- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 20 997
Maali taisi vähän siirtyä.Motareilla on ko. vauhdilla (ja hitaammillakin) "koko ajan ohitettavia", tuolla sun logiikalla juurikin luodaan tilanne jossa 90 ajava ohittaa 120 alueella 89 kulkevaa possujonoa turusta helsinkiin. Sinne oikealle vaihdetaan ja voi vaihtaa kun siellä on sellainen kolo että takaa tuleva pääsee ohitse (ja jos/kun se takaa tuleva tulee oikealta ohitse siinä samassa kolossa niin se tarkoittaa että kolo siinä oikealla oli niin helvetin iso että sinne olisi ihan hyvin voinut väistää ja tässä kohtaa vasemman kaistan nussija voisi tuhota ajokorttinsa lopullisesti). Minun tapauksessa porschella ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia tulla oikean kautta ohitse, mutta toisaalta pystyin ihan hyvin päästämään hänet ohitse menemällä itse sinne oikealle (siitä omastakin ajonopeudesta kun voi katsos tarvittaessa joustaa).
Ehkä se ohittaminen kannattaa perua kun minuutin yrittänyt, eikä vieläkään saavuttanut sitä ohitettavaa , riippumatta siitä onko taakse jo joku tullut.
Toinen, noin tyypillisesti jos on pidempi motari, eikä ruuhka, niin tuolla nopeuserolla se muutaman sadan metrin väli on jo sellainen että sinne voi palata, siellä kuitenkin menee "vartti" ennenkuin saavuttaa seuraavaa.
Kritiikki koski sitä oikealla koukkumista, tilanteissa joissa ei väliin mahdu turvallisesti, muita häritsemättä ja jos oma ohitusvauhti ylittää jo korkeimman sallitun, niin ohituksen jatkamisesta ainoa häiriö on se että takanatuleva joutuu sovittaa vauhdin edelläajavan pienempää ylinopeuteen.
Tuollaiset ei tilaa palata oikealle syntyy yleensä silloin jos liikennettä enemmän, joten siellä ohituskaistallakkin voi syntyä useamman auton jonoutumaan, jolloin sitä koukkumista ei siellä välissä kannata turhaan harrastaa.
Turvallisuutta miettivät kuskit pyrkivät helpottaan sitä ohittamista, eivät vaikeuttaan.nollariskikuskit lienevät niitä samoja joita tavallisella maantiellä possujonossa yks-kaksi-muutama kerrallaan ohitellen päättävät painaa edellä jarrua siinä vaiheessa kun takaa tuleva ohittaja on jo päätöksensä tehnyt ja päättänyt vastaantulevan liikenteenvuoksi palata omalle kaistalleen ko. auton _taakse_. Mikähän logiikka tässäkin on, varmemmin ottaa sen ohittavan auto takaluukkuunsa?
Esimerkki tilanteesta missä riskit kasvaa hurjasti kun tehtään useampia virheitä, ensin tehtää virhe arvioidessa ohitusta, ja aloituspäätos tehtyä ei keskeytetä ajoissa, ja sen lisäksi vielä joku toinen tekee virheen.
Jos ei osaa katsoa että kaista on tyhjä sinne vaihtaessaan niin en minä ei kukaan muukaan voi auttaa. ..
Ihmiset tekee virheitä, osassa autoja on huonot peilit, se että etäisyyksien arvioiminen on monelle vaikeaa eteenpäinkin, niin se on vielä vaikeampaa taaksepäinkin.
Jos siellä kilometrin, myöhemmin muutaman sadan metrin päässä tulee auto, niin sen yllättävä nopeus voi olla vaikea arvioida, ja taaksekkin katsoja voi tehdä virhearvion.
Mutta hyvä esimerkki siitä että onnettomuudet vaatii usein monia virheitä, jossa ylinopeutta ajava ottaa osan ihan turhaa kontolleen.
Sori huono esitys.Jos sinun mielestäsi ei ole mitään eroa sillä että motarilla ajaa pienen hetken hieman "optimaalista" turvaväliä pienemmällä etäisyydellä vs ajaa risteyksen yli sokkona jossa ei edes tiedä onko risteävällä tiellä autoa niin en voi kyllä tässäkään asiassa auttaa.
Krtisoin sitä että puolusteltiin turhien riekien ottoa jos ottaa vain hetkellisesti. Risteys vertaus oli toki kärjistys, mutta ihan hyvä(*.
Toki se ero että toisen kontissa ajaminen tarkoittaa sitä että näkee risteykssä lähestyvän auton, mutta uskoo pienellä marginaalilla selviävän. Kontissa ajaminen on ihan sen toiveen varassa ettei osu.
(*
No voidaan vähän täsmentää, ei sieltä eilenkään ketään tullut ja sen verran näkyvyyttä että näkee minkä alle ajaa.