Kuvaaja yksin ei ole ongelma, kuten ei mersukuski tai postnord paku, mutta kaikki yhdessä saivat tuon hässäkän aikaiseksi.
Itse jos näen kuvan tilanteen missä baana auki niin painan kaasua enkä ala miettimään jotain takaata tulevaa pakettiautoa ja ajamaan 10km/h alle nopeausrajoituksen kiihdytyskaistalla...
No siis tuossa tilanteessahan on 2 vaihtoehtoa, joko jatketaan haluttua kaistaa, jolloin päästään tonne tuusulanväylälle samaa kaistaa. Tällöin 71km/h eli joku 76 tms mittarinopeus on aikalailla sen rajotuksen holleilla, eli mistään älyttömästä alinopeudesta nyt ei sentään voida syytellä. Jos kuski haluaakin tuossa jatkaa kehä 3 pitkin eli vaihtaa pykälän tai pari vasemmalle, niin tällöinhän toimitaan ihan oikein, että ennen kaistanvaihtoa katsotaan tuleeko sieltä takaa joku, jota pitäisi väistää. Tässä tapauksessa takaa tulee paku selkeällä nopeuserolla, jolloin on ihan oikein toimittu, ettei kaistaa vaihdeta tämän eteen.
Jos siis mietitään tilannetta, mistä toi mersukuski poistetaan yhtälöstä, niin mitkä on vaihtoehdot:
1) Kuvaaja haluaa tuusulanväylälle: Kuvaaja tulee rampista liittymiskaistalle, joka jatkuu omana kaistanaan erkanemiskaistaksi seuraavaan liittymään. Kuvaaja ei ole väistämisvelvollinen ketään kohti, sillä ei vaihda kaistaa. Kuvaaja ajaa kaistallaan nopeusrajoitusta noudattaen eli ei ainakaan ylinopeutta. On makuasia onko 10km/h alinopeus nyt erityisen tuomittavaa, muilla kaistoilla on tilaa ja nopeampi pääsee ohi toista kaistaa kuten kuuluu. Kuvaajan ohitse tulee vasemmalta auto, joka vaihtaa kaistaa kuvaajan edessä. Ei minkään valtakunnan epävarmuutta, ongelmaa tai rikoksia tai rikkeitä.
2) Kuvaaja haluaa jatkaa kehä 3 eli vaihtaa kaistaa vasemmalle vähintään 1 kaistan verran: Kuvaaja tulee rampista liittymiskaistalle, joka jatkuu omana kaistanaan erkanemiskaistaksi seuraavaan liittymään. Kuvaaja haluaa vaihtaa kaistaa ja sovittaa nopeutensa suhteellisen hyvin kehä 3 muuhun liikenteeseen nopeusrajoitusta noudattaen. Yleinen nopeus kehällä vaikuttaa videon perusteella olevan lähelle tuota kuvaajan n. 70km/h todellista nopeutta. Kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, näkee takaa tulevan nopeamman ajoneuvon, tekee päätöksen, että kaistaa vaihdetaan tämän jälkeen sopivaan väliin. Ei minkään valtakunnan epävarmuutta, ongelmaa, tai rikoksia tai rikkeitä.
Jos ajat kiihdytyskaistaa useampikaistaiselle tielle ja haluat vaihtaa kaistaa, niin tällöin nimenomaan annetaan nopeammin takaa tulevalle tietä, se on se miten tuossa pitääkin toimia, ei mikään ongelma. Vai häiritseekö nyt alinopeutta ajavat niin paljon, että tästä pitää vääntämällä vääntää ongelmaa, etenkin kun paikka ja liikennetilanne on sellainen, että kaistojen puolesta kyllä jokainen pääsee sitten vaihtamaan kaistaa ja ajamaan halutessaan kovempaakin.
Siinä oli kuvaajalla 80km/h alueen alkaessa vauhtia vain rapiat 60kmh. Ehkä voisi pikkuisen kiriä vauhtia, niin ei Mersu/Audi/BMW -kuskit niin häiriinny
Tiesitkös muuten, että 80km/h alueen alkaessa on se ensimmäinen paikka missä saa ajaa kovempaa, kuin se edellinen rajoitus. Jos tuossa on nyt ennen sitä 80 lätkää vaikkapa 50 rajoitus niin tuossa kohdin on menty jo ylinopeutta. Lisäksi vauhti on mittarivirheen puitteissa ihan rajoituksen mukainen siinä vaiheessa, kun itse liittymisasioita pitää miettiä, eli sen merkin jälkeen nopeutta on otettu ihan asiallinen määrä vaikka kiihdytys olisikin ollut rauhallisempi.