Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oliko jossain ihan sääntö kuinka iso auto pitää olla että saa ajaa kivetyksen kautta, vai mutuiletko jälleen kerran omiasi :facepalm:

Ajatko kanttikivien yli myös?
Joskus on niitä fiesta st:tä isompia vehkeitä, joiden takajeejee oikaisee jonkin verran, vaikka vetoautoa ajaisi miten kiertoliittymän ulkoreunaa pitkin.
Voin olla väärässäkin, mutta maalaisjärkeni sanoo, että se ajorata merkataan joko valkoisella viivalla tai kanttikivetyksellä. Kiertoliittymissä taas se kivetys on tehty asfaltin kanssa tasan, ettei erikoiskuljetusautojen renkaat/vanteet mene kappaileiksi.
 
Oliko jossain ihan sääntö kuinka iso auto pitää olla että saa ajaa kivetyksen kautta, vai mutuiletko jälleen kerran omiasi :facepalm:
Suomi tarvitsee sääntöjä tähänkin.

Olen ymmärtänyt että ympyröihin tehdään keskellä niitä rakenteita, usein kivillä tai sen tapaisilla että raskaampi liikennekkin pääsä ympyrästä menemään.

Jos ajatus on tuo, niin ei sitä tarvitse erityisesti miettiä, vaan niillä ajoneuvoilla/yhdistelmillä joutuu tekemään niin.

Joissain ympyröissä on mahdollista ajaa ihan suoraa, tosin tässä selitys miksi jossain oli siihen laitettu irrotettava este, en tiedä oliko joku mopoautoilia tavannut sääntökirjaa vai mitä tapahtunut, mutta nyt sitten he joiden tuota tarvii käyttää, joutuvat soittamaan jonkin se aukaiseen/siirtään pois.


Ketjussa taisi olla esimerkki missä tuosta hyötyä ihan mopoautoilijoillekkin, ympyrässä oli jotain "tuketta", jolloin tuotakautta pysty varovaisesti tukkeen ohittaa.
 
Suomi tarvitsee sääntöjä tähänkin.

Olen ymmärtänyt että ympyröihin tehdään keskellä niitä rakenteita, usein kivillä tai sen tapaisilla että raskaampi liikennekkin pääsä ympyrästä menemään.

Jos ajatus on tuo, niin ei sitä tarvitse erityisesti miettiä, vaan niillä ajoneuvoilla/yhdistelmillä joutuu tekemään niin.

Joissain ympyröissä on mahdollista ajaa ihan suoraa, tosin tässä selitys miksi jossain oli siihen laitettu irrotettava este, en tiedä oliko joku mopoautoilia tavannut sääntökirjaa vai mitä tapahtunut, mutta nyt sitten he joiden tuota tarvii käyttää, joutuvat soittamaan jonkin se aukaiseen/siirtään pois.


Ketjussa taisi olla esimerkki missä tuosta hyötyä ihan mopoautoilijoillekkin, ympyrässä oli jotain "tuketta", jolloin tuotakautta pysty varovaisesti tukkeen ohittaa.
Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
 
Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.

18 § taas määrää, että ajoneuvolla on ajettava ajoradalla, mitä kiveys ei ole. Kiveyksen yli saa ajaa sain siinä tapauksessa, että jokin erityinen syy, esimerkiksi ajoneuvon koko, sitä edellyttää (18 § 5. mom).
 
Viimeksi muokattu:
Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
Kuvassasi nuo tekemäsi viivat on jo pois kaistalta, ellei ajoneuvo(yhdistelmäsi) ole vaikka 3,5m leveä. Ja jo laki sekä maalaisjärki määrää ajamaan siellä oikeassa reunassa.
Tietysti ei aasi hevoseksi muutu.

Lopeta nyt itse mutuilu, jälleen kerran.
 
Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.
Tuo "aina" lisättynä siihen mitä siellä oikeasti lukee muuttaa aikalailla lopputulemaa.
 
Yksisuuntaisella ei tarvitse ajaa kaistan/ajoradan oikeassa reunassa.

Rymmittymissääntöä tuo ajolinja tietenkin rikkoo.
 
Nykyään on alkanut vituttaa motoristeissä noi jotkin ilmeisesti eläkeukot, tai ainakin keski-iän reilusti ylittäneet, jotka katselee maisemia, seilaa laidasta laitaan, ja ajaa 20km/h alta rajoituksen.

Ennen tuntui, että motoristeista ei mitään haittaa ollut. Ajoivat yleensä aina sen vähintään 20kmh yli rajoituksen, niin pyyhkivät ohi ilman häiriötä.
 
Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
 
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
Mutta ryhmittymissäännöt koskee ja mm. vilkun käyttö jos siirtyy ajoradan toisesta reunasta toiseen (oikealta vasemmalle).
 
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.

Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.
 
Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.

Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.
Kiireen lisäksi tuo lienee harvinaisen tarpeeton kaistan vaihto, joka sekin taitaa olla kiellettyä. :hammer:
 
Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.

Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.
Täällähän sitä pilkkua viilataan ja henkilöautolla ei ole asiaa kivetyksille ja muut aku ankan parhaat.

En yhtään ihmettele miksi suomessa tällä liikennemäärällä saadaan ruuhkia aikaiseksi kun sääntösuomi ja tyhmät autoilijat :facepalm:

Punaisen ruksin kohdalla seisoi auto PAIKOILLAAN vilkku vasemmalle ja edessä oleva kaista täysin vapaana, mutta kun se on vain busseille ja taxeille:facepalm:

Screenshot_20220515-084215_Maps.jpg


Puolelta tuolta liikenteestä saisi heti ottaa kortin pois, niin älytöntä sekoilua se on.
 
Viimeksi muokattu:
Punaisen ruksin kohdalla seisoi auto PAIKOILLAAN vilkku vasemmalle ja edessä oleva kaista täysin vapaana, mutta kun se on vain busseille ja taxeille:facepalm:

Screenshot_20220515-084215_Maps.jpg


Puolelta tuolta liikenteestä saisi heti ottaa kortin pois, niin älytöntä sekoilua se on.
Ja pelkästään niille vain välillä 6-9 ja 15-18. Tuon lisäyksen osaa ottaa huomioon vain kourallinen autoilijoista.
 
Viimeksi muokattu:
En yhtään ihmettele miksi suomessa tällä liikennemäärällä saadaan ruuhkia aikaiseksi kun sääntösuomi ja tyhmät autoilijat :facepalm:

Sillä on aika paljon vaikutusta ennakointiin kun voi edes jotenkuten olettaa ettei koukata ohi vasemmalta ja oikealta. Sitten on erikseen tämä ryhmä autoilijoita, jotka luulevat että liikennesäännöt on vain siksi että matkantekoa hidastettaisiin.
Kerroin tänne aiemmin oman esimerkin liikenneympyrästä. Yksi sankari ohitti keskikiveyksen kautta kaksi autoa, koska ensimmäinen odotti jalankulkujaa. No, minä liityin tietenkin siihen sieltä viereisestä sisääntulosta kun kaksi autoa oli pysähtyneenä, mutta tämä kolmas meinasikin tulla kylkeen kun ohitti kiveyksen kautta.
 
Sillä on aika paljon vaikutusta ennakointiin kun voi edes jotenkuten olettaa ettei koukata ohi vasemmalta ja oikealta. Sitten on erikseen tämä ryhmä autoilijoita, jotka luulevat että liikennesäännöt on vain siksi että matkantekoa hidastettaisiin.
Kerroin tänne aiemmin oman esimerkin liikenneympyrästä. Yksi sankari ohitti keskikiveyksen kautta kaksi autoa, koska ensimmäinen odotti jalankulkujaa. No, minä liityin tietenkin siihen sieltä viereisestä sisääntulosta kun kaksi autoa oli pysähtyneenä, mutta tämä kolmas meinasikin tulla kylkeen kun ohitti kiveyksen kautta.
Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.
 
Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.
Ymmärsin hänen kommentin toisin.
Ympyrässä oli se yksikaista ja sitten raskaalle liikenteelle rakenteet mitkä mahdollistaa niiden ympyrästä ajamisen. Hän oli havoinnoinut että ympyrässä jono seisoo, koska lähin vasemmalla ei pääse jatkaan matkaa. Tilanteessa oli yllättävää että joku oli tuikannut keskikivetysten kautta hänen kylkyä kohti.

Jos ympyrässä kaksi kaistaa, niin ymmärtääkseni tämä kolmion takaa tullut ryhmitty ympyrän oikeaan reunaan, joten tuskin se varovaisesti sisempää kaistaa ajanut olisi häneen osunut.

Yllättävät tilanteet on toki mahdollisia, Ehkä kaikkien parempi jäädä siihen kolmion eteen odottaa kunnes ympyrätyhjenee, niin pääsee kaistapujotteliat ja muut oikojat turvallisesti. Ympyrän idea kyllä katoaa.

Kai tuohonkin pitää tehdä erikseen pikkutarkka sääntöä, jotta ympyrät toimisi tarkoituksen mukaan.

Tuosta tulee mieleen sitten se ryhmä, joilla on tavoite ajaa aluerajoituksen mukaan, tai vähintään sen mukaan mikä rajoitus ennen kääntymistä, ja tietenkin niin ettei kolmiolla käytännössä hiljennetä, koska ei laki joka metrilleen, sekunnilleen ja km/h tarkuudella kerro paljonko pitäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.

Muistanhan minä, kyllä nämä rinkulassa ohittelijat vituttaa joka tapauksessa. Eivät ymmärrä että se rinkula vetää sitä huonommin mitä enemmän näitä ohittelijoita on liikenteessä.
 
Tuossa vieressä on ympyrä joka välillä ihmetyttää kun ihmiset tekee asioista vaikeaa, tuon siis pystyy ajamaan "suoraan" läpi, niin 99% autoilijoista varoo kuin ruttoa tuota keski kohtaa, vaikka siinä ei mitään koroketta ole, nupulakivi vain.
Screenshot_20220509-185813_Maps.jpg

Tieliikennelaki ei taida olla kovin tuttu? Käys vilkasee kohta "Ajoneuvolla ajaminen" niin siinä on jo aika hyvin melkein heti kättelyssä kerrottu miten tuossa pitä(isi)ä ajaa.
 
Aihetta on käsitelty lehdissäkin. Muistaakseni artikkelissa sanottiin että jos keskiosan ympärillä on yhtäjaksoinen viiva, ajamalla ei saisi mennä sen ylitse pl. jokin rekan läpiajo koska oikaisee, mutta jos siinä ei ole viivoitusta, siinä on katkoviiva tai jokin karkea kivetys se on osa ajorataa ja sen ylitse SAA ajaa, joskaan se ei ole toivottua / oikeaa liikennekäytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Aihetta on käsitelty lehdissäkin. Muistaakseni artikkelissa sanottiin että jos keskiosan ympärillä on yhtäjaksoinen viiva, ajamalla ei saisi mennä sen ylitse pl. jokin rekan läpiajo koska oikaisee, mutta jos siinä ei ole viivoitusta, siinä on katkoviiva tai jokin karkea kivetys se on osa ajorataa ja sen ylitse SAA ajaa, joskaan se ei ole toivottua.

Sattuisko olemaan hollilla moinen artikkeli? Voisin veikata, että tuo keskialueen kevennys on nimeltään jokin muu kuin "ajorata" tms. missä autolla pitäisi ajaa. Mutta jos se tojotakuskin ajoneuvo ei ajoradalla syystä tai toisesta pysy niin ei se laki sitä kielläkään.
 
Tekniikan Maailmalla on ainakin yksi juttu, mutta maksumuurin takana.
 
Sattuisko olemaan hollilla moinen artikkeli? Voisin veikata, että tuo keskialueen kevennys on nimeltään jokin muu kuin "ajorata" tms. missä autolla pitäisi ajaa. Mutta jos se tojotakuskin ajoneuvo ei ajoradalla syystä tai toisesta pysy niin ei se laki sitä kielläkään.
Useasti käytetään termiä kiertotilan kavennus.
Ideana on se että raskasliikenne pääsää ympyrästä ja että henkilöautoliikenteen vauhdi hiljenee (joillain on vaikeuksia sitä nopeutta hallita jos ei rakenteellisia ratkaisuja.)

Tyypillisesti nuo tehdään eri materiaalilla kuin se varsinainen ajorata.

Mutta ilmeisesti noihin pitäisi rakentaa jotain tolppia jotka saisi sitten raskaampi liikenne painettua napilla alas, jos voivat osoittaa riittävän kurssituksen.

No onhan niitä puomeja rakennettu moneen paikkaan, kun asenne, jos siitä voi ajaa, niin siitä sitten ajetaan. Töyssyjä rakenenttu, mutkia ja kavennuksia rakenenttu, kun se asenne on että jos voi ajaa lujaa, niin sitten ajetaan, tosin ei töyssyt ja kavennukset kaikkiin tehoa.


Kai se pitää sitten lakikirjaan erikseen kirjoittaa kunnon seuraamukset ja sitten automaatti valvonta.
 
ja että henkilöautoliikenteen vauhdi hiljenee
Näinpä, kun tollainen syöksysämpylä ajaa liikenneympyrän/kiertoliittymän mikälie läpi suoraan, ei näe edes sen syöksysämpylän vilkkua, auton kulmasta johtuen.
Ja kun sillä on kova tilannenopeus, joten ei itse uskalla liittyä, jos se poistuisikin vasta seuraavasta(eli syöksysämpylästä katsoen vasemmalle).
Lopputulemana minä aiheutan ruuhkan taakseni, kun se syöksysämpylä ajoikin vaan suoraan.

Tämä ihan omaa kokemusta ison auton ratista. Ja näillä polttoainehinnoilla kun ei yhtään turhaan viitsisi pysähtyä.
 
Kai se pitää sitten lakikirjaan erikseen kirjoittaa kunnon seuraamukset ja sitten automaatti valvonta.

Mä luulen, et ihan valkonen viiva kiveyksen vieressä auttas paljon, kun sitten olis päivänselvä missä ajoradan reuna menee. Itse ajoin autokoulussa tuollaisen kiveyksen päältä logiikalla "onhan niitä mukulakiviteitäkin".


Tässä hieno video Järvenpään ympyröistä. 20 sekunnin kohdalla on esimerkki miten suunnittelulla voidaan pakottaa ryhmittyminen ulkokaistalle ennen kääntymistä.

 
Tässä hieno video Järvenpään ympyröistä. 20 sekunnin kohdalla on esimerkki miten suunnittelulla voidaan pakottaa ryhmittyminen ulkokaistalle ennen kääntymistä.
Sarkastinen kommentti: miksi ne ei ajanut kivityksen yli, ihme lampaita. ja sitten tuo hidastelua, kahvimukiako ne varoo.

Mä luulen, et ihan valkonen viiva kiveyksen vieressä auttas paljon,
Tiedä sitten miten kestäisi (en siis usko että ne jotka ei kivityksestä välitä, niin mitäs sitä maalatuista viivoista, siis tämä ihan sillä miten viivat tuppaa kuuluu tietyntiippisistä paikoista.
 
Mä luulen, et ihan valkonen viiva kiveyksen vieressä auttas paljon, kun sitten olis päivänselvä missä ajoradan reuna menee.
Harvemmin taajama-alueillakaan on ajorata ja kvl erotettu toisistaan viivalla, kun on kanttikiveys.
Liikenneympyröistä kun se korkea kanttikiveys jätetään pois isompien autojen takia.
Päivänselvä asia pitäis olla, kun asfaltti muuttuu kiveyksessi, niin ajorata loppuu siihen, oli korkeuseroa tai ei.
 
Ohituksen jälkeen 1,5m päähän etupuskurista takaisin oikealle kaistalle liittyvät vituttaa, mikä siinä vasemmassa kaistassa niin paljon pelottaa että sillä ei voi pysyä vaikka edes 15 sekuntia kauemmin että jää ohitettavaan sen verran väliä ettei kaikki kivet / nastat ropise tuulilasiin. Esim. 5-tie välillä Mikkeli - Kuopio, tyhjää kilometri tolkulla molempiin suuntiin ja on se saatana ängettävä suoraan eteen, siitä sitten edetään sillä 1km/h nopeuserolla mikä vakkariin on laitettu.
 
Ohituksen jälkeen 1,5m päähän etupuskurista takaisin oikealle kaistalle liittyvät vituttaa, mikä siinä vasemmassa kaistassa niin paljon pelottaa että sillä ei voi pysyä vaikka edes 15 sekuntia kauemmin että jää ohitettavaan sen verran väliä ettei kaikki kivet / nastat ropise tuulilasiin. Esim. 5-tie välillä Mikkeli - Kuopio, tyhjää kilometri tolkulla molempiin suuntiin ja on se saatana ängettävä suoraan eteen, siitä sitten edetään sillä 1km/h nopeuserolla mikä vakkariin on laitettu.
Tämä kyllä aina jaksaa ihmetyttää ja vielä kummallisempaa on tuo sama toiminta moottoritiellä jossa ei ole edes vastaantulevien autojen riskiä
 
Ohituksen jälkeen 1,5m päähän etupuskurista takaisin oikealle kaistalle liittyvät vituttaa, mikä siinä vasemmassa kaistassa niin paljon pelottaa että sillä ei voi pysyä vaikka edes 15 sekuntia kauemmin että jää ohitettavaan sen verran väliä ettei kaikki kivet / nastat ropise tuulilasiin. Esim. 5-tie välillä Mikkeli - Kuopio, tyhjää kilometri tolkulla molempiin suuntiin ja on se saatana ängettävä suoraan eteen, siitä sitten edetään sillä 1km/h nopeuserolla mikä vakkariin on laitettu.
Tähän pitääkin kiinnittää huomiota jatkossa, hyvä huomio. Tosin yleensä tulee "kiilattua eteen" lähinnä kaksikaistaisilla teillä, jos on vähän tiukempi ohituspaikka. Mutta pitääpä ottaa enempi etäisyyttä silloin kun on reilusti tilaa vastaantulijoiden puolelta. Bensansäästäjien lisääntyessä ohitusmäärät kun ei ainakaan ole vähenemässä tällaisella dynaamisella kuskilla, heh.

Oikeinajavat voivat jatkaa tästä nillitystä liian riskialttiista ohitteluista, olkaa hyvä. Tähän hymiö lukijan päätettävissä.
 
Nuo kiilaajat ärsyttää alinopeuksien ajajien kanssa eniten. Omassa autossa adaptiivinen vakkari ja juuri tuon nastojen, kivien ja ylipäätään kaiken tiellä olevan paskan takia pidän sen aina suurimmalla etäisyydellä. Vasta vaihdettu tuulilasi niin en halua tieten tahtoen sitä pilata.
 

Keskustelussa näkyy ajotaidottomien ulinat kuvasta 3.
Ihan selvä tapaus ja silti itketään että mistä voi tietää bla bla bla. No ihan siitä että katsoo ympärilleen siinä kuvassa, näkee että ei tämä voi olla kuin yks suuntainen.
 

Keskustelussa näkyy ajotaidottomien ulinat kuvasta 3.
Ihan selvä tapaus ja silti itketään että mistä voi tietää bla bla bla. No ihan siitä että katsoo ympärilleen siinä kuvassa, näkee että ei tämä voi olla kuin yks suuntainen.
Ei tuossa kuvassa kyllä mikään täysin aukottomasti todista, että katu olisi yksisuuntainen. Jos se olisi yksisuuntainen, siinä olisi myös yksi väärin pysäköity auto.

39-952816627a3eb12a1f4.jpg
 
Ei tuossa kuvassa kyllä mikään täysin aukottomasti todista, että katu olisi yksisuuntainen. Jos se olisi yksisuuntainen, siinä olisi myös yksi väärin pysäköity auto.

39-952816627a3eb12a1f4.jpg
Taustapeili ja vasen peili kertoo ihan yksiselitteisesti mistä on kyse.
 
Miten voi kaksi autoilijaa taas motarilla tuikata ohittamaan suoraan alle. Jäihän tuossa 10-15 metriä sentään väliä. Silti Ylen inssitestin steppi 7 aivan täyttä tuntematonta näille liikenteen vaatantajille. Oli sentään ratti+vilkku varoittamassa että tähän tultiin.
 
Vasemmassa peilissä näkyy samaan suuntaan ajava auto -> todennäköisesti vasemmalla puolella on samaan suuntaan menevä kaista.
Todennäköisesti, mutta ei tällaisia testikysymyksiä voi tehdä niin että oikea vastaus on se kumpi on todennäköisempi vaan sen pitää olla ihan yksiselitteisesti todettavissa.

Ei tuo takana oleva auto kerro mistään yhtään mitään.
 
Välillä ihmetyttää autoilijat, joilla ei ole kääntyviä eturenkaita.
Kiertoliittymän yksi tarkoitus kun on, että ajonopeus laskee hetkeksi, jolloin muutkin pääsisi liittymään. Nämä suoraan ajavat pilaavat senkin. Se kivetetty alue on isoja autoja varten.

En kyllä oo ikinä nähnyt tällaista ongelmaksi. Näkeehän sitä jo sen oikaisevan auton vauhdista ja oikomisesta että auto on menossa suoraan eikä aikomuksiakaan kääntää eteesi vasemmalle.
 
Tällä kertaa ei edes autoilijat vaan nuo yksityiset "parkkipirkot". Sain maksun 15min kauppareissulla koska sähköinen kiekko päätti resetoida itsensä... Eihän sille 60e:lle olisi muuta käyttöäkään ollut. Saakelin saalistajat painavat menemään tuolla ja tuokin tuli pari min auton parkkeeraamisesta kauhealla kiireellä autolta autolle (katsoin auton tallentaman videon).
 
Tällä kertaa ei edes autoilijat vaan nuo yksityiset "parkkipirkot". Sain maksun 15min kauppareissulla koska sähköinen kiekko päätti resetoida itsensä... Eihän sille 60e:lle olisi muuta käyttöäkään ollut. Saakelin saalistajat painavat menemään tuolla ja tuokin tuli pari min auton parkkeeraamisesta kauhealla kiireellä autolta autolle (katsoin auton tallentaman videon).
Kalliiksi tuli tuo parkkikiekko. Milloinkohan seuraavaksi resetoituu :) Mutta juu haukkoja ovat. Kävin mittaripaikalla kaupan postilokerikolla eli alle minuutin sisällä, ehdin ja tajusin just ja just juosta autoon ja kaasuttaa pois vaikka tämä oli jo puhelin kädessä auton luona, oli kirjaimellisesti parista sekunnista kiinni.
 
Nykyään on alkanut vituttaa motoristeissä noi jotkin ilmeisesti eläkeukot, tai ainakin keski-iän reilusti ylittäneet, jotka katselee maisemia, seilaa laidasta laitaan, ja ajaa 20km/h alta rajoituksen.

Ennen tuntui, että motoristeista ei mitään haittaa ollut. Ajoivat yleensä aina sen vähintään 20kmh yli rajoituksen, niin pyyhkivät ohi ilman häiriötä.
Aiemminkin olen tainnut kirjoittaa harmistukseni näiden motoristien valojen suuntauksesta. Omaa pyöräkorttia ajaessa viime vuosituhannella neuvottiin suuntaamaan valo riittävän ylös että autoilijat huomaavat paremmin ja olikin ihan hyvä ohje. Nyt kun pyörissä on xsenonia ja super-lediä polttimoina niin kirkkaassa auringon paisteessakin polttavat vastaan tulijalta verkkokalvot.
Jos muutenkin näkyvyyttä haluaa pyöränselässä niin värikäs kypärä sen harmaan sijaan toimisi paremmin kuin keltainen liivi lepattamassa.

Viime kesänä tuli alle tunti ajettua teinin kevarilla ja ei taida yhden käden sormet riittää kun laski niitä autojen keuloja mitä taajamissa risteyksissä tuupattiin eteen. Turvallisin kohta kaistalla täällä mp:lle tuntuisi olevan lähellä keskiviivaa. Itse pyrin aina pysymään paikallani kunnes mp on mennyt risteyksen ohi sen sijaan että alkaisin hivuttautumaan eteenpäin.
 
Kalliiksi tuli tuo parkkikiekko. Milloinkohan seuraavaksi resetoituu :) Mutta juu haukkoja ovat. Kävin mittaripaikalla kaupan postilokerikolla eli alle minuutin sisällä, ehdin ja tajusin just ja just juosta autoon ja kaasuttaa pois vaikka tämä oli jo puhelin kädessä auton luona, oli kirjaimellisesti parista sekunnista kiinni.
Juu huomenna yhteys valmistajaan/maahantuojaan että mitäs perkelettä ja aion olla jopa niin törkeä että kyselen maksajaksi koska teknisestä viasta johtuva maksu. Joissain kiekoissa taisi joskus olla jopa sakko takuu eli jos saat sakot kiekon toimimattomuuden takia valmistaja maksaa ne. Hitto kun olisi ollut moinen autossa. Ei pariston loppumisesta tulevaa ilmoitusta, paristo ei loppu ja kiekko toimii kellon asettamisen jälkeen. Kiekkokin vain n.6kk vanha kun aiemmissa on kestänyt paristo vuosia. Aimopark kyllä edustaa jälleen.

Onneksi sentään sain halvalla pyörään akun mutta kyllä tuon 60e muuhunkin tosiaan olisi voinut käyttää.
 
Aiheutin itse ärsytystä kanssa-autoilijassa, kun ohitin hänet. Tämä ajoi vanhalla Toyotalla ja hyvällä turvavälillä rekan perässä 100 alueella 70km/h. Ohitin Toyotan ja palasin rauhassa rekan taakse aikomuksena seuraavassa paikassa ohittaa rekka. Toyota kuski provosoitui tästä ja ajoi alle metrin päähän perääni ja heilutteli keskisormea. Rekka laittoi vilkun päälle ja kääntyi edestä P-paikalle.
Kiihdytin ripeästi vähän päälle sataseen ja toyota kuski hiillosti koko ajan takana vaarallisen lähellä. Tässä vaiheessa itse hieman provosoiduin ja pudotin vauhdin ensin 80 ja siitä vakkarille 70km/h. Toyota ei mennyt ohi vaan taakse alkoi kerääntyä jonoa. Näin mentiin pari kilsaa kunnes tämä kääntyi takaa pois. Ajoi ennen sitä ensin ihan perääni kiinni ja heilutteli taas keskisormea.
En vaan tajua miten ohitus voi mennä jollain noin tunteisiin. Olisi itse mennyt ohi rekasta tai minusta kun nopeutta pudotin mutta piti alkaa raivoamaan.
 
Aiheutin itse ärsytystä kanssa-autoilijassa, kun ohitin hänet. Tämä ajoi vanhalla Toyotalla ja hyvällä turvavälillä rekan perässä 100 alueella 70km/h. Ohitin Toyotan ja palasin rauhassa rekan taakse aikomuksena seuraavassa paikassa ohittaa rekka. Toyota kuski provosoitui tästä ja ajoi alle metrin päähän perääni ja heilutteli keskisormea. Rekka laittoi vilkun päälle ja kääntyi edestä P-paikalle.
Kiihdytin ripeästi vähän päälle sataseen ja toyota kuski hiillosti koko ajan takana vaarallisen lähellä. Tässä vaiheessa itse hieman provosoiduin ja pudotin vauhdin ensin 80 ja siitä vakkarille 70km/h. Toyota ei mennyt ohi vaan taakse alkoi kerääntyä jonoa. Näin mentiin pari kilsaa kunnes tämä kääntyi takaa pois. Ajoi ennen sitä ensin ihan perääni kiinni ja heilutteli taas keskisormea.
En vaan tajua miten ohitus voi mennä jollain noin tunteisiin. Olisi itse mennyt ohi rekasta tai minusta kun nopeutta pudotin mutta piti alkaa raivoamaan.
Tarinahan ei kerro miten tähän tilanteeseen tultiin, mutta mulle on käynyt niin, että olen roikkunut rekan perässä kyttäämässä turvallista ohituspaikkaa, pitäen väliä tuohon rekkaan muutamastakin syytä. 1) turvaväli, 2) parempi näkyvyys ja bonuksena 3) mahdollisuus kiihdyttää ennen varsinaista ohitusta. No, koska nopeus vaihteli siinä 90-100 välillä, niin perässä tullut auto totta kai saavutti meidät ja ehkä tuon turvavälin takia kuvitteli, etten ole aikeissakaan ohittaa, joten pitihän sen saatanan sitten tunkea siihen väliin heti ensimmäisen hazardin mahdollisuuden osuttua kohdalle. Siis silleen, että oli pakko painaa mutulla 120-130 lasissa ja jarruttaa voimakkaasti, että pääsi juuri ennen vastaantulevaa autoa mun ja sen rekan väliin. Siinä teki mieli ajaa kaveri kiinni ja kysyä, että mihin voi olla niin helvetin kiire, että vaarantaa tollasella perseilyllä niin mun, kuin sen vastaantulijan turvallisuuden.

Kuten sanoin, niin en tiedä sun tapauksen kokonaiskuvaa, mutta tuli vaan mieleen.
 
Tarinahan ei kerro miten tähän tilanteeseen tultiin, mutta mulle on käynyt niin, että olen roikkunut rekan perässä kyttäämässä turvallista ohituspaikkaa, pitäen väliä tuohon rekkaan muutamastakin syytä. 1) turvaväli, 2) parempi näkyvyys ja bonuksena 3) mahdollisuus kiihdyttää ennen varsinaista ohitusta. No, koska nopeus vaihteli siinä 90-100 välillä, niin perässä tullut auto totta kai saavutti meidät ja ehkä tuon turvavälin takia kuvitteli, etten ole aikeissakaan ohittaa, joten pitihän sen saatanan sitten tunkea siihen väliin heti ensimmäisen hazardin mahdollisuuden osuttua kohdalle. Siis silleen, että oli pakko painaa mutulla 120-130 lasissa ja jarruttaa voimakkaasti, että pääsi juuri ennen vastaantulevaa autoa mun ja sen rekan väliin. Siinä teki mieli ajaa kaveri kiinni ja kysyä, että mihin voi olla niin helvetin kiire, että vaarantaa tollasella perseilyllä niin mun, kuin sen vastaantulijan turvallisuuden.

Kuten sanoin, niin en tiedä sun tapauksen kokonaiskuvaa, mutta tuli vaan mieleen.
Alkuun huomautus että kamilazet erikseen eli nää tunkijat, mutta en mä ainakaan sinne taakse jää fundeeraamaan että aikooko se välissä oleva ohittaa vai ei. Jossei lähde rekasta ohi niin tulkoot sitten perästäpäin rekasta ohi.

Varsinkin jos edessä on joku 100hv tojota joka tarvii kilsan suoran mahdolliseen ohitukseen niin ei ole mitään järkeä jäädä sinne taakse passiin.

Onhan siinä se raaka totuus että siinä missä minä kerkeän ohittaa sen auton ennen rekkaa niin rekan takana ei välttämättä samassa välissä kerkeisi ohittamaan sitä rekkaa. Mutta mitäpä tuo "tojotakuski" siinä häviää, harvoin noi rekan taakse tulijat siinä kauaa miettii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 887
Viestejä
4 666 049
Jäsenet
76 513
Uusin jäsen
tonnikalaz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom