Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ketjun perinteitä kunnioittaen, aina pitää löytää korjattavaa itse viestin lähettäjän ajosta. ;)
Hah, no tämähän on ihan totta.

Minkälaiset nopeuserot tuossa tilanteessa oli? Jos jarrun käytön määrä ei ollut liioittelua niin tuosta tulee oletus että ajoit jotain 40km/h kovempaa kuin ohitettavat, joka voisi helposti yllättää harvemmin taakse havainnoivan kuskin.
Nopeuseroa ei ihan valtavasti ollut, ehkä 30 km/h, mutta saattoi olla enemmänkin. Nopean jarrutuksen syynä pääosin se että kun vaihtoi kaistaa niin viime tingassa eteeni. Itse haluan hoitaa (varsinkin aidatut ohituskaistaohitukset) ripeästi etten olisi muiden tukkona jos muutkin haluavat ohitella. En harrasta muutaman km/h nopeuserolla ohittamista, ellei takanani siinnä kilometritolkulla tyhjää tilaa ja ollaan motarilla, ja itsellä vakkari päällä.

Muttajoo, riittäähän näitä kaikenlaisia liikenteessä. Helpoimmalla pääsee kun olettaa kaikkien olevan idiootteja ja haluavan tappaa minut. Näin sitä pysyy skarppina ja on koko ajan varuillaan. Onneksi ei sentään ihan sellaista ajokulttuuria kuin tuolla itärajan toisella puolella.
 
Nopeuseroa ei ihan valtavasti ollut, ehkä 30 km/h, mutta saattoi olla enemmänkin. Nopean jarrutuksen syynä pääosin se että kun vaihtoi kaistaa niin viime tingassa eteeni.
Siis ajoit 110 satasen alueella ja eteen kiilaaja 80km/h

Ilmeisesti kiilaaja unohti vilkunkäytön.


Mutta se miksi joskus ajellaan jonkunperässä voi ohtua ihan siitä että vauhti on ok, mutta sitten alittaa ns rajan mikä saa ohittaan. Ohituskaista osuudella edellä oleva voi vähän hidastaa ohituksen helpottamiseksi. Motarilla voi olla joku toytota ta jalkakaasulla ajava, eli nopeus voi vähän laskea.

Toki se ei mikään syys vaihtaa kaistaa toisen eteen, ilmeisesti se etäisyyksien arviointi taakse vaikeaa ja osa tekee ihan tahallaan.(kiihdyttää ennen kaistanvaihtoa)
 
En tiedä mihin kuuluu, voi siirtää jos tälle on parempikin paikka:


Nyt kun näki tästä poliisin kojelautavideon, niin kyllä saattaisi vituttaa taksikuskin omaisena niin ettei veri kierrä. Voi toki olla, että valo-ohjaus on keskustaan päin manuaalisesti laitettu punaiselle (koska tätä Hilux-kuskia osattiin ilmeisesti odottaa). Mutta tuon kameran perusteella itse tulkitsen, että poliisin vilkkuvalot + pieni liike vasemmallepäin riittää saamaan taksikuskin pysymään paikallaan, vaikka valo on (oletetusti) vihreä. Samaan aikaan perästä tulee ohjus.

Nopeasti tilanne toki tulee, mutta jos olisi antanut taksikuskin mennä (ts. jättänyt tuon lopun pienen liikkeen tekemättä), niin taksikuski saattaisi vielä elää. Toki se vaihtoehtokustannus olisi tietysti voinut olla vielä isompi, jos tämä lahopää olisi päässyt tuota vauhtia esim. viinikan sekoittajaan asti.
 
En tiedä mihin kuuluu, voi siirtää jos tälle on parempikin paikka:


Nyt kun näki tästä poliisin kojelautavideon, niin kyllä saattaisi vituttaa taksikuskin omaisena niin ettei veri kierrä. Voi toki olla, että valo-ohjaus on keskustaan päin manuaalisesti laitettu punaiselle (koska tätä Hilux-kuskia osattiin ilmeisesti odottaa). Mutta tuon kameran perusteella itse tulkitsen, että poliisin vilkkuvalot + pieni liike vasemmallepäin riittää saamaan taksikuskin pysymään paikallaan, vaikka valo on (oletetusti) vihreä. Samaan aikaan perästä tulee ohjus.

Nopeasti tilanne toki tulee, mutta jos olisi antanut taksikuskin mennä (ts. jättänyt tuon lopun pienen liikkeen tekemättä), niin taksikuski saattaisi vielä elää. Toki se vaihtoehtokustannus olisi tietysti voinut olla vielä isompi, jos tämä lahopää olisi päässyt tuota vauhtia esim. viinikan sekoittajaan asti.

Tarkoitatko siis, että tässä poliisi toimi jotenkin virheellisesti tai saattoi olla edesauttamassa tuota onnettomuuden syntyä?

Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta itse en nähnyt tuossa tilanteessa mitään väärää. Noinkohan oli edes ensimmäinen kerta tuolla matkalla kun kuljettaja näki poliisin edessään. Hänhän oli juuri tuossa kohtaa saapumassa kaupungin keskustaan ja ensinnäkään hän ei olisi pystynyt pitämään moista nopeutta enää yllä ja toisekseen riski tuollaiseen kolariin kasvoi sitä mukaa, mitä pidemmälle hän ehti. Tuota ennen hän käsittääkseni oli ajanut motaria Hämeenlinnasta aina Tampereelle asti, jossa on lähtökohtaisesti hyvin vähän pysähtynyttä/hitaasti ajavaa liikennettä. Kuljettaja saattoi jopa tiedostaa sen, että hän ei pysty enää pitkään jatkamaan ajamistaan ja päätyi tuohon epätoivoiseen ratkaisuun, että törmäsi tahallaan ensimmäiseen kohteeseen, mikä sattui tielle ja se oli sitten tuo taksi.
 
Tarkoitatko siis, että tässä poliisi toimi jotenkin virheellisesti tai saattoi olla edesauttamassa tuota onnettomuuden syntyä?

Ei virheellisesti, mutta spekuloin että saattoi edesauttaa juuri tämän onnettomuuden syntyä. Taksille palaa tuossa vihreät, mutta hän pysähtyy, (oletettavasti) koska poliisilla on vilkut päällä ja tekee pienen liikkeen taksin menosuuntaa kohti. Ilman pientä liikettä, pelkät vilkut päällä, taksi olisi ehkä jatkanut valoista eteenpäin. Se on oma tulkintani. On myös ihan mahdollista, että poliisi vain yritti valmistautua ajamaan Hiluxin kylkeen estääkseen hänen pääsyn keskustaan asti, mutta yhdistelmä hieman ennenaikaista asettelua ja taksikuskin (yli)reagointi väärällä hetkellä johti siihen että Hilux ajoi perään ennenkuin tuota päästiin edes kokeilemaan.

Poliisi saattoi tosiaan estää vielä pahemman onnettomuuden synnyn. Sitä on toki vielä vaikeampi spekuloida.

Ehkä alun muotoilu oli vähän liian jyrkkä. Pientä jossiteltavaa tuosta kuitenkin jää, niinkuin näissä monesti tuppaa käymään.
 
Yllä kuvataan sen ihmisryhmän edustaja jota saamme kiittää siitä että suoralle moottoritiellekin saadaan ruuhka aikaiseksi:

Ajelet rauhassa motaria pitkin, ja jossain horisontissa siintää raskas ajoneuvoyhdistelmä. Ei aiheuta toimenpiteitä.

Seuraavien minuuttien aikana on pääteltävissä että yhdistelmän nopeuden täytyy olla omaa pienempi, koska saavutat sitä hiljakseen. Ei tarvetta toimenpiteisiin.

Yhtäkkiä huomaat olevasi ikävän lähellä yhdistelmän perää, ja turvaudut moottorijarrutuksen lisäksi ehkä jopa jarruihin, ettet törmää yhdistelmään. Tämän johdosta havaitset nopeutesi pudonneen kahdeksaankymppiin. Sehän on aivan liian vähän motarilla! Pakkohan tuosta yhdistelmästä on päästä ohi.

Nyt ensimmäistä kertaa havaitset sivupeilistä että ohitsesi suhahtelee autoja tasaisena virtana. Nopeuksien suhteellisuuden arviointi ei ole ikinä ollut vahvuutesi, joten et sitä edes mieti; onhan ohituskaistan autoilla selkeästi yli sadan metrin välit, joten voit huoletta heilauttaa itsesi sinne. Ja muutaman kilometrin päästä oletkin jo ohittanut yhdistelmän näppärästi!

Koska et selvästikään osaa katsoa edes eteesi, vältyt näkemästä peileistäsi taaksesi kertyvää jonoa, jossa ei myöskään vältytä haitari-ilmiöltä, koska osa vähemmän kaltaisiisi tutustuneista kuljettajista yllättyy suoralla suoritettavasta jarrutestistä.
Hyvin kuvattu tämä tilanne, jota pääsee todistamaan ihan jatkuvalla syötöllä. Mikä siinä onkin, että täkäläiseen ajokulttuuriin kuuluu että vasemmalle kaistalle on ok mennä jonkun eteen ja siten pakottaa toinen jarrulle. Sen verran yleistä tämä on, että joku kollektiivinen virheajatus tässä on pakko olla, että ikään kuin sinne vasemmalle olisi asiallista mennä jos vain suinkin mahtuu sujahtamaan väliin.
 
Hyvin kuvattu tämä tilanne, jota pääsee todistamaan ihan jatkuvalla syötöllä. Mikä siinä onkin, että täkäläiseen ajokulttuuriin kuuluu että vasemmalle kaistalle on ok mennä jonkun eteen ja siten pakottaa toinen jarrulle. Sen verran yleistä tämä on, että joku kollektiivinen virheajatus tässä on pakko olla, että ikään kuin sinne vasemmalle olisi asiallista mennä jos vain suinkin mahtuu sujahtamaan väliin.
Joo jos laittaa vilkun päälle, niin saa vaihtaa katsomatta :asif:
 
Ei virheellisesti, mutta spekuloin että saattoi edesauttaa juuri tämän onnettomuuden syntyä. Taksille palaa tuossa vihreät, mutta hän pysähtyy, (oletettavasti) koska poliisilla on vilkut päällä ja tekee pienen liikkeen taksin menosuuntaa kohti. Ilman pientä liikettä, pelkät vilkut päällä, taksi olisi ehkä jatkanut valoista eteenpäin. Se on oma tulkintani. On myös ihan mahdollista, että poliisi vain yritti valmistautua ajamaan Hiluxin kylkeen estääkseen hänen pääsyn keskustaan asti, mutta yhdistelmä hieman ennenaikaista asettelua ja taksikuskin (yli)reagointi väärällä hetkellä johti siihen että Hilux ajoi perään ennenkuin tuota päästiin edes kokeilemaan.

Poliisi saattoi tosiaan estää vielä pahemman onnettomuuden synnyn. Sitä on toki vielä vaikeampi spekuloida.

Ehkä alun muotoilu oli vähän liian jyrkkä. Pientä jossiteltavaa tuosta kuitenkin jää, niinkuin näissä monesti tuppaa käymään.
Täytyy sanoa että vedän vähän samanlaisia tulkintoja tästä, viestintä taksin suuntaan ei ollut selkeää, joka sai taksin pysähtymään ilman syytä. Mutta se taas ei näy että mitä ympärillä tapahtui. Ehkä muistakin suunnista oli tulossa ihmisiä, jotka tarvitsivat varoituksen vaarasta.
 
Ei virheellisesti, mutta spekuloin että saattoi edesauttaa juuri tämän onnettomuuden syntyä. Taksille palaa tuossa vihreät, mutta hän pysähtyy, (oletettavasti) koska poliisilla on vilkut päällä ja tekee pienen liikkeen taksin menosuuntaa kohti. Ilman pientä liikettä, pelkät vilkut päällä, taksi olisi ehkä jatkanut valoista eteenpäin. Se on oma tulkintani. On myös ihan mahdollista, että poliisi vain yritti valmistautua ajamaan Hiluxin kylkeen estääkseen hänen pääsyn keskustaan asti, mutta yhdistelmä hieman ennenaikaista asettelua ja taksikuskin (yli)reagointi väärällä hetkellä johti siihen että Hilux ajoi perään ennenkuin tuota päästiin edes kokeilemaan.

Poliisi saattoi tosiaan estää vielä pahemman onnettomuuden synnyn. Sitä on toki vielä vaikeampi spekuloida.

Ehkä alun muotoilu oli vähän liian jyrkkä. Pientä jossiteltavaa tuosta kuitenkin jää, niinkuin näissä monesti tuppaa käymään.
Videon kohdassa 0.28, kun poliisiauto kääntyy romuna lentävän Hiluxin suuntaan, näyttäisi palavan punainen valo taksin suuntaan olevassa liikennevalossa? Onko tuo taksia koskeva opastin?
Joka tapauksessa todella huonoa tuuria taksikuskilla. Ei tuo poliisin toiminta suoranaisesti vakuuta kun "ohjuksen" tulo oli tiedossa hätäkeskuspuhelujen perusteella.
Tuo risteys olisi pitänyt pitää tyhjänä ulkopuolisista ja ajaa esim. pari tyhjää poliisin pakua tien tukoksi. Jälkeenpäin toki helppoa jossitella, oliko poliisilla edes riittäviä resursseja tuohon aikaan...
Edit. Lisäyksenä vielä, onkohan poliisiautossa pysäytysvalo päällä taksin (ja tulevan Hiluxin) suuntaan? Videon perusteella hankala sanoa, mutta taksikuski tuskin jäisi ihmettelemään pelkästään poliisin sinisiä valoja risteykseen jos pysäytysvaloa ei näy ja liikennevalot ovat vihreät. Iso virhe tuossa on tehty, jos punainen pysäytysvalo on kytketty taksin vielä ollessa poliisiauton etupuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Videon kohdassa 0.28, kun poliisiauto kääntyy romuna lentävän Hiluxin suuntaan, näyttäisi palavan punainen valo taksin suuntaan olevassa liikennevalossa? Onko tuo taksia koskeva opastin?
Mietin samaa. Toisaalta siinä tapauksessa taksi pysähtyy mielestäni liian kauas opastimista, joten minun arvaus on, että pysähdys johtui paikalla olleista poliiseista vilkkuineen.

Joka tapauksessa todella huonoa tuuria taksikuskilla. Ei tuo poliisin toiminta suoranaisesti vakuuta kun "ohjuksen" tulo oli tiedossa hätäkeskuspuhelujen perusteella.
Tuo risteys olisi pitänyt pitää tyhjänä ulkopuolisista ja ajaa esim. pari tyhjää poliisin pakua tien tukoksi. Jälkeenpäin toki helppoa jossitella, oliko poliisilla edes riittäviä resursseja tuohon aikaan...
Edit. Lisäyksenä vielä, onkohan poliisiautossa pysäytysvalo päällä taksin (ja tulevan Hiluxin) suuntaan? Videon perusteella hankala sanoa, mutta taksikuski tuskin jäisi ihmettelemään pelkästään poliisin sinisiä valoja risteykseen jos pysäytysvaloa ei näy ja liikennevalot ovat vihreät. Iso virhe tuossa on tehty, jos punainen pysäytysvalo on kytketty taksin vielä ollessa poliisiauton etupuolella.
Ei kai punaista pysäytysvaloa käytetä koskaan vastaantulevaan autoon vaan aina edellä ajavaan. Muihin ainakin pitäisi käyttää pysäytystikkaria.
 
Ei kai punaista pysäytysvaloa käytetä koskaan vastaantulevaan autoon vaan aina edellä ajavaan. Muihin ainakin pitäisi käyttää pysäytystikkaria.
Olen kerran todistanut tilannetta, kun vastaantuleva poliisiauto pysäytti edelläni ajavan auton kääntymällä keskiviivan yli osittain vastaantulevan kaistalle punainen pysäytysvalo päällä. Onneksi edellä ajava oli hereillä ja osasi väistää.
En tarkoita että vastaavaa toimintaa olisi edellä olevassa videossa, mutta tuli vaan mieleen...
 
Äkkiseltään tuo näyttää siltä, että poliisiauton liike sai taksikuskin pysähtymään. Ilmeisesti oletti poliisin olevan kääntymässä kohti Nekalaa ja halusi antaa tietä, kuten laki vaatii.
 
Olen kerran todistanut tilannetta, kun vastaantuleva poliisiauto pysäytti edelläni ajavan auton kääntymällä keskiviivan yli osittain vastaantulevan kaistalle punainen pysäytysvalo päällä. Onneksi edellä ajava oli hereillä ja osasi väistää.
En tarkoita että vastaavaa toimintaa olisi edellä olevassa videossa, mutta tuli vaan mieleen...
Luovuutta saa varmasti käyttää, kunhan muistetaan kaikkien turvallisuus. Ilmeisesti 2020 uudessa tieliikennelaissa pysäytysvalo pyhitettiin edellä ajavan pysäyttämiseen tarkemmin kuin aiemmin.

Tuo varsinainen tapaus on varmasti ollut jokaiselle osapuolelle niin nopeasti vastassa, että siinä tuskin jokaista liikettä on loppuun asti harkittu. Sitä en ihan ymmärrä miten tie oltaisiin voitu tyhjentää muista autoilijoista. Tässähän Hilux ja taksi saapui risteykseen melkein yhdenaikaisesti, eikä taksia siten olisi voitu oikein liputtaa pois tieltä tien tyhjentämiseksi.

Valitettava tapaus kaikenkaikkiaan ja video vielä konkretisoi tapahtunutta tehden siitä astetta traagisemman. Kerrankin tuomio on sentään kova, eikä mikään 30 päiväsakkoa.
 
Videon kohdassa 0.28, kun poliisiauto kääntyy romuna lentävän Hiluxin suuntaan, näyttäisi palavan punainen valo taksin suuntaan olevassa liikennevalossa? Onko tuo taksia koskeva opastin?

Näin muuten saattaa olla. Mahdollisesti tosiaan manuaaliohjaus on päällä, mutta ei tullut mieleen että se olisi näkynyt videolla.
 
Äkkiseltään tuo näyttää siltä, että poliisiauton liike sai taksikuskin pysähtymään. Ilmeisesti oletti poliisin olevan kääntymässä kohti Nekalaa ja halusi antaa tietä, kuten laki vaatii.
Joo, hyvin mahdollista. Aivan kuten @qtba tuossa aikaisemmin jo "epäili".
Toivottavasti tästä oppivat kaikki osapuolet, poliisilla on varmasti sovitut kuviot joka tilanteeseen ja kehitys kehittyy.
Luovuutta saa varmasti käyttää, kunhan muistetaan kaikkien turvallisuus. Ilmeisesti 2020 uudessa tieliikennelaissa pysäytysvalo pyhitettiin edellä ajavan pysäyttämiseen tarkemmin kuin aiemmin.

Tuo varsinainen tapaus on varmasti ollut jokaiselle osapuolelle niin nopeasti vastassa, että siinä tuskin jokaista liikettä on loppuun asti harkittu. Sitä en ihan ymmärrä miten tie oltaisiin voitu tyhjentää muista autoilijoista. Tässähän Hilux ja taksi saapui risteykseen melkein yhdenaikaisesti, eikä taksia siten olisi voitu oikein liputtaa pois tieltä tien tyhjentämiseksi.

Valitettava tapaus kaikenkaikkiaan ja video vielä konkretisoi tapahtunutta tehden siitä astetta traagisemman. Kerrankin tuomio on sentään kova, eikä mikään 30 päiväsakkoa.
Kyllä, valitettava tapaus monelta kantilta.
Tuolla risteyksen tyhjentämisellä meinasin sitä, kun kuski soitteli jo motarilta hätäkeskukseen. Lisäksi varmasti on joku kanssakulkijakin ilmoittanut 170km/h ajavasta Hiluxista ja tiedetään mihin tuo motari päättyy....
Mutta tuomiosta iso peukku, istuneeko edes puolta tuosta, jää nähtäväksi.
 
Menihän tuo keissi poliisin/häken kannalta ihan perceelleen. Tuossahan oli yli puoli tuntia aikaa touhuta pysäytystä tai piikkimattoa tai jotain, mitä tahansa. Hiluximies itse vielä soitti, että tulkaa pysäyttämään tai tulee ruumiita. Nyt ei saatu aikaiseksi mitään muuta kuin yksi partio ajamaan vastaan muutama sata metriä tai kilometri, mistä se sitten tuohon risteykseen tulikaan.
 
Videon kohdassa 0.28, kun poliisiauto kääntyy romuna lentävän Hiluxin suuntaan, näyttäisi palavan punainen valo taksin suuntaan olevassa liikennevalossa? Onko tuo taksia koskeva opastin?
Vahvasti näyttää punaiselta valolta. Jos samassa tolpassa palaisi vihreä pitäisi sen näkyä paremmin selvästi alempana.

Itse kyllä hidastaisin ja pysähtyisin tuollaisessa tilanteessa missä poliisi seisoo risteyksessä ja on kääntymässä eteen vilkut päällä. Eikä tuossa tosiaan ole aikaa hoitaa taksia pois Hiluxin alta.
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.
 
Et varsinaisesti mitään muuta kuin että roikuit turhaan vasemmalla kaistalla jos oikeakin oli tyhjänä.
 
Kokoajan ohitin oikealla kaistalla olevia autoja, jotka ajeli sen perus 80km/h.

Varmaan siinä oli joku väli väistää oikealle, mutta mietiskelin että missä vauhdissa pitää 80kmh alueella vielä väistää takaatulijaa Hkin sisääntuloväylällä oikeanpuoleiselle kaistalle, jos jollain vielä kovempi kiire, esim 100km/h?
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
 
Kokoajan ohitin oikealla kaistalla olevia autoja, jotka ajeli sen perus 80km/h.

Varmaan siinä oli joku väli väistää oikealle, mutta mietiskelin että missä vauhdissa pitää 80kmh alueella vielä väistää takaatulijaa Hkin sisääntuloväylällä oikeanpuoleiselle kaistalle, jos jollain vielä kovempi kiire, esim 100km/h?
Jos ei tilaa väistää tuuppijaa niin siinä sitten miettiä, häiritsenkö muita kulkijoita, jotta tuuppija pääsee seuraavan kiusaksi, vai odotanko sopivaa häiriötöntä turvaölista paikkaa.

Ymmärain että ajamallasi kaistalla ei ollut muita.

Sitten on se ajatusmailma mikä suojatiellä pyöräilijöitä kohtaa, älä kannusta, palkitse toista joka tietoisesti vaarantaa.

Kolmas on se joka kaaharin peilissä nähdessä vaihtaa oikealle kaistalle jonon väliin.

Vika toki väärin, turvallisen häirittömän paikan odottaminen varmaan ok, toki se sankari voi hermostua jos meneenpitkään, tosin 3km tuossa ei ole pitkäaika.

Sinne jonon väliin tukemista kannattaa vältellä.
 
No jos siellä on takana kiireinen mulkku niin miksi roikkua vasemmalla kun voi hetkeksi siirtyä oikealle, päästää mulkun ohi ja jatkaa sitten omaa tahtia taas.
 
No jos siellä on takana kiireinen mulkku niin miksi roikkua vasemmalla kun voi hetkeksi siirtyä oikealle, päästää mulkun ohi ja jatkaa sitten omaa tahtia taas.
Monesti vaan tuntuu, että näitä köröttelijöitä ärsyttää kun joku haluaa ohi vaikka hän ajaa sallittua nopeutta.
Mietityttää vaan mistä se johtuu, ettei anneta toisen ajaa ylinopeutta ja ottaa hyvässä lykyssä sakkoja, tuleepa ainakin rahaa valtion kirstuun.
 
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
Juu, tässä kai oikeakaista oli jonoutunut, vaikka ei mikään motari enään, niim kaistalta toiselle pujottelua ei autokoulussa opeteta.

Virheitä, ylinopeus, takanatulijalla ylinopeus, puutteellinem turvaväli ehkä muutakon.

Jos jotain sytellä, nin sitä takantuliaa.

Tarina toki antaa tilaa sille että kertoja ajellut yksikseen vasemmalla, ja oikealla reilustitilaa, ja jos reitti valintaan sopii niin sinne olisi autokoulussakin vaihdettu.

Rektio tuo mieleen että jonkinlainem yhdenauton reilu väli, mistä sitten tuuppaaja samkari päättänyt ohittaa.


Monesti vaan tuntuu, että näitä köröttelijöitä ärsyttää kun joku haluaa ohi vaikka hän ajaa sallittua nopeutta.
Mietityttää vaan mistä se johtuu, ettei anneta toisen ajaa ylinopeutta ja ottaa hyvässä lykyssä sakkoja, tuleepa ainakin rahaa valtion kirstuun.

Tässä molemmat ajoi ylinopeutta.


Postaus oli mielipide kysymys, , mitä tein vääein ja

Kuinkapaljon ylinopeutta ajavan pitää väistää

sen voisi kääntää toisin päin.

Kuinkapaljon allerajoituksen ajaja voi vaatia muita väistään

Ja kuinkapaljom pitää tehdä väärin ettei yksi koheltaja pahpita mieltä
 
Viimeksi muokattu:
Juu, tässä kai oikeakaista oli jonoutunut, vaikka ei mikään motari enään, niim kaistalta toiselle pujottelua ei autokoulussa opeteta.

Virheitä, ylinopeus, takanatulijalla ylinopeus, puutteellinem turvaväli ehkä muutakon.

Jos jotain sytellä, nin sitä takantuliaa.

Tarina toki antaa tilaa sille että kertoja ajellut yksikseen vasemmalla, ja oikealla reilustitilaa, ja jos reitti valintaan sopii niin sinne olisi autokoulussakin vaihdettu.

Rektio tuo mieleen että jonkinlainem yhdenauton reilu väli, mistä sitten tuuppaaja samkari päättänyt ohittaa.




Tässä molemmat ajoi ylinopeutta.
Kyllä se autoilukulttuuri on monella erittäin heikko, kun välillä se oikea kaista vetää paremmin kun vasen, eikä osata pitää kovissa nopeuksissakaan minkäänlaista turvaväliä.
 
Kyllä se autoilukulttuuri on monella erittäin heikko, kun välillä se oikea kaista vetää paremmin kun vasen, eikä osata pitää kovissa nopeuksissakaan minkäänlaista turvaväliä.
Tuota tuuppijaa mietit?

Mahdollisesti ei ollut ihan ajokuntoinen, pahasti hermostunut.
 
Kyllä se autoilukulttuuri on monella erittäin heikko, kun välillä se oikea kaista vetää paremmin kun vasen, eikä osata pitää kovissa nopeuksissakaan minkäänlaista turvaväliä.

Kun ei uskalleta mennä ohi vauhdilla. Toki ymmärrän kun huonolla munkilla siellä on puskissa sinivuokot tutkan kanssa ratsaamassa ohituskaistan kaaharit, mutta nykyään on ihan liikaa näitä ketkä menee motarilla rekoista ohi 90-100km/h vaikka rajoitus 120 ja siihen sitteen taakse pakkautuu seuraavat sata autoa odottamaan että etanaohittelijat menee parista rekasta ohi seuraavan puolen tunnin aikana.

Nyt kun juhannuksena ajelin Suomen läpi, niin aika paljon Tesloja ajeli näin. Loppuuko se akku ihan hetkessä, jos vähän kaasujalkaa oikaisee ja antaa nopeuden nousta toiselle sadalle hetkeksi :hmm:
Aikaisemmin ne oli vanhat Nissanit ja Toyotan hybridit jotka aina tuli takapuskuri edellä vastaan, mutta nyt sähkikset ovat näitä jotka ajaa tasan tarkkaa vakionopeutta oli menossa ohitus tai ei.
 
Toivottavasti pian menee siihen, että auto pitää itse huolen turvavälistä ja oikeasta nopeudesta, vielä parempi jos auto ajaisi ihan itsenäisesti, että matkustaja voisi ottaa vaikka nokoset.
Liikenne voi hyvin stressaavaa, jos esim. on joku sovittu juttu ja lähdet liian myöhään liikkeelle.
 
Niin, kun kuvitellaan että pääsee ohittamaan oikealla kaistalla ajavat.
Aa, eri juttu.

Jos 2 suuntaansa väylällä jonoutumista niin kuvitelmista riippumata oikeakaista voi välillä liikkua nopeammin.
Motarillakkin voi käydä niin.

Ei kai siinä mitään jos ei lähde pujotteleen kastalta kaistalle, ja pitää turvavälit.

Hämentävä tilanne voi tulla vasemmalla siitä jos oikeankaistan vauhti yltyy jopa ylinopeudeksi , varsinkin motarilla, jos vasenkaista etenee rajoitustenmukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus on tullut vastaan tilanne, että rekkaa on lähtenyt ohittamaan tuollainen hidastelija, mutta sitten kun se rekka onkin liittynyt pois motarilta, niin se rekan perässä ollut letka onkin päässyt kiihdyttämään normivauhtiin, ja se etanaohittelija on sitten jäänyt jumiin vasemmalle kaistalle kun ei ole uskaltanut kiihdyttää vauhtiaan sellaiseksi että pääsisi liittymään takaisin sen nopeammin kulkevan letkan väliin.
 
Aa, eri juttu.

Jos 2 suuntaansa väylällä jonoutumista niin kuvitelmista riippumatya oikea voi välillä liikkua nopeammin.
Motarillakkin voi käydä niin.

Ei kai siinä mitään jos ei lähde pujotteleen kastailta kaistalle, ja pitää turvavälit.

Hämentävä tilanne voi tulla siitä jos oikeankaistan vauhti yltyy jopa ylinopeudeksi , varsinkin motarilla, jos vasenkaista etenee rajoitustenmukaan.
Nyt on kyllä niin paljon kirjoitusvirheitä ja huonoa suomea, etten ymmärtänyt.
 
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
Tosiaan ajoin jo itsekin ylinopeutta, eikä mitään "köröttelyä".

Liikenteen sujuvuuden kannalta ei ole Hkin sisääntuloväylilllä mitään järkeä ajaa "vain oikeaa kaistaa ja vain ohittaessa ajaa vasenta kaistaa". Molempia kaistoja kannattaa käyttää tehokkaasti. Vähän kuin liukuportaissa kannattaa ruuhka-aikaan käyttää molempia puolia, eikä varata vasenta kaistaa ohittajille

Ja minähän ryhmityin sisääntuloväylällä ensimmäiselle vasemmalle kääntyvälle kaistalle ajoissa, niinkin autokoulussa opetettiin, n. 5km ennen risteystä.

Mutta kaikenlaista ajajaa on liikenteessä, ei voi mitään.
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.

Turhan monella on vaikeuksia ajaa liikenteen tahtiin sitä oikeanpuoleista kaistaa ja jättää riittävät välit. :og: Osasit varmaan jo itsekin arvata mikä tuota ärsytti. Kuvaamasi tilanne on hyvin yleinen, jos lähtee ohittelemaan ja ajamaan sakkorajalla. Siksipä siellä muun liikenteen tahtiin ajamalla harvemmin on suurempaa ongelmaa ja ristiriitaa kaahaajien kanssa.

Mutta kun ajat jossain kaupungin sisäänajoväylällä vasemmalla kaistalla, on sielllä tällä hermoilijalla varmaan jokin ruuvi jo valmiiksi löysällä ollut syntyissään. :x3: Sitäpä ei tiedä. Syyksihän riittää hirveä kakkahätä. :hmm:

Vihat saa niskoilleen helposti. Esimerkiksi, jos joku ajaa taajamassa aivan perässä kiinni ja pitää kääntyä ja hidastaa, niin takaa huiskutetaan keskaria. :giggle: Eihän se auton ajaminen oikeasti älykkyyttä vaadi, mutta voiskai sitä nyt pyrkiä välttämään vaaraa ja tehdä se ajo itselle mukavaksi.
 
Tosiaan ajoin jo itsekin ylinopeutta, eikä mitään "köröttelyä".

Liikenteen sujuvuuden kannalta ei ole Hkin sisääntuloväylilllä mitään järkeä ajaa "vain oikeaa kaistaa ja vain ohittaessa ajaa vasenta kaistaa". Molempia kaistoja kannattaa käyttää tehokkaasti. Vähän kuin liukuportaissa kannattaa ruuhka-aikaan käyttää molempia puolia, eikä varata vasenta kaistaa ohittajille

Ja minähän ryhmityin sisääntuloväylällä ensimmäiselle vasemmalle kääntyvälle kaistalle ajoissa, niinkin autokoulussa opetettiin, n. 5km ennen risteystä.

Mutta kaikenlaista ajajaa on liikenteessä, ei voi mitään.
Vai ei ole mitään järkeä, nyt kyllä kannattaisi otta se järki käteen ja katsoa peiliin, jos niitä turvavälejä pidettäisi, niin ei sisääntuloväylältä ole mikään ongelma päästä liikennvirtaan mukaan, mutta siinäpä se on, kun ei osata niin ei osata.
 
Tuossa on toki liukuportaisiin sekin iso ero, että oikealta kaistalta poistutaan ja liitytään väylälle, eli jojoilmiötä tulee pakostakin, eikä turvavälien ylläpito onnistu mitenkään vakionopeudella, vaan vauhtia joutuu jarkuvasti säätämään.

Aivan hullua olisi jättää vasen kaista vain ohittuksiin, ja oikea kaista olisi täynnä rajoitusten mukaan ajavia, alinopeuksia ajavia työkoneita, väylille liittyviä/poistuvia, ohituksesta palaavia jne. Ei ihme että Hkin liikenne puuroa, jos näin ajattelee useampikin kuski.

Jos ei parempia perusteluja tule, ajan jatkossakin vasenta kaistaa helsinginreissuilla Kehä iii jälkeen Hakamäentienristeykseen saakka, sori siitä.
 
Vai ei ole mitään järkeä, nyt kyllä kannattaisi otta se järki käteen ja katsoa peiliin, jos niitä turvavälejä pidettäisi, niin ei sisääntuloväylältä ole mikään ongelma päästä liikennvirtaan mukaan, mutta siinäpä se on, kun ei osata niin ei osata.
Mikä oli asiayhteys?

Vaikka ei mikään metropoli, niin ajoittain sitä liikennettä on sen verran että useampi kaista käytössä.
Ajolinja, kaista kannattaa valita ajoissa,,jos ja kun siellä on sitä kontissa roikkujaakin, omalla ajolla voi pitää huolen että edessä riittävä, kaistapujottelu isää pumppausta ja vaara tilanteita.

Samaa mieltä ettö Turvavälejä ei voi liikaa kotostaa.
 
Mikä oli asiayhteys?

Vaikka ei mikään metropoli, niin ajoittain sitä liikennettä on sen verran että useampi kaista käytössä.
Ajolinja, kaista kannattaa valita ajoissa,,jos ja kun siellä on sitä kontissa roikkujaakin, omalla ajolla voi pitää huolen että edessä riittävä, kaistapujottelu isää pumppausta ja vaara tilanteita.

Samaa mieltä ettö Turvavälejä ei voi liikaa kotostaa.
Se on sun ongelma jos et asiayhteyttä ymmärrä ja miten pujottelet kaistalta toiselle, kun mitään väliä mihin mennä ei juuri kenelläkään ole?
 
Se on sun ongelma jos et asiayhteyttä ymmärrä ja miten pujottelet kaistalta toiselle, kun mitään väliä mihin mennä ei juuri kenelläkään ole?
Hän nimenomaan ei pujotellut ja takana se turvaväli oli niukka, ei edessä.

Jos viittaat ylinopeutuun, niin jop, sen voi sanoa suoraan
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.
Monta asiaa meni pieleen.
1. Lähdit liikkeelle hetken liian aikaisin.
2. Et ymmärtänyt ajaa riittävästi ylinopeutta.
3. Et osannut ennakoida tuon Liikenne Opettajan® lähestymistä.
4. Et vaihtanut kaistaa vaikka kaikesta päätellen takanatulijalla oli vähintään kiire synnytykseen, leikkaukseen tms. (koska silloin on aikaa opettaa muita käsimerkeillä).
5. Ajoit luultavasti vasenta kaistaa turhaan, koska oikealta pääsi ohi (toki ohi pääsee sellaisestakin välistä mitä ei normaalijärjellä ajattelisi).
 
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
Jos noin ohittelee ei-moottoritiellä, syyllistyy tarpeettomiin kaistanvaihtoihin (laitonta).

Jos joku ajaa vaarallisen lähellä takana, kuten Damun tapauksessa, voi toki turvallisuuteen vedoten käydä väistämässä toisella kaistalla.
 
Jos noin ohittelee ei-moottoritiellä, syyllistyy tarpeettomiin kaistanvaihtoihin (laitonta).

Jos joku ajaa vaarallisen lähellä takana, kuten Damun tapauksessa, voi toki turvallisuuteen vedoten käydä väistämässä toisella kaistalla.
Ihan yhtä laitonta, kun olla pitämättä turvaväliä, eli valvominen vaikeaa.
 
Ihan yhtä laitonta, kun olla pitämättä turvaväliä, eli valvominen vaikeaa.
Nyt kaivaan jotain lähdettä.

Joo, peruslähtötilanne on se että ajataan oikeassa reunassa ja jos suuntaan useampi kaista niin oikeaa kaistaa. Mutta se ei tarkoita että siellä pitää ajaa aina. Jos niin olisi niin nelikaista tiet olisi turhia.

Jos samaan suuntaan on useampi kaista niin valinnan varaa on useampi kaista. Enemmän kyse siitä milä on turvallista, sopiva, mistä ei ole haittaa. Se ei ole haitta jos se vaikeuttaa muiden lainrikkomista.

Kaistain vaihto on riskinpaikka, siksi sitä pyritään välttään ja esim motarillakaan ei vaihvella jokaisen ohitetun jälkeen oikealla, vaan vasta sitten kun ei ohitettavia näkyvissä.

Puutteelliset turvavälit ovat oikesti riski, ja toki liittyy kaistanvaihtamisiin sitten että jos ohittaa harvaa jonoaa, niin ei sinne väliin kannata mennä, koska joutuu heti kohta jälleen vaihtaa kaistaa tai vielä pahempaa siellä taaempi joutuu hiljentää.

Näitä toki näkee missä motarilla harvaa jonoa kahdella kaistalla, ohituskaistalla joku vetelee jokaisen ohittetun jälkeen oikealla, ja sen perässä tullut jatkaa vasemmalla, hetken päästä oikealla kävässyt vaihtaa vasemmalle, parhamillaan vain hölmön näköistä, mutta pahimillaa sellaista että vasemmalla jatka joutuu hiljentelee kuin tämä yksi sankari palaaa vasemmalle. todennäköisesti oikealla vaihtaessa tekee sen aivan liianlähelle ohitettua.

En tiedä mistä tämä oppi tullut, ilmeisesti joskus 70 luvulla näin opetettu, silloin toki liikennemäärätkin pieniä, joten jonot oli lyhyitä.

Edit:
Jos vielä opasteita, ja niissä merkattu vasen kaista sinne minne tarkoitusmennä, niin sitten alkaa olla jo ihan aihettakkin olla opastuksen mukaisella kaistalla.

Tarina lähti väylästä missä oikealta kaistalta poistutaan ja siihen liitytään, vasemmalta ei liittymisiä ennen päätyä, niin sekin tuo hyvää syytä vilkkaalla ajalla valita vasen kaista.
 
Asiaton käytös - toistuva viestispämmi, onelinerit, nollapostailu ja keskustelun sotkeminen
Nyt kaivaan jotain lähdettä.

Joo, peruslähtötilanne on se että ajataan oikeassa reunassa ja jos suuntaan useampi kaista niin oikeaa kaistaa. Mutta se ei tarkoita että siellä pitää ajaa aina. Jos niin olisi niin nelikaista tiet olisi turhia.

Jos samaan suuntaan on useampi kaista niin valinnan varaa on useampi kaista. Enemmän kyse siitä milä on turvallista, sopiva, mistä ei ole haittaa. Se ei ole haitta jos se vaikeuttaa muiden lainrikkomista.

Kaistain vaihto on riskinpaikka, siksi sitä pyritään välttään ja esim motarillakaan ei vaihvella jokaisen ohitetun jälkeen oikealla, vaan vasta sitten kun ei ohitettavia näkyvissä.

Puutteelliset turvavälit ovat oikesti riski, ja toki liittyy kaistanvaihtamisiin sitten että jos ohittaa harvaa jonoaa, niin ei sinne väliin kannata mennä, koska joutuu heti kohta jälleen vaihtaa kaistaa tai vielä pahempaa siellä taaempi joutuu hiljentää.

Näitä toki näkee missä motarilla harvaa jonoa kahdella kaistalla, ohituskaistalla joku vetelee jokaisen ohittetun jälkeen oikealla, ja sen perässä tullut jatkaa vasemmalla, hetken päästä oikealla kävässyt vaihtaa vasemmalle, parhamillaan vain hölmön näköistä, mutta pahimillaa sellaista että vasemmalla jatka joutuu hiljentelee kuin tämä yksi sankari palaaa vasemmalle. todennäköisesti oikealla vaihtaessa tekee sen aivan liianlähelle ohitettua.

En tiedä mistä tämä oppi tullut, ilmeisesti joskus 70 luvulla näin opetettu, silloin toki liikennemäärätkin pieniä, joten jonot oli lyhyitä.

Edit:
Jos vielä opasteita, ja niissä merkattu vasen kaista sinne minne tarkoitusmennä, niin sitten alkaa olla jo ihan aihettakkin olla opastuksen mukaisella kaistalla.

Tarina lähti väylästä missä oikealta kaistalta poistutaan ja siihen liitytään, vasemmalta ei liittymisiä ennen päätyä, niin sekin tuo hyvää syytä vilkkaalla ajalla valita vasen kaista.
Kaivaa vaan, ei kuulu mulle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 219
Viestejä
4 672 564
Jäsenet
76 577
Uusin jäsen
Joni P.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom