Alkanut ärsyttää "linttailu".
Ärsyttää ensinnäkin tuo termi. Lintta on "autokielessä" matala, lyttyyn lyöty, tai esim. pudonnut ajokorkeus (vaikkapa jousi katkennut tai vaikka hevoskärryssä akseli pettänyt), tms vastaavaa tapahtumaa ilmaiseva termi. Sekä muissa asianyhteyksissä viittaa saman tyyliseen ilmiöön.
Oikea termi olisi "linkku". Auton luistattaminen/luistaminen perä sivulle, etenkin liukkaalla pinnalla on linkutusta, linkuttaa, tms. tai toinen vastaava sana liirata joka juontaa juurensa toisesta termistä.
Linkku jo sanana viittaa taittuneena olevaan, tai vinossa olevaan, yms.. Josta se aikoinaan autokieleen tuli, kun perä taittuu sivulle.
Ei todellakaan linttailu.
Driftaus on varmastikin myös oikea termi ilmaisemaan asiaa, mutta itse miellän sen enemmän asvaltilla tapahtuvaksi. Ulkomaan elävät näyttävän käyttävän sitä sanaa myös kun luistatellaan lumella.
Itse "lintta"touhussa ärsyttää suoralla tiellä tehtävä luistattelu, jossa pitkin ojanpenkkoja kynnetään. On tullut tiktokista tämä ilmiö, kaikenmaaliman linttaliveineen, yms.
Ainakin omalla kylällä tätä tekevät asuinkaduilla. Loppuu leikki lyhyeen kun sattuu pihasta lapsi tai vaikka aikuinen tulemaan ja jää alle, kun sopivasti vedetään.
Sehän tässä asian kritisoinnissa ja ärsyttävyydessä huvittaakin, kun itsellä ollut aina takaveto ja tulee leikittyä välillä jos paikka on omasta mielestä hyväksi katsottu. Mutta todellakaan en itse ymmärrä mitä hauskaa suoralla tiellä mutkittelussa on. Sopivissa paikoissa mutkissa tulee vietyä linkussa, mutta katson että on näkyvyyttä ja tyhjää edessä, sekä ei missään asuinalueella josta yllättäen joku voi pihasta eteen tulla. Joo, tiiän että ei ole sallittua tuokaan. Mutta ketjuhan olikin mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Varmasti myös minun toiminta ärsyttää monia.