Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kunnes sitten joku kerta ei näekään ja lanaa hengiltä vastaatulevan auton kuljettajat. Keltaisella viivalla ohittajat ovat kyllä yksi suurimmista ärsytyksen aiheita. Aikanaan tuli Oulu-Ruka välillä nähtyä todella paljon läheltäpititilanteita näiden kusipäiden vuoksi.
Juu ja näitä kaheleita jopa yhdellä parkilla ajavia näkee valitettavan paljon. Myös motarilla.
 
On siellä sitten keltasta sulkuviivaa tai ei niin pimeellä näkee kyllä , jos vain muilla on valot päällä.
Miten ajattelit piemällä valoilla nähdä jos ei valoisallakaan näe? onko juuru nyt turvallista ohittaa.

En tiedä videon kohteesta miksi siinä keltainen sukuviivaa.

Osa käyttää tuota valolokiikkaasi siihen että vastaantulian voi havaita hyvällä pimeällä säällä katveestakin, se ei kai vielä tee ohittamisesta turvallista.

Tietenkin jos riskiotto on sitä luokkaa että riskit kelpaa ja vasta tieto vastaantulijasta saa hiljentää, niin joo sitten kai painetaan menee valoisellakkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten olisi nää parkkihalleissa kumia polttavat sankarit. Ruuhkainen autohalli, söpö pikkuisen tuunattu 1-sarjalainen "driftailee" ja kun jalankulkijaa edessä niin jää polttamaan kumia jarrua vasten ja seuraavaan mutkaan kunnes meinaa taas ajaa jalankulkijan yli. Ei tykännyt kun joutui pysähtymään kun olin suojatiellä... Yritti ajaa jalan yli tahallaan enkä saanut väestäessä kilpiä ylös. Napsin sitten autosta videot talteen ja toimitin turvapuolelle missä kovasti kiittelivät kun ei resoluutio riittänyt saamaan kilpiä liikkuvasta.
 
Jos voi olla varma, ettei tien muodon ja paskojen valojen vuoksi valo peity siinä määrin, ettei sitä näe kauemmas. Keltainen viiva sattuu monesti olemaan sellaisessa paikassa, jossa näköesteitä on. Etenkin syyssäällä, kun heijastavia pintoja on tiellä ja sen ympäristössä nolla, en luottaisi näkeväni valoja mutkan takaa.
Yleensä keltaiset sulkuviivat laitetaan kohtiin, jossa ei näe riittävänkauaksi koko tietä turvalliseen ohitukseen. Niihin riittää monttu tiessä, jotka eivät valoihin vaikuta. Toki joku voi tulla ilman valoja?
Tuossa on kaikkea aina harmittomasta hölmöilystä vaaratilanteisiin ja bemarikuskien puutteeliseen kärsivällisyyteen. Tuo Avensiksen punaisia päin ajo oli kyllä lähellä kolaria ja penkan puolelta onneksi löytyi tilaa väistää. Kuskin pää ei missään vaiheessa kääntynyt oikealle, vaikka torvi oli varmaan 5 sekuntia pohjassa itsellä. Kojelautakameran linssi vielä vääristää niin, että monet pätkien autot näyttävät olevan kauempana kuin ne todellisuudessa olivat. Liikenneympyräänkin ampaisseen Pösön kanssa oli lähellä, ettei kolissut. Kuski katsoi vain eteenpäin ja varmaan mietti, että kovasti kiihdyttämällä ehtii kyllä.
Tuossa hyvä esimerkki, että usein riittää kun toinen edes väistää. Varomattomasti tuli punaisesten takaa. Saattoi miettiä äskeistä riitaa puolisonsa kanssa, hänen liikkennevalo ei palanut tai yllättyi pinnan liukkaudesta jaristeys tuli ns. yllätyksenä. Hienoa, että kerkisit väistää, vaikka on vahvoilla aikaa kuluu asioita selviteltäessä.

Näillä videoillahan ei yleensä "omia virhearviointeja" esitetä, niitäkin luulis kameroille tarttuvan. Yksi tässä oli kyllä aika
tulkinnanvarainen eli kaksi autoa ylittämässä tietä kolmion takaa talvella sekä eka niistä joutui jarruttamaan. Hyvä, että jarrutit kylkeen ajaessasi olisit saattanut joutua maksumieheksi?, koska sinulla oli riittävästi aikaa se tehdä ja todeta tilanne (ne autot eivät enää olleet kolmion takana vaan tiealueella).

Joo vähän riskillä ympyrässä tuli eteen, mutta onneksi osasi arvioida tilanteen vaatiman välin. Eteen tultuaanhan kolarin vaaraa ei enää ollut hänen kovemman vauhdin takia. Noita tapahtuu usein, onneksi tässäkin olit hereillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän maantiellä pimeässä ne valot kajastaa jo todella kaukaa.
Jos puhut siitä näkeekö onko tie vapaa, turvallinen ohittaa, niin eikö se vain heikennä jos jostain kajastaa jotain kirkkaita valoja. Edellä olevan valot eivät nekään ole päivänvaloa paremmat.

Valkoinen(keltainen) sulkuviiva on juuri kohteissa joissa ei edes valoisaan aikaan näe.


Et ilmeisesti viitanut tähän
Osa käyttää tuota valolokiikkaasi siihen että vastaantulian voi havaita hyvällä pimeällä säällä katveestakin, se ei kai vielä tee ohittamisesta turvallista.
Jos kuitenkin, niin ei se ettei vastaantulijan valot näy tee ohituksesta turvallista, mutta jos tykkää sokkona ohitella, niin hyvä toki jos edes kajastavat valot saa miettimään.
Mutta jos sen kääntää päinvastoin, niin vaarallinen asenne.
 
tulkinnanvarainen eli kaksi autoa ylittämässä tietä kolmion takaa talvella sekä eka niistä joutui jarruttamaan. Hyvä, että jarrutit kylkeen ajaessasi olisit saattanut joutua maksumieheksi?, koska sinulla oli riittävästi aikaa se tehdä ja todeta tilanne (ne autot eivät enää olleet kolmion takana vaan tiealueella).

Jos viittaat tuohon aiemmin kommentoituun, eli useita sekuntteje torvipohjassa.



Video oli poikkeuksellisen hyvä, nopesati vilastuna rekkarit tunnistamattomia (en tarkistanut oliko jossain luettavissa), kuvaaja ei mokkaillut (kuten yleensä kojelautavideoissa), jne.



Tuo avensis juttu tosiaan ainoa, mikä näin näytön takaa vähän sellainen että jos useita sekuntteja painaa torvea (5s), niin talvella ehkä kerkiäisi enemmän hiljentää. Hyvää se että kuvaaja on aistinut vaaratilanteen hyvissä ajoin, ja ehkä vaaratilanteessa menee ajan tajua ja todellisuudessa äänimerkkiä annettu samalla kun painettu jarrua. Muistettava että taisi olla talvikeli (liukasta?).
 
Mitäs väliä sillä olisi vaikka olisi luettavissa?
Tämä aina välillä pinalla.
Rekkari on henkilötieto, henkilötietojen julkaisu ei ole hyvätapaista, eikä aina edes sallittua.
Kojelautakamera kuvien julkaisussa ne henkilötiedot saattaa yhdistyä noloihin, jopa laittomiin tekoihin.

Nopeasti vilastanut ainakin osa rekkareista oli tunnistamattomia, siitä kehu kuvaajalle. (joo pitäs olla itsestään selvää, mutta ei ole kaikille)
 
Tämä aina välillä pinalla.
Rekkari on henkilötieto, henkilötietojen julkaisu ei ole hyvätapaista, eikä aina edes sallittua.
Kojelautakamera kuvien julkaisussa ne henkilötiedot saattaa yhdistyä noloihin, jopa laittomiin tekoihin.
Se on yksi ja sama, siitä rekisterinumerosta et saa millään tietää kuka siellä auton ratissa on. Ja luonnollisesti idioottia olettaa tai antaa ymmärtää, että sillä auton haltijalla tai omistajalla olisi mitään tekemistä vaikka videon tilanteen kanssa, jos näin tekee niin silloin siitä julkaisusta tulee äkkiä laitonta.
 
Tämä aina välillä pinalla.
Rekkari on henkilötieto, henkilötietojen julkaisu ei ole hyvätapaista, eikä aina edes sallittua.
Kojelautakamera kuvien julkaisussa ne henkilötiedot saattaa yhdistyä noloihin, jopa laittomiin tekoihin.

Nopeasti vilastanut ainakin osa rekkareista oli tunnistamattomia, siitä kehu kuvaajalle. (joo pitäs olla itsestään selvää, mutta ei ole kaikille)
Tästä samasta on teikäläisen kanssa jankattu aiemminkin, mutta toistetaan nyt kun ei näytä uppoavan.

Julkisella paikalla saa kuvata ja kuvia julkaista, kunhan niissä ei ole mitään loukkaavaa. Tuollainen videopätkä missä näkyy mahdollinen liikennerikkomus tuskin on minkään tuomioistuimen mielestä loukkaava kun siinä ei ole mitään ylimääräistä haukkumista tai muuta kunnianloukkauksen merkistöt täyttävää vaan pelkkä tilanne sellaisena kuin se tapahtui.
 
Se on yksi ja sama, siitä rekisterinumerosta et saa millään tietää kuka siellä auton ratissa on.

Jos oikein ymmärsin kommenttisi viestin, niin eikö se ole yksi lisä syy miksi kannattaa olla julkaisematta.

- Ihan hyvä tapaista ettei julkaista tarpeettomasti muiden henkilötietoja, vaikka ei suoranaisesti olisi laitonta, saati rangaistavaa.

- Jos julkaisee materiaalia jostain rikkeestä tai jopa rikoksesta, jos edes vähän välittää yksityisyydestä niin ei lähde julkaisee ja tekoon liittää henkilötietoja, saati väärän henkilön tiedot.

- Jos ei ajatus avaudu, niin kuvittele siihen reksiterikilven paikalla haltijan nimi, yhtyistietoineen. Ja se että näkyminen ei ola haltijan päätettävissä.

Itse saat julkaista omia henkilötietoja, en siitä ole kritisoimassa, kuvaaja saa lättästä oman nimen videoon, se kai vähän kuuluukiin asiaan (joo , ei aina, silloin joku muu ottaa nimiinsä)

Liikenne ketjussa toki myös asenentta että hyvät tavat haetaan rangaistavuudesta, se ettei ole kiellettu tulkitaan oikeudeksi josta pidetään kiinni vaikka tiedetään kaikille olevan haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
- Ihan hyvä tapaista ettei julkaista tarpeettomasti muiden henkilötietoja, vaikka ei suoranaisesti olisi laitonta, saati rangaistavaa.
Rekisterinumero ei ole automaattisesti henkilötietoa. Sekä kuten edellä selitettiin, sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä ratissa olevan henkilön kanssa. Kun emme kirjoita tänne peräkkäin rekisterinumeroa ja omistajan nimeä, sitä ei lasketa henkilötiedoksi.
Finlex:
Ajoneuvon rekisterinumero on henkilötietolain mukainen henkilötieto, jos rekisterinpitäjällä on tieto tai on rekisterinumeron perusteella tarkoitus hankkia tieto siitä, keneen tunnistettavaan henkilöön ajoneuvon rekisterinumero liittyy eli kuka yksittäinen ihminen voidaan rekisterinumeron perusteella tunnistaa.
 
Rekisterinumero ei ole automaattisesti henkilötietoa. Sekä kuten edellä selitettiin, sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä ratissa olevan henkilön kanssa. Kun emme kirjoita tänne peräkkäin rekisterinumeroa ja omistajan nimeä, sitä ei lasketa henkilötiedoksi.
Finlex:
Ajoneuvon rekisterinumero on henkilötietolain mukainen henkilötieto, jos rekisterinpitäjällä on tieto tai on rekisterinumeron perusteella tarkoitus hankkia tieto siitä, keneen tunnistettavaan henkilöön ajoneuvon rekisterinumero liittyy eli kuka yksittäinen ihminen voidaan rekisterinumeron perusteella tunnistaa.
Onhan se henkilötieto siinä mielessä, että rekisterinumero on yhdistettävissä henkilöön (auton haltijaan). Ihan samalla tavalla kuin kuva jossa näkyy henkilön kasvot tunnistettavana on henkilötieto.

Mutta tällä ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö julkisella paikalla saisi ottaa yksittäisiä kuvia tai videoita ja julkaista niitä.
 
Onhan se henkilötieto siinä mielessä, että rekisterinumero on yhdistettävissä henkilöön (auton haltijaan). Ihan samalla tavalla kuin kuva jossa näkyy henkilön kasvot tunnistettavana on henkilötieto.

Mutta tällä ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö julkisella paikalla saisi ottaa yksittäisiä kuvia tai videoita ja julkaista niitä.
Siitä olet oikeassa että tunnistettava kuva henkilöstä on itsessään henkilötietoa. Kuljettaja ei yleensä koskaan näy videolla tunnistettavasti.
Lainauksessani puhutaan juuri siitä että rekisterinumero itsessään ei ole henkilötietoa, vaan vasta sitten kun se yhdistetään johonkin henkilöön. Eli sinun tekemä yhdistely ei ole ok eikä se muuta alkuperäistä rekisterinumeron julkaisua vähemmän hväksyttäväksi.
 
Jos viittaat tuohon aiemmin kommentoituun, eli useita sekuntteje torvipohjassa.
En vaan tuohon missä kaksi autoa oli tullut oikealta kolmion takaa tielle (muut autot) jäivät odottamaan kolmion taakse.
Eli siinä ei ollut mielestäni mitään "käytännön väärää" kaikilla oli riittävän turvallista ja noita vaan tulee.

Tuo avensis juttu tosiaan ainoa, mikä näin näytön takaa vähän sellainen että jos useita sekuntteja painaa torvea (5s), niin talvella ehkä kerkiäisi enemmän hiljentää. Hyvää se että kuvaaja on aistinut vaaratilanteen hyvissä ajoin, ja ehkä vaaratilanteessa menee ajan tajua ja todellisuudessa äänimerkkiä annettu samalla kun painettu jarrua. Muistettava että taisi olla talvikeli (liukasta?).
Joo joku musta hetki kuskilla. Hienoa, että videon laittaja toimi tossa oikein. Siinä on osapuolilla aika lyhyt aika tehdä ne oikeat toimenpiteen.
 
En vaan tuohon missä kaksi autoa oli tullut oikealta kolmion takaa tielle (muut autot) jäivät odottamaan kolmion taakse.
Eli siinä ei ollut mielestäni mitään "käytännön väärää" kaikilla oli riittävän turvallista ja noita vaan tulee.
Aa, sori, väärä paikka, eli se missä valkoinen auto (mersu) jäi tien tukkeeksi ?

Ymmärsin että siinä oli eka se moka että ensimmäinen ajoi melkein oikealta tulevan eteen (kuvaajasta katsoen vastaantulia) , sieltä varoiteltiinkin kovasti, siinä hänellä oli sitä virheen paikkaus varaa keskellä risteystä.

Mutta sen turvavaran meinas ulosmitata se mersu kuski joka tuikkais samaan kasaan, sille ei enään ollutkaan sitä suoja tilaa.

Se ei selvinnut miksi ekalla kävi noin, oliko tarkoitus sijoittu ensin keskelle, vai johtuko siitä että lähtö on vain epäonnistunut liukkauden takia.

Mutta mitä perässätulia on ajatellut, oikeata kuitenkin autoja tuli ja myös se kuvaajan auto vasemmalta. Talvikin kyseessä, niin siinä tullut totaali mustahetki.

Ihan hyvä esimerkki, siitä että liikenteessä yksi moka vielä menee, kaksi mokaa niin alkaa jo oleen hilkulla, eli ei tietoisesti kannata ulosmitata niitä "turvatekijöitä"
 
Ihan hyvä esimerkki, siitä että liikenteessä yksi moka vielä menee, kaksi mokaa niin alkaa jo oleen hilkulla, eli ei tietoisesti kannata ulosmitata niitä "turvatekijöitä"
Joo 1:12 eteenpäin kohtaa tarkoitin. Tossa ajettiin ihan ok kun mietitään sujuvaa liikennettä. Siihen risteykseen mahtui kaksi autoa ja seuraavat jäivät odottamaan "vapaata" tilaa risteysalueelle. Pääteillä sellaiset jonot, että noin siinä useimmat kuljettajat toimivat. Ja niihin joutuvat päätiellä ajat käytännössä sopeutumaan. Videon laittajakin tiesi tuon ja varautui hiljentämään vauhtiaan.
 
Tuo avensis juttu tosiaan ainoa, mikä näin näytön takaa vähän sellainen että jos useita sekuntteja painaa torvea (5s), niin talvella ehkä kerkiäisi enemmän hiljentää. Hyvää se että kuvaaja on aistinut vaaratilanteen hyvissä ajoin, ja ehkä vaaratilanteessa menee ajan tajua ja todellisuudessa äänimerkkiä annettu samalla kun painettu jarrua. Muistettava että taisi olla talvikeli (liukasta?).
Käytännössä seisoin jarrulla koko sen matkan, kun huomasin Avensiksen tulevan päälle ja hetken kuluttua painoin torven pohjaan. Kolmatta ja silloin viimeistä talvea alla olleet Contin nastat eivät meinanneet purra jäiseen tiehen. Penkkaa tuli sen verran kynnettyä, että piti tarkastaa pohjamuovien kunto tuon jälkeen. Avensis väisti vasemmalle vasta risteyksen jälkeen, eli taisi huomata sitten peilistä, että toinen auto on ihan kiinni.

Tossa ajettiin ihan ok kun mietitään sujuvaa liikennettä. Siihen risteykseen mahtui kaksi autoa ja seuraavat jäivät odottamaan "vapaata" tilaa risteysalueelle. Pääteillä sellaiset jonot, että noin siinä useimmat kuljettajat toimivat. Ja niihin joutuvat päätiellä ajat käytännössä sopeutumaan. Videon laittajakin tiesi tuon ja varautui hiljentämään vauhtiaan.
Tuo oli vähän erikoinen tilanne kyllä. Vastaantulijan pitkien vilkutuksesta voisi päätellä, ettei tämä ollut ihan tyytyväinen Golfin toimintaan. Tai sitten merkkasi, että mene vain. Kenties Golfin kuskilla tuli arviointivirhe ja Mersu seurasi ajatuksissa perässä. Tuossa oli sentään aikaa jarruttaa ja väistää (ja uudet talvirenkaat), mutta ei molempien kaistojen liikenteen tukkiminen kolmion takaa tullessa hyvä ole.

Vastaavia videoita on Youtubessa valtavasti vuosien varrelta, eikä yhdessäkään ole sensuroitu rekisterinumeroita. Monissa näkyy kuskin naamakin selvästi ja on tultu selvittelemään ihan auton ulkopuolelle. Moni suomalainen julkaisee noita ihan säännöllisesti ja osa omalla nimellään. Vilkaisin ennen tänne linkkaamista vielä, että tässäkin ketjussa oli postattu videoita ilman sensurointia, niin annoin vain mennä. En kyllä itsekään pelkästään rekkarin perusteella yhdistäisi juuri auton omistajaan. Osa videoista jo vanhoja ja voi olla ihan eri omistajakin nykyään.
 
Tuo oli vähän erikoinen tilanne kyllä. Vastaantulijan pitkien vilkutuksesta voisi päätellä, ettei tämä ollut ihan tyytyväinen Golfin toimintaan. Tai sitten merkkasi, että mene vain.
Ainakin se kertoi, että hän havaitsi auton, Golf-kuski saattoi siinä vähän empiä?
Kenties Golfin kuskilla tuli arviointivirhe ja Mersu seurasi ajatuksissa perässä. Tuossa oli sentään aikaa jarruttaa ja väistää (ja uudet talvirenkaat), mutta ei molempien kaistojen liikenteen tukkiminen kolmion takaa tullessa hyvä ole.
Tai Mersukuski arvioi tilan kuten minäkin, että sinun ollessa noin kaukana siihen mahtuu/sinulla on aikaa reagoida kaksi autoa vaikka tuo Golf siihen pysähtyisikin. Luultavammin oletti Golfin menevän ripeästi ja hän jää siihen Golfin paikalle. Sulle jäi sitä tilaa, joten aivan tukossa molemmat kaistat eivät olleet. Itse ehkä olisin Mersukuskina mennyt vielä enemmän Golfin rinnalle. Noita vastaavia sattuu jatkuvasti, toinen vaihtoehto on laittaa valot ja siitä taas seuraa, että kokonaisliikennevirta tuossa päätiellä hidastuisi. Eli et hävinnyt mitää jarruttaessasi, valoissa olisit joutunut pysähtymään :)
Noin itse yritän noita miettiä parremmalla fiiliksellä on kivempi jatkaa matkaa.

Vastaavia videoita on Youtubessa valtavasti vuosien varrelta, eikä yhdessäkään ole sensuroitu rekisterinumeroita. Monissa näkyy kuskin naamakin selvästi ja on tultu selvittelemään ihan auton ulkopuolelle. Moni suomalainen julkaisee noita ihan säännöllisesti ja osa omalla nimellään. Vilkaisin ennen tänne linkkaamista vielä, että tässäkin ketjussa oli postattu videoita ilman sensurointia, niin annoin vain mennä. En kyllä itsekään pelkästään rekkarin perusteella yhdistäisi juuri auton omistajaan. Osa videoista jo vanhoja ja voi olla ihan eri omistajakin nykyään.
Rekkareiden julkaisulla voi aiheuttaa toiselle ongelmia. Esim. puolisolle kerrottu että olin, Tampereella ja videolta näkee ettei oltu => Missäs sitä oltiin! <- tuo sieltä "kevyemmästä" päästä. Google poistaa rekkarit, eivät tekisi sitä ellei näin pitäisi tehdä.
 
Tai Mersukuski arvioi tilan kuten minäkin, että sinun ollessa noin kaukana siihen mahtuu/sinulla on aikaa reagoida kaksi autoa vaikka tuo Golf siihen pysähtyisikin.

Nyt taisin ymmärtää väärin ?

Siis meinaat että Mersukuski ajatteli kuvaajan kerkiävän hiljentää ja antavan hänelle tilaa. ja päätti ajaa kuvaajan eteen poikittain. Selvä, ehkä hänen olisi kannattanut ainakin miettiä että ilmeisen liukas talvikeli.

Loookisin vaihtoehto oli että mersukuskille tuli joku musta hetki, ja lähti kiirellä risteykseen ja vasta sen jälkeen havaitsi että oikealta tulee autoja ja edessäkin oleva näyttää olevan pulassa, Kaupan päälle vasemmalta tulee (kuvaaja) päälle.
 
Nyt taisin ymmärtää väärin ?

Siis meinaat että Mersukuski ajatteli kuvaajan kerkiävän hiljentää ja antavan hänelle tilaa. ja päätti ajaa kuvaajan eteen poikittain. Selvä, ehkä hänen olisi kannattanut ainakin miettiä että ilmeisen liukas talvikeli.

Loookisin vaihtoehto oli että mersukuskille tuli joku musta hetki, ja lähti kiirellä risteykseen ja vasta sen jälkeen havaitsi että oikealta tulee autoja ja edessäkin oleva näyttää olevan pulassa, Kaupan päälle vasemmalta tulee (kuvaaja) päälle.
Ymmärsit väärin, kirjoitin"Tai Mersukuski arvioi tilan kuten minäkin, että sinun ollessa noin kaukana siihen mahtuu/sinulla on aikaa reagoida kaksi autoa vaikka tuo Golf siihen pysähtyisikin. " Kyllä toi ihan harkitulta riskiltä näytti.

Itsekin olisin tossa lähtenyt Golfin perään ja en olisi mennyt risteykseen (Koska siitä olis saattanut tukkia risteyksen kuten tässä olisikin käynyt, nyt se ei ollut täysin tukossa) ennenkuin Golfi ja Mersu olisi siitä poistunut, kuten he jotka jäivät kolmion taakse tekivät. Tuohon risteykseen jäi tilaa kahdelle autolle ja tässä sitä tarvittiin, koska Golfin kuski arkaili hetken.

Yksinkertaistaen: Mersukuski oletti, että Golf menee eikä meinaa.
 
Ensimmäistä kertaa tänne kirjoitan, sillä nyt sattui sellainen kanssa-autoilija kohdalle, että koin tarpeelliseksi. Koko noin 40 kilometrin matka on nopeusrajoitukseltaan 80, matkalla ei ole yhtään ohituskaistaa. Tämä yksi autoilija ajaa körötteli alle 60 aina, kun ohitus ei ollut turvallisesti mahdollista (risteysalue, vastaantulijoita tai huono näkyvyys tien muodoista johtuen), mutta kiihdytti välittömästi, kun tuli alueita, joilla olisi voinut mennä ohi ja jatkoi kiihdyttämistä, jos joku pyrki ohitse ihan puhtaasti estääkseen ohituksen. Kilvestä ei tietenkään saanut selvää tuolla pimeässä. Kyllä osasikin käydä aivoon.
 
Mukavia nää ketkä parkissa valot tielle päin ja pitkät päällä
Ylipäänsä ajovalojen polttaminen parkissa oletuksena paljastaa varmuudella amatöörin. Täydet valot ei juuri selity muulla kuin vittuilulla tai kännillä.

Tarkoitan tietenkin sellaista tilannetta, jossa valot osoittavat liikennettä, väkijoukkoa, ikkunasta sisään tai vastaavaa pikku haittaa. Jossain mutkatiellä jumalan selän takana on tilanne tietenkin eri ja valojen päälle jättäminen vaikka sitten kusitauon ajaksi voi olla ihan tarpeellista ja jopa lisää turvallisuutta.
 
Ensimmäistä kertaa tänne kirjoitan, sillä nyt sattui sellainen kanssa-autoilija kohdalle, että koin tarpeelliseksi. Koko noin 40 kilometrin matka on nopeusrajoitukseltaan 80, matkalla ei ole yhtään ohituskaistaa. Tämä yksi autoilija ajaa körötteli alle 60 aina, kun ohitus ei ollut turvallisesti mahdollista (risteysalue, vastaantulijoita tai huono näkyvyys tien muodoista johtuen), mutta kiihdytti välittömästi, kun tuli alueita, joilla olisi voinut mennä ohi ja jatkoi kiihdyttämistä, jos joku pyrki ohitse ihan puhtaasti estääkseen ohituksen. Kilvestä ei tietenkään saanut selvää tuolla pimeässä. Kyllä osasikin käydä aivoon.
Eiköhän aika noista osan korjaa pois, kun kärsimätön kuski päättää riskillä ohittaa ja sen toteutuessa ohitettavakin on kolarissa yhtenä osapuolena. Pahimmillaanhan noi menee siihen, että kumpi ensin nostaa jalan kaasulta.
Valitettavasti noita vaan on, eivät aina mieti edes omaa turvallisuuttaan "poliiseinako?" toimiessaan.
 


Huono ennakointi ja turhat kaistanvaihtot ärsyttää. Tässäkin edellä menevät jarruttelevat turhaan ja yksi väistää ihan turhaan kiihdytyskaistalta tulijaa. Vaihtavat lopulta ristiin kaistoja ja vasenta kaistaa takana tuleva jarruttaa. Pieniä asioita mutta jotenkin näiden näkeminen päivittäin liikenteessä vaan ärsyttää
 
  • Tykkää
Reactions: PCB


Huono ennakointi ja turhat kaistanvaihtot ärsyttää. Tässäkin edellä menevät jarruttelevat turhaan ja yksi väistää ihan turhaan kiihdytyskaistalta tulijaa. Vaihtavat lopulta ristiin kaistoja ja vasenta kaistaa takana tuleva jarruttaa. Pieniä asioita mutta jotenkin näiden näkeminen päivittäin liikenteessä vaan ärsyttää

Näin ton toisin? kiihdytyskaistalta tulijan väistöstä ei ollut kenellekään haittaa (Eikä tapana edes huono, arempikin uskaltaa liityä vauhdilla). Jarrutus tuli siitä, että se liittyjä tunki heti sinne vasemmalle kaistalle punaisen auton eteen.
 
Näin ton toisin? kiihdytyskaistalta tulijan väistöstä ei ollut kenellekään haittaa (Eikä tapana edes huono, arempikin uskaltaa liityä vauhdilla). Jarrutus tuli siitä, että se liittyjä tunki heti sinne vasemmalle kaistalle punaisen auton eteen.

Tarkasti katsottuna videolla viisi eri autoa painelee jarrupoljinta ja yksi vaihtaa turhaan kaistaa.
Itse kiihdytän ylinopeuteen 88 km/h ja vaihdan vasemmalle kaistalle eikä ole mitään syytä polkea jarrua tai vaihtaa kaistaa.
Mutta kuten sanoin pieni ja turha asia mutta ärsyttää, kun edessä painellaan jarrua ilman näkyvää syytä mikä olisi ennakoiden vältettävissä.
 
Tarkasti katsottuna videolla viisi eri autoa painelee jarrupoljinta ja yksi vaihtaa turhaan kaistaa.
Itse kiihdytän ylinopeuteen 88 km/h ja vaihdan vasemmalle kaistalle eikä ole mitään syytä polkea jarrua tai vaihtaa kaistaa.
Mutta kuten sanoin pieni ja turha asia mutta ärsyttää, kun edessä painellaan jarrua ilman näkyvää syytä mikä olisi ennakoiden vältettävissä.
Joo, mutta jos oikein katsoin vain sen liittyjän tunkeminen heti sinne vasemmalle aikeutti muille jarrutustarvetta?
Kuvaajan edessä joku jarrutti turhaan?, liekkö rotesti takanatulevan turvavälistä. Sekä noilla muilla " muistutus " kuvaajan ylinopeudesta?
Kyllähän tosta 88:sta vielä ohi halutaan. Tykkään antaa kiireisimmille sopivassa kohdin tilaa, ei se kaistanvaihto niin iso asia ole, saa samalla vähän toimintaa.
 
Joo, mutta jos oikein katsoin vain sen liittyjän tunkeminen heti sinne vasemmalle aikeutti muille jarrutustarvetta?
Kuvaajan edessä joku jarrutti turhaan?, liekkö rotesti takanatulevan turvavälistä. Sekä noilla muilla " muistutus " kuvaajan ylinopeudesta?
Kyllähän tosta 88:sta vielä ohi halutaan. Tykkään antaa kiireisimmille sopivassa kohdin tilaa, ei se kaistanvaihto niin iso asia ole, saa samalla vähän toimintaa.
Ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa motarilla rotestoimaan ja muistuttamaan jarruttelemalla sitä takana 8 km/h ylinopeudella vasenta kaistaa ajavaa. Mutta oma logiikkansa kai siinäkin on.
 


Huono ennakointi ja turhat kaistanvaihtot ärsyttää. Tässäkin edellä menevät jarruttelevat turhaan ja yksi väistää ihan turhaan kiihdytyskaistalta tulijaa. Vaihtavat lopulta ristiin kaistoja ja vasenta kaistaa takana tuleva jarruttaa. Pieniä asioita mutta jotenkin näiden näkeminen päivittäin liikenteessä vaan ärsyttää


Tuossa edellä ajavassa Volvossa on todennäköisesti adaptiivinen vakkari (ja ehkä muissakin autoissa) ja sen takia noi jarruttelee?
 
Itse joskus napautan adaptiivisen hetkeksi pois päältä jos näen että joku vaihtaa kaistaa eteeni liian lähelle. Jarruttaa Volvo ainakin aika voimakkaasti jos siihen auto ilmestyy eteen ja adaptiivinen säädetty maksimi etäisyydelle.
 
Itse joskus napautan adaptiivisen hetkeksi pois päältä jos näen että joku vaihtaa kaistaa eteeni liian lähelle. Jarruttaa Volvo ainakin aika voimakkaasti jos siihen auto ilmestyy eteen ja adaptiivinen säädetty maksimi etäisyydelle.
Uutta tietoa mulle. Hyvin todennäköinen syy jarrujen valojen vilkkumiseen. Noissa turvalaitteissa on vielä kehittämisen varaa. Vitarassa varoittelee viereisistä autoista joskus ärsytykseen asti. On kuulemma hyvä, että jarruttaa liian lähelle mennessä, vaikka ei vakkaria käytäkään.
 
Yango... tuo vitun Yango. Tuossa tovi sitten ohjeistin kuskia poistumaan taloyhtiön nurmikoilta ajelemasta (navigointi näyttää että pitää ajaa oman taloyhtiön pihaan vaikka kohde on seuraava taloyhtiö) ja toki tunnustan että hiukan ärähdin päivittämään navigaattorinsa ja sain vastaukseksi keskisormea ja ikkunasta kohti sylkemistä. Kuva autosta, poliisit perään ja poliisilta ohje tehdä rikosilmoitus pahoinpitelystä/sen yrityksestä. Eipä tuolle mitään kannata tehdä tai edes tekisi kun ei osunut ja ilman osumaa on käytännössä mahdoton todistaa muuta kuin että auto ja kuski olivat paikalla. Tulee kyllä otettua ajaessa Yangon kuskeihin aikamoiset etäisyydet ja pidettyä huoli että jos on mahdollista päästä hiukan kauemmas näistä niin otan ja käytän tämän mahdollisuuden.
 
Yango... tuo vitun Yango. Tuossa tovi sitten ohjeistin kuskia poistumaan taloyhtiön nurmikoilta ajelemasta (navigointi näyttää että pitää ajaa oman taloyhtiön pihaan vaikka kohde on seuraava taloyhtiö) ja toki tunnustan että hiukan ärähdin päivittämään navigaattorinsa ja sain vastaukseksi keskisormea ja ikkunasta kohti sylkemistä. Kuva autosta, poliisit perään ja poliisilta ohje tehdä rikosilmoitus pahoinpitelystä/sen yrityksestä. Eipä tuolle mitään kannata tehdä tai edes tekisi kun ei osunut ja ilman osumaa on käytännössä mahdoton todistaa muuta kuin että auto ja kuski olivat paikalla. Tulee kyllä otettua ajaessa Yangon kuskeihin aikamoiset etäisyydet ja pidettyä huoli että jos on mahdollista päästä hiukan kauemmas näistä niin otan ja käytän tämän mahdollisuuden.
Laita yangolle palautetta niin kuskilta viedään ajokeikat pois parhaassa tapauksessa tietyksi ajaksi.
 
Ylipäänsä ajovalojen polttaminen parkissa oletuksena paljastaa varmuudella amatöörin. Täydet valot ei juuri selity muulla kuin vittuilulla tai kännillä.
Autot on erilaisia ja jos ei tilannetta kuvattu, niin ne valot voi olla ihan tarkoituksella.

- Ajovalo automatiikka, niissä eroja, osassa automalleja on ajovalot auton käydessä päällä, ja niiden sammuttaminen vaatii käyttäjän toimia ja lisää riskiä että myös unohtuvat pois päältä.

- Jos ajoneuvo ei ole käynnissä, niin joissain malleissa voi edelläoleva tilanne syntyä kun "virrat" on tarpeeksi pitkällä päällä ja "virtojen" päällä pitämiseen voi olla jokin muu syy kuin känni tai kettuilu.

- Joskus voi olla halu (tarve) pitää valoja päällä , ehkä niin intesiivisesti ettei huomaa haittaa

- Selvin päin, mutta ei vaan tiedosta haittaa, joko kiinnittää johonkin muuhun, tai ei välttämättä edes tiedä, (ei kokemusta) haitasta.
 
Laita yangolle palautetta niin kuskilta viedään ajokeikat pois parhaassa tapauksessa tietyksi ajaksi.
Tuskinpa. Ei todisteita suuntaan tai toiseen. Poliisi toki otti tosissaan ja lähti vissiin metsästämään.

EDIT: Piti se nyt kuitenkin pistää tuo palaute. Sen verran haista paska touhua. Mitää muuta kuin pahoittelut tuosta tuskin seuraa... Mutta onpahan laitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkasti katsottuna videolla viisi eri autoa painelee jarrupoljinta ja yksi vaihtaa turhaan kaistaa.
Itse kiihdytän ylinopeuteen 88 km/h ja vaihdan vasemmalle kaistalle eikä ole mitään syytä polkea jarrua tai vaihtaa kaistaa.
Mutta kuten sanoin pieni ja turha asia mutta ärsyttää, kun edessä painellaan jarrua ilman näkyvää syytä mikä olisi ennakoiden vältettävissä.
Jos viittaat oikealla kaistalla jonossa ajaviin, niin videosta ei varmaksi voi sanoa, mutta arvailla voi, heillä alkoi turvaväli lyhenee, joten hidastus tarvetta, jos vetänyt vakkarilla tuohon asti, niin jarru varmaan mitenkään outoa, samalla varoittaa perässätuliaa hiljentämisestä. Eka farkkuvolvo olisi voinut (pitänyt) himmata aiemmin, mutta ehkä kuvaajan rampilta tulo on vaikuttanut, jos ennusti kuvaajan tulon taakse.

Joissain ajoneuvoissa jarruvalot voi vilahtaa jo moottorijartuksessa, ja joissain vakkarikin näyttää jarruvaloja jos hiljennetään.


Se auto joka antoi rampiltatulijalle tilaa, niin yksi mahdollinen tilanne se että kiihdytyskaistalla olija näytti ajoissa vilkkua ja oli oikealla kaistalla ajavaa edellä, ehkä on näyttänyt silti että se tulee siihen eteen huomattavasti hitaammalla vauhdilla, joten tuo tumma auto lähti sitä ohittaan.

Ei välttämättä huono arvio, jos katsoo videota eteenpäin, niin rampilta tullut kiilasi suorilta ohituskaistalla olevan eteen, joka joutu hiljentään. Ehkä tuossa pelastuttiin kolarilta.

Enempää jarruvaloja ei tainnut olla ?
 
Viimeksi muokattu:
Tuskinpa. Ei todisteita suuntaan tai toiseen. Poliisi toki otti tosissaan ja lähti vissiin metsästämään.

EDIT: Piti se nyt kuitenkin pistää tuo palaute. Sen verran haista paska touhua. Mitää muuta kuin pahoittelut tuosta tuskin seuraa... Mutta onpahan laitettu.
Eipä tähän juuri muuta ratkaisua ole kuin se, että ihmisillä olisi järkeä. Vähänkään täysipäisessä maailmassa tuollaista syöpää ei olisi, koska kukaan ei menisi kyytiin.
 
Jos viittaat oikealla kaistalla jonossa ajaviin, niin videosta ei varmaksi voi sanoa, mutta arvailla voi, heillä alkoi turvaväli lyhenee, joten hidastus tarvetta, jos vetänyt vakkarilla tuohon asti, niin jarru varmaan mitenkään outoa, samalla varoittaa perässätuliaa hiljentämisestä. Eka farkkuvolvo olisi voinut (pitänyt) himmata aiemmin, mutta ehkä kuvaajan rampilta tulo on vaikuttanut, jos ennusti kuvaajan tulon taakse.

Joissain ajoneuvoissa jarruvalot voi vilahtaa jo moottorijartuksessa, ja joissain vakkarikin näyttää jarruvaloja jos hiljennetään.


Se auto joka antoi rampiltatulijalle tilaa, niin yksi mahdollinen tilanne se että kiihdytyskaistalla olija näytti ajoissa vilkkua ja oli oikealla kaistalla ajavaa edellä, ehkä on näyttänyt silti että se tulee siihen eteen huomattavasti hitaammalla vauhdilla, joten tuo tumma auto lähti sitä ohittaan.

Ei välttämättä huono arvio, jos katsoo videota eteenpäin, niin rampilta tullut kiilasi suorilta ohituskaistalla olevan eteen, joka joutu hiljentään. Ehkä tuossa pelastuttiin kolarilta.

Enempää jarruvaloja ei tainnut olla ?

Siis onkohan tässä OP:lla nyt ongelma hidastuvuus vai jarruvalot? Onko jonkun mielestä moottorijarrutus ilman jarruvaloja parempi?

Liikenne pumppaa ihan väistämättä ja valot kertoo hidastuvuudesta. En näe mitään epänormaalia tai mistä pitäisi mieli pahoittaa.
 


Huono ennakointi ja turhat kaistanvaihtot ärsyttää. Tässäkin edellä menevät jarruttelevat turhaan ja yksi väistää ihan turhaan kiihdytyskaistalta tulijaa. Vaihtavat lopulta ristiin kaistoja ja vasenta kaistaa takana tuleva jarruttaa. Pieniä asioita mutta jotenkin näiden näkeminen päivittäin liikenteessä vaan ärsyttää


Hyvä video. Vaikka tuossa ei mitään dramaattista tai törkeää tapahdukaan, kaikki nuo jarrun polkijat ovat ongelmakuljettajia liikenteessä, pelisilmä/taito/kokemus puuttuu, ja siksi aiheuttavat tuollaista aivan turhaa häiriötä. Ja toki eniten se rampilta tulija, joka tuli vasemmalle kaistalle liian lähelle toisen auton eteen.
 
Hyvä video. Vaikka tuossa ei mitään dramaattista tai törkeää tapahdukaan, kaikki nuo jarrun polkijat ovat ongelmakuljettajia liikenteessä, pelisilmä/taito/kokemus puuttuu, ja siksi aiheuttavat tuollaista aivan turhaa häiriötä. Ja toki eniten se rampilta tulija, joka tuli vasemmalle kaistalle liian lähelle toisen auton eteen.

Oletko tosissasi ?

Videossa pahin oli se jolla jarruvalot ei välähtäneet.

Suksiboxi kuski , näytti tilannetta seuraavaan ja siihen reagoivan.

Muilla varmaan turvavälit alimittaisia, jos sitä tarkoita ongelma kuljettajana, niin varmaan totta.


Volvo kuskin , oli ehkä aiemmin mokannut sen turvavälin, mutta ehkä siinä huomioi sitä rampiltatulijaa, ei ohitaankaan päässyt kun rinnalla ohittava auto. Rampilta tulossa auto, joutuu miettiin että ajaako tasaisesti vai hiljentääkö. Taakse ei nähty, mutta todennäköisesti Volvon perässäkin tulee auto.

Kun viimein hijensi, niin ihan turvallisuus juttu että jarruvalot.

Se punaisen auton kuski, jonka eteen rampiltatulia kiilas, niin senkin pakko jarruttaa, jos meinaat sitä edeltävää kaistan vaihtajaa, että olisi jo silloin pitänyt jarruttaa, ehkä videosta ihan suorilta näe etäisyyksiä, ehkä hiljensi, vaikka ei valot vilkkuneet.

Turvaväleistä voi aina kritisoida, en sillä.
 
Oletko tosissasi ?

Videossa pahin oli se jolla jarruvalot ei välähtäneet.

Suksiboxi kuski , näytti tilannetta seuraavaan ja siihen reagoivan.

Muilla varmaan turvavälit alimittaisia, jos sitä tarkoita ongelma kuljettajana, niin varmaan totta.


Volvo kuskin , oli ehkä aiemmin mokannut sen turvavälin, mutta ehkä siinä huomioi sitä rampiltatulijaa, ei ohitaankaan päässyt kun rinnalla ohittava auto. Rampilta tulossa auto, joutuu miettiin että ajaako tasaisesti vai hiljentääkö. Taakse ei nähty, mutta todennäköisesti Volvon perässäkin tulee auto.

Kun viimein hijensi, niin ihan turvallisuus juttu että jarruvalot.

Se punaisen auton kuski, jonka eteen rampiltatulia kiilas, niin senkin pakko jarruttaa, jos meinaat sitä edeltävää kaistan vaihtajaa, että olisi jo silloin pitänyt jarruttaa, ehkä videosta ihan suorilta näe etäisyyksiä, ehkä hiljensi, vaikka ei valot vilkkuneet.


Turvaväleistä voi aina kritisoida, en sillä.

Missä tuolla kukaan kiilasi punaisia autoja? Suoralla tiellä jarruttelijat ovat yksinkertaisesti huonoja kuskeja ellei joku automaattinen vakkari sitten sitä automaattisesti tee. Liikenne soljui tuossa yllä olevassa videossa oikein nätisti muuten eikä jarruttelulle ollut mitään tarvetta.
 
Missä tuolla kukaan kiilasi punaisia autoja? Suoralla tiellä jarruttelijat ovat yksinkertaisesti huonoja kuskeja ellei joku automaattinen vakkari sitten sitä automaattisesti tee. Liikenne soljui tuossa yllä olevassa videossa oikein nätisti muuten eikä jarruttelulle ollut mitään tarvetta.
Jos jätetään ns "dynaamiset" kuskit pois, niin silloi samaa mieltä liikennevirrassa usein kyse liianpienestä turvavälistä, tai vakkarin käytöstä.
Dynaamisilla kuskeilla taasen kyse tavasta kiihdytellä, ja hiljennellä viimetingassa.

Volvolla oli liianpieni turvaväli, mutta siinä tilanteessa jarruvalot hyvä ja suotava tapa viestiä että nyt hiljennetään.

Seuraava jarruttaja oli jonka kylkeen/eteen meinas rampilta tulla, tilanne videossa epäselvä, mutta en tuosta sitä jarrutusta vielä huonoksi sanoisi. Videon perusteella se näytti siltä että saattaa tulle suorilta kaistalle , ja myöhempi käytös tukee arvausta.

Suksiboxi kuski reagoi siihen tilanteeseen hiljentämällä, huomaa että sen perässä tuli toinen auto ja vasemmalla kuvajaa. Eikö sitä toimintaa pitäisi kehua?

Kuvaajan edelle ohituskaistalle mennyt punainen auto, sen oli pakko hiljentää ja viimeistään tuossa kohtaa jarruttaa, Jos virhettä haet, niin tässä kyse siitä jarruttiko liianmyöhään.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä video. Vaikka tuossa ei mitään dramaattista tai törkeää tapahdukaan, kaikki nuo jarrun polkijat ovat ongelmakuljettajia liikenteessä, pelisilmä/taito/kokemus puuttuu, ja siksi aiheuttavat tuollaista aivan turhaa häiriötä. Ja toki eniten se rampilta tulija, joka tuli vasemmalle kaistalle liian lähelle toisen auton eteen.
Tämä, itse kanssa ihmettelen välillä miksi suoralla tiellä pitää painaa jarrua, 99% tapauksia pelkkä kaasun nosto riittää.

Toisekseen, rampilta tulijaa ei väistetä, kuten videostakin nähdään aiheuttaa se aina turhaa sekoilua kaistojen välillä ja rampilta tulija kuvitteli että siihen toisen eteen suoraan vasemmalle kaistalle on hyvä mennä?
 
Jos jätetään ns "dynaamiset" kuskit pois, niin silloi samaa mieltä liikennevirrassa usein kyse liianpienestä turvavälistä, tai vakkarin käytöstä.
Dynaamisilla kuskeilla taasen kyse tavasta kiihdytellä, ja hiljennellä viimetingassa.

Volvolla oli liianpieni turvaväli, mutta siinä tilanteessa jarruvalot hyvä ja suotava tapa viestiä että nyt hiljennetään.

Seuraava jarruttaja oli jonka kylkeen/eteen meinas rampilta tulla, tilanne videossa epäselvä, mutta en tuosta sitä jarrutusta vielä huonoksi sanoisi. Videon perusteella se näytti siltä että saattaa tulle suorilta kaistalle , ja myöhempi käytös tukee arvausta.

Suksiboxi kuski reagoi siihen tilanteeseen hiljentämällä, huomaa että sen perässä tuli toinen auto ja vasemmalla kuvajaa. Eikö sitä toimintaa pitäisi kehua?

Kuvaajan edelle ohituskaistalle mennyt punainen auto, sen oli pakko hiljentää ja viimeistään tuossa kohtaa jarruttaa, Jos virhettä haet, niin tässä kyse siitä jarruttiko liianmyöhään.
Katsoitko videota?

Miksi kohdassa 00:47 auto vaihtaa kaistaa vasemmalle ja heti perään takaisin oikealle? Todella huonoa pelisilmää varsinkin kun siinä on auto 10m säteellä tulossa.

Tuo turha kaistanvaihto vielä jotenkin meni, mutta rampilta tulija joka menee suoraan eteen vasemmalle kaistalle, kortti pois liikenteen vaarantamisesta, aivan täysi idiootti.

Siinä oikealla kaistalla oli tilaa enemmän kuin tarpeeksi kaikille ja rampilta tulija on se joka väistää muita, piste.
 
Katsoitko videota?

Miksi kohdassa 00:47 auto vaihtaa kaistaa vasemmalle ja heti perään takaisin oikealle? Todella huonoa pelisilmää varsinkin kun siinä on auto 10m säteellä tulossa.
Katsoin video, ja tuota kohtaa yritin arpoa.

En tiedä miten se tilanne on tuolle näyttänyt, joten videon perusteella sitä arvoin.

- Rampilta tulee auto, vidoen perusteella tumma auto pelkäsi että tulee suoraan kaistalle, hiljensi ja lähti sitä ohittaan vasemmalla kaistalla.

- Pelko ei tainnut olla aiheeton jos videota katsoo hetken eteenpäin ja näkee rampiltatulian touhut.

- Vaihtoi toki punaisen auton eteen , käytti kuitekin lyhyesti vilkkua ennen kaistanvaihto, nuo toki virheitä normaalitilanteessa, mutta jos kyse vaaran, kolarin välttämisestä niin aikaa toki vähemmän toimia oikein, ja siinä vältettiin isompi riski. Ja väliä jäi punaiseen reilummaksi kuin jolloin muilla videossa.


Siinä oikealla kaistalla oli tilaa enemmän kuin tarpeeksi kaikille ja rampilta tulija on se joka väistää muita, piste.

Siinä ei kai epäselvää, mutta ei kai kukaan päällekkään aja, ehdontahdoin kolaria aja, vaan jos voi välttää vaaratilanteen (pienemmällä riskillä) niin sen tekee.

Jos hän vältti tuolla kolarin, niin meni plussalle.

Sitä voidaan ajankanssa miettiä ajankanssa miten voisi paremmin toimia.

- Jarruttaminen , varmaan "automaattista", äänimerkki on monelle vähän liiankorkean kynnyksen takana, osalla taasen paniikissa se käsi jää torvelle pienemmästäkin.

- Moottoritielläkin saa ohittaa, ja nelikaistaisella normaalilla tiellä kaistanvaihto ei tarvi suoranaista syytä, tässä kuitekin syy oli ohitta.

- Moottoritiellä kaistapujottelu on kiellettyä ja riskiä lisäävää, eikä jollain nelikaistatiellä pujottelua ole suotavaa.

- Jos tulee yllättävä vaaratilanne niin siinä vähän ajantaju kärsii ja ihan toimita kuin rauhallisissa tilanteissa. Jos tuota paluuta oikealle kaistalla paluuta kritisoita, toki ihan turhan nopeasti palas eteen.


Tämä, itse kanssa ihmettelen välillä miksi suoralla tiellä pitää painaa jarrua, 99% tapauksia pelkkä kaasun nosto riittää.
Yleensä se jarrutellun tarve johtuu liianpienistä turvaväleistä. (tai tavasta ottaa vakkari pois).

Videossa taisi kaikilla olla syytä painaa jarrua.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin video, ja tuota kohtaa yritin arpoa.

En tiedä miten se tilanne on tuolle näyttänyt, joten videon perusteella sitä arvoin.

- Rampilta tulee auto, vidoen perusteella tumma auto pelkäsi että tulee suoraan kaistalle, hiljensi ja lähti sitä ohittaan vasemmalla kaistalla.

- Pelko ei tainnut olla aiheeton jos videota katsoo hetken eteenpäin ja näkee rampiltatulian touhut.

- Vaihtoi toki punaisen auton eteen , käytti kuitekin lyhyesti vilkkua ennen kaistanvaihto, nuo toki virheitä normaalitilanteessa, mutta jos kyse vaaran, kolarin välttämisestä niin aikaa toki vähemmän toimia oikein, ja siinä vältettiin isompi riski. Ja väliä jäi punaiseen reilummaksi kuin jolloin muilla videossa.




Siinä ei kai epäselvää, mutta ei kai kukaan päällekkään aja, ehdontahdoin kolaria aja, vaan jos voi välttää vaaratilanteen (pienemmällä riskillä) niin sen tekee.

Jos hän vältti tuolla kolarin, niin meni plussalle.

Sitä voidaan ajankanssa miettiä ajankanssa miten voisi paremmin toimia.

- Jarruttaminen , varmaan "automaattista", äänimerkki on monelle vähän liiankorkean kynnyksen takana, osalla taasen paniikissa se käsi jää torvelle pienemmästäkin.

- Moottoritielläkin saa ohittaa, ja nelikaistaisella normaalilla tiellä kaistanvaihto ei tarvi suoranaista syytä, tässä kuitekin syy oli ohitta.

- Moottoritiellä kaistapujottelu on kiellettyä ja riskiä lisäävää, eikä jollain nelikaistatiellä pujottelua ole suotavaa.

- Jos tulee yllättävä vaaratilanne niin siinä vähän ajantaju kärsii ja ihan toimita kuin rauhallisissa tilanteissa. Jos tuota paluuta oikealle kaistalla paluuta kritisoita, toki ihan turhan nopeasti palas eteen.



Yleensä se jarrutellun tarve johtuu liianpienistä turvaväleistä. (tai tavasta ottaa vakkari pois).

Videossa taisi kaikilla olla syytä painaa jarrua.
Tuo turha kaistanvaihto olisi vältetty sillä että joko ajoissa vauhtia lisää, tai vauhtia pois.

Itse myös annan äänimerkkiä hyvin herkästi, mutta pahin on kyllä toi rampilta tulija, suoraan vasemmalle kaistalle toisen eteen, jos olisin poliisi ottaisin kortin heti pois!

Mutta videossa hyvin näkee kuinka kaksi toopea saa kolmannen pahaan paikkaan vaikka hän ei ole tehnyt mitään väärin, tämä kun olisi tapahtunut aamu/iltapäivä ruuhkassa niin ei tarvitse miettiä miksi siellä ajetaan 50km/h.
 
Tuo turha kaistanvaihto olisi vältetty sillä että joko ajoissa vauhtia lisää, tai vauhtia pois.
Varmaan joo, mutta jos nyt ajelee rajoitusten mukaan, niin en tiedä miksi olisi pitänyt vauhtia varmuuden vuoksi ottaa pois ramppien kohdilla. (se puski sieltä aika yllättäen eteen), se suksioxi kuski reagoi toivommalalsi tavalla, kun näki tilanteen kauempaa.

Ja ainakin jossain on opetettu että ennen ja kiihdystkaistan kohdalla pitäisi ajaa ennustettavasti tasaista nopeutta, jotta rampiltatulijan kiihdystyskaistalta olisi helppo liittyä valittuun paikkaan.

Nelikaistaisella tiellä saa kaistaa vaihtaa, motarilla kynnys korkeampi, mutat sielläkin ohittaa. Kummassakaan ei se muuten vain toisten eteen kiilailla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom