Onnittelut! Onnistuit sisällyttämään kommenttiisi sekä väärää tietoa että kaksi olkiukkoa.
Väärä tieto: Tuo lainkohta puhuu mistä hyvänsä ajoradan ylityksestä. Samassa 16. pykälässä juuri tätä kohtaa ennen sanotaan, että käytettävä suojatietä.
Olkiukko 1: En ole väittänyt että autot pääsisivät liikkumaan "vähän hitaammin", vaan totesin että risteyksen välityskyky noissa tilanteissa pienenee merkittävästi.
Olkiukko 2: En kehottanut ajamaan suojatietä kohti "reilulla nopeudella", vaan käytin esimerkkinä 5-10 km/h nopeutta. Nämä tientukot ajavat yleensä luokkaa 1 km/h tai pysähtyvät kokonaan niin että liikenne katkeaa.
Tässä varmaan väärinkäsitys, jos joku lähestyy useita kymmeniä metrejä jollain 1km/h nopeudella (tai no 1-5km/h), niin se tosiaan oma tapauksensa, joko ennakointia, tai valuttelua, riippuu vähän tapauksesta onko se hyvä, ok, vai ongelma.
Juttu taisi lähteä liikkeelle jostain ahtaasta risteysvälistä ja lyhyistä valoista, jos siinä joku kärjessä vetää sen koko välin tuota vauhtia, niin ongelman puolelle herkästi menee, toinen on kohteet tuolla tyylillä estää kolmiontakaa liittyjät, tai se jos estää perässätulian pääsyn vihreän aallon ryhmittymiskaistalle.
Tuo 10km/h juttua, siitä en varma mitä siinä kuvaillaan, tärkeää että väistämis velvollinen näyttää ajotavallaan noudattavansa sitä, 30-50km/h tiellä jos hiljentää ajoissa ennen suojatietä, niin tuo 10km/hnopeus on jossain vaiheessa ennen suojatietä, kuinkapaljon ennen riippuu monesta ja mm kelistä.
Jos tässä nyt keskustellaan viimeisistä metreistä, niin jos joku vetää "kymppiä" jarrutukseen asti, niin herkästi siinä muut joutuu odottaan että mitä se tekee.
Mutta tulkitsen sinun tarkoittaneen että ahtaissa paikoissa missä ruuhkaa takana lähestyetään suojatietä asiallinen reippaan ennustettavasti ja turvallisesti, eikä yksinään puoliunessa lirutellen .
Ymmärsin aiemman aivan väärin "reippaasti" postauksen vähän sellaisessa ärhkännää dynaamisesti hengessä.
Vilkun käyttö ajoissa on noloa ja vähentää miehekkyyttä monta kertaluokkaa. Vähän niin kuin tietokoneista ymmärtäminen ja vielä pahempi jos nörttejä ei muista haukkua. Ei kai sitä varsinkaan mersun ratissa sovi tehdä
Tästä joskus keskuteltu, ja yksi anneetu selitys taisi olla sakkojen välttely, eli vilkkua vilautetaan sen takia ettei sakotuskynnys ylittyisi. Jos on aivan varma ettei kukaan poliisi näe, niin ei käytetä.
Sen lisäksi että BMW ovat parempia autoja, niin on taitavampien kuskien suosiossa, siis sellaisten jotka pystyvät havainnoimaan keskimääräistä tarkemmin, niin ei tarvi niin usein vilkkua käyttää.
Moni poliisi ei käytä suuntavillkua, mutta siinä yksi selitys on se ettei etukäteen paljasteta mihin ollaan menossa, tosin oikea syy voi olla se että kollega sakota.