Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllähän Ranskassa mennään välillä peilejä hipoen, mutta omissa kokemuksissa peleihin ei kuitenkaan ole törmäilty (kun taas jossain itäaasiassa saattaa käydä suht useinkin). Itse kehätiellä mahtuu aika hyvin splittaamaan, mutta exitit ovat sen verran betonireunustettuja että siellä mennään pienillä marginaaleilla (ambulanssin väistäminen vaatii sitten jo vähän enemmän säätöä ja joustavuutta säännöistäkin).
 
Koska kaikki muutkin jonottaa ja on määrätty, että sen prätkän paikka on siinä kaistalla, ei pientareella kuten polkupyörällä tai kävelijällä.
Miksi snägärillä pitää jonottaa, tai baaritiskillä, tai kaupan kassalla tai Linnanmäellä?
Et päästä viikon ostoksien kanssa menevänä jäätelöpuikkoa hakevaa kassalla ohi? Joskus siinä häviää kun sankari jää ostamaan viikon lottoja, ottaa postipaketit sun muut mutta pääsääntöisesti sujuvoittaa ihan kaikkea menoa. Ihan yhtälailla kuin tuo splittaaminenkin.
 
Onkohan autossa jotain vikaa, vai ajaako joku oikeasti näin?


Tuota kuvaajan edelläolevaa ? aika moni ajaa kontissa kiinni, ajotaidottomuutta. Jarruvalojen vilkkumisesta päätelleen auto vauhti pumppaa, siis hidastuu välillä yli ns kynnysrajan millä jarruvalot syttyy. Kontissajavien vauhti luonollisesti pumppaa herkästi.

Tämä lienee jotain eilen keksittyjä sähköautojen ominaisuuksia? Jarruvalojen vilkuttelijat pääosin ajaa Yariksella tai pikku Kialla, tai sitten jollain vanhalla pommilla, joten se totuus kyllä pääosin näihin tilanteisiin löytyy sieltä ratin ja penkin välistä, eikä uuden auton ominaisuuksista.
Yhdenpolkimen sähkis ajo on lähinnä sähkistenjuttuja, monessa mallissa. Ja toisen kontissa hilaavia sähkiksiä näkyy joilla jarruvalot vilkuu. Samoin ihan polttis/hybridejä joilla kontissa mennessä jarruvalot vilkkuu. Ilman muuta syyllinen on siellä ratin ja penkinvälissä. Se sitten minkämerkin kuskit leimaantuu, kevään aikana silmiin pistänyt Baijerilainen merkki, onko tullut joku päivitys, vai miksi jäänyt silmään, monella muullakkin merkillä jarruvaloautomatiikkaa.

Ne vanhoilla-autoilla ajavat jotka polkee sitä jarrupoljinta vuoroin kaasun kanssa, niin tyypillisesti se jarruvalojen vilkutus on vähän toisensäivyinen.
 
Viimeksi muokattu:
Et päästä viikon ostoksien kanssa menevänä jäätelöpuikkoa hakevaa kassalla ohi? Joskus siinä häviää kun sankari jää ostamaan viikon lottoja, ottaa postipaketit sun muut mutta pääsääntöisesti sujuvoittaa ihan kaikkea menoa. Ihan yhtälailla kuin tuo splittaaminenkin.
Vähän huono vertaus sulla.

Jos nakkijonossa on kymmenen nakin ostajaa, niin jos joku menee yhdeksän ohi, niin yhdeksän jonottajaa , väistää, hämmentyy ja pakittaa yhden sijan kukin.

Siis yksi voittaa, yhdeksän häviää.

Tilanne on toinen jos jonossa 10 nakin ostajaa, ja perään tulee vessaan meniä joka kohteliaasti pyytäät tilaa, ja ne yhdeksän päästä hänet sujuvasti jonon ohi vessaan, yhdeksälle pieni vaiva, ja vessaan menijälle etu mistä iloisesti kiittää. Kiitoksesta voi tulla yhdeksälle iloa joka ylittää reilusti pienen vaivan. Vessaanmeniä käytöksellä iso merkitys.


Edit:
Kiitoksesta, niin se kannattaa muistaa, se ihan oikeasti auttaa, jos se unohtuu, niin se kostautuu.
 
Mä annan ihan mielelläni splittaajille tilaa. Niin kuin annan myös mahdollisuuksien mukaan mua nopeammin ajaville. Vaikka ne ei lain mukaan saisi niin tehdä.
Lain mukaan saa mennä ohi samaa kaistaa käyttäen jos tilaa riittää suorittaa ohitus turvallisesti. Vasemmalta puolelta ja kaistaviivaa ylittämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Lain mukaan saa mennä ohi samaa kaistaa käyttäen jos tilaa riittää suorittaa ohitus turvallisesti. Vasemmalta puolelta ja keskiviivaa ylittämättä.
Varmaan se mikä tässä hiertää on "turvallisesti". Ihmisillä on niin eri toleranssit tuohon. Pääsääntöisesti Suomessa on niin lyhyet ja kevyet ruuhkat sekä vähän prätkiä, että prätkähiiret eivät omalla toiminnallaan jonon muodostusta muuta.
 
Varmaan se mikä tässä hiertää on "turvallisesti". Ihmisillä on niin eri toleranssit tuohon. Pääsääntöisesti Suomessa on niin lyhyet ja kevyet ruuhkat sekä vähän prätkiä, että prätkähiiret eivät omalla toiminnallaan jonon muodostusta muuta.
Sepä se. Yleisesti ottaen kohteliaalla vuorovaikutuksella voi splitata rauhallisin mielin vaikka olisi poliiseja ympärillä.
 
Itsekin nuoresta asti moottoripyörän omistaneena en koskaan käytä mahdollisuutta ohitella kaistojen välissä. Moottoripyörän väitetään vievän koko kaistan verran tilaa, pidän tästä kiinni enkä survo muita ärsyttäen ahtaisiin rakoihin. Sitä paitsi on mukavaa kun 50-vuotias jäykkäperä tutisee tyhjäkäynnillä, sitä käyttelee ihan ilokseen vailla kiirettä edetä.
 
Mä annan ihan mielelläni splittaajille tilaa. Niin kuin annan myös mahdollisuuksien mukaan mua nopeammin ajaville. Vaikka ne ei lain mukaan saisi niin tehdä.
Kuten mekin anteeksiannamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. :giggle:
Itsekin nuoresta asti moottoripyörän omistaneena en koskaan käytä mahdollisuutta ohitella kaistojen välissä. Moottoripyörän väitetään vievän koko kaistan verran tilaa, pidän tästä kiinni enkä survo muita ärsyttäen ahtaisiin rakoihin. Sitä paitsi on mukavaa kun 50-vuotias jäykkäperä tutisee tyhjäkäynnillä, sitä käyttelee ihan ilokseen vailla kiirettä edetä.
No jos et omista mittanauhaa niin selkeästi silmilläkin pitäisi huomata moottoripyörän olevan kapeampi. Se autokoulun kuva, jossa moottoripyörä kallistuu molempiin suuntiin yhtäaikaa on ihan pelle kuva. Kukaan ei käänny kahteen suuntaan yhtä aikaa.
 
Lain mukaan saa mennä ohi samaa kaistaa käyttäen jos tilaa riittää suorittaa ohitus turvallisesti. Vasemmalta puolelta ja kaistaviivaa ylittämättä.
Höpönlöpön, ei siellä noin lue missään. Sitäpaitsi, se splittaaja ohittaakin (myös) oikealta puolelta. Usein käyttää myös oikeaa tai vasenta piennarta. Pääsääntöisesti se splittaus ei tapahdu samaa kaistaa ajaen, vaan keskiviivaa pitkin, joka sekin on vielä ihan erikseen kielletty. "Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty". Vaikka sitä miten yrittäisi vääntää, tai pykäliä tulkita omaksi edukseen, lailliseksi ei splittaus muutu mitenkään.
 
No jos et omista mittanauhaa niin selkeästi silmilläkin pitäisi huomata moottoripyörän olevan kapeampi. Se autokoulun kuva, jossa moottoripyörä kallistuu molempiin suuntiin yhtäaikaa on ihan pelle kuva. Kukaan ei käänny kahteen suuntaan yhtä aikaa.
Omistan mittanauhan ja käytän koko kaistaa. Johtuen siitä, ettei teitä pidetä kunnossa ja myös mahdollisissa äkkitilanteissa, jolloin ajolinja vaihtuu sekunnin osissa. Itsellenihän siinä turvallisuutta luon kun en ajele miten sattuu.
 
Jos nyt kaksipyöräisistä puhutaan niin ärsyttää 1) kaahailijat 2) metelöitsijät 3) "meillä on oikeus täyttää koko parkkipaikka mopo/ruutu-periaatteella!" 4) olen jumala-polkupyöräilijät 5) jalkakäytäväpolkupyöräilijät ry.

Jonon ohi ajavat eivät ärsytä, mutta itse en uskaltaisi, kun joka neljäs suomalainen ääliäö ratin takana katsoo oikeudekseen kiilata vastaantulevien kaistalle ja haluaa aiheuttaa vaaraa, "ihan vaan kostoksi kun ärsytti". ;-)
 
Höpönlöpön, ei siellä noin lue missään. Sitäpaitsi, se splittaaja ohittaakin (myös) oikealta puolelta. Usein käyttää myös oikeaa tai vasenta piennarta. Pääsääntöisesti se splittaus ei tapahdu samaa kaistaa ajaen, vaan keskiviivaa pitkin, joka sekin on vielä ihan erikseen kielletty. "Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty". Vaikka sitä miten yrittäisi vääntää, tai pykäliä tulkita omaksi edukseen, lailliseksi ei splittaus muutu mitenkään.
Äläpä puhu jos et tiedä. Oleellista on pysyä omalla kaistallaan ja pitää riittävä väli viereiseen ajoneuvoon. Samoin sinun tulee splitatessa noudattaa muita lakeja, eli varautua myös vasenta kaistaa ajavien kaistanvaihtoon jos sellaisesta on merkkejä. He ovat tällöinkin sinuun nähden väistämisvelvollisia, mutta koska asiasta ei ole ennakkotapausta, todennäköisesti osuessa moottoripyöräilijä joutuu maksumieheksi, sillä splittaaminen ei ole asia jota meidän tieliikennekulttuurissa voidaan nähdä sellaiseksi asiaksi jota tulisi ennakoida kaistaa vaihtaessa.

E: "Suomessa kaistojen välissä ajamista yleensä pidetään kiellettynä, mutta joissakin tilanteissa laki voi sen sallia. Liikenneministeriön edustajan mukaan tieliikennelakia uudistettaessa kaistanjakokysymys oli esillä työryhmän pohdinnoissa. Jo nykyinen laki sallii moottoripyörällä ohittamisen vasemmalta, jos se voi tapahtua vaaraa aiheuttamatta.

Tämä mahdollistaa sen, että liikennevaloissa moottoripyörällä voi ohittaa pysähtyneen ja merkittävästi hidastuneen jonon vasemmalta, kun menee odottamaan valojen vaihtumista risteykseen. Kaistaviivan päällä ei kuitenkaan saa ajaa." [1]
 
Omistan mittanauhan ja käytän koko kaistaa. Johtuen siitä, ettei teitä pidetä kunnossa ja myös mahdollisissa äkkitilanteissa, jolloin ajolinja vaihtuu sekunnin osissa. Itsellenihän siinä turvallisuutta luon kun en ajele miten sattuu.
Juu no siihenhän on sopeuduttava että liikenteessä kaikilla on omat erityistarpeensa. Hyväksyn sen täysin ja osaltani olen valmis auttamaan sinunkin turvallista etenemistä.
 
E: "Suomessa kaistojen välissä ajamista yleensä pidetään kiellettynä, mutta joissakin tilanteissa laki voi sen sallia. Liikenneministeriön edustajan mukaan tieliikennelakia uudistettaessa kaistanjakokysymys oli esillä työryhmän pohdinnoissa. Jo nykyinen laki sallii moottoripyörällä ohittamisen vasemmalta, jos se voi tapahtua vaaraa aiheuttamatta.

Tämä mahdollistaa sen, että liikennevaloissa moottoripyörällä voi ohittaa pysähtyneen ja merkittävästi hidastuneen jonon vasemmalta, kun menee odottamaan valojen vaihtumista risteykseen. Kaistaviivan päällä ei kuitenkaan saa ajaa." [1]
Vähän aivokuollutta tekstiä lehdessä. Eihän se ole "kaistojen välissä ajamista", jos pysyy yhdellä samalla kaistalla. Samalla kaistalla vasemmalta ohittaminen on sallittua isommillakin vehkeillä, jos turvallisesti mahtuu.

Splittaaminen on laillista vain jos kaistaviivoja ei ole, mutta ajorata on suuntaansa niin leveä, että siinä on kaistoja.
 
Vähän aivokuollutta tekstiä lehdessä. Eihän se ole "kaistojen välissä ajamista", jos pysyy yhdellä samalla kaistalla. Samalla kaistalla vasemmalta ohittaminen on sallittua isommillakin vehkeillä, jos turvallisesti mahtuu.

Splittaaminen on laillista vain jos kaistaviivoja ei ole, mutta ajorata on suuntaansa niin leveä, että siinä on kaistoja.
Ehkä tuon olisi joo voinut muotoilla paremmin että "autojen välissä ajamista", mutta olisi sekin aiheuttanut käsityskykyyn rajoittuvia haasteita joidenkin tulkitsijoiden keskuudessa.

Puhutaanko jatkossa "vierekkäisillä ajokaistoilla olevien ajoneuvojen välissä etenemisestä"?

Loppuosaa viestistäsi en ymmärtänyt. Kaistaviivat ovat toki merkittävässä roolissa, mutta mikään ehto niiden puuttuminen ei splittaamiselle ole.
 
Vähän aivokuollutta tekstiä lehdessä. Eihän se ole "kaistojen välissä ajamista", jos pysyy yhdellä samalla kaistalla. Samalla kaistalla vasemmalta ohittaminen on sallittua isommillakin vehkeillä, jos turvallisesti mahtuu.

Splittaaminen on laillista vain jos kaistaviivoja ei ole, mutta ajorata on suuntaansa niin leveä, että siinä on kaistoja.
No siis esim leveäkaistateillä saa omaa kaistaa käyttäen ohittaa esim vastaantulevasta liikenteestä huolimatta, niin jollain leveämmällä kaksikaistaisella kehätiellä päästään about samaan tilanteeseen prätkällä jos ajoneuvojono on kaistalla niin että tilaa on ajaa sitä samaa kaistaa.

Todellisuudessa taitaa olla kylläkin liikennesääntöjen vastaista ja itse harrastan moottoripyörällä tota kaistojen välissä ajamista lähinä jos joku tietyö yhdistettynä ruuhka-aikaan aiheuttaa sellasen ryömintävauhtia etenevän parijonon. Toki silloinkin oma liikenopeus on n. 20-30km/h jos autot ryömii 5-10 kilsaa tunnissa. Siinä yleensä sellasella kilsan jonotuksella säästää järkevästi aikaa.

Näen tollasen jonon ohittelun kaistojen välissä ihan normaaliin moraalikäsitykseen mahtuvana, jos se tapahtuu inhimillisillä nopeuksilla niin ettei "hups en huomannut" - tilanteissakaan tule peltivauriota ja mustelmaa pahempaa jälkeä. Sellaset selviää rahalla, enkä halua ketään saattaa tilanteeseen omalla hölmöilyllä että pahimmillaan otan itseltä nirrin veke ja joku on osallisena vaikka olisikin syytön.

Tätä ei kaikki hyvällä katso, mutta sen kanssa voin elää.
 
Äläpä puhu jos et tiedä.
Otetaan nyt tyypillinen esimerkki, kehä 3. Siinä ei edes missään poikkeustapauksessa ole kahden autojonon välistä keskeltä, tai pientareiden kautta prätkällä ajaminen sallittua.
Jossain (suomessa melko harvinaisella) leveäkaistatiellä sillä prätkällä voi kyllä ohittaa henkilöauton pysyen silti samalla kaistalla.

Jos laissa ei ole joku asia nimenomaisesti kielletty, ei se tarkoita sitä, että se olisi sallittua.


Näen tollasen jonon ohittelun kaistojen välissä ihan normaaliin moraalikäsitykseen mahtuvana, jos se tapahtuu inhimillisillä nopeuksilla niin ettei "hups en huomannut" - tilanteissakaan tule peltivauriota ja mustelmaa pahempaa jälkeä. Sellaset selviää rahalla, enkä halua ketään saattaa tilanteeseen omalla hölmöilyllä että pahimmillaan otan itseltä nirrin veke ja joku on osallisena vaikka olisikin syytön.

Tätä ei kaikki hyvällä katso, mutta sen kanssa voin elää.

Prätkällä ei voi vauhdissa törmätä autoon niin, että ei tule peltivaurioita tai naarmuja. Muutenkin aika jännä mielipide tyypiltä, joka sanoo (toisessa topicissa) ajavansa fillarilla autokaistan keskellä, jotta ei autot pääse turvallisuussyistä ohittamaan ja tien reunaan pitää olla metrin turvaväli.
 
Ehkä tuon olisi joo voinut muotoilla paremmin että "autojen välissä ajamista", mutta olisi sekin aiheuttanut käsityskykyyn rajoittuvia haasteita joidenkin tulkitsijoiden keskuudessa.

Puhutaanko jatkossa "vierekkäisillä ajokaistoilla olevien ajoneuvojen välissä etenemisestä"?

Loppuosaa viestistäsi en ymmärtänyt. Kaistaviivat ovat toki merkittävässä roolissa, mutta mikään ehto niiden puuttuminen ei splittaamiselle ole.
Jos vaikka korjaan tuon lehtilainauksen ensimmäisen virkkeen muotoon: "Vierekkäisten autojonojen välissä ajamista yleensä pidetään kiellettynä, mutta joissakin tilanteissa laki voi sen sallia."

Ajokaistaviivan päällä ei saa ajaa "jatkuvasti". Lisäksi monikaistaisten risteykseen tultaessa on yleensä sulkuviivat joiden päällä ei saa ajaa lainkaan. "Kaistojen välissä" (lehtilainaus) ei siis saa ajaa, jos siinä on viiva.

Periaatteessa voi splitata yhdellä ja samalla kaistalla pysymälläkin, mutta yleensä sanalla ei tarkoiteta sitä.
 
Takakamera vois olla tosi kätevä. Oli taas niin omaehtoista ajamista. Aivan perässä kiinni. Nisti tai juoppo. Ei normaali kuski toivottavasti noin aja. Hyvää matskua ois lähettää viranomaisille.
 
No siis esim leveäkaistateillä saa omaa kaistaa käyttäen ohittaa esim vastaantulevasta liikenteestä huolimatta
Tämä perustuu kaistan määritelmään. "Kaistaviivoin erotettu tai muu riittävän leveä tienosa". Samaa kaistaa pitkin et saa ohittaa, mutta jos siellä ei ole kaistaviivoja(niinkuin leveäkaistatiellä) tai muita merkkejä osoittamassa kaistojen määrää ja tilaa on, niin siinä kohtaa asia tulkitaan niin että siinä on eri kaista vapaana ohittajalle.
 
Ajovalojen tummennusta en ymmärrä. Äsken tuli vastaan uudehko Audi A6, jonka ulkonäköä oli laiteltu reilusti. Ajovalot oli tummennettu aivan pimeäksi. Sen lisäksi, että ajovalojen tummennus on laitonta, niin tuollainen tummennus syö valotehosta varmaan ainakin 80% pois. Miksi kukaan haluaisi nähdä syksyn pimeillä sateilla vielä aiempaa huonommin. Nykyisen auton led-valoja arvostan pirusti jo kaupungissakin, kun näkee jalankulkijat ja pyöräilijät hyvin :hammer:
 
Ajovalojen tummennusta en ymmärrä. Äsken tuli vastaan uudehko Audi A6, jonka ulkonäköä oli laiteltu reilusti. Ajovalot oli tummennettu aivan pimeäksi. Sen lisäksi, että ajovalojen tummennus on laitonta, niin tuollainen tummennus syö valotehosta varmaan ainakin 80% pois. Miksi kukaan haluaisi nähdä syksyn pimeillä sateilla vielä aiempaa huonommin. Nykyisen auton led-valoja arvostan pirusti jo kaupungissakin, kun näkee jalankulkijat ja pyöräilijät hyvin :hammer:
Tai huonosti tummennetut takavalot. Sen voi tehdä oikein ja väärin. Itsellä on toisessa autossa tummennetut tai jälkiasenteiset tummemmat kun sattuivat tulemaan autossa kiinni niin mikä jottei, onhan nuo nätit kun on tehty hyvin. Mieto tummennus joka ottaa sen rajuimman oranssin ja punaisen välisen kontrastin pois, mutta aina kun lyö valot päälle niin homma toimii oikein mainiosti. Myös heijastimet toimivat kuten pitää. En tiedä onko laitettu vielä jotain tehokkaampaa polttimoa tms koska näkyvät ihan kuin vakiovalot.
 
Kaveri koski jarrupolkimeen siinä kahden minuutin aikana useammin kuin mä kokonaisena kuukautena. Toivottavasti kyse on sähköviasta, se on helpompi korjata kuin vika päässä.
Minusta ajotapa ja jarruvalojen toiminta muistutti enemmän sitä ettei se välttämättä siellä varsinaisella jarrupolkimella hidastellut. (polkemalla vuoron perään jarrua ja kaasua), yksittäisi jarrupainamisia saatto olla.

Kuski veteli toisen kontissa, tuskin tuohon tahtii vaihteli poljinta, jos taasen ajoi kahdella jalalla (automaatti), niin aika erikoista kokonaisuutta miettie. Ja kun ajo kontissa, niin ei kyse siitäkään että rullailee kevyesti jalalla jarrua "rummuttaen".

Käytös vaikutta kovasti ihan siltä että siellä kontissa joutu voimakkaasti hidasteleen, jarruvalo syttymis rajoilla.


No jos et omista mittanauhaa niin selkeästi silmilläkin pitäisi huomata moottoripyörän olevan kapeampi. Se autokoulun kuva, jossa moottoripyörä kallistuu molempiin suuntiin yhtäaikaa on ihan pelle kuva. Kukaan ei käänny kahteen suuntaan yhtä aikaa.
Jos mennään kävelyvauhtia niin on se kapeampia kuin jos mennään reipasta pyöräilyvauhtia. Pointti nyt kuitenkin se että vapaata tilaa tarvitaan molemmin puolin.

mutta osa lukijoista varmaan näkee mielessä ne puikkelhtia jotka menee kapeasta autojevälistä, enemmän tai vähemmän "töykeästi", ei heitä jotka menee kohteliaasti riittävän väljästä tilasta, saati heitä jotka ovat siinne "vessaan mennossa".

Jos tilaa mennä vanhalla Smartilla ja myös Smartilla autojenvälistä meno tuntisi asialliselta, niin mikä ettei pyörälläkkin. Siis jos miettii muitakin, onhan heitä jotka isollakkin autolla tunkee , tai yrittää tunkea mistä välistä vain toivoa mahtua.

Tärkeäähän on se että varmistaa että muut liikkujat aikeet tiedostaneet, kaistalla kanssa autolija voi vaihtaa sijaintia lukuisista syistä ja jos ei miellä kahdeksi kaistaksi, niin tehdä sen ilman vilkkua. kaikkia ei edes ennen ryhmitystä käytä vilkkua.


Muutenkin aika jännä mielipide tyypiltä, joka sanoo (toisessa topicissa) ajavansa fillarilla autokaistan keskellä, jotta ei autot pääse turvallisuussyistä ohittamaan ja tien reunaan pitää olla metrin turvaväli.
Hmm.
 
Ihan selvästi turvallisuus mielessä, eli pitää tarkoituksella jarrut kuivina sateisella ilmalla jotta voi pysähtyä viiveettä...
Kyllä mä olisin sateella enemmän huolissani renkaan ja tien välisestä kitkasta, kuin jarrupalan ja jarrulevyn välisestä kitkasta.

Toivottavasti kommenttisi oli sarkasmia?
 
On niin valtava kiire ohi että voin 3min myöhemmin ohittaa vielä toisen kerran uudestaan, miettiikö ihmiset oikeasti mitään tuolla ratin takana?



Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
 
Muutenkin aika jännä mielipide tyypiltä, joka sanoo (toisessa topicissa) ajavansa fillarilla autokaistan keskellä, jotta ei autot pääse turvallisuussyistä ohittamaan ja tien reunaan pitää olla metrin turvaväli.
Tässä on kaksi merkittävää eroa:

A) Puhuttiin splittailusta pienellä nopeuserolla (10-20km/h). Autot harvoin haluaa ohittaa polkupyörää näin pienellä nopeuserolla ja toisaalta fillaristi ei voi sitä nopeuseroa määrätä, koska se on riippuvaista ohittajasta.

B) Spittailussa loukkaantumisriski on ohitajalla, toisessa tapauksessa ohitettavalla.
 
Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
Hyvä huomio, ymmärtääkseni videon alussa on 80 alue, ja loppupätkässä satasen alue.

Videon viestin ymmärsin kuitenkin niin että sankarin pitää ensin kiilata pieneen väliin, mennä hiillostaan edellä olevan kontiin, ilmeisesti lääkäriä menossa pelastamaan jonkun henkeä, sitten kun tilaa ajaa muita häiritsemättä ylinopeutta, niin voi noudattaa nopeusrajoituksia. Ehkä se potilas kuoli jo, eikä kiirettä.

Mutta rajoituskommentista, nelikaistaisella kun rajoitukset muuttuu, niin herkästi tosiaan syntyy monenmoisia tilanteita. kun eri kaistoilla ajavat muuttavat nopeutta uuden tikkarin mukaan. Varsikin silloin kun oikeanpuolinen alkaa himmaan vasta tikkarin jälkeen, tai oikeanpuolinen nostaa nopeutta hyvissä ajoin, niin että ennakoi niin että tikkarin kohdalla jo uusi korkein sallittu , tai yli.
 
B) Spittailussa loukkaantumisriski on ohitajalla, toisessa tapauksessa ohitettavalla.
Eli riskihakuinen ajotapa. Ja muistettava että onnettomuus voi olla sille toisellekkin osapuolelle kovapaikka, ehkä jopa kovempipaikka. Varsinkin jos toinen tietoisesti hakee riskejä (ehkä silloin myös kestää niiden toteutumista).

Ja on niitäkin onnettomuuksia joissa jonkun toilaulujen seurauksena toilailijalle ei fyysisesti tapahtu mitään, mutta muille osapuolilelle enemmän tai vähemmän vakavia seurauksia. Eli jos liikenteessä mielestään ottaa vain itselleen riskiä, niin muistettava että samalla nousee muidenkin riski.


Edit:
Ja pyräiliätapauksessa kustannukset menee sen moottoriajoneuvon vakuutuksesta, ja motoristi tapauksessa maksajia sitten kanssa motoristit.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtuuko videolla nopeusrajoitus 80 km/h:sta 100 km/h:iin? Ainakin nopeutesi muuttuu 87 km/h:sta 107 km/h:iin. Useinhan sitä näkee, että kahdeksankympin alueella menevät ohi ja satasen alueella samaiset kaverit tulevat selkä edellä vastaan.
Kyllä, ohitin hänet ensin 80 alueella, kunnes änki ohi ja 3min myöhemmin ohitin uudestaan 100 alueella.
 
Kotilokuskit voisi mennä a) psykoterapiaan b) autokouluun c) eurooppaan tutustumaan splittaukseen

Se sujuvoittaa kaikkien toimintaa, eikä ole siltä lakkipäiseltä avensiskuskilta millään tavoin pois.

Sitten urpot kaaharit erikseen, kusipäät on kusipäitä, kuinka monta pyörää alla on tahansa.

Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.

Muutenkin, jos liikenteessä kovasti kiukuttaa, ONKO SULLA KAIKKI KONDIKSESSA?
 
Kotilokuskit voisi mennä a) psykoterapiaan b) autokouluun c) eurooppaan tutustumaan splittaukseen
b) siellä autokoulussa niille opetetaan että ei saa splittailla.

Mikäli tarkoituksena on opettaa laittomia juttuja, niin tarvitsee valita oppilaitos sen mukaan. Ehkä joku Bandidos iltapäiväkerho olisi oikea paikka?
 
Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.
Liikenne kuolleisuus siellä etelässä luokkaa 60% enemmän kuin Suomessa. (Puola on toki parantanut paljon aivan viimevuosina, vielä jokunen vuosi sitten paljon rajumpaa)

Muutenkin, jos liikenteessä kovasti kiukuttaa, ONKO SULLA KAIKKI KONDIKSESSA?
Tsemppiä
 
Puolassa euroopan paras splittauskulttuuri, mikä on mm. sille ilmajäähdytteiselle maamoottorille aika mukavaa, kun lämmöt voi olla +30 ja liikenne seisoo 70 km matkalla.
Onneksi amerikkalaiset ilma / öljyjäähdytteiset maamoottorit ovat tehty +40 asteen lämpötiloihin ja lisävarusteena saatavaa öljynjäähdytintä ei normaalissa käytössä tarvita. Ja jos nyt sattuisi olemaan liikenne seisomassa 70km matkalla niin näppärästi vain konepyörä pienemmälle tielle, mitä sitä itseään ja muita kiusaamaan.
 
Onneksi amerikkalaiset ilma / öljyjäähdytteiset maamoottorit ovat tehty +40 asteen lämpötiloihin ja lisävarusteena saatavaa öljynjäähdytintä ei normaalissa käytössä tarvita. Ja jos nyt sattuisi olemaan liikenne seisomassa 70km matkalla niin näppärästi vain konepyörä pienemmälle tielle, mitä sitä itseään ja muita kiusaamaan.
No tämä oli Varsovaa lähestyttäessä, olen melko varma että yhtään parempaa korvaavaa tietä ei olisi ollut. Ja miksi vaihtaa, kun autot väistää hienosti ja matka taittuu juuri siellä missä kuuluukin? Kun se liikenne on yhteispeliä. Siinä kahden viikon aikana tuli arviolta nelinumeroinen määrä ohituksia, ilman yhtään vaaratilannetta splittaamisesta. Vaarat taas liittyivät pienemmillä teillä vastaantuleviin, kurvit leikkaaviin, rajua ylinopeutta ajaviin autoihin ja heikkokuntoisiin tienpätkiin. Niistäkin ihan turha rageta, ottaa huomioon kyllä.
 
Olipas erikoinen reaktio takaa tulevalta eilen.

Seututien reunaan oli pysäköity henkilöauto. Osittain väylän puolelle (ehkä puolet auton leveydestä), koska piennar on tietenkin hyvin pieni. Nopeusrajoitus oli 70 km/h. Väistin vastaantulevaa liikennetta pysähtymällä auton perään. Fyysisesti olisi mahtunut kyllä kolme rinnan, mutta mielestäni ei kuulu hyviin liikennetapoihin tunkea tuollaisiin rakoihin maantienopeuksissa.

Perässä tulevaa Volvo-kuskia pysähtyminen ei kuitenkaan miellyttänyt. Useamman tööttäyksen verran sain kuunnella kehotusta lähteä liikkeelle, ikään kuin hän olisi pitänyt itsestään selvänä, että "ei kai hemmetissä tuon takia pysähdytä".

Kyllähän vastaavilla teillä monesti vältetään kohtaamistilanteessa olemasta pyöräilijän ja kahden auton kanssa rinnan. Miksei sitten kolmannen auton takia pysähdyttäisi? :confused2:
 
Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.

Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
 
Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.

Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
Tuli pienen mutkan ja mäen takaa, niin ei voinut tuolla tavalla ennakoida. Ihan maltillinen pysähdys oli.

Edit: Ja tosiaan sieltä tuli useamman auton letka vastaan, ei vain yksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän vastaavilla teillä monesti vältetään kohtaamistilanteessa olemasta pyöräilijän ja kahden auton kanssa rinnan.
Omat havainnot enempi päinvastaisia. Polkupyörästä mennään useimmiten ohi riippumatta vastaantulijoista aivan siitä pyöräilijää hipoen joka ei tosiaankaan ole oikea tapa toimia. Jopa traktori mielletään jostain syystä usein sellaiseksi esteeksi josta nyt vaan pitää vetää hidastamatta ohi täysin riippumatta sulkuviivoista ja/tai vastaantulijoista. Jostain syystä siis ajatusmalli on monella kuljettajalla sellainen, että se oma vauhti pidetään vaikka väkisin ja pujotellaan niistä esteistä ohi hidastamatta luottaen siihen, että kyllä se vastaantulija sitten väistää jos tarvetta.
 
Samaa touhua kutostiellä Kotka-Kouvola. Tuo on siis ns. leveäkaistatie, mutta ei siinä esim. rekasta mahdu ohi samaa kaistaa käyttäen. Itse kun sitten olet rekan perässä odottamassa ohituspaikkaa kun on vastaantulijoita, niin eikö sieltä lähes aina tule joku kuulapää tuhatta ja sataa takaa ohi vastaantulijoista mitään välittämättä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 727
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom