Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä? Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa ja kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that. Etäisyys vaan maksimille niin hyvin pärjää.
 
Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä? Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa ja kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that. Etäisyys vaan maksimille niin hyvin pärjää.
Aiempaan muokatuvaan vakkerikeskusketeluun liittyen.
Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä?
mm se ettei vauhti pumppaa.

Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa
Adaptiivisten yleinen ongelma nimenomaan se ettei niissä riittä kyvyt motari, eikä oikein valtatie nopeuksiin. (ei siis kritisoitu sitä että jos joku kyvykäst adaptiivinen toteutus sen homman pystyisi hoitaan,)

kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that.
Ajatus ei ollut ohittaa. Nelikaistaisella tiellä se toki onnistuu sen enempää ihmettelemättä vakkarrilla, adaptiivisella tai ilman.
Tyypillisella kaksikaistaisella tyypillisesti työläämpää ja jos sen enisimmäisen paikan haluaa hyödyntää, niin usein vaatii aktiivista ennakoivaa ajamista. Siinäkin hyvä vakkarri plussaa.
 
Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä? Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa ja kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that. Etäisyys vaan maksimille niin hyvin pärjää.
Isolla välillä ei tarvitse pitää hetkellistä nopeutta samana kuin edessä, vain keskinopeus pitää olla sama. Kun väliä on melkein kilometri ja edessä oleva possujuna pysähtyy odottamaan että jonon eka kääntyy vasemmalle, itsesi ei tarvitse tehdä enempää kuin painaa kerran vakkarista -5km/h ja sitten joskus minuutin päästä +5km/h.
 
Isolla välillä ei tarvitse pitää hetkellistä nopeutta samana kuin edessä, vain keskinopeus pitää olla sama. Kun väliä on melkein kilometri ja edessä oleva possujuna pysähtyy odottamaan että jonon eka kääntyy vasemmalle, itsesi ei tarvitse tehdä enempää kuin painaa kerran vakkarista -5km/h ja sitten joskus minuutin päästä +5km/h.
En mä jaksa ainakaan miettiä tollaisia. Laitan vakkarista 105km/h ja painan ohi jos tuntuu siltä että mennään liian hitaasti. Jonoa en kyllä ala ohittelemaan, vaan menen sitten sen adaptiivisen voimin.

Motarilla tosiaan tuo acc ei toimi, siellä normi vakkari on parempi.
 
En mä jaksa ainakaan miettiä tollaisia
Tää on varmaan yksi syy miksi niin monet ajaa possujunassa. Ei hahmoteta että keskinopeus voi olla sama helpolla huomioinnilla olipa väli edessä menevään lyhyt tai pitkä. Itse ajan juuri kuten edellä mainittu, eli pitkä väli possujunaan, ja arvioin keskinopeuden. Todella moni ohittaa ihan siitä ilosta että pääsevät sitten kyykkimään possujunan jatkoksi.

Pakko olla myös joku kyvyttömyys visualisointiin, en keksi muutakaan syytä. Koska vahvasti epäilen että se on niin paljon kivempaa ajaa siinä possujunassa muiden pakokaasuja sniffaten ja jarrua polkien.
 
Tää on varmaan yksi syy miksi niin monet ajaa possujunassa. Ei hahmoteta että keskinopeus voi olla sama helpolla huomioinnilla olipa väli edessä menevään lyhyt tai pitkä. Itse ajan juuri kuten edellä mainittu, eli pitkä väli possujunaan, ja arvioin keskinopeuden. Todella moni ohittaa ihan siitä ilosta että pääsevät sitten kyykkimään possujunan jatkoksi.

Pakko olla myös joku kyvyttömyys visualisointiin, en keksi muutakaan syytä. Koska vahvasti epäilen että se on niin paljon kivempaa ajaa siinä possujunassa muiden pakokaasuja sniffaten ja jarrua polkien.
Sitä junaakin voisi pienentää jos porukka vaan ohittaisi jonon kärjen vähän rohkeammin ja ajaisi vaikka lievää ylinopeutta kuitenkin niin ettei kamerat välähtele.
 
Aamen. En voisi olla enempää samaa mieltä. Ajelen viiden maissa töihin ja jo silloin muutoin tyhjällä tiellä vastaan tulee autoja joiden persuksissa on toinen auto. Mikään järjellinen syy ei pysty perustelemaan sellaista käyttäytymistä.

Tämä on hyvinkin mielenkiintoinen psykologinen juttu, sillä joskus kun on tullut ajettua letkassa jonkun perässä ja lähet ohi ja perässä tulee autoja ja jatkat vähän reippaammin etenemistä niin eikös lähes aina takanatuleva aja lähes takapaksiin kiinni, vaikka lähtötilanteessa eroa ohitustilanteessa jälkeen monta sataa metriä ja oma etenemisnopeus on sillä rajalla ettei mahdollinen vastaantuleva partio ehkä vielä kääntyisi perään...ja sitten jäädään siihen kymmenen metrin päähän junnaamaan perässä. Olettaisin että moinen toimenpide vaatii 80-alueella reippaasti yli satasen nopeuden
Pakko sen on olla joku alkeellinen laumavaisto.
Itse ajan adaptiivinenvakkari päällä lähes aina (tikkari+10km/h), joten myös ohituskaistoilla kanssa-autoilijoissa tapahtuva mystinen nopeuden lisääntyminen on myös hyvinkin tuttua :)

Vitutusta taas aiheuttaa valoihin liruttelijat 1-2 km/h vauhdilla, varsinkin keskustoissa ruuhka-aikana ja kiihdytyskaistan perimmäistä tarkoitusta ymmärtämättömät "liitynpä tähän 100-alueelle kuuttakymppiä ja sitten lämäsen kaasun pohjaan"-lahko ja tämän alatyyppi "en ymmärrä että kiihdytyskaistalta liitytään kolmion takaa ja oletan että minua väistetään automaattisesti, koska en osaa sovittaa nopeuttani edes siihen ainoaan autoon joka vierelläni ajaa"

Ugh.
 
Jonoa en kyllä ala ohittelemaan, vaan menen sitten sen adaptiivisen voimin.

Näissä jonoissa on tosiaan se ongelma, että vastaantulijan kaistan kautta pitkän jonon ohittaminen ei ole enää kovinkaan turvallista. Ohituskaistalla tuosta pääsis turvallisesti ohi, mutta näillä possujunilla on taipumus ohituskaistan ajaksi nostaa nopeutensa sinne +20-30 km/h yli rajoituksen, jolloin sen ohittaminen vaatisi törkeää ylinopeutta.
 
Tuohon possujunakeskusteluun: minä ainakin ajan jonossa jos se liikkuu hitaammin kuin mitä itse haluaisin, niin pääsen siitä ehkä mahdollisesti ohi. Toki koitan pitää järkevää turvaväliä. Jotain kilometrin väliä jos pitää niin aika mahdotonta päästä ohi. Tietenkin sitten jos jono on niin pitkä ettei ole mitään toivoa päästä ohi, niin saattaisi olla järkevämpää jättäytyä enemmän taakse.

Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.
 
Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.

Joku tässä ketjussa jo antoikin hyvän analyysin. Nämä henkilöt ovat luonteeltaan sellaisia, että alistuvat ajamaan sillä nopeudella, minkä joku muu kuski heille määrittelee :) Ei siihen tarvitse kuin pari tuollaista, niin alkaa olla jo sellainen jono, että jos takaa tulee järkeväkin kuljettaja, niin ohittaminen ei enää ole turvallista.
 
Olipa taas tapaus. Olin liittymässä motarille ja siinä oli suht pitkä kiihdytyskaista, joten sain vauhdin hyvin matchattyä muuhun liikenteeseen. Sopiva välikin oli katottuna. Kun liittymä lähestyi, niin motarilla se jonka eteen olin menossa, alkoikin kiihdyttää vauhtia ja lähestyi kokoajan. Painoin hieman lisää kaasua ja tämä sankari painaa lisää. Lopulta kun hänen eteensä liityin, niin innostus ajamiseen lakkasi ja alkoi hiljentämään vauhtia ja jäi koko ajan kauemmas ja kauemmas. Eli oli päivänselvää että hän kiihdytti vain ja ainoastan siksi, etten pääsisi liittymään hänen edellensä. Mitä näillä liikkuu päässä?
 
Noita kilpa-ajoja näke päivittäin, jos vaikka on kaista loppumassa.

Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.

Voihan ola että ohittajat jäävät aina siihen eteen, jolloinsinun pitäisi koko ajan hiljenträä saadaksesi tilaa, ja näin taaksesi tulee myös jono ;-)

Mutta tässä juonteessakin moni selittää että ei saa ajaa muita kuin sitä yhtä nopeutta, sitä joka on kalibroitu just siksi 120km/h, eikä mikään mittarinopeus, eikä mikään omavalintainen nopeus. Ja jos kaikki ajaa täsmälleen 120km/h niin aika tavalla possujunalta se voi näyttää. Toki tuollaista ei todellisuudessa voisi olla edes teoriassa, koska ihminen joka moista vaatii, haluaa kuitenkin itse vapauden ajaa ylinopeutta, ja moottoritiellä on vehkeitä joilla saa ajaa vain esim. satasta. Ja vehkeitä jotka ei edes kulje sataakahtakymppiä. Jonojen muodostuminen on vaan väistämätöntä.
Toki on myös ihmisiä jotka ei pysty päättämään millaista nopeutta ajaisivat, ja saavat rauhan vasta kun edessä ajaa joku joka kertoo millä vauhdilla mennään.
 
Kun ei ole tullut pitkään aikaan ajettua kovin paljoa, niin täytyy myöntää että nuo motarin rampit kyllä vaatii taas hieman harjoittelua omalla kohdalla. Joillain ei näe kovin kauas taakse, tai sitten ovat vaan lyhyitä.
 
Totta tuokin, ja jos on joku siltahökötyspilurallikuvio takana, jossa vedetään viittäkymppiä, niin kertakiihdyttäminen laakista sataankahteenkymppiin on aika muutos ajotapaan.
 
Kyllähän liikenne olisi paljon sujuvampaan, jos pidettäisiin pitkiä turvavälejä.

Kai ajokortin on voinut suorittaa kirjekurssina, kun on noinkin yksinkertainen asia vaikea käsittää. Usko menee ihmisyyteen, mutta mikäpä siinä. Ite pidän pitkän välin, eikä tarvitse odottaa ohittelupaikkoja juurikaan.
 
Noi liittymisen estäjät kuuluu samaan kategoriaan kuin vetoketjumallin ja muiden vastaavien estäjät. Välillä on saanu lukea ihan suoraan jostain autoiluun liittyvän uutisen kommenttikentästä näitä juttuja, että kukaanhan ei mun edelle tule jne. Noilla kavereilla on varmaan joku krooninen vitutus ajamiseen tai kanssa-ajajiin liittyen ja kaikki liike tien päällä nähdään sikailuna.
 
Noo, jos ajatellaan mikä valtaosin ihmisiltä on jäänyt liikenteessä koskaan tajuamatta, on oma vilkuttaminen etukäteen. Toki on myös vilkkukriittisiä, jotka ei koskaan vilkuta, tai niillä on sähkövikainen auto. Saksalaiset mustat autot, nissä näkee eniten sähkövikoja ,-)
 
Olipa taas tapaus. Olin liittymässä motarille ja siinä oli suht pitkä kiihdytyskaista, joten sain vauhdin hyvin matchattyä muuhun liikenteeseen. Sopiva välikin oli katottuna. Kun liittymä lähestyi, niin motarilla se jonka eteen olin menossa, alkoikin kiihdyttää vauhtia ja lähestyi kokoajan. Painoin hieman lisää kaasua ja tämä sankari painaa lisää. Lopulta kun hänen eteensä liityin, niin innostus ajamiseen lakkasi ja alkoi hiljentämään vauhtia ja jäi koko ajan kauemmas ja kauemmas. Eli oli päivänselvää että hän kiihdytti vain ja ainoastan siksi, etten pääsisi liittymään hänen edellensä. Mitä näillä liikkuu päässä?
Näitä sankareita muuten liikenteessä riittää oli sitten millainen ohitustilanne tahansa kyseessä tai sitten liityttäessä muuhun liikennevirtaan.

Itse olen vaan tuikannut ensimmäiseen auton mittaiseen väliin ja nostanut kaasulta, siinäpä sitten heiluttelevat käsiään tms. kun eivät ole tilaa tehneet/turvaväliä pitäneet.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa taas tapaus. Olin liittymässä motarille ja siinä oli suht pitkä kiihdytyskaista, joten sain vauhdin hyvin matchattyä muuhun liikenteeseen. Sopiva välikin oli katottuna. Kun liittymä lähestyi, niin motarilla se jonka eteen olin menossa, alkoikin kiihdyttää vauhtia ja lähestyi kokoajan. Painoin hieman lisää kaasua ja tämä sankari painaa lisää. Lopulta kun hänen eteensä liityin, niin innostus ajamiseen lakkasi ja alkoi hiljentämään vauhtia ja jäi koko ajan kauemmas ja kauemmas. Eli oli päivänselvää että hän kiihdytti vain ja ainoastan siksi, etten pääsisi liittymään hänen edellensä. Mitä näillä liikkuu päässä?
Voihan se olla, että vastapuoli kiroilee samaan tapaan. Ajatuksenluku on hankala laji, ja ehkä tämä toinen ajatteli tilanteen esim. niin, että liittyjä ei tunnu saavan vetoa päälle. Tai sitten kysessä oli juuri miniminäminä, mutta tämä yleensä tulee ilmi valojen vikutteluna tms.
Näitä vastaavia tilanteita näkee aina silloin tällöin, mutta onneksi vahinkoja sattuu harvoin. Yleensä se edellyttää molempien osapuolten karkeita virheitä.
 
Tulipa noista liitynnän estäjistä mieleen toinen lievästi ärsyttävä ajattelematon tapa liittyen vilkkuun ja muiden huomioimiseen. Otetaan nyt esimerkiksi tuo Keilaniemen ohittava Keilarannan ja Karhusaarentien risteys kohti Kuusisaarta, jossa kahdella kaistalla pääsee eteenpäin ja oikealta kaistalta myös kääntymään Keilaniemeen. Vasen kaista jatkuu risteyksen yli ja päättyy tämän jälkeen.


Helsinkiin päin ajaessa tekisin keskimäärin niin, että pysyn oikealla kaistalla, mikäli siinä on noin viisi autoa ja korkeintaan ensimmäisellä vilkku oikealle. Jos kaikilla tai suurimmalla osalla olisi vilkku, valitsisin vasemman kaistan, jotta ei tarvitse jäädä odottelemaan muiden kääntymistä Keilaniemeen. Välillä tämä toimii, mutta nytkin on lyhyen ajan sisään käynyt muutaman kerran niin, että jään oikealle kaistalle arviolta kuudenneksi autoksi, sillä yhdelläkään ei ole vilkkua. No mitä käy vihreiden vaihtuessa? Osalla pärähtää se vilkku oikealle. Osa taas jatkaa kohti risteystä ja täsmälleen siinä risteyksen kohdalla laittaa vilkun ja kääntyy.

Ei ole mikään iso ärsytys, mutta kyllä se alitajuisesti lämmittää mieltä saapuessa tällaisiin risteyksiin huomatakseen, että kaikilla kääntyvillä autoilla on se vilkku päällä jo valmiiksi. Tällöin voi myöhemmin paikalle lipuvat autot valita kaistansa viisaammin, tulee kaistat fiksusti täytettyä ja useampi auto pääsee jatkamaan matkaansa samoilla vihreillä. Itselläni kun on se selkärankaan juurtunut tapa, että laitan vilkun aina päälle jo valmiiksi risteykseen saapuessa tai valoihin pysähtyessä. Ei sitä edes mieti. Vähän niin kuin se vilkun näyttäminen hyvissä ajoin ennen liikenneympyrästä poistumista, vaikkei edes tiedä, tuleeko sieltä autoja, joita se kiinnostaisi.
 
Noi liittymisen estäjät kuuluu samaan kategoriaan kuin vetoketjumallin ja muiden vastaavien estäjät. Välillä on saanu lukea ihan suoraan jostain autoiluun liittyvän uutisen kommenttikentästä näitä juttuja, että kukaanhan ei mun edelle tule jne. Noilla kavereilla on varmaan joku krooninen vitutus ajamiseen tai kanssa-ajajiin liittyen ja kaikki liike tien päällä nähdään sikailuna.
Turvaväli, turvaväli, jos turvavälit kunnossa, niin rampilta liittyminen sujuu.


Ilmeisesti tällaisiakin on olemassa, mutta löytyy myös toimivia, joten ei voi yleistää.
Ketjussa paljon viestejä, en tuossa lähtenyt erikseen mainitsemaan että esim Volvolla joissain malleissa jonkinlaista kyvykkyyttä. Valitisin "yleinen" sanan kuvaamaa sitä että poikkeuksiakin liikenteessä on.
 
Kun ei ole tullut pitkään aikaan ajettua kovin paljoa, niin täytyy myöntää että nuo motarin rampit kyllä vaatii taas hieman harjoittelua omalla kohdalla. Joillain ei näe kovin kauas taakse, tai sitten ovat vaan lyhyitä.
Vauhti samaan kuin päätien rajoitus mahdollisimman aikaisin, mutta heti kun on näkyvyyttä niin pitäisi katsoa se väli mihin pyrkii ja sitten viestiä päätien kuskeille menevänsä siihen väliin sovittamalla nopeuden niin että osuu siihen.

Ja jos edessä on toinen tyyppi kiihdyttämässä niin jätä alkuun siihen reilusti väliä, 5-6 sekuntia että sen jälkeen voit tehdä rauhassa tarvittavat havainnot muiden etenemisestä päätiellä.

Jos nopea kiihdytys ei tule selkärangasta niin sitäkin kannattaa käydä pari kertaa treenaamassa etukäteen hiljaisena aikana.

muoks: riippumatta äskeisistä ohjeista, jos siellä päätiellä näkyy vaan yksi auto tulossa, niin unohda muut ohjeet ja liity sen taakse.
 
Voihan se olla, että vastapuoli kiroilee samaan tapaan. Ajatuksenluku on hankala laji, ja ehkä tämä toinen ajatteli tilanteen esim. niin, että liittyjä ei tunnu saavan vetoa päälle. Tai sitten kysessä oli juuri miniminäminä, mutta tämä yleensä tulee ilmi valojen vikutteluna tms.
Näitä vastaavia tilanteita näkee aina silloin tällöin, mutta onneksi vahinkoja sattuu harvoin. Yleensä se edellyttää molempien osapuolten karkeita virheitä.

No ei sen moottoritiellä jo ajavan pidä mitään sopeutuksia edes tehdä, koska se on liittyjän tehtävä.

Toisekseen minulla oli siinä jo reilu 50 metrin etumatka joten ei motarilla olevalla pitäisi olla mitään syytä kuvitella että ”en saa vetoja päälle”. Kyllä tuossa oli kyse pelkästä kiusanteosta.
 
No ei sen moottoritiellä jo ajavan pidä mitään sopeutuksia edes tehdä, koska se on liittyjän tehtävä.
Ei pidäkään, mutta tämä tuntuu olevan yllättävän vaikea tajuta useille autoilijoille.
Toisekseen minulla oli siinä jo reilu 50 metrin etumatka joten ei motarilla olevalla pitäisi olla mitään syytä kuvitella että ”en saa vetoja päälle”. Kyllä tuossa oli kyse pelkästä kiusanteosta.
Jos väli oli noin suuri, niin sitten se on selvä tapaus.
 
Noi liittymisen estäjät kuuluu samaan kategoriaan kuin vetoketjumallin ja muiden vastaavien estäjät. Välillä on saanu lukea ihan suoraan jostain autoiluun liittyvän uutisen kommenttikentästä näitä juttuja, että kukaanhan ei mun edelle tule jne. Noilla kavereilla on varmaan joku krooninen vitutus ajamiseen tai kanssa-ajajiin liittyen ja kaikki liike tien päällä nähdään sikailuna.

Tästä muistuukin mieleen tapaus, jossa kaksi kappaletta "ja muahan ei ohiteta/ohitan itse kaikki" olivat kohdanneet ja katselin aika makaaberia näytöstä, kun kaksikko vetää peräkanaa ja sitten rinnan satasen alueella pauttiarallaa 150-160 km/h. Tie muuttui kasikympin alueeksi ja kumpikaan ei vaan luovuta...kunnes sillan alla passissa ollut partio lähti perään ja muutaman kilometrin jälkeen ryhmä oli levikkeellä somasti parkissa.

Ei saisi olla vahingoniloinen, mutta olin.

Voi myös veikata, mitkä olivat autojen merkit :)
 
Jos väli oli noin suuri, niin sitten se on selvä tapaus.
Jos motorilla joku lähtee muutteleen nopeutta rampin kohdalla, niin se pitäisi olla hyvin harkittua, jos turvavälit kunnossa niin hyvin harvoin tarvetta.

Sitä en tiedä mitä kertomasi kuskin idea ollut, tarinasta tulee myös se mieleen että pitkällä ajokokemuksella ajatteli helpottaa, ehkä saatto olettaa siis että sieltä rampilta tullaan taakse.

Tietenkin jos rampilta tulia on siellä 50 metrin päässä kiihdytyskaistalla vilkku vasemmalle kaistanvaihtoa mielessä, niin ei siinä motarilla millään kokemuksella kiihdytetä, päinvastoin varaudutaan hiljentämiseen.
 
Turvaväli, turvaväli, jos turvavälit kunnossa, niin rampilta liittyminen sujuu.
Näin se on, ruuhka-aikaan tuo turvaväli ei vaan oikein kunnolla toteudu. Siihen kun lisätään arvonta, että littyyköhän etu- vai takapuolelle ja rampista on liittymässä jonollinen autoja, niin toisinaan alkaa tilanteita syntymään.
 
Jos motorilla joku lähtee muutteleen nopeutta rampin kohdalla, niin se pitäisi olla hyvin harkittua, jos turvavälit kunnossa niin hyvin harvoin tarvetta.

Sitä en tiedä mitä kertomasi kuskin idea ollut, tarinasta tulee myös se mieleen että pitkällä ajokokemuksella ajatteli helpottaa, ehkä saatto olettaa siis että sieltä rampilta tullaan taakse.

Tietenkin jos rampilta tulia on siellä 50 metrin päässä kiihdytyskaistalla vilkku vasemmalle kaistanvaihtoa mielessä, niin ei siinä motarilla millään kokemuksella kiihdytetä, päinvastoin varaudutaan hiljentämiseen.
Ajattelin, että tilanne on ns. normaali moottoritielle liittyminen, jolloin liittymästä tuleva haluaa väkisin moottoritiellä olevan jonon viimeisen edelle vaikka tämän takana ei ole muuta kuin tyhjää tietä. Tällöin motarilla jo olevan pieni vauhdin lisäys voi helpottaa tielle liittymistä jos liittyjä ei siinä onnistu. Tällä kertaa tilanne vaikutti kuitenkin olevan täysin toisenlainen.
 
Nuorilla on outoja käsityksiä joka asiasta, ja omista kyvyistä nyt ainakin, mutta en sanoisi että se pitkä kokemuskaan paljoa auttaa, ei mun 70-vuotias veljenikään osaa vilkuttaa, niin että siitä mitään iloa olisi kenellekään. ;-D
 
Piti ihan ottaa kuvia tuohon adaptiiviseen vakkariin liittyen.
Ensimmäisessä kuvassa tutkan ensihavainto. Vasemmasta ylänurkasta toinen alaspäin on etäisyys kohteeseen.
Toisessa adapdoitunut tasanopeus, jollaista etäisyyttä auto pitää edellä menevään ja siitä kojelauta kuva miltä näyttää.
Lopuksi edellä mennyt sai ensin kiihdytettyä ja sitten hidasti. Hidastuksen aikainen etäisyys jota lähemmäksi adaptiivinen ei tässä nopeudessa mennyt.
Autona volvo V60 -11 automaatti adaptiivisella vakkarilla ja jono assistantilla. Todellakin käytän taajamissakin.
 

Liitteet

  • Ensi_havainto.png
    Ensi_havainto.png
    317,4 KB · Luettu: 97
  • Tasanopeus.png
    Tasanopeus.png
    319,5 KB · Luettu: 106
  • Tasanopeus.jpg
    Tasanopeus.jpg
    123,2 KB · Luettu: 92
  • Hidastaa.png
    Hidastaa.png
    313,1 KB · Luettu: 81
Tänään ihmetyttää Vantaan Korson ja Sipoon Nikkilän välinen tieosuus, taitaa olla Jokivarrentie nimeltään. Se on suurelta osin 80 km/h tietä ja juuri tänään vaimon kanssa juteltiin, että aika kovalta vauhdilta tuntuu sille tielle. Silti, vaikka menisi 83 km/h GPS-nopeutta tasaisesti koko matkan vakkarilla, lähes kaikki takaa tulevat ohittaa. Välillä vielä ne ohitukset on sellaisia, että ihan tuurin varaan laskevat ettei mutkan tai mäen nyppylän takaa tule vastaan autoa.

Ihmetyttää siksi, että ei oikeastaan millään muulla tiellä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan. Tieosuus on alle 10 km, silti ainakin pari ohittajaa löytyy joka kerta. Useimmiten sitten niiden ohittajien perät tulee vielä vastaan Nikkilän liikenneympyröissä tai Korson valoissa, ettei ajassakaan ole voitettu mitään.
 
Tänään ihmetyttää Vantaan Korson ja Sipoon Nikkilän välinen tieosuus, taitaa olla Jokivarrentie nimeltään. Se on suurelta osin 80 km/h tietä ja juuri tänään vaimon kanssa juteltiin, että aika kovalta vauhdilta tuntuu sille tielle. Silti, vaikka menisi 83 km/h GPS-nopeutta tasaisesti koko matkan vakkarilla, lähes kaikki takaa tulevat ohittaa. Välillä vielä ne ohitukset on sellaisia, että ihan tuurin varaan laskevat ettei mutkan tai mäen nyppylän takaa tule vastaan autoa.

Ihmetyttää siksi, että ei oikeastaan millään muulla tiellä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan. Tieosuus on alle 10 km, silti ainakin pari ohittajaa löytyy joka kerta. Useimmiten sitten niiden ohittajien perät tulee vielä vastaan Nikkilän liikenneympyröissä tai Korson valoissa, ettei ajassakaan ole voitettu mitään.

Laita vakkariin 88/90, niin ei tarvi ihmetellä. Sinä siis taidat olla se, joka ärsyttää muita autoilijoita.
 
Laita vakkariin 88/90, niin ei tarvi ihmetellä. Sinä siis taidat olla se, joka ärsyttää muita autoilijoita.
Näin se taitaa olla. Pitäydyn kuitenkin nykyisessä ajotavassani, turvallisuus edellä. Kiitos kommentista.
Jos _GPS-nopeus_ on 83km/h niin eiköhän siellä vakkarissa/mittaristossa ole jo aika lähelle ainakin se 88km/h
Mittarivirhe tuossa nopeudessa on tosiaan 3-4 km/h, jonka otan huomioon että GPS-nopeus on sen 83 km/h.
 
Piti ihan ottaa kuvia tuohon adaptiiviseen vakkariin liittyen.
Ensimmäisessä kuvassa tutkan ensihavainto. Vasemmasta ylänurkasta toinen alaspäin on etäisyys kohteeseen.
Toisessa adapdoitunut tasanopeus, jollaista etäisyyttä auto pitää edellä menevään ja siitä kojelauta kuva miltä näyttää.
Lopuksi edellä mennyt sai ensin kiihdytettyä ja sitten hidasti. Hidastuksen aikainen etäisyys jota lähemmäksi adaptiivinen ei tässä nopeudessa mennyt.
Autona volvo V60 -11 automaatti adaptiivisella vakkarilla ja jono assistantilla. Todellakin käytän taajamissakin.
Kiitos.
Eli paukut riitti havaita n.130m, 70 metriin meni.
Mielikuvu että johonkin toisen merkkiseen vanhaa malliin tuli jossain softa päivityksessä lisää etäisyyttä adaptiiviseen.

Taajamiin soivapeli

(Edit, nokkakuvasta toki vaikea mutuilla, mutta ihan mahdollista että siinä se 70metriä löytyy)
Näin se on, ruuhka-aikaan tuo turvaväli ei vaan oikein kunnolla toteudu.
Hurjempaa se on siellä rampilla(kin), mistä tullaan possujunassa , tarvi edes ruuhkaa riittää että muutama possu sattuu kohdille. Jonon viimeinen vilkuton saksalaisen kuski sitten sulkuviivan yli antamaan lisäjännitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuin turvallista se sitten on, kun sinun kertomasi mukaan muut autoilijat ottavat takiasi koko ajan järjettömiä riskejä?

Ohitettavan gaslighttaaminen tuntuu olevan yllättävän tiukassa. Autoilijan kaksi velvollisuutta: pidä turvaväli jotta itselläsi ja mahdollisella ohittajallasi on tilaa, sekä pidä nopeus tasaisena. Kaikki riskinotto on ihan puhtaasti ohittajan vastuulla.
 
Huomautus - olkiukkoilu, älä pistä sanoja toisen käyttäjän suuhun
Ohitettavan gaslighttaaminen tuntuu olevan yllättävän tiukassa. Autoilijan kaksi velvollisuutta: pidä turvaväli jotta itselläsi ja mahdollisella ohittajallasi on tilaa, sekä pidä nopeus tasaisena. Kaikki riskinotto on ihan puhtaasti ohittajan vastuulla.

Nämä on sitten näitä, missä tulemme ikuisesti olemaan erimieltä ja se on vaan hyväksyttävä. (minunkin)
Joku aiheuttaa tietoisesti koko ajan vaaratilanteita ja ulkoistaa syyllisyyden muille, koska hän on oikeassa. (ja olet oikeassa)
 
Joku aiheuttaa tietoisesti koko ajan vaaratilanteita ja ulkoistaa syyllisyyden muille, koska hän on oikeassa. (ja olet oikeassa)

Tätä sanamuotoa mä en vaan itse ymmärrä. Mullakin on maanteillä ja motarilla yleisesti hieman rajoitusta raskaampi kaasujalka, mutta sitten on teitä, joilla tiedän olevan routavahinkoa tai muuta vaaranpaikkaa tai täysin uusia tienpätkiä. Niillä saatan ajaa välillä ihan merkittävästi alle tikkarinopeuden. Esim mökkitiellä on ollut nyt aivan järjettömät routavahingot ja rajoitus on 80. Pari viikkoa sitten menin tuota 35-50km/h vauhdilla, ja silti iskarit iski melkein pohjaan parissa pahassa paikassa.

Se, ettei perseile ja täyttää kaksi mainitsemaani pitäisi riittää. Se ei ole tietoista vaaran aiheuttamista. Kesäisin tuolla muutenkin liikkuu enemmän kaikenlaista härpäkettä, jotka eivät edes kulje kasikymppiä kovempaa. Esim. Vituttaahan se kun juhannuksen menomatka ja hyvä nousuhumala ehtii kääntyä laskuihin liikkuvan vessan perässä.
 
Näin se on, ruuhka-aikaan tuo turvaväli ei vaan oikein kunnolla toteudu.
Keskivertoautoilija ei osaa pitää turvaväliä missään olosuhteissa. Esim. länärillä ajetaan aina nenät seuraavan tuhkaluukuissa vaikka tie olisi lähes tyhjä. Ei tuohon ole edes ruuhka-aikaan mitään muuta syytä kuin kyvyttömyys.

Ja tilanteita syntyykin sitten sen mukaisesti.
 
Keskivertoautoilija ei osaa pitää turvaväliä missään olosuhteissa. Esim. länärillä ajetaan aina nenät seuraavan tuhkaluukuissa vaikka tie olisi lähes tyhjä. Ei tuohon ole edes ruuhka-aikaan mitään muuta syytä kuin kyvyttömyys.

Ja tilanteita syntyykin sitten sen mukaisesti.

Ajan työmatkaa kehällä ja jo sen 10km aikana huomaa että suurin osa tuolla liikenteessä on täysin kyvyttömiä hahmottamaan ympäristöä ja muita.

Kun tuon 10km aikana ohitat kolmatta kertaa samaa autoa joka on kaksi kertaa aikasemmin mennyt törky ylinopeudella ohi pujotellen niin ilme mulla ratin takana

:sdarra:
 
Noo, tiellä saa ajaa hiljempaa kuin mitä taulussa lukee, on ne muuta ajattelevat moisesta mitä mieltä tahansa. Jos riskiohittajat ovat sitä mieltä että tiellä on pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta, on tosiaankin suomalaisissa jotain pahasti vialla, varsinkin jos pitävät omaa nopeuttaan ajavaa syylisenä heidän omiin irrationaalisiin tekoihinsa ;-)
 
Onko se takana tulijan oikeus ottaa järjettömiä riskejä ja oletko tosissasi että syytät kertojaa siitä?

Jos ei malta 80 tiellä ajaa 83 niin kannattaa palauttaa se kortti!

Luuletko, että se oman elämänsä Selänne palauttaa korttinsa, kun on lukenut TechBBS:n keskustelupalstalta oikein huutomerkillä ryyditetyn kommentin?
 
Traktorit ne vasta pahoja onnettomuuksien aiheuttajia onkin. Kun sattuu sivutieltä osumaan sellainen ohituskieltomerkittyyn kaartevaan ylämäkeen eteen, niin näkee vaikka millaista laput silmillä ohitusta. Ei pitäs provosoida liikenteessä.
Sarkasmia jos ei ollut selvää
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
270 114
Viestejä
4 668 979
Jäsenet
76 552
Uusin jäsen
Whinnish Fistler

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom