Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajattelinkin, että paikan täytyy olla tuollainen, jossa se stop-merkki on jollain tavalla yhteydessä jalankulkuun. Tolppahan seisoo jalkakäytävällä.Et jotenkin ymmärtää miksi joku voisi virheolettaman ylipäätään tehdä. Mut siltikin aika pelottavaa, jos ”ammatti”kuskilla on noin hutera käsitys liikennesäännöistä. Toki voihan se olla pelkkä hätävalekin, mutta harvinaisen typerä.
No näin talvella siitä ei edes tiedä mitenkään, onko merkki kelvillä tai ajoradalla, kun se seisoo lumikasassa. Joka tapauksessa vasemmalla puolella kelviä, eli ei kosketa kevyttä liikennettä millään tavalla, kaikista vähiten jalankulkijoita.
Haagassa ainankin on tuommoinen paikka, kun tullaan keskuspuistosta pois matkamiehentien yli. Toki tuo käsittääkseni koskee ainoastaan pyöräilijöitä jotka sen jättävät komeasti noudattamatta.
Paikkaa tuntematta, jos stop-merkki on pyörätien oikeassa reunassa, se koskee pyöräilijöitä.
 
No näin talvella siitä ei edes tiedä mitenkään, onko merkki kelvillä tai ajoradalla, kun se seisoo lumikasassa. Joka tapauksessa vasemmalla puolella kelviä, eli ei kosketa kevyttä liikennettä millään tavalla, kaikista vähiten jalankulkijoita.
Sehän on selvä, että ei kosketa, mutta mielikuvan/tekosyyn se jollekin voi antaa, jos on ihan pihalla säännöistä. Vrt. paikka, jossa stop-merkki ja ajokaista on vaikka 5 metrin nurmikkokaistan päässä jalankulusta. Tuollaisessa ei edes sieniä nappaillut taksikuski kehtaa väittää, että merkki koski myös kävelijää.
 
Tuli ajeltua muutama kymmenen kilsaa tuommosen pumppaajan takana, joka ei kuitenkaan esim rajotuksen muuttuessa 50kmh hidastanut ollenkaan. Vauhti pumppasi kuivalla maantiellä jatkuvasti jossain reilun 60 ja vajaan 80 välillä ja kun ite ajoin kuorma-autolla, niin ei voinut ohittaa ja piti kärvistellä koko matka sen takana. Tarinalla oli kuitenkin onnellinen päätös kun taajamaan saavuttaessa tämä mestari täräytti varmaan 70kmh lasissa kameraan 50-alueella. Tuli muuten hyvä fiilis ja vitutus hävisi heti.
 
Tässä kohtaa mahtaa viranomainenkin miettiä, että ollaanko nyt piilokamerassa vai mitä täällä tapahtuu. :D
Reaktio oli suurinpiirtein "Mi....hä... siis kyllähän sä nyt tiedät, jos liikennesääntöjä yhtään tunnet, että jalankulkijaa väistetään suojatiellä". Huomaamattomasti väistettiin järjetön kysymys :think:
 
Meinasin jäädä auton alle suojatiellä tänään kun kävelin zeppeliinin shelliltä zeppeliiniä kohti. Siinä on neljä kaistaa ja suojatie, 30km/h rajoitus. Pappa kaartaa liikennevaloista ja kiihdyttää arviolta 50km/h vauhtiin uudella Audi A3:sellansa, eikä perkele hidasta yhtään. Aivan viimetingassa käänsi sitten rattia, eittei päälle ajanut. Kyllä vituttaa tollanen käytös. Papalla oli arviolta ainakin 50 metriä matkaa reagoida, minä olin jo suojatielle astunut, mutta ei, sieltä vaan kiihdytetään kohti. Kyseisellä suojatiellä siis ei ole liikennevaloja, vaan aivan normaali neljän kaistan ylittävä suojatie.

Harmittaa vieläkin kun en rekisterinumeroa hoksannut katsoa ajoissa.
 
Samperi kun oli kolari lähellä tultiin kiihdytyskaistalta about 20 km/h tuntia hitaammin eteen kun olin jo sen perän kohdalla. Sai painaa jarrupoljinta niin paljon kuin jalasta lähti.
 
Erityisesti näillä keleillä ärsyttää nuo, jotka vaihtavat kaistaa aivan liian hitailla nopeuksilla tai aivan liian pieneen väliin. Tai muuten vain olemattomien turvavälien pitäminen. Olen varma, että osan asenne on aika "hälläväliä". Siinä ärsyttää ehkä eniten se, että tarvitaan varmaan jokin vammautumiseen tai kuolemaan johtava onnettomuus omalle kohdalle, jotta nämä idiootit tajuavat ottamansa riskin mahdolliset seuraukset. Tai että ne riskit voivat ihan aikuisten oikeasti realisoitua.
 
Meinasin jäädä auton alle suojatiellä tänään kun kävelin zeppeliinin shelliltä zeppeliiniä kohti. Siinä on neljä kaistaa ja suojatie, 30km/h rajoitus. Pappa kaartaa liikennevaloista ja kiihdyttää arviolta 50km/h vauhtiin uudella Audi A3:sellansa, eikä perkele hidasta yhtään. Aivan viimetingassa käänsi sitten rattia, eittei päälle ajanut. Kyllä vituttaa tollanen käytös. Papalla oli arviolta ainakin 50 metriä matkaa reagoida, minä olin jo suojatielle astunut, mutta ei, sieltä vaan kiihdytetään kohti. Kyseisellä suojatiellä siis ei ole liikennevaloja, vaan aivan normaali neljän kaistan ylittävä suojatie.

Harmittaa vieläkin kun en rekisterinumeroa hoksannut katsoa ajoissa.

No eiköhän kyse ollut siitä että ei vain huomannut sinua.
Mitäs rekkarilla olisit tehnyt? Soittanut HÄKEen että joku ajoi läheltä ja tosi uhkaavan näköisenä vai katsonut omistajatiedot ja käynyt tappamassa lapset ja lemmikit? Veikkaan että poliisia ei tässä (kään) tapauksessa kiinnosta jäljittää jotain pappaa joka on saattanut tehdä epähuomiossa pienen virheen liikenteessä.
 
Erityisesti näillä keleillä ärsyttää nuo, jotka vaihtavat kaistaa aivan liian hitailla nopeuksilla tai aivan liian pieneen väliin. Tai muuten vain olemattomien turvavälien pitäminen. Olen varma, että osan asenne on aika "hälläväliä". Siinä ärsyttää ehkä eniten se, että tarvitaan varmaan jokin vammautumiseen tai kuolemaan johtava onnettomuus omalle kohdalle, jotta nämä idiootit tajuavat ottamansa riskin mahdolliset seuraukset. Tai että ne riskit voivat ihan aikuisten oikeasti realisoitua.
Tällä kelillä? Meinaat lunta, sohjoa ja valleja? Jos kyllä niin syynä tuohon pieneen vauhtiin on joko pelko tai jopa rehellinen tarve. Olen vaihtanut kehällä 80kmh kaistaa ja auto nappasi vallista 90 asteen kulmaan ja olen myös saanut auton mukavaan luisuun 60kmh vauhdissa ulkokurvin kaistalta sisäkurvin kaistalle vaihtaessa. Molemmat autoilla joissa alla uudet renkaat. Eli perusteita voi olla myös ihan järkeviä. Nuo pieniin väleihin tunkemiset taas ovat asia mitä on vaikea puolustaa ja turvaväliä nyt ovat ikuinen tappelunaihe.
 
Tällä kelillä? Meinaat lunta, sohjoa ja valleja? Jos kyllä niin syynä tuohon pieneen vauhtiin on joko pelko tai jopa rehellinen tarve. Olen vaihtanut kehällä 80kmh kaistaa ja auto nappasi vallista 90 asteen kulmaan ja olen myös saanut auton mukavaan luisuun 60kmh vauhdissa ulkokurvin kaistalta sisäkurvin kaistalle vaihtaessa. Molemmat autoilla joissa alla uudet renkaat. Eli perusteita voi olla myös ihan järkeviä. Nuo pieniin väleihin tunkemiset taas ovat asia mitä on vaikea puolustaa ja turvaväliä nyt ovat ikuinen tappelunaihe.
Paha sanoa, mitä alkuperäinen viesti alunperin tarkoitti, mutta tosiaan "näillä keleillä" nimenomaan rauhallinen ja loiva kaistanvaihto on turvallisempi kuin joku jyrkkä äkkikiskaisu kaistan yli.
 
No eiköhän kyse ollut siitä että ei vain huomannut sinua.
Mitäs rekkarilla olisit tehnyt? Soittanut HÄKEen että joku ajoi läheltä ja tosi uhkaavan näköisenä vai katsonut omistajatiedot ja käynyt tappamassa lapset ja lemmikit? Veikkaan että poliisia ei tässä (kään) tapauksessa kiinnosta jäljittää jotain pappaa joka on saattanut tehdä epähuomiossa pienen virheen liikenteessä.
Laki käskee ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä noudattamaan erityistä (huom erityistä) varovaisuutta ja ajamaan sellaisella nopeudella, että tarvittaessa voi pysäyttää ennen suojatietä.

Tapahtuman kuvauksesta päätellen auton kuljettaja ei ole yrittänytkään noudattaa kyseistä lainkohtaa eli katsoa ja havainnoida suojatien käyttäjiä ja tarvittaessa hidastaa. Juuri mitään tavanomaista liikenteessä "ei huomaa", jos ei aktiivisesti katso ja tee havaintoja. Tästä syystä hälytysajoneuvoilla on poikkeavan väriset vilkut ja sireenit, jotta ne "huomataan" passiivisesti.

Tuossa on käytetty moottoriajoneuvoa ja ajettu tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen terveydelle. Jos suojatien havainnoimisen laiminlyönti katsotaan tahalliseksi tai törkeäksi huolimattomuudeksi, kyseessä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, josta rangaistusskaala on 30 päiväsakkoa - 2 vuotta häkkiä. Mielestäni tällainen rikos on vähintäänkin tarpeellista saattaa poliisin tietoon.
 
Tällä kelillä? Meinaat lunta, sohjoa ja valleja? Jos kyllä niin syynä tuohon pieneen vauhtiin on joko pelko tai jopa rehellinen tarve. Olen vaihtanut kehällä 80kmh kaistaa ja auto nappasi vallista 90 asteen kulmaan ja olen myös saanut auton mukavaan luisuun 60kmh vauhdissa ulkokurvin kaistalta sisäkurvin kaistalle vaihtaessa. Molemmat autoilla joissa alla uudet renkaat. Eli perusteita voi olla myös ihan järkeviä. Nuo pieniin väleihin tunkemiset taas ovat asia mitä on vaikea puolustaa ja turvaväliä nyt ovat ikuinen tappelunaihe.
Liian pienellä nopeudella tarkoitin sitä, kun esimerkiksi oikea kaista vetää sen 60km/h ja vasenta kaistaa joku ajaa nopeusrajoitusten mukaista kahdeksaakymppiä ja joutuu sitten jarruttamaan äkillisesti, kun se hitaaseen ajovauhtiin turhautunut sankari vaihtaakin eteen. Tuo ärsyttää kelistä riippumatta, mutta tuo lumi, sohjo ja liukas tie tekee siitä vielä typerämpää touhua.

Ei rauhallisessa kaistanvaihdossa itsessään siis mitään vikaa ole.
 
Laki käskee ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä noudattamaan erityistä (huom erityistä) varovaisuutta ja ajamaan sellaisella nopeudella, että tarvittaessa voi pysäyttää ennen suojatietä.

Tapahtuman kuvauksesta päätellen auton kuljettaja ei ole yrittänytkään noudattaa kyseistä lainkohtaa eli katsoa ja havainnoida suojatien käyttäjiä ja tarvittaessa hidastaa. Juuri mitään tavanomaista liikenteessä "ei huomaa", jos ei aktiivisesti katso ja tee havaintoja. Tästä syystä hälytysajoneuvoilla on poikkeavan väriset vilkut ja sireenit, jotta ne "huomataan" passiivisesti.

Tuossa on käytetty moottoriajoneuvoa ja ajettu tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen terveydelle. Jos suojatien havainnoimisen laiminlyönti katsotaan tahalliseksi tai törkeäksi huolimattomuudeksi, kyseessä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, josta rangaistusskaala on 30 päiväsakkoa - 2 vuotta häkkiä. Mielestäni tällainen rikos on vähintäänkin tarpeellista saattaa poliisin tietoon.

Kysymys on edelleen sama. Meinaatko että poliisi alkaa soiton perusteella jäljittää jotain papparaa joka hyvin suurella todennäköisyydellä on tehnyt inhimillisen virheen. Aivan turhaa resussien tuhlaamista vaikka kuinka "LAKI SANOO KUULETSÄ!1"

En tahdo tehdä mitään henkilökohtaista hyökkäystä mutta IMO saa olla kyllä aivan ***** typerä jos kuvittelee että soitolla poliisille tällaisesta aiheesta on sillä mitään muuta kuin kokonaisuudessaan negatiivinen vaikutus.
 
Kysymys on edelleen sama. Meinaatko että poliisi alkaa soiton perusteella jäljittää jotain papparaa joka hyvin suurella todennäköisyydellä on tehnyt inhimillisen virheen. Aivan turhaa resussien tuhlaamista vaikka kuinka "LAKI SANOO KUULETSÄ!1"

En tahdo tehdä mitään henkilökohtaista hyökkäystä mutta IMO saa olla kyllä aivan ***** typerä jos kuvittelee että soitolla poliisille tällaisesta aiheesta on sillä mitään muuta kuin kokonaisuudessaan negatiivinen vaikutus.
Nuo on vaarallisempia kuin 220kmh miltei tyhjällä motarilla. Valvontaa tulisi lisätä suojateillä paljon ja jopa jättää ansa-autoja giljotiinipaikkoihin missä aina tuntuva sakko, kun sählätään hengenvaarallisesti sääntöjä huomioimatta.

Tuommonen pappa voi muuten seuraavaksi ajella vaikkapa Kehää väärään suuntaan joten ilmoittaa voi. Useampi kun tulee, tajuaa poliisi ehkä harkita yhteydenottoa ja vaatia lääkärintarkastusta.
 
Kysymys on edelleen sama. Meinaatko että poliisi alkaa soiton perusteella jäljittää jotain papparaa joka hyvin suurella todennäköisyydellä on tehnyt inhimillisen virheen. Aivan turhaa resussien tuhlaamista vaikka kuinka "LAKI SANOO KUULETSÄ!1"

En tahdo tehdä mitään henkilökohtaista hyökkäystä mutta IMO saa olla kyllä aivan ***** typerä jos kuvittelee että soitolla poliisille tällaisesta aiheesta on sillä mitään muuta kuin kokonaisuudessaan negatiivinen vaikutus.

Itseasiassa kyllä.

Kerran soittelin tollasen töhön takia poliisille, kun auton käsittely oli aika hazardia, niin eipä mennyt kauaa kun se oli vedettynä kadunreunaan ja poliisimaija takana.

Ei tollanen pääse jossain kaupungin keskustassa niin kauaksi etteikö lähellä muutenkin partioiva maija saa sitä havaittua.

Jos poliisilla ei ole sillä hetkellä mitään muuta hommaa niin ne ajelee kylää ristiin rastiin ihan ajantappamiseksi. Toki aina näin ei ole, mutta hiljaisena päivänä klo 12 ei paljoa tapahdu muutakaan...
 
Kysymys on edelleen sama. Meinaatko että poliisi alkaa soiton perusteella jäljittää jotain papparaa joka hyvin suurella todennäköisyydellä on tehnyt inhimillisen virheen. Aivan turhaa resussien tuhlaamista vaikka kuinka "LAKI SANOO KUULETSÄ!1"

En tahdo tehdä mitään henkilökohtaista hyökkäystä mutta IMO saa olla kyllä aivan ***** typerä jos kuvittelee että soitolla poliisille tällaisesta aiheesta on sillä mitään muuta kuin kokonaisuudessaan negatiivinen vaikutus.
En meinaa, että poliisit perään lähtisi ellei nyt aivan samalla nurkalla sattuisi olemaan. Jos pappa ajaakin vaikka seuraavassa risteyksessä jonkun kumoon, niin poliisin on hyvä tietää, mitä edellisessä tapauksessa on tapahtunut.

Mikä negatiivinen kokonaisvaikutus tällä on? Se että poliisi ei ehdi käydä selvittämässä jotain parkkipaikkakolhua paikan päällä?
 
Takana ajeli malliesimerkki kuskista, joka ei näe mitään muuta kuin edellä menevän takavalot. Ajelin oikeanpuoleisella kaistalla kaksikaistaista tietä tarkoituksena kääntyä kohta oikealle, ja jostain syystä edellä mennyt jono ajelin ensin 50 km/h rajoituksella 40 km/h ja kohta 30 km/h. Koko parin kilometrin pätkän takanani ajeli muutoin tyhjällä vasemmalla kaistalla yksinäinen auto. Oikean kaistan hidastaessa vasemmalle liimautunut hidasti myös. Hyvin merkillistä käytöstä, enkä keksi muuta selitystä kuin se, ettei kuski seurannut liikenteessä mitään muuta kuin edellään (vaikkakin eri kaistalla) ollutta autoa.
 
Olen ex Saabisti ja Audissani ajovalot, vilkut, takavalot ja jarruvalot toimivat oikein. Ehkä Saabismi opettaa.
 
Ei ole ollut sähkövikoja, vain vuosien kulumaa. Mutta tämä ei liity keskustelun aiheeseen, sori.
 
Pienet asiat kummastuttaa pientä kulkijaa. Urheiluhallin parkkikselta olin poistumassa. Piti hetken odotella, kun suojatiellä meni ihmisiä jonona. Takana odottava päätti alkaa nojaamaan tööttiinsä. Pakko ihmetellä, että mitä herra tahtoi minun tilanteessa tekevän. Kokonaisuudessaan odotus oli noin 20 sekunttia.
 
Ei tollanen pääse jossain kaupungin keskustassa niin kauaksi etteikö lähellä muutenkin partioiva maija saa sitä havaittua.

Jos poliisilla ei ole sillä hetkellä mitään muuta hommaa niin ne ajelee kylää ristiin rastiin ihan ajantappamiseksi. Toki aina näin ei ole, mutta hiljaisena päivänä klo 12 ei paljoa tapahdu muutakaan...
Juuri näin. Virheellinen kuva, ettei poliisia muka huvittaisi, kun päivävuoroissa ei ison osan ajasta ole yhtään mitään tekemistä. Useammalta poliisitutulta kuulleena, menevät mielummin selvittelemään ihan mitä tahansa muuta kuin päivävuoroille tyypillistä "tuutteko Prismassa käymään, nappasin twix-näpistelijän. Terveisin Ville Ylivartija". Tuo on se pelottava keissi, siihen ei haluta tuhlata 2h aikaa papereiden täyttämisineen. Mielummin vaikka etsii tuota papparaista sitten sen saman ajan, hieman hyödyllisempää ajanvietettä.
 
Pienet asiat kummastuttaa pientä kulkijaa. Urheiluhallin parkkikselta olin poistumassa. Piti hetken odotella, kun suojatiellä meni ihmisiä jonona. Takana odottava päätti alkaa nojaamaan tööttiinsä. Pakko ihmetellä, että mitä herra tahtoi minun tilanteessa tekevän. Kokonaisuudessaan odotus oli noin 20 sekunttia.
Tööttäilijöiltä on tullut pariin tullut käytyä kyselemässä, mikä mahtaa olla hätänä, jos auto vain on ollut sellaisessa paikassa että siitä voi poistua. Yksikin tööttäili kun en mennyt vihreillä tukkimaan risteystä, kun seuraava kortteli oli täynnä autoja odottelemassa junan ohitusta. Ei kuulemma voinut nähdä mitä edessä tapahtuu, joten tietenkin paras ratkaisu on alkaa painelemaan tööttiä. Semmoista se on kun eivät henkiset kyvyt riitä havainnoimaan ympäristöä.
 
Nuo on vaarallisempia kuin 220kmh miltei tyhjällä motarilla. Valvontaa tulisi lisätä suojateillä paljon ja jopa jättää ansa-autoja giljotiinipaikkoihin missä aina tuntuva sakko, kun sählätään hengenvaarallisesti sääntöjä huomioimatta.

Tuommonen pappa voi muuten seuraavaksi ajella vaikkapa Kehää väärään suuntaan joten ilmoittaa voi. Useampi kun tulee, tajuaa poliisi ehkä harkita yhteydenottoa ja vaatia lääkärintarkastusta.
Itseasiassa kyllä.

Kerran soittelin tollasen töhön takia poliisille, kun auton käsittely oli aika hazardia, niin eipä mennyt kauaa kun se oli vedettynä kadunreunaan ja poliisimaija takana.

Ei tollanen pääse jossain kaupungin keskustassa niin kauaksi etteikö lähellä muutenkin partioiva maija saa sitä havaittua.

Jos poliisilla ei ole sillä hetkellä mitään muuta hommaa niin ne ajelee kylää ristiin rastiin ihan ajantappamiseksi. Toki aina näin ei ole, mutta hiljaisena päivänä klo 12 ei paljoa tapahdu muutakaan...
En meinaa, että poliisit perään lähtisi ellei nyt aivan samalla nurkalla sattuisi olemaan. Jos pappa ajaakin vaikka seuraavassa risteyksessä jonkun kumoon, niin poliisin on hyvä tietää, mitä edellisessä tapauksessa on tapahtunut.

Mikä negatiivinen kokonaisvaikutus tällä on? Se että poliisi ei ehdi käydä selvittämässä jotain parkkipaikkakolhua paikan päällä?


Olen varmaan sitten liian kyyninen ja odotukset eivät kovin korkealla ole, kun kuvittelin että Gestapoa ei juuri kiinnosta tällaiset random tilanteet joissa ei oikein mitään erityistä edes sattunut. Eri asia toki joku motaria väärään suuntaan ajava.
 
Olen varmaan sitten liian kyyninen ja odotukset eivät kovin korkealla ole, kun kuvittelin että Gestapoa ei juuri kiinnosta tällaiset random tilanteet joissa ei oikein mitään erityistä edes sattunut. Eri asia toki joku motaria väärään suuntaan ajava.
Kyllä niitä kiinnostaa. Itsekin yhden perään soittelin poliisit kommentein että on joko rattis tai muuten todella huonossa kunnossa ajamaan ja pyysivät heti seuraamaan ja ajelin perässä kunnes tajusi että joku seuraa ja tuloksena yritti paniikissa painella pakoon. Poliisi sai kiinni ja käännyttyäni kotia kohti sattui reitille tuo poliisipartio ja auto, ajoin rinnalle ja kysyin tarvitsevatko mitään ja sanoivat ettei ole kännissä vaan rehellisesti liian vanha/huono havainnointikyky yms ettei voi enää ajaa autolla ja kiittelivät kovin ilmoituksesta että saadaan moiset liikenteestä.

Itseasiassa on tullut useita pyyntöjä seurata autoa kunnes partio saapuu paikalle, joskus pahimmissa jopa pillit päällä kuten viimeksi virolainen joka todennäköisesti kännissä ajeli kehällä ja soitin kissalan pojat perään.
 
Viimeksi muokattu:
@Pyrres samoja puuhia täälläkin. Viimeisin oli nuppirekka jota tarvitsi seurailla. kaistalla pysyminen ja perusasiat oli hukassa, taajamassa sekä moottoritiellä. Pysäyttivät sitten tämän kuleksimasta, oli joko liian väsynyt tai jtn muuta. Ajaminen ei oikeasti sujunut, eteenpäin pääsi..
 
Olen varmaan sitten liian kyyninen ja odotukset eivät kovin korkealla ole, kun kuvittelin että Gestapoa ei juuri kiinnosta tällaiset random tilanteet joissa ei oikein mitään erityistä edes sattunut. Eri asia toki joku motaria väärään suuntaan ajava.
Miten random motaria väärään suuntaan ajava olisi jotenkin eri asia. Perustelut kiitos.
 
Pidän vähän eri luokan ongelmana motaria eri suuntaan ajavaa kuin jotain papparaista joka ei ehkä vain ole huomannut sinua. Mietis nyt kumpia sattuu enemmän ja kummassa tapauksessa todennäköisesti käy pahemmin?
 
Ainoa asia mikä ärsyttää autoilijoissa on se, että ehkä noin 1% osaa ajaa tien oikeaa reunaa. Siis niin, että sivupeili nuolee pentareen puoleista valkoista sulkuviivaa. Siis about sääntö nro 1 mikä autokoulussa opetetaan.

Jos edes tajuaisivat kaupungissa ajaa oikeaa reunaa tai jos takaa tulee ohittaja, mutta ei: "En väistä muita, onhan täällä tilaa ja voi mennä vielä ojaan." :facepalm:

Totta.


Meillä oli autokoulun opettaja silloin aikanaan todella tiukkana tämän kanssa. Herkästi kuului että hiukan likemmäksi oikeaa reunaa.

Eilen oli kuopiontie sellainen että käytännössä kaistallaan oli yksi ainoa raide jossa pystyi ikääntyneillä nastarenkailla ajamaan. Raiteet jääpolanteen välissä. Hetken yritin ajaa likempänä reunaa mutta renkaat jyrisi ja veteli. Ei auttanut kun raiteelle palata.
 
Mieti nyt ite.
Nopeudet kovia, liikennemäärä kova ja tuskin kukaan motarilla ajava ajattelee, että joku tulis vastaan.
Pidän vähän eri luokan ongelmana motaria eri suuntaan ajavaa kuin jotain papparaista joka ei ehkä vain ole huomannut sinua. Mietis nyt kumpia sattuu enemmän ja kummassa tapauksessa todennäköisesti käy pahemmin?
Mietin. Viittäkymppiä jalankulkijan päälle ja jalankulkija todennäköisemmin kuolee kuin jää henkiin. Loukkaantumisesta puhumattakaan. Tapahtuman yleisyys ei tee siitä vähemmän vaarallista kuin moottoritieolkiukkosi.

Minun olkiukossa henkilö ampuu toista aseella, mutta ampuu ohi. Analogian mukaan poliisia ei kiinnosta, koska "koska eihän siinä mitään käynyt".
 
Aivan. Ilman mitään empiiristä tutkimusta uskallan väittää että väärään suuntaan motaria ajavien kanssa sairaalareissua tulee aika paljon useammin kuin näissä "oho tuossa olikin ihminen" tapauksissa.
 
Totta.


Meillä oli autokoulun opettaja silloin aikanaan todella tiukkana tämän kanssa. Herkästi kuului että hiukan likemmäksi oikeaa reunaa.

Eilen oli kuopiontie sellainen että käytännössä kaistallaan oli yksi ainoa raide jossa pystyi ikääntyneillä nastarenkailla ajamaan. Raiteet jääpolanteen välissä. Hetken yritin ajaa likempänä reunaa mutta renkaat jyrisi ja veteli. Ei auttanut kun raiteelle palata.

Itseäni hämmentää se, miten vähän ihmiset kiinnittävät huomiota tien pinnan kuntoon valitessaan ajolinjaa. Esim. silloilla on usein niiden metallisten liitäntäkiskojen kohdalla sellainen asfalttikuoppa, josta se kisko tökkää ikävän näköisesti esiin. Usein sen pahimman pystyy väistämään suhteellisen pienellä liikkeellä/ennakoinnilla.

Oli myös syksyllä huvittavaa, kun tossa Nokian ja Porin välisellä tiellä oli runsaiden ja nopeiden sateiden takia tien urat täynnä vettä, mutta urien vieressä ei ollenkaan. Silti osa painoi siinä uralla, vaikka vesi roiskuu metrin korkeudessa puolin ja toisin.

Kumpikaan näistä ei siis multa pois, mutta ärsyttää autojen puolesta.
 
Totta.


Meillä oli autokoulun opettaja silloin aikanaan todella tiukkana tämän kanssa. Herkästi kuului että hiukan likemmäksi oikeaa reunaa.

Eilen oli kuopiontie sellainen että käytännössä kaistallaan oli yksi ainoa raide jossa pystyi ikääntyneillä nastarenkailla ajamaan. Raiteet jääpolanteen välissä. Hetken yritin ajaa likempänä reunaa mutta renkaat jyrisi ja veteli. Ei auttanut kun raiteelle palata.

Minulla päin vastoin. Muistan kun ekoina ajotunteina ajoin valtatiellä hyvin oikeassa reunassa lähellä piennarviivaa. Opettaja käski ajamaan keskemmällä.

Monet eivät uskalla ajaa reunassa, koska eivät hahmota auton mittoja.

Varsinkin ohitusta tehdessä siitä on iso apu jos ohitettava viitsii ajaa edes 30 cm enemmän reunaan siitä urasta. Parantuu näkyvyys hitosti.
 
Bmw,Audi ja Mersukuskit!! Ja mikä vittu siinä on jos käännyt niin laitat vilkun päälle vasta kun on risteykseen 30cm.. vitun mulkut!
Monelta jää myös laittamatta kokonaan. Itsellä on nyt ensimmäinen BMW alla ja olen aina käyttänyt vilkkua. Silloinkin kun tiellä ei ole muita. Vilkun käyttö jatkuu merkistä huolimatta, mutta on minulla eräs teoria miksi BMW-kuskit eivät vilkkua ole tottuneet käyttämään. Esimerkiksi omassa 2013-mallissa vilkkuviiksi on ensikertalaiselle vähän epäselvä, joten sen käyttöä ei jakseta opetella. Viiksi ei jää alas tai ylös, vaan palautuu heti keskelle. Tällä vältytään siitä 'epämukavasta' viiksen ponnahduksesta kääntymisen jälkeen. Uusi näpäytys samaan suuntaan ottaa vilkun pois, mikäli tarvetta. Ilmeisesti tätä tyyliä eivät enää uusissa malleissa käytä, mutta näitä on tuolla liikenteessä paljon. Ei ole järki tai kiinnostus riittänyt ohjekirjan lukemiseen ja vilkut jää ihmisiltä näyttämättä. Itse mietin ensimmäisellä kerralla, että miten vilkun voi perua, mutta testaamalla selvisi.
 
Minulla päin vastoin. Muistan kun ekoina ajotunteina ajoin valtatiellä hyvin oikeassa reunassa lähellä piennarviivaa. Opettaja käski ajamaan keskemmällä.

Monet eivät uskalla ajaa reunassa, koska eivät hahmota auton mittoja.

Varsinkin ohitusta tehdessä siitä on iso apu jos ohitettava viitsii ajaa edes 30 cm enemmän reunaan siitä urasta. Parantuu näkyvyys hitosti.

Tämä minullakin. Autokouluopettaja sanoi että sulla on koko kaista käytössäsi, älä aja niin reunassa.
 
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
 
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
siis ihab persu vittuuntunu kuski. hän voi aatella, että menee niin lähellä satasta, ettei ohittamisesta olis hyötyä. Laittomasti hän silti teki selvästi.
 
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
Ettei vaan olllut huomio muualla ja havahtunut hitaampaan vauhtiinsa, kun lähdit ohittamaan? Vastaavaa tapahtuu silloin tällöin. Tai sitten ihan vaan ihmiskyrpä.
 
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.

Olisiko perinteinen eli ei käyttänyt vakkaria ja nopeus seilaa. Törmään vastaaviin lähes viikoittain. Eikä ole edes aina näitä mittarin mukaan maksimia ajavia. Tänään aamulla perässä tulija saavutti selkeällä nopeuserolla ja saavutin itse rekan jonka ohituksen jälkeen tämä perässä tullut jäi taakse. Sitten yllättäen alkoi jäämään kauemmaksi.

Ihmiset käyttäytyy muutenkin epäloogisesti liikenteessä. Viimeaikoina Hämeenlinna kohdalla on ollut 80 rajoitus moottoritiellä ja siinä sitten ajetaan sitä sataa ihan huoletta. Sitten ei samalla logiikalla nopeus nouse yhtään kun rajoitus nousee sataan. Samat autot saa ohittaa takaisin rajoitusten vaihduttua, kun yleensä ajan itse sen 10 yli mittarissa.
 
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
Kun ei seuraa mittaria niin monilla se vauhdin tuntu tulee suhteessa lähellä oleviin kappaleisiin eikä tiehen, eli toisiin autoihin ja tuntuu siltä kuin oma nopeus olisi tippunut kun joku on menossa läheltä ohi. Tuo taas aiheuttaa vaistomaisen nopeuden lisäyksen.
 
Mä ajalen TRE - HKI motarin kyllä aina talvella sellaista 110-120 mittarinopeutta jos nyt ei kauhea kiire ja paniikki ole. Varsinkin TRE päässä on aivan täysin perusteettomasti usein 80kmh rajoitus. Oon sitten varmaan niitä taunoja jotka ajaa "aina vaan samaa vauhtia".
 
Ettei vaan olllut huomio muualla ja havahtunut hitaampaan vauhtiinsa, kun lähdit ohittamaan? Vastaavaa tapahtuu silloin tällöin. Tai sitten ihan vaan ihmiskyrpä.
Tätä sattuu joskus itselleni jos ajelen ilman vakkaria syystä tai toisesta. Tai jos en ole huomannut nopeuden muuttuneen

Tässä tapauksessa voisi olla juurikin näin, jos ei olisi sitten välittömästi alkanut hidastamaan kun ajoin hänen peräänsä, ja taas kiihdyttämään kun olin menossa ohi.

@Tommy Goldfish selitys on ehkä loogisin tuon rinnalla, että oli vaan kyrpä kuski.

Muuten on tullut ajeltua joku 600 kilsaa tällä viikolla ilman mitään sen ihmeellisempää. Joku 400 on vielä edessä, joten katotaan selvitäänkö ilman verenpaineen nousua tämä viikko
 
Olisiko perinteinen eli ei käyttänyt vakkaria ja nopeus seilaa. Törmään vastaaviin lähes viikoittain. Eikä ole edes aina näitä mittarin mukaan maksimia ajavia. Tänään aamulla perässä tulija saavutti selkeällä nopeuserolla ja saavutin itse rekan jonka ohituksen jälkeen tämä perässä tullut jäi taakse. Sitten yllättäen alkoi jäämään kauemmaksi.

Ihmiset käyttäytyy muutenkin epäloogisesti liikenteessä. Viimeaikoina Hämeenlinna kohdalla on ollut 80 rajoitus moottoritiellä ja siinä sitten ajetaan sitä sataa ihan huoletta. Sitten ei samalla logiikalla nopeus nouse yhtään kun rajoitus nousee sataan. Samat autot saa ohittaa takaisin rajoitusten vaihduttua, kun yleensä ajan itse sen 10 yli mittarissa.
Mä haluisin kuulla jonkun insinöörin perustelut miksi siinä tiiriön ja keskustan välissä pitää ajaa 80kmh kun on kaksi hiutaletta lunta tiellä. Ja siksi ajan siinä 100-110kmh kuten moni muukin. Se, että joku ei tajua siihen kurviin himmata vauhtia ei ole muiden autoilijoiden vika ja siksi pitäis ajella hiljempaa.

Eise ajokeli siellä 100kmh alueella sen kummosempi ole, ihan yhtä liukasta sielläkin on.

Ja toi tampereen pää lempäälän kohilta on vielä törkeämpi. Syksyn vesikeleilläkin heittää jo 80kmh tauluun, ja liukkaalla kelillä tampereen päässä voi olla peräti 60kmh. Rakennetaan motari ensin ja sitten ajetaan siellä hitaampaa kun vanhalla kolmostiellä. :tdown:
 
Siksi, koska nykyään on muuttuvat nopeusrajoitukset. Niin sehän pitää heti laittaa aina 80km/h kun vaan saavat minkä vain tekosyyn sille. Sama ongelma Oulussa, vituttaa kattoa sitä touhua.
 
Siksi, koska nykyään on muuttuvat nopeusrajoitukset. Niin sehän pitää heti laittaa aina 80km/h kun vaan saavat minkä vain tekosyyn sille. Sama ongelma Oulussa, vituttaa kattoa sitä touhua.
Jep, eri asia jos noissa olis jotain järkeä. Pirkkalassakin aika klo15 jälkeen 80kmh kesät talvet. Eli varmistetaan motarin tukkosuus.

Viimenenkin käsitys ajotaidosta häviää ihmisiltä kun tikkari tietää olosuhteet ja turvallisen vauhdin paremmin kun kuski.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 554
Viestejä
4 579 979
Jäsenet
75 466
Uusin jäsen
zzxxaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom