Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Muutamaa 2017+ vuosimallin autoa ajaneena ja kollegoiden, sekä automyyjien mietteitä kuulleena noi adaptiiviset jättää keskimäärin kovin lyhyen välin asetuksesta riippumatta. Itse pidän suurimmalla asetuksella ja välillä pohdin, että kokeekohan tuo edellä oleva tämän liian lähellä ajamisena. Toki jos edellä ajava hidastaa, niin aika hyvin nämä on tupanneet reagoimaan.
 
Hieman jännä, että äsken olit huolissaan kuinka oikeassa laidassa ajaminen, kuten lain mukaan pitäisi ajaa, nostaisi riskiä että ohittaja ajaa nokkakolarin. Mutta sitten kuitenkin suosittelet antamaan vilkulla merkkejä, ja tästä voidaan päätellä että kannustat myös noudattamaan kyseistä merkkiä? Luulisi että tuossakin olisi aika suuri riski aiheuttaa vaaratilanne, kun ethän se tiedä mitä varten se edessä oleva vilkuttelee tai onko siellä miten älliä päässä. Osaako se edessä oleva esim. arvioida miten ärhäkkäästi lähdet ohitukseen?
Mikä vaara siinä on että antaa todellisen ohituspaikan tulle viestin että nyt olisi ohituspaikka, näytät vilkulla ja siirtymällä parannat näkyvyyttä. Jos takanatulia ei käytä tilaisuutta, niin ei siinä mitään varaa, ja kun se ohitustilaisuus umpeutuu niin siirryt vähän keskemmälle, niin viestii sekin ettei enään ole tilaa.

Toki se takanatulia voi lähteä rinnalle ennekuin on vaihtanut kaistaa, niin vaara toki, mutta verrattuna siihen että ajaa kokoajan oikealla viivalla riski paljon pienempi.

Jos takanatulia luulee ihan jotain muuta, ja ottaa turvaväliä, niin sekin on ihan se toivottu tapahtuma. Sen jälkeen voi sitten palautella normaalia matkavauhtia.
Ei tuo reunassa ajaminen mielestäni vaikuta ohitushalukkuuteen juurikaan suuntaan tai toiseen. Olen kokenut ennemmin, että jos siirryn ajamaan kovin reunaan niin ohittajat ottavat isompia riskejä ohituksissaan (eli ohittavat pienempään väliin). Ne ketkä ovat lähtemässä ohi osaavat sen kyllä ilman väistelyäkin ja ne ketkä eivät ole ohittamaan lähdössä lähinnä joutuvat painostuksen kohteeksi jos/kun siirryn reunemmalle.
Välillä joutunut ajamaan ajoneuvolla millä meno hitaampaa, niin pienellä historialla allekirjoitan toki sen että tavat unohtuneet ja varsinkin kiittäminen enään lähinnä ammattikuskien juttuja. Mutta jos sijoittaa itse ohittajan asemaan, niin onhan se nyt iso apu jos edelläoleva viestii ohituspaikasta ja tarjoaa sitä näkyvyyttä silloin. Paljon lepposempaa ajella perässä, ei tarvi kytätä sitä paikkaa, varsinkin jos ei ole läpituttu tienpätkä.
 
Mikä vaara siinä on että antaa todellisen ohituspaikan tulle viestin että nyt olisi ohituspaikka, näytät vilkulla ja siirtymällä parannat näkyvyyttä. Jos takanatulia ei käytä tilaisuutta, niin ei siinä mitään varaa, ja kun se ohitustilaisuus umpeutuu niin siirryt vähän keskemmälle, niin viestii sekin ettei enään ole tilaa.
Entä jos oletkin kääntymässä ja teet samat liikkeet, takana oleva katsookin että nyt tuli ohituksen paikka kun toi vilkuttaa ja sitten vastaan tuleekin rekka?

Tottakai tuossakin tilanteessa ohittajan vastuulla se lopulta on, mutta hieman outoa että vilkku on signaalina niin selkeä että sitä pitäisi noudattaa, mutta sitten pelkkä tien oikeassa laidassa ajaminen on vaarallinen ja helposti väärinymmärrettävä signaali takana tulevalle. Hieman ristiriitaa tuossa.
 
Muutamaa 2017+ vuosimallin autoa ajaneena ja kollegoiden, sekä automyyjien mietteitä kuulleena noi adaptiiviset jättää keskimäärin kovin lyhyen välin asetuksesta riippumatta. Itse pidän suurimmalla asetuksella ja välillä pohdin, että kokeekohan tuo edellä oleva tämän liian lähellä ajamisena. Toki jos edellä ajava hidastaa, niin aika hyvin nämä on tupanneet reagoimaan.
Ymmärtääkseni vasta aivan tuoreimmat (jotkin) mallit ovat saaneet senverran kyvykästä rautaa että kykenevät pitämään riittävän turvavälin. Silti ymmärtääkseni niissäkin vähän hakusessa se optimi toimivuus. Tarkoitan sitä että jos valittavina oikeasti riittävän pitkä, niin siinä voisi olla se +/- sekunnin puolitoista joustovaraa, esim jos edellä oleva tekee kameratolpalla tilapäisen hiljennyksen ja perään polkasun. Ja yleensäkkin jonossa kykyä vähentää pumppaamista.
 
Entä jos oletkin kääntymässä ja teet samat liikkeet, takana oleva katsookin että nyt tuli ohituksen paikka kun toi vilkuttaa ja sitten vastaan tuleekin rekka?
Ei, jos olet kääntymässä, niin se kerrotaan vilkulla, ei siitä synny varaa jos takanatulian alkaa tsekkaan onko ohituspaikka, ja nopeasti hoksaa että kääntymässä tuo on kun vilkku päällä, ryhmittyminenkin tapahtuu jälkeenpäin.

Sen merkin ja siirtymisen tarkoitus ei ole se että nyt takanatulian pitää lähteä ohittaan, jos ymmärtää merkin niin valmistautuu siihen ja tarjoaa paremman mahdollisuuden arvioida , jos tie ei ole riittävän vapaa niin ei lähdetä ohittaan tai jos aloitettu niin perutaan ohitus.

Toki se konttissa roikkuja on tuolloinkin huonommassa asemmassa vs jos pitäisi edes jonkinlaista turvaväliä.

Olen lievästi yllättynyt jos tämä näin outoa juttu, mutuna toki uskon että tapa vähentynyt, mutta kyllä tuota ympärisuomea käytetty. Toivoisin että käyttö piristyisi.
 
Ei, jos olet kääntymässä, niin se kerrotaan vilkulla, ei siitä synny varaa jos takanatulian alkaa tsekkaan onko ohituspaikka, ja nopeasti hoksaa että kääntymässä tuo on kun vilkku päällä, ryhmittyminenkin tapahtuu jälkeenpäin.
Mistä se takanatuleva voi tietää vilkutatko kääntymisen vai ohituksen takia? Se takanatuleva ei voi tietää mitä ajattelet, se näkee vaan vilkun.

Oudointa on miten pidät tuota niin selvänä asiana, mutta sitten tien oikeassa laidassa ajaminen on jotenkin niin epäselvä juttu, että takanaoleva saattaa yhtäkkiä lähteä ohittamaan vaikka vastaan tulee autoja. Suurempi riski minusta on tuossa vilkun noudattamisessa.
 
Mistä se takanatuleva voi tietää vilkutatko kääntymisen vai ohituksen takia? Se takanatuleva ei voi tietää mitä ajattelet, se näkee vaan vilkun.

Oudointa on miten pidät tuota niin selvänä asiana, mutta sitten tien oikeassa laidassa ajaminen on jotenkin niin epäselvä juttu, että takanaoleva saattaa yhtäkkiä lähteä ohittamaan vaikka vastaan tulee autoja. Suurempi riski minusta on tuossa vilkun noudattamisessa.
Mun mielestä nopee yksittäinen vilkutus ja kääntymisen merkiksi päälle laitettu jatkuva vilkku on helppo erottaa toisistaan.
 
Mistä se takanatuleva voi tietää vilkutatko kääntymisen vai ohituksen takia? Se takanatuleva ei voi tietää mitä ajattelet, se näkee vaan vilkun.
Onko sillä väliä ? Ei tai olla, sillä on merkitystä että jos ohituspaikka niin siitä viestii. Jos kääntyy, niin siitä viestiin.

Toki ne merkit on ihan erilaisia, jos viestit ohituspaikasta niin siirryt oikealle ja vilautat vilkkua oikealle, ilmeisesti osalla vierasta, mutta monelle ihan tuttu, takanatulia sitten tietää tsekata onko ohituspaikkaa. iso apu. Sillä siirtymisellä parannettiin näkyvyyttä.

Jos taasen olet kääntymässä oikealle, niin kytket vilkun oikealle, se erottuu nopeasti(**, ja myöhemmin alat hiljentää ja ryhmittäytyyn(*. Mutta kyllä se pienemmänkin prosentin kuski takana ymmärtää että edessä kaveri on ehkä kääntymässä . eikä ensisijaisesti näyttämässä ohituspaikkaa.

Jos siellä kontissa joku roikkuu, niin sitä yritetään samalla seurata.


(*
jos samalla synty ohituspaikka, niin voit siirtyä heti oikeammalle
(**
Jos alla auto millä vaikea antaa sitä ohitumerkkiä, esim väkisin tekee kolmevilautusta, niin takana tulia ei ehkä tunnista sitä ohitusmerkiksi, mutta sekin erottuu isosti siitä kääntymismerkistä.

Tietenkin jos on tapana laittaa vilkku vasta kääntyessä, niin se on erityisen vaarallista jos joku roikkuu kontissa.
 
Se on kyllä jännä miten jotkut selviävät liikenteessä enimmäkseen ongelmitta ja toisilla on jatkuvasti tietynkaltaisia ongelmia erityisesti muiden tienkäyttäjien kanssa.
Näitä tuntuu täällä ketjussakin riittävän. Onko tässä nyt 3 sivua saatu keskustelua aikaan siitä miten perseessä hinaajasta pääsee eroon. Loppukädessä varmaan hinaajasta kiinni miten reagoi ja mihin.

Mun kontissa harvoin jostain syystä väkeä harvoin on ja jos on niin ei ne kauaa siellä pyöri vaikken asialle mitään tee.
 
Mistä tiedät että se takanatuleva on myös samaa mieltä? Entä jos se edessä menevä vilkuttaakin pidempään?
Tuota, no silloin mahdollista on kääntymässä, ajamassa tiensivuun, tai jotain muuta, tai vilkkumennyt vahingossa päälle. Mutta silloin ei ole tyypillinen ohituspaikka tarjolla juttu. vaan siihen todennäköisesti liittyy jotain muuta.

Voi toki sillä viestiä että mene nyt ohi, ja voi olla toimivakin riippuen mitä muita viestejä samalla antaa.
 
Onko sillä väliä ? Ei tai olla, sillä on merkitystä että jos ohituspaikka niin siitä viestii. Jos kääntyy, niin siitä viestiin.

Toki ne merkit on ihan erilaisia, jos viestit ohituspaikasta niin siirryt oikealle ja vilautat vilkkua oikealle, ilmeisesti osalla vierasta, mutta monelle ihan tuttu, takanatulia sitten tietää tsekata onko ohituspaikkaa. iso apu. Sillä siirtymisellä parannettiin näkyvyyttä.

Jos taasen olet kääntymässä oikealle, niin kytket vilkun oikealle, se erottuu nopeasti, ja myöhemmin alat hiljentää ja ryhmittäytyyn(*. Mutta kyllä se pienemmänkin prosentin kuski takana ymmärtää että edessä kaveri on ehkä kääntymässä . eikä ensisijaisesti näyttämässä ohituspaikkaa.

Jos siellä kontissa joku roikkuu, niin sitä yritetään samalla seurata.


(*
jos samalla synty ohituspaikka, niin voit siirtyä heti oikeammalle
On sillä väliä, jos se luulee että on ohituspaikka, mutta käännytkin vaan? Voi olla että samaan aikaan kun käännyt ei olekkaan hyvä paikka ohittaa.

Eikä nyt oikeastaan ole kyse edes onko tuo vilkuttaminen hyvä vai huono tapa, vaan ennemmin siitä, että toisaalta olet sitä mieltä että tien oikeassa laidassa ajaminen on vaarallista, kun siitä voi tulla sekaannuksia. Tuon voisit vielä selittää, että miten vilkuttelu on täysin turvallinen signaali ohittaa, mutta lain mukaan tien oikeassa laidassa ajaminen ei?
 
On sillä väliä, jos se luulee että on ohituspaikka, mutta käännytkin vaan? Voi olla että samaan aikaan kun käännyt ei olekkaan hyvä paikka ohittaa.

Jos kuljettajalla ei ole kokemusta liikenteen viesteistä, niin ei hän kyllä luulee oikealla kääntyvän vilkuttajan näyttävän ohituspaikkaa.

Eikä nyt oikeastaan ole kyse edes onko tuo vilkuttaminen hyvä vai huono tapa, vaan ennemmin siitä, että toisaalta olet sitä mieltä että tien oikeassa laidassa ajaminen on vaarallista, kun siitä voi tulla sekaannuksia. Tuon voisit vielä selittää, että miten vilkuttelu on täysin turvallinen signaali ohittaa, mutta lain mukaan tien oikeassa laidassa ajaminen ei?
En nyt ihan tuota sekaannusta ymmärtänyt.

Jos ajat oikeassa reunassa jatkuvasti, niin samalla menetät viestintä keinon, liikumavaraa ja siitä syntyy varaatilanteita. Ketjussa taisit tuoda yhden vaaraesimerkin, jos takanatulia saa ajatuksen että tuosta mahtuu ohi kaistaa vaihtamatta, tai ottaa suurempia riskejä ja lähtee ohittaan vaikka ei ole varma näkyvyydestä.

Vertaa siihen että ajat ns normaalilla ajouralla ja sijainilla ja vilkulla viestit tilaisuudesta. Jos tulee vastaantulijoita/ei ole näkyvyyttä, niin et viesti että nyt olisi tilaa.

Pienen otannan perusteella jos ajaa aivan oikeassa reunassa niin kynnys lähteä ohittaan paikassa missä se vaaralista on osalla matalampi, osa vaan ulosmittaa surutta kaiken. Se sijoittuminen kaistalla toimii viestinä aika hyvin, jos sijoitut lähemmäksi keskivivaa jos ei turvallista ohittaa, niin ei yritetä vs jos olet kokoajan sijoittunut oikealle.

Siinä edessä on paljon paremmat havainointi mahdollisuudet, se tieto kannattaa välittää mahdolliselle ohittajalla, toimii se myös heille jotka ei sitä tiedosta.


Tiedostan kyllä että olen heikko ulosannissani ja en kykene viestiäni tuomaa selkeästi, mutta en nyt varma pilkkaatko tässä minua, vai ihan oikeastikko et saa otetta mitä yritän sano.
 
Viimeksi muokattu:
Entä jos oletkin kääntymässä ja teet samat liikkeet, takana oleva katsookin että nyt tuli ohituksen paikka kun toi vilkuttaa ja sitten vastaan tuleekin rekka?

Jos on kääntymässä, niin sehän tarkoittaa että edessä on risteys ja risteysalueella ei saa ohittaa.
 
Jos on kääntymässä, niin sehän tarkoittaa että edessä on risteys ja risteysalueella ei saa ohittaa.
Seutu ym teillä on pienempi risteyksiä mistä ei ole aikeisemmin opasteita, yms joissa ei ole ohituskieltoa, ja jos nykyään on kielletty niissäkin, niin sitten seuraava esimerkki siitä että pysähtyy pientareelle, pysäkille, kääntyy ojaan jne.
 
Jos kuljettajalla ei ole kokemusta liikenteen viesteistä, niin ei hän kyllä luulee oikealla kääntyvän vilkuttajan näyttävän ohituspaikkaa.
Entä jos on? Jos joku pulatunnus on sanonut, että kun edessä oleva vilkuttaa niin silloin voi ohittaa?
En nyt ihan tuota sekaannusta ymmärtänyt.

Jos ajat oikeassa reunassa jatkuvasti, niin samalla menetät viestintä keinon, liikumavaraa ja siitä syntyy varaatilanteita. Ketjussa taisit tuoda yhden vaaraesimerkin, jos takanatulia saa ajatuksen että tuosta mahtuu ohi kaistaa vaihtamatta, tai ottaa suurempia riskejä ja lähtee ohittaan vaikka ei ole varma näkyvyydestä.

Vertaa siihen että ajat ns normaalilla ajouralla ja sijainilla ja vilkulla viestit tilaisuudesta. Jos tulee vastaantulijoita/ei ole näkyvyyttä, niin et viesti että nyt olisi tilaa.
Sinä nuo skenaariot toit ketjuun, en minä. Enkä kyllä sanonut myöskään että oikeassa laidassa pitäisi olla jatkuvasti.

No, ei kai tuossa. Jos olet tosissaan sitä mieltä, että tien oikeassa laidassa ajaminen aiheuttaa vaaratilanteita. Itse en näe miksi tuo olisi erityisen vaarallista, enemminkin turvallisempaa kun takana oleva näkee selkeästi ohi ja voi itse valita ohituspaikkansa. Sovitaan että ollaan tuosta eri mieltä, sen verran jo kierretty ympyrää että tuskin kummankaan mielipide tästä muuttuu.
Jos on kääntymässä, niin sehän tarkoittaa että edessä on risteys ja risteysalueella ei saa ohittaa.
Yksi syy siis lisää olla käytämättä tuota vilkkusignaalia ohitukseen.
 
Tiedostan kyllä että olen heikko ulosannissani ja en kykene viestiäni tuomaa selkeästi, mutta en nyt varma pilkkaatko tässä minua, vai ihan oikeastikko et saa otetta mitä yritän sano.
En pilkkaa ja luulen ymmärtäväni mitä yrität sanoa.

Eikö mielipiteesi ole summattuna että:
1) Tien oikeassa laidassa ei pitäisi ajaa, ainakaan pidempään, koska se voi antaa signaalia takanaolevalle että nyt voi ohittaa tai kannustaa tekemään vaarallisia ohituksia samaa kaistaa käyttäen. Lisäksi jos vietät pitkiä aikoja oikeassa laidassa, et pysty signaloimaan takana olevalle mitään, koska olet jo oikeassa laidassa.
2) Vilkku (lyhyt vilkutus), yhdistettynä oikeaan laitaan siirtymisellä, on selkeä signaali että nyt voi ohittaa.

Menikö oikein?

Itse olen noista (osittain) eri mieltä:
1) Pitkään oikealla ajaminen on ihan ok pointti, tuon signaloinnin osalta. Myönnän että hieman siinä menettää mahdollisuuksia kertoa takanaolevalle tilanteesta. Mutta ei minustakaan siellä pidä kokoaikaa viettää, vaan ainoastaan sen tarvittavan ajan, että se ohittaja menee ohi. Eikä sitä voi oikeassa laidassa, sääntöjen mukaan, ajavan syyksi laittaa jos ohittaja tekee jotain typerää.
2) Vilkun tarkoitus on kertoa kääntymisestä. Jos sitä käyttää ohituspaikasta kertomiseen voi tulla sekaannuksia ja vaaratilanteita.

Ja molempiin, että et voi tietää mitä se toinen kuski tekee ja miten hän ymmärtää signaalit, ja sama myös toisinpäin. Parempi siis vain huolehtia siitä omasta ajamisesta eikä yrittää ohjailla toisten autoja erilaisilla tanhu-liikkeillä. Jos se toinen lähtee ohittamaan niin antaa sen ohittaa. Jos ei lähde niin sitten sille ei oikein mitään voi.
 
Mutta ei minustakaan siellä pidä kokoaikaa viettää, vaan ainoastaan sen tarvittavan ajan, että se ohittaja menee ohi. Eikä sitä voi oikeassa laidassa, sääntöjen mukaan, ajavan syyksi laittaa jos ohittaja tekee jotain typerää.
Oikealle siirtymisen idea nimenomaan se että helpotetaan ohittamista. sillä oikeassa reunassa ajamisella tarkoitin että siellä ajelleen kokoajan. Siis muulloin kuin ohitustilanteessa tai kun viestii että nyt olisi paikka ohittaa.

2) Vilkun tarkoitus on kertoa kääntymisestä. Jos sitä käyttää ohituspaikasta kertomiseen voi tulla sekaannuksia ja vaaratilanteita.
Ei, vilkku ei tarkoita kääntymistä. Villkkua toki käytetään varoittamaan myös kääntymisestä, mutta vilkku ei ole lupaus kääntymisestä. Vilkkua pitää käyttää kun käännytään risteyksessä, vaihdetaan kaistaa jne.

Käyttämättömyys merkkaa jotain, jos risteyksessä ei käytä vilkkua, niin se tarkoittaa että ajetaan suoraan-

Ohituspaikkaa näytetään nimenomaan oikelle vilatuksella sen takia ettei siitä synny vaarallisia väärinkäsityksiä, jos ei ole paikkaa niin ei vaaraa. Vasemmalla vilautusta taasen käytetään ilmaiseen "ohituskielto". Siis jos havaitset että takanatulia meinaa ohittaa vaaran paikassa.


Jos ei tunne "ohituspaikka" viestintää, niin ei se lähde sielä tuuppaan päin rekkaa, jos taasen tuntee viestit, niin hän terästäytyy ja asemoi havainnointiin, olisko ohituspaikka.
 
Yksikään auto missä olen tuota adaptiivista käyttänyt, ei ole suurimmalla säädölläkään pitänyt riittävää turvaväliä. Joku 3 sek ollut pisimpiä mitä on joistain autoista irronnut.
Kaverin Skodan kyydissä olin, ja ihmettelin samaa, talvikelissä aivan mitätön turvaväli, vaikka kuulemma säädetty maksimiin...
 
Tästä oli raivostuttava kokenus kun vedin pitkää yhdistelmää (rautapalkkinippu peräkärryssä 2m takaylityksellä). Oli pimeää ja liukasta.

Joku helvetin ääliö ajoi niin lähellä perässä että en uskaltanut hidastaa esimerkiksi levikkeelle kun oli täysin tuntematon tie ja levikkeet tuli liian myöhään.

Ja kokeilin hidastaa 60 vauhtiin asti eikä tämä sankari mennyt ohi kuin vasta piiiiiiiitkän ajan päästä.

Ja arvatkaapa sainko sen sitten melkein heti kiinni kun naksuttelin vakkariin takaisin n. 84km/h todellista nopeutta.
 
Jälleen kerran se vit**linen kiire palata motarilla oikeanpuoleiselle kaistalle ohituksen jälkeen. Se sapettaa kesäkelilläkin, mutta erityisesti kun on kurakeli ja nastat sinkoilee.

Eikä niille perkeleille ole opetettu, että ohitettavan eteen ei palata ennen kuin ohitettava näkyy kunnolla taustapeilistä?
 
Autoilijat, jotka kääntyvä isolta tieltä (nopeus 80kmh tai yli) alkavat jarruttaa rajusti ja sitten vasta kun vauhti hidastunut laittavat vilkun päälle.

Samoin autoilijat jotka laittavat vilkun kaksi risteystä liian aikaisin päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Edellä ajanut kuski ei osannut suuntaansa ilmoittaa pihassa, eikä pihasta poistuttaessa (kaksi eri käännöstä ja vastaan tuli autoja). Selvästi kuitenkin oli muuten ystävällinen kun päästi lapsia ylittämään tietä mutta vilkku oli jostain syystä viallinen.
 
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Päädyin aamulla ihmettelemään samaa. Ei ollut törmäys itsessään lähellä, jarrut on keksitty, mutta ilman jarruttamista olisin ajanut nokan sivuun. Kaveri lähti kadun varresta käyttämättä vilkkua. Toiselta puolelta tietä takaa lähdin minä ensin, kun se ainut mun puolella oleva auto ajoi ohi. Varmaan aika kuolleesta kulmasta lähdin tuohon parkissa olevaan nähden, niin ei 'tietty' vilkuttanut, kun ajatteli, ettei se kehenkään vaikuta. Joku päiväkoti tuossa, niin siinä käynnissä olevia autoja useinkin, niin ei kerro vielä mitään siitä milloin lähtee matkaan.
 
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Edellä ajanut kuski ei osannut suuntaansa ilmoittaa pihassa, eikä pihasta poistuttaessa (kaksi eri käännöstä ja vastaan tuli autoja). Selvästi kuitenkin oli muuten ystävällinen kun päästi lapsia ylittämään tietä mutta vilkku oli jostain syystä viallinen.
Joillekin se voi olla ihan oikeasti vaikeaa. Yhtä aikaa pitää käyttää molempia jalkoja, käsiä, silmiä ja jos radio päällä niin myös korvia. Siinä on jo niin paljon tekemistä yhtä aikaa, että jos ei vilkun käyttö tule automaationa niin harva kykenee tilanteessa miettimään kuuluuko sitä missäkin tilanteessa käyttää. Ja se, että sen saa automaatioksi, vaatii harjoittelua ja itsekuria. Se ei riitä, että paperilla tietää miten sitä tulisi käyttää.

Ylipäätään olisi hyvä jos ihmiset oppisivat että liikenne on sääntöjen lisäksi myös jatkuvaa kommunikointia muiden käyttäjien kanssa. Kaikki eleet, suuntamerkit, nopeuden muutokset ja käsien heiluttelut - noita muut tienkäyttäjät pyrkivät tulkitsemaan jatkuvasti. Siksi näen, että selkeiden (ja lakisääteisten) signaalien oppimisen lisäksi on tärkeää olla lähtökohtaisesti kohtelias muita kohtaan. Vähän myös epäsuorasti viitaten tuohon aiempaan kouluttajakeskusteluunkin.
 
Joillekin se voi olla ihan oikeasti vaikeaa. Yhtä aikaa pitää käyttää molempia jalkoja, käsiä, silmiä ja jos radio päällä niin myös korvia. Siinä on jo niin paljon tekemistä yhtä aikaa, että jos ei vilkun käyttö tule automaationa niin harva kykenee tilanteessa miettimään kuuluuko sitä missäkin tilanteessa käyttää. Ja se, että sen saa automaatioksi, vaatii harjoittelua ja itsekuria. Se ei riitä, että paperilla tietää miten sitä tulisi käyttää.

Ylipäätään olisi hyvä jos ihmiset oppisivat että liikenne on sääntöjen lisäksi myös jatkuvaa kommunikointia muiden käyttäjien kanssa. Kaikki eleet, suuntamerkit, nopeuden muutokset ja käsien heiluttelut - noita muut tienkäyttäjät pyrkivät tulkitsemaan jatkuvasti. Siksi näen, että selkeiden (ja lakisääteisten) signaalien oppimisen lisäksi on tärkeää olla lähtökohtaisesti kohtelias muita kohtaan. Vähän myös epäsuorasti viitaten tuohon aiempaan kouluttajakeskusteluunkin.
Miksi pitää yhtä aikaa käyttää kaikkia raajoja ja aisteja? Vilkku ensimmäisenä päälle ja sen jälkeen voi sitten alkaa suunnitella ja suorittaa niitä muita autonhallinnan toimenpiteitä.
 
Tuntuu että puolet Teslakuskeista unohtaa vilkut (tai auton automatiikka unohtaa). Vilkuttomia Tesloja näkee jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin muilta autoilta.
 
Tuntuu että puolet Teslakuskeista unohtaa vilkut (tai auton automatiikka unohtaa). Vilkuttomia Tesloja näkee jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin muilta autoilta.

Itse epäilen että tämä on enemmän ajajaprofiilia. Nuoret/keski-ikäiset miehet (ne "paremmat" kuskit) ovat se suurin käyttäjäryhmä ja tuon osalta vilkkukin hukkuu keskimääräistä useammin. Sitä en osaa sanoa aiheuttaako Teslan vilkkujen toiminta (vilkkuviiksen välitön palautuminen tai kenties automatiikka) ja hallintalaitteiden valintapäätökset jatkossa yhä enenevässä määrin tuota, mutta olettaisin että suurin osa Tesloista ei ole vielä Highland versiota. Sinänsä toki tähän mennessä vuodessa on tullut saman verran tesloja liikenteeseen kuin edellisinä vuosina yhteensä mutta loppuvuoden myynnin hidastuminen todennäköisesti murentaa tuon nyt ainakin toistaiseksi.

Siksi vähän epäilen tuota vilkkuviiksen toimintaa osasyylliseksi kun mersuissa tuntuu olevan jonkin verran samanlaista käytöstä vilkkujen osalta kuin Tesloilla.
 
Ajamiseen kuuluu aika olennaisesti pitää kädet ratissa ja jalat polkimilla.
No juu, mutta tuossa @weetabix jälkimmäisessä tilanteessa ollaan lähdössä pysähtyneestä tilanteesta liikenteeseen, niin vilkun kytkemisen jälkeen ehtii kyllä ajatella kädet ja jalat suorittamaan niille tarkoitettuja tehtäviä.

Vähän kyllä huolettaa, jos jollakulla ei koordinaatio riitä liikenteessä vilkun käyttöön muiden hallintalaitteiden lisäksi. Kaikille sitä ajokortteja myönnetäänkin. Olisi luullut jo autokoulussa asiaan puututtavan.
Tietysti vanhukset ja alentuneen toimintakyvyn tapaukset pitäisi hoitaa jossain muualla.
 
No juu, mutta tuossa @weetabix jälkimmäisessä tilanteessa ollaan lähdössä pysähtyneestä tilanteesta liikenteeseen, niin vilkun kytkemisen jälkeen ehtii kyllä ajatella kädet ja jalat suorittamaan niille tarkoitettuja tehtäviä.

Vähän kyllä huolettaa, jos jollakulla ei koordinaatio riitä liikenteessä vilkun käyttöön muiden hallintalaitteiden lisäksi. Kaikille sitä ajokortteja myönnetäänkin. Olisi luullut jo autokoulussa asiaan puututtavan.
Tietysti vanhukset ja alentuneen toimintakyvyn tapaukset pitäisi hoitaa jossain muualla.
Voi että, noita mahtuu kymmenen tusinaan.
 
Vilkun käyttämättömyys on kieltämättä vähän mysteeri itsellenikin. Sen lisäksi, että se jää käyttämättä esim. liikenneympyröissä, niin tuota tapahtuu pihoissakin.
Kai siinä vähän samaa kuin turvavyössä, sitä joko käytetään, tai ei käytetä. Vaatii alkuun sen että asiaa keskittyy ja vilkun tietoisesti kytkee. Esimerkki vaikuttaa, jos itse käyttää, niin muutkin. Sitten on heitä joilla vielä ajokortti-iässä on murrosiän kapinallisuus/epävarmuus päällä, tietoisesti ei käytetä, nämä eivät kytke vilkkua vaikka edellä ja takana olevalla olisi, sitten on ne joilla jotain nuoruuden traumoja ja nolottaa, kun ei muutkaan, eli käyttävät sitten jos muutkin. Jotkut on tosin pitäneet "noloa" kommenttia kaukaa haettuna. Jos se corolla kuski käyttää, niin ei audissa vilkku välähdä, mutta jos jonne bemarikuski käyttää, niin audissakin saattaa vilkkua. Ehkä joskus kiusattu vilknkäytöstä ja mennyt pitkäikäisiin tunteisiin.


Näilläkin palstoilla on ollut kuskeja jotka rehdisti kertoneet että käyttävä vilkkua vain sen verran ettei "sakkoa" saa, siis ihan miettivät ja tarkkailevat onko poliiseja näkyvissä, jos on niin kääntyessä vilauttavat vilkkua.

Äsken kun heitin lapsen poikkeuksellisesti kouluun, niin kun viereisen kirjaston ahtaalla pihalla pyöritään jättämässä kyydistä niin arvostaisin kovasti että kun pysähdytään ns. purkamaan kyydistä porukkaa niin sen voisi vaikka vilkuttamalla osoittaa (pysähdyn nyt tähän ja poistun nyt tästä). Helpottaisi kummasti kun ei tarvitse ajatuksia lukea.

Edellä ajanut kuski ei osannut suuntaansa ilmoittaa pihassa, eikä pihasta poistuttaessa (kaksi eri käännöstä ja vastaan tuli autoja). Selvästi kuitenkin oli muuten ystävällinen kun päästi lapsia ylittämään tietä mutta vilkku oli jostain syystä viallinen.
Vaikka kilometrejä ei mahdottomasti tule, niin viikottain/useammin tilanteita missä vilkunkäyttö olisi helpottanut hänen elämäänsä. Sitten ihmetellään kun muut ei huomioi heitä, miten edes voisi huomioida oikein kun viestitään aivan muuta kuin tehdään.
 
Miten toimii Teslan automatiikka vilkun suhteen, ja miten se voi toimia? Miten se auto voi ennakoida kaistanvaihdot? Laittaako se navigaattorin mukaan vilkun päälle risteyksissä? Ihan aidosti kysyn, kuulen asiasta ensimmäistä kertaa.

Ennen vilkun käyttö tuli selkärankaan ajo-opetuksessa, eikä toistojen määrä voinut jäädä tuon osalta liian vähäiseksi. Nykyään taitaa olla pakollisia tunteja vähemmän. Ei silti selitä asiaa. Kuten liikenteessä aina, 90% asiasta on asennetta, loput sitten sitä asenteen mahdollistamaa "teknistä" osaamista. Jos ei osaa vilkuttaa, koska radio päällä, vika on asenteessa. Samoin kaikessa muussakin vilkuttamisessa. Jos omaa asenteen, että on velvollinen osoittamaan aikeensa suuntamerkillä, loppu ei takuulla tuota ongelmaa.

Silti vilkun käyttö voi joskus jäädä tekemättä, minullakin vaikka mielestäni asenteeni on 100% kunnossa. En näe tätä ongelmana, kohinaa kokonaiskuvassa.
 
Itse epäilen että tämä on enemmän ajajaprofiilia. Nuoret/keski-ikäiset miehet (ne "paremmat" kuskit) ovat se suurin käyttäjäryhmä ja tuon osalta vilkkukin hukkuu keskimääräistä useammin. Sitä en osaa sanoa aiheuttaako Teslan vilkkujen toiminta (vilkkuviiksen välitön palautuminen tai kenties automatiikka) ja hallintalaitteiden valintapäätökset jatkossa yhä enenevässä määrin tuota, mutta olettaisin että suurin osa Tesloista ei ole vielä Highland versiota. Sinänsä toki tähän mennessä vuodessa on tullut saman verran tesloja liikenteeseen kuin edellisinä vuosina yhteensä mutta loppuvuoden myynnin hidastuminen todennäköisesti murentaa tuon nyt ainakin toistaiseksi.

Siksi vähän epäilen tuota vilkkuviiksen toimintaa osasyylliseksi kun mersuissa tuntuu olevan jonkin verran samanlaista käytöstä vilkkujen osalta kuin Tesloilla.

Eikö noissa uusissa Tesloissa ole myös ne ns. automaattiset vilkut, eli auto itse "ennakoi" milloin vilkkua pitäisi käyttää navigoinnista päätellen tjms.?
 
Eikö noissa uusissa Tesloissa ole myös ne ns. automaattiset vilkut, eli auto itse "ennakoi" milloin vilkkua pitäisi käyttää navigoinnista päätellen tjms.?

No joku "automaattinen vilkku" ominaisuus on, mutta se vaikuttaa ennemmin siltä että vilkku osaa mennä paremmin pois päältä (tai olla menemättä pois päältä kun vaihtaa usean kaistan yli). Vaikutti enemmän normaalin vilkkuviiksen normaalilta toiminnalta, joten "automatiikka" korjaa Teslan huonoa toteutusta ja jolla on hieno nimi. Navigoinnin kanssa se ei toimi mielestäni kuin toisin päin eli jos navigointi haluaisi kääntyä niin auto hidastaa vaikka kuski ei olisi kääntymässä (eli vilkkuakaan ei ole).

Tarkoitin Teslan vilkkuviiksen kohdalla sitä että siinä on käsittääkseni sama kuin aiemmin ainakin mersuissa oli (sehän on suora kopio kun mersu aiemmin omisti osan teslasta) että vilkkuviiksi "ei jää pohjaan" vaan palautuu välittömästi joka saattaisi vaikuttaa kuskin näkemykseen onko vilkku päällä vai ei. Jatkossa sitten tökitään nappuloita kun viikset hävisivät/häviävät ellei sitten peruutella kuten joke -ratin kohdalla lopulta kävi että voi valita.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin Teslan vilkkuviiksen kohdalla sitä että siinä on käsittääkseni sama kuin aiemmin ainakin mersuissa oli (sehän on suora kopio kun mersu aiemmin omisti osan teslasta) että vilkkuviiksi "ei jää pohjaan" vaan palautuu välittömästi joka saattaisi vaikuttaa kuskin näkemykseen onko vilkku päällä vai ei. Jatkossa sitten tökitään nappuloita kun viikset hävisivät/häviävät ellei sitten peruutella kuten joke -ratin kohdalla lopulta kävi että voi valita.

No eikö kaikissa alle 15 vuotta vanhoissa autoissa vilkkuviiksi ole kaksitoiminen? "Pikkuvilkku" hennolla otteella, ja sitten se perinteinen toiminto, jossa viiksi jää pohjaan vilkuttamaan, kunnes ratti palauttaa vilkun pois päältä?
 
No eikö kaikissa alle 15 vuotta vanhoissa autoissa vilkkuviiksi ole kaksitoiminen? "Pikkuvilkku" hennolla otteella, ja sitten se perinteinen toiminto, jossa viiksi jää pohjaan vilkuttamaan, kunnes ratti palauttaa vilkun pois päältä?

Teslan viiksi ei jää pohjaan. Siinä on toki puoli painallus ja kokopainallus kuten muissakin, mutta viiksi ei jää pohjaan. Tässä jälkimmäisessä ei sitten vilkku tahto tulla pois päältä (esim. kaistanvaihdossa), jonka "automaattivilkku" ilmeisesti korjaa eli kun havaitsee että ollaan kaistaviivojen sisällä niin vilkku menee pois päältä. Vilkkua kun ei saa pois päältä vilkkuviiksestä (aktivoimatta esim. lyhyttä vilkutusta) kun se on jo vakio asennossa.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan viiksi ei jää pohjaan. Siinä on toki puoli painallus ja kokopainallus kuten muissakin, mutta viiksi ei jää pohjaan. Tässä jälkimmäisessä ei sitten vilkku tahto tulla pois päältä (esim. kaistanvaihdossa), jonka "automaattivilkku" ilmeisesti korjaa eli kun havaitsee että ollaan kaistaviivojen sisällä niin vilkku menee pois päältä. Vilkkua kun ei saa pois päältä vilkkuviiksestä (aktivoimatta esim. lyhyttä vilkutusta) kun se on jo vakio asennossa.

Sama omassa Lexuksessa. Vilkuissa on siis vaan yksi pykälä ylös ja alas. Pikkaisen kutittamalla tulee kaistavilkutus ja enemmän tökkimällä oikea vilkutus. Onhan toi vähän typerä systeemi ja kesti helvetin kauan tottua.
 
Nykyisin kuitenkin kaikissa n. samat viikset ja n. samat toiminnot. Aiemmin oli hauskaa kun kaikissa autoissa ei viiksiä ollut vaan nappeja ja valitsimia käänneltiin kojelaudasta, ja jos oli viikset, ne saattoivat ollakin eri puolella rattia ja toimintokin eri suuntaan. Autojen samanlaistuminen on siis tuonut myös helpotusta. Tietysti jos tarpeeksi mennään ajassa taaksepäin, niin vaihteet ratissa tai lattiassa tai ei ollenkaan sitä stanua vaihdekaaviota, ja hiukan taaksepäin lisää, niin polkimen paikat ja -toiminnot: ei standardointeja ,-)
 
Viimeksi muokattu:
Sama omassa Lexuksessa. Vilkuissa on siis vaan yksi pykälä ylös ja alas. Pikkaisen kutittamalla tulee kaistavilkutus ja enemmän tökkimällä oikea vilkutus. Onhan toi vähän typerä systeemi ja kesti helvetin kauan tottua.
Eli kaistavilkutuksella vilkku on päällä niin pitkään kun kaistavaihdettu ?

Aiemmin ketjussa oli keskustelua viestinnästä, niin miten tuolla voi antaa sen pienen viestin (1-3 vilkautusta)

Ymmärsinkko oikein että viiksi sinänsä perinteine, eli jos painaa "pohjaan" niin jää sinne ja voi käsin palauttaa, tai automatiikka sitten esim jonkin rattiliikeradan jälkeen automaattisesti
 
Nykyisin kuitenkin kaikissa n. samat viikset j asmat toiminnot. Aiein oli hausk kun kaikissa autoissa ei viksiä olut vaan napopeja ja valitsimia käänneltiin kojelaudasta, ja jos oli viikset, ne saatoivat ollakin eri puolella rattia ja toimintokin eri suuntaan. Autojen samanlaistuminen on siis tuonut myös helpotusta. Tietysti jos taprpeeksi menään ajassa, niin vaihteet ratissa tai lattiassa tai ei ollenkaan sitä stanua vaihdekaaviota, ja hiukan taaksepäin niin polkimen paikat ja -toiminnot: ei standardointeja ,-)
Toiminnallisuus on muuttunut, (edelliset viesti) ja jopa tullut markkinoilla automalli jossa ei ole lainkaan viikseä, vaan nappit.

Aimepi "isomuutos" oli se että autoihin alkoi tulla ominaisuus missä se viiksen "vajaa" lyhyt painaminen synnytti useamman vilkautuksen, sen perinteisen yhden sijaan.
 
Eli kaistavilkutuksella vilkku on päällä niin pitkään kun kaistavaihdettu ?

Aiemmin ketjussa oli keskustelua viestinnästä, niin miten tuolla voi antaa sen pienen viestin (1-3 vilkautusta)

Ymmärsinkko oikein että viiksi sinänsä perinteine, eli jos painaa "pohjaan" niin jää sinne ja voi käsin palauttaa, tai automatiikka sitten esim jonkin rattiliikeradan jälkeen automaattisesti

Kaistavilkutus vilkuttaa muutaman kerran. Oikea vilkku palautetaan käsin nykäisemällä vastakkaiseen suuntaan viikseä. Viiksessä on siis vain yksi oikea asento, se vaan liikkuu ylös ja alas mutta palautuu aina keskelle.
 
Kaistavilkutus vilkuttaa muutaman kerran. Oikea vilkku palautetaan käsin nykäisemällä vastakkaiseen suuntaan viikseä. Viiksessä on siis vain yksi oikea asento, se vaan liikkuu ylös ja alas mutta palautuu aina keskelle.
Ok, kiitos, eli ihan tavanomainen viiksi, missä on tuo kritisoimani ominaisuus pienellä painaluksella vilkuttaa muutaman kerran.

Edit, nyt ymmärsn eli on palautuva kytkin (on-off-on), ei lukitu pohjaan, Jos haluaa vilkuttaa oikealla, niin vipua väännetään myötäpäivää ja pidetään hetki pohjassa, ja vapautetaan, ja kun haluaa kytkeä vilkun poista, niin vipua pitää vääntää vastapäivään. -> tästä ilmeisesti seuraa se että jos haluaa oikealle vilkuttamisen jälkeen vilkuttaa vasemmalle, niin pitää tehdä jotain muuta/toistoa. Jos taasen vilkku on oikella vilkuttamisen ja kääntymisen jälkeen loppunut automaattisesta ja sitten tekee tuon "poisto" liikkeen, niin auto alkaa vilkuttaa vasemmalle.
 
Sama omassa Lexuksessa. Vilkuissa on siis vaan yksi pykälä ylös ja alas. Pikkaisen kutittamalla tulee kaistavilkutus ja enemmän tökkimällä oikea vilkutus. Onhan toi vähän typerä systeemi ja kesti helvetin kauan tottua.

Mitä typerää tuossa on? Tuohan on juuri se de facto miten kaistanvaihtovilkun pitääkin toimia. Eli kevyt kääntö viiksestä niin ettei mene pykälään asti -> kaistanvaihtovilkutus. Ja jos vetää pykälän yli, niin jää päälle.
 
Ok, kiitos, eli ihan tavanomainen viiksi, missä on tuo kritisoimani ominaisuus pienellä painaluksella vilkuttaa muutaman kerran.

Edit, nyt ymmärsn eli on palautuva kytkin (on-off-on), ei lukitu pohjaan, Jos haluaa vilkuttaa oikealla, niin vipua väännetään myötäpäivää ja pidetään hetki pohjassa, ja vapautetaan, ja kun haluaa kytkeä vilkun poista, niin vipua pitää vääntää vastapäivään. -> tästä ilmeisesti seuraa se että jos haluaa oikealle vilkuttamisen jälkeen vilkuttaa vasemmalle, niin pitää tehdä jotain muuta/toistoa. Jos taasen vilkku on oikella vilkuttamisen ja kääntymisen jälkeen loppunut automaattisesta ja sitten tekee tuon "poisto" liikkeen, niin auto alkaa vilkuttaa vasemmalle.

Jos haluat heti oikealle vilkutuksen jälkeen vilkuttaa vasemmalle sun pitää paina kaks kertaa viikseä alas päin, ensin lopettaaksesi oikean vilkun ja toisen että vasen vilkku kytkeytyy. Tosta syystä koitan maksimoida kaistavilkuttimen käyttöä niin paljon kuin mahdollista ettei tarvitse edes takaisin venkslata sitä viikseä. Kuten sanottua vammainen systeemi.

E: OT:ksi menee....
 
Mitä typerää tuossa on? Tuohan on juuri se de facto miten kaistanvaihtovilkun pitääkin toimia. Eli kevyt kääntö viiksestä niin ettei mene pykälään asti -> kaistanvaihtovilkutus. Ja jos vetää pykälän yli, niin jää päälle.

Ku se pointti on ettei ole pykäliä ollenkaan vaan yksi oikea asento, eli keskiasento.

 
Ku se pointti on ettei ole pykäliä ollenkaan vaan yksi oikea asento, eli keskiasento.

Eli ihan sama mitä teet, niin viiksi palaa aina takaisin keskelle? Mikähän Lexus mahtaa olla kyseessä? Onko ne muuttaneet tuon myöhemmin, kun kävin uudempaa Lexusta koeajamassa, niin en ainakaan kiinnittänyt huomiota, että siinä olisi ollut tuollainen vilkku :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 874
Viestejä
4 665 551
Jäsenet
76 512
Uusin jäsen
pallomasa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom