Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On niin valtava kiire ohi että voin 3min myöhemmin ohittaa vielä toisen kerran uudestaan, miettiikö ihmiset oikeasti mitään tuolla ratin takana?
Tässä on kaksi merkittävää eroa:Muutenkin aika jännä mielipide tyypiltä, joka sanoo (toisessa topicissa) ajavansa fillarilla autokaistan keskellä, jotta ei autot pääse turvallisuussyistä ohittamaan ja tien reunaan pitää olla metrin turvaväli.
Hyvä huomio, ymmärtääkseni videon alussa on 80 alue, ja loppupätkässä satasen alue.Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
Eli riskihakuinen ajotapa. Ja muistettava että onnettomuus voi olla sille toisellekkin osapuolelle kovapaikka, ehkä jopa kovempipaikka. Varsinkin jos toinen tietoisesti hakee riskejä (ehkä silloin myös kestää niiden toteutumista).B) Spittailussa loukkaantumisriski on ohitajalla, toisessa tapauksessa ohitettavalla.
Kyllä, ohitin hänet ensin 80 alueella, kunnes änki ohi ja 3min myöhemmin ohitin uudestaan 100 alueella.Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
c) eurooppaan tutustumaan splittaukseen
Mongoliassa.Totta -mutta missä me sitten ollaan?
b) siellä autokoulussa niille opetetaan että ei saa splittailla.Kotilokuskit voisi mennä a) psykoterapiaan b) autokouluun c) eurooppaan tutustumaan splittaukseen
Liikenne kuolleisuus siellä etelässä luokkaa 60% enemmän kuin Suomessa. (Puola on toki parantanut paljon aivan viimevuosina, vielä jokunen vuosi sitten paljon rajumpaa)Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.
TsemppiäMuutenkin, jos liikenteessä kovasti kiukuttaa, ONKO SULLA KAIKKI KONDIKSESSA?
Onneksi amerikkalaiset ilma / öljyjäähdytteiset maamoottorit ovat tehty +40 asteen lämpötiloihin ja lisävarusteena saatavaa öljynjäähdytintä ei normaalissa käytössä tarvita. Ja jos nyt sattuisi olemaan liikenne seisomassa 70km matkalla niin näppärästi vain konepyörä pienemmälle tielle, mitä sitä itseään ja muita kiusaamaan.Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.
No tämä oli Varsovaa lähestyttäessä, olen melko varma että yhtään parempaa korvaavaa tietä ei olisi ollut. Ja miksi vaihtaa, kun autot väistää hienosti ja matka taittuu juuri siellä missä kuuluukin? Kun se liikenne on yhteispeliä. Siinä kahden viikon aikana tuli arviolta nelinumeroinen määrä ohituksia, ilman yhtään vaaratilannetta splittaamisesta. Vaarat taas liittyivät pienemmillä teillä vastaantuleviin, kurvit leikkaaviin, rajua ylinopeutta ajaviin autoihin ja heikkokuntoisiin tienpätkiin. Niistäkin ihan turha rageta, ottaa huomioon kyllä.Onneksi amerikkalaiset ilma / öljyjäähdytteiset maamoottorit ovat tehty +40 asteen lämpötiloihin ja lisävarusteena saatavaa öljynjäähdytintä ei normaalissa käytössä tarvita. Ja jos nyt sattuisi olemaan liikenne seisomassa 70km matkalla niin näppärästi vain konepyörä pienemmälle tielle, mitä sitä itseään ja muita kiusaamaan.
Tuli pienen mutkan ja mäen takaa, niin ei voinut tuolla tavalla ennakoida. Ihan maltillinen pysähdys oli.Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.
Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
Omat havainnot enempi päinvastaisia. Polkupyörästä mennään useimmiten ohi riippumatta vastaantulijoista aivan siitä pyöräilijää hipoen joka ei tosiaankaan ole oikea tapa toimia. Jopa traktori mielletään jostain syystä usein sellaiseksi esteeksi josta nyt vaan pitää vetää hidastamatta ohi täysin riippumatta sulkuviivoista ja/tai vastaantulijoista. Jostain syystä siis ajatusmalli on monella kuljettajalla sellainen, että se oma vauhti pidetään vaikka väkisin ja pujotellaan niistä esteistä ohi hidastamatta luottaen siihen, että kyllä se vastaantulija sitten väistää jos tarvetta.Kyllähän vastaavilla teillä monesti vältetään kohtaamistilanteessa olemasta pyöräilijän ja kahden auton kanssa rinnan.
kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.
Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
Ensin vähän että miten se oli pysköity, mutta seututeita on leveitä missä keskiviivan oikealle mahkuu pysäköityä ohittaessa, ja kapeita, missä voi olla vaikea pysäköidä niin ettei häiritsisi , tosin voi miettiä miksi silloin pysäköidä, jos ei ollut varoituskolmiota laitettu. Asiallisia syitä voi olla monenlaisia.Tuli pienen mutkan ja mäen takaa, niin ei voinut tuolla tavalla ennakoida. Ihan maltillinen pysähdys oli.
Edit: Ja tosiaan sieltä tuli useamman auton letka vastaan, ei vain yksi.
Itsekkyyttä tuossa kai Volvolla ja pienesti pysäköijällä riippuen syistä.kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
No ehkä joo, mutta toisaalta jos joku haluaa ajaa lain mukaisesti niin ei siitä pitäisi torvikonserttia pistää pystyyn.kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
Voin sanoa että on ollut enemmän kuin pari kertaa tässä lomien aikana todella paljon hauskoja pikkuteitä kolunneena iloinen että oma auto on pieni kuin mikä. Ajelin Nuuksiossa rauhallista vauhtia katsellen maisemia kun sokean mutkan takaa vastaan tuli amisbemari kierrokset tapissa yli puolet meikäläisen kaistalla. Mahduin ohi puoliksi kaistalla ja puoliksi ojan reunalla väistäen, muttei siinä paljoa jäänyt toleranssia. Isompi auto niin veikkaan että vähintään peilit olisivat ottaneet osumaa. Peilistä katsoin kun bemari lähti heittelemään kuskin paniikkireaktion seurauksena, mutta sai ihme kyllä napattua perän ennen ojaan menoa. Sai kyllä pulssin aika korkealle.Tuo mutkissa oikominen on kyllä täysin järkyttävää. Harrastanhan minäkin sitä jos mutkan taakse näkee ettei sieltä ketään tule, mutta kun suurin osa oikoo pimeitäkin mutkia. Viimeksi meinasin tulla täysperän keilaamaksi kun sieltä tultiin yksikkö n. 0.5m minun kaistan puolella vastaan, vähän alkoi tulemaan ahdas olo. Toinen on sitten nämä kylämuorit jotka pitää metrin rakoa ojan puolelle eikä väistä yhtään vaikka tullaan vastaan, jokupäivä varmaan kajahtaa vielä.
Aikamoista, hyvin väistetty.
Tätä aina silloin tällön tapahtuu, joillain tapana koukkia ohittavasta kahden jonosta ohitetun eteen, se nyt vielä häiritsisi vain ohitettua, mutta sitten ei hiljennetä, vaan melkein päinvastoin, kiritään vauhtia, jolla sitten estetään kuvailemallasi tavalla sen edellä menneen paluu oikealle kaistalle. No pienellä lisävaivalla voi kiusata kahta kuskia.ummo palasi aina ihan ohittamansa auton eteen melkein kiilaten, ja aiheutti myös sille edessämenevälle autolle härön tilanteen sen suhteen, että voiko se palata takaisin oikealle kaistalle kun se mummo oli siellä melkein tulossa oikealta ohi.
Nelikaistainen moottoritie, olen vasemmalla kaistalla ohittamssa noin 5m päässä edellä menevää joka ajaa siis oikealla kaistalla, kunnes hän laittaa vilkun päälle vasemmalle ja tulee heti suoraan alle ohittaakseen hänen edessä ajavan. Vain täysi jarrutus pelastaa kolarilta ja luonnollisesti annan torven soida, kun menen hänestä lopulta ohi, niin seniilillä ukolla keskisormi pystyssä ja lähtee kiihdyttämään rinnalla.
Harvoin oikeasti suutun liikenteessä, mutta tuo oli sellainen tilanne kun olisi tehnyt mieli tappaa jos ihan rehellisiä ollaan, kun ei edes ymmärrä liikennesääntöjä sen vertaa että ymmärtäisi mitä teki väärin, vaan ruvetaan vielä mieltä osoittamaan ja pelleilemään!
80km/h liittyvät ei iso ongelma , jos liittyvät sen rinnalla nopeammin menevän perään, eikä eteen. (samaa havainnut että pieni osa haluaisi kaikki hitaammat pois, raskasta liikenenttä myöten)Motarille tunkee kyllä ihan kaikenikäisiä omituisilla nopeuksilla. Olisin sinänsä yllättynyt, jos motarille tuleva raskas yhdistelmä saisi vauhdikseen yli 80km/h, vaikka siis olisikin kuskilla lippis, led-valaistu vaihdekeppi ja karvanopat. Toki tiedän että kaikki haluaisivat raskaan likenteen pois likenteestä ;-D
Tämä video?Riemurasian kuvaaja-auton toiminta on malliesimerkki autoilijoiden toiminnasta tultaessa risteykseen kolmion takaa.
Autoilija näkee, että ajoradalla on väistettäviä eli ei voi ajaa risteykseen. Silti hän ajaa kolmion ohi suojatielle/pyörätielle ja pysähtyy siihen eli poikittain pyörätielle. Tämä ei voi tapahtua vahingossa, koska suojatie on niin hyvin merkitty. Oikea tapa on pysyä kolmion takana niin kauan, että voi ajaa risteyksen läpi.
Veikkaan, että joku jännä huoli, ettei sitten pääsekkään vasemmalle kaistalle. En muista nähneeni tyhjällä vasemmalla kaistalla tuota käytöstä ainakaan usein, mutta enemmän kuin normi jos horisontissa näkyy rekka, niin vasemmalla on oltava ja sinne on päästävä.Eilen tuli ajeltua Oulusta pohjoiseen, ja mystinen ilmiö nosti taas päätään. Mikähän siinä on, että ohituskaistaosuudella (tai motarilla) ajellaan tyytyväisenä kilometri-pari auton perässä, mutta kun takaa lähestyy auto joka olisi ohittamassa molemmat, pitääkin yhtäkkiä ohittaa se edellä ajava, jolloin se takaa tuleva, molempia ohittava, saa hypätä jarrulle? Eilen useampaan otteeseen kävi niin, että kaksi autoa ajaa peräkkäin, tasanopeudella, mutta kun olen juuri siinä molempia ohittamassa, taaempi auto keksii että nyt juuri tällä hetkellä pitääkin päästä siitä edessä olevasta autosta ohi. En siis pysty käsittämään tuollaista liikenneturvallisuuden vaarantamista. Jotenkin vielä ymmärtäisin jos tämä kuski olisi saavuttamassa sitä autoa, eikä haluta jarruttaa ja lähdetään ohi, mutta kun nykyään lähes poikkeuksetta ne lähtevät siitä hitaammasta nopeudesta kiihdyttämään ja itse joutuu polkemaan reilustikin jarrua että vältetään onnettomuus. Onkohan siinä jotain uhmaa, että miksei minulle kelpaa ajaa hänen valitsemaansa nopeutta, eikä suostuta siihen että joku ohittaa? Joo siitä toki on helppo polkaista tämän episodin jälkeen ohi, mutta aivan älytöntä touhua.
Niin, paha sanoa mikä siinä taustalla. Yksi tällainen parivaljakko ajoi peräkkäin kilometrikaupalla kun itse olin muutaman auton päässä takana. Ohituskaista kun tuli, lähdin siinä kohta ohittamaan rauhallisesti edessä olevia autoja, ja vasta kun olin juuri parivaljakon kohdalla, piti tämän toisena ajavan sankarin pompata eteeni (tässä kohtaa ohituskaistaa oli mennyt jo ~1,5km). Että ei voinu heti ohituskaistan alettua ohittaa, eikä sitten minun jälkeenkään? En minä silti tuota ymmärrä vaikka miten päin kääntelisi. Joo en minä tästä raivoa puuskuen ärsyyntynyt, vaan lähinnä pyörittelin päätä että mikä ihme voi olla että pitää tarpeettomasti liikennettä vaarantaa.Veikkaan, että joku jännä huoli, ettei sitten pääsekkään vasemmalle kaistalle. En muista nähneeni tyhjällä vasemmalla kaistalla tuota käytöstä ainakaan usein, mutta enemmän kuin normi jos horisontissa näkyy rekka, niin vasemmalla on oltava ja sinne on päästävä.
Toinen vaihtoehto ilmiölle voi olla kanssa, että tyhjällä motarilla kesänopeuksilla on ainakin itselleni hieman vaikea arvioida pieniä nopeuseroja pidemmältä matkalta. Ensinnäkin voi näyttää sinulle, että ajavat samaa nopeutta ja toisekseen peiliin mulkkaava ei hahmotakkaan sinun nopeutta. Mutta en ole edes varma, että onko tosiaan nopeuden hahmotus hankalaa vai sotkeeko hahmotusta osan ihmisten tarve lisätä vauhtia, kun joku on vieressä ja rauhoittaa taas normiin matkanopeuteensa kun se joku on pidemmällä ohi.
Motarilla hyvin harvoin ärsyttää mikään, hyvin harvoin on tullut itselle tilanteita, joissa muut haittaisi merkittävästi sujuvuutta tai turvallisuutta. Liittymät ärsyttää usein, ajoin joskus täydellä tuhnulla jolla ei aina pärjänny yhdistelmille ja silti liittymiin sai riittävät nopeudet, että pystyi muuhun liikenteeseen jouhevasti liittymään. Auton teho ei siis ole juuri ikinä peruste, osaamattomuus jatai asenneongelma. Ja kummatkin vituttaa, toi on sen verran helppoa hommaa että joku kyrpyys täytyy ihmisessä olla.
Juu en epäile etteikö olisi ollut omituisia hyppäämisiä, turhan kärkäs viestini tyyli ehkäpä.Niin, paha sanoa mikä siinä taustalla. Yksi tällainen parivaljakko ajoi peräkkäin kilometrikaupalla kun itse olin muutaman auton päässä takana. Ohituskaista kun tuli, lähdin siinä kohta ohittamaan rauhallisesti edessä olevia autoja, ja vasta kun olin juuri parivaljakon kohdalla, piti tämän toisena ajavan sankarin pompata eteeni (tässä kohtaa ohituskaistaa oli mennyt jo ~1,5km). Että ei voinu heti ohituskaistan alettua ohittaa, eikä sitten minun jälkeenkään? En minä silti tuota ymmärrä vaikka miten päin kääntelisi. Joo en minä tästä raivoa puuskuen ärsyyntynyt, vaan lähinnä pyörittelin päätä että mikä ihme voi olla että pitää tarpeettomasti liikennettä vaarantaa.
Toki ihan eri juttu jos joku rekka menee horisontissa, niiden kanssa jo oletettu nopeusero on selviö. Tässä kuitenkin ihan tavan henkilöautoja jotka peräkkäin ajoivat. Ja toki meillä kaikilla on omat tapamme toimia motarilla, mutta vaikka kuinka olisin kuutamolla nopeuteni hahmottamisen kanssa (nopeusmittari kuitenkin kuuluu autoni premiumluokan lisävarusteisiin), niin jos sieltä takaa on joku tulossa ohi, niin en koskaan siihen eteen pomppaa. Vaikka nopeutemme olisi about sama, niin silti odotan että ohituskaistalla on reilusti tilaa. Ja jos ei peiliin osaa katsoa niin ei mielestäni kuulu tien päälle. Enkä tästäkään ole naama punaisena, mutta ihmettelen vaan.
Ketjun perinteitä kunnioittaen, aina pitää löytää korjattavaa itse viestin lähettäjän ajosta.Eilen tuli ajeltua Oulusta pohjoiseen, ja mystinen ilmiö nosti taas päätään. Mikähän siinä on, että ohituskaistaosuudella (tai motarilla) ajellaan tyytyväisenä kilometri-pari auton perässä, mutta kun takaa lähestyy auto joka olisi ohittamassa molemmat, pitääkin yhtäkkiä ohittaa se edellä ajava, jolloin se takaa tuleva, molempia ohittava, saa hypätä jarrulle? Eilen useampaan otteeseen kävi niin, että kaksi autoa ajaa peräkkäin, tasanopeudella, mutta kun olen juuri siinä molempia ohittamassa, taaempi auto keksii että nyt juuri tällä hetkellä pitääkin päästä siitä edessä olevasta autosta ohi. En siis pysty käsittämään tuollaista liikenneturvallisuuden vaarantamista. Jotenkin vielä ymmärtäisin jos tämä kuski olisi saavuttamassa sitä autoa, eikä haluta jarruttaa ja lähdetään ohi, mutta kun nykyään lähes poikkeuksetta ne lähtevät siitä hitaammasta nopeudesta kiihdyttämään ja itse joutuu polkemaan reilustikin jarrua että vältetään onnettomuus. Onkohan siinä jotain uhmaa, että miksei minulle kelpaa ajaa hänen valitsemaansa nopeutta, eikä suostuta siihen että joku ohittaa? Joo siitä toki on helppo polkaista tämän episodin jälkeen ohi, mutta aivan älytöntä touhua.
Toinen mitä sai taas todistaa oli motarille liittymisen ihanuudet. Edessäni tilaa, takanani tilaa, ajan vakionopeudensäätimellä, ja sieltä silti yritetään liittyä kylkeen. Mulkoillaan kun en väistä. Huoh.
Tuskin noissa on siitä kyse että sinun nopeudestasi tai ohittamisesta pahastutaan. Useimmiten ihmiset ajattelevat ihan itseään vain ja todennäköisempää onkin että siinä takana ajava tajuaa katsoa nopeusmittaria kun näkee peilistä kovaa lähestyvän auton ja toteaa että tässähän voi ajaa kovempaakin..Eilen tuli ajeltua Oulusta pohjoiseen, ja mystinen ilmiö nosti taas päätään. Mikähän siinä on, että ohituskaistaosuudella (tai motarilla) ajellaan tyytyväisenä kilometri-pari auton perässä, mutta kun takaa lähestyy auto joka olisi ohittamassa molemmat, pitääkin yhtäkkiä ohittaa se edellä ajava, jolloin se takaa tuleva, molempia ohittava, saa hypätä jarrulle? Eilen useampaan otteeseen kävi niin, että kaksi autoa ajaa peräkkäin, tasanopeudella, mutta kun olen juuri siinä molempia ohittamassa, taaempi auto keksii että nyt juuri tällä hetkellä pitääkin päästä siitä edessä olevasta autosta ohi. En siis pysty käsittämään tuollaista liikenneturvallisuuden vaarantamista. Jotenkin vielä ymmärtäisin jos tämä kuski olisi saavuttamassa sitä autoa, eikä haluta jarruttaa ja lähdetään ohi, mutta kun nykyään lähes poikkeuksetta ne lähtevät siitä hitaammasta nopeudesta kiihdyttämään ja itse joutuu polkemaan reilustikin jarrua että vältetään onnettomuus. Onkohan siinä jotain uhmaa, että miksei minulle kelpaa ajaa hänen valitsemaansa nopeutta, eikä suostuta siihen että joku ohittaa? Joo siitä toki on helppo polkaista tämän episodin jälkeen ohi, mutta aivan älytöntä touhua.
Toinen mitä sai taas todistaa oli motarille liittymisen ihanuudet. Edessäni tilaa, takanani tilaa, ajan vakionopeudensäätimellä, ja sieltä silti yritetään liittyä kylkeen. Mulkoillaan kun en väistä. Huoh.
Nyt ihan vilpittömästi kysyn että kai tiedät ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen? Ei se raskasliikenne saa lain mukaan ajaa yli 80km/h. Siihen kun lisäämme liityntäkaistan mallin, kuormanpainot ja moottorin tehot(tomuuden) niin se kiihtyminen on työn ja tuskan takana välillä. Itte en aja kun jakaria mutta kyl näilläkin täyteen kuormattuina rupee tulemaan "ongelmia" kiihtyvyyden kanssa, oli sitten käyttövoimana diesel, kaasu tai sähkö.Motarille tunkee kyllä ihan kaikenikäisiä omituisilla nopeuksilla. Olisin sinänsä yllättynyt, jos motarille tuleva raskas yhdistelmä saisi vauhdikseen yli 80km/h, vaikka siis olisikin kuskilla lippis, led-valaistu vaihdekeppi ja karvanopat. Toki tiedän että kaikki haluaisivat raskaan likenteen pois likenteestä ;-D