Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yllätyn jos toi honda autoilija ei ollut aineissa. Eilen oli myös perus setti tuli auto 10-15m päässä varmaan 30 kilsaa ja tietty oli tuli pitkiä tyhjiä suoria. Ja no ohituskaistoilla sitten suoraan eteen ja ajamaan hiljempää mitä menin. Ajoin siis koko ajan vakkari päällä.
 
Ärsytin vissiin kiireistä tukkimalla väkisin ja liian hitaasti vasemmalle moottoritiellä. Oikea kaista on puoliksi suljettu, joten aloin vaihtamaan vasemmalle, mutta aikeet oli peruttava, sillä vielä hetki sitten pienenä valopilkkuna takapeilissä ollut auto oli enää 50 metrin päässä ja hetkeä myöhemmin rinnalla, vaikka olin vielä kiinni kaistaviivassa. Minulla oli nopeutta 100 km/h, ohittajalla vähintään 140, todennäköisesti enemmän.
 
En ymmärrä noita, jotka tulevat hiillostamaan ohituskaistalle perseeseen kiinni varsinkin, jos edessä on vielä jonoa. Kerran ajoin Helsinkiä kohti ja ohituskaistalla oli pitkä autojono, mutta se veti kuitenkin ihan hyvin. Olin itse jonon viimeinen. Bemari tuli ihan perseeseen kiinni vilkuttelemaan valoja. Hetken kuluttua se koukkasi aivan pienestä välistä oikealta ohi, meni hiillostamaan hetkeksi edelläni ajavaa ja ohitti taas oikealta. Välittömästi tämän jälkeen koukkasi ohituskaistalta oikealla kaistalla ajavan edestä poistumisrampista pois. Ihan kuin jonon olisi jonon takimmaisina ajavien vika, että se ohituskaista ei nyt vedäkään 150 km/h 120-alueella ja bemarikuskia ärsyttää. Harmi, kun ei ollut kojelautakameroita eteen ja taakse.

Ymmärrän, jos vituttaa se, että joku ajaa jatkuvaa alinopeutta ohituskaistalla, eikä älyä vaihtaa oikealle. Näitä näkee silloin tällöin ja yleensä on tarvinnut vain pysyä oikealla kaistalla vakkari päällä, niin on päässyt laillisesti näistä ohi. Olen nähnyt peräti saman Toyotan ajavan kahdesti koko Vaajakosken motarin ohituskaistaa pitkin ilman aikomustakaan ohittaa ketään. En tiedä, onkohan autokoulun opit unohtuneet.

Se tosin ärsyttää enemmän, jos ohituskaistalla pitää ohittaa rekkoja, mutta arkaillaankin kaasun kanssa ja käytetään koko ohituskaista siihen, että itse juuri ja juuri ehtii näistä ohi. Tällöin takana tulevat eivät ehdikään rekkojen ohi ja joutuvat ryhmittymään takaisin tiukkaan väliin. Kerran Chrysler ohitti minut juuri ennen ohituskaistaa, kun pidin hyvää turvaväliä edellä ajaviin rekkoihin lentävän kuran takia. Ohitus kesti ikuisuuden ja Chrysler ryhmittyi aivan eteeni heittämään kuraa tuulilasille. Kun pitkä 2km ohituskaista alkoi, kaasupoljinta ei löytynytkään ja Chrysler ohitti kahdesta edellä ajavasta rekasta taas hitaaaaaasti vain toisen ja käytti siihen melkein koko ohituskaistan. Itse en aikonut jäädä räntäkurapaskakelillä kahden rekan väliin ja onneksi suht ripeällä autolla ehti juuri ja juuri vielä Chrysleristä ja etummaisesta rekasta ohi.
 
Toihan on Stadin sisääntuloväylillä ihan arkipäivää, että se 90-105 km/h ei riitä saksalaisvalmisteisilla ajaville vaan perseessä pitää roikkua vasemmalla kaistalla. Ja nimenomaan ihan riippumatta siitä kuinka pitkä letka muita autoja siellä edessä on.

Just tänään joku Audi ajoi Tuusulanväylällä niin lähellä että ei enää pakun sivupeileistä näkynyt. Mun edessä ruuhkajono lähestyi muutaman sadan metrin päässä, vaikka itsellä vauhtia olikin vähän alle sallitun. Ja se oikea kaista tosiaan ihan täynnä, niin en sinne ollut tunkemassa kerran tiesin ajavani ohi kaikista liittymistä ihan tien päätyyn asti.

Audi veti sitten mielenosoituksellisesti formulatyyliin liki kaistojen välissä oikealta ohi, ja pari sataa metriä myöhemmin rynni väkisin oikean kaistan yli Tammiston rampille. 10 pistettä ja toivottavasti ruttaat sen lootasi johonkin rampin kaiteeseen.
 
Se perkeleen kyvyttömyys polkea sitä kaasua rampeilla... Otan auton kiinni rampilla (ajoi niin hitaasti että välin jättäminen olisi vaatinut melkein pysähtymistä), liittymäkaistalle lähdetään mutta kaasupoljin on yhä hukassa, liittymäkaistan loppu alkaa jo uhkaavasti lähestyä ja itse voisin ampua edellä menevän ohi vasemmalle kaistalle ajaen silti juuri ja juuri rajoitusten mukaan... Mitä pirua tuossa nyt sitten tekisi, vetää rampilla aiemmin pysähdyksiin jotta sankari ehtii edelle, runtata kaasu pohjassa ohi ennen kaistan päättymistä vai liittyä 80 rajoitukselle 50kmh...
 
Montako kertaa voit ohittaa saman pakettiauton ajaessasi Tampere - Helsinki väliä vakionopeudensäätimellä 105km/h mittarissa?

Seitsemän... Siis oikeasti seitsemän kertaa tuolla matkalla piti tulla takaa ohi ja hetken päästä taas unohtaa kaasupolkimen olemassaolo. Ja ohittaessa ei edes malttanut mennä kokonaan vasemmalle kaistalle asti vaan piti ajaa renkaat vielä oikean kaistan puolella, pelottikohan vasemmalla pientareella ollut 3cm loskakerros. Eteen kokonaan oikealle kaistalle palattiin luonnollisesti noin 5m päähän keulasta. Kuskina näytti kyllä olevan iäkkäämpi henkilö Karjala lippis päässään.
 
Täälläkin iski perseeseen tarrautuja kun köröttelin 83 todellista. Ohituskaistan tullen hidastin rauhassa 65:een ja mielenrauhani palasi kun lammas ohitti ja jatkoi etsien seuraavaa veturia jota seurata. Loput 20km sain ajaa taas nautinnollisessa yksinäisyydessä. Toisinaan taas, mikäli ei ole liiemmin liikennettä, nostan nopeutta seuraten milloin turvaväli alkaa kasvamaan. Yleensä 40 ylinopeutta alkaa piisaamaan mutta tämänpäiväinen ratkaisu on joka kerta parempi.
 
Toihan on Stadin sisääntuloväylillä ihan arkipäivää, että se 90-105 km/h ei riitä saksalaisvalmisteisilla ajaville vaan perseessä pitää roikkua vasemmalla kaistalla. Ja nimenomaan ihan riippumatta siitä kuinka pitkä letka muita autoja siellä edessä on.

Just tänään joku Audi ajoi Tuusulanväylällä niin lähellä että ei enää pakun sivupeileistä näkynyt. Mun edessä ruuhkajono lähestyi muutaman sadan metrin päässä, vaikka itsellä vauhtia olikin vähän alle sallitun. Ja se oikea kaista tosiaan ihan täynnä, niin en sinne ollut tunkemassa kerran tiesin ajavani ohi kaikista liittymistä ihan tien päätyyn asti.

Audi veti sitten mielenosoituksellisesti formulatyyliin liki kaistojen välissä oikealta ohi, ja pari sataa metriä myöhemmin rynni väkisin oikean kaistan yli Tammiston rampille. 10 pistettä ja toivottavasti ruttaat sen lootasi johonkin rampin kaiteeseen.
Tää sun juttus kuulostaa samalta kuin soittaisit suutasi nakkikioskilla joka su-aamuyöllä ja tulisit sit avautumaan kuinka ikävää on aina sunnuntaisin herätä nenä poskella. Alinopeutta vasuria koko matkan halaten, edessä satoja metrejä tilaa ja myös oikealla tilaa niin paljon, että siitä mahtui kaveri ohi. Ruuhka-aikana pk-seudulla. Ei varmaan ollut yllätys, että löysit kaverin, jolla paloi hermot sun toimintaan? Täysin ennustettava lopputulos, kun tekosi oli mallisuorituksen luokkaaa vasemman kaistan tulppaamisesta.

Boldattuko on se sun tekosyy, jolla oikeutat itsellesi tahallisen hermoheikkojen ärsytyksen? Juuri tässä nimenomaisessa tapauksessa kaveria varmaan ärsytti, kun olisit voinut ajaa sen jonon normaalia nopeutta jo aeimmin kiinni, niin hän olis päässyt siihen Tammiston liittymään ilman turhaa hidastelua.
 
Tänään taas Kehä 3 Honda-kuskilla hermo pinteessä, väljä jono oikealla kaistalla matelee sen 80 mittarinopeutta, ajan vasenta kaistaa 95 mittarissa kunnes takana alkaa ajovalot vilkkua.

Jatkan matkaa rauhassa välittämättä mitä takana tapahtuu ja seuraavaksi tullaan oikealta ohi suurielkeisesti torvi pohjassa ja 50cm päästä keulasta eteen ja avataan oikein ikkuna ja näytetään keskisormea :facepalm:
Kehä 3 myöskin tänään hämmentävä ratkaisu taksikuskilta. Vasemmalta kaistalta itseni eteen ja jarrut pohjaan. Aavistuksen verran yllätti ratkaisu siinä vaiheessa.
 
Se tosin ärsyttää enemmän, jos ohituskaistalla pitää ohittaa rekkoja, mutta arkaillaankin kaasun kanssa ja käytetään koko ohituskaista siihen, että itse juuri ja juuri ehtii näistä ohi. Tällöin takana tulevat eivät ehdikään rekkojen ohi ja joutuvat ryhmittymään takaisin tiukkaan väliin. Kerran Chrysler ohitti minut juuri ennen ohituskaistaa, kun pidin hyvää turvaväliä edellä ajaviin rekkoihin lentävän kuran takia. Ohitus kesti ikuisuuden ja Chrysler ryhmittyi aivan eteeni heittämään kuraa tuulilasille. Kun pitkä 2km ohituskaista alkoi, kaasupoljinta ei löytynytkään ja Chrysler ohitti kahdesta edellä ajavasta rekasta taas hitaaaaaasti vain toisen ja käytti siihen melkein koko ohituskaistan. Itse en aikonut jäädä räntäkurapaskakelillä kahden rekan väliin ja onneksi suht ripeällä autolla ehti juuri ja juuri vielä Chrysleristä ja etummaisesta rekasta ohi.
Monen muun asian pystyn jotenkin ymmärtämään liikenteessä, siis monet perseilyt, että miten menee ihmisillä "hermot" johonkin ja tehdään tyhmiä hetken mielijohteesta, mutta tätä ohituskaistamatelua en vaan ymmärrä. Minut on kasvatettu huomioimaan muut ihmiset, koska kuitenkin tätä palloa tallataan kaikki porukalla. Ruokakaupassakin katson etten ole tukkeena, kun pysähdyn tien reunaan ottamaan kyytiläistä tms, katson ettei pieni pysähdykseni haittaa ketään, palautan ostoskärryt aina paikoilleen, enkä heitä roskia kadulle. Mä aina sieluni silmin näen miten nämä tyypit on niitä samoja hesepussien parkkipaikan reunaan heittelijöitä jotka matelevat maantiellä ohituskaistalla. Pari-kolme rekkaa, mutkainen tie, nopeusrajoitus satasen, ja kun se ohituskaista tulee, juuri ja juuri madellaan se oma ohitus, eikä muista autoilijoista mitään väliä. Saa sitä terveen itsekäs olla, mutta tuota hommaa en vaan tajua. Jos se ajaminen pelottaa, niin olisiko parempi antaa jonkun toisen ajaa? Toki kusipäisyyteen ei harmi kyllä oikein ole lääkettä.

Joo, eihän tämäkään maailmaa kaada, ja perille pääsee, tai lähtee sitten reilusti aikaisemmin. Onhan se silti aivan kusipäistä touhua. Liekö se itsekkyys sitten, että sallii vain itselleen sen ohituksen, että muista ei mitään väliä? Saa muut jäädä sinne rekkojen taakse. Parhaimmillaan tulee erittäin vaarallisia tilanteita kun koko jono lähtee rekkoja ohittamaan, ja tämä sankari ohittaa 92km/h sitä 90km/h kulkevaa rekkaparia, ja kun ohituskaista päättyy, siinä sitten jonon loput viisi autoa yrittävät pienessä paniikissa päästä johonkin väliin, ja rekatkin joutuvat parhaimmillaan lyömään jarrua ettei tapahdu vahinkoja.
 
Pari-kolme rekkaa, mutkainen tie, nopeusrajoitus satasen, ja kun se ohituskaista tulee, juuri ja juuri madellaan se oma ohitus, eikä muista autoilijoista mitään väliä.
Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
 
Tommy vetää siis 200 lasissa :btooth:

Jos on paljon ohittajia/ohitettavaa, niin yleensä vedän 20 yli rajoituksen, jotta ei mene päiväsakkojen puolelle.
 
Tommy vetää siis 200 lasissa :btooth:

Jos on paljon ohittajia/ohitettavaa, niin yleensä vedän 20 yli rajoituksen, jotta ei mene päiväsakkojen puolelle.
Se on varmaan kätevää mennä ohi niistä jotka ei nosta matkavauhtiaan ohituskaistalla ja jäädä sitten tulpaksi kun lasket takaisin omaan matkavauhtiisi.
 
Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Välillä tulee ajettua kieltämättä 110–115, mikäli takana on paljon muitakin ohittajia tai jos ohitettava nostaa nopeutta, vaikka olisi ennen ohituskaistoja ajellut alinopeutta tai jojoillen. Mutta muutenhan se 100 km/h riittää.
 
Kesällä mittariin 110, se on se oikea matkanopeus. Ei välähtele kamerat vielä sillä nopeudella. Tojotalla saa kuulemma laittaa 115 lasiin
 
Se täytyy sanoa että 2010 luvulla alkoi selvästi lisääntymään nää ohituskaista ongelmat. Omasta mielestä ennempää ei ollut tai todella vähän.
 
Se on varmaan kätevää mennä ohi niistä jotka ei nosta matkavauhtiaan ohituskaistalla ja jäädä sitten tulpaksi kun lasket takaisin omaan matkavauhtiisi.
Yleensähän sitä mennään siinä ohituskaistalla ohi vain sellaisista, jotka ovat estäneet sen oman matkavauhdin käyttämisen :think: Toki jos havainnointikyky on rajoittunut, niin kai joku tuostakin voi itselleen ongelman saada aikaiseksi.
 
Yleensähän sitä mennään siinä ohituskaistalla ohi vain sellaisista, jotka ovat estäneet sen oman matkavauhdin käyttämisen :think: Toki jos havainnointikyky on rajoittunut, niin kai joku tuostakin voi itselleen ongelman saada aikaiseksi.
Olet jonon kymmenes ja päättelet että kaikki edessäsi haluavat ajaa sinua hiljempaa? Tuleeko mieleen muita mahdollisuuksia?
 
Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Itse otan sen 120 melkein aina. Selviää rikesakoilla kun ne jeparit on siellä mutkan takana tutkaamasa

Tosin jos liikennettä paljon niin en lähde ohittamaan ketään. Hyödytöntä.
Esim. Vitostie pohjoiseen kesäisenä perjantaina. Adaptiivinen vakkari päälle ja musat soimaan.
 
Olet jonon kymmenes ja päättelet että kaikki edessäsi haluavat ajaa sinua hiljempaa? Tuleeko mieleen muita mahdollisuuksia?
Eiköhän tällaisessa tilanteessa siellä edessä joku muu silloin päätä mitä vauhtia ohituskaistalla mennään. Jonon ensimnäisestä kun pääsee ohi, niin siinä on hyvin seuraavaan ohituskaistaan aikaa katsoa mikä on mahdollisten edessä olevien uusi vauhti. Toki jos siinä joukossa on joku tasan rajoitus ohittelija, niin siitä olisi myös hyvä päästä ohi samantien, jos suinkin mahdollista. Vaarantaa vain muiden menemistä, kun estää turvallisesten ohituspaikkojen tehokkaan käytön.
 
Kannattaa vaan olla varma ettei se ole sivari skeida siellä perseessä kiinni.
Olen tähän henkisesti varautunut valmistautumalla liikkumaan kävellen puoli vuotta, sekä fyysisesti kuvaamalla ko. tilanteessa poliisin toiminnan videolle ihan vain sen takia että häntäkin vituttaisi
 
Eiköhän tällaisessa tilanteessa siellä edessä joku muu silloin päätä mitä vauhtia ohituskaistalla mennään. Jonon ensimnäisestä kun pääsee ohi, niin siinä on hyvin seuraavaan ohituskaistaan aikaa katsoa mikä on mahdollisten edessä olevien uusi vauhti. Toki jos siinä joukossa on joku tasan rajoitus ohittelija, niin siitä olisi myös hyvä päästä ohi samantien, jos suinkin mahdollista. Vaarantaa vain muiden menemistä, kun estää turvallisesten ohituspaikkojen tehokkaan käytön.
Oletko huomannut että kiihdytyakaistan loputtua takanasi tulevat autot ei jää jälkeen ja jos olet, minkä luulet tuon aiheuttavan?

Ihan vaan vihjeenä että kun nostat vauhtia siinä tilanteessa missä olisi tarkoitus järjestää jono etenemisvauhtien perusteella, aiheutat vain ylimääräisiä ohituksia eikä jonot purkaudu niin nopeasti.
 
Tää sun juttus kuulostaa samalta kuin soittaisit suutasi nakkikioskilla joka su-aamuyöllä ja tulisit sit avautumaan kuinka ikävää on aina sunnuntaisin herätä nenä poskella. Alinopeutta vasuria koko matkan halaten, edessä satoja metrejä tilaa ja myös oikealla tilaa niin paljon, että siitä mahtui kaveri ohi. Ruuhka-aikana pk-seudulla. Ei varmaan ollut yllätys, että löysit kaverin, jolla paloi hermot sun toimintaan? Täysin ennustettava lopputulos, kun tekosi oli mallisuorituksen luokkaaa vasemman kaistan tulppaamisesta.

Boldattuko on se sun tekosyy, jolla oikeutat itsellesi tahallisen hermoheikkojen ärsytyksen? Juuri tässä nimenomaisessa tapauksessa kaveria varmaan ärsytti, kun olisit voinut ajaa sen jonon normaalia nopeutta jo aeimmin kiinni, niin hän olis päässyt siihen Tammiston liittymään ilman turhaa hidastelua.

Yöllä mäkkärin edes on toki kaikenmailman känniääliöitä, ja samaa toki ruuhka-aikaan pk seudulla.

Voi olla että olisi vasurin tukkija, voi olla että oli taitava ennakoiva kuski. käydään jälkimmäinen.
Jos oikealla ei ole tilaa, niin sinne vaikea mennä, varsinkaan jos ei ole ryhmittymässä moneen liittymään, se ihan taitavan kuskin merkki.
Jos edessä on hitaammin etenevä jono ja sitä ennakoin sovittamalla vauhtia jo ennen minimi turvaväliä, niin se on vain taitavan kuskin tapa toimia.

Jotkut koheltajat koukkivat toki pienistä väleistä, jopa niin pienistä ettei muut huomioiva kuski edes ajattelisi sellaiseen vaihtavan, ellei aivan pakko.

Jos kyseessä oli sitten se a-vaihtoehto (kaistaa tukkiva), niin parempi olisi ajaa siellä oikealla kaistalla, tekisi hyvää liiketeen sujuvuudella kun siellä kunnon turvaväli pitävä ja omakin meno sujuisi kivasti.
 
Oletko huomannut että kiihdytyakaistan loputtua takanasi tulevat autot ei jää jälkeen ja jos olet, minkä luulet tuon aiheuttavan?

Ihan vaan vihjeenä että kun nostat vauhtia siinä tilanteessa missä olisi tarkoitus järjestää jono etenemisvauhtien perusteella, aiheutat vain ylimääräisiä ohituksia eikä jonot purkaudu niin nopeasti.
Mitä ihmettä sä nyt jankkaat? Ei ohituskaista mikään vuoronumeroautomaatti ole :D Kommenttisi kyllä selittää miksi jotkut saa tuhlattua koko ohituspätkän sen yhden ainoan tientukon ohittamiseen. Jos luet alkuperäisen kysymyksen tarkemmin, niin huomaat siinä kysytyn ohituksen aikaista nopeutta. Tunnut nyt olettavan, että kaista vedetään samalla nopeudella koko pätkä. Jos siellä kiihdytyskaistan loputtua on vielä joku perässä, niin todennäköisin syy on ollut joku tientukko minun edessä, joka on tuhlannut ohituskaistan.
 
Tää sun juttus kuulostaa samalta kuin soittaisit suutasi nakkikioskilla joka su-aamuyöllä ja tulisit sit avautumaan kuinka ikävää on aina sunnuntaisin herätä nenä poskella. Alinopeutta vasuria koko matkan halaten, edessä satoja metrejä tilaa ja myös oikealla tilaa niin paljon, että siitä mahtui kaveri ohi. Ruuhka-aikana pk-seudulla. Ei varmaan ollut yllätys, että löysit kaverin, jolla paloi hermot sun toimintaan? Täysin ennustettava lopputulos, kun tekosi oli mallisuorituksen luokkaaa vasemman kaistan tulppaamisesta.

Boldattuko on se sun tekosyy, jolla oikeutat itsellesi tahallisen hermoheikkojen ärsytyksen? Juuri tässä nimenomaisessa tapauksessa kaveria varmaan ärsytti, kun olisit voinut ajaa sen jonon normaalia nopeutta jo aeimmin kiinni, niin hän olis päässyt siihen Tammiston liittymään ilman turhaa hidastelua.
Siis miten voi ajaa alinopeutta, jos omallakin kaistalla muu liikenne tulee perä edellä vastaan? Pitäisikö mun sen 90-95 sijaan ajaa 110 (satasen alueella), että saavuttaisin edelläajavan pari sekuntia aiemmin?
 
Siis miten voi ajaa alinopeutta, jos omallakin kaistalla muu liikenne tulee perä edellä vastaan? Pitäisikö mun sen 90-95 sijaan ajaa 110 (satasen alueella), että saavuttaisin edelläajavan pari sekuntia aiemmin?
Ei tainnut ihan parista sekunnista olla kyse, jos se toinen auto ehti vielä sinun eteesikin kaikkien peliliikeiden jälkeen. Kokemuspohjaisesti 99,99% autoista myös odottaa hetken kiltisti ennen mitään hasardia toimenpidettä. Mutta lyhyt vastaus on kyllä, älä aja ruuhkassa alle rajoituksen ilman syytä. Toimintasi on ihan samaa töpeksimistä kuin punaisiin valoihin hiljakseen rullailijoilla, jotka samalla epähuomiossa blokkaa pitkäksi aikaa pääsyn ryhmittymään kääntyvien kaistalle.
 
Mutta lyhyt vastaus on kyllä, älä aja ruuhkassa alle rajoituksen ilman syytä.

Tämä on mahdotonta paristakin syystä.
1. Jos pitää turvavälin toisinkuin perälampaat, siihen 5m päähän eteen liittyvä aiheuttaa efektin että pitää hetkeksi hiljentää että saa turvavälin takaisin.
2. Ennakoiva ajotapa, jota kaikkien tulisi hyödyntää, ei mene niin että tehdään kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Se nojaa siihen että ihmiset ennakoisivat ja pitäisivät turvavälejä. Mutta minäminä kärsimättömät kuskit monesti pilaavat tämän suuttumalla mitättömistä asioista.
 
Tämä on mahdotonta paristakin syystä.
1. Jos pitää turvavälin toisinkuin perälampaat, siihen 5m päähän eteen liittyvä aiheuttaa efektin että pitää hetkeksi hiljentää että saa turvavälin takaisin.
2. Ennakoiva ajotapa, jota kaikkien tulisi hyödyntää, ei mene niin että tehdään kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Se nojaa siihen että ihmiset ennakoisivat ja pitäisivät turvavälejä. Mutta minäminä kärsimättömät kuskit monesti pilaavat tämän suuttumalla mitättömistä asioista.
Miten tämä liittyy siihen, että joku tukkii vasurin, kun edessä on satoja metrejä tilaa :rofl2: Se on kumma miten ennakointiin pyrkivät kuskit eivät tunnu kykenemään ennakoimaan omasta toiminnastaan aiheutuvaa haittaa liikenteen sujuvuudelle. Sielläkö se minäminä-peikko oikeasti piilottelee? Ei ajotyyliä voi pitää joka tilanteessa samanlaisena vaan täytyy huomioida muut. Kuten jo kirjoitin, nakkikioski-analogia sopii tähän tilanteeseen. Älä jatka toimintaa, josta ei ole muuta seurausta kuin nenä poskelle.
 
Sehän riippuu ihan tilanteesta. Kyllä satasen alueella saa mittariin ajaa ainakin sen 100 jos edellä ajavaan on 20km matkaa. Voihan sitä ennakoida kun tietää että jossain kohtaa tulee kuorma-autoa, rekkaa vastaan mutta ei sen takia tarvitse alinopeutta ajaa jos se ei ole näkyvissä. Jos sitten taas on hidas ajoneuvo näkyvissä eikä ole menossa sen ohi, niin mielummin ajaa sitä yhdeksääkymppiä ja jää vähän kauemmas että halukkaat pääsevät ohi.
 
Niin no tässä tapauksessa halukkaat ei nimenomaan päässeet ohi, kun se paska oli "parkkeerattu" ohitukseen käytettävälle kaistalle.
 
Kyllähän se vähän kyrsii, kun joku matelee vasenta kaistaa mittarin mukaan suurinta sallittua sen pari hassua km/h nopeemmin kuin oikean kaistan jono. Rationaalisesti ajatellen matka-aika ei juurikaan pitene, mutta tää onkin näitä tunnepuolen juttuja. Se kymmenenkin kilsaa tunnissa nopeempaa ajaminen tuntuu ajallisesti merkittävämmältä mitä se oikeasti on. Tai toisaalta se ajatus, että mä voisin ajaa nopeempaa, ellei toi yks idiootti "tukkis kaistaa".
 
Tosiaan stadin sisääntulo- ja kehäteillähän ei ruuhka-aikaan ole mitään ohituskaistoja, jos on kahden-kolmen kaistan täydeltä autoja. Jossain perä-köyriössä asiat sit erikseen.

Lisäksi toi koukkiminen oikealta ohi, takas vasemmalle keulaa hipoen ja seuraavan auton edestä oikean kaistan yli rampille ei kyllä etenkään talviaikaan sujuvoita liikennettä pätkääkään. Tai pääseehän sillä sinne rampille roikkumaan seuraavan ”hidastelijan” perään.

En vielä ole kohdannut kylttiä missä määrättäisiin 110 km/h ruuhka-aikana tai muutenkaan miniminopeudeksi satasen alueella. Kai se kyltti on jossain Audin kojelaudassa sit…
 
Kehäteillä ei ole ohituskaistoja ollenkaan, oli se sitten tyhjä tai täynnä autoja.
Nimenomaan. Ja samalla periaatteella noi sisääntulotiet ruuhka-aikaan käytännössä toimii. Enhän mä nyt aja oikeaa kaistaa ja aina rampin tullessa vastaan tunge väkisin keskelle tai vasemmalle kaistalle välttääkseni joutumasta rampille. Esim Kehä kakkosen ja ykkösen kohdalla usein liki seisoo kaksi oikean puolimmaista kaistaa iltapäivällä Stadiin päin, jos aikoo ajaa niistä liittymistä ohi niin hittoako sitä koukkimaan vasen-oikea-väliä ihan formalapelinä.
 
Tosiaan stadin sisääntulo- ja kehäteillähän ei ruuhka-aikaan ole mitään ohituskaistoja, jos on kahden-kolmen kaistan täydeltä autoja. Jossain perä-köyriössä asiat sit erikseen.
Vasemmalta kaikki kuitenkin pääsääntöisesti kiltisti pyrkii ohi ja tiedät sen hyvin itsekin. Nopeuserot kaistojen välillä ovat yleensä huomattavia. Yli neljäkaistaiset ovat toki oma villi läntensä ja liikennevirrat riippuu paljolti ko. kohdilla olevista liittymistä.
Lisäksi toi koukkiminen oikealta ohi, takas vasemmalle keulaa hipoen ja seuraavan auton edestä oikean kaistan yli rampille ei kyllä etenkään talviaikaan sujuvoita liikennettä pätkääkään. Tai pääseehän sillä sinne rampille roikkumaan seuraavan ”hidastelijan” perään.
Tämä ei mitenkään poista sitä faktaa, että sinun käytös johti tuollaisen tilanteen syntymiseen. Ihan oman turvallisuudenkaan kannalta ei ole mitään järkeä provota toisia tahallaan. Oikealla kaistalla saa ajaa todella rauhassa. Vasemmallakin menee hyvin, kun ei jää tulpaksi joko ajamalla kovempaa tai väistämällä tarvittaessa.
En vielä ole kohdannut kylttiä missä määrättäisiin 110 km/h ruuhka-aikana tai muutenkaan miniminopeudeksi satasen alueella. Kai se kyltti on jossain Audin kojelaudassa sit…
Niin se tarina muuttuu. Vielä viimeksi ajoit alle rajoituksen :) Pakun meikkipeiliin katsomisen paikka? Syytät muita, mutta samalla kerroit ajaneesi 90-95. Kyltin sijainnista en tiedä, mutta ei se kovin montaa päivää ota havaita mikä nopeusjakauma yleensä vallitsee milläkin kaistalla. 90-95 kerää letkaa jo oikeallakin, jos ei ole rekkoja seassa.

e: Korjaus, luin väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tainnut ihan parista sekunnista olla kyse, jos se toinen auto ehti vielä sinun eteesikin kaikkien peliliikeiden jälkeen. Kokemuspohjaisesti 99,99% autoista myös odottaa hetken kiltisti ennen mitään hasardia toimenpidettä. Mutta lyhyt vastaus on kyllä, älä aja ruuhkassa alle rajoituksen ilman syytä. Toimintasi on ihan samaa töpeksimistä kuin punaisiin valoihin hiljakseen rullailijoilla, jotka samalla epähuomiossa blokkaa pitkäksi aikaa pääsyn ryhmittymään kääntyvien kaistalle.
Jos ollaan siinä tarinassa missä pakukuski saavuttaa edelläajavaa jonoa, on 100-300 metrin päässä jonon päätä 80 tai satkun alueella. niin lähinnä kuullostaa taitavalta kuskilta jos viimeistään siinä vaiheessa ennakoi asiaa.

Lisäksi jos oikealla kaistalla ei ole tilaa väistää, niin kuullostaa osaavalta kuskilta jos ei lähde sinne tunkemaan.

Jos mennään edelleen tarinassa missä joku liimautuu konttiin ja koukkaa oikealta, tarinan mukaan ilmeisen pienen välinkautta, niin syyttävä sormi osoittaa koukkijaa, (no riippumatta pakukuskin ajotaidoista)

Tarina voi olla totta tai keksitty, ja voimme keksiä toisen tarinan.

Paku kuski ajelee vasenta kaistaa hitaammin kuin edellä menevä jono, hitaammin kuin rajoitus ja kelisallisi, oikealla kaistalla on hyvin tilaa, takaa tulee nopeampi auto, niin pakukuski junnaa menemään tietukkeena, turvavälin päässä takana tuleva vaihtaa asiallisesti kaistaa oikealle, etenee siellä turvallisesti rajoitusten mukaan ja joskus myöhemmin vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle, reilun turvavälin päästä.

Takana tulia antaa ennen omaa kaistanvaihtoa oikealle asiallisen valomerkin, varmistaakseen ettei toimenpide yllättä pakukuskia.

Jos pakukuski saa tuosta jonkin vihareaktion, niin syyttävä sormi osoittaa pakukuskia.
 
Tämän päivän VMP palkinto meni merccelin renkikuskille. Ajeli 100 todellista motarilla, meillä oli 2 sekuntia etäisyyttä. Se lähti ohittamaan rekkaa (tyhjälatu edessä) ja tiputti nopeuden mittari 90 kohdalle.
Mikä näitä avohoidokkeja vaivaa.
 
Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.

Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
 
Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.

Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
Tämähän on perinteinen ns. turboaudin ajotapa. Kun liikenteessä ei ole ketään muuta kuin minä itse, on kiva paskoa liikenne.

Jotkut ovat vain unessa ja vähälahjaisia, osa nauttii siitä. Ehkä kotona vaimo nalkuttaa tms.
 
Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.

Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
 
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Saako kysyä, onko minkä verran kilometrejä sinulla takana, minkälaisella kalustolla?
 
Olen ajamassa länsiväylällä. Edessä ja takana ei ole ketään moneen sataan metriin. Musat soi ja elämä hyvin. Näen rampilla auton, joka on kohta liittymässä selvästi hitaammin mitä itellä on mittarissa, joten tasavauhtii vaan eteenpäin ohi sen miettimättä. Olin jo ohi siis, ennenkuin katkoviivat alkoi hänelle. Nämä rampit jatkuu monissa kohdissa bussikaistana seuraavaan ramppiin asti, joten tilaa on. Hetken kuluttua tämä seinästä kimmonnu vahinko Teslassaan onkin painaa oikealta ohi ja vaihtaa parin atomin päästä suoraan eteen ja jää munimaan siihen. Kaikki mahollinen loskakurapaska peittää koko mun tuulilasin välittömästi. Ei auttanut kuin päästää kaasusta irti ja laittaa pissapoika töihin. Töötti sai ehkä syvää hierontaa myös. Hieno suoritus, mahtava kiihtyvyys, toivottavasti pääsi turvallisesti perille. :)
 
Ei kai sitä nyt voinut vielä mutkassa painaa kaasua, että ei lähde lapasesta :D Noita "unisia" kyllä näkee silloin tällöin, heräävät taajamanopeuden loppumiseen vähän myöhässä. Bussikaistalta pois "hätä" on myös tuttu ilmiö, poliisi voi olla jokaisessa puskassa (joskus ne taitaa näitä kyllä ihan oikeastikin kytätä, mutta ei ns. perusliittymissä).
 
Ei kai sitä nyt voinut vielä mutkassa painaa kaasua, että ei lähde lapasesta :D Noita "unisia" kyllä näkee silloin tällöin, heräävät taajamanopeuden loppumiseen vähän myöhässä. Bussikaistalta pois "hätä" on myös tuttu ilmiö, poliisi voi olla jokaisessa puskassa (joskus ne taitaa näitä kyllä ihan oikeastikin kytätä, mutta ei ns. perusliittymissä).
Ei tosiaan pitäisi olla väliä, vaikka jatkaa rauhassa bussikaistaa jonkin hetken, mutta vielä hauskempaa toi sekoilu on niillä osuuksilla, joissa ei edes ole bussikaistaa. Pari iltaa sitten sitten liityin Omenasta Länsiväylälle Hankoa kohti, ja edessä oleva alkuun kyllä kiihdytti kohti 80 km/h, mutta heti viereisen kaistan katkoviivojen alettua löikin jarrut ja hidasti hyvin jyrkästi, koska halusi just metrilleen siinä liittyä sinne Länsiväylän sekaan, vaikka tätä liityntäkaistaa olisi jatkunut aivan hyvin Suomenojalle saakka. En tiedä, mikä logiikka on juuri siinä usein ruuhkaisimmassa kohdassa väkisin viedä se auto muiden sekaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom