- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 651
^Eikä provosoitua. Ei oikeasti ole niin kiire ettei sitä ohituspaikkaa ehdi odottamaan.
editoit viestiäsi.
editoit viestiäsi.

Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sinähän se olit sitä mieltä että kirjoittaja on syyllinen ohittajien riskeihin.
En minä syytä. Kerroin vain.
Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?
Olikos näissä uusissa raskaan kaluston autoissa sellainen ominaisuus, että saattavat tarkoituksella pudottaa ylämäissä nopeuden jopa 60kmh?
Yritin tuosta etsiä informaatiota, en löytänyt. En epäile etteikö se toimi, mutta: Pollaani ei vain yksinkertaisesti mahdu ajatus, että tuosta olisi hyötyä, koska tähän saakka kulutusta on pienennetty syöttöä lisäämällä jolloin mäessä vauhti hidastuu vähemmän, pienemmälle vaihtoja tulee vähemmän ja juuri ennen mäen harjaa taloudellinen kuski nostaa jalan pois kaasulta ja antaa mäen kiihdyttää vauhti itsestään (ylinopeuteen). Kuorman kanssahan vauhti tippuu mäessä 20, jopa 40 km/h hitaammaksi joka tapauksessa ja pienemmässäkin on täysi suorituskyky käytössä.
Miten se VOI toimia?
No jopa on tekniikka kehittynyt. Tekee saman minkä asiasta perillä oleva kuski. Olisi mielenkiintoista kokeilla, miten se reagoi kun mäessä vetopyörä lipsahtaa tyhjää, osaako myös keventää teliä ja tarjota lukkoa tarpeen mukaan.Tarkoitat ilmeisesti näitä raskaanliikenteen vakkareita mitkä alottavat rullaamisen ennen mäen lakipistettä? Nimitys on topografinen vakionopeudensäädin, mm Scania, Mercedes-benz ja Volvo näitä käyttävät uusissa/korkeammin varustelluissa. Eihän se muutoin eroa normaalista vakkarista kuin sillä et sielä on gps säätämässä ja vertaamassa sitä olinpaikkaa ja menosuuntaa vähemmän yllättäen topograafisen kartan kanssa. Ainakin mersulla on asetettavissa ala- ja ylärajat kuinka paljon vauhti saa hidastua/kiihtyä vakkarin ollessa päällä, oletan vahvasti että scanialla ja volvolla sama homma.
Toimintaperiaate gps ja topografinen kartta. Uudemmat moisen mallin vakkarit antavat lisää kierroksia jos mäki ylittää tietyt vaateet, siitä miten auto ne laskee niin en voi kun heittää arvion et kuorman painon ja mäen nousujyrkkyyden ja pituuden perusteella. Mersut laskee sen kuorman painon ensimmäisissä jarrutuksissa. Ja ohan se siinä mielessä taloudellisempaa kun ei ihmis-kuljettaja todellakaan aina jaksa/viiti löysätä kaasua mäen harjan lähestyessä, tuollainen vakkarin tekee sen automaattisesti. Tuo muuten yllättävän isoa säästöä raskaalla liikenteellä kun voidaan rullata sen harjanteen yli ja kerätä vauhti sitten sinne 80kmh alamäessä ilman kaasua.
Rajoittimen voivat laittaa, ja hyvin usein nykyään onkin tasan 80 km/h. (Tai mihin haluavatkin. Nykyään Kiitolinjat ja muut ajavat alamäet jarrulla seisten, koska firma on kieltänyt ylinopeuden myös alamäessä)Oliko se vielä niin, että yrittäjä voi säätää vakkarin haluamakseen ja kuljettaja ei sille mitään voi?
Itsellekin jäi tuosta tieosuudesta fiilis että jäitä omaan hattuun koska muut haluaisivat ajaa kovempaa. Tietäisipä mikä karstanpoltto tai työpäivän aloitus- ja lopetusrutiinit siellä on taustalla mutta ei ole hyvä tie kaahailla. Vituttaa ajaa korsoon ja korsosta pois päin on kivaa ajaa kovaa?Tänään ihmetyttää Vantaan Korson ja Sipoon Nikkilän välinen tieosuus, taitaa olla Jokivarrentie nimeltään. Se on suurelta osin 80 km/h tietä ja juuri tänään vaimon kanssa juteltiin, että aika kovalta vauhdilta tuntuu sille tielle. Silti, vaikka menisi 83 km/h GPS-nopeutta tasaisesti koko matkan vakkarilla, lähes kaikki takaa tulevat ohittaa. Välillä vielä ne ohitukset on sellaisia, että ihan tuurin varaan laskevat ettei mutkan tai mäen nyppylän takaa tule vastaan autoa.
Ihmetyttää siksi, että ei oikeastaan millään muulla tiellä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan. Tieosuus on alle 10 km, silti ainakin pari ohittajaa löytyy joka kerta. Useimmiten sitten niiden ohittajien perät tulee vielä vastaan Nikkilän liikenneympyröissä tai Korson valoissa, ettei ajassakaan ole voitettu mitään.
Tarkoitin myös "ylämäkivakkaria" jos on säädetty mäen päälle 60kmh 80kmh alueella, niin se on sitten niin.Rajoittimen voivat laittaa, ja hyvin usein nykyään onkin tasan 80 km/h. (Tai mihin haluavatkin. Nykyään Kiitolinjat ja muut ajavat alamäet jarrulla seisten, koska firma on kieltänyt ylinopeuden myös alamäessä)
Tämä taisi lähteä ylläolevasta.Kuin turvallista se sitten on, kun sinun kertomasi mukaan muut autoilijat ottavat takiasi koko ajan järjettömiä riskejä?
En minä syytä. Kerroin vain.
Jos sitä 83km/h ajaa Martta 78v. tai Pentti 85v. ja Selänne ohittelee 105km/h lasissa, niin heistä ei kukaan tule tapojaan muuttamaan tai korttiaan palauttamaan. Eivätkä he tosin bbs:lle kirjoittele tai palstoja lue.
Mutta voihan tänne selkeästi kirjoittava ihminen, joka on havainnut kaavan siitä, miten ihmiset reagoivat hänen tapaansa ajaa, saada jonkun ajatuksen tai ainakin miettiii, voisinko tehdä jotain toisin? Saisinko aikaiseksi erilaisen lopputuloksen, jos muuttaisin tässä yhtälössä jotain?
Edelleen tarinassa ongelman luo se Selänne, ei Martta tai Pertti, tätä teidän Selänteiden on mahdoton ymmärtää, samalla se yhtälö muuttuu.
Mistä tietää, että joku on minäminäminä-tyyppi? Siitä, että se ärsyyntyy, kun joku ajaa edessä omasta mielestä liian alhaista ylinopeutta.Laita vakkariin 88/90, niin ei tarvi ihmetellä. Sinä siis taidat olla se, joka ärsyttää muita autoilijoita.
Paikkakunallani on "maan tapa" että kaikki ajavat polkupyörillä pitkin jalkakäytäviä.
Itse asiassa on harvinaista nähdä jonkun ajavan kadulla sääntöjen mukaan. Lisäksi autoilijat pitävät polkupyöräilijöitä ylitse muiten olevina; --
No se, että koko liikenne pitää jumittaa jotta päästetään väistämisvelvollisia eteen.
Mitä ilmeisimmin sekä pyöräilijät että autoilijat luulevat pyöräilijän olevan jalankulkija, muuta selitystä en keksi.
Toi on muuten kiva niille Turun motarilta sinne Kehä 2:lle liittyville, jos tuolla ajellaan 60:n sijaan 80 km/h. Noissa ajonopeuksissa kun ei riitä, että ottaa huomioon ne sillä hetkellä ympäröivät autot, ympäristön ja olosuhteet, vaan myös liittymät ja liittyjät tulisi pitää mielessä. Vähän sama kuin jossain 40:n rajoitusalueella, jossa on paljon asutusta, mutkittelevaa tietä ja useita pihateitä, joista liitytään isommalle tielle. Tuollaisilla usein ajetaan 60 km/h paikoissa, joissa pienemmiltä teiltä tuleville on kohtalaisen huono näkyvyys.Kehä 2 päädyssä pohjoiseen ajaessa tie erkautuu kahteen suuntaan. Vasen kaista jatkaa pohjoiseen/liittyy Turun suuntaan Turun motaria., oikea kääntyy Kauniaisiin päin ja liittyy Helsingin suuntaan Turun motaria. Vasemmalla kaistalla nopeusrajoitus tipahtaa 80km/h -> 60km/h tässä kohdassa. Oikealla kaistalla motarille liittyville jatkuu 80km/h, ja Kauniaisiin suuntaaville laskee 60km/h. Google Maps
Jostain kumman syystä vasemmalla kaistalla ajavat tuntuvat jatkavan tuota 80km/h hamaan tappiin asti (tai kun itse hidastaa niin takana tulevat liimautuvat puskuriin), mutta oikealla kaistalla tiputetaan vauhtia jo ennen kaistojen erkaantumista ja liitytään 100km/h motarille 70km/h vauhdista.
Liekö taas perstuntumalla ajamisesta kyse, kun mielletään oikealle kääntyvä kaista erkanemiskaistaksi, jolla usein hidastetaan?
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.Toi on muuten kiva niille Turun motarilta sinne Kehä 2:lle liittyville, jos tuolla ajellaan 60:n sijaan 80 km/h. Noissa ajonopeuksissa kun ei riitä, että ottaa huomioon ne sillä hetkellä ympäröivät autot, ympäristön ja olosuhteet, vaan myös liittymät ja liittyjät tulisi pitää mielessä. Vähän sama kuin jossain 40:n rajoitusalueella, jossa on paljon asutusta, mutkittelevaa tietä ja useita pihateitä, joista liitytään isommalle tielle. Tuollaisilla usein ajetaan 60 km/h paikoissa, joissa pienemmiltä teiltä tuleville on kohtalaisen huono näkyvyys.
Imukatoaa, niin loppuu tehot, ei vaan, onko kyse heistä jotka näkevät takaa jonkun lähestyvän vasentakaistaa, niin kiihdyttävät että kerkiävät hyvin eteen, ja sen tehtyään tiputtavat vauhdin normaaliksi.Ei nyt suurta vitutusta mutta ihmetystä aiheuttavat kerta toisensa jälkeen kuskit, jotka hidastavat vauhtiaan moottoritien ohituskaistalla. Ei siellä mielestäni kiihdyttääkään tarvitse, mutta jos edes pitäisi sen saman vauhdin, jota on oikealla kaistalla ajanut.
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.
Joo eipä tuossa suurta ongelmaa omalla kohdalla ole, hyvinhän tuon mutkan ja vauhdin liittymistä varten saa vähintään siinä 60:ssä pidettyä. Mutta ymmärrän, että jos yhtäkkiä iso osa autoista ajeleekin siellä 80 km/h, niin se ei palvele sen kohdan osalta sujuvaa liityntää. Vaikka pitäähän siihenkin liittyjän varautua ja sen mukaan toimia. Jos itse tulen Kehä II:lta kohti Turuntietä, en tiedä yhtäkään syytä, miksi pitäisi pitää se 80 km/h lasissa varsinkin, kun edessä ei muuta ole kuin 60:n aluetta. Ellei ole kiire sairaalaan. Ja jos on itse aikomassa Turunväylälle tuossa niin ei senkään takia kannata mielestäni turhaan vetää 80 km/h.Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.
Tästä kyllä samaa mieltä, aika moni ajelee vähän kaikkialla taajaman ulkopuolella motarit mielessä. Harmi kyllä jos tuon Turunväylälle liittymisen kokee mutkan takia jännittävänä, kun eihän toi kyllä kovin kummoinen ole, kuten sanoit.Alkuperäiseen kommenttiin liittyen nopeuserot selittynevät sillä, että porukka ajaa ihan normaalin vasen/oikea ryhmityksen mukaista vauhtia vaikka tuossa ei nyt motarista ole kyse. Oikealla kaistalla jokerina on Kiloon menijät, joille alkaa myöskin 60 km/h rajoitus. Pääosin taitaa kyllä se oikealle 1-tielle ryhmittyminen jännittävää vain sen mutkan takia. Ei se nyt kovin kummoinen jyrkkyydeltään ole, mutta...
Meillä maakunnassa lähes poikkeuksetta kaikki tiet ovat sellaisia keskustassa. Kun päästään taajaman rajoille niin sitten ne on järjestään myös mopoille sallittuja. Tällaisia pikkukaupungin "etuja", mutta toimii tosiaan meillä aika näpsäkästi.Vai ovatko nämä jalkakäytävät vain kevyenliikenteenväyliä, joissa saa pyöräillä.
Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.
Paikallistuntemus, niin se on sekä että, totta että jos tuttu pidempi reitti missä tuntee kaikki potenttiaaliset paikat, niin vähemmän trsessaavaa, mutta paikallistuntemuksella taasen tietää ettei kannata ohittaa, ohituskaista alkaa jossain, tai itse kääntymässä parinkymmenen kilomoerin sisään jokatapauksessa toisaalle. niin jos ei heti potenttiaalinen paikka tarjoutilaisuutta, niin .A) Paikallistuntemuksen puute. Eli siinä missä paikallinen on jo kiihdyttänyt edellä ajavan puskuriin kiinni ja lähtee ohi heti tien ollessa tyhjä, niin itse joutuu arvioimaan ohituspaikan sopivuutta, vaihtamaan pienemmälle ja ottamaan ohitettavan kiinni.
Yksi, kaksi , muutama ?Kun tuo motarinopeus ja ohittelu mainittiin niin hauska ilmiö on se että tiellä jossa levennetty ohituskaista (lisätty kaista siis) on vain siellä täällä niin moni ajaa sen kohdalla ihan passelia nopeutta, mutta sitten kun se kapenee yhdeksi kaistaksi niin sitten se vauhtikin taas hiipuu.
Päätä voi myös liikuttaa.Kun liitytään vauhdilla moottoritien liittymästä taajamatielle kärkikolmion takaa, ei kauheasti leikkaa kuskilla. Liikkuva auto jää helposti etupilarin taakse. Siksi pitää jopa pysähtyä. Kaikenlisäksi törmäys voi tulla kovalla nopeudella ihan puuntakaa tai sen pilarin. Kyllä pitää olla tyhmiä. Taksit ja ammattikuskit usein tekee niin.
Ite olen kyllä oppinut pysähtymään. Yhtäkkiä onkin auto edessä ja se tulikin etupilarin takaa.
Kyllä liikkuu.Päätä voi myös liikuttaa.
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Koska on epäselvyyttä, kumpi ehtii ympyrään ensimmäisenä? Ainakin jos vasemmalta ympyrää lähestyvä tulee kovalla nopeudella.
Helpompi välttää draamaa jos joku ajaa kovalla nopeudella ympyrää kohti. Jos itsellä ei ole kiire ja toisella on kiire niin mikäpä siinä. Sitten on myös mummot, vaarit ja autokoulun autot jne. Tai takakontissa on jotain herkästi räjähtäviä kemikaaleja jne.Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Jos sieltä tullaan selvää ylinopeutta aggressiivisesti, ja omassa takaluukussa on kasseista leviävät ostokset tai kopassa oleva kissa, niin ilman muuta jäädään odottamaan kuin painetaan nasta laudassa ympyrään jotta ehditään ensin koska minä ja minun oikeudet. Ja levinneet ostokset ja pahoinvoiva kissa. Ihmisten autoissa tapahtuu sisällä kaikenlaista, mitä emme näe. Pinna ja stressi lienee elämässä jo melkoisen korkealla, jos tällaiset ärsyttää liikenteessä.Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Kyllä sinne ympyrään saa mennä ihan omaa rauhallista vauhtia. Ei tarvitse välittää siitä mitä vauhtia joku toinen on ympyrää lähestymässä. Kaikkien turvallisuuden kannalta parempikin jos tuollaiset ylinopeutta kaahaavat joutuvat vähän hidastamaan.Jos sieltä tullaan selvää ylinopeutta aggressiivisesti, ja omassa takaluukussa on kasseista leviävät ostokset tai kopassa oleva kissa, niin ilman muuta jäädään odottamaan kuin painetaan nasta laudassa ympyrään jotta ehditään ensin koska minä ja minun oikeudet. Ja levinneet ostokset ja pahoinvoiva kissa. Ihmisten autoissa tapahtuu sisällä kaikenlaista, mitä emme näe. Pinna ja stressi lienee elämässä jo melkoisen korkealla, jos tällaiset ärsyttää liikenteessä.
Toki saa mennä, siitä ei ole kyse. Jos joku kuitenkin haluaa huolettomampaa ajoa omalle pääkopalle, toimii silloin niin kuin itselle parhaiten siinä tilanteessa sopii. Jos kokee että voisi kaverin ottaa kylkeen tai lähelle sitä menemällä oman oikeuden mukaan normaalia vauhtia eteen, silloin tehdään niin. Valintoja kaikki. Lähinnä osoitin, että kaikki eivät halua hakea konfliktia tien päällä vaan pelaavat aina turvallisuus ja matkan mutkittomuus edellä kaikissa tilanteissa. Itse en jää odottelemaan ympyrään, vaan lähinnä yritän päästä niihin syihin miksi näin toimitaan.Kyllä sinne ympyrään saa mennä ihan omaa rauhallista vauhtia. Ei tarvitse välittää siitä mitä vauhtia joku toinen on ympyrää lähestymässä. Kaikkien turvallisuuden kannalta parempikin jos tuollaiset ylinopeutta kaahaavat joutuvat vähän hidastamaan.
Helpompi välttää draamaa jos joku ajaa kovalla nopeudella ympyrää kohti. Jos itsellä ei ole kiire ja toisella on kiire niin mikäpä siinä. Sitten on myös mummot, vaarit ja autokoulun autot jne. Tai takakontissa on jotain herkästi räjähtäviä kemikaaleja jne.
En lukenut alkuperäisiä viestejä perjantain kunniaksi. Mietin vain sitä miksi omaa tahtia ajaminen häiritsisi muita liikenteen käyttäjiä.Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo täsäs omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut.
Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään.
Missäpäin tuollainen ympyrä on missä kuljettaja pysähtelee kolmiontaa haitaksi asti. Jotain jännää ilmeisesti siinä on tai, sitten joku paikallinen tapa.Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo tässä omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut, koska olisi ollut ihan itsestään selvää, miksi se kaveri siinä ympyrän edessä odottelee.
Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään. Yksi odotteli jopa sellaista autoa, joka oli juuri tullut ympyrään vastakkaisesta suunnasta, eli siitä olisi ehtinyt useampikin auto mennä ympyrään.
Missäpäin tuollainen ympyrä on missä kuljettaja pysähtelee kolmiontaa haitaksi asti. Jotain jännää ilmeisesti siinä on tai, sitten joku paikallinen tapa.
Varmaan silleensä että noin radikaalin kuuloista käytöstä ei ole kysyjä itse nähnyt, enkä minäkään muista ihan noin arkaa käytöstä, vaikka liikenneympyröiden luvatussa kaupungissa asunkin (mainitsin pari päivää sitten kommentissa siitä). Ihan jäi mietityttämään että onko joku harvinaisempi kaksikaistainen ympyrä vai mikä juttu, jos tuollainen on niin yleistä että se jää mieleen vaivaavana/ärsyttävänä asiana eikä satunnaisena yksittäistapauksena.Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Sori, tarina sai miettimään että onko siinä ympyrässä jotain sellaista mikä saa kuskit varovaisiksi. Tai sitten paikallinen juttu.Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity(* millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
Sori, tarina sai miettimään että onko siinä ympyrässä jotain sellaista mikä saa kuskit varovaisiksi. Tai sitten paikallinen juttu.
Mutta tulkkaan että kyse paikallisesta jutusta, ja ehkä siellä se idiootti sana on lempeämpi miten itse sen miellän.
Ajo-opetus jossain vaiheessa mainittu, niin tuli mieleen että olisi siellä painotettu varovaisuutta kiertoliittymään kolmiontakaa tullessa. tai jotain lehtijuttua, ympyrästä, tai jopa kolariartikkelli.
Jos autokoulussa vaadittaisiin sujuvaa (lue: hyökkäävää) ympyräkäyttäytymistä niin se olisi kyllä vastoin autokoulun muita opetuksia. Siellä aina painotetaan että ei ole kiire ehtiä mihinkään väliin kolmion takaa vaan ihan oman tunteen mukaan voi edetä ilman kiirettä. Sitten kun tuntuu hyvältä mennä niin menee vasta sitten eikä väkisin ennen sitä. Kiirehtiminen on kuulemma pilannut monia inssejä. Varmuus ja vauhti tulee sitten kokemuksen myötä kyllä.
Niin no mikä on olemattomia ja mikä on riittävästi tilaa? Ihmiset reagoivat eri nopeuksilla ja huomiokyky on eri tasoista. Jollakin saattaa auton liikkeelle saaminen ottaa aikansa kun kytkimen ja kaasun kanssa pelaa.Ehkä meidän autokoulu sitten kaipaa remonttia, jos sen opeilla liikenteeseen tulee kuskeja, jotka paskovat liikenteen. En tarkoita sitä, että tehtäisiin mitään vaarallisia tai riskaabeleja liikkuja. Vaan tarkoitan ihan sitä, että autokoulussa pitäisi opettaa enemmän hahmottamaan tilanteita siten että kuski ymmärtää milloin on tilaa ja aikaa mennä ja milloin ei. Eli nämäkin tilanteet olivat sellaisia, että kuskin olisi 100 % turvallista mennä liikenneympyrään sisään, mutta ei uskalla, koska pelkää olemattomia.