Kyllä tuo moottoritiellä liittyjiä väistäminen aiheuttaa jatkuvasti turhaa häiriötä ja myös turhia vaaratilanteita.
Moottoritiet on ihan oma lukunsa, moottoritiellä kaistan vaihtaminen on riski, jopa niin iso riski että lainsäätäjä on rajoittannut kaistanvaihtoja. Lisäksi moottoritiellä ei voi kaistaa valita vapaasti.
Kysymys on ihan puhtaasti ennakoitavuudesta. Kun vain rampilta tuleva sovittaa vauhtinsa, tällöin muu liikenne on hyvin ennakoitavaa, eikä vaaratilanteen syntyminen tuon takia ole edes mahdollista.
Turvavälit, turvavälit, mutta virheitä tehdään, ja vaikka itse voi vaikuttaa, niin se ei aina ole itsestä kiinni.(*
Lisä haastetta voi tuoda yksittäisillä kohteilla, hitaammat rampit, kiihdytyskaista lyhyempiä, ja se että rampilta tulijoilla voi olla pienempi rajoitus kuin siellä varsinaisella motarilla.
Kun aletaan sitä väistämistä tekemään, siinä on usein osallisena iso määrä autoja johon se vaikuttaa, on helppo ihan autojen lukumäärästä jo ymmärtää riskien suhteet. Eli ihan syystä se on kielletty.
Motarillakkin on ohittaminen sallittu, ei ole lainkaan harvinaista että rampilta tulee aujoneuvoja, varsinkin jos kaista on vähän jounoutunut, niin ohituspaikka. (jos ohituskaistalla tilaa). Jos sieltä rampilta on tulossa useampikin, niin helpottaa (turvallisempaa) sieltä tuleville. Usein siellä motarilla on paremmat havaintomahdollisuudet, vähemmän jumppaa.
Mutta, motarilla on se turha kaistojen vaihto jopa kielletty, jos sieltä rampilta on yksi ajoneuvo osaavan näköisesti tulossa, ja itsellä on turvavälit kunnossa eteen ja taakse, niin ei siinä yleensä syytä vaihdella yhtään mihinkään.
Jos jonoutumista ja itsellä (motarilla) ei ole turvavälit kunnossa, jos vielä huomaa ettei ole takanatulevallakaan, niin ei se ole rampiltatulijoiden vika, jotain siinä on tehtävä, että liittyjillä mahdollisuus liittyä turvallisesti.
(*
Turvavälin puute.
Jos siellä rampilla huono näkyvyys, niin huon sinne rampille on jäädä odottaan että tie vapautuu, vaan voi joutu ajaan puolisokkona ja kiihdytyskaistalla sitten ihmetellä mihin menee, ei sinne kiihdytyskaistan päähäkkään uskolla jäädä jos perässä tulijoita.
Sitten on niitä perässätulijoita jotka nappaa ne väliti mihin olit itseäsi sijoittamassa, jopa sulkuviivan ylittäen. Jos tuollaisen hässäkän havaitsee ja vaikka oltaisiin motarilla, niin alkaa siinä oleen "ohittamisen paikka" jotta tilanne purkautuu turvallisesti (itse voi ohittaa ruuhkaa pisteen)