Olis mielenkiintoista tietää pitäiskö kääntyjän oikeasti vilkuilla peiliä moisessa tilanteessa.
Käsittääkseni meni kääntyjän piikkiin kun takanaolijoiden mukaan ei ollut vilkkua päällä. Luulis kyllä ryhmittyneen keskiviivan tuntumaan ja jarruvalon ainakin palaneen ja luultavasti myös vilkun olleen päällä. Mutta sopivasti kun rattia vääntelee voi vilkku naksahtaa pois päältä. Ja joskus voi olla vaikea havannoida minkälaisessa liiketilassa auto on jos ei mikään valo pala. Omaan korvaan kuullosti joka tapauksessa vaaralliselta toiminnalta ylipäätään ohittajalta.
Tarina on ihan selvä, jos vilkku ajoissa, selkeästi ennen moottorijarrutusta, rymittyminen keskiviivalle, jarruvaloilla lisäviestiä, vauhti tipuunut lähemmäksi kymppiä kuin viittäkymppiä. Koska takanatulian käätyjä havainnut ajoissa, niin myös sitä seurannut ja vaikuttannut ymmärtäneen, eikä anatanut merkki ohitusaikeesta.
En tiedä mikä toisen, mutta keksitään versio.
Satkun alueella, saavuttaa edellä olevaa, hyvä ohituspaikka kohta, edellä oleva kaistan keskellä, ajaa hiljaa, ohittaja kytkee vilkun antaa merkin ohitusaikeesta, ohitettava alkaa tehdä lehmänkäännöstä, eli lievästi siirtyy oikealle, selvä homma, korkein salittu tavoitteeksi ja ohi, hä alkaa kääntymään eteen, jarrua.
Jos jälkimmäinen on johdonmukainen, uskottava, ja toinen tarinan kerronnassa olisi risririitoja, eikä osannut kertoa takanatulaista .
Edelläolevat siis mielikuvutsta, enkä usko noin menneen, jos ratakisu poliisin tulkinta niin ei välttämättä paljon pohtinut.
Ja jos kolahtaa, niin voi siihien itsenä kuvitella, ei se vilpitön tarina varmaan olle selkeydeltään paras ilman ristiriitoja. Kokoneella kuskilla paljon asioita niin rutiinia, vilpittömältä, että oletko varma, niin siinä voi pohdiskella, vaihtoehtoja.