- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 1 623
Niin ja samalainen systeemi on toisessa viiksessä vinkkaria varten. Sekin aika epäintuitiivinen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin ja samalainen systeemi on toisessa viiksessä vinkkaria varten. Sekin aika epäintuitiivinen.
Ku se pointti on ettei ole pykäliä ollenkaan vaan yksi oikea asento, eli keskiasento.
Ainakin halvempi valmistaa.Onko tässä ideana se, että mekaaninen rasite muuttuu digitaaliseksi vai onko tuolla järjestelmällä jotain muuta etua? Itse pidän mekaanisesta automatiikasta, eikä se ole koskaan toistaiseksi pettänyt.
Toiminnallisuus synnyttää ärsyttäviä kuskeja. :-( No mitä auton valmistaja ei tekisi säästääkseen (toteutus varmaan sen takia tuollainen että halvempi)Jos haluat heti oikealle vilkutuksen jälkeen vilkuttaa vasemmalle sun pitää paina kaks kertaa viikseä alas päin, ensin lopettaaksesi oikean vilkun ja toisen että vasen vilkku kytkeytyy. Tosta syystä koitan maksimoida kaistavilkuttimen käyttöä niin paljon kuin mahdollista ettei tarvitse edes takaisin venkslata sitä viikseä. Kuten sanottua vammainen systeemi.
E: OT:ksi menee....
Ainakin halvempi valmistaa.
Vihoviimeistä on ottaa viikset kokonaan pois, kuten joissakin uudemmissa Tesloissa. Vilkun käyttö ratin napeista esimerkiksi liikenneympyrässä vaatii jo ketteryyttä.
Montako sivua tästä sopii keskustella? Ihmisiä vaivaa Tampereella aika monikin asia eikä pelkästään rantatunnelissa. Sen takia muutin pois sieltä.Joko voidaan keskustella ketjun aiheesta? Viimeset päivät täällä on jauhettu aivan täyttä paskaa (mulla ketju subissa). Ensin muutana sankari jauhaa 3 sivua perseessäroikkujan opettamisesta ja sen jälkeen jauhetaan vilkun toiminnasta automerkissä x sivun verran. En ole ajavaa vilkkukeppiä vielä nähnyt.
Asiaan. Mikähän ihmisiä vaivaa tossa Tampereen rantatunnelissa kun pitää ajaa koko tunnelin 3km pätkä vasuria toisen rinnalla? Tänäänkin tämmönen tulppa asialla ja 20 autoa perässä kihnuttamassa sen tasan 59kmh kun enempääkään ei uskalleta ajaa mutta kaistanvaihtokin on tuntematon käsite.
WikiAsiaan. Mikähän ihmisiä vaivaa tossa Tampereen rantatunnelissa kun pitää ajaa koko tunnelin 3km pätkä vasuria toisen rinnalla? Tänäänkin tämmönen tulppa asialla ja 20 autoa perässä kihnuttamassa sen tasan 59kmh kun enempääkään ei uskalleta ajaa mutta kaistanvaihtokin on tuntematon käsite.
Tunnelissa on molempiin suuntiin kaksi ajokaistaa ja nopeusrajoitus on 60 km/h
Silti vilkun käyttö voi joskus jäädä tekemättä, minullakin vaikka mielestäni asenteeni on 100% kunnossa. En näe tätä ongelmana, kohinaa kokonaiskuvassa.
Itellä on niinkin kieroutunut maailmankuva että mielestäni vilkkua ei voi (about) koskaan käyttää liikaa. Jos ajaisi pelkästään jossain missä ei oikeasti ole ketään muita missään, niin mitäpä sillä tekee, mutta jos se vilkku voi viestittää muille ihmisille aikeistasi, ja se voi jopa auttaa heitä omissa ratkaisuissaan, niin sehän on aivan parasta. Naurattaa aina nää "voi paska ootpa lammas kun käytät vilkkua kun käännyt kotipihaan" -jutut. Noh, jos jonkun ego on niin huteralla pohjalla että se on tuollaisesta kiinni, niin onpas ikävää.Mulla taas vilkku menee joskus päälle jopa 90 asteen mutkassa, etenkin jos on ns. etuajo-oikeutetulla ajouralla. Samoin automaationa mökillä metsäautoteiden risteyksissä eli tiellä, jolla ei välttämättä liiku autoja edes joka päivä.
Ku se pointti on ettei ole pykäliä ollenkaan vaan yksi oikea asento, eli keskiasento.
Äsken lähti joku 40v mamma moottoritielle vastaantulijoiden ramppia pitkin. Ajeli sitä ennen noin 300m kaksikaistaisella keskikaistalla rajatulla sillalla vastaantulijoiden puolta useaa liikennemerkkiä vastaan väärin.
Vilkuttelin valoja ja tööttäilin - ei reaktiota. Lähes moottoritielle päästyään huomasi virheensä ja veti paniikissa rampin keskikaistalle täyttä laukkaa ja siihen jumiin. Oli niin vajaamielisen oloista suorittamista ja kun ei näkynyt mikään sen kummempi hätä olevan, en jäänyt siihen ihmettelemään kun autoa ei saanut mihinkään turvallisesti ilman että joku painaa 100 lasissa peräkontista sisään.
No olipahan pois muun liikenteen tieltä.
No eikö kaikissa alle 15 vuotta vanhoissa autoissa vilkkuviiksi ole kaksitoiminen? "Pikkuvilkku" hennolla otteella, ja sitten se perinteinen toiminto, jossa viiksi jää pohjaan vilkuttamaan, kunnes ratti palauttaa vilkun pois päältä?
Ekassa autossa vuosimallia -89 tuo ei ollut speksattu ominaisuus, mutta herkällä kädellä viisarin sai toimimaan noin. Joskus rele veti ylimääräisiä lyöntejä, mutta siitä huolimatta pystyin paskalla kulkineellakin oppia hyviä käytöstapoja ilman haavereita.On ollut jo kymmeniä vuosia ihan yleinen, ei vain 15 vuotta.
Kyllä vaan IS:n viiksessä tuntuu pieni pykälä, jonka yli on käännettävä, että vilkku jää päälle, vähän kääntämällä tulee kaistanvaihtovilkutus. Viiksi palaa aina saman tien takaisin keskelle.
Miten olisin tuupannut kun ajoin itse oikeaa kaistaa ja välissä metrinen lumivalliMikset tuupannu ojaan?
Ekassa autossa vuosimallia -89 tuo ei ollut speksattu ominaisuus, mutta herkällä kädellä viisarin sai toimimaan noin. Joskus rele veti ylimääräisiä lyöntejä, mutta siitä huolimatta pystyin paskalla kulkineellakin oppia hyviä käytöstapoja ilman haavereita.
2001 vuoden Volvo V70:ssä ei ollut.
Siis mitä noissa ei ole ollut ?
Siis perinteinen vilkunviiksi, jossa mekaaninenautomaatti palautus ?
Mutta onko nyt kyse jostain vanhasta kuluneesta ja sen takia vaikea vain vilauttaa vilkkua, vai onko tosiaan ollut niin että vilku ei välähdä ennekuin vetää ns lukituksen yli? (ja siis aikanaan kun ovat olleet myynnissä, vs että nyt ei enään toimi)
Lisävalo mitä kaupasta voi ostaa ja asennella.Mikä on ledikanki?
Lisävalo mitä kaupasta voi ostaa ja asennella.
Miten se köyhyydestä muka mitään kertoo?
Juuh okeiNo kyllä se aikalailla köyhyydestä kertoo, jos pitää autoonsa virittää tuollainen vitosen pirkkavalo, kun ei ole varaa huolehtia että autossa olisi asianmukaiset valot.
Aivan. Huuteletko kenties kehä3 sisäpuolelta?Ai niitä. Olen aina ihmetellyt, että miksi joku haluaa laittaa sellaisen esille kertomaan kaikille muille että on köyhä tai idiootti.
Kerrohan muillekin mistä näitä asianmukaisia valoja sitten saa? Vinkinä niin yhessäkään autossa ei tule tehtaalta semmosia valoja jotka pieksisi 100-200w ledikangen.No kyllä se aikalailla köyhyydestä kertoo, jos pitää autoonsa virittää tuollainen vitosen pirkkavalo, kun ei ole varaa huolehtia että autossa olisi asianmukaiset valot.
Paljon fiksumpaa toitottaa se sosiaalisessa mediassa. Mutta vakavasti, lisävalot voi olla tarpeen varakkaallekkin, ja jos tarpeeseen asentaa niin kertoo fiksuudesta, hyvästä itsetunnosta, asettaa turvallisuuden esteettisyyden sosiaalisen negatiivisen paineen edelle.Ai niitä. Olen aina ihmetellyt, että miksi joku haluaa laittaa sellaisen esille kertomaan kaikille muille että on köyhä tai idiootti.
Kun näitä alkoi valumaan pohjoisesta etelämmäksi, ei niinkään tarpeesta tai valittu tarve edellä, niin saivat kyllä negatiivista mainetta, tieliikenteessa turvallisuus hyödyt jäi monella saavuttamatta, haitat sai, jos asennettiin paremminkin työvaloiksi sopivia , kuin kaukovaloiksi. (*Aivan. Huuteletko kenties kehä3 sisäpuolelta?
Katellaan vaikka sitten näkemyksiä uudelleen kun olet tehnyt tuttavuutta hirven tai peuran kanssa jossain korvessa. Tommosella nimittäin pelastaa aika monta potentiaalista paukkua.
Mutta samaa mieltä ehdottomasti siinä että kaikissa automalleissa ei ole "laadukkaita" kaukovaloja ja jos ajalee, lapin kainuun oloissa niin laatuun investointi voi olla järkevää, jos varkkaan itsetunto ei sitä kestä ja mielummin matelee, niin siinä sitten köröttelee.
(*
Valovoima edellä, ja kuviot siis enemmän työvaloksi sopivia, en siis tarkoita että joku työvaloja asentaisi.
Ja teho on eriasia kuin hyvä.Joo, ei missään autossa ole sellaisia valoja, jotka vastaisivat tehokasta lisävalosettiä. Eikä se nyt varmaan olisi järkevääkään, kun ei kaikki sellaista tarvitse.
Eipä tuo eroa perusvalojen häirinnästä juurikaan. Jatkuvasti tulee vastaan sokaisevia valoja, tai toispuoleisesti sokaisevia. Asennettu kulma päin persettä.En kiistä "palkin" hyötyjä, mutta tuntuu siltä että 80% käyttäjistä ei tajua kirkkauden ja runsaan hajavalon haittoja vastaantulijoille. Eli pientä ennakointia ja parempaa tarkkuutta niiden käyttöön tarvittaisiin.
Voi verrata vaikka rekkojen massiivisiin lisävalopattereihin, siellä yleensä kuskit ovat hereillä niitä käyttäessä.
Juurikin näin, onneksi suurin osa osaa käyttää noita asiallisesti. Lisävalon ainoa huono puoli on se tosiaan, että vastaantulijan huomioimiseksi tuon joutuu tiputtamaan aiemmin pois kuin normaalit pitkät.Jos katsoo vaikka TM:n valomittauksia, niin ei voi olettaa, että edes kalliissa autoissa olisi hyvät kaukovalot. Ihan turhia nämä kommentit, että "lisävalot ovat turhia, kun nykyautoissa on jo niin hyvät valot" tai "lisävalot pitäisi kieltää". Moni Kehä Kolmosen sisäpuolella asuva ei tajua, millaisissa olosuhteissa moni muu autoilija joutuu ajamaan. Ja että miten huonot oman auton kaukovalot lopulta ovatkin pimeässä syksyn tihkusateessa.
Itsellä on Skodassa jo ihan kohtuullisen hyvät ledipitkät. Silti sirolla ja huomaamattomalla 90€ paneelilla tuplasi valokeilan leveyden ja kantamaakin sai reilusti lisää. Ihan älyttömästi mukavampi ajella pimeitä korpiteitä ja hirvieläimet huomaa varmasti aikaisemmin.
Toki itseä ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että ostetaan tehokas lisävalo ja pitkiä käytetään samaan tapaan kuin pelkillä H4-hehkuilla. Tämän seurauksena vaihdetaan kohdatessa liian myöhään lyhyille, vaihdetaan juuri ennen kohtaamista lisävalo takaisin päälle ja sitten ajetaan myös liian lähellä perässä lisävalo loistaen.
Raskaan kuljettajilta saakin aika hyvän mallin noiden lisävalojen käytölle. Sieltä tulee myös välitön palaute jos unohtaa pitkät päälle tai on muuten häikäisevä kombinaatio.En kiistä "palkin" hyötyjä, mutta tuntuu siltä että 80% käyttäjistä ei tajua kirkkauden ja runsaan hajavalon haittoja vastaantulijoille. Eli pientä ennakointia ja parempaa tarkkuutta niiden käyttöön tarvittaisiin.
Voi verrata vaikka rekkojen massiivisiin lisävalopattereihin, siellä yleensä kuskit ovat hereillä niitä käyttäessä.
Kyllä se aikamoinen show on jos kytket lisävalon auton omien pitkien rinnalle järjestelmässä jossa on tosiaan käytössä nuo automaattiset pitkät. Erillisellä kytkimellähän tuo pitää tuommoisessa melkein laittaa. Vanhemmissa autoissa voi laittaa omien pitkien rinnalle ihan rauhassa kun niitä pitkiä operoidaan viiksestä.Käsittääkseni monissa uusissa autoissa (osassa tosin toimii päin persettä...)on jo ns. automaattiset pitkät. Niiden kanssa jos käyttää lisäpalkkia niin voi unohtaa että se palkkihan ei toimi samaan tapaan automaattisesti. Itse en käytä pitkiä juuri koskaan koska ajo on 90% kaupunkiseutua.
Käsittääkseni monissa uusissa autoissa (osassa tosin toimii päin persettä...)on jo ns. automaattiset pitkät. Niiden kanssa jos käyttää lisäpalkkia niin voi unohtaa että se palkkihan ei toimi samaan tapaan automaattisesti. Itse en käytä pitkiä juuri koskaan koska ajo on 90% kaupunkiseutua.
En tiedä mitä kongreettisesti oli "väljäväli"(*, mutta jos nyt jonoon pitää liittyä ja siellä joku pitää pientä turvaväliä että muuten asiallisesti liittyjä ärsyttää, niin onhan se sen pienin välin pitäjän oma vika.. Noh sama tänään ja kun vaihdan väljään väliin kahden auton väliin keksii takana tullut mersukuski lyödä heti pitkät päälle mielenosoituksena jostain. Ei tajua, ei saa liittyä hitaasti, ei saa liittyä täydellä vauhdilla eteen, ei saa ohittaakaan kai...
Olihan siellä tyhjää, mutta jos olen jo kelannut vauhtia enemmän kuin mersu koska mersu vaikutti päästävän jalan kaasulta odottaen että vedän katsomatta eteen, vedän reilulla turvavälillä olevaan väliin ja jatkan vasemmalle kaistalle heti katsottuani ettei vasemmalla kaistalla ole ketään tulossa ja jatkan alinopeutta kulkevan jonon ohittamista... mitä tein väärin?En tiedä mitä kongreettisesti oli "väljäväli"(*, mutta jos nyt jonoon pitää liittyä ja siellä joku pitää pientä turvaväliä että muuten asiallisesti liittyjä ärsyttää, niin onhan se sen pienin välin pitäjän oma vika.
Tietenkin jos tuossa olisi se tilanne että tuon takana oli tyhjää, niin silloin olisi se nyt vähän harkitsematonta väliin änkeä, ja silloin huomautuksesta otetaan opiksi. ja heilautus anteeksipyynnöksi.
(*
mutta jos kyse tiestä missä kiihdytyskaistat ja idea liittyä sekaan (lähinnä motari), eikä sellainen risteys missä odotetaan paikka mihin voidaan häiriöttä liitty.
No siitä varmaan vinkkas, en siitä ottaisi nokkiini, jos olisin arvioinut kiihdtyksen/paikan väärin ja eteen joutunut liittyyn. tulee mieleen että jotain sontaa sieltä lentänyt, esim kiveä. niin ehkä kiitos niistä.Olihan siellä tyhjää,
Joku tulkkaa tuo 4s väliksi, joku toinen reilusti piedemmäksi, ja kolmannelle se voi reilu olla vain parin sekunnin väli. + sitten mihin kohtaan tuossa välissä lähdetään tuleen.vedän reilulla turvavälillä olevaan väliin
Tarinassa ensimmäisenä tulee mieleen esim se että jotain irtotavaraa lentänyt.mitä tein väärin?
Kuulostaa potentiaalisesti fiksulta tavalta liittyä liikennevirtaan ja mersukuskilla vaan oli joku irrationaalinen ärsytyksen aihe, kuten vaikka se, että "ohitit jonon / etuilit" tai muuta hassua. En tiedä. Ehkä ajatteli, että miksi siihen väliin piti tunkea, kun takanakin oli tilaa? Juu tiedän, jatkoit vasurille, mutta ehkä mersukuskin silmin olit tunkenut siihen hänen hyvään turvaväliinsä ja protestoi sitä siinä hetkessä?Olihan siellä tyhjää, mutta jos olen jo kelannut vauhtia enemmän kuin mersu koska mersu vaikutti päästävän jalan kaasulta odottaen että vedän katsomatta eteen, vedän reilulla turvavälillä olevaan väliin ja jatkan vasemmalle kaistalle heti katsottuani ettei vasemmalla kaistalla ole ketään tulossa ja jatkan alinopeutta kulkevan jonon ohittamista... mitä tein väärin?