Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kehäteillä ei ole ohituskaistoja ollenkaan, oli se sitten tyhjä tai täynnä autoja.Tosiaan stadin sisääntulo- ja kehäteillähän ei ruuhka-aikaan ole mitään ohituskaistoja, jos on kahden-kolmen kaistan täydeltä autoja. Jossain perä-köyriössä asiat sit erikseen.
Nimenomaan. Ja samalla periaatteella noi sisääntulotiet ruuhka-aikaan käytännössä toimii. Enhän mä nyt aja oikeaa kaistaa ja aina rampin tullessa vastaan tunge väkisin keskelle tai vasemmalle kaistalle välttääkseni joutumasta rampille. Esim Kehä kakkosen ja ykkösen kohdalla usein liki seisoo kaksi oikean puolimmaista kaistaa iltapäivällä Stadiin päin, jos aikoo ajaa niistä liittymistä ohi niin hittoako sitä koukkimaan vasen-oikea-väliä ihan formalapelinä.Kehäteillä ei ole ohituskaistoja ollenkaan, oli se sitten tyhjä tai täynnä autoja.
Vasemmalta kaikki kuitenkin pääsääntöisesti kiltisti pyrkii ohi ja tiedät sen hyvin itsekin. Nopeuserot kaistojen välillä ovat yleensä huomattavia. Yli neljäkaistaiset ovat toki oma villi läntensä ja liikennevirrat riippuu paljolti ko. kohdilla olevista liittymistä.Tosiaan stadin sisääntulo- ja kehäteillähän ei ruuhka-aikaan ole mitään ohituskaistoja, jos on kahden-kolmen kaistan täydeltä autoja. Jossain perä-köyriössä asiat sit erikseen.
Tämä ei mitenkään poista sitä faktaa, että sinun käytös johti tuollaisen tilanteen syntymiseen. Ihan oman turvallisuudenkaan kannalta ei ole mitään järkeä provota toisia tahallaan. Oikealla kaistalla saa ajaa todella rauhassa. Vasemmallakin menee hyvin, kun ei jää tulpaksi joko ajamalla kovempaa tai väistämällä tarvittaessa.Lisäksi toi koukkiminen oikealta ohi, takas vasemmalle keulaa hipoen ja seuraavan auton edestä oikean kaistan yli rampille ei kyllä etenkään talviaikaan sujuvoita liikennettä pätkääkään. Tai pääseehän sillä sinne rampille roikkumaan seuraavan ”hidastelijan” perään.
En vielä ole kohdannut kylttiä missä määrättäisiin 110 km/h ruuhka-aikana tai muutenkaan miniminopeudeksi satasen alueella. Kai se kyltti on jossain Audin kojelaudassa sit…
Jos ollaan siinä tarinassa missä pakukuski saavuttaa edelläajavaa jonoa, on 100-300 metrin päässä jonon päätä 80 tai satkun alueella. niin lähinnä kuullostaa taitavalta kuskilta jos viimeistään siinä vaiheessa ennakoi asiaa.Ei tainnut ihan parista sekunnista olla kyse, jos se toinen auto ehti vielä sinun eteesikin kaikkien peliliikeiden jälkeen. Kokemuspohjaisesti 99,99% autoista myös odottaa hetken kiltisti ennen mitään hasardia toimenpidettä. Mutta lyhyt vastaus on kyllä, älä aja ruuhkassa alle rajoituksen ilman syytä. Toimintasi on ihan samaa töpeksimistä kuin punaisiin valoihin hiljakseen rullailijoilla, jotka samalla epähuomiossa blokkaa pitkäksi aikaa pääsyn ryhmittymään kääntyvien kaistalle.
Hyvä pointti kyllä. Monissa tapauksissa oikein ja hyvin ajaminen on eri asioita. Ja ihmiset painottavat näitä eri tavalla sekä kykyjensä, että oikeuskäsityksensä mukaan.Kvarkin oppositio vaikuttaa olevan oikeinajajia, Kvarkki vaikuttaa sen sijaan osaavan ajaa.
Tämähän on perinteinen ns. turboaudin ajotapa. Kun liikenteessä ei ole ketään muuta kuin minä itse, on kiva paskoa liikenne.Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.
Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.
Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
Saako kysyä, onko minkä verran kilometrejä sinulla takana, minkälaisella kalustolla?Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.
Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Ei tosiaan pitäisi olla väliä, vaikka jatkaa rauhassa bussikaistaa jonkin hetken, mutta vielä hauskempaa toi sekoilu on niillä osuuksilla, joissa ei edes ole bussikaistaa. Pari iltaa sitten sitten liityin Omenasta Länsiväylälle Hankoa kohti, ja edessä oleva alkuun kyllä kiihdytti kohti 80 km/h, mutta heti viereisen kaistan katkoviivojen alettua löikin jarrut ja hidasti hyvin jyrkästi, koska halusi just metrilleen siinä liittyä sinne Länsiväylän sekaan, vaikka tätä liityntäkaistaa olisi jatkunut aivan hyvin Suomenojalle saakka. En tiedä, mikä logiikka on juuri siinä usein ruuhkaisimmassa kohdassa väkisin viedä se auto muiden sekaan.Ei kai sitä nyt voinut vielä mutkassa painaa kaasua, että ei lähde lapasestaNoita "unisia" kyllä näkee silloin tällöin, heräävät taajamanopeuden loppumiseen vähän myöhässä. Bussikaistalta pois "hätä" on myös tuttu ilmiö, poliisi voi olla jokaisessa puskassa (joskus ne taitaa näitä kyllä ihan oikeastikin kytätä, mutta ei ns. perusliittymissä).
Noin 3 miljoonaa. Joista suurehko osa raskaalla kalustolla. Siellä tuota ennakointia eniten oppii.Saako kysyä, onko minkä verran kilometrejä sinulla takana, minkälaisella kalustolla?
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.
Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.
Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Etkö ottanut huomioon sijaintia? Ei Oulussa kukaan osaa ajaa kiihdytyskaistoilla ja jos sitä ei osaa ennakoida, niin kuuluu itsekin niiden osaamattomien joukkoon.Jos sata autoilijaa osaa käyttää kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen ja yksi ei, kuka on se ongelman aiheuttaja.
Sama kuin nämä kehillä ajavat ameebat joiden on pakko ajaa vasenta kaistaa samaa vauhtia oikean kaistan kanssa, 10km/h alinopeutta ja varuiksi vielä jarrutellaan kameran kohdalla!![]()
Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Jos suojatiellä tuo käy ja itse poljet eikä ole pyörätien jatkeeksi merkattu niin ei tarvii edes ihmetellä miksi autoilijat meinaa ajaa päälle kun olet itse väistämisvelvollinen.Erittäin hyvä näkyvyys. Ajan noista paikoista usein autolla, eikä ole mitään ongelmia havaita pyöräilijöitä. Autoilijan kannalta näkyvyys on ehkä hieman rajattu, jos pää kääntyy vain oikealle.
Onko useinkin semmon suoritusolo liikenteessä ajaessa? Ootko vaikka Dirt Rallya tai My Summer Caria kokeillut vaihtoehtona?Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.
Onko useinkin semmon suoritusolo liikenteessä ajaessa? Ootko vaikka Dirt Rallya tai My Summer Caria kokeillut vaihtoehtona?
Näitä riittää. Yleensä jos esim. Poikkimaantiellä, Kainuuntiellä tai Kuusamontiellä havaitsee valoista ns. "höyryveturikiihdytyksiä" tekeviä ja jopa reilusti alle rajoituksenkin ajavia kuskeja, niin yllätys, suunta on jostain syystä usein moottoritielle. Sitten kun joutuu tällaisen taakse tai jopa parin kolmenkin auton päähän rampille, saa varautua aina lähestulkoon mihin tahansa.Ei minulla ollut ongelmaa. Väistin skodaa ja fordia niinkuin lain mukaan minulla oli velvollisuus väistää. Seurasin tilannetta kokoajan. Kiihdytin sitten fordin perään odottamaan, että pääsemme yhdessä skodasta ja Teslasta ohi.
Tarina kertoo lähinnä Teslakuskin sekoilusta ja miten hän oli aiheuttaa onnettomuuden. On minullakin miljoona kilometriä alla, henkilöautoilla pelkästään ja Oulun kaupungin alueella.
Vaikuttaa textaamiselta, tai sitten voi liittyä siihen kun Teslassa on ihan kaikki toiminnot kätketty julmetun kosketusnäyttövalikkohärdellin taakse.Kaakkurin rampista pohjoisen suuntaan. Kiihdytys kun ei alkanut edes mutkan jälkeen pitkään aikaan teslalla.
120 km/h yleensä, mutta jos takana paljon muitakin ja lyhyt ohituskaista, saatan polkaista 150 km/hIhan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Nokitan, kehä II:llä joku neropatti veto oman auton mittariin mukaan 52 eli about 48 ja poliisin tutkalla 45Juu tänään oli vähän enempi tullut lunta maahan niin johan köröteltiin 60km/h @ 80km/h rajoitusalueella Lahden uutta kehätietä. Varmaan autossa jotain vikaa tai kesärenkaat/pohjoismaiset "kitkat" alla. Suoralla tasaisella tiellä piiiitkä jono tuon takia.
Tuota valojen vilkuttelua en ymmärrä. Siis jos ohittaja ei tehnyt ohitusta sulkuviivojen kohdalla, tai aiheuttanut vaaratilannetta kenellekään, niin miten se on tältä ohitettavalta pois? En vaan käsitä. Joku vastaavissa tilanteissa vilkutteleva voisi valistaa tyhmempää (minua).Joo oli kans tämmöinen köröttelijä edessä no ajattelin etten ohita kun ei ole kiire. No sitten menin ohi kun mentiin 30-35 viidenkympin alueella ja ei oikein muita autoja. Ja alkoi valojen vilkuttelu
Näitä on ns. mielenkiintoista kohdata peräkärryn kanssa, kun sieltä tullaan mutkan takaa vastaan niska kyyryssä vasemman puolen renkaat keskiviivan päällä, ellei jopa ylikin. Todella yleinen tapa tuolla vähän syrjemmällä. Ja soratieosuuksilla myös kesäaikaan.Se on talvi taas.
Maantiet senkun kapenevat, kun jengi ajaa keskiviivaa hipoen. Puolet ajattelemattomuuttaan, välinpitämättömyyttään tai - ehkäpä ihan vaan tyhmyyttään - ja toinen puoli siksi, ettei sinne yli metrin leveän tienreunan >10 cm paksuun lumipatjaan moni rohkene enää mennä kyntämään uraa maantienopeuksilla.
Mutkissa näkyy paljaat keskiviivat, kun ajetaan keskellä tietä. Formulaverta suonissa?
Aamulla vein lasta kouluun, tällainen kuvailemasi lumipelkoinen Golf kuski ryhmittyi 4-kaistaisessa risteyksessä yli renkaan leveydeltä viereiselle kaistalle. Koska hänen vasemmalla puolella oli tallaamatonta lunta. Olisin melkein mahtunut ohi sieltä.Joka kerta kun tulee pikku lumipyry niin osa autoilijoista laskevat nopeutta oikein reippaasti. Itse sen sijaan pääsisin iha normaalia nopeutta etenemään sen enempää hidastelematta. Noh oikealla asenteella ja adaptiivisella vakkarilla selviää aika hyvin hermot. Sitä vaan mietin kun ollaan Suomessa ja pohjoisessa valtiossa jossa pohjoiset olosuhteet mutta silti tulee yllätyksenä keli joillekin.
Kai se on sitten osittain autosta ja rengastuksesta kiinni, osa kun ei panosta autoon sitten tippaakaan vaan pienellä kinnerillä ajellaan halvimmilla renkailla helvetin huonoilla valoilla.
Pyrin kiihdyttämään niin paljon, etten ole tulppana takana tuleville. 130 on lähes aina riittävä, useimmiten riittää alempikin nopeus. Tilanteen mukaan siis, tottakai.Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Itseasiassa monesti aura tuntui vain pahentavan tilannetta, ainakin PK-seudulla. Jäisissä urissa tiesi mitä odottaa mutta noilla auratuilla mutta silti jäisillä pomppuisilla ja täristävillä paskoilla oli kyllä niin arvaamatonta tuo pito vs puhtaaseen lumeen tai jäähän että olisin mieluusti ottanut ne hoitamattomat tiet vs auratut. Parissa kohtaa tuntui että auto tärisee kappaleiksi ja toisaalta parissa kohdassa oli ensin pirusti pitoa jonka jälkeen ei ollut yhtäkkiä pitoa yhtään kun aura olikin saanut sen sohjon pois vs lanattua sen tiukasti pakatuksi lumeksi ja jääksi. Liikenneympyrä=ohjaus tapahtui kaasulla ratin sijaan, motarin liittymät joissa yhtään kulmaa=parempi jarruttaa 30kmh jos haluat että auto taittuu seuraavassa mutkassa ja silti joutui pahimmillaan repimään känkällä poikittain kun ratti ei tehnyt mitään (meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan vaikka jarruttelin jo enemmän kuin hyvissä ajoin rampin päässä olevaan 90 asteen mutkaan). Tuo kyllä herätti ihmetystä kun jengi ajeli uusilla autoillaan ihan miten sattuu ja ajautuivat viereisille kaistoille, jäivät paikoilleen tai olivat niin perkeleen varuillaan kun itse "uskalsin" ajella kuin normaalisti mutta lisänä huomioin kelin vaatimat lisähaasteet kuten vallit, syvä lumi, jää ja se ettet päässyt aina paikoiltaan ilman että perä heittää johonkin suuntaan....Täällä satanut melkein 30cm vuorokauteen ja kyllä tuolla liikenteessä aika rauhakseen mentiin. Kaikilla säilyi maltti ja en nyt yhtään idioottia tavannut.
Ajoin siis kahteen otteeseen valtatietä 30km täällä itäisessä Suomessa ja jonnii verran kaupungilla/lähiöissä.
Hyvä kanssa autoilijat
Ajattelin vaan että väliin tämmöinen pieni kannustus ettei kaikki ole ihan paskaa.
edit. Joo siis näin kyllä muutaman näitä köröttelijöitä mutta eipä tuo minua haitannut. Ajaa kuin uskaltaa. Aika puurossa oli risteysalueet jne. kun ei nuo aurat ihan vissiin pysy perässä tällä sateella.
Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan
Niin no se on sanottava, että noita sun mainitsemia tapoja käsijarrusta ja kaasulla ohjaamisesta ei varmaan ihan älytön osa kuljettajista tiedä. Tällöin on ihan toivottavaa, että ajaa ehkä korostetun rauhallisesti, jos se ajaminen ei ole yhtä itsevarmasti hanskassa.Itseasiassa monesti aura tuntui vain pahentavan tilannetta, ainakin PK-seudulla. Jäisissä urissa tiesi mitä odottaa mutta noilla auratuilla mutta silti jäisillä pomppuisilla ja täristävillä paskoilla oli kyllä niin arvaamatonta tuo pito vs puhtaaseen lumeen tai jäähän että olisin mieluusti ottanut ne hoitamattomat tiet vs auratut. Parissa kohtaa tuntui että auto tärisee kappaleiksi ja toisaalta parissa kohdassa oli ensin pirusti pitoa jonka jälkeen ei ollut yhtäkkiä pitoa yhtään kun aura olikin saanut sen sohjon pois vs lanattua sen tiukasti pakatuksi lumeksi ja jääksi. Liikenneympyrä=ohjaus tapahtui kaasulla ratin sijaan, motarin liittymät joissa yhtään kulmaa=parempi jarruttaa 30kmh jos haluat että auto taittuu seuraavassa mutkassa ja silti joutui pahimmillaan repimään känkällä poikittain kun ratti ei tehnyt mitään (meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan vaikka jarruttelin jo enemmän kuin hyvissä ajoin rampin päässä olevaan 90 asteen mutkaan). Tuo kyllä herätti ihmetystä kun jengi ajeli uusilla autoillaan ihan miten sattuu ja ajautuivat viereisille kaistoille, jäivät paikoilleen tai olivat niin perkeleen varuillaan kun itse "uskalsin" ajella kuin normaalisti mutta lisänä huomioin kelin vaatimat lisähaasteet kuten vallit, syvä lumi, jää ja se ettet päässyt aina paikoiltaan ilman että perä heittää johonkin suuntaan....