Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kiitos jatkovinkistä.

Täällä pitäisi olla jonkinlainen ketju, johon te kokeneet kuskit voisitte heitellä kaikki autoilussa, auton käytössä ja auton hoidossa kerääntyneet neuvot ja tiedonjyväset. Autokoulussa kun ei perusteita enempää oppinut.
Ei opetettu autokoulussa o.O. Itsellä oli ensimmäisen ajotunnin asia sen jälkeen kun maikka varmisti että mäkilähtö onnistuu jyrkemmässäkin mäessä.
 
Missä autokoulussa kävit?
Tarkkaa autokoulua en viitsi paljastaa, kun melkein samantien paljastaisi missä aika tarkasti asustan, mutta ehkä asiaan vaikutti oma ikä. Tällainen nelkytvee äijä ei ehkä oppinut asioita samassa tahdissa kuin nuoremmat, joten ehkä meni pidempään oppia ihan vaan yleinen liikenteessä toimiminen.

Ekalla tunnilla käytiin ensin pyörimässä yhdellä parkkiksella vartin verran, että miten autoa kohdistetaan ja miten se liikkuu ja kääntyy, sitten lähdettiinkin samantien liikenteeseen minä itse kuskin paikalla. Siitä eteenpäin, liukasta rataa ym lukuunottamatta, ajeltiin vaan erilaisissa ympäristöissä, haastetasoa nostaen.
 
Täällä pitäisi olla jonkinlainen ketju, johon te kokeneet kuskit voisitte heitellä kaikki autoilussa, auton käytössä ja auton hoidossa kerääntyneet neuvot ja tiedonjyväset. Autokoulussa kun ei perusteita enempää oppinut.

Yksi vinkki yleisesti liikenteen kirjoittamattomista säännöistä:

Jos edellä ajava auto vilkauttaa vilkkua oikealle ilman että on oikeasti kääntymässä, se on signaali siitä, että "mene ohi". Eli se esim. ajaa sinua hitaammin ja nyt on hyvä ohituspaikka, tai aikoo kohta hidastaa esim. kääntyäkseen ja haluaa päästää sinut jo nyt ohi ettet joudu hidastamaan niin paljon kun se varsinainen risteys tulee.

Esim. itsellä vanhempien luokse mennessä on n. 1-3km ennen risteystä ohituskaistat. Yritän päästää siinä ohituskaistoilla takana (samaakin vauhtia) tulevat autot ohi, ettei niiden tarvi hidastaa sitten risteyksen tullen perässäni kun hidastan kunnolla käääntyäkseni.

Ihan liian usein se takanatuleva auto ei vaan tajua; kun ollaan ajettu n. 105km/h vauhtia ja ohituskaistan kohdalla oikealla kaistalla hidastan n. 105=> 100 km/h ja vilkautan oikealle niin perässätulija vaan hidastaa myös 100km/h nopeuteen eikä mene ohi.
Usein pitää siinä hidastaa johonkin n. 90 km/h asti että tajuavat mennä ohi, vaikka vasemmalla on satoja metrejä avointa ohituskaistaa jossa hyvä ohittaa pienelläkin nopeuserolla.
 
Yksi vinkki yleisesti liikenteen kirjoittamattomista säännöistä:

Jos edellä ajava auto vilkauttaa vilkkua oikealle ilman että on oikeasti kääntymässä, se on signaali siitä, että "mene ohi". Eli se esim. ajaa sinua hitaammin ja nyt on hyvä ohituspaikka, tai aikoo kohta hidastaa esim. kääntyäkseen ja haluaa päästää sinut jo nyt ohi ettet joudu hidastamaan niin paljon kun se varsinainen risteys tulee.

Esim. itsellä vanhempien luokse mennessä on n. 1-3km ennen risteystä ohituskaistat. Yritän päästää siinä ohituskaistoilla takana (samaakin vauhtia) tulevat autot ohi, ettei niiden tarvi hidastaa sitten risteyksen tullen perässäni kun hidastan kunnolla käääntyäkseni.

Ihan liian usein se takanatuleva auto ei vaan tajua; kun ollaan ajettu n. 105km/h vauhtia ja ohituskaistan kohdalla oikealla kaistalla hidastan n. 105=> 100 km/h ja vilkautan oikealle niin perässätulija vaan hidastaa myös 100km/h nopeuteen eikä mene ohi.
Usein pitää siinä hidastaa johonkin n. 90 km/h asti että tajuavat mennä ohi, vaikka vasemmalla on satoja metrejä avointa ohituskaistaa jossa hyvä ohittaa pienelläkin nopeuserolla.
Tämä. Roikutaan puskurissa. Ohituskaista alkamassa, vimmaan vauhtia 10kmh ja vilkautan pari kertaa oikealla. Jäädään vaan hinaamaan konttiin muttei mennä ohi vaikka selkeästi menohaluja olisi.
 
Hämeenlinnan moottoritiellä musta volvo rupesi leikkimään kotipoliisia :facepalm:

Aura-auto auraa vasenta kaistaa ja oikelta pääsee ohi, no oikealla oleva jonon ensimmäinen ei uskalla mennä ohi syystä X ja ihmiset ei lähde tästä ohi joten menin muutaman auton letkassa vasenta kaistaa kohti jonon kärkeä, kunnes tämä teiden ritari hyppää vasemmalle kaistalle mun eteen, laittaa hätävilkut päälle ja jää siihen tulpaksi estäen jonon ohittamisen, tätä jatkuu pari kilometria eikä volvolla aikomustakaan antaa tietä. :facepalm: koko tänä aikana yksikään auto ei uskalla mennä aura-auton ohi ja kaikki jumittaa siinä 60km/h moottoritiellä.

Mun takana pickup kuski vilkuttelee valoja ja painaa torvea minkä kerkiää ja volvo vain ajaa siinä mun edessä hätävilkut päällä, siirryn oikealle kaistalle ja yritän mennä sieltä ohi niin volvo kiihdyttää ja estää ohittamisen, no pickup kuskilla menee ihan vati nurin ja se änkee sinne volvon vasemmalle puolelle kolmanneksi autoksi ja "työntää" (ei siis koske volvoon) volvon oikealle kaistalle jolloin tulppa aukeaa ja päästään jonosta ohi ja aura-autosta ohi.

Olisi kyllä mielenkiintoista keskustella tämän volvokuskin kanssa että mikä vamma saa toimimaan noin!?
 
Yksi vinkki yleisesti liikenteen kirjoittamattomista säännöistä:

Jos edellä ajava auto vilkauttaa vilkkua oikealle ilman että on oikeasti kääntymässä, se on signaali siitä, että "mene ohi". Eli se esim. ajaa sinua hitaammin ja nyt on hyvä ohituspaikka, tai aikoo kohta hidastaa esim. kääntyäkseen ja haluaa päästää sinut jo nyt ohi ettet joudu hidastamaan niin paljon kun se varsinainen risteys tulee.

Esim. itsellä vanhempien luokse mennessä on n. 1-3km ennen risteystä ohituskaistat. Yritän päästää siinä ohituskaistoilla takana (samaakin vauhtia) tulevat autot ohi, ettei niiden tarvi hidastaa sitten risteyksen tullen perässäni kun hidastan kunnolla käääntyäkseni.

Ihan liian usein se takanatuleva auto ei vaan tajua; kun ollaan ajettu n. 105km/h vauhtia ja ohituskaistan kohdalla oikealla kaistalla hidastan n. 105=> 100 km/h ja vilkautan oikealle niin perässätulija vaan hidastaa myös 100km/h nopeuteen eikä mene ohi.
Usein pitää siinä hidastaa johonkin n. 90 km/h asti että tajuavat mennä ohi, vaikka vasemmalla on satoja metrejä avointa ohituskaistaa jossa hyvä ohittaa pienelläkin nopeuserolla.
Itse en enää raskaallakalustolla ajaessa anna ohitusmerkkiä, koska ihmiset ei älyä, että pitäis merkin annon jälkeen heti lähteä ohi, eikä 5-10sekunnin päästä.
Muutamia poikkeuksia on, kun peileistä lähes varmasti tunnistanut jo tutun taksikuskin tms.
Ulkopaikkakunnalla ei uskalla.
 
Itse en enää raskaallakalustolla ajaessa anna ohitusmerkkiä, koska ihmiset ei älyä, että pitäis merkin annon jälkeen heti lähteä ohi, eikä 5-10sekunnin päästä.
Muutamia poikkeuksia on, kun peileistä lähes varmasti tunnistanut jo tutun taksikuskin tms.
Ulkopaikkakunnalla ei uskalla.
Itse olen vielä semi "junnu" mutta kyllä tuo itsellä on tiukasti vielä kupolissa mutta tuntuu vain että asioiden automatisointi, liika turvallisuudentunne ajaessa (auto antaa virheitä anteeksi, momenttia ei tarvitse pitää yllä kun se hitainkin perusmalli on tarpeeksi nopea liikenteeseen vs vanhat kipot joissa piti oikeasti runtata menemään ja motarilla ei välttämättä mentykään sitä 120kmh) yms ovat aiheuttaneet ajotaidon tason mahalaskun ja vanhojen toimivien tapojen unohtamisen. Kyllä sitä tänäänkin Joensuusta Helsinkiin ajaessa näki sitä ja tätä niin junnua, vanhaa, ammattikuskia kuin amatööriä perseilevän oikein urakalla. Oli mm kiva havaita reilua 80kmh oikeaa kaistaa satasen rajoituksella ajaessa (näkyvyys paska tie liukas kun mikä, totesin että turha ajaa kovempaa kun jo moottorijarrulla alkoi auto elää joten rekan perään turvavälin kanssa hinailemaan) vasemmalla kaistalla lumipyrystä perse edellä vastaa tuleva uusi Toyota farkku (avensis vai millä nimellä nykyään onkaan) takapää täysin pimeänä, vauhtia varmaan sen 60kmh 100kmh rajoituksella...
 
Viimeksi muokattu:
Jouduin ajelemaan Helsinkiin ja takaisin, ja voi itku tuota Tampere-Helsinki -moottoritietä. Voisi muuttaa yksisuuntaiseksi ja -kaistaiseksi koko tien. Jatkuvasti sai ohitella possujunia, joissa 2-5 autoa ajelevat korkeintaan 20 metrin päässä toisistaan. Jos ei ole aiettakaan ohittaa, miksi hitossa pitää jäädä nuohoamaan edellä menevän perään?

Erikoismaininnan saa huollon sijausautoa ohjastanut keski-iän ohittanut sankarikuljettaja. Roikkui ensin perässäni useamman kilometrin. Kun viimein lähti ohittamaan, palasi eteeni n. 10 metrin päähän roiskimaan suolaloskaa tuulilasiin. Kiitin tästä väläyttämällä pitkiä, ja mitä tekee etummainen auto: vetää sellaisen brake checkin, että jarruvalot välkkyivät strobona hätäjarrutuksen merkiksi. Adaptiivinen vakkari ja/tai etutörmäysvahti oli hereillä ja peräänajolta vältyttiin. Kirsikkana paskakasan päällä jarruttelija poistui moottoritieltä n. 500 metrin päästä seuraavasta liittymästä.
 
Tietty jos haluaa sitä adaptiivista vakkaria käyttää niin ei se maksimilla pidä kuin 20-30m eroa. Hyvänä puolena tietty se että se ei väsy ja aloittaa voimakkaankin jarrutuksen millisekunneissa jos edessä jotain tapahtuu.
 
Tietty jos haluaa sitä adaptiivista vakkaria käyttää niin ei se maksimilla pidä kuin 20-30m eroa. Hyvänä puolena tietty se että se ei väsy ja aloittaa voimakkaankin jarrutuksen millisekunneissa jos edessä jotain tapahtuu.
Volkkarin adaptiivinen vakkari pitää maksimiasetuksella hieman päälle 4 sekunnin raon, mikä 100 km/h nopeudella tekee yli 100 metriä. Riittää miellyttävään ajeluun liukkaillakin keleillä. Hyundai Ioniq tuli kakkosautoksi hetki sitten ja sen vakkari pitää vain n. 2 sekuntia väliä, eli ajelee maantienopeuksissa aivan liian lähellä, mutta sekin on n. 50 metriä. En tiedä yhtään niin huonoa autoa, ettei 2 sekunnin päähän pääsisi. Asetuksista kyllä saa jostain käsittämättömästä syystä valittua jokaisessa kokeilemassani autossa audisti-etäisyydenkin.
 
Usein kuitenkin persereiät ovat oikeassa ja bussilla meneminen on paras ja ainoa neuvo.
Mutta mitä jos persreiälle voisi opettaa miten toimia paremmin. Kaikkien opetus ei ole kummoinen. Broidin autokoulumaikka esim oli ihan täysin syöpää. Ei opettanut yhtään mitään.
 
Tarvitaan vain Tuulilasin puolelta pyyhkijän sulasta tms kiinteästä merkki jota katsoa kohti piennarta, sitten sivupeilistä katsoa milloin on kaistan oikeassa reunassa. Ja toimii aina.
Nyt ei ymmärrä? Tuulilasin puolelta?
En osaa vaan hahmottaa mitä yrität sanoa tässä...
 
Nyt ei ymmärrä? Tuulilasin puolelta?
En osaa vaan hahmottaa mitä yrität sanoa tässä...
Tarkoittaa tässä tapauksessa huonosti kirjoitettuna oikean puolen sulasta/tuulilasista/tms kiinteästä asiasta kiintopiste joka kun osuu kanttarin reunaan niin auto on vaikka 20cm etäisyydellä kanttarista jos auto on suorassa. Tai vanhemmissa ajovalojen valokuvio kun tuli tietyn verran konepellin yli näkyviin olit x etäisyydellä seinästä mutta ei toimi enää niin hyvin nykyautoilla kiitos päiväajovalojen. Tuossa sitten taas joutuu vähän soveltamaan/opettelemaan arviointia.
 
Yks asia mikä kanssa ihmetyttää näin talvesta toiseen on; miten helvetin vaikeeta se auto on puhistaa siitä lumesta ennen liikkeelle lähtöä konepeltiä ja kattoa myöden. Se on mukava kun se katon lumipatja tulee liikennevaloissa sen takana tulevan keulaan tai jarruttaessa omalle tuulilasille ja näkyvyys tasan nolla... Sama niiden konepellillä olevien lumien kanssa ne on siinä tuulilasilla hetken päästä kun moottori vähän lämmittää peltiä. Ja niin myös ne ikkunat kannattaa putsata lumesta, tänään taas näky sankareita jotka ajo jostain silmänlasin kokosista reijistä sitä autoa :D

Tähän liittyen tuli todistettua oikein upea suoritus eilen Töölössä. Taustapeilistä näin punaisissa valoissa seistessä kun takanani olevan auton kuski laittaa hätävilkut päälle ja alkaa pelkkiä käsiä käyttäen (ei siis mitään harjaa edes), siivota konepelliltä ja tuulilasista parinkymmenen sentin lumikerrosta. Valot vaihtui vihreiksi ja sankari jatkaa siivoamista samalla tukkien koko toisen kaistan. Takanaan oli aika monta autoa. Jos oisin siellä takana ollut niin olisi ehkä tehnyt mieli mennä kysymään jantterilta että eikö tuollaiset toimenpiteet ole tapana hoitaa ennen liikkeelle lähtöä.
 
Tähän liittyen tuli todistettua oikein upea suoritus eilen Töölössä. Taustapeilistä näin punaisissa valoissa seistessä kun takanani olevan auton kuski laittaa hätävilkut päälle ja alkaa pelkkiä käsiä käyttäen (ei siis mitään harjaa edes), siivota konepelliltä ja tuulilasista parinkymmenen sentin lumikerrosta. Valot vaihtui vihreiksi ja sankari jatkaa siivoamista samalla tukkien koko toisen kaistan. Takanaan oli aika monta autoa. Jos oisin siellä takana ollut niin olisi ehkä tehnyt mieli mennä kysymään jantterilta että eikö tuollaiset toimenpiteet ole tapana hoitaa ennen liikkeelle lähtöä.
Ne on niitä tyhmiä ihmisiä, samoja ketkä ei osaa käyttää auton valoja...
 
Ne on niitä tyhmiä ihmisiä, samoja ketkä ei osaa käyttää auton valoja...

Sumuvaloista olikin täällä aikaisemmin puhetta, niin niiden käyttö, ja auton takavalojen puhdistus on kyllä toivottavaa rankassa lumisateessa. Jouluaattona tuli ajettua vähän sakeammassa kelissä, joista meno oli ehkä jännittävämpää auraamattomalla motarilla, mutta palatessa tuli ajettua parikymmentä kilometriä siten, että kauempana näkyi heikosti yksi punainen valo ja välissä juuri ja juuri erottuva auton kokoinen alue, jossa lumi näytti vähän erilaiselta (vähän kuin olisi vedetty lumisateelle gaussia/smoothia).

E. Lisätään nyt vielä, että ärsyttää, kun Tampereella hämmästyttävän moni ajaa punaisia päin. Yhdessä risteyksessä pitää katsoa, ettei aja näitä kylkeen, ja toisessa ne syöksyy tukkimaan kaistan ja pysäyttävät liikenteen. Idiootit.
 
Sumuvaloista olikin täällä aikaisemmin puhetta, niin niiden käyttö, ja auton takavalojen puhdistus on kyllä toivottavaa rankassa lumisateessa. Jouluaattona tuli ajettua vähän sakeammassa kelissä, joista meno oli ehkä jännittävämpää auraamattomalla motarilla, mutta palatessa tuli ajettua parikymmentä kilometriä siten, että kauempana näkyi heikosti yksi punainen valo ja välissä juuri ja juuri erottuva auton kokoinen alue, jossa lumi näytti vähän erilaiselta (vähän kuin olisi vedetty lumisateelle gaussia/smoothia).
Pakko sanoa, en ole itse yleensä syyllistynyt perä lumessa ajeluun mutta auto jossa todella pieni ilmanvastus kerää perän aivan täyteen tiukkaa puuteria (nimimerkillä sain kontin takaraivoon avatessa sitä koska puuteria oli tiukasti pakattuna 10cm+ paksuudelta) ja pari kertaa putsasin matkalla takavalot niin aina oli lunta reilusti kun pysähtyi. Koko muu auto puhtaana lumesta etuosan ilmanottoa ja perää lukuunottamatta. Aivan toivotonta pitää tuo puhtaana lumesta ilman 50km välein pysähtymistä. Sumarit olivat toki päällä jne mutta kyllä silti pisti miettimään miten hyvin valkoinen auto erottuu motarilla viikonlopun lumisateissa.
 
Aivan toivotonta pitää tuo puhtaana lumesta ilman 50km välein pysähtymistä.
Tuo kyllä totta, jossain ajoneuvoissa voi sitä lunta kiertyä jossain kelissä maksimimäärä hyvinkin nopeasti. Ongelmaa vaikuttaa myös se miten valot suunniteltu ko keilehin, jos ei tarpeeksi watteja niin onnetontahan se on. Ja vaikka tuntuu hullulta että pitää käydä pyyhkimässä takavaloja kesken ajon, niin onhan se tehtävä jos homma ei muuten toimi. Se motivoi seuraavassa huollossa pyytämään korjausta asiaan.

Raskaassa liikenteessä myös ongelmia, lähinnä kärryissä joissa ei edes niitä yläreunan lamppuja yhdessä sen kanssa että nostavat herkemmin ison lumipöllyn. (mikä toki pistää takantulevan hiljentään, mutta olisi kiva olla jos edellä menevä näkyisi.)
 
Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana. Sekä nää saatanan vittu perseet, jotka valuttelee liikennevaloihin ruuhka-aikana.
 
Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana. Sekä nää saatanan vittu perseet, jotka valuttelee liikennevaloihin ruuhka-aikana.
- joissain risteyksissä ihan toisten huomioimista jättää risteykseen väljyyttä, jossain lisäksi mahdollistaa valojen seuraamisen.
- Turhaa pysähtymistä kannttaa aina välttää, varsinkin näillä keleillä

Valutelusta on haittaa silloin jos se estää esim sivukadulta pääsemistä liikennevirtaan, tai estää koko max automäärän pääsemästä edellisistä valoista läpi. (joissain tapauksissa takanatulevan tekniikka ei taivu)

Ensimmäisestä ei yleensä haittaa, kuin niissä pätkissä joihin voisi muuten ehkä yksiauto enemmän mahtua, siis se viimeinen saa sen perän pois tukkimasta (mahdollisen jonon tiivistäminen voi olla tarpeen). kannustan seuraamaan tilannetta takana ja tiivistään tarpeen vaatiessa.

Humioitava että on risteyksiä missä nimenomaan kuuluu jäädä aika kauaksi ns normaalista (siis jopa markattu paikka), (tässäkin kannusta seuraamaan tapahtumia.)
 
Viimeksi muokattu:
- joissain risteyksissä ihan toisten huomioimista jättää risteykseen väljyyttä, jossain lisäksi mahdollistaa valojen seuraamisen.
- Turhaa pysähtymistä kannttaa aina välttää, varsinkin näillä keleillä

Valutelusta on haittaa silloin jos se estää esim sivukadulta pääsemistä liikennevirtaan, tai estää koko määrän pääsemästä edellisistä valoista läpi. (joissain tapauksissa takanatulevan tekniikka ei taivu)

Ensimmäisestä ei yleensä haittaa, kuin niissä pätkissä joihin voisi muuten ehkä yksiauto enemmän mahtua, siis se viimeinen saa sen perän pois tukkimasta (mahdollisen jonon tiivistäminen voi olla tarpeen). kannustan seuraamaan tilannetta takana ja tiivistään tarpeen vaatiessa.

Humioitava että on risteyksiä missä nimenomaan kuuluu jäädä aika kauaksi ns normaalista (siis jopa markattu paikka), (tässäkin kannusta seuraamaan tapahtumia.)
Näillä keleillä lisäksi se lähtöviiva on kunnolla hiottuna risteyksen liukkain kohta. Vähän taaempana tyypillisesti saa pitoa liikkeellelähtöön paremmin.
 
Valutelusta on haittaa silloin jos se estää esim sivukadulta pääsemistä liikennevirtaan, tai estää koko max automäärän pääsemästä edellisistä valoista läpi.
Tähän sellanen lisäys että hinuttelijat aloittavat usein sen valumisen paljon ennen kuin ryhmittymiskaistat alkavat. Tällöin vasemmalle ja oikealle menossa olevat pääsevät ryhmittymään vasta kun miinoittaja on tukottanut liikennettä vähintään yksien valojen verran.
 
Aika monet automaattivakkarit jättävät todella nihkeän välin edellä ajavaan. En tiedä onko nuo mitoitettu taajamaliikenteelle kun siellä ne toimivat aika hyvin, mutta isoilla teillä ei tunnu (noissa mitä olen ajanut) pykälät riittää vaan se kauimmaisinkin on vaan liian lähellä.

Nykyinen auto kun hankittiin niin kauppias erikseen kertoi että automatiikka sytyttää takavalot. Ilmeisesti jossain vaiheessa oli vakiona että niitä ei sytytetty ellei erikseen kuski ymmärrä kytkeä valoja päälle.

Suhtauduin valojen käyttöön vähän agressiivisemmin aiemmin, mutta nykyisillä automaattivaloilla olen todennut että sieltä tulee ne muutamat virhesytytykset viikkoa kohden joten pistän valojen huonon käytön nykyään automatiikan piikkiin enkä huonojen kuskien :) (pitkät, lyhyet, valot päälle ja pois riippuen valaistuksesta yms. säädöt).
 
Tähän sellanen lisäys että hinuttelijat aloittavat usein sen valumisen paljon ennen kuin ryhmittymiskaistat alkavat. Tällöin vasemmalle ja oikealle menossa olevat pääsevät ryhmittymään vasta kun miinoittaja on tukottanut liikennettä vähintään yksien valojen verran.
En ihan varma mikä oli ongelma.
Suosittelen vahvasti seuraamaan muuta liikennettä.

Edit:
Jos esim meinasit tilannetta missä edellä löntystelevä aikoo mennä suoraan ja hänelle palaa punainen ja takana tuleva aikeissa kääntyä ja joutusasti mennen palaisi vihreä, niin suosittelen käyttään ajoissa vilkkua jotta edellä ajavat aavistaa aikeet.

Joo uneksijoita on , heitä en puolustele.
 
Tänäänkin joku ajeli 50 alueella 25-30km/h. Nämä pitäisi laittaa talviajokurssille.
Tämä, tampereellakin eilen aivan konsanaan 30kmh lupsuttelua 50kmh alueella esim. järvensivun kohalta kohti keskustaa. Heti kun toinen kaista aukes niin ohi vaan kaikista 45kmh vauhilla, ihan kaahari olo tuli kun autoja vaan viuhuu toisella kaistalla.

En ymmärrä mikä siinä on niin ihmeellistä siinä lumessa.

Toinen on liikkeellelähtö. Ihan poikkeuksetta jäädään sutimaan 5-10s paikalleen kaikki nastat siihen risteykseen. Itellä vaihtelevia renkaita autoissa ja aina pääsen sutimatta etuvetovammasella autollani liikkeelle kunhan ei aivan peilijäässä ole. Taajamavauhti kun on mittarissa niin seuraava edelleen sutii siellä 50m päässä.

Parasta on kun vieressä on joku nelivetosen katumaasturin kanssa ja näilläkin tuntuu toi valoista lähteminen olevan kovin vaikeeta vaikka tommosella pieksee vetovammasen auton 100-0 näissä keleissä.

Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana. Sekä nää saatanan vittu perseet, jotka valuttelee liikennevaloihin ruuhka-aikana.
Joo en tiedä mikä siellä on kun parhaat kaverit jättää 10-15m seuraavaan. Mä pysähyn kerran taakse ja jään sitten siihen vaikka toinen hivuttais kilsan päähän.
 
Teiskontietä Alasjärveltä Taysille mennään kans yleensä 10-15kmh alle rajoitusten kesät talvet ja kummallakin kaistalla. Sitten se vasemmalla kaistalla liikennettä tukkinut tekee jonkun järjettömän kaistanvaihdon just ennen Lääkärinkatua, että pääsee kääntymään Taysille.

Ja Hämeenlinnassa on myös tuttu juttu show, kun kesälläkin satasen rajotuksella pitää siihen tunneliin varulta vähän himmata vauhtia. Siinä se oikealla kaistalla ollut rekka menee sit kovempaa kyytiä.

Myös liikennevaloista lähteminen tuntuu olevan suurelle osalle suomalaisista vaikeaa. Ensin odotellaan, että valot on vihreät. Sitten kytkin pohjaan ja hämmennetään ykköstä sisään ja lähdetään aivan tajuttoman hitaasti liikenteeseen. Siinä ajassa, kun se ensimmäinen on päässyt risteyksen yli olisi siitä pitänyt mennä jo vähintään kolmen auton. Mutta kun se kinneri lopulta pääsee liikkeelle, niin nopeusrajotuksilla ei ole väliä. 70 rajotuksella 90-100kmh helposti. Hervannan valtaväylällä tämä ilmiö näkyy hyvin joskin uudet kameratolpat on vähän hillinny tuota ilmiötä.
 
Myös liikennevaloista lähteminen tuntuu olevan suurelle osalle suomalaisista vaikeaa. Ensin odotellaan, että valot on vihreät. Sitten kytkin pohjaan ja hämmennetään ykköstä sisään ja lähdetään aivan tajuttoman hitaasti liikenteeseen. Siinä ajassa, kun se ensimmäinen on päässyt risteyksen yli olisi siitä pitänyt mennä jo vähintään kolmen auton.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyllä valoista osataan mennä ripeästi, mutta ensimmäisenä jonossa ei vaivauduta ajattelemaan yleistä sujuvuutta. Tuntuu olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus, että valoissa muutama ensimmäinen ottaa aikansa ja ajaa risteyksen läpi 15m väleillä, mutta jonon perä tulee sitten puskurit toisissaan kiinni kun valot uhkaa vaihtua takasin punaiselle.
 
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyllä valoista osataan mennä ripeästi, mutta ensimmäisenä jonossa ei vaivauduta ajattelemaan yleistä sujuvuutta. Tuntuu olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus, että valoissa muutama ensimmäinen ottaa aikansa ja ajaa risteyksen läpi 15m väleillä, mutta jonon perä tulee sitten puskurit toisissaan kiinni kun valot uhkaa vaihtua takasin punaiselle.
Tuntuu että puskurissa (aivan liian lähellä) roikkuminen osataan, mutta heti kun edessä ei ole ketään, unohdetaan mikä oli nopeusrajoitus ja miten kaasu toimii.
 
En ihan varma mikä oli ongelma.
Suosittelen vahvasti seuraamaan muuta liikennettä.

Edit:
Jos esim meinasit tilannetta missä edellä löntystelevä aikoo mennä suoraan ja hänelle palaa punainen ja takana tuleva aikeissa kääntyä ja joutusasti mennen palaisi vihreä, niin suosittelen käyttään ajoissa vilkkua jotta edellä ajavat aavistaa aikeet.

Joo uneksijoita on , heitä en puolustele.
Yksikaistainen tie muuttuu kolmikaistaiseksi, niin että vasemmalle ja oikealle kääntiville on omat kaistansa. Tyypillinen esim kaupungeissa 100-900 numeroiduilla teillä.

Hinaaja alkaa hidastaa 60 -> 30 km/h 500 m ennen kuin ryhmittymiskaistat alkavat ja ajelee alle 10 km/h lopun matkaa.

Hinuuttelijan takana noin 10-20 autoa joista osa ryhmittyisi valoihin.. kuvittele vielä sellainen että kaistoilla olisi tunnistus, onko siinä autoja vai ei. Hyvin sai tukotettua yks jumittaja koko edellisten valojen päästämän porukan taakseen.
 
Yksikaistainen tie muuttuu kolmikaistaiseksi, niin että vasemmalle ja oikealle kääntiville on omat kaistansa. Tyypillinen esim kaupungeissa 100-900 numeroiduilla teillä.

Hinaaja alkaa hidastaa 60 -> 30 km/h 500 m ennen kuin ryhmittymiskaistat alkavat ja ajelee alle 10 km/h lopun matkaa.

Hinuuttelijan takana noin 10-20 autoa joista osa ryhmittyisi valoihin.. kuvittele vielä sellainen että kaistoilla olisi tunnistus, onko siinä autoja vai ei. Hyvin sai tukotettua yks jumittaja koko edellisten valojen päästämän porukan taakseen.
Tuossa 500m 10km/h aikana vaihtuu valot ainakin kahdesti. Monestikko on tullut tuo skenaario oikeasti vastaan?
 
Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana.
Jäikö nollat perästä, vai miksi moinen ärsyttää? Pari metriä on syytä jättää edelle pysähtyneeseen väliä ihan siksi, ettei mahdollinen peräänajo aiheuta välitöntä ketjukolaria. Toisekseen, 2 metrin välillä on mahdollista lähteä yhtä aikaa liikkeelle edessä olevan kanssa. Naurattaa seurata valoissa kiireisiä, jotka ajavat aivan kiinni edelliseen autoon, nytkyttelevät siinä autoaan kytkimellä edestakaisin malttamattomina ja sitten jäävät kymmenien metrien päähän kun on aika lähteä.
 
Jäikö nollat perästä, vai miksi moinen ärsyttää? Pari metriä on syytä jättää edelle pysähtyneeseen väliä ihan siksi, ettei mahdollinen peräänajo aiheuta välitöntä ketjukolaria. Toisekseen, 2 metrin välillä on mahdollista lähteä yhtä aikaa liikkeelle edessä olevan kanssa. Naurattaa seurata valoissa kiireisiä, jotka ajavat aivan kiinni edelliseen autoon, nytkyttelevät siinä autoaan kytkimellä edestakaisin malttamattomina ja sitten jäävät kymmenien metrien päähän kun on aika lähteä.

Ensimmäisenä sitä väliä ei kyllä kannata jättää. Silloin odotus voi kestää ajasta ikuisuuteen, mikäli valoilla on vaan yksi silmukka ja sillä ei ole tarpeeksi rautaa. Valuttelu imo ihan ok, mutta vaatii kyllä kuskilta pelisilmää. Juurikin esim kääntyvien ryhmittymisen blokkaus on perseestä.
 
Teiskontietä Alasjärveltä Taysille mennään kans yleensä 10-15kmh alle rajoitusten kesät talvet ja kummallakin kaistalla. Sitten se vasemmalla kaistalla liikennettä tukkinut tekee jonkun järjettömän kaistanvaihdon just ennen Lääkärinkatua, että pääsee kääntymään Taysille.

Ja välillä vasemman kaistan tukkijoissa tuntuu olevan kotipoliiseja. Kun oikealla kaistalla oleva auto meinaa jäädä myös vasemman kaistan mulkku hidastaa
 
Olipa kiva tänään ajaa akan perässä moottoritielle noin 30km/h rekan eteen. Ensin 50km/h, sitten 70km/h ja sitten akka päätti jarruttaa rampin loppuessa, mutta kuitenkin sitten käänsi rekkakuskin eteen. Onneksi rekan kuski jarrutti, mahduin itse puikkaamaan sitten heidän välistä vasemmalle kaistalle akasta edelle ja kiihdyttämään siihen reiluun sataseen. Näissä tilanteissa kiittää auton suorituskykyä, nelivetoa ja hyviä renkaita...

Torvea soitin akalle, mutta ämmä vaan nauroi autossansa hysteerisenä. Jeesus minkälaisia tolloja...
 
Olipa kiva tänään ajaa akan perässä moottoritielle noin 30km/h rekan eteen. Ensin 50km/h, sitten 70km/h ja sitten akka päätti jarruttaa rampin loppuessa, mutta kuitenkin sitten käänsi rekkakuskin eteen. Onneksi rekan kuski jarrutti, mahduin itse puikkaamaan sitten heidän välistä vasemmalle kaistalle akasta edelle ja kiihdyttämään siihen reiluun sataseen. Näissä tilanteissa kiittää auton suorituskykyä, nelivetoa ja hyviä renkaita...
Akan ja rekan välistä ? Miten sinne jouduit ?
 
Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana. Sekä nää saatanan vittu perseet, jotka valuttelee liikennevaloihin ruuhka-aikana.
Mä ajan aina prätkällä tuollaisen raon jättäjän eteen, sitten alkaa yleensä sellainen show ja huutelu ikkunasta "ei noin saa tehdä" :facepalm:
 
Mä ajan aina prätkällä tuollaisen raon jättäjän eteen,
:facepalm:

Kesällä varmaan riittää pienempikin väli, vähän riippuen paikasta ja tilanteesta, niin ei se nyt tarkoita että jonkun pyräsankarin pitäisi sinne väliin tunkea, ei kuullosta kovin turvalliselta väliin tunkeavan osalta.

Tuskin tarvii ihmetellä jos muut vähän hämmästelee että mitä toi tekee, välin tukemisen lisäksi siinä jutunut muutakin söhlää.
 
Mä ajan aina prätkällä tuollaisen raon jättäjän eteen, sitten alkaa yleensä sellainen show ja huutelu ikkunasta "ei noin saa tehdä" :facepalm:
Parin metrin prätkällä parin metrin väliin, vai kuinka pitkiä nuo nyt on? :btooth:

2-3m kuulostaa aika asialliselta verrattuna reilun autonmitan (5-7m) raon jättäviin. Ja tietenkin sitä rakoa hinkataan mahdollisimman hitaasti pois koko punaisten ajan, nää on varmaan niitä samoja jotka hinkkaa sen autonsa suojatien päälle "ennakoidessaan", ollen kuitenkin hitaita lähtemään valojen vaihtuessa vihreäksi.
 
:facepalm:

Kesällä varmaan riittää pienempikin väli, vähän riippuen paikasta ja tilanteesta, niin ei se nyt tarkoita että jonkun pyräsankarin pitäisi sinne väliin tunkea, ei kuullosta kovin turvalliselta väliin tunkeavan osalta.

Tuskin tarvii ihmetellä jos muut vähän hämmästelee että mitä toi tekee, välin tukemisen lisäksi siinä jutunut muutakin söhlää.
Jos kuski jättää 3m rakoa pysäytys viivaan valoissa niin aika idiootti saa olla ja tasan käytän tilanteen hyödyksi että pääsen ekana lähtemään valoista.

Siinä vaiheessa kun minä olen ylittänyt risteyksen niin tälläinen sankari ei ole vielä edes liikkeelle päässyt.
 
Jos kuski jättää 3m rakoa pysäytys viivaan valoissa niin aika idiootti saa olla ja tasan käytän tilanteen hyödyksi että pääsen ekana lähtemään valoista.

Tai kuski ei näe esim. jalankulkijoita kunnolla, jos ajaa ihan viivaan kiinni. Monet lyhyet ihmiset ja ikäihmiset ainakin näin tekevät, ikäihmiset ihan senkin vuoksi ettei se pää oikeasti käänny. Ennemmin näin, kuin ne idiootit jotka vetää renkaat viivalle ja puskurin suojatien puolelle "koska on kiire jonottaa seuraaviin punaisiin".
 
Oletko ottanut huomioon sitä, että syynä saattaa olla esim. liikennevalojen sijoittelu siten, ettei niitä näe kunnolla jos ajaa ihan viivaan kiinni?
Monet valot on tuollaisia huonosti sijoitettuja. Mulla kun pituutta on parin metrin verran niin autoillessa penkki on taaempana ja pää hipoo lähempänä katonrajaa kuin jollain pätkemmällä kanssa autoilijalla. Tarkoittaen sitä, että en näe mitä siellä lasin yläreunassa tapahtuu ellen vääntäydy ratin viereen sykkyrälle kurkkimaan. Toisinaan vaan on helpompaa seurata suojatienvaloja kuin sitä omaa valotolppaa, tai sitten jättää väliä pysäytysviivaan että näkee valot kunnolla.
 
Monet valot on tuollaisia huonosti sijoitettuja. Mulla kun pituutta on parin metrin verran niin autoillessa penkki on taaempana ja pää hipoo lähempänä katonrajaa kuin jollain pätkemmällä kanssa autoilijalla. Tarkoittaen sitä, että en näe mitä siellä lasin yläreunassa tapahtuu ellen vääntäydy ratin viereen sykkyrälle kurkkimaan. Välillä on helpompaa seurata suojatien valoja ja kuin sitä omaa valotolppaa.
Juu tai sopivasti että tulee katto, a-pilari tai molemmat blokkimaan näkyvyyden molempiin valoihin. Kiva kuikuilla sieltä sinne ja tänne että näkee. Tosin kyllä silti vedän auton aina viivalle koska silmukat maassa+ei tarvitse kirota kun kaistoille ei mahdu takana tai jotain muuta vastaavaa.
 
Etenkin tämä. (Pahoillani, kun en ole heitä tajunnut seurata valoisalla), mutta miten sinä ajelet ilman valoja pimeällä? Etkö sinä oikeasti tajua, että autossasi ei ole valot päällä? Siis kun et näe muuta valoa, kuin ne harvat katulamput?

Uudehkoissa (>2012) autoissa on tyypillisesti niin huonot lähivalot (ilman pesureita), ettei niitä oikeasti huomaa lähes täysin valaistulla tiellä muun liikenteen seassa. Tämä yhdistettynä trendiin jossa kaikki autot ovat valkoisia, harmaita, ruskeita tai jotain sieltä väliltä, on persiistä.
 
Uudehkoissa (>2012) autoissa on tyypillisesti niin huonot lähivalot (ilman pesureita), ettei niitä oikeasti huomaa lähes täysin valaistulla tiellä muun liikenteen seassa. Tämä yhdistettynä trendiin jossa kaikki autot ovat valkoisia, harmaita, ruskeita tai jotain sieltä väliltä, on persiistä.
Kaupunkialueella etenkin varsin helppo vetää pimeänä. Pitkätkin huomaa käytännössä vasta kun huomaa liikennemerkkien heijastukset. Tämä siis matrix ledeillä varustetussa 2021 autossa jossa oikeasti pimeällä on oikeasti hyvät valot (ainakin parhaat mitä itsellä on ollut).
 
Uudehkoissa (>2012) autoissa on tyypillisesti niin huonot lähivalot (ilman pesureita), ettei niitä oikeasti huomaa lähes täysin valaistulla tiellä muun liikenteen seassa. Tämä yhdistettynä trendiin jossa kaikki autot ovat valkoisia, harmaita, ruskeita tai jotain sieltä väliltä, on persiistä.
Onko tosiaan näin? Lain mukaanhan suuritehoiset valot omaavissa autossa pitää olla ajovalonpesurit. Halogeenit omaavassa romussani niitä ei ole, mutta xenonien kanssa olevassa romussa kyllä ovat ja tuon halogeenit omaavan auton xenon versiossakin ne ovat.
Nopealla selailulla nuo pesimet tosiaa näyttävät olevan harvinaisia...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom