Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sinähän se olit sitä mieltä että kirjoittaja on syyllinen ohittajien riskeihin.

En minä syytä. Kerroin vain.

Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?
 
En minä syytä. Kerroin vain.

Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?

Edelleen tarinassa ongelman luo se Selänne, ei Martta tai Pertti, tätä teidän Selänteiden on mahdoton ymmärtää, samalla se yhtälö muuttuu.
 
Olikos näissä uusissa raskaan kaluston autoissa sellainen ominaisuus, että saattavat tarkoituksella pudottaa ylämäissä nopeuden jopa 60kmh?

Tarkoitat ilmeisesti näitä raskaanliikenteen vakkareita mitkä alottavat rullaamisen ennen mäen lakipistettä? Nimitys on topografinen vakionopeudensäädin, mm Scania, Mercedes-benz ja Volvo näitä käyttävät uusissa/korkeammin varustelluissa. Eihän se muutoin eroa normaalista vakkarista kuin sillä et sielä on gps säätämässä ja vertaamassa sitä olinpaikkaa ja menosuuntaa vähemmän yllättäen topograafisen kartan kanssa. Ainakin mersulla on asetettavissa ala- ja ylärajat kuinka paljon vauhti saa hidastua/kiihtyä vakkarin ollessa päällä, oletan vahvasti että scanialla ja volvolla sama homma.


Yritin tuosta etsiä informaatiota, en löytänyt. En epäile etteikö se toimi, mutta: Pollaani ei vain yksinkertaisesti mahdu ajatus, että tuosta olisi hyötyä, koska tähän saakka kulutusta on pienennetty syöttöä lisäämällä jolloin mäessä vauhti hidastuu vähemmän, pienemmälle vaihtoja tulee vähemmän ja juuri ennen mäen harjaa taloudellinen kuski nostaa jalan pois kaasulta ja antaa mäen kiihdyttää vauhti itsestään (ylinopeuteen). Kuorman kanssahan vauhti tippuu mäessä 20, jopa 40 km/h hitaammaksi joka tapauksessa ja pienemmässäkin on täysi suorituskyky käytössä.

Miten se VOI toimia?

Toimintaperiaate gps ja topografinen kartta. Uudemmat moisen mallin vakkarit antavat lisää kierroksia jos mäki ylittää tietyt vaateet, siitä miten auto ne laskee niin en voi kun heittää arvion et kuorman painon ja mäen nousujyrkkyyden ja pituuden perusteella. Mersut laskee sen kuorman painon ensimmäisissä jarrutuksissa. Ja ohan se siinä mielessä taloudellisempaa kun ei ihmis-kuljettaja todellakaan aina jaksa/viiti löysätä kaasua mäen harjan lähestyessä, tuollainen vakkarin tekee sen automaattisesti. Tuo muuten yllättävän isoa säästöä raskaalla liikenteellä kun voidaan rullata sen harjanteen yli ja kerätä vauhti sitten sinne 80kmh alamäessä ilman kaasua.
 
Oliko se vielä niin, että yrittäjä voi säätää vakkarin haluamakseen ja kuljettaja ei sille mitään voi?
 
Tarkoitat ilmeisesti näitä raskaanliikenteen vakkareita mitkä alottavat rullaamisen ennen mäen lakipistettä? Nimitys on topografinen vakionopeudensäädin, mm Scania, Mercedes-benz ja Volvo näitä käyttävät uusissa/korkeammin varustelluissa. Eihän se muutoin eroa normaalista vakkarista kuin sillä et sielä on gps säätämässä ja vertaamassa sitä olinpaikkaa ja menosuuntaa vähemmän yllättäen topograafisen kartan kanssa. Ainakin mersulla on asetettavissa ala- ja ylärajat kuinka paljon vauhti saa hidastua/kiihtyä vakkarin ollessa päällä, oletan vahvasti että scanialla ja volvolla sama homma.




Toimintaperiaate gps ja topografinen kartta. Uudemmat moisen mallin vakkarit antavat lisää kierroksia jos mäki ylittää tietyt vaateet, siitä miten auto ne laskee niin en voi kun heittää arvion et kuorman painon ja mäen nousujyrkkyyden ja pituuden perusteella. Mersut laskee sen kuorman painon ensimmäisissä jarrutuksissa. Ja ohan se siinä mielessä taloudellisempaa kun ei ihmis-kuljettaja todellakaan aina jaksa/viiti löysätä kaasua mäen harjan lähestyessä, tuollainen vakkarin tekee sen automaattisesti. Tuo muuten yllättävän isoa säästöä raskaalla liikenteellä kun voidaan rullata sen harjanteen yli ja kerätä vauhti sitten sinne 80kmh alamäessä ilman kaasua.
No jopa on tekniikka kehittynyt. Tekee saman minkä asiasta perillä oleva kuski. Olisi mielenkiintoista kokeilla, miten se reagoi kun mäessä vetopyörä lipsahtaa tyhjää, osaako myös keventää teliä ja tarjota lukkoa tarpeen mukaan.

Itse en muuta huvittelua keksinyt, niin opettelin taloudellista ajamista. Yöaikaan pääsi satoja kilometrejä koskematta jarruun ja alamäet rullasin 100-110. 5l/100km pienemmällä kulutuksella pääsin kuin rajoitinta vasten ajavat kuskit, normipäivänä säästin firmalta 30-50 litraa polttoainetta.
 
Oliko se vielä niin, että yrittäjä voi säätää vakkarin haluamakseen ja kuljettaja ei sille mitään voi?
Rajoittimen voivat laittaa, ja hyvin usein nykyään onkin tasan 80 km/h. (Tai mihin haluavatkin. Nykyään Kiitolinjat ja muut ajavat alamäet jarrulla seisten, koska firma on kieltänyt ylinopeuden myös alamäessä)
 
Tänään ihmetyttää Vantaan Korson ja Sipoon Nikkilän välinen tieosuus, taitaa olla Jokivarrentie nimeltään. Se on suurelta osin 80 km/h tietä ja juuri tänään vaimon kanssa juteltiin, että aika kovalta vauhdilta tuntuu sille tielle. Silti, vaikka menisi 83 km/h GPS-nopeutta tasaisesti koko matkan vakkarilla, lähes kaikki takaa tulevat ohittaa. Välillä vielä ne ohitukset on sellaisia, että ihan tuurin varaan laskevat ettei mutkan tai mäen nyppylän takaa tule vastaan autoa.

Ihmetyttää siksi, että ei oikeastaan millään muulla tiellä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan. Tieosuus on alle 10 km, silti ainakin pari ohittajaa löytyy joka kerta. Useimmiten sitten niiden ohittajien perät tulee vielä vastaan Nikkilän liikenneympyröissä tai Korson valoissa, ettei ajassakaan ole voitettu mitään.
Itsellekin jäi tuosta tieosuudesta fiilis että jäitä omaan hattuun koska muut haluaisivat ajaa kovempaa. Tietäisipä mikä karstanpoltto tai työpäivän aloitus- ja lopetusrutiinit siellä on taustalla mutta ei ole hyvä tie kaahailla. Vituttaa ajaa korsoon ja korsosta pois päin on kivaa ajaa kovaa? :lol:
 
Rajoittimen voivat laittaa, ja hyvin usein nykyään onkin tasan 80 km/h. (Tai mihin haluavatkin. Nykyään Kiitolinjat ja muut ajavat alamäet jarrulla seisten, koska firma on kieltänyt ylinopeuden myös alamäessä)
Tarkoitin myös "ylämäkivakkaria" jos on säädetty mäen päälle 60kmh 80kmh alueella, niin se on sitten niin.
Säätöjen muutokset vaativat jotain oikeuksia.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
 
Kuin turvallista se sitten on, kun sinun kertomasi mukaan muut autoilijat ottavat takiasi koko ajan järjettömiä riskejä?
Tämä taisi lähteä ylläolevasta.
En minä syytä. Kerroin vain.

Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?

Jos Martta ajaa suht tarkkaan rajoituksen mukaan vakkarilla, niin nyt vaikea keksiä mitä Martan pitäisi tehdä. jotta muutama koheltaja ei ohittaisi vaarallisesti (* ? Poliiseille soitella valvonta vinkkiä ?
Ajaa hiljempää, että nuo muutama koheltaja voisi ohittaa turvallisemmin, (jos jollain on asenna ongelmaa liikenteessä, niin voidaanko luottaa siihen että niin myös tekisivät?)

Martta jo teki sen että piti asiallisen turavavälin, eli se ei ollut ongelma. Ei mitään syytä olettaa että martta olisi häirynnyt ohitusta. Eikä ilmaissut että olisi ärsyynty ajokäytöstä häirtisevästi, jäi mielikuva että oli lähinnä keskustellut aiheesta.

Jos on sopivia pätkiä ajellut, niin varmaan muutkin ovat havainneet että jollain reiteillä voi olla muutama kanssa-autoilia joilla on lähinnä tapa ohitella varomattomasti. Sitä ei selitä ykisittäin lääkäri jolla kiire pelestaan ihmishengeä.


Edit:
Ei kai sitä ajatellut että martan pitäisi ajaa seuraavalle pysäkille sivuun että teemu voisi ohittaa turvallisesti. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaikki muut alkaisivat ajaa 105:ttä, tulisi Selänteelle ennen pitkää tavaksi ajaa vieläkin kovempaa.
 
Edelleen tarinassa ongelman luo se Selänne, ei Martta tai Pertti, tätä teidän Selänteiden on mahdoton ymmärtää, samalla se yhtälö muuttuu.

"teidän" Selänteiden?
En usko, että tässä keskustelussa on yhtään Selännettä mukana. Kyllä, ongelman luo Selänne, mutta Sheik auttaa häntä siinä.
 
Kehä ykkösellä vähän vituttaa nämä juustopäät jotka kaasuttelevat kameroiden välillä toistasataa, sitten ryhmittyvät eteesi ja kameran tienoilla jarrutetaan seitsemäänkymppiin. Siinä kun itsellä on adaptiivisessa 90km/h, niin jarrut joutuu töihin vähän väliä. Joku voisi edes valistaa niitä sen verran, että ei se kamera räpsähdä esim 85 lasissa. Silloin edes katoaisivat horisonttiin jossain vaiheessa, eikä älykääpiöintiä tarvitsisi todistaa kilometristä toiseen.
 
Paikkakunallani on "maan tapa" että kaikki ajavat polkupyörillä pitkin jalkakäytäviä.
Itse asiassa on harvinaista nähdä jonkun ajavan kadulla sääntöjen mukaan. Lisäksi autoilijat pitävät polkupyöräilijöitä ylitse muiten olevina; esim. vaikka pyöräilijällä olisi kevyenliikenteenväylällä risteyksessä kolmio, jota hän ei toki tajua tai muuten noteeraa, autoilijat hidastavat ja pysäyttävät kaiken likenteen, että nämä kuninkaat pääsisivät opettelemaan lisää näitä vaarallisia ajotapojaan.
Huvittavin paikka on poliisilaitoksenkulma, jossa merkki on sen verran matalalla, että pyöräilijät usein painavat vähän päätään, ettei ota ohimo kolmioon, kun he loikkaavat kadulle autojen eteen. Olenkin miettinyt pitäisikö ehdottaa vaarallisen kolmion poistoa ;-)
-ja mikä ärsyttää? No se, että koko liikenne pitää jumittaa jotta päästetään väistämisvelvollisia eteen.
Mitä ilmeisimmin sekä pyöräilijät että autoilijat luulevat pyöräilijän olevan jalankulkija, muuta selitystä en keksi.
 
Ei nyt suurta vitutusta mutta ihmetystä aiheuttavat kerta toisensa jälkeen kuskit, jotka hidastavat vauhtiaan moottoritien ohituskaistalla. Ei siellä mielestäni kiihdyttääkään tarvitse, mutta jos edes pitäisi sen saman vauhdin, jota on oikealla kaistalla ajanut.
 
Kehä 2 päädyssä pohjoiseen ajaessa tie erkautuu kahteen suuntaan. Vasen kaista jatkaa pohjoiseen/liittyy Turun suuntaan Turun motaria., oikea kääntyy Kauniaisiin päin ja liittyy Helsingin suuntaan Turun motaria. Vasemmalla kaistalla nopeusrajoitus tipahtaa 80km/h -> 60km/h tässä kohdassa. Oikealla kaistalla motarille liittyville jatkuu 80km/h, ja Kauniaisiin suuntaaville laskee 60km/h. Google Maps

Jostain kumman syystä vasemmalla kaistalla ajavat tuntuvat jatkavan tuota 80km/h hamaan tappiin asti (tai kun itse hidastaa niin takana tulevat liimautuvat puskuriin), mutta oikealla kaistalla tiputetaan vauhtia jo ennen kaistojen erkaantumista ja liitytään 100km/h motarille 70km/h vauhdista.

Liekö taas perstuntumalla ajamisesta kyse, kun mielletään oikealle kääntyvä kaista erkanemiskaistaksi, jolla usein hidastetaan?
 
Paikkakunallani on "maan tapa" että kaikki ajavat polkupyörillä pitkin jalkakäytäviä.
Itse asiassa on harvinaista nähdä jonkun ajavan kadulla sääntöjen mukaan. Lisäksi autoilijat pitävät polkupyöräilijöitä ylitse muiten olevina; --
No se, että koko liikenne pitää jumittaa jotta päästetään väistämisvelvollisia eteen.
Mitä ilmeisimmin sekä pyöräilijät että autoilijat luulevat pyöräilijän olevan jalankulkija, muuta selitystä en keksi.

Vai ovatko nämä jalkakäytävät vain kevyenliikenteenväyliä, joissa saa pyöräillä. No niinpä niin. No sielläpä on tervettä järkeä kuskeilla, kun ymmärtävät myös vastuunsa. Siellä ois heikommalla "henki hangella", jos autoilija haluaa ihan välttämättä olla oikeassa. Ja yhtään väheksymättä, kyllä pyöräilijät pyöräilevät turhan nopeasti risteyksiin, eivätkä tunne liikennesääntöjä liian hyvin. Eikä tarvitse olla nuori tai vanha.

My bad, lukihäiriö. Eli ohituskaistalla. No, siinäpä sitten humppailevat. Minä olin menossa rampilla sori vaan. :x3: Mutta ei sillä, etteikö ihan kaikki ärsytä liikenteessä. ;)
 
Kehä 2 päädyssä pohjoiseen ajaessa tie erkautuu kahteen suuntaan. Vasen kaista jatkaa pohjoiseen/liittyy Turun suuntaan Turun motaria., oikea kääntyy Kauniaisiin päin ja liittyy Helsingin suuntaan Turun motaria. Vasemmalla kaistalla nopeusrajoitus tipahtaa 80km/h -> 60km/h tässä kohdassa. Oikealla kaistalla motarille liittyville jatkuu 80km/h, ja Kauniaisiin suuntaaville laskee 60km/h. Google Maps

Jostain kumman syystä vasemmalla kaistalla ajavat tuntuvat jatkavan tuota 80km/h hamaan tappiin asti (tai kun itse hidastaa niin takana tulevat liimautuvat puskuriin), mutta oikealla kaistalla tiputetaan vauhtia jo ennen kaistojen erkaantumista ja liitytään 100km/h motarille 70km/h vauhdista.

Liekö taas perstuntumalla ajamisesta kyse, kun mielletään oikealle kääntyvä kaista erkanemiskaistaksi, jolla usein hidastetaan?
Toi on muuten kiva niille Turun motarilta sinne Kehä 2:lle liittyville, jos tuolla ajellaan 60:n sijaan 80 km/h. Noissa ajonopeuksissa kun ei riitä, että ottaa huomioon ne sillä hetkellä ympäröivät autot, ympäristön ja olosuhteet, vaan myös liittymät ja liittyjät tulisi pitää mielessä. Vähän sama kuin jossain 40:n rajoitusalueella, jossa on paljon asutusta, mutkittelevaa tietä ja useita pihateitä, joista liitytään isommalle tielle. Tuollaisilla usein ajetaan 60 km/h paikoissa, joissa pienemmiltä teiltä tuleville on kohtalaisen huono näkyvyys.
 
Toi on muuten kiva niille Turun motarilta sinne Kehä 2:lle liittyville, jos tuolla ajellaan 60:n sijaan 80 km/h. Noissa ajonopeuksissa kun ei riitä, että ottaa huomioon ne sillä hetkellä ympäröivät autot, ympäristön ja olosuhteet, vaan myös liittymät ja liittyjät tulisi pitää mielessä. Vähän sama kuin jossain 40:n rajoitusalueella, jossa on paljon asutusta, mutkittelevaa tietä ja useita pihateitä, joista liitytään isommalle tielle. Tuollaisilla usein ajetaan 60 km/h paikoissa, joissa pienemmiltä teiltä tuleville on kohtalaisen huono näkyvyys.
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.

Alkuperäiseen kommenttiin liittyen nopeuserot selittynevät sillä, että porukka ajaa ihan normaalin vasen/oikea ryhmityksen mukaista vauhtia vaikka tuossa ei nyt motarista ole kyse. Oikealla kaistalla jokerina on Kiloon menijät, joille alkaa myöskin 60 km/h rajoitus. Pääosin taitaa kyllä se oikealle 1-tielle ryhmittyminen jännittävää vain sen mutkan takia. Ei se nyt kovin kummoinen jyrkkyydeltään ole, mutta...
 
Ei nyt suurta vitutusta mutta ihmetystä aiheuttavat kerta toisensa jälkeen kuskit, jotka hidastavat vauhtiaan moottoritien ohituskaistalla. Ei siellä mielestäni kiihdyttääkään tarvitse, mutta jos edes pitäisi sen saman vauhdin, jota on oikealla kaistalla ajanut.
Imukatoaa, niin loppuu tehot, ei vaan, onko kyse heistä jotka näkevät takaa jonkun lähestyvän vasentakaistaa, niin kiihdyttävät että kerkiävät hyvin eteen, ja sen tehtyään tiputtavat vauhdin normaaliksi.
Toinen se että kun ohittavat hitaampaa, ja nopeuseroa, mutta kun päästy ohi ja seuraavan ohitettavan perä näkyy, niin kilpailuvietti saa vähän nostaan vauhtia (lisää ylisallittun) ja kun saavutettu, niin voi laskea turvalliselle tasolla.
 
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.

Jos nyt oikeassa reitissä olen, niin 60 tikkari oliko se kaarteessa ja kaarteen jälkeen tullaan valoihin. Google kamera vähän korkeammalla kuin sen corolla kuskin silmäpari. Haaste tulee jos haluaa ryhmittyä vilkaassa liikenteessä valoissa eri kaistoille (vasen). (joutuu vaihtamaan kaistaa). ja Turunväylältä tulevilla iso rooli, osa hiljentää ajoissa, osa vasta 60 tikkarin jälkeen himmaa. - heikot turvavälit.

Ymmärrän siis niin että kamerasuunnasta , vaikka tulee oikealta turunväylätä tuleviin nähden, ei saa kuitenmkaan kaistojen yli loikkia.
 
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.
Joo eipä tuossa suurta ongelmaa omalla kohdalla ole, hyvinhän tuon mutkan ja vauhdin liittymistä varten saa vähintään siinä 60:ssä pidettyä. Mutta ymmärrän, että jos yhtäkkiä iso osa autoista ajeleekin siellä 80 km/h, niin se ei palvele sen kohdan osalta sujuvaa liityntää. Vaikka pitäähän siihenkin liittyjän varautua ja sen mukaan toimia. Jos itse tulen Kehä II:lta kohti Turuntietä, en tiedä yhtäkään syytä, miksi pitäisi pitää se 80 km/h lasissa varsinkin, kun edessä ei muuta ole kuin 60:n aluetta. Ellei ole kiire sairaalaan. Ja jos on itse aikomassa Turunväylälle tuossa niin ei senkään takia kannata mielestäni turhaan vetää 80 km/h.

Alkuperäiseen kommenttiin liittyen nopeuserot selittynevät sillä, että porukka ajaa ihan normaalin vasen/oikea ryhmityksen mukaista vauhtia vaikka tuossa ei nyt motarista ole kyse. Oikealla kaistalla jokerina on Kiloon menijät, joille alkaa myöskin 60 km/h rajoitus. Pääosin taitaa kyllä se oikealle 1-tielle ryhmittyminen jännittävää vain sen mutkan takia. Ei se nyt kovin kummoinen jyrkkyydeltään ole, mutta...
Tästä kyllä samaa mieltä, aika moni ajelee vähän kaikkialla taajaman ulkopuolella motarit mielessä. Harmi kyllä jos tuon Turunväylälle liittymisen kokee mutkan takia jännittävänä, kun eihän toi kyllä kovin kummoinen ole, kuten sanoit.
 
Vai ovatko nämä jalkakäytävät vain kevyenliikenteenväyliä, joissa saa pyöräillä.
Meillä maakunnassa lähes poikkeuksetta kaikki tiet ovat sellaisia keskustassa. Kun päästään taajaman rajoille niin sitten ne on järjestään myös mopoille sallittuja. Tällaisia pikkukaupungin "etuja", mutta toimii tosiaan meillä aika näpsäkästi.

Ainoa mitä tulee vastaan on se että joku mummo säikähtää jos sähköskuutilla tai pyörällä ajat ohi soittamatta kelloa ja sitten jos olet tulossa takaa kyseisillä menopeleillä ja yllättäen soitat kelloa. Emminä tiedä pitäisikö soittaa puhelimella vai ensin rykäistä kohteliaasti, tai sitten eivät ole tottuneet nopeisiin pyöriin ja sähkömoottoreihin kun ne eivät pidä ääntä kuten mopot.

Mutta oma "suosikki" liikenteessä on ajo liikenneympyröissä. Kun olet ympyrässä tai juuri sinne menossa niin seuraavista liittymistä usein joku päättää kiihdyttää oikein hurjaan vauhtiin että ehtisi ympyrään ennen kuin olet kohdalla. Joskus pitää ihan itse himmailla vauhtia ympyrässä kun saa jo jännittää että aikooko se tulla kylkeen vai häh. Silloin jos ja kun ehtivät ympyrässä edelle väistämisvelvollisuudestaan huolimatta niin kuskista näkee miten niska on käynnistynyt katsomaan suoraan; pää ei vahingossakaan liiku luonnollisella tavalla niin että vilkaisisi vasemmalle, eli niitä hänelle väistettäviä. Usein nämä ovat niitä nuoria aikuisia autoilla joiden merkkejä en tässä nyt mainitse.

Ympyrästä poistuessa myös aivan liian usein näkee sitä ettei vilkuteta. Kun olet tulossa ympyrään samasta suunnasta johon jo ympyrässä oleva on poistumassa ilman vilkkua niin ei se hirveän jouhevaa tee ajosta kun pitää niitä kytätä että mihin ajavat, kun vilkun kanssa kaikki menisi niin paljon hienommin.

Tämä tosiaan vaivaa meillä siinä mielessä että kun ajan kauppaan niin saan ajaa melko lailla suoraa tietä jossa on vain yksi tasa-arvoinen risteys jossa väistän oikealta, mutta kuusi liikenneympyrää. Aika tökkivää ajoa tuo 5km matka jos/kun jokaisessa ympyrässä pitää sählätä.

Sitten on erikseen ulkomaan kilvissä kulkevat autot (teollisuuden vuoksi niitä on melko lailla) jotka vilkuttavat ympyrään tullessaan kuten monessa muussa maassa on tapana. Ne eivät edes vaivaa kun tajuaa että sitä vilkkua käytetään joko meidän tai muiden tavalla; mutta tosiaan ne jotka eivät vilkuin kommunikoi aikeistaan millään tavalla. Sitten on ne jotka eivät ympyräsääntöjä tunne (vanhukset joille ei koskaan autokoulu saa opetettu) mutta heidätkin tunnistaa kaukaa ajonopeudesta ja autosta joten näidenkin kanssa pärjää toisin kuin periaatteesta vilkkua käyttämättömien kanssa joiden ajonopeuskin on nopeampi ja sitä myötä se vilkun käyttö olisi vieläkin suotavampaa jotta muut ehtivät reagoimaan.

Vielä tuohon pyöräilijöiden ja autoilijoiden etuajo-oikeussotkuun jota usein mainitaan; sitä kyllä näkee ja itsekin olen joskus syyllistynyt väistämään autolla jotakuta ketä ei pitäisi, mutta tosiaan meidän miljöössä tosi paljon on suojatien yli jatkuvia pyöräteitä ja sitten noita liikenneympyröitä, eli loppupeleissä aikasta vähissä ne risteykset joissa pyörän tarvitsisi väistää autoa. Varmaan siitä tuo käytös meillä ainakin juontaa, eli niissä missä pyörän pitäisi väistää, kukaan ei muista/tiedä niitä risteyksiä eikä lapsille edes opeteta että "tuossa kylällä on sitten ne kaksi kohtaa joissa sun pitää väistämän."

Sitten on vielä lisämainintana eläkeläismummot ja -papat jotka kaistojen välisellä levikkeellä käsin huitovat autolle että mene mene. Niitä tulee tuijotettua ilmeettömänä niin kauan kunnes tajuavat mennä yli. Autoillessa olen jo heidän takiaan pysähtynyt niin samalla vaivalla päästän heidät yli ja samalla takaan turvallisen ylityksen heille, koska ikinä ei tiedä vaikka seuraava kaveri tulisi vähän vauhdikkaammin eikä huomaisi tätä tietä ylittävää vanhusta. Näissäkin sitten erikseen ne jotka käyskentelevät kylällä ja osaavat risteysalueella käytöksellään osoittaa etteivät aio yli vielä, eli katsovat eri suuntaan ja ovat kaukana suojatiestä.
 
Jonoajokeskusteluun:

Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.

Motarilla voi olla kyse päättämättömyydestä pitäytyä tietyssä nopeudessa. Kaikilla ei aina ole mihinkään mikään kiire, että pitäisi päästä etenemään suurinta sallittua nopeutta, ja toisaalta tunnin-parin jälkeen aivot menee monesti enemmän autopilotille ja rekan perän lähestyessä autopilotin vastaus ongelmaan on keventää kaasupoljinta. Ohi meneminen vaatii enemmän tietoista ajattelua ja päätöksentekoa. Joskus olen itsekin tähän herännyt, että ohitan moottoritiellä viisi rekkaa ja sitten jään kuudennen perään roikkumaan... kunnes kyllästyn ja menen siitäkin ohi.

Maantiellä taas en pidä jonoutumista mitenkään ihmeellisenä. En itsekään mene ohi juuri lainkaan ohituskaistojen ulkopuolella. Syitä tähän on:

A) Paikallistuntemuksen puute. Eli siinä missä paikallinen on jo kiihdyttänyt edellä ajavan puskuriin kiinni ja lähtee ohi heti tien ollessa tyhjä, niin itse joutuu arvioimaan ohituspaikan sopivuutta, vaihtamaan pienemmälle ja ottamaan ohitettavan kiinni.

B) Auton tehottomuus. Suomen teillä on vaikka kuinka paljon laiskoja paskoja, joskus myös ihan modernin auton kuorissa. Tuoreessakin Cliossa tai Polossa voi olla litrainen vaparikone, jolla kestää lähemmäs 20 kuin 10 sekuntia kiihtyä nollasta sataan. Ohittele sitten sellaisella...

C) Lainkuuliaisuus. Jos ajaa itse rajoituksen salliman 80 km/h (tai muutaman kilometrin päälle) ja saa kiinni jonkun mittarinopeutta ajavan, niin viitsiikö siitä mennä ohi ylinopeudella? Vaikka kiinnijäädessä kortti säilyisi ja rangaistus olisi sovitettavissa rahalla, niin tässä maassa on etuoikeus saada ostaa haulikko tai työskennellä Nokian siivoojana.

D) Yleinen riskinottohaluttomuus. En halua todeta kesken kaiken, että ei muuten sittenkään ehditä ohi... Tai todeta, että ei helvetti, siinä pitkällä suoralla olleessa pienessä painaumassa oli sittenkin limp-modella mateleva metrin korkuinen urheiluauto.
 
A) Paikallistuntemuksen puute. Eli siinä missä paikallinen on jo kiihdyttänyt edellä ajavan puskuriin kiinni ja lähtee ohi heti tien ollessa tyhjä, niin itse joutuu arvioimaan ohituspaikan sopivuutta, vaihtamaan pienemmälle ja ottamaan ohitettavan kiinni.
Paikallistuntemus, niin se on sekä että, totta että jos tuttu pidempi reitti missä tuntee kaikki potenttiaaliset paikat, niin vähemmän trsessaavaa, mutta paikallistuntemuksella taasen tietää ettei kannata ohittaa, ohituskaista alkaa jossain, tai itse kääntymässä parinkymmenen kilomoerin sisään jokatapauksessa toisaalle. niin jos ei heti potenttiaalinen paikka tarjoutilaisuutta, niin .


Kesärajoitukset motarilla, jos ei kiire, niin aika monella autolla se nopeamman ajon suora kustannus ei tarjoa riittävästi etua.
 
Kun tuo motarinopeus ja ohittelu mainittiin niin hauska ilmiö on se että tiellä jossa levennetty ohituskaista (lisätty kaista siis) on vain siellä täällä niin moni ajaa sen kohdalla ihan passelia nopeutta, mutta sitten kun se kapenee yhdeksi kaistaksi niin sitten se vauhtikin taas hiipuu.

Äkkiseltään voisi luulla ettei tällainen halua tulla ohitetuksi, mutta sitä tapahtuu niin paljon että ehkä se on pikemmin se isomman tilan tunne ja se miten tuntee olevansa turvassa ja uskaltaa ajaa kovempaa. Sitten kun on vastaantulijat ihan siinä viivan toisella puolella niin sitten ajetaan varovaisemmin.

Ei siis välttämättä tietoinen teko vaan joku alitajuimen juttu.
 
Kun liitytään vauhdilla moottoritien liittymästä taajamatielle kärkikolmion takaa, ei kauheasti leikkaa kuskilla. Liikkuva auto jää helposti etupilarin taakse. Siksi pitää jopa pysähtyä. Kaikenlisäksi törmäys voi tulla kovalla nopeudella ihan puuntakaa tai sen pilarin. Kyllä pitää olla tyhmiä. Taksit ja ammattikuskit usein tekee niin.

Ite olen kyllä oppinut pysähtymään. Yhtäkkiä onkin auto edessä ja se tulikin etupilarin takaa.
 
Kun tuo motarinopeus ja ohittelu mainittiin niin hauska ilmiö on se että tiellä jossa levennetty ohituskaista (lisätty kaista siis) on vain siellä täällä niin moni ajaa sen kohdalla ihan passelia nopeutta, mutta sitten kun se kapenee yhdeksi kaistaksi niin sitten se vauhtikin taas hiipuu.
Yksi, kaksi , muutama ?
En nyt ihan varma mikä on levennetty ohituskaista, mutta tyypillinen ohituskaista, niin tämäkin varmaan alueellista, ja osassa ohituskaistoja on korkeampi rajoitus, joten yleensä kuskit nostaa nopeutta sen takia.
Mutta jos on kahden auton jono, niin aika harvoin se edellä ajava muutenvain nostaa nopeutta, mutta totta, joskus, ja pienellä otannalla vähän paikka kohtaista, jos tikkari ohituskaista alussa, ja sitä ennen vähän epäselvä käsitys rajoituksesta, niin lisää nopeuden tikkarin mukaan. Toinen ihan tekninen juttu, osa ohituskaistoista alkaa ylämäkeen, niin osa autoista laittaa lisää vauhtia, tämä ilmeisesti selittää joidenkin Toytota kuskin nopeusvaihtelut. Ja on totta että on heitä jotka ajavat tilanne noeputta ja ohistuskaista osuudella se on heillä isompi. Mutta jos ohistuaikeen tuonnut ajoissa esille niin saattaa keritä ohi.

Mutta jos jonoa on kolmeautoa tai enemmän, niin jos ensimmäinen ohitettava vetää vakkarilla, niin jo kolmannen kohdalla se jonon vauhti kasvaa.
 
Kun liitytään vauhdilla moottoritien liittymästä taajamatielle kärkikolmion takaa, ei kauheasti leikkaa kuskilla. Liikkuva auto jää helposti etupilarin taakse. Siksi pitää jopa pysähtyä. Kaikenlisäksi törmäys voi tulla kovalla nopeudella ihan puuntakaa tai sen pilarin. Kyllä pitää olla tyhmiä. Taksit ja ammattikuskit usein tekee niin.

Ite olen kyllä oppinut pysähtymään. Yhtäkkiä onkin auto edessä ja se tulikin etupilarin takaa.
Päätä voi myös liikuttaa.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.

Koska on epäselvyyttä, kumpi ehtii ympyrään ensimmäisenä? Ainakin jos vasemmalta ympyrää lähestyvä tulee kovalla nopeudella.
 
Koska on epäselvyyttä, kumpi ehtii ympyrään ensimmäisenä? Ainakin jos vasemmalta ympyrää lähestyvä tulee kovalla nopeudella.

No ei siinä voi olla mitään epäselvyyttä, jos kaveri seisoo autonsa kanssa juuri siinä liikenneympyrän huulilla ja se, jota jää odottamaan, ei ole vielä edes ehtinyt ympyrään.

Pitäisi olla autokoulun inssissä pakollista ajattaa kokelas liikenneympyrän kautta, vaikka useampaan otteeseen, ja jos ajo ei suju, niin hylsy.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Helpompi välttää draamaa jos joku ajaa kovalla nopeudella ympyrää kohti. Jos itsellä ei ole kiire ja toisella on kiire niin mikäpä siinä. Sitten on myös mummot, vaarit ja autokoulun autot jne. Tai takakontissa on jotain herkästi räjähtäviä kemikaaleja jne.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Jos sieltä tullaan selvää ylinopeutta aggressiivisesti, ja omassa takaluukussa on kasseista leviävät ostokset tai kopassa oleva kissa, niin ilman muuta jäädään odottamaan kuin painetaan nasta laudassa ympyrään jotta ehditään ensin koska minä ja minun oikeudet. Ja levinneet ostokset ja pahoinvoiva kissa. Ihmisten autoissa tapahtuu sisällä kaikenlaista, mitä emme näe. Pinna ja stressi lienee elämässä jo melkoisen korkealla, jos tällaiset ärsyttää liikenteessä.
 
Jos sieltä tullaan selvää ylinopeutta aggressiivisesti, ja omassa takaluukussa on kasseista leviävät ostokset tai kopassa oleva kissa, niin ilman muuta jäädään odottamaan kuin painetaan nasta laudassa ympyrään jotta ehditään ensin koska minä ja minun oikeudet. Ja levinneet ostokset ja pahoinvoiva kissa. Ihmisten autoissa tapahtuu sisällä kaikenlaista, mitä emme näe. Pinna ja stressi lienee elämässä jo melkoisen korkealla, jos tällaiset ärsyttää liikenteessä.
Kyllä sinne ympyrään saa mennä ihan omaa rauhallista vauhtia. Ei tarvitse välittää siitä mitä vauhtia joku toinen on ympyrää lähestymässä. Kaikkien turvallisuuden kannalta parempikin jos tuollaiset ylinopeutta kaahaavat joutuvat vähän hidastamaan.
 
Kyllä sinne ympyrään saa mennä ihan omaa rauhallista vauhtia. Ei tarvitse välittää siitä mitä vauhtia joku toinen on ympyrää lähestymässä. Kaikkien turvallisuuden kannalta parempikin jos tuollaiset ylinopeutta kaahaavat joutuvat vähän hidastamaan.
Toki saa mennä, siitä ei ole kyse. Jos joku kuitenkin haluaa huolettomampaa ajoa omalle pääkopalle, toimii silloin niin kuin itselle parhaiten siinä tilanteessa sopii. Jos kokee että voisi kaverin ottaa kylkeen tai lähelle sitä menemällä oman oikeuden mukaan normaalia vauhtia eteen, silloin tehdään niin. Valintoja kaikki. Lähinnä osoitin, että kaikki eivät halua hakea konfliktia tien päällä vaan pelaavat aina turvallisuus ja matkan mutkittomuus edellä kaikissa tilanteissa. Itse en jää odottelemaan ympyrään, vaan lähinnä yritän päästä niihin syihin miksi näin toimitaan.
 
Helpompi välttää draamaa jos joku ajaa kovalla nopeudella ympyrää kohti. Jos itsellä ei ole kiire ja toisella on kiire niin mikäpä siinä. Sitten on myös mummot, vaarit ja autokoulun autot jne. Tai takakontissa on jotain herkästi räjähtäviä kemikaaleja jne.

Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo tässä omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut, koska olisi ollut ihan itsestään selvää, miksi se kaveri siinä ympyrän edessä odottelee.

Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään. Yksi odotteli jopa sellaista autoa, joka oli juuri tullut ympyrään vastakkaisesta suunnasta, eli siitä olisi ehtinyt useampikin auto mennä ympyrään.
 
Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo täsäs omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut.

Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään.
En lukenut alkuperäisiä viestejä perjantain kunniaksi. Mietin vain sitä miksi omaa tahtia ajaminen häiritsisi muita liikenteen käyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo tässä omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut, koska olisi ollut ihan itsestään selvää, miksi se kaveri siinä ympyrän edessä odottelee.

Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään. Yksi odotteli jopa sellaista autoa, joka oli juuri tullut ympyrään vastakkaisesta suunnasta, eli siitä olisi ehtinyt useampikin auto mennä ympyrään.
Missäpäin tuollainen ympyrä on missä kuljettaja pysähtelee kolmiontaa haitaksi asti. Jotain jännää ilmeisesti siinä on tai, sitten joku paikallinen tapa.
 
Missäpäin tuollainen ympyrä on missä kuljettaja pysähtelee kolmiontaa haitaksi asti. Jotain jännää ilmeisesti siinä on tai, sitten joku paikallinen tapa.

Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
 
Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
Varmaan silleensä että noin radikaalin kuuloista käytöstä ei ole kysyjä itse nähnyt, enkä minäkään muista ihan noin arkaa käytöstä, vaikka liikenneympyröiden luvatussa kaupungissa asunkin (mainitsin pari päivää sitten kommentissa siitä). Ihan jäi mietityttämään että onko joku harvinaisempi kaksikaistainen ympyrä vai mikä juttu, jos tuollainen on niin yleistä että se jää mieleen vaivaavana/ärsyttävänä asiana eikä satunnaisena yksittäistapauksena.

Jos autokoulussa vaadittaisiin sujuvaa (lue: hyökkäävää) ympyräkäyttäytymistä niin se olisi kyllä vastoin autokoulun muita opetuksia. Siellä aina painotetaan että ei ole kiire ehtiä mihinkään väliin kolmion takaa vaan ihan oman tunteen mukaan voi edetä ilman kiirettä. Sitten kun tuntuu hyvältä mennä niin menee vasta sitten eikä väkisin ennen sitä. Kiirehtiminen on kuulemma pilannut monia inssejä. Varmuus ja vauhti tulee sitten kokemuksen myötä kyllä.

Toisaalta sitten on vanhempaa väkeä jotka eivät autokoulussa koskaan ympyrää päässeet ajamaan. Ne ovat aika tuore juttu kuitenkin suomalaisessa liikennekentässä. Itse kun muistelen omaa inssiäni niin ei meillä tainnut liikenneympyröitä olla yhtäkään, ainakaan niin että olisin niitä joutunut ajamaan. Mutta jos nyt mietin että ajaisin saman inssireitin tänä päivänä niin ajaisin neljän liikenneympyrän läpi.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity(* millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
Sori, tarina sai miettimään että onko siinä ympyrässä jotain sellaista mikä saa kuskit varovaisiksi. Tai sitten paikallinen juttu.

Mutta tulkkaan että kyse paikallisesta jutusta, ja ehkä siellä se idiootti sana on lempeämpi miten itse sen miellän.

Ajo-opetus jossain vaiheessa mainittu, niin tuli mieleen että olisi siellä painotettu varovaisuutta kiertoliittymään kolmiontakaa tullessa. tai jotain lehtijuttua, ympyrästä, tai jopa kolariartikkelli.


(*
ilmeisesti tarkoitat että hyvin erityyppiset ympyrät, liikennevirrat.
Se miksi tässä nyt hämmästellään johtuu siitä että aika harvoin näkyy kuvailtua varovaisuutta, saati ärsyttävällä tasolla, (toistuvaa eri tyyppisissä ympyröissä.)
kovasti nousee halua saada kuva tapahtuneista ja mielikuvitus saa arvuutteleen
 
Sori, tarina sai miettimään että onko siinä ympyrässä jotain sellaista mikä saa kuskit varovaisiksi. Tai sitten paikallinen juttu.

Mutta tulkkaan että kyse paikallisesta jutusta, ja ehkä siellä se idiootti sana on lempeämpi miten itse sen miellän.

Ajo-opetus jossain vaiheessa mainittu, niin tuli mieleen että olisi siellä painotettu varovaisuutta kiertoliittymään kolmiontakaa tullessa. tai jotain lehtijuttua, ympyrästä, tai jopa kolariartikkelli.

Ok, nyt ymmärrän ihmetyksen. Kirjoitin huonosti ja kirjoituksestani sai todennäköisesti kuvan, että tämä oli yksi ja sama ympyrä jossa nämä tapahtui. Nämä olivat siis kolme täysin eri liikenneympyrää joihin sattui tuollainen kuski. Kaksi näistä oli tapauksia, jossa ympyrä oli täysin tyhjä, mutta kuski ei ajanut sisään, vaan jäi odottelemaan vasemmalta ympyrää kohti ajavaa autoilijaa. Kolmas oli tapaus, jossa kuski jäi odottelemaan suoraan edestä vastakkaisesta suunnasta tulevaa autoilijaa, vaikka olisi itse ehtinyt ympyrään sisään jopa ennen tätä vastaantulijaa.
 
Jos autokoulussa vaadittaisiin sujuvaa (lue: hyökkäävää) ympyräkäyttäytymistä niin se olisi kyllä vastoin autokoulun muita opetuksia. Siellä aina painotetaan että ei ole kiire ehtiä mihinkään väliin kolmion takaa vaan ihan oman tunteen mukaan voi edetä ilman kiirettä. Sitten kun tuntuu hyvältä mennä niin menee vasta sitten eikä väkisin ennen sitä. Kiirehtiminen on kuulemma pilannut monia inssejä. Varmuus ja vauhti tulee sitten kokemuksen myötä kyllä.

Ehkä meidän autokoulu sitten kaipaa remonttia, jos sen opeilla liikenteeseen tulee kuskeja, jotka paskovat liikenteen. En tarkoita sitä, että tehtäisiin mitään vaarallisia tai riskaabeleja liikkuja. Vaan tarkoitan ihan sitä, että autokoulussa pitäisi opettaa enemmän hahmottamaan tilanteita siten että kuski ymmärtää milloin on tilaa ja aikaa mennä ja milloin ei. Eli nämäkin tilanteet olivat sellaisia, että kuskin olisi 100 % turvallista mennä liikenneympyrään sisään, mutta ei uskalla, koska pelkää olemattomia.
 
Ehkä meidän autokoulu sitten kaipaa remonttia, jos sen opeilla liikenteeseen tulee kuskeja, jotka paskovat liikenteen. En tarkoita sitä, että tehtäisiin mitään vaarallisia tai riskaabeleja liikkuja. Vaan tarkoitan ihan sitä, että autokoulussa pitäisi opettaa enemmän hahmottamaan tilanteita siten että kuski ymmärtää milloin on tilaa ja aikaa mennä ja milloin ei. Eli nämäkin tilanteet olivat sellaisia, että kuskin olisi 100 % turvallista mennä liikenneympyrään sisään, mutta ei uskalla, koska pelkää olemattomia.
Niin no mikä on olemattomia ja mikä on riittävästi tilaa? Ihmiset reagoivat eri nopeuksilla ja huomiokyky on eri tasoista. Jollakin saattaa auton liikkeelle saaminen ottaa aikansa kun kytkimen ja kaasun kanssa pelaa.

Toki autokouluun voidaan lisätä useita harjoitustunteja lisää niin että ne sitten harjoitellaan valvotusti sen sijaan että kuski yksin pääsisi liikenteeseen treenaamaan kuten nykyisin. Se vain tarkoittaisi sitä että autokoulu kestäisi paljon pidempään ja maksaisi enemmän.

Autokouluhan ei siis tuota valmista kuskia, vaan raakileen joka toivottavasti osaa liikennesäännöt ja auton turvallisen kuljettamisen. Se jouhevuus ja vauhti sekä tilanteiden hahmottaminen tulee sitten ajan kanssa.

Mutta en mä tiedä miten se sun tilannetta muuttaisi kun se sama tyyppi olisi siinä ympyrän juurella arpomassa meneekö sisään, erona se että sen vieressä istuu autokoulun ope.
 
Kyllä tuo monen liikenneympyrässä ajelu on todella ärsyttävää. Itse olen enemmän tuon sujuvan liikenteen kannalla ja se taktiikka, että pysähdytään ympyrään ja ruvetaan katselemaan ympärille, kyllä rassaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 106
Viestejä
4 668 828
Jäsenet
76 552
Uusin jäsen
Whinnish Fistler

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom