- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 25 390
Tiedän tunteen, siltä osin samaa mieltä.Monesti noilla varovaisilla kuskeilla ei myöskään vauhti pysy tasaisena, suoralla saadaan jopa lähelle rajoitusta mutta jos ilmaantuu vastaantulija tai mutka niin sitten vauhti tippuu reilusti.
Yksinkertaisesti se vain on rasittavaa ajaa perässä vaikka koittaisi jättää väliäkin, helpommalla pääsee kun ohittaa jatkaen omaa tasaista vauhtia.
Mutta, jos se edelläajava ajaa ns maximi nopeutta, varsinkin talvikeleillä pätkillä missä ei talvirajoituksia niin se turvallinen nopeus vaihtelee tilanteen, kohdan mukaan, vaikka rajoitus pysyisi samana. Eli ns maximia ajava kuljettaja vaihtelee noeputta.
Perässä tulia voi sitten valita, että ajalee vakkarilla tasaista, tai sitten seuraa edelläolevan vauhti jos tilanne sallii, joko siihen kykenevällä vakkarilla tai käsin.
Harmillista noissa on se että se edellä ajavan maximi nopeus on suurempi juuri niissä ohituskelvollisissa paikissa.
Jos tuttu tie niin voi vähän ennakoida ja antaa selkeän ohitusmerkin, niin ehkä jokin mahku edelläajavalla huomata tilenne. Ainakin kannattaa kokeilla, on yksilöitä jotka auttavat hienosti ohittamisen onnistumiseen.
Kelasin veistejä takaisin päin , jos sama tarina, niin syitä on arvailtu, sitä ei toki tiedetä mikä kuljettajan suurin syy valittuun tilanne nopeuteen.Se nyt siis on ihan ok sun mielestä ajella reilua alinopeutta vaikka mitään syytä siihen ei ole?
Tänä talvena on ihan ammatikuskejakin ajaellut teillä joissa ei kesärajoituksia vaihtelevaa nopeutta je selkeästi alle merkein korkeimman sallitun. Joten jos amatööri ajalee samoin, niin ehkä taitoa valita se sopiva nopeus.
Joulun jälkeen ainakin osaa maata ollut kelejä joissa vieraan on vaikea arvioida mikä on se korkein sallittu, joten satasen pätkiä voi moni ajella ihan sillä että luulee olevan 80 aluetta, varsinkin jos etelästä tullut matkailija.
Ja kannattaa sekin huomata että jos kuuluu siihen ryhmään jolle pienin "sallittu" on korkein sallittu +10 km/h, niin rajoitusten mukaan ajavat tulee perä edellä vastaan ja joutuu hidas reagoija hidastaleen kunnolla kun kirii turvaväliä takaisin.
Malliesimerkki liikenteessä tapahtuvasta minäminä-asenteesta. Tarpeeksi monta minäminä-asenteella ajavia ihmiskyrpiä samaan aikaan tiellä ja ei tarvitse ihmetellä, että peltiä rytisee jatkuvasti.
Ja samalla kun tietäis, kauanko(kilometreissä) sen liikenteen vaarantajan perässä ajoit.