Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No en minä tiedä mitä ne perässä hiihtäjät ajattelee. Et tiedä sinäkään. Sen vain totesin, että asteittainen nopeuden pudottaminen on typerää, koska se on epäselvä teko. Jos sattuu olemaan adaptiivinen vakkari pienimmällä etäisyydellä (roikkumisen syynä), niin nopeuden tiputus ei vaikuta mitenkään. Vilkku päälle ja reilusti pysäkille tms. niin väkisinkin tulet ymmärretyksi. Eikös se jossain päin Suomea ollut jopa perinteenä vilkutella "latu vapaa, ohita".

e: Asteittainen hidastaminen antaa myös tahattoman viestin, että ehkä olet hakemassa sitä risteystä mihin olet kääntymässä. Onhan noita kolareita jonkun verran sattunut, kun vasemmalle kääntyvään on törmännyt ohittamaan lähtenyt.
Voidaan toki keksiä tarinoita miten syntyy vaaratilanne, mutta järjestäin näissä tarinoissa nopeuden lasku pienentää vahinkoja tai jopa auttaa välttämään.

Jos roikkuja luulee edelläolevan kääntyvän, etsivän risteystä, niin hiljentäjä ei vaaranna, päinvastoin
Jos roikkuja luulee edelläolevan varovan hirveä, niin hiljentäjä ei vaaranna, päinvastoin
Jos nopeuden lasku 105 -> 95 on liian vähän, niin hiljentäjä ei vaarana, päinvastoin
Jos nopeuden laskun tekee varovaisesti, niin hiljentäjä ei vaaranna, päinvastoin.
Jos se perässäroikuja ei vartin sisään ole herännyt, niin nopeuden lasku ei vaaranna päinvastoin.
Hallittu hiljentäminen ei estä poistumasta tieltä kahvitauolle, vaan on tuollaisessa tilanteessa turvallisuutta lisäävä teko. edellytys sille että voi poistua tieltä. (*
Hallittu hiljentäminen ei estä roikkujaa ohittamista, päinvastoin tuo sille edes jotain mahkuja. (ja hiljentäminen ei estä viestimästä ohistupaikasta ja helpottamasta ohittamista)

Hiljentämisen haittoja.... hiljentäjän matkanteko hidastuu, mutta sen edellytykset paranee.

Korostan edelleen, ei jarrutestejä, ja yleensä pieni viesti palauttaa tilanteen siedettäväksi. Ja tässä ei nyt puhuta kehillä ajamisesta.

(*
Menee toki jo aika harvinaiseksi ettei tilanne ole ennen sitä lauennut. Siis että hiljennellään niin paljon että mennään kahville tai pysähdytään.

Edit:
Lisätään vielä että hiljentäminen ei estä ajamasta oikeassa reunassa, päinvastoin mahdollistaa tilanteen salliessa jopa enemmän, mutta varottava sitä että takanatulia voi lähteä ohittaa vaarallisessa paikkaa jos sinne kovin oikealla menee liianaikaisin.)
 
Viimeksi muokattu:
Voidaan toki keksiä tarinoita miten syntyy vaaratilanne, mutta järjestäin näissä tarinoissa nopeuden lasku pienentää vahinkoja tai jopa auttaa välttämään.

Jos roikkuja luulee edelläolevan kääntyvän, etsivän risteystä, niin hiljentäjä ei vaaranna, päinvastoin
Jos roikkuja luulee edelläolevan varovan hirveä, niin hiljentäjä ei vaaranna, päinvastoin
Jos nopeuden lasku 105 -> 95 on liian vähän, niin hiljentäjä ei vaarana, päinvastoin
Jos nopeuden laskun tekee varovaisesti, niin hiljentäjä ei vaaranna, päinvastoin.
Jos se perässäroikuja ei vartin sisään ole herännyt, niin nopeuden lasku ei vaaranna päinvastoin.
Hallittu hiljentäminen ei estä poistumasta tieltä kahvitauolle, vaan on tuollaisessa tilanteessa turvallisuutta lisäävä teko. edellytys sille että voi poistua tieltä.
Hallittu hiljentäminen ei estä roikkujaa ohittamista, päinvastoin tuo sille edes jotain mahkuja.

Hiljentämisen haittoja.... hiljentäjän matkanteko hidastuu, mutta sen edellytykset paranee.

Korostan edelleen, ei jarrutestejä, ja yleensä pieni viesti palauttaa tilanteen siedettäväksi. Ja tässä ei nyt puhuta kehillä ajamisesta.

(*
si
Ja miksi ei voisi samalla myös yhdistää tähän sitä, että ajaisi kaistan oikeassa laidassa.

Edellisellä sivulla oli myös, että tuo on ihan laissakin mainittu että siellä oikeassa laidassa pitäisi ajaa muutenkin Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?
 
Ainakin kaikissa ajamissani autoissa se asetus on ollut ennemminkin sekuntimäärä kuin metrimäärä, eli metrit muuttuvat nopeuden mukaan mutta etäisyys sekunteina edellä menevään ei välttämättä muutu.

Eli voisiko sanoa, että auton järjestelmässä on jotain vikaa, jos se pitää etäisyyden pienempänä kuin turvallinen turvaväli?
 
Eli voisiko sanoa, että auton järjestelmässä on jotain vikaa, jos se pitää etäisyyden pienempänä kuin turvallinen turvaväli?
Ennemmin varmaankin auton käyttäjässä on vikaa. Sille etäisyydelle on säätö (omissa autoissani ollut neljällä ja viidellä eri valinnalla) ja etenkin Hyundai piti lyhimmällä asetuksella aivan liian lyhyttä väliä. En tiedä miksi niissä se säätö sellainen on, että auton saa ajamaan liian lähellä edellä menevää. Mutta oikealla säädöllä turvaväliä tulee kyllä riittävästi ja kuljettajan vastuullahan se lopulta on.
 
Kyllä se turvallisin keino on aina päästää se perässäroikkuja ohi.

Avaisitko nyt viimein mitä tarkoitat tuolla toiminnolla "päästää ohi"? Mitä se ohi päästäminen tarkoittaa? Jos edelläajava ajaa kaistan oikeassa reunassa tasaista nopeutta, niin mitä hän voi tehdä päästääkseen takana tulevan ohi? Entä jos takanatulija vain ajaa kontissa kiinni, eikä mene ohi? Millä tavalla se silloin päästetään ohi?

Minä ymmärrän "päästää ohi" ainoastaan vastakohtana sille, että yritetään aktiivisesti estää ohittaminen. Kukaan tässä ei ole kuitenkaan ollut estämässä ohittamista, joten on täysin hämärän peitossa mitä tuollainen "ohipäästäminen" käytännössä tarkoittaa.
 
Eli voisiko sanoa, että auton järjestelmässä on jotain vikaa, jos se pitää etäisyyden pienempänä kuin turvallinen turvaväli?
Ei voi.
Tai no vanhemmissa autoissa rauta tuli vastaan, eli satasen alueilla alkoi jo kesäisin loppua etäisyysmittauksen kyvyt.

No tässä taisi olla kyse siitä että se mukautuva vakkari oli säädetty lähinnä törmäysten estoon. Autoketjuissa valitettu siitä että jonkin auton adaptiivinen on surkea kun hiljentelee "liianaikaisin" :-)


Avaisitko nyt viimein mitä tarkoitat tuolla toiminnolla "päästää ohi"? Mitä se ohi päästäminen tarkoittaa? Jos edelläajava ajaa kaistan oikeassa reunassa tasaista nopeutta, niin mitä hän voi tehdä päästääkseen takana tulevan ohi?
Hiljentää ? :-)

Tämä vähän elänyt, jossain vaiheessa tuoksu ajatus että pääsi melkein ohi samaa kaistaa pitkin, se tuo väistämättä mieleen ohitutksen vastaantulijoita päin, eli lähinnä viestii että vaarallista antaa liikaa tilaa.

Toinen idea oli se että perässäroikkuja näkisi paremmin, eli että hän voisi jatkaa sitä roikkumista, sen sijaan että ottaisi etäisyyttä että näkisi jotain.

Se että ajaa kaistan keskellä ei tietenkään vaaranna takanatulia ohitusta , eikä estä mitenkään helpottamatta sitä ohitusta sen jälkeen kun ohittaja on päätöksen tehnyt. Jos nyt suht keskellä ajaa niin siinä jää sitä pelivaraa viestiä , väistää jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ennemmin varmaankin auton käyttäjässä on vikaa. Sille etäisyydelle on säätö (omissa autoissani ollut neljällä ja viidellä eri valinnalla) ja etenkin Hyundai piti lyhimmällä asetuksella aivan liian lyhyttä väliä. En tiedä miksi niissä se säätö sellainen on, että auton saa ajamaan liian lähellä edellä menevää. Mutta oikealla säädöllä turvaväliä tulee kyllä riittävästi ja kuljettajan vastuullahan se lopulta on.

Joo, sitä juuri tarkoitin, että järjestelmä on mielestäni viallinen, jos se sallii sellaisen säädön, että turvaväli jää liian pieneksi.
 
Eli voisiko sanoa, että auton järjestelmässä on jotain vikaa, jos se pitää etäisyyden pienempänä kuin turvallinen turvaväli?

Ei voi, ja adaptiivisessa vakkarissa se turvaväli voi olla hyvinkin pieni koska ei tarvita sitä ihmisen reagointiaikaa.
 
Avaisitko nyt viimein mitä tarkoitat tuolla toiminnolla "päästää ohi"? Mitä se ohi päästäminen tarkoittaa? Jos edelläajava ajaa kaistan oikeassa reunassa tasaista nopeutta, niin mitä hän voi tehdä päästääkseen takana tulevan ohi? Entä jos takanatulija vain ajaa kontissa kiinni, eikä mene ohi? Millä tavalla se silloin päästetään ohi?

Minä ymmärrän "päästää ohi" ainoastaan vastakohtana sille, että yritetään aktiivisesti estää ohittaminen. Kukaan tässä ei ole kuitenkaan ollut estämässä ohittamista, joten on täysin hämärän peitossa mitä tuollainen "ohipäästäminen" käytännössä tarkoittaa.
Boldasin. Tuohan se määritys juuri on, teet sille ohittajalle ohittamisen mahdollisimman helpoksi. Tietysti järjellisillä keinoilla, ei tarvitse tieltä pois ajaa eikä mitään sellaista. Ei sen monimutkaisemmasta asiasta ole kyse.

Ehkä sua pidetään ton jälkeen lampaana, mutta se on vaan kestettävä.
 
En tiedäkään mitä ajattelee, enkä ole muuta väittänyt. Mistähän sinä nyt tämän repäisit? Pysy asiassa äläkä keksi merkityksettömiä sivujuonteita keskusteluun.

Se asteittainen tiputus on nimenomaan oikein, ja paras tapa. 95% roikkujista kyllä ohittaa. Sinä vain halusit takertua siihen harvinaiseen esimerkkiin, jonka nostin esille aloittamalla "joskus on käynyt niin...".

Turhaan puolustelet perässäroikkumista ja syyllistät oikein ajavia.
Onhan se nyt kovin oleellista, että takanatulija tajuaa mitä yrität viestiä, eikö? Sinulla on toiminnassasi oletus, että kun teen näin, niin takanatulija ymmärtää tehdä noin. Ei tuo pidä paikkaansa, kun viestit epämääräisesti. Ohi se voi ärsyyntymisensä takia mennä, mutta tajuaako edellä ajavan viestittävän "ohita"? Ehkä, ehkä ei. Sitä emme voi tietää.

Vielä kertaalleen: Halusin vain todeta, että *pelkkä* hidastaminen on epäselvää viestintää ja siten virheellistä toimintaa. Jos haluat toisen ohittavan, viesti selkeästi vaikka ajamalla sinne pysäkille tai vilkulla tienlaitaan siirtymällä/hidastamalla.

Mistä sä repäisit, että minä muka puolustelen perässäroikkujia?
 
Joo, sitä juuri tarkoitin, että järjestelmä on mielestäni viallinen, jos se sallii sellaisen säädön, että turvaväli jää liian pieneksi.
Mukautuva vakkari ei tarkoita samaa kuin oikea turvaväli. Hyvä toimiva vakkari voi toki helpottaa sitä. Osa haluaa itse huolehtia siitä, ja autojen välilä on toiminnallisuus eroja, joten sitä ei halua käyttää. Esim harva osaa sitä säätää joustavasti, tarkoitan sitä että olisi pehmeä, sallissi riittävän ison vaihteluvälin. tai jotain muuta ei toivottua. Joten osa säätää sen pienelle lähinnä estämään peräänajoa. ja huolehtivat itse turvavälistä, jos vakkari muuten näppäräkäyttää niin voi olla ihan ok valinta.

Ja toki eri autot on erilaisia ajaa, oma tuttu millä ajaa säännöliseti voi sopeutua , oppia, vs muut.
 
Tämä vähän elänyt, jossain vaiheessa tuoksu ajatus että pääsi melkein ohi samaa kaistaa pitkin, se tuo väistämättä mieleen ohitutksen vastaantulijoita päin, eli lähinnä viestii että vaarallista antaa liikaa tilaa.
Nyt on aika villi skenaario. Enemmän tilaa ohittaa niin ohittaja ajaa vastaantulijoita päin? Mitä ihmettä?
 
Ei voi, ja adaptiivisessa vakkarissa se turvaväli voi olla hyvinkin pieni koska ei tarvita sitä ihmisen reagointiaikaa.
Nyt menee vakkarit ja törmäuksen, peräänajon estotlaitteet sekaisin. Jälkimmäisten tarvii ja täytyy reagoida vasta sitten(* kun mikään muu ei ole reagoinut, Mukautuvan vakkarin yksi idea on se että se pitää asiallisen turvavälin edelläolevaan.


(*
Siis ennenkuin kolahtaa, joko estäen törmäsy tai vähentäen vahinkoja


Nyt on aika villi skenaario. Enemmän tilaa ohittaa niin ohittaja ajaa vastaantulijoita päin? Mitä ihmettä?
Jossain vaiheessa joku maalaili sitä että mahtuu melkein samalle kaistalle rinnalle, eli tuo vahvasti mieleen tilanteen että ohitetaan tilanteessa missä vastaantulijoita. toinen yhtä villi skenaario se että tuodaan nokkaa rinnalle ennenkuin on ylitetty keskiviiva kokonaan, eli sekin sarjaa vaaranpaikka. Keskellä ajaminen tuo sitä liikkumis varaa sivusuunnassa, ja mahdollistaa toki siirtymisen tilanteen salliessa oikealle.

Jos ja kun haluaa helpottaa sitä ohittamista, tehdä siitä turvallisen, niin ykkös juttu on se että seuraa ohituspaikan syntymistä ja viestii siitä takanatulevalle. pieni turvalinen sivusiirytminen oikealla ja vilkulla merkki on hyvä konsti.

Jos hinaat jo valmiiksi oikella viivalla, niin osa viestintä välineitä menetetty ja lisäksi synnyttää pientä lisäriskiä,takana kuitenkin riski kuski jolla vaikeuksia arvioida etäisyyksiä ja turvatekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on aika villi skenaario. Enemmän tilaa ohittaa niin ohittaja ajaa vastaantulijoita päin? Mitä ihmettä?

Varmaan ajettiin takaa sitä, että jos tilaa on tarpeeksi, niin takanatulija saattaa olla sen verran kaheli että pyrkii ohi vaikka tulisi samaan aikaan joku vastaan, koska "hyvin mahtuu 3 rinnakkain".
 
Varmaan ajettiin takaa sitä, että jos tilaa on tarpeeksi, niin takanatulija saattaa olla sen verran kaheli että pyrkii ohi vaikka tulisi samaan aikaan joku vastaan, koska "hyvin mahtuu 3 rinnakkain".
No, tuossa tapauksessa se syy on kyllä täysin ohittajassa. Tai ei yllätä jos täällä joku kohta väittää, että tuon takia ajaa keskiviivan tuntumassa, ettei takanaoleva pääse tekemään vaarallisia ohituksia.
 
Sinänsä en ymmärrä koko ongelmaa. Jos joku liimautuu konttiin tai 10 metrin päähän eikä halua ohittaa niin siinä sitten hinaa perseessä kiinni.

Itse keskityn siihen eteenpäin menemiseen enkä vilkuile koko ajan peileihin tai käytä aikaa hänen ajatusmaailman pähkäilyyn, menee ohi jos on mennäkseen. Cruise päällä vaan sen +7 kilometriä yli rajoituksen. Vasta jos tosiaan valoshow alkaa takana, niin siinä vaiheessa toimin toisin.
 
Ja kun huomaat hirven juoksevan eteen?
Tähtään takajalkoihin koska hirvi yleensä jatkaa matkaa eikä poukkoile niinkuin porot tekevät. Ja toivon parasta ja pelkään pahinta.

Ja kuten kirjoitettuna, keskityn eteenpäin menemiseen. Eli hidastan jos/kun ehtii (en tiedä, koskaan ei ole hirvi juossut eteen niin ettei olisi ehtinyt toimimaan).
 
Jossain vaiheessa joku maalaili sitä että mahtuu melkein samalle kaistalle rinnalle, eli tuo vahvasti mieleen tilanteen että ohitetaan tilanteessa missä vastaantulijoita. toinen yhtä villi skenaario se että tuodaan nokkaa rinnalle ennenkuin on ylitetty keskiviiva kokonaan, eli sekin sarjaa vaaranpaikka. Keskellä ajaminen tuo sitä liikkumis varaa sivusuunnassa, ja mahdollistaa toki siirtymisen tilanteen salliessa oikealle.

Jos ja kun haluaa helpottaa sitä ohittamista, tehdä siitä turvallisen, niin ykkös juttu on se että seuraa ohituspaikan syntymistä ja viestii siitä takanatulevalle. pieni turvalinen sivusiirytminen oikealla ja vilkulla merkki on hyvä konsti.

Jos hinaat jo valmiiksi oikella viivalla, niin osa viestintä välineitä menetetty ja lisäksi synnyttää pientä lisäriskiä,takana kuitenkin riski kuski jolla vaikeuksia arvioida etäisyyksiä ja turvatekijöitä.
Hyvin villi skenaario tuo on yhä. Parempi vaan jättää se ohittaminen loppuviimein sen ohittajan vastuulle, vaikka sille tilaa antaisikin. Idioottihan se on, jos ei katso milloin turvallista ohittaa.

Tuo vilkutus on kanssa aika vaarallinen. Siinä on tuo mistä oli aiemmin puhe, että se takana oleva ei pysty lukemaan sun aivoja ja ei tiedä mitä tarkoitat tuolla. Itse en myöskään luottaisi vilkutteluun, kun ei sitä tiedä millainen idiootti siellä etummaisessa autossa on.
 
No, tuossa tapauksessa se syy on kyllä täysin ohittajassa. Tai ei yllätä jos täällä joku kohta väittää, että tuon takia ajaa keskiviivan tuntumassa, ettei takanaoleva pääse tekemään vaarallisia ohituksia.
Pitkään aikaan kukaan ei ole tarjonnut keskiviivalla ajamista, jos nyt jossain vaiheessa edes sellaista ehdotettu.

Sijoittumalla kaistalla viestii takanatulijalle onko ohituspaikkaa vai ei, jos sijoittuu normaalitilanteessa kaistan keskivaiheille niin on sitä varaa viestiä molempiin suuntiin. Kun havaitsee sen ohituspaikan voi siirtyä vähän oikealla ja näyttää merkkiä oikealle. Jos ja kun käytös on ennustettavaa niin vasemmalle siirtyminen viestii että nyt ei ole tilaa, ikkuna sulkeutu. Vie toki edelläajavan resursseja ja ei sitä määräänsä enempää jaksa jos takana ei mitään reagointia. Sitten ajetaan ns normaalia ajouraa.


Jos sijoitut ihan oikeaa laitaan, niin osa ei tee mitään, jatkaa perässä, osa ohittaa kuin paikka, mutta se ei johdu reunassa ajosta, joku sitten yrittää vaikka ei olisi paikkaa. Tässä skenaariossa edelläoleva jotuu uhraan resurrseja siihen pientareeseen ja varomaan takanatuliaa jos joutuu siirtymään keskemmälle. Toki jos tämä liittyy siihen että tiputellaan vauhtia pikkuhiljaa, niin helpottaahan se jossain vaiheessa.
 
Pitkään aikaan kukaan ei ole tarjonnut keskiviivalla ajamista, jos nyt jossain vaiheessa edes sellaista ehdotettu.

Sijoittumalla kaistalla viestii takanatulijalle onko ohituspaikkaa vai ei, jos sijoittuu normaalitilanteessa kaistan keskivaiheille niin on sitä varaa viestiä molempiin suuntiin. Kun havaitsee sen ohituspaikan voi siirtyä vähän oikealla ja näyttää merkkiä oikealle. Jos ja kun käytös on ennustettavaa niin vasemmalle siirtyminen viestii että nyt ei ole tilaa, ikkuna sulkeutu. Vie toki edelläajavan resursseja ja ei sitä määräänsä enempää jaksa jos takana ei mitään reagointia. Sitten ajetaan ns normaalia ajouraa.


Jos sijoitut ihan oikeaa laitaan, niin osa ei tee mitään, jatkaa perässä, osa ohittaa kuin paikka, mutta se ei johdu reunassa ajosta, joku sitten yrittää vaikka ei olisi paikkaa. Tässä skenaariossa edelläoleva jotuu uhraan resurrseja siihen pientareeseen ja varomaan takanatuliaa jos joutuu siirtymään keskemmälle. Toki jos tämä liittyy siihen että tiputellaan vauhtia pikkuhiljaa, niin helpottaahan se jossain vaiheessa.
Ei ollut tarjonnut, mutta heti perään sä tarjosit nyt :D

Tuskinpa tuolla kaistalla seilaamisellakaan saat viestittyä sinne taakseppäin mitään järkevää. Todennäköisesti kattoo että onpas tossa huono kuski kun seilaa kaistan laidasta toiseen.
 
Tuo vilkutus on kanssa aika vaarallinen. Siinä on tuo mistä oli aiemmin puhe, että se takana oleva ei pysty lukemaan sun aivoja ja ei tiedä mitä tarkoitat tuolla. Itse en myöskään luottaisi vilkutteluun, kun ei sitä tiedä millainen idiootti siellä etummaisessa autossa on.
Vakiintuneita tapoja kuitekin, toki takanatulia voi olla kokematon, mutta noin se ei ole vaarallista, päinvastoin.

Siirtymisen ja vilkun idea viestiä että nyt olisi ohituspaikka, siirtyminen tarjoaa sitä näkymää ja vilkku vakiintunut tapa viestiä tilaisuudesta.


Tuskinpa tuolla kaistalla seilaamisellakaan saat viestittyä sinne taakseppäin mitään järkevää. Todennäköisesti kattoo että onpas tossa huono kuski kun seilaa kaistan laidasta toiseen.
Voi toki tulkita noin, mutta vaikutus on kuitenkin toivottu.

Osa niistä ohitushaluisista roikkujista on kuitenkin perillä perus viesteitä, jos tarkoitus purkaa tilanne niin kannattaa käyttää kaikki kortit.
 
Vakiintuneita tapoja kuitekin, toki takanatulia voi olla kokematon, mutta noin se ei ole vaarallista, päinvastoin.

Siirtymisen ja vilkun idea viestiä että nyt olisi ohituspaikka, siirtyminen tarjoaa sitä näkymää ja vilkku vakiintunut tapa.
Toi ei todennäköisesti ole niin vakiintunut kuin luulet. Ainakaan Suomessa. Voi olla myös laitonta, pitäisi jonkun tarkistaa.
 
Toi ei todennäköisesti ole niin vakiintunut kuin luulet. Ainakaan Suomessa. Voi olla myös laitonta, pitäisi jonkun tarkistaa.

Olen kuvitellut, että tuo melko yleisesti tiedossa. Ei juuuri ehkä enää niin käytetty(?)


Suuntamerkki on erinomaisen käyttökelpoinen viestintäkeino. Jokainen tietää, että suuntamerkillä saadaan kerrottua omista aikeista toisille. Vakiintuneeksi tavaksi on muodostunut hyödyntää suuntamerkkiä myös ohitustilannetta edeltävään viestintään.

Mikäli olet aivan varma siitä, että takana ajava voi ohittaa sinut turvallisesti, anna hänelle ohitusmerkki vilauttamalla hetkellisesti suuntamerkkiä oikealle. Varmista kuitenkin huolellisesti, että ohituspaikka ja vallitseva liikennetilanne ovat varmasti turvallisia eikä kukaan voi ymmärtää ohitusmerkkiäsi väärin.
 
Toi ei todennäköisesti ole niin vakiintunut kuin luulet. Ainakaan Suomessa. Voi olla myös laitonta, pitäisi jonkun tarkistaa.
En tiedä missäpäin ajalet, mutta jos lähdetään kehältä pohjoiseen , itään tai länteen päin niin ihan tätä päivää, toki boomerit kertoneet että vähentynyt.

Mutta kannattaa kuitekin käyttää, toimii vaikka takanatulia ei tajuaisikaan, ja ehkä osalla korvienvälissä sen verran kokemusta.

Edit:
Vilkussa sitten se että allaolevan auton vilkku hyvä tuntea, miten saa sen yhden vilauksen, tai jos ei saa niin sen minimin,

Jos takanatuleva näyttää lähtevän ohittaa kun vastaantulijoita, niin vilkkuvasemmalla on ohituskielto, sitten seurattava mitä tekee, keskeyttää aikeen, vai pitääkö varautua kolmerinna tilanteeseen. jos toinen kontissa niin myös se kiihdyttääkö, vaiko hiljentää, vai jatkaa samaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kannattaa kuitekin käyttää, toimii vaikka takanatulia ei tajuaisikaan, ja ehkä osalla korvienvälissä sen verran kokemusta.
Hieman jännä, että äsken olit huolissaan kuinka oikeassa laidassa ajaminen, kuten lain mukaan pitäisi ajaa, nostaisi riskiä että ohittaja ajaa nokkakolarin. Mutta sitten kuitenkin suosittelet antamaan vilkulla merkkejä, ja tästä voidaan päätellä että kannustat myös noudattamaan kyseistä merkkiä? Luulisi että tuossakin olisi aika suuri riski aiheuttaa vaaratilanne, kun ethän se tiedä mitä varten se edessä oleva vilkuttelee tai onko siellä miten älliä päässä. Osaako se edessä oleva esim. arvioida miten ärhäkkäästi lähdet ohitukseen?
 
Onhan se nyt kovin oleellista, että takanatulija tajuaa mitä yrität viestiä, eikö? Sinulla on toiminnassasi oletus, että kun teen näin, niin takanatulija ymmärtää tehdä noin. Ei tuo pidä paikkaansa, kun viestit epämääräisesti. Ohi se voi ärsyyntymisensä takia mennä, mutta tajuaako edellä ajavan viestittävän "ohita"? Ehkä, ehkä ei. Sitä emme voi tietää.

Vielä kertaalleen: Halusin vain todeta, että *pelkkä* hidastaminen on epäselvää viestintää ja siten virheellistä toimintaa. Jos haluat toisen ohittavan, viesti selkeästi vaikka ajamalla sinne pysäkille tai vilkulla tienlaitaan siirtymällä/hidastamalla.

Mistä sä repäisit, että minä muka puolustelen perässäroikkujia?

Oman kokemukseni mukaan hidastaminen toimii varmaankin 95% tapauksista, joten aion toimia niin jatkossakin. Koska se on turvallista ja tehokasta. Kokemukseni mukaan viestini siis menee perille, tai ohitus tapahtuu ilman viestin perillemenoa. Kaikki muu on aikalailla epäolennaista.
Jos pysähdyn pysäkille, oletan että viestini on "pysäytän auton, koska minulla on jokin tarve, esim. soittaa puhelimellla". Minua ei kiinnosta antaa tällaista "viestiä" oman matkantekoni sujuvuuden kustannuksella. Jos muiden turvallisuuden törkeästi vaarantava ei tajua hidastamistani, niin sitten ei tajua eikä tarvitsekaan. Sielläpähän roikkuu perässä, se ei ole niin vaarallista esim. 60 km/h nopeudessa, kuin 110 km/h nopeudessa.

Mainitaan nyt kuitenkin vielä, että enpä muista esim. vuoden aikana yhtään tapausta, jossa olisi tarvinnut reagoida.
 
Ei tuo reunassa ajaminen mielestäni vaikuta ohitushalukkuuteen juurikaan suuntaan tai toiseen. Olen kokenut ennemmin, että jos siirryn ajamaan kovin reunaan niin ohittajat ottavat isompia riskejä ohituksissaan (eli ohittavat pienempään väliin). Ne ketkä ovat lähtemässä ohi osaavat sen kyllä ilman väistelyäkin ja ne ketkä eivät ole ohittamaan lähdössä lähinnä joutuvat painostuksen kohteeksi jos/kun siirryn reunemmalle.

Ennemmin sitten tiputan hivenen nopeutta (yleensä jotain 5km/h luokkaa) ja jatkan sitä normaalia rauhallista ajamista kuin ennenkin. Toki jos siinä aivan kontissa roikutaan kovinkin pitkään niin varmaan sitten tulisi laskettua nopeutta enemmän. Nopeuden nosto ei yleensä tee muuta kuin saa takana tulevan nostamaan myös nopeutta.
 
Muutamaa 2017+ vuosimallin autoa ajaneena ja kollegoiden, sekä automyyjien mietteitä kuulleena noi adaptiiviset jättää keskimäärin kovin lyhyen välin asetuksesta riippumatta. Itse pidän suurimmalla asetuksella ja välillä pohdin, että kokeekohan tuo edellä oleva tämän liian lähellä ajamisena. Toki jos edellä ajava hidastaa, niin aika hyvin nämä on tupanneet reagoimaan.
 
Hieman jännä, että äsken olit huolissaan kuinka oikeassa laidassa ajaminen, kuten lain mukaan pitäisi ajaa, nostaisi riskiä että ohittaja ajaa nokkakolarin. Mutta sitten kuitenkin suosittelet antamaan vilkulla merkkejä, ja tästä voidaan päätellä että kannustat myös noudattamaan kyseistä merkkiä? Luulisi että tuossakin olisi aika suuri riski aiheuttaa vaaratilanne, kun ethän se tiedä mitä varten se edessä oleva vilkuttelee tai onko siellä miten älliä päässä. Osaako se edessä oleva esim. arvioida miten ärhäkkäästi lähdet ohitukseen?
Mikä vaara siinä on että antaa todellisen ohituspaikan tulle viestin että nyt olisi ohituspaikka, näytät vilkulla ja siirtymällä parannat näkyvyyttä. Jos takanatulia ei käytä tilaisuutta, niin ei siinä mitään varaa, ja kun se ohitustilaisuus umpeutuu niin siirryt vähän keskemmälle, niin viestii sekin ettei enään ole tilaa.

Toki se takanatulia voi lähteä rinnalle ennekuin on vaihtanut kaistaa, niin vaara toki, mutta verrattuna siihen että ajaa kokoajan oikealla viivalla riski paljon pienempi.

Jos takanatulia luulee ihan jotain muuta, ja ottaa turvaväliä, niin sekin on ihan se toivottu tapahtuma. Sen jälkeen voi sitten palautella normaalia matkavauhtia.
Ei tuo reunassa ajaminen mielestäni vaikuta ohitushalukkuuteen juurikaan suuntaan tai toiseen. Olen kokenut ennemmin, että jos siirryn ajamaan kovin reunaan niin ohittajat ottavat isompia riskejä ohituksissaan (eli ohittavat pienempään väliin). Ne ketkä ovat lähtemässä ohi osaavat sen kyllä ilman väistelyäkin ja ne ketkä eivät ole ohittamaan lähdössä lähinnä joutuvat painostuksen kohteeksi jos/kun siirryn reunemmalle.
Välillä joutunut ajamaan ajoneuvolla millä meno hitaampaa, niin pienellä historialla allekirjoitan toki sen että tavat unohtuneet ja varsinkin kiittäminen enään lähinnä ammattikuskien juttuja. Mutta jos sijoittaa itse ohittajan asemaan, niin onhan se nyt iso apu jos edelläoleva viestii ohituspaikasta ja tarjoaa sitä näkyvyyttä silloin. Paljon lepposempaa ajella perässä, ei tarvi kytätä sitä paikkaa, varsinkin jos ei ole läpituttu tienpätkä.
 
Mikä vaara siinä on että antaa todellisen ohituspaikan tulle viestin että nyt olisi ohituspaikka, näytät vilkulla ja siirtymällä parannat näkyvyyttä. Jos takanatulia ei käytä tilaisuutta, niin ei siinä mitään varaa, ja kun se ohitustilaisuus umpeutuu niin siirryt vähän keskemmälle, niin viestii sekin ettei enään ole tilaa.
Entä jos oletkin kääntymässä ja teet samat liikkeet, takana oleva katsookin että nyt tuli ohituksen paikka kun toi vilkuttaa ja sitten vastaan tuleekin rekka?

Tottakai tuossakin tilanteessa ohittajan vastuulla se lopulta on, mutta hieman outoa että vilkku on signaalina niin selkeä että sitä pitäisi noudattaa, mutta sitten pelkkä tien oikeassa laidassa ajaminen on vaarallinen ja helposti väärinymmärrettävä signaali takana tulevalle. Hieman ristiriitaa tuossa.
 
Muutamaa 2017+ vuosimallin autoa ajaneena ja kollegoiden, sekä automyyjien mietteitä kuulleena noi adaptiiviset jättää keskimäärin kovin lyhyen välin asetuksesta riippumatta. Itse pidän suurimmalla asetuksella ja välillä pohdin, että kokeekohan tuo edellä oleva tämän liian lähellä ajamisena. Toki jos edellä ajava hidastaa, niin aika hyvin nämä on tupanneet reagoimaan.
Ymmärtääkseni vasta aivan tuoreimmat (jotkin) mallit ovat saaneet senverran kyvykästä rautaa että kykenevät pitämään riittävän turvavälin. Silti ymmärtääkseni niissäkin vähän hakusessa se optimi toimivuus. Tarkoitan sitä että jos valittavina oikeasti riittävän pitkä, niin siinä voisi olla se +/- sekunnin puolitoista joustovaraa, esim jos edellä oleva tekee kameratolpalla tilapäisen hiljennyksen ja perään polkasun. Ja yleensäkkin jonossa kykyä vähentää pumppaamista.
 
Entä jos oletkin kääntymässä ja teet samat liikkeet, takana oleva katsookin että nyt tuli ohituksen paikka kun toi vilkuttaa ja sitten vastaan tuleekin rekka?
Ei, jos olet kääntymässä, niin se kerrotaan vilkulla, ei siitä synny varaa jos takanatulian alkaa tsekkaan onko ohituspaikka, ja nopeasti hoksaa että kääntymässä tuo on kun vilkku päällä, ryhmittyminenkin tapahtuu jälkeenpäin.

Sen merkin ja siirtymisen tarkoitus ei ole se että nyt takanatulian pitää lähteä ohittaan, jos ymmärtää merkin niin valmistautuu siihen ja tarjoaa paremman mahdollisuuden arvioida , jos tie ei ole riittävän vapaa niin ei lähdetä ohittaan tai jos aloitettu niin perutaan ohitus.

Toki se konttissa roikkuja on tuolloinkin huonommassa asemmassa vs jos pitäisi edes jonkinlaista turvaväliä.

Olen lievästi yllättynyt jos tämä näin outoa juttu, mutuna toki uskon että tapa vähentynyt, mutta kyllä tuota ympärisuomea käytetty. Toivoisin että käyttö piristyisi.
 
Ei, jos olet kääntymässä, niin se kerrotaan vilkulla, ei siitä synny varaa jos takanatulian alkaa tsekkaan onko ohituspaikka, ja nopeasti hoksaa että kääntymässä tuo on kun vilkku päällä, ryhmittyminenkin tapahtuu jälkeenpäin.
Mistä se takanatuleva voi tietää vilkutatko kääntymisen vai ohituksen takia? Se takanatuleva ei voi tietää mitä ajattelet, se näkee vaan vilkun.

Oudointa on miten pidät tuota niin selvänä asiana, mutta sitten tien oikeassa laidassa ajaminen on jotenkin niin epäselvä juttu, että takanaoleva saattaa yhtäkkiä lähteä ohittamaan vaikka vastaan tulee autoja. Suurempi riski minusta on tuossa vilkun noudattamisessa.
 
Mistä se takanatuleva voi tietää vilkutatko kääntymisen vai ohituksen takia? Se takanatuleva ei voi tietää mitä ajattelet, se näkee vaan vilkun.

Oudointa on miten pidät tuota niin selvänä asiana, mutta sitten tien oikeassa laidassa ajaminen on jotenkin niin epäselvä juttu, että takanaoleva saattaa yhtäkkiä lähteä ohittamaan vaikka vastaan tulee autoja. Suurempi riski minusta on tuossa vilkun noudattamisessa.
Mun mielestä nopee yksittäinen vilkutus ja kääntymisen merkiksi päälle laitettu jatkuva vilkku on helppo erottaa toisistaan.
 
Mistä se takanatuleva voi tietää vilkutatko kääntymisen vai ohituksen takia? Se takanatuleva ei voi tietää mitä ajattelet, se näkee vaan vilkun.
Onko sillä väliä ? Ei tai olla, sillä on merkitystä että jos ohituspaikka niin siitä viestii. Jos kääntyy, niin siitä viestiin.

Toki ne merkit on ihan erilaisia, jos viestit ohituspaikasta niin siirryt oikealle ja vilautat vilkkua oikealle, ilmeisesti osalla vierasta, mutta monelle ihan tuttu, takanatulia sitten tietää tsekata onko ohituspaikkaa. iso apu. Sillä siirtymisellä parannettiin näkyvyyttä.

Jos taasen olet kääntymässä oikealle, niin kytket vilkun oikealle, se erottuu nopeasti(**, ja myöhemmin alat hiljentää ja ryhmittäytyyn(*. Mutta kyllä se pienemmänkin prosentin kuski takana ymmärtää että edessä kaveri on ehkä kääntymässä . eikä ensisijaisesti näyttämässä ohituspaikkaa.

Jos siellä kontissa joku roikkuu, niin sitä yritetään samalla seurata.


(*
jos samalla synty ohituspaikka, niin voit siirtyä heti oikeammalle
(**
Jos alla auto millä vaikea antaa sitä ohitumerkkiä, esim väkisin tekee kolmevilautusta, niin takana tulia ei ehkä tunnista sitä ohitusmerkiksi, mutta sekin erottuu isosti siitä kääntymismerkistä.

Tietenkin jos on tapana laittaa vilkku vasta kääntyessä, niin se on erityisen vaarallista jos joku roikkuu kontissa.
 
Se on kyllä jännä miten jotkut selviävät liikenteessä enimmäkseen ongelmitta ja toisilla on jatkuvasti tietynkaltaisia ongelmia erityisesti muiden tienkäyttäjien kanssa.
Näitä tuntuu täällä ketjussakin riittävän. Onko tässä nyt 3 sivua saatu keskustelua aikaan siitä miten perseessä hinaajasta pääsee eroon. Loppukädessä varmaan hinaajasta kiinni miten reagoi ja mihin.

Mun kontissa harvoin jostain syystä väkeä harvoin on ja jos on niin ei ne kauaa siellä pyöri vaikken asialle mitään tee.
 
Mistä tiedät että se takanatuleva on myös samaa mieltä? Entä jos se edessä menevä vilkuttaakin pidempään?
Tuota, no silloin mahdollista on kääntymässä, ajamassa tiensivuun, tai jotain muuta, tai vilkkumennyt vahingossa päälle. Mutta silloin ei ole tyypillinen ohituspaikka tarjolla juttu. vaan siihen todennäköisesti liittyy jotain muuta.

Voi toki sillä viestiä että mene nyt ohi, ja voi olla toimivakin riippuen mitä muita viestejä samalla antaa.
 
Onko sillä väliä ? Ei tai olla, sillä on merkitystä että jos ohituspaikka niin siitä viestii. Jos kääntyy, niin siitä viestiin.

Toki ne merkit on ihan erilaisia, jos viestit ohituspaikasta niin siirryt oikealle ja vilautat vilkkua oikealle, ilmeisesti osalla vierasta, mutta monelle ihan tuttu, takanatulia sitten tietää tsekata onko ohituspaikkaa. iso apu. Sillä siirtymisellä parannettiin näkyvyyttä.

Jos taasen olet kääntymässä oikealle, niin kytket vilkun oikealle, se erottuu nopeasti, ja myöhemmin alat hiljentää ja ryhmittäytyyn(*. Mutta kyllä se pienemmänkin prosentin kuski takana ymmärtää että edessä kaveri on ehkä kääntymässä . eikä ensisijaisesti näyttämässä ohituspaikkaa.

Jos siellä kontissa joku roikkuu, niin sitä yritetään samalla seurata.


(*
jos samalla synty ohituspaikka, niin voit siirtyä heti oikeammalle
On sillä väliä, jos se luulee että on ohituspaikka, mutta käännytkin vaan? Voi olla että samaan aikaan kun käännyt ei olekkaan hyvä paikka ohittaa.

Eikä nyt oikeastaan ole kyse edes onko tuo vilkuttaminen hyvä vai huono tapa, vaan ennemmin siitä, että toisaalta olet sitä mieltä että tien oikeassa laidassa ajaminen on vaarallista, kun siitä voi tulla sekaannuksia. Tuon voisit vielä selittää, että miten vilkuttelu on täysin turvallinen signaali ohittaa, mutta lain mukaan tien oikeassa laidassa ajaminen ei?
 
On sillä väliä, jos se luulee että on ohituspaikka, mutta käännytkin vaan? Voi olla että samaan aikaan kun käännyt ei olekkaan hyvä paikka ohittaa.

Jos kuljettajalla ei ole kokemusta liikenteen viesteistä, niin ei hän kyllä luulee oikealla kääntyvän vilkuttajan näyttävän ohituspaikkaa.

Eikä nyt oikeastaan ole kyse edes onko tuo vilkuttaminen hyvä vai huono tapa, vaan ennemmin siitä, että toisaalta olet sitä mieltä että tien oikeassa laidassa ajaminen on vaarallista, kun siitä voi tulla sekaannuksia. Tuon voisit vielä selittää, että miten vilkuttelu on täysin turvallinen signaali ohittaa, mutta lain mukaan tien oikeassa laidassa ajaminen ei?
En nyt ihan tuota sekaannusta ymmärtänyt.

Jos ajat oikeassa reunassa jatkuvasti, niin samalla menetät viestintä keinon, liikumavaraa ja siitä syntyy varaatilanteita. Ketjussa taisit tuoda yhden vaaraesimerkin, jos takanatulia saa ajatuksen että tuosta mahtuu ohi kaistaa vaihtamatta, tai ottaa suurempia riskejä ja lähtee ohittaan vaikka ei ole varma näkyvyydestä.

Vertaa siihen että ajat ns normaalilla ajouralla ja sijainilla ja vilkulla viestit tilaisuudesta. Jos tulee vastaantulijoita/ei ole näkyvyyttä, niin et viesti että nyt olisi tilaa.

Pienen otannan perusteella jos ajaa aivan oikeassa reunassa niin kynnys lähteä ohittaan paikassa missä se vaaralista on osalla matalampi, osa vaan ulosmittaa surutta kaiken. Se sijoittuminen kaistalla toimii viestinä aika hyvin, jos sijoitut lähemmäksi keskivivaa jos ei turvallista ohittaa, niin ei yritetä vs jos olet kokoajan sijoittunut oikealle.

Siinä edessä on paljon paremmat havainointi mahdollisuudet, se tieto kannattaa välittää mahdolliselle ohittajalla, toimii se myös heille jotka ei sitä tiedosta.


Tiedostan kyllä että olen heikko ulosannissani ja en kykene viestiäni tuomaa selkeästi, mutta en nyt varma pilkkaatko tässä minua, vai ihan oikeastikko et saa otetta mitä yritän sano.
 
Viimeksi muokattu:
Entä jos oletkin kääntymässä ja teet samat liikkeet, takana oleva katsookin että nyt tuli ohituksen paikka kun toi vilkuttaa ja sitten vastaan tuleekin rekka?

Jos on kääntymässä, niin sehän tarkoittaa että edessä on risteys ja risteysalueella ei saa ohittaa.
 
Jos on kääntymässä, niin sehän tarkoittaa että edessä on risteys ja risteysalueella ei saa ohittaa.
Seutu ym teillä on pienempi risteyksiä mistä ei ole aikeisemmin opasteita, yms joissa ei ole ohituskieltoa, ja jos nykyään on kielletty niissäkin, niin sitten seuraava esimerkki siitä että pysähtyy pientareelle, pysäkille, kääntyy ojaan jne.
 
Jos kuljettajalla ei ole kokemusta liikenteen viesteistä, niin ei hän kyllä luulee oikealla kääntyvän vilkuttajan näyttävän ohituspaikkaa.
Entä jos on? Jos joku pulatunnus on sanonut, että kun edessä oleva vilkuttaa niin silloin voi ohittaa?
En nyt ihan tuota sekaannusta ymmärtänyt.

Jos ajat oikeassa reunassa jatkuvasti, niin samalla menetät viestintä keinon, liikumavaraa ja siitä syntyy varaatilanteita. Ketjussa taisit tuoda yhden vaaraesimerkin, jos takanatulia saa ajatuksen että tuosta mahtuu ohi kaistaa vaihtamatta, tai ottaa suurempia riskejä ja lähtee ohittaan vaikka ei ole varma näkyvyydestä.

Vertaa siihen että ajat ns normaalilla ajouralla ja sijainilla ja vilkulla viestit tilaisuudesta. Jos tulee vastaantulijoita/ei ole näkyvyyttä, niin et viesti että nyt olisi tilaa.
Sinä nuo skenaariot toit ketjuun, en minä. Enkä kyllä sanonut myöskään että oikeassa laidassa pitäisi olla jatkuvasti.

No, ei kai tuossa. Jos olet tosissaan sitä mieltä, että tien oikeassa laidassa ajaminen aiheuttaa vaaratilanteita. Itse en näe miksi tuo olisi erityisen vaarallista, enemminkin turvallisempaa kun takana oleva näkee selkeästi ohi ja voi itse valita ohituspaikkansa. Sovitaan että ollaan tuosta eri mieltä, sen verran jo kierretty ympyrää että tuskin kummankaan mielipide tästä muuttuu.
Jos on kääntymässä, niin sehän tarkoittaa että edessä on risteys ja risteysalueella ei saa ohittaa.
Yksi syy siis lisää olla käytämättä tuota vilkkusignaalia ohitukseen.
 
Tiedostan kyllä että olen heikko ulosannissani ja en kykene viestiäni tuomaa selkeästi, mutta en nyt varma pilkkaatko tässä minua, vai ihan oikeastikko et saa otetta mitä yritän sano.
En pilkkaa ja luulen ymmärtäväni mitä yrität sanoa.

Eikö mielipiteesi ole summattuna että:
1) Tien oikeassa laidassa ei pitäisi ajaa, ainakaan pidempään, koska se voi antaa signaalia takanaolevalle että nyt voi ohittaa tai kannustaa tekemään vaarallisia ohituksia samaa kaistaa käyttäen. Lisäksi jos vietät pitkiä aikoja oikeassa laidassa, et pysty signaloimaan takana olevalle mitään, koska olet jo oikeassa laidassa.
2) Vilkku (lyhyt vilkutus), yhdistettynä oikeaan laitaan siirtymisellä, on selkeä signaali että nyt voi ohittaa.

Menikö oikein?

Itse olen noista (osittain) eri mieltä:
1) Pitkään oikealla ajaminen on ihan ok pointti, tuon signaloinnin osalta. Myönnän että hieman siinä menettää mahdollisuuksia kertoa takanaolevalle tilanteesta. Mutta ei minustakaan siellä pidä kokoaikaa viettää, vaan ainoastaan sen tarvittavan ajan, että se ohittaja menee ohi. Eikä sitä voi oikeassa laidassa, sääntöjen mukaan, ajavan syyksi laittaa jos ohittaja tekee jotain typerää.
2) Vilkun tarkoitus on kertoa kääntymisestä. Jos sitä käyttää ohituspaikasta kertomiseen voi tulla sekaannuksia ja vaaratilanteita.

Ja molempiin, että et voi tietää mitä se toinen kuski tekee ja miten hän ymmärtää signaalit, ja sama myös toisinpäin. Parempi siis vain huolehtia siitä omasta ajamisesta eikä yrittää ohjailla toisten autoja erilaisilla tanhu-liikkeillä. Jos se toinen lähtee ohittamaan niin antaa sen ohittaa. Jos ei lähde niin sitten sille ei oikein mitään voi.
 
Mutta ei minustakaan siellä pidä kokoaikaa viettää, vaan ainoastaan sen tarvittavan ajan, että se ohittaja menee ohi. Eikä sitä voi oikeassa laidassa, sääntöjen mukaan, ajavan syyksi laittaa jos ohittaja tekee jotain typerää.
Oikealle siirtymisen idea nimenomaan se että helpotetaan ohittamista. sillä oikeassa reunassa ajamisella tarkoitin että siellä ajelleen kokoajan. Siis muulloin kuin ohitustilanteessa tai kun viestii että nyt olisi paikka ohittaa.

2) Vilkun tarkoitus on kertoa kääntymisestä. Jos sitä käyttää ohituspaikasta kertomiseen voi tulla sekaannuksia ja vaaratilanteita.
Ei, vilkku ei tarkoita kääntymistä. Villkkua toki käytetään varoittamaan myös kääntymisestä, mutta vilkku ei ole lupaus kääntymisestä. Vilkkua pitää käyttää kun käännytään risteyksessä, vaihdetaan kaistaa jne.

Käyttämättömyys merkkaa jotain, jos risteyksessä ei käytä vilkkua, niin se tarkoittaa että ajetaan suoraan-

Ohituspaikkaa näytetään nimenomaan oikelle vilatuksella sen takia ettei siitä synny vaarallisia väärinkäsityksiä, jos ei ole paikkaa niin ei vaaraa. Vasemmalla vilautusta taasen käytetään ilmaiseen "ohituskielto". Siis jos havaitset että takanatulia meinaa ohittaa vaaran paikassa.


Jos ei tunne "ohituspaikka" viestintää, niin ei se lähde sielä tuuppaan päin rekkaa, jos taasen tuntee viestit, niin hän terästäytyy ja asemoi havainnointiin, olisko ohituspaikka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom