Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kelatkaapa vaikka tällaista arkielämän skenaariota, että menette kaupan kassalle, ladotte kärrystä ostokset hihnalle ja heitätte pari muovikassia siihen ostosten päälle. Omien havaintojeni perusteella yli 80% kerroista sille kassan myyjälle ei tule mieleenkään ottaa niitä kasseja siitä, vaikka olen siirtynyt jo sinne pakkaushihnan päähän, vaan se otetaan siitä juuri vasta sitten kun käsi sattuu kassiin osumaan. Ei siis oikeastaan ajatella mitään, kun ei tule mieleenkään, että kassin pistäminen sinne asiakkaalle on se kätevin ratkaisu, että pakkauspuolen hihna tyhjenee ripeästi. Siitä voi sitten vähän ottaa osviittaa, että minkätapaista ajatuksenkulkua porukalta voi odottaa muutenkin, vaikka tietenkään nyt ei voi suoraan yleistää, että samantapainen toiminta kaikilla toistuu kaikenlaisissa asioissa.
Ei tulisi mieleenkään heittää kasseja sinne ostosten päälle, vaan ensimmäisenä ne sinne hihnalle. Mahdatko ajatella mitään noissa tilanteissa?

Tuollaisen ajatustavan missä omat velvollisuudet jätetään muiden harteille luulisi näkyvän myös liikenteessä.
 
Ei tulisi mieleenkään heittää kasseja sinne ostosten päälle, vaan ensimmäisenä ne sinne hihnalle. Mahdatko ajatella mitään noissa tilanteissa?

Tuollaisen ajatustavan missä omat velvollisuudet jätetään muiden harteille luulisi näkyvän myös liikenteessä.
No kun siihen tulee kärryn kanssa tai esim korin nostaa siihen hyllylle niin voi olla että siitä on kätevämpi ladata ensin ostokset, kun ne kassit on siinä seuraavana sit. Ja kun ne kassit nostaa siihen ostosten päälle lähelle kassaa siinä vaiheessa, kun pääsee pakkauspuolelle, niin ne kassit ei oo sielä rutussa vaan myyjä vois ne siitä skannata. Noh ot:ksi meneeu
 
Ei tulisi mielenkään käyttää mitään muovikasseja ostoksien kantamiseen, yhteen kestokassiin menee kahden ostoskassin kamat, helpompi ja nopeampi pakata, sekä kantaminen on mukavempaa kun kassin saa olalle...
 
Tässä aika osuva kirjoitus Tekniikan Maailmassa. Oletteko törmänneet vastaavaan ilmiöön? Tekniikan Maailma
Vain kolmesti tänään. Ensimmäisen ohitin moottoritiellä 120 km/h alueella. Melkein heti perään rajoitus vaihtui 100 km/h ja välimatka kasvoi, vaikkakin hitaammin. Sitten tietyömaata lähestyessä 80 km/h ja välimatka alkoi huveta. 60 km/h alueella paineli ohi reilulla nopeuserolla.

Toinen ajeli 50 km/h alueella n. 42 ja ajeli samaa nopeutta 30 km/h alueella koulun ohi. Kolmas 80 km/h alueella 68, samoin 60 ja 50 km/h alueilla välimatkan venymisestä päätellen.

:swtf:
 
Tässä aika osuva kirjoitus Tekniikan Maailmassa. Oletteko törmänneet vastaavaan ilmiöön? Tekniikan Maailma

On. Näkee monesti kun moottoritiellä vaihtuu rajoitus 120->100 niin aiemmin ohitetut jatkaa sitä samaa vauhtia ohi. Harmi ettei ole kameraa työautossa, mutta tänään näin puhelimeen unohtuneen kuskin, moottoritiellä oli kaueampana vasen kaista suljettu n. 1km päässä ja pientareella oli kylttiauto vilkkuineen näyttämässä, että kaista sulkeutuu 700m päässä, perussettiä. No tämä autoilija havahtuu kylttiautoon n. 50m ennen kohtaamista ja tekee paniikkijarrutuksen ja väistön vasemmalle kaistalle. Ihan turhaan, mutta säikäyttäähän se kun kesken somettelun tulee silmäkulmaan vilkkuja. Ohitin ko. tapauksen tietyön jälkeen kun nopeus seilasi 95-105 väliä. Puhelinta tuijotti ohituksen aikanakin.

Ja toinen ihmetyksen aihe, moottoritiellä on kaista suljettuna ollut koko kesän ja kohdassa 50km/h rajoitus, osa ajaa sitä ja osa ei, itse ajan. Rajoituksen vaihtuessa usein joku lähtee heti ohittamaan ja sitten jää ihmettelemään vasemmalle kaistalle kun kiihdytin itse ripeämmin matkanopeuteen. Nämä samat siis ajavat konttiin kiinni tietyöalueella.

Samaa mieltä kuin ylempänä, että suurimmalle osalla ajaminen on pakkopullaa ja rutiinilla selviää kotoa töihin, sitten kun rutiiniin tulee muutos niin paniikki iskee. Kesälomien aikaan näki kun kaikenmaailman tuuhiot oli eksyneet lomareissulle ja näki vaikka minkälaista suoritusta.
 
Itselläni on tullut sellainen käsitys, että suurin osa ihmisistä on järkyttävän tyhmiä ja tämä joukko käyttäytyy kuin mikä tahansa vaistojen varassa elävä laumaeläin.
Kun tämän hyväksyy, on oikeastaan helppoa liikkua autolla, pyörällä tai kävellen missä tahansa. (ja se ei vituta niin paljon, kun heti tiedät, miksi sen oli pakko tulla tuohon eteen, vaikka äsken näit hänet vain rauhallisesti juttelevan, mutta kun se eläin tunsi olonsa tukalaksi nähdessään sinun lähestyvän, joten sen oli nopeasti loikattava eteen säilyttääkseen asemansa, vaikka ei se varsinaisesti halunnut edes lähteä vielä liikkeelle)
 
Itse havannoin nuo nopeusrajoituksien vaihtumiset tapauskohtaisesti. Esimerkiksi hml tampere välillä on jatkuvasti kesällä 100kmh rajoitus lempäälästä tamperetta kohden, ajan 120kmh koska olosuhteet eivät anna mitään syytä ajaa 100kmh. Samaten ja entistäkin enemmän tilanne vallitsee talvella, lempäälästä eteenpäin pitäisi ajella 80kmh. Ajelen samaa satasta kuin ennenkin, se tie ei muutu ideaparkin kohdalla peilijäähän tms.

Maanteillä rajoituksen noudattaminen menee sitten paikallistuntemuksen mukaan. Jos on tiedossa että kameroita ja kyttiä ei ole kulmilla, ajelen 100kmh 80 alueet läpi, varsinkin jos rajoitus vaihtuu jatkuvasti. Jos sen sijaan tieosuus tai valvonta antaa syyn ajaa rajoituksen mukaan niin sitten ajelen sen mukaan, samoin jos seutu ei ole tuttua.

Lisätään tähän loppuun vielä että en hiillosta perseessä niitä jotka ajaavat rajoituksen mukaan. Itseni kannalta ei sinällään ole mitään väliä mitä vauhtia muut ajaavat, yleensä tulee jopa ajettua sen rajoitusta ajavan takana jos se tuntuu alkuunkaan järkevältä. Jos taas ei niin sittenhän voi ohittaa. Suurinta sallittuahan ajan aina kun olosuhteet sallii eli ohitettujen ei tarvitse miettiä pitääkö tulla ohi uudestaan. Eri asia sitten yllämainitut tahvot ja urpot jotka ajelee samaa vauhtia päiväkodin pihasta moottoritielle.
 
Itse havannoin nuo nopeusrajoituksien vaihtumiset tapauskohtaisesti. Esimerkiksi hml tampere välillä on jatkuvasti kesällä 100kmh rajoitus lempäälästä tamperetta kohden, ajan 120kmh koska olosuhteet eivät anna mitään syytä ajaa 100kmh. Samaten ja entistäkin enemmän tilanne vallitsee talvella, lempäälästä eteenpäin pitäisi ajella 80kmh. Ajelen samaa satasta kuin ennenkin, se tie ei muutu ideaparkin kohdalla peilijäähän tms.
Rajoituksiin on muitakin syitä kuin tien olosuhteet. Olettaisin rajoituksen syyksi tuossa liittymät ja niistä tulevan liikenteen. Ideaparkin viereen asti saa ajaa monesti yksin, mutta silti siitä alkaen liikennettä riittää aina.
 
Rajoituksiin on muitakin syitä kuin tien olosuhteet. Olettaisin rajoituksen syyksi tuossa liittymät ja niistä tulevan liikenteen. Ideaparkin viereen asti saa ajaa monesti yksin, mutta silti siitä alkaen liikennettä riittää aina.
Miksi sitten etelässä jossa liikennettä huomattavasti enemmän ajetaan liittymistä huolimatta 120km/h?
 
Miksi sitten etelässä jossa liikennettä huomattavasti enemmän ajetaan liittymistä huolimatta 120km/h?
Missä? Alla olevassa kartassa violetti tarkoittaa kesärajoitusta 120 km/h ja talvella 100 (tai ilmeisesti myös vaihtuvaa rajoitusta, jolloin rajoitus on korkeintaan 100 km/h), punainen 100 km/h kesät talvet. Valkoinen tai harmaa 80 km/h tai alle ympäri vuoden. Nopeusrajoitukset alenevat paljon aiemmin ennen varsinaisten ruuhkapaikkojen alkamista kuin Tampereen ympäristössä.

1663218173893.png
 
Viimeksi muokattu:
Tässä aika osuva kirjoitus Tekniikan Maailmassa. Oletteko törmänneet vastaavaan ilmiöön? Tekniikan Maailma
Jos tämä ei ollut joku TM klikki/tilaaja kalastelu juttu, niin olisi voinut vähän avata mitä siellä on.

Tuttua on, ajan päivittäin maantietä jossa rajoitus vaihtuu vuoronperään 80 ja 100, siellähän on sitten näitä jotka ajaa satasta (mittarin mukaan) alusta loppuun.

Kolmostielläkin on tietöitä parhaillaan päällä ja rajoitus on hetkittäin 100, sinne kun tiputtaa niin äskettäin ohittamani painuvat kovaa ohi.
Ketjussa tähän vastattukkin . Osa kuljettajista on kyvyiltään muita keskiverto parempia ja osaavat valinta oman optimi ajonopeuden ilman jotain liikennemerkkejä.

Siitä oikeasta nopeudesta joutuvat jouskut tilapäisesti tinkimään, palsternakan rahastusautomaattien takia.

Edit
Linkin kautta pääsee lukemaan artikkelin ilmaiseksi, ilman tilausta.
Ok,
"
Sivustoon ei saada yhteyttä
"
Nyt avautu,
Joku Facebook " ilmaisnäyte TM:n maksullisesta sisällöstä "
Joku nimimerkin takana kirjoitettu purkaus, jossa käsitellään poliisien kertomaa, kun joku tehnyt kaikki nimikkeet kerralla, päivitellään puhelimen puhumista, siellä neuvo että puhelimissa on viestillä pikavastaus . Jotenkin vaikutti 10v takaiselta tai boomereiden jutuilta.
 
Viimeksi muokattu:
Rajoituksiin on muitakin syitä kuin tien olosuhteet. Olettaisin rajoituksen syyksi tuossa liittymät ja niistä tulevan liikenteen. Ideaparkin viereen asti saa ajaa monesti yksin, mutta silti siitä alkaen liikennettä riittää aina.
Onhan niihin mutta kovin usein tippa vettä tai lunta tuntuu laskevan niitä. Sarankulmallahan 80kmh tulee vissiin ruuhkan takia aina klo15 jälkeen tms.

Luontaisesti jos losottelee vaikka maantiellä 80kmh alueella 100kmh niin risteysalueella kun toinen kääntyy eteen niin voi vähän kiinnittää asiaan huomiota koska sitä vauhtia on se +20kmh.
 
Tämä ei varsinaisesti ärsytä, ihmetyttää vain.

Kävin tänään Turussa. Jäkärlän Nesteellä oli 95:n hinta 1,962e ja ajattelin tankata siinä. En tankannut, koska jonottamaan olisi joutunut varmaan puolisen tuntia. Jatkoin matkaani kohti Turkua ja vajaan kolmen kilometrin päässä oli Moision St1. Siellä 95 maksoi 1,969e ja mittarille ei joutunut jonottamaan yhtään. 50 litran tankkauksella hintaeroa kertyi peräti 35 senttiä.

En ymmärrä ihmistä joka jonottaa puolikin tuntia moisen takia.
 
Tämä ei varsinaisesti ärsytä, ihmetyttää vain.

Kävin tänään Turussa. Jäkärlän Nesteellä oli 95:n hinta 1,962e ja ajattelin tankata siinä. En tankannut, koska jonottamaan olisi joutunut varmaan puolisen tuntia. Jatkoin matkaani kohti Turkua ja vajaan kolmen kilometrin päässä oli Moision St1. Siellä 95 maksoi 1,969e ja mittarille ei joutunut jonottamaan yhtään. 50 litran tankkauksella hintaeroa kertyi peräti 35 senttiä.

En ymmärrä ihmistä joka jonottaa puolikin tuntia moisen takia.

Jospa ne oli tulossa Turun suunnasta etteivät tienneet Moision hinnoista :)
 
Tämä ei varsinaisesti ärsytä, ihmetyttää vain.

Kävin tänään Turussa. Jäkärlän Nesteellä oli 95:n hinta 1,962e ja ajattelin tankata siinä. En tankannut, koska jonottamaan olisi joutunut varmaan puolisen tuntia. Jatkoin matkaani kohti Turkua ja vajaan kolmen kilometrin päässä oli Moision St1. Siellä 95 maksoi 1,969e ja mittarille ei joutunut jonottamaan yhtään. 50 litran tankkauksella hintaeroa kertyi peräti 35 senttiä.

En ymmärrä ihmistä joka jonottaa puolikin tuntia moisen takia.

Ehkä kaikille ei joku muutaman sentin säästö ole vaivan arvoista lähteä metsästämään "edullisempaa" tai mahdollisesti lyhyempää jonoa. Tuo 35 sentin säästöllä ei aja edes kolmea kilometriä.

Mikä järki lähteä jonnekin seikkailemaan jonnekin "halvan" bensan perässä jos on jo valmiiksi jonossa? Se kymmenen minuutin (="varmaan puolisen tuntia") jonotus on kuitenkin aika helppoa luuri kourassa verrattuna että seikkailee ensin yhdelle ja sitten toiselle asemalle ja on himassa lopulta tuntia myöhemmin.
 
Ehkä kaikille ei joku muutaman sentin säästö ole vaivan arvoista lähteä metsästämään "edullisempaa" tai mahdollisesti lyhyempää jonoa. Tuo 35 sentin säästöllä ei aja edes kolmea kilometriä.
Ymmärsitköhän nyt varmasti oikein? En minä säästänyt 35 senttiä, vaan maksoin sen verran enemmän.

Se kymmenen minuutin (="varmaan puolisen tuntia") jonotus
Jonossa oli ~15 autoa. Jos tankkaustapahtuma kokonaisuudessaan kestää keskimäärin neljä minuuttia per auto, menee kahdella mittarilla jonon purkautumisessa tasan puoli tuntia.
 
Ymmärsitköhän nyt varmasti oikein? En minä säästänyt 35 senttiä, vaan maksoin sen verran enemmän.


Jonossa oli ~15 autoa. Jos tankkaustapahtuma kokonaisuudessaan kestää keskimäärin neljä minuuttia per auto, menee kahdella mittarilla jonon purkautumisessa tasan puoli tuntia.

Ei ihmisillä ole välttämättä niin kova kiire, jotta he lähtisivät metsästämään mahdollisesti lyhyempiä jonoja. Sellainen päätön ajelu ilman järkevää syytä se vasta tyhmää onkin.
 
Vielä ei ole koskaan ollut niin tyhjä tankki, että olisin jäänyt yhtä autoa pidempään jonoon. Vaikea uskoa, että 15 kuskilla olisi ollut yhtä aikaa niin paha hätä tankata, että jonotus on ainoa mahdollisuus. Kyllähän tuossa nyt aivan selvästi on oltu kuvitellun halvan hinnan perässä. En ihmettelisi, vaikka pitkä jono olisi toiminut sopuleille suorastaan magneettina.
 
Tasaista 100 km/h mittarinopeutta 80 km/h ja 100 km/h alueella ajamiseen keksin yhden järkevän syyn tai skenaarion pitkän matkan ajossa. Silloin voi ajaa koko matkan vakionopeudensäätimellä nopeutta muuttamatta. 80 alueella 96 km/h todellista nopeutta ajaminen on yleensä alle poliisipartioiden puuttumiskynnyksen, koska siitä ei saa päiväsakkoja. 100 alueella nopeus on sopiva useille autoille, koska ajomelu ei kasva suureksi ja polttoaineen kulutus pysyy maltillisena.

Koskee "järkevästi" kyllä vain paikkoja joissa ei ole nopeuskameroita niissä 80 km/h alueilla.

Ja itsehän en siis tätä harrasta.

Syyllistyn itse tähän. Ajan 100-alueella yleensä noin 107km/h (eli nopeusmittari ~110) mutta 80-alueella helposti 95km/h (eli nopeusmittari viisaria vaille 100). Eli olen tasanopeuskeijo.

Jollain alitajuisella tavalla koen, että 100-nopeus on sellainen rajapyykki, jonka jälkeen auton kuin auton energiankulutus (polttoaineena bensa, diesel, löpö, sähkö) alkaa kasvamaan suhteessa saavutettuun "aikahyötyyn". Eli en koe tarpeelliseksi ajaa vastaavaa ylinopeutta 100-alueella kuin 80-alueella. Toki kuhnureista menen reippaasti ohi, eli en jää 100-alueella johonkin ... noh 100:sta etenevään, edes-takaisin pumppaavaan jonoon arpomaan mikä keulilla mättää.

Yksi helpompia esimerkkejä on vaikkapa Länsiväylä, jossa "maalla" on 100-rajoitus ja Espoon rajalla vaihtuu 80. Vähän samoin kuin Kehä 3:lla, jossa se on Espoon puolella pitkän matkaa 100, mutta vaihtuu Vantaan rajalla hieman ennen Hämeenkylän liittymää 80:iin.

Molemmilla minulle äärimmäisen tutuilla tieosuuksilla toimin yllä mainitsemallani tavalla, jos muu liikenne ja sääolosuhteet sen sallivat.
 
Mikähän siinäkin on, että kun uusia sähköautojen latauspaikkoja lisätään halleihin, niin jengi pysäköi niihin alussa miten sattuu. Espoossa kesän lopulla avatussa kauppakeskus Lippulaivassa sähköautojen latauspisteillä pysäköivistä suurin osa on joko polttomoottoriautoja tai sähköautoja, joita ei ole kytketty lataukseen. Sama ilmiö oli aluksi Iso Omenassa, mutta nyt siellä homma toimii. Onko näillä 6km etäisyyksillä toisistaan olevilla kauppakeskuksilla tosiaan niin eriävä asiakaskunta, että Lippulaivassa käyvät eivät ole vielä latauspaikkojen ideaa ymmärtäneet?

Jotenkin vielä ymmärrän ettei polttiskuskit tule asiaa ajatelleeksi, mutta sähköautoilijoiden kohdalla tuo ihmetyttää. Jotkut tuntuvat oikein etsivän ne latauspaikat, vaikka ei ole aikomustakaan ladata. Ikään kuin ne olisi jotain VIP-ruutuja. :geek:
 
Mikähän siinäkin on, että kun uusia sähköautojen latauspaikkoja lisätään halleihin, niin jengi pysäköi niihin alussa miten sattuu. Espoossa kesän lopulla avatussa kauppakeskus Lippulaivassa sähköautojen latauspisteillä pysäköivistä suurin osa on joko polttomoottoriautoja tai sähköautoja, joita ei ole kytketty lataukseen. Sama ilmiö oli aluksi Iso Omenassa, mutta nyt siellä homma toimii. Onko näillä 6km etäisyyksillä toisistaan olevilla kauppakeskuksilla tosiaan niin eriävä asiakaskunta, että Lippulaivassa käyvät eivät ole vielä latauspaikkojen ideaa ymmärtäneet?

Jotenkin vielä ymmärrän ettei polttiskuskit tule asiaa ajatelleeksi, mutta sähköautoilijoiden kohdalla tuo ihmetyttää. Jotkut tuntuvat oikein etsivän ne latauspaikat, vaikka ei ole aikomustakaan ladata. Ikään kuin ne olisi jotain VIP-ruutuja. :geek:
Itse joskus ennenvanhaa ajoin paikallisessa kauppakeskuksessa suurinpiirtein aina samalle paikalle. Sitten keksivät laittaa siihen tarran että vain autoille jonka päästöt on alle jotain g/km. Protestiksi jätin vanhan painon mukaan verottettavan koslani siihen silti. Enää en tuollaista harrasta mutta on sitä silti kerran vahingossa prisman pihalla tullut jätettyä diesel auto sähköauton latauspisteelle.

Ehkä tuo on kuvailemasi on yhdistelmä välinpitämättömyyttä, protestihenkeä, tietämättömyyttä tai ihan vaan perinteinen vanha mersu poikittain invapaikoilla tilanne.
 
Mikähän siinäkin on, että kun uusia sähköautojen latauspaikkoja lisätään halleihin, niin jengi pysäköi niihin alussa miten sattuu. Espoossa kesän lopulla avatussa kauppakeskus Lippulaivassa sähköautojen latauspisteillä pysäköivistä suurin osa on joko polttomoottoriautoja tai sähköautoja, joita ei ole kytketty lataukseen. Sama ilmiö oli aluksi Iso Omenassa, mutta nyt siellä homma toimii. Onko näillä 6km etäisyyksillä toisistaan olevilla kauppakeskuksilla tosiaan niin eriävä asiakaskunta, että Lippulaivassa käyvät eivät ole vielä latauspaikkojen ideaa ymmärtäneet?

Jotenkin vielä ymmärrän ettei polttiskuskit tule asiaa ajatelleeksi, mutta sähköautoilijoiden kohdalla tuo ihmetyttää. Jotkut tuntuvat oikein etsivän ne latauspaikat, vaikka ei ole aikomustakaan ladata. Ikään kuin ne olisi jotain VIP-ruutuja. :geek:
Ehkä jotkut mieltää ne samoin kuin lämmitystolpat, jos ne ei ole korvamerkitty, niin ovat vapaita paikkoja kaikille, varsinkin silloin jos niitä paljon vapaana.
Sitten on heitä jotka googlaa finlexia ja eivät välitä opasteista.
 
Sen lisäksi että BMW ovat parempia autoja, niin on taitavampien kuskien suosiossa, siis sellaisten jotka pystyvät havainnoimaan keskimääräistä tarkemmin, niin ei tarvi niin usein vilkkua käyttää.

Moni poliisi ei käytä suuntavillkua, mutta siinä yksi selitys on se ettei etukäteen paljasteta mihin ollaan menossa, tosin oikea syy voi olla se että kollega sakota.
Kieltämättä se vaatii suunnatonta taitoa ja keskimääräistä parempaa havannointia "pysäköidä" auto tienoon ainoan puun ympärille ja välillä jopa suoralla tiellä. BMW taitaa olla ihan hyvin edustettuna noissa, jos lehdistöä uskoo.
 
Kieltämättä se vaatii suunnatonta taitoa ja keskimääräistä parempaa havannointia "pysäköidä" auto tienoon ainoan puun ympärille ja välillä jopa suoralla tiellä. BMW taitaa olla ihan hyvin edustettuna noissa, jos lehdistöä uskoo.

BMW on myös yliedustettuna vilkun käyttämättömyyden vuoksi siksi, että sillä ajaa paljon keskimääräistä heikommilla motorisilla kyvyillä varustettuja henkilöitä. Siis sellaisia, jotka eivät ikinä opi laittamaan vilkkua automaattisesti, vaan aina risteykseen ajettaessa käydään läpi toimenpiteitä jotka tulee muistaa (jarrutus, vaihteen vaihto, kaistalla pysyminen, miten kädet laitetaan kun rattia tullaan kääntämään, vilkku....). Noilla joskus ihan vaan unohtuu asioita kun ajaminen on niin vaikeaa.
 
BMW on myös yliedustettuna vilkun käyttämättömyyden vuoksi siksi, että sillä ajaa paljon keskimääräistä heikommilla motorisilla kyvyillä varustettuja henkilöitä. Siis sellaisia, jotka eivät ikinä opi laittamaan vilkkua automaattisesti, vaan aina risteykseen ajettaessa käydään läpi toimenpiteitä jotka tulee muistaa (jarrutus, vaihteen vaihto, kaistalla pysyminen, miten kädet laitetaan kun rattia tullaan kääntämään, vilkku....). Noilla joskus ihan vaan unohtuu asioita kun ajaminen on niin vaikeaa.
En ole BMW fani mutta uhm... Olisiko antaa jotain dataa väitteiden perusteiksi?
 
En ole BMW fani mutta uhm... Olisiko antaa jotain dataa väitteiden perusteiksi?

Katso ihan minkä tahansa vakuutusyhtiön tilasto korvattavista vahingoista. Tai poliisin jos satut löytämään.

Aika avuttomia tapauksia tuolla näkee. Se ettei osaaminen riitä edes vilkun käyttöön, on vain yksi osoitus kehnoista ajotaidoista.
 
Katso ihan minkä tahansa vakuutusyhtiön tilasto korvattavista vahingoista. Tai poliisin jos satut löytämään.

Aika avuttomia tapauksia tuolla näkee. Se ettei osaaminen riitä edes vilkun käyttöön, on vain yksi osoitus kehnoista ajotaidoista.
Aa okei. Vilkun käyttämättömyys vain on varsin eri kuin mitä itse kuvailet. Kuvailemasi perusteella tulee kyllä mieleen vanhus Toyota Yariksen ratissa.
 
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.
 
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.
Ja asennevammaisten ajotapa on miljoona kertaa helpompi ennakoida ja siten turvallisempi.
 
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.
Nimenomaan näin. Bmw jonnet ja muut premium merkeillä tai "premium" merkeillä ajavat osaavat kyllä usein ajaa ihan kohtuullisesti, sen sijaan muiden kunnioitus ei kuulu tietotaitoon. Bmwkään ei enää haittaa kun olettaa kaikki mulkuksi heti kättelyssä.

Sen sijaan nissani ym japsikippokuskit erottaa jo pitkältä oikeasti epäröiviksi kuskeiksi ja nämä melkein aiheuttaa enempi ongelmaa kun käytös on täysin ennakoimatonta.
 
Tästä päästiinkin lopputulemaan, että parhaat kanssakuskit, jotka eivät ärsytä, ajavat "dynaamisesti" JA ottavat muut huomioon.

Tällä viikolla vältyin varmalta sakolta, kun ajan (kuten kaikki muutkin) erästä 30 aluetta yleensä puuttumiskynnyksellä eli mittarinopeutta ~43, kun ei sen suojateillä koskaan liiku yhtään kevyttä liikennettä, tai jos liikkuu, niin näkyvyys on mielettömän hyvä. Onneksi epävarma kuljettaja ajoi maksimissaan kolmea kymppiä, ohitettiin sitten peräkanaa kamera-auto. Tuhannet kiitokset hänen hitaudelleen.
 
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.

Jep. Molempien ennakoimattomuus häiritsee liikennettä. Varsinkin sellaisten nuorten jonnejen päätön ajelu 20 vuotta vanhoilla bemareilla. Onhan niillä muitakin merkkejä, Audia, Civikkiä ja erinäisisiä sporttimalleja.

Mutta ihan iman elämänkokemuksen perusteella melko vahvasti voin todeta jonneilla olevan myös vahvas heikkolahjaisuutta ja puutteita kyvyissä. Auto kompensoi todella monella nuorella sitä kun ei koulussa/harrastuksissa/urheilussa ole pärjännyt kanssanuorten tavoin.
 
Kompetenssi ei riitä kuin arvailemaan, mutta kun nyt kerran porukalla istutaan keittiöpsykologin nojatuolissa, niin oma veikkaukseni on yhdistelmä nuorta arroganssia ja oman osaamisensa yliarviointia. Se ei tietenkään rajoitu vain nuoriin, vaan yleisestikin klassikkotutkimukseen viitaten, jossa 76% koki olevansa keskivertoa parempi kuljettaja
 
Tällä viikolla vältyin varmalta sakolta, kun ajan (kuten kaikki muutkin) erästä 30 aluetta yleensä puuttumiskynnyksellä eli mittarinopeutta ~43, kun ei sen suojateillä koskaan liiku yhtään kevyttä liikennettä, tai jos liikkuu, niin näkyvyys on mielettömän hyvä. Onneksi epävarma kuljettaja ajoi maksimissaan kolmea kymppiä, ohitettiin sitten peräkanaa kamera-auto. Tuhannet kiitokset hänen hitaudelleen.
Mistä keksit että kuljettaja oli epävarma? Itse ajan 30-alueella aina rajoituksen mukaan (tai max 3-4 yli) enkä todellakaan ole mikään epävarma kuljettaja.

Mun mielestä tuollaiset melkein 50% ylinopeutta ajavat paremmintietäjät voisi viedä korttinta laitokselle jo ihan vapaaehtoisesti niin ei tarvitse käyttää poliisin resursseja niiden keräämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä päästiinkin lopputulemaan, että parhaat kanssakuskit, jotka eivät ärsytä, ajavat "dynaamisesti" JA ottavat muut huomioon.

Tällä viikolla vältyin varmalta sakolta, kun ajan (kuten kaikki muutkin) erästä 30 aluetta yleensä puuttumiskynnyksellä eli mittarinopeutta ~43, kun ei sen suojateillä koskaan liiku yhtään kevyttä liikennettä, tai jos liikkuu, niin näkyvyys on mielettömän hyvä. Onneksi epävarma kuljettaja ajoi maksimissaan kolmea kymppiä, ohitettiin sitten peräkanaa kamera-auto. Tuhannet kiitokset hänen hitaudelleen.
Mikähän siinä on niin vaikeaa ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan? Miksi ajaa 13 ylinopeutta sakkouhalla? Liikaa rahaa?
Ei millään pahalla, mutta ylinopeuden ajamista en ole koskaan ymmärtänyt. 37v ajellut autolla ja se yksi ylinopeussakko, minkä sain kun en huomannut 60 alueeksi muutettua rajoitusta, niin vitutti aivan suunnattomasti, aivan turhaa rahan kulua! Aina olen ollut ajoissa perillä vaikka ajan rajoitusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja asennevammaisten ajotapa on miljoona kertaa helpompi ennakoida ja siten turvallisempi.
No en sanois sitä välttämättä turvallisemmaksi, jos ajotapaan kuuluu samalla toistuva ylinopeus ja muu "dynaamisuus". Onnettomuustilastoista saisi varmasti parhaimman käsityksen, oma näppituntuma on sellainen, että vanhuksilla ja muilla yleisesti epävarmoilla kuljettajilla ajonopeudet ovat hiljaiset ja varmaankin sitä kautta vähintäänkin onnettomuuden sattuessa lopputulos useammin vähemmän vakava, kuin kovempaa ajavilla. En ihan hahmota, että miksi sulla on niin puolustava meininki kun bemaristeja kritisoidaan, kun sulla on omassa profiilikuvassakin mazda ja käsittääkseni oot ajellut fordeilla ja ties millä muulla merkillä, mutta samapa se. Itse oon sitä mieltä, että liikenteessä pitäisi kaikilta osin koittaa kunnioittaa sellaista turvallisen ja järkevän liikenteen henkeä. En kritisoi sitä, jos joku ajelee maantiellä tai motarilla vähän päälle rajoituksen, jos liikennettä sen verran vähän on, että se onnistuu tai en kritisoi sitäkään, jos joku nyt joskus ei näytä vlikkua olettaen, että siinä on vähän funtsittu sitä, että onko nyt joku kanssaliikkuja, jonka se vilkutus tai kääntymisaie olisi hyvä havaita. Kritisoin sen sijaan sitä, että tietentahtoen perseillään. Jos joku kokematon varovainen kuljettaja nyt liikenteessä ärsyttää, niin siinä on valitettavasti sellainen tilanne, että ajamalla vaan ne ajotaidot oppii. Vanhusten suhteen oon sitä mieltä, että liikenteeseen ei pitäisi kyllä enää päästää ja lähteä, jos pää ei käänny ja toiminta aiheuttaa muille vaaraa.
 
Mistä keksit että kuljettaja oli epävarma? Itse ajan 30-alueella aina rajoituksen mukaan (tai max 3-4 yli) enkä todellakaan ole mikään epävarma kuljettaja.

Mun mielestä tuollaiset melkein 50% ylinopeutta ajavat paremmintietäjät voisi viedä korttinta laitokselle jo ihan vapaaehtoisesti niin ei tarvitse käyttää poliisin resursseja niiden keräämiseen.

Muistan hyvin muutaman vuoden takaisen keskustelun siitä, kun pelättiin uuden tieliikennelain muuttavan poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuksiin. Oltiin valmiita lähtemään barrikaadeille, kun enää ei saisikkaan ajaa "rajoitus + puuttumiskynnys 7km/h + mittauskompensaatio 3km/h + mittarivirhe 3km/h", eli teknisesti siis juuri toi 43 mittarinopeutta 30 alueella, saattaa olla vielä "ok" myös poliisin mielestä.

Tässä huomaa hyvin sen, että saavutettuihin etuihin puuttuminen on tosi kivuliasta. Autolla pitää saada ajaa kovaa, jos kuski itse tulkitsee alueen turvalliseksi ja suurin sallittu on nähdään olevan absoluuttinen minimi. Puuttumiskynnys pitäisi olla nimenomaan se 1km/h, koska mittauksissa otetaan kuitenkin aina se 3km/h mittauskompensaatio ja jokaisesta autosta löytyy jarrupoljin, jota voi käyttää ellei hoksannut ennakoida alemmalle rajoitusalueelle siirtymistä. Nykyään noi alkupään ylitykset on vieläpä niitä hallinnollisia maksuja, eli halvalla pääsee, jos on oikeasti kiire.
 
Muistan hyvin muutaman vuoden takaisen keskustelun siitä, kun pelättiin uuden tieliikennelain muuttavan poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuksiin. Oltiin valmiita lähtemään barrikaadeille, kun enää ei saisikkaan ajaa "rajoitus + puuttumiskynnys 7km/h + mittauskompensaatio 3km/h + mittarivirhe 3km/h", eli teknisesti siis juuri toi 43 mittarinopeutta 30 alueella, saattaa olla vielä "ok" myös poliisin mielestä.

Tässä huomaa hyvin sen, että saavutettuihin etuihin puuttuminen on tosi kivuliasta. Autolla pitää saada ajaa kovaa, jos kuski itse tulkitsee alueen turvalliseksi ja suurin sallittu on nähdään olevan absoluuttinen minimi. Puuttumiskynnys pitäisi olla nimenomaan se 1km/h, koska mittauksissa otetaan kuitenkin aina se 3km/h mittauskompensaatio ja jokaisesta autosta löytyy jarrupoljin, jota voi käyttää ellei hoksannut ennakoida alemmalle rajoitusalueelle siirtymistä. Nykyään noi alkupään ylitykset on vieläpä niitä hallinnollisia maksuja, eli halvalla pääsee, jos on oikeasti kiire.

Yhtenä syynä nopeuksien alentamiseen taajamassa (usein vieläpä 50 --> 30 ja 60 --> 40) oli juuri keskinopeuksien alentaminen, koska sakkoraja on kameravalvonnssa 10 km/h ja poliisilla vieläkin enemmän, joten keskinopeudet merkittävästi rajoituksia kovemmat. Reilu 15 vuotta sitten keskusteltiin mahdollisuudesta nostaa nopeusrajoituksia taajaman ulkopuolella paremmilla tietyypeillä joissa saa talvellakin ajaa 100 km/h. Mutta tämäkin kuitattiin sillä, että jo nyt on "sallittua" ajaa kovempaa.

Esimerkiksi omalla lapsuuden kilometrirolkulla entistä 50 km/h taajamaa on muutettu 40 ja 30 alueeksi. Muuttotappiokylässä ei ole enää edes koulua, ei suojatieitä, ei risteyksiä. Ainot suojatiet ovat entisten bussipysäkkien yhteydessä joile liikennöinti loppui jo 90-luvulla. Sakkoraja tuntuu joskus paremmalta kuin kirjaimellinen nopeuden noudattaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän siinä on niin vaikeaa ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan? Miksi ajaa 13 ylinopeutta sakkouhalla? Liikaa rahaa?
Ei millään pahalla, mutta ylinopeuden ajamista en ole koskaan ymmärtänyt. 37v ajellut autolla ja se yksi ylinopeussakko, minkä sain kun en huomannut 60 alueeksi muutettua rajoitusta, niin vitutti aivan suunnattomasti, aivan turhaa rahan kulua! Aina olen ollut ajoissa perillä vaikka ajan rajoitusten mukaan.
Eihän se vaikeaa olisikaan. Mutta on myös helppoa ajaa kympin ylinopeutta, kun sillä ei ole mitään seurauksia, koska vastaan ajavat poliisit eivät enää puutu. Silloin kun mopoiltiin tai saatiin ajokortti, niin tuollaisesta käännyttiin aina perään, silloin kannattikin ajaa rajoitusten mukaan. Nykyään ainoastaan kamerat sakottavat, mutta niissäkään useimmiten välähdys ei ole johtanut sakkoon, kun tietää mitä ylinopeutta niihin voi ajaa. Motarillakin voi ohittaa suurinta sallittua ajavan poliisiauton.

Vain kerran sain minäkin ylinopeussakon automaattivalvonnasta jossain itselle tuntemattomalla salolaisella suoralla, kun oli keskellä suoraa vaihtunut 100 -> 80. Toinen vastaava rysä on Sastamalassa Tampereen suuntaan tullessa, jossa keskellä suoraa vaihtuva rajoitus on niin epäortodoksinen, että monet joille se on tuntematonta seutua väläyttävät sitten seuraavaan mutkaan laitettua kameraa.

Vakioreiteilläni on monta neljänkympin aluetta jossa rajoituksen syy on melu ja liikennevirta ajaa aina 50 tai jopa 55. Onhan siinä täysi oikeus ajaa sitä 38:aa, mutta kyllä se minusta tuntuisi vähän muiden jalkoihin jäämiseltä, enkä näe sellaiselle varsinaista tarvetta. On kuitenkin hyvä että rajoitus on 40, koska jos se olisi 50, niin liikennevirta ajaisi 60.

Sitten on toisaalta 30 tai 40 alueita joissa ei kannata vilkkaan kevyen liikenteen vuoksi ajaa yhtään ylinopeutta.
 
Kyllä noi 30 40 ja 60 alueet on monessa paikkaa ihan turhaan. Toki jos on puolisokea ja räplää kännyä ajaessa niin se rajoituksen mukainen vauhti on ihan ok, muuten voi aika huoletta lasketella 10-20kmh yli niin pysyy se keskittymimen asiassa.
 
Kertokaa missä asutte niin mä tulen teidän kotikadulle vetämään rallia 20km/h ylinopeudella vaikka joku arkiaamu kun lapset on menossa kouluun :tup:
Elä nyt. Nää on todellisia kisakuskeja. Joo, on paikkoja missä rajoitukset ovat naurettavan alhaisia mutta vastaavasti on myös paikkoja missä et välttämättä tiedä että puskan x takana on esim koulu/juoppojen kokoushuone tms paskaa. En MISSÄÄN tapauksessa väitä että rajoitukset olisivat aina oikein mutta pokkana huudellaan että vedellään ties missä ylinopeutta vain koska poliisi ei puutu.
 
Kertokaa missä asutte niin mä tulen teidän kotikadulle vetämään rallia 20km/h ylinopeudella vaikka joku arkiaamu kun lapset on menossa kouluun :tup:
Harvoimpa noilla 30kmh asuinalueilla tulee ajettua edes 30kmh kun aina autoja yms parkissa tiellä ja mitään näe muutenkaan.

Tarkoitin esimerkillä esim pispalan valtatien lielahden päätyä, tampereentietä hämeenlinnassa ja miljoonia muita pätkiä missä ajetaan kävelyvauhtia vaikka jalankulkijoita tms ei juuri ole. Puhumattakaan 60kmh alueista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom