Tiedostan kyllä että olen heikko ulosannissani ja en kykene viestiäni tuomaa selkeästi, mutta en nyt varma pilkkaatko tässä minua, vai ihan oikeastikko et saa otetta mitä yritän sano.
En pilkkaa ja luulen ymmärtäväni mitä yrität sanoa.
Eikö mielipiteesi ole summattuna että:
1) Tien oikeassa laidassa ei pitäisi ajaa, ainakaan pidempään, koska se voi antaa signaalia takanaolevalle että nyt voi ohittaa tai kannustaa tekemään vaarallisia ohituksia samaa kaistaa käyttäen. Lisäksi jos vietät pitkiä aikoja oikeassa laidassa, et pysty signaloimaan takana olevalle mitään, koska olet jo oikeassa laidassa.
2) Vilkku (lyhyt vilkutus), yhdistettynä oikeaan laitaan siirtymisellä, on selkeä signaali että nyt voi ohittaa.
Menikö oikein?
Itse olen noista (osittain) eri mieltä:
1) Pitkään oikealla ajaminen on ihan ok pointti, tuon signaloinnin osalta. Myönnän että hieman siinä menettää mahdollisuuksia kertoa takanaolevalle tilanteesta. Mutta ei minustakaan siellä pidä kokoaikaa viettää, vaan ainoastaan sen tarvittavan ajan, että se ohittaja menee ohi. Eikä sitä voi oikeassa laidassa, sääntöjen mukaan, ajavan syyksi laittaa jos ohittaja tekee jotain typerää.
2) Vilkun tarkoitus on kertoa kääntymisestä. Jos sitä käyttää ohituspaikasta kertomiseen voi tulla sekaannuksia ja vaaratilanteita.
Ja molempiin, että et voi tietää mitä se toinen kuski tekee ja miten hän ymmärtää signaalit, ja sama myös toisinpäin. Parempi siis vain huolehtia siitä omasta ajamisesta eikä yrittää ohjailla toisten autoja erilaisilla tanhu-liikkeillä. Jos se toinen lähtee ohittamaan niin antaa sen ohittaa. Jos ei lähde niin sitten sille ei oikein mitään voi.