Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vaikka tossa kokenut autoilija olisi luultavasti pellolle ajanut olisi hänkin voinut loukkaantua.
Totta, aika moni kuljettaja on kokemuksestaan huolimatta täysi tonttu. Kykenevä kuljettaja, vähän kokemattomampikin, olisi yksinkertaisesti ajanut näkyvyyden mukaisella nopeudella ja pysähtynyt. Mitään tilannetta ei olisi muodostunut. Silloin katsotaan sivuutuspaikka eli yleensä pienempi peruuttaa.

Itse asiassa tätä tapahtuu jatkuvasti ja se on aivan normaali hetki suomalaisen maaseudun liikenteessä. Silloin tällöin joku mökkiläinen ei osaa peruuttaa ja putoaa ojaan.
 
Eilen taas vastaantuleva auto kääntymässä liikennevaloista ensimmäisenä (kaistalta jolta saa ajaa suoraan tai kääntyä) ja vilkku meni päälle vasta liikennevalojen vaihduttua vihreiksi ja auton lähdettyä jo liikkeelle.

Mikä ihme siinä vilkun järkevässä/oikeassa käytössä on niin vaikeaa? Miksei voinut laittaa päälle jo liikennevaloihin saapuessa?
 
Tänään, eikä ensimmäistä kertaa, ärsytti liikennevaloissa valuttelu. Saavuimme jonossa punaisiin. Itse kolmantena. Ensimmäinen pysähtyy ja pysyy paikallaan sen koko minuutin tjs. Kakkosena ollut pysähtyy ja minä perässä. Seisotaan 5sek. ja kakkosena ollut valuttaa metrin eteenpäin. Pysyn paikallani. Menee ehkä 10sek. ja edessä ollut valuttaa toisen metrin. Pysyn paikallani ja rupeaa vituttamaan. Ehkä puolen minuutin jälkeen valuttelee vielä eteenpäin puolesta metristä metriin.

Tilannehan on nyt se että meidän välissä on auton mahtuva aukko kun en vitutus päissäni jaksanut liikkua. Käsittääkseni ensimmäinen auto ei liikkunut mihinkään koko aikana kun oli pysähtynyt viivalle. Eli tämä kakkosena ollut oli jätt'nyt jonkun neljän metrin välin siihen ensimmäiseen. En nähnyt takaa kun oli joku iso Skodan SUV.
Mitäs sitä tuommoisesta vittuuntumaan? Itse en liiku edellä olevien valutellessa muulloin kuin siinä tapauksessa, että itse siirtymällä auenneeseen rakoon voisin tehdä tilaa esimerkiksi kääntyvien kaistalle pyrkiville. Muutoin pysyn tiukasti paikallani. Ennätykseni on kolmen auton mittainen väli seuraavaan. Kyllä nauratti kun väli vaan kasvoi ja kasvoi.
 
Eilen taas vastaantuleva auto kääntymässä liikennevaloista ensimmäisenä (kaistalta jolta saa ajaa suoraan tai kääntyä) ja vilkku meni päälle vasta liikennevalojen vaihduttua vihreiksi ja auton lähdettyä jo liikkeelle.

Mikä ihme siinä vilkun järkevässä/oikeassa käytössä on niin vaikeaa? Miksei voinut laittaa päälle jo liikennevaloihin saapuessa?
Mua eniten ihmetyttää se, että jos on vaikkapa yksi kaista suuntaansa, ja risteyksessä erkanee erillinen kääntymiskaista, niin todella usein näkee sitä että sinne kääntymiskaistalle (josta ei saa mennä suoraan) vaihtaessa ei käytetä vilkkua, mutta juuri kuvailemasi kaltainen tilanne seuraa, eli vilkku laitetaan vasta kääntymisvaiheessa päälle. Se miksi tämä itseäni hämmentää, on että vilkkuhan on tarkoitettu kertomaan kanssaliikkujille aikeista, ja omassa esimerkissäni ainoa missä siitä vilkusta olisi oikeasti eniten hyötyä (vaihdetaan kaistaa kääntyvien kaistalle), sitä vilkkua ei käytetä. Sitten kun ollaan siinä kaistalla josta ei voi tehdä muuta kuin _kääntyä_, se vilkku laitetaan päälle. Väistämättäkin ajattelen että vilkkua ei käytetä minkään muun takia kuin että poliisi ei pääsisi sakottamaan tms. Itse kuitenkin käytän vilkkua juuri sillä periaatteella että sen mukaan toimintani on muille selkeää ja ennakoitavaa. Ei minua poliisi kiinnosta (koska muutenkin toki ajan sääntöjen mukaan ja muut huomioon ottaen), ja vaikka kiinnostaisi, niin en minä asioita pelkästään poliisin pelkäämisen takia tee.
 
Tässä näkyy hyvin maalausten kulumisesta kuinka kaikki oikoo ympyröissä. Sisäkaistalta hypätään ulkokaistan yli ulos vaikka siinä on pakollinen ajosuunta eteenpäin. Oikeaoppinen sulkualuetta viistävä ajolinja ei ole kulunut lainkaan.

Tulee hikipinko fiilis kun näitä ajaa oikein.
 
Tässä näkyy hyvin maalausten kulumisesta kuinka kaikki oikoo ympyröissä. Sisäkaistalta hypätään ulkokaistan yli ulos vaikka siinä on pakollinen ajosuunta eteenpäin. Oikeaoppinen sulkualuetta viistävä ajolinja ei ole kulunut lainkaan.

Tulee hikipinko fiilis kun näitä ajaa oikein.
Tuossa vieressä on ympyrä joka välillä ihmetyttää kun ihmiset tekee asioista vaikeaa, tuon siis pystyy ajamaan "suoraan" läpi, niin 99% autoilijoista varoo kuin ruttoa tuota keski kohtaa, vaikka siinä ei mitään koroketta ole, nupulakivi vain.
Screenshot_20220509-185813_Maps.jpg
 
Tässä näkyy hyvin maalausten kulumisesta kuinka kaikki oikoo ympyröissä. Sisäkaistalta hypätään ulkokaistan yli ulos vaikka siinä on pakollinen ajosuunta eteenpäin. Oikeaoppinen sulkualuetta viistävä ajolinja ei ole kulunut lainkaan.

Tulee hikipinko fiilis kun näitä ajaa oikein.
Juu niin monesti meinannut tulla autoa viereiseltä kaistalta kylkeen tuossa ympyrässä vuosien saatossa kun joskus noilla kulmilla tuli pyörittyä enemmänkin. Itseä ei niin haittaa jos paahtavat tyhjän ympyrän vauhdilla mutta pysyisivät edes kaistallaan.
 
Tässä näkyy hyvin maalausten kulumisesta kuinka kaikki oikoo ympyröissä. Sisäkaistalta hypätään ulkokaistan yli ulos vaikka siinä on pakollinen ajosuunta eteenpäin. Oikeaoppinen sulkualuetta viistävä ajolinja ei ole kulunut lainkaan.

Tulee hikipinko fiilis kun näitä ajaa oikein.
Tuossa näyttää olevan katkoviiva koko matkalla sisä- ja ulkokaistan välillä, niin onko se nyt käytännössä väärin jos ei heti sulkualueen kohdalla vaihdakaan vielä ulkokaistalle?

Kaistan pakollinen kulkusuuntahan ei kiellä vaihtamasta kaistaa, mitä tuo kuvaamasi tilanne käytännössä on.
 
Tuossa näyttää olevan katkoviiva koko matkalla sisä- ja ulkokaistan välillä, niin onko se nyt käytännössä väärin jos ei heti sulkualueen kohdalla vaihdakaan vielä ulkokaistalle?

Kaistan pakollinen kulkusuuntahan ei kiellä vaihtamasta kaistaa, mitä tuo kuvaamasi tilanne käytännössä on.
Kyllä siinä aika pian on vaihdettava kaistaa, jotta ehtii ryhmittyä ennen kääntymistä. Kuluneella ajolinjalla jää ryhmittyminen tekemättä. Siinä käännytään oikealle kaksikaistaisen ajoradan vasemmanpuoleiselta kaistalta.
 
Tuossa vieressä on ympyrä joka välillä ihmetyttää kun ihmiset tekee asioista vaikeaa, tuon siis pystyy ajamaan "suoraan" läpi, niin 99% autoilijoista varoo kuin ruttoa tuota keski kohtaa, vaikka siinä ei mitään koroketta ole, nupulakivi vain.
Tuosta en tiedä, mutta osassa pieni korotus ja idea niissä on että raskaampi liikenne pääsee (oikoo tuon yli)
Joten ehkä moni tuon tulkitsee niin että henkilöautoliikenteen tarkoitus kiertää, vähän yllättävä valinta tehdä noin harhaanjohtava jos tarkoitus että HA liikenne ajaa siitä suoraan yli.
 
Tuosta en tiedä, mutta osassa pieni korotus ja idea niissä on että raskaampi liikenne pääsee (oikoo tuon yli)
Joten ehkä moni tuon tulkitsee niin että henkilöautoliikenteen tarkoitus kiertää, vähän yllättävä valinta tehdä noin harhaanjohtava jos tarkoitus että HA liikenne ajaa siitä suoraan yli.
Varsinkin ruuhka-aikana ihmisten tyhmyys tuossa ärsyttää, kun yksi tai kaksi autoa on vilkkupäällä menossa pois ympyrästä, mutta odottavat jalankulkijoita niin kolmas mahtuisi menemään tuosta suoraan nätisti läpi niin ei osaa mennä vaan jää siihen ns. jonon jatkoksi seisomaan...
 
Kyllä siinä aika pian on vaihdettava kaistaa, jotta ehtii ryhmittyä ennen kääntymistä. Kuluneella ajolinjalla jää ryhmittyminen tekemättä. Siinä käännytään oikealle kaksikaistaisen ajoradan vasemmanpuoleiselta kaistalta.
Ei kyllä mielestäni käännytä. Ei tämä ole sama tilanne, kuin kääntyminen kaistalta, mistä saa ajaa vain suoraan. Siinä tilanteessa ei ole mitään kaistaa mitä pitkin sen voi tehdä, mutta tuossa ajetaan oikealle sen kaistan kautta, miltä sinne pitääkin kääntyä. Vaihdetaanko siinä kaksi kaistaa kerralla? Ehkäpä, mutta käytännössä ajolinja ei ole ristiriidassa tiemaalausten kanssa, koska noissa kohdissa saa vaihtaa kaistaa.

Ärsyttävää se kyllä varmasti on, jos ei ympyrään tullessa pysty arvioimaan onko se sisemmällä kaistalla ajava vielä poistumassa siitä viereisestä liittymästä, vaikka ei sulkualueen kohdalla olekaan vielä vaihtanut ulommalle kaistalle. Selkeyden vuoksi tuossa olisi mielestäni järkevää olla sulkuviivat kaistojen välissä ulosajoliittymien kohdilla.
 
Ei kyllä mielestäni käännytä. Ei tämä ole sama tilanne, kuin kääntyminen kaistalta, mistä saa ajaa vain suoraan. Siinä tilanteessa ei ole mitään kaistaa mitä pitkin sen voi tehdä, mutta tuossa ajetaan oikealle sen kaistan kautta, miltä sinne pitääkin kääntyä. Vaihdetaanko siinä kaksi kaistaa kerralla? Ehkäpä, mutta käytännössä ajolinja ei ole ristiriidassa tiemaalausten kanssa, koska noissa kohdissa saa vaihtaa kaistaa.
Vasemmalta kaistalta ei saa kääntyä oikealle, paitsi jos siinä on ajosuuntamerkki oikealle. Eihän esimerkiksi motarilla saa vasemmalta kaistalta kääntyä rampille. Ensin pitää ryhmittyä.
 
niin ja tuota hyvissä ajoin ei ole missään speksattu (pitäisi löytyä sekunti ja/tai metrimäärä), hyvissä ajoinhan sitä on ryhmittynyt jos exitistä pääsee ulos leikkaamatta kiinteää valkoista viivaa erkanemisen jälkeen, suht samanlainen kuollut lause kuin vanhassa laissa ollut ajoneuvon paikka ajoradalla, joka meni näin:
" Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Eli alkuviikosta voit ajaa koko ajan vasenta kaistaa jos loppuviikon ajat oikeaa...

Tuo on nyt sentään korjattu muotoon eli käytännössä aja missä tykkäät:
"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."
 
Venäjällähän on tapa että liitytään ulos suoraan liikenneympyrän sisäringiltä. Sen kyllä näkee sitten kolarivideoissa kun jatkuvasti ajaa sisäringiltä kylkeen auto.
 
niin ja tuota hyvissä ajoin ei ole missään speksattu (pitäisi löytyä sekunti ja/tai metrimäärä), hyvissä ajoinhan sitä on ryhmittynyt jos exitistä pääsee ulos leikkaamatta kiinteää valkoista viivaa erkanemisen jälkeen,
On sekin asenne, jos kuski ei voi tehdä asioita hyvissä ajoin kun ei ole kukaan opettanut tai pykälä kirjassa ei ole ollut tarkkaa sekuntti tai metrimäätää.

Ei ihme että tässä maasta kehittyy sääntösuomi, kun kaikki pitää tarkkaan kirjata ja opettaa.

No tuo sitten selittää sen miksi vilkkuakin käytetään vasta kääntyessä.
 
Nyt voi jo varmaan ruveta katsomaan autoilijoita kieroon, ketkä ajavat nastoilla vielä? Jos on niin saamaton, niin kannattaa varmaan maksaa 20€ siitä huvista, että joku vaihtaisi renkaat. Ei luulisi olevan iso kustannuserä.
 
Nyt voi jo varmaan ruveta katsomaan autoilijoita kieroon, ketkä ajavat nastoilla vielä? Jos on niin saamaton, niin kannattaa varmaan maksaa 20€ siitä huvista, että joku vaihtaisi renkaat. Ei luulisi olevan iso kustannuserä.

Vielä eilenkin tuli nähtyä useampi. Tampereen keskustassa Volvon XC90 neliveto rapisteli Hämeenpuistoa pitkin. Oli varmaan turvallinen olo siellä kabiinissa.
 
Eilen taas idiootti liikenteessä, ajan herran takana oikealla kaistalla mittarissa 70km/h (eli perus +10 alle rajoituksia :facepalm:) kun tiedän että kohta tulee mun ramppi mistä poistun niin mikäs kiire tässä on, virhe!

Hyvissä ajoin ennen kuin ramppi tulee, laitan vilkun päälle ja heti kun kaista alkaa lähden kääntämään sinne ja nostan nopeutta että pääsen tästä arjen sankarista eroon, no tämä neropatti mun edessä havahtuu että hänenkin pitää mennä sinne, itse olen jo siinä sen takarenkaan kohdalla kun ILMAN vilkkua meinaa kääntää päälle, painan torvea ja jarrua ja tämä hönö polkee jarrua auto seilaa edes takas kaistalla, saa vilkun päälle ja yrittä tulla taas 10cm mun eteen kunnes tajuaa ettei tilaa ole vieläkään ja painaa vielä enemmän jarrua:facepalm:

Tässä vaiheessa kun mun nopeus on jo alle 40km/h totean että nyt vittu karkuun äkkiä ja kaasu pohjassa ohi.

MIKSI hän ei painanut kaasua ekalla kerralla, tai alunalkaen, se vilkku? Hänen edessään ei ollut ketään, ei ketään, seuraava auto oli satojen metrien päässä ja tilaa oli! Ei, painaa vain jarrua ja kaksi kertaa yrittää ajaa päälle:facepalm:

Siellä on taas takana tulijat miettinyt että miksi täällä ajetaan alle 40km/h 80 tiellä...
 
Kuinka helvetin vaikeaa on katsoa ettei liikenneympyrässä tule vasemmalta autoa? Viimeksi eteen oli tulossa kaksipyöräinen, eikä ollut kaukana asfalttiin lento.
 
Kaksipyöräisten läsnäolo tuo kyllä oman mausteensa tieliikenteeseen. Juuri äsken 40kmh pihataajamaalla, jossa useita suojateitä ja pihaliittymiä, nahkapukusankari paineli vähintään 80kmh musta ohi. Ei tule näkemään eläkepäiviään tuolla menolla. Pihasta tielle liittyvän on ihan mahdoton varoa tuollaista rakettia.
 
Upeaa touhua motarilla äsken. Edellä suhasi joku bemari 80-90 vauhtia satasen alueella, joten tässä kohtaa lähden ohittamaan edellä hidastelevaa teiden ritaria. Nopeusrajoituksen kohotessa sataankahteenkymppiin joku pikkukiulu tulee vastaan perä edellä. Yritän vaihtaa vasemmalle kaistalle ohittaakseni tämän pikkuauton, mutta sieltähän puskee tämä juuri ohittamani baijerilainen ja päättää jäädä blokkaamaan ohituskaistan about satasen vauhdilla. Vaihdan vasemmalle ja joudun roikkumaan tämän valopään perässä vajaan kilometrin. Viimein tämä bemarikuski vaihtaa oikealle kaistalle ja pääsen ohi. Ohittaessa kuskin suu ja kädet käyvät kuin piirretyissä. Joko tuo sankari oli totaalisen pihalla tilanteesta tai sitten itsetunto ei kestänyt tuota ohitusta. Kannattaisi varmaan vaihtaa bussiin tai junaan joka tapauksessa.
 
Kaksipyöräisten läsnäolo tuo kyllä oman mausteensa tieliikenteeseen. Juuri äsken 40kmh pihataajamaalla, jossa useita suojateitä ja pihaliittymiä, nahkapukusankari paineli vähintään 80kmh musta ohi. Ei tule näkemään eläkepäiviään tuolla menolla. Pihasta tielle liittyvän on ihan mahdoton varoa tuollaista rakettia.
Kevät, pitää ymmärtää ja toivoa ettei tule onnettomuuksia.
Tuohon ei tehoa mikään muu kuin nopeudenrajoitin, tai kunnon kiinniottopalkkio.
MIKSI hän ei painanut kaasua ekalla kerralla, tai alunalkaen, se vilkku? Hänen edessään ei ollut ketään, ei ketään, seuraava auto oli satojen metrien päässä ja tilaa oli! Ei, painaa vain jarrua ja kaksi kertaa yrittää ajaa päälle

Tässä taisi käydä niin että kumpikin valitsi hiljentämisen, siinä ei kai mitään, mutta ilmeisesti havainto kyvyt ei hänellä ollut yhtäteräviä , koska yritti toistamiseen, vaikka ei tilaa. Jos jotain tulkkua, niin kai se olisi ollut se että olisi antanut sinun mennän ensin ja sitten vaihtanut kun tilaa niin perään.

Toki hänen moka aiemmin, ei ollut ajoissa valinnut sopivaa kaistaa, ei käyttänyt ajoissa vilkkua jne. Kuullostaa ihan siltä että ajanut ihan omaa ajoa, herännyt vasta kun kohtasitte.


No, oikeastaan annan ääneni sille ratkaisulle että hänen olisi pitänyt jatkaa seuraavaan risteykseen, hän yksinkertaisesti ajoi ohi, jolloin turvallisinta jatkaa seuraavaan.
 
Tuossa vieressä on ympyrä joka välillä ihmetyttää kun ihmiset tekee asioista vaikeaa, tuon siis pystyy ajamaan "suoraan" läpi, niin 99% autoilijoista varoo kuin ruttoa tuota keski kohtaa, vaikka siinä ei mitään koroketta ole, nupulakivi vain.
Screenshot_20220509-185813_Maps.jpg
Välillä ihmetyttää autoilijat, joilla ei ole kääntyviä eturenkaita.
Kiertoliittymän yksi tarkoitus kun on, että ajonopeus laskee hetkeksi, jolloin muutkin pääsisi liittymään. Nämä suoraan ajavat pilaavat senkin. Se kivetetty alue on isoja autoja varten.
 
Välillä ihmetyttää autoilijat, joilla ei ole kääntyviä eturenkaita.
Kiertoliittymän yksi tarkoitus kun on, että ajonopeus laskee hetkeksi, jolloin muutkin pääsisi liittymään. Nämä suoraan ajavat pilaavat senkin. Se kivetetty alue on isoja autoja varten.
Oliko jossain ihan sääntö kuinka iso auto pitää olla että saa ajaa kivetyksen kautta, vai mutuiletko jälleen kerran omiasi :facepalm:
 
Oliko jossain ihan sääntö kuinka iso auto pitää olla että saa ajaa kivetyksen kautta, vai mutuiletko jälleen kerran omiasi :facepalm:

Ajatko kanttikivien yli myös?
Joskus on niitä fiesta st:tä isompia vehkeitä, joiden takajeejee oikaisee jonkin verran, vaikka vetoautoa ajaisi miten kiertoliittymän ulkoreunaa pitkin.
Voin olla väärässäkin, mutta maalaisjärkeni sanoo, että se ajorata merkataan joko valkoisella viivalla tai kanttikivetyksellä. Kiertoliittymissä taas se kivetys on tehty asfaltin kanssa tasan, ettei erikoiskuljetusautojen renkaat/vanteet mene kappaileiksi.
 
Oliko jossain ihan sääntö kuinka iso auto pitää olla että saa ajaa kivetyksen kautta, vai mutuiletko jälleen kerran omiasi :facepalm:
Suomi tarvitsee sääntöjä tähänkin.

Olen ymmärtänyt että ympyröihin tehdään keskellä niitä rakenteita, usein kivillä tai sen tapaisilla että raskaampi liikennekkin pääsä ympyrästä menemään.

Jos ajatus on tuo, niin ei sitä tarvitse erityisesti miettiä, vaan niillä ajoneuvoilla/yhdistelmillä joutuu tekemään niin.

Joissain ympyröissä on mahdollista ajaa ihan suoraa, tosin tässä selitys miksi jossain oli siihen laitettu irrotettava este, en tiedä oliko joku mopoautoilia tavannut sääntökirjaa vai mitä tapahtunut, mutta nyt sitten he joiden tuota tarvii käyttää, joutuvat soittamaan jonkin se aukaiseen/siirtään pois.


Ketjussa taisi olla esimerkki missä tuosta hyötyä ihan mopoautoilijoillekkin, ympyrässä oli jotain "tuketta", jolloin tuotakautta pysty varovaisesti tukkeen ohittaa.
 
Suomi tarvitsee sääntöjä tähänkin.

Olen ymmärtänyt että ympyröihin tehdään keskellä niitä rakenteita, usein kivillä tai sen tapaisilla että raskaampi liikennekkin pääsä ympyrästä menemään.

Jos ajatus on tuo, niin ei sitä tarvitse erityisesti miettiä, vaan niillä ajoneuvoilla/yhdistelmillä joutuu tekemään niin.

Joissain ympyröissä on mahdollista ajaa ihan suoraa, tosin tässä selitys miksi jossain oli siihen laitettu irrotettava este, en tiedä oliko joku mopoautoilia tavannut sääntökirjaa vai mitä tapahtunut, mutta nyt sitten he joiden tuota tarvii käyttää, joutuvat soittamaan jonkin se aukaiseen/siirtään pois.


Ketjussa taisi olla esimerkki missä tuosta hyötyä ihan mopoautoilijoillekkin, ympyrässä oli jotain "tuketta", jolloin tuotakautta pysty varovaisesti tukkeen ohittaa.
Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
 
Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.

18 § taas määrää, että ajoneuvolla on ajettava ajoradalla, mitä kiveys ei ole. Kiveyksen yli saa ajaa sain siinä tapauksessa, että jokin erityinen syy, esimerkiksi ajoneuvon koko, sitä edellyttää (18 § 5. mom).
 
Viimeksi muokattu:
Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
Kuvassasi nuo tekemäsi viivat on jo pois kaistalta, ellei ajoneuvo(yhdistelmäsi) ole vaikka 3,5m leveä. Ja jo laki sekä maalaisjärki määrää ajamaan siellä oikeassa reunassa.
Tietysti ei aasi hevoseksi muutu.

Lopeta nyt itse mutuilu, jälleen kerran.
 
Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.
Tuo "aina" lisättynä siihen mitä siellä oikeasti lukee muuttaa aikalailla lopputulemaa.
 
Yksisuuntaisella ei tarvitse ajaa kaistan/ajoradan oikeassa reunassa.

Rymmittymissääntöä tuo ajolinja tietenkin rikkoo.
 
Nykyään on alkanut vituttaa motoristeissä noi jotkin ilmeisesti eläkeukot, tai ainakin keski-iän reilusti ylittäneet, jotka katselee maisemia, seilaa laidasta laitaan, ja ajaa 20km/h alta rajoituksen.

Ennen tuntui, että motoristeista ei mitään haittaa ollut. Ajoivat yleensä aina sen vähintään 20kmh yli rajoituksen, niin pyyhkivät ohi ilman häiriötä.
 
Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
 
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
Mutta ryhmittymissäännöt koskee ja mm. vilkun käyttö jos siirtyy ajoradan toisesta reunasta toiseen (oikealta vasemmalle).
 
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.

Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.
 
Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.

Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.
Kiireen lisäksi tuo lienee harvinaisen tarpeeton kaistan vaihto, joka sekin taitaa olla kiellettyä. :hammer:
 
Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.

Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.
Täällähän sitä pilkkua viilataan ja henkilöautolla ei ole asiaa kivetyksille ja muut aku ankan parhaat.

En yhtään ihmettele miksi suomessa tällä liikennemäärällä saadaan ruuhkia aikaiseksi kun sääntösuomi ja tyhmät autoilijat :facepalm:

Punaisen ruksin kohdalla seisoi auto PAIKOILLAAN vilkku vasemmalle ja edessä oleva kaista täysin vapaana, mutta kun se on vain busseille ja taxeille:facepalm:

Screenshot_20220515-084215_Maps.jpg


Puolelta tuolta liikenteestä saisi heti ottaa kortin pois, niin älytöntä sekoilua se on.
 
Viimeksi muokattu:
Punaisen ruksin kohdalla seisoi auto PAIKOILLAAN vilkku vasemmalle ja edessä oleva kaista täysin vapaana, mutta kun se on vain busseille ja taxeille:facepalm:

Screenshot_20220515-084215_Maps.jpg


Puolelta tuolta liikenteestä saisi heti ottaa kortin pois, niin älytöntä sekoilua se on.
Ja pelkästään niille vain välillä 6-9 ja 15-18. Tuon lisäyksen osaa ottaa huomioon vain kourallinen autoilijoista.
 
Viimeksi muokattu:
En yhtään ihmettele miksi suomessa tällä liikennemäärällä saadaan ruuhkia aikaiseksi kun sääntösuomi ja tyhmät autoilijat :facepalm:

Sillä on aika paljon vaikutusta ennakointiin kun voi edes jotenkuten olettaa ettei koukata ohi vasemmalta ja oikealta. Sitten on erikseen tämä ryhmä autoilijoita, jotka luulevat että liikennesäännöt on vain siksi että matkantekoa hidastettaisiin.
Kerroin tänne aiemmin oman esimerkin liikenneympyrästä. Yksi sankari ohitti keskikiveyksen kautta kaksi autoa, koska ensimmäinen odotti jalankulkujaa. No, minä liityin tietenkin siihen sieltä viereisestä sisääntulosta kun kaksi autoa oli pysähtyneenä, mutta tämä kolmas meinasikin tulla kylkeen kun ohitti kiveyksen kautta.
 
Sillä on aika paljon vaikutusta ennakointiin kun voi edes jotenkuten olettaa ettei koukata ohi vasemmalta ja oikealta. Sitten on erikseen tämä ryhmä autoilijoita, jotka luulevat että liikennesäännöt on vain siksi että matkantekoa hidastettaisiin.
Kerroin tänne aiemmin oman esimerkin liikenneympyrästä. Yksi sankari ohitti keskikiveyksen kautta kaksi autoa, koska ensimmäinen odotti jalankulkujaa. No, minä liityin tietenkin siihen sieltä viereisestä sisääntulosta kun kaksi autoa oli pysähtyneenä, mutta tämä kolmas meinasikin tulla kylkeen kun ohitti kiveyksen kautta.
Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.
 
Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.
Ymmärsin hänen kommentin toisin.
Ympyrässä oli se yksikaista ja sitten raskaalle liikenteelle rakenteet mitkä mahdollistaa niiden ympyrästä ajamisen. Hän oli havoinnoinut että ympyrässä jono seisoo, koska lähin vasemmalla ei pääse jatkaan matkaa. Tilanteessa oli yllättävää että joku oli tuikannut keskikivetysten kautta hänen kylkyä kohti.

Jos ympyrässä kaksi kaistaa, niin ymmärtääkseni tämä kolmion takaa tullut ryhmitty ympyrän oikeaan reunaan, joten tuskin se varovaisesti sisempää kaistaa ajanut olisi häneen osunut.

Yllättävät tilanteet on toki mahdollisia, Ehkä kaikkien parempi jäädä siihen kolmion eteen odottaa kunnes ympyrätyhjenee, niin pääsee kaistapujotteliat ja muut oikojat turvallisesti. Ympyrän idea kyllä katoaa.

Kai tuohonkin pitää tehdä erikseen pikkutarkka sääntöä, jotta ympyrät toimisi tarkoituksen mukaan.

Tuosta tulee mieleen sitten se ryhmä, joilla on tavoite ajaa aluerajoituksen mukaan, tai vähintään sen mukaan mikä rajoitus ennen kääntymistä, ja tietenkin niin ettei kolmiolla käytännössä hiljennetä, koska ei laki joka metrilleen, sekunnilleen ja km/h tarkuudella kerro paljonko pitäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom