Ollaan selvästi tässä eri linjoilla. Puimurikuskille pitäisi antaa sakko, vaikka mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tollanen kiljotiini tiellä ei vaan ole turvallinen muille kuin tuolle puimurikuskille. Vaikka tossa kokenut autoilija olisi luultavasti pellolle ajanut olisi hänkin voinut loukkaantua. Toki moni nostaa tossa jalkaa kaasulta, mutta tosi harva vie sen jarrulle.
Ennen kuin näkee tilanteen, koska hänen pitää voida lähteä siitä, että puimurikuski toimii määräysten mukaisesti.
Tässä on nyt koitettu vääntää rautalangasta että
a) tuota nimenomaista puimuria (leveys 4m) ei pysty vauhdilla ohittamaan koska tie pientareineen on se 6m ja tollasella puimurilla ei voi ajaa (koko ajan) siellä pientareella.
b) leikkuupöytiä on ~5m asti kiinteitä eli jos tiellä on sopivasti kaidetta, auraustikkuja, valkosia puupaaluja niin tollanen kone vie niin paljon tilaa että moottoripyörällä voi ottaa riskin ja painaa urku auki ja esim. sillan kaiteen kohdalla riski realisoituu. Tämmöinen kone on siis laillisesti leveämpi kuin tollanen helvetin iso puimuri laillisesti ilman pöytää.
Toisin sanoen se että tuossa nyt oli 7,7m pöytä kiinni ei aiheuta muuta kuin sen että siitä ei ihan oikeasti pääse ohitse ja on pakko ko. tiellä peruuttaa kun taas noista mainituista laillisista konfiguraatiosta pääsisi ohitse (no ei pääse esim sillan tjsp. kohdalla)
kunhan puimurikuskille antaa tarpeeksi aikaa että se saa veivattua konetta asentoon jossa pöytää käännetään poispäin tieltä (pienemmällä tiellä tämäkään ei riitä eli peruutushommiin autokuski joutuu) tai liruttaa sen pöydättömän koneen niin lähelle piennarta kuin uskaltaa.
Sitten bonuksena
c) sieltä voi myös tulla vastaan traktori jossa on vaikkapa 6m leveä työstökone perässä ja sekin on ihan laillinen yhdistelmä (lain sanamuoto on huomattavaa haitta eli oikeasti reilu liikenne).
Edit:
d) oikeasti isoon traktoriin kun ruuvataan paripyörät alle niin tie kapenee myöskin reilusti
Eli tuo alleviivaamasi on ihan metsässä, jos näet puimurin niin hidastat asap koska tie edessä on hyvin todennäköisesti vähintäänkin ahdas. Jos näet keltavilkkuisen traktorin niin hidastat myös koska siellä saattaa perässä olla helvetin iso työkone. Eli jos sulla ei ole tielle kunnon näkymää niin hidastat koska laillisia konfiguraatioita on vaikka kuinka monta jotka sen tien voi ”tukkia” kun todellisuuden pääset näkemään. Nämä ohjeethan eivät päde millään 1-2 numeroisilla isoilla teillä vaan pienemmillä. Ja kun ollaan hidastettu niin pysähtyminen tarvittaessa onkin ihan triviaalia, ei tarvi henkeä pidätellen runnoa jarrua tai paniikissa vetää autoa ojaan sen kun vain pysäyttää ja alkaa ihmettelemään miten ohitus suoritetaan.
Samoin jos aurinko häikii niin hidastetaan eikä pistetä silmiä kiinni ja paineta kaasua. Tollasta möykkyä ei voi olla näkemättä vaikka aurinko kuinka paistaisi (ison kuorma-auton kokoinen).