Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänään oli ainakin kolmas kerta vuoden sisällä kun meinaa kolahtaa liikenneympyrässä, ellei itse väistä ympyrään ajavaa. Mikähän tuossakin on noin vaikeaa.
Jotkut tulee ympyrään tosiaan vähän semmosella testaavalla otteella, että väistääkö. Sitten jarrutus viime tingassa jos et oo chicken.

Ei siinä, on itelläki pari kertaa kerta kaikkiaan jääny näkemättä ympyrässä ensin ollut, ja jälkikäteen aina hirvee pohtiminen et miten oli mahdollista. Joka kerta oon onnistunut syyttämään liian suurta tilannenopeutta (milloin kullakin osapuolella), mutta eipä onneks oo vielä ympyrässä tarvinnu muiden väistää mua... :rolleyes:
 
Yleensä suurin ongelma ympyröissä on liian pieni halkaisija ja lähestyvien ajoneuvojen synkroninen nopeus, niin että oikealla oleva ei näe A-pilarin takaa vilaustakaan tulijasta. Tämä on mahdollista myös tavan T- risteyksissä ja neljän tien risteyksissä.
 
Rähmää 1 cm asfaltilla ja joku repii tähän aikaan asuntoalueella perävetoista rivinelosta.

Toihan on ihan parasta. Oon jo aikuinen mies mutta silti ostin viime talvena talvilintan jolla ajelin pitkin kaiteita ja sillanpieliä ihan tahallani. Voiko sen parempaa höyryjen päästelyä enää ollakaan.

En tosin asuntoalueella...
 
Jahas, tänään käytiinkin pitkästä aikaa todella lähellä kolaria. Valoristeys, vasen kaista jatkuu suoraan (yksikaistaisena), oikea kaista kääntyy vain oikealle (kaista päättyy kokonaan). Valot vaihtui vihreäksi, lähden ajelemaan rauhassa autoletkan perässä. Yhtäkkiä huomaan oikeasta sivupeilistä, että joku Volvo syöksyy oikeaa kaistaa suoraan, on hetkessä rinnalla ja jos en olisi jarruttanut äkillisesti, olisi paukauttanut kylkeen törkeästi kiilatessaan kaistalleni. Kauhea oli vissiin kiire päästä köröttelemään 60-alueella autoletkan perässä. Saatana, että kiehahti kyllä hyvin kun käytiin noin typerässä paikassa täysin tarpeettoman lähellä kolaria, itsellä vielä vaimo ja tenava kyydissä. Eikä ollut suinkaan eka kerta kun tuossa paikassa näkee tuota perseilyä. Kova on saatana joillakin kiire omaan hautaansa.

Edit. Tein havainnollistavan kuvan.
 
Toihan on ihan parasta. Oon jo aikuinen mies mutta silti ostin viime talvena talvilintan jolla ajelin pitkin kaiteita ja sillanpieliä ihan tahallani. Voiko sen parempaa höyryjen päästelyä enää ollakaan.

En tosin asuntoalueella...

Juu olen ajanut telikärrylläkin sivuluisussa hiekka pätkällä, mukavaa puuhaa. Mutta 23.00 aikaan asuntoalueella. Ei kiitos.
Nelikollahan tuo on myös erimukavaa puuhaa.
 
Jotkut tulee ympyrään tosiaan vähän semmosella testaavalla otteella, että väistääkö. Sitten jarrutus viime tingassa jos et oo chicken.

Ei siinä, on itelläki pari kertaa kerta kaikkiaan jääny näkemättä ympyrässä ensin ollut, ja jälkikäteen aina hirvee pohtiminen et miten oli mahdollista. Joka kerta oon onnistunut syyttämään liian suurta tilannenopeutta (milloin kullakin osapuolella), mutta eipä onneks oo vielä ympyrässä tarvinnu muiden väistää mua... :rolleyes:
Omalla autolla ei viitsi kolaroida. Muuten voisi olla painamatta jarrua jos ääliö kolmion takaa haluaa tulla.
 
Tänään oli ainakin kolmas kerta vuoden sisällä kun meinaa kolahtaa liikenneympyrässä, ellei itse väistä ympyrään ajavaa. Mikähän tuossakin on noin vaikeaa.
Joo tuota sattuu saakka usein itsellekin, että jotkut koittaa tunkea väkisin ympyrään.

Itsellä on ympyrä vähän ennen kotia, käännyn ympyrässä "vasemmalle" eli edestä päin suoraan yli tulevat joutuu väistämään, ja on tässä jo useammalla näyttänyt paniikkijarrutus tulevan :D

Itsellä on niin vanha paska, että evvk jos se menee lunastukseen, ja näillä jotka kuvittelee ettei tarvitse väistää ympyrässä olevia on lähes aina joku uudehko kallis premium alla, niin näillä on enemmän menetettävää.

En nyt tietenkään tahallaan kaasuta kenenkään kylkeen jos ehtii edestä, mutta en kyllä itse ala antamaan tietä/pysähtymään ympyrään, vain siksi että Herra volvot ja bemarit kokee että saa ajaa miten sattuu.

Syksyllä oli pakko antaa motarilla tietä, kun joku hullu nainen päätti ohittaa ja lähti kirjaimellisesti tulemaan takaisin minun kaistalle, kun oli sen keula ehkä oman kuskin oven kohdalla?? Eli suoraan kylkeen vaan, ja tällä oli vielä pennut + mies kyydissä.

Ei ole kyllä ikinä noin käynyt, monet kiilaa ihan nokan eteen vaan toi olisi kirjaimellisesti tullut kylkeen ja satasen vauhdissa ei kehdannut kokeilla onneaan, vaikka nainen se olisi maksajan rooliin päässyt. Toivottavasti ajaa joskus (yksin) päin puuta ja halvaantunuttaa itsensä, niin ei tapa ulkopuolisia tai perhettään. Oli sen verran vaarallista muutenkin se ajo, muitakin näkyi ohittavan miten sattuu.

Muuten oisin poliisille jo soittanut, mutta omassa autossa ei kuule melun takia puhelinta
 
Kaupungissa monikaistaisella tiellä vilkutta kaistalta toiselle haahuilijat (ei sillä, vilkkuvammaisuus on perseestä muuallakin). Näillä sankareilla on myös korotettu riski, että jos kaksi kaistaa kääntyy risteyksessä samaan suuntaan, niin käännöksessä leikataan viereiselle kaistalle. Tänään töihin tullessa sai taas katsella jonkun pakukuskin toilailuja Uudenmaankadulta Espalle saakka. Liikennettä tosin oli sen verran vähän, että sankarin edesottamukset eivät realisoituneet ikävällä tavalla. Autoilu on vähän kuin armeija, jossa pääsee läheiseen kosketukseen kansakunnan läpileikkauksen kanssa :kahvi:.
 
Viimepäivinä havaittu törkeästi rikkoutuneita vilkkuja. Etenkin autoissa joissa ne normaalisti toimivat. Sirupula pakottanut varastamaan osia vanhoista? Kuskeissa kun ei koskaan ole vikaa.
 
Jostain syystä edelleen enemmän kuin melkein kylkeen liikenneympyrässä tulevat ärsyttää ne myöhäiset vilkut. Tai vilkuttomuudet. Vilkusta ei ole mitään hyötyä, jos sitä näyttää juuri ennen exitiä, jolloin ympyrään tuleva on jo ehtinyt pysähtyä. Se on sellanen "aha oho tässä oli vilkkukin, sori unohtu, no mutta nyt päälle naks". Toivottavasti autoihin tulee joskus jonkinlainen tekoäly, joka on yhteydessä ihmisen aivoihin, ja tekee tällaiset päätökset kuljettajan puolesta hyvissä ajoin.
 
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
 
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
Oikein toimit.

Vilkkua pitää käyttää ajoissa, se vähän vaikeaa kuvaillussa tilanteessa jos vasta ympyrässä kytkisi vilkun päälle.
Ja useissa ohjeissa nimenomaan neuvotaan tekemään kuten kuvailit (oletus että se poistuminen on pian ympyrään saapumisen jälkeen)

On totta että jotkut on huolissaan vilkun liiallisesta käytöstä, ainakin osa näistä mutisijoista on sellaisia että olisi suuri voitto jos heidän oma vilkun käyttökin olisi liiallista.


Vilkusta ei ole mitään hyötyä, jos sitä näyttää juuri ennen exitiä,
Laajemmin tätä viimetingassa käyttöä on perusteltu sillä että poliisit ei puutu, eli sillä pienennetään "sakko" riskiä.
Se ei ole selvinnut mikä hyöty, eikö samalla vaivalla voisi käyttää ihan kunnolla sitä vilkkua, ehkä jotkut kokee jotekin noloksi käyttää vilkkua. Itsetunto ei kestä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen oli taas käsittämätöntä. Land cruiser ohittaa vauhdilla Tampereen ohitustiellä, okei ei mitään antaa mennä. No se kääntyy samalle rampille vt12:lle pispalan suuntaan. Ja sitten kiihdytyskaistalla sillä tekee tiukkaa päästä yli kuuttakymppiä :facepalm:
 
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
Ihan oikein. Noin teen itsekkin niin ei tarvitse seuraavassa risteyksessä olevien jäädä arpomaan.
 
Oikein toimit.

Vilkkua pitää käyttää ajoissa, se vähän vaikeaa kuvaillussa tilanteessa jos vasta ympyrässä kytkisi vilkun päälle.
Ja useissa ohjeissa nimenomaan neuvotaan tekemään kuten kuvailit (oletus että se poistuminen on pian ympyrään saapumisen jälkeen)

Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
 
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
Autokoulussakin nykyään neuvotaan, että vilkku päälle heti sisäänajettaessa, jos meinaat poistua heti ensimmäisestä. Näin minäkin sitten toimin ja oletan myös muiden toimivan samoin.
 
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
Sama. On tullut nähtyä useampi liikenneympyrässä ajotaidotonta vilkulla sisään tulevaa, mutta suoraan ajava. Kolarin sattuessa väärä vilkku ei vaikuta edes korvausvelvollisuuksiin, joten paljon turvallisempaa ajaa olettaen että kuski ei osaa käyttää vilkkua oikein liikenneympyrässä.
 
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
No ei nyt ihan niin, että vilkku on 500 metriä ennen ympyrää päällä, jolloin kieltämättä tulee sellanen fiilis, että se on vaan unohtunut päälle, mutta kyllä toi helpottaa omassa arjessa huomattavasti liikennettä, kun vilkku laitetaan päälle vähän ennen tai juuri ympyrään tullessa. Riippuen ympyrän koosta.

En edes muista, milloin olisin tulkinnut tuon väärin siten, että auto onkin jatkanut vielä seuraavaan exitiin. Sitäkin on joskus tapahtunut, mutta hyvin harvoin. Toki jos sulla vilpittömästi on ihan päinvastainen kokemus, niin ymmärrän ettei sinne ympyrään silloinkaan viitsi riskillä lähteä.

Tosta idioottikommentista tosin tuli mieleen ne, jotka vilkuttaa VASEMMALLE. Ilmeisesti pitää näyttää kaikille, että nyt varmasti olen ympyrässä, mutta siitä huolimatta tulee kiire vaihtaa vilkun suuntaa poistuessa. Näistä tulee vahvasti sellanen olo, ettei niiden vilkkuihin oikein voi luottaa.
 
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.

Varmasti alueellisia eroja, jos liikkuu ympyröissä joissa ei yleensä osata käyttää vilkkua, niin voihan se hämmentää.

Jos hän ei käytä vilkkua niin lähtökohtahan on että hän ei ole kääntymässä, jollon seuraa se että jäät odottamaan sitä että hän menee ohi.

Jos hän käyttää vilkkua niin varaudut siihen että kääntyy.

Toki alueilla missä ei sitä vilkkua ei pääsääntöisesti osata käyttää, joutuu käytännössä kyttään niitä vilkuttomiakin, ja vie resursseja muusta huomioimisesta.

Toki jos laajasti kuskeista tuntuu jotekin idiottimaiselta käyttää vilkkua ajoissa, niin se voi selittää sen kanssa nuukailua. Mutta hyvä rohkaiseva esimerkki lisää vilkun käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti alueellisia eroja, jos liikkuu ympyröissä joissa ei yleensä osata käyttää vilkkua, niin voihan se hämmentää.

Jos hän ei käytä vilkkua niin lähtökohtahan on että hän ei ole kääntymässä, jollon seuraa se että jäät odottamaan sitä että hän menee ohi.

Toki alueilla missä ei sitä vilkkua ei pääsääntöisesti osata käyttää, joutuu käytännössä kyttään niitä vilkuttomiakin, ja vie resursseja muusta huomioimisesta.

Toki jos laajasti kuskeista tuntuu jotekin idiottimaiselta käyttää vilkkua ajoissa, niin se voi selittää sen kanssa nuukailua. Mutta hyvä rohkaiseva esimerkki lisää vilkun käyttöä.

En tiedä missä ajelet, ainakin HKI ja TRE näitä miten sattuu vilkuttajia on riesaksi asti.

Tarkoitin tuolla aiemmalla kommentillani niitä jotka vilkuttava ympyrään ajaessa "koska silloinhan käännytään oikealle". Ihan kuin siinä voisi vasemmalle edes kääntyä. Rohkea on kaveri joka uskaltaa tuohon luottaen syöttää ympyrään toisen eteen.
 
Autokoulun kirjassa neuvottiin laittamaan vilkku oikealle ennen ympyrää, jos aikoo poistua ensimmäisestä exitistä. Tätä olen noudattanut likimain niin, että laitan vilkun päälle yhtä ajoissa kuin laittaisin ympyrättömään risteykseen saapuessa. Yhtään kertaa en muista, että oikealta seuraava ympyrään saapuja olisi jäänyt odottamaan katsoakseen käännynkö oikeasti ensimmäisestä pois.
 
Itse laitan ympyrään tullessa ehkä muutaman metrin ennen viivaa vilkun oikealle jos poistun suoraan seuraavasta. Tämä silloin jos näen että ei tarvitse itse pysähtyä muiden takia. Jos ruuhkaa ja pitää jäädä odottelemaan niin vetäisen vilkun päälle yleensä kun löytyy aukko liittyä ja poistua.

Iso osa luottaa ja jotkut jäävät odottelemaan että käännyn.
 
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
Oikein toimit, noita testataan ajokokeessakin (sain ite palautetta kun paineissa pistin vilkun viime tinkaan).

Itellä tuli tämmönen vastaan, että rouva kääntyi liikenneympyrästä ilman vilkkua, pisti sen kunniaksi vilkun oikealle päälle, ajoi seuraavasta risteyksestä suoraan ja laittoi sitten vilkun pois päältä.
 
Autokoulun kirjassa neuvottiin laittamaan vilkku oikealle ennen ympyrää, jos aikoo poistua ensimmäisestä exitistä. Tätä olen noudattanut likimain niin, että laitan vilkun päälle yhtä ajoissa kuin laittaisin ympyrättömään risteykseen saapuessa. Yhtään kertaa en muista, että oikealta seuraava ympyrään saapuja olisi jäänyt odottamaan katsoakseen käännynkö oikeasti ensimmäisestä pois.
Näin teen itsekin, mutta ettet muka muista yhtään kertaa kun seuraavasta tuleva ei olisi uskaltanut ajaa ympyrään ennen kuin käännyt pois? Kyllähän noita näkee päivittäin, vilkutti sitten ennen ympyrää ensimmäisestä poistuessa tai ympyrässä myöhemmästä liittymästä lähtiessä. Monet eivät osaa toisten vilkkuja katsella tai luota niihin. Toisaalta eihän se vilkku velvoita kääntymään, eli syypää kolariin on kuitenkin kolmion takaa tuleva, vaikka ympyrässä oleva olisi vilkuttanut jo kotipihasta asti.
 
En tiedä missä ajelet, ainakin HKI ja TRE näitä miten sattuu vilkuttajia on riesaksi asti.
Vai olisko marginaalisia vilkuttomiin verrattuna, saati jos lasketaan mukaan ne jotka liian myöhään vilkuttaa. Silti Mutuna väittäisin että vilkuttaminen ympyröissä on parantunut. Tämäkin varmaa paikka ja ehkä myös ajankohta riippuvaista.

Toinen mikä on auttanut, niin sivupeili vilkut, ne näkyvät paremmin tiukemmassa ympyrässä kuin jotkin perinteiset toteutukset.

Tarkoitin tuolla aiemmalla kommentillani niitä jotka vilkuttava ympyrään ajaessa "koska silloinhan käännytään oikealle".
Jep.

Ihan kuin siinä voisi vasemmalle edes kääntyä.
Se ei poista vilkunkäyttö velvollisuutta, vaan ympyrään tuleminen on poikkeus missä ei tarvi vilkkua käyttää.


Mutta aiheen aloittajalle iso kiitos asian esille ottamisesta, ilmeisesti homma on hanskassa nuorilla kuskeilla joille autkokoulu tuoreessa muistissa.

Esille nosto ehkä lisää vilkun käyttö myös kokeneilla kuljettajilla.

Rohkea on kaveri joka uskaltaa tuohon luottaen syöttää ympyrään toisen eteen.
No ei kai kukaan noin ajattele tekevänsä.

Ympyrässä, jos ei vilkuta, niin oletetaan jatkavan kääntymättä, annetaan esteetön tila, jos vilkuttaa niin varaudutaan siihen että kääntyy, ei ajeta alle.
Vilkun lisäksi kääntyvän kannattaa tuoda ne aikeet muillakin tavoi esille.

Eli ihan rhkeasti vilkku ajoissa päälle. Jos sen kytkee vasta kääntyessä, niin ei siitä ole muille ympyräalueella liikkuville mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on varmaan valoasioita kirottu useasti, mutta taidan silti listata itseä ärsyttäviä asioita.

- Ledit tai xenonit jälkiasennuksena heijastinumpioon. Laadukkailla ledeillä onneksi saa nykyään jo kohtuullisia valokuvioita ja ne ovat itselle täysin ok. Sama pätee projektoreihin. Sen sijaan yhä enemmän näkee myös valoja, jotka häikäisee aivan pirusti. Täällä alueella pyörii useampikin vanha Transporter, jossa on "hieman" paranneltu lähivaloja. Erityisesti yhden viininpunaisen yksilön lähivalot häikäisevät jo päivällä. Kerran itse satuin ajamaan ylikulkusillalla ja Transporter 10 metriä alempana ja hajavalon määrä häikäisi silti! Lisäksi yhdessä keltaisessa Transporterissa on jotkut tuning-umpiot, joiden valokuvion satuin näkemään kaupan seinää vasten. Valokuvio oli täysin symmetrinen pyöreä pallo ilman mitään rajausta. Ei siinä, valoteho oli niin heikko ja hotspot puuttui, ettei noilla näe varmaan 5 metriä enempää märässä syyskelissä, mutta häikäisee senkin edestä. Itse olen sitä mieltä, että tuollaisia valoja virittävät ovat joko tyhmiä tai kusipäitä. Tyhmiä, jos eivät ymmärrä, että valot voivat sokaista vastaantulijat ja eivätkä tarkasta niitä ja kusipäitä sitten, jos tietävät, että häikäisee, mutta eivät välitä.

- Xenonit tai ledit sumuvaloihin, joita käytetään yötä päivää. Onhan se hienon näköistä, kun ajetaan Bemarilla pelkät angel eyet ja sumarit päällä pimeässä. Fakta vain on, että monesti nuokin sumariviritykset häikäisevät älyttömästi. Ja kun angel eyes -valoista puhutaan, niin pahin oli vanha bemari, jossa oli punaiset ledit niissä. Aluksi luulin, että joku peruuttaa kovaa vauhtia maantietä, kun punaiset valot vain lähestyivät.

- Tehokkaat lisävalot, joita ei osata käyttää. Ajetaan aivan perseessä kiinni ja vaihdellaan pitkien ja lyhyiden välissä tai sitten vasta ihan ennen kohtaamista vaihdetaan lyhyille. Osa ei tunnu ymmärtävän, että lisävalot häikäisevät monta kertaa enemmän kuin auton vakiovalot ja ne pitää vaihtaa aiemmin lyhyille. Itsellä on tuollaisia tilanteita varten erillinen nappi kojelaudassa, jolla tehokkaimman lisävalon saa pois. Kerran muistan, kun ihan auton vakiovaloilla pitkällä suoralla tuli armoton valopallo vastaan ja vesisateessa en meinannut nähdä edes omaa kaistaa. Välkytin armottomasti pitkiä ja ei mitään reagointia ja vasta ehkä 200 metrin päässä löytyi lyhyet. Juuri ennen kohtaamista kuski löi vielä takaisin pitkät ja sokaisi kertaalleen kunnolla.

- Edelliseen voi myös lisätä seuraavan esimerkin. Eli näen, että mutkan takaa tulee toinen auto ja juuri ennen puiden takaa esiin tulemista sammutan omat lisävalot, etten häikäise. Parasta olisi, jos vastaantulija tekisi samoin. Näin molemmat välttyvät mutkan jälkeen häikäistymiseltä, mutta ei. Vastaantulija ei vaihdakaan lyhyille ja mutkan jälkeen suoralla lisävalot osoittavat suoraan silmiin. Itsellä on vielä niin tehokkaat lisävalot, että varmasti vastaantulija huomaa, että toinen sammutti pitkät. En tiedä, onko tuossa kyseessä ilmiö, että pitää esitellä omia lisävaloja ja kisata, kenellä on kirkkaimmat ja kuka sammuttaa valot vikana. Halogen-lisävaloilla tuota ilmiötä tapahtui hyvin harvoin, kun ne eivät ilmeisesti vaikuttaneet yhtä paljon lisävaloilta, eikä kisaamiselle ollut tarvetta. Ledeillä sen sijaan on arkipäivää.

- Ja jos nyt vielä jatkaa listaa, niin perä pimeänä ajavat eivät lopu koskaan. Kerran hirveässä lumimyrskyssä iltahämärässä ajaessa oli huvittavaa, miten paljon ääripäitä oli. Osa ajoi tunnollisesti ajovalot ja takasumuvalo päällä, mikä tuossa kelissä oli oikeasti tarpeen. Sitten Kia Riot ja Toyota Yarikset vetelivät perä kokonaan pimeänä :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on varmaan valoasioita kirottu useasti, mutta taidan silti listata itseä ärsyttäviä asioita.

- Ledit tai xenonit jälkiasennuksena heijastinumpioon. Laadukkailla ledeillä onneksi saa nykyään jo kohtuullisia valokuvioita ja ne ovat itselle täysin ok. Sama pätee projektoreihin. Sen sijaan yhä enemmän näkee myös valoja, jotka häikäisee aivan pirusti. Täällä alueella pyörii useampikin vanha Transporter, jossa on "hieman" paranneltu lähivaloja. Erityisesti yhden viininpunaisen yksilön lähivalot häikäisevät jo päivällä. Kerran itse satuin ajamaan ylikulkusillalla ja Transporter 10 metriä alempana ja hajavalon määrä häikäisi silti! Lisäksi yhdessä keltaisessa Transporterissa on jotkut tuning-umpiot, joiden valokuvion satuin näkemään kaupan seinää vasten. Valokuvio oli täysin symmetrinen pyöreä pallo ilman mitään rajausta. Ei siinä, valoteho oli niin heikko ja hotspot puuttui, ettei noilla näe varmaan 5 metriä enempää märässä syyskelissä, mutta häikäisee senkin edestä. Itse olen sitä mieltä, että tuollaisia valoja virittävät ovat joko tyhmiä tai kusipäitä. Tyhmiä, jos eivät ymmärrä, että valot voivat sokaista vastaantulijat ja eivätkä tarkasta niitä ja kusipäitä sitten, jos tietävät, että häikäisee, mutta eivät välitä.

- Xenonit tai ledit sumuvaloihin, joita käytetään yötä päivää. Onhan se hienon näköistä, kun ajetaan Bemarilla pelkät angel eyet ja sumarit päällä pimeässä. Fakta vain on, että monesti nuokin sumariviritykset häikäisevät älyttömästi. Ja kun angel eyes -valoista puhutaan, niin pahin oli vanha bemari, jossa oli punaiset ledit niissä. Aluksi luulin, että joku peruuttaa kovaa vauhtia maantietä, kun punaiset valot vain lähestyivät.

- Tehokkaat lisävalot, joita ei osata käyttää. Ajetaan aivan perseessä kiinni ja vaihdellaan pitkien ja lyhyiden välissä tai sitten vasta ihan ennen kohtaamista vaihdetaan lyhyille. Osa ei tunnu ymmärtävän, että lisävalot häikäisevät monta kertaa enemmän kuin auton vakiovalot ja ne pitää vaihtaa aiemmin lyhyille. Itsellä on tuollaisia tilanteita varten erillinen nappi kojelaudassa, jolla tehokkaimman lisävalon saa pois. Kerran muistan, kun ihan auton vakiovaloilla pitkällä suoralla tuli armoton valopallo vastaan ja vesisateessa en meinannut nähdä edes omaa kaistaa. Välkytin armottomasti pitkiä ja ei mitään reagointia ja vasta ehkä 200 metrin päässä löytyi lyhyet. Juuri ennen kohtaamista kuski löi vielä takaisin pitkät ja sokaisi kertaalleen kunnolla.

- Edelliseen voi myös lisätä seuraavan esimerkin. Eli näen, että mutkan takaa tulee toinen auto ja juuri ennen puiden takaa esiin tulemista sammutan omat lisävalot, etten häikäise. Parasta olisi, jos vastaantulija tekisi samoin. Näin molemmat välttyvät mutkan jälkeen häikäistymiseltä, mutta ei. Vastaantulija ei vaihdakaan lyhyille ja mutkan jälkeen suoralla lisävalot osoittavat suoraan silmiin. Itsellä on vielä niin tehokkaat lisävalot, että varmasti vastaantulija huomaa, että toinen sammutti pitkät. En tiedä, onko tuossa kyseessä ilmiö, että pitää esitellä omia lisävaloja ja kisata, kenellä on kirkkaimmat ja kuka sammuttaa valot vikana. Halogen-lisävaloilla tuota ilmiötä tapahtui hyvin harvoin, kun ne eivät ilmeisesti vaikuttaneet yhtä paljon lisävaloilta, eikä kisaamiselle ollut tarvetta. Ledeillä sen sijaan on arkipäivää.

- Ja jos nyt vielä jatkaa listaa, niin perä pimeänä ajavat eivät lopu koskaan. Kerran hirveässä lumimyrskyssä iltahämärässä ajaessa oli huvittavaa, miten paljon ääripäitä oli. Osa ajoi tunnollisesti ajovalot ja takasumuvalo päällä, mikä tuossa kelissä oli oikeasti tarpeen. Sitten Kia Riot ja Toyota Yarikset vetelivät perä kokonaan pimeänä :hammer:

Paljon on myös nykyään pitkät-automatiikkaa joka tunnistaa vastaan tulevan auton valot ja ottaa pitkät pois ja takaisin päälle sen mukaan. Tämä ei tietenkään voi havaita niitä valoja jos vastaantuleva lähestyy mutkan tai ylämäen takaa.

Itsellä tällainen ominaisuus autosta löytyy ja pakko myöntää että sen annan hyvin pitkälti pitkät hoitaa valtatieajossa. Ennen kun piti itse ottaa pitkät pois niin tuli paljon tunnollisemmin jo ennen kohtaamista otettua pois. Älkää ristiinnaulitko. Teknologia tekee meistä laiskan.
 
- Edelliseen voi myös lisätä seuraavan esimerkin. Eli näen, että mutkan takaa tulee toinen auto ja juuri ennen puiden takaa esiin tulemista sammutan omat lisävalot, etten häikäise. Parasta olisi, jos vastaantulija tekisi samoin. Näin molemmat välttyvät mutkan jälkeen häikäistymiseltä, mutta ei. Vastaantulija ei vaihdakaan lyhyille ja mutkan jälkeen suoralla lisävalot osoittavat suoraan silmiin. Itsellä on vielä niin tehokkaat lisävalot, että varmasti vastaantulija huomaa, että toinen sammutti pitkät. En tiedä, onko tuossa kyseessä ilmiö, että pitää esitellä omia lisävaloja ja kisata, kenellä on kirkkaimmat ja kuka sammuttaa valot vikana. Halogen-lisävaloilla tuota ilmiötä tapahtui hyvin harvoin, kun ne eivät ilmeisesti vaikuttaneet yhtä paljon lisävaloilta, eikä kisaamiselle ollut tarvetta. Ledeillä sen sijaan on arkipäivää.
Heh tuo on tuttua. Olen tosin ruvennut pelaamaan ns. kovalla kovaa vastaan, eli vaihdan itse lyhkäsille, vasta kun vastaantulija on vaihtanut.
Ennen olin herrasmies ja vaihdoin kuten sinä.
 
Paljon on myös nykyään pitkät-automatiikkaa joka tunnistaa vastaan tulevan auton valot ja ottaa pitkät pois ja takaisin päälle sen mukaan. Tämä ei tietenkään voi havaita niitä valoja jos vastaantuleva lähestyy mutkan tai ylämäen takaa.

Itsellä tällainen ominaisuus autosta löytyy ja pakko myöntää että sen annan hyvin pitkälti pitkät hoitaa valtatieajossa. Ennen kun piti itse ottaa pitkät pois niin tuli paljon tunnollisemmin jo ennen kohtaamista otettua pois. Älkää ristiinnaulitko. Teknologia tekee meistä laiskan.
Tuossakin oli ja on yhä isoja merkkikohtaisia eroja. Toki valotekniikka (ledi, xenon, laser) tuo erilaisen valokuvion ja sen terävyyden ja mahdollistaa valojen erilaiset herkkyydet koska toinen häikäisee enemmän kuin toinen jne. Edellinen Fiesta (täys ledit ilman muuttuvaa valokuviota tms) sytytteli led pitkät päälle huomattavasti herkemmin mutta ei aina sammuttanut niitä ihan niin kuin olisin itse ehkä halunnut kun taas Tesla (ledit jotka huhujen mukaan jossain vaiheessa aktivoitaisiin muuttuvalle valokuviolle) huomioi muut autot paremmin ja lyö lyhyille samantien kun näkyy perävaloja tai toista autoa valokeilan alueella.
 
Autokoulussakin nykyään neuvotaan, että vilkku päälle heti sisäänajettaessa, jos meinaat poistua heti ensimmäisestä. Näin minäkin sitten toimin ja oletan myös muiden toimivan samoin.

Ai nykyään? Niin opetettiin kyllä 90-luvun alussakin, enkä ole kuullut että mikään olisi tuossa muuttunut. Jos käännytään ekasta pois, niin silloin vilkku päälle jo ympyrään tultaessa.
 
Ai nykyään? Niin opetettiin kyllä 90-luvun alussakin, enkä ole kuullut että mikään olisi tuossa muuttunut. Jos käännytään ekasta pois, niin silloin vilkku päälle jo ympyrään tultaessa.
Voi olla että tuohon aikaa monella koulua käynneillä se on jäänyt ainoastaan teoriatunneilla kerrotuksi, vs nuoremmat on oikeasti ajotunneilla ajaneet ympyrästäkin. niin jäänyt paremmin mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Se legendaarinen, että ajat liikenneympyrässä ja poistut vasta vikasta liittymästä ja toka vikasta liittymästä meinaa autoa tulla syliin. Tai ei välttämättä tule, mutta ei hidasta vauhtia tarpeeksi niin pakko itse hidastaa ja katsoa tullaanko sieltä nyt sitten syliin vai ei. Varsinkin liikenneympyröissä, joissa 90% tulijoista poistuu jo tokassa liittymässä.

Vitutusta lisää, jos tämän tekee joku räppänä. Miksi kaahailla paskalla autolla, joka ei ole edes perus ripeä liikenteessä?
 
Taitaa olla se pysähtyminen tieliikennelaista kiinni, eikä paikkakunnasta.

Hiukan kaivelemalla selvisi, että liikenneympyrällä tarkoitetaan "liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta" ja risteyksessä pysäyttäminen on tieliikennelaissa kiellettyä.

Kolarin estämiseksi saa kyllä varmaan pysähtyä, ennen kuin joku ehtii tingata asiasta:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla se pysähtyminen tieliikennelaista kiinni, eikä paikkakunnasta.

Hiukan kaivelemalla selvisi, että liikenneympyrällä tarkoitetaan "liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta" ja risteyksessä pysäyttäminen on tieliikennelaissa kiellettyä.

Kolarin estämiseksi saa kyllä varmaan pysähtyä, ennen kuin joku ehtii tingata asiasta:kahvi:
Tuosta tuli mieleen, onko liikenne ympyrään meneminen kiellettyä jos ei mennessä voi olla varma että siitä pääsee jouhevasti läpi. :)

Esim tilanne, näet että ympyrässä ollut kääntyvä ajoneuvo on joutunut esim suojatien eteen pysähtyy, jos ajaisit ympyrään niin tietäisit että voit joutua pysähtyyn ympyrään. Joo, fiksua on olla menemättä mutta tyypillistä että ympyrään ajaetaan vaikka tiedetään ettei päästä pois.

Saako tyhjässä ympyrässä pysähtyä, täällä saa.
Missä ja jos Suomessa niin millaisessa ja onko se saaminen ihan virallinen juttu, vai jokin tapa mitä jotkut harrastaa.
Miksi ympyrään pysähdytään matkastajia kyytiin/pois, kuorman lastausta, kuinka pitkäksi aikaa ?
 
Jäi odottamaan jos liittymästä tuleva ajaisi ensin. Ei tuossa ollut mitään vakavaa, en vaan ollut ajatellut, että näinkin.
 
Kun ei vaivauduta lämmittämään autoa aamuisin. Sitten tukitaan liikenne sillä, että ikkunat on huurussa ja ei nähdä risteyksissä mihinkään suuntaan, eikä uskalleta lähteä liikkeelle. Tai sitten on tuulilasikin niin jäässä, että ajetaan 20km/h kun rajoitus on 50-60. Pikkasen järkeä saisi ihmiset käyttää talviaamuisin.
 
Överikirkkaista valoista täytyy sanoa, että on hämmentävää miten valaistulla kadulla voi vastaantulijan lyhyet miltei sokaista hetkeksi (harmaakaihia ei vielä pitäisi olla...). Toisissa on vaan kirkkaammat valot, IMO liiankin kanssa.
 
Kun ei vaivauduta lämmittämään autoa aamuisin. Sitten tukitaan liikenne sillä, että ikkunat on huurussa ja ei nähdä risteyksissä mihinkään suuntaan, eikä uskalleta lähteä liikkeelle. Tai sitten on tuulilasikin niin jäässä, että ajetaan 20km/h kun rajoitus on 50-60. Pikkasen järkeä saisi ihmiset käyttää talviaamuisin.
Tästä kans mallitapaus nämä tirkistysluukkukuskit, jotka mallintavat vapaa-ajan pukkariharrastuksiaan tekemällä lumeen ja jäähän pikkiriikkisen raon tuulilasiin kuskin puolelle. Repsikan puoli, takalasi ja sivuikkunat peitossa. Yksisilmäinen mummonikin näkee paremmin.
 
Överikirkkaista valoista täytyy sanoa, että on hämmentävää miten valaistulla kadulla voi vastaantulijan lyhyet miltei sokaista hetkeksi (harmaakaihia ei vielä pitäisi olla...). Toisissa on vaan kirkkaammat valot, IMO liiankin kanssa.


Tässä 8n simppeli testi, onko valot suunnattu päin helvettiä vai oikein;

1) suht tasaisella alustalla, aja noin 10 metrin päästä ajovalot päällä hiljalleen suoraan kohti seinää
2) seuraa valokuvion yläreunaa, oikein suunnattujen valojen kuvio NOUSEE alhaalta ylöspäin seinää lähestyttäessä.
3) 99% polaris paskoissa valokuvio laskee seinää kohti ajettaessa, koska suuntaus on tehtaalta lähtien päin helvettiä. Eli suunnattu suoraan eteenpäin, ei kohti edessä olevaa tietä.

Valojen umpiossa on yleensä myös 1.5% yms merkintä joka kertoo valon suuntauskulmasta...
 
Tästä kans mallitapaus nämä tirkistysluukkukuskit, jotka mallintavat vapaa-ajan pukkariharrastuksiaan tekemällä lumeen ja jäähän pikkiriikkisen raon tuulilasiin kuskin puolelle. Repsikan puoli, takalasi ja sivuikkunat peitossa. Yksisilmäinen mummonikin näkee paremmin.
Takalasia en itse ainakaan koskaan skrapaa, ja harvemmin tulee lämmitystäkään laitettua päälle.. Saatika takasivulaseja, jos niitä on.
En koe tarvetta koko takalasille tai taustapeilille.
Sivupeileistä näkee kaiken tarpeellisen, ja jos ei nää, on takana oleva aivan liian kiinni perseessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 855
Viestejä
4 584 166
Jäsenet
75 511
Uusin jäsen
SleepyLion

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom