Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Noi pienet liikenneympyrät ovat kyllä ongelmallisia, kun ne johtavat siihen, että sieltä ns. päätieltä voi ajaa läpi melkeinpä renkaita kääntämättä. Seurauksena ns. sivuteiltä ympyrään liittyessä pitää olla aina tarkkana. Sitten nämä pellehermannit tosiaan monesti luulevat, että jos lähestyy ympyrää kovalla nopeudella, se luo väistämisvelvollisuuden muille, vaikka niinhän se ei ole, vaan jos sen hitaasti etenevän nokka on ympyrässä ennempää, niin siinä saa nopeampi väistää ihan kiltisti. Itse kyllä provosoituisin, jos joku kusipää alkaisi vielä tööttäillä.
Jos "sivutieltä" tulevat tulevat kolmion takaa niin totta kai heillä on väistämisvelvollisuus. Olettaen etteivät "päätietä" ajavat aja jotain päätöntä ennakoimatonta ylinopeutta. Tietenkään väistämisvelvollisuus ei tällöinkään poistu, mutta saattaa säästyä sakoilta jos kyseessä tosiaan on täysin ennakoimaton tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Jos "sivutieltä" tulevat tulevat kolmion takaa niin totta kai heillä on väistämisvelvollisuus. Olettaen etteivät "päätietä" ajavat aja jotain päätöntä ennakoimatonta ylinopeutta.
Ei se hidastelu väistämisvelvollisuutta poista. Se vain antaa tilaa liittyä.
 
On, mutta jos nyt jotain mielessä niin ehkä linkki olisi kiva. Yritin etsiä nopeasti esimerkkejä, tietyötä en ihan heti löytänyt, ja nuo ympyrät mistä selkeä Google kuva ei ollut suoria. Mutta nyt tuli mieleen isojen väylin jutut (no nekin tuppaa vaatii keitämistä jos ei vetele kaistalta kaistalle), mutta tässä kai oli kyse ihan yksikaistaisesta.

Edit, linkissä kuva tietyömaa kiertoliitytmästä, siinä esimerkki missä voi ajaa suoraan ja riski siinä että osalla menee kokonaan ohi että kiertoliittymä, ja se vilkkukin unohtuu poistuessa.

Yritin etsiä jotain vanhaa rakennettua "ympyrää" jossa pieni keskikohta , mutta niitäkin on päivitelty
 
Mikähän juttu taas. Ajoin liikenneympyrään, niin eikös sieltä kaukaa vasemmalta päin joku vedä Grand Picassolla kaasun pohjaan ja oikein yritä päästä kouluttamaan, töötti pohjassa kohti kylkeä. No väliä oli metritolkulla, mutta miksei voinut vain ajaa tasakaasulla ympyrän läpi ilman draamaa? :D Oli tärkee.
Tuossa viikko sitten joku sankari tuli Sellon parkkihallin ympyrässä vastakkaisesta suunnasta ympyrään saamaan aikaan kuin minä, mutta onnistui törmätä melkein perään kun oikein yritti kiihdyttää vauhtia. Piti jälkikäteen tarkistaa kamerasta, että ajoinko muka eteen, mutta kyllä tuossa selvästi oikein haettiin tilannetta. Seuraavaksi varmaan voin nähdä itseni youtubesta.
 
Tuollainen "suoraan" ajettava liikenneympyrä on helvetin vaarallinen sivutieltä tulijoille. Eräässä ympyrässä on monesti joutunut jarruttamaan ja painamaan torvea ettei saa autoa oikeaan kylkeen.
 
Linkki Turkuun ( :-) ) Brahenkadun ja Läntisen Ptkäkadun risteys.

Häviää jopa monelle väliaikaiselle tietyö viritykselle. Tuo kaikenlisäksi varsin tuore (ilmeisesti nyt siellä on), vuosien saatossa välillä ollut pois, ja 2000 luvun tuotoksia muutenkin.

Tuollainen "suoraan" ajettava liikenneympyrä on helvetin vaarallinen sivutieltä tulijoille.
Kiertoliittymä idea toimii risteyksissä missä liikenne määrät jakaantuu eri suuntiin , suunnista riittävästi. On totta että ympyröitä tehty risteyksiin joissa on enemmän tai vähemmän pääväylä. Linkin risteyksessä pieni keski saarake ei ole keskellä, ja idästä(koilisesta) länteen(lounas) on suora linja(*, ilmeisesti sen takia että tärkeä väylä on idästä etelään.

Veikkaan että tuollainen tehty säästösyistä, (rakennusluvat -> ahdaspaikka), mutta katsottu että kiertoliittymä tuollaisenakin parempi kuin ilman. Olisko vaihtoehdot , etelästä itään etuajo-oikeutettu linja.

(*
No luode-pohjoista myös etelälä kaakkoon, mutta ei kai suunnissa sekannusta)
 
Linkki Turkuun ( :) ) Brahenkadun ja Läntisen Ptkäkadun risteys.

Häviää jopa monelle väliaikaiselle tietyö viritykselle. Tuo kaikenlisäksi varsin tuore (ilmeisesti nyt siellä on), vuosien saatossa välillä ollut pois, ja 2000 luvun tuotoksia muutenkin.

Nykyään ihan tavallinen risteys taas. Ympyrä siinä oli viitisen vuotta alkaen ~2018
 
Näin tilanteen jossa oli joku ikivanha viritetty Honda valoissa ja Tesla takana. Honda lähti liikkeelle ja painoi vähän kaasua että kuulu kunnon metelit, tästä varmasti jotain epävarmuuden fiiliksiä saanut teslakuski paino kaasun pohjaan ja melkein törmäs Hondan perään. Joutu tekee kunnon jarrutuksen kun Honda ei lähtenykkään haipakkaasti liikkeelle.

Vauhtia jotain 40km/h.

Ihan älytöntä näillä uusilla autoilla tuo kiihdyttely.
 
Noita Tesla model 3:ia näkee monesti nuorten kuljettajien ohjastamana. Noiden edullisuus on mahdollistanut sen, että noita saa hankittua ajoon vähän epäkypsemmätkin kuljettajat. Todella huolestuttava yhtälö.
 
CVT-vaihteistolla varustettu Honda oli kyllä kiva ajaa valoista. Nostaa helposti kierrokset lähdössä, jos ei todella tarkasti rajoita kaasupoljinta. Seurauksena kaikenmaailman lippalakkijuntit paskoine bemareineen tuli lahkeeseen viereisellä kaistalla, kun onnistuivat voittamaan 0-100 12-13 s vehkeen :D Sen olen huomannut, että sähkö-Mii menee helposti tunteisiin, kun moni vaihtaa erikseen siihen vierelle "ohitukseen". Kai se on tuo mopoautomainen olemus. En ole vielä löytänyt toimivaa reseptiä vähentää provosoitumista, kun osa porukasta tuntee (hitaan) rinnalla kiihdyttämisenkin provoksi ja viimeistevät lähtönsä reippaaseen ylinopeuteen ja eteen vaihtoon. Ero on isommalla autolla ajamiseen nähden merkittävä.
 
Noita Tesla model 3:ia näkee monesti nuorten kuljettajien ohjastamana. Noiden edullisuus on mahdollistanut sen, että noita saa hankittua ajoon vähän epäkypsemmätkin kuljettajat. Todella huolestuttava yhtälö.
Tai sitten ihan vaan vanhempien auto lainassa.
 
Tai sitten ihan vaan vanhempien auto lainassa.

Mutta edullisuus on mahdollistanut sen, että vanhemmat ovat sen hankkineet. Kalliimpia autoja vanhemmat eivät niin herkästi anna lastensa käyttöön, mikäli lapsilla on asenneongelmia.
 
Kyllä ainakin Tampereen seudulla monilla alle kolmekymppisillä noita model3:ia näkyy. Eihän se nyt ole edullisimmillaan juurikaan kalliimpi kuin nuo junnujen traktorimönkkärit, kun noita 30 tonnin polariksiakin on koulujen pihat täynnä.
 
Viikonloppuna muutaman sata kilometria kaksikaistaista maantietä + motaria ajaessa sai taas muistutuksen siitä, miten moni tuolla ajelee ihan nollat taulussa.

Kaksikaistaisella maantiellä 100km/h rajoitus, letkaa vetää rekka 85km/h. Letkan alussa jengi meni hyvin ohi, sitten rekan takana oli joku, joka ei halunnut ohittaa. Hän ajeli rekan vauhtia ja ihan hyvällä turvavälillä, ei siinä mitään jos ei halua ohittaa. Mutta tämän puskurissa kiinni ajeli toyotamies keskiviivan tuntumassa. Ajattelin tämän kärkkyvän ohitusta, mutta ei mennyt ohi missään. Piti itse odottaa parempaa paikkaa, että pääsee kummankin ohi, mutta ei tämä tullut perään vaikka oli kilometri suoraa eikä vastaantulijoita näkyvissä.

Tätä ennen oli vähän vastaava tapaus, ajellut tovin hitaamman perässä ohittamatta. Sitten kun olisin mennyt molemmista ohi, niin tämä lähti ohittamaan (kun olin jo itse vaihtanut kaistaa) 10km/h hitaammin kuin minä, ja oli pakko jarruttaa ja keskeyttää oma ohitus kun tie edessä kaartui näkymättömiin.

Moottoritiellä 120km/h rajoitus, Vito lähti ohittamaan kuorma-autoa kun olin tulossa kovempaa noin 200m taaempana. Huomasin Viton ajelevan hitaammin joten ostin jalan kaasulta, mutta Vito tuntui vaan hidastavan entisestään. Lopulta jouduin jarruttamaan ihan kunnolla, kun se jäikin ajamaan kuorma-auton rinnalle alle 90km/h o_O Lopulta sai vauhtia 5km/h lisää ja nitkutti ohi. Mikä selittää ohitustarpeen motarilla, jos ei meinaa ajaa edes lähelle nopeusrajoitusta? Tuskin on niin kova kiire, ettei voisi odottaa semmoista väliä, ettei tuki tietä.
 
Kaksikaistaisella maantiellä 100km/h rajoitus, letkaa vetää rekka 85km/h. Letkan alussa jengi meni hyvin ohi, sitten rekan takana oli joku, joka ei halunnut ohittaa. Hän ajeli rekan vauhtia ja ihan hyvällä turvavälillä, ei siinä mitään jos ei halua ohittaa. Mutta tämän puskurissa kiinni ajeli toyotamies keskiviivan tuntumassa. Ajattelin tämän kärkkyvän ohitusta, mutta ei mennyt ohi missään. Piti itse odottaa parempaa paikkaa, että pääsee kummankin ohi, mutta ei tämä tullut perään vaikka oli kilometri suoraa eikä vastaantulijoita näkyvissä.
Tojo kuskin perässäroikkuminen on taitamattomuutta, siinä vain heikentää ohittusmahdollisuuksiaan itseltään.

Tosin, vaikka ei kontissa roikkuisikaan, jos pisin vapaa näkyvätieosuus oli kilometrin niin eihän siinä kunnon ohituspaikkaa ole ollut muutenkaan, jos ei lähde sokkona painaan, saati jos kontista pitäisi lähteä. Eli jotain sen tojo kuskin päässä onneksi liikkunut.

Motorilla tosiaan nuo eteen vaihtavat ovat noin muutenkin ärsyttäviä, ja lisä ärsytystä tulee jos vielä ajavat selkeästi alle sallitun.
 
Moottoritiellä vasemman kaistan tarpeeton käyttö on rajusti yleistynyt. Viimeksi eilen kahdeksan(!) autoa ajeli vasenta kaistaa yhden auton ohitettuaan, minä letkan perässä. Vaihdoin kaistaa oikealle kun en nähnyt siellä ketään. Ihan tyhjä kaista oli kilometrien päähän. Menin sitten koko letkasta "ohi" oikealta ja jäin ihmettelemään, että ketä nämä kahdeksan autoilijaa olivat ohittamassa. Todellisuudessa varmaan letkan ensimmäinen jäi vasemmalle kaistalle, ja kukaan ei tohtinut oikealta mennä ohi. Kyllä minä ainakin kokoajan palaan takaisin oikealle, ja jos vauhtini on 120km/h niin kyllä menen tuollaisen jonon ohi oikealta, kuin myös yksittäisten jotka vasemmalle kaistalle jäävät.
 
Hitaampaa kuin suurinta sallittua nopeutta ohittaminen pitäisi kyllä kieltää. Jos halutaan nillittää lain suhteen että mahdotonta ajaa täsmälleen suurinta sallittua nopeutta, niin laitetaan sitten vaikka ohituskaistoille 10km/h suurempi rajoitus kuin oikeanpuoleiselle kaistalle.
 
Hitaampaa kuin suurinta sallittua nopeutta ohittaminen pitäisi kyllä kieltää. Jos halutaan nillittää lain suhteen että mahdotonta ajaa täsmälleen suurinta sallittua nopeutta, niin laitetaan sitten vaikka ohituskaistoille 10km/h suurempi rajoitus kuin oikeanpuoleiselle kaistalle.
Siitä (+10kmh toisella kaistalla) seuraisi sitten se että kuskit ohitteleen vuorotellen toisiaan.

Syystä tai toisesta ollaan ohitusetäisyydellä, ja nelikaistaisella tiellä avautuu silloin ohitusmahdollisuus, ohituksen jälkeen palataan oikealle(jos ei jäädä "ohistukaistalle".), tämän jälkeen sitten ohitetulle avautuu ohistupaikka jne.

Mutta jos palataan aiempiin postauksiin, niin jos ajatus on se että jos ei ole riittävää nopeuseroa niin ihan aiheellista miettiä mitä järkeä ohittaa. Oli sitten syy se että ilman ylinopeutta ei onnistu, tai se että omat vauhtihalut on niin lähellä ohitettavaa.

Toki näissäkin ketjuissa jauhetu että jonossa ajaminen on nössöä, täytetään kaikki kaistat.
Viimeissä jos sitä tilannetta että mennään niin rajoitustenmukaan kun nyt sujuu.

Suurimmalla sallitulla varmaan tarkoitit tilanteenmukaan, eli idea ei ollut että pakkoajaa tikkari tai ajoneuvokohtaista maksimia.
 
Monilla vilkkaimmilla motariosuuksilla maailmallahan on noita kaistakohtaisia nopeusrajoituksia. Eli mitä vasemmalle mennään, sen lujempaa saa ajaa. Voisiko tuomoinen toimia Suomessa vai sekoaisko homma vielä pahemmin?
 
Monilla vilkkaimmilla motariosuuksilla maailmallahan on noita kaistakohtaisia nopeusrajoituksia. Eli mitä vasemmalle mennään, sen lujempaa saa ajaa. Voisiko tuomoinen toimia Suomessa vai sekoaisko homma vielä pahemmin?
Suomen motarit on pitkälti nelikaistaisia. jolloin voi miettiä miten kaistat täytyy, jos oikealla satanen, ja vasemmalla satakaksikymmentä.
 
Jos ajaa vaan oikealla kaistalla muun liikenteen seassa ja pitää riittävän välin, muiden edesottamukset ja sekoilut harmittavat yllättävän vähän. :devilish:
 
Jos ajaa vaan oikealla kaistalla muun liikenteen seassa ja pitää riittävän välin, muiden edesottamukset ja sekoilut harmittavat yllättävän vähän. :devilish:

Jos olisi adaptiivinen vakkari niin ehkä joo. Kiinteän vakkarin kanssa ärsyttää suunnattomasti jos edellä ajava toheloi tai muuten vaan vaihtelee nopeuttaan jatkuvasti. Toki omaa köyhyyttä kun ei oo sitä adaptiivista.
 
Nyt on kyllä harvinaisen typerä ajatus.

Perusteletko miksi tuo on mielestäsi typerä ajatus? Kyse on siitä, että jos 100 km/h rajoituksella oikealla kaistalla joku ajaa 95 km/h, niin mikäli haluat ohittaa, niin ohittaminen pitää tapahtua 100 km/h nopeudella, eikä 96 km/h nopeudella. Ihan järkevä ajatus, että jos taidot eivät riitä ohittamaan oikealla nopeudella, niin sitten ei tartte ohittaa ollenkaan.
 
Jos ajaa vaan oikealla kaistalla muun liikenteen seassa ja pitää riittävän välin, muiden edesottamukset ja sekoilut harmittavat yllättävän vähän. :devilish:
Vaikka tekniikka on kehittynyt huimasti, liikenne on pullollaan pianonsoittajia, jopa moottoritiellä. Nopeus muuttuu kokoajan ~10-30km/h ilman syytä. Ei huvita kenenkään takana ajella kun jalkaa joutuu kokoajan nostamaan kaasulta, ja jos pitää suurempaa väliä, siihen eteen tulee joku tekemään samaa. Uskomattoman vapauttavaa päästä näistä ohi.

Tosin viimeksi lauantaina joku ajoi seututietä 80 ja 100 rajoitusalueilla siten, että vauhti vaihteli 60-120 välillä. Aina varteenotettavan ohituskohdan tullessa, kaveri painoi menemään ylinopeutta kuin viimeistä päivää ja kohta oli taas vauhtia vaivaiset 60-70. En tiedä minkälaisissa pöllyissä jotkut ajelee ettei jalka pysy samassa asennossa. Vakkari lienee jo erittäin monessa autossa, mutta aika suuri osa ilmeisesti vieroksuu sen käyttöä. Itselle on erittäin hankala käsittää miten tuolla tavalla pystyy autoa edes ajamaan kun kaasujalka veivaa noin paljon.
 
Perusteletko miksi tuo on mielestäsi typerä ajatus? Kyse on siitä, että jos 100 km/h rajoituksella oikealla kaistalla joku ajaa 95 km/h, niin mikäli haluat ohittaa, niin ohittaminen pitää tapahtua 100 km/h nopeudella, eikä 96 km/h nopeudella. Ihan järkevä ajatus, että jos taidot eivät riitä ohittamaan oikealla nopeudella, niin sitten ei tartte ohittaa ollenkaan.
No mitä jos rajoitus on 120km/h, syy X rajoittaa oman nopeuden 100km/h ja eteen tulee esim. rekka joka ajaa 80km/h => et saisi ohittaa :tdown:
 
Hitaampaa kuin suurinta sallittua nopeutta ohittaminen pitäisi kyllä kieltää. Jos halutaan nillittää lain suhteen että mahdotonta ajaa täsmälleen suurinta sallittua nopeutta, niin laitetaan sitten vaikka ohituskaistoille 10km/h suurempi rajoitus kuin oikeanpuoleiselle kaistalle.
Perusteletko miksi tuo on mielestäsi typerä ajatus? Kyse on siitä, että jos 100 km/h rajoituksella oikealla kaistalla joku ajaa 95 km/h, niin mikäli haluat ohittaa, niin ohittaminen pitää tapahtua 100 km/h nopeudella, eikä 96 km/h nopeudella. Ihan järkevä ajatus, että jos taidot eivät riitä ohittamaan oikealla nopeudella, niin sitten ei tartte ohittaa ollenkaan.

Tuosta ehdotuksesta ei ihan varma oliko se sarkasmia/vitsi, mutta tosissaan sen moni otti.

Jos otetaan tosissaan niin ehdotus vaatii työstämistä, tuollaisenaan se ei toimi, typeräksi hakkuminen ehkä vähän julmaa, tai sitten siinä oli otettu sarkastisena vitsinä. :)

Eli, jos ongelma on kertomasti, niin siihen väärä ratkaisu on se että killetään ohittaminen kokonaan muulla kuin suurimmalla sallitulla nopeudella.

Ensinnäkään se ei korjaisi ongelmaasi, edelleen se ohitus tehtäisiin sillä 96km/h-100km/h nopeudella.

Jos kyse kaksikaistaisesti tiestä, ohitus vastaantulijoiden kaistalla, niin tuolla nopeudella, tuolla nopeuserolla, tuolla rajoitus alueella, ongelma lähinnä on se että joku lähtee ohittaan.

Jos taasen nelikaistainen tie, niin paljon pienemmällä erolla voi ohitella, siinä taasen juju ei ole se että sallitaan vain korkeintasalittua ohittaminen, vaan se ajotaito, ja sitä ei taasen korjaa se että pakotetaan ohittaan jollain tietyllä nopeudella.

Nelikaistaisilla tieillä, missä ei ruuhkaa, mutta sattuu nyt muutama laillisesti erinopeutta etenevä ajouneuvo kohdilleen, satkun alue, hyvä keli ensimmäisenä vaikka joku vetelee raskas niukkaa 80km/h, perään sitten joku HA pikku kärryllä, taaempana patteri Tesla. Totta kai se kärry heppu saa Raskaan ohittaa, vaikka yhdeksää kymppiä, typerää pakottaa ajaan 95, Tesla voi sitten ohittaa niukkaa satasta. Eihän tuossa ole mitään ongelmaa, Kärry kuskia toki raskas ärsyttää, kun itsellä olisi vähän enemmän vauhtia haluja, Tesla kuskia voi vähän ärsyttää molemmat, mutta kaksi kaistaa suuntaa, ei se nyt surta vaivaa aiheuta.

Teslakuskia voi sitten hitusen enemmän ärsyttää, jos Tesla jo tehnyt kärry kuskista ohituspäätöksen ja kaistaa vaihtanut, ja kärry kuski kääntää eteen, no jos vetää sinne sadanmetrin päähän, niin vakkari hoitaa, jos vetää keulaneteen, niin voi sattua rintaan.

120 alueella, muuta sama, Tesla mahdollisesti posottaa sen niukka 120km/h,
 
Puoliksi vitsihän se oli. Mutta ärsyttäähän se ihan vitusti jos esim. kilometrin mittaisella ohituskaistalla 100km/h alueella rekka lähtee ohittamaan toista rekkaa ennen kuin päästää muut takana olevat henkilöautot menemään edelle tukkien näin koko ohituskaistan koko sen kilometrin ajaksi eikä kukaan pääse ohi, ja paskalla tienpätkällä ei ole yksinkertaisesti mitään muita ohituspaikkoja kuin ne ohituskaistat.
 
Puoliksi vitsihän se oli. Mutta ärsyttäähän se ihan vitusti jos esim. kilometrin mittaisella ohituskaistalla 100km/h alueella rekka lähtee ohittamaan toista rekkaa ennen kuin päästää muut takana olevat henkilöautot menemään edelle tukkien näin koko ohituskaistan koko sen kilometrin ajaksi eikä kukaan pääse ohi, ja paskalla tienpätkällä ei ole yksinkertaisesti mitään muita ohituspaikkoja kuin ne ohituskaistat.
Tähän riittäisi yksi liikennemerkki. Todella harvoin tuollaiseen kyllä tulee törmättyä, että en näe isona ongelmana.

c30-ohituskielto-kuorma-autolla.jpg
 
Tähän riittäisi yksi liikennemerkki. Todella harvoin tuollaiseen kyllä tulee törmättyä, että en näe isona ongelmana.

c30-ohituskielto-kuorma-autolla.jpg

Jos ajelee paljon Iisalmi-Oulu-Pyhäjärvi -akselilla niin näitä tilanteita näkee. Ei aina ole edes rekka vaan saattaa olla pakettiauto jolla perässä kärry ja Pulkkilan mäkeen Micraa ohittamaan lähtiessä nopeusero on just joku 1km/h.
 
No eihän vakionopeudensäädintä pitäisi käyttää vilkkaassa liikenteessä. Herranjestas. o_O

Edit: Lisäksi liian lyhyellä turvaväleillä ajamalla taatusti ärsyttää muiden nopeudet. Jos keskittys ajamiseen, eikä ohitteluun, ärsyttäs vähemmän. Köh köh
 
No mitä jos rajoitus on 120km/h, syy X rajoittaa oman nopeuden 100km/h ja eteen tulee esim. rekka joka ajaa 80km/h => et saisi ohittaa :tdown:

Sehän onkin hyvä perustelu tuomita ehdotus huonoksi, jos jostain keksii jonkin älyttömän erikoispoikkeustapauksen. Tuoko oli ainoa perustelusi?

Jos taasen nelikaistainen tie, niin paljon pienemmällä erolla voi ohitella, siinä taasen juju ei ole se että sallitaan vain korkeintasalittua ohittaminen, vaan se ajotaito, ja sitä ei taasen korjaa se että pakotetaan ohittaan jollain tietyllä nopeudella.

Ei ketään pakoteta ohittamaan tietyllä nopeudella. Ei pakoteta edes ohittamaan. Jos ei kyvyt riitä ohittamaan tietyllä nopeudella, niin vaihtoehto on olla ohittamatta.

Toki jos muuta liikennettä ei ole, niin ihan sama millä nopeudella ohittaa. Mutta jos sieltä on takaa tulossa sellaisia, jotka osaavat ajaa oikeaa nopeutta, niin silloin ei mentäisi heidän kulkuaan tukkimaan ohittelemalla liian pienillä nopeuksilla.
 
No eihän vakionopeudensäädintä pitäisi käyttää vilkkaassa liikenteessä. Herranjestas. o_O

Edit: Lisäksi liian lyhyellä turvaväleillä ajamalla taatusti ärsyttää muiden nopeudet. Jos keskittys ajamiseen, eikä ohitteluun, ärsyttäs vähemmän. Köh köh
Miksi ei pitäisi käyttää? Toimii oikein mukavasti ja voi ihan Helsingin keskustasta lähtien ajella pääväyliä adaptiivinen päällä käytännössä koskematta polkimiin.
 
Ei ketään pakoteta ohittamaan tietyllä nopeudella.
Ehdotus nimenomaan pakotti ohittaan tietyllä nopeudella. no jos nyt kikkaile sillä että esim 96km/h-100km/h ei ole ihan tarkka tietty nopeus, niin hehe.

Ei pakoteta edes ohittamaan.
Ei, mutta en ihan varma oliko ajatus se että jätetään ohittamatta, vaikka olisi paikka, halua ja kykyä tehdä se turvallisesti.


Jos ei kyvyt riitä ohittamaan tietyllä nopeudella, niin vaihtoehto on olla ohittamatta.
Jos kyvyillä viittaa ajotaitoon, niin tuollainen laki nimenomaan lisäisi ajotaidottomien tyhmiä ohituksia.

Osaavat kuskit ei ehkä ole ongelma mitä yritetään korjata.
 
Miksi ei pitäisi käyttää? Toimii oikein mukavasti ja voi ihan Helsingin keskustasta lähtien ajella pääväyliä adaptiivinen päällä käytännössä koskematta polkimiin.
Harvassa autossa on hyvää adaptiivista jolla voi ajella valtateita, saati kesämotarinopuksia mielekkäällä turvavälllä, tai edes minimi kesä suositusten mukaisella.
Osalla on leppoisampi ajalle ilman sitä, jos hyvä näppärä manuaali vakkari. Samalla voi sitten tasailla sitä pumppaamis liikettä, niin perässä tulijoillakkin mukavaa.

Pitkä motarit usein käsivakkarilla ihan leppoisasti ajettavia, jos ei ruuhkaa, vähän yleisestiä liikennemäärästä ja 80 liikennemäärästä riippuen.

Tarkoitan sitä että 80 kuskit voi ohitella, jos jää rekan perään, reilun turvavälin kanssa, niin koukkioita on aina, joiden mielestä pitää käydä oikealla välillä, huonolla kelillä/ tienpinnalla voi ärsyttää. (ja adaptiivinen voi sätkyillä, enemmän kuin kuski haluaisi.)

Mutta komromissihän se on, ehkä heitä joita ärysyttää asiat, niin sätkyilee kaikista.
 
Miksi ei pitäisi käyttää? Toimii oikein mukavasti ja voi ihan Helsingin keskustasta lähtien ajella pääväyliä adaptiivinen päällä käytännössä koskematta polkimiin.
Omassa autossani toi adaptiivinen vakkari on ruuhkaisemmissa tilanteissa sellanen, että paljon pehmeämmin tulee ajeltua ilman sitä. On vähän turhan töksähtelevää välillä se hidastelu ja liikkeellelähtö. Mieluummin sitten ajelee itse, jolloin eteneminen on lähempänä semmosta yhtenäisesti soljuvaa virtaa.

Mutta kyllä joo jos on sivistyneempi vakkari, niin miksi ei.
 
No mitä jos rajoitus on 120km/h, syy X rajoittaa oman nopeuden 100km/h ja eteen tulee esim. rekka joka ajaa 80km/h => et saisi ohittaa :tdown:
Sehän onkin hyvä perustelu tuomita ehdotus huonoksi, jos jostain keksii jonkin älyttömän erikoispoikkeustapauksen. Tuoko oli ainoa perustelusi?

Mitä se poikkaustapaus siis olisi? Peräkärryn kanssa tai esim asuntoautolla ei saa ajaa yli 100km/h. Eli näillä ei saisi rekkaa tai kuorma-autoa ohittaa motarilla missä on 120km/h rajoitus. Ei nuo minusta mitään erikoispoikkeustapauksia ole.
 
Harvassa autossa on hyvää adaptiivista jolla voi ajella valtateita, saati kesämotarinopuksia mielekkäällä turvavälllä, tai edes minimi kesä suositusten mukaisella.
Onko asia todella näin?
Omaan rajoitetun kokemuksen adaptiivisista vakkareista, mutta kirjoittamasi ei päde niihin. Vai tarkoitatko, että auto jättää liian suuren välin edellä olevaan?
Ainakin kaikissa (adaptiivisen vakkarin omaavissa) ajamissani autoissa on ollut myös säätö jolla etäisyyttä edelläajavaan pystyy muuttamaan ja auto säätää välimatkaa myös nopeuden perusteella.
 
Sellaistakin näkee, että jotkut ajaa samaa nopeutta rajoituksista riippumatta. Esim. joku ajaa 100 alueella jotain 90 ja menet ohi. Sitten kohta tuleekin vaikka joku kylä, jonka kohdalla rajoitus tippuu 60, ja sama auto on heti perässä kiinni. Sitten rajoitus taas nousee 100 ja karistat nuo taakse. En voi ymmärtää. Kyllä nuo rajoitukset on ihan syystäkin monesti matalampia esim. noiden kylien kohdalla, kun voi olla vaikka jalankulkijoita.

Toinen hyvä on se, että jotkut kiihdyttää ohituskaistan kohdalla vaikka muuten ajavat hiljaa. Eli ajat vaikkapa normaalilla tieosuudella 100 alueella jonkun 80 ajavan perässä. Sitten kun ohituskaista alkaa niin tuo edessä ajava yhtäkkiä kiihdyttääkin 100 km/h vauhtiin tai jopa yli. Ihmeen pelleilyä, kun nuo ohituskaistat on suunniteltu juuri siihen, että niissä pääsisi hitaammista helposti ja turvallisesti ohi.

Adaptiivista vakkaria en ole päässyt kokeilemaan, mutta ihan normi vakkarikin on kyllä kätevä. Mutta pitäisi nopeus kyllä pystyä pitämään suunnilleen vakiona ilmankin. Varmaan ihan aiheellisesti voisi kysyä, että kuuluisiko tähän kykenemättömän ihmisen olla ratissa ollenkaan.

Kaikenlaisia hermanneja tuolla on liikenteessä. Olisikohan näissä osassa kyse siitä, että huomio on jossain ihan muualla kuin siinä ajamisessa. Esim. puhelimessa. :poop:
 
Enemmänkin ihmetyttää usein toistuva tilanne, jossa esim. kun nopeusrajoitus on 100kmh, niin ajan edellä ajavan kiinni ja ohi kun ajaa alle tuon 100kmh todellista.
Sitten tulee 80kmh alue ja pudotan nopeuden ~85kmh todellista ja ohitettu ajaa kiinni puskuriin ja jos on nelikaistaien tie, niin jopa ohi.
Sama myös motarilla, jos 120kmh --> 100kmh.
Näillä varmaan bugittaa se (vakio)nopeudensäädin. :D
 
Enemmänkin ihmetyttää usein toistuva tilanne, jossa esim. kun nopeusrajoitus on 100kmh, niin ajan edellä ajavan kiinni ja ohi kun ajaa alle tuon 100kmh todellista.
Sitten tulee 80kmh alue ja pudotan nopeuden ~85kmh todellista ja ohitettu ajaa kiinni puskuriin ja jos on nelikaistaien tie, niin jopa ohi.
Sama myös motarilla, jos 120kmh --> 100kmh.
Näillä varmaan jumittaa se vakionopeudensäädin. :D
Itse veikkaan että se jumi on päässä :D
 
Mitä se poikkaustapaus siis olisi? Peräkärryn kanssa tai esim asuntoautolla ei saa ajaa yli 100km/h. Eli näillä ei saisi rekkaa tai kuorma-autoa ohittaa motarilla missä on 120km/h rajoitus. Ei nuo minusta mitään erikoispoikkeustapauksia ole.

Voihan sitä käyttää maalaisjärkeä ja ohittaa sitten kun siellä ei ole muuta liikennettä, jota se hitaammin ohittaminen häiritsisi. Jos olet ainoa ohittaja, niin mitä väliä sillä on millä nopeudella ohittaa.
 
Onko asia todella näin?
Omaan rajoitetun kokemuksen adaptiivisista vakkareista, mutta kirjoittamasi ei päde niihin. Vai tarkoitatko, että auto jättää liian suuren välin edellä olevaan?
Ainakin kaikissa (adaptiivisen vakkarin omaavissa) ajamissani autoissa on ollut myös säätö jolla etäisyyttä edelläajavaan pystyy muuttamaan ja auto säätää välimatkaa myös nopeuden perusteella.
Joihinkin tuoreisiin malleihin on tullut kyvykkyyttä, eli liikenteessä paljon adaptiivista joissa anturoinnin kyvyt loppuu motarivauhdeissa (*, osalla jo aiemmin. Eli jos siellä on neljäsekunttia, niin ei se tarkoita että se kykenee edes siihen motarinopeuksissa,

Taajama nopeuksissa pärjää paremmin.

Sitten niissä joissa on säätövaraa ja aitoa toimintavaraa, niin vielä olisi hiomista että mm vähentäisi sitä jonon pumppaamista. Eli jotain sellaista että olisi se vaihteluväli missä pitää, vaikka sitten joku 6 sekunttia +/- 2s


(*
Joku mielikuva että jossain mallissa olisi ehkä tullut päivityksessä lisää aikaa/väliä.
 
Nyt menee kyllä pulatunnus aika paljon mutun puolelle. Motarilla ja maantiellä ne adaptiiviset nimenomaan toimii ja enemmän on ongelmana liian pitkä lyhinkin säätö kuin liian lähelle ulottuva pisin. Ja adaptiivinen ei jonoa pumppaa vaan ne idiootit siellä välissä. Volvossa on varsin hyvä, kun säätöpykäliä on muistaakseni 6 kpl. Reagoi myös sen mukaan miten nopeasti suhteessa lähestyy edellä ajavaa, alkaa reagoida hitaaseen rekkaan just ja just omaan makuun/tottumukseen liian aikaisin.
 
Nyt menee kyllä pulatunnus aika paljon mutun puolelle. Motarilla ja maantiellä ne adaptiiviset nimenomaan toimii ja enemmän on ongelmana liian pitkä lyhinkin säätö kuin liian lähelle ulottuva pisin.
Mistä automallista puhut ja paljonko ne ääripäät on sekuntteina.
. Ja adaptiivinen ei jonoa pumppaa vaan ne idiootit siellä välissä.
Jos jono alkaa pumppaa, niin herkästi se adaptiivinen tekee myös niin -> pumppaaminen lisääntyy.
Volvossa on varsin hyvä, kun säätöpykäliä on muistaakseni 6 kpl.
Kiinan Volvo on kehittynyt, on jo kykyä pidempiinkin, vanhemmissa Volvoissakin paukut loppuu. enemmän peräänajoaestovustin, en tarkoita että Volvo olisi aikanaan ollut huono, samanlaisia muutkin.
 
Joihinkin tuoreisiin malleihin on tullut kyvykkyyttä, eli liikenteessä paljon adaptiivista joissa anturoinnin kyvyt loppuu motarivauhdeissa (*, osalla jo aiemmin. Eli jos siellä on neljäsekunttia, niin ei se tarkoita että se kykenee edes siihen motarinopeuksissa,

Taajama nopeuksissa pärjää paremmin.

Sitten niissä joissa on säätövaraa ja aitoa toimintavaraa, niin vielä olisi hiomista että mm vähentäisi sitä jonon pumppaamista. Eli jotain sellaista että olisi se vaihteluväli missä pitää, vaikka sitten joku 6 sekunttia +/- 2s


(*
Joku mielikuva että jossain mallissa olisi ehkä tullut päivityksessä lisää aikaa/väliä.
Tuli Saksan reissulla kokeiltua Volvo XC60 vuokra-auton adaptiivista vakkaria ja se toimi ihan hyvin 180 km/h asti eli tuon auton rajoitettuun huippunopeuteen. Tuli esim n. 165 km/h ajeltua useampi kilometri toisen auton perässä ja adaptiivinen vakkari piti välin vakiona koko matkan. Ja toiseen suuntaan myös ruuhkassa auto pysähtyi ja jatkoi jonon mukana oikein hienosti.

Itse pidän adaptiivista aika turhana, kun koskaan ei tule hakeuduttua niin lähelle toisten peräkonttia että adaptiivinen pääsisi jotain tekemään.
Tällaista kuulee yleensä sellaisilta, jotka eivät ole ikinä adaptiivisella vakkarilla ajaneet. Maantiellä esim. jonossa ajaessa pitää mulla ainakin auto pidempää väliä kuin 90% muusta jonosta. Motarilla tulee yleensä ajeltua lyhimmällä asetuksella, koska auto alkaa silläkin hiljentää esim. rekkaa lähestyessä aika kaukaa, johtuen nopeuserosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 064
Viestejä
4 667 521
Jäsenet
76 548
Uusin jäsen
Nipa6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom