Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mitä muuta se on kuin kyvyttömyyttä/idiotismia, jos pelottaa niin bussilla pääsee. Autossa on sen vuoksi nopeusmittari ettei tarvitse ajella ”musta tuntuu” vauhtia.
Vähän niin kuin tiellä on sen vuoksi maksimi nopeus kyltti ettei tarvitse ajella "musta tuntuu" vauhtia? ;)

Yleensä vaan huonolla itsetunnolla varustetut kokee tarpeelliseksi keksiä isoja heikkouksia muille autoilijoille, jotta voisi kokea mukamas jotain ylivertaisuutta. Tuollaisiin perusjuttuihin kuten miksi vauhdit keskimäärin on hiljaisemmat kapeilla väylillä, on silti olemassa ihan oikeat tutkitut syyt.
 
Useasti ihmisillä on todella vaarallisen huono ajoasento. Istutaan liian kaukana polkimista ja kädet liian suorana. Tällainen istuma-asento aiheuttaa sen, ettei autoon saada tuntumaa ja auto tuntuu ns. Leijailevan. Ei se ihme ole, että se kiihdytyskaista pelottaa kun ei osata edes istuma-asentoa säätää kohdilleen.
 
Joskus tullut noin tehtyä ihan vittuilun vuoksi, kun taajamassa tulee takaa selvää ylinopeutta joku minäminä "premium" kuski.
Onneksi sinutkin pystyy ohittamaan, just ennen niitä liikennevaloja. Vähän sama ilmiö kuin noilla ohituskaistoilla pikkasen nopeutta nostavat ovatkin ihmeissään kun joku kehtaa ja uskaltaa ottaa ajoneuvonsa koko tehoreservin käyttöön.
 
Otinpa tästä "Poliisi: Yhä useampi autokuski näprää kännykkää ajaessaan - MTVuutiset.fi" uutisesta pienen innostuksen seurata motarilla muita autoilijoita ja katsella kuinka moni peukuttaa luuriaan kesken ajon. Uutisen mukaan yli 1000 sakkoa kirjoitettu puhelimen käytöstä kesken ajon.

Ajelin töihin noin 40km matkan kaksi kaistaista moottoritietä jossa oli helppo seurata ohittavia tai ohitettavia autoilijoita. Tällä matkalla 12 kuljettaa peukutti luuriaan, joista 3 ohittaessaan minua. Kolmesta ohittajasta yksi johtotähti veteli vasenta kaistaa seilaten viivojen välissä ihan kuin olisi kännissä ajanut kun oli niin tärkeää seurata älypuhelimen elämää.

Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.
 
Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.
Ennen luettiin printtiä, mutta totta keskittyminen muuhun kuin ajamiseen lisää riskejä, ja vielä enemmän jos samalla ulosmitataan kaikki muutkin turvatekiät, mm turvaväli, ajonopeus, vilkku, valot, ennakointi. Ei tosiaan ihan syyttä suotta iahn erikseen kiellettyä.

Silti yllättävän harvoin uutisoitu että se laitteen näprääminen olisi merkittävä syy johonkin onnettomuuteen, vaikea varmaan kaivaa näyttöä, sen verran ihmiset opetettu että kiistävät moisen, mutta välillä ollut uutista että sitä käyttöä on tosissaan tutkittu näytön löytämiseksi, eli laitteiden lisäksi teletietoja pyydetty.

Tuo osapuolia kiinnostaa lähinnä silloin jos vastaajanpenkillä oleva sysäämässä palloa vastapuolen puhelimen näprääjälle.
 
Automerkit ovat aina Nissaneita, Kiaa, Hyundaita, Toyotaa ja Volvoja. Moottoritielle yhden käden sormilla laskettava määrä saanut sen 100km/h vauhtia kiihdytyskaistalla.
Listaan voi lisätä Suzuki Swiftin. Minun omalla ei nimittäin toivoakaan saada se hiemankin lyhyemmässä kiihdytysrampissa 120:iin (tai edes sataseen ylämäessä) vaikka kuinka antaisi joka vaihteella runtua punarajalle asti. Ongelma ei ole ettenkö uskaltaisi kiihdyttää, se vaan ei liikahda. Valmistaja ilmoittaa 0-100 kiihtyvyydeksi komiat 13,4 sek, jota en epäile hetkeäkään kun tehoja (tai lähinnä sen puutetta) 1,2-litraisessa vaparissa on mahtavat 94 heppaa. Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla. No, ongelma hävinnee kun kohta saan Hayabusan taas liikenteeseen, sillä saa kortin hyllylle jo 2-vaihteella.
 
Viimeksi muokattu:
Otinpa tästä "Poliisi: Yhä useampi autokuski näprää kännykkää ajaessaan - MTVuutiset.fi" uutisesta pienen innostuksen seurata motarilla muita autoilijoita ja katsella kuinka moni peukuttaa luuriaan kesken ajon. Uutisen mukaan yli 1000 sakkoa kirjoitettu puhelimen käytöstä kesken ajon.

Ajelin töihin noin 40km matkan kaksi kaistaista moottoritietä jossa oli helppo seurata ohittavia tai ohitettavia autoilijoita. Tällä matkalla 12 kuljettaa peukutti luuriaan, joista 3 ohittaessaan minua. Kolmesta ohittajasta yksi johtotähti veteli vasenta kaistaa seilaten viivojen välissä ihan kuin olisi kännissä ajanut kun oli niin tärkeää seurata älypuhelimen elämää.

Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.
Herää vielä kysymys kuinka moni on niin tyhmä että jää kännyn räpellyksestä kiinni poliisille. Suurin osa ihmisistä osannee katsoa ettei ole poliisiauto vieressä kun kaivaa luurin esiin.
 
Tuota kännykän käyttöä ajaessa täytyisi sanktioida kovemmin, jos sen halutaan loppuvan. Esimerkiksi auton menetys valtiolle voisi olla paikallaan.
 
Tuota kännykän käyttöä ajaessa täytyisi sanktioida kovemmin, jos sen halutaan loppuvan. Esimerkiksi auton menetys valtiolle voisi olla paikallaan.
Osarit menis mukavasti maksuun samalla :D Santanderit jne ei ehkä tykkäsi menetetyistä korkotuloista.
 
Autoilijoiden keskimääräiseen älykkyyteen ei hirveästi kyllä kannata odotuksia heittää, moni saattaa koittaa näplätä kännyä jotenkin salassa, ettei kukaan huomaisi että ajan samalla autoa. Tosin juuri vikolla moista pelkuruutta ei esiintynyt. Kun edessäni ajava auto pysähtyi keskelle katua, koska hänen puhelimensa soi! Tottakai koko kessustan katu voidaan sulkea liikenteeltä KUN MINUN KÄNNYNI SOI JA PITÄÄ SIIS PUHUA VÄHÄN PUHELIMESSA ;-D

Se on kyllä kyseenalaista, rittääkö sakko moisesta rangaistukseksi, olisiko lisäksi kevypuheluaika ilman autoilua parempi? Toki se lisäisi vielä huvittavampia tapoja koittaa kiertää tätä rikettä, kuten tosiaan pysähtymiset keskelle katua, tai vaikka moottoritielle? ;-)
 
Herää vielä kysymys kuinka moni on niin tyhmä että jää kännyn räpellyksestä kiinni poliisille. Suurin osa ihmisistä osannee katsoa ettei ole poliisiauto vieressä kun kaivaa luurin esiin.
Tästä huomaa erittäin hyvin sen, että ei havainnoida ympäröivää tilaa lainkaan samalla kun ajetaan ja peukutetaan älyluuria. Oli se sitten poliisi, liikennevalot tai toiset autoilijat. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja lompakko. Toivottavasti ei muiden.
 
Autoilijoiden keskimääräiseen älykkyyteen ei hirveästi kyllä kannata odotuksia heittää, moni saattaa koittaa näplätä kännyä jotenkin salassa, ettei kukaan huomaisi että ajan samalla autoa. Tosin juuri vikolla moista pelkuruutta ei esiintynyt. Kun edessäni ajava auto pysähtyi keskelle katua, koska hänen puhelimensa soi! Tottakai koko kessustan katu voidaan sulkea liikenteeltä KUN MINUN KÄNNYNI SOI JA PITÄÄ SIIS PUHUA VÄHÄN PUHELIMESSA ;-D

Se on kyllä kyseenalaista, rittääkö sakko moisesta rangaistukseksi, olisiko lisäksi kevypuheluaika ilman autoilua parempi? Toki se lisäisi vielä huvittavampia tapoja koittaa kiertää tätä rikettä, kuten tosiaan pysähtymiset keskelle katua, tai vaikka moottoritielle? ;-)
Laissa ei ole lueteltu syitä milloin auton saa pysäyttää. Jos paikassa ei ollyt pysäyttämiskieltoa tai muuta syytä mikä pysäyttämisen kieltäisi, niin silloin se on sallittua.

Aika normaalia, että kaupunkialueella autoja pysäytellään milloin mistäkin syystä.
 
Laissa ei ole lueteltu syitä milloin auton saa pysäyttää. Jos paikassa ei ollyt pysäyttämiskieltoa tai muuta syytä mikä pysäyttämisen kieltäisi, niin silloin se on sallittua.

Aika normaalia, että kaupunkialueella autoja pysäytellään milloin mistäkin syystä.
Miten 37§ kuuluu tulkita, alkaa näin: "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä"
Sitten on nippu "ehdottomia kieltoja joissa tuota ei saa tehdä" ja lopuksi "Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi."

Pitääkö pykälää nyt tulkita niin että vain tuo kieltolista pätee vai että lista on vain (ehdottomia)esimerkkejä ja näin ollen myöskin puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen on kiellettyk koska se vaarantaa/haittaa ensimmäisen lauseen mukaisesti liikennettä eikä puhelu ole listan jälkeisen lauseen mukainen poikkeus eli esim. hätätilanne.

Maalaisjärki sanoo että pykälää pitää lukea siten että puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen ei ole sallittua.
 
Miten 37§ kuuluu tulkita, alkaa näin: "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä"
Sitten on nippu "ehdottomia kieltoja joissa tuota ei saa tehdä" ja lopuksi "Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi."

Pitääkö pykälää nyt tulkita niin että vain tuo kieltolista pätee vai että lista on vain (ehdottomia)esimerkkejä ja näin ollen myöskin puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen on kiellettyk koska se vaarantaa/haittaa ensimmäisen lauseen mukaisesti liikennettä eikä puhelu ole listan jälkeisen lauseen mukainen poikkeus eli esim. hätätilanne.

Maalaisjärki sanoo että pykälää pitää lukea siten että puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen ei ole sallittua.
Jos ohi pääsee niin haittaamisesta ei liene kyse. Saahan sitä esim. matkustajan ottamiseksi tai kuorman purkamiseksi pysähtyä kunhan laissa mainitut ehdot täyttyy, niin miten tuo siitä eroaa? Ei mielestäni mitenkään kun laissa ei ole määritelty sallittuja pysäyttämissyitä.

Eri asia sitten onko se järkevää tai kohtuullista muun liikenteen kannalta. Lähinnä otin kantaa voiko poliisi tuollaisesta sakkoa suoraan lätkäistä - tuskin. Voi ehkä kehottaa lopettamaan puhelun ja siirtymään parempaan paikkaan jatkamaan.
 
Otinpa tästä "Poliisi: Yhä useampi autokuski näprää kännykkää ajaessaan - MTVuutiset.fi" uutisesta pienen innostuksen seurata motarilla muita autoilijoita ja katsella kuinka moni peukuttaa luuriaan kesken ajon. Uutisen mukaan yli 1000 sakkoa kirjoitettu puhelimen käytöstä kesken ajon.

Ajelin töihin noin 40km matkan kaksi kaistaista moottoritietä jossa oli helppo seurata ohittavia tai ohitettavia autoilijoita. Tällä matkalla 12 kuljettaa peukutti luuriaan, joista 3 ohittaessaan minua. Kolmesta ohittajasta yksi johtotähti veteli vasenta kaistaa seilaten viivojen välissä ihan kuin olisi kännissä ajanut kun oli niin tärkeää seurata älypuhelimen elämää.

Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.

Itse seurailen joskus ohi ajavia autoja, kun odottelen kävelijänä valoissa. Mutulla noin neljäsosalla on kännykkä kädessä. Osalla se on korvalla, mikä on jossain määrin ok, mutta useampi nykyään vaan selailee.
 
Jos ohi pääsee niin haittaamisesta ei liene kyse.
Näin.

Onhan pysäköintikin taajamassa oletuksena sallittua, vaikka muut joutuvat ohi päästäkseen käyttämään vastaantulevien puolta. Monessa paikkaa liikenne olisi vähemmän ruuhkaista ilman tienvarsipysäköintiä.

Käytännössä on jätetty tienpitäjän merkittäväksi, missä pysäyttäminen "haittaa" liikennettä muuten kuin laissa erikseen mainituilla tavoilla.
 
itse kun ajelen vaimon punaisella pikkuautolla niin isojen "urheilu"autojen kuskit haluaa eteen tilanteessa ku tilanteessa, vaikka takana olis tilaa. tänäänkin mersulehmä yritti väkisin ohi ja päätyi puoliksi nurmikolle ajaen vieressä, ja hän oli väistövelvollinen. (kehä1 ja itäväylä liitännässä kohti keskustaa).
Jännittäviä ajohetkiä saa pikkuautolla.
 
Listaan voi lisätä Suzuki Swiftin. Minun omalla ei nimittäin toivoakaan saada se hiemankin lyhyemmässä kiihdytysrampissa 120:iin vaikka kuinka antaisi joka vaihteella runtua punarajalle asti. Ongelma ei ole ettenkö uskaltaisi kiihdyttää, se vaan ei liikahda. Valmistaja ilmoitaa 0-100 kiihtyvyydeksi komiat 13,4 sek, jota en epäile hetkeäkään kun tehoja (tai lähinnä sen puutetta) 1,2-litraisessa vaparissa on mahtavat 94 heppaa. Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla. No, ongelma hävinnee kun kohta saan Hayabusan taas liikenteeseen, sillä saa kortin hyllylle jo 2-vaihteella.
On joitan motari ramppeja+kiihdytyskaistoija joissa sen 120 saaminen on tiukkaa kelistä riippuen, mutta 120 on kesäjuttuja, joten se vähän helpottaa. Sitten jossain on paikkoja joissa on yleisrajoitus, joten sitä tarkkaan noudattava ei edes yritä.

Mutta ei sitä nyt tarvi 120 saada, jos sen välin tähtääminen sujuu hyvin, ja motarilla porukalla on asialliset turvavälit.

Mutta aina ei mene kohdilleen vaikka kuinka yrittää, niin lyhyet kiihdytyskaistat on kammottavia, yhdessä motarin kontissahinaajien kanssa.. Tai omaan kontiin tulleen sekoilut.

Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla.
Voisi ajatus tasolla olla ihan hyvä että nuoretkuljettajat ajaisivat ensimmäiset vuoden jollain nuhapumpulla, ja vanhemmatkkin jos jäävät kiinni koheltamisesta, pienistä turvaväliestä jne, ennakoimattomuudesta niin pakollinen suorituskyvyn leikkaus ajoneuvoon. :)
 
Listaan voi lisätä Suzuki Swiftin. Minun omalla ei nimittäin toivoakaan saada se hiemankin lyhyemmässä kiihdytysrampissa 120:iin (tai edes sataseen ylämäessä) vaikka kuinka antaisi joka vaihteella runtua punarajalle asti. Ongelma ei ole ettenkö uskaltaisi kiihdyttää, se vaan ei liikahda. Valmistaja ilmoittaa 0-100 kiihtyvyydeksi komiat 13,4 sek, jota en epäile hetkeäkään kun tehoja (tai lähinnä sen puutetta) 1,2-litraisessa vaparissa on mahtavat 94 heppaa. Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla. No, ongelma hävinnee kun kohta saan Hayabusan taas liikenteeseen, sillä saa kortin hyllylle jo 2-vaihteella.

Aika lyhyt ramppi pitää olla, kun minä onnistuin Oulussa kuusamontien rampilta etelään päin kiihdyttämään sataseen 190D VM-85 Mercedes Benzillä, jossa oli joskus uutena ehkä 72 hevosvoimaa ja nelivaihteinen manuaali kyseessä. Piti tosin nojata ikkunaan, penkin pehmusteet kun olivat alta irti ja 500 000km ajettu alusta oli varmasti ihan loppu. Ramppia ei ollut silloin edes vielä uudistettu (pidennetty), että kyllähän tollanen 1.2-litrainen Swift kiihtyy varmasti paljon paremmin. Pitää vaan ajaa niihin rampin alun mutkiin vähän lujempaa. En ihan yskimättä niele tuota selitystä etteikö 94-heppanen swifti kiihtyisi :)
 
Aika lyhyt ramppi pitää olla, kun minä onnistuin Oulussa kuusamontien rampilta etelään päin kiihdyttämään sataseen 190D VM-85 Mercedes Benzillä, jossa oli joskus uutena ehkä 72 hevosvoimaa ja nelivaihteinen manuaali kyseessä. Piti tosin nojata ikkunaan, penkin pehmusteet kun olivat alta irti ja 500 000km ajettu alusta oli varmasti ihan loppu. Ramppia ei ollut silloin edes vielä uudistettu (pidennetty), että kyllähän tollanen 1.2-litrainen Swift kiihtyy varmasti paljon paremmin. Pitää vaan ajaa niihin rampin alun mutkiin vähän lujempaa. En ihan yskimättä niele tuota selitystä etteikö 94-heppanen swifti kiihtyisi :)
samanlaisella ajellut ja hyvin kulki. samoin panda 63hv kulkee hienosti ellei auto oo täys ihmisiä
 
Lyhyemmät rampit/kiihdytyskaistat toki ovat haasteellisempia mutta joko auto ei ole kunnossa tai kuski "ei vaan osaa", jos 94-heppaista pikkuautoa ei saa kiihtymään liittymisnopeuteen. Itselläni on kokemusta 75- ja 90-heppaisilla kauppakasseilla liikkumisesta Oulun moottoritierampeissa ilman suurempia ongelmia.
 
Lyhyemmät rampit/kiihdytyskaistat toki ovat haasteellisempia mutta joko auto ei ole kunnossa tai kuski "ei vaan osaa", jos 94-heppaista pikkuautoa ei saa kiihtymään liittymisnopeuteen. Itselläni on kokemusta 75- ja 90-heppaisilla kauppakasseilla liikkumisesta Oulun moottoritierampeissa ilman suurempia ongelmia.
Paitsi kun liukasta.
 
Lyhyemmät rampit/kiihdytyskaistat toki ovat haasteellisempia mutta joko auto ei ole kunnossa tai kuski "ei vaan osaa", jos 94-heppaista pikkuautoa ei saa kiihtymään liittymisnopeuteen. Itselläni on kokemusta 75- ja 90-heppaisilla kauppakasseilla liikkumisesta Oulun moottoritierampeissa ilman suurempia ongelmia.
59hv twingolla ja 60hv micrallakin sai melkein kaikkialla riittävät vauhdit isolle tielle liittymistä varten, noinkin laiskoilla laitteilla sai välillä himmailla kun nilkkavammaiset hidasteli rampeilla edessä.
 
On toki olemassa yksittäisiä liian lyhyitä ramppeja, joissa nusu auto ei kiihdy riittävästi, mutta normaaleissa ja normaalin lyhyissä se riittää, että "antaa runtua".

Pääosin ramppiongelmat johtuvat siitä, että joku perseläpi ei viitsi kiihdyttää koska ei ymmärrä että liikenteessä on muitakin tai ei ki. Myös se, joka rullailee ajatuksissaan hiljakseen siinä missä pitäisi kiihdyttää, on persereikä. Kuljettajalla olisi liikenteessä velvollisuuksia ja tehtäviä.

Jotkut tampiot ilmeisesti oppivat ja tottuvat rampin tukkimiseen myös siksi, että ajavat itse muskeliautolla jota voi hiukan polkaista kun katkoviiva jo alkaa. Näiden perässä himmailu tehottomalla ajokilla on kaikkein turhauttavinta.
 
Jos puhutaan liukkaudesta, niin se kiihdytys tai sen pituus ei muuta sitä tienpintaa suuntaan eikä toiseen.
Eiköhän tässä ollut kyseessä foorumikeskustelun ”perinteinen 1/1000 corner case”, joka nyt vaan pitää tuoda esille syystä x. Eli rampin kurviosuus sen verran liukas että siinä ei saa kiihdytettyä ollenkaan, mutta suorahkolla ennen liittymistä sen verran pitoa että tehokkaalla saa hyvin vauhtia.
 
Oikeanlainen kiihdytyskaistakäyttäytyiminen kiinnostaisi enkä oikein selvää ohjetta ole löytänyt. Omassa ajoympäristössä on muutama liittymä, joissa lyhyt kaista kehätielle (100km/h), ja joissa pystyy ehkä juuri 0-100km/h 10.5s autolla kiihdyttämään 90-100km/h nopeuteen kaistan loppuun mennessä. Rekat liittyy näistä ehkä 50-60km/h nopeudella ja silloin tietysti kehätiellä väistetään vasemmalle, vaikka täällä tavalla ei pitäisikään ajaa? Miten tällaisesta pitäisi liittyä henkilöautolla, kun ruuhka-aikaan usein autojen välissä ei ole juuri tilaa ainakaan aralle kuskille tai välttämättä muutenkaan. Myöskin sopivan välin ajoittaminen kun ehtii kiihdytyskaistan päähän on vaikeaa. Jotkut vaihtaa heti isompaan väliin pienellä nopeudella ja kiihdyttelee vasta sitten. Itse mielummin kiihdyttäisin sille varatulla kaistalla. Silti löytyy porukkaa joita ärsyttää kun joutuvat vähän hidastamaan ja vilkuttelevat valoja. Ei sitä varmaan kuulu jäädä kiihdytyskaistan alkuunkaan odottamaan, että sopiva väli tulee? Pitäis varmaan lähettää palautetta ja pyytää laskemaan rajoitusta 80km/h, samassa kompleksissa kun on liittymiä joissa kaista on yhdistetty hidastus- ja kiihdytyskaista eikä ne oikein tunnu enää nykypäivältä.

Vähän vastaavissa paikoissa 50-60km/h alueella autot jää usein kaistan alkuun odottamaan, että olisi tilaa liikennevirrassa. Voiko näissä tunkea vilkku päällä väkisin väliin, vaikka tulee "kolmion" takaa eikä hyvää tilaa valmiiksi ole? Itsellä ei kyllä kantti riitä, kun kiihdytyskaista ja liittymistila on lyhyt.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin liityn siihen mihin pääsen, riippumatta juurikaan nopeudesta. Toki jos liityn niin, että edessä oleva ei ole vielä liittynyt niin en myöskään nosta nopeutta ennen kuin hän on myös liittynyt. Tämä siis skenaariossa että rampilta tullaan hivenen hiljempaa kuin päätie vetää. Näin mahdollistan myös edempänä olevien kuskien liittymisen enkä blokkaa heidän tuloaan turhan päiten.

Kiihdytys yleensä onnistuu ihan hyvin, mutta sopiva keli ja liittymistilan huonous/lyhyys saattaa aiheuttaa poikkeuksia sääntöön. Nopeuksien ero liittymissä toki saattaa kasvaa merkittävästi, joka lisää riskejä. Mutta suuremmassa maailmassa tämä on ihan normi tilanne kun johonkin autobahnin liittymästä liitytään tai pyritään sopivan kaupungin kohdalla tieltä pois.
 
Siis en voi uskoa mitä täällä nyt ihmetellään, että 50-60 km/h nopeudella rampilta liittyvä tekisi jotain väärin jäisellä tiellä. Ehkä ihmettelevät oppivat vasta sitten, kun auto ajautuu tien reunaan ja pyörähtää toisinpäin ja toinen eturengas hyppää kaiteen päälle.

Siinä vaiheessa voi pohtia, että oisko ajonopeudella voinut vaikuttaa lopputulokseen ja kiittää hyvää tuuriaan ettei takana ollut lähellä ketään. Heh heh.
 
Vähän vastaavissa paikoissa 50-60km/h alueella autot jää usein kaistan alkuun odottamaan, että olisi tilaa liikennevirrassa. Voiko näissä tunkea vilkku päällä väkisin väliin, vaikka tulee "kolmion" takaa eikä hyvää tilaa valmiiksi ole? Itsellä ei kyllä kantti riitä, kun kiihdytyskaista ja liittymistila on lyhyt.
Silloin kun revit kipostasi sen irti mitä lähtee niin voit verrata tilannetta rekkaan - best effort ja parempaan ei liikenneympäristössä pysty. Eli ryöhkeästi vain sekaan, koska vilkkaalla tiellä ei sellaista koloa tule olemaan johon voisit itsesi ennakoida, mikäli jäisit alkupäähän pienellä vauhdilla/pysähtyneenä odottamaan tullen päätielle vielä nykyistäkin 20km/h hitaammmin. Se on näissä paikoissa liikenteen sujuvuuden nimissä päätietä ajavan homma hoitaa tilanne maaliin kuten rekkojenkin kanssa.

Muualla euroopassa esim espanjassa tullaan stopin takaa 80km/h hyvin vilkkaille teille (esim A7) ilman oikeastaan minkäälaista kiihdytyskaistaa ja vieläpä paskamaisessa kulmassa eli päätä kääntäen näkee huonosti kuin myös peileistä, siinä kun yksi auto vaihtaa vasemmalle tehden tilaa niin vaihtoehdot on A) painaa talla pohjaa ja lausua ave maria että sen takaa tulevakin väistää tai hiljentää B) jäädä odottamaan koloa jota ei välttämättä tuntiin tule.
 
Siis en voi uskoa mitä täällä nyt ihmetellään, että 50-60 km/h nopeudella rampilta liittyvä tekisi jotain väärin jäisellä tiellä. Ehkä ihmettelevät oppivat vasta sitten, kun auto ajautuu tien reunaan ja pyörähtää toisinpäin ja toinen eturengas hyppää kaiteen päälle.
Ihan samaa tapahtuu kesäkeleilläkin, hitaampi kippo kun ei edes kiihdy paljon enempiä. Liukkaat kelit tietysti erikseen enkä niitä tarkoittanut.

Tämä sen verran vähän liikennöity paikka, että edessäliittyvää ei tarvi juuri miettiä.

Taajamanopeuksissa oleva tie puolestaan on niin tukossa, että pitäisi vetoketjuna mennä, edelläolevan taakse ei juuri jää tilaa toiselle. Mut Suomessahan ei vetskaria tunneta.
 
Mikä ongelma siinä nyt oli ajaa vaan omaa autoaan ja pitää silmät auki ja sopeutua tilanteeseen.
 
- Käytös ohituskaistateillä. Ohituskaistan alkaessa jokainen toppahousu runttaa monon konehuoneeseen ja vauhtia pitää saada vähintään +20 khm yli rajoituksen vaikka ei edes ohita ketään ja ajaa oikealla. Kun tie kapenee yhteen kaistaan ja rajoitus säilyy niin vauhti tippuu alle rajoituksen ja sitä hinkataan seuraavaan ohituskaistaan saakka, jolloin sama kuvio taas toistuu. Mikä ihme siinä on, ettei koko osuutta voi ajaa tasaista vauhtia, kun rajoitus on sama.

Tämähän se taas kesäisillä maaseutumatkoilla ärsyttää.

Valtateillä 100km/h alueella ajetaan 85-90km/h ja kerätään letkaa taakse. No ei siinä mitään, kukin tyylillään taitojensa mukaan. Ja kohtahan se ohituskaistakin tulee.

Mutta annasolla kun tulee ohituskaista ja tie levenee. Joku noheva voisi ajatella, että pudotan jopa vähän nopeutta, että mahdollisimman moni pääsee ohi, kun jonoa takana kerran on, mutta nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.
Se on varmaan monen mielestä hauska leikki. Eivät he sitä käsitä, ettei heillä ole lupa tehdä niin eikä liikenne ole mikään leikkipaikka jossa sopii vähän hiekkalaatikkokiusata tuntemattomia.

Mikä ongelma siinä nyt oli ajaa vaan omaa autoaan ja pitää silmät auki ja sopeutua tilanteeseen.
En ymmärrä, mihin tällä vastaat, mutta vastaan tähän itse. Jos liikenteessä on pelkkiä tuuhioita joilla on täysi työ pysyä ojien välissä, kolisee nykyistä enemmän. Se, että edes osa ajaa ennakoivasti, kohteliaasti ja turvallisesti, mahdollistaa paremmin noiden kuvailemiesi nautiskelijoidenkin perille pääsyn.
 
Mutta annasolla kun tulee ohituskaista ja tie levenee. Joku noheva voisi ajatella, että pudotan jopa vähän nopeutta, että mahdollisimman moni pääsee ohi, kun jonoa takana kerran on, mutta nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.

Se on noilla kun ei äly riitä ymmärtämään, että se on ohituskaista, eikä kiihdytyskaista.
 
Kokeilin huvikseen viime viikolla ajella tasanopeutta 80km/h pidemmän pätkän, jossa oli pääsääntöisesti ohituskaistat 100km/h.

Yhdellä ohituskaistalla kävi niin että vähän ennen sen alkua takaa joku selvästi vauhdikkaammin etenevä tuli ajamaan lähelle perää, niin että kurakelissä joutui käyttämään pyyhkimiä koko ajan. Kun kiihdytyskaista alkoi ja rajoitus nousi, jatkoin samaa 80 vauhtia ja perässätulija pysyi myös samassa vauhdissa. Toisella ohituspaikalla vastaava tilanne, mutta takana noin 5 autoa. Yksikään ei tullut ohi vaikka ajoin ohituskaistojen ajan 20km/h alle rajoituksen.

Autokuskit käyttäytyy kuin lammaslauma itse sitä huomaamattaan. Vahvasti veikkaan että jos olisin jonon ekana kiihdyttänyt vauhtia, niin takaatuleville olisi tullut kiire ohitella toisiaan.
 
Kokeilin huvikseen viime viikolla ajella tasanopeutta 80km/h pidemmän pätkän, jossa oli pääsääntöisesti ohituskaistat 100km/h.

Yhdellä ohituskaistalla kävi niin että vähän ennen sen alkua takaa joku selvästi vauhdikkaammin etenevä tuli ajamaan lähelle perää, niin että kurakelissä joutui käyttämään pyyhkimiä koko ajan. Kun kiihdytyskaista alkoi ja rajoitus nousi, jatkoin samaa 80 vauhtia ja perässätulija pysyi myös samassa vauhdissa. Toisella ohituspaikalla vastaava tilanne, mutta takana noin 5 autoa. Yksikään ei tullut ohi vaikka ajoin ohituskaistojen ajan 20km/h alle rajoituksen.

Autokuskit käyttäytyy kuin lammaslauma itse sitä huomaamattaan. Vahvasti veikkaan että jos olisin jonon ekana kiihdyttänyt vauhtia, niin takaatuleville olisi tullut kiire ohitella toisiaan.

Veikkaan et suurimmalle osalle autoilijoista ohitus ei ole se juttu vaan turvallisesti perille pääseminen. Ajalliset säästöt yms. voi olla aika pieniä kun seuraava possujuna on ohituksen jälkeen kuitenkin taas edessä.
 
Veikkaan et suurimmalle osalle autoilijoista ohitus ei ole se juttu vaan turvallisesti perille pääseminen. Ajalliset säästöt yms. voi olla aika pieniä kun seuraava possujuna on ohituksen jälkeen kuitenkin taas edessä.
Pääsääntöisesti kuitenkin järkevään turvallisuusajatteluun kykenevä on sen verran hereillä että ohittaa ohituskaistaosuudella yksittäisen hitaamman auton, tai vaikka possujunan jos edellä ei ala tapahtua mitään. Silloin pääsee ajamaan edes hetken muualla kuin jonossa ja jonoon taas joutuessaan ei ole heti jonon välissä vaan perässä. Lisäksi ainakin itse pyrin ajamaan itse määrittämälläni nopeudella mieluummin kuin jonon mukaisesti, vaikka en olekaan ahkera ohittaja ja jätän paljon ohittamatta, koska usein turhaa.
 
Kunnon turvavälit auttaisi turvallisesti perille pääsemiseen enemmän kuin ohituskaistalla ohittamatta jättäminen.

Tätähän ei tainnut tarina kertoa?

Kävin tänään ajelee makuntakierroksen ja vaikka edellä ajavaan oli matkaa parisataa metriä niin tuulilasille tuli jatkuvan suolautua.
 
Tätähän ei tainnut tarina kertoa?

Kävin tänään ajelee makuntakierroksen ja vaikka edellä ajavaan oli matkaa parisataa metriä niin tuulilasille tuli jatkuvan suolautua.
Tarina kuitenkin kertoi että joku pelle lähestyi nopeasti takaa ja jäi perään nusuttamaan vaikka ohituskaistaosuus aukesi. Tämä kertoo siitä, että kuljettaja ei toimi aloitekykyisesti, eli ajamisessa on muutakin vikaa. Tällaisen eväät turvalliseen ja varmaan perille pääsyyn eivät ole häävit.
 
Tarina kuitenkin kertoi että joku pelle lähestyi nopeasti takaa ja jäi perään nusuttamaan vaikka ohituskaistaosuus aukesi. Tämä kertoo siitä, että kuljettaja ei toimi aloitekykyisesti, eli ajamisessa on muutakin vikaa. Tällaisen eväät turvalliseen ja varmaan perille pääsyyn eivät ole häävit.

Näin se lammas muuttui jo pelleksi. Ehkä jos jatkossa pyrkisi mukailemaan tikkareiden ilmoittamia lukuja nopeusmittarilla sen sijaan et junailee tämmöisiä sosiaalisia kokeita.
 
Näin se lammas muuttui jo pelleksi. Ehkä jos jatkossa pyrkisi mukailemaan tikkareiden ilmoittamia lukuja nopeusmittarilla sen sijaan et junailee tämmöisiä sosiaalisia kokeita.
Mitenkäs se lammas olisi tiennyt että kyseessä oli sosiaalinen koe tai harmiton pränkki? Itse en ainakaan pellen asemiin päätyessäni mieti, onko hyvässä kelissä 20 km/h alle sallitun etenevä ajoneuvo sosiaalinen koe, Senilixin ohjastama vai kenties moottori vikatilassa. Käytän sitä ohituskaistaa ja jätän köröttelemään sen sijaan, että liimautuisin perseeseen keräämään kuraa ikkunoihin ja odottelemaan vaikka yllättävää äkkijarrutusta.
 
nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.

Näihin juttuihin on löydetty ihan psykologisia vaikuttimia ihmisten käyttäytymismalleista, sen verran muistan. Tosin osa kuskeista varmaan on ihan niitä peniksiäkin ...
 
Suurin osa autoilijoista hakeutuu ajamaan niissä jonoissa vaistonvaraisesti. Sama ilmiö kun tyhjälle parkkipaikalle ajaa johonkin ruutuun, niin suurin osa seuraavista autoista valitsee paikan siitä vierestä. Monesti jopa niin että valkoiset autot omassa ryhmässä, siniset omassaan jne.

Ihminen on laumaeläin ja aivot toimivat sen takia lammasmaisesti.

Välillä tämä johtaa täysin typeriin tilanteisiin, vaikka monikaistaisella tiellä kun kaikki pakkautuu yhdelle kaistalle, jopa silloin kuin niitä kaistoja menee valoristeyksessä useampi samaan suuntaan.
 
Kunnon turvavälit auttaisi turvallisesti perille pääsemiseen enemmän kuin ohituskaistalla ohittamatta jättäminen.
Possujunissa ajavilla tuppaa olemaan lyhyet turvavälit samoin kuin rekan imussa ajavilla. Ja sitten jotkut näistä ihmettelee ja suuttuu, kun joku joutuu ohittaessa ajamaan siihen ahtaaseen väliin.
 
Peräänajoja ei juuri tapahtuisi, jos ajettaisiin pitemmilla väleillä.

Omituista se kyllä on, että moni ei pidä vaarallisena lyhyillä väleillä ajamista. Voihan sinne tielle hypätä vaikka hirvi ja mitäs sitte ku ei auto pysähdy. Entä jos vaikka auto edessä vaan sammuu yhtäkkiä. Entä jos joku saa sairaskohtauksen ja painaa kaasupolkimen tai jarrun aivan pohjaan. :devilish: Keksikää lisää hyviä syitä ajaa kaukana toisista. :x3: Viimestään pitäs painaa vähä sekin, että voiko toiseen kuskiin oikeasti luottaa. Sehän on vain ihminen niinku minäkin. :) Tietähän tosiaan riittää kaikille vaikka ois miten ruuhka aika.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 952
Viestejä
4 667 995
Jäsenet
76 522
Uusin jäsen
Kenny90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom