Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hyvin yksinkertaista. Jälkimmäisessä tapauksessa kyseessä ei ole ko. ajoneuvon kuljettajan oma valinta, kun taas ensimmäisessä tapauksessa se on. Silloin kuljettaja on tehnyt tietoisen päätöksen ajaa muita hiljempaa.
Eli vähän aiempaan vastaukseen auto vs. kuski viitaten, kuvitellaan että edellä olevan auton kuski on suorittamassa jotain henkilökohtaista hyökkäystä ja tahallaan hidastelee juuri takana tulevan kuskin elämää haitatakseen? Entä jos tuo todellisuus onkin olemassa vain sen takana tulevan päässä ja edellä olevalla on jokin samanlainen pakottava syy ajaa 80 km/h kuin raskailla ajoneuvoilla? Tuntuuko sitten paremmalta?

En tiedä tilastoidaanko noita, mutta olisi kiva tietää monta peltikolaria tuossa nelostien siltatyömaalla on ollut (Helsingin ja Vantaan rajalla). Olen nimittäin nähnyt noita päänrapsuttelijoita tien sivussa vähintään viikottain, ja kahdesti ollut tosi lähellä että ei menisi oma työauto remonttiin, jännä katsoa peilistä kun 50 alue, liikenne pysähtyy täysin, ja konttia lähestyy joku uuno 80 lasissa puhelin korvalla.

kuvitellaan että edellä olevan auton kuski on suorittamassa jotain henkilökohtaista hyökkäystä ja tahallaan hidastelee juuri takana tulevan kuskin elämää haitatakseen?
Tätähän liikenne suurelta osin on. Kun joku vaihtaa kaistaa melkein kylkeen tai palaa ohituksesta metrin päähän eteen tai roikkuu perässä kahden metrin turvavälillä tai tulee kolmion takaa eteen niin että joudun jarruttamaan, niin mä myönnän että usein tulee ekana mieleen sen olevan vittumaista ja ilkeää käytöstä jonka toinen tekee tahallaan.

Joskus varmaan onkin, mutta luultavasti iso osa tapauksista on sellaisia joissa ei ole mitään tahallista tai ilkeää. Välinpitämätöntä ja tyhmää mahdollisesti, mutta esimerkiksi se takapuskurissa roikkuva kuski ei välttämättä tajua aiheesta tuon taivaallista tai edes ajattele koko liikennetilannetta vaan jotain aivan muuta. Ainakin itse olen tämmöisten kyydissä istunut, jotka ajavat olemattomalla turvavälillä ja vaistomaisesti myös kiihdyttävät moottoritiellä kun joku on menossa ohi. Vaikutelma on ollut vahvasti se, että kumpikaan ei ole mikään tietoinen ratkaisu. Siellä liikenteessä vaan ajellaan, ajattelematta suoritusta yhtään.

En väitä että se olisi fiksua, mutta tarkoituksellista ilkeyttä se ei myöskään aina ole.

joku uuno 80 lasissa puhelin korvalla.
Näitä puhelinuunoja löytyy kyllä liikaa. Ajetaan ihan sama minkä ikäisellä autolla, ja puhelinta pidetään käden kanssa korvalla - ja heti näkyy ajosuoritteessa selvänä hapuiluna ja "hupsistakeikkaa" tilanteina, että puhelin on KORVALLA.
Handsfree laitteita on ollut aina tarjolla useimpiin käyttötapauksiin, käyttäisivät uunot niitä, eivätkä seilaisi pitkin kaistoja ja humppaisi kaasupolkimen kanssa kuin poljettavan ompelukoneen kanssa.

Tätähän liikenne suurelta osin on. Kun joku vaihtaa kaistaa melkein kylkeen tai palaa ohituksesta metrin päähän eteen tai roikkuu perässä kahden metrin turvavälillä tai tulee kolmion takaa eteen niin että joudun jarruttamaan, niin mä myönnän että usein tulee ekana mieleen sen olevan vittumaista ja ilkeää käytöstä jonka toinen tekee tahallaan.

Joskus varmaan onkin, mutta luultavasti iso osa tapauksista on sellaisia joissa ei ole mitään tahallista tai ilkeää. Välinpitämätöntä ja tyhmää mahdollisesti, mutta esimerkiksi se takapuskurissa roikkuva kuski ei välttämättä tajua aiheesta tuon taivaallista tai edes ajattele koko liikennetilannetta vaan jotain aivan muuta. Ainakin itse olen tämmöisten kyydissä istunut, jotka ajavat olemattomalla turvavälillä ja vaistomaisesti myös kiihdyttävät moottoritiellä kun joku on menossa ohi. Vaikutelma on ollut vahvasti se, että kumpikaan ei ole mikään tietoinen ratkaisu. Siellä liikenteessä vaan ajellaan, ajattelematta suoritusta yhtään.

En väitä että se olisi fiksua, mutta tarkoituksellista ilkeyttä se ei myöskään aina ole.
Näissä näen itse juuri kaksi puolta. Jos liikenteessä joku ajaa selkeästi alle nopeusrajoituksen pitkiä pätkiä, ei takana ajava voi tietää syytä. Sillä hitaammin ajavalla on kuitenkin oikeus ajaa sillä tiellä sitä nopeutta. Tästä tosin on ihan hyvä kysyä, kuinka usein siellä on oikeasti kuskilla jokin hyvä syy ajella hitaammin verrattuna siihen, että kyseessä on kuljettaja, joka ei havannoi ja seuraa ympäristöään. Omista kokemuksista puhuminen ei tietenkään kata älyttömän montaa kuljettajaa, mutta ne kerrat, kun olen istunut kyytiläisenä tilanteessa, jossa mennään alle rajoituksen, ovat suurimmaksi osaksi olleet tilanteita, joissa kuljettaja ei vaan tajua sitä. Eikä tajua montaa muutakaan asiaa. Sama kuski saattaa väistellä rampilta liittyviä, lähteä ohittamaan edessä olevaa alinopeudella, jäädä sinne vasemmalle kaistalle, jättää vilkkua käyttämättä liikenneympyröissä ja tehdä pyöräilijoille tilaa siellä, missä ei pitäisi.

Jonkun kerran olen ollut kyydissä myös tilanteessa, jossa auto syystä tai toisesta ei kulje kovempaa tai kuljettaja kokee ehkä muita herkemmin sääolosuhteet sen mukaisiksi että hitaampaa on mentävä. Liikennettä seuratessa kuitenkin väittäisin, että suurempi osa menee ihan sen piikkiin, että ajaessa tehdään muuta kuin ajatellaan ajamista. Se tosin ei auta ketään, että noissa tilanteissa raivostuu, ja jonnekin juhannuksen menoliikenteeseen en ikinä lähtisi sillä asenteella, että nyt pitää päästä 500 kilometriä juuri sillä mun suosimalla nopeudella perille asti.

Nope. Ne jonot ovat sitä muuta liikennettä joka ajaisi nopeammin, mutta ei onnistu kun joku oman elämänsä Sörsselssön siellä keulilla on kiireettömästi lomailemassa.
Vaikuttaisi ettet ole koskaan henkiläautoa isommalla ajanut joten selvennetään pari asiaa ilokuutioista;
Niissä on pääsääntöisesti painopiste melkoisen korkealla, korkeammalla kuin pakettiautossa. Ei niillä mennä mutkiin saatikka risteyksiin niin kuin henkilöautolla jos yhtään välittää matkustusmukavuudesta.
Painoakin näillä on yleensä >3000kg eikä hevosia ole liiemmälti kuin uudemmissa, kiihtyyvyys hidasta.
Polttoaineen kulutus nousee paljon (omalla 9l/100km -> 12,5l/100km) nopeuden noustessa 80-100km/h.
Tai joku vetää 1500kg vaunua Picantolla.. Olen tämmöisen yhdistelmän nähnyt :nb:

Enemmän kuin usein sen humppakuution edessä on joku hitaammin ajeleva ja hevosten puutteessa niillä ei ihan joka paikassa ohitella.
Joillakin on näitä työautoina, ei se uretaaninussimo tarkoita aina lomailevaa kansalaista.

Minut saa ohittaa, en siitä loukkaannu mitenkään, sen kuin menet. Ärsyttää tosin huomattavasti ne jotka roikkuu takana niin ettei sitä näe enää muusta kuin takakamerasta, eikä ohi voi mennä vaikka kuinka antaa tilaa ja näyttää merkkiä :cigarbeye:

E: raapustusvirheitä oli liikaa. Hyvää juhannusta!

Vaikuttaisi ettet ole koskaan henkiläautoa isommalla ajanut
Olen isolla pakulla ajanut työn takia monta vuotta ja muutamia satoja tuhansia kilometrejä. Kuorma-autoa en ole koskaan työkseni ajanut mutta muuten kyllä.

Tuollaisella valtatie-tasoisella tiellä ei niin tiukkoja mutkia ole, etteikö siellä voisi ajella rajoituksen sallimaa nopeutta.

Ei mua vituta se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella. Mua vituttaa se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella uhraamatta ajatustakaan muille tienkäyttäjille. Jos sitä jonoa alkaa kertymään perään eikä ohituspaikkoja ole, voi oman nopeuden tilapäisesti nostaa paremmin vastaamaan suurinta sallittua. Himmailla voi sitten kun kohdalle sattuu ohituskaista, levähdyspaikka jonne pysähtyä (koska olettehan lomalla eikä teillä ole kiire) tai joku muu sopiva paikka.

Ei mua vituta se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella. Mua vituttaa se, että siellä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella uhraamatta ajatustakaan muille tienkäyttäjille. Jos sitä jonoa alkaa kertymään perään eikä ohituspaikkoja ole, voi oman nopeuden tilapäisesti nostaa paremmin vastaamaan suurinta sallittua. Himmailla voi sitten kun kohdalle sattuu ohituskaista, levähdyspaikka jonne pysähtyä (koska olettehan lomalla eikä teillä ole kiire) tai joku muu sopiva paikka.
Tämä justiin. Tuossa aiemmin tänään jyräsin asuntoautoilijan perässä, jolla nopeus satasen alueella heitteli satasen aluella 70-85km/h välillä mäkien mukaan. Letkaa kertyi perään, mutta ei varmasti voi käydä esim. levikkeellä tai nostaa sitä nopeutta sinne sallittuun. No, letka yksi kerrallaan purkautui kun etummaiset uskalsi lähteä ohittamaan, mutta kyllä se silti rentoutti.

Minua taas harmittaa kun ajaa 80 ja perästä tulee satasta ajava mutta ei voi ohittaa vaikka olisi tilaisuus. Talvella vähän eri kun turvallisia ohitus paikkoja on vähemmän mutta tänäänkin joku jäi junnaamaan perään ja rakentamaan sitä jonoa kilometrin suoralla ilman vastaantulijoita.

Joskus suorastaan ahdistaa perässä ajelijat jotka eivät pidä riittävää turvaväliä niin saatan pudottaa nopeutta turvallisella ohituspaikalla, melko usein saa pudottaa jopa viiteenkymppiin ennenkun mennään ohi. Toki voivat luulla että näen jotain vaaroja tms. Mutta jos joku ajaa mitättömällä turvavälillä perässä ja nostan jalan kaasulta niin eikö se nyt ole aika hyvä vinkki että vois ohittaa.

levähdyspaikka jonne pysähtyä (koska olettehan lomalla eikä teillä ole kiire) tai joku muu sopiva paikka.
Kyllä se takaliikenne pitää huomioida. Yhtenä päivänä menin yhdistelmän kanssa pysäkille, kun ei edessäni ajava traktorikuski sitä tehnyt, näin helpotin muiden ohitusta, koska ei tarvinnut ohittaa asuntovaunua ja traktoria. Jonkin matkan päästä traktorikin oli tajunnut jäädä risteyslevikkeelle niin minäkin pääsin siitä turvallisesti ohi. Ilmeisesti toimintani herätti hänetkin :-)

Moottoritiellä ihmeellinen tapa että pitää hidastaa ennen poistumista rampille. Ymmärrettävästi tämä voi olla jossain tilanteissa (talvella) tarpeellista, mutta hyvässä kesäkelissä turhaa.

Viimeksi muokattu:
Moottoritiellä ihmeellinen tapa että pitää hidastaa ennen poistumista rampille. Ymmärrettävästi tämä voi olla jossain tilanteissa (talvella) tarpeellista, mutta hyvässä kesäkelissä turhaa.
Yhtä ihmeellistä on, kuinka jotkut autoilijat ajavat ennen poistumiskaistaa aivan takapuskuriin kiinni ja kaistan alkaessa kiihdyttävät autonmitan verran ohi, vain jarruttaakseen välittömästi.

Näin teen itsekkin, jos ei muita ole takana, antaa ajoneuvon jarruttaa moottorijarrulla. Eli näpäytän vakkarin pois päältä aikaisin.
Nämä joita ihmettelet, harrastavat varmaan samaa, heiltä puuttuu vain peilit ja ymmärrys muita kanssa-autoilijoita kohtaan.
Samat henkilöt ajavat varmaan 100km/h alueella sitä 70-90km/h nopeutta, ja jos sattuvat peiliin katsomaan, ihmettelevät vain, kun onkin "ruuhka-aika".

Minua taas harmittaa kun ajaa 80 ja perästä tulee satasta ajava mutta ei voi ohittaa vaikka olisi tilaisuus. Talvella vähän eri kun turvallisia ohitus paikkoja on vähemmän mutta tänäänkin joku jäi junnaamaan perään ja rakentamaan sitä jonoa kilometrin suoralla ilman vastaantulijoita.

Joskus suorastaan ahdistaa perässä ajelijat jotka eivät pidä riittävää turvaväliä niin saatan pudottaa nopeutta turvallisella ohituspaikalla, melko usein saa pudottaa jopa viiteenkymppiin ennenkun mennään ohi. Toki voivat luulla että näen jotain vaaroja tms. Mutta jos joku ajaa mitättömällä turvavälillä perässä ja nostan jalan kaasulta niin eikö se nyt ole aika hyvä vinkki että vois ohittaa.
Kokeiles pari kertaa vilkuttaa oikealle(mieluiten sellaisessa kohdassa, jossa ei ole risteystä/liittymää tms. oikealle) ja siirrät ajoneuvoa samalla tien oikeaan laitaan.
Ja jos oikeen ahdistaa perässä ajelijat, pysähdy hetkeksi bussipysäkille vaikka, muidenkin kuin sinun ahdistus helpottuu.

Yllättäen taas ketjukolari peräänajoineen kun tapahtuu jotain yllättävää tiellä. Tämän takia monesti nykyään pelottaa jarruttaa ollenkaan. Lapin reissuilla paras kun saa pelätä jokaisen poron kohdalla peräänajoa.
Turvaväli puuttunut. Aika yleistä :-)
Lähdettiin juhannuspäivänä pohjoisen reissulle niin oli liikenne aika mukavan rauhallista varsinkin, kun ajeltiin kantateitä eikä E4:sta.
Ketjun aiheeseen vastaten niin ei varsinaisesti ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin tapa, kun ne on rampilta tulossa pääväylään niin ei osata valita sitä omaa paikkaa sieltä liikennevirrasta, eli hidastamalla tai kiihdyttämällä vaan jäädään ajamaan rinnalle samaa nopeutta ja odotetaan, että joku muu sen paikan antaa. Riittäviä välejä jos noudatettaisiin liikennevirrassa niin tuokin helpottuisi aivan itsekseen.

Näitä puhelinuunoja löytyy kyllä liikaa. Ajetaan ihan sama minkä ikäisellä autolla, ja puhelinta pidetään käden kanssa korvalla - ja heti näkyy ajosuoritteessa selvänä hapuiluna ja "hupsistakeikkaa" tilanteina, että puhelin on KORVALLA.
Handsfree laitteita on ollut aina tarjolla useimpiin käyttötapauksiin, käyttäisivät uunot niitä, eivätkä seilaisi pitkin kaistoja ja humppaisi kaasupolkimen kanssa kuin poljettavan ompelukoneen kanssa.
Itse en ole huomannut eroa pitääkö puhelinta korvalla vai puhuuko handsfreellä, samalla tavalla häiritsee ajamista. 5 vuotta ollut jo handsfree autossa integroituna enkä koskaan enää pidä puhelinta korvalla.

Somettaminen se pahin riesa on. Toissa viikolla ajelin kaupunkiliikenteessä yhden urpon perässä, joka ajeli kuudenkympin alueella pitkään neljää-viittäkymppiä ja näytti räpläävän puhelinta kun näyttö vilkkui etupenkkien välissä vähän väliä. Oli pakko antaa torvella kunnon säikäytykset kun alkoi vituttamaan.

Tulin Kehä III:lta lännestä Porvoon moottoritielle Porvooseen päin, ja edelläni meni kaksi muutakin henkilöautoa.

Kumpikaan ei tuntunut n. 20 km motarimatkan aikana pystyvän päättämään, kuinka kovaa ajavat. Minulla ajonopeus oli tasainen (mittarin mukaan 126km/h, todellinen ehkä 121-122km/h) vakkarilla, kun taas näillä kahdella tuntui jatkuvasti vaihtuvan nopeus jossain 105-135km/h välillä.

Ensimmäinen ajatukseni oli, eikö heillä ole vakkaria, tai eivätkö osaa tai halua sellaista käyttää, vai onko superhyperadaptiivinen vakkari joka vaihtelee nopeutta jatkuvasti kun havaitsee 500m päässä edessä toisen auton ajavan muuta nopeutta?

Kun pidin vanhanaikaisella vakkarilla tasaista vauhtia, siinä sitten vähän väliä hitaasti ohittelin molempia ja varsinkin toista, välillä he ohittivat hitaasti minut jne. Jossain vaiheessa toinen ilmeisesti kuitenkin löysi vakkarin ja ajoi hieman minua nopeampaa ottaen eroa minuun, kun taas toinen, jonka juuri olin taas ohittanut kun hän oli ajanut jotain 105km/h nopeutta, löysi yhtäkkiä kaasupolkimen ja ohitti minut ehkä 145km/h nopeudella, ja sillä kertaa jatkoikin kyseisellä nopeudella taivaanrantaa kohti.

En nyt niin erikoisemmin saanut tuosta stressiä, mutta kovasti mietin miksi suoralla varsin vähäliikenteisellä motarilla nopeus vaihtelee noin paljon. Vakkarin puuttuminen voisi selittää paljon, mutta ihmettelen jos niissä ei ole vakkaria, vaikuttivat isoilta ja ei-nyt-niin-vanhoilta autoilta. Tai sitten eivät vain halua käyttää sitä.

Kyse ei ole siitä ettenkö minäkin olisi ollut valmis säätämään vakkariani vaikka hieman alemmas jos edellä joku menee pari km/h hitaampaa kuin minä (manuaalisadaptiivinen vakkari), mutta kun noilla kahdella se nopeus pumppasi oudosti varsin laajalla skaalalla.

Joku urpo lähti ohittamaan vastaantulevan pyöräilijän kohdalla. Sai tuon jälkeen linnun keulansa sisuksiin :woot:

Taitaa helteellä pehmentyä ajajien päät entistä enemmän. Näidenkin kirjoitusten perusteella.

Ei nyt itseäni haitannut, mutta vähän hymähdytti motarilla, kun Tesla peräkärryn kanssa ajoi ihan bussin perässä kiinni. Kai sillä vähän watteja ja euroja säästää...

Ei nyt itseäni haitannut, mutta vähän hymähdytti motarilla, kun Tesla peräkärryn kanssa ajoi ihan bussin perässä kiinni. Kai sillä vähän watteja ja euroja säästää...
Juu kyllä itseä aika paljon naurattaa nuo Tesloilla sähköpihistelijät. Itse suhasin 450km jussina ja euroja meni ihan mitättömästi lataukseen. Ajelevat motarilla iloisesti 80kmh mittarinopeutta (okei Teslassa se on 1kmh ero todelliseen) ja jos kaupungissa ajetaan niin kaasupolkimeen ei hipaistakaan jos ei ole pakko. Ymmärrän, ostat auton joka on halpa ajaa ja akkua ei ladata minuutissa. MUTTA toisaalta omistat helposti 60ke auton ja et käytä sen tarjoamia ominaisuuksia koska sähköä kuluu matkalla pari euroa enemmän. Olen tasan kerran nähnyt toisen Teslan käyttävän edes hiukan saatavilla olevaa tehoa ja muuten mennään niin niin sukkasillaan että mummo Micrallaan meinaa polkea ohi.

Juu on hiukan kärjistettyä mutta on enemmän kuin kerran ärsyttänyt kun valoista pitäisi ehtiä ja Tesla joko laskettelee pitkältä moottorijarrulla valoihin tai ei uskalla polkaista kaasua tai uskalla ajaa yli 10kmh mutkaan.

Turvaväli puuttunut. Aika yleistä :)
Todennäköisesti, mutta ei välttämättä. Noilla nurkilla ei ole mitään merkittävää "perseessä kiinni" ongelmaa. Harmi, kun missään ei taida olla valokuvia tapahtuneesta. Useita pyöriä kun pomppii sinne sun tänne ja jos molemmilla kaistoilla on liikennettä, niin tilanne yllättää pahasti ihan turvavälienkin kera liikkuessa. Onhan siinä voinut käydä niinkin, että eka pyörä on ollut vähän taaempana ja sitä sitten kanssamatkustajille jeesustellessa on toka "miina" päässyt yllättämään, kun huomio on ollut peruutuspeilissä.

Ei 130 mittarinopeus ole mikään ylinopeus. Vaikka siinä 3-4kmh olisikin sitä ylinopeutta niin muut tienkäyttäjät ei sitä silmällä pysty arvioimaan eikä ole heidän asiansa alkaa tukkimaan liikennettä.

Kyllä kuule jos tutkaan ajat 124kmh se on rangaistava ylinopeus.

3kmh vähennys, jäljelle jää 1kmh ylinopeutta.

Uuden (2020) ylinopeusrajan ensimmäinen pykälä on 1-10kmh

Suosittelen tutustumaan poliisihallituksen linjaamaan puuttumiskynnykseen joka on edelleen 7km/h eli 10km/h ennen varmuusvähennystä.

Koska viimeks sua on sakotettu 1kmh ylinopeudesta?
Edit: no niin yllähän se jo tulikin.

Paitsi että...
Käytännössä poliisi vähentää mitatusta nopeudesta mahdolliseen mittausvirheeseen perustuen 3 km/h, jolloin liikennevirhemaksupäätökseen tai sakkoon merkitty nopeus on mitattua nopeutta pienempi. Jos nopeutta on yli 100 km/h, mitatusta nopeudesta vähennetään 3 % ylöspäin pyöristettynä.
0,03*124=3,72 ja se ylöspäin pyöristettynä on 4 km/h. Ja 124-4=120 km/h eli ei ylinopeutta.

No niin taas.
dynaaminen-kuski-selvittmss-itselleen-todellista-nopeusrajoitusta.jpg

Juhannuksen paluuliikenne oli hämmästyttävän hiljaista sunnuntaina kuuden aikoihin, mutta turvavälit todellakin puuttuivat. Sakkoraja on kaksi sekuntia ja melkolailla jokaisesta yli yhden auton jonosta olisi saanut sakottaa vähintään toista. Törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena tutkittavia alle 0,25 s (= vähän reilu autonmitta 100 km/h nopeudella) välejä näkyi useampi. Sai myös ohittaa kolmeen kertaan 100 km matkalla hitaamman perälaudassa ajelleen ja sen varsinaisen ohitettavan, kun eihän siitä 10 metrin päästä oikein tahdo nähdä edellä ajavan ohi.

No niin taas.
dynaaminen-kuski-selvittmss-itselleen-todellista-nopeusrajoitusta.jpg

Juhannuksen paluuliikenne oli hämmästyttävän hiljaista sunnuntaina kuuden aikoihin, mutta turvavälit todellakin puuttuivat. Sakkoraja on kaksi sekuntia ja melkolailla jokaisesta yli yhden auton jonosta olisi saanut sakottaa vähintään toista. Törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena tutkittavia alle 0,25 s (= vähän reilu autonmitta 100 km/h nopeudella) välejä näkyi useampi. Sai myös ohittaa kolmeen kertaan 100 km matkalla hitaamman perälaudassa ajelleen ja sen varsinaisen ohitettavan, kun eihän siitä 10 metrin päästä oikein tahdo nähdä edellä ajavan ohi.
Missä tällaiset sakkorajat on saatettu voimaan vai keksitkö itse? Ihan käytännön tasolla taitaa sakkorajassa olla pientä tarkistettavaa, jos n >= 2 auton otannalla pitää aina antaa vähintään yksi sakko.

Missä tällaiset sakkorajat on saatettu voimaan vai keksitkö itse? Ihan käytännön tasolla taitaa sakkorajassa olla pientä tarkistettavaa, jos n >= 2 auton otannalla pitää aina antaa vähintään yksi sakko.
Vai olisiko pientä tarkistettavaa ihmisten ymmärryksessä fysiikan laeista? Ei se reaktioaika siitä parane, eikä jarrutusmatka lyhene, vaikka poliisi ei sakottaisi. Eikä se käytännössä sakotakaan. En ole koskaan kuullut poliisin puuttuneen turvaväleihin.

Poliisihallituksen sakkokäsikirjaan nämä rajat on kuitenkin kirjattu, vaikkei niitä tosiasiassa valvotakaan. Dynaamisille kuskeillehan tämä valvonnan puuttuminen tietysti tarkoittaa rajan puuttumista.

En löytänyt uudempaa versiota internetistä. Vuoden 2019 versio puhuu vielä rikesakoista. Ajoetäisyyksissä tosin mennään välittömästi päiväsakoille. Käsikirjaa tosin alettiin päivittämään vasta vuosi sitten, joten voi olla, että tämä on uusin: Käsikirja rangaistusten määräämiseksi sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain mukaisessa sakkomenettelyssä. Osa III. - PDF Ilmainen lataus

eihän siitä 10 metrin päästä oikein tahdo nähdä edellä ajavan ohi.
Uskomattoman monelle kuskille ajatus siitä, että vähän kauempaa on paljon helpompi lähteä ohitukseen, on täyttä utopiaa.

Oon tätä joskus jollekin havainnollistanut siten, että laittaa käden silmien eteen ja kertoo mitä näkee. Sitten siirtää käden käsivarren mitan päähän ja katsoo uudelleen. Näkyvyydessä on melkoinen ero.

Vai olisiko pientä tarkistettavaa ihmisten ymmärryksessä fysiikan laeista? Ei se reaktioaika siitä parane, eikä jarrutusmatka lyhene, vaikka poliisi ei sakottaisi. Eikä se käytännössä sakotakaan. En ole koskaan kuullut poliisin puuttuneen turvaväleihin.

Poliisihallituksen sakkokäsikirjaan nämä rajat on kuitenkin kirjattu, vaikkei niitä tosiasiassa valvotakaan. Dynaamisille kuskeillehan tämä valvonnan puuttuminen tietysti tarkoittaa rajan puuttumista.

En löytänyt uudempaa versiota internetistä. Vuoden 2019 versio puhuu vielä rikesakoista. Ajoetäisyyksissä tosin mennään välittömästi päiväsakoille. Käsikirjaa tosin alettiin päivittämään vasta vuosi sitten, joten voi olla, että tämä on uusin: Käsikirja rangaistusten määräämiseksi sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain mukaisessa sakkomenettelyssä. Osa III. - PDF Ilmainen lataus
Ei se sakottamalla ihmisten tietämys ja ymmärrys parane. Ja onhan tuo taulukko nyt ihan täys vitsi. Samat lukuarvot tiestä ja kelistä riippumatta laajalle 60-120 km/h nopeusalueelle. Ja vielä pitäis päiväsakkoja suoraan antaa. Kertoohan se jo valvonnan ja annettujen sakkojen määräkin, että täysin epäonnistunut tekele. Häiritsevän lähellä ajaja on helppo bongata, mutta arvopa siitä taulukosta oikea arvo ja toivo ettei poka valita tai kysele perusteita. Denniksellä taitaa tosin olla jo pieni etupullotus, kun ajatteleekin mitä mahdollisuuksia automaattivalvonta tähänkin toisi. Mikä ihana kassavirtakone. Mihinköhän ne ajoetäisyysmerkinnät teiltä katosi, niillä oli selkeä vaikutus ihmisten käytökseen (ihan näin vertailun vuoksi keino, joka ei tuottanut rahaa, mutta toimi.)

Turavälien automaattivalvonta olisi kyllä yksi parhaista jutuista mitä voitaisiin lisätä.

Sakkojen lisäksi lukemat pitäisi jakaa myös vakuutusyhtiölle, niin että välinpitämättömiä voisi laskuttaa riskinotostaan ja välinpitävät saisivat alennetun vakuutuksen, koska eivät osallistu possujunien peltihaitari kasoihin.

Samat lukuarvot tiestä ja kelistä riippumatta laajalle 60-120 km/h nopeusalueelle.
En viitsi muuhun paasaamiseen puuttua, mutta ymmärrätkö ollenkaan, mitä 2 sekuntia tarkoittaa? Se on 33 metriä 60 km/h nopeudessa ja 67 metriä 120 km/h nopeudessa. Ei mikään sama arvo kaikilla nopeuksilla.

Vaikka itse aina käytänkin auton bluetoothia, niin tämä puhelimeen sitä kädessä pitäen puhumisen kieltäminen on yksi esimerkki laista, joka alkaa tuntumaan merkityksettömältä kun sitä vähän pohtii pidemmälle. Varsinkin, kun kaikki ajamista häiritsevä toiminta on jo kuljettajalta kielletty.

On tieteellistä näyttöä, että se handsfree ei tee puhelimeen puhumisesta yhtään turvallisempaa. Joissain tilanteissa se handsfree itseasiassa vaan pahentaa tilannetta kun kuvitellaan, että siihen ei liity mitään riskejä. Puhelimen korvalla pitäminen taas ei eroa mitenkään tilanteesta, että kädessä on vaikka kahvimuki ja puhutaan handsfreehen. Tai tilanteesta, että ajetaan yksi käsi ratissa handsfreehen puhuen.

Keskittyminen puhumiseen on se mikä vie huomion liikenteestä, ei käden pitäminen korvalla. Mielestäni on jokseenkin nurinkurista, että ajaessa saa syödä jäätelöä ja puhua handsfreehen, mutta puhelimen korvalla pitäminen on lailla kiellettyä. Tarpeen tullen puhelin on helppo vaikka tiputtaa syliin, sulava jäätelö taas vie huomion liikenteeltä kun se valuu paidalle.

Toki kaupungissa manuaalivaihteisella ajaminen alkaa olemaan monimutkaista puhelin korvalla, mutta ei se moottoritiellä hitaammin kulkevan jonon pää tule yllätyksenä sen takia, että käsi on korvalla.

Uskomattoman monelle kuskille ajatus siitä, että vähän kauempaa on paljon helpompi lähteä ohitukseen, on täyttä utopiaa.

Oon tätä joskus jollekin havainnollistanut siten, että laittaa käden silmien eteen ja kertoo mitä näkee. Sitten siirtää käden käsivarren mitan päähän ja katsoo uudelleen. Näkyvyydessä on melkoinen ero.
Puhumattakaan siitä, että pieneltä takamatkalta lähtiessä, ehtii kiihdyttää paremmin ja ohitus tapahtuu nopeammin (=turvallisemmin).

Vaikka itse aina käytänkin auton bluetoothia, niin tämä puhelimeen sitä kädessä pitäen puhumisen kieltäminen on yksi esimerkki laista, joka alkaa tuntumaan merkityksettömältä kun sitä vähän pohtii pidemmälle. Varsinkin, kun kaikki ajamista häiritsevä toiminta on jo kuljettajalta kielletty.

On tieteellistä näyttöä, että se handsfree ei tee puhelimeen puhumisesta yhtään turvallisempaa. Joissain tilanteissa se handsfree itseasiassa vaan pahentaa tilannetta kun kuvitellaan, että siihen ei liity mitään riskejä. Puhelimen korvalla pitäminen taas ei eroa mitenkään tilanteesta, että kädessä on vaikka kahvimuki ja puhutaan handsfreehen. Tai tilanteesta, että ajetaan yksi käsi ratissa handsfreehen puhuen.

Keskittyminen puhumiseen on se mikä vie huomion liikenteestä, ei käden pitäminen korvalla. Mielestäni on jokseenkin nurinkurista, että ajaessa saa syödä jäätelöä ja puhua handsfreehen, mutta puhelimen korvalla pitäminen on lailla kiellettyä. Tarpeen tullen puhelin on helppo vaikka tiputtaa syliin, sulava jäätelö taas vie huomion liikenteeltä kun se valuu paidalle.

Toki kaupungissa manuaalivaihteisella ajaminen alkaa olemaan monimutkaista puhelin korvalla, mutta ei se moottoritiellä hitaammin kulkevan jonon pää tule yllätyksenä sen takia, että käsi on korvalla.
Kyllä se vain näkyy, jos ajaessa on puhelin korvalla. Ajoin lauantaina kotiin, ja takana ajoi nainen n. 60km matkan kännykkään puhuen. Auto seilasi kaistan laidasta laitaan, välillä lähestyi perää ja välillä jäi kauemmas. Välillä käytössä oli ns. hartiapuhelin eli pää kenossa pidettiin puhelinta paikoillaan, kättä vaihdettiin yms. Edes tienvarsi täynnä paloautoja, ambulansseja ja poliisiautoja vilkut päällä (ulosajo) ei puhelua lopettanut, ja kuski hidasti viime vaiheessa siten, että en nähnyt edes ajovaloja onnettomuuspaikkaa ohittaessa. Handsfreetä käyttävissä en ole havainnut samaa vaeltelua, joskus kuski selvästi puhuu ajaessaan, mutta ei se näy ajokäytöksessä.

Tutkimuksia voidaan kaivella vaikka miten, uudempi tutkimus Safe to use hands-free devices in the car? Yes, suggests new research :
"New research suggests that drivers who use hands-free electronic devices, as opposed to handheld ones, are less likely to get into a crash. "

Suurempi ongelma on erilaiset sovellukset, joiden takia puhelinta pidetään kädessä kirjoittamista varten. Ihmistähän ei ole olemassakaan, jos ei reagoi alle 10 sekunnin kaikkeen somessa tapahtuvaan. Vastaan tulee jatkuvasti kuskeja, joilla on koko kohtaamisen ajan katse puhelimessa, nuo ei ehdi tehdä mitään jos jotain poikkevaa tapahtuu.

Perus ohitus hipoo sekä takaa lähtiessä että takaisin liittyessä puskureita - kyllähän sitä aina alkaa miettiä että miten tämä yhteiskunta pyörii näillä lahjoilla.
Mikään ei ilahduta rapakeleillä enemmän kuin juuri nenän eteen (vaikka tilaa olisikin) tunkeva urpo.

Perus ohitus hipoo sekä takaa lähtiessä että takaisin liittyessä puskureita - kyllähän sitä aina alkaa miettiä että miten tämä yhteiskunta pyörii näillä lahjoilla.
Varsinkin tuota suoraan eteen paluuta aina jaksaa ihmetellä. Ilmeisesti ne kuskit eivät ole huomanneet, minkälainen paska- tai hiekkasuihku siitä yleensä tulee ohitettavan tuulilasiin ja keulaan. Monta kertaa olisi mahdollista edetä rauhassa vähän pidemmälle ja vasta sitten takaisin omalle kaistalle tai sille oikeanpuoleiselle kaistalle.

Se pyörii lainarahalla, tuolileikki loppuu kun korot nousee ja luottoluokitus laskee.

Ite ajelen min. 1.5 kertaa auraustolppavälillä edellä ajavaan. Suurin osa ajaa alle yhden välin ja jarruttelee pienistäkin nopeusvaihteluista. Vois olla stressaavaa. Kai se on se tunne että kauempana ajeleva ei aja muun liikenteen vauhtia ja jää koko ajan, joten lampaana samaa nytkyttävää vauhtia vaan. Ylinopeutta se n.3-5kmh joka rajoituksella, motarilla 120 alueella ehkä 6-8. 30, 40, 50 ja 60 alueilla olen tientukko kun en aja enemmän ylinopeutta. 80 ja siitä ylöspäin minulle itselle tulee jatkuvasti ohituspainetta. Ehkä ajan väärin yleisesti ottaen.

Jus hiljan joku valitteli että jotkut jarruttelee vasta rajotuksen laskiessa.

Eli jos ei ole sähköauto/hybridi, ja ei halua jarrutella, niin kyllä sitä usein saa aloittaa sen hiljentämisen jo ennen erkanemiskaistaa, vilkunkytkemisen jälkeen. Ei siitä muille ole haittaa, päinvastoin.
Ei se siltä vaikuttanut kun perseessä on satasen lätkä, tien vieressä seisovassa tolpassa on samalla luvulla varustettu kilpi, mutta vauhtia on vajaa 80. Takana toki pitkä jono.

Vaikka juuri sinä olisit lomalla eikä sinulla siis olisi mikään kiire, niillä takana tulevilla voi hyvin olla kiire töihinsä, eikä heitä kiinnostaisi kruisailla reilusti alle rajoitusten vain siksi, että sinusta se on hyvä vauhti.

Raskas liikenne erikseen, niiden kuskeilla ei ole vaihtoehtoja sen paremmin nopeuden kuin yleensä reitin ja ajoaikojenkaan suhteen.
Voi vähän ärsyttää, mutta kuullostaa ihan osaavalta kuskilta. En tiedä mitä se lätkä näkemässäsi tapauksessa on tarkoittanut, mutta noin yleisäten se että ajoneuvoydhistelmällä/ajoneuvolla korkein sallittu on satanen, niin se ei alkuunkaan tarkoita se olisi aina salittu, sopiva, tai että sitä pitää ajaa. Se 80 voi olla paljon parempi, ja nopeutenakin sellainen millä ei suoranaisesti ole tientukkona ja yksin.

Ohi menisi mielellään varmaan siksi, että oikealla kaistalla ajaa mm. busseja, joiden jatkuva pysähtely ja liikkeellelähtö tekee kaistasta huomattavasti heikommin vetävän. Lisäksi sitä käyttää oikeaoppisesti raskas liikenne kun on vaan ajamassa läpi eikä kääntymässä vasemmalle.
Meinaat että vasemmalla kaistalla joku hidastelee bussien sun muiden mukaan , mikä nyt oikealla tökkii. No se on kisantekoa, mutta kai aika tai oikeastaan hyvin harvinaista.

Jos taasen meinaat että vasemmalla kaistalla antaa tilaa pysäkiltä lähtevälle vilkuttavalla bussille, jos 60km/h rajoitus tai alle, niin on annettava

Varsinkin tuota suoraan eteen paluuta aina jaksaa ihmetellä. Ilmeisesti ne kuskit eivät ole huomanneet, minkälainen paska- tai hiekkasuihku siitä yleensä tulee ohitettavan tuulilasiin ja keulaan. Monta kertaa olisi mahdollista edetä rauhassa vähän pidemmälle ja vasta sitten takaisin omalle kaistalle tai sille oikeanpuoleiselle kaistalle.
Epäilen että osalla kyse ihan siitä että vaikeuksia arvioida etäisyyksiä, eli tekevät sen ihan tietämättä,(* heille voi vilauttaa valoja, niin kiinnittävät jatkossa ajotapaansa huomioita.

Sitten on heitä joille se on ihan tapa, tiedostettu tapa, mieltävät ehkä sen ns oikeaksi tavaksi ajaa, usein myös roikkuva siellä kontissakin, joten eivät sitä ärsyttäväksi, eivät tiedä vaaralliseksi jne. Heidän kohdalla esim. valojen vilauttaminen voi aiheuttaa hämmennystä ja ihmetystä että mistä moinen, mutta jos usein valot vilkkuu ohittamisen jälkeen, niin ehkä joku pohtii vähän enemmän.

Hyvällä kesäkelilläkin moinen tapa toki ärsyttää vai sitä kesälläkin "kestopäällyste" tiellä jotain murkulaa lentää lasiin.

(*
Ja ihan oikeasti on suhteellisen haasteellista arvioida etäisyyttä ohitettuun, aikaakin vaikeampia laskea siinä tilanteessa.

Viimeksi muokattu:
Tässä ketjussa tullut selville, jos ei suoraan ja selkeästi kielletä rangaistuksen uhalla niin se on osan miellestä sallittu, ehkä jopa suotavaa.

Laitteen kädessä pitäminen on vaarallisempaa, vaatii jonkin verran koulutusta että se ei olisi selkeä riski.

Monelle se haittaa jo ihan sitä normaalia ajamista, varsinkin jos on manuaalivaihteet. Eikä kaikki muutkaan hallintalaitteet ole ihan helppo juttu. Puhettakaan siitä että kädessäpuhelinta pitäen on kokoajan se toinen käsi pois ratilta. Eli aikapaljon siinä ulosmittaa turvallisuudesta, jollain tapaa verrattavissa liianlyhyeen turvaväliin....

Sen lisäksi vain harvalla on homma harjoiteltu niin että jos sitä puhelinkäyttä tarvii, niin se luurin saa lentää, joillain voi olla jopa toisin päin, vaistot suojelee luuria.

Toki se HF puhuminen on riskitekiä, sekin vaatii koulutusta ja harjoittelua, mutta siinä jää moni riskitekiä uupuun kädessäpuhumiseen verrattuna.

Kuljettajana jonaikana puhumisen sallimisessa on myös laajoja hyötyjä että sen kieltämiseen pitää olla jo vähän painavempaa syytä. Jos kädetvapaana puhumisesta alkaa riskit paukkua, niin selvitellä olisko se koulutuksen avulla korjattavissa, teknologia mahdollistaisi asian kontrollinen toteuttamisen.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 988
Jäsenet
76 542
Uusin jäsen
Jaskajoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom