Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näin varmaan kaikki olettaa, että ajetaan, mutta ihan yksiselitteistä se ei välttämättä ole. En tiedä onko jotain ennakkotapausta siitä onko työmaa este ajoradalla vai onko kyseessä tilanne, että ajorata vain kapenee työmaan kohdalla.

Hyvä tietysti olisi että näihin laitettaisiin aina liikennemerkit kertomaan ajojärjestys kuten useimmiten taitaa ollakin.

Keskiviiva on näkyvissä, mielestäni ei pitäisi olla mitään epäselvää. Vain toisella kaistalla on este.
 
Kotini lähellä on ollut perus Suomi-tyyliin (liikennettä haittaavia remontteja ei turhaan kiirehditä...) jokin kaukolämpökaivanto auki toukokuusta lähtien niin, että se vie kapealla tiellä toisen kaistan lähes kokonaan eikä kohdatessa mahdu kaksi autoa vastakkaisista suunnista samaan aikaan. Kun erillistä liikennemerkkiä väistämisvelvollisuudesta ei ole laitettu, todella monelle (ml. bussikuskit) tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että se osapuoli väistää jonka kaistalla este on. Ajetaan vaan hidastamatta ja välittämättä. Tätä tapahtuu kaiken aikaa kyseisestä paikasta ajaessa.
Työmatkalla on myös kaivettu toinen kaista puoliksi auki. Väistämisvelvollisuudesta kertovat merkit B3 ja B4 ovat paikoillaan, mutta silti tulee varsin usein autoja väkisin väärää kaistaa vastakarvaan. Mahtaa jännittää työntekijöitä, kun osa ajaa kymmenen sentin marginaalilla työkoneista.
 
B3 Etuajo-oikeus kohdatessa (nelikulmio, sininen tausta ja nuolet), B4 väistämisvelvollisuus kohdatessa (ympyrä, kielto merkki, keltainen tausta punainen ympyrä ja nuolet keskellä) Jos meni oikein .
Kyllä. Tietyön puoleisen kaistan suunnassa on siis B4 kertomassa, että sieltä päin olisi tarkoitus väistää vastaantulijoita, ja vapaan kaistan suunnassa taas B3 ilmoittamassa, että sieltä suunnasta ei tarvitse väistää. Ei tunnu olevan monellekaan mitään vaikutusta liikennemerkeillä.
 
Tuosta merkinnästä sellainen huomio, että tässähän myös lainsäädäntö on ollut todella typerä:

Lakia suojatien/pyörätien jatkeen merkintöjen suhteen muutettiin ensin joskus reilut kymmenisen vuotta sitten, jolloin voimaan tullut vanha vaki vaati nykyisen lain kanssa ristiriidassa olevat merkinnät (että viivat pitää olla katkaistut että pyörällä ylipäätään saa ajaa yli eikä tarvi taluttaa) ja siihen tuli joku n. 8 vuoden tjsp siirtymäaika jona aikana ne suojatieviivat piti katkaista kaikkialta mistä pyörällä saa ajaa yli.

Sitten pari vuotta sitten, juuri edellisen siirtymäajan loputtua lakia muutettiin jälleen noiden merkintöjen suhteen melkein päinvastaiseksi (että katkotut viivat tarkoittaakin sitä, että pyörällä on etuajo-oikeus eikä sitä, että pyörällä saa ajaa yli, eli juuri edellisen lain takia katkotut viivat pitää nyt maalata umpeen kaikkialta missä pyörällä ei ole etuajo-oikeutta), ja tässä sitten eletään yhteensä jotain 15-20 vuotta "siirtymäaikaa" merkintöjen suhteen, ja kaikki suojatiet pitää/on pitänyt näiden lakimuutosten takia maalata kahteen kertaan uudestaan.

Laki on kyllä ollu typerä, ja nyt se on (enimmäkseen) korjattu, ei siinä mitään. Mutta kyllä se pyöräily suojatien yli oli sallittua sen edellisen lain aikanakin ihan täysin yhtälailla kuin nytkin on. Se mikä muuttui, oli, että nyt pyörätienjatkeen maalaus tarkoittaa oikeasti jotain. Ennen se tarkoitti vain, että tässä vähintään ajoradan toisellapuolen on pyörätie, ei mitään muuta (esimerkiksi väistämisten suhteen). Mikään ei siis muuttunut sentään päinvastaiseksi.

Edellisten maalausten muutosten siirtymisaika taisi loppua vuonna 2016. Ei niitä oltu vielä korjattu vuoteen 2020 mennessä kun tämä nykyinen laki tuli voimaan, eikä kaikkia ole tosiaankaan edelleenkään korjattu uuden lain mukaiseksi, vaikka sen siirtymäaika loppui nyt kesäkuussa.

Ivalossa asia näyttää olevan aika hyvin noiden suhteen, olen huomannut vain yhden suojatien, jossa on väärä maalaus. Toki monessa pyörätienjatkeen kohdassa vielä näkyy jäänteitä vanhoista kokomaalauksista ennen edellistäkin muutosta.
 
Nuo uudet merkinnät tulevat vielä sujuvoittamaan liikennettä ja nopeuttaa pyöräilyä. Aikaisemmin ei pyörille ole välttämättä ollut mitään mahdollisuutta tietää onko autolla kolmio vai väistääkö pyörä. Siinä sitten molemmat hiljetää ja arpoo kuka menee ensin. Kunhan maalaukse tulee kuntoon, taitavampi pyöräilijä voi ajaa hidastamatta läpi.
 
Taisin tänään nähdä ensimmäisen ylinopeutta ajavan teslamiehen. Moottoritiellä nussi koko ajan vasemmalla kaistalla noin 110kmh vauhtia, aina kun tuli tyhjää ja olisi voinut väistää, painoi tämä pälli lämän pohjaan, että ei päässyt oikealtakaan ohitse, heti kun alkoi autojono lähestyä taas oikeaa kaistaa, pudotettiin vauhti sinne n 105-110 välille. Tätä kesti se toistakymmentä kilometriä kunnes käännyin pois.
 
Bussikuskit luulisi olevan koulutettuja ja jos tuollaisia kohtia on linjoilla niin myös nuo tilanteet.
Mulla ainakin on kunnioitus bussiliikennettä kohtaan laskenut aika paljon. Lähtökohta oli se että julkinen liikenne on kaupungissa se tärkeämpi kuin minä. Mutta kun kaistaa vaihdellaan ilman vilkkua, ylinopeudella ohitellaan, vaihdetaan kaistaa kaistan yli ikään kuin siihenkin olisi vastaava etuajo-oikeus kuin pysäkiltä poistumiseen, morsetetaan omia mielipiteitä pitkillä valoilla, ja bussimatkustajan näkökulmasta ajetaan niin kulmikkaasti että vituttaa olla kyydissä, niin aika hyvin on karissut tuo bussien kunnioittaminen. Alle 60 alueella kyttään ensimmäistä vilkun välähdystä kuin kiihdytysradan lähtövaloa, ja lyön jarrut lukkoon niin että parempi olla hyvät reaktiot ja jarrut myös mun takana, vaikka kuljettajan ajatus olisikin ollut päästää vielä minut. Mutta muuten, mikäli liikennesäännöt niin suo, niin minä menen ensin ja mamubussikuskit vasta sitten. Ehkä vähän voin kaksikaistaisen (per suunta) tien mutkissa antaa tilaa, kun tiedän miten vaikeaa raskasta kalustoa on sovittaa kaistalle.
 
Mulla ainakin on kunnioitus bussiliikennettä kohtaan laskenut aika paljon. Lähtökohta oli se että julkinen liikenne on kaupungissa se tärkeämpi kuin minä. Mutta kun kaistaa vaihdellaan ilman vilkkua, ylinopeudella ohitellaan, vaihdetaan kaistaa kaistan yli ikään kuin siihenkin olisi vastaava etuajo-oikeus kuin pysäkiltä poistumiseen, morsetetaan omia mielipiteitä pitkillä valoilla, ja bussimatkustajan näkökulmasta ajetaan niin kulmikkaasti että vituttaa olla kyydissä, niin aika hyvin on karissut tuo bussien kunnioittaminen. Alle 60 alueella kyttään ensimmäistä vilkun välähdystä kuin kiihdytysradan lähtövaloa, ja lyön jarrut lukkoon niin että parempi olla hyvät reaktiot ja jarrut myös mun takana, vaikka kuljettajan ajatus olisikin ollut päästää vielä minut. Mutta muuten, mikäli liikennesäännöt niin suo, niin minä menen ensin ja mamubussikuskit vasta sitten. Ehkä vähän voin kaksikaistaisen (per suunta) tien mutkissa antaa tilaa, kun tiedän miten vaikeaa raskasta kalustoa on sovittaa kaistalle.
Näin ne bussit ajaa Video: Näin päättömästi bussi kaahaa Luhtitien jatkeella Vantaalla – "Tuskin menee kauaa ennen onnettomuutta"
 
Nuo uudet merkinnät tulevat vielä sujuvoittamaan liikennettä ja nopeuttaa pyöräilyä. Aikaisemmin ei pyörille ole välttämättä ollut mitään mahdollisuutta tietää onko autolla kolmio vai väistääkö pyörä.
Yritän keksiä/muistella esimerkkiä missä olisi ollut tuollainen tilanne ettei ollut mahdollisuutta tietää, jotain tarkistinkin katunäkymästä, mutta en vielä löytänyt.

Jos ei mietitä kustannuksia, niin selkeät merkit, ja se korotus, niin paljaaseen aikaan tiemaalaukset, niin on siinä paketti minkä luulisi vähentävän väärinymmäryksiä.
 
Täällä ei varmaan ole ihmisiä, jotka sivuteiltä tulevat suoraan eteen arpomaan vaihteita? Olisi kiinnostusta joskus tietää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. Isoilla teillä, joissa ajetaan 80-100 km/h, tulee viikottain sivuteiltä joku eteen. Itsellä voi olla vauhtia se 100km/h, ja eteen ajetaan sivutieltä yleensä katsomatta suoraan tielle ja aletaan pohtimaan kiihdytyksen mahdollisuutta. Usein on pakko painaa jarrua, tai jos tilanne on jo kovin lähellä, ohitettava samantien jos vastaantulevien kaista on vapaa. Näkee näitä kyllä 60km/h alueillakin, joissa eteen tullaan erittäin lähelle. Itselleni ei tulisi mieleenikään sivutieltä vain kaartaa päätielle katsomatta, vaan aina pysähdyn vaikka tie näyttäisikin tyhjältä. Jotkut pysähtyvät, mutta sitten kuitenkin tulevat eteen arpomisen jälkeen. Muistan vieläkin nuorena, kuinka autokoulun opettaja sanoi että jos edes mietit että ehditkö, et ehdi. Tätä olen itse aina noudattanut. Ehdinkö? -> En. Odotan. Jos täällä joku osaa sanoa mitä tässä on taustalla, olisi mukava tietää. Minulla ei ole ongelmia jos eteen kaartava pääsee heti jaloista pois, mutta nämä on yleensä jotain ranskalaisia kippoja tai pakettiautoja jotka siihen eteen tulevat.
 
Täällä ei varmaan ole ihmisiä, jotka sivuteiltä tulevat suoraan eteen arpomaan vaihteita? Olisi kiinnostusta joskus tietää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. Isoilla teillä, joissa ajetaan 80-100 km/h, tulee viikottain sivuteiltä joku eteen. Itsellä voi olla vauhtia se 100km/h, ja eteen ajetaan sivutieltä yleensä katsomatta suoraan tielle ja aletaan pohtimaan kiihdytyksen mahdollisuutta. Usein on pakko painaa jarrua, tai jos tilanne on jo kovin lähellä, ohitettava samantien jos vastaantulevien kaista on vapaa. Näkee näitä kyllä 60km/h alueillakin, joissa eteen tullaan erittäin lähelle. Itselleni ei tulisi mieleenikään sivutieltä vain kaartaa päätielle katsomatta, vaan aina pysähdyn vaikka tie näyttäisikin tyhjältä. Jotkut pysähtyvät, mutta sitten kuitenkin tulevat eteen arpomisen jälkeen. Muistan vieläkin nuorena, kuinka autokoulun opettaja sanoi että jos edes mietit että ehditkö, et ehdi. Tätä olen itse aina noudattanut. Ehdinkö? -> En. Odotan. Jos täällä joku osaa sanoa mitä tässä on taustalla, olisi mukava tietää. Minulla ei ole ongelmia jos eteen kaartava pääsee heti jaloista pois, mutta nämä on yleensä jotain ranskalaisia kippoja tai pakettiautoja jotka siihen eteen tulevat.

Näin syksyisin näkee täällä metsien keskellä myös niitä päätielle peruuttavia poikkeuksellisen paljon. Eli on menty metsään marjaan ja on päätieltä koukattu auton mitan verran jollekin metsätielle, sieltä lähtiessä sitten peruutetaan takaisin isolle tielle pätkääkään katsomatta.
 
Näin syksyisin näkee täällä metsien keskellä myös niitä päätielle peruuttavia poikkeuksellisen paljon. Eli on menty metsään marjaan ja on päätieltä koukattu auton mitan verran jollekin metsätielle, sieltä lähtiessä sitten peruutetaan takaisin isolle tielle pätkääkään katsomatta.
Tuo on kyllä outo ja vaarallinen tyyli.
Jos joudun itse tuollaiseen "pistoon" ajamaan niin menen perä edellä. Tämä tyyli tosin vaatii jo niin paljon "ennakointia" että jää monelta suomalaiselta autoilijalta tekemättä, enemmin tullaan silmät kiinni pakilla eteen kuin opetellaan ajamaan...
 
Yritän keksiä/muistella esimerkkiä missä olisi ollut tuollainen tilanne ettei ollut mahdollisuutta tietää, jotain tarkistinkin katunäkymästä, mutta en vielä löytänyt.


Et nyt tainnut ihan ymmärtää. T-risteykseen kolmio ja Stop merkit laitetaan 90 asteen kulmaaan risteävään liikenteeseen nähden. Usein merkin edessä on myös istutuksia tai jopa rakennelmia, joka estää näkemästä risteyksen. Nyt kun etuajo-oikeuden saa käytännössä selville maalauksista sujuvoituu liikenne kaikkien osapuolten kannalta kun tarpeeton arpominen ja hidastelu vähenee. Tämä on ihan sama muutos kuin nuolivihreät autoilijoille. Ne eivät anna mitään etuajo-oikeutta, mutta käytännössä nuolivihreillä vasempaan käännytään aivan hiton paljon nopeammin ja sujuvammin kuin pallovihreillä.

Paitsi jos sä todella olet sellainen meedio, jotta näet yhdellä vilkaisulla onko esimerkiksi alla olevassa kuvassa sivusta tulevalla liikenteellä kolmio vai jokin muu merkki. Siis normitilanteessa jossa huomio on täysin muun liikenteen hahmottamisessa ja väistelyssä, kuin yhden liikennemerkin selvittämisessä.
 

Liitteet

  • IMG_20220820_174018.jpg
    IMG_20220820_174018.jpg
    502,9 KB · Luettu: 93
Aika perinteinen, mutta hienosti daami liimantui johonkin reilun metrin päähän peräkontista 60 alueella. Itsellä gps-nopeus jotain 64, tie täysin tyhjä ja hyvä näkyvyys mutta ei mennyt ohi. Seuraavaksi käännyttiin viidenkympin alueelle jossa tietyömaa, siellä ajoi ihan yhtä lähellä. Tästä alkoi 80 alue jossa pistin about 85 gps-vauhdeiksi, ei auttanut. Edelleen nainen ihan kiinni kontissa kiinni. Noh, täysin tyhjä tie, näkyvyys eteen ja taakse erinomainen, joten jalka pois kaasulta, ja siirryin itse melkeinpä pientareen puolelle. 25kmh oli mittarissa siinä vaiheessa kun nainen vihdoin tajusi mennä ohi.

Jäin sitten hyvän turvavälin päähän ja ajettiin muutama kilometri peräkkäin. Hänen vauhtinsa oli about 5kmh alempi mitä se mulla oli ollut ennen hidastamista.
 
Tuohon taajama liikennemerkkikeskusteluun liittyen. Moottoritie alkaa kyltit ja pimeät nopeusrajoitusvalotaulut.

Muutama viikko takaperin oli tällainen tilanne Tampereen motari kun alkaa Helsingin päässä. Tämä piti jälkikäteen tarkistaa ja 80 yleisrajoitushan siinä on voimassa, monella tuntui menohaluja olla 100 km/h tai yli.

Kaksi ~80+ GPS nopeutta ajavaa muidosti pienen tulpan ajamalla melkein samaa nopeutta rinnakkaisilla kaistoilla ja kyllähän niistä meni pari autoa pujottelemalla ohi mitä sen muutaman kilometrin tilannetta seurasin. Sitten tulikin 80 kyltit tietyö lisäkilvillä.
 
Paitsi jos sä todella olet sellainen meedio, jotta näet yhdellä vilkaisulla onko esimerkiksi alla olevassa kuvassa sivusta tulevalla liikenteellä kolmio vai jokin muu merkki. Siis normitilanteessa jossa huomio on täysin muun liikenteen hahmottamisessa ja väistelyssä, kuin yhden liikennemerkin selvittämisessä.
Joskus , tai siis aina välillä joku ehdottaa että kärkikolmiota muotoiltaisiin tai taustamaalattaisiin niin että ne tunnistaa sivusta/takaa helpommin. Mutta tuossa kyllä sen kolmion tunnistaa.

Tuossa ei tainnut olla mitään vanhanajan pyörätienjatketta ja jos tuo jalkakäyttävä olisi joku yhdistelmä polku, niin se kolmion tunnistaminen tuossa kohtaan ei ole ongelma, vauhti on kuitenkin niin hiljainen, ettei se siitä paranisi vaikka sen tietäisi ulkomuistista.
 
Et nyt tainnut ihan ymmärtää. T-risteykseen kolmio ja Stop merkit laitetaan 90 asteen kulmaaan risteävään liikenteeseen nähden. Usein merkin edessä on myös istutuksia tai jopa rakennelmia, joka estää näkemästä risteyksen. Nyt kun etuajo-oikeuden saa käytännössä selville maalauksista sujuvoituu liikenne kaikkien osapuolten kannalta kun tarpeeton arpominen ja hidastelu vähenee. Tämä on ihan sama muutos kuin nuolivihreät autoilijoille. Ne eivät anna mitään etuajo-oikeutta, mutta käytännössä nuolivihreillä vasempaan käännytään aivan hiton paljon nopeammin ja sujuvammin kuin pallovihreillä.

Paitsi jos sä todella olet sellainen meedio, jotta näet yhdellä vilkaisulla onko esimerkiksi alla olevassa kuvassa sivusta tulevalla liikenteellä kolmio vai jokin muu merkki. Siis normitilanteessa jossa huomio on täysin muun liikenteen hahmottamisessa ja väistelyssä, kuin yhden liikennemerkin selvittämisessä.
En nyt oikein ymmärrä tätä väitettä. Jos pyöräilijä ei muka näe merkkiä, miten autoilija näkisi? Pyörätien jatkeiden merkinnän muutos uudessa laissa on hyvä, mutta ei pyöräilijöillä pitäisi kyllä olla minkäänlaista ongelmaa havaita liikennemerkkejä. Niitä ei vain katsota, koska "en mä aja autoa". Liikennemerkit pitää silti jatkossakin tuntea, koska tiemerkinnät ovat kolmasosan vuodesta piilossa.

Kuvasikin on tarkoitushakuisesti napattu juuri siitä kulmasta, jossa merkki sattuu näkymään huonosti. Hitusen taaempaa näkymä on tällainen:

1661025951714.png


Jos ei tuosta tunnista kolmiota, kannattaa tyytyä kävelemään. Suurimmaksi osaksi kolmiot ja stop-merkit ovat eivät ole tuolla tavalla vinossa, vaan nimenomaan 90 asteen kulmassa, jolloin ne on helppo tunnistaa pelkästä muodosta takaapäin.
 
Aika perinteinen, mutta hienosti daami liimantui johonkin reilun metrin päähän peräkontista 60 alueella. Itsellä gps-nopeus jotain 64, tie täysin tyhjä ja hyvä näkyvyys mutta ei mennyt ohi. Seuraavaksi käännyttiin viidenkympin alueelle jossa tietyömaa, siellä ajoi ihan yhtä lähellä. Tästä alkoi 80 alue jossa pistin about 85 gps-vauhdeiksi, ei auttanut. Edelleen nainen ihan kiinni kontissa kiinni. Noh, täysin tyhjä tie, näkyvyys eteen ja taakse erinomainen, joten jalka pois kaasulta, ja siirryin itse melkeinpä pientareen puolelle. 25kmh oli mittarissa siinä vaiheessa kun nainen vihdoin tajusi mennä ohi.

Jäin sitten hyvän turvavälin päähän ja ajettiin muutama kilometri peräkkäin. Hänen vauhtinsa oli about 5kmh alempi mitä se mulla oli ollut ennen hidastamista.

Naiset tekee tätä, että ajaessa ajavat edellä menevän mukaan. Ei osata ajaa itsenäisesti vaan seurataan edellä menevän auton perävaloja, koska se tuntuu turvalliselta ajamiselta.

Itseäni on ärsyttänyt moni asia liikenteessä 25 vuoden ajan mutta viime viikolla tuli ensimmäistä kertaa ajettua 4 ajotuntia rekalla Jyväskylän keskustassa. Ei muuten sitten ärsyttänyt yhtään muu liikenne vaan tuntui, että aika jotenkin hidastui ajaessa ja oma reagointiaika tilanteisiin kasvoi 20 sekuntiin.

Liikenneympyrät eli kiertoliittymät tuotti eniten haastetta, kun ympyrään tullessa piti hakea täysperän ajolinjat ja saada etuosa ennen muista liittymistä tulijoita ympyrään ja kärryn kanssa kesti oman aikansa ajaa niistä läpi. Samalla piti tietenkin vielä ottaa huomioon kevytliikenne.
 
En nyt oikein ymmärrä tätä väitettä. Jos pyöräilijä ei muka näe merkkiä, miten autoilija näkisi? Pyörätien jatkeiden merkinnän muutos uudessa laissa on hyvä, mutta ei pyöräilijöillä pitäisi kyllä olla minkäänlaista ongelmaa havaita liikennemerkkejä. Niitä ei vain katsota, koska "en mä aja autoa". Liikennemerkit pitää silti jatkossakin tuntea, koska tiemerkinnät ovat kolmasosan vuodesta piilossa.

Kuvasikin on tarkoitushakuisesti napattu juuri siitä kulmasta, jossa merkki sattuu näkymään huonosti. Hitusen taaempaa näkymä on tällainen:

Jos ei tuosta tunnista kolmiota, kannattaa tyytyä kävelemään. Suurimmaksi osaksi kolmiot ja stop-merkit ovat eivät ole tuolla tavalla vinossa, vaan nimenomaan 90 asteen kulmassa, jolloin ne on helppo tunnistaa pelkästä muodosta takaapäin.


T-risteyksessä svustielle merkit laitetaan juuri 90 asteen kulmassa siten että suoraan sivusta ei merkkiä pysty näkemään. Katsos kun se kolmion on tarkoitus näkyä autoilijalle joka lähestyy risteystä sieltä sivusta.

Sivuutit kokonaan tilanteen kun sivutien merkit ovat rakennuksen takana piilossa.

Entäs kun merkin ja pyörätien välissä on istutuksia?

Vaikka teoriassa merkistä voisi jotain nähdäkin, on liikenteessä 99% keskityttävä muuhun kuin jonkun sivutien merkkeihin. En tiedä tekeydytkö vain tahallaan tyhmäksi, väi väitätkö ihan vakavalla naamalla että alla yypillisessä kaupunkiliikenteessä sinulla ei väistämisvelvollisuudesta kertova maalaus sujuvoita liikennettä? Yksikään järkevä pyöräilijä tuossa ei keskity pelkästään sivutien autoilijoilla olevien merkkien epätoivoiseen tulkintaan (jota kuvastakaan ei tahdo nähdä edes zoomilla).

Suomessa on hiton hankala saada pyöräilyä sujuvammaksi, kun ollaan saamassa suurinta kehitystä pyöräilyinfraan vuosikymmeniin niin tuollaiset änkyrät keksivät siitäkin valitttamisen aihetta.



IMG_20220821_093943.jpg
 
Vaikka teoriassa merkistä voisi jotain nähdäkin, on liikenteessä 99% keskityttävä muuhun kuin jonkun sivutien merkkeihin
Joutuuhan autollakin tuntemattomassa paikassa ajamaan risteyksiin aika varovasti, että pystyy havainnoimaan onko siellä se kolmio vai pitääkö oikealta tulevaa väistää. Miksi se olisi pyörällä jotenkin vaikeampaa sovittaa ajonopeus liikenneympäristöön?
 
Joutuuhan autollakin tuntemattomassa paikassa ajamaan risteyksiin aika varovasti, että pystyy havainnoimaan onko siellä se kolmio vai pitääkö oikealta tulevaa väistää. Miksi se olisi pyörällä jotenkin vaikeampaa sovittaa ajonopeus liikenneympäristöön?

Mikä saa sinut kuvittelemaan että se olisi jotenkin vaikeampaa? Pyörällähän on usein helpompikin hiljentää ja jopa kierää sivuun katsomaan merkkiä jos väylässä riittää leveys. Mutta on se paljon sujuvampaa jos ajat tutulla tiellä ja tiedät että muilla on kolmio.


Kyllä se autollakkin on nuolivihreillä sujuvampaa kääntyä vasemmalle kuin pallovihreillä väistäen kolmelta eri kaistalta neljään eri suuntaan kulkevaa liikennettä. Joka muuta väittää sitä pyöränpumpulla silmään.
 
T-risteyksessä svustielle merkit laitetaan juuri 90 asteen kulmassa siten että suoraan sivusta ei merkkiä pysty näkemään. Katsos kun se kolmion on tarkoitus näkyä autoilijalle joka lähestyy risteystä sieltä sivusta.

Sivuutit kokonaan tilanteen kun sivutien merkit ovat rakennuksen takana piilossa.

Entäs kun merkin ja pyörätien välissä on istutuksia?

Vaikka teoriassa merkistä voisi jotain nähdäkin, on liikenteessä 99% keskityttävä muuhun kuin jonkun sivutien merkkeihin. En tiedä tekeydytkö vain tahallaan tyhmäksi, väi väitätkö ihan vakavalla naamalla että alla yypillisessä kaupunkiliikenteessä sinulla ei väistämisvelvollisuudesta kertova maalaus sujuvoita liikennettä? Yksikään järkevä pyöräilijä tuossa ei keskity pelkästään sivutien autoilijoilla olevien merkkien epätoivoiseen tulkintaan (jota kuvastakaan ei tahdo nähdä edes zoomilla).

Suomessa on hiton hankala saada pyöräilyä sujuvammaksi, kun ollaan saamassa suurinta kehitystä pyöräilyinfraan vuosikymmeniin niin tuollaiset änkyrät keksivät siitäkin valitttamisen aihetta.



IMG_20220821_093943.jpg
En mitä pyörätien jatkeiden merkitsemisestä valita. Valitan siitä, että pyöräilijät (jollainen olen itsekin) eivät muka kykene havaitsemaan liikennemerkkejä. Autoilijan on havaittava sama merkki tietääkseen, pitääkö oikealta tulevaa väistää. Auto kulkee merkittävästi nopeammin ja on kauempana. Jos jotain näköesteitä on, ne ovat kaksin verroin autoilijan näkökentässä.

Ongelma ei siis ole havaitseminen, vaan välinpitämättömyys. Väitän myös, että vaikka pyöräilijöiden pitäisi nyt olla ehdottoman varmoja siitä, että suojatie-merkinnän kohdalta tietä ylittäessä on väistämisvelvollinen, ei muutos vähennä yhtään tien yli väistämättä pyöräileviä. Kas kun ne tiemaalaukset tarkoittavat keskimääräiselle pyöräilijälle yhtä paljon kuin se liikennemerkkikin: ei mitään.

Ja kyllä: väitän, että tuollaisessa tyypillisessä kaupunkiliikenteen tilanteessa ei pyöräilijää auta mikään tiemerkintä. Tuossa kun on jalkakäytävä ja pyörätie kulkee tolppien vasemmalla puolella. :asif:

Mikä saa sinut kuvittelemaan että se olisi jotenkin vaikeampaa? Pyörällähän on usein helpompikin hiljentää ja jopa kierää sivuun katsomaan merkkiä jos väylässä riittää leveys.
Ajoit suoraan päin pointtia, etkä silti havainnut sitä. Kuten ei pyöräilijä liikennemerkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
En mitä pyörätien jatkeiden merkitsemisestä valita. Valitan siitä, että pyöräilijät (jollainen olen itsekin) eivät muka kykene havaitsemaan liikennemerkkejä. Autoilijan on havaittava sama merkki tietääkseen, pitääkö oikealta tulevaa väistää. Auto kulkee merkittävästi nopeammin ja on kauempana. Jos jotain näköesteitä on, ne ovat kaksin verroin autoilijan näkökentässä.

Ongelma ei siis ole havaitseminen, vaan välinpitämättömyys. Väitän myös, että vaikka pyöräilijöiden pitäisi nyt olla ehdottoman varmoja siitä, että suojatie-merkinnän kohdalta tietä ylittäessä on väistämisvelvollinen, ei muutos vähennä yhtään tien yli väistämättä pyöräileviä. Kas kun ne tiemaalaukset tarkoittavat keskimääräiselle pyöräilijälle yhtä paljon kuin se liikennemerkkikin: ei mitään.

Ja kyllä: väitän, että tuollaisessa tyypillisessä kaupunkiliikenteen tilanteessa ei pyöräilijää auta mikään tiemerkintä. Tuossa kun on jalkakäytävä ja pyörätie kulkee tolppien vasemmalla puolella. :asif:


Ajoit suoraan päin pointtia, etkä silti havainnut sitä. Kuten ei pyöräilijä liikennemerkkiä.

Jaaha, sellaset trollailut sieltä.


Et sitten oikeasti vaivautunut vastaamaan yhteenkään noista kysymyksistä?
 
Jaaha, sellaset trollailut sieltä.


Et sitten oikeasti vaivautunut vastaamaan yhteenkään noista kysymyksistä?
Luulin vastanneeni, mutta otetaan nyt sitten yksitellen, jos kokonaiset kappaleet ovat liian pitkiä luettavaksi.

K:
Sivuutit kokonaan tilanteen kun sivutien merkit ovat rakennuksen takana piilossa. Entäs kun merkin ja pyörätien välissä on istutuksia?
V:
Jos jotain näköesteitä on, ne ovat kaksin verroin autoilijan näkökentässä.

K:
väitätkö ihan vakavalla naamalla että alla yypillisessä kaupunkiliikenteessä sinulla ei väistämisvelvollisuudesta kertova maalaus sujuvoita liikennettä?
V:
Pyörätien jatkeiden merkinnän muutos uudessa laissa on hyvä
 
Näin syksyisin näkee täällä metsien keskellä myös niitä päätielle peruuttavia poikkeuksellisen paljon. Eli on menty metsään marjaan ja on päätieltä koukattu auton mitan verran jollekin metsätielle, sieltä lähtiessä sitten peruutetaan takaisin isolle tielle pätkääkään katsomatta.
Tämän takia itse olen oppinut(ja vanhat jäärät opettanut minua), ja opettanut vaimolle, että auto aina niin, että pääsee etuperin jatkamaan.
Oli kyseessä sitten metsäparkki tai s-marketin piha. Muutenkin helpompi peruuttaa(peileistä) tarkasti ahtaaseen tms. paikkaan.
Ja helppo lähteä pois sieltä parkkiruudusta tai metsäliittymästä(jossa ei pääse autoa kääntämään).
 
T-risteyksessä svustielle merkit laitetaan juuri 90 asteen kulmassa siten että suoraan sivusta ei merkkiä pysty näkemään. Katsos kun se kolmion on tarkoitus näkyä autoilijalle joka lähestyy risteystä sieltä sivusta.
Juu, mutta mietiskelin esimerkkiä missä se ei näkyiis kyvyenliikenteen väylälle, varmasti sellaisia paikkoja on.

Sivuutit kokonaan tilanteen kun sivutien merkit ovat rakennuksen takana piilossa.
Se tuli ensimmäisenä mieleen että jos jossain olis jotenkin rakennuksen takana piilossa, mutta en nyt siihenkään keksinyt esimerkkiä, mutta ehkä voi olla jossain sisäpihalla, mutta se nyt ei kai nyt mikään iso ongelma, saati että liittys jotenkin keskusteltuun aiheeseen. Noissakin tärkeintä että väistämis velvollinen näkee ja huomaa.

Muiden kanssa samaa mieltä että rakenteellisesti tehdään selkeitä paikkoja, missä risteävä liikenne erottaa paikan ja sen luenteen.
 
Kiva ylläri taas kun lähdin tässä kohtaa ohittamaan jotain asuntovaunuyhdistelmää ja kesken ohituksen joku oman elämänsä sankari päätti tuolta parinsadan metrin päästä pikkutieltä kääntyä suoraan kohti. Ei vissiin katsonut oikealle ollenkaan kun lykkäsi Yariksensa satkun alueelle.
 
Kiva ylläri taas kun lähdin tässä kohtaa ohittamaan jotain asuntovaunuyhdistelmää ja kesken ohituksen joku oman elämänsä sankari päätti tuolta parinsadan metrin päästä pikkutieltä kääntyä suoraan kohti. Ei vissiin katsonut oikealle ollenkaan kun lykkäsi Yariksensa satkun alueelle.

Minulla kävi vastaava tapaus pääsiäisen aikaan nelostiellä Rovaniemen eteläpuolella. Siinä saa olla tosissaan hereillä, jos kaista yllättäen täyttyykin kesken ohituksen.
 
T-risteyksessä sivutielle merkit laitetaan juuri 90 asteen kulmassa siten että suoraan sivusta ei merkkiä pysty näkemään. Katsos kun se kolmion on tarkoitus näkyä autoilijalle joka lähestyy risteystä sieltä sivusta.
Ne laitetaan hieman vinoon siksi, että myös etuajo-oikeutettukin näkisi kolmion. Katsos kun sen kolmion näkyminen kaikille sujuvoittaa liikennettä.
 
Minulla kävi vastaava tapaus pääsiäisen aikaan nelostiellä Rovaniemen eteläpuolella. Siinä saa olla tosissaan hereillä, jos kaista yllättäen täyttyykin kesken ohituksen.
Niitä hetkiä joissa on hyötyä jos "torven" käyttö ns takaraivossa, (jarrun lisäksi).
 
Autolla liikkuessa oletan että pyöräilijät eivät tiedä milloin heidän kuuluu väistää paitsi ns. spandeksien kohdalla koska he kyllä tietävät säännöt. Tuosta väkisinkin seuraa tilanteita että tulee hidasteltua turhaankin, mutta ei voi mitään.

Kun vedän itse spandeksit päälle en juuri säännöistä välitä. Jos autoilija vaikuttaa antavan tilaa vaikka minun kuuluisi väistää tartun heti tilaisuuteen ja menen ensin. Punaiset valot ei myöskään paljon pidättele tai oikeastaan mitkään säännöt :D

Jotenkin ristiriitaista, mutta jostain syystä menen aina sellaiseen minäminäminä moodiin pyörällä.
 
Autolla liikkuessa oletan että pyöräilijät eivät tiedä milloin heidän kuuluu väistää paitsi ns. spandeksien kohdalla koska he kyllä tietävät säännöt. Tuosta väkisinkin seuraa tilanteita että tulee hidasteltua turhaankin, mutta ei voi mitään.

Kun vedän itse spandeksit päälle en juuri säännöistä välitä. Jos autoilija vaikuttaa antavan tilaa vaikka minun kuuluisi väistää tartun heti tilaisuuteen ja menen ensin. Punaiset valot ei myöskään paljon pidättele tai oikeastaan mitkään säännöt :D

Jotenkin ristiriitaista, mutta jostain syystä menen aina sellaiseen minäminäminä moodiin pyörällä.
Ja seuraavassa viestissä kiroat kun meinasit/jäit jonkun auton alle tai sait kauuuuuheat traumat kun joku tööttäsi sinulle. Joskus naurattanut kun esim Mechelininkadulla on pyöräilijä vetänyt punaisiin, autoille vaihtunut vihreä ja pyöräilijältä on loppunut tila kesken ja joutunut jarruttamaan pysäköityjen autojen takia ja sentteri vaan nousee ja huutoa tulee vaikka itse perseilee minkä kerkiää. Saisi kyllä poliisi pitää koko kesäkauden erityistarkkailussa suojatiet ja pyörätiet. Tullut vapailla käytettyä tavallista enemmän pyöräteitä jalan ja paikoin ovat kyllä sellaista syöpää kiitos eräiden minä minä minä pyöräilijöiden että hyppään nykyään mieluiten autoon jopa 500m matkalle.
 
Kun vedän itse spandeksit päälle en juuri säännöistä välitä. Jos autoilija vaikuttaa antavan tilaa vaikka minun kuuluisi väistää tartun heti tilaisuuteen ja menen ensin. Punaiset valot ei myöskään paljon pidättele tai oikeastaan mitkään säännöt :D

Jotenkin ristiriitaista, mutta jostain syystä menen aina sellaiseen minäminäminä moodiin pyörällä.
Edit: vastaus siirretty tänne, koska väärä ketju: Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)
 
Tänään kuorma-auto ajautui risteyksessä vastaantulijoiden kaistaa kohti, onneksi oli leveä risteys. Kohdallani, kuljettaja puhui puhelimeen ja selvitteli jotain lappuja. Aika vastuutonta touhua. Ei ihme, että niitä kaatuilee aika usein kesäkelissä suoralla tiellä. Joku lapsi pääsee hengestään vielä tuonkin kuljettajan puhelun aikana.
 
Itsellä taas meinasi tulla muija Jukellaan kylkeen kun tulin päätieltä Jukeen nähden oikealta kääntyen samalle tielle mistä Juke oli tulossa. Olin Juken edessä ja alkaa kiihdyttää paikoiltaan kylkeen. Onneksi joku oman auton vanha omistaja on vaihtanut varsin miehekkään töötin vakion tilalle ja muija havahtui. Puhua puputti täyttä häkää puhelin korvalla ja vaivautui kerran vilkaisemaan minuun ja mutristi suutaan (en tiedä merkiten mitä) kun himmasin että näin onko suojatiellä Juken takana mitään... Miten voi noin helvetin simppelissä paikassa olla näkemättä autoa joka ajaa suoraan keulasi eteen etuajo-oikeutettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Mutkaisella maaseutiellä tuli joku oman elämänsä Tänak vastaan älytöntä vauhtia. Jouduin väistämään rajusti, onneksi ei ollut oja aivan vieressä. Vaikka tie olisikin syrjässä, niin sen verran voisi miettiä vauhtia että pystyy kääntämään omalle kaistalle järjellisessä ajassa. Nytkin pelasti vain että satuin näkemään vilauksen autosta puiden välistä ennen kohtaamista ja osasin väistää ajoissa.
 
Mutkaisella maaseutiellä tuli joku oman elämänsä Tänak vastaan älytöntä vauhtia. Jouduin väistämään rajusti, onneksi ei ollut oja aivan vieressä. Vaikka tie olisikin syrjässä, niin sen verran voisi miettiä vauhtia että pystyy kääntämään omalle kaistalle järjellisessä ajassa. Nytkin pelasti vain että satuin näkemään vilauksen autosta puiden välistä ennen kohtaamista ja osasin väistää ajoissa.

Tämän takia kuumottaa ajaa noilla metsäisillä mutkapätkillä jossakin syrjäseudulla. Paikalliset ajavat kuin hullut: "ei tuolla koskaan kukaan vastaan tule"-mentaliteetilla.
 
Täällä tuntuu olevan päinvastoin, 60kmh rajotus niin puolet niistä harvoista autoilijoista tulee perse edellä vastaan 40kmh kun itse vetelen sitä 60-70kmh vauhtia. Talvella ilmiö vielä paisuu.

Luonnollisesti perse edellä vastaantulijat myös ajavat keskellä tietä ja auto mongertaa eli ohittamisenkin kanssa saa olla tarkkana.
 
Täällä tuntuu olevan päinvastoin, 60kmh rajotus niin puolet niistä harvoista autoilijoista tulee perse edellä vastaan 40kmh kun itse vetelen sitä 60-70kmh vauhtia. Talvella ilmiö vielä paisuu.

Syrjässä tuntuu tosiaan hajonta nopeuksien välillä olevan suurimmillaan. Papparaiset vetävät lippalakki syvällä päässä ja lasit keittiön pöydälle jääneenä kieli keskellä suuta roimalla alinopeudella. Sitten tulee viritellyllä kiiturilla nuorisoa lippa väärin päin päässä, keskittyen mittaristoon ja hukkaportin puhinaan. Yhteistä heillä vain on päähineen olemassaolo ja se että liikkeet ovat arvaamattomia.
 
Vanha ja pätevä ohje on se, että varo kaikkia hattupäisiä kuljettajia. Ne ovat vaarallisia, kuka milläkin tavalla.
Ja toinen tähän littyvä sanonta: Jos kuskilla on päässä lippalakki pitäisi lätkäistä sakko enempää miettimättä. Ja jos lippa on niskassa, niin kortti pois saman tien.
 
Syrjässä tuntuu tosiaan hajonta nopeuksien välillä olevan suurimmillaan. Papparaiset vetävät lippalakki syvällä päässä ja lasit keittiön pöydälle jääneenä kieli keskellä suuta roimalla alinopeudella. Sitten tulee viritellyllä kiiturilla nuorisoa lippa väärin päin päässä, keskittyen mittaristoon ja hukkaportin puhinaan. Yhteistä heillä vain on päähineen olemassaolo ja se että liikkeet ovat arvaamattomia.
Joo tää unohtuikin mainita että sitten on tosiaan se toinen puoli painelee ihan reikä päässä, tässä meidän 40kmh alueella ajellaan viikottain 80-100kmh vaikka on t risteys ja kurvia.
Vanha ja pätevä ohje on se, että varo kaikkia hattupäisiä kuljettajia. Ne ovat vaarallisia, kuka milläkin tavalla.
Juu ja jos on suu auki niin tietää jo että kaikki liikkeet tapahtuu 5 sekuntia myöhässä vs tilanne ja ajonopeus sen mukainen. Ja jos on vielä kaksi kättä ratissa klo 9 ja 15 kun ajaa niin tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.
 
1661491010501.jpeg

Kävelin joskus vuosia sitten Helsingin keskustassa ja vastaan tuli joku Fiat 500 tyyppinen pieni koppero, jossa sellainen herttaisen näköinen pellavapäinen mummo AIVAN tuollainen kuvan mukainen ilme kasvoillaan, poliisit takana vilkut päällä. Ei tehnyt elettäkään pysähtyäkseen. En tiedä oliko kuinka pitkään jo seuranneet, mutta ei se niiden parin korttelin aikana ainakaan pysähtynyt mihin näköyhteys riitti
 
Vajaa kymmenen vuotta sitten pääsin todistamaan samaa motarilla. Mummo veti poliisit perässä rampista ohi . Ei kylläkään ärsyttänyt. Mutta oli niin hauskaa seurattavaa, että oli tuon kaksikon ohittamisen jälkeen pakko jarruttaa ja jäädä hetkeksi seuraamaan tilannetta. Poliisit jäi edelleen auton taakse, ohittavaa liikennettä oli vissiin niin paljon.
 
Näkyi niin hyvin valittu pysäköintipaikka pikaruokalan parkkiksella, että kuski ansaitsisi jonkin palkinnon. Useista vapaista merkityistä pysäköintipaikoista huolimatta auto oli
- merkittyjen paikkojen ulkopuolella
- pelastustieksi merkityllä parkkipaikan osalla
- kiinni parkkipaikkaa halkovassa suojatiessä
- yhden auton levyisen drive-in -kaistan edessä

Mestariteoksen viimeisteli auton pysäköinti niin päin, että siihen on ollut pakko peruuttaa.
 
Nämä oman elämän slalom-sankarit ovat kyllä yksi ryhmä mitä en tajua. Hirveällä raivolla kaistalta toiselle, sieltä kolmannelle ja takaisin keskelle, kaikki muut joutuvat mukautumaan slalom-sankareiden liikkeisiin. Lopputulemana 15km myöhemmin samoissa valoissa. Kai noilla jokusen minuutin vuositasolla voittaa, jos joka aamu aamuruuhkassa tuota pujottelua harrastaa.
 
Näkyi niin hyvin valittu pysäköintipaikka pikaruokalan parkkiksella, että kuski ansaitsisi jonkin palkinnon. Useista vapaista merkityistä pysäköintipaikoista huolimatta auto oli
- merkittyjen paikkojen ulkopuolella
- pelastustieksi merkityllä parkkipaikan osalla
- kiinni parkkipaikkaa halkovassa suojatiessä
- yhden auton levyisen drive-in -kaistan edessä

Mestariteoksen viimeisteli auton pysäköinti niin päin, että siihen on ollut pakko peruuttaa.

Jos olisit jäänyt seuraamaan, olisit nähnyt kuinka jätteet heitetään ikkunasta kadulle jonka jälkeen lähdetään ilman vilkkuja kovaa kiihdyttäen baanalle. Ikävä kyllä näitä näkee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom