Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Se nyt siis on ihan ok sun mielestä ajella reilua alinopeutta vaikka mitään syytä siihen ei ole?
Hitostako sitä tietää, mikä on syynä hidasteluun. Hyvin hankala uskoa, että esim. 100km matkan pitäisi moisen perässä ajaa, vaan yleensä kyseessä on muutamista kilometreistä, kun paikka ohitukseen aukenee. Etelässä kahviloitakin on tien varressa runsaasti vrt. Lapin maakunta(ovat lisäksi auki), sinne vain taukoa pitämään.
 
Joillain haltijoita/omistajia jolle pienikin maalipinta virhe on henkisesti kovapaikka, jopa ajatuskin sellaisesta.

Jos vielä maalipinta jonka kestävyys on kovasti huono, niin ehkä harjan jäljet ihan todellinen riski.

Mutta he jotka ottavat sen auton noin tunteella kyllä osaavat sen auton putsta, eivät siis lähde ajoon turvallisuutta vaarantean.

Se mitä tekniikoita kukin käyttää , sulatus, lehtipuhallin sopii matkaan jne.

Eli heidän kanssa samaa mieltä, että ne jotka eivät putsaa autoaan, niin eivät yleensä siitä autosta kovin tunteellisesti välitä, saati jostain maalipinnasta oikeasti huolissaan.
 
Edellä mainittu asenne kannattaisi jokaisen ottaa omalta kohdaltaan tarkasteluun. Jos ohi ei pääse, ottaa vaikka muutaman minuutin tauon bussipysäkillä. Oma olo virkistyy ja kusipää ehtii jonoineen kadota taas pitkäksi aikaa horisonttiin.
Varsinkin jos joutuu päivittäin työmatkana taittamaan ruuhkassa kusisella tiellä mulkkujen keskellä pitkiä matkoja, asennemuutoksella tekee ihmeitä omalle mielenterveydelleen liikenneturvallisuuden lisäksi.

Maantieajosta tuli paljon mukavampaa, kun opin asennoitumaan siihen järkevämmin. Kiire pois ja vaikka hyvää musiikkia/kirja soimaan.
Juuri näin. Iän myötä on onneksi omassakin liikennekäyttäytymisessä tapahtunut selkeää parannusta ja mukaan tullut perspektiiviä moneen asiaan. Esimerkiksi nuoruusvuosilta tavalliset 20km/h rajoitusten ylitykset on korvaantuneet 3-5km/h ylityksillä mikäli muu liikenne sen mahdollistaa. Kyllä sitä vieläkin osaa tuskastua omasta mielestäni liian hiljaa eteneviin, mutta onneksi nykyään osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin ja ohitustarpeet arvioida aivan eri tavalla kuin joskus ennen. Onneksi myös valtaväylät alkavat tänä päivänä olemaan useampikaistaisia, tai vähintäänkin leveäkaistaisia, joka tuo myös sujuvuutta matkantekoon.
 
Monesti noilla varovaisilla kuskeilla ei myöskään vauhti pysy tasaisena, suoralla saadaan jopa lähelle rajoitusta mutta jos ilmaantuu vastaantulija tai mutka niin sitten vauhti tippuu reilusti.
Yksinkertaisesti se vain on rasittavaa ajaa perässä vaikka koittaisi jättää väliäkin, helpommalla pääsee kun ohittaa jatkaen omaa tasaista vauhtia.
Tiedän tunteen, siltä osin samaa mieltä.

Mutta, jos se edelläajava ajaa ns maximi nopeutta, varsinkin talvikeleillä pätkillä missä ei talvirajoituksia niin se turvallinen nopeus vaihtelee tilanteen, kohdan mukaan, vaikka rajoitus pysyisi samana. Eli ns maximia ajava kuljettaja vaihtelee noeputta.

Perässä tulia voi sitten valita, että ajalee vakkarilla tasaista, tai sitten seuraa edelläolevan vauhti jos tilanne sallii, joko siihen kykenevällä vakkarilla tai käsin.

Harmillista noissa on se että se edellä ajavan maximi nopeus on suurempi juuri niissä ohituskelvollisissa paikissa.

Jos tuttu tie niin voi vähän ennakoida ja antaa selkeän ohitusmerkin, niin ehkä jokin mahku edelläajavalla huomata tilenne. Ainakin kannattaa kokeilla, on yksilöitä jotka auttavat hienosti ohittamisen onnistumiseen.


Se nyt siis on ihan ok sun mielestä ajella reilua alinopeutta vaikka mitään syytä siihen ei ole?
Kelasin veistejä takaisin päin , jos sama tarina, niin syitä on arvailtu, sitä ei toki tiedetä mikä kuljettajan suurin syy valittuun tilanne nopeuteen.

Tänä talvena on ihan ammatikuskejakin ajaellut teillä joissa ei kesärajoituksia vaihtelevaa nopeutta je selkeästi alle merkein korkeimman sallitun. Joten jos amatööri ajalee samoin, niin ehkä taitoa valita se sopiva nopeus.

Joulun jälkeen ainakin osaa maata ollut kelejä joissa vieraan on vaikea arvioida mikä on se korkein sallittu, joten satasen pätkiä voi moni ajella ihan sillä että luulee olevan 80 aluetta, varsinkin jos etelästä tullut matkailija.

Ja kannattaa sekin huomata että jos kuuluu siihen ryhmään jolle pienin "sallittu" on korkein sallittu +10 km/h, niin rajoitusten mukaan ajavat tulee perä edellä vastaan ja joutuu hidas reagoija hidastaleen kunnolla kun kirii turvaväliä takaisin.
 
Hitostako sitä tietää, mikä on syynä hidasteluun. Hyvin hankala uskoa, että esim. 100km matkan pitäisi moisen perässä ajaa, vaan yleensä kyseessä on muutamista kilometreistä, kun paikka ohitukseen aukenee. Etelässä kahviloitakin on tien varressa runsaasti vrt. Lapin maakunta(ovat lisäksi auki), sinne vain taukoa pitämään.
Sivummalla on noita teitä joissa ei talvirajoituksia, tosin se ei tarkoita että siellä pitäisi ajella satastan, saati vähintään satasta.

Tiedä onko ihan noin pitkiä pätkiä (100km), mutta sinne päin ja jos edellä menee raskaampaa liikennettä, niin voisi kuvitella että ihan normaalia että se ajalleen turvallisesti jonossa koko pätkä. Liikennettä sen verran ettei ohituspaikkaa ja lisäksi tiet voi olla sellaisia että ilman vastaantulevaakin liikennettä ei ole sitä turvallista ohituspaikkaa.
Ajamisessa lähinnä se ero että vakkari on säädetty hitaammalle kuin yksinään ajellessa. Hintana aika, säästönä energia.
 
Viimeksi muokattu:
Oman kokemuksen perusteella reilusti yli 50% autoilijoista ajaa alle mittarinopeuden jossei motaria lasketa. Ihan sama mennäänkö taajamassa vai maantiellä.

Kyllä pidemmällä pätkällä mullakin ne ohituset lasketaan kymmenissä ihan vaan ettå saa ajaa sen 5kmh tikkarin päälle. Ja ohitetuista 90% ei aja edes sitä tikkarivauhtia vaan alle sen. Tai sitten alamäkeen ylinopeutta ja ylämäkeen hyytyy. Tai jos muuten ajetaan tasaseen niin tolpan kohalla hidastetaan viimestään.
 
Pahinta näissä aina hieman alle rajotuksia ajavissa on se että ajaminen on epävarmaa, nopeus pumppaa koko ajan, jarruvalot vilkkuu mutkissa, vastaantulijoiden takia, auto seilaa kaistalla ja jos kamera sattuu olemaan niin sitten mennään 20 alle rajoituksen.

Edellenkään ei ole mitään väliä vaikka ajasi 30km/h 80 tiellä, mutta se jonon perässä vetäminen kymmeniä, pahimmillaan satoja kilometrejä on silkkaa vittuilua
 
Ei suuri osa varmaan tunne sellaista käsitettä kuin mittarinopeus. Ei sitä kuitenkaan missään kovin kuuluvasti mainosteta. Autokoulua käydessäni opettaja tuntui suhtautuvan neuroottisesti siihen, että neula pysyy mittaristossa korkeintaan siinä suurimman sallitun kohdalla.

Toi kaikenlainen hidastelu ärsyttää omalla kohdalla enemmän nimenomaan kaupungissa kuin pitkillä siirtymillä. Kaupungissa tarkoitan sellasta yleistä tahmaisuutta, ettei keskitytä liikenteeseen ja reagoidaan milloin sattuu miten sattuu, ja istutaan sen takia punaisissa.

Pidemmillä pätkillä tietää, että suhteellisen nopeasti pääsee ohi jos ohi on päästävä, ja silloinkin se tarve liittyy usein ennemminkin edellä menevän epätasaiseen ajamiseen kuin itse matkanopeuteen.
 
Huomautus: Henkilökohtaisuudet eivät kuulu keskusteluun
Herra ottaa silmät persreiästä ja tavaa KpaL:n viestin muutamaan kertaan. Noita mainittuja pätkiä on useita ja missään ei mainittu reittiä Tampere - Kuopio. On se kumma, kun pitää vetää mutkia suoriksi, että pääsee mussuttamaan :rolleyes:

Edit: lisätään vielä, että mainitsit ajaneesi sakkorajan tuntumassa: eli käytännössä ajat ylinopeutta ja käytät sitä referenssinä vertailussa. Eli sulla menee palkokasvit sieraimiin liikenteessä, kun et pääse ajamaan ylinopeutta ja moitit niitä jotka noudattavat lakia :facepalm: Malliesimerkki liikenteessä tapahtuvasta minäminä-asenteesta. Tarpeeksi monta minäminä-asenteella ajavia ihmiskyrpiä samaan aikaan tiellä ja ei tarvitse ihmetellä, että peltiä rytisee jatkuvasti.


Menipäs asennevammaisella viesti ihon alle ja palko nenukkiin. Kpal nimenomaan kirjoitti kyseisen reitin auki; tampere- orivesi, jämsä-jyväskylä-kuopio. Otappas itse kartta käteen sitten kun olet vähän rauhoittunut.


Se on kaukana minäninä -asenteesta jos sattuu kellottamaan tutulle reitille kuluvaa aikaa. Päinvastoin, se on järkevää ennakointia kun tietää että 300 km matkaan joutuu perjantai-iltapäivänä laittamaan tunnin lisää. Tuo väli vaan on sellainen, jossa ei ohituspaikkoja rajoitusten mukaan ajavalle ole.
 
Ei suuri osa varmaan tunne sellaista käsitettä kuin mittarinopeus. Ei sitä kuitenkaan missään kovin kuuluvasti mainosteta. Autokoulua käydessäni opettaja tuntui suhtautuvan neuroottisesti siihen, että neula pysyy mittaristossa korkeintaan siinä suurimman sallitun kohdalla.

Toi kaikenlainen hidastelu ärsyttää omalla kohdalla enemmän nimenomaan kaupungissa kuin pitkillä siirtymillä. Kaupungissa tarkoitan sellasta yleistä tahmaisuutta, ettei keskitytä liikenteeseen ja reagoidaan milloin sattuu miten sattuu, ja istutaan sen takia punaisissa.

Pidemmillä pätkillä tietää, että suhteellisen nopeasti pääsee ohi jos ohi on päästävä, ja silloinkin se tarve liittyy usein ennemminkin edellä menevän epätasaiseen ajamiseen kuin itse matkanopeuteen.
Mun autokoulussa oli erillinen nopeusnäyttö ja opettajan mukaan piti ajaa aina mahdollisimman tarkasti todellista 40 kmh.

Juuri ajokouluvuonna koko liikennevaloton yhden kadun pikkukeskusta muuttui 50:stä 40:n, asiassa oli kova poliittinen vääntö, ja opettajakin myönsi että käytännössä vielä kannattaa ajaa 50:ä koulun jälkeen muun liikenteen mukaisesti. Kultaisella 90-luvulla ei ollu vielä niin kovin tarkkaa.
 
Pahinta näissä aina hieman alle rajotuksia ajavissa on se että ajaminen on epävarmaa, nopeus pumppaa koko ajan, jarruvalot vilkkuu mutkissa, vastaantulijoiden takia, auto seilaa kaistalla ja jos kamera sattuu olemaan niin sitten mennään 20 alle rajoituksen.

Edellenkään ei ole mitään väliä vaikka ajasi 30km/h 80 tiellä, mutta se jonon perässä vetäminen kymmeniä, pahimmillaan satoja kilometrejä on silkkaa vittuilua

Nimenomaan tämä. Hiljaa ajaminen ei juurikaan ärsytä, mutta epätasaisesti ajavan perässä ajaminen ärsyttää paljon. Vielä ei omasta VW:stä löydy adaptiivista vakkaria, joten pumppaavien kuskien perässä joutuu ajamaan jatkuvalla jännityksellä.

Pumpaten ajavat kuskit ovat myös melkein aina niitä, joilla ohituskaistan tullen löytyy yhtäkkiä rohkeutta nostaa nopeutta reilusti.
 
No voihan se olla hybridin/sähkiksen kuljettaja, joka optimoi kulutusta(tämä myös itseä ärsyttää). Voi olla myöskin vanha pariskunta, joka saapuu kerran viikossa tekemään ruokaostoksensa
maalikylillä(minusta tässä ei ole mitään vikaa). Nopeusero on huomattava näissä, että tämmöisen kuljettajan ohittaminen on todella helppo homma. Ongelmia tulee, jos tämmöisen perään iskeytyy kuljettaja, joka ei uskalla lähteä ohittamaan eikä tajua jättää riittävästi tilaa nopeammille(monesti etelän turistit harrastavat tätä, eli ajavat tappituntumassa vaikka tilaa olisi jättää kunnon turvaväli).

tai sitten ajetaan aktiivinen vakkari päällä ilman, että on kiire mihinkään
 
tai sitten ajetaan aktiivinen vakkari päällä ilman, että on kiire mihinkään
Kaikilta vain ei moista löydy. Ja itse olen pitkällä matkalla törmännyt parillakin eri autolla talvisin siihen että tuka vetää jään/lumen peittoon ja hei hei aktiivivakkari.

@pulatunnus jaa että oikein lehtipuhallin pitäisi pistää pärisemään vs että jätän sen pari cm lunta auton konepellin ja takakontin päälle.
 
Oman kokemuksen perusteella reilusti yli 50% autoilijoista ajaa alle mittarinopeuden jossei motaria lasketa. Ihan sama mennäänkö taajamassa vai maantiellä.
Ajaa alle mittarinopeuden ? Siis autojen noepusmittarit (yleistäen) näyttävät liikaa, tai minimissään sen todellisen.

Siitä huolimatta jos katsot tilastoja, niin hyvin paljon ajetaan ylinopeutta, jopa niin paljon että jos ei ruuhkaa niin keskinoepudet voi olla yli korkeimman sallitun.

Jos taasen viittaat että osa ajaa rajoitusten mukaan, eli alle korkeimman sallitun, niin on heitäkin.

Joissain autoissa on kankea vakkari, esim +/- voi olla 5/10 välein asettuva(*, niin kankea viritellä numeron tarkkuudella kohdilleen
Kyllä pidemmällä pätkällä mullakin ne ohituset lasketaan kymmenissä ihan vaan ettå saa ajaa sen 5kmh tikkarin päälle.
En tiedä kuinka pitkistä pätkistä puhut ja missä huristelet, ylinopeutta ajava kaiken lokiikan mukaan pitäisi saavuttaa rajoituksen mukaan ajavia, ja jos valtateitä satkun rajoituksella, niin siellä menee niitä 75-90 ajavia, niin ylinopeus lisää "ohitustarvetta".


(*
Vakkarin + / - napilla ei mennä +- 1km/h, vaan seuraa kymmpi tai vitonen, esim 80 tai 85.

Ja kaikissa autoissa ei ole edes alkeellista vakkaria, ja riippuu autoista kuink aktiivisesti pitää ajaa että nopeus pysyy rajoituksen mukaisena.


tai sitten ajetaan aktiivinen vakkari päällä ilman, että on kiire mihinkään
Talvella aktiiviset edelläajavaan sopeutuvat vakkarti on lähinnä peräänajon esto avustumia, eli tärkeämpää on se kuinka näppärä sitä käsin säädettävää vakaria on käyttää, että meno on tasaista.
 
(*
Vakkarin + / - napilla ei mennä +- 1km/h, vaan seuraa kymmpi tai vitonen, esim 80 tai 85.
Riippuu jälleen ajoneuvosta. Olen omistanut autoja joissa mentiin 1kmh hypyissä tietyllä tavalla tehden, 10kmh hypyissä toisella tavalla tehden, yhdessä hypättiin 5kmh teki miten tahansa tai kuten nykyisessä 1kmh ja toisella tavalla tehden 5kmh hypyt.
 
@pulatunnus jaa että oikein lehtipuhallin pitäisi pistää pärisemään vs että jätän sen pari cm lunta auton konepellin ja takakontin päälle.
Tuo ei ole mielipiteeni millä autoa pitää puhdistaa, vaan tuo on yksi vaihtoehto väline millä sitä voi puhdistaa jos harjaaminen ei ole vaihtoehto. Siis jotkut oikeasti käyttäneet lehtipuhallinta.


Enkä tuossa nyt ajatellut nimenomaan 2cm lumikerrosta, mutta jos 2cm häiritsee, niin miksei siihenkin.

(en ota mitään vastuuta jos silläkin saa maalipintaa jälkiä).
 
Täytyy ilmeisesti rautalangasta vääntää tälle porukalle mutta siis vähäinen alinopeus (sanotaanko 80 alueella 75km/h) ei minua haittaa mutta mainitsin että edellämenijä ajeli 100km/h alueella (jota olisi ihan helposti pystynyt noudattamaan) sellasta 65km/h nopeutta. Sellainen kerää jo jonoa aika paljon taakseen vaikka ei olisi paljoakaan liikennettä. En ole mikään rattiraivoilija mutta tälläisen perässä ajeleminen ei tosiaan mikään nautinto ole ja siksi tänne sen kirjoitinkin kun ketjun kysymys on "mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?".

Sillä tavalla tuo on turvallisuusriski kun se nostaa reilusti kynnystä päästä ohittamaan ja silloin ohitukset voivat olla niitä harakiriohituksia että juuri ja juuri ehditään omalle kaistalle ennen kuin törmäys tulisi. Ja taas tässä ketjussa tuokin väännetään siihen "liikenneasenteeseen" ja hitaammin ajava ajaa aina oikein oli sitten tilanne mikä tahansa :) hassua
 
ja hitaammin ajava ajaa aina oikein oli sitten tilanne mikä tahansa :) hassua
Ajoi omien taitojensa/alla olevan kulkupelin mukaan? Eli ihan oikein..
Ja ennenkuin sanot, että olisi pitänyt päästää takana tuleva letka ohi, niin oliko siellä sellaista paikkaa, kerran ei ollut sen yhden ohituskaistan jälkeenkään paikkaa sinun mennä ohi?

Olisi mukava tietää, millä tieosuudella tuo sinun kokema tapahtuma kävi, niin osaisi samaistua :sfist: Ja samalla kun tietäis, kauanko(kilometreissä) sen liikenteen vaarantajan perässä ajoit.
 
Montako kertaa se nyt pitää sanoa että ajalla ei mulle ainakaan ole merkitystä vaan sillä on merkitystä kun ei pääse ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta vaan joutuu köröttelemään sitä traktorinopeutta IHAN VAAN SIKSI että joku nyt ei uskalla ajaa? Ohi ei päässyt ainakaan sillä tieosuudella ja samanlaisia tieosuuksia varmaan Suomi täynnä.
 
Täytyy ilmeisesti rautalangasta vääntää tälle porukalle mutta siis vähäinen alinopeus (sanotaanko 80 alueella 75km/h) ei minua haittaa mutta mainitsin että edellämenijä ajeli 100km/h alueella (jota olisi ihan helposti pystynyt noudattamaan) sellasta 65km/h nopeutta. Sellainen kerää jo jonoa aika paljon taakseen vaikka ei olisi paljoakaan liikennettä. En ole mikään rattiraivoilija mutta tälläisen perässä ajeleminen ei tosiaan mikään nautinto ole ja siksi tänne sen kirjoitinkin kun ketjun kysymys on "mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?".

Sillä tavalla tuo on turvallisuusriski kun se nostaa reilusti kynnystä päästä ohittamaan ja silloin ohitukset voivat olla niitä harakiriohituksia että juuri ja juuri ehditään omalle kaistalle ennen kuin törmäys tulisi. Ja taas tässä ketjussa tuokin väännetään siihen "liikenneasenteeseen" ja hitaammin ajava ajaa aina oikein oli sitten tilanne mikä tahansa :) hassua

Varmaan suurinta osaa ketjun lukijoita jotka ajavat hyvällä talviautolla satasen tietä, niin jonkin verran ärsyttää jos siellä ajaa 65km/h auto pitkää vetoa, oli se sitten mopoauto, Toyota , Audi, Valtra, Scanja tai mikä vaan. Ja ohi ei pääse turvallisesti.

Lukijat, kukin erikseen, luovat oman mielikuvan tilanteesta, oma kokemuksen, niin liikenne, kuin lukijakokemuksen perusteella.

Tarina on toki vähän elänyt matkan varrella, välillä edellä ajavaa kuvailtu taitojensa mukaan ajavaksi, välillä kiusallaan hitaastiajavaksi (ei mitään syytä ajaa hitaasti)



Tiedän tunteen, kuten varmaan monki muukin, kun se "viimeinen" ohituskaista päätyy ja heti sen jälkeen peräedellä vastaan tulee tientukko.


Nyt kuitekin tilannet se ettei meillä ole toisen osapuolen tarinaa, joten sitää todellisesta tilanteesta on vain osittain kuvaus.
Joten se tuskin etenee.

Mutta jos unohdetaan mitä todellisuudessa tapahtu ja todetaan että jos lumettomalla, jäättämäll, paljaalla suoralla tiellä , hyvä näkyvyys, aurin ei häikäise, ja tiellä missä selkeät ja näkyvät satasen rajoitusmerkit, ehjällä autolla vanka talvikomeuksen omaava terve kuljettaja piruuttaan ajelee 65km/h tutulla turvalliselal tiellä ja perässä tulijalla talvikelin turvaväli.

Niin perässätuliaa ärsyttävää, vaikka perässä tulia ei asia sen pahemmin hetkauta, ottaa vähän lisää turvaväliä, säätä vakkarin 65km/h ja pyytää Siriä soittaan kumppanille että menee vähän pidempään.


Montako kertaa se nyt pitää sanoa että ajalla ei mulle ainakaan ole merkitystä vaan sillä on merkitystä kun ei pääse ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta vaan joutuu köröttelemään sitä traktorinopeutta IHAN VAAN SIKSI että joku nyt ei uskalla ajaa? Ohi ei päässyt ainakaan sillä tieosuudella ja samanlaisia tieosuuksia varmaan Suomi täynnä.
Elämä on tällästä, ei aina saa tahtomaansa.

Vaikka oma kokemukseni ammattilaisiin verrattuna on vaatimaton, niin aika usein valtatiellä joutuu muun liikenteen takia ajamaan hitaammin kuin mitä mitä korkein sallittu, saati mitä haluaisi ajella. Jos ajelee maakunnissa niin uskoisin noihin tilanteisiin joutuvan usein, usealla varmaan poikkeus että voi ajelle vapaana, jos ei erityisesti tyhjillä teillä ajele.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan suurinta osaa ketjun lukijoita jotka ajavat hyvällä talviautolla satasen tietä, niin jonkin verran ärsyttää jos siellä ajaa 65km/h auto pitkää vetoa, oli se sitten mopoauto, Toyota , Audi, Valtra, Scanja tai mikä vaan. Ja ohi ei pääse turvallisesti.

Lukijat, kukin erikseen, luovat oman mielikuvan tilanteesta, oma kokemuksen, niin liikenne, kuin lukijakokemuksen perusteella.

Tarina on toki vähän elänyt matkan varrella, välillä edellä ajavaa kuvailtu taitojensa mukaan ajavaksi, välillä kiusallaan hitaastiajavaksi (ei mitään syytä ajaa hitaasti)



Tiedän tunteen, kuten varmaan monki muukin, kun se "viimeinen" ohituskaista päätyy ja heti sen jälkeen peräedellä vastaan tulee tientukko.


Nyt kuitekin tilannet se ettei meillä ole toisen osapuolen tarinaa, joten sitää todellisesta tilanteesta on vain osittain kuvaus.
Joten se tuskin etenee.

Mutta jos unohdetaan mitä todellisuudessa tapahtu ja todetaan että jos lumettomalla, jäättämäll, paljaalla suoralla tiellä , hyvä näkyvyys, aurin ei häikäise, ja tiellä missä selkeät ja näkyvät satasen rajoitusmerkit, ehjällä autolla vanka talvikomeuksen omaava terve kuljettaja piruuttaan ajelee 65km/h tutulla turvalliselal tiellä ja perässä tulijalla talvikelin turvaväli.

Niin perässätuliaa ärsyttävää, vaikka perässä tulia ei asia sen pahemmin hetkauta, ottaa vähän lisää turvaväliä, säätä vakkarin 65km/h ja pyytää Siriä soittaan kumppanille että menee vähän pidempään.



Elämä on tällästä, ei aina saa tahtomaansa.

Vaikka oma kokemukseni ammattilaisiin verrattuna on vaatimaton, niin aika usein valtatiellä joutuu muun liikenteen takia ajamaan hitaammin kuin mitä mitä korkein sallittu, saati mitä haluaisi ajella. Jos ajelee maakunnissa niin uskoisin noihin tilanteisiin joutuvan usein, usealla varmaan poikkeus että voi ajelle vapaana, jos ei erityisesti tyhjillä teillä ajele.
Joo, eihän siinä muukaan auta ku pitää sitä väliä ja odotella että pääsee ohi tai edellämenijä kääntyy. Sanoin vain että se on ärsyttävää körötellä tientukkeen perässä mutta ilmeisesti tämän foorumin käyttäjien mielestä se ei missään tapauksessa saa olla ärsyttävää?
 
Joo, eihän siinä muukaan auta ku pitää sitä väliä ja odotella että pääsee ohi tai edellämenijä kääntyy. Sanoin vain että se on ärsyttävää körötellä tientukkeen perässä mutta ilmeisesti tämän foorumin käyttäjien mielestä se ei missään tapauksessa saa olla ärsyttävää?
Tollakai se saa olla ärsyttävää, mutta omaa päänsärkyäänhän sillä vaan lisää. Yritän tilanteessa miettiä asian positiivisia puolia, joskus siinä onnistuen ja toisiaan sitten en :)
Positiivistaan tossa on se 100Km/h alueella vain 65km/h vauhti.
Sekunnissa väli väli kutistuu 9,7m eli en yleensä kauan vanhene tollasten takana. Ongelmaksi useimmiten tulee se sen takana ajava, joka ei kykene/halua mennä ovi heti paikan tullen. Sen jonon tekee vasta se toinen auto.
 
Montako kertaa se nyt pitää sanoa että ajalla ei mulle ainakaan ole merkitystä vaan sillä on merkitystä kun ei pääse ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta vaan joutuu köröttelemään sitä traktorinopeutta IHAN VAAN SIKSI että joku nyt ei uskalla ajaa? Ohi ei päässyt ainakaan sillä tieosuudella ja samanlaisia tieosuuksia varmaan Suomi täynnä.
Jos sillä ajalla ei oikeasti ole merkitystä, niin mikä on ajellessa vähän rauhallisemmin? Kuinka paljon alle suurimman sallitun sitä pitää joutua oikeasti ajamaan, että se on "köröttelyä" tai "traktorinopeutta"?

Kuten moni aiemmin onkin jo todennut, voi rajoitusten alle ajamiselle olla useita syitä ja harvemmin kyse on tuosta paljon täälläkin huudellusta uskalluksen puutteesta. Toisilla ei välttämättä ole niin kova hoppu, toiset haluavat säästää polttoaineessa, joillain on autossa huonot renkaat tai muita ongelmia. Loppiaisena kaakon ja pk-seudun väliä ajelleena voi todeta, että keli oli ainakin itselleni sen verran livakka, että sovinnolla tiputtelin vauhdin 85km/h korville satasen rajoituksilla.

Tuossa aiemmin totesin, että itsekin tykkään ajaa suurinta sallittua tai vähän päällekin tilanteen niin salliessa. Ja yhä edelleen joskus tulee harmistuttua hitaammin edessä ajaville jos ohituspaikkoja ei ole, mutta perspektiivi on muuttunut ja suhtautuminen lientynyt ajan myötä aika tavalla.


Muutama viesti ylempänä ehditkin asiaa selventämään, niin meni koko viesti vähän reisille. Pahoitteluni.
 
Niin, päänsärkyä sillä tosiaan taitaa vaan edistää kun ei taida olla keinoja sen edistämiseen ettei ajettais ainakaan niin suurta alinopeutta. Itse määritän köröttelyn sellaiseksi mikä selkeästi kerää jonoa.
 
Itse määritän köröttelyn sellaiseksi mikä selkeästi kerää jonoa.
Tässä muuten yksi asia mikä sekoittaa tilanne kuvaa.

Lukijalla voi olla täysin eri merkitys sanoilla verrattuna siihen mitä kirjoittaja niillä tarkoittaa.

Mutta vähän etelämmässä jonoja syntyy jo tilanteissa missä ajetaan ylinopeutta,(ensimmäinen ajaa).

Niitä syntyy tilantteissa missä ensimmäinen ajaa rajoitustenmukaan (ei aja ylinopeutta, mutta hyvin lähellä sitä), jonon viimeksi saavuttaneella kokemus voi olla jo "selkeää alinopeutta".

Köröttelyllä lisäksi eri mielikuvia, ja riippua ajoneuvosta ja pätkästä, vaikka ajaisi korkeinta salittua tai jopa yli, niin tunne yhtä köröttelyä. Jollain toisella kokoonpanolla alle merkkirajoituksen ajaminen voi olla hulluna kaahamista.


Ja pätkillä missä ei ole talvirajoituksia, niin se ei todellakaan tarkoita että siellä pitäisi ajaa talvella satasta, vaan se tarkoittaa että jos turvallista niin saa ajaa , mutta talvella hyvissä oloissa ajoneuvollakkin merkitystä. Ja yleensä ongelma on se että ajetaan sitä satasta vaikka se muutamaa pykälää pienempi vauhti olisi turvallisempaa.
 
Tässä muuten yksi asia mikä sekoittaa tilanne kuvaa.

Lukijalla voi olla täysin eri merkitys sanoilla verrattuna siihen mitä kirjoittaja niillä tarkoittaa.

Mutta vähän etelämmässä jonoja syntyy jo tilanteissa missä ajetaan ylinopeutta,(ensimmäinen ajaa).

Niitä syntyy tilantteissa missä ensimmäinen ajaa rajoitustenmukaan (ei aja ylinopeutta, mutta hyvin lähellä sitä), jonon viimeksi saavuttaneella kokemus voi olla jo "selkeää alinopeutta".

Köröttelyllä lisäksi eri mielikuvia, ja riippua ajoneuvosta ja pätkästä, vaikka ajaisi korkeinta salittua tai jopa yli, niin tunne yhtä köröttelyä. Jollain toisella kokoonpanolla alle merkkirajoituksen ajaminen voi olla hulluna kaahamista.
Tämä. Ajat kilometrilleen rajoituksen mukaan niin olet esim Kehällä täysi tientuke, ajat kymmenen yli ja silti on joku puskurissa ja jos rykäiset satasen vauhtia alkaa olla jo jono purkautunut. Jos joku tulee sitten vastaavasti ajamaan vasemmalle kaistalle edes sitä mittarinopeutta niin kyllä se näkyy samantien takana olevana pitkän tiukkana letkana ja etenkin jos kyseinen kuski himmaa joka kameran kohdalla. Tulos on ihana pumppaus joka vain kertautuu taempana. Ihana näky katsoa kun kymmenen autoa edempänä näkyy hidasteleva auto ja sen edessä vain tyhjää kaistaa.

Myös tosiaan tuo ajoneuvo ja rengastus vaikuttaa. Kirosin itse tuossa että onpa liukas mutka kun kääntyy työpaikalle ja toinen työkaveri reagoi lauseella "mitä vittua, mä en meinannut päästä sitä mäkeä edes ylös ja sä valitat jostain mutkasta". Eipä tullut siinä vaiheessa mieleen että niin joo, nelikko vs etuveto (molemmilla uudet kitkat alla). Samoin kitkat vs nastat. Sopivalla kelillä nastoilla ajavalle voi tuntua että madellaan mutkissa kun kitkoilla ajava vetää edellä aivan limitillä. Sama myös että joillekin se pieni luistonpoikanen on kauhein asia maailmassa, itse en reagoi mitenkään vaan olen niin tottunut että auto elää alla etten näe aihetta. Toinen on että toiset autot vain tuntuvat "turvallisilta" ajaa limitillä tai vähän sen yli. Osa taas tuntuu siltä että ajat 0.1kmh liian kovaa mutkaan, et tiedä yhtään mitä tulee tapahtumaan ja tulee rehellinen pelko oletko kohta seuraavassa kaupunginosassa joko spinnanneena tai aliohjautuneena suoraan vai pääsitkö jopa vetämään voltteja. Ja paikoiltaan lähtiessä taas tuo kitkat vs nastat sopivassa kelissä... itse olen välillä tuntenut olevani niin paha tientukko kun valoista on yrittänyt lähteä. Esim yhtenä päivänä lähdin valoista perus Micran perässä ja se vain karkasi ja keräsi etäisyyttä ja vauhtia kun itse yritän saada autoa vain keräämään vauhtia ylipäänsä. Micrassa oli uuden näköiset nastat, itsellä uudet kitkat ja nelikko. Ei vain purrut rengas yhtään jäähän/en osunut sopivasti uriin/tms ja tulos että Micra vain karkasi tuon 0-50kmh kiihdytyksen aikana naurettavan paljon. Siinä ei paljoa eeppiset 0-100kmh tai moninkertaiset teholukemat auttaneet kun pitoa vain ei ollut.
 
Itse määritän köröttelyn sellaiseksi mikä selkeästi kerää jonoa.
No tuohon jonon kertymiseen ei todellakaan kummoista nopeuseroa vaadita. Ja valitettavasti ei sellaista oikein köröttelyksi voi luokitella.

Tässä kohden voi vain toivottaa jaksamista, ehdottaa taukoa tai kärsivällisyyttä ohituspaikkojen etsimiseen. Viimeisimmän kohdalla saavutettava hyöty sitten kannattaa toki punnita. Leppoisammalla mielellä pärjää mukavammin.

Jos _oikeasti_ körötellään, niin olisi toki suotavaa ottaa hetkeksi sivuun ja päästää muu liikenne takaa pois kärsimästä.
 
N. 30tkm vuodessa tulee ajettua ja eipä nuo muut liikkujat ole paljoa hidastaneet: ajelen ohi, jos on tarvetta ja jätän väliä jos en. Minä en mitään puolustele, vaan yritän takoa päähäsi, että ainoa asia mihin voit vaikuttaa on oma käytös liikenteessä.

@KpaL Nuo sun ajamat matkat on naurettavan lyhyitä, että todellista etua tulisi matka-aikaan vaarantamatta muita liikkujia. Itse ajan 350km siivua vajaa 60x vuodessa(13-vuotta tätä reittiä, sekä lisäksi 4-vuotta 250km) ja olemattomalla liikenteellä ainoastaan reipas matkavauhdin nosto lyhentää merkittävästi käytettyä aikaa. Huomioikaa, että suurin sallittu nopeus ei ole sama kuin keskinopeus edes hyvissä oloissa, koska rajoituksien vaihtelut, muun liikenteen huomioiminen aiheuttaa nopeasti keskinopeuden laskua. Navigointia käyttämällä saa selville kyseisen ajonopeuden arvion ko. saapumisajasta, joka kyllä houkuttelee ajamaan kovempaa nopeutta. Vilkas liikenne romuttaa nuo arviot todella tehokkaasti ja ilman ronskeja ylinopeuksia niitä ei kiinni saa.
Niin nuo nyt oli esimerkkejä eri tieosuuksista. Jos olisin kirjoittanut tampere-oulu, tampere-turku, tampere-seinäjoki, tampere-kuopio ja vaikka tampere-lappeenranta, niin joku neropatti olis todennu, että matkallahan on ohituspaikkoja vaikka kuinka.

Itekin ajelen työajoja 30k vuodessa ja siihen päälle noin 15k omia ajoja. Ja pointti on just se, että jurppii, kun kerätään jonoja taakse ilman mitään oikeaa syytä.

Mulla on aina aikataulussa pelivaraa sen verran, että kerkeän perille sen hitaammankin takana. Silti jos ohituspaikka tulee, niin menen ohi etten jää omalta osalta sitä jonoa kasvattamaan.

Se on mulle aivan yks lysti säästänkö sillä ohituksella minuutin vai tunnin.
 
En kattele enää sekunttiakaan jos ei ne romut kulje suurinta sallittua vähintään tai kiihdy. Ajan välittömästi ohi kaikista, jos vain pääsen. Olen täysin kyllästynyt ajamaan surkeiden kuljettajien perässä. Niitä muuten riittää. Samat tollot eivät osaa käyttää suuntavilkkua, ryhmittäytyä tai ennakoida mitään.

Ajan aina ylinopeutta. 80km/h jos seisoo moottoritiellä rajoituksena "huono ajokeli" - syynä, en todellakaan aja 80km/h, vaan reilusti yli satasta. Poikkeuksena huono näkyvyys. Huonoa ajokeliä ei ole olemassakaan, jos näkyvyys ei ole huono. Niin liukkaaksi ei moottoritie ole ikinä mennyt, etteikö voisi satasta ajaa kunnollisilla talvirenkailla, ainoastaan surkeat kuskit eivät uskalla.

Polttoaine on toki kallista, mikä osaltaan selittää tuon nussuttamisen liikenteessä, mutta voi vittu ei sitä polttoainetta tuollaisella ajotyylillä säästä, lähinnä tuhlaa.

Ja minulle on myös aivan sama, säästänkö sekunnin tai puoli sekunttia, kunhan pääsen siitä tollosta edelle, eikä tarvitse perässä odottaa valoissa sitä tuskallisen hidasta kiihdyttämistä.
 
Kaikilta vain ei moista löydy. Ja itse olen pitkällä matkalla törmännyt parillakin eri autolla talvisin siihen että tuka vetää jään/lumen peittoon ja hei hei aktiivivakkari.

Eipä ole tuollaiseen tullut vielä törmättyä ainakaan audin adaptiivisilla vakkareilla. Ihan samallalailla on tullut ajettua kesät talvet moottori- ja maantiet adaptiivisella vakkarilla. Taajamat toki talvella manuaalikaasulla. Välineurheiluajän tämä on, pitää olla laitteet kunnossa.
 
Eipä ole tuollaiseen tullut vielä törmättyä ainakaan audin adaptiivisilla vakkareilla. Ihan samallalailla on tullut ajettua kesät talvet moottori- ja maantiet adaptiivisella vakkarilla. Taajamat toki talvella manuaalikaasulla. Välineurheiluajän tämä on, pitää olla laitteet kunnossa.
Itsellä tullut niin Volkkareissa, Fordeissa kuin Teslassakin eteen moinen tilanne ja myös monelta kaverilta/tutulta kuullut ja kirjoittelivathan monet lehdetkin noista kun alkoi yleistymään.
 
En kattele enää sekunttiakaan jos ei ne romut kulje suurinta sallittua vähintään tai kiihdy. Ajan välittömästi ohi kaikista, jos vain pääsen. Olen täysin kyllästynyt ajamaan surkeiden kuljettajien perässä. Niitä muuten riittää. Samat tollot eivät osaa käyttää suuntavilkkua, ryhmittäytyä tai ennakoida mitään.

Ajan aina ylinopeutta. 80km/h jos seisoo moottoritiellä rajoituksena "huono ajokeli" - syynä, en todellakaan aja 80km/h, vaan reilusti yli satasta. Poikkeuksena huono näkyvyys. Huonoa ajokeliä ei ole olemassakaan, jos näkyvyys ei ole huono. Niin liukkaaksi ei moottoritie ole ikinä mennyt, etteikö voisi satasta ajaa kunnollisilla talvirenkailla, ainoastaan surkeat kuskit eivät uskalla.

Polttoaine on toki kallista, mikä osaltaan selittää tuon nussuttamisen liikenteessä, mutta voi vittu ei sitä polttoainetta tuollaisella ajotyylillä säästä, lähinnä tuhlaa.

Ja minulle on myös aivan sama, säästänkö sekunnin tai puoli sekunttia, kunhan pääsen siitä tollosta edelle, eikä tarvitse perässä odottaa valoissa sitä tuskallisen hidasta kiihdyttämistä.
Itsehillintä olisi kyllä melkein se tärkein osa ajotaitoja.
 
Pääsee paljon vähemmällä kun ei turhasta stressaile. Itse ohittelen tuppanat mutta jos ohi ei pääse niin so be it. Löytyy siitä vakkarista muitakin vaihtoehtoja kuin rajoitus +7

Kumminki 30-40tkm tulee ajeltua vuodessa enkä ole luurangoksi kerennyt muuttumaan.
 
Itsellä tullut niin Volkkareissa, Fordeissa kuin Teslassakin eteen moinen tilanne ja myös monelta kaverilta/tutulta kuullut ja kirjoittelivathan monet lehdetkin noista kun alkoi yleistymään.
Joo edellisessä volkkarissa oli useasti tutka tukossa lumesta, vielä kun se on sellaisessa syvennyksessä mikä varmasti kerää kaiken lumen ja töhnän, vaikka lämmitetty onkin. Lexuksessa ei ole vaihteeksi ollut tutka ikinä jäässä.
 
Hohhoijaa taas, vasemmalla kaistalla mateli sprintteri 50-60, 70 km/h aluella no vedin sen eteen aika keulaa hipoen, koska edessäni oleva auto alkoi olla sen verran lähellä. Ja muutaman kilometrin päästä se tulee rinnalle ja apumiehen pää ikkunasta ulkona huutaen jotain :D. No en reagoinut mitenkään ja jatkoin oikealla kaistalla vakkari päällä. No hetken päästä taas ohitan sen samaa vauhtia kun olin jo ajanut jonkun aikaa. Ei kyllä ymmärrä taas
 
Hohhoijaa taas, vasemmalla kaistalla mateli sprintteri 50-60, 70 km/h aluella no vedin sen eteen aika keulaa hipoen, koska edessäni oleva auto alkoi olla sen verran lähellä. Ja muutaman kilometrin päästä se tulee rinnalle ja apumiehen pää ikkunasta ulkona huutaen jotain :D. No en reagoinut mitenkään ja jatkoin oikealla kaistalla vakkari päällä. No hetken päästä taas ohitan sen samaa vauhtia kun olin jo ajanut jonkun aikaa. Ei kyllä ymmärrä taas
Juuh. En puolustele pakukuskin toimintaa, mutta olisi omassa toiminnassasikin ollut parantamisen varaa.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Hohhoijaa taas, vasemmalla kaistalla mateli sprintteri 50-60, 70 km/h aluella no vedin sen eteen aika keulaa hipoen, koska edessäni oleva auto alkoi olla sen verran lähellä. Ja muutaman kilometrin päästä se tulee rinnalle ja apumiehen pää ikkunasta ulkona huutaen jotain :D. No en reagoinut mitenkään ja jatkoin oikealla kaistalla vakkari päällä. No hetken päästä taas ohitan sen samaa vauhtia kun olin jo ajanut jonkun aikaa. Ei kyllä ymmärrä taas
Et tainnut olla motarilla jos rajotus 70km/h?
 
Esim. Jyväskylässä motari päättyy keskustaa ohittaessa ja nopeusrajoitus on 70km/h ja tie jatkuu ns. motarina mutta oikealta saa ohittaa.
Sitä tässä vähän takaa ajoinkin. Kuvauksen perusteella on provosoitu jonkun muun ihan toiminnasta ja alettu osoittamaan mieltä, vaikka todellisuudessa vastapuoli ei tehnyt mitään väärää ja itse ei tunneta liikennesääntöjä.
 
Sitä tässä vähän takaa ajoinkin. Kuvauksen perusteella on provosoitu jonkun muun ihan toiminnasta ja alettu osoittamaan mieltä, vaikka todellisuudessa vastapuoli ei tehnyt mitään väärää ja itse ei tunneta liikennesääntöjä.
Kaveri joka omaa aivot tajuaa kyllä väistää helvettiin sieltä vasurilta jossei vauhti riitä ja oikealla on tilaa.

Tampereella näitä vasemman kaistan tukkoja riittää rantaväylällä ja kokoajan saa puikkia oikealta ohi kun tunnelissa ajetaan 50kmh vasuria samalla kun oikealla on 100m tyhjä rako jonojen välillä.
 
Sellainen taksikuski. Ajoi suojatiellä tietä kävellen ylittäessäni hidastamatta ohi ja sen verran läheltä, että käteni ylettyi osumaan autoon. Pysähtyi ensin keskelle tietä huutamaan stop-merkistä minun suunnassani, ja siirtyessäni lähemmäs keskustelemaan, alkoi selittämään vakavalla naamalla, että jalankulkijoiden on pysähdyttävä stop-merkin kohdalla. Vaati soittamaan poliisit paikalle, minkä ilolla tein, ja ensimmäiseksi myös poliisilta alkoi kyselemään, että pitäähän jalankulkijoiden pysähtyä stop-merkille. :confused:

Pyysin kirjaamaan rikosilmoituksen ja vaadin rangaistusta.
 
Nyt en kyllä ymmärrä millainen paikan täytyy olla, että jalankulkijalle edes tulee stop-merkki eteen. Joku epävirallinen merkki, että jyrkkä kulma, älä juokse auton alle?

e: Siis yritän hahmottaa miten taksikuskille ylipäätään on voinut tulla mielikuva, että stop-merkki liittyisi suojatiehen, yleensähän suojatie ja stop ovat kaukana toisistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en kyllä ymmärrä millainen paikan täytyy olla, että jalankulkijalle edes tulee stop-merkki eteen. Joku epävirallinen merkki, että jyrkkä kulma, älä juokse auton alle?

e: Siis yritän hahmottaa miten taksikuskille ylipäätään on voinut tulla mielikuva, että stop-merkki liittyisi suojatiehen, yleensähän suojatie ja stop ovat kaukana toisistaan.
Ei se jalankulkijalle eteen tullutkaan, vaan oli ihan normaalissa nelisuuntaisessa risteyksessä ajoradan ja kevyen liikenteen väylän välissä. Myös risteävään suuntaan on kelvi, jota ennen stop-merkki on asetettu, ja ylittämäni suojatien reunaan on stop-merkin kohdalta arviolta 10 metriä matkaa.

Ei mikään selitä, mikä oikeasti saisi kuvittelemaan tuollaista. Oletan sen olleen järjetön hätävalhe, josta pidettiin kiinni loppuun saakka.

Tuossa tuo paikka Google Maps
Kävelin kameran suuntaan, auto tuli vasemmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Pakollinen pysäyttäminen koskee vain ajoneuvoja, joten sen sijainnilla ei kävelijälle ole merkitystä.
 
Pakollinen pysäyttäminen koskee vain ajoneuvoja, joten sen sijainnilla ei kävelijälle ole merkitystä.
Niin. Luulisi ettei tällaisia itsestäänselvyyksiä joutuisi kenellekään, edes ajokortittomille ihmisille kertomaan, mutta paras tehdä asia mahdollisimman selväksi.
 
Ei se jalankulkijalle eteen tullutkaan, vaan oli ihan normaalissa nelisuuntaisessa risteyksessä ajoradan ja kevyen liikenteen väylän välissä. Myös risteävään suuntaan on kelvi, jota ennen stop-merkki on asetettu, ja ylittämäni suojatien reunaan on stop-merkin kohdalta arviolta 10 metriä matkaa.

Ei mikään selitä, mikä oikeasti saisi kuvittelemaan tuollaista. Oletan sen olleen järjetön hätävalhe, josta pidettiin kiinni loppuun saakka.

Tuossa tuo paikka Google Maps
Kävelin kameran suuntaan, auto tuli vasemmalta.
Ajattelinkin, että paikan täytyy olla tuollainen, jossa se stop-merkki on jollain tavalla yhteydessä jalankulkuun. Tolppahan seisoo jalkakäytävällä.Et jotenkin ymmärtää miksi joku voisi virheolettaman ylipäätään tehdä. Mut siltikin aika pelottavaa, jos ”ammatti”kuskilla on noin hutera käsitys liikennesäännöistä. Toki voihan se olla pelkkä hätävalekin, mutta harvinaisen typerä.
 
Nyt en kyllä ymmärrä millainen paikan täytyy olla, että jalankulkijalle edes tulee stop-merkki eteen. Joku epävirallinen merkki, että jyrkkä kulma, älä juokse auton alle?

e: Siis yritän hahmottaa miten taksikuskille ylipäätään on voinut tulla mielikuva, että stop-merkki liittyisi suojatiehen, yleensähän suojatie ja stop ovat kaukana toisistaan.

Haagassa ainankin on tuommoinen paikka, kun tullaan keskuspuistosta pois matkamiehentien yli. Toki tuo käsittääkseni koskee ainoastaan pyöräilijöitä jotka sen jättävät komeasti noudattamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 667
Viestejä
4 583 107
Jäsenet
75 480
Uusin jäsen
Jarinikander

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom