rikoksia.
 
Turun isoihin valoristeyksiin onneksi tulossa kamerat, jotka pistävät automaattisakkoa päin punaisia ajajille. Toivottavasti osaavat myös sakottaa niitä jotka ajavat risteysalueelle ilman että tila riittää ylitykseen. Voi tietenkin tulla jänniä tilanteita kun joku tollo seisoo keskellä risteystä ja tietää että 5 sek päästä jos on siellä vielä niin kamera räpsähtää...
 
Turun isoihin valoristeyksiin onneksi tulossa kamerat, jotka pistävät automaattisakkoa päin punaisia ajajille. Toivottavasti osaavat myös sakottaa niitä jotka ajavat risteysalueelle ilman että tila riittää ylitykseen. Voi tietenkin tulla jänniä tilanteita kun joku tollo seisoo keskellä risteystä ja tietää että 5 sek päästä jos on siellä vielä niin kamera räpsähtää...
Antaakohan tuo yhtään armoa niissä risteyksissä kun siinä 2m ennen risteysaluetta tolppa menee keltaselle ja kun olet ylittänyt sen 80% risteysalueesta niin menee punaselle? Näitä ainakin piisaa täällä Tampereella.

Hyvähän tuo muuten on, ettei nuo mattimyöhäset enää roiski vanhoilla keltasilla kaasu pohjassa läpi
 
Osaksi tuota keskelle risteystä jäämistä voisi helpottaa järkevällä liikennevalosuunnittelulla. Jos siis ruuhkautuminen johtuu osaksi lähellä olevista toisista liikennevaloista. Uudenmaan suunnalla on monet valot, jotka ovat joka suuntaan punaisina todella pitkään. Itse olen päätellyt sen johtuvan juurikin tuosta keskelle valoristeystä tunkemisesta ruuhka-aikaan.
 
Tänään vitutti jo toiseen kertaan viikon sisällä suojatien reunassa päivystävät kännykkäzombit. Viime viikolla tällaisen kohdatessani pysähdyin, mutta eihän se torspo nostanut katsettaan luurista milliäkään saati että olisi liikahtanut johonkin, joten jatkoin matkaa.

Tänään oli toinen samanlainen joka näytti olevan ihan kuutamolla, joten ajoin tylysti pysähtymättä ohitse.

Lähinnä mietityttää, että missä vaiheessa suojatien reunassa oleva henkilö ei enää ole lain kirjaimen mukaan astumassa suojatielle?

Itse jalankulkijana ja autoilijana oon pyrkinyt noudattamaan autokoulunopettajan reilun vuoskymmenen takaista ohjetta; suojatietä kohti määrätietoisesti kävelevä ja mielellään katsekontaktin autoihin ottava jalankulkija, sekä sellainen joka on jalkansa jo sinne suojatielle laittanut jalkakäytävältä, täyttää lain kirjaimen "astumassa tai astunut". Se sellainen "kulkija", joka seisoo suojatien vieressä tekemättä astumista on luopunut kulkemisoikeudestaan, koska sillä ei ole merkitystä onko hän naama suojatielle, sivuttain juttelemassa vai selin.
 
En tiedä ärsyttääkö mutta näin eilen jonkun maalaamassa likaista autoaan spraymaalilla huoltamon pihassa. :D
 
Joo o, joku tuli eilen illalla vstaan ledbar maasturin keulassa, varmaan joku floodi tyyppinen työvalomalli. Toki asennettu vielä niin, että on korkeella, osoittaa suoraan eteenpäin ja päällä lyhkäsillä valoilla. Vitun hienoa hermanni kun ei oikeasti nähnyt yhtään mitään kun se valomuuri tuli vastaan. Ei ees mitkään amistuunarin "xenonit" ole koskaan noin paljon häikäissy.
 
Olisiko ollut työvalokykennällä ja unohtunut päälle.
Toki itse tilannetta näkemättä vaikea sanoa...
 
Aivan sama, jos ei siitä älyä että se baari on päällä vaikka vastaantulijat hidastelee ja välkyttelee pitkiä niin sais repiä vithuun sellaset autostaan. Jos oikeesti sellasia jossain metikossa tarttee niin opettelew käyttämään
 
Aivan sama, jos ei siitä älyä että se baari on päällä vaikka vastaantulijat hidastelee ja välkyttelee pitkiä niin sais repiä vithuun sellaset autostaan. Jos oikeesti sellasia jossain metikossa tarttee niin opettelew käyttämään
Niin valitetavaa kun se on, niin liikenteessä monesti edelleen vallitsevat viidakon lait. Eikä tuollaisiin pure mikään muu kuin se, että oikeasti lyödään kokonaan pois vedestä, muuten ajellaan pitkät päällä nokalle asti.

Edellisessa rassissa sattui olemaan pitkinä 2x55w Xenonit + 2x30w Ledit omissa umpiossa, niin tuli varmasti selväksi että mitä olen mieltä vastaantulevan valoista. Itseasiassa, kun joku tuli tuhnuilla halogeenipitkillä vastaan, niin tuli sen verran sääli ettei viitsinyt sitä edes sokaista.

Eniten itseä ärsyttää nykyisin nämä "äly"valot, jotka eivät oikeasti olekkaan häikäisemättömät, vaikka niitä sellaiseksi mainostetaan. Aivan liian monta kertaa on tullut etenkin märällä kelillä vastaan noita niin, että aivan selvään pitkillä sohottaa suoraan silmille.
 
Niin valitetavaa kun se on, niin liikenteessä monesti edelleen vallitsevat viidakon lait. Eikä tuollaisiin pure mikään muu kuin se, että oikeasti lyödään kokonaan pois vedestä, muuten ajellaan pitkät päällä nokalle asti.

Edellisessa rassissa sattui olemaan pitkinä 2x55w Xenonit + 2x30w Ledit omissa umpiossa, niin tuli varmasti selväksi että mitä olen mieltä vastaantulevan valoista. Itseasiassa, kun joku tuli tuhnuilla halogeenipitkillä vastaan, niin tuli sen verran sääli ettei viitsinyt sitä edes sokaista.

Eniten itseä ärsyttää nykyisin nämä "äly"valot, jotka eivät oikeasti olekkaan häikäisemättömät, vaikka niitä sellaiseksi mainostetaan. Aivan liian monta kertaa on tullut etenkin märällä kelillä vastaan noita niin, että aivan selvään pitkillä sohottaa suoraan silmille.
Yleensäkin kaikki Xenonit voi työntää mun puolesta p**seeseen. Joko niistä 60% suuntautuu/on suunnattu väärin tai ne on vain täysin vammaset valot pimeässä kun ajaa vastaan.

Mutta se nyt on juu arvattavissa että nuo suuntauspaskeet eivät toimi, suomessa ainakaan.
 
About aina kun ajan moottoritiellä, niin vastaan tulee tilanteita mitkä saa ihmettelemään, että wattafak.

1. Ajan vasenta kaistaa auton perässä 130 mittarin mukaan. Ohitetaan rekkaa. Mun taakke tulee pitkältä matkalta kovaa auto ihan perseeseen kiinni. Ehkä sen mun takana olevan mielestä ohitus kestää liian pitkään, niin se päättää vaihtaa kaistaa oikeelle, mutta ei pääse sille kaistallekkaan kunnolla, kun se tajuaa sen rekan siinä oikeella kaistalla. Eikö se tajunnu sitä rekkaa siinä? Miten voi olla niin sokea?.

No sit päästään sen rekan ohi ja molemmat - minä ja se mun edellä ajava vaihdetaan kaistaa oikeelle ja sit sille mun takana ajavalle tuleekin joku vauhtiongelma ja ei meinaa päästä millään ohi meistä. Ajetaan vielä 130 mittarin mukaan. Ensin ajaa perseeseen kiinni vauhdilla, mut sit ku edessä ei ookkaan ketään, niin kiire loppuuu siihen.

2. Tää auto minkä perässä ajoin ajaa sitä 130 mittarin mukaan ja seuraavaan liittymään on kilometri, niin se alkaa himmailemaan vauhtia. Siinä liittymän kohdalla kun se laittaa vilkun päälle, niin vauhtia on 90. Ei ihme, että liittymien kohdalla on ruuhkaa aina, kun ihmiset ennakoi kilomteri ennen liittymää. Ja se on vielä sellanen suora pitkä poistumistie motarilta, ettei se ees aiheuta toimenpiteitä.

:sfacepalm:
 
Yleensäkin kaikki Xenonit voi työntää mun puolesta p**seeseen. Joko niistä 60% suuntautuu/on suunnattu väärin tai ne on vain täysin vammaset valot pimeässä kun ajaa vastaan.

Mutta se nyt on juu arvattavissa että nuo suuntauspaskeet eivät toimi, suomessa ainakaan.
Itse vedän Xenonien kanssa hyvin yksiselitteisen rajan. Jos on oikein suunnattu projektioumpio, niin Xenon lyhkäiset on OK. Jos ovat heijastinumpiossa, niin sitten kokeillaan mitä amisbeivari on mieltä 55w Xenoista. Yleisiä ongelmia on myös se, että oikeanpuoleinen umpio on suunnattu aivan liian ylös.

Mersun matrix-valoista ei ole kukaan välkytellyt pitkiä. Volvon xenoneista aina vähän väliä joku, ja samoten noista ledeistä (pelkkä korkeussäätö)
Sulla on sitten mese, jossa kaikki on kohdallaan. Nimittäin itseä vastaan on tullut muutamankin mersu, joissa valot on matriisit ovat olleet ihan poskellaan, vaan niinpä on tullut monta sellaistakin, joissa ei ole mitään ongelmaa. Tuossa on ilmeisesti taustalla sitä, että valot pitäisi oikeasti suunnata vaikka niissä olisikin matriisit.
 
Itse vedän Xenonien kanssa hyvin yksiselitteisen rajan. Jos on oikein suunnattu projektioumpio, niin Xenon lyhkäiset on OK. Jos ovat heijastinumpiossa, niin sitten kokeillaan mitä amisbeivari on mieltä 55w Xenoista. Yleisiä ongelmia on myös se, että oikeanpuoleinen umpio on suunnattu aivan liian ylös.


Sulla on sitten mese, jossa kaikki on kohdallaan. Nimittäin itseä vastaan on tullut muutamankin mersu, joissa valot on matriisit ovat olleet ihan poskellaan, vaan niinpä on tullut monta sellaistakin, joissa ei ole mitään ongelmaa. Tuossa on ilmeisesti taustalla sitä, että valot pitäisi oikeasti suunnata vaikka niissä olisikin matriisit.
Nimenomaan tuntuu Xenonien kanssa tuntuu, että todella usein se lähempänä minua oleva eli oikeanpuoleinen heijastaa mihin sattuu. Niissä xenoneissa havainnut mitään ongelmaa kun on asialliset suuntaukset.

Jostain syystä huomattavasti suurempi osa normaalivaloista on asiallisesti suunnattu eikä vammanen suuntaus aiheuta niin pahaa häikäisyä.
 
Nimenomaan tuntuu Xenonien kanssa tuntuu, että todella usein se lähempänä minua oleva eli oikeanpuoleinen heijastaa mihin sattuu. Niissä xenoneissa havainnut mitään ongelmaa kun on asialliset suuntaukset.

Jostain syystä huomattavasti suurempi osa normaalivaloista on asiallisesti suunnattu eikä vammanen suuntaus aiheuta niin pahaa häikäisyä.
Huvittavaa, että olen itse huomannut juuri päinvastaista, eli juurikin itselle vasemmanpuoleinen on suunnattu naurettavan ylös. Joissain tapauksissa on tutuille jopa katsastuksessa säädetty niin, että toinen sojottaa liian ylös ja toinen liian alas.

Tämä oli joskus itsellä ongelmana, kun yritin saada Xenoneja toimimaan oikein halogeenien projektioumpiossa. Eli aina kurveissa tuo oikeanpuoleinen alkoi valaisemaan vastaantulevaa silmiin, kun laidoissa oli liiallinen korotus. Tämän sain ratkaistua sillä, että säädin molemmat umpiot tuijottomaan hieman keskellepäin, jolloin oikean umpion korotettu reunavalaistus siirtyi enemmän vasemmalle ja päinvastoin.
 
Nimenomaan tuntuu Xenonien kanssa tuntuu, että todella usein se lähempänä minua oleva eli oikeanpuoleinen heijastaa mihin sattuu. Niissä xenoneissa havainnut mitään ongelmaa kun on asialliset suuntaukset.

Huvittavaa, että olen itse huomannut juuri päinvastaista, eli juurikin itselle vasemmanpuoleinen on suunnattu naurettavan ylös. Joissain tapauksissa on tutuille jopa katsastuksessa säädetty niin, että toinen sojottaa liian ylös ja toinen liian alas.

Noniin pojjaat, puhutte ristiin eli selvennän yleisesti että autosta puhutaan aina (kuin naisesta) eli katsottuna takaapäin :D Siis vasen puoli autosta on täkäläinen kuskin puoli, eli siis se sinun vasen jos ajat sen perässä.

Uudemman mallisella Vitolla tullut ajeltua aika paljon. En tiiä noista muista malleista.

Noi ei ole kyllä koskaan häikineet, henkilömersujen parit häikivät matriisit on tarttunut silmiin pakusta. Vastaavaa ilmiötä ei ole ollut matalemmalla autolla.
 
1. Vilkkujen käyttämättömyys liikenneympyröissä (en osaa lukea ajatuksia)
2. -10-30km/h ajavat autoilijat, jotka eivät uskalla / osaa / tajua ajaa edes rajoitusten mukaisesti. (tässä tapauksessa kannattaa käyttää julkisia)
toivon, että alinopeudesta aletaan sakottamaan rankalla kädellä tulevaisuudessa pl. kelivaraus
 
Sitä helvatin takasumaria ei osata laitaa pois kun ei ole tarvetta. Tähän aikaan vuodesta melkein ärsyttää eniten "aamuruuhkassa". Se ärsyttää vielä enemmän kun joku ajaa normaalisti 120km/h mutta kun menee vasemmalle kaistalle niin vauhti tippuu 110km/h kunnes pääsee ohitettavasta ohi jolloin vauhti taas nousee 120km/h JA on tuo helvetin takasumari päällä.
 
Noniin pojjaat, puhutte ristiin eli selvennän yleisesti että autosta puhutaan aina (kuin naisesta) eli katsottuna takaapäin :D Siis vasen puoli autosta on täkäläinen kuskin puoli, eli siis se sinun vasen jos ajat sen perässä.



Noi ei ole kyllä koskaan häikineet, henkilömersujen parit häikivät matriisit on tarttunut silmiin pakusta. Vastaavaa ilmiötä ei ole ollut matalemmalla autolla.
Joo siis joku vipa käynyt tossa, vasenta juurikin meinasin eli se vastaantulevan kuskinpuoli. :)

Muttamutta, eiköhän tuokin ole sattumankauppaa kumpi valo on väärin suunnattu, kunhan nyt jompikumpi on. :D
 
Noniin pojjaat, puhutte ristiin eli selvennän yleisesti että autosta puhutaan aina (kuin naisesta) eli katsottuna takaapäin :D Siis vasen puoli autosta on täkäläinen kuskin puoli, eli siis se sinun vasen jos ajat sen perässä.

Noi ei ole kyllä koskaan häikineet, henkilömersujen parit häikivät matriisit on tarttunut silmiin pakusta. Vastaavaa ilmiötä ei ole ollut matalemmalla autolla.
Näin alkuun teikin, mutta voi pyhäinhäväistys, kun käännyin toisin päin. Tullut tuollainen tapa (etenkin naisten kanssa :eek:), että vaihdan itse katselusuuntani koska voin sen vain tehdä, taas jos vastapuolta yritän saada sen kääntämään, keskustelusta ei tule yhtään mitään.

Tuossa voi olla sitäkin että pakussa on valot jonkin verran korkeammalla, jolloin tiputusprosentti on suurempi ja pienet suuntausvirheet eivät vielä tee häikäisevää. Vähän sama kuin rekoissa tosiaan, kun on laillisia Xenon-heijastinumpioita, kun esim. 2% tiputuksella häikäisyvaikututus valorajan yläpuolella on merkittävästi pienempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom