Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Arvatkaa mitä? Olette molemmat oikeassa ja väärässä!

Tuo on meinaan tulkittavissa oleva juttu, johon tieliikennelaki ei anna suoraa vastausta.

Yleinen tulkinta toki on että se ei ole ohittamista kun siirrytään toiselle kaistalle ja jatketaan sillä. Kyseessä on silloin toimenpide nimeltä kaistanvaihto.
Tätä tarkoitin omalla vastauksellani. Se ei ole tällöin ohittamista, vaikka viereltä ajetaan ohi. Jos palataan heti takaisin vasemmalle kaistalle tai muutenkin pujotellaan, se on ohittamista.

Ja mitä @No Future tuossa sanoi, niin täällä menee varmaan viikon välein kehät ja motarit sekaisin muutenkin.
 
Arvatkaa mitä? Olette molemmat oikeassa ja väärässä!

Tuo on meinaan tulkittavissa oleva juttu, johon tieliikennelaki ei anna suoraa vastausta.

Yleinen tulkinta toki on että se ei ole ohittamista kun siirrytään toiselle kaistalle ja jatketaan sillä. Kyseessä on silloin toimenpide nimeltä kaistanvaihto.
Näissä ketjuissa on opetettu.
Muistikuvan mukaan suurinpiirtein näin, motarilla ei saa ohittaa oikealta. mutta sitten pitää sopia mitä ohittaminen tarkoittaa. Eli olen ymmärtänyt että ohittaminen on mm sitä että ajetaan jonossa vasentakaistaa ja ohitetaan edellä oleva oikealta. (eli vaihdetaan kaistaa)

Mutta ymmärtänyt tässä yhteydessä, ohittaminen ei ole sitä että sivuutetaan vasentakaistaa ajava oikealta., nukkuvan kohdalla pitää toki tehdä varovaisuutta noudattaen. (eli ei ole vaihdettu kaistaa, vaan oltu siellä oikealla alunperin)

Tilanteet missä liikenne jounoutunut ja eri kaistat etenee eri tahtia, jos rajoitusten mukaan mennään ja oikekaista vetää välillä paremmin, niin siellä sivuutetaan vasemman kaistan autoja. (ei siis pujotella)

Aiemmin oli myös mainittu opastukset, joissa kaistoja valittu sen mukaan mihin mennään, niin ei oikealla tarvi jäädä odotteleen että vasemmalla puolla olevan kaistan ruuhka helpottaa. Jos kyse nukkujasta, niin varovaisuutta.


Käytännön tilanne sitten se että jos ei mene ohi, niin jättää siihen vasemmalla kaistalla hinaavaan niin pitkän välin että hän voi siirtyä oikealle, tai jos tarkoitus sivuuttaa, niin menee sitten selkeästi ohi.
 
Näin teen minäkin jos se on mahdollista tehdä turvallisesti ja oikean kaistan liikennettä häiritsemättä. Tän tilannekuvan hahmottamisessa vaan tuntuu olevan monella täällä vaikeuksia. Jengi argumentoi täällä niin kuin puhuttaisiin tilanteesta, jossa ajetaan tyhjällä motarilla rinnakkain vasenta ja oikeaa kaistaa. Nyt puhutaan ruuhka-ajan tilateesta, jossa kahden kaistan jonot etenee tasaisesti omia nopeuksiaan, vasen kaista ajaen kovempaa. Ei tässä edes ole kyse mistään vaivalloisesta väistämisestä tai "minulla on oikeus" ajaa vasemmalla -tilanteesta. Väännetäänpä rautalangasta:

Vasemmalla kaistalla menee jono, mittarinopeus 92km/h. Oikealla kaistalla menee jono, mittarinopeus 85km/h (hatusta heitetty nopeus, mutta hitaammin kuin vasen siis). Oikealla oleva jono on tiivis possujuna. Taakse ilmestyy joku joka haluaa ajaa kovempaa. Käykääpä mielessänne läpi nämä kysymykset:

1. Pitääkö kaikkien vasemmalla ajavien vuorotellen siirtyä oikealle "käymään", jotta takaa tuleva pääsee kovempaa?
2. Mitä käy oikean kaistan liikenteelle, jos siellä "käy" koko vasemman kaistan jono?
3. Mistä se takana tuleva tietää, ettei edessä meneväkin oikeasti haluaisi ajaa kovempaa, mutta hänenkin edessään on tulppa, kuten 100 muunkin jonossa olevan auton edessä? Miksi mun pitäisi väistää takaa tulevaa, jos mäkin haluaisin ajaa kovempaa kuin edessä oleva?
4. Saako valoja vilkuttelemalla oikeuden pysyä siinä vasemmalla kaistalla? Vai ajamalla kaikkein suurinta vauhtia ja mahdollisimman lähellä edessä olevan puskuria?

Moni tuntuu laittavan yhden kaaharin edun kymmenien tasaisesti liikennevirrassa ajavien edelle.

Kuten mainitsin, kaikista helpoimmalla pääsee kun jättää nämä Minulla on oikeus tai Minä ajan jo sitä-tätä -jutut ihan omaan arvoonsa ja jos oikealla on vähänkään tilaa (alunperin taisi olla kun sieltä ehti joku ohikin?) niin väistän sinne. Näin siis itse toimin. Pääsee helpommalla, ei tarvitse katsella kuinka joku "kaahari" roikkuu 2m päästä omasta takapuskurista. Päästää sen roikkumaan seuraavan puskuriin niin asia on poissa mielestä eikä mitään tarvetta miettiä asiaa sen enempää, saatika että siitä pitäisi kirjoitella nettiforumille tuntien päästä.

Ajan jokainen päivä työmatkaani pahimpiin ruuhka-aikoihin varmasti pk-seudun vittumaisimpia teitä / paikkoja: Muun muassa Turun moottoritien "Nihtisillan suora", Kehä 1, kolmostie, ym. Voin väittää että tuolla näkee vaikka ja mitä hiihtäjää sekä itsekästä pelleä, mutta kun antaa niiden mennä menojaan niin niistä pääsee eroon. Ei ole vielä tullut vastaan yhtäkään sellaista "liikennetilannetta", joka jäisi niin mieleen / ärsyyntyneeksi / whatever että se olisi pitänyt videoida tai että siitä pitäisi kirjoitella nettiin tai edes miettiä työpaikalle / kotiin saapumisen jälkeen. En tiedä missä vika.
 
Ylipäätään sekin, että jaksaa tuhlata elämäänsä siihen, että videoi tieliikenteessä ja suoltaa videoita nettiin - kertoo jotain ärsyyntymiskynnyksestä, muiden autoilijoiden tekemisten jatkuvasta seurannasta sekä puhtaasti tarpeesta jakaa muiden virheitä tai edesottamuksia ympäri nettiä jopa tuntikausia tapahtuman jälkeen. Eli ajatus tai "liikennetapahtuma" jää niin vahvasti omaan mieleen pyörimään, eikö elämässä ole mitään parempaa sisältöä jota miettiä - johon kohdistaa oma energia? Tätä kojelautakameraa perusteellaan usein "vakuutusturvalla" (tms.), mutta käytännössä sitä kojetaulukameraa käytetään muiden virheiden videointiin ja niiden postaamiseen nettiin. Eräänlaista alitajuista kotipoliisointia.
Tavallaan vähän surullista että ajattelet noin. Itselläni ollut dashcam jo +10 vuotta, ja ihan omaa vakuutusturvaa ja todistamistaakkaa varten. Joskus on tullut joitain videoita laitettua johonkin keskusteluihin jossain, mutta en minä sen takia pidä kameroita päällä. Taitaa yhden käden sormilla olla laskettavissa ne kerrat kun olen jotain johonkin laittanut. Toki pari kertaa myös ihan oikeasti tarvinnut, ja vastuukysymykset oli sen myötä selvät.
Ja myös -- kai sitä saa asiat liikenteessä ärsyttää? Minulla on paljonkin sisältöä elämässäni, mutta joskus asiat ärsyttää. Tällaisen palstan tarkoitus on keskustella. Olisiko parempi poistaa koko ketju jos ei saa ärsyttää? Veikkaisin että aika harva kirjoittaa tänne sen juuri tapahtuneen tilanteen jälkeisellä parkkipaikalla, joten se on tehtävä sitten kotona/työpaikalla/rakastajattaren luona. Kyllähän asiat jää mieleen. Uskoisin että aika harva täällä "raivoaa" asioista. Minua ärsyttää joskus se, miten ihmisillä ei esimerkiksi kaupassa ole mitään tilannetajua, eikä ymmärrystä itsestään ja ympäristöstä kun pysähdytään vaikka rullaportaiden yläpäähän ihmettelemään. Raivoanko siitä naama punaisena? En lainkaan. Saatan pyöritellä päätä tilanteessa, ja keskustella siitä jonkun kanssa myöhemmin jos on sopiva tilanne, ja päivitellä miten ihmiset tajuamattaan toimii.

Jännä ja surullinen ajatusmaailma että jos jostain sanoo/kirjoittaa, se on kaiken kuluttava toimenpide, ja sen energian toisaalle kohdistamisella voitaisiin ratkaista kylmäfuusio. Ei nämä asiat ihan oikeasti niin paljoa aivokapasiteettia vie. Tai toki vie, jos sitä ei ole alun alkaenkaan paljoa käytettävissä.

Ja ettei pelkästään offtopiciksi menisi:
Ihmettelen (huom: en ärsyynny naama punaisena) sitä miten talvi jännittää joitakin autoilijoita näin vielä joulun kynnykselläkin niin paljon. Tänään hämmentävästi pitkähkössä alamäessä taajamassa edelläni ajava auto jarrutteli lähes pysähdyksiin n. 10m välein ennen valoristeystä, useasti siis. Vauhtia pysähdysten välillä nopeus ehkä ~15km/h. Itse kun ajaa automaatilla niin samapa tuo, mutta oli aika erikoista. Pelkäsiköhän että liukuu sitten risteyksen keskelle jos ei ole varovainen? Ehkä tämäkin on offtopicia, kun tämä ei varsinaisesti "ärsyttänyt". Onneksi lähti sitä seuraavasta risteyksestä eri suuntaan niin ei tarvinnut enää perässä nylkytellä.
 
Ja ettei pelkästään offtopiciksi menisi:
Ihmettelen (huom: en ärsyynny naama punaisena) sitä miten talvi jännittää joitakin autoilijoita näin vielä joulun kynnykselläkin niin paljon. Tänään hämmentävästi pitkähkössä alamäessä taajamassa edelläni ajava auto jarrutteli lähes pysähdyksiin n. 10m välein ennen valoristeystä, useasti siis. Vauhtia pysähdysten välillä nopeus ehkä ~15km/h. Itse kun ajaa automaatilla niin samapa tuo, mutta oli aika erikoista. Pelkäsiköhän että liukuu sitten risteyksen keskelle jos ei ole varovainen? Ehkä tämäkin on offtopicia, kun tämä ei varsinaisesti "ärsyttänyt". Onneksi lähti sitä seuraavasta risteyksestä eri suuntaan niin ei tarvinnut enää perässä nylkytellä.
Joka vuosi ihmettelen sitä miksi talvella pitää kiihdytystenkin olla niin hemmetin hitaita. Ihan kuin se auto lähtisi johonkin sattumanvaraiseen suuntaan sinkoutumaan jos painaa liikaa. Takatuupparit tietysti erikseen.
 
Joka vuosi ihmettelen sitä miksi talvella pitää kiihdytystenkin olla niin hemmetin hitaita. Ihan kuin se auto lähtisi johonkin sattumanvaraiseen suuntaan sinkoutumaan jos painaa liikaa. Takatuupparit tietysti erikseen.
Näin takatuupparin omaavana lähden mielummin rauhassa liikkelle, että ylipäätänsä pääsee sen keveän peränsä kanssa jonnekin ja ei ole persus siinä viereisellä kaistalla jos liukasta :D Ja yks on tietenkin etten halua heitellä mahdollisia kiviä tien pinnasta muiden tuulilaseihin. Kuitenkin niin ripeästi kuin turvallisesti on mahdollista lähteä pyrin eteenpäin, jotta muutkin niistä valoista pääsevät etenemään... Mutta joskus kyllä ihmetyttää etuvetokipoilla ajavat kun tuntuvat halvaantuvan vihreän vaihtuessa eikä se kippo sitten liiku yhtikäs mihinkään jos vähän sutaisee tyhjää niin ei uskalleta enää antaa ryömintävauhtia enempää kaasua :D
 
Joka vuosi ihmettelen sitä miksi talvella pitää kiihdytystenkin olla niin hemmetin hitaita. Ihan kuin se auto lähtisi johonkin sattumanvaraiseen suuntaan sinkoutumaan jos painaa liikaa. Takatuupparit tietysti erikseen.
Itse ainakin tunnustelen pitoa liikkeelle lähtiessä ja lähden liikkeelle niin ettei sutimista tapahdu ja luistoneston ei tarvitse puuttua tilanteeseen. Se on usein selvästi hitaampaa kuin luistonestoa vasten kiihdyttäminen, mutta toisaalta paljon taloudellisempaa sekä renkaiden että polttoaineen kulutuksen kannalta ja ei turhaan lisää tien kiillottuneisuutta.

En tiedä onko tämä nyt sitä tarkoittamaasi hemmetin hidasta, mutta ainakin hitaampaa kuin nopein mahdollinen lähtö.
 
Etuvetoisella pakulla ajavana huomaa kyllä hyvin kuinka omat liikkeellelähdöt on hidastunut jos kontissa on lasti päällä. Ei voi mitään ja näillä mennään.
 
Mitä tulkinnanvaraisuutta tuossa lainaamassani momentissa on, jos ihan kaistaa vaihtamatta ohiajaminenkin on sen mukaan ohittamista?
Itse ohittamisen määritelmää ei ole laissa. Ja sana "ohittaminen" on tulkinnanvarainen, koska sillä on kaksi eri merkitystä, joista vain toista koskee tuo kielto vaikka sana on sama.

Se toimenpide joka on varsinainen ohittaminen koskee tilannetta jossa ollaan yksittäisen auton perässä vasemmalla, vaihdetaan kaistaa ennen ja jälkeen ohituksen. Jos vasemmalla on enemmän kuin yksi auto tai jos kaistanvaihtoja tehdään alle 2 tai jos ne tapahtuu selvästi eri tilanteina eikä yksittäisenä toimenpidesarjana, kyseessä ei ole tilanne josta pääsisi sakottamaan. kts -> poliisin sakotusmanuaali.
 
Etuvetoisella pakulla ajavana huomaa kyllä hyvin kuinka omat liikkeellelähdöt on hidastunut jos kontissa on lasti päällä. Ei voi mitään ja näillä mennään.
Samoin, mutta ei voi mitään, kun pakuissakin mennään vain valmistushinta edellä ja tehdään etuvetoa niinkuin henkilömalleissakin. Tarvis olla varaa laittaa sprinter, niin olisi turvallisempi ja ääritilanteissa paljon ohjattavampi vetotapa.
 
Samoin, mutta ei voi mitään, kun pakuissakin mennään vain valmistushinta edellä ja tehdään etuvetoa niinkuin henkilömalleissakin. Tarvis olla varaa laittaa sprinter, niin olisi turvallisempi ja ääritilanteissa paljon ohjattavampi vetotapa.
Eikä etenemiskykyä senkään vertaa kuin vastaavalla etuvedolla. Neliveto ainoa kunnollinen ratkaisu.
 
Eikä etenemiskykyä senkään vertaa kuin vastaavalla etuvedolla. Neliveto ainoa kunnollinen ratkaisu.
Kyllähän etuveto on kehitetty vain ja ainoastaan sen takia, että halvin valmistaa ja nopein kasata tuotantolinjalla, mitään muuta etua se ei tuo.
Itsellä edellinen auto oli sprinter, nyt transhit etuvedolla. Paremmin sprinter eteni. Ja oli myöskin hitosti loogisempi ajaa talvella. Vaikka sprinterissä ei ollut ajoapuja ja transhitissä on ajonvakautukset sunmuut.

Toki neliveto on paras, mutta jos puhutaan ihan normikalustosta, niin harvoin sitä tarvitsee.
 
Näin teen minäkin jos se on mahdollista tehdä turvallisesti ja oikean kaistan liikennettä häiritsemättä. Tän tilannekuvan hahmottamisessa vaan tuntuu olevan monella täällä vaikeuksia. Jengi argumentoi täällä niin kuin puhuttaisiin tilanteesta, jossa ajetaan tyhjällä motarilla rinnakkain vasenta ja oikeaa kaistaa. Nyt puhutaan ruuhka-ajan tilateesta, jossa kahden kaistan jonot etenee tasaisesti omia nopeuksiaan, vasen kaista ajaen kovempaa. Ei tässä edes ole kyse mistään vaivalloisesta väistämisestä tai "minulla on oikeus" ajaa vasemmalla -tilanteesta. Väännetäänpä rautalangasta:

Vasemmalla kaistalla menee jono, mittarinopeus 92km/h. Oikealla kaistalla menee jono, mittarinopeus 85km/h (hatusta heitetty nopeus, mutta hitaammin kuin vasen siis). Oikealla oleva jono on tiivis possujuna. Taakse ilmestyy joku joka haluaa ajaa kovempaa. Käykääpä mielessänne läpi nämä kysymykset:

1. Pitääkö kaikkien vasemmalla ajavien vuorotellen siirtyä oikealle "käymään", jotta takaa tuleva pääsee kovempaa?
2. Mitä käy oikean kaistan liikenteelle, jos siellä "käy" koko vasemman kaistan jono?
3. Mistä se takana tuleva tietää, ettei edessä meneväkin oikeasti haluaisi ajaa kovempaa, mutta hänenkin edessään on tulppa, kuten 100 muunkin jonossa olevan auton edessä? Miksi mun pitäisi väistää takaa tulevaa, jos mäkin haluaisin ajaa kovempaa kuin edessä oleva?
4. Saako valoja vilkuttelemalla oikeuden pysyä siinä vasemmalla kaistalla? Vai ajamalla kaikkein suurinta vauhtia ja mahdollisimman lähellä edessä olevan puskuria?

Moni tuntuu laittavan yhden kaaharin edun kymmenien tasaisesti liikennevirrassa ajavien edelle.

Kuten sanoin, liikenteessä pääsee 10x helpommalla kun antaa olla. Antaa vain olla. Se "kaahari" ei varmasti pääse juuri yhtään nopeammin perille, mutta ainakaan se ei ole sinun perseessä roikkumassa -> tilanne ei jää mieleen -> ei ole tarvetta kirjoitella asiasta myöhemmin minnekään = pääset liikenteessä helpommalla? Ainakin näin itse tämän koen täällä pk-seudun ruuhkapaskassa, jossa noita "kaahareita" ja oikeastaan aivan kaikenlaista, kaikentasoista touhottajaa näkee varmasti aivan eri malliin kuin vaikkapa jossain Oulussa, Tampereella tai muualla vastaavissa ... rehellisesti sanoen pikkukaupungeissa.
 
Edit:
Mikä tämä onkin mikä ärsyttää ketju, jatkoin yleiseen autoketjuun
Kyllähän etuveto on kehitetty vain ja ainoastaan sen takia, että halvin valmistaa ja nopein kasata tuotantolinjalla, mitään muuta etua se ei tuo.
Samalla toki autojen hallinta helpottu, ja takavedot menetti suosiotaan. saatiin myös mahtumaan pienempään tilaan. Kääntösäde lähinnä se missä tingittiin enemmän tai vähemmän.
Pakettiautoissa joku Volkkarin takamoottorinen transportteri oli monessa suhteessa aikansa onnistuminen ajo-ominaisuuksissa, etumottoriin ja vetoon siirtyminen ei ehkä ollut kustannustenlaikkaus edellä päätös. (en tiedä).
 
Viimeksi muokattu:
Alkanut ärsyttää "linttailu".


Ärsyttää ensinnäkin tuo termi. Lintta on "autokielessä" matala, lyttyyn lyöty, tai esim. pudonnut ajokorkeus (vaikkapa jousi katkennut tai vaikka hevoskärryssä akseli pettänyt), tms vastaavaa tapahtumaa ilmaiseva termi. Sekä muissa asianyhteyksissä viittaa saman tyyliseen ilmiöön.


Oikea termi olisi "linkku". Auton luistattaminen/luistaminen perä sivulle, etenkin liukkaalla pinnalla on linkutusta, linkuttaa, tms. tai toinen vastaava sana liirata joka juontaa juurensa toisesta termistä.
Linkku jo sanana viittaa taittuneena olevaan, tai vinossa olevaan, yms.. Josta se aikoinaan autokieleen tuli, kun perä taittuu sivulle.
Ei todellakaan linttailu.
Driftaus on varmastikin myös oikea termi ilmaisemaan asiaa, mutta itse miellän sen enemmän asvaltilla tapahtuvaksi. Ulkomaan elävät näyttävän käyttävän sitä sanaa myös kun luistatellaan lumella.




Itse "lintta"touhussa ärsyttää suoralla tiellä tehtävä luistattelu, jossa pitkin ojanpenkkoja kynnetään. On tullut tiktokista tämä ilmiö, kaikenmaaliman linttaliveineen, yms.
Ainakin omalla kylällä tätä tekevät asuinkaduilla. Loppuu leikki lyhyeen kun sattuu pihasta lapsi tai vaikka aikuinen tulemaan ja jää alle, kun sopivasti vedetään.



Sehän tässä asian kritisoinnissa ja ärsyttävyydessä huvittaakin, kun itsellä ollut aina takaveto ja tulee leikittyä välillä jos paikka on omasta mielestä hyväksi katsottu. Mutta todellakaan en itse ymmärrä mitä hauskaa suoralla tiellä mutkittelussa on. Sopivissa paikoissa mutkissa tulee vietyä linkussa, mutta katson että on näkyvyyttä ja tyhjää edessä, sekä ei missään asuinalueella josta yllättäen joku voi pihasta eteen tulla. Joo, tiiän että ei ole sallittua tuokaan. Mutta ketjuhan olikin mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Varmasti myös minun toiminta ärsyttää monia. :D
 
Alkanut ärsyttää "linttailu".


Ärsyttää ensinnäkin tuo termi. Lintta on "autokielessä" matala, lyttyyn lyöty, tai esim. pudonnut ajokorkeus (vaikkapa jousi katkennut tai vaikka hevoskärryssä akseli pettänyt), tms vastaavaa tapahtumaa ilmaiseva termi. Sekä muissa asianyhteyksissä viittaa saman tyyliseen ilmiöön.


Oikea termi olisi "linkku". Auton luistattaminen/luistaminen perä sivulle, etenkin liukkaalla pinnalla on linkutusta, linkuttaa, tms. tai toinen vastaava sana liirata joka juontaa juurensa toisesta termistä.
Linkku jo sanana viittaa taittuneena olevaan, tai vinossa olevaan, yms.. Josta se aikoinaan autokieleen tuli, kun perä taittuu sivulle.
Ei todellakaan linttailu.
Driftaus on varmastikin myös oikea termi ilmaisemaan asiaa, mutta itse miellän sen enemmän asvaltilla tapahtuvaksi. Ulkomaan elävät näyttävän käyttävän sitä sanaa myös kun luistatellaan lumella.




Itse "lintta"touhussa ärsyttää suoralla tiellä tehtävä luistattelu, jossa pitkin ojanpenkkoja kynnetään. On tullut tiktokista tämä ilmiö, kaikenmaaliman linttaliveineen, yms.
Ainakin omalla kylällä tätä tekevät asuinkaduilla. Loppuu leikki lyhyeen kun sattuu pihasta lapsi tai vaikka aikuinen tulemaan ja jää alle, kun sopivasti vedetään.



Sehän tässä asian kritisoinnissa ja ärsyttävyydessä huvittaakin, kun itsellä ollut aina takaveto ja tulee leikittyä välillä jos paikka on omasta mielestä hyväksi katsottu. Mutta todellakaan en itse ymmärrä mitä hauskaa suoralla tiellä mutkittelussa on. Sopivissa paikoissa mutkissa tulee vietyä linkussa, mutta katson että on näkyvyyttä ja tyhjää edessä, sekä ei missään asuinalueella josta yllättäen joku voi pihasta eteen tulla. Joo, tiiän että ei ole sallittua tuokaan. Mutta ketjuhan olikin mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Varmasti myös minun toiminta ärsyttää monia. :D
Sikalintta taasen on eri juttu, parasta hupiajoa on kaljoitella kauhtuneessa amerikanraudassa veekasin tarjotessa äänentoiston
 
Alkanut ärsyttää "linttailu".


Ärsyttää ensinnäkin tuo termi. Lintta on "autokielessä" matala, lyttyyn lyöty, tai esim. pudonnut ajokorkeus (vaikkapa jousi katkennut tai vaikka hevoskärryssä akseli pettänyt), tms vastaavaa tapahtumaa ilmaiseva termi. Sekä muissa asianyhteyksissä viittaa saman tyyliseen ilmiöön.


Oikea termi olisi "linkku". Auton luistattaminen/luistaminen perä sivulle, etenkin liukkaalla pinnalla on linkutusta, linkuttaa, tms. tai toinen vastaava sana liirata joka juontaa juurensa toisesta termistä.
Linkku jo sanana viittaa taittuneena olevaan, tai vinossa olevaan, yms.. Josta se aikoinaan autokieleen tuli, kun perä taittuu sivulle.
Ei todellakaan linttailu.
Driftaus on varmastikin myös oikea termi ilmaisemaan asiaa, mutta itse miellän sen enemmän asvaltilla tapahtuvaksi. Ulkomaan elävät näyttävän käyttävän sitä sanaa myös kun luistatellaan lumella.




Itse "lintta"touhussa ärsyttää suoralla tiellä tehtävä luistattelu, jossa pitkin ojanpenkkoja kynnetään. On tullut tiktokista tämä ilmiö, kaikenmaaliman linttaliveineen, yms.
Ainakin omalla kylällä tätä tekevät asuinkaduilla. Loppuu leikki lyhyeen kun sattuu pihasta lapsi tai vaikka aikuinen tulemaan ja jää alle, kun sopivasti vedetään.



Sehän tässä asian kritisoinnissa ja ärsyttävyydessä huvittaakin, kun itsellä ollut aina takaveto ja tulee leikittyä välillä jos paikka on omasta mielestä hyväksi katsottu. Mutta todellakaan en itse ymmärrä mitä hauskaa suoralla tiellä mutkittelussa on. Sopivissa paikoissa mutkissa tulee vietyä linkussa, mutta katson että on näkyvyyttä ja tyhjää edessä, sekä ei missään asuinalueella josta yllättäen joku voi pihasta eteen tulla. Joo, tiiän että ei ole sallittua tuokaan. Mutta ketjuhan olikin mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Varmasti myös minun toiminta ärsyttää monia. :D
Olet täysin väärässä. Linkulla, eli taitoksella, ei ole mitään tekemistä sivuluisussa ajamisen kanssa.

Lintan toinen mahdollinen etymologinen perä on hyvin mahdollisesti peräisin ruotsinkielen sanasta "slinta", joka liittyy liukastumiseen. Sopinee todella hyvin autolla liukasteluun liukkaalla.
 
Olet täysin väärässä. Linkulla, eli taitoksella, ei ole mitään tekemistä sivuluisussa ajamisen kanssa.

Lintan toinen mahdollinen etymologinen perä on hyvin mahdollisesti peräisin ruotsinkielen sanasta "slinta", joka liittyy liukastumiseen. Sopinee todella hyvin autolla liukasteluun liukkaalla.


Jaa. Taitaa asiassa olla sitten maantieteellistä aspektia mukana ja mahdollisesti sukupolvien välistä myös. Aina olen kuullut käytettävän sanoja linkussa, sladissa, liirata,
Mutta itse en lintta sanaa luisutteeluun mitenkään ole yhdistänyt ja kuullutkin tässä yhteydessä siitä vasta näissä Tiktok ympäristöissä.
 
Onhan näitä. En lukenut ketjua. Se, jo toki vanha asia, että olet suurinta sallittua nopeutta ajaessasi liikenteen tukkona. Kun laitan vakkarin 85:ään ettei tarvitse sen enempää välittää tolpista (siellä missä ajan lähinnä 80 rajoitus), eiköhän ala jonoa kertymään perään.

Ja sehän ei ole mikään miniminopeus, kaikesta huolimatta. Kun ajoin mahdollisimman taloudellisesti tuolla Tanskan moottoriteillä, niin eiköhän sielläkin jollakin kiireisellä palanut käpy.

Ja tämä perinteinen suoraan kiihdyttely "kun en ehdi enää vanhoihin vihreisiin pysähtyä" päin punaisia niin, että itelle palaa jo punaiset kun vihdoin pääsee kääntymään.

Edit: En sano että olen itsekään aina puhdas pulmunen. En ole varsinkaan silloin, kun on joku rankka vitutus päällä. Mutta ainakin kelaan näitä asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.

Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
 
Ajelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.

Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
Joku skodan tekele ajoi takana viime talvena lapista palatessa ja teki aivan samaa päivähämärässä. Erittäin ärsyttävää.
 
Ajelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.

Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
Ei ole voinut olla Model 3, jos muutteli valokeilaansa. 2021 malleista eteenpäin löytyy kyllä matrix ledit, mutta kiitos jenkkien hv lainsäädännön, niitä ei ole aktivoitu ja valokuvio on kiinteä
 
Joku Land Rover teki samaa taannoin takana. Ihme discopallo matriisiledeineen. Ohittaessa valo näytti suoraan peiliin ja oli aika ikävä heijastus.
 
Ei ole voinut olla Model 3, jos muutteli valokeilaansa. 2021 malleista eteenpäin löytyy kyllä matrix ledit, mutta kiitos jenkkien hv lainsäädännön, niitä ei ole aktivoitu ja valokuvio on kiinteä

Sori OT. Mutta eikö ole jotain aftermarket sovellusta, tai joku paja joka koodaa noita "varusteita" ja toimintoja Tesloihin?
Vai onko niin hyvin suojattu, vai mistä johtuu jos ei ole tämmöistä saatavilla?

Varmaan jo kymmenta vuotta sitten alkoi tulemaan kännyllä tulevat sovellukset jolla sai erilaisia optioita, yms käyttöön esim carly, yms nykyään monet muut. Puhumattakaan ennen kännysovelluksia, jolloin tietokoneella pääsi käpälöimään eri optioita käyttöön, yms
 
Sori OT. Mutta eikö ole jotain aftermarket sovellusta, tai joku paja joka koodaa noita "varusteita" ja toimintoja Tesloihin?
Vai onko niin hyvin suojattu, vai mistä johtuu jos ei ole tämmöistä saatavilla?

Varmaan jo kymmenta vuotta sitten alkoi tulemaan kännyllä tulevat sovellukset jolla sai erilaisia optioita, yms käyttöön esim carly, yms nykyään monet muut. Puhumattakaan ennen kännysovelluksia, jolloin tietokoneella pääsi käpälöimään eri optioita käyttöön, yms
Ei ole tehty sopivaa koodia matrixien käyttöön kyseisessä autossa.
 
Ajoin lepuskin kohalla kehä1 itään, tulin perkkaan liittymästä eli ajan tunnelia kohti siinä sillalla niitä oikean laidan kaistoja. Siitä seuraavasta liittymästä just ennen siltaa tuli 2 autoa kehälle, olin siinä vaiheessa 50 lasissa vasemmalla kaistalla. Liittymä tulee dösäkaistalle ja etummainen liittyjä vaihtoi siinä keskinaistalle. Tää oli vissiin taaemman liittyjän mielestä tuskasen hidasta tms ja se meinasikin tulla suoraan mun eteen kerralla kaistan yli ilman vilkkua, huomasi just ennen kuin kolisi, väisti takasin siihen keskikaistalle ja vaihtoi sit mun taakse, alko tööttäämään, vilkuttamaan valoja ja ajo tunnelissa töötti pohjassa, näytti keskaria ja poistui vallikallion liittymään siinä tunnelin jälkeen.

En oikein tajunnut, että mistä toi provosoitui, kun meinaa ensin itse liittymästä kiskasta 2 kaistaa vasuriin ilman vilkkua liukkaalla ja alinopeudella ja sit kun siinä kaistalla onkin joku joka ei ilmeisesti tuon mielestä aiheesta vedä liinoja kiinni ja anna tilaa niin sit alkoi tööttikonsertti...
 
Kai se ajoitus sitten osui niin, että vaikutti sille että blokkasit sen. Tai sitten vaan joku elämästä huumaantunut....
 
Kuten sanoin, liikenteessä pääsee 10x helpommalla kun antaa olla. Antaa vain olla. Se "kaahari" ei varmasti pääse juuri yhtään nopeammin perille, mutta ainakaan se ei ole sinun perseessä roikkumassa -> tilanne ei jää mieleen -> ei ole tarvetta kirjoitella asiasta myöhemmin minnekään = pääset liikenteessä helpommalla? Ainakin näin itse tämän koen täällä pk-seudun ruuhkapaskassa, jossa noita "kaahareita" ja oikeastaan aivan kaikenlaista, kaikentasoista touhottajaa näkee varmasti aivan eri malliin kuin vaikkapa jossain Oulussa, Tampereella tai muualla vastaavissa ... rehellisesti sanoen pikkukaupungeissa.

Aikaisempiin kirjoituksiini viitaten ohessa sattumalta videoesimerkki juuri sellaisesta kuljettajasta, jonka asenteella (muiden virheiden tarkkailu, töötin huudatus, kaikenlaiseen muiden tekemiseen "vittuuntuminen") palaa varmasti hermot 10x päivässä täällä pk-seudun liikenteessä:



-Juuri tuollaista touhua näkee jokaikinen työpäivä omalla työmatkalla pitkin pk-seudun vittumaisimpia teitä. Kehä 2 -> Turun moottoritie -> Kehä 1 -> kolmostie. Mutta kun kaiken tuon videomateriaalin kaltaisen "liikennekulttuurin" ja typeryyden antaa vain mennä korvasta sisään ja toisesta ulos niin se jää juuri siihen. Ei tule millään tapaa kotiin tai töihin, saatika siten että sitä pitäisi purkaa nettiin tai videolle.
 
Aikaisempiin kirjoituksiini viitaten ohessa sattumalta videoesimerkki juuri sellaisesta kuljettajasta, jonka asenteella (muiden virheiden tarkkailu, töötin huudatus, kaikenlaiseen muiden tekemiseen "vittuuntuminen") palaa varmasti hermot 10x päivässä täällä pk-seudun liikenteessä:



-Juuri tuollaista touhua näkee jokaikinen työpäivä omalla työmatkalla pitkin pk-seudun vittumaisimpia teitä. Kehä 2 -> Turun moottoritie -> Kehä 1 -> kolmostie. Mutta kun kaiken tuon videomateriaalin kaltaisen "liikennekulttuurin" ja typeryyden antaa vain mennä korvasta sisään ja toisesta ulos niin se jää juuri siihen. Ei tule millään tapaa kotiin tai töihin, saatika siten että sitä pitäisi purkaa nettiin tai videolle.

En koko videota katsonut, mutta eiköhän melkein jokainen täällä kirjoittava törmää juuri tällaisiin tapauksiin päivittäin tai viikottain ja vain suhteellisen pieni osa tulee kerrottua täällä. Suurin osa niistä varmasti unohtuu hetken päästä, mutta koko ketjun idea kun on keskustella ärsyttävistä tekijöistä liikenteessä, niin en oikein tiedä, mitä virkaa tällä ketjulla sitten olisi, jos niistä ei keskustelisi. Jos siis itse kirjoitan, että vitutti tänään sulkuviivan päältä ilman vilkkua kaistaa vaihtanut kuski, ei se missään nimessä sitä tarkoita, että olisin tilanteen jälkeen tuntikaupalla angstannut ja kotona heitellyt astioita seinille.

Videon kuvaajalla oli kyllä töötti hyvin herkässä ja siitä olen samaa mieltä, että jos tällä tavalla jokaiseen ei-optimaaliseen suoritukseen liikenteessä reagoi töötillä ja kiroilulla, niin eniten se rasittaa itseään. Puoliväliin mennessä ehkä ainoa tööttäämisen arvoinen tilanne oli mielestäni toi Munkkivuoren kohdilla sulkuviivan päältä kiilannut musta Yango.
 
Mites sitten tulkitaan kun vasuria ajaa aura-auto ja sen ohitse pitäisi päästä.
Kuten se toinen nimimerkki kirjoitti, niin ohittaminen ja puhekielessä ohittaminen eri juttuja.
Pääpiirteittäin motarilla ohjeistettu täällä ja muualla että oikealta ei saa ohittaa, mutta oikealta saa sivuuttaa. Ei niin välia onko se Corolla vai joku muu.

Jos ajaa opasteet ja ajaa sitä kaistaa jota opastettu menemään, rajoitustenmukaan ja vasemmalla hitaampia, nii sivuuttaa saa oikealta. Jos ajelaa oikeaa kaistaa rajoitusten mukaan ja saavuttaa vasemmalla kaistalla junnaavan, niin saa sivuuttaa oikelta, tässä kyllä oltava varovainen, sillä se vasemmankaistan kuski voi herätä ja tehdä kaistanvaihdon oikealle.

Jos ajetaan rajoitustenmukaan vasentakaistaa ja saavutetaan joku vielä hitaammin ajava, niin jos sen ohittaa oikealta, niin silloin ohittamista, se sitten vaihtelee missä menee raja jos vaihtaa oikealle kaistalla ja sivuuttaa sen. jos vaihtaa oikealla ajoissa ja tekee varoen sivuuttamisen ja jää sinne oikealle kaistalle niin yhden postauksen mukaan ei tule lappua.

Se sitten oma vääntö miten tienkunnossapito töitä tekevä ajoneuvo pitää ohittaa.

Tesla joka tapauksessa, valkoinen. Näin vain taustapeilistä vilauksen kun olin kääntynyt pois.
Oliko se joku Teslan kolmosen vuosikerta missä valot häikiä tuoreempia enemmän, siis jos kyse oli siitä tienpinansta ja autojen korkeussuhteista.
 
En koko videota katsonut, mutta eiköhän melkein jokainen täällä kirjoittava törmää juuri tällaisiin tapauksiin päivittäin tai viikottain ja vain suhteellisen pieni osa tulee kerrottua täällä. Suurin osa niistä varmasti unohtuu hetken päästä, mutta koko ketjun idea kun on keskustella ärsyttävistä tekijöistä liikenteessä, niin en oikein tiedä, mitä virkaa tällä ketjulla sitten olisi, jos niistä ei keskustelisi. Jos siis itse kirjoitan, että vitutti tänään sulkuviivan päältä ilman vilkkua kaistaa vaihtanut kuski, ei se missään nimessä sitä tarkoita, että olisin tilanteen jälkeen tuntikaupalla angstannut ja kotona heitellyt astioita seinille.

Videon kuvaajalla oli kyllä töötti hyvin herkässä ja siitä olen samaa mieltä, että jos tällä tavalla jokaiseen ei-optimaaliseen suoritukseen liikenteessä reagoi töötillä ja kiroilulla, niin eniten se rasittaa itseään. Puoliväliin mennessä ehkä ainoa tööttäämisen arvoinen tilanne oli mielestäni toi Munkkivuoren kohdilla sulkuviivan päältä kiilannut musta Yango.

Kohdassa 1:10:



... tämä videokameroiva "kotipoliisi" vielä ihan itse toimi kusipäisesti; vaihtoi kaistaa pieneen väliin ja heti jarru pohjaan. Arvaten jos olisi itse tuollaisen kaistanvaihdon "kohteena" (edellä ajava toimisi noin) niin päätyisi tämän kameraan.

Ylipäätään se, että soittaa räikkää (tööttiä) edellä ajavalle eikä näe, että se koko ongelman ydin ajaa siellä edellä ajavan edellä = kertoo siitä miten pinna kireällä tämä(KIN) tyyppi tuntuu liikenteessä olevan.
 
Mitähän tapahtuisi tuon aiemman videon kuvaajalle tai oikeastaan hänen aivoverenkierrolle, jos joutuisi tähän tilanteeseen:



Siinä Suomenkin teiltä hyvin tuttua tapakouluttajaa saattaa hävetä.

Niin ja perusärsytykset taas tai isoin. Kaksikaistaisesta tiestä tulee täällä maaseudulla 1,5 kaistainen. Eli ajetaan lumiurien mukaan mutkat jne, ei oikean tien leveyden mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tapahtuisi tuon aiemman videon kuvaajalle tai oikeastaan hänen aivoverenkierrolle, jos joutuisi tähän tilanteeseen:



Siinä Suomenkin teiltä hyvin tuttua tapakouluttajaa saattaa hävetä.

Niin ja perusärsytykset taas tai isoin. Kaksikaistaisesta tiestä tulee täällä maaseudulla 1,5 kaistainen. Eli ajetaan lumiurien mukaan mutkat jne, ei oikean tien leveyden mukaan.
Itse oisin varmaan tarjonnut pusun takakulmaan viimestään ton brake checkin kohalla. Ton ekan manööverin vielä kerkee väistämään mutta toista pysäystä vaikea ennakoida.
 
Tää ei oo kyllä terveelle ihmiselle normaalia käytöstä. Olis kiva, kun joku sais näitä videolle kertomaan ihan omin sanoin, että mitä siellä korvien välissä oikein liikkui.
Ei siinä tapahdu muuta kuin että kyseinen henkilö ei osaa käsitellä omiin virheisiin liittyviä tunteita ja näkyy tällaisenä käytöksenä. Häpeän ja pahoittelurefleksin sijaan siirrytään syyttämään toista osapuolta mielessään ja se johtaa tuohon sekoiluun. Kotona saattaa miettiä että "vittu mikä mulkku se torvensoittaja oli" ja kaikki on oikeutettua.

Ihan turha odottaa että tuo henkilö osaisi tuota itse purkaa sanoiksi...
 
Kohdassa 1:10:



... tämä videokameroiva "kotipoliisi" vielä ihan itse toimi kusipäisesti; vaihtoi kaistaa pieneen väliin ja heti jarru pohjaan. Arvaten jos olisi itse tuollaisen kaistanvaihdon "kohteena" (edellä ajava toimisi noin) niin päätyisi tämän kameraan.

Ylipäätään se, että soittaa räikkää (tööttiä) edellä ajavalle eikä näe, että se koko ongelman ydin ajaa siellä edellä ajavan edellä = kertoo siitä miten pinna kireällä tämä(KIN) tyyppi tuntuu liikenteessä olevan.
Hyvä merkki siitä Haagan liikenneympyrästä miksi se on ihan perseestä. Veikkaisin, että sekä merssu että taksi sekoilivat ihan puhtaasti sen takia, että arpoivat mihin mennä. Toki en ehkä olisi nyt merssuna siihen ympyrään pysähtynyt viittoja lukemaan, mutta... Kuvaaja oli kyllä ihan torvi.
 
"minä minä asenne"


Kumpi tässä oli "minä minä"?

EDIT:
Selvennettäköön että mielestäni molemmilla olisi ollut parannettavaa tuossa, mutta toisaalta ainoastaan myöhemmin kaistaa vaihtava oli se joka oli vaihtamassa kaistaa toisen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Se jääköön videonkatsojan tulkittavaksi ;)

Toyota kuski on selvästi tottunut siihen että tilaa tulee kun pitää tarpeeksi kauan vilkkua päällä.
 
Onhan se ärsyttävää, että geneerinen tojotamummeli on vaihtamassa erkanemiskaistaa eteen myöhemmin kuin mitä itse sen valitsit, mutta kyllä tämmöisessä lumimyräkkäkelissä mitä nyt pk-seudulla on pari päivää ollut (myös videon 13.12) on melko idioottimaista leikkiä tuolla tavalla mitä "Tuittupää" tekee.

Jokainen tavallaan, mutta juuri tuollainen meininki aiheuttaa niitä aivan turhanpäiväisiä "peltikolareita" näin hankalassa ajokelissä.
 
Se jääköön videonkatsojan tulkittavaksi ;)

Toyota kuski on selvästi tottunut siihen että tilaa tulee kun pitää tarpeeksi kauan vilkkua päällä.

No niinhän se toimivassa liikenteessä yleensä toimii. Vilkku päälle ja odotetaan tilaa.

Tässä takana oleva heikkohermo päätti ohittaa oikealta, ja hieman myöhässä reagoinut tojotakuski viestitti kyllä aikeensa silti hyvin. Tuittupää ei tätä hyväksynyt, vaan kuolemaa halveksien päätti kiihdyttää, ja aiheuttaa vaaratilanteen, jolla säästi matka-aikaa alle 2 sekuntia. Klassinen tilanne, jossa kanssa-autoilijan aika pieni haparointi muka oikeuttaa vaarantamaan kaikkien turvallisuuden.

Toyotakuskin töpeksintäluku 0-100 asteikolla n. 25, ohittajan töpeksintä n. 90.
 
No niinhän se toimivassa liikenteessä yleensä toimii. Vilkku päälle ja odotetaan tilaa.

Tässä takana oleva heikkohermo päätti ohittaa oikealta, ja hieman myöhässä reagoinut tojotakuski viestitti kyllä aikeensa silti hyvin. Tuittupää ei tätä hyväksynyt, vaan kuolemaa halveksien päätti kiihdyttää, ja aiheuttaa vaaratilanteen, jolla säästi matka-aikaa alla 2 sekuntia.

Toyotakuskin töpeksintäluku 0-100 asteikolla n. 25, ohittajan töpeksintä n. 90.
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin

C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.

D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
 
Täysin idioottihan tuo kuvaaja on. Kiimassa vetää siihen väliin vaikka selkeästi olisi pitänyt jo useita autonmittoja ennen ongelmaa ymmärtää, että toinen siihen on varovasti tulossa. Vilkku ja varovainen siirtyminen alkoi samoihin aikoihin. Vähän myöhäiseen se toyolla jäi, mutta eipä asfaltilta pöllylumelle ole mitään järkeä jyrkkää tulokulmaa edes käyttää.

e: Toyolla oli ihan sama vauhti kuin kuvaajallakin, kunnes molemmat jarrutti rinnalla, kun kuvaaja oli aiheuttanut täysin turhan tilanteen.
 
Selvennettäköön että mielestäni molemmilla olisi ollut parannettavaa tuossa, mutta toisaalta ainoastaan myöhemmin kaistaa vaihtava oli se joka oli vaihtamassa kaistaa toisen päälle.
Se auto ylitti kaistaviivan paljon ennen kuin kuvaaja oli rinnalla ja vilkku oli ties miten pitkään päällä jo ennen sitä. Kuvaaja olisi saanut kaivaa lompakkoaan, tuossa ei tullu yhtään päälle vaan estettiin kaistanvaihto sellaisen jo alettua.

e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
1702478721468.png
 
e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
1702478721468.png

Tässä selkeä kuva tilanteesta jossa käytännössä ajetaan ja jo peräkkäin erkanemiskaistalla, molempien poistuessa kaistalle hyvällä turvavälillä, molempien tietäessä kuvan mukaisen tilanteen jatkuvan. Tämän hetken jälkeen ongelmat alkoivat kuvaajan aloittaessa mielenosoituksensa. Kuvaajalta yksiselitteisesti kortti pois, tsiisus mikä vatipää.

Edellä hidastelevä saa ärsyttää, mutta ei jumankauta kenenkään hidas ajovauhti saa ärsyttää niin paljoa että tuossa kelissä yritetään väkisin pientareen kautta oikealta ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 068
Viestejä
4 623 091
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom