Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olipa taas tapaus. Olin liittymässä motarille ja siinä oli suht pitkä kiihdytyskaista, joten sain vauhdin hyvin matchattyä muuhun liikenteeseen. Sopiva välikin oli katottuna. Kun liittymä lähestyi, niin motarilla se jonka eteen olin menossa, alkoikin kiihdyttää vauhtia ja lähestyi kokoajan. Painoin hieman lisää kaasua ja tämä sankari painaa lisää. Lopulta kun hänen eteensä liityin, niin innostus ajamiseen lakkasi ja alkoi hiljentämään vauhtia ja jäi koko ajan kauemmas ja kauemmas. Eli oli päivänselvää että hän kiihdytti vain ja ainoastan siksi, etten pääsisi liittymään hänen edellensä. Mitä näillä liikkuu päässä?
Voihan se olla, että vastapuoli kiroilee samaan tapaan. Ajatuksenluku on hankala laji, ja ehkä tämä toinen ajatteli tilanteen esim. niin, että liittyjä ei tunnu saavan vetoa päälle. Tai sitten kysessä oli juuri miniminäminä, mutta tämä yleensä tulee ilmi valojen vikutteluna tms.
Näitä vastaavia tilanteita näkee aina silloin tällöin, mutta onneksi vahinkoja sattuu harvoin. Yleensä se edellyttää molempien osapuolten karkeita virheitä.
 
Tulipa noista liitynnän estäjistä mieleen toinen lievästi ärsyttävä ajattelematon tapa liittyen vilkkuun ja muiden huomioimiseen. Otetaan nyt esimerkiksi tuo Keilaniemen ohittava Keilarannan ja Karhusaarentien risteys kohti Kuusisaarta, jossa kahdella kaistalla pääsee eteenpäin ja oikealta kaistalta myös kääntymään Keilaniemeen. Vasen kaista jatkuu risteyksen yli ja päättyy tämän jälkeen.


Helsinkiin päin ajaessa tekisin keskimäärin niin, että pysyn oikealla kaistalla, mikäli siinä on noin viisi autoa ja korkeintaan ensimmäisellä vilkku oikealle. Jos kaikilla tai suurimmalla osalla olisi vilkku, valitsisin vasemman kaistan, jotta ei tarvitse jäädä odottelemaan muiden kääntymistä Keilaniemeen. Välillä tämä toimii, mutta nytkin on lyhyen ajan sisään käynyt muutaman kerran niin, että jään oikealle kaistalle arviolta kuudenneksi autoksi, sillä yhdelläkään ei ole vilkkua. No mitä käy vihreiden vaihtuessa? Osalla pärähtää se vilkku oikealle. Osa taas jatkaa kohti risteystä ja täsmälleen siinä risteyksen kohdalla laittaa vilkun ja kääntyy.

Ei ole mikään iso ärsytys, mutta kyllä se alitajuisesti lämmittää mieltä saapuessa tällaisiin risteyksiin huomatakseen, että kaikilla kääntyvillä autoilla on se vilkku päällä jo valmiiksi. Tällöin voi myöhemmin paikalle lipuvat autot valita kaistansa viisaammin, tulee kaistat fiksusti täytettyä ja useampi auto pääsee jatkamaan matkaansa samoilla vihreillä. Itselläni kun on se selkärankaan juurtunut tapa, että laitan vilkun aina päälle jo valmiiksi risteykseen saapuessa tai valoihin pysähtyessä. Ei sitä edes mieti. Vähän niin kuin se vilkun näyttäminen hyvissä ajoin ennen liikenneympyrästä poistumista, vaikkei edes tiedä, tuleeko sieltä autoja, joita se kiinnostaisi.
 
Noi liittymisen estäjät kuuluu samaan kategoriaan kuin vetoketjumallin ja muiden vastaavien estäjät. Välillä on saanu lukea ihan suoraan jostain autoiluun liittyvän uutisen kommenttikentästä näitä juttuja, että kukaanhan ei mun edelle tule jne. Noilla kavereilla on varmaan joku krooninen vitutus ajamiseen tai kanssa-ajajiin liittyen ja kaikki liike tien päällä nähdään sikailuna.
Turvaväli, turvaväli, jos turvavälit kunnossa, niin rampilta liittyminen sujuu.


Ilmeisesti tällaisiakin on olemassa, mutta löytyy myös toimivia, joten ei voi yleistää.
Ketjussa paljon viestejä, en tuossa lähtenyt erikseen mainitsemaan että esim Volvolla joissain malleissa jonkinlaista kyvykkyyttä. Valitisin "yleinen" sanan kuvaamaa sitä että poikkeuksiakin liikenteessä on.
 
Kun ei ole tullut pitkään aikaan ajettua kovin paljoa, niin täytyy myöntää että nuo motarin rampit kyllä vaatii taas hieman harjoittelua omalla kohdalla. Joillain ei näe kovin kauas taakse, tai sitten ovat vaan lyhyitä.
Vauhti samaan kuin päätien rajoitus mahdollisimman aikaisin, mutta heti kun on näkyvyyttä niin pitäisi katsoa se väli mihin pyrkii ja sitten viestiä päätien kuskeille menevänsä siihen väliin sovittamalla nopeuden niin että osuu siihen.

Ja jos edessä on toinen tyyppi kiihdyttämässä niin jätä alkuun siihen reilusti väliä, 5-6 sekuntia että sen jälkeen voit tehdä rauhassa tarvittavat havainnot muiden etenemisestä päätiellä.

Jos nopea kiihdytys ei tule selkärangasta niin sitäkin kannattaa käydä pari kertaa treenaamassa etukäteen hiljaisena aikana.

muoks: riippumatta äskeisistä ohjeista, jos siellä päätiellä näkyy vaan yksi auto tulossa, niin unohda muut ohjeet ja liity sen taakse.
 
Voihan se olla, että vastapuoli kiroilee samaan tapaan. Ajatuksenluku on hankala laji, ja ehkä tämä toinen ajatteli tilanteen esim. niin, että liittyjä ei tunnu saavan vetoa päälle. Tai sitten kysessä oli juuri miniminäminä, mutta tämä yleensä tulee ilmi valojen vikutteluna tms.
Näitä vastaavia tilanteita näkee aina silloin tällöin, mutta onneksi vahinkoja sattuu harvoin. Yleensä se edellyttää molempien osapuolten karkeita virheitä.

No ei sen moottoritiellä jo ajavan pidä mitään sopeutuksia edes tehdä, koska se on liittyjän tehtävä.

Toisekseen minulla oli siinä jo reilu 50 metrin etumatka joten ei motarilla olevalla pitäisi olla mitään syytä kuvitella että ”en saa vetoja päälle”. Kyllä tuossa oli kyse pelkästä kiusanteosta.
 
No ei sen moottoritiellä jo ajavan pidä mitään sopeutuksia edes tehdä, koska se on liittyjän tehtävä.
Ei pidäkään, mutta tämä tuntuu olevan yllättävän vaikea tajuta useille autoilijoille.
Toisekseen minulla oli siinä jo reilu 50 metrin etumatka joten ei motarilla olevalla pitäisi olla mitään syytä kuvitella että ”en saa vetoja päälle”. Kyllä tuossa oli kyse pelkästä kiusanteosta.
Jos väli oli noin suuri, niin sitten se on selvä tapaus.
 
Noi liittymisen estäjät kuuluu samaan kategoriaan kuin vetoketjumallin ja muiden vastaavien estäjät. Välillä on saanu lukea ihan suoraan jostain autoiluun liittyvän uutisen kommenttikentästä näitä juttuja, että kukaanhan ei mun edelle tule jne. Noilla kavereilla on varmaan joku krooninen vitutus ajamiseen tai kanssa-ajajiin liittyen ja kaikki liike tien päällä nähdään sikailuna.

Tästä muistuukin mieleen tapaus, jossa kaksi kappaletta "ja muahan ei ohiteta/ohitan itse kaikki" olivat kohdanneet ja katselin aika makaaberia näytöstä, kun kaksikko vetää peräkanaa ja sitten rinnan satasen alueella pauttiarallaa 150-160 km/h. Tie muuttui kasikympin alueeksi ja kumpikaan ei vaan luovuta...kunnes sillan alla passissa ollut partio lähti perään ja muutaman kilometrin jälkeen ryhmä oli levikkeellä somasti parkissa.

Ei saisi olla vahingoniloinen, mutta olin.

Voi myös veikata, mitkä olivat autojen merkit :)
 
Jos väli oli noin suuri, niin sitten se on selvä tapaus.
Jos motorilla joku lähtee muutteleen nopeutta rampin kohdalla, niin se pitäisi olla hyvin harkittua, jos turvavälit kunnossa niin hyvin harvoin tarvetta.

Sitä en tiedä mitä kertomasi kuskin idea ollut, tarinasta tulee myös se mieleen että pitkällä ajokokemuksella ajatteli helpottaa, ehkä saatto olettaa siis että sieltä rampilta tullaan taakse.

Tietenkin jos rampilta tulia on siellä 50 metrin päässä kiihdytyskaistalla vilkku vasemmalle kaistanvaihtoa mielessä, niin ei siinä motarilla millään kokemuksella kiihdytetä, päinvastoin varaudutaan hiljentämiseen.
 
Turvaväli, turvaväli, jos turvavälit kunnossa, niin rampilta liittyminen sujuu.
Näin se on, ruuhka-aikaan tuo turvaväli ei vaan oikein kunnolla toteudu. Siihen kun lisätään arvonta, että littyyköhän etu- vai takapuolelle ja rampista on liittymässä jonollinen autoja, niin toisinaan alkaa tilanteita syntymään.
 
Jos motorilla joku lähtee muutteleen nopeutta rampin kohdalla, niin se pitäisi olla hyvin harkittua, jos turvavälit kunnossa niin hyvin harvoin tarvetta.

Sitä en tiedä mitä kertomasi kuskin idea ollut, tarinasta tulee myös se mieleen että pitkällä ajokokemuksella ajatteli helpottaa, ehkä saatto olettaa siis että sieltä rampilta tullaan taakse.

Tietenkin jos rampilta tulia on siellä 50 metrin päässä kiihdytyskaistalla vilkku vasemmalle kaistanvaihtoa mielessä, niin ei siinä motarilla millään kokemuksella kiihdytetä, päinvastoin varaudutaan hiljentämiseen.
Ajattelin, että tilanne on ns. normaali moottoritielle liittyminen, jolloin liittymästä tuleva haluaa väkisin moottoritiellä olevan jonon viimeisen edelle vaikka tämän takana ei ole muuta kuin tyhjää tietä. Tällöin motarilla jo olevan pieni vauhdin lisäys voi helpottaa tielle liittymistä jos liittyjä ei siinä onnistu. Tällä kertaa tilanne vaikutti kuitenkin olevan täysin toisenlainen.
 
Nuorilla on outoja käsityksiä joka asiasta, ja omista kyvyistä nyt ainakin, mutta en sanoisi että se pitkä kokemuskaan paljoa auttaa, ei mun 70-vuotias veljenikään osaa vilkuttaa, niin että siitä mitään iloa olisi kenellekään. ;-D
 
Piti ihan ottaa kuvia tuohon adaptiiviseen vakkariin liittyen.
Ensimmäisessä kuvassa tutkan ensihavainto. Vasemmasta ylänurkasta toinen alaspäin on etäisyys kohteeseen.
Toisessa adapdoitunut tasanopeus, jollaista etäisyyttä auto pitää edellä menevään ja siitä kojelauta kuva miltä näyttää.
Lopuksi edellä mennyt sai ensin kiihdytettyä ja sitten hidasti. Hidastuksen aikainen etäisyys jota lähemmäksi adaptiivinen ei tässä nopeudessa mennyt.
Autona volvo V60 -11 automaatti adaptiivisella vakkarilla ja jono assistantilla. Todellakin käytän taajamissakin.
 

Liitteet

  • Ensi_havainto.png
    Ensi_havainto.png
    317,4 KB · Luettu: 95
  • Tasanopeus.png
    Tasanopeus.png
    319,5 KB · Luettu: 104
  • Tasanopeus.jpg
    Tasanopeus.jpg
    123,2 KB · Luettu: 90
  • Hidastaa.png
    Hidastaa.png
    313,1 KB · Luettu: 79
Tänään ihmetyttää Vantaan Korson ja Sipoon Nikkilän välinen tieosuus, taitaa olla Jokivarrentie nimeltään. Se on suurelta osin 80 km/h tietä ja juuri tänään vaimon kanssa juteltiin, että aika kovalta vauhdilta tuntuu sille tielle. Silti, vaikka menisi 83 km/h GPS-nopeutta tasaisesti koko matkan vakkarilla, lähes kaikki takaa tulevat ohittaa. Välillä vielä ne ohitukset on sellaisia, että ihan tuurin varaan laskevat ettei mutkan tai mäen nyppylän takaa tule vastaan autoa.

Ihmetyttää siksi, että ei oikeastaan millään muulla tiellä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan. Tieosuus on alle 10 km, silti ainakin pari ohittajaa löytyy joka kerta. Useimmiten sitten niiden ohittajien perät tulee vielä vastaan Nikkilän liikenneympyröissä tai Korson valoissa, ettei ajassakaan ole voitettu mitään.
 
Tänään ihmetyttää Vantaan Korson ja Sipoon Nikkilän välinen tieosuus, taitaa olla Jokivarrentie nimeltään. Se on suurelta osin 80 km/h tietä ja juuri tänään vaimon kanssa juteltiin, että aika kovalta vauhdilta tuntuu sille tielle. Silti, vaikka menisi 83 km/h GPS-nopeutta tasaisesti koko matkan vakkarilla, lähes kaikki takaa tulevat ohittaa. Välillä vielä ne ohitukset on sellaisia, että ihan tuurin varaan laskevat ettei mutkan tai mäen nyppylän takaa tule vastaan autoa.

Ihmetyttää siksi, että ei oikeastaan millään muulla tiellä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan. Tieosuus on alle 10 km, silti ainakin pari ohittajaa löytyy joka kerta. Useimmiten sitten niiden ohittajien perät tulee vielä vastaan Nikkilän liikenneympyröissä tai Korson valoissa, ettei ajassakaan ole voitettu mitään.

Laita vakkariin 88/90, niin ei tarvi ihmetellä. Sinä siis taidat olla se, joka ärsyttää muita autoilijoita.
 
Laita vakkariin 88/90, niin ei tarvi ihmetellä. Sinä siis taidat olla se, joka ärsyttää muita autoilijoita.
Näin se taitaa olla. Pitäydyn kuitenkin nykyisessä ajotavassani, turvallisuus edellä. Kiitos kommentista.
Jos _GPS-nopeus_ on 83km/h niin eiköhän siellä vakkarissa/mittaristossa ole jo aika lähelle ainakin se 88km/h
Mittarivirhe tuossa nopeudessa on tosiaan 3-4 km/h, jonka otan huomioon että GPS-nopeus on sen 83 km/h.
 
Piti ihan ottaa kuvia tuohon adaptiiviseen vakkariin liittyen.
Ensimmäisessä kuvassa tutkan ensihavainto. Vasemmasta ylänurkasta toinen alaspäin on etäisyys kohteeseen.
Toisessa adapdoitunut tasanopeus, jollaista etäisyyttä auto pitää edellä menevään ja siitä kojelauta kuva miltä näyttää.
Lopuksi edellä mennyt sai ensin kiihdytettyä ja sitten hidasti. Hidastuksen aikainen etäisyys jota lähemmäksi adaptiivinen ei tässä nopeudessa mennyt.
Autona volvo V60 -11 automaatti adaptiivisella vakkarilla ja jono assistantilla. Todellakin käytän taajamissakin.
Kiitos.
Eli paukut riitti havaita n.130m, 70 metriin meni.
Mielikuvu että johonkin toisen merkkiseen vanhaa malliin tuli jossain softa päivityksessä lisää etäisyyttä adaptiiviseen.

Taajamiin soivapeli

(Edit, nokkakuvasta toki vaikea mutuilla, mutta ihan mahdollista että siinä se 70metriä löytyy)
Näin se on, ruuhka-aikaan tuo turvaväli ei vaan oikein kunnolla toteudu.
Hurjempaa se on siellä rampilla(kin), mistä tullaan possujunassa , tarvi edes ruuhkaa riittää että muutama possu sattuu kohdille. Jonon viimeinen vilkuton saksalaisen kuski sitten sulkuviivan yli antamaan lisäjännitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuin turvallista se sitten on, kun sinun kertomasi mukaan muut autoilijat ottavat takiasi koko ajan järjettömiä riskejä?

Ohitettavan gaslighttaaminen tuntuu olevan yllättävän tiukassa. Autoilijan kaksi velvollisuutta: pidä turvaväli jotta itselläsi ja mahdollisella ohittajallasi on tilaa, sekä pidä nopeus tasaisena. Kaikki riskinotto on ihan puhtaasti ohittajan vastuulla.
 
Huomautus - olkiukkoilu, älä pistä sanoja toisen käyttäjän suuhun
Ohitettavan gaslighttaaminen tuntuu olevan yllättävän tiukassa. Autoilijan kaksi velvollisuutta: pidä turvaväli jotta itselläsi ja mahdollisella ohittajallasi on tilaa, sekä pidä nopeus tasaisena. Kaikki riskinotto on ihan puhtaasti ohittajan vastuulla.

Nämä on sitten näitä, missä tulemme ikuisesti olemaan erimieltä ja se on vaan hyväksyttävä. (minunkin)
Joku aiheuttaa tietoisesti koko ajan vaaratilanteita ja ulkoistaa syyllisyyden muille, koska hän on oikeassa. (ja olet oikeassa)
 
Joku aiheuttaa tietoisesti koko ajan vaaratilanteita ja ulkoistaa syyllisyyden muille, koska hän on oikeassa. (ja olet oikeassa)

Tätä sanamuotoa mä en vaan itse ymmärrä. Mullakin on maanteillä ja motarilla yleisesti hieman rajoitusta raskaampi kaasujalka, mutta sitten on teitä, joilla tiedän olevan routavahinkoa tai muuta vaaranpaikkaa tai täysin uusia tienpätkiä. Niillä saatan ajaa välillä ihan merkittävästi alle tikkarinopeuden. Esim mökkitiellä on ollut nyt aivan järjettömät routavahingot ja rajoitus on 80. Pari viikkoa sitten menin tuota 35-50km/h vauhdilla, ja silti iskarit iski melkein pohjaan parissa pahassa paikassa.

Se, ettei perseile ja täyttää kaksi mainitsemaani pitäisi riittää. Se ei ole tietoista vaaran aiheuttamista. Kesäisin tuolla muutenkin liikkuu enemmän kaikenlaista härpäkettä, jotka eivät edes kulje kasikymppiä kovempaa. Esim. Vituttaahan se kun juhannuksen menomatka ja hyvä nousuhumala ehtii kääntyä laskuihin liikkuvan vessan perässä.
 
Näin se on, ruuhka-aikaan tuo turvaväli ei vaan oikein kunnolla toteudu.
Keskivertoautoilija ei osaa pitää turvaväliä missään olosuhteissa. Esim. länärillä ajetaan aina nenät seuraavan tuhkaluukuissa vaikka tie olisi lähes tyhjä. Ei tuohon ole edes ruuhka-aikaan mitään muuta syytä kuin kyvyttömyys.

Ja tilanteita syntyykin sitten sen mukaisesti.
 
Keskivertoautoilija ei osaa pitää turvaväliä missään olosuhteissa. Esim. länärillä ajetaan aina nenät seuraavan tuhkaluukuissa vaikka tie olisi lähes tyhjä. Ei tuohon ole edes ruuhka-aikaan mitään muuta syytä kuin kyvyttömyys.

Ja tilanteita syntyykin sitten sen mukaisesti.

Ajan työmatkaa kehällä ja jo sen 10km aikana huomaa että suurin osa tuolla liikenteessä on täysin kyvyttömiä hahmottamaan ympäristöä ja muita.

Kun tuon 10km aikana ohitat kolmatta kertaa samaa autoa joka on kaksi kertaa aikasemmin mennyt törky ylinopeudella ohi pujotellen niin ilme mulla ratin takana

:sdarra:
 
Noo, tiellä saa ajaa hiljempaa kuin mitä taulussa lukee, on ne muuta ajattelevat moisesta mitä mieltä tahansa. Jos riskiohittajat ovat sitä mieltä että tiellä on pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta, on tosiaankin suomalaisissa jotain pahasti vialla, varsinkin jos pitävät omaa nopeuttaan ajavaa syylisenä heidän omiin irrationaalisiin tekoihinsa ;-)
 
Onko se takana tulijan oikeus ottaa järjettömiä riskejä ja oletko tosissasi että syytät kertojaa siitä?

Jos ei malta 80 tiellä ajaa 83 niin kannattaa palauttaa se kortti!

Luuletko, että se oman elämänsä Selänne palauttaa korttinsa, kun on lukenut TechBBS:n keskustelupalstalta oikein huutomerkillä ryyditetyn kommentin?
 
Traktorit ne vasta pahoja onnettomuuksien aiheuttajia onkin. Kun sattuu sivutieltä osumaan sellainen ohituskieltomerkittyyn kaartevaan ylämäkeen eteen, niin näkee vaikka millaista laput silmillä ohitusta. Ei pitäs provosoida liikenteessä.
Sarkasmia jos ei ollut selvää
 
Viimeksi muokattu:
Sinähän se olit sitä mieltä että kirjoittaja on syyllinen ohittajien riskeihin.

En minä syytä. Kerroin vain.

Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?
 
En minä syytä. Kerroin vain.

Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?

Edelleen tarinassa ongelman luo se Selänne, ei Martta tai Pertti, tätä teidän Selänteiden on mahdoton ymmärtää, samalla se yhtälö muuttuu.
 
Olikos näissä uusissa raskaan kaluston autoissa sellainen ominaisuus, että saattavat tarkoituksella pudottaa ylämäissä nopeuden jopa 60kmh?

Tarkoitat ilmeisesti näitä raskaanliikenteen vakkareita mitkä alottavat rullaamisen ennen mäen lakipistettä? Nimitys on topografinen vakionopeudensäädin, mm Scania, Mercedes-benz ja Volvo näitä käyttävät uusissa/korkeammin varustelluissa. Eihän se muutoin eroa normaalista vakkarista kuin sillä et sielä on gps säätämässä ja vertaamassa sitä olinpaikkaa ja menosuuntaa vähemmän yllättäen topograafisen kartan kanssa. Ainakin mersulla on asetettavissa ala- ja ylärajat kuinka paljon vauhti saa hidastua/kiihtyä vakkarin ollessa päällä, oletan vahvasti että scanialla ja volvolla sama homma.


Yritin tuosta etsiä informaatiota, en löytänyt. En epäile etteikö se toimi, mutta: Pollaani ei vain yksinkertaisesti mahdu ajatus, että tuosta olisi hyötyä, koska tähän saakka kulutusta on pienennetty syöttöä lisäämällä jolloin mäessä vauhti hidastuu vähemmän, pienemmälle vaihtoja tulee vähemmän ja juuri ennen mäen harjaa taloudellinen kuski nostaa jalan pois kaasulta ja antaa mäen kiihdyttää vauhti itsestään (ylinopeuteen). Kuorman kanssahan vauhti tippuu mäessä 20, jopa 40 km/h hitaammaksi joka tapauksessa ja pienemmässäkin on täysi suorituskyky käytössä.

Miten se VOI toimia?

Toimintaperiaate gps ja topografinen kartta. Uudemmat moisen mallin vakkarit antavat lisää kierroksia jos mäki ylittää tietyt vaateet, siitä miten auto ne laskee niin en voi kun heittää arvion et kuorman painon ja mäen nousujyrkkyyden ja pituuden perusteella. Mersut laskee sen kuorman painon ensimmäisissä jarrutuksissa. Ja ohan se siinä mielessä taloudellisempaa kun ei ihmis-kuljettaja todellakaan aina jaksa/viiti löysätä kaasua mäen harjan lähestyessä, tuollainen vakkarin tekee sen automaattisesti. Tuo muuten yllättävän isoa säästöä raskaalla liikenteellä kun voidaan rullata sen harjanteen yli ja kerätä vauhti sitten sinne 80kmh alamäessä ilman kaasua.
 
Oliko se vielä niin, että yrittäjä voi säätää vakkarin haluamakseen ja kuljettaja ei sille mitään voi?
 
Tarkoitat ilmeisesti näitä raskaanliikenteen vakkareita mitkä alottavat rullaamisen ennen mäen lakipistettä? Nimitys on topografinen vakionopeudensäädin, mm Scania, Mercedes-benz ja Volvo näitä käyttävät uusissa/korkeammin varustelluissa. Eihän se muutoin eroa normaalista vakkarista kuin sillä et sielä on gps säätämässä ja vertaamassa sitä olinpaikkaa ja menosuuntaa vähemmän yllättäen topograafisen kartan kanssa. Ainakin mersulla on asetettavissa ala- ja ylärajat kuinka paljon vauhti saa hidastua/kiihtyä vakkarin ollessa päällä, oletan vahvasti että scanialla ja volvolla sama homma.




Toimintaperiaate gps ja topografinen kartta. Uudemmat moisen mallin vakkarit antavat lisää kierroksia jos mäki ylittää tietyt vaateet, siitä miten auto ne laskee niin en voi kun heittää arvion et kuorman painon ja mäen nousujyrkkyyden ja pituuden perusteella. Mersut laskee sen kuorman painon ensimmäisissä jarrutuksissa. Ja ohan se siinä mielessä taloudellisempaa kun ei ihmis-kuljettaja todellakaan aina jaksa/viiti löysätä kaasua mäen harjan lähestyessä, tuollainen vakkarin tekee sen automaattisesti. Tuo muuten yllättävän isoa säästöä raskaalla liikenteellä kun voidaan rullata sen harjanteen yli ja kerätä vauhti sitten sinne 80kmh alamäessä ilman kaasua.
No jopa on tekniikka kehittynyt. Tekee saman minkä asiasta perillä oleva kuski. Olisi mielenkiintoista kokeilla, miten se reagoi kun mäessä vetopyörä lipsahtaa tyhjää, osaako myös keventää teliä ja tarjota lukkoa tarpeen mukaan.

Itse en muuta huvittelua keksinyt, niin opettelin taloudellista ajamista. Yöaikaan pääsi satoja kilometrejä koskematta jarruun ja alamäet rullasin 100-110. 5l/100km pienemmällä kulutuksella pääsin kuin rajoitinta vasten ajavat kuskit, normipäivänä säästin firmalta 30-50 litraa polttoainetta.
 
Oliko se vielä niin, että yrittäjä voi säätää vakkarin haluamakseen ja kuljettaja ei sille mitään voi?
Rajoittimen voivat laittaa, ja hyvin usein nykyään onkin tasan 80 km/h. (Tai mihin haluavatkin. Nykyään Kiitolinjat ja muut ajavat alamäet jarrulla seisten, koska firma on kieltänyt ylinopeuden myös alamäessä)
 
Tänään ihmetyttää Vantaan Korson ja Sipoon Nikkilän välinen tieosuus, taitaa olla Jokivarrentie nimeltään. Se on suurelta osin 80 km/h tietä ja juuri tänään vaimon kanssa juteltiin, että aika kovalta vauhdilta tuntuu sille tielle. Silti, vaikka menisi 83 km/h GPS-nopeutta tasaisesti koko matkan vakkarilla, lähes kaikki takaa tulevat ohittaa. Välillä vielä ne ohitukset on sellaisia, että ihan tuurin varaan laskevat ettei mutkan tai mäen nyppylän takaa tule vastaan autoa.

Ihmetyttää siksi, että ei oikeastaan millään muulla tiellä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan. Tieosuus on alle 10 km, silti ainakin pari ohittajaa löytyy joka kerta. Useimmiten sitten niiden ohittajien perät tulee vielä vastaan Nikkilän liikenneympyröissä tai Korson valoissa, ettei ajassakaan ole voitettu mitään.
Itsellekin jäi tuosta tieosuudesta fiilis että jäitä omaan hattuun koska muut haluaisivat ajaa kovempaa. Tietäisipä mikä karstanpoltto tai työpäivän aloitus- ja lopetusrutiinit siellä on taustalla mutta ei ole hyvä tie kaahailla. Vituttaa ajaa korsoon ja korsosta pois päin on kivaa ajaa kovaa? :lol:
 
Rajoittimen voivat laittaa, ja hyvin usein nykyään onkin tasan 80 km/h. (Tai mihin haluavatkin. Nykyään Kiitolinjat ja muut ajavat alamäet jarrulla seisten, koska firma on kieltänyt ylinopeuden myös alamäessä)
Tarkoitin myös "ylämäkivakkaria" jos on säädetty mäen päälle 60kmh 80kmh alueella, niin se on sitten niin.
Säätöjen muutokset vaativat jotain oikeuksia.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
 
Kuin turvallista se sitten on, kun sinun kertomasi mukaan muut autoilijat ottavat takiasi koko ajan järjettömiä riskejä?
Tämä taisi lähteä ylläolevasta.
En minä syytä. Kerroin vain.

Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?

Jos Martta ajaa suht tarkkaan rajoituksen mukaan vakkarilla, niin nyt vaikea keksiä mitä Martan pitäisi tehdä. jotta muutama koheltaja ei ohittaisi vaarallisesti (* ? Poliiseille soitella valvonta vinkkiä ?
Ajaa hiljempää, että nuo muutama koheltaja voisi ohittaa turvallisemmin, (jos jollain on asenna ongelmaa liikenteessä, niin voidaanko luottaa siihen että niin myös tekisivät?)

Martta jo teki sen että piti asiallisen turavavälin, eli se ei ollut ongelma. Ei mitään syytä olettaa että martta olisi häirynnyt ohitusta. Eikä ilmaissut että olisi ärsyynty ajokäytöstä häirtisevästi, jäi mielikuva että oli lähinnä keskustellut aiheesta.

Jos on sopivia pätkiä ajellut, niin varmaan muutkin ovat havainneet että jollain reiteillä voi olla muutama kanssa-autoilia joilla on lähinnä tapa ohitella varomattomasti. Sitä ei selitä ykisittäin lääkäri jolla kiire pelestaan ihmishengeä.


Edit:
Ei kai sitä ajatellut että martan pitäisi ajaa seuraavalle pysäkille sivuun että teemu voisi ohittaa turvallisesti. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaikki muut alkaisivat ajaa 105:ttä, tulisi Selänteelle ennen pitkää tavaksi ajaa vieläkin kovempaa.
 
Edelleen tarinassa ongelman luo se Selänne, ei Martta tai Pertti, tätä teidän Selänteiden on mahdoton ymmärtää, samalla se yhtälö muuttuu.

"teidän" Selänteiden?
En usko, että tässä keskustelussa on yhtään Selännettä mukana. Kyllä, ongelman luo Selänne, mutta Sheik auttaa häntä siinä.
 
Kehä ykkösellä vähän vituttaa nämä juustopäät jotka kaasuttelevat kameroiden välillä toistasataa, sitten ryhmittyvät eteesi ja kameran tienoilla jarrutetaan seitsemäänkymppiin. Siinä kun itsellä on adaptiivisessa 90km/h, niin jarrut joutuu töihin vähän väliä. Joku voisi edes valistaa niitä sen verran, että ei se kamera räpsähdä esim 85 lasissa. Silloin edes katoaisivat horisonttiin jossain vaiheessa, eikä älykääpiöintiä tarvitsisi todistaa kilometristä toiseen.
 
Paikkakunallani on "maan tapa" että kaikki ajavat polkupyörillä pitkin jalkakäytäviä.
Itse asiassa on harvinaista nähdä jonkun ajavan kadulla sääntöjen mukaan. Lisäksi autoilijat pitävät polkupyöräilijöitä ylitse muiten olevina; esim. vaikka pyöräilijällä olisi kevyenliikenteenväylällä risteyksessä kolmio, jota hän ei toki tajua tai muuten noteeraa, autoilijat hidastavat ja pysäyttävät kaiken likenteen, että nämä kuninkaat pääsisivät opettelemaan lisää näitä vaarallisia ajotapojaan.
Huvittavin paikka on poliisilaitoksenkulma, jossa merkki on sen verran matalalla, että pyöräilijät usein painavat vähän päätään, ettei ota ohimo kolmioon, kun he loikkaavat kadulle autojen eteen. Olenkin miettinyt pitäisikö ehdottaa vaarallisen kolmion poistoa ;-)
-ja mikä ärsyttää? No se, että koko liikenne pitää jumittaa jotta päästetään väistämisvelvollisia eteen.
Mitä ilmeisimmin sekä pyöräilijät että autoilijat luulevat pyöräilijän olevan jalankulkija, muuta selitystä en keksi.
 
Ei nyt suurta vitutusta mutta ihmetystä aiheuttavat kerta toisensa jälkeen kuskit, jotka hidastavat vauhtiaan moottoritien ohituskaistalla. Ei siellä mielestäni kiihdyttääkään tarvitse, mutta jos edes pitäisi sen saman vauhdin, jota on oikealla kaistalla ajanut.
 
Kehä 2 päädyssä pohjoiseen ajaessa tie erkautuu kahteen suuntaan. Vasen kaista jatkaa pohjoiseen/liittyy Turun suuntaan Turun motaria., oikea kääntyy Kauniaisiin päin ja liittyy Helsingin suuntaan Turun motaria. Vasemmalla kaistalla nopeusrajoitus tipahtaa 80km/h -> 60km/h tässä kohdassa. Oikealla kaistalla motarille liittyville jatkuu 80km/h, ja Kauniaisiin suuntaaville laskee 60km/h. Google Maps

Jostain kumman syystä vasemmalla kaistalla ajavat tuntuvat jatkavan tuota 80km/h hamaan tappiin asti (tai kun itse hidastaa niin takana tulevat liimautuvat puskuriin), mutta oikealla kaistalla tiputetaan vauhtia jo ennen kaistojen erkaantumista ja liitytään 100km/h motarille 70km/h vauhdista.

Liekö taas perstuntumalla ajamisesta kyse, kun mielletään oikealle kääntyvä kaista erkanemiskaistaksi, jolla usein hidastetaan?
 
Paikkakunallani on "maan tapa" että kaikki ajavat polkupyörillä pitkin jalkakäytäviä.
Itse asiassa on harvinaista nähdä jonkun ajavan kadulla sääntöjen mukaan. Lisäksi autoilijat pitävät polkupyöräilijöitä ylitse muiten olevina; --
No se, että koko liikenne pitää jumittaa jotta päästetään väistämisvelvollisia eteen.
Mitä ilmeisimmin sekä pyöräilijät että autoilijat luulevat pyöräilijän olevan jalankulkija, muuta selitystä en keksi.

Vai ovatko nämä jalkakäytävät vain kevyenliikenteenväyliä, joissa saa pyöräillä. No niinpä niin. No sielläpä on tervettä järkeä kuskeilla, kun ymmärtävät myös vastuunsa. Siellä ois heikommalla "henki hangella", jos autoilija haluaa ihan välttämättä olla oikeassa. Ja yhtään väheksymättä, kyllä pyöräilijät pyöräilevät turhan nopeasti risteyksiin, eivätkä tunne liikennesääntöjä liian hyvin. Eikä tarvitse olla nuori tai vanha.

My bad, lukihäiriö. Eli ohituskaistalla. No, siinäpä sitten humppailevat. Minä olin menossa rampilla sori vaan. :x3: Mutta ei sillä, etteikö ihan kaikki ärsytä liikenteessä. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 502 157
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom