Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Erikoista: sähköauton kuskeja ei harmita ollenkaan istua johdon nokassa 15-45minuuttia tämän tästä, mutta tien päällä ollaan kuin aikakoneella ottamassa menetettyä aikaa kiinni :rofl:
No siis loogista tuo tosiaan on. Pitää nyt jostain repiä se latauksessa menetetty aika takaisin :p. Ei sitä aikaa ikinä liikaa ole.
 
Tänään näkyi 2 tesla model X:ää pitkät päällä kaupungissa katuvaloalueella tulevan vastaan, onko noissa jotenkin huono automatiikka vai onko kuskeissa vikaa?
 
Tänään näkyi 2 tesla model X:ää pitkät päällä kaupungissa katuvaloalueella tulevan vastaan, onko noissa jotenkin huono automatiikka vai onko kuskeissa vikaa?
Ainakin oman Model 3:n valokuvio on erikoinen kun matrix ominaisuuksia ei ole vielä aktivoitu. Automatiikka kyllä napsii itsellä valot pois herkästi mutta joissain tietyissä mutkissa antaa palaa sen verran pitkään että osa sivulle menevästä valosta kyllä todnäk osuu vastaantulevaan.
 
Kyse ei ole siitä että menetän aikaa kun en pääse ajamaan sitä mitä haluan vaan se että JOUDUN ajamaan sitä 65km/h kun edellämenijä nyt vaan ei uskalla ajaa. Liikenne sujuis paremmin jos vaan noudatettas niitä rajotuksia.
 
Kyse ei ole siitä että menetän aikaa kun en pääse ajamaan sitä mitä haluan vaan se että JOUDUN ajamaan sitä 65km/h kun edellämenijä nyt vaan ei uskalla ajaa. Liikenne sujuis paremmin jos vaan noudatettas niitä rajotuksia.

Jep. Se tekee pahaa kun ei saa ajaa itselle mieluista nopeutta.
 
Olen tullut siihen tulokseen että jotkut ei uskalla ajaa talvella, tämmösten ihmisten pitäisi ehdottomasti jäädä sitten kotiin tai oikeasti harjoitella jossain sitä talviajamista. Monesti kyllä ihan maalaisjärjellä tuolla pärjää mutta kun ei mene joidenkin kalloon.. Huoh
Parempihan se on ajaa omien taitojen/ajoneuvon rengastuksen tms. mukaan, kuin olla ojassa tai aiheuttaa kolari. Ehkä se onkin maalaisjärki, jonka takia ajavat normaalia hiljempaa.
Sekä jos oikeesti 100km/h alueella ajaa yli 25km/h alinopeutta, pitäisi kunnon rattimiehen ohi päästä. Sitä 100km/h rajotusta kun ei mihinkään mutkaselle kinttupolulle talvella sallita.

Ja kotiin jääminen ei aina ole ratkaisu, palvelut kun ei ole kaikkialla kävelymatkan päässä, saatika se joukkoliikenne toimi.
Tai sitten se harjottelu? Isäukko 72v ajanut työikänsä 50-200km päivässä, kelissä kuin kelissä töihin kaivinkoneen luo.
Pitäisikö hänen nyt mennä johonkin harjottelemaan? Se normaalia hiljempaa ajaminen on sitä kokemusta. Tietää itsensä/autonsa rajat, jotta ei aiheuttaisi vaaratilannetta, esimerkiksi sinulle.
 
Jotkut meistä eivät käytä autojaan harjapesuissa, eivät nojaile autoihinsa, laske mitään maalipinnalle tms. Halutaan pitää auto oikeasti fiininä. Juu on kovavahat pinnassa mutta moni lumiharja on todella karkea jotta saadaan tarpeeksi vahvaksi paksun painavan lumen pois saamiseksi ja se kyllä jättää kivoja jälkiä.
Näitä yksilöitä on, joko se maalipinta on surkea ja pienikin harjan jälki sattuu sydämmeen, tai sitten todella vahva jälkimmäinne, jolloin ajatuskin jo sattuu.
Mutta ainakin osa heistä kyllä osaa sen auton putsata ajokelpoiseksi, nykyään on niitä lehtipuhaltimiakin.

Eli ääni myös sille että jos näytä kuskin joka ei putsaa autoa, niin näytön kuskin joka ei välitä autostaan pätkääkään.



Niin, mitäpä ne katon lumet kuskia itseään haittaisi. Takana tulevan päällehän ne päätyvät.
Näistä lumijutuista jäi sellainen olo että en aivan pysty kuvitteleen että mikä se tilanne oikeasti.

Aikamoinen pitkään kiertynyt lumikasa siellä pitää olla että siitä nyt oikea ongema tulee, totta että jos sopivalla konepellille/keulalle, sopi ison kasan jättää niin saattaa se läsähtää näkökenttään ikävästi.

Tuota takantulevien niskaan tulemista en ihan tajannut, perus höttä leviää, ja jos jokin paketti auto, rekka jossa pitkän ajan jäälöntit, niin ehkä jossain tilanteessa, mutta että henkilöautosta.
Useammin pöllähtelee niitä ajonaikana kiertyneitä lumia jotka jossain sillan railossa tai muussa töyssyssä pöllähtää.

Toki kannatta sen auton putsaamista ajokuntoon, mutta en nyt ihan tiedä mitä kukin kuvailee.

Olin paikassa jossa ei pääse ohi. Meidän puolen ohituskaista päättynyt ja meillä siis yksi kaista käytössä ja toisella puolella vastaavasti ohituskaista (jos ymmärrätte millaista kohtaa tarkoitan). Mielestäni reilu alinopeus on aika iso turvallisuusriski. On se jännä juttu että valtaosa autoilijoista kykenisi ajamaan sitä 100km/h mutta jotkut ei. Ja joo, aika usein nämä hitaat ovat juurikin joku eläkeläispari jollain Yariksen kokoisella kipolla.

Alinopeus ei kuullosta turvallisuus riskiltä, varsinkin kun kuvaillit sen nopeuden sellaiseksi että ajeltiin 80km/h rajoituksen mukaan, satasen tiellä. (ei motari)

Ja kun tunnettua että satasen tarlvirajoitukset on kaksi kaistaisilla teillä harvinaisia, varsinkin etelässä. niin tuo mieleen keskisuomi ja siitä ylöspäin, jossa taasen on ollut talviset ajokelit. Joten jollekkin kuski+ajoneuvo yhdistelmälle voinut olla ihan se maksimi ja nostan hattu kuskille joka ajaa turvallisuus ensin, eikä sitä riskeeraten lähes korkeinta sallittua.
 
Parempihan se on ajaa omien taitojen/ajoneuvon rengastuksen tms. mukaan, kuin olla ojassa tai aiheuttaa kolari. Ehkä se onkin maalaisjärki, jonka takia ajavat normaalia hiljempaa.

Aivan, jos suurimmalla osalla kuljettajia olisi taito ja kanttia valita sopiva ajonopeus, niin rajoitukset voisivat olla paljon vapaammat.

Tosiaan ei ole kyse siitä uskaltaako ajaa korkeinta sallittua, vaan juttuja lukiessa jää olo otta rohkeutta ajaa edes jotenkin turvallista nopeutta.

Ymmärrän toki että jollain autolla se meno on sellaista että satasta hyvä vedellä vähän tuntemattomallakkin tiellä, jollain toisella autolla sitten ei, sitten jos katsoo noita ajouria, suurin osa vetelee vastaantulijoiden kaistoille varsinkin kaarteissa, niin jollain autolla joutuu himmaileen jos aikoo turvallisesti pysyä omalla kaistalla.
 
Näitä yksilöitä on, joko se maalipinta on surkea ja pienikin harjan jälki sattuu sydämmeen, tai sitten todella vahva jälkimmäinne, jolloin ajatuskin jo sattuu.
Mutta ainakin osa heistä kyllä osaa sen auton putsata ajokelpoiseksi, nykyään on niitä lehtipuhaltimiakin.

Eli ääni myös sille että jos näytä kuskin joka ei putsaa autoa, niin näytön kuskin joka ei välitä autostaan pätkääkään.
Suomeksi?
 
Kyse ei ole siitä että menetän aikaa kun en pääse ajamaan sitä mitä haluan vaan se että JOUDUN ajamaan sitä 65km/h kun edellämenijä nyt vaan ei uskalla ajaa. Liikenne sujuis paremmin jos vaan noudatettas niitä rajotuksia.
Rajoitusten noudattamista on ajaa osoitetun nopeusrajoituksen maksimivauhtia tai hieman sitä hiljempaa. Liikenne sujuu parhaiten kun lähdetään ajoissa liikenteeseen eikä oleteta olevan ainoa moukka tien päällä. Sinne liikenteen sekaan kuuluu mahtua kaikki, ei pelkästään -97 syntyneet jotka luulevat olevansa teiden sankareita ja huippukuljettajia. Seassa on vanhempia kuljettajia, vanhempia ja raskaampia ajoneuvoa, siirtoajossa olevia työkoneita, eläimiä, liukkautta ja muuta arvaamatonta. Asennevamma on ainoa mikä sinne ei kuuluisi. Ottaako ihmisillä noin kovasti päähän jos matkallenne kohdistuu pienikin poikkeama?
 
Kaupungissa puksuttelu ei ota päähän. Taajaman ulkopuolella matelu vituttaa kun maksimivauhtia ei ajeta, eikä mittarivirhettä huomioida.
Ylinopeus mitataan ajoneuvon todellisen nopeuden mukaan, mitä auton mittari ei välttämättä näytä.
Monet luottaa mittarin näyttämään nopeuteen vaikka todellinen ajonopeus voi olla autosta ja rengastuksesta riippuen jopa 15% vähemmän... :facepalm:
 
Rajoitusten noudattamista on ajaa osoitetun nopeusrajoituksen maksimivauhtia tai hieman sitä hiljempaa. Liikenne sujuu parhaiten kun lähdetään ajoissa liikenteeseen eikä oleteta olevan ainoa moukka tien päällä. Sinne liikenteen sekaan kuuluu mahtua kaikki, ei pelkästään -97 syntyneet jotka luulevat olevansa teiden sankareita ja huippukuljettajia. Seassa on vanhempia kuljettajia, vanhempia ja raskaampia ajoneuvoa, siirtoajossa olevia työkoneita, eläimiä, liukkautta ja muuta arvaamatonta. Asennevamma on ainoa mikä sinne ei kuuluisi. Ottaako ihmisillä noin kovasti päähän jos matkallenne kohdistuu pienikin poikkeama?

Ottaa. Varsinkin, jos siellä madellaan ilman mitään järkevää syytä. Ajakoon vaikka pysäkille ja antaa muiden mennä ohi.
 
Näin juuri. Jos kerää jonoa ni silloin on syytä pysähtyä pysäkille hetkeksi ja päästää muut ohi jotka haluavat ajaa rajotuksen mukaan. Ei luulis olevan nii vaikee ymmärtää. Se että ajaa 25km/h alinopeutta hyvissä olosuhteissa ei ainakaan mun mielestä ole hyväksyttävää. Lisäksi olen myös useamman kerran nähnyt ohituskaistalla kun rekka lähtee ohittamaan henkilöautoa. Ei varmasti olisi lähtenyt jos ei olisi ohituskaistaa ollut mutta vituttanut olisi körötellä jonkun hidastelijan takana.

Ja hmm ei sitä ajotaitoa kyllä iällä mitata?
 
Näin juuri. Jos kerää jonoa ni silloin on syytä pysähtyä pysäkille hetkeksi ja päästää muut ohi jotka haluavat ajaa rajotuksen mukaan. Ei luulis olevan nii vaikee ymmärtää. Se että ajaa 25km/h alinopeutta hyvissä olosuhteissa ei ainakaan mun mielestä ole hyväksyttävää. Lisäksi olen myös useamman kerran nähnyt ohituskaistalla kun rekka lähtee ohittamaan henkilöautoa. Ei varmasti olisi lähtenyt jos ei olisi ohituskaistaa ollut mutta vituttanut olisi körötellä jonkun hidastelijan takana.

Ja hmm ei sitä ajotaitoa kyllä iällä mitata?
Ja hehkutat sitä, että rekka lähtee ohittamaan ohituskaistalle :facepalm: Hienosti menee ohituskaista hukkaan, kun rekka kelaa vauhtia, että pääsee ohitse. Koita nyt tajuta, että -25km/h hitaamman pääsee helposti ohi ja jos on kaide välissä estäen ohituksen; toinen ohikaista tulee muutaman km päästä. Kuinka useasti näet rekan vetävän pysäkille päästämään nopeammat ohi? Liikenteen ei kuulu minäminä-asenne.
 
Ja hehkutat sitä, että rekka lähtee ohittamaan ohituskaistalle :facepalm: Hienosti menee ohituskaista hukkaan, kun rekka kelaa vauhtia, että pääsee ohitse. Koita nyt tajuta, että -25km/h hitaamman pääsee helposti ohi ja jos on kaide välissä estäen ohituksen; toinen ohikaista tulee muutaman km päästä. Kuinka useasti näet rekan vetävän pysäkille päästämään nopeammat ohi? Liikenteen ei kuulu minäminä-asenne.
Näitä tilanteita tapahtuu silloin tällöin, kaikki ei samalla kerralla tai samana päivänä. Mistä päättelit että tossa mun tilanteessa olisi ohituskaista tulossa ku en missään sitä maininnut? Ohituskaista oli jo mennyt meidän osalta ja olin sen verran kaukana vielä niin saavutin tämän hidastelijan vasta myöhemmin.
Eiköhän nämä hidastelijat ovat niitä minä minä tyyppejä :)
 
Näitä tilanteita tapahtuu silloin tällöin, kaikki ei samalla kerralla tai samana päivänä. Mistä päättelit että tossa mun tilanteessa olisi ohituskaista tulossa ku en missään sitä maininnut? Ohituskaista oli jo mennyt meidän osalta ja olin sen verran kaukana vielä niin saavutin tämän hidastelijan vasta myöhemmin.
Eiköhän nämä hidastelijat ovat niitä minä minä tyyppejä :)
Pelkkää keskikaidetta ilman, että tulee ohituskaistaa? Vai itse käännyit läheiselle ABC:lle max 5km tästä suunnattomasta vääryydestä, mitä kohtasit?
 
En jaksa selittää paikkaa kun sillä ei ole merkitystä, taidat itse ajaa reilua alinopeutta täysin ilman syytä kun näin puolustelet kovasti heitä? :) ja tohon rekka juttuun vielä kommentoitaakseni, omasta mielestä rekan ei pitäisi koskaan joutua ohittamaan edes ohituskaistalla mutta kyllä sekin perusteltua on jos edellämenijä reilua alinopeutta ajaa. Mut täällähän nämä liikenneasiantuntijat ovatkin :)
 
Tampere-orivesi, tampere-lahti, tampere-huittinen, jämsä-jyväskylä, jyväskylä-kuopio.

Tuossa muutama pätkä mitä tulee aika säännöllisesti ajettua. Huonosti ohituspaikkoja ja riippuen ajankohdasta on myös kohtalaisen paljon liikennettä. Kyllähän se laittaa kiristään muppia kun ajellaan sitä mittarinopeutta ja sen lisäks vielä kameratolpan paikkeilla isketään oikein jarrua.

Ja tosiaan semmosesta hitaammin ajavasta mä pääsen omalla autolla aika vikkelään ohi. Mutta erittäin usein tuolla tien päällä näkee tilanteen, missä joku sankari nyksyttää reilusti alle nopeusrajotuksen ja seuraava auto on rekka. Monet vähän tehottomammalla autollakin pääsee siitä hitaammasta sopivassa paikassa ohi, mutta iso prosentti ei sitten sitä rekkaa enää ohita. Sit junnataan 10m etäisyyksillä ja tehdäänohittaminen vaikeammaks.

Jos olen asuntoautolla liikenteessä, niin kurvaan kyllä heti parkkipaikalle tai pysäkille ja päästän autoja ohi, jos edetään tieosuudella missä ei ohituspaikkoja ole.

Aika itsekästä ajatella, että et sää siinä montaa minuuttia säästä vaikka päästäisin sut ohi jos itellä on aikaa ajella alle nopeusrajotusten.

Lisäksi se jonojen kerääminen taakse on jo itsestään liikenteen vaarantamista. Hieno varmaan hälytysajoneuvolla luovia kilometrin autojonon ohi.
 
En jaksa selittää paikkaa kun sillä ei ole merkitystä, taidat itse ajaa reilua alinopeutta täysin ilman syytä kun näin puolustelet kovasti heitä? :) ja tohon rekka juttuun vielä kommentoitaakseni, omasta mielestä rekan ei pitäisi koskaan joutua ohittamaan edes ohituskaistalla mutta kyllä sekin perusteltua on jos edellämenijä reilua alinopeutta ajaa. Mut täällähän nämä liikenneasiantuntijat ovatkin :)
N. 30tkm vuodessa tulee ajettua ja eipä nuo muut liikkujat ole paljoa hidastaneet: ajelen ohi, jos on tarvetta ja jätän väliä jos en. Minä en mitään puolustele, vaan yritän takoa päähäsi, että ainoa asia mihin voit vaikuttaa on oma käytös liikenteessä.

@KpaL Nuo sun ajamat matkat on naurettavan lyhyitä, että todellista etua tulisi matka-aikaan vaarantamatta muita liikkujia. Itse ajan 350km siivua vajaa 60x vuodessa(13-vuotta tätä reittiä, sekä lisäksi 4-vuotta 250km) ja olemattomalla liikenteellä ainoastaan reipas matkavauhdin nosto lyhentää merkittävästi käytettyä aikaa. Huomioikaa, että suurin sallittu nopeus ei ole sama kuin keskinopeus edes hyvissä oloissa, koska rajoituksien vaihtelut, muun liikenteen huomioiminen aiheuttaa nopeasti keskinopeuden laskua. Navigointia käyttämällä saa selville kyseisen ajonopeuden arvion ko. saapumisajasta, joka kyllä houkuttelee ajamaan kovempaa nopeutta. Vilkas liikenne romuttaa nuo arviot todella tehokkaasti ja ilman ronskeja ylinopeuksia niitä ei kiinni saa.
 
Viimeksi muokattu:
@KpaL Nuo sun ajamat matkat on naurettavan lyhyitä, että todellista etua tulisi matka-aikaan vaarantamatta muita liikkujia. Itse ajan 350km siivua vajaa 60x vuodessa(13-vuotta tätä reittiä, sekä lisäksi 4-vuotta 250km) ja olemattomalla liikenteellä ainoastaan reipas matkavauhdin nosto lyhentää merkittävästi käytettyä aikaa. Huomioikaa, että suurin sallittu nopeus ei ole sama kuin keskinopeus edes hyvissä oloissa, koska rajoituksien vaihtelut, muun liikenteen huomioiminen aiheuttaa nopeasti keskinopeuden laskua. Navigointia käyttämällä saa selville kyseisen ajonopeuden arvion ko. saapumisajasta, joka kyllä houkuttelee ajamaan kovempaa nopeutta. Vilkas liikenne romuttaa nuo arviot todella tehokkaasti ja ilman ronskeja ylinopeuksia niitä ei kiinni saa.

Kuopio-Tampere väli on noin 300 km, ei enää naurettavan lyhyt pätkä jos tuota ajaa päivittäin edes takaisin.

Tuo väli on juuri sellainen jossa ohituspaikkoja on aivan käsittämättömän vähän tien vilkkauteen nähden ja jos Yarikset kiihdyttää vähillä suorilla ylinopeuteen on homma joskus varsin ärsyttävää.

Sellainen + 1 tunti suuntaansa on joskus liikenne aiheuttanut yöllä sakkorajan alla ajettuun verrattuna. Kyllä se voi ihsn oikeasti joitskin ärsyttää.
 
Asiaton käytös
Kuopio-Tampere väli on noin 300 km, ei enää naurettavan lyhyt pätkä jos tuota ajaa päivittäin edes takaisin.

Tuo väli on juuri sellainen jossa ohituspaikkoja on aivan käsittämättömän vähän tien vilkkauteen nähden ja jos Yarikset kiihdyttää vähillä suorilla ylinopeuteen on homma joskus varsin ärsyttävää.

Sellainen + 1 tunti suuntaansa on joskus liikenne aiheuttanut yöllä sakkorajan alla ajettuun verrattuna. Kyllä se voi ihsn oikeasti joitskin ärsyttää.
Herra ottaa silmät persreiästä ja tavaa KpaL:n viestin muutamaan kertaan. Noita mainittuja pätkiä on useita ja missään ei mainittu reittiä Tampere - Kuopio. On se kumma, kun pitää vetää mutkia suoriksi, että pääsee mussuttamaan :rolleyes:

Edit: lisätään vielä, että mainitsit ajaneesi sakkorajan tuntumassa: eli käytännössä ajat ylinopeutta ja käytät sitä referenssinä vertailussa. Eli sulla menee palkokasvit sieraimiin liikenteessä, kun et pääse ajamaan ylinopeutta ja moitit niitä jotka noudattavat lakia :facepalm: Malliesimerkki liikenteessä tapahtuvasta minäminä-asenteesta. Tarpeeksi monta minäminä-asenteella ajavia ihmiskyrpiä samaan aikaan tiellä ja ei tarvitse ihmetellä, että peltiä rytisee jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Monesti noilla varovaisilla kuskeilla ei myöskään vauhti pysy tasaisena, suoralla saadaan jopa lähelle rajoitusta mutta jos ilmaantuu vastaantulija tai mutka niin sitten vauhti tippuu reilusti.
Yksinkertaisesti se vain on rasittavaa ajaa perässä vaikka koittaisi jättää väliäkin, helpommalla pääsee kun ohittaa jatkaen omaa tasaista vauhtia.
 
Taitaa Jarppi harrastaa niitä ns harakiri ohituksia reilusti kun sanoo vaan että ohittaa hidastelijat. Pitää ymmärtää että jos niitä ohituspaikkoja ei vaan tule niin kyllä se jurppii oikeen perkeleesti ajaa jonkun matelijan takana varsinkin jos sen vauhti ei edes pysy tasaisena vaan hidastetaan joka kameratolppaan ja rekkaan mikä tulee vastaan
 
Taitaa Jarppi harrastaa niitä ns harakiri ohituksia reilusti kun sanoo vaan että ohittaa hidastelijat. Pitää ymmärtää että jos niitä ohituspaikkoja ei vaan tule niin kyllä se jurppii oikeen perkeleesti ajaa jonkun matelijan takana varsinkin jos sen vauhti ei edes pysy tasaisena vaan hidastetaan joka kameratolppaan ja rekkaan mikä tulee vastaan
Ei tarvitse tehdä mitään riskiohituksia, kun: osaa ennakoida, tuntee tien ja ohituskohdat, varautuu viivästyksiin(asenne).
 
Monesti noilla varovaisilla kuskeilla ei myöskään vauhti pysy tasaisena, suoralla saadaan jopa lähelle rajoitusta mutta jos ilmaantuu vastaantulija tai mutka niin sitten vauhti tippuu reilusti.
Yksinkertaisesti se vain on rasittavaa ajaa perässä vaikka koittaisi jättää väliäkin, helpommalla pääsee kun ohittaa jatkaen omaa tasaista vauhtia.

Juu ei se tasainen alinopeus niinkään, mutta tuo vauhdin pumppaaminen on ärsyttävää. Tekee arvioinnista vaikeampaa. Onneksi nykyvehkeissä on noita adaptiivisia vakkareita, helpottaa kaikkia osapuolia.
 
Edellä mainittu asenne kannattaisi jokaisen ottaa omalta kohdaltaan tarkasteluun. Jos ohi ei pääse, ottaa vaikka muutaman minuutin tauon bussipysäkillä. Oma olo virkistyy ja kusipää ehtii jonoineen kadota taas pitkäksi aikaa horisonttiin.
Varsinkin jos joutuu päivittäin työmatkana taittamaan ruuhkassa kusisella tiellä mulkkujen keskellä pitkiä matkoja, asennemuutoksella tekee ihmeitä omalle mielenterveydelleen liikenneturvallisuuden lisäksi.

Maantieajosta tuli paljon mukavampaa, kun opin asennoitumaan siihen järkevämmin. Kiire pois ja vaikka hyvää musiikkia/kirja soimaan.

T: entinen harakiriohittelija
 
Perkeleesti jurppimiseen voisi auttaa psykologin kanssa keskustelu, jos ei jonossa pysty ajamaan hieman alle suurinta sallittua nopeutta.
 
Se nyt siis on ihan ok sun mielestä ajella reilua alinopeutta vaikka mitään syytä siihen ei ole?
Hitostako sitä tietää, mikä on syynä hidasteluun. Hyvin hankala uskoa, että esim. 100km matkan pitäisi moisen perässä ajaa, vaan yleensä kyseessä on muutamista kilometreistä, kun paikka ohitukseen aukenee. Etelässä kahviloitakin on tien varressa runsaasti vrt. Lapin maakunta(ovat lisäksi auki), sinne vain taukoa pitämään.
 
Joillain haltijoita/omistajia jolle pienikin maalipinta virhe on henkisesti kovapaikka, jopa ajatuskin sellaisesta.

Jos vielä maalipinta jonka kestävyys on kovasti huono, niin ehkä harjan jäljet ihan todellinen riski.

Mutta he jotka ottavat sen auton noin tunteella kyllä osaavat sen auton putsta, eivät siis lähde ajoon turvallisuutta vaarantean.

Se mitä tekniikoita kukin käyttää , sulatus, lehtipuhallin sopii matkaan jne.

Eli heidän kanssa samaa mieltä, että ne jotka eivät putsaa autoaan, niin eivät yleensä siitä autosta kovin tunteellisesti välitä, saati jostain maalipinnasta oikeasti huolissaan.
 
Edellä mainittu asenne kannattaisi jokaisen ottaa omalta kohdaltaan tarkasteluun. Jos ohi ei pääse, ottaa vaikka muutaman minuutin tauon bussipysäkillä. Oma olo virkistyy ja kusipää ehtii jonoineen kadota taas pitkäksi aikaa horisonttiin.
Varsinkin jos joutuu päivittäin työmatkana taittamaan ruuhkassa kusisella tiellä mulkkujen keskellä pitkiä matkoja, asennemuutoksella tekee ihmeitä omalle mielenterveydelleen liikenneturvallisuuden lisäksi.

Maantieajosta tuli paljon mukavampaa, kun opin asennoitumaan siihen järkevämmin. Kiire pois ja vaikka hyvää musiikkia/kirja soimaan.
Juuri näin. Iän myötä on onneksi omassakin liikennekäyttäytymisessä tapahtunut selkeää parannusta ja mukaan tullut perspektiiviä moneen asiaan. Esimerkiksi nuoruusvuosilta tavalliset 20km/h rajoitusten ylitykset on korvaantuneet 3-5km/h ylityksillä mikäli muu liikenne sen mahdollistaa. Kyllä sitä vieläkin osaa tuskastua omasta mielestäni liian hiljaa eteneviin, mutta onneksi nykyään osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin ja ohitustarpeet arvioida aivan eri tavalla kuin joskus ennen. Onneksi myös valtaväylät alkavat tänä päivänä olemaan useampikaistaisia, tai vähintäänkin leveäkaistaisia, joka tuo myös sujuvuutta matkantekoon.
 
Monesti noilla varovaisilla kuskeilla ei myöskään vauhti pysy tasaisena, suoralla saadaan jopa lähelle rajoitusta mutta jos ilmaantuu vastaantulija tai mutka niin sitten vauhti tippuu reilusti.
Yksinkertaisesti se vain on rasittavaa ajaa perässä vaikka koittaisi jättää väliäkin, helpommalla pääsee kun ohittaa jatkaen omaa tasaista vauhtia.
Tiedän tunteen, siltä osin samaa mieltä.

Mutta, jos se edelläajava ajaa ns maximi nopeutta, varsinkin talvikeleillä pätkillä missä ei talvirajoituksia niin se turvallinen nopeus vaihtelee tilanteen, kohdan mukaan, vaikka rajoitus pysyisi samana. Eli ns maximia ajava kuljettaja vaihtelee noeputta.

Perässä tulia voi sitten valita, että ajalee vakkarilla tasaista, tai sitten seuraa edelläolevan vauhti jos tilanne sallii, joko siihen kykenevällä vakkarilla tai käsin.

Harmillista noissa on se että se edellä ajavan maximi nopeus on suurempi juuri niissä ohituskelvollisissa paikissa.

Jos tuttu tie niin voi vähän ennakoida ja antaa selkeän ohitusmerkin, niin ehkä jokin mahku edelläajavalla huomata tilenne. Ainakin kannattaa kokeilla, on yksilöitä jotka auttavat hienosti ohittamisen onnistumiseen.


Se nyt siis on ihan ok sun mielestä ajella reilua alinopeutta vaikka mitään syytä siihen ei ole?
Kelasin veistejä takaisin päin , jos sama tarina, niin syitä on arvailtu, sitä ei toki tiedetä mikä kuljettajan suurin syy valittuun tilanne nopeuteen.

Tänä talvena on ihan ammatikuskejakin ajaellut teillä joissa ei kesärajoituksia vaihtelevaa nopeutta je selkeästi alle merkein korkeimman sallitun. Joten jos amatööri ajalee samoin, niin ehkä taitoa valita se sopiva nopeus.

Joulun jälkeen ainakin osaa maata ollut kelejä joissa vieraan on vaikea arvioida mikä on se korkein sallittu, joten satasen pätkiä voi moni ajella ihan sillä että luulee olevan 80 aluetta, varsinkin jos etelästä tullut matkailija.

Ja kannattaa sekin huomata että jos kuuluu siihen ryhmään jolle pienin "sallittu" on korkein sallittu +10 km/h, niin rajoitusten mukaan ajavat tulee perä edellä vastaan ja joutuu hidas reagoija hidastaleen kunnolla kun kirii turvaväliä takaisin.
 
Hitostako sitä tietää, mikä on syynä hidasteluun. Hyvin hankala uskoa, että esim. 100km matkan pitäisi moisen perässä ajaa, vaan yleensä kyseessä on muutamista kilometreistä, kun paikka ohitukseen aukenee. Etelässä kahviloitakin on tien varressa runsaasti vrt. Lapin maakunta(ovat lisäksi auki), sinne vain taukoa pitämään.
Sivummalla on noita teitä joissa ei talvirajoituksia, tosin se ei tarkoita että siellä pitäisi ajella satastan, saati vähintään satasta.

Tiedä onko ihan noin pitkiä pätkiä (100km), mutta sinne päin ja jos edellä menee raskaampaa liikennettä, niin voisi kuvitella että ihan normaalia että se ajalleen turvallisesti jonossa koko pätkä. Liikennettä sen verran ettei ohituspaikkaa ja lisäksi tiet voi olla sellaisia että ilman vastaantulevaakin liikennettä ei ole sitä turvallista ohituspaikkaa.
Ajamisessa lähinnä se ero että vakkari on säädetty hitaammalle kuin yksinään ajellessa. Hintana aika, säästönä energia.
 
Viimeksi muokattu:
Oman kokemuksen perusteella reilusti yli 50% autoilijoista ajaa alle mittarinopeuden jossei motaria lasketa. Ihan sama mennäänkö taajamassa vai maantiellä.

Kyllä pidemmällä pätkällä mullakin ne ohituset lasketaan kymmenissä ihan vaan ettå saa ajaa sen 5kmh tikkarin päälle. Ja ohitetuista 90% ei aja edes sitä tikkarivauhtia vaan alle sen. Tai sitten alamäkeen ylinopeutta ja ylämäkeen hyytyy. Tai jos muuten ajetaan tasaseen niin tolpan kohalla hidastetaan viimestään.
 
Pahinta näissä aina hieman alle rajotuksia ajavissa on se että ajaminen on epävarmaa, nopeus pumppaa koko ajan, jarruvalot vilkkuu mutkissa, vastaantulijoiden takia, auto seilaa kaistalla ja jos kamera sattuu olemaan niin sitten mennään 20 alle rajoituksen.

Edellenkään ei ole mitään väliä vaikka ajasi 30km/h 80 tiellä, mutta se jonon perässä vetäminen kymmeniä, pahimmillaan satoja kilometrejä on silkkaa vittuilua
 
Ei suuri osa varmaan tunne sellaista käsitettä kuin mittarinopeus. Ei sitä kuitenkaan missään kovin kuuluvasti mainosteta. Autokoulua käydessäni opettaja tuntui suhtautuvan neuroottisesti siihen, että neula pysyy mittaristossa korkeintaan siinä suurimman sallitun kohdalla.

Toi kaikenlainen hidastelu ärsyttää omalla kohdalla enemmän nimenomaan kaupungissa kuin pitkillä siirtymillä. Kaupungissa tarkoitan sellasta yleistä tahmaisuutta, ettei keskitytä liikenteeseen ja reagoidaan milloin sattuu miten sattuu, ja istutaan sen takia punaisissa.

Pidemmillä pätkillä tietää, että suhteellisen nopeasti pääsee ohi jos ohi on päästävä, ja silloinkin se tarve liittyy usein ennemminkin edellä menevän epätasaiseen ajamiseen kuin itse matkanopeuteen.
 
Huomautus: Henkilökohtaisuudet eivät kuulu keskusteluun
Herra ottaa silmät persreiästä ja tavaa KpaL:n viestin muutamaan kertaan. Noita mainittuja pätkiä on useita ja missään ei mainittu reittiä Tampere - Kuopio. On se kumma, kun pitää vetää mutkia suoriksi, että pääsee mussuttamaan :rolleyes:

Edit: lisätään vielä, että mainitsit ajaneesi sakkorajan tuntumassa: eli käytännössä ajat ylinopeutta ja käytät sitä referenssinä vertailussa. Eli sulla menee palkokasvit sieraimiin liikenteessä, kun et pääse ajamaan ylinopeutta ja moitit niitä jotka noudattavat lakia :facepalm: Malliesimerkki liikenteessä tapahtuvasta minäminä-asenteesta. Tarpeeksi monta minäminä-asenteella ajavia ihmiskyrpiä samaan aikaan tiellä ja ei tarvitse ihmetellä, että peltiä rytisee jatkuvasti.


Menipäs asennevammaisella viesti ihon alle ja palko nenukkiin. Kpal nimenomaan kirjoitti kyseisen reitin auki; tampere- orivesi, jämsä-jyväskylä-kuopio. Otappas itse kartta käteen sitten kun olet vähän rauhoittunut.


Se on kaukana minäninä -asenteesta jos sattuu kellottamaan tutulle reitille kuluvaa aikaa. Päinvastoin, se on järkevää ennakointia kun tietää että 300 km matkaan joutuu perjantai-iltapäivänä laittamaan tunnin lisää. Tuo väli vaan on sellainen, jossa ei ohituspaikkoja rajoitusten mukaan ajavalle ole.
 
Ei suuri osa varmaan tunne sellaista käsitettä kuin mittarinopeus. Ei sitä kuitenkaan missään kovin kuuluvasti mainosteta. Autokoulua käydessäni opettaja tuntui suhtautuvan neuroottisesti siihen, että neula pysyy mittaristossa korkeintaan siinä suurimman sallitun kohdalla.

Toi kaikenlainen hidastelu ärsyttää omalla kohdalla enemmän nimenomaan kaupungissa kuin pitkillä siirtymillä. Kaupungissa tarkoitan sellasta yleistä tahmaisuutta, ettei keskitytä liikenteeseen ja reagoidaan milloin sattuu miten sattuu, ja istutaan sen takia punaisissa.

Pidemmillä pätkillä tietää, että suhteellisen nopeasti pääsee ohi jos ohi on päästävä, ja silloinkin se tarve liittyy usein ennemminkin edellä menevän epätasaiseen ajamiseen kuin itse matkanopeuteen.
Mun autokoulussa oli erillinen nopeusnäyttö ja opettajan mukaan piti ajaa aina mahdollisimman tarkasti todellista 40 kmh.

Juuri ajokouluvuonna koko liikennevaloton yhden kadun pikkukeskusta muuttui 50:stä 40:n, asiassa oli kova poliittinen vääntö, ja opettajakin myönsi että käytännössä vielä kannattaa ajaa 50:ä koulun jälkeen muun liikenteen mukaisesti. Kultaisella 90-luvulla ei ollu vielä niin kovin tarkkaa.
 
Pahinta näissä aina hieman alle rajotuksia ajavissa on se että ajaminen on epävarmaa, nopeus pumppaa koko ajan, jarruvalot vilkkuu mutkissa, vastaantulijoiden takia, auto seilaa kaistalla ja jos kamera sattuu olemaan niin sitten mennään 20 alle rajoituksen.

Edellenkään ei ole mitään väliä vaikka ajasi 30km/h 80 tiellä, mutta se jonon perässä vetäminen kymmeniä, pahimmillaan satoja kilometrejä on silkkaa vittuilua

Nimenomaan tämä. Hiljaa ajaminen ei juurikaan ärsytä, mutta epätasaisesti ajavan perässä ajaminen ärsyttää paljon. Vielä ei omasta VW:stä löydy adaptiivista vakkaria, joten pumppaavien kuskien perässä joutuu ajamaan jatkuvalla jännityksellä.

Pumpaten ajavat kuskit ovat myös melkein aina niitä, joilla ohituskaistan tullen löytyy yhtäkkiä rohkeutta nostaa nopeutta reilusti.
 
No voihan se olla hybridin/sähkiksen kuljettaja, joka optimoi kulutusta(tämä myös itseä ärsyttää). Voi olla myöskin vanha pariskunta, joka saapuu kerran viikossa tekemään ruokaostoksensa
maalikylillä(minusta tässä ei ole mitään vikaa). Nopeusero on huomattava näissä, että tämmöisen kuljettajan ohittaminen on todella helppo homma. Ongelmia tulee, jos tämmöisen perään iskeytyy kuljettaja, joka ei uskalla lähteä ohittamaan eikä tajua jättää riittävästi tilaa nopeammille(monesti etelän turistit harrastavat tätä, eli ajavat tappituntumassa vaikka tilaa olisi jättää kunnon turvaväli).

tai sitten ajetaan aktiivinen vakkari päällä ilman, että on kiire mihinkään
 
tai sitten ajetaan aktiivinen vakkari päällä ilman, että on kiire mihinkään
Kaikilta vain ei moista löydy. Ja itse olen pitkällä matkalla törmännyt parillakin eri autolla talvisin siihen että tuka vetää jään/lumen peittoon ja hei hei aktiivivakkari.

@pulatunnus jaa että oikein lehtipuhallin pitäisi pistää pärisemään vs että jätän sen pari cm lunta auton konepellin ja takakontin päälle.
 
Oman kokemuksen perusteella reilusti yli 50% autoilijoista ajaa alle mittarinopeuden jossei motaria lasketa. Ihan sama mennäänkö taajamassa vai maantiellä.
Ajaa alle mittarinopeuden ? Siis autojen noepusmittarit (yleistäen) näyttävät liikaa, tai minimissään sen todellisen.

Siitä huolimatta jos katsot tilastoja, niin hyvin paljon ajetaan ylinopeutta, jopa niin paljon että jos ei ruuhkaa niin keskinoepudet voi olla yli korkeimman sallitun.

Jos taasen viittaat että osa ajaa rajoitusten mukaan, eli alle korkeimman sallitun, niin on heitäkin.

Joissain autoissa on kankea vakkari, esim +/- voi olla 5/10 välein asettuva(*, niin kankea viritellä numeron tarkkuudella kohdilleen
Kyllä pidemmällä pätkällä mullakin ne ohituset lasketaan kymmenissä ihan vaan ettå saa ajaa sen 5kmh tikkarin päälle.
En tiedä kuinka pitkistä pätkistä puhut ja missä huristelet, ylinopeutta ajava kaiken lokiikan mukaan pitäisi saavuttaa rajoituksen mukaan ajavia, ja jos valtateitä satkun rajoituksella, niin siellä menee niitä 75-90 ajavia, niin ylinopeus lisää "ohitustarvetta".


(*
Vakkarin + / - napilla ei mennä +- 1km/h, vaan seuraa kymmpi tai vitonen, esim 80 tai 85.

Ja kaikissa autoissa ei ole edes alkeellista vakkaria, ja riippuu autoista kuink aktiivisesti pitää ajaa että nopeus pysyy rajoituksen mukaisena.


tai sitten ajetaan aktiivinen vakkari päällä ilman, että on kiire mihinkään
Talvella aktiiviset edelläajavaan sopeutuvat vakkarti on lähinnä peräänajon esto avustumia, eli tärkeämpää on se kuinka näppärä sitä käsin säädettävää vakaria on käyttää, että meno on tasaista.
 
(*
Vakkarin + / - napilla ei mennä +- 1km/h, vaan seuraa kymmpi tai vitonen, esim 80 tai 85.
Riippuu jälleen ajoneuvosta. Olen omistanut autoja joissa mentiin 1kmh hypyissä tietyllä tavalla tehden, 10kmh hypyissä toisella tavalla tehden, yhdessä hypättiin 5kmh teki miten tahansa tai kuten nykyisessä 1kmh ja toisella tavalla tehden 5kmh hypyt.
 
@pulatunnus jaa että oikein lehtipuhallin pitäisi pistää pärisemään vs että jätän sen pari cm lunta auton konepellin ja takakontin päälle.
Tuo ei ole mielipiteeni millä autoa pitää puhdistaa, vaan tuo on yksi vaihtoehto väline millä sitä voi puhdistaa jos harjaaminen ei ole vaihtoehto. Siis jotkut oikeasti käyttäneet lehtipuhallinta.


Enkä tuossa nyt ajatellut nimenomaan 2cm lumikerrosta, mutta jos 2cm häiritsee, niin miksei siihenkin.

(en ota mitään vastuuta jos silläkin saa maalipintaa jälkiä).
 
Täytyy ilmeisesti rautalangasta vääntää tälle porukalle mutta siis vähäinen alinopeus (sanotaanko 80 alueella 75km/h) ei minua haittaa mutta mainitsin että edellämenijä ajeli 100km/h alueella (jota olisi ihan helposti pystynyt noudattamaan) sellasta 65km/h nopeutta. Sellainen kerää jo jonoa aika paljon taakseen vaikka ei olisi paljoakaan liikennettä. En ole mikään rattiraivoilija mutta tälläisen perässä ajeleminen ei tosiaan mikään nautinto ole ja siksi tänne sen kirjoitinkin kun ketjun kysymys on "mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?".

Sillä tavalla tuo on turvallisuusriski kun se nostaa reilusti kynnystä päästä ohittamaan ja silloin ohitukset voivat olla niitä harakiriohituksia että juuri ja juuri ehditään omalle kaistalle ennen kuin törmäys tulisi. Ja taas tässä ketjussa tuokin väännetään siihen "liikenneasenteeseen" ja hitaammin ajava ajaa aina oikein oli sitten tilanne mikä tahansa :) hassua
 
ja hitaammin ajava ajaa aina oikein oli sitten tilanne mikä tahansa :) hassua
Ajoi omien taitojensa/alla olevan kulkupelin mukaan? Eli ihan oikein..
Ja ennenkuin sanot, että olisi pitänyt päästää takana tuleva letka ohi, niin oliko siellä sellaista paikkaa, kerran ei ollut sen yhden ohituskaistan jälkeenkään paikkaa sinun mennä ohi?

Olisi mukava tietää, millä tieosuudella tuo sinun kokema tapahtuma kävi, niin osaisi samaistua :sfist: Ja samalla kun tietäis, kauanko(kilometreissä) sen liikenteen vaarantajan perässä ajoit.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom