Totta, lähinnä minimi.No ei ole alle 2 sekunnin turvaväli ok.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Totta, lähinnä minimi.No ei ole alle 2 sekunnin turvaväli ok.
Jos munkkivuori - espoon ikea välillä ajetaan onnistuneesti joka päivä ~0,5s turvavälillä ja lähes jokaisen väli on tuo sama niin joku 2s väli hetkellisesti rekkaa ohittaessa on ns. aivan helventinmoista liioittelua. Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.No ei ole alle 2 sekunnin turvaväli ok.
Jostain syystä ketjukolareita kuitenkin tapahtuu ihan jatkuvasti. Ehkäpä sen takia, että puolen sekunnin päässä edellä ajavasta näkyvyyttä ei ole 500 metriä, vaan 15 metriä. Siinä neljän sekunnin kohdalla alkaa nähdä edellä ajavasta kunnolla ohi.Jos munkkivuori - espoon ikea välillä ajetaan onnistuneesti joka päivä ~0,5s turvavälillä ja lähes jokaisen väli on tuo sama niin joku 2s väli hetkellisesti rekkaa ohittaessa on ns. aivan helventinmoista liioittelua. Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.
Muutenkaan jossain perusmotarilla ei sekunnissa eikä kahdessa tapahdu yhtään mitään. Lehmä tai meteoriitti ei maagisesti teleporttaaa keskelle tietä vaan pääösin näet 500m eteen ja jos tie on tyhjä/hiljainen niin seuraavaan 10 sekuntiin ei tapahdu yhtään mitään.
Jos joku vituttaa liikenteessä niin riskin nollaukseen pyrkivät kuskit, hyvin maltillisella riskillä pääset itse (ja muu liikenne) paljon sujuvammin kun nuo ”nollaajat” poistuisi liikenteestä. Joo-o, kerran 10miljoonaa ajosuoritusta kohden voi joku hirvi hypätä (motarilla) eteen jossa hiton isoilla turvaväleillä voisi ehkä ehkäistä 1-2 auton peräänajon mutta ei todellakaan maksa vaivaa sujuvuuteen suhteutettuna.
Ensinnäkään niitä ketjukolareita ei tapahdu _jatkuvasti_ ja väittäisin että liikennesuoritteeseen nähden jopa naurettavan vähän ottaen huomioon että ne välit on _jatkuvasti_ sen 0,5sec ”työmatkaliikenteessä” lähellä hesaa ja vauhdit järjestäen yli 80. Kehillä ei ole edes välttämättä tuota 0,5sec hyvä jos 10m (no siihenkin väliin mahtuu kyllä autolla) ja vauhtia lähemmäs 100.Jostain syystä ketjukolareita kuitenkin tapahtuu ihan jatkuvasti. Ehkäpä sen takia, että puolen sekunnin päässä edellä ajavasta näkyvyyttä ei ole 500 metriä, vaan 15 metriä. Siinä neljän sekunnin kohdalla alkaa nähdä edellä ajavasta kunnolla ohi.
Jos ei saa aikaan ketjukolaria, aiheuttaa liian pienellä ajoetäisyydellä jatkuvaa jarruttelun tarvetta, haitariliikettä jonoon ja ruuhkia, kun väliin ei mahdu liittymään. Todellinen dynaaminen kuski toki saa ruuhkan aikaan vaikka kahdesta autosta. Kyllä naurattaa aina nähdä muutoin tyhjällä moottoritiellä kaksi autoa puolen sekunnin päässä toisistaan.
Tietysti "kyllä mä osaan ajaa näin lähellä" -kuskit myös pillastuvat, kun joutuvat edellä ajavan nopeuden muutoksen vuoksi tekemään äkkijarrutuksia. Sehän on edellä ajavan vika, vaikka kauempana voisi vain nostaa jalan kaasupolkimelta.
Joo nää rekan takaa tuikkaajat on kyllä ihan oma osansa ja saavat kyllä sitten noottiakin.Usein vielä nämä "turvalliset ohittajat" eivät myöskään osaa katsoa peiliin, että onko sieltä takaa mahdollisesti tulossa joku, vaan "turvallisesti" vaihtavat kaistaa vasemmalle "koska oikeus" ja "koska ylinopeutta ei saa ajaa" ja sitten alkavat suunnitella hermostuneesti sitä puolen minuutin päästä koittavaa rekan ohitusta. Todellisuudessa kuitenkin vaarantavat liikennettä. Niitä rekan takaa eteen ohituskaistalle tuikkaavia on kyllä niitäkin jotka vaihtavat kaistaa siitä ihan rekan perästä, ne on vielä vaarallisempia, kuin ne todella kaukaa ohittamaan lähtevät.
Siinä samaa mieltä että tyypillinen pakettiauto ei ole kummoinen kiihtymään 100-> 120, 130km/hKokeile painaa millä tahansa pakettiautolla edes 100 vauhdissa "kaasu pohjaan", niin kuin lainaamani kirjoittaja asiaa kuvaili ja ihmettele kuinka pitkään menee saavuttaa tarvittava välimatka, jollaisella ajetaan oikealta ohi ja rekkaa ennen vielä vasemmalle kaistalle.
Onnettomuuksiin vaaditaan yleensä useampi virhe, ei kannata tietoisesti tehdä virheitä.Jos munkkivuori - espoon ikea välillä ajetaan onnistuneesti joka päivä ~0,5s turvavälillä ja lähes jokaisen väli on tuo sama niin joku 2s väli hetkellisesti rekkaa ohittaessa on ns. aivan helventinmoista liioittelua. Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.
Ei kannata ulosmitata motarin tarjoamaa turvallisempaa ympäristöä, ja vielä tavalla josta ei ole mitään hyötyä.Muutenkaan jossain perusmotarilla ei sekunnissa eikä kahdessa tapahdu yhtään mitään. Lehmä tai meteoriitti ei maagisesti teleporttaaa keskelle tietä vaan pääösin näet 500m eteen ja jos tie on tyhjä/hiljainen niin seuraavaan 10 sekuntiin ei tapahdu yhtään mitään.
Jos ajellaan samaa vauhtia kuin rekka, niin tuolla tavalla muodustaa entistä pidempi "ajoneuvoyhdistelmän.", jossa takanatulialla huono näkyvyys ja huomion vie se reken perä.Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.
Mikähän noissa on muuttunut. Jos suojatielle on ollut tarve, niin onko niiden käyttö nyt romahtanut niin rajusti että ne on voitu poistaa. Voi onko alun alkaenkin olleet turhia.Jatkossa suojatietä ei enää sallita 60 km/h nopeusrajoitusalueella ilman valo-ohjausta. Jos perusteita nopeusrajoituksen alentamiselle ei ole, suojatie tullaan poistamaan. Entisen suojatien kohdalle voi jäädä tienylityspaikka. Tällöin suojatiemerkit ja tiemerkinnät poistetaan, mutta ylityspaikasta varoitetaan hyvissä ajoin ennen kohdetta uudella jalankulkijoita-merkillä (A16). On tärkeää huomioida, että suojatien ja ylityspaikan juridinen ero on suuri. Suojatiellä olevalle tai ylitykseen valmistautuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ylityspaikassa tätä velvollisuutta ei ole.
Näitä on tänne oulun laitaosille ilmestynyt monta, minunkin asuinpaikkani lähellä kolme n,5km matkalla, suurin osa kävelijöistä ja pyöräilijöistä käyttää kuin suojatietä.
Tälläisia tarkoitin, en löytänyt nuita lähelläolevia mapsista, on sen verran uusia
Väitit, ettei moottoritiellä voi tapahtua mitään yllättävää. Voi ja tapahtuu. Vaikkakaan en tiedä, lasketaanko jarruttaminen yllättäväksi asiaksi. Yllättävää ei ole sekään, että jos ajaa alle reaktioajan päässä, tulee edellä ajavan jarruttaessa törmäämään.Ensinnäkään niitä ketjukolareita ei tapahdu _jatkuvasti_ ja väittäisin että liikennesuoritteeseen nähden jopa naurettavan vähän ottaen huomioon että ne välit on _jatkuvasti_ sen 0,5sec ”työmatkaliikenteessä” lähellä hesaa ja vauhdit järjestäen yli 80. Kehillä ei ole edes välttämättä tuota 0,5sec hyvä jos 10m (no siihenkin väliin mahtuu kyllä autolla) ja vauhtia lähemmäs 100.
Ei se ollut mikään skenaario, vaan esimerkki siitä, miten ääliömäinen käytös muuttuu riittävästi toistamalla automaatioksi. Vieressä vapaa kaista, eikä mitään tarvetta tai halua ohitukselle, mutta silti on pitänyt ajaa edessä oleva kiinni ja jäädä siihen, kun sellaisen tavan on itselleen kehittänyt.Toisekseen skenaariosi ”tyhjä motari ja ainoat kaksi autoa peräkkäin tappituntumalla” ei liity millään tavalla keskusteluun jonka aihe oli ”kuinka kaukaa on järkevää vaihtaa kaistaa ohittaessa mikäli takaa on muitakin tulossa”. Lienee itsestään selvää että tyhjällä motarilla kahden auton ei ole mitään järkeä ajaa tappituntumalla.
Siis sanot lähestyväsi niin kaukaa, että näet 500 metrin päähän, mutta siltikin ajat tahallasi yli 40 km/h nopeuserolla aivan kiinni ohitettavaan ennen kaistanvaihtoa? Miksi ihmeessä?Kolmanneksi kun lähestyt motarilla sitä nollariski nussijaa joka ajaa max 80 ja itsellä vauhtia 120+ niin olet jo kauempaa nähnyt sinne 500m päähän, ei sinne ihan joka sekunti tarvitse nähdä eli sen nollariskinussijankin voi ohittaa ”ihan hyvin” takapuskuria hipoen ja siltikin tiedät tasan tarkkaan mitä siellä kauempana odottamassa. Ko. nopeuseroilla ”katve kauas” on pari-kolme sekuntia ennen kaistan vaihtoa eli ei mitään kun 3 sec aiemmin on seuraavat 10sec tapahtumat jo taltioituna niin valmiiksi prosessoitua filmiä riittää vielä 7 sec ajaksi ohituksen aloituksen jälkeenkin.
Niin, tämä pätee niihin 100 km pituisia ohituksia vasemmalla kaistalla tekeviin. Minä sen sijaan kirjoitin: "jos lähdet ohittamaan niin läheltä lähestyvää autoa, että joku maanteiden sankari ei ehtisi tulemaan oikealta ohitse, aloitit ohituksesi aivan liian myöhään". 100 metrin päästä ohitukseen lähtiessä ei "kuka tahansa missä tahansa" voi ohittaa oikealta. Urpoimmat tapaukset sieltä kuitenkin vielä mahtuvat.Motarilla ajon voisi lyhyesti kiteyttää niin että jos kuka tahansa missä tahansa ohittaa sinut oikealta niin olet sössinyt ja pahasti…
Et vieläkään ymmärtänyt että keskusteltiin tilanteesta jossa takaasi on tulemassa _muitakin_. Tietenkin jos tilaa on niin kaistaa vaihdetaan ajoissa, mutta jos ei ole, niin pitää soveltaa saavuttaakseen kaikkia osapuolia tyydyttävän optimaalisen lopputuloksen.Siis sanot lähestyväsi niin kaukaa, että näet 500 metrin päähän, mutta siltikin ajat tahallasi yli 40 km/h nopeuserolla aivan kiinni ohitettavaan ennen kaistanvaihtoa? Miksi ihmeessä?
Et vieläkään ymmärtänyt että keskusteltiin tilanteesta jossa takaasi on tulemassa _muitakin_. Tietenkin jos tilaa on niin kaistaa vaihdetaan ajoissa, mutta jos ei ole, niin pitää soveltaa saavuttaakseen kaikkia osapuolia tyydyttävän optimaalisen lopputuloksen.
Sitten on tapahtunut paha arviointi virhe jos turvaväli tippuu puoleen sekunttiin.Et vieläkään ymmärtänyt että keskusteltiin tilanteesta jossa takaasi on tulemassa _muitakin_. Tietenkin jos tilaa on niin kaistaa vaihdetaan ajoissa, mutta jos ei ole, niin pitää soveltaa saavuttaakseen kaikkia osapuolia tyydyttävän optimaalisen lopputuloksen.
Eräänkin kerran ajelin turunväylää (2-tie ja kehä III välissä) kohti hesaa sunnuntaina about 160km/h (liikennettä oli alkuillasta ihan jonkin verran), takaa tuli porsche ihan silleen reilusti (about 200km/h), vedin oikealle ja nostin kaasua sen verran että vauhti putosi 150km/h josta koukkasin edellä menevän "takapuskuria hipoen" takas vasurille ja porsche painoi olettavasti vähän lisää kaasua siinä vaiheessa kun huomasi että teen tilaa ja että multa loppuu meidän "nykyvauhdeilla" kaista väkisin kesken. Ohitus ja väistö suoritettiin sellaiseen rakoon oikealla mihin perusautoilijat eivät tunnu pystyvän väistämään edes ajaessaan 100 at 120 alueella ohittaessaan 90 ajavia ja jollaisista ohittajista (yleensä vielä useammasta kerralla) pääse "heittämällä" ohi oikealta ko. rakoa käyttäen.
Ehkä hän uskalsi ajaa nopeampaa sinun perässäsi koska ajatteli että jos poliisi pysäyttää jonkun ylinopeuden takia, on se jonon eka?Perässä olemattomalla turvavälillä roikkuvat vituttaa. Yksi ajotaidoton asuu täällä samalla suunnalla ja liikkuu suht samoihin aikoihin, josta syystä olen joutunut monesti hänen pakunsa hiostamaksi (on hyvää mainosta firmalle, nimi ja logot isolla autossa). Tämä ajotaidoton ajaa viidenkympin alueella oikeasti noin kolmen metrin päässä takapuskurista ja tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, että jos joudun äkisti jarruttamaan niin kolahtaa kovaa. Olen tätä tietysti mielessäni tulkinnut niin, että hän haluaisi ajaa lujempaa kun minä en suostu hiillostamallakaan ajamaan kuin noin 55 (GPS-nopeutta) rajoituksen ollessa 50.
No, nyt kun mitta tuli taas kerran täyteen niin väistin bussipysäkille että antaa apinan mennä. Mitä tapahtui? Jäin ajamaan tämän perään adaptiivisen cruisen rajoittaessa nopeuttani alemmas toivotusta koska tien vapauduttua hän ajaa aavistuksen HITAAMMIN kuin mitä minä olen joka kerta edennyt.
Edellä menevä on siis pakko ajaa kiinni ja hiostaa takapuskurissa, koska ei ole halua edetä yhtään nopeammin vaan...? ?????
Nämä on kyllä omanlaisiansa yksisarvisia. Joskus näkee kun moottoritien vasemmalla kaistalla joku vetää jonossa ihan takapuskurissa kiinni. Oletus tietysti, että nyt jollain on kiire ja väistö oikealle, niin nämä yksisarviset joko vaihtaa perässä oikealla kaistalle jatkaen puskurissa kiinni ajoa tai ohittaa ja menee oikealle kaistalla edelleen metsästäen seuraavan takapuskurin johon kiinnittäytyä.Perässä olemattomalla turvavälillä roikkuvat vituttaa. Yksi ajotaidoton asuu täällä samalla suunnalla ja liikkuu suht samoihin aikoihin, josta syystä olen joutunut monesti hänen pakunsa hiostamaksi (on hyvää mainosta firmalle, nimi ja logot isolla autossa). Tämä ajotaidoton ajaa viidenkympin alueella oikeasti noin kolmen metrin päässä takapuskurista ja tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, että jos joudun äkisti jarruttamaan niin kolahtaa kovaa. Olen tätä tietysti mielessäni tulkinnut niin, että hän haluaisi ajaa lujempaa kun minä en suostu hiillostamallakaan ajamaan kuin noin 55 (GPS-nopeutta) rajoituksen ollessa 50.
No, nyt kun mitta tuli taas kerran täyteen niin väistin bussipysäkille että antaa apinan mennä. Mitä tapahtui? Jäin ajamaan tämän perään adaptiivisen cruisen rajoittaessa nopeuttani alemmas toivotusta koska tien vapauduttua hän ajaa aavistuksen HITAAMMIN kuin mitä minä olen joka kerta edennyt.
Edellä menevä on siis pakko ajaa kiinni ja hiostaa takapuskurissa, koska ei ole halua edetä yhtään nopeammin vaan...? ?????
Kaippa tääkin on mahdollista, joskaan nopeuskameroita ei ole lähelläkään tätä reittiä jota liikuttaessa me jatkuvasti kohtaamme.Ehkä hän uskalsi ajaa nopeampaa sinun perässäsi koska ajatteli että jos poliisi pysäyttää jonkun ylinopeuden takia, on se jonon eka?
EDIT: Ja jos siellä on ylinopeuskameroita, olemalla sinun puskurissa kiinni kameraan menee sinun eikä hänen rekkarinsa?
Meni pupu pöksyihin ja sisu kaulaan kun joutuikin jonon ekaksi.
Ei, nykyvauhdeilla (mun 160 ja porschen arviolta 200) olisi kaista loppunut kesken, mulla on autossa myös jarrupoljin jota käyttämällä se kaista ei olisi loppunut minulta ikinä kesken - mutta miksi hiljentää enemmän kuin on tarpeen. Pointti oli että motarilla se liikenne on oikeasti niin "hidastempoista" että joku hetkellinen sekunnin-kaksi kestävä manooveri ei riskiprofiilia nosta oikeastaan miksikään kun tapahtumat tiedetään hyvällä todennäköisyydellä paljon pidemmälle.Hyöty teosta jäi epäselväki, kuvauksen mukaan se Porschekuskin joutu listä vauhtia, kun kaista koukkialla kävi tila ahtaaksi.
Näytti kuitenkin loppuneen.Ei, nykyvauhdeilla (mun 160 ja porschen arviolta 200) olisi kaista loppunut kesken, mulla on autossa myös jarrupoljin jota käyttämällä se kaista ei olisi loppunut minulta ikinä kesken
Jos jo lähdössä koukkasit väliin mihin ei mahtuisi muutenkin, nyt sovittamatta vauhtia, ilmeisen nopeat kaistan vaihdot.ja nostin kaasua sen verran että vauhti putosi 150km/h josta koukkasin edellä menevän "takapuskuria hipoen" takas vasurille
Toisekseen itse pääsääntöisesti aina painan kaasua jos joku tekee tilaa "ahtaaseen väliin" ...
Tässä kohtaa vittumaisempi ihminen antaa kuuliaisesti tilaa hidastamalla omaa vauhtiaan niin paljon että pääsee liittymään sen ohitettavan ajoneuvon taakse. Ei suositeltavaa, ei järkevää, ei älykästä mutta ajatuksena silti houkutteleva.Kaikille tämä ei tietenkään sovi, vaan alkaa valoshow, jonka ilmeinen tarkoitus on tietenkin vaatia "latua", mutta jos rekka on vaikka vielä siinä toisella kaistalla tiellä, niin mihinköhän kohtaan se takanatulija meinaa minun väistävän?
Tässä kohtaa vittumaisempi ihminen antaa kuuliaisesti tilaa hidastamalla omaa vauhtiaan niin paljon että pääsee liittymään sen ohitettavan ajoneuvon taakse. Ei suositeltavaa, ei järkevää, ei älykästä mutta ajatuksena silti houkutteleva.
Motareilla on ko. vauhdilla (ja hitaammillakin) "koko ajan ohitettavia", tuolla sun logiikalla juurikin luodaan tilanne jossa 90 ajava ohittaa 120 alueella 89 kulkevaa possujonoa turusta helsinkiin. Sinne oikealle vaihdetaan ja voi vaihtaa kun siellä on sellainen kolo että takaa tuleva pääsee ohitse (ja jos/kun se takaa tuleva tulee oikealta ohitse siinä samassa kolossa niin se tarkoittaa että kolo siinä oikealla oli niin helvetin iso että sinne olisi ihan hyvin voinut väistää ja tässä kohtaa vasemman kaistan nussija voisi tuhota ajokorttinsa lopullisesti). Minun tapauksessa porschella ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia tulla oikean kautta ohitse, mutta toisaalta pystyin ihan hyvin päästämään hänet ohitse menemällä itse sinne oikealle (siitä omastakin ajonopeudesta kun voi katsos tarvittaessa joustaa).Kuljettajan pitäisi toimia ennakoitavasti. Se on perusolettama liikenteessä. jos olet jo lähtenyt ohittamaan motarilla 1+n autoa, miksi keskeytät ohittamisen 160 km/h vauhdista (mitä ehmettiä?) koukkaamalla ohitettavien joukkoon? Koska takaa tulee joku? Jonka myös pitäisi nähdä että olet jo menossa ohi ja reagoida siihen. Ei ihme että vakuutusmaksut nousee kun tämmöistä sirkusta vedetään liikenteessä, jonka tarkoitus on mahdollistaa siirtymä paikasta A paikkaan B. Siellä paikassa B voi sitten sitä nopeutta nostaa kahteen markkaan, jos se kohde B on vaikka moottoriurheilurata ja sinne on ajan ostanut.
Jos ei osaa katsoa että kaista on tyhjä sinne vaihtaessaan niin en minä ei kukaan muukaan voi auttaa. Toisekseen motarilla kun on sitä aikaa niin koko ajan olisi syytä tarkailla myöskin peilejä, niistää näkee puolestaan takaa lähitulevaisuudessa tulevat tapahtumat 'etukäteen'. Käytännössä jos vähänkään osaa motarilla peilejä käyttää niin jo useita sekunteja ennen ohitustarvetta tiedät onko se kaista tyhjä ja ohituksen _voisi_ käytännössä tehdä silmät ummessa. Jos ohittamaan lähtiessä pitää alkaa peileistä tilannetta ihmettelemään ja päätä kääntelemään sen arvioimiseksi että onko siellä tilaa vaiko eikö ole niin hommat on mennyt vihkoon jo sekunteja aiemmin.Muille jonossa oleville tilanne näyttää siltä että joku ohituskaistaa ajava vaihtaa keskelle jonoa, siellä jonossa edellä joku valmistautunut ohittamiseen ja odottanut että 160km kuski menisi ohi, hänen poistuttua kaista vapaa, eikun sieltä tulee joku kahtasataa.
Ja tuo ajatus, vaaranpaikka ei kestä kun parisekunttia, miksi tehdä niin, aivan turhaan. On vähän sama kuin risteyksen yli ajaisi sokkona lujaa, eihän se ylitys kestä kuin parisekunttia.
Pitkässä avautumisessa oli tasan yksi järkevä lause. Lainasin sen tuohon ylle.siitä omastakin ajonopeudesta kun voi katsos tarvittaessa joustaa
Joo nää rekan takaa tuikkaajat on kyllä ihan oma osansa ja saavat kyllä sitten noottiakin.
Kivaa tulla 120kmh vasuria kun joku työntää avensiksella rekan takaa eteen 85kmh ja se kiuluhan ei motarivauhdeissa kiihdy enää yhtään mihinkään. Omillakin alle 200hp vehkeillä pari kertaa jäänyt pussiin rekan taakse niin saa muuten välillä odotella ihan huolella väliä mihin pääsee häiritsemättä vasemman kaistan porukkaa.
Samaa tuli tehtyä itse kun ajelin Joensuusta Helsinkiin. 80-90kmh oli matkanopeus koska lyhyet välitykset ja katto alhaalla mutta aina kun piti päästä ohi niin pienempää pykälään ja vasemman kaistan nopeutta ohi ja paluu oikealle ja hidastus. Ei mitään muita ongelmaa kuin yksi maastokuorma-auto tms joka jäi puskuriin hinaamaan kun halusi ajaa 100kmh.Itse junnasin harrasteautollani viime vkloppuna Neste Ralleista kotiin tullessani Lahti - Helsinki -motarin oikeaa kaistaa tappavan tasaista ~110km/h. Ei kuitenkaan ollut mikään ongelma nostaa hetkellisesti nopeutta rekkojen / karavaanareiden / ym. ohituksen ajaksi sinne vasemman kaistan ... 130km/h -nopeuksiin. Se on jännää kuinka keskivertoisilla tuulipukuteroilla (ja vastaavilla) tuo on mahdoton tehtävä, näitä näki tollakin, lyhyellä matkalla kymmeniä. Käsittääkseni kuitenkin liikenne toimii (eli "vetää") parhaiten silloin kun kaikki joustavat, myös "hitaasti" ajelevat sekä "minulla on oikeus" -tyypit.
Hämmentävintä (omasta mielestäni) näissä tapauksissa on se, että on pelottavan paljon sellaisia tyyppejä tuolla liikenteessä jotka vaikuttavat ihan normaaleilta ja mukavilta tyypeiltä ns. siviilissä: Eivät riehu edes päissään, ottavat muut huomioon, auttavat vanhukset tien yli, ja pitävät ovia auki muille ihmisille, tekevät vapaaehtoistyötä, lahjoittavat rahaa keräyksiin, jne. Sitten nämä samat tyypit ajaa autolla kuin psykopaatit -- aina edes tajuamatta sitä. Kerran jos toisenkin tällaisen tyypin kanssa puhunut, että etkö tajua että tuo 3m päässä ajaminen motarinopeuksissa on paitsi vaarallista, mutta myös helvetin ahdistavaa ja ärsyttävää. Ei ollut edes tajunnut tekevänsä niin, eikä ainakaan tajunnut että siinä olisi mitään outoa/epänormaalia. On jatkanut täysin samalla linjalla. Usein myös ohittavat ensin ajamalla 40cm päässä edelläajavan puskurista, kylkiä hipoen ohi, ja sorat naamalle roiskien takaisin omalle kaistalle. Ja kuten sinun esimerkissäsi, se persuksissa ajaminen on se täysin normaali asia (annapas olla jos joku ajaisi niiden takapuskurissa kiinni, niin riemuhan siinä repeäisi).Tänään joku tuli reilullta ylinopeudella persuksiin 80 rajoitetulla tiellä kun pidin vauhdin 83-85 navigaattorin mukaan. Arvelin että menee pian ohi kun kiire tuntuu olevan, mutta kun ei. Helpotin häntä hiljentämällä vauhdin kolmeen kymppiin (hitaasti hiljentäen) niin sitten meni ohi, katosi näkyvistä ja minä sain palauttaa oman vauhtini normaaliksi. Olisi hän päässyt heittämällä ohi halutessaan ilman hiljentämistäkään, näkyvyys oli kauas.
Maali taisi vähän siirtyä.Motareilla on ko. vauhdilla (ja hitaammillakin) "koko ajan ohitettavia", tuolla sun logiikalla juurikin luodaan tilanne jossa 90 ajava ohittaa 120 alueella 89 kulkevaa possujonoa turusta helsinkiin. Sinne oikealle vaihdetaan ja voi vaihtaa kun siellä on sellainen kolo että takaa tuleva pääsee ohitse (ja jos/kun se takaa tuleva tulee oikealta ohitse siinä samassa kolossa niin se tarkoittaa että kolo siinä oikealla oli niin helvetin iso että sinne olisi ihan hyvin voinut väistää ja tässä kohtaa vasemman kaistan nussija voisi tuhota ajokorttinsa lopullisesti). Minun tapauksessa porschella ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia tulla oikean kautta ohitse, mutta toisaalta pystyin ihan hyvin päästämään hänet ohitse menemällä itse sinne oikealle (siitä omastakin ajonopeudesta kun voi katsos tarvittaessa joustaa).
Turvallisuutta miettivät kuskit pyrkivät helpottaan sitä ohittamista, eivät vaikeuttaan.nollariskikuskit lienevät niitä samoja joita tavallisella maantiellä possujonossa yks-kaksi-muutama kerrallaan ohitellen päättävät painaa edellä jarrua siinä vaiheessa kun takaa tuleva ohittaja on jo päätöksensä tehnyt ja päättänyt vastaantulevan liikenteenvuoksi palata omalle kaistalleen ko. auton _taakse_. Mikähän logiikka tässäkin on, varmemmin ottaa sen ohittavan auto takaluukkuunsa?
Jos ei osaa katsoa että kaista on tyhjä sinne vaihtaessaan niin en minä ei kukaan muukaan voi auttaa. ..
Sori huono esitys.Jos sinun mielestäsi ei ole mitään eroa sillä että motarilla ajaa pienen hetken hieman "optimaalista" turvaväliä pienemmällä etäisyydellä vs ajaa risteyksen yli sokkona jossa ei edes tiedä onko risteävällä tiellä autoa niin en voi kyllä tässäkään asiassa auttaa.
Tätä on joskus tullut testattua kun joku riemuidiootti on roikkunut puskurissa kiinni. Ensin päästää ohi ja sitten roikkuu itse siellä puskurissa. Satunnaisesti siellä toisen auton kabiinissa on jopa selkeästi havaittu, että ehkä siinä omassa toiminnassa oli jotain pielessä. Vastaanottavana osapuolena kun ei ole ollenkaan niin kiva olla kuin antavana,se persuksissa ajaminen on se täysin normaali asia (annapas olla jos joku ajaisi niiden takapuskurissa kiinni, niin riemuhan siinä repeäisi).
On tosiaankin, omista sivupeileistä ei nää mitään, kun on asennettu väärään kohtaan, vaikka ei pisarapeilistä nyt muutenkaan mitään näkisi. Taustapeilistä ei välttämättä myöskään näe, kun se paikotellen tärisee liikaa. Jos ei näe niin käännän päätä, kun paikotellen muu ei auta. Koittakaa taskuparkki mäkeen ilman peilejä, ei helvetti enää ikinä jaksa sitä pään veivausta ja tietysti vielä ilman ohjaustehostinta.Ihmiset tekee virheitä, osassa autoja on huonot peilit...
Mikset soittanut 112?Kaahailijoista tuli mieleen useampi viikko sitten kun ajeltiin Vantaan Pakkalan uusien asuinalueiden hitailla pikkuteillä, liekö rajoitus 40 vai 30 km/h. Joku teiniauto ajoi vastaan varmaan kahdeksaakymppiä, etupenkillä kaksi nuorta heppua ja ajajalla silmät seisoivat päässä. Tuli mieleen Reindeerspotting-leffan kaahailukohtaus missä sankari kaasuttelee huumepäissään olikossenyt Rovaniemen teillä ja meinaa ajaa mummelin kumoon.
Sisäisesti kyllä kuohahti niin vaarallinen ajaminen, siellä liikkui jalkaisin lapsia yms. Primitiivinen ensireaktioni ja -ajatukseni oli että jos olisin ollut jalankulkija, äkkiä joku kivi käteen ja heitän päin tuulilasia, koska miksipäs ei. Ei järkevin reaktio, mutta mikäs olisikaan.
No onneksi olin auton sisällä niin jäi nyt tekemättä sitten. Tää on näitä tilanteita missä haluaisi pysäyttää tyypin ja kysyä "Miksi?!?!?", jos siis oli ollenkaan tolkuissaan. Eihän sitä tiedä, jos tyttökaveri oli just jättänyt ja siksi millään ei ollut väliä yms., mutta silti.
Vielä en ole autokameraa hankkinut, mutta jos tuollainen kaahailu tulisi videoitua ja rekkari näkyy, reagoisiko poliisi sellaiseen mitenkään vai olisivatko vaan "hyvä ettei käynyt kenellekään mitään"? Puuttuvatko edes todisteiden kera liikenteen vaarantamisiin, jos on videotodistetta? Vai onko ainoa vaihtoehto laittaa Iltasanomien webbisivuille julkaistavaksi, siellähän tuollaisia autokameravideoita välillä näkee, vaarallisia ohituksia jne.?
Ei ne tiedä videon perusteella kuka siellä on kuskina, ellei sitten videolta selkeästi näy. Ja kun kuski ei ole tiedossa niin ei tuommoisella videolla ole paljoa painoarvoa. Toki jos jonkun henki lähtee niin saattaa video kiinnostaa ja kyseleevät auton omistajalta kukas on ajellut.Kaahailijoista tuli mieleen useampi viikko sitten kun ajeltiin Vantaan Pakkalan uusien asuinalueiden hitailla pikkuteillä, liekö rajoitus 40 vai 30 km/h. Joku teiniauto ajoi vastaan varmaan kahdeksaakymppiä, etupenkillä kaksi nuorta heppua ja ajajalla silmät seisoivat päässä. Tuli mieleen Reindeerspotting-leffan kaahailukohtaus missä sankari kaasuttelee huumepäissään olikossenyt Rovaniemen teillä ja meinaa ajaa mummelin kumoon.
Sisäisesti kyllä kuohahti niin vaarallinen ajaminen, siellä liikkui jalkaisin lapsia yms. Primitiivinen ensireaktioni ja -ajatukseni oli että jos olisin ollut jalankulkija, äkkiä joku kivi käteen ja heitän päin tuulilasia, koska miksipäs ei. Ei järkevin reaktio, mutta mikäs olisikaan.
No onneksi olin auton sisällä niin jäi nyt tekemättä sitten. Tää on näitä tilanteita missä haluaisi pysäyttää tyypin ja kysyä "Miksi?!?!?", jos siis oli ollenkaan tolkuissaan. Eihän sitä tiedä, jos tyttökaveri oli just jättänyt ja siksi millään ei ollut väliä yms., mutta silti.
Vielä en ole autokameraa hankkinut, mutta jos tuollainen kaahailu tulisi videoitua ja rekkari näkyy, reagoisiko poliisi sellaiseen mitenkään vai olisivatko vaan "hyvä ettei käynyt kenellekään mitään"? Puuttuvatko edes todisteiden kera liikenteen vaarantamisiin, jos on videotodistetta? Vai onko ainoa vaihtoehto laittaa Iltasanomien webbisivuille julkaistavaksi, siellähän tuollaisia autokameravideoita välillä näkee, vaarallisia ohituksia jne.?
Tuo autokoululaisviha on jotenkin niin älytöntä. Mutta, kai siellä on epävarma miehisyys, ja pitää näyttää että se oma kulkine on tosi räyhäkäs peli, ja ainaki isompi! Omalla kohdallani tulee aina sellainen "awwws, siellä kulkee ensiaskeleitaan nuori autoilijan taimi" -reaktio, pidän reilun turvavälin, ja annan niiden touhuta rauhassa. Jokainen meistä on ollut joskus ensimmäistä kertaa harjoittelemassa autolla ajoa. Eikai sitä mennä vauvoillekaan huutamaan että mikä on jumalauta kun ei kävely luonnistu heti ensimmäisellä yrittämällä, siinä kehtaat kompastella just MUN edessä.Harva asia tuntuu saavan ihmisen samanlaiseen näyttämisen halun/raivon valtaan kuin autokoulun autot. Poljen aika usein Helsingissä Tattariharjuntien vartta, jonka varrella on myös Ajovarman toimipiste. Sen vuoksi alueella pyörii myös paljon autokoulujen autoja, joko inssejä suorittamassa ja niitä varten harjoittelemassa. Tiellä nopeusrajoituksena taisi olla 50.
Tänään sitten taas ajoi ensin rauhakseltaan tietä eteenpäin Alppikylää kohti autokoululainen ja pienellä suoralla siitä piti rynniä ison ja hienon Audin ohi, nopeutena varmaan vähintään 100 km/h. Itse pyörätiellä ihan säikähdin, kun niin liikennevirtaa poikkeavaa nopeutta päätti joku kaahata. Ei ohittaja tietysti kauas päässyt, kun tien varrella on useampikin liikenneympyrä. Mutta pointtina taisikin olla sille autokoululaiselle pitkän nenän näyttäminen. Tilannetta pahensi se, että melkein koko tieltä on juuri nyt jyrsitty asfaltti pois, joten tien pinta on surkeassa kunnossa.
Ja näitä ohituksia, risteyksissä ohittamista, liikenneympyröihin rynnimisiä ym näkee päivittäin.
Idiootteja on monenlaisia.
Ei ollut eka primitiivireaktioni, ja siinä vaiheessa kun aloin asiaa mielessäni analyyttisesti harkita, homma oli jo ohi eikä edes rekkaria tiedossa, hyvä jos olisin voinut poliisille auton värin arvata. Tietty jos se jatkoi älytöntä kaahamistaan kohti Jumboa ja sen jälkeenkin, kai poliisi ja muutkin olisivat sitten sen spotanneet. (Alue ei ole minulle niin tuttua että olisin poliisille heti osannut kertoa kadun nimeä, lähinnä vain sanoa "täällä Vantaalla olisko kilsan tai puolen päässä Jumbosta jonnekin kai etelän suuntaan" tms.Mikset soittanut 112?
Mä en ainakaan autokouluautoille kettuile koska välillä siellä ratissa onkin vanha äkäinen autokoulunopettaja, eikä hauras 17-vuotias neito. Minunkin autokoulunopettajani oli kovin äkäinen, välillä vilkutteli valoja ohittaneille vaikka minä olin ratissa, lol...Tuo autokoululaisviha on jotenkin niin älytöntä. Mutta, kai siellä on epävarma miehisyys, ja pitää näyttää että se oma kulkine on tosi räyhäkäs peli, ja ainaki isompi! Omalla kohdallani tulee aina sellainen "awwws, siellä kulkee ensiaskeleitaan nuori autoilijan taimi" -reaktio, pidän reilun turvavälin, ja annan niiden touhuta rauhassa. Jokainen meistä on ollut joskus ensimmäistä kertaa harjoittelemassa autolla ajoa. Eikai sitä mennä vauvoillekaan huutamaan että mikä on jumalauta kun ei kävely luonnistu heti ensimmäisellä yrittämällä, siinä kehtaat kompastella just MUN edessä.
Ennen poliisille oli suora numero 10022, mutta se poistui kokonaan käytöstä yli kymmenen vuotta sitten. Nykyään kaikki toimii hätänumerosta 112, ja siellä tekevät päätöksen mitä toimijoita lähettävät paikalle.Olen kyllä ollut käsityksessä että 112 kautta saisi yhteyden myös poliisiin, mutta ilmeisesti ei aina, tai sitten ennen oli eri meisinki.
No hyvä, kehitys kehittyy. Tapahtuneesta on kyllä yli 10 vuotta aikaa. Luulin kyllä jo silloin että hätätilanteissa poliisin saisi kiinni myös hätänumerosta, että sieltä edes ohjattaisiin puhelu eteenpäin.Ennen poliisille oli suora numero 10022, mutta se poistui kokonaan käytöstä yli kymmenen vuotta sitten. Nykyään kaikki toimii hätänumerosta 112, ja siellä tekevät päätöksen mitä toimijoita lähettävät paikalle.
On kyllä erikoista logiikkaa, miten jarruttaminen edesauttaa (jo tehtyä - tai käynnissä olevaa) ohitusta jos/kun on tarkoitus palata kaistalle ko. jarruttavan auton taakse? Yhtäkkinen jarrutus ilman mitään syytä pienentää jo ohitetun auton ja edellä menevän välistä koloa jolloin ohittajan on vain ja ainoastaan vaikeampi palata omalle kaistalle. Mikä sinun mielestäni siis helpottaa ohitusta onkin itse asiassa reaalimaailmassa ihan päin vastoin, mutta kukin tavallaan.Turvallisuutta miettivät kuskit pyrkivät helpottaan sitä ohittamista, eivät vaikeuttaan.
Esimerkki tilanteesta missä riskit kasvaa hurjasti kun tehtään useampia virheitä, ensin tehtää virhe arvioidessa ohitusta, ja aloituspäätos tehtyä ei keskeytetä ajoissa, ja sen lisäksi vielä joku toinen tekee virheen.
Turvallisuutta miettivät kuskit auttavat turvalliseen ohitukseen, ei yritä sitä estää, saati tietoisesti tahallaan vaarantaa jarruttamalla.On kyllä erikoista logiikkaa, miten jarruttaminen edesauttaa (jo tehtyä - tai käynnissä olevaa) ohitusta jos/kun on tarkoitus palata kaistalle ko. jarruttavan auton taakse?
Ainoa syy miksi noista tulee välillä mentyä ohi aika vikkelään (enkä tarkoita auton vauhtia) on simppelisti se että joskus olen joutunut istumaan melkein viisi minuuttia autokouluauton takana risteyksessä ruuhka-aikana kun ei ole uskaltanut vetää mihinkään rakoon. Muutenhan noissa isoin ongelma on rehti arvaamattomuus. Joskus yksi veti liinat kiinni kesken suoralla jossa 50kmh rajoitus. En keksinyt muuta syytä kuin väärä poljin tai nähnyt oravan tms. Onneksi pidin reilua väliä kun näin että kolmio oli kontissa. Pahempia ovat kyllä nuo kotiopetuksessa olevat. Milloin mennään ylinopeutta, milloin alinopeutta ja muutenkin ajetaan kuin isukki mutta ilman tarvittavia taitoja.Harva asia tuntuu saavan ihmisen samanlaiseen näyttämisen halun/raivon valtaan kuin autokoulun autot. Poljen aika usein Helsingissä Tattariharjuntien vartta, jonka varrella on myös Ajovarman toimipiste. Sen vuoksi alueella pyörii myös paljon autokoulujen autoja, joko inssejä suorittamassa ja niitä varten harjoittelemassa. Tiellä nopeusrajoituksena taisi olla 50.
Tänään sitten taas ajoi ensin rauhakseltaan tietä eteenpäin Alppikylää kohti autokoululainen ja pienellä suoralla siitä piti rynniä ison ja hienon Audin ohi, nopeutena varmaan vähintään 100 km/h. Itse pyörätiellä ihan säikähdin, kun niin liikennevirtaa poikkeavaa nopeutta päätti joku kaahata. Ei ohittaja tietysti kauas päässyt, kun tien varrella on useampikin liikenneympyrä. Mutta pointtina taisikin olla sille autokoululaiselle pitkän nenän näyttäminen. Tilannetta pahensi se, että melkein koko tieltä on juuri nyt jyrsitty asfaltti pois, joten tien pinta on surkeassa kunnossa.
Ja näitä ohituksia, risteyksissä ohittamista, liikenneympyröihin rynnimisiä ym näkee päivittäin.
Idiootteja on monenlaisia.
Näille opetteleville kuljettajille olisi hyvä näyttää sitä malliesimerkkiä juuri noin, että miten oikeaoppisesti hitaampi ohitetaan. Valitettavasti yleensä näytetään enempi sitä kuinka ei pitäisi liikenteessä toimia.Mä en ainakaan autokouluautoille kettuile koska välillä siellä ratissa onkin vanha äkäinen autokoulunopettaja, eikä hauras 17-vuotias neito. Minunkin autokoulunopettajani oli kovin äkäinen, välillä vilkutteli valoja ohittaneille vaikka minä olin ratissa, lol...
No en kettuile muutenkaan, ymmärrän että kokematonta jännittää ratissa ja ihan turhaa siinä on hänen stressitasoaan enempää nostaa. Jos tuntuu menevän alinopeutta mielestäni, sitten ohitan rauhallisesti sopivassa kohtaa, ilman aggressiivisuutta.
No enpä nyt tiedä. Nykyisin opetusluvalla opetetuista suurempi prosentti pääsee inssistäkin ensimmäisellä kerralla läpi verrattuna autokoulussa opiskelleisiin.Pahempia ovat kyllä nuo kotiopetuksessa olevat. Milloin mennään ylinopeutta, milloin alinopeutta ja muutenkin ajetaan kuin isukki mutta ilman tarvittavia taitoja.
Kyllä se sama tilanne oli ihan muinoinkin. Ajotuntimäärät kotiopetuksessa ovat ihan jotain muuta kuin autokoulun muutama hassu tunti. Yllättäen autoa oppii parhaiten ajamaan ajamalla.No enpä nyt tiedä. Nykyisin opetusluvalla opetetuista suurempi prosentti pääsee inssistäkin ensimmäisellä kerralla läpi verrattuna autokoulussa opiskelleisiin.