Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä?
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.

Tänään ärsytti liikenteeseen lähteneet kuselta haisevat lasikuitukopit, joiden kuskeilla ei tuntunut olevan kiire minnekään koska "me ollaan nyt lomalla."
 
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.
Varmaan himmataan jos siellä työmaalla on väkeä tai kalustoa sillein aseteltu ettei näe onko siellä väkeä vai ei. Yleensä työmaalla ei ole ketään töissä ja jos on niin työskenteleevät hyvinkin kaukana tiestä.

Ja toimiihan tuo rajoitus toisinkinpäin, joskus ollut 50kmh rajotus ja ukkoja tie täynnä ja saa luovia lävitse kävelyvauhtia. Toki joku siitä voi koettaa 50kmh läpi, mutta todennäköisesti ruumiita tulisi. Yhtälailla sitten voi ajaa vähän reippaammin kun ei ole ketään näkyvillä missään.
 
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä?
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.
Miten niin ? Miten voi nähdä sellaista mitä ei ole ?

Yhtälailla sitten voi ajaa vähän reippaammin kun ei ole ketään näkyvillä missään.
Ja vaikka tietäisi ettei työmaalla ole juuri nyt ketään työskentelemässä, niin miten kuljettava pystyy ratin takaa arvioimaan voiko ajaa lujempaa. Ne rajoitukset on muistakin syistä kuin työntekijöitävarten. Tämä erityisen huolestuttavaa jos raskaan "ammattilaiset" posottaa yleisemmekkin menemään sitä vauhti mitä uskaltavat. (siis merkittävästi yli korkeimman sallitun)


Edit:
Jos työmaa sellainen että korkein sopiva vauhti vaihtelee urakan edetessä, niin kannatan muuttuvia rajoituksia ja samalla niin tehokas valvonta että niitä noudatetaan, eli ne korkeimmat voisi mitoittaa oikeasti sopiviksi. En kannata vahinkosakkoja, mutta vaikka joku liikennevalo (punainen) jolla pysäytetään jos vauhtia liikaa. Punaisiapäin ajamisesta sitten lappua erikseen punaisista että ylinopeudesta. Ehkä "raskaan ammattikuskit" oppis myös ajamaan.
Edit:
Valoissa voisi myös olla vaaka.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.
Ei sitä aina näe. Usein on sellaisia työmaita missä sitä syytä miksi siellä pitäisi ajaa hitaamminen ei ole näkyvissä, vaikka siellä jokin syy olisikin. Työmaat on varmaan yksi paikka missä eniten ajetaan liian kovaa ja siihen voisi auttaa jos siitä tehtäisiin intuitiivisempaa tien käyttäjille, että mitä vauhtia siellä pitää ajaa.
 
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.

Tänään ärsytti liikenteeseen lähteneet kuselta haisevat lasikuitukopit, joiden kuskeilla ei tuntunut olevan kiire minnekään koska "me ollaan nyt lomalla."
Niin, maantie pitäisi olla vain sinun käyttöösi eikö?
Tuo on just tota asennevammaa muita kohtaan liikenteessä. Niin kauan kuin Suomen tieliikennelaki sallii asuntovaunujen liikennekäytön niin niin kauan niitä hinataan. Lomalla ei pitäisikään olla kiire, nopeusrajoitusten mukaan mennään joko tie - tai ajoneuvokohtaisten. Parhaamme mukaan yritetään helpottaa ohittamista siinä missä se on turvallisesti mahdollista. Hyvää juhannusta ja kiireetöntä kesää sinullekin. Jossain vanhan auton takalasissa näin kerran tekstin ”köyhillä on kiire”.
 
Ei noita työmaa-alueita voi rinnastaa normaaliin tieliikenteeseen. Pitäisi olla normaalisti ajattelevalle ihmiselle ihan selvää, että jos porukka työskentelee tien vieressä niin siellä pidetään rajoituksista kiinni koska ennakointi ei ole samanlaista kuin normaalin liikennevirran kanssa. Tässä omassa alkuperäisessä tapauksessa on kyse ihan hyvin vetävästä kaksikaistaisesta tiestä, jossa sopivalla nopeudella (ilman noita äkkijarrutuksia joka merkin kohdalla), pääsee vihreässä aallossa 10-15 kilometriä vaikka liikennevaloristeyksiä on reilusti toistakymmentä. Tarkkaan muuttuvan rajoituksen mukaan ajamalla tulee usein vanhat vihreät vastaan. Syytä en tiedä, olen joskus kysynyt ohjelmoinnista, mutta ei sieltä oikein hyvää selitystä saanut.
 
Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
Ei harmita edessä olevan jarruttelu yhtään, kun pitää riittävän välin ja itse nostaa jalan kaasulta ajoissa, eikä vasta merkin kohdalla, jolloin väli sen kun kasvaa. Liikennevaloja lähestyessä tuosta voi kyllä olla haittaa yksikaistaisilla teillä, kun se dynaaminen täysiä valoihin seisomaan ajanut kuski ei saa sitä koslaansa alta pois ennen kuin takaa rullaillaan perään. Kaksikaistaisilla teillä vaan naurattaa kun vierellä saatetaan kaahata useampiinkin valoihin seisomaan, ja itse saa joka kerta lentävällä lähdöllä ajaa ohi.
 
Tässä omassa alkuperäisessä tapauksessa on kyse ihan hyvin vetävästä kaksikaistaisesta tiestä, jossa sopivalla nopeudella (ilman noita äkkijarrutuksia joka merkin kohdalla), pääsee vihreässä aallossa 10-15 kilometriä vaikka liikennevaloristeyksiä on reilusti toistakymmentä. Tarkkaan muuttuvan rajoituksen mukaan ajamalla tulee usein vanhat vihreät vastaan.
Perässtuliaa se ei kai haittaa jos se edelläajava kiiruhtaa sinne punaisiin. Ymmärsin siis että tuossa tarkoitat että joku vetää maximit ja himmaa vähän ennen tikkaria seuraavaan maximiin. Työmaalla olevia voi toki häiritä.
 
Ei harmita edessä olevan jarruttelu yhtään, kun pitää riittävän välin ja itse nostaa jalan kaasulta ajoissa, eikä vasta merkin kohdalla, jolloin väli sen kun kasvaa. Liikennevaloja lähestyessä tuosta voi kyllä olla haittaa yksikaistaisilla teillä, kun se dynaaminen täysiä valoihin seisomaan ajanut kuski ei saa sitä koslaansa alta pois ennen kuin takaa rullaillaan perään. Kaksikaistaisilla teillä vaan naurattaa kun vierellä saatetaan kaahata useampiinkin valoihin seisomaan, ja itse saa joka kerta lentävällä lähdöllä ajaa ohi.
Oma pointti olikin se, että tunnen tuon väylän liikennevalojen toimintakuvion eikä ole tarvetta vetää kaasu pohjassa kohti punaisia vaan antaa auton rullata mahdollisimman paljon.

Täällä on kyllä tuossa kaksikaistaisella aivan uskomattoman paljon niitä, jotka jurnuttavat vasenta kaistaa enintään samaa nopeutta kuin oikealla mennään. Raskasta liikenne tekee välillä melkoista kuminauhaefektiä kun kukaan ei pääse sujuvasti ohi.
 
Täällä on kyllä tuossa kaksikaistaisella aivan uskomattoman paljon niitä, jotka jurnuttavat vasenta kaistaa enintään samaa nopeutta kuin oikealla mennään. Raskasta liikenne tekee välillä melkoista kuminauhaefektiä kun kukaan ei pääse sujuvasti ohi.
2- kaistaa suuntaansa `? Öö. ei selvinnyt miksi pitäisi ohi päästä ?

Jos on jounoutumista, niin en nyt oikein ymmärrä miten siellä vasemmalla kaistalla voisi ajaa lujempaa, ei se ole mitenkään kummallista että jollain nelkaistaisella tiellä (2+2) "ruuhkassa" ei ole mikään vasen menee lujempaa, sehän edellyttäisi sitä että oikealla meno tökkisi, joskus se oikea voi vetää paremmin.

Ruuhkassa tässä en tarkoita mitään sen kummoisempaa kuin että liikennettä on sen verran että kaikilla kaistoilla on liikennettä, (yksi kaista ei riitä ).
 
Jenkeissä oli kaikkien tietyömaiden ja monien muidenkin paikkojen, esim koulujen, läheisyydessä nopeusrajoituksen lisäksi lisäkilpi, ”kaikki sakot tuplana tämän rajoituksen alueella”.

Suomessa tietty suurin ongelma olematon valvonta esim just työmaa-alueilla.
 
Jenkeissä oli kaikkien tietyömaiden ja monien muidenkin paikkojen, esim koulujen, läheisyydessä nopeusrajoituksen lisäksi lisäkilpi, ”kaikki sakot tuplana tämän rajoituksen alueella”.

Suomessa tietty suurin ongelma olematon valvonta esim just työmaa-alueilla.

Suomessa ongelma on valvonta ylipäätään. Ja nykyiset hallinnolliset maksut on keskituloiselle karkkirahaa. Riski on pieni ja sen realisoituminen ei tunnu missään.
 
Tulee mieleen Itä-Suomesta eräskin "työmaa" jossa paikallinen mestari laittoi tulevalle työmaalle 60 kyltit koska "ihan kohtahan siellä alkaa tapahtumaan" ja "kuka ottaa vastuun jos jotain sattuuu", eikä sitten alueelle saatukaan urakoitsijaa kuin vasta puoli vuotta myöhemmin. Itse toki ajan aina vain 9 km/h yli työmaarajoituksen, vaikka se välillä kuinka turhauttaisi viikonloppuna körötellä mukavaa 89 vauhtia siksi, koska arkipäivänä rekka tuo yhden lastin putkia päivässä. Ja senkin lasti menee läheiselle metsäautotielle odottelemaan joskus tulevaisuudessa alkavaa työmaata. Ai niin, mutta kun lisääntyvä liikenne palkottaa työmaarajoitukset.

Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Miten voi olla työmaamestari, jos ei urakoitsijaa ole edes ollut?
Omissa tapauksissa aina ollut tilaajan puolesta taho, joka valvoo, että urakoitsijan puolesta nopeusrajoitukset yms. on kuten urakkasopimuksessa säännelty.
Ja näitä se urakan mestari pyrkiii noudattamaan.
Valvoja voi olla tilaajan puolesta, mutta turhaahan valvoo, jos ei edes urakoitsijaa ole..
 
Viimeksi muokattu:
2- kaistaa suuntaansa `? Öö. ei selvinnyt miksi pitäisi ohi päästä ?

Jos on jounoutumista, niin en nyt oikein ymmärrä miten siellä vasemmalla kaistalla voisi ajaa lujempaa, ei se ole mitenkään kummallista että jollain nelkaistaisella tiellä (2+2) "ruuhkassa" ei ole mikään vasen menee lujempaa, sehän edellyttäisi sitä että oikealla meno tökkisi, joskus se oikea voi vetää paremmin.

Ruuhkassa tässä en tarkoita mitään sen kummoisempaa kuin että liikennettä on sen verran että kaikilla kaistoilla on liikennettä, (yksi kaista ei riitä ).
Ohi menisi mielellään varmaan siksi, että oikealla kaistalla ajaa mm. busseja, joiden jatkuva pysähtely ja liikkeellelähtö tekee kaistasta huomattavasti heikommin vetävän. Lisäksi sitä käyttää oikeaoppisesti raskas liikenne kun on vaan ajamassa läpi eikä kääntymässä vasemmalle.

Tästäkin ketjusta löytynee aika monta muuta viittausta samaan ilmiöön.
 
Miten voi olla työmaamestari, jos ei urakoitsijaa ole edes ollut?
Omissa tapauksissa aina ollut tilaajan puolesta taho, joka valvoo, että urakoitsijan puolesta nopeusrajoitukset yms. on kuten urakkasopimuksessa säännelty.
Ja näitä se urakan mestari pyrkiii noudattamaan.
Valvoja voi olla tilaajan puolesta, mutta turhaahan valvoo, jos ei edes urakoitsijaa ole..

En kirjoittanut työmaamestarista, mikälie tiemestari tai vastaava on Destian pikkupomon nimike.

Kyllä monellakin työmaaurakoitsijat saattavat vaihdella merkkejä työtilanteen mukaan, ja pitää jopa jotain järkeä asiassa, mutta on niitä ikävämpiäkin kokemuksia kun pienille työmaille lätkitään rajoituksia ilman että siellä aiotaan edes aloittaa töitä.
 
nopeusrajoitusten mukaan mennään joko tie - tai ajoneuvokohtaisten
Ei se siltä vaikuttanut kun perseessä on satasen lätkä, tien vieressä seisovassa tolpassa on samalla luvulla varustettu kilpi, mutta vauhtia on vajaa 80. Takana toki pitkä jono.

Vaikka juuri sinä olisit lomalla eikä sinulla siis olisi mikään kiire, niillä takana tulevilla voi hyvin olla kiire töihinsä, eikä heitä kiinnostaisi kruisailla reilusti alle rajoitusten vain siksi, että sinusta se on hyvä vauhti.

Raskas liikenne erikseen, niiden kuskeilla ei ole vaihtoehtoja sen paremmin nopeuden kuin yleensä reitin ja ajoaikojenkaan suhteen.
 
Ei se siltä vaikuttanut kun perseessä on satasen lätkä, tien vieressä seisovassa tolpassa on samalla luvulla varustettu kilpi, mutta vauhtia on vajaa 80. Takana toki pitkä jono.

Vaikka juuri sinä olisit lomalla eikä sinulla siis olisi mikään kiire, niillä takana tulevilla voi hyvin olla kiire töihinsä, eikä heitä kiinnostaisi kruisailla reilusti alle rajoitusten vain siksi, että sinusta se on hyvä vauhti.

Raskas liikenne erikseen, niiden kuskeilla ei ole vaihtoehtoja sen paremmin nopeuden kuin yleensä reitin ja ajoaikojenkaan suhteen.
Kuulostaa juuri siltä klassiselta asennevammalta jonka mielestä tiellä ei saisi olla muuta liikennettä.

Tuo 80 km/h on varsin sopiva vauhti asuntoautolle ja asuntovaunun vetämiselle. Siitä ylöspäin nousee kulutus hyvin nopeasti.

Lähde aikaisemmin töihin niin ei tule kiire ja voit ottaa vähän rennommin vaikka hetken jäisitkin hitaamman taakse.
 
Lähde aikaisemmin töihin niin ei tule kiire ja voit ottaa vähän rennommin vaikka hetken jäisitkin hitaamman taakse.
Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
 
Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
Kyllä 80 ajaminen 100 alueella on luvallista eikä tahallista hidastelua, ethän sinä tiedä siellä takana onko edessä olevan matkailuautossa joku häiriö tai muu seikka joka saa kuljettajan päättämään, että hänen ajoneuvonsa olosuhteet huomioiden on 80 turvallinen nopeus hänelle ja myös muille tienkäyttäjille. Sinä voit valoja vilkauttamalla ilmoittaa, että haluaisit ohi, jos olet heti sen matkailuajoneuvon takana. Tietysti hitaamman ajajan on myös seurattava takana tulevaa liikennettä. Vanha viisaus sanoo, ettei se hitaammin ajava sitä jonoa tee vaan sen takana ajava, joka ei mene ohi.
 
Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
Pahoittelut, kritiikkini koski tuota hypoteettista henkilöä jonka puolesta pahastuit. Minun moka että luin se tarkoittavan sinua.

Mitä lie tuo tahallinen hidastelu nyt sitten tarkoittaakin? On täysin sallittua ajaa 80 km/h kaikilla teillä missä on sitä korkeampi nopeusrajoitus ja siihen voi olla syynä ihan mikä tahansa, ei tarvitse olla edes pakottava syy. En ymmärrä miksi pitäisi ärsyyntyä sen henkilön puolesta joka ei aikataulussaan osannut ottaa huomioon että tiellä on liikennettä. Jos itse on se myöhässä oleva ymmärrän kyllä, omista mokistaan on helpompi syyttää muita.
 
Tehdäänpä nyt yksi asia täysin selväksi: mulla on äärimmäisen harvoin mikään kiire yhtään minnekään. En vain yksinkertaisesti pidä siitä, että maantiellä ajellaan reilusti alle rajoituksen ja vedetään samalla jonoa perässä.

PS. Niitä matkailuautoja oli kaksi peräkkäin sitä jonoa vetämässä. Kyllä, molemmat ajelivat mittari-kahdeksaakymppiä satkun alueella. Jos heillä ei ole kiire ja ovat lomalla ja haluavat ajaa muuta liikennettä hitaammin*, voisivat ihan hyvin vetää välillä sivuun päästämään muut ohi.


*Ai mistä tietää että joku ajaa muuta liikennettä hitaammin? No siitä perään kertyvästä jonosta.
 
Tehdäänpä nyt yksi asia täysin selväksi: mulla on äärimmäisen harvoin mikään kiire yhtään minnekään. En vain yksinkertaisesti pidä siitä, että maantiellä ajellaan reilusti alle rajoituksen ja vedetään samalla jonoa perässä.

PS. Niitä matkailuautoja oli kaksi peräkkäin sitä jonoa vetämässä. Kyllä, molemmat ajelivat mittari-kahdeksaakymppiä satkun alueella. Jos heillä ei ole kiire ja ovat lomalla ja haluavat ajaa muuta liikennettä hitaammin*, voisivat ihan hyvin vetää välillä sivuun päästämään muut ohi.


*Ai mistä tietää että joku ajaa muuta liikennettä hitaammin? No siitä perään kertyvästä jonosta.
Ne jonot kerää ne muuta liikennettä nopeammin ajavat toistensa kanssa lähietäisyydelle seurustelemaan.

Muun liikenteen vauhtia etenevät ajelevat yksinään kaukana muista ilman hermoilua.
 
Itsellä on ollut pakuja kuorma-auton rajoittimella, ja lainassa vanhoja matkailuautoja sekä erilaisia vanhoja 1950-1980-lukujen kulkuneuvoja. Aika harvoin niillä tekee mieli ajella satasta tai ainakaan yli. Eikä yhdestäkään noista rajoittimella varustetusta pakusta näy ulospäin että tää nyt ei vaan kulje yli 87 vaikka kuinka polkisi.
 
Ne jonot kerää ne muuta liikennettä nopeammin ajavat toistensa kanssa lähietäisyydelle seurustelemaan.
Nope. Ne jonot ovat sitä muuta liikennettä joka ajaisi nopeammin, mutta ei onnistu kun joku oman elämänsä Sörsselssön siellä keulilla on kiireettömästi lomailemassa.
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
Ja välillä kun alkaa 80 jälkeen 100 ja vaikka kiihdyttää15 ylinopeutta 100 alueella niin ”kiireisten” on silti päästävä ohi. Joku kilpailuvietti siinä iskee vähintäänkin takana tulevalle.
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
"Tuo henkilö hidastaa minua!" vs. "Tuo auto hidastaa minua!". Autolla ei tee sitä tahallaan, ihminen mahdollisesti tekee.

Minua ei haittaa körötellä kenenkään perässä, lähden joka paikkaan etuajassa ja saavun perille liian aikaisin. Elämä on liian lyhyt kiirehtimään.
 
Ja välillä kun alkaa 80 jälkeen 100 ja vaikka kiihdyttää15 ylinopeutta 100 alueella niin ”kiireisten” on silti päästävä ohi. Joku kilpailuvietti siinä iskee vähintäänkin takana tulevalle.
Jos nämä ei-kiireiset on niitä, jotka ajaa 80-90 km/h satasen alueella ja sitten ohituskaistan tullen lähemmäs 110 km/h, en ihmettele yhtään jos tekee mieli ohittaa. Outo psykologia tuossakin.
 
Hyvää jatkoa TM:n viimevuotiselle testille ja kertoo samaa synkkää kuvaa nykyisestä moraalista. Nopeusrajoitukset nähdään miniminä, ei maksimina. Erityisesti taajamissa tämä kulttuuri pistää jonkin verran vihaksi - motarilla kaikilla (pl. kaksipyöräiset kesällä) on sentään metallikuori suojana.

e. Toki motarilla ei juuri niillä tietyömailla ole sitä suojakuorta ja siellä v-käyrä on varmaan vielä korkeammalla.

Tämä ärsyttää kyllä eniten autojen seassa liikkuessa. Tyypit painavat 80+ pienellä tienpätkällä jossa rajoitus 40 ja suojateitä vähän väliä. Yks kehtasi vielä vetää töötin pohjaan kun en ilmeisesti suostunut juoksemaan alta pois että hän pääsee jatkamaan satasta jarruttamatta. En olisi ollut tiellä jos sieltä ei tulla kaksinkeraista äänennopeutta, helvetti.
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
Hyvin yksinkertaista. Jälkimmäisessä tapauksessa kyseessä ei ole ko. ajoneuvon kuljettajan oma valinta, kun taas ensimmäisessä tapauksessa se on. Silloin kuljettaja on tehnyt tietoisen päätöksen ajaa muita hiljempaa.
 
Hyvin yksinkertaista. Jälkimmäisessä tapauksessa kyseessä ei ole ko. ajoneuvon kuljettajan oma valinta, kun taas ensimmäisessä tapauksessa se on. Silloin kuljettaja on tehnyt tietoisen päätöksen ajaa muita hiljempaa.
Eli vähän aiempaan vastaukseen auto vs. kuski viitaten, kuvitellaan että edellä olevan auton kuski on suorittamassa jotain henkilökohtaista hyökkäystä ja tahallaan hidastelee juuri takana tulevan kuskin elämää haitatakseen? Entä jos tuo todellisuus onkin olemassa vain sen takana tulevan päässä ja edellä olevalla on jokin samanlainen pakottava syy ajaa 80 km/h kuin raskailla ajoneuvoilla? Tuntuuko sitten paremmalta?
 
En tiedä tilastoidaanko noita, mutta olisi kiva tietää monta peltikolaria tuossa nelostien siltatyömaalla on ollut (Helsingin ja Vantaan rajalla). Olen nimittäin nähnyt noita päänrapsuttelijoita tien sivussa vähintään viikottain, ja kahdesti ollut tosi lähellä että ei menisi oma työauto remonttiin, jännä katsoa peilistä kun 50 alue, liikenne pysähtyy täysin, ja konttia lähestyy joku uuno 80 lasissa puhelin korvalla.
 
kuvitellaan että edellä olevan auton kuski on suorittamassa jotain henkilökohtaista hyökkäystä ja tahallaan hidastelee juuri takana tulevan kuskin elämää haitatakseen?
Tätähän liikenne suurelta osin on. Kun joku vaihtaa kaistaa melkein kylkeen tai palaa ohituksesta metrin päähän eteen tai roikkuu perässä kahden metrin turvavälillä tai tulee kolmion takaa eteen niin että joudun jarruttamaan, niin mä myönnän että usein tulee ekana mieleen sen olevan vittumaista ja ilkeää käytöstä jonka toinen tekee tahallaan.

Joskus varmaan onkin, mutta luultavasti iso osa tapauksista on sellaisia joissa ei ole mitään tahallista tai ilkeää. Välinpitämätöntä ja tyhmää mahdollisesti, mutta esimerkiksi se takapuskurissa roikkuva kuski ei välttämättä tajua aiheesta tuon taivaallista tai edes ajattele koko liikennetilannetta vaan jotain aivan muuta. Ainakin itse olen tämmöisten kyydissä istunut, jotka ajavat olemattomalla turvavälillä ja vaistomaisesti myös kiihdyttävät moottoritiellä kun joku on menossa ohi. Vaikutelma on ollut vahvasti se, että kumpikaan ei ole mikään tietoinen ratkaisu. Siellä liikenteessä vaan ajellaan, ajattelematta suoritusta yhtään.

En väitä että se olisi fiksua, mutta tarkoituksellista ilkeyttä se ei myöskään aina ole.
 
joku uuno 80 lasissa puhelin korvalla.
Näitä puhelinuunoja löytyy kyllä liikaa. Ajetaan ihan sama minkä ikäisellä autolla, ja puhelinta pidetään käden kanssa korvalla - ja heti näkyy ajosuoritteessa selvänä hapuiluna ja "hupsistakeikkaa" tilanteina, että puhelin on KORVALLA.
Handsfree laitteita on ollut aina tarjolla useimpiin käyttötapauksiin, käyttäisivät uunot niitä, eivätkä seilaisi pitkin kaistoja ja humppaisi kaasupolkimen kanssa kuin poljettavan ompelukoneen kanssa.
 
Tätähän liikenne suurelta osin on. Kun joku vaihtaa kaistaa melkein kylkeen tai palaa ohituksesta metrin päähän eteen tai roikkuu perässä kahden metrin turvavälillä tai tulee kolmion takaa eteen niin että joudun jarruttamaan, niin mä myönnän että usein tulee ekana mieleen sen olevan vittumaista ja ilkeää käytöstä jonka toinen tekee tahallaan.

Joskus varmaan onkin, mutta luultavasti iso osa tapauksista on sellaisia joissa ei ole mitään tahallista tai ilkeää. Välinpitämätöntä ja tyhmää mahdollisesti, mutta esimerkiksi se takapuskurissa roikkuva kuski ei välttämättä tajua aiheesta tuon taivaallista tai edes ajattele koko liikennetilannetta vaan jotain aivan muuta. Ainakin itse olen tämmöisten kyydissä istunut, jotka ajavat olemattomalla turvavälillä ja vaistomaisesti myös kiihdyttävät moottoritiellä kun joku on menossa ohi. Vaikutelma on ollut vahvasti se, että kumpikaan ei ole mikään tietoinen ratkaisu. Siellä liikenteessä vaan ajellaan, ajattelematta suoritusta yhtään.

En väitä että se olisi fiksua, mutta tarkoituksellista ilkeyttä se ei myöskään aina ole.
Näissä näen itse juuri kaksi puolta. Jos liikenteessä joku ajaa selkeästi alle nopeusrajoituksen pitkiä pätkiä, ei takana ajava voi tietää syytä. Sillä hitaammin ajavalla on kuitenkin oikeus ajaa sillä tiellä sitä nopeutta. Tästä tosin on ihan hyvä kysyä, kuinka usein siellä on oikeasti kuskilla jokin hyvä syy ajella hitaammin verrattuna siihen, että kyseessä on kuljettaja, joka ei havannoi ja seuraa ympäristöään. Omista kokemuksista puhuminen ei tietenkään kata älyttömän montaa kuljettajaa, mutta ne kerrat, kun olen istunut kyytiläisenä tilanteessa, jossa mennään alle rajoituksen, ovat suurimmaksi osaksi olleet tilanteita, joissa kuljettaja ei vaan tajua sitä. Eikä tajua montaa muutakaan asiaa. Sama kuski saattaa väistellä rampilta liittyviä, lähteä ohittamaan edessä olevaa alinopeudella, jäädä sinne vasemmalle kaistalle, jättää vilkkua käyttämättä liikenneympyröissä ja tehdä pyöräilijoille tilaa siellä, missä ei pitäisi.

Jonkun kerran olen ollut kyydissä myös tilanteessa, jossa auto syystä tai toisesta ei kulje kovempaa tai kuljettaja kokee ehkä muita herkemmin sääolosuhteet sen mukaisiksi että hitaampaa on mentävä. Liikennettä seuratessa kuitenkin väittäisin, että suurempi osa menee ihan sen piikkiin, että ajaessa tehdään muuta kuin ajatellaan ajamista. Se tosin ei auta ketään, että noissa tilanteissa raivostuu, ja jonnekin juhannuksen menoliikenteeseen en ikinä lähtisi sillä asenteella, että nyt pitää päästä 500 kilometriä juuri sillä mun suosimalla nopeudella perille asti.
 
Nope. Ne jonot ovat sitä muuta liikennettä joka ajaisi nopeammin, mutta ei onnistu kun joku oman elämänsä Sörsselssön siellä keulilla on kiireettömästi lomailemassa.
Vaikuttaisi ettet ole koskaan henkiläautoa isommalla ajanut joten selvennetään pari asiaa ilokuutioista;
Niissä on pääsääntöisesti painopiste melkoisen korkealla, korkeammalla kuin pakettiautossa. Ei niillä mennä mutkiin saatikka risteyksiin niin kuin henkilöautolla jos yhtään välittää matkustusmukavuudesta.
Painoakin näillä on yleensä >3000kg eikä hevosia ole liiemmälti kuin uudemmissa, kiihtyyvyys hidasta.
Polttoaineen kulutus nousee paljon (omalla 9l/100km -> 12,5l/100km) nopeuden noustessa 80-100km/h.
Tai joku vetää 1500kg vaunua Picantolla.. Olen tämmöisen yhdistelmän nähnyt :nb:

Enemmän kuin usein sen humppakuution edessä on joku hitaammin ajeleva ja hevosten puutteessa niillä ei ihan joka paikassa ohitella.
Joillakin on näitä työautoina, ei se uretaaninussimo tarkoita aina lomailevaa kansalaista.

Minut saa ohittaa, en siitä loukkaannu mitenkään, sen kuin menet. Ärsyttää tosin huomattavasti ne jotka roikkuu takana niin ettei sitä näe enää muusta kuin takakamerasta, eikä ohi voi mennä vaikka kuinka antaa tilaa ja näyttää merkkiä :cigarbeye:

E: raapustusvirheitä oli liikaa. Hyvää juhannusta!
 
Vaikuttaisi ettet ole koskaan henkiläautoa isommalla ajanut
Olen isolla pakulla ajanut työn takia monta vuotta ja muutamia satoja tuhansia kilometrejä. Kuorma-autoa en ole koskaan työkseni ajanut mutta muuten kyllä.

Tuollaisella valtatie-tasoisella tiellä ei niin tiukkoja mutkia ole, etteikö siellä voisi ajella rajoituksen sallimaa nopeutta.

Ei mua vituta se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella. Mua vituttaa se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella uhraamatta ajatustakaan muille tienkäyttäjille. Jos sitä jonoa alkaa kertymään perään eikä ohituspaikkoja ole, voi oman nopeuden tilapäisesti nostaa paremmin vastaamaan suurinta sallittua. Himmailla voi sitten kun kohdalle sattuu ohituskaista, levähdyspaikka jonne pysähtyä (koska olettehan lomalla eikä teillä ole kiire) tai joku muu sopiva paikka.
 
Ei mua vituta se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella. Mua vituttaa se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella uhraamatta ajatustakaan muille tienkäyttäjille. Jos sitä jonoa alkaa kertymään perään eikä ohituspaikkoja ole, voi oman nopeuden tilapäisesti nostaa paremmin vastaamaan suurinta sallittua. Himmailla voi sitten kun kohdalle sattuu ohituskaista, levähdyspaikka jonne pysähtyä (koska olettehan lomalla eikä teillä ole kiire) tai joku muu sopiva paikka.
Tämä justiin. Tuossa aiemmin tänään jyräsin asuntoautoilijan perässä, jolla nopeus satasen alueella heitteli satasen aluella 70-85km/h välillä mäkien mukaan. Letkaa kertyi perään, mutta ei varmasti voi käydä esim. levikkeellä tai nostaa sitä nopeutta sinne sallittuun. No, letka yksi kerrallaan purkautui kun etummaiset uskalsi lähteä ohittamaan, mutta kyllä se silti rentoutti.
 
Minua taas harmittaa kun ajaa 80 ja perästä tulee satasta ajava mutta ei voi ohittaa vaikka olisi tilaisuus. Talvella vähän eri kun turvallisia ohitus paikkoja on vähemmän mutta tänäänkin joku jäi junnaamaan perään ja rakentamaan sitä jonoa kilometrin suoralla ilman vastaantulijoita.

Joskus suorastaan ahdistaa perässä ajelijat jotka eivät pidä riittävää turvaväliä niin saatan pudottaa nopeutta turvallisella ohituspaikalla, melko usein saa pudottaa jopa viiteenkymppiin ennenkun mennään ohi. Toki voivat luulla että näen jotain vaaroja tms. Mutta jos joku ajaa mitättömällä turvavälillä perässä ja nostan jalan kaasulta niin eikö se nyt ole aika hyvä vinkki että vois ohittaa.
 
levähdyspaikka jonne pysähtyä (koska olettehan lomalla eikä teillä ole kiire) tai joku muu sopiva paikka.
Kyllä se takaliikenne pitää huomioida. Yhtenä päivänä menin yhdistelmän kanssa pysäkille, kun ei edessäni ajava traktorikuski sitä tehnyt, näin helpotin muiden ohitusta, koska ei tarvinnut ohittaa asuntovaunua ja traktoria. Jonkin matkan päästä traktorikin oli tajunnut jäädä risteyslevikkeelle niin minäkin pääsin siitä turvallisesti ohi. Ilmeisesti toimintani herätti hänetkin :-)
 
Moottoritiellä ihmeellinen tapa että pitää hidastaa ennen poistumista rampille. Ymmärrettävästi tämä voi olla jossain tilanteissa (talvella) tarpeellista, mutta hyvässä kesäkelissä turhaa.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoritiellä ihmeellinen tapa että pitää hidastaa ennen poistumista rampille. Ymmärrettävästi tämä voi olla jossain tilanteissa (talvella) tarpeellista, mutta hyvässä kesäkelissä turhaa.
Yhtä ihmeellistä on, kuinka jotkut autoilijat ajavat ennen poistumiskaistaa aivan takapuskuriin kiinni ja kaistan alkaessa kiihdyttävät autonmitan verran ohi, vain jarruttaakseen välittömästi.
 
Moottoritiellä ihmeellinen tapa että pitää hidastaa ennen poistumista rampille. Ymmärrettävästi tämä voi olla jossain tilanteissa (talvella) tarpeellista, mutta hyvässä kesäkelissä turhaa.
Näin teen itsekkin, jos ei muita ole takana, antaa ajoneuvon jarruttaa moottorijarrulla. Eli näpäytän vakkarin pois päältä aikaisin.
Nämä joita ihmettelet, harrastavat varmaan samaa, heiltä puuttuu vain peilit ja ymmärrys muita kanssa-autoilijoita kohtaan.
Samat henkilöt ajavat varmaan 100km/h alueella sitä 70-90km/h nopeutta, ja jos sattuvat peiliin katsomaan, ihmettelevät vain, kun onkin "ruuhka-aika".
 
Minua taas harmittaa kun ajaa 80 ja perästä tulee satasta ajava mutta ei voi ohittaa vaikka olisi tilaisuus. Talvella vähän eri kun turvallisia ohitus paikkoja on vähemmän mutta tänäänkin joku jäi junnaamaan perään ja rakentamaan sitä jonoa kilometrin suoralla ilman vastaantulijoita.

Joskus suorastaan ahdistaa perässä ajelijat jotka eivät pidä riittävää turvaväliä niin saatan pudottaa nopeutta turvallisella ohituspaikalla, melko usein saa pudottaa jopa viiteenkymppiin ennenkun mennään ohi. Toki voivat luulla että näen jotain vaaroja tms. Mutta jos joku ajaa mitättömällä turvavälillä perässä ja nostan jalan kaasulta niin eikö se nyt ole aika hyvä vinkki että vois ohittaa.
Kokeiles pari kertaa vilkuttaa oikealle(mieluiten sellaisessa kohdassa, jossa ei ole risteystä/liittymää tms. oikealle) ja siirrät ajoneuvoa samalla tien oikeaan laitaan.
Ja jos oikeen ahdistaa perässä ajelijat, pysähdy hetkeksi bussipysäkille vaikka, muidenkin kuin sinun ahdistus helpottuu.
 

Yllättäen taas ketjukolari peräänajoineen kun tapahtuu jotain yllättävää tiellä. Tämän takia monesti nykyään pelottaa jarruttaa ollenkaan. Lapin reissuilla paras kun saa pelätä jokaisen poron kohdalla peräänajoa.
Turvaväli puuttunut. Aika yleistä :-)
Lähdettiin juhannuspäivänä pohjoisen reissulle niin oli liikenne aika mukavan rauhallista varsinkin, kun ajeltiin kantateitä eikä E4:sta.
Ketjun aiheeseen vastaten niin ei varsinaisesti ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin tapa, kun ne on rampilta tulossa pääväylään niin ei osata valita sitä omaa paikkaa sieltä liikennevirrasta, eli hidastamalla tai kiihdyttämällä vaan jäädään ajamaan rinnalle samaa nopeutta ja odotetaan, että joku muu sen paikan antaa. Riittäviä välejä jos noudatettaisiin liikennevirrassa niin tuokin helpottuisi aivan itsekseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom