Tavallaan vähän surullista että ajattelet noin. Itselläni ollut dashcam jo +10 vuotta, ja ihan omaa vakuutusturvaa ja todistamistaakkaa varten. Joskus on tullut joitain videoita laitettua johonkin keskusteluihin jossain, mutta en minä sen takia pidä kameroita päällä. Taitaa yhden käden sormilla olla laskettavissa ne kerrat kun olen jotain johonkin laittanut. Toki pari kertaa myös ihan oikeasti tarvinnut, ja vastuukysymykset oli sen myötä selvät.Ylipäätään sekin, että jaksaa tuhlata elämäänsä siihen, että videoi tieliikenteessä ja suoltaa videoita nettiin - kertoo jotain ärsyyntymiskynnyksestä, muiden autoilijoiden tekemisten jatkuvasta seurannasta sekä puhtaasti tarpeesta jakaa muiden virheitä tai edesottamuksia ympäri nettiä jopa tuntikausia tapahtuman jälkeen. Eli ajatus tai "liikennetapahtuma" jää niin vahvasti omaan mieleen pyörimään, eikö elämässä ole mitään parempaa sisältöä jota miettiä - johon kohdistaa oma energia? Tätä kojelautakameraa perusteellaan usein "vakuutusturvalla" (tms.), mutta käytännössä sitä kojetaulukameraa käytetään muiden virheiden videointiin ja niiden postaamiseen nettiin. Eräänlaista alitajuista kotipoliisointia.
Ja myös -- kai sitä saa asiat liikenteessä ärsyttää? Minulla on paljonkin sisältöä elämässäni, mutta joskus asiat ärsyttää. Tällaisen palstan tarkoitus on keskustella. Olisiko parempi poistaa koko ketju jos ei saa ärsyttää? Veikkaisin että aika harva kirjoittaa tänne sen juuri tapahtuneen tilanteen jälkeisellä parkkipaikalla, joten se on tehtävä sitten kotona/työpaikalla/rakastajattaren luona. Kyllähän asiat jää mieleen. Uskoisin että aika harva täällä "raivoaa" asioista. Minua ärsyttää joskus se, miten ihmisillä ei esimerkiksi kaupassa ole mitään tilannetajua, eikä ymmärrystä itsestään ja ympäristöstä kun pysähdytään vaikka rullaportaiden yläpäähän ihmettelemään. Raivoanko siitä naama punaisena? En lainkaan. Saatan pyöritellä päätä tilanteessa, ja keskustella siitä jonkun kanssa myöhemmin jos on sopiva tilanne, ja päivitellä miten ihmiset tajuamattaan toimii.
Jännä ja surullinen ajatusmaailma että jos jostain sanoo/kirjoittaa, se on kaiken kuluttava toimenpide, ja sen energian toisaalle kohdistamisella voitaisiin ratkaista kylmäfuusio. Ei nämä asiat ihan oikeasti niin paljoa aivokapasiteettia vie. Tai toki vie, jos sitä ei ole alun alkaenkaan paljoa käytettävissä.
Ja ettei pelkästään offtopiciksi menisi:
Ihmettelen (huom: en ärsyynny naama punaisena) sitä miten talvi jännittää joitakin autoilijoita näin vielä joulun kynnykselläkin niin paljon. Tänään hämmentävästi pitkähkössä alamäessä taajamassa edelläni ajava auto jarrutteli lähes pysähdyksiin n. 10m välein ennen valoristeystä, useasti siis. Vauhtia pysähdysten välillä nopeus ehkä ~15km/h. Itse kun ajaa automaatilla niin samapa tuo, mutta oli aika erikoista. Pelkäsiköhän että liukuu sitten risteyksen keskelle jos ei ole varovainen? Ehkä tämäkin on offtopicia, kun tämä ei varsinaisesti "ärsyttänyt". Onneksi lähti sitä seuraavasta risteyksestä eri suuntaan niin ei tarvinnut enää perässä nylkytellä.