Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä se sama tilanne oli ihan muinoinkin. Ajotuntimäärät kotiopetuksessa ovat ihan jotain muuta kuin autokoulun muutama hassu tunti. Yllättäen autoa oppii parhaiten ajamaan ajamalla.
Kyllä mutta oppivat ajamaan kuten normi liikenteessä ilman kaikkia tarvittavia taitoja. Joutuvat opettelemaan varsin usein inssiä varten ajamaan "uudelleen". Muistan kun kävin pitkän keskustelun asiasta autokoulun eri maikkojen kanssa. Heillä oli varsin monta oppilasta jotka joutuivat ottamaan pari tuntia jotta selviävät inssistä.
 
Kyllä se sama tilanne oli ihan muinoinkin. Ajotuntimäärät kotiopetuksessa ovat ihan jotain muuta kuin autokoulun muutama hassu tunti. Yllättäen autoa oppii parhaiten ajamaan ajamalla.
Ei ole ollut näin kuin vasta ~2018 lähtien kun autokoulujen pakollisten tuntien määrää vähennettiin. Juuri oli tästä juttu hyysärissä, josta voi tilastoja katsella:

 
Nyt kerkesi jonkin aikaa ihmetyttää Liikenneturvan lisääntynyt kampanjointi väistämissääntöjä koskien. Omalla kohdallani Instagramissa ja televisiossa on pyörinyt esimerkkejä tilanteista, joissa auto on aina väistämisvelvollinen. Ymmärrän kyllä, että etenkin koulujen taas alettua on tärkeää iskostaa autoilijoiden keskuudessa varovaisuutta, mutta tuollaiset tilanteet tuntuvat joka tapauksessa olevan suurelle yleisölle selkeämpiä.

En tiedä, onko se sattumaa vai ei, mutta koko kesän jälkeen vasta eilen näin ensimmäisen mainoksen, jossa väistämisvelvollisuus koski suojatietä ylittäviä pyöräilijöitä. Ihan vaan ottaen huomioon, miten huonosti sekä autoilijat että pyöräilijät tuntee säännöt näissä tilanteissa, olisi ainakin omasta mielestäni tärkeämpää painottaa tällaisten kampanjoiden videoita juuri tällaisiin tilanteisiin, joissa tuntuu olevan eniten epäselvyyksiä.

Edellisen kahden päivän aikana olen kahdesti käyttänyt autoa kummallakin kerralla melko lyhyisiin asiointeihin ihan parin kilometrin säteellä kotoa ja molemmilla kerroilla taisi olla yhteensä neljä tilannetta, joissa pyöräilijät ampaisevat suojatielle eteeni väistämisvelvollisina. Ja kuten tässä ketjussa on hyvin usein tullut ilmi, sitä tapahtuu usein. Silti Liikenneturvan kampanja tuntuu painottuvan täysin tilanteisiin, joissa autolla on kolmio, tms.
 
En tiedä, onko se sattumaa vai ei, mutta koko kesän jälkeen vasta eilen näin ensimmäisen mainoksen, jossa väistämisvelvollisuus koski suojatietä ylittäviä pyöräilijöitä. Ihan vaan ottaen huomioon, miten huonosti sekä autoilijat että pyöräilijät tuntee säännöt näissä tilanteissa, olisi ainakin omasta mielestäni tärkeämpää painottaa tällaisten kampanjoiden videoita juuri tällaisiin tilanteisiin, joissa tuntuu olevan eniten epäselvyyksiä.
Olet varmaan oikeassa siinä missä asiassa väistämissäännöt ovat eniten hakusessa, mutta silti suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kolmioristeyksissä ja liikenneympyröissä ja etenkin kääntyville autoille. Siten tuo Liikenneturvan painotus on ymmärrettävää - tarkoitus on kuitenkin vähentää onnettomuuksia.
 
Idiootit jotka eivät pysähdy suojatien kohdalla toisen pysähtyneen auton viereen. Aivan liian usein auton edessä kävelijä ja olen nähnyt ettei auto meinaa pysähtyä ja olen huikannut kävelijälle tai kädellä näyttänyt autoilijalle että pysähdy perkele (ei siis sentteriä) kun avoauto sen mahdollistaa. Ja mikä siinä stop merkissä on vaikeaa. Odottelin muijaa kaupasta ja seurasin kohtaa missä sokea kulma ja pyörätie+jalankulkuväylä. Laskin n.20 autoa joista 4 pysähtyi ja liian moni hidasti vain koska ennen merkkiä on hidaste. Pari vaaratilannettakin oli kun autoilija katseli jo vasemmalle autoja ja ajoi pyöräilijän eteen.
 
Kyllä mutta oppivat ajamaan kuten normi liikenteessä ilman kaikkia tarvittavia taitoja. Joutuvat opettelemaan varsin usein inssiä varten ajamaan "uudelleen". Muistan kun kävin pitkän keskustelun asiasta autokoulun eri maikkojen kanssa. Heillä oli varsin monta oppilasta jotka joutuivat ottamaan pari tuntia jotta selviävät inssistä.
Niin no, inssi on about verrannollinen teknillisen korkeakoulun matematiikan kurssin differentiaaliyhtälöihin. Läpäistä pitää mutta missään et sen jälkeen tarvitse. Kukaan aja autolla oikeassa elämässä niinkuin inssissä.

Lisäksi inssi voi hylsyyntyä johonkin pään kääntämiseen kun saman asian on voinut havannoida 5 sec aiemmin päätä kääntämättä tjsp. Käytännössä tossa 2 tunnissa on käyty poimimassa paikalliset ”inssitärpit”, ei siinä autoa ajamaan opeteta. Lisäksi ainakin 20v sitten opetusluvalliset ajatettiin kaikkien vittumaisten pykälänikkarikohtien läpi joissa kaikki kortin omaavat ajavat ”päin vittua” eli jos ajoit perässä samalla lailla kuin 99,99% muusta liikenteestä niin hylsy. Autokoulussa nuo kylän paikat käytiin läpi ja inssissä sitten ehkä yks niistä - turha ajattaa kun inssi tietää että ko. paikat on ulkoa opeteltu.

Toisin sanoen nuo läpäisytilastotkin saattavat olla biasoituneita sillä ainakin aikoja sitten inssissä kohdeltiin autokoulun käyneitä eri tavalla. Oikeassa liikenteessä opetusluvalliset ovat aina pärjänneet paremmin johtuen vähemmän yllättäen paljon suuremmasta ajomäärästä.
 
Niin no, inssi on about verrannollinen teknillisen korkeakoulun matematiikan kurssin differentiaaliyhtälöihin. Läpäistä pitää mutta missään et sen jälkeen tarvitse. Kukaan aja autolla oikeassa elämässä niinkuin inssissä.

Lisäksi inssi voi hylsyyntyä johonkin pään kääntämiseen kun saman asian on voinut havannoida 5 sec aiemmin päätä kääntämättä tjsp. Käytännössä tossa 2 tunnissa on käyty poimimassa paikalliset ”inssitärpit”, ei siinä autoa ajamaan opeteta. Lisäksi ainakin 20v sitten opetusluvalliset ajatettiin kaikkien vittumaisten pykälänikkarikohtien läpi joissa kaikki kortin omaavat ajavat ”päin vittua” eli jos ajoit perässä samalla lailla kuin 99,99% muusta liikenteestä niin hylsy. Autokoulussa nuo kylän paikat käytiin läpi ja inssissä sitten ehkä yks niistä - turha ajattaa kun inssi tietää että ko. paikat on ulkoa opeteltu.

Toisin sanoen nuo läpäisytilastotkin saattavat olla biasoituneita sillä ainakin aikoja sitten inssissä kohdeltiin autokoulun käyneitä eri tavalla. Oikeassa liikenteessä opetusluvalliset ovat aina pärjänneet paremmin johtuen vähemmän yllättäen paljon suuremmasta ajomäärästä.
Tämä. Juuri tuota tarkoitin. Lisäksi otetaan hupina tiettyjen ihmisryhmien stereotyyppinen keskimääräistä heikompi ajotaito ja heitä näkee varsin usein opettamassa junnujaan. Ei hajua miten pääsevät inssinsä mutta yhden tarinan tiedän lähipiiristä faktaksi koskien lahjuksia (vuosia sitten ja vanhentunut rikos jossa todisteina vain luotettavan henkilön sana). Monta hylsyä peräkkäin ja maikka kävi juttelemassa inssin kanssa ja rahaa meni papereiden välissä kun inssikokelas ojensi papereita. Tuloksena kuski jonka kyydissä saa todella pelätä henkensä edestä ja kerran kyytiin joutuneena ei enää ikinä.

Ja varsin hyvin maikka tiesi tärpit ja ajatti läpi. Toki itse tiesin jo lähialueen tärpit mutta pari paikkaa tuli uutena. Lisäksi mm ohjeena inssiin että kuluta aikaa esim risteyksissä vedoten että ei turvallinen väli lähteä liikkeelle niin minimoidaan aika jossa voisi ajaa hankalampiin paikkoihin.
 
Ei ole ollut näin kuin vasta ~2018 lähtien kun autokoulujen pakollisten tuntien määrää vähennettiin. Juuri oli tästä juttu hyysärissä, josta voi tilastoja katsella:

"Muinoin" viittasi 90-luvun asioihin jolloin ajomäärät oli ihan eri ja jo silloin autokoululaiset heittämällä heikommin osasivat auton käsittelyä kotiopetettaviin verrattuna. Kovin vähältä noi jutun tunnit tuntuu autolla ajon oppimiseen.

e: Aikanaan se perinne oli, että kotiopetettavat repuutti teoriaosuudessa kompakysymyksiin, jotka autokoulussa osattiin kertoa. Pihalla sitten toisinpäin.
 
Niin no, inssi on about verrannollinen teknillisen korkeakoulun matematiikan kurssin differentiaaliyhtälöihin. Läpäistä pitää mutta missään et sen jälkeen tarvitse. Kukaan aja autolla oikeassa elämässä niinkuin inssissä.
Hmm...

Lisäksi inssi voi hylsyyntyä johonkin pään kääntämiseen kun saman asian on voinut havannoida 5 sec aiemmin päätä kääntämättä tjsp.
Jos tuo pään kääntäminen oli se esimerkki, niin on ehkä esimekki mikä taita monelta kuskilta unohtunut tuohon inssiin , siis perustuu siihen mitä kouluttajat kertoneet jo pidempään ajaneiden taidoista.

Ei se inssin läpäsy takaa mestarikuskia, ja asennetta on vaikea testata, jos sen testi hetken pystyy sen kohtuudella peittään.

Toisin sanoen nuo läpäisytilastotkin saattavat olla biasoituneita sillä ainakin aikoja sitten inssissä kohdeltiin autokoulun käyneitä eri tavalla. Oikeassa liikenteessä opetusluvalliset ovat aina pärjänneet paremmin johtuen vähemmän yllättäen paljon suuremmasta ajomäärästä.
Se on ihan totta mitä kerroit, yleisesti ja varsinkin pienellä alueella on ne opettajat voineet käydä siinä opetuksen lomassa inssiajon paikalliset koukut läpi, tietävät mihin kiinnitetään huomiota jne. Toinen mitä vanhat kertoneet, eli opettajilla näkemys onko taidot riittävät ja lisäopetusta tarvittaessa ennen testiä, jos asiakas ei ihan väkipakolla.

Opetusluvalla opetelleista osa varmasti saaneet ajoharjoitusta paljon, eli autonkäsittely varmuutta, tuttu ajoneuvo jne. eli siinä mielessä lähtökohdat hyvät, mutta amatööriopettajat, eli se opetus on sitten voinut olla hyvinkin vaihtelevaa, heikompaa opetusta ei taasen korvaa määrä. Tentit (kirjalliset) on kehittyneet, joten oppilaan täytyy kyllä osata että läpipääsee, mutta ammattiopetus helpottaa.


En tiedä onko autokouluja jotka markkinoisi yhdistelmä opetusta, opetuslupa/autokoulu yhdistelmää, maksaa toki, mutta siinä ehkä nuorelle sitä ohjattua ajoharjoitusta reilusti että ammattiopetusta.
 
No siis jokainen autokouluopettaja sanoi että ajamaan opit sitten vain liikenteessä. Nyt opettelet inssin läpi pääsyä. Valitettavasti liian usein tuo liikenteessä asioiden oikean toimintamallien oppiminen jää tekemättä.
 
En viitsi nyt juttua kokonaisuudessaan referoida tähän mutta pointti on se, että ihmiset eivät tunne liikennesääntöjä ja/tai -merkkejä. Ihmetellään mikä on nopeusrajoitus vaikka taajama-merkki sen kyllä kertoo :facepalm:

Nopeusrajoitus katosi tältä vilkkaalta tieltä – autoilijat ihmeissään

Typeryys.
Tämä on niin hauska, kun se valo-opaste on siellä, sitä sillalla olevaa tunnelia varten, jotta voidaan hidastaa liikennettä, jos tunnelissa on liikaa autoja. "Tunneli " on ehkä 100 metriä ja sellainen läpi ajo ilmassa, mutta onhan siinä päällä 35 kerroksisia taloja, joten ehkä tulipalon takia pitää olla varmistuksia.
Ajan lähes aina ylinopeutta, mutta en koskaan päiväsakkorajan yli. Tuossa kohtaa olen aina hiljentänyt. Yleensä ohittamani autot ajavat ohitseni, kun pahvit ovat tulkinneet, että se 50km/h alkaa jotenkin vasta tuosta sillan omasta nopeusrajoitusnäytöstä, eikä siitä taajamamerkistä. Ja nyt he eivät pysty siitä ajamaan, kun eivät tiedä mikä nopeusrajoitus on? Ajattelevat sen olevan 70? Valittaneet oikein kaupungille omaa tietämättömyyttään?
Pitäisivätkin ne näytöt sammuksissa ja laittaisivat päälle vain, kun rajoitus poikkeaa taajama-alueesta.
 
Viimeksi muokattu:
Typeryys.
Tämä on niin hauska, kun se valo-opaste on siellä, sitä sillalla olevaa tunnelia varten, jotta voidaan hidastaa liikennettä, jos tunnelissa on liikaa autoja. "Tunneli " on ehkä 100 metriä ja sellainen läpi ajo ilmassa, mutta onhan siinä päällä 35 kerroksisia taloja, joten ehkä tulipalon takia pitää olla varmistuksia.
Ajan lähes aina ylinopeutta, mutta en koskaan päiväsakkorajan yli. Tuossa kohtaa olen aina hiljentänyt. Yleensä ohittamani autot ajavat ohitseni, kun pahvit ovat tulkinneet, että se 50km/h alkaa jotenkin vasta tuosta sillan omasta nopeusrajoitusnäytöstä, eikä siitä taajamamerkistä. Ja nyt he eivät pysty siitä ajamaan, kun eivät tiedä mikä nopeusrajoitus on? Ajattelevat sen olevan 70? Valittaneet oikein kaupungille omaa tietämättömyyttään?
Pitäisivätkin ne näytöt sammuksissa ja laittaisivat päälle vain, kun rajoitus poikkeaa taajama-alueesta.

Työkaveri ajoi tuollaiseen kameraan ylinopeutta mikä oli taajamamerkin jälkeen. Kauhea meuhkaaminen ettei siellä ollut nopeusrajoitusta ilmoitettu että valittaa sakosta. Yritin selittää että tuo merkki ilmoittaa nopeudeksi 50km/h mutta ei se uskonut, onneksi se oli sille jo kolmas sakko tässä alle vuoden sisään niin joutui ihan keskusteluun poliisin kanssa ja kovin nöyränä miehenä tuli takaisin.

Sai pitää korttinsa mutta ymmärsi vihdoin mitä oli tehnyt väärin.
 
En viitsi nyt juttua kokonaisuudessaan referoida tähän mutta pointti on se, että ihmiset eivät tunne liikennesääntöjä ja/tai -merkkejä. Ihmetellään mikä on nopeusrajoitus vaikka taajama-merkki sen kyllä kertoo :facepalm:

Nopeusrajoitus katosi tältä vilkkaalta tieltä – autoilijat ihmeissään
Voisihan tuossa taajamakyltissä myös lukea selvästi 50 km/h niin olisi selvempää myös muualta tulleille. Oletettavasti liikenteessä on kuitenkin yhä enemmän jengiä joka ei ihan oikeasti tunne liikennemerkkejä. Saa nähdä miten tuleva ajokorttilain muutos tulee tähän vaikuttamaan.
 
Voisihan tuossa taajamakyltissä myös lukea selvästi 50 km/h niin olisi selvempää myös muualta tulleille. Oletettavasti liikenteessä on kuitenkin yhä enemmän jengiä joka ei ihan oikeasti tunne liikennemerkkejä. Saa nähdä miten tuleva ajokorttilain muutos tulee tähän vaikuttamaan.
Tuo on niin perus liikennemerkki että jos ei tuota osaa niin voi vittu. Pysyköön poissa liikenteestä.
 
Mietin, että mites ulkomaalaiset? Oli se omalla tavallaan selvää, jos siinä lukisi se 50.
Jopa oma Suomessa vuoden asunut muija jolla ei ole korttia tietää merkin. Eikä ole edes autoista kiinnostunut (tai no, alkaa vähitellen lämmetä kun on keskivertoa hauskempia autoja ajossa ja jopa ikävöi tiettyjä kippoja nykyään :D).
 
Voisihan tuossa taajamakyltissä myös lukea selvästi 50 km/h niin olisi selvempää myös muualta tulleille. Oletettavasti liikenteessä on kuitenkin yhä enemmän jengiä joka ei ihan oikeasti tunne liikennemerkkejä. Saa nähdä miten tuleva ajokorttilain muutos tulee tähän vaikuttamaan.
Taajamerkki otettu käyttöön 40 vuotta sitten, aikaan jolloin oli yhdeksanuutiset ja "joka" talouteen tuli sanomalehti, joten jokainen boomeri sen tuntee, ja ovat kertoneet että jaettiin vielä joku tiedote.

Nuoremeille se on opetettu ajolupa koulutuksessa. Ja taitaa siihen vähän kuulua sekin että pitää seurata miten lainsäädäntö kehittyy, ei neljävuotta sitten kortin saaneet voi vedota siihen mitä silloin oli.


Se merkki lyötyy liitoskuntien kuntakeskusten liepeiltäkin ja muista taajamista. Merkkiin liittyy paljon muitakin juttuja kuin yleisrajoitus.


Mietin, että mites ulkomaalaiset? Oli se omalla tavallaan selvää, jos siinä lukisi se 50.
Monissa maissa on "tieliikenne taajamat" ja erilaisia yleisrajoituksia, joten ulkomaille suuntaavan luulisi tekevän vähän tausta työtä kohde maan säännöistä.
Ja jos tulee autolla maahan, niin mutuilen että tuo rajoitusasia on käyty maahantullessa opasteissa läpi, ainakin joskus on ollut.


Edit:
Kommenteista päätellen merkki ei taida ollakkaan kaikille aivan tuttu, lievästi kyllä yllätyn.


Aiemmin postatusta uutisesta, niin sen ymmärrän että jossain kohtoo jossa aiemmin olut nopeusrajoitus merkki ja jos poistuu, tai on pois päältä, niin joku ajatuskatko, varsinkin jos siihen taajamerkkiin ei kiinitä huomiota ja pätkä sellainen ettei tule fiilistä että nyt ollaan jossain kirkonkylällä.
 
Taajamerkki otettu käyttöön 40 vuotta sitten, aikaan jolloin oli yhdeksanuutiset ja "joka" talouteen tuli sanomalehti, joten jokainen boomeri sen tuntee, ja ovat kertoneet että jaettiin vielä joku tiedote.

Nuoremeille se on opetettu ajolupa koulutuksessa. Ja taitaa siihen vähän kuulua sekin että pitää seurata miten lainsäädäntö kehittyy, ei neljävuotta sitten kortin saaneet voi vedota siihen mitä silloin oli.


Se merkki lyötyy liitoskuntien kuntakeskusten liepeiltäkin ja muista taajamista. Merkkiin liittyy paljon muitakin juttuja kuin yleisrajoitus.



Monissa maissa on "tieliikenne taajamat" ja erilaisia yleisrajoituksia, joten ulkomaille suuntaavan luulisi tekevän vähän tausta työtä kohde maan säännöistä.
Ja jos tulee autolla maahan, niin mutuilen että tuo rajoitusasia on käyty maahantullessa opasteissa läpi, ainakin joskus on ollut.


Edit:
Kommenteista päätellen merkki ei taida ollakkaan kaikille aivan tuttu, lievästi kyllä yllätyn.


Aiemmin postatusta uutisesta, niin sen ymmärrän että jossain kohtoo jossa aiemmin olut nopeusrajoitus merkki ja jos poistuu, tai on pois päältä, niin joku ajatuskatko, varsinkin jos siihen taajamerkkiin ei kiinitä huomiota ja pätkä sellainen ettei tule fiilistä että nyt ollaan jossain kirkonkylällä.

No siis jos on suomalainen ja ei ymmärrä mitä merkki tarkoittaa, niin voisi mielestäni viedä kortin poliisille.

Mutta itsekin olen ollut tilanteessa, jossa en tajunnut jonkun Baltian maan taajamamerkkiä, jossa on valkoisella pohjalla kylän nimi. Viro tai Latvia kai Ja se oli sen kylän nimen lisäksi nopeusrajoitus. Ei sitä edes muita seuraamalla oppinut heti. Aina ei tule kaikkia sääntöjä tutkittua etukäteen.
 
Edelleen minä olen aina tiennyt mitä taajamakyltti tarkoittaa ajonopeuden saralla.
Siksi kerroin, että typeryys vituttaa. Joku on oikeasti lähettänyt lehtiin ja kyselypalstoille todistuksia omasta tietämättömyydestään?
Ja tähän jatkoin vähän kysymyksenä, että koska meillä on näin paljon typeryksiä liikenteessä, niin pitäisikö heitä varten olla, vaikka siinä sivussa se 50km/h tunnus?
Yleensä kannattaa tehdä viestit mahdollisimman yksiselitteiseksi tai mahdottomaksi tulkita väärin, koska meitä on niin moneen junaan ja osa jää asemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tähän jatkoin vähän kysymyksenä, että koska meillä on näin paljon typeryksiä liikenteessä, niin pitäisikö heitä varten olla, vaikka siinä sivussa se 50km/h tunnus?
En tiedä miten aikanaan otettu vastaan, ja en tässä nyt mielipidettä tuo esille, vaan ihan vain vastakkaisia ajatuksia.

- Merkki vaikuttaa aika moneen, joista vain yksi on tuo yleisrajoitus. Vähän sellainen jenkki idiootti fiilis, jos "moniviakutteisen" merkin vaikutukset pitää erikseen selittää. Ilmeisesti päättymisen kohdalla pitää selittää että nyt yleisrajoitus onkin jokin muu. Niin kai aikanaa merkkit olikin, ehkä tuolla haettiin yksinkertaistusta, merkkejä on joidenkin mielestä liikaa.

Sitten ne samat sankarit jotka ei nyt hoksaa, niin riittääkö heillä ymmärrys seuraavalle tielle asti, tai jos merkin jälkeen onkin joku toinen rajoitus.


Kolmas, joka hymyilyttää viimevuosina, mutta taajaman merkki antaa lainsäätäjälle mahdollisuuden "optimoida" sääntöjä taajamassa, ilman että tarvii niitä merkkejä päivittää. (hymy siitä että muutama vuosi sitten haluttiin päivittää laajasti merkkien ulkoasua lyhyelle siirtymäajalla)
 
Mietin myös, että tämä keskustelu ja sen päätyminen iltalehtiin asti, on varmasti lisännyt tietoisuutta.
Mutta sitten on juuri se osa kuljettajia, mitä mikään tiedoituskamppanja ei saavuta, joille olisi ehkä kaikkein tärkeintä tämän tiedon saaminen.
Hekin ymmärtävät sen 50 punaisessa ympyrässä tai näin ainakin niin toivon.
 
Voisihan tuossa taajamakyltissä myös lukea selvästi 50 km/h niin olisi selvempää myös muualta tulleille. Oletettavasti liikenteessä on kuitenkin yhä enemmän jengiä joka ei ihan oikeasti tunne liikennemerkkejä. Saa nähdä miten tuleva ajokorttilain muutos tulee tähän vaikuttamaan.

Muualta tuleville on rajoilla tämmöiset kyltit (vaikka tässä google onkin sensuroinut taajamarajoituksen), jotka kertovat taajamarajoituksen ja yleisrajoituksen. Googlemaps
 
Nyt kerkesi jonkin aikaa ihmetyttää Liikenneturvan lisääntynyt kampanjointi väistämissääntöjä koskien. Omalla kohdallani Instagramissa ja televisiossa on pyörinyt esimerkkejä tilanteista, joissa auto on aina väistämisvelvollinen.

Onhan tuo vaan suunta parempaan, kun viimeinen 25 vuotta ehdittiin toitottaa joka mainoksessa "Pyöräilijä väistää autoa aina" ja eikä oikeastaan missää mainoksessa mainittu, että tämä koski lähinnä vain sitä yhtä suojatietilannetta, jossa pyörätie risteää ajoradan kanssa yksikseen. Nyt sentään näissä somemainoksissa tulee myös niitä tilanteita, joissa auto kääntyy tai tulee kolmion takaa. Kyllä se "pyöräilijä väistää"-tilannekin on nyt siellä mainoksissa olemassa, vaikka juuri sinä et sitä olekaan nähnyt.
 
Onhan tuo vaan suunta parempaan, kun viimeinen 25 vuotta ehdittiin toitottaa joka mainoksessa "Pyöräilijä väistää autoa aina" ja eikä oikeastaan missää mainoksessa mainittu, että tämä koski lähinnä vain sitä yhtä suojatietilannetta, jossa pyörätie risteää ajoradan kanssa yksikseen. Nyt sentään näissä somemainoksissa tulee myös niitä tilanteita, joissa auto kääntyy tai tulee kolmion takaa. Kyllä se "pyöräilijä väistää"-tilannekin on nyt siellä mainoksissa olemassa, vaikka juuri sinä et sitä olekaan nähnyt.
Joo, kieltämättä kommentoinkin asiaa lähinnä omien havaintojeni perusteella. Ja ylempänä ihan oikein huomautettiinkin, että suurin osa onnettomuuksista kuitenkin tapahtuu näissä tilanteissa, joissa autot ovat väistämisvelvollisia. Omassa arjessa vaan osuu kohdalle usein pyöräilijöitä, jotka eivät tunne velvollisuuksiaan, joten Liikenneturvan mainokset pistivät siitä näkökulmasta silmään.

Pakko tosin todeta, että mikäli viimeiset 25 vuotta mainosten mentaliteetti on ollut "pyöräilijä väistää aina", ei se ainakaan ole suurta osaa pyöräilijöistä opettanut väistämään edes silloin, kun pitäisi. Autoilijoiden krooninen ongelma tuntuu olevan se, että annetaan tietä silloin kun ei pitäisi, mutta ajetaan kääntyessä fillarin yli, koska eihän sitä omaa niskaa jaksanut sen vertaa taivuttaa.
 
Pitkästä aikaa taas eilen tein pienen pyörälenkin, ja kahteen otteeseen olisin voinut risteystä ylittäessäni vetäistä autoa kylkeen. Kumpikaan (nais)kuski ei osannut katsoa minun suuntaani, ja ajoivat surutta eteen. Kummallakin kertaa oli toki kolmiot vielä autoilijoille osoittamaan väistämisvelvollisuutta. Molemmat tapahtuivat normi t-risteyksessä, josta minä jatkoin suoraan pyörätietä ja auto tuli kulkusuunnastani oikealta aikoen kääntyä oikealle/vasemmalle.
 
Edelleen minä olen aina tiennyt mitä taajamakyltti tarkoittaa ajonopeuden saralla.
Siksi kerroin, että typeryys vituttaa. Joku on oikeasti lähettänyt lehtiin ja kyselypalstoille todistuksia omasta tietämättömyydestään?
Ja tähän jatkoin vähän kysymyksenä, että koska meillä on näin paljon typeryksiä liikenteessä, niin pitäisikö heitä varten olla, vaikka siinä sivussa se 50km/h tunnus?
Yleensä kannattaa tehdä viestit mahdollisimman yksiselitteiseksi tai mahdottomaksi tulkita väärin, koska meitä on niin moneen junaan ja osa jää asemalle.

Vaikea uskoa että juuri Suomeen olisi pesiytynyt muuta Eurooppaa enemmän tai "näin paljon typeryksiä", joille kansainvälinen taajamamerkki olisi tuntematon.

Taajamamerkki on nopeusrajoituskäytössä kaikissa Euroopan maissa ja käsittääkseni paljon myös muualla. En näkisi syytä, että juuri suomessa tätä pitäisi muuttaa kun muuallakin sama merkki tarkoittaa juuri 50 kmh aluerajoitusta. Suurimmassa osassa Euroopan maita ajaneena on tullut vastaan kahta merkin päätyyppiä ja aina hyvin samalls tapaa asuinalueen reunassa taajamaa lähestyttäessä.
 
Vaikea uskoa että juuri Suomeen olisi pesiytynyt muuta Eurooppaa enemmän tai "näin paljon typeryksiä", joille kansainvälinen taajamamerkki olisi tuntematon.

Taajamamerkki on nopeusrajoituskäytössä kaikissa Euroopan maissa ja käsittääkseni paljon myös muualla. En näkisi syytä, että juuri suomessa tätä pitäisi muuttaa kun muuallakin sama merkki tarkoittaa juuri 50 kmh aluerajoitusta. Suurimmassa osassa Euroopan maita ajaneena on tullut vastaan kahta merkin päätyyppiä ja aina hyvin samalls tapaa asuinalueen reunassa taajamaa lähestyttäessä.

Joissakin Euroopan maissa pelkkä paikkakunnan nimikyltti aloittaa ns. taajamarajoitusalueen. Toi voi olla vähän mahdoton tietää etukäteen jos ei ole aikaisempaa kokemusta.
 
Pitkästä aikaa taas eilen tein pienen pyörälenkin, ja kahteen otteeseen olisin voinut risteystä ylittäessäni vetäistä autoa kylkeen. Kumpikaan (nais)kuski ei osannut katsoa minun suuntaani, ja ajoivat surutta eteen. Kummallakin kertaa oli toki kolmiot vielä autoilijoille osoittamaan väistämisvelvollisuutta. Molemmat tapahtuivat normi t-risteyksessä, josta minä jatkoin suoraan pyörätietä ja auto tuli kulkusuunnastani oikealta aikoen kääntyä oikealle/vasemmalle.
Onko siinä autoilijalle kuinka hyvä näkyvyys?

Mun kodin lähellä oleva suojatie jota pyöräilijät kovasti käyttävät, siinä on kyllä autosta surkea näkyvyys suojatielle tulossa olevien nopeidenkin pyörien yms. varalta, varjostavien puiden sun muiden takia.

Tosin siinä ei ole kärkikolmiota eli pyöräilijöiden tulisi väistää, ehkä juuri huonon näkyvyyden takia sitten. Valitettavasti monet pyöräilijät tulevat siihen kyllä ilmeisesti kuvitellen olevansa etuajo-oikeutettuja, ja itsekin olin siinä aiemmin ihan yhtä epätietoinen (joten jarruttelin ja päästelin pyöräilijöitä editseni kaiken varalta).
 
Onko siinä autoilijalle kuinka hyvä näkyvyys?

Mun kodin lähellä oleva suojatie jota pyöräilijät kovasti käyttävät, siinä on kyllä autosta surkea näkyvyys suojatielle tulossa olevien nopeidenkin pyörien yms. varalta, varjostavien puiden sun muiden takia.

Tosin siinä ei ole kärkikolmiota eli pyöräilijöiden tulisi väistää, ehkä juuri huonon näkyvyyden takia sitten. Valitettavasti monet pyöräilijät tulevat siihen kyllä ilmeisesti kuvitellen olevansa etuajo-oikeutettuja, ja itsekin olin siinä aiemmin ihan yhtä epätietoinen (joten jarruttelin ja päästelin pyöräilijöitä editseni kaiken varalta).
Erittäin hyvä näkyvyys. Ajan noista paikoista usein autolla, eikä ole mitään ongelmia havaita pyöräilijöitä. Autoilijan kannalta näkyvyys on ehkä hieman rajattu, jos pää kääntyy vain oikealle.
 
Omasta kokemuksestakin kolmioiden huomioiminen mahdollisten pyöräilijöiden osalta on ehkä yksi hankalimmista hommista autoilijoille huomioida. Itse yritän, mutta näyttää vähän siltä että suuri osa painelee menemään ilman että tajuaa edes riskiä mikä noissa kohdissa on. Ja pyörällä pelottaa aina ylittää suojatietä jos auto on tulossa, kun ei voi olla varma tajuaako kuski että siinä on kolmio.
 
Omasta kokemuksestakin kolmioiden huomioiminen mahdollisten pyöräilijöiden osalta on ehkä yksi hankalimmista hommista autoilijoille huomioida. Itse yritän, mutta näyttää vähän siltä että suuri osa painelee menemään ilman että tajuaa edes riskiä mikä noissa kohdissa on. Ja pyörällä pelottaa aina ylittää suojatietä jos auto on tulossa, kun ei voi olla varma tajuaako kuski että siinä on kolmio.

Itse pyrin ihan liikenteen sujuvuuden vuoksi pyöräillessä ylittämään etuajo- oikeutettuna suojatiet rivakasti, ja tarvittaessa vähän polkaisten, jolloin ei tarvitse miettiä väistääkö auto vai ei. Risteykseen hiljentävä auto ei montaa kymmentä senttiä etene siinä ajassa kun pyörä on siitä ajanut ohi. Niissä tilanteissa joss lähestyessä näen etten ehdi alta pois, olen valmiina jarruttamaan tai väistämään autoa. Eli siis ennakoin liikennettä kuten normaalin ihmisen kuuluisi tehdä.

Noin kun malttaa toimia, ei liikenne pelota, tai synny mitään pelkotiloja autoja kohtaan. Eniten ärsyttää vain ne ylikohteliaat suojatien eteen etuajo-oikeutet pysäyttelijät. Yleensä vieläpä jonon viimeiset, jotka vain hidastavat matkantekoa.
 
Taajamamerkistä: viimeisen 15 vuoden aikana 50km/h tuntuu lähes poistuneen käytöstä, melkein jokaisen taajamamerkin jälkeen on muutos eri rajoitukseen. Yleensä 60 jota ajellaan kilometrikaupalla (teollisuusalueet, kylien/kaupunkien lähestymistiet) tai sitten vähänkään tiheämmällä asutuksella aluerajoitus 40 tai jopa 30. Taajamamerkki yksinään on jo sen luokan harvinaisuus ettei ole ihmekään, että nopeusrajoitusta jää jollain tavalla odottelemaan. Osansa muussakin liikennesuunnittelussa, kun halutaan säädellä pysäköintiä (maastopysäköinti taajamassa kielletty) tai vaikkapa suojateitä (korotetulla max 40, ei suojatietä jos nopeusrajoitus yli 50) tai bussien väistösääntö 60 tai alle jne. eli se "taajama" voi olla liikenteellisesti aivan erilainen eri paikoissa.

Ehkä tieliikennelain uudistuksessa olisi voitu muuttaa yleiseksi taajamarajoitukseksi 40 km/h, koska se nykyään tuntuu olevan pääsääntöinen rajoitus vähänkään asutummilla seuduilla.
 
(Taajamamerkki ja tieliikenne taajamassa olevasta yleisesti 50km/h rajoituksesta)
Mietin myös, että tämä keskustelu ja sen päätyminen iltalehtiin asti, on varmasti lisännyt tietoisuutta.
Mutta sitten on juuri se osa kuljettajia, mitä mikään tiedoituskamppanja ei saavuta, joille olisi ehkä kaikkein tärkeintä tämän tiedon saaminen.
Hekin ymmärtävät sen 50 punaisessa ympyrässä tai näin ainakin niin toivon.
Liikenteessä on yksilöitä jotka ei tunnista yleisimpiä liikennemerkkejä, edes noita nopeusrajoitusmerkkejä, päätelleen siitä mitä nopeutta ajavat. Tosin useamman kohdalla taitaa olla kyse jostain muusta.

Taajamerkki (E22 ?) on ollut sen 40v käytössä, perus merkkejä, yleinen merkki, tuon ajan se on ollut ajokortti opetuksessa, yleisrajoitukset ihan niitä perusjuttuja.

En edelleenkään ajatusta tuomitse, mutta en ihan näe että hyöty/haitta suhde olisi plussalla.

Sitä kananttan että EU/ETA tasolla yhtenäistetään merkki, jos menee kovasti uusiksi, niin siinä voisi olla sauma lisätä vaikka ala nauha missä luoteltu kaikki kansalliset merkitykset, niin lentäen sisämaahan ja metrolla keskutaan auto hakemaan tullut turistikin voisi pysähtyä kertamaan paikalliset jutut. Myönnän ihan avoimesti että jos ei ole ns kotilakäksyjä tehnyt ja vuokra-autolla lähtee paahtaan, niin ei ne jutut turistille ole ihan selviä, varsinkin kun mahdolliset oppaat ja prujut vilastaan, jos vilastaan sitten luovuttaessa.
 
Itse pyrin ihan liikenteen sujuvuuden vuoksi pyöräillessä ylittämään etuajo- oikeutettuna suojatiet rivakasti, ja tarvittaessa vähän polkaisten, jolloin ei tarvitse miettiä väistääkö auto vai ei.
Tuo tuntuu olevan suosittu tapa myös väistämis velvollisilla.
Kummin vain, niin ei ihan avaudu turvallisuus ajatus.

Risteykseen hiljentävä auto ei montaa kymmentä senttiä etene siinä ajassa kun pyörä on siitä ajanut ohi.
36km/h, 10 metriä sekunnissa.

Jos se autokuski ei ole huomannut pyöräiliää, niin se voi touhuta mitä vain.
 
Tänään olin tankkaamassa autoa ja istuin autossa kun tein maksua st1 way apilla. Siinä nyt menee ehkä se 30 sekuntia kun maksu varmentuu.
Taakse ilmestyy joku viron kilvissä oleva Toyota land cruiserilla ja painaa torvea. Hetken päästä äijä tulee autosta ja sanoo ryssäaksentilla jotain ettei tää ole parkkipaikka.
Äijä sitten pakeni autoonsa kun näytin puhelinta että maksoin tällä. Pudistelin siinä sitten päätä samalla kun tankkasin.
Pistää kyllä vihaksi kun porukka nykyään niin kärsimätöntä..
 
Viimeksi muokattu:
Pistää kyllä vihaksi kun porukka nykyään niin kärsimätöntä..
Viron kilvissä autoilijalle tuli nyt huti, mutta ymmärrän hänen tuskaansa. Se raivostuttaa jos jonotat tankille ja edellinen tankkauksen lopettanut menee autoonsa, mutta mitään ei tapahdu. 15 sekuntiakin tuossa tuntuu käsittämättömän pitkältä. Minä yritän huomioida muut ja painun vittuun siitä edestä kun olen tankannut, jos joku jonottaa.

Pahimpia ovat tietysti paikan varastajat, jotka ajavat poistuneen auton perässä tankille vaikka toisella puolella oli auto ennemmin odottamassa. Kaksi kertaa on tuo käynyt ja molemmilla kerroilla olen jättänyt oman autoni siihen eteen ja poistunut vittuuntuneena huoltsikalle ylimääräisille ostoksille ja hihittelemään ikkunasta etuilijan menestystä jatkotilanteessa.
 
Viron kilvissä autoilijalle tuli nyt huti, mutta ymmärrän hänen tuskaansa. Se raivostuttaa jos jonotat tankille ja edellinen tankkauksen lopettanut menee autoonsa, mutta mitään ei tapahdu. 15 sekuntiakin tuossa tuntuu käsittämättömän pitkältä. Minä yritän huomioida muut ja painun vittuun siitä edestä kun olen tankannut, jos joku jonottaa.
Ei kai tankkauksen jälkeen kukaan jää siihen noiden mobiilisovellusten vuoksi jumittamaan? Tai ainakaan toivottavasti ei jää, kun ei niissä ole tankkauksen jälkeen mitään tehtävää.

Sen sijaan joku 30s menee helposti ennen kuin niillä saa tankkauksen alkamaan.
 
Pahimpia ovat tietysti paikan varastajat, jotka ajavat poistuneen auton perässä tankille vaikka toisella puolella oli auto ennemmin odottamassa. Kaksi kertaa on tuo käynyt ja molemmilla kerroilla olen jättänyt oman autoni siihen eteen ja poistunut vittuuntuneena huoltsikalle ylimääräisille ostoksille ja hihittelemään ikkunasta etuilijan menestystä jatkotilanteessa.
En ehkä ihan ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitit. Yleensä on pumpun molemmille puolille oma jononsa. On ihan normaalia, että jos molemmilla puolilla on auto/autoja jonossa ja toinen puoli sattuu vetämään nopeammin, saattaa siihen päästä joku ajamaan suoraan sisään, vaikka toisella puolella olisi joku aikaisemmin tullut vielä odottamassa. Ei kai kukaan sieltä keskeltä jonosta ala venkslaamaan sinne toiselle puolle jos se vapautuu nopeammin?
 
Ei kai tankkauksen jälkeen kukaan jää siihen noiden mobiilisovellusten vuoksi jumittamaan? Tai ainakaan toivottavasti ei jää, kun ei niissä ole tankkauksen jälkeen mitään tehtävää.

Ei tiedä siitä mutta moni kyllä tankkauksen jälkeen istuu rauhassa siellä ja alkaa täyttämään jotakin ajopäiväkirjaa tms vailla mitään kiirettä.
 
En ehkä ihan ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitit. Yleensä on pumpun molemmille puolille oma jononsa. On ihan normaalia, että jos molemmilla puolilla on auto/autoja jonossa ja toinen puoli sattuu vetämään nopeammin, saattaa siihen päästä joku ajamaan suoraan sisään, vaikka toisella puolella olisi joku aikaisemmin tullut vielä odottamassa. Ei kai kukaan sieltä keskeltä jonosta ala venkslaamaan sinne toiselle puolle jos se vapautuu nopeammin?
Oletan että tarkoitettiin tilannetta, jossa olet jonottamassa tankille ja sitten kun edessä oleva auto lähtee pois, kiilaa vastapuolelta eteen joku urpo nokka vastakkaiseen suuntaan.

Ja kyllä noitakin näkee joskus, että viereisestä jonosta yritetään kiertää kaahaamalla sinne eteen, mutta ne ovat harvinaisempia.

Ei tiedä siitä mutta moni kyllä tankkauksen jälkeen istuu rauhassa siellä ja alkaa täyttämään jotakin ajopäiväkirjaa tms vailla mitään kiirettä.
Mjooh, sellaiset ovat sitten vielä ihan oma typeryysluokkansa. Kun oma napa on maailman keskipiste, niin tuollaisia niistä tulee. Sama ihmistyyppi on yleensä tukkona ihan kaikkialla (kauppajonot, pakkaustiski, pankkiautomaatti jne).
 
Tänään olin tankkaamassa autoa ja istuin autossa kun tein maksua st1 way apilla. Siinä nyt menee ehkä se 30 sekuntia kun maksu varmentuu.
Taakse ilmestyy joku viron kilvissä oleva Toyota land cruiserilla ja painaa torvea. Hetken päästä äijä tulee autosta ja sanoo ryssäaksentilla jotain ettei tää ole parkkipaikka.
Äijä sitten pakeni autoonsa kun näytin puhelinta että maksoin tällä. Pudistelin siinä sitten päätä samalla kun tankkasin.
Pistää kyllä vihaksi kun porukka nykyään niin kärsimätöntä..
Jos pumpulla joku "somettaa*" autossa 30 sekunttia, enen tankakusta, niin ihan pitkä pinna jonottajalla, vs keskivertoa parempi suomiaksentti heppu.

Tosin tietoisuus lisääntyynyt, mobipay rahansiirto, ja näppärrä appi maksu nyt vaan vie aikaa. Samaa hitautta osalla muitakin ketjuja/maksukortti yhdistelmiä, ja osa ilmeisesti kokenut venailun ahdistavaksi ja käyttäneet sen ajan valmisteluun, vielä suurempi osa käyttää nopeampia maksutapoja.


(*
Räplää luuria.
 
Olen kulkenut nyt kahtena päivänä tuoreen koululaisen kanssa pyörällä n. kilometrin koulumatkan. Saldo:
- mopoilija ajoi tasa-arvoisen risteyksen ohi vasemmalta hiljentämättä ja vilkaisemattakaan oikealle tulosuuntaamme
- yksi pyöräilijä ajoi hidastamatta pyörätieltä ajoradalle auton eteen
- toinen ajoi ajoradan yli vasta auton jälkeen, mutta ohitti meidät pyörätien viereisen, bussipysäkille vievän jalkakäytävän kautta
- autoilija väistämisen sijaan kiihdytti vauhtiaan suojatiellä kun olimme lähdössä taluttamaan yli
- toinen autoilija pysähtyi pariksi kymmeneksi sekunniksi toljottamaan, kun odotimme ajoradan ylitysmahdollisuutta pyörien päällä väistämisvelvollisina
- kaksi eri vanhempaa polki jälkikasvunsa kanssa jalkakäytävällä

Yritä tässä nyt sitten opettaa lapselle liikennesääntöjä. Mitähän jännää huomenna tapahtuu :beye:
 
Pari kertaa tässä parin viikon sisään joutunut osoittamaan mieltään tööttäämällä, kun pyöräilijä on tunkenut väistämisvelvollisena eteen. Ja jotta pysytään ketjun aiheessa, niin toistetaan nyt kun sama homma ärsyttää edelleen; autoilijat, jotka etuajo-oikeutettuna antavat tilaa ja vahvistavat vääriä mielikuvia. Pitää alkaa tööttäilemään niillekin. Jos eivät tajua miksi tööttään, niin ehkä ne jossain kahvipöytäkeskustelussa ottavat tapauksen puheeksi ja joku liikennesäännöt paremmin tunteva toivottavasti valaisee mistä saattaisi johtua
 
... jotka etuajo-oikeutettuna antavat tilaa ja vahvistavat vääriä mielikuvia. Pitää alkaa tööttäilemään niillekin. Jos eivät tajua miksi tööttään, niin ehkä ne jossain kahvipöytäkeskustelussa ottavat tapauksen puheeksi ja joku liikennesäännöt paremmin tunteva toivottavasti valaisee mistä saattaisi johtua
Tai sitten he keskittyvät siihen äänimerkin virheelliseen käyttöön, ja toteavat sen olevan laitonta ja postaavat paikalliseen ilmia-anna tunarit kuskit FB, ryhmäänn tarkan kuvauksen tästä rötöstelijästä.

Ymmärtääkseni pyöräiliää saa ja kuuluukin varoittaa vaaratilanteessa (vaaratilanteen jälkeen vähän myöhästä)

Pitäs asentaa opettelee ääliö säännöt äänimerkki.
 
Tai sitten he keskittyvät siihen äänimerkin virheelliseen käyttöön, ja toteavat sen olevan laitonta ja postaavat paikalliseen ilmia-anna tunarit kuskit FB, ryhmäänn tarkan kuvauksen tästä rötöstelijästä.

Ymmärtääkseni pyöräiliää saa ja kuuluukin varoittaa vaaratilanteessa (vaaratilanteen jälkeen vähän myöhästä)

Pitäs asentaa opettelee ääliö säännöt äänimerkki.
Eihän se taida ihan kirjan mukaan mennä, mutta mä ajattelen tilanteen niin, että joko hyväksyn hiljaisesti tai ilmoitan turhautumisestani. Aina se ääninerkki ei johda toivottuun lopputulokseen, mutta hiljainen hyväksyntä taas johtaa luultavasti aina ei-haluttuun lipputulokseen, joten mun on omassa päässäni helppo tehdä ratkaisu.
Pienempi paha se ääninerkin väärä käyttö on kuin iskistunut virheellinen tulkinta liikennesäännöistä. Jälkimmäinen johtaa mutulla merkittävästikin todennäköisemmin hengenvaarallisiin tilanteisiin.
 
Pari kertaa tässä parin viikon sisään joutunut osoittamaan mieltään tööttäämällä, kun pyöräilijä on tunkenut väistämisvelvollisena eteen. Ja jotta pysytään ketjun aiheessa, niin toistetaan nyt kun sama homma ärsyttää edelleen; autoilijat, jotka etuajo-oikeutettuna antavat tilaa ja vahvistavat vääriä mielikuvia. Pitää alkaa tööttäilemään niillekin. Jos eivät tajua miksi tööttään, niin ehkä ne jossain kahvipöytäkeskustelussa ottavat tapauksen puheeksi ja joku liikennesäännöt paremmin tunteva toivottavasti valaisee mistä saattaisi johtua
Niin tilannekohtaista. Vilkasliikenteisellä tiellä fiksumpaa antaa ajaa yli kuin pakottaa taluttamaan ja viemään enemmän aikaa. Itse nautin akrobaattisesta jalkautumisesta ja hitaasta kävelystä.
 
Niin tilannekohtaista. Vilkasliikenteisellä tiellä fiksumpaa antaa ajaa yli kuin pakottaa taluttamaan ja viemään enemmän aikaa.
Nyt ei tainnut juju oikein avautua, kritiikki koski sitä että ei tunneta väistämis velvollisuuksia, aiheutetaan vaaratilanteita.

Taluttaminen on turvallisempaa, varsinkin jos on vilkasliikenteinen paikka. Jos joku autoilia antaa pyöräilijälle tilaa, niin taluttaminen on ihan hyvä idea myö silloin ja eirtyisen huolellisesti sitten kiljotiini kohdan varmistaa, ettei vaan ketään tule.

Vaikka aikomus taluttaa, niin ei se tarkoita että sinne sekaan pitää hypätä, jos aikomus pyöräijänä väistää, niin siirtyy jalankulkijaksi vasta sitten kun tilaa (annetaan).

En kuvitellut että tarkoitit tempuilla sitä että hyppäät satulasta käveliäksi ja siitä reippaasti pariaskelta autojen alle, näitäkin on.
 
Eihän se taida ihan kirjan mukaan mennä, mutta mä ajattelen tilanteen niin, että joko hyväksyn hiljaisesti tai ilmoitan turhautumisestani. Aina se ääninerkki ei johda toivottuun lopputulokseen, mutta hiljainen hyväksyntä taas johtaa luultavasti aina ei-haluttuun lipputulokseen, joten mun on omassa päässäni helppo tehdä ratkaisu.
Pienempi paha se ääninerkin väärä käyttö on kuin iskistunut virheellinen tulkinta liikennesäännöistä. Jälkimmäinen johtaa mutulla merkittävästikin todennäköisemmin hengenvaarallisiin tilanteisiin.
Äänimerkki kuuluu muuallekkin kuin vain sille jolle sitä tarkoitat, ja hänkin voi luulla että jokin todellinen vaara.

Ehkä vähän kärkkäästi tuohon, ehkä osa syynä se että liikenteessä on noita jälki kuittilaijoita, ja hei idiootti kuski torveilijoita, joilla vähän hakusessa se käyttö, tai sitten nappi jumittaa pahasti.

No mutta ymmärrän ajatuksen, joku heippa kello olisi tarpeen liikenteessä tai huomenta.

Valojen vilauttaminen kai olisi inhimillisempi, osuu paremmin oikeaan, jos huomaa.
 
Nyt ei tainnut juju oikein avautua, kritiikki koski sitä että ei tunneta väistämis velvollisuuksia, aiheutetaan vaaratilanteita.

Taluttaminen on turvallisempaa, varsinkin jos on vilkasliikenteinen paikka. Jos joku autoilia antaa pyöräilijälle tilaa, niin taluttaminen on ihan hyvä idea myö silloin ja eirtyisen huolellisesti sitten kiljotiini kohdan varmistaa, ettei vaan ketään tule.

Vaikka aikomus taluttaa, niin ei se tarkoita että sinne sekaan pitää hypätä, jos aikomus pyöräijänä väistää, niin siirtyy jalankulkijaksi vasta sitten kun tilaa (annetaan).

En kuvitellut että tarkoitit tempuilla sitä että hyppäät satulasta käveliäksi ja siitä reippaasti pariaskelta autojen alle, näitäkin on.
No siis tuossa on niin koomista se fakta että jengi katsoo kuin hullua kun viitot tietä turhaan antavaa autoilijaa menemään ja joudut joskus odottamaan ikuisuuden ennen kuin menevät vaikka yrität näyttää että ala mennä. Tai se että nousen satulasta ja olen yhtäkkiä jalankulkija. Niin tyhmältä kuin se tuntuukin niin saisivat oikeasti tehdä todella rajun tietoiskun sähköpotkulaudoista, pyöristä ja muista kevyenliikenteen säännöistä joita kovin moni ei tunnu tietävän. Parantaisi kaikkien turvallisuutta ja veikkaan että aika paljon liikenteen sujuvuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom