Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yksikään auto missä olen tuota adaptiivista käyttänyt, ei ole suurimmalla säädölläkään pitänyt riittävää turvaväliä. Joku 3 sek ollut pisimpiä mitä on joistain autoista irronnut.
Kaverin Skodan kyydissä olin, ja ihmettelin samaa, talvikelissä aivan mitätön turvaväli, vaikka kuulemma säädetty maksimiin...
 
Tästä oli raivostuttava kokenus kun vedin pitkää yhdistelmää (rautapalkkinippu peräkärryssä 2m takaylityksellä). Oli pimeää ja liukasta.

Joku helvetin ääliö ajoi niin lähellä perässä että en uskaltanut hidastaa esimerkiksi levikkeelle kun oli täysin tuntematon tie ja levikkeet tuli liian myöhään.

Ja kokeilin hidastaa 60 vauhtiin asti eikä tämä sankari mennyt ohi kuin vasta piiiiiiiitkän ajan päästä.

Ja arvatkaapa sainko sen sitten melkein heti kiinni kun naksuttelin vakkariin takaisin n. 84km/h todellista nopeutta.
 
Jälleen kerran se vit**linen kiire palata motarilla oikeanpuoleiselle kaistalle ohituksen jälkeen. Se sapettaa kesäkelilläkin, mutta erityisesti kun on kurakeli ja nastat sinkoilee.

Eikä niille perkeleille ole opetettu, että ohitettavan eteen ei palata ennen kuin ohitettava näkyy kunnolla taustapeilistä?
 
Autoilijat, jotka kääntyvä isolta tieltä (nopeus 80kmh tai yli) alkavat jarruttaa rajusti ja sitten vasta kun vauhti hidastunut laittavat vilkun päälle.

Samoin autoilijat jotka laittavat vilkun kaksi risteystä liian aikaisin päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Edellä ajanut kuski ei osannut suuntaansa ilmoittaa pihassa, eikä pihasta poistuttaessa (kaksi eri käännöstä ja vastaan tuli autoja). Selvästi kuitenkin oli muuten ystävällinen kun päästi lapsia ylittämään tietä mutta vilkku oli jostain syystä viallinen.
 
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Päädyin aamulla ihmettelemään samaa. Ei ollut törmäys itsessään lähellä, jarrut on keksitty, mutta ilman jarruttamista olisin ajanut nokan sivuun. Kaveri lähti kadun varresta käyttämättä vilkkua. Toiselta puolelta tietä takaa lähdin minä ensin, kun se ainut mun puolella oleva auto ajoi ohi. Varmaan aika kuolleesta kulmasta lähdin tuohon parkissa olevaan nähden, niin ei 'tietty' vilkuttanut, kun ajatteli, ettei se kehenkään vaikuta. Joku päiväkoti tuossa, niin siinä käynnissä olevia autoja useinkin, niin ei kerro vielä mitään siitä milloin lähtee matkaan.
 
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Edellä ajanut kuski ei osannut suuntaansa ilmoittaa pihassa, eikä pihasta poistuttaessa (kaksi eri käännöstä ja vastaan tuli autoja). Selvästi kuitenkin oli muuten ystävällinen kun päästi lapsia ylittämään tietä mutta vilkku oli jostain syystä viallinen.
Joillekin se voi olla ihan oikeasti vaikeaa. Yhtä aikaa pitää käyttää molempia jalkoja, käsiä, silmiä ja jos radio päällä niin myös korvia. Siinä on jo niin paljon tekemistä yhtä aikaa, että jos ei vilkun käyttö tule automaationa niin harva kykenee tilanteessa miettimään kuuluuko sitä missäkin tilanteessa käyttää. Ja se, että sen saa automaatioksi, vaatii harjoittelua ja itsekuria. Se ei riitä, että paperilla tietää miten sitä tulisi käyttää.

Ylipäätään olisi hyvä jos ihmiset oppisivat että liikenne on sääntöjen lisäksi myös jatkuvaa kommunikointia muiden käyttäjien kanssa. Kaikki eleet, suuntamerkit, nopeuden muutokset ja käsien heiluttelut - noita muut tienkäyttäjät pyrkivät tulkitsemaan jatkuvasti. Siksi näen, että selkeiden (ja lakisääteisten) signaalien oppimisen lisäksi on tärkeää olla lähtökohtaisesti kohtelias muita kohtaan. Vähän myös epäsuorasti viitaten tuohon aiempaan kouluttajakeskusteluunkin.
 
Joillekin se voi olla ihan oikeasti vaikeaa. Yhtä aikaa pitää käyttää molempia jalkoja, käsiä, silmiä ja jos radio päällä niin myös korvia. Siinä on jo niin paljon tekemistä yhtä aikaa, että jos ei vilkun käyttö tule automaationa niin harva kykenee tilanteessa miettimään kuuluuko sitä missäkin tilanteessa käyttää. Ja se, että sen saa automaatioksi, vaatii harjoittelua ja itsekuria. Se ei riitä, että paperilla tietää miten sitä tulisi käyttää.

Ylipäätään olisi hyvä jos ihmiset oppisivat että liikenne on sääntöjen lisäksi myös jatkuvaa kommunikointia muiden käyttäjien kanssa. Kaikki eleet, suuntamerkit, nopeuden muutokset ja käsien heiluttelut - noita muut tienkäyttäjät pyrkivät tulkitsemaan jatkuvasti. Siksi näen, että selkeiden (ja lakisääteisten) signaalien oppimisen lisäksi on tärkeää olla lähtökohtaisesti kohtelias muita kohtaan. Vähän myös epäsuorasti viitaten tuohon aiempaan kouluttajakeskusteluunkin.
Miksi pitää yhtä aikaa käyttää kaikkia raajoja ja aisteja? Vilkku ensimmäisenä päälle ja sen jälkeen voi sitten alkaa suunnitella ja suorittaa niitä muita autonhallinnan toimenpiteitä.
 
Tuntuu että puolet Teslakuskeista unohtaa vilkut (tai auton automatiikka unohtaa). Vilkuttomia Tesloja näkee jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin muilta autoilta.
 
Tuntuu että puolet Teslakuskeista unohtaa vilkut (tai auton automatiikka unohtaa). Vilkuttomia Tesloja näkee jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin muilta autoilta.

Itse epäilen että tämä on enemmän ajajaprofiilia. Nuoret/keski-ikäiset miehet (ne "paremmat" kuskit) ovat se suurin käyttäjäryhmä ja tuon osalta vilkkukin hukkuu keskimääräistä useammin. Sitä en osaa sanoa aiheuttaako Teslan vilkkujen toiminta (vilkkuviiksen välitön palautuminen tai kenties automatiikka) ja hallintalaitteiden valintapäätökset jatkossa yhä enenevässä määrin tuota, mutta olettaisin että suurin osa Tesloista ei ole vielä Highland versiota. Sinänsä toki tähän mennessä vuodessa on tullut saman verran tesloja liikenteeseen kuin edellisinä vuosina yhteensä mutta loppuvuoden myynnin hidastuminen todennäköisesti murentaa tuon nyt ainakin toistaiseksi.

Siksi vähän epäilen tuota vilkkuviiksen toimintaa osasyylliseksi kun mersuissa tuntuu olevan jonkin verran samanlaista käytöstä vilkkujen osalta kuin Tesloilla.
 
Ajamiseen kuuluu aika olennaisesti pitää kädet ratissa ja jalat polkimilla.
No juu, mutta tuossa @weetabix jälkimmäisessä tilanteessa ollaan lähdössä pysähtyneestä tilanteesta liikenteeseen, niin vilkun kytkemisen jälkeen ehtii kyllä ajatella kädet ja jalat suorittamaan niille tarkoitettuja tehtäviä.

Vähän kyllä huolettaa, jos jollakulla ei koordinaatio riitä liikenteessä vilkun käyttöön muiden hallintalaitteiden lisäksi. Kaikille sitä ajokortteja myönnetäänkin. Olisi luullut jo autokoulussa asiaan puututtavan.
Tietysti vanhukset ja alentuneen toimintakyvyn tapaukset pitäisi hoitaa jossain muualla.
 
No juu, mutta tuossa @weetabix jälkimmäisessä tilanteessa ollaan lähdössä pysähtyneestä tilanteesta liikenteeseen, niin vilkun kytkemisen jälkeen ehtii kyllä ajatella kädet ja jalat suorittamaan niille tarkoitettuja tehtäviä.

Vähän kyllä huolettaa, jos jollakulla ei koordinaatio riitä liikenteessä vilkun käyttöön muiden hallintalaitteiden lisäksi. Kaikille sitä ajokortteja myönnetäänkin. Olisi luullut jo autokoulussa asiaan puututtavan.
Tietysti vanhukset ja alentuneen toimintakyvyn tapaukset pitäisi hoitaa jossain muualla.
Voi että, noita mahtuu kymmenen tusinaan.
 
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.
Kai siinä vähän samaa kuin turvavyössä, sitä joko käytetään, tai ei käytetä. Vaatii alkuun sen että asiaa keskittyy ja vilkun tietoisesti kytkee. Esimerkki vaikuttaa, jos itse käyttää, niin muutkin. Sitten on heitä joilla vielä ajokortti-iässä on murrosiän kapinallisuus/epävarmuus päällä, tietoisesti ei käytetä, nämä eivät kytke vilkkua vaikka edellä ja takana olevalla olisi, sitten on ne joilla jotain nuoruuden traumoja ja nolottaa, kun ei muutkaan, eli käyttävät sitten jos muutkin. Jotkut on tosin pitäneet "noloa" kommenttia kaukaa haettuna. Jos se corolla kuski käyttää, niin ei audissa vilkku välähdä, mutta jos jonne bemarikuski käyttää, niin audissakin saattaa vilkkua. Ehkä joskus kiusattu vilknkäytöstä ja mennyt pitkäikäisiin tunteisiin.


Näilläkin palstoilla on ollut kuskeja jotka rehdisti kertoneet että käyttävä vilkkua vain sen verran ettei "sakkoa" saa, siis ihan miettivät ja tarkkailevat onko poliiseja näkyvissä, jos on niin kääntyessä vilauttavat vilkkua.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Edellä ajanut kuski ei osannut suuntaansa ilmoittaa pihassa, eikä pihasta poistuttaessa (kaksi eri käännöstä ja vastaan tuli autoja). Selvästi kuitenkin oli muuten ystävällinen kun päästi lapsia ylittämään tietä mutta vilkku oli jostain syystä viallinen.
Vaikka kilometrejä ei mahdottomasti tule, niin viikottain/useammin tilanteita missä vilkunkäyttö olisi helpottanut hänen elämäänsä. Sitten ihmetellään kun muut ei huomioi heitä, miten edes voisi huomioida oikein kun viestitään aivan muuta kuin tehdään.
 
Miten toimii Teslan automatiikka vilkun suhteen, ja miten se voi toimia? Miten se auto voi ennakoida kaistanvaihdot? Laittaako se navigaattorin mukaan vilkun päälle risteyksissä? Ihan aidosti kysyn, kuulen asiasta ensimmäistä kertaa.

Ennen vilkun käyttö tuli selkärankaan ajo-opetuksessa, eikä toistojen määrä voinut jäädä tuon osalta liian vähäiseksi. Nykyään taitaa olla pakollisia tunteja vähemmän. Ei silti selitä asiaa. Kuten liikenteessä aina, 90% asiasta on asennetta, loput sitten sitä asenteen mahdollistamaa "teknistä" osaamista. Jos ei osaa vilkuttaa, koska radio päällä, vika on asenteessa. Samoin kaikessa muussakin vilkuttamisessa. Jos omaa asenteen, että on velvollinen osoittamaan aikeensa suuntamerkillä, loppu ei takuulla tuota ongelmaa.

Silti vilkun käyttö voi joskus jäädä tekemättä, minullakin vaikka mielestäni asenteeni on 100% kunnossa. En näe tätä ongelmana, kohinaa kokonaiskuvassa.
 
Itse epäilen että tämä on enemmän ajajaprofiilia. Nuoret/keski-ikäiset miehet (ne "paremmat" kuskit) ovat se suurin käyttäjäryhmä ja tuon osalta vilkkukin hukkuu keskimääräistä useammin. Sitä en osaa sanoa aiheuttaako Teslan vilkkujen toiminta (vilkkuviiksen välitön palautuminen tai kenties automatiikka) ja hallintalaitteiden valintapäätökset jatkossa yhä enenevässä määrin tuota, mutta olettaisin että suurin osa Tesloista ei ole vielä Highland versiota. Sinänsä toki tähän mennessä vuodessa on tullut saman verran tesloja liikenteeseen kuin edellisinä vuosina yhteensä mutta loppuvuoden myynnin hidastuminen todennäköisesti murentaa tuon nyt ainakin toistaiseksi.

Siksi vähän epäilen tuota vilkkuviiksen toimintaa osasyylliseksi kun mersuissa tuntuu olevan jonkin verran samanlaista käytöstä vilkkujen osalta kuin Tesloilla.

Eikö noissa uusissa Tesloissa ole myös ne ns. automaattiset vilkut, eli auto itse "ennakoi" milloin vilkkua pitäisi käyttää navigoinnista päätellen tjms.?
 
Eikö noissa uusissa Tesloissa ole myös ne ns. automaattiset vilkut, eli auto itse "ennakoi" milloin vilkkua pitäisi käyttää navigoinnista päätellen tjms.?

No joku "automaattinen vilkku" ominaisuus on, mutta se vaikuttaa ennemmin siltä että vilkku osaa mennä paremmin pois päältä (tai olla menemättä pois päältä kun vaihtaa usean kaistan yli). Vaikutti enemmän normaalin vilkkuviiksen normaalilta toiminnalta, joten "automatiikka" korjaa Teslan huonoa toteutusta ja jolla on hieno nimi. Navigoinnin kanssa se ei toimi mielestäni kuin toisin päin eli jos navigointi haluaisi kääntyä niin auto hidastaa vaikka kuski ei olisi kääntymässä (eli vilkkuakaan ei ole).

Tarkoitin Teslan vilkkuviiksen kohdalla sitä että siinä on käsittääkseni sama kuin aiemmin ainakin mersuissa oli (sehän on suora kopio kun mersu aiemmin omisti osan teslasta) että vilkkuviiksi "ei jää pohjaan" vaan palautuu välittömästi joka saattaisi vaikuttaa kuskin näkemykseen onko vilkku päällä vai ei. Jatkossa sitten tökitään nappuloita kun viikset hävisivät/häviävät ellei sitten peruutella kuten joke -ratin kohdalla lopulta kävi että voi valita.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin Teslan vilkkuviiksen kohdalla sitä että siinä on käsittääkseni sama kuin aiemmin ainakin mersuissa oli (sehän on suora kopio kun mersu aiemmin omisti osan teslasta) että vilkkuviiksi "ei jää pohjaan" vaan palautuu välittömästi joka saattaisi vaikuttaa kuskin näkemykseen onko vilkku päällä vai ei. Jatkossa sitten tökitään nappuloita kun viikset hävisivät/häviävät ellei sitten peruutella kuten joke -ratin kohdalla lopulta kävi että voi valita.

No eikö kaikissa alle 15 vuotta vanhoissa autoissa vilkkuviiksi ole kaksitoiminen? "Pikkuvilkku" hennolla otteella, ja sitten se perinteinen toiminto, jossa viiksi jää pohjaan vilkuttamaan, kunnes ratti palauttaa vilkun pois päältä?
 
No eikö kaikissa alle 15 vuotta vanhoissa autoissa vilkkuviiksi ole kaksitoiminen? "Pikkuvilkku" hennolla otteella, ja sitten se perinteinen toiminto, jossa viiksi jää pohjaan vilkuttamaan, kunnes ratti palauttaa vilkun pois päältä?

Teslan viiksi ei jää pohjaan. Siinä on toki puoli painallus ja kokopainallus kuten muissakin, mutta viiksi ei jää pohjaan. Tässä jälkimmäisessä ei sitten vilkku tahto tulla pois päältä (esim. kaistanvaihdossa), jonka "automaattivilkku" ilmeisesti korjaa eli kun havaitsee että ollaan kaistaviivojen sisällä niin vilkku menee pois päältä. Vilkkua kun ei saa pois päältä vilkkuviiksestä (aktivoimatta esim. lyhyttä vilkutusta) kun se on jo vakio asennossa.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan viiksi ei jää pohjaan. Siinä on toki puoli painallus ja kokopainallus kuten muissakin, mutta viiksi ei jää pohjaan. Tässä jälkimmäisessä ei sitten vilkku tahto tulla pois päältä (esim. kaistanvaihdossa), jonka "automaattivilkku" ilmeisesti korjaa eli kun havaitsee että ollaan kaistaviivojen sisällä niin vilkku menee pois päältä. Vilkkua kun ei saa pois päältä vilkkuviiksestä (aktivoimatta esim. lyhyttä vilkutusta) kun se on jo vakio asennossa.

Sama omassa Lexuksessa. Vilkuissa on siis vaan yksi pykälä ylös ja alas. Pikkaisen kutittamalla tulee kaistavilkutus ja enemmän tökkimällä oikea vilkutus. Onhan toi vähän typerä systeemi ja kesti helvetin kauan tottua.
 
Nykyisin kuitenkin kaikissa n. samat viikset ja n. samat toiminnot. Aiemmin oli hauskaa kun kaikissa autoissa ei viiksiä ollut vaan nappeja ja valitsimia käänneltiin kojelaudasta, ja jos oli viikset, ne saattoivat ollakin eri puolella rattia ja toimintokin eri suuntaan. Autojen samanlaistuminen on siis tuonut myös helpotusta. Tietysti jos tarpeeksi mennään ajassa taaksepäin, niin vaihteet ratissa tai lattiassa tai ei ollenkaan sitä stanua vaihdekaaviota, ja hiukan taaksepäin lisää, niin polkimen paikat ja -toiminnot: ei standardointeja ,-)
 
Viimeksi muokattu:
Sama omassa Lexuksessa. Vilkuissa on siis vaan yksi pykälä ylös ja alas. Pikkaisen kutittamalla tulee kaistavilkutus ja enemmän tökkimällä oikea vilkutus. Onhan toi vähän typerä systeemi ja kesti helvetin kauan tottua.
Eli kaistavilkutuksella vilkku on päällä niin pitkään kun kaistavaihdettu ?

Aiemmin ketjussa oli keskustelua viestinnästä, niin miten tuolla voi antaa sen pienen viestin (1-3 vilkautusta)

Ymmärsinkko oikein että viiksi sinänsä perinteine, eli jos painaa "pohjaan" niin jää sinne ja voi käsin palauttaa, tai automatiikka sitten esim jonkin rattiliikeradan jälkeen automaattisesti
 
Nykyisin kuitenkin kaikissa n. samat viikset j asmat toiminnot. Aiein oli hausk kun kaikissa autoissa ei viksiä olut vaan napopeja ja valitsimia käänneltiin kojelaudasta, ja jos oli viikset, ne saatoivat ollakin eri puolella rattia ja toimintokin eri suuntaan. Autojen samanlaistuminen on siis tuonut myös helpotusta. Tietysti jos taprpeeksi menään ajassa, niin vaihteet ratissa tai lattiassa tai ei ollenkaan sitä stanua vaihdekaaviota, ja hiukan taaksepäin niin polkimen paikat ja -toiminnot: ei standardointeja ,-)
Toiminnallisuus on muuttunut, (edelliset viesti) ja jopa tullut markkinoilla automalli jossa ei ole lainkaan viikseä, vaan nappit.

Aimepi "isomuutos" oli se että autoihin alkoi tulla ominaisuus missä se viiksen "vajaa" lyhyt painaminen synnytti useamman vilkautuksen, sen perinteisen yhden sijaan.
 
Eli kaistavilkutuksella vilkku on päällä niin pitkään kun kaistavaihdettu ?

Aiemmin ketjussa oli keskustelua viestinnästä, niin miten tuolla voi antaa sen pienen viestin (1-3 vilkautusta)

Ymmärsinkko oikein että viiksi sinänsä perinteine, eli jos painaa "pohjaan" niin jää sinne ja voi käsin palauttaa, tai automatiikka sitten esim jonkin rattiliikeradan jälkeen automaattisesti

Kaistavilkutus vilkuttaa muutaman kerran. Oikea vilkku palautetaan käsin nykäisemällä vastakkaiseen suuntaan viikseä. Viiksessä on siis vain yksi oikea asento, se vaan liikkuu ylös ja alas mutta palautuu aina keskelle.
 
Kaistavilkutus vilkuttaa muutaman kerran. Oikea vilkku palautetaan käsin nykäisemällä vastakkaiseen suuntaan viikseä. Viiksessä on siis vain yksi oikea asento, se vaan liikkuu ylös ja alas mutta palautuu aina keskelle.
Ok, kiitos, eli ihan tavanomainen viiksi, missä on tuo kritisoimani ominaisuus pienellä painaluksella vilkuttaa muutaman kerran.

Edit, nyt ymmärsn eli on palautuva kytkin (on-off-on), ei lukitu pohjaan, Jos haluaa vilkuttaa oikealla, niin vipua väännetään myötäpäivää ja pidetään hetki pohjassa, ja vapautetaan, ja kun haluaa kytkeä vilkun poista, niin vipua pitää vääntää vastapäivään. -> tästä ilmeisesti seuraa se että jos haluaa oikealle vilkuttamisen jälkeen vilkuttaa vasemmalle, niin pitää tehdä jotain muuta/toistoa. Jos taasen vilkku on oikella vilkuttamisen ja kääntymisen jälkeen loppunut automaattisesta ja sitten tekee tuon "poisto" liikkeen, niin auto alkaa vilkuttaa vasemmalle.
 
Sama omassa Lexuksessa. Vilkuissa on siis vaan yksi pykälä ylös ja alas. Pikkaisen kutittamalla tulee kaistavilkutus ja enemmän tökkimällä oikea vilkutus. Onhan toi vähän typerä systeemi ja kesti helvetin kauan tottua.

Mitä typerää tuossa on? Tuohan on juuri se de facto miten kaistanvaihtovilkun pitääkin toimia. Eli kevyt kääntö viiksestä niin ettei mene pykälään asti -> kaistanvaihtovilkutus. Ja jos vetää pykälän yli, niin jää päälle.
 
Ok, kiitos, eli ihan tavanomainen viiksi, missä on tuo kritisoimani ominaisuus pienellä painaluksella vilkuttaa muutaman kerran.

Edit, nyt ymmärsn eli on palautuva kytkin (on-off-on), ei lukitu pohjaan, Jos haluaa vilkuttaa oikealla, niin vipua väännetään myötäpäivää ja pidetään hetki pohjassa, ja vapautetaan, ja kun haluaa kytkeä vilkun poista, niin vipua pitää vääntää vastapäivään. -> tästä ilmeisesti seuraa se että jos haluaa oikealle vilkuttamisen jälkeen vilkuttaa vasemmalle, niin pitää tehdä jotain muuta/toistoa. Jos taasen vilkku on oikella vilkuttamisen ja kääntymisen jälkeen loppunut automaattisesta ja sitten tekee tuon "poisto" liikkeen, niin auto alkaa vilkuttaa vasemmalle.

Jos haluat heti oikealle vilkutuksen jälkeen vilkuttaa vasemmalle sun pitää paina kaks kertaa viikseä alas päin, ensin lopettaaksesi oikean vilkun ja toisen että vasen vilkku kytkeytyy. Tosta syystä koitan maksimoida kaistavilkuttimen käyttöä niin paljon kuin mahdollista ettei tarvitse edes takaisin venkslata sitä viikseä. Kuten sanottua vammainen systeemi.

E: OT:ksi menee....
 
Mitä typerää tuossa on? Tuohan on juuri se de facto miten kaistanvaihtovilkun pitääkin toimia. Eli kevyt kääntö viiksestä niin ettei mene pykälään asti -> kaistanvaihtovilkutus. Ja jos vetää pykälän yli, niin jää päälle.

Ku se pointti on ettei ole pykäliä ollenkaan vaan yksi oikea asento, eli keskiasento.

 
Ku se pointti on ettei ole pykäliä ollenkaan vaan yksi oikea asento, eli keskiasento.

Eli ihan sama mitä teet, niin viiksi palaa aina takaisin keskelle? Mikähän Lexus mahtaa olla kyseessä? Onko ne muuttaneet tuon myöhemmin, kun kävin uudempaa Lexusta koeajamassa, niin en ainakaan kiinnittänyt huomiota, että siinä olisi ollut tuollainen vilkku :)
 
Niin ja samalainen systeemi on toisessa viiksessä vinkkaria varten. Sekin aika epäintuitiivinen.
 
Niin ja samalainen systeemi on toisessa viiksessä vinkkaria varten. Sekin aika epäintuitiivinen.

Ok, ehkä tuo jäi itellä koeajolla huomaamatta, kun ei ollut kertaakaan tarvetta käsin poistaa vilkkua käytöstä tai vaihtaa lennosta vilkutuksen suuntaa :) Mutta samaa mieltä kyllä, että on vähän typerä systeemi. Suunnitelmissa on ollut ostaa 2025 tai 2026 Lexus, kun tulee näitä uuden generaation sähkövehkeitä, mutta täytyy miettiä uudelleen jos siinä on huono vilkku :D
 
No uudemmissa Lexuksissa on palattu perinteisiin, että en tiedä mikä seikkailu tuo kokeilu oli. Veikkaan että asiakaspalautteen perusteella ei mennyt jatkoon.
 
Onko tässä ideana se, että mekaaninen rasite muuttuu digitaaliseksi vai onko tuolla järjestelmällä jotain muuta etua? Itse pidän mekaanisesta automatiikasta, eikä se ole koskaan toistaiseksi pettänyt.
Ainakin halvempi valmistaa.

Vihoviimeistä on ottaa viikset kokonaan pois, kuten joissakin uudemmissa Tesloissa. Vilkun käyttö ratin napeista esimerkiksi liikenneympyrässä vaatii jo ketteryyttä.
 
Jos haluat heti oikealle vilkutuksen jälkeen vilkuttaa vasemmalle sun pitää paina kaks kertaa viikseä alas päin, ensin lopettaaksesi oikean vilkun ja toisen että vasen vilkku kytkeytyy. Tosta syystä koitan maksimoida kaistavilkuttimen käyttöä niin paljon kuin mahdollista ettei tarvitse edes takaisin venkslata sitä viikseä. Kuten sanottua vammainen systeemi.

E: OT:ksi menee....
Toiminnallisuus synnyttää ärsyttäviä kuskeja. :-( No mitä auton valmistaja ei tekisi säästääkseen (toteutus varmaan sen takia tuollainen että halvempi)
 
Ainakin halvempi valmistaa.

Vihoviimeistä on ottaa viikset kokonaan pois, kuten joissakin uudemmissa Tesloissa. Vilkun käyttö ratin napeista esimerkiksi liikenneympyrässä vaatii jo ketteryyttä.

Kustannuksista en tiedä mutta halvemmissa Lexuksissa oli ihan perus viikset. CT ja UX siis.
 
Idea saattoi olla tehdä tosta yksinkertaisempi eli halvempi valmistaa. Vähemmän osia tuollaisessa varmaankin on verrattuna mekaaniseen systeemin. Toiminnot on sitten softalla tehty. Aika paljon nykyautoissa tälläistä, että markkinoidaan ostajille uutena ja hienona ominaisuutena, mutta todellisuudessa tarkoitus säästää valmistuksessa ja nostaa voittomarginaalia.
 
Joko voidaan keskustella ketjun aiheesta? Viimeset päivät täällä on jauhettu aivan täyttä paskaa (mulla ketju subissa). Ensin muutana sankari jauhaa 3 sivua perseessäroikkujan opettamisesta ja sen jälkeen jauhetaan vilkun toiminnasta automerkissä x sivun verran. En ole ajavaa vilkkukeppiä vielä nähnyt.

Asiaan. Mikähän ihmisiä vaivaa tossa Tampereen rantatunnelissa kun pitää ajaa koko tunnelin 3km pätkä vasuria toisen rinnalla? Tänäänkin tämmönen tulppa asialla ja 20 autoa perässä kihnuttamassa sen tasan 59kmh kun enempääkään ei uskalleta ajaa mutta kaistanvaihtokin on tuntematon käsite.
 
Joko voidaan keskustella ketjun aiheesta? Viimeset päivät täällä on jauhettu aivan täyttä paskaa (mulla ketju subissa). Ensin muutana sankari jauhaa 3 sivua perseessäroikkujan opettamisesta ja sen jälkeen jauhetaan vilkun toiminnasta automerkissä x sivun verran. En ole ajavaa vilkkukeppiä vielä nähnyt.

Asiaan. Mikähän ihmisiä vaivaa tossa Tampereen rantatunnelissa kun pitää ajaa koko tunnelin 3km pätkä vasuria toisen rinnalla? Tänäänkin tämmönen tulppa asialla ja 20 autoa perässä kihnuttamassa sen tasan 59kmh kun enempääkään ei uskalleta ajaa mutta kaistanvaihtokin on tuntematon käsite.
Montako sivua tästä sopii keskustella? Ihmisiä vaivaa Tampereella aika monikin asia eikä pelkästään rantatunnelissa. Sen takia muutin pois sieltä.
 
Asiaan. Mikähän ihmisiä vaivaa tossa Tampereen rantatunnelissa kun pitää ajaa koko tunnelin 3km pätkä vasuria toisen rinnalla? Tänäänkin tämmönen tulppa asialla ja 20 autoa perässä kihnuttamassa sen tasan 59kmh kun enempääkään ei uskalleta ajaa mutta kaistanvaihtokin on tuntematon käsite.
Wiki
Tunnelissa on molempiin suuntiin kaksi ajokaistaa ja nopeusrajoitus on 60 km/h
 
Silti vilkun käyttö voi joskus jäädä tekemättä, minullakin vaikka mielestäni asenteeni on 100% kunnossa. En näe tätä ongelmana, kohinaa kokonaiskuvassa.

Mulla taas vilkku menee joskus päälle jopa 90 asteen mutkassa, etenkin jos on ns. etuajo-oikeutetulla ajouralla. Samoin automaationa mökillä metsäautoteiden risteyksissä eli tiellä, jolla ei välttämättä liiku autoja edes joka päivä.
 
Mulla taas vilkku menee joskus päälle jopa 90 asteen mutkassa, etenkin jos on ns. etuajo-oikeutetulla ajouralla. Samoin automaationa mökillä metsäautoteiden risteyksissä eli tiellä, jolla ei välttämättä liiku autoja edes joka päivä.
Itellä on niinkin kieroutunut maailmankuva että mielestäni vilkkua ei voi (about) koskaan käyttää liikaa. Jos ajaisi pelkästään jossain missä ei oikeasti ole ketään muita missään, niin mitäpä sillä tekee, mutta jos se vilkku voi viestittää muille ihmisille aikeistasi, ja se voi jopa auttaa heitä omissa ratkaisuissaan, niin sehän on aivan parasta. Naurattaa aina nää "voi paska ootpa lammas kun käytät vilkkua kun käännyt kotipihaan" -jutut. Noh, jos jonkun ego on niin huteralla pohjalla että se on tuollaisesta kiinni, niin onpas ikävää.
Itellä 99% tilanteista vilkku automaattisesti aina päällä, ja reilusti ajoissa, koska sillä kerrotaan AIKEESTA, eikä siitä mitä just nyt tehdään. Se jäljellejäävä 1% on niitä perämetsän keskellä olevia tilanteita joissa saatan puoli sekuntia miettiä että onko missään ketään että rasitanko relettä turhaan, mutta silti useimmiten vilkutan. Parempihan se olisi vaan aina vilkuttaa, koska siinä ei häviä ns. mitään. Eiku hetkinen -- joku voi ajatella että oletpa nolo, lammas, tai jotain muuta yläastejuttua. Onhan meitä moneen junaan.
 
Ku se pointti on ettei ole pykäliä ollenkaan vaan yksi oikea asento, eli keskiasento.


Kyllä vaan IS:n viiksessä tuntuu pieni pykälä, jonka yli on käännettävä, että vilkku jää päälle, vähän kääntämällä tulee kaistanvaihtovilkutus. Viiksi palaa aina saman tien takaisin keskelle.
 
Äsken lähti joku 40v mamma moottoritielle vastaantulijoiden ramppia pitkin. Ajeli sitä ennen noin 300m kaksikaistaisella keskikaistalla rajatulla sillalla vastaantulijoiden puolta useaa liikennemerkkiä vastaan väärin.

Vilkuttelin valoja ja tööttäilin - ei reaktiota. Lähes moottoritielle päästyään huomasi virheensä ja veti paniikissa rampin keskikaistalle täyttä laukkaa ja siihen jumiin. Oli niin vajaamielisen oloista suorittamista ja kun ei näkynyt mikään sen kummempi hätä olevan, en jäänyt siihen ihmettelemään kun autoa ei saanut mihinkään turvallisesti ilman että joku painaa 100 lasissa peräkontista sisään.

No olipahan pois muun liikenteen tieltä.
 
Äsken lähti joku 40v mamma moottoritielle vastaantulijoiden ramppia pitkin. Ajeli sitä ennen noin 300m kaksikaistaisella keskikaistalla rajatulla sillalla vastaantulijoiden puolta useaa liikennemerkkiä vastaan väärin.

Vilkuttelin valoja ja tööttäilin - ei reaktiota. Lähes moottoritielle päästyään huomasi virheensä ja veti paniikissa rampin keskikaistalle täyttä laukkaa ja siihen jumiin. Oli niin vajaamielisen oloista suorittamista ja kun ei näkynyt mikään sen kummempi hätä olevan, en jäänyt siihen ihmettelemään kun autoa ei saanut mihinkään turvallisesti ilman että joku painaa 100 lasissa peräkontista sisään.

No olipahan pois muun liikenteen tieltä.

Mikset tuupannu ojaan?
 
No eikö kaikissa alle 15 vuotta vanhoissa autoissa vilkkuviiksi ole kaksitoiminen? "Pikkuvilkku" hennolla otteella, ja sitten se perinteinen toiminto, jossa viiksi jää pohjaan vilkuttamaan, kunnes ratti palauttaa vilkun pois päältä?

On ollut jo kymmeniä vuosia ihan yleinen, ei vain 15 vuotta.
 
On ollut jo kymmeniä vuosia ihan yleinen, ei vain 15 vuotta.
Ekassa autossa vuosimallia -89 tuo ei ollut speksattu ominaisuus, mutta herkällä kädellä viisarin sai toimimaan noin. Joskus rele veti ylimääräisiä lyöntejä, mutta siitä huolimatta pystyin paskalla kulkineellakin oppia hyviä käytöstapoja ilman haavereita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom