Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Suomen surkein kuski, vai mikä se ohjelma olikaan kun takavuosina pyöri telkkarissa? Jos siitä oli edes puoletkin totta, niin vähän kyllä hirvittää kanssakulkijoiden taso pahimmillaan.
Paljon sen ohjelman kuskeja huonompiakin tapauksia menee kuljettajantutkinnosta läpi. Joillakin se läpäisty inssi voi olla parhaiten onnistunut ajosuoritus koko uralla, sen jälkeen kun ammattilaisen sijaan vieressä istuukin naapurin pena, jolla on vahvoja mielipiteitä liikenneasioista, niin vähätkin taidot unohtuu.
 
Se kun lähdetään liikenteeseen pelkäämään. Ajellaan jokaisella rajoitusalueella 10km/h alle sallitun.

Joskus hetken jouduin seuraamaan tällaista tapausta joka Hämeenlinnanväylällä ajoi satasen alueella 80, ja kun 80-alue alkoi, tiputti vauhdin kuuteenkymppiin. Taisi olla sellainen normaali etelän talvikeli, eli tie oli märkä ja satoi hieman räntää.

Ainoa selitys minkä tuolle hidastelulle keksin, oli että siellä on kuskilla joku omassa päässä keksitty nyrkkisääntö jonka mukaan turvallinen nopeus on rajoitus -20km/h.
 
Paljon sen ohjelman kuskeja huonompiakin tapauksia menee kuljettajantutkinnosta läpi. Joillakin se läpäisty inssi voi olla parhaiten onnistunut ajosuoritus koko uralla, sen jälkeen kun ammattilaisen sijaan vieressä istuukin naapurin pena, jolla on vahvoja mielipiteitä liikenneasioista, niin vähätkin taidot unohtuu.
Mun mummo ajaa vanhal toyota corollal tuol ihmisten ilmoil ja se sano et hyvä ettei joudu inssii käymään uudestaan koska hän ei tiedä yhtään liikennemerkkiä.
Mieti. Liikentees ajaa ihmisiä joille ne rautatolppiin kiikutetut taulut on täysiä mysteerejä.
Noh, vanha sanonta: "tuurillahan ne laivatkin seilaa"..
 
Joskus hetken jouduin seuraamaan tällaista tapausta joka Hämeenlinnanväylällä ajoi satasen alueella 80, ja kun 80-alue alkoi, tiputti vauhdin kuuteenkymppiin. Taisi olla sellainen normaali etelän talvikeli, eli tie oli märkä ja satoi hieman räntää.

Ainoa selitys minkä tuolle hidastelulle keksin, oli että siellä on kuskilla joku omassa päässä keksitty nyrkkisääntö jonka mukaan turvallinen nopeus on rajoitus -20km/h.
No se on nimenomaan rajoitus, eli suurin sallittu nopeus, ei "tätä vauhtia on pakko ajaa oli tilanne/keli mikä tahansa" nopeus.
 
Tänään oli taas kummajainen taustapeilissä. Mersu nylkytti ihan pyllyssä kiinni pari kilometriä, kelin edellyttämistä turvaväleistä välittämättä, aina Helsingin Itäväylälle asti ja siinä täydellä tenholla ohi kun vihdoin pääsi.

Sitten otti vauhdilla etäisyyttä noin 100 metriä. Ja jatkoi matkaansa täsmälleen samaa vauhtia minun kanssa.

Että mikäköhän tässä oli taustalla?
 
Noi perseessä roikkujat on muutenkin mielenkiintoinen ilmiö. Tänään joku Hyundai-kuski roikku kehä I:llä perässä ja näytti kuikuilevan vasemmalta puolelta, että mikä siellä mättää. No normaali iltapäivän kehäliikenne siellä vain. En tiedä ärsyttikö sitä etten itse roikkunut seuraavan perässä kiinni, mutta myöhemmin kun vaihdoin kaistaa niin hirveellä kiihdytyksellä ja jarrutuksella seuraavan perään roikkumaan.
 
Noi perseessä roikkujat on muutenkin mielenkiintoinen ilmiö. Tänään joku Hyundai-kuski roikku kehä I:llä perässä ja näytti kuikuilevan vasemmalta puolelta, että mikä siellä mättää. No normaali iltapäivän kehäliikenne siellä vain. En tiedä ärsyttikö sitä etten itse roikkunut seuraavan perässä kiinni, mutta myöhemmin kun vaihdoin kaistaa niin hirveellä kiihdytyksellä ja jarrutuksella seuraavan perään roikkumaan.
Harva tuolla pitää turvaväliä. Siihen nähden yllättävän vähän on kolareita.
 
Taas tuolla yksi Toyota Yaris paineli tyytyväisenä perä pimeänä tunti sitten. Lunta tulee ja hämärä niin en ihmettele jos tuonkin konttiin joku täräyttää kun auto erottui ehkä kymmenen metrin päästä.
 
No se on nimenomaan rajoitus, eli suurin sallittu nopeus, ei "tätä vauhtia on pakko ajaa oli tilanne/keli mikä tahansa" nopeus.

Toki. Mutta epäilen ettei se turvallinen nopeus ole riippuvainen siitä rajoituksesta. Vai meneekö se ajoneuvon hallinta hankalammaksi heti kun keskellä suoraa tippuu rajoitus?
 
Toki. Mutta epäilen ettei se turvallinen nopeus ole riippuvainen siitä rajoituksesta. Vai meneekö se ajoneuvon hallinta hankalammaksi heti kun keskellä suoraa tippuu rajoitus?
Liikennemerkkiohjeessa on tarkat määritteet siitä, millä perusteilla jossain kohtaa rajoitus laskee tai nousee. Ajoneuvon hallintaan liittyviä kohtia on toki myös mutta se on vain pikku osa määritelmästä turvallinen nopeus.

Kyseisistä ohjeista mitään tietämättömät aika usein esittävät ihan tosissaan väitteitä että joku taho laskee siellä rajoitusta ilman syytä ihan vittuillakseen.
 
Tästä on varmaan jo tänne avauduttu moneen kertaan, mutta sanon silti. Tänäänkin lumituiskussa aivan liian monessa autossa oli perä pimeänä. Miten niin moni on totaalisen pihalla autonsa valojen toiminnasta? Ilmeisesti ajatellaan, että kun ne valot on syttyneet automaattisesti siitä 90-luvun Carinasta lähtien niin tottakai ne palaa 0-asennossa myös tässä uudessa autossa. Tai sitten ei vaan osata ajatella. Ollenkaan.

Joskus jaksoin vielä vilkutella valoja näille sankareille, mutta olen todennut sen turhaksi. Näkee vaan kun jauhopää alkaa pyöriä kabiinissa, että mikäs nyt vilkkuu, mutta mitään ei tapahdu. Välillä näitä taunoja näkee myös pimeällä. Edessä palaa ledituikut, jotka ei valaise yhtään mitään, mutta silti ei tajuta.. Joidenkin olisi vain parempi matkustaa ainoastaan julkisilla..
 
Välillä näitä taunoja näkee myös pimeällä. Edessä palaa ledituikut, jotka ei valaise yhtään mitään, mutta silti ei tajuta.. Joidenkin olisi vain parempi matkustaa ainoastaan julkisilla..

Etenkin tämä. (Pahoillani, kun en ole heitä tajunnut seurata valoisalla), mutta miten sinä ajelet ilman valoja pimeällä? Etkö sinä oikeasti tajua, että autossasi ei ole valot päällä? Siis kun et näe muuta valoa, kuin ne harvat katulamput?
 
Lunta kun tulee vähänkään niin ihmisillä ovat kaistat aivan hukassa. Eilen lauantaina meinasi ajaa audikuski kylkeen kun olin itse ajamassa tulliväylää pitkin keskustaan päin. Otin oikean kaistan hyvissä ajoin nahkatehtaankadun jälkeen ja lähdin ohittamaan kun se audi ei kulkenut 50km/h alueella yli 45km/h mittariin. Tietenkin kohdalla sitten ajaudutaan kylkeä kohti. Jouduin huudattamaan torvea aika kauan, ennenkuin tämä ameeba älysi edes katsoa oikealle, minulta kun alkoi tila loppumaan kesken, eikä huvittanut hypätä jarrulle tilanteessa, missä toisen puolen renkailla on enemmän pitoa kuin toisen puolen renkailla ja vieressä auto noin 30cm päässä omasta. Mitä lie touhusi. Ikkunat olivat aivan jäässä kyseisessä autossa ainakin. Lopulta sitten painoi jarrua, vaikka olisi pitänyt vain ohjata se auto sinne omalle kaistallensa, eikä onneksi osunut.

Kyseisessä paikassa tosin monella menee kaistat sekaisin johtuen siitä miten tie kaartuu ja lumen alta ei näe kaistamerkintöjä. Silti vastaantulevien ajolinjan pitäisi kertoa jotain. Jos ei sekään, niin ehkä se vieressä olevan auton pitäisi jotain kertoa?
 
Suurelta osin noi tilaa hahmotusongelmaiset ei osaa katsoa missä tien oikea reuna menee - vaikka olisi tiet sulana. Ei ole hajuakaan katsoa sitä tietoa talteen hyvällä kelillä. Se kun on kovin helppo homma. Tarvitaan vain Tuulilasin puolelta pyyhkijän sulasta tms kiinteästä merkki jota katsoa kohti piennarta, sitten sivupeilistä katsoa milloin on kaistan oikeassa reunassa. Ja toimii aina.
Tosin eipä nämä osaa vasentakaan reunaa katsoa. Eilen yksi rinkelinenäinen ajeli tasan keskellä tietä kun kaistat eivät näkyneet. Vastaantulevan kohdalla älytön arpominen wttä mitäs nyt pitäisi tehdä. @Manakuski
 
Tarvitaan vain Tuulilasin puolelta pyyhkijän sulasta tms kiinteästä merkki jota katsoa kohti piennarta, sitten sivupeilistä katsoa milloin on kaistan oikeassa reunassa
Tämähän oli tällaiselle amatöörikuskille erinomainen vinkki, otan samantien käyttöön. Kiitos!
 
Toimii myös kanttarin viereen pysäköidessä ja keulan läheisyyttä seinästä arvioinnissa.
Kiitos jatkovinkistä.

Täällä pitäisi olla jonkinlainen ketju, johon te kokeneet kuskit voisitte heitellä kaikki autoilussa, auton käytössä ja auton hoidossa kerääntyneet neuvot ja tiedonjyväset. Autokoulussa kun ei perusteita enempää oppinut.
 
Kiitos jatkovinkistä.

Täällä pitäisi olla jonkinlainen ketju, johon te kokeneet kuskit voisitte heitellä kaikki autoilussa, auton käytössä ja auton hoidossa kerääntyneet neuvot ja tiedonjyväset. Autokoulussa kun ei perusteita enempää oppinut.
Siellä olisi heti persereikien kokoontumisajot ja ketju täynnä ohjeita miten kannattaa kulkea bussilla jos ei osaa painaa kaasua jne.

Missä autokoulussa kävit?
 
Kiitos jatkovinkistä.

Täällä pitäisi olla jonkinlainen ketju, johon te kokeneet kuskit voisitte heitellä kaikki autoilussa, auton käytössä ja auton hoidossa kerääntyneet neuvot ja tiedonjyväset. Autokoulussa kun ei perusteita enempää oppinut.
Ei opetettu autokoulussa o.O. Itsellä oli ensimmäisen ajotunnin asia sen jälkeen kun maikka varmisti että mäkilähtö onnistuu jyrkemmässäkin mäessä.
 
Missä autokoulussa kävit?
Tarkkaa autokoulua en viitsi paljastaa, kun melkein samantien paljastaisi missä aika tarkasti asustan, mutta ehkä asiaan vaikutti oma ikä. Tällainen nelkytvee äijä ei ehkä oppinut asioita samassa tahdissa kuin nuoremmat, joten ehkä meni pidempään oppia ihan vaan yleinen liikenteessä toimiminen.

Ekalla tunnilla käytiin ensin pyörimässä yhdellä parkkiksella vartin verran, että miten autoa kohdistetaan ja miten se liikkuu ja kääntyy, sitten lähdettiinkin samantien liikenteeseen minä itse kuskin paikalla. Siitä eteenpäin, liukasta rataa ym lukuunottamatta, ajeltiin vaan erilaisissa ympäristöissä, haastetasoa nostaen.
 
Täällä pitäisi olla jonkinlainen ketju, johon te kokeneet kuskit voisitte heitellä kaikki autoilussa, auton käytössä ja auton hoidossa kerääntyneet neuvot ja tiedonjyväset. Autokoulussa kun ei perusteita enempää oppinut.

Yksi vinkki yleisesti liikenteen kirjoittamattomista säännöistä:

Jos edellä ajava auto vilkauttaa vilkkua oikealle ilman että on oikeasti kääntymässä, se on signaali siitä, että "mene ohi". Eli se esim. ajaa sinua hitaammin ja nyt on hyvä ohituspaikka, tai aikoo kohta hidastaa esim. kääntyäkseen ja haluaa päästää sinut jo nyt ohi ettet joudu hidastamaan niin paljon kun se varsinainen risteys tulee.

Esim. itsellä vanhempien luokse mennessä on n. 1-3km ennen risteystä ohituskaistat. Yritän päästää siinä ohituskaistoilla takana (samaakin vauhtia) tulevat autot ohi, ettei niiden tarvi hidastaa sitten risteyksen tullen perässäni kun hidastan kunnolla käääntyäkseni.

Ihan liian usein se takanatuleva auto ei vaan tajua; kun ollaan ajettu n. 105km/h vauhtia ja ohituskaistan kohdalla oikealla kaistalla hidastan n. 105=> 100 km/h ja vilkautan oikealle niin perässätulija vaan hidastaa myös 100km/h nopeuteen eikä mene ohi.
Usein pitää siinä hidastaa johonkin n. 90 km/h asti että tajuavat mennä ohi, vaikka vasemmalla on satoja metrejä avointa ohituskaistaa jossa hyvä ohittaa pienelläkin nopeuserolla.
 
Yksi vinkki yleisesti liikenteen kirjoittamattomista säännöistä:

Jos edellä ajava auto vilkauttaa vilkkua oikealle ilman että on oikeasti kääntymässä, se on signaali siitä, että "mene ohi". Eli se esim. ajaa sinua hitaammin ja nyt on hyvä ohituspaikka, tai aikoo kohta hidastaa esim. kääntyäkseen ja haluaa päästää sinut jo nyt ohi ettet joudu hidastamaan niin paljon kun se varsinainen risteys tulee.

Esim. itsellä vanhempien luokse mennessä on n. 1-3km ennen risteystä ohituskaistat. Yritän päästää siinä ohituskaistoilla takana (samaakin vauhtia) tulevat autot ohi, ettei niiden tarvi hidastaa sitten risteyksen tullen perässäni kun hidastan kunnolla käääntyäkseni.

Ihan liian usein se takanatuleva auto ei vaan tajua; kun ollaan ajettu n. 105km/h vauhtia ja ohituskaistan kohdalla oikealla kaistalla hidastan n. 105=> 100 km/h ja vilkautan oikealle niin perässätulija vaan hidastaa myös 100km/h nopeuteen eikä mene ohi.
Usein pitää siinä hidastaa johonkin n. 90 km/h asti että tajuavat mennä ohi, vaikka vasemmalla on satoja metrejä avointa ohituskaistaa jossa hyvä ohittaa pienelläkin nopeuserolla.
Tämä. Roikutaan puskurissa. Ohituskaista alkamassa, vimmaan vauhtia 10kmh ja vilkautan pari kertaa oikealla. Jäädään vaan hinaamaan konttiin muttei mennä ohi vaikka selkeästi menohaluja olisi.
 
Hämeenlinnan moottoritiellä musta volvo rupesi leikkimään kotipoliisia :facepalm:

Aura-auto auraa vasenta kaistaa ja oikelta pääsee ohi, no oikealla oleva jonon ensimmäinen ei uskalla mennä ohi syystä X ja ihmiset ei lähde tästä ohi joten menin muutaman auton letkassa vasenta kaistaa kohti jonon kärkeä, kunnes tämä teiden ritari hyppää vasemmalle kaistalle mun eteen, laittaa hätävilkut päälle ja jää siihen tulpaksi estäen jonon ohittamisen, tätä jatkuu pari kilometria eikä volvolla aikomustakaan antaa tietä. :facepalm: koko tänä aikana yksikään auto ei uskalla mennä aura-auton ohi ja kaikki jumittaa siinä 60km/h moottoritiellä.

Mun takana pickup kuski vilkuttelee valoja ja painaa torvea minkä kerkiää ja volvo vain ajaa siinä mun edessä hätävilkut päällä, siirryn oikealle kaistalle ja yritän mennä sieltä ohi niin volvo kiihdyttää ja estää ohittamisen, no pickup kuskilla menee ihan vati nurin ja se änkee sinne volvon vasemmalle puolelle kolmanneksi autoksi ja "työntää" (ei siis koske volvoon) volvon oikealle kaistalle jolloin tulppa aukeaa ja päästään jonosta ohi ja aura-autosta ohi.

Olisi kyllä mielenkiintoista keskustella tämän volvokuskin kanssa että mikä vamma saa toimimaan noin!?
 
Yksi vinkki yleisesti liikenteen kirjoittamattomista säännöistä:

Jos edellä ajava auto vilkauttaa vilkkua oikealle ilman että on oikeasti kääntymässä, se on signaali siitä, että "mene ohi". Eli se esim. ajaa sinua hitaammin ja nyt on hyvä ohituspaikka, tai aikoo kohta hidastaa esim. kääntyäkseen ja haluaa päästää sinut jo nyt ohi ettet joudu hidastamaan niin paljon kun se varsinainen risteys tulee.

Esim. itsellä vanhempien luokse mennessä on n. 1-3km ennen risteystä ohituskaistat. Yritän päästää siinä ohituskaistoilla takana (samaakin vauhtia) tulevat autot ohi, ettei niiden tarvi hidastaa sitten risteyksen tullen perässäni kun hidastan kunnolla käääntyäkseni.

Ihan liian usein se takanatuleva auto ei vaan tajua; kun ollaan ajettu n. 105km/h vauhtia ja ohituskaistan kohdalla oikealla kaistalla hidastan n. 105=> 100 km/h ja vilkautan oikealle niin perässätulija vaan hidastaa myös 100km/h nopeuteen eikä mene ohi.
Usein pitää siinä hidastaa johonkin n. 90 km/h asti että tajuavat mennä ohi, vaikka vasemmalla on satoja metrejä avointa ohituskaistaa jossa hyvä ohittaa pienelläkin nopeuserolla.
Itse en enää raskaallakalustolla ajaessa anna ohitusmerkkiä, koska ihmiset ei älyä, että pitäis merkin annon jälkeen heti lähteä ohi, eikä 5-10sekunnin päästä.
Muutamia poikkeuksia on, kun peileistä lähes varmasti tunnistanut jo tutun taksikuskin tms.
Ulkopaikkakunnalla ei uskalla.
 
Itse en enää raskaallakalustolla ajaessa anna ohitusmerkkiä, koska ihmiset ei älyä, että pitäis merkin annon jälkeen heti lähteä ohi, eikä 5-10sekunnin päästä.
Muutamia poikkeuksia on, kun peileistä lähes varmasti tunnistanut jo tutun taksikuskin tms.
Ulkopaikkakunnalla ei uskalla.
Itse olen vielä semi "junnu" mutta kyllä tuo itsellä on tiukasti vielä kupolissa mutta tuntuu vain että asioiden automatisointi, liika turvallisuudentunne ajaessa (auto antaa virheitä anteeksi, momenttia ei tarvitse pitää yllä kun se hitainkin perusmalli on tarpeeksi nopea liikenteeseen vs vanhat kipot joissa piti oikeasti runtata menemään ja motarilla ei välttämättä mentykään sitä 120kmh) yms ovat aiheuttaneet ajotaidon tason mahalaskun ja vanhojen toimivien tapojen unohtamisen. Kyllä sitä tänäänkin Joensuusta Helsinkiin ajaessa näki sitä ja tätä niin junnua, vanhaa, ammattikuskia kuin amatööriä perseilevän oikein urakalla. Oli mm kiva havaita reilua 80kmh oikeaa kaistaa satasen rajoituksella ajaessa (näkyvyys paska tie liukas kun mikä, totesin että turha ajaa kovempaa kun jo moottorijarrulla alkoi auto elää joten rekan perään turvavälin kanssa hinailemaan) vasemmalla kaistalla lumipyrystä perse edellä vastaa tuleva uusi Toyota farkku (avensis vai millä nimellä nykyään onkaan) takapää täysin pimeänä, vauhtia varmaan sen 60kmh 100kmh rajoituksella...
 
Viimeksi muokattu:
Jouduin ajelemaan Helsinkiin ja takaisin, ja voi itku tuota Tampere-Helsinki -moottoritietä. Voisi muuttaa yksisuuntaiseksi ja -kaistaiseksi koko tien. Jatkuvasti sai ohitella possujunia, joissa 2-5 autoa ajelevat korkeintaan 20 metrin päässä toisistaan. Jos ei ole aiettakaan ohittaa, miksi hitossa pitää jäädä nuohoamaan edellä menevän perään?

Erikoismaininnan saa huollon sijausautoa ohjastanut keski-iän ohittanut sankarikuljettaja. Roikkui ensin perässäni useamman kilometrin. Kun viimein lähti ohittamaan, palasi eteeni n. 10 metrin päähän roiskimaan suolaloskaa tuulilasiin. Kiitin tästä väläyttämällä pitkiä, ja mitä tekee etummainen auto: vetää sellaisen brake checkin, että jarruvalot välkkyivät strobona hätäjarrutuksen merkiksi. Adaptiivinen vakkari ja/tai etutörmäysvahti oli hereillä ja peräänajolta vältyttiin. Kirsikkana paskakasan päällä jarruttelija poistui moottoritieltä n. 500 metrin päästä seuraavasta liittymästä.
 
Tietty jos haluaa sitä adaptiivista vakkaria käyttää niin ei se maksimilla pidä kuin 20-30m eroa. Hyvänä puolena tietty se että se ei väsy ja aloittaa voimakkaankin jarrutuksen millisekunneissa jos edessä jotain tapahtuu.
 
Tietty jos haluaa sitä adaptiivista vakkaria käyttää niin ei se maksimilla pidä kuin 20-30m eroa. Hyvänä puolena tietty se että se ei väsy ja aloittaa voimakkaankin jarrutuksen millisekunneissa jos edessä jotain tapahtuu.
Volkkarin adaptiivinen vakkari pitää maksimiasetuksella hieman päälle 4 sekunnin raon, mikä 100 km/h nopeudella tekee yli 100 metriä. Riittää miellyttävään ajeluun liukkaillakin keleillä. Hyundai Ioniq tuli kakkosautoksi hetki sitten ja sen vakkari pitää vain n. 2 sekuntia väliä, eli ajelee maantienopeuksissa aivan liian lähellä, mutta sekin on n. 50 metriä. En tiedä yhtään niin huonoa autoa, ettei 2 sekunnin päähän pääsisi. Asetuksista kyllä saa jostain käsittämättömästä syystä valittua jokaisessa kokeilemassani autossa audisti-etäisyydenkin.
 
Usein kuitenkin persereiät ovat oikeassa ja bussilla meneminen on paras ja ainoa neuvo.
Mutta mitä jos persreiälle voisi opettaa miten toimia paremmin. Kaikkien opetus ei ole kummoinen. Broidin autokoulumaikka esim oli ihan täysin syöpää. Ei opettanut yhtään mitään.
 
Tarvitaan vain Tuulilasin puolelta pyyhkijän sulasta tms kiinteästä merkki jota katsoa kohti piennarta, sitten sivupeilistä katsoa milloin on kaistan oikeassa reunassa. Ja toimii aina.
Nyt ei ymmärrä? Tuulilasin puolelta?
En osaa vaan hahmottaa mitä yrität sanoa tässä...
 
Nyt ei ymmärrä? Tuulilasin puolelta?
En osaa vaan hahmottaa mitä yrität sanoa tässä...
Tarkoittaa tässä tapauksessa huonosti kirjoitettuna oikean puolen sulasta/tuulilasista/tms kiinteästä asiasta kiintopiste joka kun osuu kanttarin reunaan niin auto on vaikka 20cm etäisyydellä kanttarista jos auto on suorassa. Tai vanhemmissa ajovalojen valokuvio kun tuli tietyn verran konepellin yli näkyviin olit x etäisyydellä seinästä mutta ei toimi enää niin hyvin nykyautoilla kiitos päiväajovalojen. Tuossa sitten taas joutuu vähän soveltamaan/opettelemaan arviointia.
 
Yks asia mikä kanssa ihmetyttää näin talvesta toiseen on; miten helvetin vaikeeta se auto on puhistaa siitä lumesta ennen liikkeelle lähtöä konepeltiä ja kattoa myöden. Se on mukava kun se katon lumipatja tulee liikennevaloissa sen takana tulevan keulaan tai jarruttaessa omalle tuulilasille ja näkyvyys tasan nolla... Sama niiden konepellillä olevien lumien kanssa ne on siinä tuulilasilla hetken päästä kun moottori vähän lämmittää peltiä. Ja niin myös ne ikkunat kannattaa putsata lumesta, tänään taas näky sankareita jotka ajo jostain silmänlasin kokosista reijistä sitä autoa :D

Tähän liittyen tuli todistettua oikein upea suoritus eilen Töölössä. Taustapeilistä näin punaisissa valoissa seistessä kun takanani olevan auton kuski laittaa hätävilkut päälle ja alkaa pelkkiä käsiä käyttäen (ei siis mitään harjaa edes), siivota konepelliltä ja tuulilasista parinkymmenen sentin lumikerrosta. Valot vaihtui vihreiksi ja sankari jatkaa siivoamista samalla tukkien koko toisen kaistan. Takanaan oli aika monta autoa. Jos oisin siellä takana ollut niin olisi ehkä tehnyt mieli mennä kysymään jantterilta että eikö tuollaiset toimenpiteet ole tapana hoitaa ennen liikkeelle lähtöä.
 
Tähän liittyen tuli todistettua oikein upea suoritus eilen Töölössä. Taustapeilistä näin punaisissa valoissa seistessä kun takanani olevan auton kuski laittaa hätävilkut päälle ja alkaa pelkkiä käsiä käyttäen (ei siis mitään harjaa edes), siivota konepelliltä ja tuulilasista parinkymmenen sentin lumikerrosta. Valot vaihtui vihreiksi ja sankari jatkaa siivoamista samalla tukkien koko toisen kaistan. Takanaan oli aika monta autoa. Jos oisin siellä takana ollut niin olisi ehkä tehnyt mieli mennä kysymään jantterilta että eikö tuollaiset toimenpiteet ole tapana hoitaa ennen liikkeelle lähtöä.
Ne on niitä tyhmiä ihmisiä, samoja ketkä ei osaa käyttää auton valoja...
 
Ne on niitä tyhmiä ihmisiä, samoja ketkä ei osaa käyttää auton valoja...

Sumuvaloista olikin täällä aikaisemmin puhetta, niin niiden käyttö, ja auton takavalojen puhdistus on kyllä toivottavaa rankassa lumisateessa. Jouluaattona tuli ajettua vähän sakeammassa kelissä, joista meno oli ehkä jännittävämpää auraamattomalla motarilla, mutta palatessa tuli ajettua parikymmentä kilometriä siten, että kauempana näkyi heikosti yksi punainen valo ja välissä juuri ja juuri erottuva auton kokoinen alue, jossa lumi näytti vähän erilaiselta (vähän kuin olisi vedetty lumisateelle gaussia/smoothia).

E. Lisätään nyt vielä, että ärsyttää, kun Tampereella hämmästyttävän moni ajaa punaisia päin. Yhdessä risteyksessä pitää katsoa, ettei aja näitä kylkeen, ja toisessa ne syöksyy tukkimaan kaistan ja pysäyttävät liikenteen. Idiootit.
 
Sumuvaloista olikin täällä aikaisemmin puhetta, niin niiden käyttö, ja auton takavalojen puhdistus on kyllä toivottavaa rankassa lumisateessa. Jouluaattona tuli ajettua vähän sakeammassa kelissä, joista meno oli ehkä jännittävämpää auraamattomalla motarilla, mutta palatessa tuli ajettua parikymmentä kilometriä siten, että kauempana näkyi heikosti yksi punainen valo ja välissä juuri ja juuri erottuva auton kokoinen alue, jossa lumi näytti vähän erilaiselta (vähän kuin olisi vedetty lumisateelle gaussia/smoothia).
Pakko sanoa, en ole itse yleensä syyllistynyt perä lumessa ajeluun mutta auto jossa todella pieni ilmanvastus kerää perän aivan täyteen tiukkaa puuteria (nimimerkillä sain kontin takaraivoon avatessa sitä koska puuteria oli tiukasti pakattuna 10cm+ paksuudelta) ja pari kertaa putsasin matkalla takavalot niin aina oli lunta reilusti kun pysähtyi. Koko muu auto puhtaana lumesta etuosan ilmanottoa ja perää lukuunottamatta. Aivan toivotonta pitää tuo puhtaana lumesta ilman 50km välein pysähtymistä. Sumarit olivat toki päällä jne mutta kyllä silti pisti miettimään miten hyvin valkoinen auto erottuu motarilla viikonlopun lumisateissa.
 
Aivan toivotonta pitää tuo puhtaana lumesta ilman 50km välein pysähtymistä.
Tuo kyllä totta, jossain ajoneuvoissa voi sitä lunta kiertyä jossain kelissä maksimimäärä hyvinkin nopeasti. Ongelmaa vaikuttaa myös se miten valot suunniteltu ko keilehin, jos ei tarpeeksi watteja niin onnetontahan se on. Ja vaikka tuntuu hullulta että pitää käydä pyyhkimässä takavaloja kesken ajon, niin onhan se tehtävä jos homma ei muuten toimi. Se motivoi seuraavassa huollossa pyytämään korjausta asiaan.

Raskaassa liikenteessä myös ongelmia, lähinnä kärryissä joissa ei edes niitä yläreunan lamppuja yhdessä sen kanssa että nostavat herkemmin ison lumipöllyn. (mikä toki pistää takantulevan hiljentään, mutta olisi kiva olla jos edellä menevä näkyisi.)
 
Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana. Sekä nää saatanan vittu perseet, jotka valuttelee liikennevaloihin ruuhka-aikana.
 
Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana. Sekä nää saatanan vittu perseet, jotka valuttelee liikennevaloihin ruuhka-aikana.
- joissain risteyksissä ihan toisten huomioimista jättää risteykseen väljyyttä, jossain lisäksi mahdollistaa valojen seuraamisen.
- Turhaa pysähtymistä kannttaa aina välttää, varsinkin näillä keleillä

Valutelusta on haittaa silloin jos se estää esim sivukadulta pääsemistä liikennevirtaan, tai estää koko max automäärän pääsemästä edellisistä valoista läpi. (joissain tapauksissa takanatulevan tekniikka ei taivu)

Ensimmäisestä ei yleensä haittaa, kuin niissä pätkissä joihin voisi muuten ehkä yksiauto enemmän mahtua, siis se viimeinen saa sen perän pois tukkimasta (mahdollisen jonon tiivistäminen voi olla tarpeen). kannustan seuraamaan tilannetta takana ja tiivistään tarpeen vaatiessa.

Humioitava että on risteyksiä missä nimenomaan kuuluu jäädä aika kauaksi ns normaalista (siis jopa markattu paikka), (tässäkin kannusta seuraamaan tapahtumia.)
 
Viimeksi muokattu:
- joissain risteyksissä ihan toisten huomioimista jättää risteykseen väljyyttä, jossain lisäksi mahdollistaa valojen seuraamisen.
- Turhaa pysähtymistä kannttaa aina välttää, varsinkin näillä keleillä

Valutelusta on haittaa silloin jos se estää esim sivukadulta pääsemistä liikennevirtaan, tai estää koko määrän pääsemästä edellisistä valoista läpi. (joissain tapauksissa takanatulevan tekniikka ei taivu)

Ensimmäisestä ei yleensä haittaa, kuin niissä pätkissä joihin voisi muuten ehkä yksiauto enemmän mahtua, siis se viimeinen saa sen perän pois tukkimasta (mahdollisen jonon tiivistäminen voi olla tarpeen). kannustan seuraamaan tilannetta takana ja tiivistään tarpeen vaatiessa.

Humioitava että on risteyksiä missä nimenomaan kuuluu jäädä aika kauaksi ns normaalista (siis jopa markattu paikka), (tässäkin kannusta seuraamaan tapahtumia.)
Näillä keleillä lisäksi se lähtöviiva on kunnolla hiottuna risteyksen liukkain kohta. Vähän taaempana tyypillisesti saa pitoa liikkeellelähtöön paremmin.
 
Valutelusta on haittaa silloin jos se estää esim sivukadulta pääsemistä liikennevirtaan, tai estää koko max automäärän pääsemästä edellisistä valoista läpi.
Tähän sellanen lisäys että hinuttelijat aloittavat usein sen valumisen paljon ennen kuin ryhmittymiskaistat alkavat. Tällöin vasemmalle ja oikealle menossa olevat pääsevät ryhmittymään vasta kun miinoittaja on tukottanut liikennettä vähintään yksien valojen verran.
 
Aika monet automaattivakkarit jättävät todella nihkeän välin edellä ajavaan. En tiedä onko nuo mitoitettu taajamaliikenteelle kun siellä ne toimivat aika hyvin, mutta isoilla teillä ei tunnu (noissa mitä olen ajanut) pykälät riittää vaan se kauimmaisinkin on vaan liian lähellä.

Nykyinen auto kun hankittiin niin kauppias erikseen kertoi että automatiikka sytyttää takavalot. Ilmeisesti jossain vaiheessa oli vakiona että niitä ei sytytetty ellei erikseen kuski ymmärrä kytkeä valoja päälle.

Suhtauduin valojen käyttöön vähän agressiivisemmin aiemmin, mutta nykyisillä automaattivaloilla olen todennut että sieltä tulee ne muutamat virhesytytykset viikkoa kohden joten pistän valojen huonon käytön nykyään automatiikan piikkiin enkä huonojen kuskien :) (pitkät, lyhyet, valot päälle ja pois riippuen valaistuksesta yms. säädöt).
 
Tähän sellanen lisäys että hinuttelijat aloittavat usein sen valumisen paljon ennen kuin ryhmittymiskaistat alkavat. Tällöin vasemmalle ja oikealle menossa olevat pääsevät ryhmittymään vasta kun miinoittaja on tukottanut liikennettä vähintään yksien valojen verran.
En ihan varma mikä oli ongelma.
Suosittelen vahvasti seuraamaan muuta liikennettä.

Edit:
Jos esim meinasit tilannetta missä edellä löntystelevä aikoo mennä suoraan ja hänelle palaa punainen ja takana tuleva aikeissa kääntyä ja joutusasti mennen palaisi vihreä, niin suosittelen käyttään ajoissa vilkkua jotta edellä ajavat aavistaa aikeet.

Joo uneksijoita on , heitä en puolustele.
 
Tänäänkin joku ajeli 50 alueella 25-30km/h. Nämä pitäisi laittaa talviajokurssille.
Tämä, tampereellakin eilen aivan konsanaan 30kmh lupsuttelua 50kmh alueella esim. järvensivun kohalta kohti keskustaa. Heti kun toinen kaista aukes niin ohi vaan kaikista 45kmh vauhilla, ihan kaahari olo tuli kun autoja vaan viuhuu toisella kaistalla.

En ymmärrä mikä siinä on niin ihmeellistä siinä lumessa.

Toinen on liikkeellelähtö. Ihan poikkeuksetta jäädään sutimaan 5-10s paikalleen kaikki nastat siihen risteykseen. Itellä vaihtelevia renkaita autoissa ja aina pääsen sutimatta etuvetovammasella autollani liikkeelle kunhan ei aivan peilijäässä ole. Taajamavauhti kun on mittarissa niin seuraava edelleen sutii siellä 50m päässä.

Parasta on kun vieressä on joku nelivetosen katumaasturin kanssa ja näilläkin tuntuu toi valoista lähteminen olevan kovin vaikeeta vaikka tommosella pieksee vetovammasen auton 100-0 näissä keleissä.

Nää Tampereen mulukut, jotka jättää 2-3 metriä väliä liikennevaloissa varsinkin ensimmäisenä olevana. Sekä nää saatanan vittu perseet, jotka valuttelee liikennevaloihin ruuhka-aikana.
Joo en tiedä mikä siellä on kun parhaat kaverit jättää 10-15m seuraavaan. Mä pysähyn kerran taakse ja jään sitten siihen vaikka toinen hivuttais kilsan päähän.
 
Teiskontietä Alasjärveltä Taysille mennään kans yleensä 10-15kmh alle rajoitusten kesät talvet ja kummallakin kaistalla. Sitten se vasemmalla kaistalla liikennettä tukkinut tekee jonkun järjettömän kaistanvaihdon just ennen Lääkärinkatua, että pääsee kääntymään Taysille.

Ja Hämeenlinnassa on myös tuttu juttu show, kun kesälläkin satasen rajotuksella pitää siihen tunneliin varulta vähän himmata vauhtia. Siinä se oikealla kaistalla ollut rekka menee sit kovempaa kyytiä.

Myös liikennevaloista lähteminen tuntuu olevan suurelle osalle suomalaisista vaikeaa. Ensin odotellaan, että valot on vihreät. Sitten kytkin pohjaan ja hämmennetään ykköstä sisään ja lähdetään aivan tajuttoman hitaasti liikenteeseen. Siinä ajassa, kun se ensimmäinen on päässyt risteyksen yli olisi siitä pitänyt mennä jo vähintään kolmen auton. Mutta kun se kinneri lopulta pääsee liikkeelle, niin nopeusrajotuksilla ei ole väliä. 70 rajotuksella 90-100kmh helposti. Hervannan valtaväylällä tämä ilmiö näkyy hyvin joskin uudet kameratolpat on vähän hillinny tuota ilmiötä.
 
Myös liikennevaloista lähteminen tuntuu olevan suurelle osalle suomalaisista vaikeaa. Ensin odotellaan, että valot on vihreät. Sitten kytkin pohjaan ja hämmennetään ykköstä sisään ja lähdetään aivan tajuttoman hitaasti liikenteeseen. Siinä ajassa, kun se ensimmäinen on päässyt risteyksen yli olisi siitä pitänyt mennä jo vähintään kolmen auton.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyllä valoista osataan mennä ripeästi, mutta ensimmäisenä jonossa ei vaivauduta ajattelemaan yleistä sujuvuutta. Tuntuu olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus, että valoissa muutama ensimmäinen ottaa aikansa ja ajaa risteyksen läpi 15m väleillä, mutta jonon perä tulee sitten puskurit toisissaan kiinni kun valot uhkaa vaihtua takasin punaiselle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 651
Viestejä
4 663 405
Jäsenet
76 461
Uusin jäsen
oli-ver

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom