Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tulen aika usein tuollaiselle 60 rajoituksella olevalle runkoväylälle liikennevaloristeyksestä pienemmältä kadulta, käännyn vasemmalle. Vastakkaisesta suunnasta tulevilla on samaan aikaan vihreät. Molemmista sivukatujen suunnista on 2 kaistaa, joista toinen suoraanmeneville ja vasemmalle kääntyville, ja oikealle kääntyville omat kaistansa. Harvoin tuossa on ikinä suoraan meneviä, ja tuolla runkoväylällä on risteyksessä molempiin suuntiin 2 kaistaa, eli ihan normaalisti molemmista suunnista kääntyvät pääsee omille kaistoilleen. Ongelmana on se, että kun käännyn vasemmalle, niin siihen suuntaan lähtiessä se oikeanpuoleinen kaista päättyy sitten n. 100m päässä, jolloin vastakkaisesta suunnasta vedetään satunnaisesti poikkeuskäännöksiä suoraan siihen kaistalle, johon olen kääntymässä, minkä ei käsittääkseni pitäisi olla tieliikennelain mukaan sallittua tuollaisessa tilanteessa, jos toisesta suunnasta käännytään sille toiselle kaistalle. Meinasin ajaa kolarin tuossa juuri, kun yksi omasta suunnastaan oikealle kääntyvä lähti ihan selkeästi ensin kääntymään omalle kaistalleen, mutta sitten suoristi rattia ja vetäsi suoraan siihen mun keulan eteen. Tööttäsin, ajoin oikealta ohi ja kohautin vähän olkapäitä sille naapurikuskille, tuli sit seuraavissa valoissa viereen ja avasi ikkunaa, valmistauduin jo valistamaan tätä henkilöä, mutta sentään pahoitteli ja kertoi ettei huomannut ajaa oikein, kun katseli kännykkää... Että sellaisia kanssa-autoilijoita taas...
 
Tulen aika usein tuollaiselle 60 rajoituksella olevalle runkoväylälle liikennevaloristeyksestä pienemmältä kadulta, käännyn vasemmalle. Vastakkaisesta suunnasta tulevilla on samaan aikaan vihreät. Molemmista sivukatujen suunnista on 2 kaistaa, joista toinen suoraanmeneville ja vasemmalle kääntyville, ja oikealle kääntyville omat kaistansa. Harvoin tuossa on ikinä suoraan meneviä, ja tuolla runkoväylällä on risteyksessä molempiin suuntiin 2 kaistaa, eli ihan normaalisti molemmista suunnista kääntyvät pääsee omille kaistoilleen. Ongelmana on se, että kun käännyn vasemmalle, niin siihen suuntaan lähtiessä se oikeanpuoleinen kaista päättyy sitten n. 100m päässä, jolloin vastakkaisesta suunnasta vedetään satunnaisesti poikkeuskäännöksiä suoraan siihen kaistalle, johon olen kääntymässä, minkä ei käsittääkseni pitäisi olla tieliikennelain mukaan sallittua tuollaisessa tilanteessa, jos toisesta suunnasta käännytään sille toiselle kaistalle. Meinasin ajaa kolarin tuossa juuri, kun yksi omasta suunnastaan oikealle kääntyvä lähti ihan selkeästi ensin kääntymään omalle kaistalleen, mutta sitten suoristi rattia ja vetäsi suoraan siihen mun keulan eteen. Tööttäsin, ajoin oikealta ohi ja kohautin vähän olkapäitä sille naapurikuskille, tuli sit seuraavissa valoissa viereen ja avasi ikkunaa, valmistauduin jo valistamaan tätä henkilöä, mutta sentään pahoitteli ja kertoi ettei huomannut ajaa oikein, kun katseli kännykkää... Että sellaisia kanssa-autoilijoita taas...
Noita riitti kyllä vanhankin lain aikaan.

Noissa ärsytystä vähentää se, että yleensä tekijä ei ole asennevammainen bemarijonne, vaan vanhus, nainen, tai muuten tumpelo, joka ei vain osaa.
 
Turussa oli länsikeskukseen ilmestynyt vetoketjumerkki kaistojen yhdistyessä.

Edelleen kaikki muut autot ryhmittäytyivät jatkuvalle kaistalle jo 2 tai 3 liikennevaloristeystä etukäteen. Yksi kaista oli siten tukossa kahden risteyksen osalta :x3:

Itse painelin tyhjää kaistaa ohi ja liityin yhdistymisen "vetoketjulla" vasta kolmanteen väliin koska kolme ekaa autoa ajoivat vanhan perinteen mukaan ohittajaa blokaten.
 
Turussa oli länsikeskukseen ilmestynyt vetoketjumerkki kaistojen yhdistyessä.

Edelleen kaikki muut autot ryhmittäytyivät jatkuvalle kaistalle jo 2 tai 3 liikennevaloristeystä etukäteen. Yksi kaista oli siten tukossa kahden risteyksen osalta :x3:

Itse painelin tyhjää kaistaa ohi ja liityin yhdistymisen "vetoketjulla" vasta kolmanteen väliin koska kolme ekaa autoa ajoivat vanhan perinteen mukaan ohittajaa blokaten.
Tollaset mestat melkein tarttis sen vetoketjumerkin lisäksi pienen selitteen, kun toi merkki ei läheskään kaikille ole edes tuttu, siinä kun olis pari viikkoa merkin kanssa selkeästi: "HUOM! Vetoketjumerkki, kaistat yhdistyvät jokatoiseen väliin" tms tyylillä, niin ei varmaan menis kovin montaa päivää, kun porukka tottuis tuohonkin merkkiin eikä olis risteykset tukossa.
 
Tollaset mestat melkein tarttis sen vetoketjumerkin lisäksi pienen selitteen, kun toi merkki ei läheskään kaikille ole edes tuttu, siinä kun olis pari viikkoa merkin kanssa selkeästi: "HUOM! Vetoketjumerkki, kaistat yhdistyvät jokatoiseen väliin" tms tyylillä, niin ei varmaan menis kovin montaa päivää, kun porukka tottuis tuohonkin merkkiin eikä olis risteykset tukossa.
Ja vielä lisäselitteen "Älä blokkaa vetoketjuun liittyvää autoilijaa, niin liikenne sujuu."
 
Näkyi niin hyvin valittu pysäköintipaikka pikaruokalan parkkiksella, että kuski ansaitsisi jonkin palkinnon. Useista vapaista merkityistä pysäköintipaikoista huolimatta auto oli
- merkittyjen paikkojen ulkopuolella
- pelastustieksi merkityllä parkkipaikan osalla
- kiinni parkkipaikkaa halkovassa suojatiessä
- yhden auton levyisen drive-in -kaistan edessä

Mestariteoksen viimeisteli auton pysäköinti niin päin, että siihen on ollut pakko peruuttaa.
Eikös toi peruuttaminen(jos sentään pääsee poistumaan eteenpäin) kerro edes vähän, että muutama aivosolu jäljellä? ;)
Itse peruutan aina ruutuun, jos ei pääse läpi ajamaan toiseen, eli auto aina niin, että eteenpäin lähdetään ruudusta tms.
Parkkipaikalla esim. ennen peruutusta on näkyvyys tuulilasista ja huomaa jalankulkijat yms. paremmin(kokonaiskuva).
Poistuessa sama homma.
Jos pitäisi pakittaa pois, kaikki on yleensä peilien varassa.
 
Eikös toi peruuttaminen(jos sentään pääsee poistumaan eteenpäin) kerro edes vähän, että muutama aivosolu jäljellä? ;)
Itse peruutan aina ruutuun, jos ei pääse läpi ajamaan toiseen, eli auto aina niin, että eteenpäin lähdetään ruudusta tms.
Parkkipaikalla esim. ennen peruutusta on näkyvyys tuulilasista ja huomaa jalankulkijat yms. paremmin(kokonaiskuva).
Poistuessa sama homma.
Jos pitäisi pakittaa pois, kaikki on yleensä peilien varassa.
Hieman laiskat ajavat aina keula edellä parkkiin koska se on helppoa ja nopeaa. Erittäin laiskat kuten minä pysäköivät useimmiten peruuttaen koska se tekee kokonaissuorituksesta helpomman.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös toi peruuttaminen(jos sentään pääsee poistumaan eteenpäin) kerro edes vähän, että muutama aivosolu jäljellä? ;)
Itse peruutan aina ruutuun, jos ei pääse läpi ajamaan toiseen, eli auto aina niin, että eteenpäin lähdetään ruudusta tms.
Parkkipaikalla esim. ennen peruutusta on näkyvyys tuulilasista ja huomaa jalankulkijat yms. paremmin(kokonaiskuva).
Poistuessa sama homma.
Jos pitäisi pakittaa pois, kaikki on yleensä peilien varassa.
Ruutuun peruuttaminen, tai auton ajaminen niin että pääsee poistumaan keula edellä, kertoo tosiaan keskimääräistä fiksummasta tavasta ajaa. Ruutuun peruuttaminen on helppoa kun yleensä siihen ruutuun vielä näkee hyvin ennen peruuttamista. Kahden auton välistä lähteminen takaperin on lähes tuuripeliä, ja ilman kameroita lähdet ainakin osittain sokkona. Varsinkin jos ajat pakua tai muuta vain yhdellä istuirivillä varustettua autoa ilman taka/sivuikkunoita et näe peruuttaessa juuri mitään takaviistossa olevaa...
On toki poikkeuksiakin, jos on esim. lyhyt parkkiruutu ja pitää saada takakontti auki niin peruuttaminen hankaloittaa lastaamista....
 
Ruutuun sijoittumisesta vielä hieman. Tuntuu, että olen isäni (ja nykyään myös puolisoni) kanssa ainoita ihmisiä, jotka käyttää reunapaikan löytäessään ruudun tilan siten, että vieressä olevaan autoon on mahdollisimman pitkä matka. Eli ajaa niin ruudun reunaan niin, että rengas hipoo maalauksen(/kiveyksen) reunaa tai on sen päällä. Ts. minimoin sitä riskiä, että viereen ajava/ajanut naapuri läväyttää oven autosi kylkeen ovea avatessaan. Apukuskin on myös helpompi poistua, kun tilaa on enemmän ja näkyvyys taakse on hieman parempi. Jätän myös usein reunapaikalle, vaikka se olisi hieman kauempana. Jos reuna on kulkuväylän puolella ilman kiveystä tai muuta estettä, niin silloin sijoitun hieman harkitummin.

Myönnän kiinnittäväni asiaan huomiota yleisillä parkkipaikoilla ja vastaavaa näkee tosi harvoin. Välillä mietin, että onko tässä jotain sellaista riskiä mitä en ole vielä tajunnut, mutta vielä en ole sellaista keksinyt. Pelkästään plussia.
 
Eli ajaa niin ruudun reunaan niin, että rengas hipoo maalauksen(/kiveyksen) reunaa tai on sen päällä. Ts. minimoin sitä riskiä, että viereen ajava/ajanut naapuri läväyttää oven autosi kylkeen ovea avatessaan.
Voi olla hieman outo yksityiskohta mutta sanon silti. Joskus voi olla parempi että viereinen auto on "liian" lähellä. Ainakin vag konsernin autoissa oven saranassa on selvä pykälä sen jälkeen kun ovea avaa enemmän kuin autosta poistuminen vaatii. Tuo toimii hyvänä "jarruna", mutta toissaalta voi yllättää jos tilaa onkin enemmän ja ovi aukeaa yli tuon hidastetun pykälän.
Ai mistäkö tiedän? Kapeassa autokatoksessa pelannut lasten kanssa...
 
Voi olla hieman outo yksityiskohta mutta sanon silti. Joskus voi olla parempi että viereinen auto on "liian" lähellä. Ainakin vag konsernin autoissa oven saranassa on selvä pykälä sen jälkeen kun ovea avaa enemmän kuin autosta poistuminen vaatii. Tuo toimii hyvänä "jarruna", mutta toissaalta voi yllättää jos tilaa onkin enemmän ja ovi aukeaa yli tuon hidastetun pykälän.
Ai mistäkö tiedän? Kapeassa autokatoksessa pelannut lasten kanssa...

Tämä on ihan hyvä huomio. Tosin lähestulkoon 90% paikoista on sellaisia, että jos itse jätän reunaan ja naapuri keskelle, niin oven saa avata ihan selälleen ja silti jää hieman väliä. Ja muutenkin pidän ehkä suurimpana riskinä lapsia, joille ei ole opetettu hyvää ovitekniikkaa. Siinä ei pykälät merkitse mitään.
 
Ruutuun peruuttaminen, tai auton ajaminen niin että pääsee poistumaan keula edellä, kertoo tosiaan keskimääräistä fiksummasta tavasta ajaa. Ruutuun peruuttaminen on helppoa kun yleensä siihen ruutuun vielä näkee hyvin ennen peruuttamista. Kahden auton välistä lähteminen takaperin on lähes tuuripeliä, ja ilman kameroita lähdet ainakin osittain sokkona. Varsinkin jos ajat pakua tai muuta vain yhdellä istuirivillä varustettua autoa ilman taka/sivuikkunoita et näe peruuttaessa juuri mitään takaviistossa olevaa...
On toki poikkeuksiakin, jos on esim. lyhyt parkkiruutu ja pitää saada takakontti auki niin peruuttaminen hankaloittaa lastaamista....
Takakontista on vittumaista ottaa/laittaa tavaraa jos peruuttaa ruutuun.
 
Ruutuun sijoittumisesta vielä hieman. Tuntuu, että olen isäni (ja nykyään myös puolisoni) kanssa ainoita ihmisiä, jotka käyttää reunapaikan löytäessään ruudun tilan siten, että vieressä olevaan autoon on mahdollisimman pitkä matka. Eli ajaa niin ruudun reunaan niin, että rengas hipoo maalauksen(/kiveyksen) reunaa tai on sen päällä. Ts. minimoin sitä riskiä, että viereen ajava/ajanut naapuri läväyttää oven autosi kylkeen ovea avatessaan. Apukuskin on myös helpompi poistua, kun tilaa on enemmän ja näkyvyys taakse on hieman parempi. Jätän myös usein reunapaikalle, vaikka se olisi hieman kauempana. Jos reuna on kulkuväylän puolella ilman kiveystä tai muuta estettä, niin silloin sijoitun hieman harkitummin.

Myönnän kiinnittäväni asiaan huomiota yleisillä parkkipaikoilla ja vastaavaa näkee tosi harvoin. Välillä mietin, että onko tässä jotain sellaista riskiä mitä en ole vielä tajunnut, mutta vielä en ole sellaista keksinyt. Pelkästään plussia.
Näin tulee itsekin toimittua. Kovasti olen vaimolle yrittänyt toitottaa että toimisi samoin. En keksi muuta miinusta kuin sen että joskus hieman pidempi matka kävellä autolta pois ja takaisin autolle. Ja sen että joskus reunapaikalla voi olla hieman isompi riski siihen että joku kolhaisee sitä parkkiruudun viivalle ajettua kylkeä (jos esim. ajoradan vieressä) mutta riski on mielestäni paljon pienempi kuin riski siihen että kylkiä kolhitaan auton ovilla.

Viime aikoina itseäni on ärsyttänyt eniten autoilijoiden liikenneympyräkäyttäytyminen, vilkkua ei käytetä ympyrästä poistuttaessa ja myös kiilaillaan kolmion takaa eteen. Monesti voi suorastaan nähdä ettei katse hievahdakaan ja livutaan ikään kuin sokkona sisään ympyrään. Enemmän ärsyttää silti vilkun käyttämättömyys tai käyttö liian myöhään, aiheuttaa aina turhaa odottelua ja pysähdyksiä liikenneympyrään mentäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Oma auto niin vanha ettei kiinnosta sen pellistä muille paasata, mutta tuo reunapaikan reunaan ajaminen on muodostunut tavaksi. Enemmän tilaa on enemmän tilaa eikä ole lainkaan vaivaksi. Miksi ei niin tekisi?

Sitten se ruutuun peruuttaminen. Moni tuntuu saavan siitä jotain paremman kansalaisen pisteitä. Muut muka laiskempia. Tässäkin on hyvä muistaa tilannetaju. Jos linjalla on useampia autoja, takana oleva saattaa vähän häiriintyä siitä kun edessä oleva hieroo autoaan juuri siten kuten itselle parhaiten sopii. Tunnen useita ruutuun peruuttavia, jotka muillakin elämän osa-alueilla kokevat itsensä muita tärkeämmäksi.

Itse toki läpiajajana nautin sekä käytännöllisyydestä, että henkisestä hyvinvoinnista tehtyäni just niin kuin muidenkin pitäisi.
 
Oma auto niin vanha ettei kiinnosta sen pellistä muille paasata, mutta tuo reunapaikan reunaan ajaminen on muodostunut tavaksi. Enemmän tilaa on enemmän tilaa eikä ole lainkaan vaivaksi. Miksi ei niin tekisi?

Sitten se ruutuun peruuttaminen. Moni tuntuu saavan siitä jotain paremman kansalaisen pisteitä. Muut muka laiskempia. Tässäkin on hyvä muistaa tilannetaju. Jos linjalla on useampia autoja, takana oleva saattaa vähän häiriintyä siitä kun edessä oleva hieroo autoaan juuri siten kuten itselle parhaiten sopii. Tunnen useita ruutuun peruuttavia, jotka muillakin elämän osa-alueilla kokevat itsensä muita tärkeämmäksi.

Itse toki läpiajajana nautin sekä käytännöllisyydestä, että henkisestä hyvinvoinnista tehtyäni just niin kuin muidenkin pitäisi.
Autokouluun ne kenen pitää hieroa peruuttaessa. Hieroisivat he ruudusta poistuessakin ja vielä jonkun ylitse.
 
Ns blondiparkkia preferoin itse. Auto sujahtaa sekunnissa parkkiin ja vaikka vähän kauempaa joutuis kävelemään niin nopeampaa se on kuin veivata autoa johonkin rakoon lähempänä kauppaa.

Parhaitahan on nämä jotka väkisin ajaa auton ahtaaseen paikkaan ja sitten veivataan sitä minuuttitolkulla paikalleen. Samaan kastiin menee ne jotka on ajaneet auton kahden peräkkäisen ruudun parkkiin taempaan ruutuun ja peruuttaavat siitä pois vaikka siitä pääsisi pois ajamalla eteenpäinkin. Tosin parkkiruutujen läpihän ei saisi lainmukaan vissiin ajaa? Kysymyksessä toki asia jonka laillisuus/laittomuus ei itseä kiinnosta paskan vertaa, mutta ehkä sen takia sitten höylätään pakkia ja vaivataan päätä ja peruutetaan ulos ruudusta ettei vahingossa rikota lakia.
 
Sitten voisikin laittaa sen pykälän näkyviin joka näin sanoo. Ei ne ruudutkaan ole ajorataa.
Vähän sellainen juttu, että jos tarvitsee elääkseen pykälän määrittelemään jokaisen sallitun toimenpiteen, niin vaikeaa on.
Ps Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla. Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
 
Vähän sellainen juttu, että jos tarvitsee elääkseen pykälän määrittelemään jokaisen sallitun toimenpiteen, niin vaikeaa on.
Ps Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla. Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

Pykälät tarvitaan nimenomaan niihin kiellettyihin asioihin ja ne on syytä opetella. Kaikki mikä ei ole kiellettyä, muodostaa sallitut ja hyväksytyt ajotavat.

Tommyn kysymyksen käsitin siten, että siinä kysellään mikä pykälä kieltää parkkiruutujen läpi ajamisen.
 
Pykälät tarvitaan nimenomaan niihin kiellettyihin asioihin ja ne on syytä opetella. Kaikki mikä ei ole kiellettyä, muodostaa sallitut ja hyväksytyt ajotavat.

Tommyn kysymyksen käsitin siten, että siinä kysellään mikä pykälä kieltää parkkiruutujen läpi ajamisen.
Minä taas luotan kansalaisiin ja jos esim suojatiellä palaa punainen valo eikä ketään näy missään, suosittelen rikollista toimintaa ja menemään yli. Ymmärrän kyllä niitäkin ketkä tarvitsevat tiukat säännöt voidakseen hyvin eikä siinä ole mitään pahaa.

Ja laki ei ehdottomasti kiellä parkkiruutujen läpi ajamista. Onhan viisainta ajaa ruutujen läpi ensimmäiseen tyhjään ruutuun hitaasti ja turvallisesti, muiden päästessä jouhevasti ohi. VAIKKA se olisi kiellettyä, tekisin silti niin. Sen sijaan ruutujen yli ajaminen esim seisahtuneen liikenteen ohittamiseksi ei täytä lain kirjainta tai -henkeä. Siinäkin voi olla poikkeus esim edellä oleva auto syttyy tuleen.

Pykälin ei voi varautua kaikkeen, tarvitaan soveltamistakin.
 
Myönnän kiinnittäväni asiaan huomiota yleisillä parkkipaikoilla ja vastaavaa näkee tosi harvoin.
Yleensä ihmiset eivät tunnu kiinnittävän huomiota paikan valintaan lainkaan, vaan ajavat mihin tahansa täysin umpimähkäisesti.

Ymmärrän, että ajetaan alitajuisesti tai mukavuussyistä saapuessa kaikkein helpoimman ajolinjan mahdollistavaan ruutuun, ja osittain teen itsekin samaa ellei se ole muuten paska vaihtoehto. Tästä ei kuitenkaan ole kysymys, vaan autoja ilmestyy lähes tyhjälläkin pysäköintialueella täysin älyttömästi juuri sellaisiin ruutuihin, joihin joutuu vähän mutkittelemaan ja kampeamaan, jotka eivät ole välttämättä mitenkään lähellä sisäänkäyntiä, joista on huonompi näkyvyys ja joissa on viereisessä ruudussa auto. Tästä olen pakotettu siihen johtopäätökseen, että sitä satunnaista paikkaa oikein pysähdytään valitsemaan ja ajetaan ihan mihin sattuu tajuamatta, että tämä oli tyhmää. Usein vielä poikittain, vinoon, ohi viivoista, lähelle toista ajoneuvoa tai muuten puutteellisesti.
 
Yleensä ihmiset eivät tunnu kiinnittävän huomiota paikan valintaan lainkaan, vaan ajavat mihin tahansa täysin umpimähkäisesti.

Ymmärrän, että ajetaan alitajuisesti tai mukavuussyistä saapuessa kaikkein helpoimman ajolinjan mahdollistavaan ruutuun, ja osittain teen itsekin samaa ellei se ole muuten paska vaihtoehto. Tästä ei kuitenkaan ole kysymys, vaan autoja ilmestyy lähes tyhjälläkin pysäköintialueella täysin älyttömästi juuri sellaisiin ruutuihin, joihin joutuu vähän mutkittelemaan ja kampeamaan, jotka eivät ole välttämättä mitenkään lähellä sisäänkäyntiä, joista on huonompi näkyvyys ja joissa on viereisessä ruudussa auto. Tästä olen pakotettu siihen johtopäätökseen, että sitä satunnaista paikkaa oikein pysähdytään valitsemaan ja ajetaan ihan mihin sattuu tajuamatta, että tämä oli tyhmää. Usein vielä poikittain, vinoon, ohi viivoista, lähelle toista ajoneuvoa tai muuten puutteellisesti.

Joillakin saattaa olla jotain kummallista ja typerää OCDtä sen suhteen, että "paikat pitää täyttää järjestyksessä" mikä johtaa siihen että halutaan tunkea sen toisen auton viereen tai ahtaaseen rakoon.
 
Viimeksi muokattu:
Muistan muutamia vuosia sitten tilanteen, missä parkkeerasin auton parkkihallissa tyhjälle osastolle. Auton viereen oli ilmestynyt toinen auto ja hyvä että juuri ja juuri sai kuskin oven auki. Kyseinen osasto oli edelleen muuten tyhjä. Valitettavasti olin juniorin kanssa liikkeellä. Muutoin olisin jäänyt odottamaan kuskia ja tiedustellut mikä idea tuollaisessa parkkeerauksessa on.
Myönnän oman virheeni olisi pitänyt toki tuo ennakoida ottamalla se reunapaikka tai ruutu invaparkin vierestä. Blokkaa sillä tuollaiset temput.
 
Muistan muutamia vuosia sitten tilanteen, missä parkkeerasin auton parkkihallissa tyhjälle osastolle. Auton viereen oli ilmestynyt toinen auto ja hyvä että juuri ja juuri sai kuskin oven auki. Kyseinen osasto oli edelleen muuten tyhjä. Valitettavasti olin juniorin kanssa liikkeellä. Muutoin olisin jäänyt odottamaan kuskia ja tiedustellut mikä idea tuollaisessa parkkeerauksessa on.
Myönnän oman virheeni olisi pitänyt toki tuo ennakoida ottamalla se reunapaikka tai ruutu invaparkin vierestä. Blokkaa sillä tuollaiset temput.

Tällaisessa tapauksessa se toinen auto kyllä ihan kerjää sitä naarmua siihen oveen.
 
Muistan muutamia vuosia sitten tilanteen, missä parkkeerasin auton parkkihallissa tyhjälle osastolle. Auton viereen oli ilmestynyt toinen auto ja hyvä että juuri ja juuri sai kuskin oven auki. Kyseinen osasto oli edelleen muuten tyhjä. Valitettavasti olin juniorin kanssa liikkeellä. Muutoin olisin jäänyt odottamaan kuskia ja tiedustellut mikä idea tuollaisessa parkkeerauksessa on.
Myönnän oman virheeni olisi pitänyt toki tuo ennakoida ottamalla se reunapaikka tai ruutu invaparkin vierestä. Blokkaa sillä tuollaiset temput.
Olitko ehkä liikkeellä nimimerkin mukaisella mööpelillä, ehkä se oli kateellisen kiusantekoa
 
Paikallisen ruokakaupan pihassa oli joku myös valinnut reunapaikan ja jättänyt autonsa rivin viimeisen paikan viereen, keskelle ajorataa. Talvisin maalausten peittyessä tuolla parkkiksella on varsin yleistä, että useammassa rivissä on levitetty pysäköinnit pihaa halkovalle ajoradalle. On teoriassa mahdollista, että jos tulee toisesta päädystä pihaan, ei ole koskaan ennen käynyt paikassa ennen ja maalaukset ovat lumen alla, voisi epähuomiossa pysäköidä autonsa rivin viereen. Nyt ei ymmärrä, kun kuskinpuoleisesta ovesta poistuessa on täytynyt astua ensimmäisenä kaistaviivan päälle.
 
Olitko ehkä liikkeellä nimimerkin mukaisella mööpelillä, ehkä se oli kateellisen kiusantekoa

ihan perus Skodillak taisi olla alla tuossa tapauksessa. Asiaa muistellessa harmittaa, että en pienen lapsen takia halunnut jäädä mihinkään rähinään. Koskaan kun ei tiedä millainen epeli on toisella puolella vastassa.
 
Ihmisten aivot on sellaiset, että kun ajotaito on kehittynyt hieman tämän ketjun tasoa paremmaksi ajetaan tuttu reitti töistä kauppaan täysin autopilotilla eikä mietitä hiki hatussa jokaista omaa liikettä. Jos se oma ruutu on tyhjä, ei ihmisten tarvitse oikeasti miettiä miten päin olisi helpompaa ruutua lähstyä ja pakitellaanko vai ei. Keula ruutuun, samaa reittiä kävellen kauppaan kuin ennenkin ja ostoskärryt edessä havahdutaan miettimään että minkäs takia täällä ylipäätään ollaan.

Toi on itse asiassa aivoille todella hyvää lepoa ja tärkeää palautumista esimerkiksi toimistotyön päätteeksi. Ilman tuota palautumista hankkii vaan itselleen ennenaikaisesti Alzheimerin tai muistisairauden.
 
Ihmisten aivot on sellaiset, että kun ajotaito on kehittynyt hieman tämän ketjun tasoa paremmaksi ajetaan tuttu reitti töistä kauppaan täysin autopilotilla eikä mietitä hiki hatussa jokaista omaa liikettä. Jos se oma ruutu on tyhjä, ei ihmisten tarvitse oikeasti miettiä miten päin olisi helpompaa ruutua lähstyä ja pakitellaanko vai ei. Keula ruutuun, samaa reittiä kävellen kauppaan kuin ennenkin ja ostoskärryt edessä havahdutaan miettimään että minkäs takia täällä ylipäätään ollaan.

Toi on itse asiassa aivoille todella hyvää lepoa ja tärkeää palautumista esimerkiksi toimistotyön päätteeksi. Ilman tuota palautumista hankkii vaan itselleen ennenaikaisesti Alzheimerin tai muistisairauden.
Vanha kunnon "älä keskity ajamiseen" ohje.

Toivottavasti ne itseajavat autot on täällä pian. Kuulostaisi ihan rennolta keskittyä johonkin ihan muuhun. Ja kaistapäiseltä jos sitä tekisi jo nyt.

Muoks: luimpa huvikseen viestini ja sehän näyttää melkein tahalliselta väärinymmärtämiseltä. Kyllähän tietyt vakiojutut menee samalla rutiinilla kuin kävely, mutta se valppaus ympäristöstä on kyllä iso osa sitä vakiojuttua, eikä pelkät ohjausliikkeet.
 
Vanha kunnon "älä keskity ajamiseen" ohje.

Toivottavasti ne itseajavat autot on täällä pian. Kuulostaisi ihan rennolta keskittyä johonkin ihan muuhun. Ja kaistapäiseltä jos sitä tekisi jo nyt.

Muoks: luimpa huvikseen viestini ja sehän näyttää melkein tahalliselta väärinymmärtämiseltä. Kyllähän tietyt vakiojutut menee samalla rutiinilla kuin kävely, mutta se valppaus ympäristöstä on kyllä iso osa sitä vakiojuttua, eikä pelkät ohjausliikkeet.

Tuohon jäkimmäiseen juuri viittasin. Itse asiassa tietyt ärsykkeet aiheuttavat vasteen paremmin autopilotilla ajaessa koska ainoa asia mitä ihminen seuraa on se ympäristö ja sen muuttujat.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan taas ollut hieman tapahtumia pääsääntöisesti helsingissä, katajanokan risteyksessä oikealle kääntyvien kaistalta pyyhkäisi suoraan menevien kaistalle joku hintin värinen smartti. Ei tässä mitään mutta tojotakuski keulilla joten kyrpä sai tahtonsa läpi.

Sitten manskulta-hämeentielle pätkällä löytyi octavia joka vaihtoi kaistaa sinkoillen puolin ja toisin noin 15 kertaa. Olihan se hämeentien valoihin tullessa saanut jo minuun nähden 10m etua, ajelin kuitenkin ihan normaalisti.

Sitten tietysti nämä tojotat 'hybrid' merkinnällä jotka ei pääse valoista liikkeelle mitenkään inhimillisessä ajassa, jolloin mahdollisesta 10-15 autoa pääsee vain 3-5.

Sörkän rantatie on metka paikka sekin, liikenne kun jonoutuu niin ajetaan miljoonaa vasemman kaistan päähän ja luullaan että annetaan tilaa mulkulle jonka tavoite on vain ohittaa mahdollisimman monta autoa,
muutama yrittäjä oli jotka meinas että vaan tulee, eipähän sitten tulleet. Katsokoon ennen kaistan päätä valin mihin tunkea, eikä vaan oleta että joku lopussa antaa tilaa mikä tietysti kovin usein tapahtuu.
 
Onhan taas ollut hieman tapahtumia pääsääntöisesti helsingissä, katajanokan risteyksessä oikealle kääntyvien kaistalta pyyhkäisi suoraan menevien kaistalle joku hintin värinen smartti. Ei tässä mitään mutta tojotakuski keulilla joten kyrpä sai tahtonsa läpi.

Sitten manskulta-hämeentielle pätkällä löytyi octavia joka vaihtoi kaistaa sinkoillen puolin ja toisin noin 15 kertaa. Olihan se hämeentien valoihin tullessa saanut jo minuun nähden 10m etua, ajelin kuitenkin ihan normaalisti.

Sitten tietysti nämä tojotat 'hybrid' merkinnällä jotka ei pääse valoista liikkeelle mitenkään inhimillisessä ajassa, jolloin mahdollisesta 10-15 autoa pääsee vain 3-5.

Sörkän rantatie on metka paikka sekin, liikenne kun jonoutuu niin ajetaan miljoonaa vasemman kaistan päähän ja luullaan että annetaan tilaa mulkulle jonka tavoite on vain ohittaa mahdollisimman monta autoa,
muutama yrittäjä oli jotka meinas että vaan tulee, eipähän sitten tulleet. Katsokoon ennen kaistan päätä valin mihin tunkea, eikä vaan oleta että joku lopussa antaa tilaa mikä tietysti kovin usein tapahtuu.
Luin vain kohdat hintti, kyrpä ja mulkku. Taitaa nuo kolme ihmisryhmää muutenkin olla ne yleisimmät huomiota herättävät kuljettajat.
 
Olenkin joskus mulkku ja kyrpä, valitettavasti hinttiä ei saa tekemälläkään.
Täällä tietysti aina löytyy ymmärtäjät sukkuloinnille kaistojen välillä, kuin myös siihen että oman perseen ajattelu hidastaa kaikkea liikennettä takana, eihän sillä väliä koska se on takana.
En jostain syystä ole oppinut antamaan tilaa sellaisille joista välittyy(ajotavan mukaan) suoraan se "minä ensin ja muut takana", enkä näe liikenteen sujuvuuden kannalta siinä mitään hyvää.
Tuo laji kun on vaan loiseläjiä, luotetaan vain että muut väistää.
 
Olenkin joskus mulkku ja kyrpä, valitettavasti hinttiä ei saa tekemälläkään.
Täällä tietysti aina löytyy ymmärtäjät sukkuloinnille kaistojen välillä, kuin myös siihen että oman perseen ajattelu hidastaa kaikkea liikennettä takana, eihän sillä väliä koska se on takana.
Noo... ehkä sitten miettisin hiukan tuota kielenkäyttöä ja tekstin rakennetta. Vituttaa voi ja mulkkuja riittää mutta ihan mielenkiinnosta... minkä värinen on hintti? Voisi katsos harkita oman auton värin vaihtoa moiseen jos on hyvän näköinen.
 
Sörkän rantatie on metka paikka sekin, liikenne kun jonoutuu niin ajetaan miljoonaa vasemman kaistan päähän ja luullaan että annetaan tilaa mulkulle jonka tavoite on vain ohittaa mahdollisimman monta autoa,
muutama yrittäjä oli jotka meinas että vaan tulee, eipähän sitten tulleet. Katsokoon ennen kaistan päätä valin mihin tunkea, eikä vaan oleta että joku lopussa antaa tilaa mikä tietysti kovin usein tapahtuu.

Ei noin, miksi sä nysväät jo tukossa olevassa jonossa jos viereinen kaista on tyhjä? Sinä ja muut jonottajat tukitte vain edellisenkin risteyksen kun ette osaa käyttää molempia kaistoja.

Oikea tapa on valita tyhjempi kaista, ajaa se päähän saakka ja sitten vetoketjutyylillä vasta aivan kaistan päässä yhdistyminen vuorotellen molemmilta kaistoilta. Minäminä -asennetta on tuo sinun itsekäs tapa olla antamatta liittyjälle tilaa.
 
Ei noin, miksi sä nysväät jo tukossa olevassa jonossa jos viereinen kaista on tyhjä? Sinä ja muut jonottajat tukitte vain edellisenkin risteyksen kun ette osaa käyttää molempia kaistoja.

Oikea tapa on valita tyhjempi kaista, ajaa se päähän saakka ja sitten vetoketjutyylillä vasta aivan kaistan päässä yhdistyminen vuorotellen molemmilta kaistoilta. Minäminä -asennetta on tuo sinun itsekäs tapa olla antamatta liittyjälle tilaa.

Tämä, tuossa tammistossa yksi loistava esimerkki, risteys joka oli aina tukossa mihin sitten lisättiin toinen kaista vasemmalle kääntyjille jotta siihen mahtuu tuplat enemmän autoja odottamaan täyttämättä takana olevaa risteystä. Joko sitä ei käytetä, urpot ajaa possujunassa yhteen jonoon ja toinen kaista jää kokonaan tyhjäksi tai sitten kun sitä käytetään niin käännöksen jälkeen urpot vetää välit kiinni mikä aiheuttaa sen ettei kukaan liiku mihinkään :facepalm:

asf.JPG
 
Oikea tapa on valita tyhjempi kaista, ajaa se päähän saakka ja sitten vetoketjutyylillä vasta aivan kaistan päässä yhdistyminen vuorotellen molemmilta kaistoilta. Minäminä -asennetta on tuo sinun itsekäs tapa olla antamatta liittyjälle tilaa.
Eli ajat kaasu pohjassa kaistan päähän, tunget "vetoketju" -tyylillä väliin jota ei käytännössä edes ole, pysäyttäen koko takana olevan kaistan johon tunget väkisin väliin.
Käytännössä asia menee kuitenkin niin että kaupungissa turvavälit ovat olemattomat, jos ei tilaa ole niin etsi väli hyvissä ajoin ja lakkaa tunkemasta väkisin väliin.
Mulla ei muistaakseni ole suoralla tiellä velvollisuutta väistää kylkeen tulevaa.
 
Eli ajat kaasu pohjassa kaistan päähän, tunget "vetoketju" -tyylillä väliin jota ei käytännössä edes ole, pysäyttäen koko takana olevan kaistan johon tunget väkisin väliin.
Käytännössä asia menee kuitenkin niin että kaupungissa turvavälit ovat olemattomat, jos ei tilaa ole niin etsi väli hyvissä ajoin ja lakkaa tunkemasta väkisin väliin.
Mulla ei muistaakseni ole suoralla tiellä velvollisuutta väistää kylkeen tulevaa.
Jos valoissa on kaksi kaistaa niin ne on rakennettu siihen jotta molempia pitkin mennään pullonkaulasta ohi. Osaamattomat jonottaa täydellä kaistalla.
 
Jos valoissa on kaksi kaistaa niin ne on rakennettu siihen jotta molempia pitkin mennään pullonkaulasta ohi. Osaamattomat jonottaa täydellä kaistalla.
On niitä paljon semmoisiakin että valojen yli kaistat sitten yhdistuu. Hanurista varsinkin talvella, ei vasemmalla kaistalle kannata mennä jos ei ole nelivetoautoa :D

69e5c8f5-a510-461e-b8ee-332f7b5db853.png

Tämmönen paikka löytyy omalta kotipaikkakunnalta jossa en valitse kyllä vasenta kaistaa valoissa juuri ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
On niitä paljon semmoisiakin että valojen yli kaistat sitten yhdistuu. Hanurista varsinkin talvella, ei vasemmalla kaistalle kannata mennä jos ei ole nelivetoautoa :D

69e5c8f5-a510-461e-b8ee-332f7b5db853.png

Tämmönen paikka löytyy omalta kotipaikkakunnalta jossa en valitse kyllä vasenta kaistaa valoissa juuri ikinä.
Kyllä tuommoinenkin risteys vetäisi enemmän autoja kuin yhden kaistan risteys, jos Suomessa vihdoin opittaisiin ajamaan vetoketjutyylillä. Jos siinä olisi vain yksi kaista suoraan, aina välillä koko jono joutuisi odottamaan, kun kärjessä oleva oikealle kääntyvä odottaa, että ihmiset ehtii suojatien yli siellä oikealla puolella. Olisi tasa-arvoisempaa, kun kaikki seisoo punaisissa pidempään. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom