Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

On niin valtava kiire ohi että voin 3min myöhemmin ohittaa vielä toisen kerran uudestaan, miettiikö ihmiset oikeasti mitään tuolla ratin takana?



Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
 
Muutenkin aika jännä mielipide tyypiltä, joka sanoo (toisessa topicissa) ajavansa fillarilla autokaistan keskellä, jotta ei autot pääse turvallisuussyistä ohittamaan ja tien reunaan pitää olla metrin turvaväli.
Tässä on kaksi merkittävää eroa:

A) Puhuttiin splittailusta pienellä nopeuserolla (10-20km/h). Autot harvoin haluaa ohittaa polkupyörää näin pienellä nopeuserolla ja toisaalta fillaristi ei voi sitä nopeuseroa määrätä, koska se on riippuvaista ohittajasta.

B) Spittailussa loukkaantumisriski on ohitajalla, toisessa tapauksessa ohitettavalla.
 
Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
Hyvä huomio, ymmärtääkseni videon alussa on 80 alue, ja loppupätkässä satasen alue.

Videon viestin ymmärsin kuitenkin niin että sankarin pitää ensin kiilata pieneen väliin, mennä hiillostaan edellä olevan kontiin, ilmeisesti lääkäriä menossa pelastamaan jonkun henkeä, sitten kun tilaa ajaa muita häiritsemättä ylinopeutta, niin voi noudattaa nopeusrajoituksia. Ehkä se potilas kuoli jo, eikä kiirettä.

Mutta rajoituskommentista, nelikaistaisella kun rajoitukset muuttuu, niin herkästi tosiaan syntyy monenmoisia tilanteita. kun eri kaistoilla ajavat muuttavat nopeutta uuden tikkarin mukaan. Varsikin silloin kun oikeanpuolinen alkaa himmaan vasta tikkarin jälkeen, tai oikeanpuolinen nostaa nopeutta hyvissä ajoin, niin että ennakoi niin että tikkarin kohdalla jo uusi korkein sallittu , tai yli.
 
B) Spittailussa loukkaantumisriski on ohitajalla, toisessa tapauksessa ohitettavalla.
Eli riskihakuinen ajotapa. Ja muistettava että onnettomuus voi olla sille toisellekkin osapuolelle kovapaikka, ehkä jopa kovempipaikka. Varsinkin jos toinen tietoisesti hakee riskejä (ehkä silloin myös kestää niiden toteutumista).

Ja on niitäkin onnettomuuksia joissa jonkun toilaulujen seurauksena toilailijalle ei fyysisesti tapahtu mitään, mutta muille osapuolilelle enemmän tai vähemmän vakavia seurauksia. Eli jos liikenteessä mielestään ottaa vain itselleen riskiä, niin muistettava että samalla nousee muidenkin riski.


Edit:
Ja pyräiliätapauksessa kustannukset menee sen moottoriajoneuvon vakuutuksesta, ja motoristi tapauksessa maksajia sitten kanssa motoristit.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
Kyllä, ohitin hänet ensin 80 alueella, kunnes änki ohi ja 3min myöhemmin ohitin uudestaan 100 alueella.
 
Kotilokuskit voisi mennä a) psykoterapiaan b) autokouluun c) eurooppaan tutustumaan splittaukseen

Se sujuvoittaa kaikkien toimintaa, eikä ole siltä lakkipäiseltä avensiskuskilta millään tavoin pois.

Sitten urpot kaaharit erikseen, kusipäät on kusipäitä, kuinka monta pyörää alla on tahansa.

Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.

Muutenkin, jos liikenteessä kovasti kiukuttaa, ONKO SULLA KAIKKI KONDIKSESSA?
 
Kotilokuskit voisi mennä a) psykoterapiaan b) autokouluun c) eurooppaan tutustumaan splittaukseen
b) siellä autokoulussa niille opetetaan että ei saa splittailla.

Mikäli tarkoituksena on opettaa laittomia juttuja, niin tarvitsee valita oppilaitos sen mukaan. Ehkä joku Bandidos iltapäiväkerho olisi oikea paikka?
 
Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.
Liikenne kuolleisuus siellä etelässä luokkaa 60% enemmän kuin Suomessa. (Puola on toki parantanut paljon aivan viimevuosina, vielä jokunen vuosi sitten paljon rajumpaa)

Muutenkin, jos liikenteessä kovasti kiukuttaa, ONKO SULLA KAIKKI KONDIKSESSA?
Tsemppiä
 
Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.
Onneksi amerikkalaiset ilma / öljyjäähdytteiset maamoottorit ovat tehty +40 asteen lämpötiloihin ja lisävarusteena saatavaa öljynjäähdytintä ei normaalissa käytössä tarvita. Ja jos nyt sattuisi olemaan liikenne seisomassa 70km matkalla niin näppärästi vain konepyörä pienemmälle tielle, mitä sitä itseään ja muita kiusaamaan.
 
Onneksi amerikkalaiset ilma / öljyjäähdytteiset maamoottorit ovat tehty +40 asteen lämpötiloihin ja lisävarusteena saatavaa öljynjäähdytintä ei normaalissa käytössä tarvita. Ja jos nyt sattuisi olemaan liikenne seisomassa 70km matkalla niin näppärästi vain konepyörä pienemmälle tielle, mitä sitä itseään ja muita kiusaamaan.
No tämä oli Varsovaa lähestyttäessä, olen melko varma että yhtään parempaa korvaavaa tietä ei olisi ollut. Ja miksi vaihtaa, kun autot väistää hienosti ja matka taittuu juuri siellä missä kuuluukin? Kun se liikenne on yhteispeliä. Siinä kahden viikon aikana tuli arviolta nelinumeroinen määrä ohituksia, ilman yhtään vaaratilannetta splittaamisesta. Vaarat taas liittyivät pienemmillä teillä vastaantuleviin, kurvit leikkaaviin, rajua ylinopeutta ajaviin autoihin ja heikkokuntoisiin tienpätkiin. Niistäkin ihan turha rageta, ottaa huomioon kyllä.
 
Olipas erikoinen reaktio takaa tulevalta eilen.

Seututien reunaan oli pysäköity henkilöauto. Osittain väylän puolelle (ehkä puolet auton leveydestä), koska piennar on tietenkin hyvin pieni. Nopeusrajoitus oli 70 km/h. Väistin vastaantulevaa liikennetta pysähtymällä auton perään. Fyysisesti olisi mahtunut kyllä kolme rinnan, mutta mielestäni ei kuulu hyviin liikennetapoihin tunkea tuollaisiin rakoihin maantienopeuksissa.

Perässä tulevaa Volvo-kuskia pysähtyminen ei kuitenkaan miellyttänyt. Useamman tööttäyksen verran sain kuunnella kehotusta lähteä liikkeelle, ikään kuin hän olisi pitänyt itsestään selvänä, että "ei kai hemmetissä tuon takia pysähdytä".

Kyllähän vastaavilla teillä monesti vältetään kohtaamistilanteessa olemasta pyöräilijän ja kahden auton kanssa rinnan. Miksei sitten kolmannen auton takia pysähdyttäisi? :confused2:
 
Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.

Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
 
Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.

Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
Tuli pienen mutkan ja mäen takaa, niin ei voinut tuolla tavalla ennakoida. Ihan maltillinen pysähdys oli.

Edit: Ja tosiaan sieltä tuli useamman auton letka vastaan, ei vain yksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän vastaavilla teillä monesti vältetään kohtaamistilanteessa olemasta pyöräilijän ja kahden auton kanssa rinnan.
Omat havainnot enempi päinvastaisia. Polkupyörästä mennään useimmiten ohi riippumatta vastaantulijoista aivan siitä pyöräilijää hipoen joka ei tosiaankaan ole oikea tapa toimia. Jopa traktori mielletään jostain syystä usein sellaiseksi esteeksi josta nyt vaan pitää vetää hidastamatta ohi täysin riippumatta sulkuviivoista ja/tai vastaantulijoista. Jostain syystä siis ajatusmalli on monella kuljettajalla sellainen, että se oma vauhti pidetään vaikka väkisin ja pujotellaan niistä esteistä ohi hidastamatta luottaen siihen, että kyllä se vastaantulija sitten väistää jos tarvetta.
 
Samaa touhua kutostiellä Kotka-Kouvola. Tuo on siis ns. leveäkaistatie, mutta ei siinä esim. rekasta mahdu ohi samaa kaistaa käyttäen. Itse kun sitten olet rekan perässä odottamassa ohituspaikkaa kun on vastaantulijoita, niin eikö sieltä lähes aina tule joku kuulapää tuhatta ja sataa takaa ohi vastaantulijoista mitään välittämättä.
 
Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.

Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
 
Tuli pienen mutkan ja mäen takaa, niin ei voinut tuolla tavalla ennakoida. Ihan maltillinen pysähdys oli.

Edit: Ja tosiaan sieltä tuli useamman auton letka vastaan, ei vain yksi.
Ensin vähän että miten se oli pysköity, mutta seututeita on leveitä missä keskiviivan oikealle mahkuu pysäköityä ohittaessa, ja kapeita, missä voi olla vaikea pysäköidä niin ettei häiritsisi , tosin voi miettiä miksi silloin pysäköidä, jos ei ollut varoituskolmiota laitettu. Asiallisia syitä voi olla monenlaisia.

Lukijat ovat kuvitelleet tilannetta varmaan monella tavallaa, toinen nähnyt että yleensäkkin kolmerinnan hitaastikkin ajaen turhaa tunkemista, toinen taasen kuvitellut että leveyttä ja vastaantuelian siirtyessä reunaan, rengas keskiviivalla ei ole riski vs ajansäästö.

kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
Itsekkyyttä tuossa kai Volvolla ja pienesti pysäköijällä riippuen syistä.

Nokkakolari riski on herkästi senverran iso ettei sitä kannatta ottaa itsekkään pienen edun takia. Vastaantulevan puolelle siirtyminen kun vastaan tulee ajoneuvo vaatii sen että voi olla satavarma että vastaantulia on arvioinut tilanteen oikein ja antaa oikeasti tilaa. ettei ole kyse väärinkäsityksestä, tai jopa siitä että siellä joku finlex googlettaja, vastaantulia väistää , ei saa ylittää keskiviivaa, joten ajan "Loogisesti" keskiviivan tuntumassa.
 
kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
No ehkä joo, mutta toisaalta jos joku haluaa ajaa lain mukaisesti niin ei siitä pitäisi torvikonserttia pistää pystyyn.
 
Ei kyllä tulisi mieleenkään lainata vastaantulijan kaistaa jos siellä on liikennettä. Torvensoittaja oli ihan täysi pelle.

Eilen oli ehkä joku tämän sukulainen liikkeellä Espoon Velskolantiellä. Jäin pyöräilijän taakse odottamaan ohituspaikkaa uimarannan lähellä, jossa näkyvyyttä ei käytännössä ole ollenkaan. Valkoinen bemari tuli aivan takakonttiin kiinni väläyttelemään valoja.
 
Parempi pysyä omalla kaistalla jos joku tulee vastaan tai paikassa näkemäestettä. Turhaa riskiä olemalla muka joustava takana oleville tai ehtiä kääntyvän ohi säästääkseen 3 sekuntia. Itseäni vastaan tuli pimeässä mutkassa hevoskärryä vetävä auto puoli metriä minun kaistalla (kaistan leveys ehkä 3m tai että yhdistelmät ajelee aika likellä viivaa), miksi ei vaan ajelisi omalla kaistalla mieluummin siellä oikeassa reunassa. Ei se auto ojaan mene. Vai onko se se maailman nopeimman kansan seurausta että mutkan apexiin hinnalla millä hyvänsä? Ratti kuitenkin kääntyy autossa sen verran yleensä, että voi ajella mutkat omalla kaistalla. Tätä oikomista v³$$& tekee 80% autoilijoista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo mutkissa oikominen on kyllä täysin järkyttävää. Harrastanhan minäkin sitä jos mutkan taakse näkee ettei sieltä ketään tule, mutta kun suurin osa oikoo pimeitäkin mutkia. Viimeksi meinasin tulla täysperän keilaamaksi kun sieltä tultiin yksikkö n. 0.5m minun kaistan puolella vastaan, vähän alkoi tulemaan ahdas olo. Toinen on sitten nämä kylämuorit jotka pitää metrin rakoa ojan puolelle eikä väistä yhtään vaikka tullaan vastaan, jokupäivä varmaan kajahtaa vielä.
 
Negatiivinen ryhmittyminen ja vilkkukrittiset. Tosin ne yleensä sitä samaa, "no kun kädessä on jo kännykkä ja karkkitupakka ni ei se oo niin helpoo ton ratinki kans pelleily" -porukkaa.
 
Tuo mutkissa oikominen on kyllä täysin järkyttävää. Harrastanhan minäkin sitä jos mutkan taakse näkee ettei sieltä ketään tule, mutta kun suurin osa oikoo pimeitäkin mutkia. Viimeksi meinasin tulla täysperän keilaamaksi kun sieltä tultiin yksikkö n. 0.5m minun kaistan puolella vastaan, vähän alkoi tulemaan ahdas olo. Toinen on sitten nämä kylämuorit jotka pitää metrin rakoa ojan puolelle eikä väistä yhtään vaikka tullaan vastaan, jokupäivä varmaan kajahtaa vielä.
Voin sanoa että on ollut enemmän kuin pari kertaa tässä lomien aikana todella paljon hauskoja pikkuteitä kolunneena iloinen että oma auto on pieni kuin mikä. Ajelin Nuuksiossa rauhallista vauhtia katsellen maisemia kun sokean mutkan takaa vastaan tuli amisbemari kierrokset tapissa yli puolet meikäläisen kaistalla. Mahduin ohi puoliksi kaistalla ja puoliksi ojan reunalla väistäen, muttei siinä paljoa jäänyt toleranssia. Isompi auto niin veikkaan että vähintään peilit olisivat ottaneet osumaa. Peilistä katsoin kun bemari lähti heittelemään kuskin paniikkireaktion seurauksena, mutta sai ihme kyllä napattua perän ennen ojaan menoa. Sai kyllä pulssin aika korkealle.

Itse oion vain jos kaistaviivoja ei ole tai tie on perus hiekkatie ja silloinkin niin että näen koko mutkan ja jonkinlaista ylinopeuttakaan ajava ei pääse yllättämään.
 


Aikamoista, hyvin väistetty.

Huh, otin liitteeksi pari räpsyä videosta, jos ei jaksa tikotokia toistaa ja vaikeuksia toistaa.
kuva_2024-06-17_182626349.png
kuva_2024-06-17_182654303.png
 
Viimeksi muokattu:
Oisko australialainen? ;-) ja mites me päästään muuten väärälle puolelle parkkiin, jos ei ajeta väärää puolta? ;-D
 
Hyvä väistö! Satasta lähes kokonaan ojan puolelle ja vielä siististi takaisin tielle.
 
Joo kyllä tossa on jo väistäjälläkin tuuria ja taitoa mukana että sai kammettua auton vielä takaisin tielle, ja vaikkei olisi saanutkaan niin vähemmänhän se olisi sattunut penkalle päätyä kun tuon keulaan. Toivonmukaan videolla esiintyvän harhailijan toiminta on raportoitu poliisille ja poliisi voisi jopa harkita asian tutkimista vaikkei kuski tietenkään ole tiedossa.
 
Viime viikon ärsyyntymisiä liikenteessä:

1) Yksi taksi joka körötteli ensin kuuttakymppiä moottoritien rampissa ja sitten kahdeksaakymppiä itse moottoritiellä.

Kun ajoin siitä ohi, vilkaisin miltä kuski näyttää, ratissa oli joku maahanmuuttajalta näyttävä nuorehko henkilö jonka kädet eivät olleet ratissa vaan hosui käsillään ympäriinsä jutellessaan kyydissä olevan henkilön kanssa. IMHO noin paljon ajamiseen keskittyvillä kuskeilla ei pitäisi olla mitään asiaa taksin rattiin.

2) Mummo, jolle turvavälit oli ihan tuntematon käsite.

Mummo ajoi ihan kohtalaista vauhtia, mutta tuntui todella pelkäävän moottoritien nopeaa kaistaa. ajeli pitkiä matkoja ihan edessämenevän perseessä kiinni, ja kun molemmat yhdessä ohittivat jonkun hitamman auton, mummo palasi aina ihan ohittamansa auton eteen melkein kiilaten, ja aiheutti myös sille edessämenevälle autolle härön tilanteen sen suhteen, että voiko se palata takaisin oikealle kaistalle kun se mummo oli siellä melkein tulossa oikealta ohi.
 
ummo palasi aina ihan ohittamansa auton eteen melkein kiilaten, ja aiheutti myös sille edessämenevälle autolle härön tilanteen sen suhteen, että voiko se palata takaisin oikealle kaistalle kun se mummo oli siellä melkein tulossa oikealta ohi.
Tätä aina silloin tällön tapahtuu, joillain tapana koukkia ohittavasta kahden jonosta ohitetun eteen, se nyt vielä häiritsisi vain ohitettua, mutta sitten ei hiljennetä, vaan melkein päinvastoin, kiritään vauhtia, jolla sitten estetään kuvailemallasi tavalla sen edellä menneen paluu oikealle kaistalle. No pienellä lisävaivalla voi kiusata kahta kuskia.
 
Autoilija aiheutti vaaratilanteita 9-tiellä Jämsässä – oikeudessa kuultiin erikoinen selitys apukuskin jalkatilassa matkustamisesta

Nyt on kyllä taas sankari ollut liikenteessä. Uutinen on maksumuurin takana, mutta lyhyesti kerrottuna kuljettaja ohitteli vaarallisesti, vaikka vastaan tuli muita ja lisäksi teki äkkijarrutuksia ilman syytä. Sekä vastaantulijat että takana ajavat joutuivat tekemään tuon takia väistöjä.

Poliisille ja oikeudelle oli mielenkiintoiset selitykset:

Aiemmin poliisikuulusteluissa mies myönsi ajaneensa autoa, mutta oikeudessa hän kiisti olleensa ratissa.

Mies kertoi valehdelleensa poliisille, koska ei ollut halunnut paljastaa, missä oli viettänyt edellisen yön. Hän selvitti halunneensa salata auton luovuttamisen myös puolisoltaan, koska tämä oli ilmoittanut, ettei miehellä ole mitään asiaa kotiin, mikäli hän antaa autoaan muiden käyttöön.

Auton kuljettajaksi hän nimesi tuttavansa, jonka mies kertoi ennättäneen poistua autolta ennen poliisien tuloa paikalle. Mies itse kertoi istuneensa matkan ajan apukuskin paikalla jalkatilassa kyyryssä. Tuttava ei pystynyt todistamaan ajamisesta, koska miehellä ei kertomansa mukaan ole tämän yhteystietoja.

Ei pahemmin halunnut ottaa vastuuta teoistaan. Onneksi oikeus ei uskonut mitään noista väitteistä. Tuollaiset kuljettajat varmaan perseilevät liikenteessä jatkuvasti, mutta selviävät yleensä ilman seurauksia. Mennään minäminä-asenteella ja hermot ovat olemattoman pienet. Brake checkin tekijöistä tulee silloin tällöin videoita vastaan.
 
Nelikaistainen moottoritie, olen vasemmalla kaistalla ohittamssa noin 5m päässä edellä menevää joka ajaa siis oikealla kaistalla, kunnes hän laittaa vilkun päälle vasemmalle ja tulee heti suoraan alle ohittaakseen hänen edessä ajavan. Vain täysi jarrutus pelastaa kolarilta ja luonnollisesti annan torven soida, kun menen hänestä lopulta ohi, niin seniilillä ukolla keskisormi pystyssä ja lähtee kiihdyttämään rinnalla.

Harvoin oikeasti suutun liikenteessä, mutta tuo oli sellainen tilanne kun olisi tehnyt mieli tappaa jos ihan rehellisiä ollaan, kun ei edes ymmärrä liikennesääntöjä sen vertaa että ymmärtäisi mitä teki väärin, vaan ruvetaan vielä mieltä osoittamaan ja pelleilemään!
 
Yllä kuvataan sen ihmisryhmän edustaja jota saamme kiittää siitä että suoralle moottoritiellekin saadaan ruuhka aikaiseksi:

Ajelet rauhassa motaria pitkin, ja jossain horisontissa siintää raskas ajoneuvoyhdistelmä. Ei aiheuta toimenpiteitä.

Seuraavien minuuttien aikana on pääteltävissä että yhdistelmän nopeuden täytyy olla omaa pienempi, koska saavutat sitä hiljakseen. Ei tarvetta toimenpiteisiin.

Yhtäkkiä huomaat olevasi ikävän lähellä yhdistelmän perää, ja turvaudut moottorijarrutuksen lisäksi ehkä jopa jarruihin, ettet törmää yhdistelmään. Tämän johdosta havaitset nopeutesi pudonneen kahdeksaankymppiin. Sehän on aivan liian vähän motarilla! Pakkohan tuosta yhdistelmästä on päästä ohi.

Nyt ensimmäistä kertaa havaitset sivupeilistä että ohitsesi suhahtelee autoja tasaisena virtana. Nopeuksien suhteellisuuden arviointi ei ole ikinä ollut vahvuutesi, joten et sitä edes mieti; onhan ohituskaistan autoilla selkeästi yli sadan metrin välit, joten voit huoletta heilauttaa itsesi sinne. Ja muutaman kilometrin päästä oletkin jo ohittanut yhdistelmän näppärästi!

Koska et selvästikään osaa katsoa edes eteesi, vältyt näkemästä peileistäsi taaksesi kertyvää jonoa, jossa ei myöskään vältytä haitari-ilmiöltä, koska osa vähemmän kaltaisiisi tutustuneista kuljettajista yllättyy suoralla suoritettavasta jarrutestistä.
 
Nelikaistainen moottoritie, olen vasemmalla kaistalla ohittamssa noin 5m päässä edellä menevää joka ajaa siis oikealla kaistalla, kunnes hän laittaa vilkun päälle vasemmalle ja tulee heti suoraan alle ohittaakseen hänen edessä ajavan. Vain täysi jarrutus pelastaa kolarilta ja luonnollisesti annan torven soida, kun menen hänestä lopulta ohi, niin seniilillä ukolla keskisormi pystyssä ja lähtee kiihdyttämään rinnalla.

Harvoin oikeasti suutun liikenteessä, mutta tuo oli sellainen tilanne kun olisi tehnyt mieli tappaa jos ihan rehellisiä ollaan, kun ei edes ymmärrä liikennesääntöjä sen vertaa että ymmärtäisi mitä teki väärin, vaan ruvetaan vielä mieltä osoittamaan ja pelleilemään!

Parikertaa liittynyt pappa eteen jotain 80kmh vauhtia (itellä se 120) sulkuviivan yli, kunnolla joutuu jarrutteleen ja vaihtaan kaistaa jos pystyy. Pitäs saada pois liikenteestä tuollaset

1718868588700.png

En ymmärrä kun kiihdytyskaistaakin olisi kilometrikaupal
 
Motarille tunkee kyllä ihan kaikenikäisiä omituisilla nopeuksilla. Olisin sinänsä yllättynyt, jos motarille tuleva raskas yhdistelmä saisi vauhdikseen yli 80km/h, vaikka siis olisikin kuskilla lippis, led-valaistu vaihdekeppi ja karvanopat. Toki tiedän että kaikki haluaisivat raskaan likenteen pois likenteestä ;-D
 
Motarille tunkee kyllä ihan kaikenikäisiä omituisilla nopeuksilla. Olisin sinänsä yllättynyt, jos motarille tuleva raskas yhdistelmä saisi vauhdikseen yli 80km/h, vaikka siis olisikin kuskilla lippis, led-valaistu vaihdekeppi ja karvanopat. Toki tiedän että kaikki haluaisivat raskaan likenteen pois likenteestä ;-D
80km/h liittyvät ei iso ongelma , jos liittyvät sen rinnalla nopeammin menevän perään, eikä eteen. (samaa havainnut että pieni osa haluaisi kaikki hitaammat pois, raskasta liikenenttä myöten)

Sulkuviivan yli liittyjät (aiempi postaus) on liki järjestäin ongelma, jos ei heti aiheuta vaaraa, niin tulevan vaaranmerkin.

Rekan osalta tietää ettei se siitä 80 jälkeen vauhtia lisää keri, joten sen ohittamisen voi aloittaa ajoissa, jos ohituskaistalla tilaa. (Jos ny puhe motarin 120 kesärajoituksista ja omasta vauhdista). Oma mutu ettei raskaliikenne ei kovin rajusti sulkuviivoja ylitä.
 
Viimeksi muokattu:
Pyräiliät ärsyttää ketjussa autoilijat ärsyttää :)

Riemurasian kuvaaja-auton toiminta on malliesimerkki autoilijoiden toiminnasta tultaessa risteykseen kolmion takaa.

Autoilija näkee, että ajoradalla on väistettäviä eli ei voi ajaa risteykseen. Silti hän ajaa kolmion ohi suojatielle/pyörätielle ja pysähtyy siihen eli poikittain pyörätielle. Tämä ei voi tapahtua vahingossa, koska suojatie on niin hyvin merkitty. Oikea tapa on pysyä kolmion takana niin kauan, että voi ajaa risteyksen läpi.
Tämä video?
Video ei kerro mitä hyvin näkee, mitä kuvan ulkopuolella. lähestymis nopeutta voi kritisoida.
Tuosta perunavideosta näky se oikealta tuleva auto, joka ilmeisesti ei vilkuttannut, eli suoraan menossa, mutta kääntyi yllättäen ja ilman onnettomuutta kuvaajan ei olisi sitä tarvinnut odotella.

Pyöräiliä ilmeisty huonolle videolle jälkeen päin, mutta kuvaaja joutu sentakia pysähtyyn, kun se pyräiliä jäi tielle makaamaan (onnettomuus). jos ne ainoita mitä risteävällä tiellä, niin pysähtymispaikkaa en kritisoisi, nopeudesta voi arvuutella, olisko hitaampi ollut asiallisempi.

kuva_2024-06-20_201538779.png
 
Eilen tuli ajeltua Oulusta pohjoiseen, ja mystinen ilmiö nosti taas päätään. Mikähän siinä on, että ohituskaistaosuudella (tai motarilla) ajellaan tyytyväisenä kilometri-pari auton perässä, mutta kun takaa lähestyy auto joka olisi ohittamassa molemmat, pitääkin yhtäkkiä ohittaa se edellä ajava, jolloin se takaa tuleva, molempia ohittava, saa hypätä jarrulle? Eilen useampaan otteeseen kävi niin, että kaksi autoa ajaa peräkkäin, tasanopeudella, mutta kun olen juuri siinä molempia ohittamassa, taaempi auto keksii että nyt juuri tällä hetkellä pitääkin päästä siitä edessä olevasta autosta ohi. En siis pysty käsittämään tuollaista liikenneturvallisuuden vaarantamista. Jotenkin vielä ymmärtäisin jos tämä kuski olisi saavuttamassa sitä autoa, eikä haluta jarruttaa ja lähdetään ohi, mutta kun nykyään lähes poikkeuksetta ne lähtevät siitä hitaammasta nopeudesta kiihdyttämään ja itse joutuu polkemaan reilustikin jarrua että vältetään onnettomuus. Onkohan siinä jotain uhmaa, että miksei minulle kelpaa ajaa hänen valitsemaansa nopeutta, eikä suostuta siihen että joku ohittaa? Joo siitä toki on helppo polkaista tämän episodin jälkeen ohi, mutta aivan älytöntä touhua.

Toinen mitä sai taas todistaa oli motarille liittymisen ihanuudet. Edessäni tilaa, takanani tilaa, ajan vakionopeudensäätimellä, ja sieltä silti yritetään liittyä kylkeen. Mulkoillaan kun en väistä. Huoh.
 
Eilen tuli ajeltua Oulusta pohjoiseen, ja mystinen ilmiö nosti taas päätään. Mikähän siinä on, että ohituskaistaosuudella (tai motarilla) ajellaan tyytyväisenä kilometri-pari auton perässä, mutta kun takaa lähestyy auto joka olisi ohittamassa molemmat, pitääkin yhtäkkiä ohittaa se edellä ajava, jolloin se takaa tuleva, molempia ohittava, saa hypätä jarrulle? Eilen useampaan otteeseen kävi niin, että kaksi autoa ajaa peräkkäin, tasanopeudella, mutta kun olen juuri siinä molempia ohittamassa, taaempi auto keksii että nyt juuri tällä hetkellä pitääkin päästä siitä edessä olevasta autosta ohi. En siis pysty käsittämään tuollaista liikenneturvallisuuden vaarantamista. Jotenkin vielä ymmärtäisin jos tämä kuski olisi saavuttamassa sitä autoa, eikä haluta jarruttaa ja lähdetään ohi, mutta kun nykyään lähes poikkeuksetta ne lähtevät siitä hitaammasta nopeudesta kiihdyttämään ja itse joutuu polkemaan reilustikin jarrua että vältetään onnettomuus. Onkohan siinä jotain uhmaa, että miksei minulle kelpaa ajaa hänen valitsemaansa nopeutta, eikä suostuta siihen että joku ohittaa? Joo siitä toki on helppo polkaista tämän episodin jälkeen ohi, mutta aivan älytöntä touhua.
Veikkaan, että joku jännä huoli, ettei sitten pääsekkään vasemmalle kaistalle. En muista nähneeni tyhjällä vasemmalla kaistalla tuota käytöstä ainakaan usein, mutta enemmän kuin normi jos horisontissa näkyy rekka, niin vasemmalla on oltava ja sinne on päästävä.

Toinen vaihtoehto ilmiölle voi olla kanssa, että tyhjällä motarilla kesänopeuksilla on ainakin itselleni hieman vaikea arvioida pieniä nopeuseroja pidemmältä matkalta. Ensinnäkin voi näyttää sinulle, että ajavat samaa nopeutta ja toisekseen peiliin mulkkaava ei hahmotakkaan sinun nopeutta. Mutta en ole edes varma, että onko tosiaan nopeuden hahmotus hankalaa vai sotkeeko hahmotusta osan ihmisten tarve lisätä vauhtia, kun joku on vieressä ja rauhoittaa taas normiin matkanopeuteensa kun se joku on pidemmällä ohi.

Motarilla hyvin harvoin ärsyttää mikään, hyvin harvoin on tullut itselle tilanteita, joissa muut haittaisi merkittävästi sujuvuutta tai turvallisuutta. Liittymät ärsyttää usein, ajoin joskus täydellä tuhnulla jolla ei aina pärjänny yhdistelmille ja silti liittymiin sai riittävät nopeudet, että pystyi muuhun liikenteeseen jouhevasti liittymään. Auton teho ei siis ole juuri ikinä peruste, osaamattomuus jatai asenneongelma. Ja kummatkin vituttaa, toi on sen verran helppoa hommaa että joku kyrpyys täytyy ihmisessä olla.
 
Veikkaan, että joku jännä huoli, ettei sitten pääsekkään vasemmalle kaistalle. En muista nähneeni tyhjällä vasemmalla kaistalla tuota käytöstä ainakaan usein, mutta enemmän kuin normi jos horisontissa näkyy rekka, niin vasemmalla on oltava ja sinne on päästävä.

Toinen vaihtoehto ilmiölle voi olla kanssa, että tyhjällä motarilla kesänopeuksilla on ainakin itselleni hieman vaikea arvioida pieniä nopeuseroja pidemmältä matkalta. Ensinnäkin voi näyttää sinulle, että ajavat samaa nopeutta ja toisekseen peiliin mulkkaava ei hahmotakkaan sinun nopeutta. Mutta en ole edes varma, että onko tosiaan nopeuden hahmotus hankalaa vai sotkeeko hahmotusta osan ihmisten tarve lisätä vauhtia, kun joku on vieressä ja rauhoittaa taas normiin matkanopeuteensa kun se joku on pidemmällä ohi.

Motarilla hyvin harvoin ärsyttää mikään, hyvin harvoin on tullut itselle tilanteita, joissa muut haittaisi merkittävästi sujuvuutta tai turvallisuutta. Liittymät ärsyttää usein, ajoin joskus täydellä tuhnulla jolla ei aina pärjänny yhdistelmille ja silti liittymiin sai riittävät nopeudet, että pystyi muuhun liikenteeseen jouhevasti liittymään. Auton teho ei siis ole juuri ikinä peruste, osaamattomuus jatai asenneongelma. Ja kummatkin vituttaa, toi on sen verran helppoa hommaa että joku kyrpyys täytyy ihmisessä olla.
Niin, paha sanoa mikä siinä taustalla. Yksi tällainen parivaljakko ajoi peräkkäin kilometrikaupalla kun itse olin muutaman auton päässä takana. Ohituskaista kun tuli, lähdin siinä kohta ohittamaan rauhallisesti edessä olevia autoja, ja vasta kun olin juuri parivaljakon kohdalla, piti tämän toisena ajavan sankarin pompata eteeni (tässä kohtaa ohituskaistaa oli mennyt jo ~1,5km). Että ei voinu heti ohituskaistan alettua ohittaa, eikä sitten minun jälkeenkään? En minä silti tuota ymmärrä vaikka miten päin kääntelisi. Joo en minä tästä raivoa puuskuen ärsyyntynyt, vaan lähinnä pyörittelin päätä että mikä ihme voi olla että pitää tarpeettomasti liikennettä vaarantaa.

Toki ihan eri juttu jos joku rekka menee horisontissa, niiden kanssa jo oletettu nopeusero on selviö. Tässä kuitenkin ihan tavan henkilöautoja jotka peräkkäin ajoivat. Ja toki meillä kaikilla on omat tapamme toimia motarilla, mutta vaikka kuinka olisin kuutamolla nopeuteni hahmottamisen kanssa (nopeusmittari kuitenkin kuuluu autoni premiumluokan lisävarusteisiin), niin jos sieltä takaa on joku tulossa ohi, niin en koskaan siihen eteen pomppaa. Vaikka nopeutemme olisi about sama, niin silti odotan että ohituskaistalla on reilusti tilaa. Ja jos ei peiliin osaa katsoa niin ei mielestäni kuulu tien päälle. Enkä tästäkään ole naama punaisena, mutta ihmettelen vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Ana
Niin, paha sanoa mikä siinä taustalla. Yksi tällainen parivaljakko ajoi peräkkäin kilometrikaupalla kun itse olin muutaman auton päässä takana. Ohituskaista kun tuli, lähdin siinä kohta ohittamaan rauhallisesti edessä olevia autoja, ja vasta kun olin juuri parivaljakon kohdalla, piti tämän toisena ajavan sankarin pompata eteeni (tässä kohtaa ohituskaistaa oli mennyt jo ~1,5km). Että ei voinu heti ohituskaistan alettua ohittaa, eikä sitten minun jälkeenkään? En minä silti tuota ymmärrä vaikka miten päin kääntelisi. Joo en minä tästä raivoa puuskuen ärsyyntynyt, vaan lähinnä pyörittelin päätä että mikä ihme voi olla että pitää tarpeettomasti liikennettä vaarantaa.

Toki ihan eri juttu jos joku rekka menee horisontissa, niiden kanssa jo oletettu nopeusero on selviö. Tässä kuitenkin ihan tavan henkilöautoja jotka peräkkäin ajoivat. Ja toki meillä kaikilla on omat tapamme toimia motarilla, mutta vaikka kuinka olisin kuutamolla nopeuteni hahmottamisen kanssa (nopeusmittari kuitenkin kuuluu autoni premiumluokan lisävarusteisiin), niin jos sieltä takaa on joku tulossa ohi, niin en koskaan siihen eteen pomppaa. Vaikka nopeutemme olisi about sama, niin silti odotan että ohituskaistalla on reilusti tilaa. Ja jos ei peiliin osaa katsoa niin ei mielestäni kuulu tien päälle. Enkä tästäkään ole naama punaisena, mutta ihmettelen vaan.
Juu en epäile etteikö olisi ollut omituisia hyppäämisiä, turhan kärkäs viestini tyyli ehkäpä.

Ton kanssa-autoilijoiden innon vaihtaa nopeutta huomaa maanteillä, 70-75 nopeus oli 60 tai 80 alue, mutta 90-100 heti kun tulee ohituskaista.
 
Eilen tuli ajeltua Oulusta pohjoiseen, ja mystinen ilmiö nosti taas päätään. Mikähän siinä on, että ohituskaistaosuudella (tai motarilla) ajellaan tyytyväisenä kilometri-pari auton perässä, mutta kun takaa lähestyy auto joka olisi ohittamassa molemmat, pitääkin yhtäkkiä ohittaa se edellä ajava, jolloin se takaa tuleva, molempia ohittava, saa hypätä jarrulle? Eilen useampaan otteeseen kävi niin, että kaksi autoa ajaa peräkkäin, tasanopeudella, mutta kun olen juuri siinä molempia ohittamassa, taaempi auto keksii että nyt juuri tällä hetkellä pitääkin päästä siitä edessä olevasta autosta ohi. En siis pysty käsittämään tuollaista liikenneturvallisuuden vaarantamista. Jotenkin vielä ymmärtäisin jos tämä kuski olisi saavuttamassa sitä autoa, eikä haluta jarruttaa ja lähdetään ohi, mutta kun nykyään lähes poikkeuksetta ne lähtevät siitä hitaammasta nopeudesta kiihdyttämään ja itse joutuu polkemaan reilustikin jarrua että vältetään onnettomuus. Onkohan siinä jotain uhmaa, että miksei minulle kelpaa ajaa hänen valitsemaansa nopeutta, eikä suostuta siihen että joku ohittaa? Joo siitä toki on helppo polkaista tämän episodin jälkeen ohi, mutta aivan älytöntä touhua.

Toinen mitä sai taas todistaa oli motarille liittymisen ihanuudet. Edessäni tilaa, takanani tilaa, ajan vakionopeudensäätimellä, ja sieltä silti yritetään liittyä kylkeen. Mulkoillaan kun en väistä. Huoh.
Ketjun perinteitä kunnioittaen, aina pitää löytää korjattavaa itse viestin lähettäjän ajosta. ;)

Minkälaiset nopeuserot tuossa tilanteessa oli? Jos jarrun käytön määrä ei ollut liioittelua niin tuosta tulee oletus että ajoit jotain 40km/h kovempaa kuin ohitettavat, joka voisi helposti yllättää harvemmin taakse havainnoivan kuskin.
 
Eilen tuli ajeltua Oulusta pohjoiseen, ja mystinen ilmiö nosti taas päätään. Mikähän siinä on, että ohituskaistaosuudella (tai motarilla) ajellaan tyytyväisenä kilometri-pari auton perässä, mutta kun takaa lähestyy auto joka olisi ohittamassa molemmat, pitääkin yhtäkkiä ohittaa se edellä ajava, jolloin se takaa tuleva, molempia ohittava, saa hypätä jarrulle? Eilen useampaan otteeseen kävi niin, että kaksi autoa ajaa peräkkäin, tasanopeudella, mutta kun olen juuri siinä molempia ohittamassa, taaempi auto keksii että nyt juuri tällä hetkellä pitääkin päästä siitä edessä olevasta autosta ohi. En siis pysty käsittämään tuollaista liikenneturvallisuuden vaarantamista. Jotenkin vielä ymmärtäisin jos tämä kuski olisi saavuttamassa sitä autoa, eikä haluta jarruttaa ja lähdetään ohi, mutta kun nykyään lähes poikkeuksetta ne lähtevät siitä hitaammasta nopeudesta kiihdyttämään ja itse joutuu polkemaan reilustikin jarrua että vältetään onnettomuus. Onkohan siinä jotain uhmaa, että miksei minulle kelpaa ajaa hänen valitsemaansa nopeutta, eikä suostuta siihen että joku ohittaa? Joo siitä toki on helppo polkaista tämän episodin jälkeen ohi, mutta aivan älytöntä touhua.

Toinen mitä sai taas todistaa oli motarille liittymisen ihanuudet. Edessäni tilaa, takanani tilaa, ajan vakionopeudensäätimellä, ja sieltä silti yritetään liittyä kylkeen. Mulkoillaan kun en väistä. Huoh.
Tuskin noissa on siitä kyse että sinun nopeudestasi tai ohittamisesta pahastutaan. Useimmiten ihmiset ajattelevat ihan itseään vain ja todennäköisempää onkin että siinä takana ajava tajuaa katsoa nopeusmittaria kun näkee peilistä kovaa lähestyvän auton ja toteaa että tässähän voi ajaa kovempaakin..

Suuri osa kuitenkin ajaa tuolla ihan nollat taulussa miettien esim. parisuhdeongelmiaan tai päivän kauppalistaa, keskittymättä liikenteeseen lähes ollenkaan. (puhumatta kännykän räplääjistä..)
 
Motarille tunkee kyllä ihan kaikenikäisiä omituisilla nopeuksilla. Olisin sinänsä yllättynyt, jos motarille tuleva raskas yhdistelmä saisi vauhdikseen yli 80km/h, vaikka siis olisikin kuskilla lippis, led-valaistu vaihdekeppi ja karvanopat. Toki tiedän että kaikki haluaisivat raskaan likenteen pois likenteestä ;-D
Nyt ihan vilpittömästi kysyn että kai tiedät ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen? Ei se raskasliikenne saa lain mukaan ajaa yli 80km/h. Siihen kun lisäämme liityntäkaistan mallin, kuormanpainot ja moottorin tehot(tomuuden) niin se kiihtyminen on työn ja tuskan takana välillä. Itte en aja kun jakaria mutta kyl näilläkin täyteen kuormattuina rupee tulemaan "ongelmia" kiihtyvyyden kanssa, oli sitten käyttövoimana diesel, kaasu tai sähkö.
 

Liitteet

  • 17189630819805143353997938465897.jpg
    17189630819805143353997938465897.jpg
    156,1 KB · Luettu: 176
Näköjään minä. Tai ainakin kanssa autoilija ilmoitti vihaavansa minua. Launeen citarin pihalla Lahdessa odettelin eukkoa parkkipaikailla ja parin ruudun päässä oli punainen focus, jossa oli outoja tarroja ikkunassa, joissa ilmoitetettiin ettei olla netissä. Siihen sittä saapui mummu lierihatussa ja liivissä ja kiinnitti huomioni, missä jengissä mummu on. No, liivissä luki no young people ym.. Mummu meni focukseen ja nosti mulle a4,jossa ilmoitti vihaavansa minua,koska tuijotan häntä. Sain naurukohtauksen, niin mummu pakitti autoni eteeni ja nosti saman a nelkun ikkunaan, johon päätin vastata kansainvälisellä käsimerkillä. Mummu päätti poistua. Olikohan tämä sitä paljonpuhuttua vihapuhetta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 208
Viestejä
4 672 365
Jäsenet
76 576
Uusin jäsen
Joni P.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom