Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Perään ajaessa et kyllä saa väännettyä vastapuolen syyksi ikinä. Ehkä jos kojelauta kamera, toinen brakechekkailee edessä ja lopulta polkaisee jarrut pohjaan tyhjällä tiellä. Silloin ehkä menee edellä ajavan syyksi. Ja silloinkin perään ajo olisi ollut vältettävissä jos turvaväli kohdillaan.
Tuttu oli melkein pysähtyneenä 100kmh tiellä ja kääntymässä vasemmalle. Takaatulija lähti ohittamaan vasemmalta ja törmäsi kylkeen tms, onneksi ei ilmeisesti ihan täysillä kun jäi kaveri henkiin. Kaverin syyksi meni kuitenkin kun takaatulijan mukaan ei vilkku ollut päällä. En sitten tiedä oliko autossa kaksi henkilöä ettei ollut sana sanaa vastaan. Kojelautakameraa ei kuitenkaan. Ei ollut iso risteys eikä siis ohituskieltoa.
 
Itse hiljensin tuossa vauhtia. Vaarallinen tilanne, niin tuli refleksinomaisesti painettua jarrua ja kateltua että mihin tästä pääsee. En lyönyt jarruja pohjaan, siitä kertoo jo että autoihin tuli aika vähän vahinkoa. Vääntynyttä peltiä ja muovia.

Aina voi jossitella jälkeenpäin ja miettiä mitä olisi tehnyt eri tavalla. Ehkä olisi voinut painaa kaasua, mutta mittarin mukaan oli jo 85km/h. Tilanne oli joka tapauksessa semmoinen että jos teslakuski olisi pitänyt järkevän turvavälin ja ohittanut ilman kovaa kiihdytystä, niin ei tuossa olisi ollut mitään ihmeellistä.
 
Joo, hyvä huomio, en tiedä mistä tuon kylkeen ajatuksen tähän liitin.
Jos perään tuupannut, ja jos vauriopaikat ei tue eteen vaihtamista, vaan päinvastaista, sellaista ettei voi syntyä niin että tonen vaihtanut eteen. Jos Tesla kerinnyt kaistalle, niin sitten pelivaraa.
Itse hiljensin tuossa vauhtia. Vaarallinen tilanne, niin tuli refleksinomaisesti painettua jarrua ja kateltua että mihin tästä pääsee. En lyönyt jarruja pohjaan, siitä kertoo jo että autoihin tuli aika vähän vahinkoa. Vääntynyttä peltiä ja muovia.

Aina voi jossitella jälkeenpäin ja miettiä mitä olisi tehnyt eri tavalla. Ehkä olisi voinut painaa kaasua, mutta mittarin mukaan oli jo 85km/h. Tilanne oli joka tapauksessa semmoinen että jos teslakuski olisi pitänyt järkevän turvavälin ja ohittanut ilman kovaa kiihdytystä, niin ei tuossa olisi ollut mitään ihmeellistä.
Jälkeenpäin toki helppo miettiä paremmat vaihtoehdot, ja kannattaakin miettiä, ehkä seuraavalla kerralla toisin.
Vaikka päättyisi johonkin toiseen optimivaihtoehtoon, niin ei kannata itseään syyllistää, sekunnin osissa ollaan tekemättä mitään, tai tehdään jotain miettimättä.


Tuliko tesla keskelle perää ? tai siis mihin kohtiin vauriot tuli osapuolilla.
 
Omat päivän kohokohdat tähän mennessä.

Rampilla jossa kaksi kaistaa ja toinen päättyy. Toinen kuski hidastaa että toisella, päättyvällä kaistalla oleva menisi edelle vaikka takana oli tilaa... Tuloksena että molemmat jarruttavat kunnes mennään 40kmh ja pitäisi liittyä 80kmh tielle. Tilan antaja päättää liittyä sitä 40kmh ja päättyvältä vetää eteen ja jää silti jumittamaan. Jouduin runttaamaan kaasun pohjaan ja kierrokset tappiin että pääsin liittymään edes etäisesti järkevää nopeutta.

Päivän parhaan suorituksen tittelin ansaitsee kuitenkin Model Y Perfomance kuski joka ajoi hyvin dynaamisesti. Ensin lähestyy takaa huomattavaa ylinopeutta ja ohittaa oikealta juuri kun edessä on tulossa lyhyt ramppi josta jengi liittyy sekaan huomattavan pienillä vauhdeilla.... Ehti onneksi vasemmalle kaistalle, ei olisi ehtinyt jarruttamaan jos rampilla ollut auto olisi liittynyt yhtään aiemmin. Väläytin pitkiä ja sain vastaukseksi brake checkin joka oli onneksi jo liian kaukana edellä että olisi vaarantanut omaa ajoa. Sen jälkeen jäikin ajamaan vasemmalle kaistalle samaa vauhtia itseni kanssa. Mikä vittu ihmisiä vaivaa. Tässä on nyt monena päivänä ollut oikealta ohi ampuvia vaikka näkevät että ajan jonossa Kehäteiden normi turvavälillä ja/tai siihen etten anna tilaa ajamalla oikealle kaistalle ohituksen jälkeen on esim juuri 200m päässä oleva ramppi josta on autoja liittymässä.
 
Jälkeenpäin toki helppo miettiä paremmat vaihtoehdot, ja kannattaakin miettiä, ehkä seuraavalla kerralla toisin.
Vaikka päättyisi johonkin toiseen optimivaihtoehtoon, niin ei kannata itseään syyllistää, sekunnin osissa ollaan tekemättä mitään, tai tehdään jotain miettimättä.


Tuliko tesla keskelle perää ? tai siis mihin kohtiin vauriot tuli osapuolilla.

Ihan suoraan perään ja ihan keskelle. Olin kerennyt jo keskelle kaistaa kun tuli osumaa.

Ei tossa omasta mielestä ole paljoa epäselvää. Turvaväli olisi estänyt tilanteen ihan kokonaan.

Juuri ennen kolaria ko. Tesla ajoi varmaan valehtelematta metrin päässä tästä vasemmalla kaistalla hidastelijasta ja käänteli autoa kaistalla laidasta laitaan. Todella malttamatonta touhua.

Ohitin siis kummatkin juuri enne tätä tilannetta.
 
Tuttu oli melkein pysähtyneenä 100kmh tiellä ja kääntymässä vasemmalle. Takaatulija lähti ohittamaan vasemmalta ja törmäsi kylkeen tms, onneksi ei ilmeisesti ihan täysillä kun jäi kaveri henkiin. Kaverin syyksi meni kuitenkin kun takaatulijan mukaan ei vilkku ollut päällä. En sitten tiedä oliko autossa kaksi henkilöä ettei ollut sana sanaa vastaan. Kojelautakameraa ei kuitenkaan. Ei ollut iso risteys eikä siis ohituskieltoa.

Yleensä tiellä on ohituskielto (sulkuviiva) jos on mahdollista kääntyä tieltä johonkin.
 
Yleensä tiellä on ohituskielto (sulkuviiva) jos on mahdollista kääntyä tieltä johonkin.
No ei ole kuin isoimmissa risteyksissä. Ja ohittaminen on kielletty kaikkien sellaisten risteysten kohdalla, joista on jonkinlainen ennakkoilmoitus liikennemerkein oli maalauksia tai ei.

Valtavasti on kuitenkin pieniä sivuteitä joiden kohdalla ei ole mitään ohituskieltoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
No ei ole kuin isoimmissa risteyksissä. Ja ohittaminen on kielletty kaikkien sellaisten risteysten kohdalla, joista on jonkinlainen ennakkoilmoitus liikennemerkein oli maalauksia tai ei.

Valtavasti on kuitenkin pieniä sivuteitä joiden kohdalla ei ole mitään ohituskieltoa.

Tuntuu kyllä perin oudolta, että olisi kääntyjän vika jos tuollaisessa tilanteessa kopsahtaa. Oli sitten vilkku päällä tai ei, tai vaikka sulkuviiva puuttuisi.
 
Yleensä tiellä on ohituskielto (sulkuviiva) jos on mahdollista kääntyä tieltä johonkin.
Maalikkona mutu yleistys, jos vähäarvoinen(* tie mille ei ole opastusta niin sulkuviiva liittymän takia taitaa olla valta ja kantateilla liittymän takia enemmän poikkeus.
En tiedä miten nykyään, niin oliko aiemmin niin että jos opasteita risteyksestä, niin samalla sitten ohituskieltä, no silloin taisi ne viivatkin olla.

Tuossa tapauksessa askarrutti se että jos joku nyt ryhmittynyt keskiviivalla ja jos ei ihan pysähtynyt, mutta melkein, niin jos ohittaja selvinnyt rangastuksetta, niin olisko sitten ohittanut varovaisesti.
Toinen reuna sitten se että se ohitettavan vauhti jäänyt epäselväksi, satkun alueella n. seitsemänkymppiä on ihan ohitus kamaa. (**

Jos kyse vain siitä kenenkä vakuutuksista ja minkä tasoinen sakko, niin tosiaan menty parahaan tarinan mukaan, ja ehkä kummatkkin uskoneet itseensä.

(*
No lasken siis mukaan mm kolmioilla varustetututkin yksityistie.

Edit, tuo opastus ja ohituskiellon vahvisti toinen kirjoittaja.

(**
Tässä siis kun ohituspäätöksen tekee, ohitettavan voi sen jälkeen himmailla lisää, ja unohtanut ennen ratinkääntö tarkistaa takaa tilanne. ilmeisesti se takanatullut ei sinne tyhjästä ilmestynyt. Mutta jos se siellä näyttää ok, ja polkasee kylkeen juuri kun kääntyy, niin minkäs teet.
 
Eikös kääntyvän auton pidä juuri katsoa peilistä ja varmistua, ettei takaa ohiteta, kun käännytään esim. maantieltä sivutielle, jota ei ole merkitty risteykseksi.

Vilkun pitää olla päällä jo kauan ja sitten moottorijarrutuksella mennään. Ei pitäis takaa tulijalle tulla kääntyminen yllätyksenä enää.

Yleensä ihan turvallisuuden takia ajan hitaammin, jos perässä roikutaan. Sen olen hyväksi havainnut. Ei tule mitään yllätyksiä. Ohi pääse.

Ei peräänajoja edes tapahtuisi, jos ajettaisiin pitkillä turvaväleillä.
 
Vilkun pitää olla päällä jo kauan ja sitten moottorijarrutuksella mennään. Ei pitäis takaa tulijalle tulla kääntyminen yllätyksenä enää.
Paitsi että takaatulijan takana oleva voi olla hyvinkin tietämätön ohituksesta, etenkin jos ajaa perseessä kiinni ja on joku paku ym., mistä ei nää läpi, siinä välissä. Riskipeliä jarruttaminen kun ei tiedä mitä höyrypäitä on takana.
 
Eikös kääntyvän auton pidä juuri katsoa peilistä ja varmistua, ettei takaa ohiteta, kun käännytään esim. maantieltä sivutielle, jota ei ole merkitty risteykseksi.

Vilkun pitää olla päällä jo kauan ja sitten moottorijarrutuksella mennään. Ei pitäis takaa tulijalle tulla kääntyminen yllätyksenä enää.
Olis mielenkiintoista tietää pitäiskö kääntyjän oikeasti vilkuilla peiliä moisessa tilanteessa.

Käsittääkseni meni kääntyjän piikkiin kun takanaolijoiden mukaan ei ollut vilkkua päällä. Luulis kyllä ryhmittyneen keskiviivan tuntumaan ja jarruvalon ainakin palaneen ja luultavasti myös vilkun olleen päällä. Mutta sopivasti kun rattia vääntelee voi vilkku naksahtaa pois päältä. Ja joskus voi olla vaikea havannoida minkälaisessa liiketilassa auto on jos ei mikään valo pala. Omaan korvaan kuullosti joka tapauksessa vaaralliselta toiminnalta ylipäätään ohittajalta.
 
Olis mielenkiintoista tietää pitäiskö kääntyjän oikeasti vilkuilla peiliä moisessa tilanteessa.

Käsittääkseni meni kääntyjän piikkiin kun takanaolijoiden mukaan ei ollut vilkkua päällä. Luulis kyllä ryhmittyneen keskiviivan tuntumaan ja jarruvalon ainakin palaneen ja luultavasti myös vilkun olleen päällä. Mutta sopivasti kun rattia vääntelee voi vilkku naksahtaa pois päältä. Ja joskus voi olla vaikea havannoida minkälaisessa liiketilassa auto on jos ei mikään valo pala. Omaan korvaan kuullosti joka tapauksessa vaaralliselta toiminnalta ylipäätään ohittajalta.
Tarina on ihan selvä, jos vilkku ajoissa, selkeästi ennen moottorijarrutusta, rymittyminen keskiviivalle, jarruvaloilla lisäviestiä, vauhti tipuunut lähemmäksi kymppiä kuin viittäkymppiä. Koska takanatulian käätyjä havainnut ajoissa, niin myös sitä seurannut ja vaikuttannut ymmärtäneen, eikä anatanut merkki ohitusaikeesta.

En tiedä mikä toisen, mutta keksitään versio.

Satkun alueella, saavuttaa edellä olevaa, hyvä ohituspaikka kohta, edellä oleva kaistan keskellä, ajaa hiljaa, ohittaja kytkee vilkun antaa merkin ohitusaikeesta, ohitettava alkaa tehdä lehmänkäännöstä, eli lievästi siirtyy oikealle, selvä homma, korkein salittu tavoitteeksi ja ohi, hä alkaa kääntymään eteen, jarrua.

Jos jälkimmäinen on johdonmukainen, uskottava, ja toinen tarinan kerronnassa olisi risririitoja, eikä osannut kertoa takanatulaista .

Edelläolevat siis mielikuvutsta, enkä usko noin menneen, jos ratakisu poliisin tulkinta niin ei välttämättä paljon pohtinut.

Ja jos kolahtaa, niin voi siihien itsenä kuvitella, ei se vilpitön tarina varmaan olle selkeydeltään paras ilman ristiriitoja. Kokoneella kuskilla paljon asioita niin rutiinia, vilpittömältä, että oletko varma, niin siinä voi pohdiskella, vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Hullulta tuntuisi, että kääntyvää autoa ohitettaisiin. Olen siinä luulossa ollut, että oikealle kääntyvä katsoo, ettei takaa ohiteta ja vilkku pitää olla päällä.

Minäkin kyllä olen luullut, että tuollaisessa tilanteessa toiseen kolaroiva olisi lähtökohtaisesti aina syyllinen.
 
Lähti tuplana. Jotain yhteysongelmia. Yritin poistaa, mutta en osaa sitä tehdä :eek:
 
Viimeksi muokattu:
No ei ole kuin isoimmissa risteyksissä. Ja ohittaminen on kielletty kaikkien sellaisten risteysten kohdalla, joista on jonkinlainen ennakkoilmoitus liikennemerkein oli maalauksia tai ei.

Valtavasti on kuitenkin pieniä sivuteitä joiden kohdalla ei ole mitään ohituskieltoa.


Kai se on sit paljon kiinni paikkakunnasta ja sijainnista, täälläpäin jopa pienille hiekkateiden kohdille on vedetty sulut.
 
Edellä mainituista syistä hidastan aina jos joku ajaa todella hitaasti ennen kuin lähden ohittamaan. Jengi suorittaa semmosia mänöövereitä autoillaan että ihan turha ottaa riskiä.

Varsinkin jos jossain satasen alueella seisoo auto melkein paikallaan niin on turvallista odottaa että se kääntyy johonkin, tekee jotain aivan muuta ja käsittämätöntä tai on rattijuoppo.
 
Juu, tai sitten kuten äsken 80 tietä ajaessa menee auto sitä 20 km/h tunnissa kun tekee tiemaalauksia. Tieliikenteessä kun voi olla ihan tarpeen joskus ajaa yllättävän hitaasti ja erilaisia traktoreita ja muita on myös jonkin verran, joten hitaasti ajaviin kannattaa ensisijaisesti hidastaa ja sisäistää tilanne ennen kuin lähdetään ohi tempomaan.
 
Mikähän juttu taas. Ajoin liikenneympyrään, niin eikös sieltä kaukaa vasemmalta päin joku vedä Grand Picassolla kaasun pohjaan ja oikein yritä päästä kouluttamaan, töötti pohjassa kohti kylkeä. No väliä oli metritolkulla, mutta miksei voinut vain ajaa tasakaasulla ympyrän läpi ilman draamaa? :D Oli tärkee.
 
Mikähän juttu taas. Ajoin liikenneympyrään, niin eikös sieltä kaukaa vasemmalta päin joku vedä Grand Picassolla kaasun pohjaan ja oikein yritä päästä kouluttamaan, töötti pohjassa kohti kylkeä. No väliä oli metritolkulla, mutta miksei voinut vain ajaa tasakaasulla ympyrän läpi ilman draamaa? :D Oli tärkee.
Vastaavanlainen tapaus jäi joskus mieleen Nummelassa, Porintieltä (2-tie) tullessa, heti ensimmäisessä liikenneympyrässä. Oli talvi ja lunta ja jäätä yms. Ajoin (kuvan punaisesta autosta poiketen kokonaan vasenta kaistaa) punaisella piirrettyä reittiä. Väistin ympyrässä tullutta autoa (vaaleasininen), joka joutuikin pysähtymään vilkku päällä yllättäen kuvassa piirrettyyn kohtaan, sillä edellä pohjoiseen, kohti Citymarketia mennyt auto pysähtyi jotakuinkin valkoisen auton kohdalle antamaan tietä jalankulkijoille suojatiellä. Suojatie on aika kaukana, joten noiden kahden auton pysähtyminen tuli aika yllättäen, kerkesin jo ajaa ympyrään ja jouduin pysähtymään (punaisen nelikulmion kohdalle) vaaleansinisen auton taakse, ohi ei mahtunut . Tämän jälkeen etelästä tulee Passatti korostetun kovaa violetilla piirrettyä ajolinjaa ja joutuu tottakai pysähtymään taakseni, n. kuvan tummanpunaisen auton kohdalle, töötti pohjassa, kuinkas muuten. Jotkut ne jaksaa etsiä ihan turhaa draamaa, hetken ehdin tuossa jo miettiä, että ajaako tuo Passatti takakontista sisään, mutta jarrutti se sitten sentään.
liikenneympyrä.jpg
 
Mikähän juttu taas. Ajoin liikenneympyrään, niin eikös sieltä kaukaa vasemmalta päin joku vedä Grand Picassolla kaasun pohjaan ja oikein yritä päästä kouluttamaan, töötti pohjassa kohti kylkeä. No väliä oli metritolkulla, mutta miksei voinut vain ajaa tasakaasulla ympyrän läpi ilman draamaa? :D Oli tärkee.
Miten hemmetissä sä onnistut ajamaan ympyrään siten, että vasen kylki on kenenkään tulilinjalla? Jos sinne on asianmukaisesti menty niin vain perään tai oikeaan kylkeen voi osua ilman omaa syytä.
 
Vastaavanlainen tapaus jäi joskus mieleen Nummelassa, Porintieltä (2-tie) tullessa, heti ensimmäisessä liikenneympyrässä. Oli talvi ja lunta ja jäätä yms. Ajoin (kuvan punaisesta autosta poiketen kokonaan vasenta kaistaa) punaisella piirrettyä reittiä. Väistin ympyrässä tullutta autoa (vaaleasininen), joka joutuikin pysähtymään vilkku päällä yllättäen kuvassa piirrettyyn kohtaan, sillä edellä pohjoiseen, kohti Citymarketia mennyt auto pysähtyi jotakuinkin valkoisen auton kohdalle antamaan tietä jalankulkijoille suojatiellä. Suojatie on aika kaukana, joten noiden kahden auton pysähtyminen tuli aika yllättäen, kerkesin jo ajaa ympyrään ja jouduin pysähtymään (punaisen nelikulmion kohdalle) vaaleansinisen auton taakse, ohi ei mahtunut . Tämän jälkeen etelästä tulee Passatti korostetun kovaa violetilla piirrettyä ajolinjaa ja joutuu tottakai pysähtymään taakseni, n. kuvan tummanpunaisen auton kohdalle, töötti pohjassa, kuinkas muuten. Jotkut ne jaksaa etsiä ihan turhaa draamaa, hetken ehdin tuossa jo miettiä, että ajaako tuo Passatti takakontista sisään, mutta jarrutti se sitten sentään.
Ehkä tööttäys kohdistui vaaleansiniseen autoon. Se on ryhmittynyt väärin, josta syystä jäi tukkeeksi. Muutenkaan ei ollut pakko pysähtyä, kun voisi ajaa ylimääräisen kierroksen ja sitten ulos kun mahtuu.
 
Miten hemmetissä sä onnistut ajamaan ympyrään siten, että vasen kylki on kenenkään tulilinjalla? Jos sinne on asianmukaisesti menty niin vain perään tai oikeaan kylkeen voi osua ilman omaa syytä.
Tarpeeksi pieni ympryä missä etenkin "päätietä" ajavat voivat ajaa lähes suoraan ympyrän läpi?
 
Tarpeeksi pieni ympryä missä etenkin "päätietä" ajavat voivat ajaa lähes suoraan ympyrän läpi?
Tulee mieleen nämä sankarit jotka hidastamatta, tai jopa kiihdyttäen yrittävä keritä pelotteleen muita ja tietenkin äänimerkkiä huudattaen. Ympyröissä osa jopa oikoo, jos siis ympyrän keskellä on se bussi tai muun raskaamman liikenteen helpottamiseksi oijottaviksi.

Ja toki taajama-alueella minimi 50km/h, ja taajaman ulkopuolella minimi 80km/h
 
Noi pienet liikenneympyrät ovat kyllä ongelmallisia, kun ne johtavat siihen, että sieltä ns. päätieltä voi ajaa läpi melkeinpä renkaita kääntämättä. Seurauksena ns. sivuteiltä ympyrään liittyessä pitää olla aina tarkkana. Sitten nämä pellehermannit tosiaan monesti luulevat, että jos lähestyy ympyrää kovalla nopeudella, se luo väistämisvelvollisuuden muille, vaikka niinhän se ei ole, vaan jos sen hitaasti etenevän nokka on ympyrässä ennempää, niin siinä saa nopeampi väistää ihan kiltisti. Itse kyllä provosoituisin, jos joku kusipää alkaisi vielä tööttäillä.
 
Noi pienet liikenneympyrät ovat kyllä ongelmallisia, kun ne johtavat siihen, että sieltä ns. päätieltä voi ajaa läpi melkeinpä renkaita kääntämättä. Seurauksena ns. sivuteiltä ympyrään liittyessä pitää olla aina tarkkana. Sitten nämä pellehermannit tosiaan monesti luulevat, että jos lähestyy ympyrää kovalla nopeudella, se luo väistämisvelvollisuuden muille, vaikka niinhän se ei ole, vaan jos sen hitaasti etenevän nokka on ympyrässä ennempää, niin siinä saa nopeampi väistää ihan kiltisti. Itse kyllä provosoituisin, jos joku kusipää alkaisi vielä tööttäillä.
Tai sitten joka suuntaan voi ajaa vauhdilla, jos ei varsinaisesti joudu kiertämään ympyrää. Sitten jos joku edessä käy kiertämään ja tiputtaa vauhdin todella alas niin siinähän olet ympyrässä maalitauluna. Kerran joku tuli normaalisti ympyrään ja survoi kaasua vasta ympyrässä, joutui sitten pysähtymään, kun toiseen suuntaan vauhti hidastui reilusti, tuli varmaan ylpeä olo.
 
Tai sitten joka suuntaan voi ajaa vauhdilla, jos ei varsinaisesti joudu kiertämään ympyrää.
Voi ajaa, jos sillä tarkoitetaan että kuljettaja pystyy auton pitää lapasessa , niin joo.
Mutta vaikka olisi X risteys, ja vaikka kolmion takaa pystyisi ajaa suoraan hiljentämättä, niin ehkä se ei mene niin. Tietyökohteissa välillä on kiertoliittymiä missä keskellä on joku rengas tai betoni törppö, joka voisi muistuttaa X risteystä jossa kaikilla kolmio.


Toki noissa kaikissa kuuluu hiljentää.

Rakenentuissa kiertoliittymissä ne hiljentämättä ajavat usein myös oikovat, eli eivät pystykkään ajamaan sillä vauhdila ajoväylää pitkin.
 
Voi ajaa, jos sillä tarkoitetaan että kuljettaja pystyy auton pitää lapasessa , niin joo.
Mutta vaikka olisi X risteys, ja vaikka kolmion takaa pystyisi ajaa suoraan hiljentämättä, niin ehkä se ei mene niin. Tietyökohteissa välillä on kiertoliittymiä missä keskellä on joku rengas tai betoni törppö, joka voisi muistuttaa X risteystä jossa kaikilla kolmio.


Toki noissa kaikissa kuuluu hiljentää.

Rakenentuissa kiertoliittymissä ne hiljentämättä ajavat usein myös oikovat, eli eivät pystykkään ajamaan sillä vauhdila ajoväylää pitkin.
Onhan niitä muuttujia, toinen puoli voi olla loivempi ja hieman pitempi, mutta toinen mahdollisesti lyhyempi ja kaarevampi, molemmat voi olla mahdollista ajaa oikomatta kovaa, mutta muu liikenne pitää silti aina huomioida.
 
Onhan niitä muuttujia, toinen puoli voi olla loivempi ja hieman pitempi, mutta toinen mahdollisesti lyhyempi ja kaarevampi, molemmat voi olla mahdollista ajaa oikomatta kovaa, mutta muu liikenne pitää silti aina huomioida.
On, mutta jos nyt jotain mielessä niin ehkä linkki olisi kiva. Yritin etsiä nopeasti esimerkkejä, tietyötä en ihan heti löytänyt, ja nuo ympyrät mistä selkeä Google kuva ei ollut suoria. Mutta nyt tuli mieleen isojen väylin jutut (no nekin tuppaa vaatii keitämistä jos ei vetele kaistalta kaistalle), mutta tässä kai oli kyse ihan yksikaistaisesta.

Edit, linkissä kuva tietyömaa kiertoliitytmästä, siinä esimerkki missä voi ajaa suoraan ja riski siinä että osalla menee kokonaan ohi että kiertoliittymä, ja se vilkkukin unohtuu poistuessa.

Yritin etsiä jotain vanhaa rakennettua "ympyrää" jossa pieni keskikohta , mutta niitäkin on päivitelty
 
Viimeksi muokattu:
Noi pienet liikenneympyrät ovat kyllä ongelmallisia, kun ne johtavat siihen, että sieltä ns. päätieltä voi ajaa läpi melkeinpä renkaita kääntämättä. Seurauksena ns. sivuteiltä ympyrään liittyessä pitää olla aina tarkkana. Sitten nämä pellehermannit tosiaan monesti luulevat, että jos lähestyy ympyrää kovalla nopeudella, se luo väistämisvelvollisuuden muille, vaikka niinhän se ei ole, vaan jos sen hitaasti etenevän nokka on ympyrässä ennempää, niin siinä saa nopeampi väistää ihan kiltisti. Itse kyllä provosoituisin, jos joku kusipää alkaisi vielä tööttäillä.
Jos "sivutieltä" tulevat tulevat kolmion takaa niin totta kai heillä on väistämisvelvollisuus. Olettaen etteivät "päätietä" ajavat aja jotain päätöntä ennakoimatonta ylinopeutta. Tietenkään väistämisvelvollisuus ei tällöinkään poistu, mutta saattaa säästyä sakoilta jos kyseessä tosiaan on täysin ennakoimaton tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Jos "sivutieltä" tulevat tulevat kolmion takaa niin totta kai heillä on väistämisvelvollisuus. Olettaen etteivät "päätietä" ajavat aja jotain päätöntä ennakoimatonta ylinopeutta.
Ei se hidastelu väistämisvelvollisuutta poista. Se vain antaa tilaa liittyä.
 
On, mutta jos nyt jotain mielessä niin ehkä linkki olisi kiva. Yritin etsiä nopeasti esimerkkejä, tietyötä en ihan heti löytänyt, ja nuo ympyrät mistä selkeä Google kuva ei ollut suoria. Mutta nyt tuli mieleen isojen väylin jutut (no nekin tuppaa vaatii keitämistä jos ei vetele kaistalta kaistalle), mutta tässä kai oli kyse ihan yksikaistaisesta.

Edit, linkissä kuva tietyömaa kiertoliitytmästä, siinä esimerkki missä voi ajaa suoraan ja riski siinä että osalla menee kokonaan ohi että kiertoliittymä, ja se vilkkukin unohtuu poistuessa.

Yritin etsiä jotain vanhaa rakennettua "ympyrää" jossa pieni keskikohta , mutta niitäkin on päivitelty
 
Mikähän juttu taas. Ajoin liikenneympyrään, niin eikös sieltä kaukaa vasemmalta päin joku vedä Grand Picassolla kaasun pohjaan ja oikein yritä päästä kouluttamaan, töötti pohjassa kohti kylkeä. No väliä oli metritolkulla, mutta miksei voinut vain ajaa tasakaasulla ympyrän läpi ilman draamaa? :D Oli tärkee.
Tuossa viikko sitten joku sankari tuli Sellon parkkihallin ympyrässä vastakkaisesta suunnasta ympyrään saamaan aikaan kuin minä, mutta onnistui törmätä melkein perään kun oikein yritti kiihdyttää vauhtia. Piti jälkikäteen tarkistaa kamerasta, että ajoinko muka eteen, mutta kyllä tuossa selvästi oikein haettiin tilannetta. Seuraavaksi varmaan voin nähdä itseni youtubesta.
 
Tuollainen "suoraan" ajettava liikenneympyrä on helvetin vaarallinen sivutieltä tulijoille. Eräässä ympyrässä on monesti joutunut jarruttamaan ja painamaan torvea ettei saa autoa oikeaan kylkeen.
 
Linkki Turkuun ( :-) ) Brahenkadun ja Läntisen Ptkäkadun risteys.

Häviää jopa monelle väliaikaiselle tietyö viritykselle. Tuo kaikenlisäksi varsin tuore (ilmeisesti nyt siellä on), vuosien saatossa välillä ollut pois, ja 2000 luvun tuotoksia muutenkin.

Tuollainen "suoraan" ajettava liikenneympyrä on helvetin vaarallinen sivutieltä tulijoille.
Kiertoliittymä idea toimii risteyksissä missä liikenne määrät jakaantuu eri suuntiin , suunnista riittävästi. On totta että ympyröitä tehty risteyksiin joissa on enemmän tai vähemmän pääväylä. Linkin risteyksessä pieni keski saarake ei ole keskellä, ja idästä(koilisesta) länteen(lounas) on suora linja(*, ilmeisesti sen takia että tärkeä väylä on idästä etelään.

Veikkaan että tuollainen tehty säästösyistä, (rakennusluvat -> ahdaspaikka), mutta katsottu että kiertoliittymä tuollaisenakin parempi kuin ilman. Olisko vaihtoehdot , etelästä itään etuajo-oikeutettu linja.

(*
No luode-pohjoista myös etelälä kaakkoon, mutta ei kai suunnissa sekannusta)
 
Linkki Turkuun ( :) ) Brahenkadun ja Läntisen Ptkäkadun risteys.

Häviää jopa monelle väliaikaiselle tietyö viritykselle. Tuo kaikenlisäksi varsin tuore (ilmeisesti nyt siellä on), vuosien saatossa välillä ollut pois, ja 2000 luvun tuotoksia muutenkin.

Nykyään ihan tavallinen risteys taas. Ympyrä siinä oli viitisen vuotta alkaen ~2018
 
Näin tilanteen jossa oli joku ikivanha viritetty Honda valoissa ja Tesla takana. Honda lähti liikkeelle ja painoi vähän kaasua että kuulu kunnon metelit, tästä varmasti jotain epävarmuuden fiiliksiä saanut teslakuski paino kaasun pohjaan ja melkein törmäs Hondan perään. Joutu tekee kunnon jarrutuksen kun Honda ei lähtenykkään haipakkaasti liikkeelle.

Vauhtia jotain 40km/h.

Ihan älytöntä näillä uusilla autoilla tuo kiihdyttely.
 
Noita Tesla model 3:ia näkee monesti nuorten kuljettajien ohjastamana. Noiden edullisuus on mahdollistanut sen, että noita saa hankittua ajoon vähän epäkypsemmätkin kuljettajat. Todella huolestuttava yhtälö.
 
CVT-vaihteistolla varustettu Honda oli kyllä kiva ajaa valoista. Nostaa helposti kierrokset lähdössä, jos ei todella tarkasti rajoita kaasupoljinta. Seurauksena kaikenmaailman lippalakkijuntit paskoine bemareineen tuli lahkeeseen viereisellä kaistalla, kun onnistuivat voittamaan 0-100 12-13 s vehkeen :D Sen olen huomannut, että sähkö-Mii menee helposti tunteisiin, kun moni vaihtaa erikseen siihen vierelle "ohitukseen". Kai se on tuo mopoautomainen olemus. En ole vielä löytänyt toimivaa reseptiä vähentää provosoitumista, kun osa porukasta tuntee (hitaan) rinnalla kiihdyttämisenkin provoksi ja viimeistevät lähtönsä reippaaseen ylinopeuteen ja eteen vaihtoon. Ero on isommalla autolla ajamiseen nähden merkittävä.
 
Noita Tesla model 3:ia näkee monesti nuorten kuljettajien ohjastamana. Noiden edullisuus on mahdollistanut sen, että noita saa hankittua ajoon vähän epäkypsemmätkin kuljettajat. Todella huolestuttava yhtälö.
Tai sitten ihan vaan vanhempien auto lainassa.
 
Tai sitten ihan vaan vanhempien auto lainassa.

Mutta edullisuus on mahdollistanut sen, että vanhemmat ovat sen hankkineet. Kalliimpia autoja vanhemmat eivät niin herkästi anna lastensa käyttöön, mikäli lapsilla on asenneongelmia.
 
Kyllä ainakin Tampereen seudulla monilla alle kolmekymppisillä noita model3:ia näkyy. Eihän se nyt ole edullisimmillaan juurikaan kalliimpi kuin nuo junnujen traktorimönkkärit, kun noita 30 tonnin polariksiakin on koulujen pihat täynnä.
 
Viikonloppuna muutaman sata kilometria kaksikaistaista maantietä + motaria ajaessa sai taas muistutuksen siitä, miten moni tuolla ajelee ihan nollat taulussa.

Kaksikaistaisella maantiellä 100km/h rajoitus, letkaa vetää rekka 85km/h. Letkan alussa jengi meni hyvin ohi, sitten rekan takana oli joku, joka ei halunnut ohittaa. Hän ajeli rekan vauhtia ja ihan hyvällä turvavälillä, ei siinä mitään jos ei halua ohittaa. Mutta tämän puskurissa kiinni ajeli toyotamies keskiviivan tuntumassa. Ajattelin tämän kärkkyvän ohitusta, mutta ei mennyt ohi missään. Piti itse odottaa parempaa paikkaa, että pääsee kummankin ohi, mutta ei tämä tullut perään vaikka oli kilometri suoraa eikä vastaantulijoita näkyvissä.

Tätä ennen oli vähän vastaava tapaus, ajellut tovin hitaamman perässä ohittamatta. Sitten kun olisin mennyt molemmista ohi, niin tämä lähti ohittamaan (kun olin jo itse vaihtanut kaistaa) 10km/h hitaammin kuin minä, ja oli pakko jarruttaa ja keskeyttää oma ohitus kun tie edessä kaartui näkymättömiin.

Moottoritiellä 120km/h rajoitus, Vito lähti ohittamaan kuorma-autoa kun olin tulossa kovempaa noin 200m taaempana. Huomasin Viton ajelevan hitaammin joten ostin jalan kaasulta, mutta Vito tuntui vaan hidastavan entisestään. Lopulta jouduin jarruttamaan ihan kunnolla, kun se jäikin ajamaan kuorma-auton rinnalle alle 90km/h o_O Lopulta sai vauhtia 5km/h lisää ja nitkutti ohi. Mikä selittää ohitustarpeen motarilla, jos ei meinaa ajaa edes lähelle nopeusrajoitusta? Tuskin on niin kova kiire, ettei voisi odottaa semmoista väliä, ettei tuki tietä.
 
Kaksikaistaisella maantiellä 100km/h rajoitus, letkaa vetää rekka 85km/h. Letkan alussa jengi meni hyvin ohi, sitten rekan takana oli joku, joka ei halunnut ohittaa. Hän ajeli rekan vauhtia ja ihan hyvällä turvavälillä, ei siinä mitään jos ei halua ohittaa. Mutta tämän puskurissa kiinni ajeli toyotamies keskiviivan tuntumassa. Ajattelin tämän kärkkyvän ohitusta, mutta ei mennyt ohi missään. Piti itse odottaa parempaa paikkaa, että pääsee kummankin ohi, mutta ei tämä tullut perään vaikka oli kilometri suoraa eikä vastaantulijoita näkyvissä.
Tojo kuskin perässäroikkuminen on taitamattomuutta, siinä vain heikentää ohittusmahdollisuuksiaan itseltään.

Tosin, vaikka ei kontissa roikkuisikaan, jos pisin vapaa näkyvätieosuus oli kilometrin niin eihän siinä kunnon ohituspaikkaa ole ollut muutenkaan, jos ei lähde sokkona painaan, saati jos kontista pitäisi lähteä. Eli jotain sen tojo kuskin päässä onneksi liikkunut.

Motorilla tosiaan nuo eteen vaihtavat ovat noin muutenkin ärsyttäviä, ja lisä ärsytystä tulee jos vielä ajavat selkeästi alle sallitun.
 
Moottoritiellä vasemman kaistan tarpeeton käyttö on rajusti yleistynyt. Viimeksi eilen kahdeksan(!) autoa ajeli vasenta kaistaa yhden auton ohitettuaan, minä letkan perässä. Vaihdoin kaistaa oikealle kun en nähnyt siellä ketään. Ihan tyhjä kaista oli kilometrien päähän. Menin sitten koko letkasta "ohi" oikealta ja jäin ihmettelemään, että ketä nämä kahdeksan autoilijaa olivat ohittamassa. Todellisuudessa varmaan letkan ensimmäinen jäi vasemmalle kaistalle, ja kukaan ei tohtinut oikealta mennä ohi. Kyllä minä ainakin kokoajan palaan takaisin oikealle, ja jos vauhtini on 120km/h niin kyllä menen tuollaisen jonon ohi oikealta, kuin myös yksittäisten jotka vasemmalle kaistalle jäävät.
 
Hitaampaa kuin suurinta sallittua nopeutta ohittaminen pitäisi kyllä kieltää. Jos halutaan nillittää lain suhteen että mahdotonta ajaa täsmälleen suurinta sallittua nopeutta, niin laitetaan sitten vaikka ohituskaistoille 10km/h suurempi rajoitus kuin oikeanpuoleiselle kaistalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 290
Viestejä
4 502 928
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom