Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näin Lexuksen ja Corollan omistajana voin sanoa, että kumpikin pumppaa vakkari päällä todella ärsyttävästi. Lexus on jopa pahempi. Voisin kuvitella, että takana ajavia saattaa välillä ärsyttää, varsinkin mäkisellä tiellä. Ajelen yleensä vakkarilla +10 km/h nopeusrajoituksesta, ettei joka ylämäen alku ihan mateluksi mene, kun ei sitä kaasua jaksa aina pumpata.
Noin paljon pumppaa vakari on perässä vakarilla tulevalle todella ärsyttävää, ensin tulee peräedellä vastaan, sitten vähän tiputtaa omaa nopeutta, ja vähän ajan päästä toinen alkaa kadota maisemaan -> no ehkä tässä voi vähän lisätä omaakin vauhtia -> sama jumppa uudestaan. Kunnes ohituspaikka, jolloin tojon vakkari saa jonkun spurtin...

No tieto tässä tapauksessa rahoittaa. ja helpottaa sopeutumista noihin.
 
Vaggineissa onneks vakionopeudensäädin pitää nopeuden kohdillaan ja jos ei moottorissa riitä vääntö ylämäkeen niin pudottaa pienemmälle. Vastaavasti alamäkeen käyttelee moottorijarrutuksen lisäksi auton omia jarruja jos meinaa kiihtyä, niin ei tarvi itse polkea jarrua jos mäen alla sattuu olemaan kamera.
 
Noin paljon pumppaa vakari on perässä vakarilla tulevalle todella ärsyttävää, ensin tulee peräedellä vastaan, sitten vähän tiputtaa omaa nopeutta, ja vähän ajan päästä toinen alkaa kadota maisemaan -> no ehkä tässä voi vähän lisätä omaakin vauhtia -> sama jumppa uudestaan. Kunnes ohituspaikka, jolloin tojon vakkari saa jonkun spurtin...

No tieto tässä tapauksessa rahoittaa. ja helpottaa sopeutumista noihin.

Parastahan on se, jos Toyota päättää saada jäätävän spurtin, kun joku on juuri rinnalla ohittamassa. Yleensä nappaan vakkarin pois päältä, kun oma auto päättää tehdä tuon tempun, (mutta se saattaa taas rasittaa takana ajavaa). Pitänee siirtyä takaisin Mersuihin. :D
Tarinan opetus: Toyota-konsernin tuotteilla ajavat eivät välttämättä tarkoituksella perseile, vaan autot on vain ohjelmoitu huonosti. Hybrideissä on eCVT-vaihteistot, joten ongelma ei ole liian suuri vaihde ja sähkömoottorin turvin noissa pitäisi väännönkin riittää.

Mutta se offtopicista.
 
Parastahan on se, jos Toyota päättää saada jäätävän spurtin, kun joku on juuri rinnalla ohittamassa. Yleensä nappaan vakkarin pois päältä, kun oma auto päättää tehdä tuon tempun, (mutta se saattaa taas rasittaa takana ajavaa). Pitänee siirtyä takaisin Mersuihin. :D
Tarinan opetus: Toyota-konsernin tuotteilla ajavat eivät välttämättä tarkoituksella perseile, vaan autot on vain ohjelmoitu huonosti. Hybrideissä on eCVT-vaihteistot, joten ongelma ei ole liian suuri vaihde ja sähkömoottorin turvin noissa pitäisi väännönkin riittää.

Mutta se offtopicista.
Ei se oikeastaan ole edes OT. Aiheuttaa oikeasti ärsytystä. Omassa tapauskessa kuskille aka minulle sekä muilla ympärilläni ajaville...

EDIT: Mikä helvetti Tamperelasia vaivaa. Ihan perus kaistalla pysyminen tuntui tänään olevan helvetin vaikeaa, valoihin jarruteltiin ja jäätiin nukkumaan ihan jatkuvasti yms.... Ja ajoin vain keskustan kautta läpi ja silti jäi ihan vitun outo fiilis.
 
Viimeksi muokattu:

Se vaikuttaa aikailailla vauhdintunteeseen, että kuinka leveää väylää ajellaan.

Jep. Suurinosa ihmisiä on liikkeen, nopeuden ja tilan havannointikyvyn suhteen aivan lapsen tasolla ja loppuja ei kiinnosta kuin matka a->b. Voipi olla viisasta ja fiksua, ammattikuskia, talousneroa ja isoa johtajaa. Silti kolmiulotteinen hahmotuskyky nolla. Eikä kiinnosta edes oppia.

Esim. Kotitaajamaan saavuttaessa yksin ajellessa just ja just ajelee sallittua tai vähän yli. Jos edessä ajaa auto 40 alueella 60, tämä nero ajaa sitä samaa 60 vauhtia siinä 10m päässä. Ja sitä seuraava jne jos letkaa riittää. Ajaminen on ulkoistettu jollekin kun tietäs mille?

Lauantaina joku mamma ajeli n. 10m päässä rekasta kauheessa vesisumussa. Ei mitään aikomusta ohi. Jos ajaa hiljempaa kuin rajoitus, niin kaikki muu päin persettä oleva ajamisessa on vissiin ok...
 
Viimeksi muokattu:
Parastahan on se, jos Toyota päättää saada jäätävän spurtin, kun joku on juuri rinnalla ohittamassa.
Mutta kertomanne selittää miksi Toyota kukseja kritisoidaan, se tyypillinen, ajetaan 80 alueella vähän liianreilusti alle 80, mutta kun ohituskaista alkaa, niin ajetaankin satkua tai vähän yli. Enne pidin noit aihan ureapäinä. Mutta nyt ymmärrän, ihan normaaliajotapa.

- Asetetaan vakkari haluttuun matkavauhtiin, se sitten pumppaa välillä reilusti alle.
- Ohituskaista alkaa, lisätään vakkariin se parikymppää -> vauhti sitten pomsahtaa se 25km/h
- Ohituskaista päättyy, vakkarista pudotetaan parikymppää -> sen jälkeen sitten jälleen seilailee energiaa säästävästi.


Miten selviämme näiden kanssa, ohistukaistan alussa/edellä ohitusaije selkeäksi, ehkä osa huomaa, ja ei ehkä lisää vauhtia.
 
Ja siis tää spurttiongelma, josta puhuin, liittyy siis adaptiiviseen vakkariin. Se tekee välillä todella kummallisia "päätöksiä"; välillä se kiihdyttelee hitaasti haluttuun nopeuteen ja toisinaan auto vetää kaasun pohjaan. En tiedä yhtään kuinka vanhempien Toyotien vanhan mallin vakkarit toimii.

Ohituskaistojen kohdalla vakkariin 20 km/h lisäävät ovat sitten porukka erikseen. :D
 
Ja siis tää spurttiongelma, josta puhuin, liittyy siis adaptiiviseen vakkariin. Se tekee välillä todella kummallisia "päätöksiä"; välillä se kiihdyttelee hitaasti haluttuun nopeuteen ja toisinaan auto vetää kaasun pohjaan. En tiedä yhtään kuinka vanhempien Toyotien vanhan mallin vakkarit toimii.

Ohituskaistojen kohdalla vakkariin 20 km/h lisäävät ovat sitten porukka erikseen. :D
Tuo on juurisyy siihen miksi vierastan ihan kaikkia elektronisia ajoapuja. ABS:n olen oppinut hyväksymään, mutta jo ohjaustehostimen algoritmi rajaa paljon autoja hyväksyttävien kulkineiden poolista. Ymmärrän kyllä, että keskimäärin kaiken maailman tutkat ja avustimet auttavat liikenteessä keskimäärin. Minulle ne ovat vain rasite. Ääriesimerkkinä ehkä pikkumersujen ajonvakautus, joka vetää tehot nolliin pienessäkin sladissa. Se ei ole pelkästään epämukavaa, vaan jopa vaarallista.
 
Ääriesimerkkinä ehkä pikkumersujen ajonvakautus, joka vetää tehot nolliin pienessäkin sladissa. Se ei ole pelkästään epämukavaa, vaan jopa vaarallista.
Vittumainen keksintö on luistonesto jota ei saa pois päältä (ainakin joissain vanhemmissa Golfeissa tuollainen on).

Mutta nuo ohituskaistojen ajaksi nopeutta nostavat letkanvetäjän on kyllä syvältä poikittain.
 
Ohituskaistojen kohdalla vakkariin 20 km/h lisäävät ovat sitten porukka erikseen. :D

Veikkaisin että ne jotka lisäävät vauhtia ohituskaistalla tuskin ajavat vakkarilla. Näillä kuskeilla kun nopeus tuntuu muutenkin seilaavan ylös-alas koko ajan esim. kurvi vs suora tie.
 
Tänään taas oli edellä tuollainen 5 km/h valoihin mateleva pelle. Ja lopulta kuitenkin joutui pysähtymään punaisille, joten mikä hyöty siitä matelusta nyt sitten oli? Ainoa asia mitä tuolla sai aikaan oli se, että hidasti minun liikkumistani, kun en päässyt oikealle kääntyvien kaistalle, kun siellä paloi vihreä nuolivalo.
 
Veikkaisin että ne jotka lisäävät vauhtia ohituskaistalla tuskin ajavat vakkarilla. Näillä kuskeilla kun nopeus tuntuu muutenkin seilaavan ylös-alas koko ajan esim. kurvi vs suora tie.
Jos rajoitus muuttuu 80km/h -> 100km/h niin kyllä siinä moni vakkari kuskikin nostaa. en uskalla väittää kummat enemmän nukkuu tikkarin ohi.
 
Jos rajoitus muuttuu 80km/h -> 100km/h niin kyllä siinä moni vakkari kuskikin nostaa. en uskalla väittää kummat enemmän nukkuu tikkarin ohi.

Tuossa viitattiin niihin, jotka nostavat vauhdin ohituskaistalla 120 km/h ja pudottavat ohituskaistan jälkeen takaisin 90 km/h, vaikka nopeusrajoitus pysyy koko ajan samana. Sellaiset eivät todellakaan käytä vakkaria.
 
Tuossa viitattiin niihin, jotka nostavat vauhdin ohituskaistalla 120 km/h ja pudottavat ohituskaistan jälkeen takaisin 90 km/h, vaikka nopeusrajoitus pysyy koko ajan samana. Sellaiset eivät todellakaan käytä vakkaria.
Tämä tarina lähiti siitä tyypillisestä, 80 pätkällä tojo vetelee eco moodissa välillä selkeästi alle, ja sitten satasen ohituskaistalla kuski lisää vauhtia sen parikymppiä vakkariin, mistä hyppää sitten asetettuun, tarina hyppäs välillä adaptiiviseen.
Lainuasketju katkeili ja joka välissä ei olut käyty läpi tarinan alkutilannetta, niin ehkä tarinat erkani. +30 ja 120 meni ohi omien silmien.


Toki on heitä jotka ajaa 90 sakotusrajalla, yleisesti ja ohituskaistalla sitten painavat menemään isommalla riskillä 120km/h ohi. Ei se tyypillisin corolla kuski. Ehkä ei tyypillisin vakkarikuski, mutta kyllä se silläkin onnistuu.
 
Tänään taas oli edellä tuollainen 5 km/h valoihin mateleva pelle. Ja lopulta kuitenkin joutui pysähtymään punaisille, joten mikä hyöty siitä matelusta nyt sitten oli?

Säästi polttoainetta.. Siitäkin tavarasta voi olla vaikka pulaa ensi viikolla.
 
Tuossa viitattiin niihin, jotka nostavat vauhdin ohituskaistalla 120 km/h ja pudottavat ohituskaistan jälkeen takaisin 90 km/h, vaikka nopeusrajoitus pysyy koko ajan samana. Sellaiset eivät todellakaan käytä vakkaria.
paras josta ennenkin tänne kirjoittanut veti ennen ohituskaistaa 10km/h alle rajoituksen, meidän välissä ollut lähti ohi, niin lähdin katsomaan miten tuon vauhti nousee. 170km/h oli navissa, kun toinen pääsi ohi...
Onneksi tuolla oli ohituspaikkoja muuallakin kuin ohitustkaistoilla, niin pääsin yllättämään. ja toki tällä apinalla oli alla mazda6 joista ei edes sporttimalli tehoilla leveile.
 
500km takana päin, ja taas törmäsin mielestäni epäloogiseen ilmiöön: ajetaan 80 alueella max 90, mutta ohituskaistoilla ajetaan 120 vaikka ei ole ohitettavia. Mikä logiikka tuossa?
 
Eilen näin kolme törkeästi punaisia päin ajavaa kuljettajaa. Ei siis menneet edes millään ns. "vanhoilla". Oulun keskustassa kaikki. Viime viikonloppuna Tesla Model 3 kuski kääntyi täysin välittämättä suoraan eteen vastaantulevana, olin itse menossa suoraan. Nosti vaan kättä kun huudatin äänitorvea ja jarrutin välttääkseni kolarin. Ois kiva jos valvontaa lisättäisi, on meno aika rumaa. Lisäksi jostain syystä jatkuvasti ajetaan 10-15km/h alle rajoituksen sulalla/kuivalla tiellä taajamassa. Automerkit ovat aina Nissaneita, Kiaa, Hyundaita, Toyotaa ja Volvoja. Moottoritielle yhden käden sormilla laskettava määrä saanut sen 100km/h vauhtia kiihdytyskaistalla. Ainakin kolme meinannut ajaa suoraan jonkun toisen tai minun kylkeen. Viimeksi nainen Polestarilla tulee rampilta eikä yhtään katsele ja meinaa vaihtaa kaistaa kylkeen kunnes löytää kaasupolkimen kun alkoi ramppi loppumaan ja keulaa viistäen liittyi sitten eteen. Itselläni oli vakionopeudensäädin päällä koko ajan ja hän ei vain yhtään seurannut.

Sitten ihan perus parkkeerataan taksien tolpalle, jotka ovat selkeästi merkitty. Saa vähän väliä käydä pyytämässä siirtämään.

Taas töihin, saapa nähdä mitä tänään, toivottavasti ei satu vahinkoja.
 
500km takana päin, ja taas törmäsin mielestäni epäloogiseen ilmiöön: ajetaan 80 alueella max 90, mutta ohituskaistoilla ajetaan 120 vaikka ei ole ohitettavia. Mikä logiikka tuossa?
Tämän vuoksi en aja Keski-Suomessa :D kauheeta pas..a seurata tuota sekoilua. Tyypillisesti noi tiivitaavit ajaa vielä 80 alueella 70.
 
Pelottaakohan joitakin kuskeja rampit, vai miksi niillä ei oteta riittävää vauhtia. Tampereen Sarankulman rampilla oli taas kuski, joka ei saanut kerättyä edes 80 km/h vauhtia motarille liittymiseen. Onneksi oli hiljaista, niin ei aiheuttanut suurempia ongelmia kenellekkään.
 
Viimeksi muokattu:
Pelottaakohan joitakin kuskeja rampit, vai miksi niillä ei oteta riittävää vauhtia. Tampereen Sarankulman rampilla oli taas kusi, joka ei saanut kerättyä edes 80 km/h vauhtia motarille liittymiseen. Onneksi oli hiljaista, niin ei aiheuttanut suurempia ongelmia kenellekkään.
Ne on visuaalisesti kapeita + vauhtiin tottuminen vie hetken aikaa.


Monet tietty kuvittelee että kyseessä olisi vain kyvyttömyys kiihdyttää. Jos kiihdytyskaistat olisi yhtä leveitä kuin motarit, niin vauhdit keskimäärin kasvaisi.
 
Monet tietty kuvittelee että kyseessä olisi vain kyvyttömyys kiihdyttää

Ei se ole kyvyttömyyttä, vaan uskaltamattomuutta. Pelätään.

Vähän sama ilmiö kuin 90 asteen käännöksissä, esim. kaupunkien keskustojen risteyksissä. Pelätään että se auto kaatuu, jos kääntyessä on vauhtia enemmän kuin 5 km/h.
 
Vähän sama ilmiö kuin 90 asteen käännöksissä, esim. kaupunkien keskustojen risteyksissä. Pelätään että se auto kaatuu, jos kääntyessä on vauhtia enemmän kuin 5 km/h.
Tai jos ei käytä koko leveydeltä vastaan tulevien kaistaa.
 
Pelottaakohan joitakin kuskeja rampit, vai miksi niillä ei oteta riittävää vauhtia. Tampereen Sarankulman rampilla oli taas kuski, joka ei saanut kerättyä edes 80 km/h vauhtia motarille liittymiseen. Onneksi oli hiljaista, niin ei aiheuttanut suurempia ongelmia kenellekkään.

Sarankulman rampit on kyllä pirkanmaan pahimmat. Jostain syystä se nopeus pelottaa, mutta se ei pelota, että mennään 3-8 auton letkassa 70km/h alle auton mittaisin välein possujunassa sinne motarille. Vastenmielinen paikka ja pyrin viimeiseen välttämään 16-17 välistä tuntia tuolla.
 
Mitä muuta se on kuin kyvyttömyyttä/idiotismia, jos pelottaa niin bussilla pääsee. Autossa on sen vuoksi nopeusmittari ettei tarvitse ajella ”musta tuntuu” vauhtia.
Vähän niin kuin tiellä on sen vuoksi maksimi nopeus kyltti ettei tarvitse ajella "musta tuntuu" vauhtia? ;)

Yleensä vaan huonolla itsetunnolla varustetut kokee tarpeelliseksi keksiä isoja heikkouksia muille autoilijoille, jotta voisi kokea mukamas jotain ylivertaisuutta. Tuollaisiin perusjuttuihin kuten miksi vauhdit keskimäärin on hiljaisemmat kapeilla väylillä, on silti olemassa ihan oikeat tutkitut syyt.
 
Useasti ihmisillä on todella vaarallisen huono ajoasento. Istutaan liian kaukana polkimista ja kädet liian suorana. Tällainen istuma-asento aiheuttaa sen, ettei autoon saada tuntumaa ja auto tuntuu ns. Leijailevan. Ei se ihme ole, että se kiihdytyskaista pelottaa kun ei osata edes istuma-asentoa säätää kohdilleen.
 
Joskus tullut noin tehtyä ihan vittuilun vuoksi, kun taajamassa tulee takaa selvää ylinopeutta joku minäminä "premium" kuski.
Onneksi sinutkin pystyy ohittamaan, just ennen niitä liikennevaloja. Vähän sama ilmiö kuin noilla ohituskaistoilla pikkasen nopeutta nostavat ovatkin ihmeissään kun joku kehtaa ja uskaltaa ottaa ajoneuvonsa koko tehoreservin käyttöön.
 
Otinpa tästä "Poliisi: Yhä useampi autokuski näprää kännykkää ajaessaan - MTVuutiset.fi" uutisesta pienen innostuksen seurata motarilla muita autoilijoita ja katsella kuinka moni peukuttaa luuriaan kesken ajon. Uutisen mukaan yli 1000 sakkoa kirjoitettu puhelimen käytöstä kesken ajon.

Ajelin töihin noin 40km matkan kaksi kaistaista moottoritietä jossa oli helppo seurata ohittavia tai ohitettavia autoilijoita. Tällä matkalla 12 kuljettaa peukutti luuriaan, joista 3 ohittaessaan minua. Kolmesta ohittajasta yksi johtotähti veteli vasenta kaistaa seilaten viivojen välissä ihan kuin olisi kännissä ajanut kun oli niin tärkeää seurata älypuhelimen elämää.

Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.
 
Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.
Ennen luettiin printtiä, mutta totta keskittyminen muuhun kuin ajamiseen lisää riskejä, ja vielä enemmän jos samalla ulosmitataan kaikki muutkin turvatekiät, mm turvaväli, ajonopeus, vilkku, valot, ennakointi. Ei tosiaan ihan syyttä suotta iahn erikseen kiellettyä.

Silti yllättävän harvoin uutisoitu että se laitteen näprääminen olisi merkittävä syy johonkin onnettomuuteen, vaikea varmaan kaivaa näyttöä, sen verran ihmiset opetettu että kiistävät moisen, mutta välillä ollut uutista että sitä käyttöä on tosissaan tutkittu näytön löytämiseksi, eli laitteiden lisäksi teletietoja pyydetty.

Tuo osapuolia kiinnostaa lähinnä silloin jos vastaajanpenkillä oleva sysäämässä palloa vastapuolen puhelimen näprääjälle.
 
Automerkit ovat aina Nissaneita, Kiaa, Hyundaita, Toyotaa ja Volvoja. Moottoritielle yhden käden sormilla laskettava määrä saanut sen 100km/h vauhtia kiihdytyskaistalla.
Listaan voi lisätä Suzuki Swiftin. Minun omalla ei nimittäin toivoakaan saada se hiemankin lyhyemmässä kiihdytysrampissa 120:iin (tai edes sataseen ylämäessä) vaikka kuinka antaisi joka vaihteella runtua punarajalle asti. Ongelma ei ole ettenkö uskaltaisi kiihdyttää, se vaan ei liikahda. Valmistaja ilmoittaa 0-100 kiihtyvyydeksi komiat 13,4 sek, jota en epäile hetkeäkään kun tehoja (tai lähinnä sen puutetta) 1,2-litraisessa vaparissa on mahtavat 94 heppaa. Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla. No, ongelma hävinnee kun kohta saan Hayabusan taas liikenteeseen, sillä saa kortin hyllylle jo 2-vaihteella.
 
Viimeksi muokattu:
Otinpa tästä "Poliisi: Yhä useampi autokuski näprää kännykkää ajaessaan - MTVuutiset.fi" uutisesta pienen innostuksen seurata motarilla muita autoilijoita ja katsella kuinka moni peukuttaa luuriaan kesken ajon. Uutisen mukaan yli 1000 sakkoa kirjoitettu puhelimen käytöstä kesken ajon.

Ajelin töihin noin 40km matkan kaksi kaistaista moottoritietä jossa oli helppo seurata ohittavia tai ohitettavia autoilijoita. Tällä matkalla 12 kuljettaa peukutti luuriaan, joista 3 ohittaessaan minua. Kolmesta ohittajasta yksi johtotähti veteli vasenta kaistaa seilaten viivojen välissä ihan kuin olisi kännissä ajanut kun oli niin tärkeää seurata älypuhelimen elämää.

Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.
Herää vielä kysymys kuinka moni on niin tyhmä että jää kännyn räpellyksestä kiinni poliisille. Suurin osa ihmisistä osannee katsoa ettei ole poliisiauto vieressä kun kaivaa luurin esiin.
 
Tuota kännykän käyttöä ajaessa täytyisi sanktioida kovemmin, jos sen halutaan loppuvan. Esimerkiksi auton menetys valtiolle voisi olla paikallaan.
 
Tuota kännykän käyttöä ajaessa täytyisi sanktioida kovemmin, jos sen halutaan loppuvan. Esimerkiksi auton menetys valtiolle voisi olla paikallaan.
Osarit menis mukavasti maksuun samalla :D Santanderit jne ei ehkä tykkäsi menetetyistä korkotuloista.
 
Autoilijoiden keskimääräiseen älykkyyteen ei hirveästi kyllä kannata odotuksia heittää, moni saattaa koittaa näplätä kännyä jotenkin salassa, ettei kukaan huomaisi että ajan samalla autoa. Tosin juuri vikolla moista pelkuruutta ei esiintynyt. Kun edessäni ajava auto pysähtyi keskelle katua, koska hänen puhelimensa soi! Tottakai koko kessustan katu voidaan sulkea liikenteeltä KUN MINUN KÄNNYNI SOI JA PITÄÄ SIIS PUHUA VÄHÄN PUHELIMESSA ;-D

Se on kyllä kyseenalaista, rittääkö sakko moisesta rangaistukseksi, olisiko lisäksi kevypuheluaika ilman autoilua parempi? Toki se lisäisi vielä huvittavampia tapoja koittaa kiertää tätä rikettä, kuten tosiaan pysähtymiset keskelle katua, tai vaikka moottoritielle? ;-)
 
Herää vielä kysymys kuinka moni on niin tyhmä että jää kännyn räpellyksestä kiinni poliisille. Suurin osa ihmisistä osannee katsoa ettei ole poliisiauto vieressä kun kaivaa luurin esiin.
Tästä huomaa erittäin hyvin sen, että ei havainnoida ympäröivää tilaa lainkaan samalla kun ajetaan ja peukutetaan älyluuria. Oli se sitten poliisi, liikennevalot tai toiset autoilijat. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja lompakko. Toivottavasti ei muiden.
 
Autoilijoiden keskimääräiseen älykkyyteen ei hirveästi kyllä kannata odotuksia heittää, moni saattaa koittaa näplätä kännyä jotenkin salassa, ettei kukaan huomaisi että ajan samalla autoa. Tosin juuri vikolla moista pelkuruutta ei esiintynyt. Kun edessäni ajava auto pysähtyi keskelle katua, koska hänen puhelimensa soi! Tottakai koko kessustan katu voidaan sulkea liikenteeltä KUN MINUN KÄNNYNI SOI JA PITÄÄ SIIS PUHUA VÄHÄN PUHELIMESSA ;-D

Se on kyllä kyseenalaista, rittääkö sakko moisesta rangaistukseksi, olisiko lisäksi kevypuheluaika ilman autoilua parempi? Toki se lisäisi vielä huvittavampia tapoja koittaa kiertää tätä rikettä, kuten tosiaan pysähtymiset keskelle katua, tai vaikka moottoritielle? ;-)
Laissa ei ole lueteltu syitä milloin auton saa pysäyttää. Jos paikassa ei ollyt pysäyttämiskieltoa tai muuta syytä mikä pysäyttämisen kieltäisi, niin silloin se on sallittua.

Aika normaalia, että kaupunkialueella autoja pysäytellään milloin mistäkin syystä.
 
Laissa ei ole lueteltu syitä milloin auton saa pysäyttää. Jos paikassa ei ollyt pysäyttämiskieltoa tai muuta syytä mikä pysäyttämisen kieltäisi, niin silloin se on sallittua.

Aika normaalia, että kaupunkialueella autoja pysäytellään milloin mistäkin syystä.
Miten 37§ kuuluu tulkita, alkaa näin: "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä"
Sitten on nippu "ehdottomia kieltoja joissa tuota ei saa tehdä" ja lopuksi "Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi."

Pitääkö pykälää nyt tulkita niin että vain tuo kieltolista pätee vai että lista on vain (ehdottomia)esimerkkejä ja näin ollen myöskin puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen on kiellettyk koska se vaarantaa/haittaa ensimmäisen lauseen mukaisesti liikennettä eikä puhelu ole listan jälkeisen lauseen mukainen poikkeus eli esim. hätätilanne.

Maalaisjärki sanoo että pykälää pitää lukea siten että puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen ei ole sallittua.
 
Miten 37§ kuuluu tulkita, alkaa näin: "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä"
Sitten on nippu "ehdottomia kieltoja joissa tuota ei saa tehdä" ja lopuksi "Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi."

Pitääkö pykälää nyt tulkita niin että vain tuo kieltolista pätee vai että lista on vain (ehdottomia)esimerkkejä ja näin ollen myöskin puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen on kiellettyk koska se vaarantaa/haittaa ensimmäisen lauseen mukaisesti liikennettä eikä puhelu ole listan jälkeisen lauseen mukainen poikkeus eli esim. hätätilanne.

Maalaisjärki sanoo että pykälää pitää lukea siten että puhelun vuoksi keskelle tietä pysähtyminen ei ole sallittua.
Jos ohi pääsee niin haittaamisesta ei liene kyse. Saahan sitä esim. matkustajan ottamiseksi tai kuorman purkamiseksi pysähtyä kunhan laissa mainitut ehdot täyttyy, niin miten tuo siitä eroaa? Ei mielestäni mitenkään kun laissa ei ole määritelty sallittuja pysäyttämissyitä.

Eri asia sitten onko se järkevää tai kohtuullista muun liikenteen kannalta. Lähinnä otin kantaa voiko poliisi tuollaisesta sakkoa suoraan lätkäistä - tuskin. Voi ehkä kehottaa lopettamaan puhelun ja siirtymään parempaan paikkaan jatkamaan.
 
Otinpa tästä "Poliisi: Yhä useampi autokuski näprää kännykkää ajaessaan - MTVuutiset.fi" uutisesta pienen innostuksen seurata motarilla muita autoilijoita ja katsella kuinka moni peukuttaa luuriaan kesken ajon. Uutisen mukaan yli 1000 sakkoa kirjoitettu puhelimen käytöstä kesken ajon.

Ajelin töihin noin 40km matkan kaksi kaistaista moottoritietä jossa oli helppo seurata ohittavia tai ohitettavia autoilijoita. Tällä matkalla 12 kuljettaa peukutti luuriaan, joista 3 ohittaessaan minua. Kolmesta ohittajasta yksi johtotähti veteli vasenta kaistaa seilaten viivojen välissä ihan kuin olisi kännissä ajanut kun oli niin tärkeää seurata älypuhelimen elämää.

Veikkaisin, että voisimme välttää monta onnettomuutta sillä, että puhelin pysyy taskussa tai laukussa ajettaessa.

Itse seurailen joskus ohi ajavia autoja, kun odottelen kävelijänä valoissa. Mutulla noin neljäsosalla on kännykkä kädessä. Osalla se on korvalla, mikä on jossain määrin ok, mutta useampi nykyään vaan selailee.
 
Jos ohi pääsee niin haittaamisesta ei liene kyse.
Näin.

Onhan pysäköintikin taajamassa oletuksena sallittua, vaikka muut joutuvat ohi päästäkseen käyttämään vastaantulevien puolta. Monessa paikkaa liikenne olisi vähemmän ruuhkaista ilman tienvarsipysäköintiä.

Käytännössä on jätetty tienpitäjän merkittäväksi, missä pysäyttäminen "haittaa" liikennettä muuten kuin laissa erikseen mainituilla tavoilla.
 
itse kun ajelen vaimon punaisella pikkuautolla niin isojen "urheilu"autojen kuskit haluaa eteen tilanteessa ku tilanteessa, vaikka takana olis tilaa. tänäänkin mersulehmä yritti väkisin ohi ja päätyi puoliksi nurmikolle ajaen vieressä, ja hän oli väistövelvollinen. (kehä1 ja itäväylä liitännässä kohti keskustaa).
Jännittäviä ajohetkiä saa pikkuautolla.
 
Listaan voi lisätä Suzuki Swiftin. Minun omalla ei nimittäin toivoakaan saada se hiemankin lyhyemmässä kiihdytysrampissa 120:iin vaikka kuinka antaisi joka vaihteella runtua punarajalle asti. Ongelma ei ole ettenkö uskaltaisi kiihdyttää, se vaan ei liikahda. Valmistaja ilmoitaa 0-100 kiihtyvyydeksi komiat 13,4 sek, jota en epäile hetkeäkään kun tehoja (tai lähinnä sen puutetta) 1,2-litraisessa vaparissa on mahtavat 94 heppaa. Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla. No, ongelma hävinnee kun kohta saan Hayabusan taas liikenteeseen, sillä saa kortin hyllylle jo 2-vaihteella.
On joitan motari ramppeja+kiihdytyskaistoija joissa sen 120 saaminen on tiukkaa kelistä riippuen, mutta 120 on kesäjuttuja, joten se vähän helpottaa. Sitten jossain on paikkoja joissa on yleisrajoitus, joten sitä tarkkaan noudattava ei edes yritä.

Mutta ei sitä nyt tarvi 120 saada, jos sen välin tähtääminen sujuu hyvin, ja motarilla porukalla on asialliset turvavälit.

Mutta aina ei mene kohdilleen vaikka kuinka yrittää, niin lyhyet kiihdytyskaistat on kammottavia, yhdessä motarin kontissahinaajien kanssa.. Tai omaan kontiin tulleen sekoilut.

Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla.
Voisi ajatus tasolla olla ihan hyvä että nuoretkuljettajat ajaisivat ensimmäiset vuoden jollain nuhapumpulla, ja vanhemmatkkin jos jäävät kiinni koheltamisesta, pienistä turvaväliestä jne, ennakoimattomuudesta niin pakollinen suorituskyvyn leikkaus ajoneuvoon. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom