Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

mistä tiedät mistä suunnasta tulin rampille? Aika paljon olettamuksia 20 sekunnin pohjalta. Tulin jumbosta ja näin kauas lentokentän suuntaan ettei sieltä ketään tule, tottakai sinne piti katsoa koska liitynhän sille kaistalle tuossa rampin alussa, siellä taisi olla jopa punainen koska suoraan ajavilla oli vihreä. Ei ollut tarvetta niivittää pienellä vaihteella, hienosti meni tilanne suunnitellusti ketään normaalisti ajavaa häiritsemättä. Mesekuski itse aiheutti omat tilanteensa. Eipä sekään minua häirinnyt, kunhan nyt erikoisesti ohitti, onnekseen mulla ei ollut pieni pykälä silmässä, täys kiihdytys jota täällä niin kovasti suositellaan rampilla ja tila olisi mersulta loppunut..
 
mistä tiedät mistä suunnasta tulin rampille? Aika paljon olettamuksia 20 sekunnin pohjalta. Tulin jumbosta ja näin kauas lentokentän suuntaan ettei sieltä ketään tule, tottakai sinne piti katsoa koska liitynhän sille kaistalle tuossa rampin alussa. Ei ollut tarvetta niivittää pienellä vaihteella, hienosti meni tilanne suunnitellusti ketään normaalisti ajavaa häiritsemättä. Mesekuski itse aiheutti omat tilanteensa. Eipä sekään minua häirinnyt, kunhan nyt erikoisesti ohitti, onnekseen mulla ei ollut pieni pykälä silmässä, täys kiihdytys jota täällä niin kovasti suositellaan rampilla ja tila olisi mersulta loppunut..
Nyt kyllä vetää sanattomaksi. Ilmeisesti et siis edes tajunnut, että noin 10 sekunnin kohdalla videolla vedät vähintään 10 km/h alle rajoituksen lentokentältä tulevien eteen (joilla on jo pitkän matkaa ollut 80 km/h). Ilmankos mersu pääsi "yllättämään" :D
 
Nyt kyllä vetää sanattomaksi. Ilmeisesti et siis edes tajunnut, että noin 10 sekunnin kohdalla videolla vedät vähintään 10 km/h alle rajoituksen lentokentältä tulevien eteen. Ilmankos mersu pääsi "yllättämään" :D
en ymmärrä yhtään mitä selität? Kääntyessä se ei ollut takana, eikä myöskään tullut lentokentältä, tarkistin jopa asian muistikortilta, jumbosta oli vihreät lentokentälle, eli sieltä ei ketään voinut tulla sillä hetkellä kun itse tulin rampille. Se oli takana paljon myöhemmin. Sinäkö sitä mersua ajoit kun noin kova tarve löytää jotain ihmeellisyyksiä? Käsittämätöntä jankkausta.
 
Nyt kyllä vetää sanattomaksi. Ilmeisesti et siis edes tajunnut, että noin 10 sekunnin kohdalla videolla vedät vähintään 10 km/h alle rajoituksen lentokentältä tulevien eteen (joilla on jo pitkän matkaa ollut 80 km/h). Ilmankos mersu pääsi "yllättämään" :D
Mutta antoi tilaa postnordin pakulle hei kun ei ollut kiire :tup:

Ihmettelen edelleen että jos ei ole kiire ja haluaa säästää bensaa ajamalla isoimalla vaihteella kiihdytyskaistaa alinopeudella niin miksi videon lopussa lyödään kaasu pohjaan?

Taloudellisin tapa on ripeästi kiihdyttää tavoitenopeuteen ja sitten isoimalle vaihteelle ylläpitämään nopeutta, ei tuollainen pumppaaminen ja isoimalla vaihteella kaasu pohjassa?
 
en ymmärrä yhtään mitä selität? Kääntyessä se ei ollut takana, eikä myöskään tullut lentokentältä, tarkistin jopa asian muistikortilta, jumbosta oli vihreät lentokentälle, eli sieltä ei ketään voinut tulla sillä hetkellä kun itse tulin rampille. Se oli takana paljon myöhemmin. Sinäkö sitä mersua ajoit kun noin kova tarve löytää jotain ihmeellisyyksiä? Käsittämätöntä jankkausta.
Eli selkeästi et ymmärrä, että lentokentältä tullaan täältä, kun jankkaat jostain hemmetin valoristeyksestä:
1664814690487.png
 
joo kyllä sieltäkin tulee ramppi, mutta myös sillan päältä voi kääntyä vasemmalle, mutta tuota kaistaahan on menty hyvän aikaa ennenkuin mersu menee ohi vaihtamalla pois tuolta kaistalta oikealle. Kannattaisiko lopettaa tämä keskustelu tähän, mulla ei ole aikaa selvitellä jokaista sekuntia ja pikseliä kuvassa. Itse kuitenkin tiedän varsin hyvin koko tapahtuman eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
 
joo kyllä sieltäkin tulee ramppi, mutta myös sillan päältä voi kääntyä vasemmalle, mutta tuota kaistaahan on menty hyvän aikaa ennenkuin mersu menee ohi vaihtamalla pois tuolta kaistalta oikealle. Kannattaisiko lopettaa tämä keskustelu tähän, mulla ei ole aikaa selvitellä jokaista sekuntia ja pikseliä kuvassa. Itse kuitenkin tiedän varsin hyvin koko tapahtuman eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Kyllä minä sen sillan päällä olevan kääntymisen tiesin, mutta ilmeisesti sinulta jäi siis tuo toinen huomaamatta, kun mersu 404 peileissä. Tuijotit vain sitä postnordin pakua pääväylällä. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä vedit reilu kuuttakymppiä merssun eteen ja se päätti vetäistä rampin kaistan kautta etanasta ohi. Sille tuli sitten kiire, kun aloitkin hitaasti kiihdyttämään ko. 80 väylällä. Normipäivä.
 
ei ihan, mutta varmaan noin voisi arvella. Mersu vaan tuli ylikovaa ja laski että ehtii koukata oikealta ohi ja ehtikin. Mutta eteen ajamista ei tapahtunut, kaistan vaihtoa ennen on tietenkin nähty peilistä, ettei sitä kaistaa tule ketään. Se ramppi kääntyy lopussa aika jyrkkään, sinne ei peilistä näe mielestäni kovin pitkälle. Normipäivä.
 
ei ihan, mutta varmaan noin voisi arvella. Mersu vaan tuli ylikovaa ja laski että ehtii koukata oikealta ohi ja ehtikin. Mutta eteen ajamista ei tapahtunut, kaistan vaihtoa ennen on tietenkin nähty peilistä, ettei sitä kaistaa tule ketään. Se ramppi kääntyy lopussa aika jyrkkään, sinne ei peilistä näe mielestäni kovin pitkälle. Normipäivä.
Taitaa noi profiilit olla silleen mitoitettu, että jos ajaa normaalia vauhtia, niin ehtii edestä pois jos näkyvä osa on tyhjä. Kuin se nyt sitten sattuskin just tällä kertaa se teleporttaava mersu sun taakse. Olispa joku tapa välttää ongelma :think:
 


En ymmärrä miksi pitää ajaa näin? Ja selvennyksen vuoksi kun täällä kirjottelee kaikenmaailman Veetit (kts porvoon kuolonkolari), ajonopeus oli maltillinen, koska jo kaukaa näki, että Postnordin auto tulee vauhdilla ja on menossa oikealle, joten turha kiihdyttää sen eteen, mersumies oli nähtävästi tästä eri mieltä. Tuli myös kaukaa nopeasti koska ei ollut rampille lähtiessä edes takana.

Jos toi merskukuski ei ois perseilly, niin liittyminen olis mennyt ihan sujuvasti kaikilta.
 
Taitaa noi profiilit olla silleen mitoitettu, että jos ajaa normaalia vauhtia, niin ehtii edestä pois jos näkyvä osa on tyhjä. Kuin se nyt sitten sattuskin just tällä kertaa se teleporttaava mersu sun taakse. Olispa joku tapa välttää ongelma :think:
niin, sillä kaistalla on auton nopeus jo yli 70kmh niin en näe, että siinä oli varsinaista ongelmaa tai tarvetta koukata oikealta enää ohi tuolla tavalla vaikka olisi mikä. Jos sieltä lentokentältä laskee satasta niin varmasti tavoittaa nopeasti edellä ajavat, se on harmi kun ei ole oma tie vaan siellä on muitakin autoja..
 
Jos toi merskukuski ei ois perseilly, niin liittyminen olis mennyt ihan sujuvasti kaikilta.
Jos kuvaaja ei olisi ollut siinä välissä, niin liittyminen olis mennyt ihan sujuvasti kaikilta.


Huomaatko, liikenne on yhteispeliä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, jopa se hyvä ajatus tilan antamisesta.
 
Jos kuvaaja ei olisi ollut siinä välissä, niin liittyminen olis mennyt ihan sujuvasti kaikilta.


Huomaatko, liikenne on yhteispeliä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, jopa se hyvä ajatus tilan antamisesta.
Näinhän se on, mersukuskin olisi pitänyt suhteuttaa nopeus edellä ajavaan.
 
Saavun kylmäasemalle. Taakseni tulee heti auto jonoon. Huomaan että bensaletku oli edelliseltä tippunut leveästi maahan, joten nousen autosta ja nostan letkun takaisin telineeseen. Herra katselee touhujani autostaan.

Seuraavaksi tämä herrasmies kiihdytti ja kiersi autoni eteen nopeasti pumpun viereen kun olin matkalla takaisin autooni. Herra peruuttaa vielä parempaan kohtaan parin sentin päähän autostani. Jäin katsomaan herraa, ja kysyin että ihan tosissasi olet? Ja toinen puoli on täysin vapaa. Herra vastaa "Minä ehdin ennen Teitä, ja minä tankkaan ajoneuvoni aina tällä puolella." samalla polttoainepistoolilla minua osoitellen.

Raavin päätäni ja lähden varoksi seuraavalle asemalle. Kaveri näytti ihan Mark Zuckerbergiltä. En jäänyt selvittämään mitä muuta herralla oli mielessä.
 
Pari sivua vänkäämistä siitä, miten tielle pitäisi ehdottomasti liittyä väistämisvelvollisena reilua ylinopeutta lähestyvän auton eteen ja muun liikenteen nopeuden sijaan käyttää vähintään suurinta sallittua nopeutta. Hyvin te vedätte. :facepalm:
 
Kaikki kolmehan tuossa urpoili, kuvaaja ajaa alinopeutta ja mistä sä tiesit että postnord on menossa oikealle? Oliko vilkku päällä? Mersu melkein kaiteeseen ja pakun kylkeen kun hermostui edessä hitaammin ajavasta ja paku ei näytä vilkkua.

Toisin sanoen jonon eka (kuvaaja) painaa kaasua enemmän ja pitää katseen etusektorilla, kaistalla tilaa edessä ei mitään syytä ajaa alinopeutta.
Mä en tästä enempää ala vääntämään, videosta näkee selvästi että kaikkia kolmea tuohonkin urpoiluun tarvittiin...
Videon postaaja kirjoitti postauksen yhteydessä
, ajonopeus oli maltillinen, koska jo kaukaa näki, että Postnordin auto tulee vauhdilla ja on menossa oikealle, joten turha kiihdyttää sen eteen,

En nyt ymmärrä miten tuon saa väännetty kuvaavan syyksi. Jos mennään sillä tarinalla mitä kerrottu.

Kuvaaja näkyy ylinopeutta ajavan pakun, ei polje sen eteen, vaan antaa nopeamman mennä ensin, tämäkin ketju väärällä niin postauksia missä valiteltu sitä kun kiilattua ylinopeutta ajavan eteen. Jos olisi sen nopeudn polkaissut kehdeksaan kymppiin, niin video perusteella ei välttämättä olisi eteen kerinnyt, ilman että olisi kiilannut. Ilmaisesti pakun kuskin kaistan vaihdosta ei voinut olla varma, mutta piti mahdollisena.

Kuvaajaa syytettiin alinopeudesta, kuvaaja ajoi rajoitusten mukaan, kiihdytty 80 merkillä, oli GPS nopeudenkin mukaan 70 vauhdissa mistä mahdollisuus sovitella nopeutta muuhun liikennevirtaa, ja siis huomaa että kertoi asemoivansa itseään nopeamman pakun taakse.

Videosta ei selviä oliko pakun takana tyhjää vai ei, mutta pakun ohitettua ainakin lähti kiihdyttään.

Pakukuski teki virheitä, ilmeisesti reilua ylinopeutta, vilkun käyttämättömyys. Mersukuskilla voi olla kyse tahallisesta, tai sitten oli muissa mailmoissa, kumpikin toki vaarallista. Mersukuskilla ei ollut vilkkua lainkaan.

Mersun kuskin ratkaisu erikoista myös sen takia että kuvaajan takana olisi voinut aivan hyvin voinut olla, satojametrejä tilaa ottaa turvaväliä ja oma kaista rauhallisesti.


==============
Video yksi esimerkki, yksivirhe, ei kummoista vaaratilannetta, mutta nyt kaksi kuskia (paku ja MB) teki virheen, niin lähelle ettei kollissut.

Minun aikanani autokoulussa opetettiin, että kiihdytyskaista tulisi käyttää loppuun. En tiedä onko tämä tieliikennelaissa, vai oliko joka opettajan yleinen "viisaus". Kun kaistan käyttää loppuun, niin ei kaistapäämersut tule ohi.
En tiedä opettajasi ajatusta, mutta tulee mieleen että sillä tarkoitetaan koko kaista on käytettävissä. Ei ole pakko heti viivan katkettua vaihtaa muiden eteen.

Jos tuolla taktiikalla estät mersun kiilamiseen, niin vastineeksi saa munuaiset toiselle puolelle.

Liikenteessä on myös sellaisia sankareita jotka vaihtava kaistaa jo valkoisella viivalla ja kiihdyttävät sitten sen edellä menneen "rinnalle". Toki noissakin kuskeja jotka huomaavaisia.

Eli käyttää kiihdytyskaistan hyväksi, mutta ei jää sinne, jos se paikka on aiemmin vapaa. Ja välttää siltä yllätykseltä että se kiihdytyskaista muuttuu erkanemiskaistaksi...
 
Viimeksi muokattu:
Videon postaaja kirjoitti postauksen yhteydessä


En nyt ymmärrä miten tuon saa väännetty kuvaavan syyksi. Jos mennään sillä tarinalla mitä kerrottu.

Kuvaaja näkyy ylinopeutta ajavan pakun, ei polje sen eteen, vaan antaa nopeamman mennä ensin, tämäkin ketju väärällä niin postauksia missä valiteltu sitä kun kiilattua ylinopeutta ajavan eteen. Jos olisi sen nopeudn polkaissut kehdeksaan kymppiin, niin video perusteella ei välttämättä olisi eteen kerinnyt, ilman että olisi kiilannut. Ilmaisesti pakun kuskin kaistan vaihdosta ei voinut olla varma, mutta piti mahdollisena.

Kuvaajaa syytettiin alinopeudesta, kuvaaja ajoi rajoitusten mukaan, kiihdytty 80 merkillä, oli GPS nopeudenkin mukaan 70 vauhdissa mistä mahdollisuus sovitella nopeutta muuhun liikennevirtaa, ja siis huomaa että kertoi asemoivansa itseään nopeamman pakun taakse.

Videosta ei selviä oliko pakun takana tyhjää vai ei, mutta pakun ohitettua ainakin lähti kiihdyttään.

Pakukuski teki virheitä, ilmeisesti reilua ylinopeutta, vilkun käyttämättömyys. Mersukuskilla voi olla kyse tahallisesta, tai sitten oli muissa mailmoissa, kumpikin toki vaarallista. Mersukuskilla ei ollut vilkkua lainkaan.

Mersun kuskin ratkaisu erikoista myös sen takia että kuvaajan takana olisi voinut aivan hyvin voinut olla, satojametrejä tilaa ottaa turvaväliä ja oma kaista rauhallisesti.


==============
Video yksi esimerkki, yksivirhe, ei kummoista vaaratilannetta, mutta nyt kaksi kuskia (paku ja MB) teki virheen, niin lähelle ettei kollissut.

Minähän en ole missään viestissä syyttänyt kuvaajaa, olen vain tuonut sitä ilmi että liikenteessä kaikki vaikuttaa kaikkeen ja että se tilan antaminen on typerää tilanteessa kun edessä on kaksi tyhjää kaistaa ja ollaan vielä paikassa missä olisi suotava kiihdyttää. Kuvaaja kun olisi reilusti kiihdyttänyt eikä jäänyt junnaamaan alinopeutta niin takanatulijat olisi pysynyt hänen takanaan.

asdgf.JPG


Mistä kuvaaja voi varmasti tietää että postnord haluaa oikealle? Vilkkua kun hän ei meinannut edes kaistan vaihdossa myöhemmin käyttää ja tuo kaista kuvaajan vasemmalla ei ole bussikaista vaan siinä saa ajaa tuonne tuusulantielle asti ja paketti/kuorma-autot muutenkin.

Olen myös monesti sanonut sen että mersukuski se täysi urpo oli, mutta tämäkin oli kolmen auton sähläys, kaksi keskittyy toisiinsa ja kolmas jää vaille huomiota...
 
Minähän en ole missään viestissä syyttänyt kuvaajaa, olen vain tuonut sitä ilmi että liikenteessä kaikki vaikuttaa kaikkeen ja että se tilan antaminen on typerää tilanteessa kun edessä on kaksi tyhjää kaistaa ja ollaan vielä paikassa missä olisi suotava kiihdyttää. Kuvaaja kun olisi reilusti kiihdyttänyt eikä jäänyt junnaamaan alinopeutta niin takanatulijat olisi pysynyt hänen takanaan.
Jos kuvaaja oli katsonut sen paikan mihin itsensä sovittaa, niin mitä kiihdyttäminen olisi hyödyttänyt, huomaa että oli kuitenkin yli 70 vauhtia. Jos olisi kiihdyttänyt, niin videosta jäi mielikuva että pakulla oli vauhtia, niin en nyt tiedä miten se olisi tilannetta parantanut. Sen eteen ei olisi päässyt, joten odotettava pidempään että menee ohi.

Sitä en tiedä mistä pakun kaistan vaihdon pysty tietämään, tässä lähden siitä että se tuossa kohtaa pakun joko jatkamassa suoraan tai vaihtamassa kaistaa , joten kumpaakin sopii yrittää olla helppo ennustettava, eikä lähteä ajamaan kisaa.

reilun 70 nopeudesta voi keskiverto autolla voima varaa tarvittaessa nostaa vauhtia pakun jälkeen (kuten taisi tehdä vähän , jos jotain kritisoida haluat niin ehkä vähän liianaikaisin), videon perusteella muiden kaiston liikennevirtaan verrattuna ei mitään ylitsepääsemätöntä eroa.
 
Viimeksi muokattu:
Minähän en ole missään viestissä syyttänyt kuvaajaa, olen vain tuonut sitä ilmi että liikenteessä kaikki vaikuttaa kaikkeen ja että se tilan antaminen on typerää tilanteessa kun edessä on kaksi tyhjää kaistaa ja ollaan vielä paikassa missä olisi suotava kiihdyttää. Kuvaaja kun olisi reilusti kiihdyttänyt eikä jäänyt junnaamaan alinopeutta niin takanatulijat olisi pysynyt hänen takanaan.

asdgf.JPG


Mistä kuvaaja voi varmasti tietää että postnord haluaa oikealle? Vilkkua kun hän ei meinannut edes kaistan vaihdossa myöhemmin käyttää ja tuo kaista kuvaajan vasemmalla ei ole bussikaista vaan siinä saa ajaa tuonne tuusulantielle asti ja paketti/kuorma-autot muutenkin.

Olen myös monesti sanonut sen että mersukuski se täysi urpo oli, mutta tämäkin oli kolmen auton sähläys, kaksi keskittyy toisiinsa ja kolmas jää vaille huomiota...
Mä ihmettelen edelleenkin, että miten sun mielestä tässä annetaan tilaa postnordin autolle. Tossa on 4 ajokaistaa rinnakkain ja oikealla puolella vielä liittymärampin kaista, niin jos kuvaaja ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa ja siitä pykälää vasemmalla puolella ajaa toinen ajoneuvo nopeammin, niin mitä tilan antamista siinä on? Jos mä ajan useampikaistaisella tiellä ja haluan vaihtaa kaistaa, niin toki sellaisessa tilanteessa katsotaan, onko sieltä joku tulossa nopeammin ja jos on, niin vaihtoehdot ovat 1) vaihda kaistaa sen eteen selkeästi hitaammalla vauhdilla 2) kiihdytä ja vaihda kaistaa 3) vaihda kaistaa tämän taakse. Noista nyt on sanomattakin selvää, että kolmosvaihtoehto on järkevin. Jos taas halukkuutta on jatkaa kyseisellä kaistalla, niin eihän siinä silloin mitenkään anneta kenellekään tilaa vaan ajetaan omaa kaistaa omalla nopeudella ja ohittaja saa ohittaa ja vaihtaa kaistaa sitten ohituksensa jälkeen. Toi perseilevä mesekuski ei tossa yhtälössä nyt ole mitenkään merkittävässä roolissa, jos arvioidaan muuta toimintaa tuossa tilanteessa kuvaajan näkökulmasta. Toki tuossa olisi voinut kiihdyttää suurimpaan sallittuun nopeuteen halutessaan, mutta edelleenkään kuvaaja ei tuossa anna mitään tilaa, vaan pysyy kaistallaan ennalta-arvattavasti, ja antaa ohittajan ohittaa.
 
Mä ihmettelen edelleenkin, että miten sun mielestä tässä annetaan tilaa postnordin autolle. Tossa on 4 ajokaistaa rinnakkain ja oikealla puolella vielä liittymärampin kaista, niin jos kuvaaja ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa ja siitä pykälää vasemmalla puolella ajaa toinen ajoneuvo nopeammin, niin mitä tilan antamista siinä on? Jos mä ajan useampikaistaisella tiellä ja haluan vaihtaa kaistaa, niin toki sellaisessa tilanteessa katsotaan, onko sieltä joku tulossa nopeammin ja jos on, niin vaihtoehdot ovat 1) vaihda kaistaa sen eteen selkeästi hitaammalla vauhdilla 2) kiihdytä ja vaihda kaistaa 3) vaihda kaistaa tämän taakse. Noista nyt on sanomattakin selvää, että kolmosvaihtoehto on järkevin. Jos taas halukkuutta on jatkaa kyseisellä kaistalla, niin eihän siinä silloin mitenkään anneta kenellekään tilaa vaan ajetaan omaa kaistaa omalla nopeudella ja ohittaja saa ohittaa ja vaihtaa kaistaa sitten ohituksensa jälkeen. Toi perseilevä mesekuski ei tossa yhtälössä nyt ole mitenkään merkittävässä roolissa, jos arvioidaan muuta toimintaa tuossa tilanteessa kuvaajan näkökulmasta. Toki tuossa olisi voinut kiihdyttää suurimpaan sallittuun nopeuteen halutessaan, mutta edelleenkään kuvaaja ei tuossa anna mitään tilaa, vaan pysyy kaistallaan ennalta-arvattavasti, ja antaa ohittajan ohittaa.
Kuvaaja itse sanoi että halusi antaa postnordin pakulle tilaa mennä ensin että siksi ajoi hitaasti :facepalm:
 
Kuvaaja itse sanoi että halusi antaa postnordin pakulle tilaa mennä ensin että siksi ajoi hitaasti :facepalm:
No mutta siinä tapauksessa kuvaajalla on ollut aikomus vaihtaa kaistaa ja oikeaoppisesti odotellut, että nopeammin takaa tuleva ehtii alta pois eikä siinäkään mitään ongelmallista ole vaan varmasti noin päin toimiminen on yleisesti se suositeltu tapa muutenkin. Sitten mesekuski perseilee ja yhtäkkiä aivan normaalin ajosuoritteen tehnyt kuljettaja on jotenkin ajanut ongelmallisesti...

Jos tuollainen video olisi netissä, missä n. 70km/h liitytään kehälle, minkä oikealla kaistalla ajetaan n. 70km/h ja videolla näkyisi kuinka postnordin auto ajaa kuvaajan ohi ja tämän jälkeen kuvaaja liittyisi tielle, niin tuossa ei näkisi kukaan mitään muuta ongelmaa, kuin potentiaalisen pahan mielen siitä, että joku ajaa alinopeuta, vaikka kovempaakin saisi ajaa. Todennäköisesti suuri osa olisi sitä mieltä, että kuvaaja on kuitenkin toiminut lähinä oikein huomioimalla nopeamman takaatulijan. Nyt kun yksittäinen perseilijä oikoo holtittomasti ja meinaa kolaroida postnordin pakun kanssa, niin mittarin mukaan lähes 80 ajaminen onkin ollut jotenkin paheksuttavaa.
 
Viimeksi muokattu:
No mutta siinä tapauksessa kuvaajalla on ollut aikomus vaihtaa kaistaa ja oikeaoppisesti odotellut, että nopeammin takaa tuleva ehtii alta pois eikä siinäkään mitään ongelmallista ole vaan varmasti noin päin toimiminen on yleisesti se suositeltu tapa muutenkin. Sitten mesekuski perseilee ja yhtäkkiä aivan normaalin ajosuoritteen tehnyt kuljettaja on jotenkin ajanut ongelmallisesti...
Edelleen en ole missään sanonut että on väärin ajaa noin, tilanne vain johti siihen että yksi tuli hitaammasta ohi vasemmalta ja kuvaaja ja paku tuli yllätetyksi siitä ohjuksesta joka halusi myös hitaasti ajavasta ohi. Kuvaaja kun olisi heti kiihdyttänyt suurimpaan sallittuun niin kenenkään ei olisi tarvinnut ohitella ketään, varsinkin kun siinä ei ollut ketään kuvaajan edessä ja tilaa oli monella kaistalla.
 
Edelleen en ole missään sanonut että on väärin ajaa noin, tilanne vain johti siihen että yksi tuli hitaammasta ohi vasemmalta ja kuvaaja ja paku tuli yllätetyksi siitä ohjuksesta joka halusi myös hitaasti ajavasta ohi. Kuvaaja kun olisi heti kiihdyttänyt suurimpaan sallittuun niin kenenkään ei olisi tarvinnut ohitella ketään, varsinkin kun siinä ei ollut ketään kuvaajan edessä ja tilaa oli monella kaistalla.
Joo muttakun sen mersun ei olisi tarvinut ohitella riippumatta kuvaajan nopeudesta, koska selkeästi sopivaa paikkaa ei ollut, vaan se mese olisi voinut ajaa seuraavat 50 metriä tai jopa 100 metriä tuon kuvaajan takana ja vaihtaa kaistaa kehällä. Se ohittaako toinen auto toisen kun ollaan eri kaistoilla ja kaistoja on 4kpl rinnakkain samaan suuntaan on täysin yhdentekevää, sillä kuvaajan tekemiset eivät siltä osin vaikuta tilanteeseen mitenkään. Postnordin auto ajoi sitäpaitsi sen verran nopeasti, että 80 nopeudellakaan kuvaaja olisi tuskin voinut kaistaa vaihtaa häiritsemättä postnord kuskia.

Btw 80km/h on 22,2m/s ja 70km/h on 19,4m/s eli ajamalla 100m 70 nopeutta vs 80 nopeutta mersu olisi hävinnyt kokonaiset n. 10m edetyssä matkassa tai 80 nopeudella n. 0,5s aikaa. On siis täysin asennevammaista toimintaa tuolta mersulta ja mainittu "ohittelutarve" ei oikeasti ole mikään tarve tuollaisessa tilanteessa.
 
Ainakin 15 viestiä tämän jälkeen olet jaksanut vääntää..
Ensinnäkin, vastaan kyllä mun viesteihin vastanneille.

Toisekseen, korjasin aloittajan jopa valheellisia väittämiä tuosta liittymästä.

Kolmanneksi, keskustelen aiheesta, en keskustelijasta. :facepalm:
 
Joo muttakun sen mersun ei olisi tarvinut ohitella riippumatta kuvaajan nopeudesta, koska selkeästi sopivaa paikkaa ei ollut, vaan se mese olisi voinut ajaa seuraavat 50 metriä tai jopa 100 metriä tuon kuvaajan takana ja vaihtaa kaistaa kehällä. Se ohittaako toinen auto toisen kun ollaan eri kaistoilla ja kaistoja on 4kpl rinnakkain samaan suuntaan on täysin yhdentekevää, sillä kuvaajan tekemiset eivät siltä osin vaikuta tilanteeseen mitenkään. Postnordin auto ajoi sitäpaitsi sen verran nopeasti, että 80 nopeudellakaan kuvaaja olisi tuskin voinut kaistaa vaihtaa häiritsemättä postnord kuskia.

Btw 80km/h on 22,2m/s ja 70km/h on 19,4m/s eli ajamalla 100m 70 nopeutta vs 80 nopeutta mersu olisi hävinnyt kokonaiset n. 10m edetyssä matkassa tai 80 nopeudella n. 0,5s aikaa. On siis täysin asennevammaista toimintaa tuolta mersulta ja mainittu "ohittelutarve" ei oikeasti ole mikään tarve tuollaisessa tilanteessa.
Jos ja jos, valitettavasti tuolla kehällä ihmiset ei toimi noin ja kuten olen monesti sanonut niin kuvaaja itse omalla hitaalla ajollaan oikein kerjäsi ohittajaa tuossa, nyt sai kaksi.
 
Jos ja jos, valitettavasti tuolla kehällä ihmiset ei toimi noin ja kuten olen monesti sanonut niin kuvaaja itse omalla hitaalla ajollaan oikein kerjäsi ohittajaa tuossa, nyt sai kaksi.
Nyt tulee se viimeviikkoinen Han vitsimieleen.

Menee sarjaa, minihameen vika jos ahdistellaan , r Putinia hyökkäys on Ukrainan syy.

Mersukuskin elkeet oli sellaiset että en epäile etteikö syyttäisi kuvaajaa, sillä tuskin väliä mitä kuvaaja teki, vaikka olisi ajanut sen 79, niin kuvaajan vika, mitäs kerjäsi. Jotkin kuskit nyt vaan haluaa että muut tekee heidän sikailuilleen tilaa, nyt vaan sattu pilkka osuun kuskiin joka oli huomaavainen, kaukaa ennakoiva jne.

Jos ja jos, valitettavasti tuolla kehällä ihmiset ei toimi noin ..
Se että jotkut sikailee, ei tarkoita että muidenkin pitäisi sikailla

Mersukuskin motiivia en tiedä, voi olla hyvä kuski ja jotain sattu mikä johti pahaan ainutkertaiseen arviointi virheeseen josta seurasi ketju virheitä ja tämä yksittäinen mokasaraja sattui osittain tallentuu kameraan ja sitä kautta julkisuuteen.
 
Jos ja jos, valitettavasti tuolla kehällä ihmiset ei toimi noin ja kuten olen monesti sanonut niin kuvaaja itse omalla hitaalla ajollaan oikein kerjäsi ohittajaa tuossa, nyt sai kaksi.
No tässä sitten ilmeisesti vain näkyy sitä samaa asennevammaisuutta, kuin mitä mersukuskillakin oli. Ei siedetä sitä jos joku ei aja suurinta sallittua ja sen jälkeen holtiton perseily onkin ok ja sitä on hitaammin sääntöjen mukaan ajannut oikein kerjännyt. Toivottavasti en itse liikenteessä törmää kuskeihin, jotka näin ajattelevat saatika toimivat. Toki toivon myös, että mahdollisuuksien mukaan ajetaan suurinta sallittua, miksei vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan jossain kehällä, mutta oma pääkoppa kyllä kestää ajella hitaamminkin, mikä btw on kehäteillä ihan arkipäivää, jos liikennettä on yhtään enempää.
 
Nyt tulee se viimeviikkoinen Han vitsimieleen.

Menee sarjaa, minihameen vika jos ahdistellaan , r Putinia hyökkäys on Ukrainan syy.

Mersukuskin elkeet oli sellaiset että en epäile etteikö syyttäisi kuvaajaa, sillä tuskin väliä mitä kuvaaja teki, vaikka olisi ajanut sen 79, niin kuvaajan vika, mitäs kerjäsi. Jotkin kuskit nyt vaan haluaa että muut tekee heidän sikailuilleen tilaa, nyt vaan sattu pilkka osuun kuskiin joka oli huomaavainen, kaukaa ennakoiva jne.

Se että jotkut sikailee, ei tarkoita että muidenkin pitäisi sikailla

Mersukuskin motiivia en tiedä, voi olla hyvä kuski ja jotain sattu mikä johti pahaan ainutkertaiseen arviointi virheeseen josta seurasi ketju virheitä ja tämä yksittäinen mokasaraja sattui osittain tallentuu kameraan ja sitä kautta julkisuuteen.

Voi ristus sentään, kuvaaja itse sanoi että halusi päästää pakettiauton ohi ja päästikin, samalla vain sattui kolmaskin auto samaan paikkaan joka myös halusi ohi ja yllätti pakettiauton ja kuvaajan.
 
No tässä sitten ilmeisesti vain näkyy sitä samaa asennevammaisuutta, kuin mitä mersukuskillakin oli. Ei siedetä sitä jos joku ei aja suurinta sallittua ja sen jälkeen holtiton perseily onkin ok ja sitä on hitaammin sääntöjen mukaan ajannut oikein kerjännyt. Toivottavasti en itse liikenteessä törmää kuskeihin, jotka näin ajattelevat saatika toimivat. Toki toivon myös, että mahdollisuuksien mukaan ajetaan suurinta sallittua, miksei vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan jossain kehällä, mutta oma pääkoppa kyllä kestää ajella hitaamminkin, mikä btw on kehäteillä ihan arkipäivää, jos liikennettä on yhtään enempää.

Missä mä olen sanonut että mersun toiminta oli oikein? Olen vain sanonut että en yhtään yllättynyt mersun toiminnasta kun katsoo videota miten kuvaaja toimii... Kehillä se meno on vain sellaista että jos ajat hitaammin kuin muut, sinusta halutaan ohi heti. Sama pätee siihen vasempaan kaistaan, vaikka mä ajan siinä vasemmalla kaistalla juuri alle sakkorajan niin silti aina joku on takapuskurissa, saatikka jos ajaisin kympin alle suurimman sallitun.
 
Voi ristus sentään, kuvaaja itse sanoi että halusi päästää pakettiauton ohi ja päästikin, samalla vain sattui kolmaskin auto samaan paikkaan joka myös halusi ohi ja yllätti pakettiauton ja kuvaajan.
Mersukuskin halut ei ole kuvaajan vika, ja mersukuskin ajovirheet ei ole kuvaajan vika.
Pakun ylinopeus, pakun vilkunkäyttämättömyys, ei ole kuvaajan vika, mutta kuvaaja joutu toki reakoimaan siihen ja taitavana kuskina sen myös teki.

En tiedä mersukuskin ajatuksia, mutta jos mennään tuolla mitä siitä kerroit, tahallinen, halu ohittaa, niin sen tyyppinen kuski ehkä tarvisi vähän syvällisempää ajo koulutusta.


Ehkä videon postauksen yksi idea oli tuoda esille sitä että mm kehillä on mersukuskin kaltaista liikkujaa , ei se että heidän sikailua pitäisi helpottaa, vaan se että mersukuskin ajotapa voi aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

Ketjua voi lukea joku "mersukuski", joka syyttää muita omista virheistä, ei meidän tarvi sellaista harhaa ruokkia.



En ymmärrä miksi pitää ajaa näin? Ja selvennyksen vuoksi kun täällä kirjottelee kaikenmaailman Veetit (kts porvoon kuolonkolari), ajonopeus oli maltillinen, koska jo kaukaa näki, että Postnordin auto tulee vauhdilla ja on menossa oikealle, joten turha kiihdyttää sen eteen, mersumies oli nähtävästi tästä eri mieltä. Tuli myös kaukaa nopeasti koska ei ollut rampille lähtiessä edes takana.

Ja linkki Googlen karttoihin

Tyypillinen reitti tulee taajamasta, taajamapäätty ja 60km/h rajoitus, rampilla rajoitus nousee 80km/h . Ennen 80 rajoitusta pysäkki, dynaaminenkaan kuski ei ennakoi nousevaa rajoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Missä mä olen sanonut että mersun toiminta oli oikein? Olen vain sanonut että en yhtään yllättynyt mersun toiminnasta kun katsoo videota miten kuvaaja toimii... Kehillä se meno on vain sellaista että jos ajat hitaammin kuin muut, sinusta halutaan ohi heti. Sama pätee siihen vasempaan kaistaan, vaikka mä ajan siinä vasemmalla kaistalla juuri alle sakkorajan niin silti aina joku on takapuskurissa, saatikka jos ajaisin kympin alle suurimman sallitun.
No sä sanoit että hitaammin ajava oikein kerjäsi ohittajia ja sai niitä ja mä sanoin, että tollanen ajattelutapa kuvastaa asennevammaa liikenteessä. Kuka tahansa normaali tielläliikkuja voi toki toivoa, että edessäajava kiihdyttäisi ripeästi rajoituksen mukaiseen nopeuteen ja voisi turhautua, kun oman auton mittari näyttää 75 eikä 80, mutta ei tuollaisessa tilanteessa normaalisti liikennesääntöjen mukaan autoilevat henkilöt ajattele, että tuossa edelläajaja nyt oikein kerjää ohituksia ja että siitä on päästävä ohi heti. Omasta mielestäni jos joku ajaa 80 rajoituksella 75 mittarinopeutta, niin on aika yllättävää, että tuollaisessa paikassa päättyvää liittymäkaistaa pitkin ohittaminen reipasta ylinopeutta niin kapeaan rakoon, ettei edes kaistoilla pysty ajamaan on suhteellisen yllättävää toimintaa ihan jokaisesta aspektista ajateltuna ja jos sen toiminnan yllätyksettömyyteen riittää se, että edessä ajetaan 5km/h vajaata nopeutta mittarin mukaan (mikä btw suurelle osalle autoilijoista on se referenssi, jonka mukaan ajetaan) niin se on kyllä hyvin hämmentävää.
 
Vaasan rautatieaseman eteen on rakennettu valoristeyksen tilalle ympyränmuotoinen risteys. Uutiset ovat kutsuneet järjestelyä liikenneympyräksi, mutta ainakaan toistaiseksi risteyksessä ei ole väistämisvelvollisuutta (tai edes kiertosuuntaa) osoittavia liikennemerkkejä.

Silti n. 100 % tuossa kulkevista ajaa kuin kyseessä olisi liikenneympyrä kolmioineen. Vasemmalta tungetaan väkisin eteen, vaikka kukin liittymä on tasa-arvoinen. Kaikki vain ajavat suurpiirteisen näköhavainnon perusteella ja liikennemerkeillä (tai niiden puutteella) ei näytä olevan tippaakaan väliä.
 
Kaikki vain ajavat suurpiirteisen näköhavainnon perusteella ja liikennemerkeillä (tai niiden puutteella) ei näytä olevan tippaakaan väliä.
Tämä sama on havaittavissa esim. parkkihalleissa ja -alueilla. Olen jo täälläkin pari kertaa asiasta avautunut; poikittaisväylillä ajatellaan oletusarvoisesti olevan väistämisvelvollisuus reunan pitkittäisväyliin. Esim. Iso Omenan parkkihallin sisällä oleva kiertoliittymä on monelle mahdoton konsepti, ehkä 5% tajuaa ajavansa kiertoliittymässä ja osaa vilkuttaa tai varautuu väistämään, jos vastakkaisesta suunnasta tuleva jatkaakin kiertoliittymässä. Koska kiertoliittymä on niin pieni, pääsee siitä käytännössä ajamaan suoraan läpi, ja suoraksi ajoradaksi sen iso osa mieltääkin. 30m myöhemmin on ulosajossa isompi kiertoliittymä, tämä ei aiheuta ongelmia.

Suuri osa autoilijoista vain ajelee fiiliksen mukaan tietämättä mitä missäkin paikassa kuuluisi tehdä, koska suurelle osalle autoilu on vain välttämättömyys eikä kiinnostuksen kohde.
 
Miten täällä jaksetaan edelleen vääntää tätä tahallista vastakkainasettelua yksinkertaisesta videosta?

Videosta selviää kaksi faktaa:
1. Mulkku kaahasi törkeästi hitaammasta ohi liikennesäännöistä välittämättä.
2. Kuvaaja ajoi 10 km/h alle suurimman sallitun, vaikka baana on tyhjä, mikä on täysin sallittua.

Kumpikaan ei poissulje toista. Kummankaan faktan huomioiminen, syyn ja seurauksen spekulointi, yleisen hyvinvoinnin ja kehäliikenteen parantaminen, tai hyviin tapoihin kehoittaminen kehoittaminen ei poissulje yo faktoja. Lapsellinen vastakkainasettelu vain lisää ärsyttäviä tilanteita liikenteessä.
 
Tämä sama on havaittavissa esim. parkkihalleissa ja -alueilla. Olen jo täälläkin pari kertaa asiasta avautunut; poikittaisväylillä ajatellaan oletusarvoisesti olevan väistämisvelvollisuus reunan pitkittäisväyliin. Esim. Iso Omenan parkkihallin sisällä oleva kiertoliittymä on monelle mahdoton konsepti, ehkä 5% tajuaa ajavansa kiertoliittymässä ja osaa vilkuttaa tai varautuu väistämään, jos vastakkaisesta suunnasta tuleva jatkaakin kiertoliittymässä. Koska kiertoliittymä on niin pieni, pääsee siitä käytännössä ajamaan suoraan läpi, ja suoraksi ajoradaksi sen iso osa mieltääkin. 30m myöhemmin on ulosajossa isompi kiertoliittymä, tämä ei aiheuta ongelmia.

Suuri osa autoilijoista vain ajelee fiiliksen mukaan tietämättä mitä missäkin paikassa kuuluisi tehdä, koska suurelle osalle autoilu on vain välttämättömyys eikä kiinnostuksen kohde.
Noi Omenan nyrkin kokoiset kiertoliittymät on kyllä jotenkin tympeitä ihan sama miten ajaa. Tai ylipäätään kaikki koomisen pienet kiertoliittymät tuntuu vähän turhilta, vaikka tuolla Ison Omenan uudella puolella onkin aika uniikki järjestely noin muutenkin.

Mutta siis vanhalla puolellahan on poikittaisväylillä kolmioin osoitettu väistämisvelvollisuus? Lippulaivassa muistaakseni taas ei ole. Tämmöisissä tosiaan huomaa, että osa ajelee jonkun yleisen tottumuksen mukaan eikä seuraa liikennemerkkejä.
 
Noi Omenan nyrkin kokoiset kiertoliittymät on kyllä jotenkin tympeitä ihan sama miten ajaa. Tai ylipäätään kaikki koomisen pienet kiertoliittymät tuntuu vähän turhilta, vaikka tuolla Ison Omenan uudella puolella onkin aika uniikki järjestely noin muutenkin.

Mutta siis vanhalla puolellahan on poikittaisväylillä kolmioin osoitettu väistämisvelvollisuus? Lippulaivassa muistaakseni taas ei ole. Tämmöisissä tosiaan huomaa, että osa ajelee jonkun yleisen tottumuksen mukaan eikä seuraa liikennemerkkejä.
Oi se ihana sotku kun aikanaan yksi risteys (mikä näytti liikenneympyrältä eli onko mikä sitten nimeltään) muuttui oikeaksi risteykseksi. Ennen kuin muuttui oikeasti liikenneympyräksi, tuo paikka oli yksi helpoimmista paikoista saada auto lunariin koska osa ajoi kuin liikenneympyrässä ja osa oikein. Ja vei silti hyvän tovin että tilanne normalisoitui kun yhtäkkiä osa ennen oikein ajavista olivatkin niitä väärin ajavia.
 
Vaasan rautatieaseman eteen on rakennettu valoristeyksen tilalle ympyränmuotoinen risteys. Uutiset ovat kutsuneet järjestelyä liikenneympyräksi, mutta ainakaan toistaiseksi risteyksessä ei ole väistämisvelvollisuutta (tai edes kiertosuuntaa) osoittavia liikennemerkkejä.

Silti n. 100 % tuossa kulkevista ajaa kuin kyseessä olisi liikenneympyrä kolmioineen. Vasemmalta tungetaan väkisin eteen, vaikka kukin liittymä on tasa-arvoinen. Kaikki vain ajavat suurpiirteisen näköhavainnon perusteella ja liikennemerkeillä (tai niiden puutteella) ei näytä olevan tippaakaan väliä.
Turus bussiaseman ja Brahenkadun risteys on tehty joskus vuas pari sitten saman kaltaiseksi säädöksi. Siellä kesti aikansa että porukka ymmärsi ne paikalleen laitetut liikennemerkit. Eipä niissä kauan kestänyt että sinne ilmestyivät, mutta ovat kyllä olleet vanhojen muiden merkintöjen kansa hävyttömän epäselvät.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Minä itse aiheutan ärsytystä. Adaptiivisella vakkarilla kun ajelee moottoriteitä "joudun" vaihtamaan vasemmalle kaistalle ajoissa hitaamman saavuttaessani. Jotkut ärsyyntyy ja tunkevat heti puskuriin. Enkä toisaalta kovin pieneen väliin viitsi palata oikealle jos esim. rekka näkyy jo ja vältän kaistojen vaihdolta. Tähän väliin sanottava että ajotyylini on melkein enemmän peileihin katsomista kuin eteenpäin. (Edessä olevat eivät voi ajaa päälle. Takana tulevat voivat) Nopeus noin +3-5 kmh todellista (gps) yli rajoituksen. Jos joku tulee selvästi nopeammin takaa, en tietenkään tunge vasemmalle eteen.
Jos vasemmalla ollessani joku tuleekin selvästi kovempaa kaukaa niin siirryn hetkeksi pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle ja heti perään takaisin vasemmalle.

Melkein pitäisi olla väärinpäin toimiva adaptiivinen tutka takapuskurissa joka yksinkertaisesti estäisi samalla kaistalla takana tulevaa pääsemästä turvaväliä lähemmäksi ilman kaistan vaihtoa.
 
Minä itse aiheutan ärsytystä. Adaptiivisella vakkarilla kun ajelee moottoriteitä "joudun" vaihtamaan vasemmalle kaistalle ajoissa hitaamman saavuttaessani. Jotkut ärsyyntyy ja tunkevat heti puskuriin. Enkä toisaalta kovin pieneen väliin viitsi palata oikealle jos esim. rekka näkyy jo ja vältän kaistojen vaihdolta. Tähän väliin sanottava että ajotyylini on melkein enemmän peileihin katsomista kuin eteenpäin. (Edessä olevat eivät voi ajaa päälle. Takana tulevat voivat) Nopeus noin +3-5 kmh todellista (gps) yli rajoituksen. Jos joku tulee selvästi nopeammin takaa, en tietenkään tunge vasemmalle eteen.
Jos vasemmalla ollessani joku tuleekin selvästi kovempaa kaukaa niin siirryn hetkeksi pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle ja heti perään takaisin vasemmalle.

Melkein pitäisi olla väärinpäin toimiva adaptiivinen tutka takapuskurissa joka yksinkertaisesti estäisi samalla kaistalla takana tulevaa pääsemästä turvaväliä lähemmäksi ilman kaistan vaihtoa.
Ymmärrän ja tunnen tuon adaptiivisen vakkarin tuskan. Juurikin tuo että pitää ärsyttävän aikaisin vaihtaa sitä kaistaa jotta auto ei alkaisi itsekseen himmailemaan vauhtia. Toki usein sitten polkaisen vain kaasua, mutta olisi niin mukava antaa auton hoitaa nuo nopeudet järkevästi. Jooh, ensimmäisen maailman ongelma, ja itselleni ei edes kuukausittainen "ongelma", mutta kyllähän se vähän nakertaa.
 
Minä itse aiheutan ärsytystä. Adaptiivisella vakkarilla kun ajelee moottoriteitä "joudun" vaihtamaan vasemmalle kaistalle ajoissa hitaamman saavuttaessani. Jotkut ärsyyntyy ja tunkevat heti puskuriin. Enkä toisaalta kovin pieneen väliin viitsi palata oikealle jos esim. rekka näkyy jo ja vältän kaistojen vaihdolta. Tähän väliin sanottava että ajotyylini on melkein enemmän peileihin katsomista kuin eteenpäin. (Edessä olevat eivät voi ajaa päälle. Takana tulevat voivat) Nopeus noin +3-5 kmh todellista (gps) yli rajoituksen. Jos joku tulee selvästi nopeammin takaa, en tietenkään tunge vasemmalle eteen.
Jos vasemmalla ollessani joku tuleekin selvästi kovempaa kaukaa niin siirryn hetkeksi pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle ja heti perään takaisin vasemmalle.

Melkein pitäisi olla väärinpäin toimiva adaptiivinen tutka takapuskurissa joka yksinkertaisesti estäisi samalla kaistalla takana tulevaa pääsemästä turvaväliä lähemmäksi ilman kaistan vaihtoa.
Kuvittele hupi kesäisessä alkavassa mökkiruuhkassa motarilla kohti Helsinkiä autolla jolla ei viitsi ajaa 120kmh kuin hetkellisesti. Joutui rääkkäämään autoa ihan turhaan tai jengi oli kontissa aivan jatkuvasti jos halusin rekkojen ohi. Sovitin vauhdin yleensä rekkojen kanssa samaan tahtiin mutta koska ei vakkaria ja helvetin väsynyt jalka (auto jota ei todellakaan ole tehty ajettavaksi pitkiä matkoja yhtä mittaa motarilla) joten vauhti heitti juuri sen verran että moni rekka sai kiinni ja ai saatana että osaavat olla pahempia kuin BMW/Audi/Mersukuskit. Jäivät joko hinaamaan pienen auton konttiin tuloksena että todennäköisesti vain pieni pala keulaa näkyi kuskille tai kun ei päässyt ajamaan rajoitinta vasten niin lähdettiin ohi mitättömällä nopeuserolla ja taas oli hupia jos en himmannut ja varautunut että vaihtavat kaistaa takaisin noin sentti auton keulasta. Joutui sitten polkemaan taas turhaan ottaakseni etäisyyttä ja pitääkseni runkkarit takana. Sai kyllä jatkuvasti kyylätä peilejä rekkojen kanssa sen sijaan että olisi voinut keskittyä siihen mitä edessä tapahtuu.
 
Kuvittele hupi kesäisessä alkavassa mökkiruuhkassa motarilla kohti Helsinkiä autolla jolla ei viitsi ajaa 120kmh kuin hetkellisesti. Joutui rääkkäämään autoa ihan turhaan tai jengi oli kontissa aivan jatkuvasti jos halusin rekkojen ohi. Sovitin vauhdin yleensä rekkojen kanssa samaan tahtiin mutta koska ei vakkaria ja helvetin väsynyt jalka (auto jota ei todellakaan ole tehty ajettavaksi pitkiä matkoja yhtä mittaa motarilla) joten vauhti heitti juuri sen verran että moni rekka sai kiinni ja ai saatana että osaavat olla pahempia kuin BMW/Audi/Mersukuskit. Jäivät joko hinaamaan pienen auton konttiin tuloksena että todennäköisesti vain pieni pala keulaa näkyi kuskille tai kun ei päässyt ajamaan rajoitinta vasten niin lähdettiin ohi mitättömällä nopeuserolla ja taas oli hupia jos en himmannut ja varautunut että vaihtavat kaistaa takaisin noin sentti auton keulasta. Joutui sitten polkemaan taas turhaan ottaakseni etäisyyttä ja pitääkseni runkkarit takana. Sai kyllä jatkuvasti kyylätä peilejä rekkojen kanssa sen sijaan että olisi voinut keskittyä siihen mitä edessä tapahtuu.
Joo rekat kyllä osaa kanssa. 80 rajoituksella mutkaisella pikku teillä vähän väliä näkee taustapeilistä vain minkä valmistajan ajoneuvo on kyseessä. Vaikka ajan ylinopeutta.
 
Joo rekat kyllä osaa kanssa. 80 rajoituksella mutkaisella pikku teillä vähän väliä näkee taustapeilistä vain minkä valmistajan ajoneuvo on kyseessä. Vaikka ajan ylinopeutta.
Itsellä auto vielä niin matala että näen rekkarit peräpeilistä :D
 
Ymmärrän ja tunnen tuon adaptiivisen vakkarin tuskan. Juurikin tuo että pitää ärsyttävän aikaisin vaihtaa sitä kaistaa jotta auto ei alkaisi itsekseen himmailemaan vauhtia. Toki usein sitten polkaisen vain kaasua, mutta olisi niin mukava antaa auton hoitaa nuo nopeudet järkevästi. Jooh, ensimmäisen maailman ongelma, ja itselleni ei edes kuukausittainen "ongelma", mutta kyllähän se vähän nakertaa.
Tosiaan kaasupoljin ohittaa vakkarin ja kun on tehokas auto niin tuotakin tulee toisinaan tehtyä. Sitten vaan alkaa poliisin pelko iskemään kun valmiiksi jo yleensä ajan ylinopeutta. :cool:

Lisättyä:
Mutta on varsin jännä ensimäistä kertaa ajaa automaatilla jossa on adaptiivinen vakkari, city safety ja jokin jono avustin. Ei pitäisi pystyä taajama nopeuksissa ajamaan jalankulkijan päälle ja auto pysähtyy jos jono pysähtyy. Ensimmäisissä liikennevaloissa ei meinannut kantti kestää antaa auton itse pysähtyä. :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan kaasupoljin ohittaa vakkarin ja kun on tehokas auto niin tuotakin tulee toisinaan tehtyä. Sitten vaan alkaa poliisin pelko iskemään kun valmiiksi jo yleensä ajan ylinopeutta. :cool:

Lisättyä:
Mutta on varsin jännä ensimäistä kertaa ajaa automaatilla jossa on adaptiivinen vakkari, city safety ja jokin jono avustin. Ei pitäisi pystyä taajama nopeuksissa ajamaan jalankulkijan päälle ja auto pysähtyy jos jono pysähtyy. Ensimmäisissä liikennevaloissa ei meinannut kantti kestää antaa auton itse pysähtyä. :eek:
Erittäin paljon juurikin näin. Itsellänikin suhteellisen tehokas auto, joka lähtee kyllä kuin nakki haulikosta, mutta juurikin tuo että ei millään haluaisi mitään sanktioita pienestä ja reippaasta ohituksesta.

Tuo itsekseen pysähtyminen ja matkan jatkaminen oli todellakin ensimmäistä kertaa kokeiltuna erittäin pelottavaa, ei vain osannut luottaa. Kyllähän sitä tulee edelleen jonkun verran käytettyä, mutta tuntuu että omassa pirssissä se lähtee vähän turhan hitaasti sitten taas liikkeelle, niin ne vähän kaupunkimatelut tulee sitten ihan itse ajettua, ilman sitä koneälyä ja tutkia yms.
 
Erittäin paljon juurikin näin. Itsellänikin suhteellisen tehokas auto, joka lähtee kyllä kuin nakki haulikosta, mutta juurikin tuo että ei millään haluaisi mitään sanktioita pienestä ja reippaasta ohituksesta.

Tuo itsekseen pysähtyminen ja matkan jatkaminen oli todellakin ensimmäistä kertaa kokeiltuna erittäin pelottavaa, ei vain osannut luottaa. Kyllähän sitä tulee edelleen jonkun verran käytettyä, mutta tuntuu että omassa pirssissä se lähtee vähän turhan hitaasti sitten taas liikkeelle, niin ne vähän kaupunkimatelut tulee sitten ihan itse ajettua, ilman sitä koneälyä ja tutkia yms.
Kannattaa vain talvella muistaa että auto ei tiedä liukkaudesta mitään ja olla jalka jarrulla jos alkaa edessä oleva tulla liian nopeasti vastaan.
 
Erittäin paljon juurikin näin. Itsellänikin suhteellisen tehokas auto, joka lähtee kyllä kuin nakki haulikosta, mutta juurikin tuo että ei millään haluaisi mitään sanktioita pienestä ja reippaasta ohituksesta.

Tuo itsekseen pysähtyminen ja matkan jatkaminen oli todellakin ensimmäistä kertaa kokeiltuna erittäin pelottavaa, ei vain osannut luottaa. Kyllähän sitä tulee edelleen jonkun verran käytettyä, mutta tuntuu että omassa pirssissä se lähtee vähän turhan hitaasti sitten taas liikkeelle, niin ne vähän kaupunkimatelut tulee sitten ihan itse ajettua, ilman sitä koneälyä ja tutkia yms.
Siihenkin auttaa se pieni kaasun painaminen. Ainakin omassa. Tosiaan jää miettimään milloin sitä voisikaan taas lähteä jos ei kerro kaasulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom