Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kahdella kaistalla menee autot 60km/h, väliä 10m. Idiootti veti tuosta välistä +100km/h vauhdilla.
Tuossa on kyllä liian pieni turvaväli ja ehkä arvioit nopeudenkin väärin? 40km/h= n. 11,1m/s

Lyhyiden turvavälien takia, etelässä on aika yleistä, että kehillä mennään turhan pieneen väliin päästäkseen vasemmalta kaistalta poistumaan liittymästä (kun sitä riittävää väliä ei ole sinne väliin, on vaan uskallettava mennä tai ajaa sen liittymän ohi). Ehkäpä tapauksessasi oli ns. "etelän mies" raskaammalla jalalla.
 
Sama ongelma on kyllä osalla porukasta vaikka olis tolpassa ne pikkuvalot, 1-2 autonmittaa jää viivasta keula. Pahimmat idiootit seisoo pari minuuttia ja alkaa sit valutella eteenpäin, kun tietää valojen kohta vaihtuvan. Ihan ympäri Suomen on tullut nähtyä.
Etelässä hienoimmillaan käy niin, että kaikki jonon 7-autoa lähtee lähes samaan aikaan liikkeelle ja he kaikki ehtivät niistä valoista :) ja toisin päin yksi "nukkuu" ja muut eivät enää kerkiä.
 
Etelässä hienoimmillaan käy niin, että kaikki jonon 7-autoa lähtee lähes samaan aikaan liikkeelle ja he kaikki ehtivät niistä valoista :) ja toisin päin yksi "nukkuu" ja muut eivät enää kerkiä.
Viivasta tuli mieleen, jos tilaa on, niin eikä ole optimaalisempaa jättää viivaan vähän väliä, se usein mainttu parempi näkyvyys ja tulee mahdollisuus vähän ennakoida, jos on risteys missä se mahdollista, Eli kun keltainen sammuu, niin on jo parhammillaan joustavasti liikkeessä, huomillaan ei mitään pahaa mokaa.

Erikseen sitten ne kohteet missä tilaa niukasti, tyyliin kaistat joihin ei yksinkertaisesti montaa mahdu per valokierto, mutta kaikki per keirto kerkiää läpi.
 
Tuossa on kyllä liian pieni turvaväli ja ehkä arvioit nopeudenkin väärin? 40km/h= n. 11,1m/s

Lyhyiden turvavälien takia, etelässä on aika yleistä, että kehillä mennään turhan pieneen väliin päästäkseen vasemmalta kaistalta poistumaan liittymästä (kun sitä riittävää väliä ei ole sinne väliin, on vaan uskallettava mennä tai ajaa sen liittymän ohi). Ehkäpä tapauksessasi oli ns. "etelän mies" raskaammalla jalalla.
Sitä ei mainittu. Kahdella kaistalla menee autot 60km/h, väliä 10m. Tuosta välistä +100km/h on ok jos uskaltaa? Rajoitus 60.
 
Sitä ei mainittu. Kahdella kaistalla menee autot 60km/h, väliä 10m. Tuosta välistä +100km/h on ok jos uskaltaa? Rajoitus 60.
Siis jos nuo oli rinna ja välissä 10m niin siinä kai riittävästi väliä... :-)

Mutta tässä kai kyse siitä että samaan suuntaa kaksi rinnakkaista kaistaa, kaksi autoa rinnakkaisilla kaistoilla samaan suuntaa, viimeinen ajaa satasta saavutettua toisen koukaa toisen nokan eteen.

1- ajaa liianlähelle edellä ajavaa, nopeusero huomattava riski vs jos nopeusero edellä ajavaan pienempi.
2- vaihtaa liian lähelle toisen eteen.

Joo, tuosta ei saa millään ilveella ok juttua. Jos tämä ns totta, niin ilmeisesti tahallista, ilmeisen tiukka paikka vaikka luvut olisikin vähän pyöritesteltyjä.
 
Sitä ei mainittu. Kahdella kaistalla menee autot 60km/h, väliä 10m. Tuosta välistä +100km/h on ok jos uskaltaa? Rajoitus 60.
Luin ton väärin, ymmärsin autojen menevän peräkkäin.
Siis jos nuo oli rinna ja välissä 10m niin siinä kai riittävästi väliä... :)

Mutta tässä kai kyse siitä että samaan suuntaa kaksi rinnakkaista kaistaa, kaksi autoa rinnakkaisilla kaistoilla samaan suuntaa, viimeinen ajaa satasta saavutettua toisen koukaa toisen nokan eteen.

1- ajaa liianlähelle edellä ajavaa, nopeusero huomattava riski vs jos nopeusero edellä ajavaan pienempi.
2- vaihtaa liian lähelle toisen eteen.

Joo, tuosta ei saa millään ilveella ok juttua. Jos tämä ns totta, niin ilmeisesti tahallista, ilmeisen tiukka paikka vaikka luvut olisikin vähän pyöritesteltyjä.
Kyllähän toi nopeusero on tuossa ollut selkeästi liian iso. Mutta jos ohittaa (kuten liian lähelle mennessä on pakkokin, koska enää ei pysähdy) niin mahdollisimman lähelle sen toisen eteen. Ei se 60km/h ajava mitenkään pysty sen 100Km/h ajavan perään osumaan. Oiskohan ollut, että 100km kuljettajalla mennyt hermo "60-liikkennepoliisiin" ja järjen käyttö unohtunut. Onneksi sentää ajotaitoa on ollut.
 
Siis jos nuo oli rinna ja välissä 10m niin siinä kai riittävästi väliä... :)

Mutta tässä kai kyse siitä että samaan suuntaa kaksi rinnakkaista kaistaa, kaksi autoa rinnakkaisilla kaistoilla samaan suuntaa, viimeinen ajaa satasta saavutettua toisen koukaa toisen nokan eteen.

1- ajaa liianlähelle edellä ajavaa, nopeusero huomattava riski vs jos nopeusero edellä ajavaan pienempi.
2- vaihtaa liian lähelle toisen eteen.

Joo, tuosta ei saa millään ilveella ok juttua. Jos tämä ns totta, niin ilmeisesti tahallista, ilmeisen tiukka paikka vaikka luvut olisikin vähän pyöritesteltyjä.
Kyllä, kummallakin kaistalla menee auto, ja tuosta 10m välistä törkeällä ylinopeudella ohi. Ei voi toivoa kuin kallioleikkausta.
 
Kyllä, kummallakin kaistalla menee auto, ja tuosta 10m välistä törkeällä ylinopeudella ohi. Ei voi toivoa kuin kallioleikkausta.
Joku mainitsikin että nopeusero annetuilla luvuilla 11 m/s, jos auto neljä ja puolimetriä + 2x0,5m jos kaistanvaihdolle jättää aikaa kolme neljä satkua, niin ajoitukseen ei jää paljoa pelivaraa.
 
Kyllä, kummallakin kaistalla menee auto, ja tuosta 10m välistä törkeällä ylinopeudella ohi. Ei voi toivoa kuin kallioleikkausta.
Mitäs hyötyä tuosta kallioleikkauksesta on? Hyvä esimerkki, että vasemmalla kaistalla köröttely/ poliisina toiminen voi olla itsellekin vaarallista, jos taakse sattuu tuollainen kyrpiintynyt? kaahari. Hyvä että onnistui (aikaa alle sekunti) pahimmillaan olis osunut ja 60 ajava pyörähtänyt toisen eteen.
 
Mitäs hyötyä tuosta kallioleikkauksesta on? Hyvä esimerkki, että vasemmalla kaistalla köröttely/ poliisina toiminen voi olla itsellekin vaarallista, jos taakse sattuu tuollainen kyrpiintynyt? kaahari. Hyvä että onnistui (aikaa alle sekunti) pahimmillaan olis osunut ja 60 ajava pyörähtänyt toisen eteen.
Rajoituksen mukaan ajavat ovat körötteleviä kotipoliiseja? Hieno asenne liikenteeseen.
 
Rajoituksen mukaan ajavat ovat körötteleviä kotipoliiseja? Hieno asenne liikenteeseen.
Jep,

jos satasta tullut, niin ei siinä kotipoliisi analyysia kerkiä tekemään.

Kerrotun tarinan mukaan nuo kaksi suurinpiirtein rajoitusten mukaan ajavaa toimia aivan oikein, mahdollisesti ihan sattumalta, sillä se mitä satasen kuskista kerrottiin oli niin yllättävää.
 
Rajoituksen mukaan ajavat ovat körötteleviä kotipoliiseja? Hieno asenne liikenteeseen.
Valitettavasti tuolla aika useinkin näkee, että vasemmalla ohituskaistalla ajetaan kilometrikaupalla 60km/h alueella n. 60 mittarinopeutta ja sattumalta juuri samaa nopeutta kuin siinä oikealla => väkisin tulee mieleen, että siinä vasemmalla oleva kuski haluaa toimia ns. "nopeuspoliisina" ei siis ole edes yritystä tehdä sitä ohitusta. Itse en aja 100:sta tuossakaan tilanteessa, mutta ymmärrän hyvin, siellä vasemmalla kaistalla takana olevan mahdollisuuden v***tukseen. Sitten kun hän sattuu olemaan kiireinen ja hermot kireällä voi tulla niitä tiukkoja ohituksia ja pahimmillaan se 60Km/h mittarinopeutta ajava on kolarissa yhtenä osapuolena.
(Pahin mitä itse olen kokenut oli Länsiväylällä kun joku veti ohitseni kaiteen vierestä nurmella ja vauhtia oli varmasti 120-140km/h, olin sentään oikeasti ohittamassa ja olisin sen tehtyäni antanut tilaa. Kannaltani todella hienoa, että kaahari onnistui ohituksessaan.)

Ei se nyt luulis olevan ylivoimainen tehtävä siirtyä sinne oikealla kaistalle ja jättää kaaharit poliisin hoidettaviksi.
Tässähän saattoi olla kaahari joka tuli vauhdilla koko matkan, mutta kuten kertomus osoitti? Hän meni joka tapuksessa ohi ja otti riskin myös muiden kustannuksella. Saattoihan olla rallikuski, joka osaa arvioida autonsa käyttäytymisen, mutta hänkään ei tiedä miten ne kaksi muuta käyttäytyy tilanteessa.

Silti yksi osatekijä kasvaneeseen riskiin oli se että molemmat kaistat olivat "tukossa". Toki sillä oikealla ajavallakin on mahdollista sovittaa vauhtiansa niin, että turvalliselle ohitukselle jää tilaa. Varsinkin jos näkee takaa kaaharin tulevan vasenta kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti tuolla aika useinkin näkee, että vasemmalla ohituskaistalla ajetaan kilometrikaupalla 60km/h alueella n. 60 mittarinopeutta ja sattumalta juuri samaa nopeutta kuin siinä oikealla => väkisin tulee mieleen, että siinä vasemmalla oleva kuski haluaa toimia ns. "nopeuspoliisina" ei siis ole edes yritystä tehdä sitä ohitusta.
Jos ne ajaisi samaa nopeutta, niin miten kerrottu tilanne on voinut syntyä ?

Ei heillä tarinan mukaan ollut aikaa väistää.
Ei se nyt luulis olevan ylivoimainen tehtävä siirtyä sinne oikealla kaistalle ja jättää kaaharit poliisin hoidettaviksi.
Jos tässä nuo kaksi rajoitusten mukaan ajavaa olisi tehneet jonkin liikkeen, niin todennäköisesti luettaisiin siitä lööpeistä.

Kaaharilla oli tarinan mukaan marginaalit niin pieniä että jokin uusi muutos olisi voinut johtaa todella pahaan tilanteeseen.

Tarinassa ei ollut mitään kotipoliisi juttua ja kaaharilla ei todellakaan aikaa tehdä sellaisia tulkintoja, se on nähnyt eessään kaksiautoa rinnan, se ei ole tavatonta tiellä jossa kaksi kaistaa samaan suuntaan.
 
Jos ne ajaisi samaa nopeutta, niin miten kerrottu tilanne on voinut syntyä ?

Ei heillä tarinan mukaan ollut aikaa väistää.

Jos tässä nuo kaksi rajoitusten mukaan ajavaa olisi tehneet jonkin liikkeen, niin todennäköisesti luettaisiin siitä lööpeistä.

Kaaharilla oli tarinan mukaan marginaalit niin pieniä että jokin uusi muutos olisi voinut johtaa todella pahaan tilanteeseen.

Tarinassa ei ollut mitään kotipoliisi juttua ja kaaharilla ei todellakaan aikaa tehdä sellaisia tulkintoja, se on nähnyt eessään kaksiautoa rinnan, se ei ole tavatonta tiellä jossa kaksi kaistaa samaan suuntaan.
"Kaikkihan" tuolla liikenteessä ovat keskimääräistä parempia kuskeja. Mutta hyvä pitää mielessä, että taustapeiliinkin voi vilkaista eikä tarpeettomasti tuki molempia kaistoja. Viime tinkaan tehdyt muutokset voivat tosiaan vaaraa lisätä.
Toki tässä oikealla kaistalla (mikä oli taampana olisi voinut vähän hidastaa ja vastaavasti vasemmalla hivenen lisätä vauhtiaan (saadaan se autojen väli isommaksi). Helpompi toki jälkikäteen "viisastella".

Joka tapauksessa tarpeeton riskinottoa kaaharilta, mutta ei sairaalaan joutuessa luultavasti paljon lohduta tieto "olin oikeassa". Varsinkin tuon oman kokemukseni jälkeen pyrin välttämään ko. tilanteiden muodostumista.
 
Valitettavasti tuolla aika useinkin näkee, että vasemmalla ohituskaistalla ajetaan kilometrikaupalla 60km/h alueella n. 60 mittarinopeutta ja sattumalta juuri samaa nopeutta kuin siinä oikealla => väkisin tulee mieleen, että siinä vasemmalla oleva kuski haluaa toimia ns. "nopeuspoliisina" ei siis ole edes yritystä tehdä sitä ohitusta. Itse en aja 100:sta tuossakaan tilanteessa, mutta ymmärrän hyvin, siellä vasemmalla kaistalla takana olevan mahdollisuuden v***tukseen. Sitten kun hän sattuu olemaan kiireinen ja hermot kireällä voi tulla niitä tiukkoja ohituksia ja pahimmillaan se 60Km/h mittarinopeutta ajava on kolarissa yhtenä osapuolena.
(Pahin mitä itse olen kokenut oli Länsiväylällä kun joku veti ohitseni kaiteen vierestä nurmella ja vauhtia oli varmasti 120-140km/h, olin sentään oikeasti ohittamassa ja olisin sen tehtyäni antanut tilaa. Kannaltani todella hienoa, että kaahari onnistui ohituksessaan.)

Ei se nyt luulis olevan ylivoimainen tehtävä siirtyä sinne oikealla kaistalle ja jättää kaaharit poliisin hoidettaviksi.
Tässähän saattoi olla kaahari joka tuli vauhdilla koko matkan, mutta kuten kertomus osoitti? Hän meni joka tapuksessa ohi ja otti riskin myös muiden kustannuksella. Saattoihan olla rallikuski, joka osaa arvioida autonsa käyttäytymisen, mutta hänkään ei tiedä miten ne kaksi muuta käyttäytyy tilanteessa.

Silti yksi osatekijä kasvaneeseen riskiin oli se että molemmat kaistat olivat "tukossa". Toki sillä oikealla ajavallakin on mahdollista sovittaa vauhtiansa niin, että turvalliselle ohitukselle jää tilaa. Varsinkin jos näkee takaa kaaharin tulevan vasenta kaistaa.
Vaikka vittumaista onkin, niin mikään ei kiellä ajamasta vasemmalla kaistalla, pl moottoritiet. Lähtökohtaisesti sitä ei oleta että joku haluaa ajaa +100 @60 alueella...
 
Vaikka vittumaista onkin, niin mikään ei kiellä ajamasta vasemmalla kaistalla, pl moottoritiet. Lähtökohtaisesti sitä ei oleta että joku haluaa ajaa +100 @60 alueella...
Ei kiellä mutta ainahan sitä voi miettiä voisko toisetkin ottaa paremmin huomioon. Valitettavasti käytännössä harvemmin estetään se tiukka ohituskin. Jos kokee, että on oikealla asialla ja on valmis riskeeraamaan noiden ohitusten "estelyssä", niin sekin on valinta. Noi kaaharit sitten tekevät omansa. Yritän pysyä noista ongelmista poissa.
 
Meinaat että tämä lakia rikkova mulkero ottaa toiset jollain tavalla huomioon? Vai pitääkö kaikkien muiden ajatella tätä yhtä/muutamaa sääntöjen vastaisesti ajavaa egoistia, kun näillä sattuu olemaan kiire (ei ole) tai ovat muuten vain parempia kuskeja (eivät ole)?
 
Meinaat että tämä lakia rikkova mulkero ottaa toiset jollain tavalla huomioon? Vai pitääkö kaikkien muiden ajatella tätä yhtä/muutamaa sääntöjen vastaisesti ajavaa egoistia, kun näillä sattuu olemaan kiire (ei ole) tai ovat muuten vain parempia kuskeja (eivät ole)?
En usko että ottaa. Mutta ajelen mielluummin autollani kuin olen sairaalassa. Niitä kolareita syntyy joskus, kun kaksi jääräpäätä kohtaa. Useinhan me voimme valita miten toimimme.
 
Tuossa on kyllä liian pieni turvaväli ja ehkä arvioit nopeudenkin väärin? 40km/h= n. 11,1m/s

-- , etelässä on aika yleistä, että kehillä mennään turhan pieneen väliin päästäkseen vasemmalta kaistalta poistumaan liittymästä
Korjataan tätä siihen muotoon mistä tuossa on oikeasti kyse;
Etelässä, minäminäminä kuskit ei ennakoi alkuunkaan niitä tulevia liittymiä. Ei osata lukea liikennettäja valita kaistaa ajoissa. Ratkaisu: Niihin ramppeihin ajetaan kilpaa. Kuka viimeisenä pääsee sulkuviivan yli ramppiin, on voittaja.
 
Vaikka vittumaista onkin, niin mikään ei kiellä ajamasta vasemmalla kaistalla, pl moottoritiet. Lähtökohtaisesti sitä ei oleta että joku haluaa ajaa +100 @60 alueella...
Täällä päin on vuosi sitten avattu suuntaansa kaksikaistainen tien pätkä, jossa toiseen suuntaan ajaessa vieläpä kaistat erkanevat eri suuntiin tien päässä. Silti paikallislehdessä ihmiset itkevät, kuinka "hitaat tukkivat ohituskaistan :itku:".
 
Vaikka vittumaista onkin, niin mikään ei kiellä ajamasta vasemmalla kaistalla, pl moottoritiet. Lähtökohtaisesti sitä ei oleta että joku haluaa ajaa +100 @60 alueella...
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on erikseen kehottanut, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.


"-Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä, Mika Jaatinen muistuttaa."

EDIT: Pientä muokkausta.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on jopa tehnyt kampanjoita kehottaen, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.

Tuossa yksi nopealla googlauksella löytynyt kommentti:

Kehä I:llä alkaa jo suurimman osan matkaa olla vähintään kolme kaistaa. Mielestäni suurin ongelma nykyisin on, että sitä oikeanpuoleista kaistaa ei osata käyttää. Raskas liikennekin junnaa keskikaistalla tai pahimmillaan vasemmalla. Oikea kaista on usein kaikkein tyhjin.
 
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on erikseen kehottanut, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.


"-Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä, Mika Jaatinen muistuttaa."
Oleellinen huomio tässä on tukkoinen tie. Keskiverto kokovartalomulkku vasemman kaistan hinaaja aiheuttaa sen koko tukkoisuuden. Mitä pk-seudulla liikenteeseen tulee, niin yleensä kaikki kaistat osataan ruuhkatilanteissa hyvin käyttää pl. tilanteet, joissa vain tietyltä kaistalta pääsee suosittuun suuntaan. Silloin pk-seudullakin iskee "joku voi tulkita tyhjän kaistan käytön etuiluksi" idiotismi.
 
Kehä I:llä alkaa jo suurimman osan matkaa olla vähintään kolme kaistaa. Mielestäni suurin ongelma nykyisin on, että sitä oikeanpuoleista kaistaa ei osata käyttää. Raskas liikennekin junnaa keskikaistalla tai pahimmillaan vasemmalla. Oikea kaista on usein kaikkein tyhjin.
Tämä toisaalta toimii suht hyvin, kun ne max. 60 km/h seikkailijat pääsevät myös liittymään ilman suurempaa draamaa. Mut joo, saman olen huomannut, että tottumuksesta keskimmäisellä porukka ajelee ulkomuistista.
 
Keskimmäinen kaista on useimmiten se viimeinen vaihtoehto, jos Kehä I:llä haluaa päästä jonnekin sujuvasti. Monella on jostain syystä kova kiire siirtyä oikealta kaistalta pois ikään kuin se loppuisi pian, mutta toisaalta tämän käytöksen ansiosta se oikea kaista toimiikin niin erityisen hyvin. Välillä myös vasemmanpuoleisin kaista.
 
Keskimmäinen kaista on useimmiten se viimeinen vaihtoehto, jos Kehä I:llä haluaa päästä jonnekin sujuvasti. Monella on jostain syystä kova kiire siirtyä oikealta kaistalta pois ikään kuin se loppuisi pian, mutta toisaalta tämän käytöksen ansiosta se oikea kaista toimiikin niin erityisen hyvin. Välillä myös vasemmanpuoleisin kaista.
Oon tehnyt saman havainnon. Mut täytyy vaan hyväksyä se et liikenteessä on paljon idiootteja.
 
Keskimmäinen kaista on useimmiten se viimeinen vaihtoehto, jos Kehä I:llä haluaa päästä jonnekin sujuvasti. Monella on jostain syystä kova kiire siirtyä oikealta kaistalta pois ikään kuin se loppuisi pian, mutta toisaalta tämän käytöksen ansiosta se oikea kaista toimiikin niin erityisen hyvin. Välillä myös vasemmanpuoleisin kaista.
Tämä toisaalta toimii suht hyvin, kun ne max. 60 km/h seikkailijat pääsevät myös liittymään ilman suurempaa draamaa. Mut joo, saman olen huomannut, että tottumuksesta keskimmäisellä porukka ajelee ulkomuistista.
Minä olen yksi näistä keskikaistan idiooteista. Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi. En kieltämättä ennen tätä edes ajatellut, että se jotakuta ottaisi päähän.
 
Minä olen yksi näistä keskikaistan idiooteista. Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi. En kieltämättä ennen tätä edes ajatellut, että se jotakuta ottaisi päähän.

Itse tottunut ajamaan enimmäkseen kolmikaistaisilla motareilla, enkä kieltämättä ennen tuota viesti edes ajatellut, että jollain olisi noin tyhmä syy ajaa keskikaistaa.

Kaksikaistaisilla varmaan vaihdat joka kerta liittymien ajaksi vasemmalle kaistalle samasta syystä.
 
Itse tottunut ajamaan enimmäkseen kolmikaistaisilla motareilla, enkä kieltämättä ennen tuota viesti edes ajatellut, että jollain olisi noin tyhmä syy ajaa keskikaistaa.

Kaksikaistaisilla varmaan vaihdat joka kerta liittymien ajaksi vasemmalle kaistalle samasta syystä.
Älähän nyt. Minusta tuo ei ole ollenkaan huono syy ajaa keskimmäisellä huomioiden ne hitaat liittyjät. Typeräksi homma menee vain silloin, jos se keskimmäinen on tukossa ja silti tunkee väkisin siihen.

e: Eikä minua ainakaan ollenkaan ota päähän, jos joku haluaa välttämättä jumittaa keskikaistalla ja jättää "baanan auki" minulle.
 
Itse tottunut ajamaan enimmäkseen kolmikaistaisilla motareilla, enkä kieltämättä ennen tuota viesti edes ajatellut, että jollain olisi noin tyhmä syy ajaa keskikaistaa.

Kaksikaistaisilla varmaan vaihdat joka kerta liittymien ajaksi vasemmalle kaistalle samasta syystä.
En vaihda, ajelen sitä oikeaa kaistaa, ellei ole ruuhkaa, jolloin ajan sitä kaistaa jolla on enemmän tilaa, kuten autokoulussa opetettiin. Pyrin pitämään toki väliä aina seuraavaan sen verran, että siihen pääsee helposti liittymään.

Kerrohan, miksi sillä keskikaistalla nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on tyhmää? Kieltämättä tyhmyyteni estää yhä näkemästä miksi toimin hölmösti.
 
Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi.
Mun mielestäni tää on vain ja ainoastaan fiksua. Ruuhkatilanteissa toki on hyvä käyttää tien koko kapasiteettia mutta normaalissa liikenteessä keskikaista on se mitä pitkin saa ajella rauhassa.
 
Vittu mitä kusipäitä näköjään täälläkin. Potkia ovia... Kyllä, tietty röykeys on ainakin PK-seudulla tarpeen. Näköjään pitää jo tuonkin takia olla kiitollinen että auto kuvaa joka suuntaan niin saa mukavasti poliisille materiaalia bongiksen kaltaisista idiooteista.

Todellinen kusipää on kylläkin se autoilija, joka ei noudata lain vaatimuksia suojatietä lähestyessään.

Ja siitä kamerasta näkee kyllä erittäin hyvin miten autoilija itse rikkoo tieliikennelakia sitä suojatietä lähestyessään.

IMHO tuollaisilla "pelästytän ettei jalankulkija uskalla lähteä ylittämään suojatietä"-autoilijoilla ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa auton rattiin.
 
Minä olen yksi näistä keskikaistan idiooteista. Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi. En kieltämättä ennen tätä edes ajatellut, että se jotakuta ottaisi päähän.

Tulee kyllä ajeltua keskikaistaa jos siinä on tilaa. Osin sama syy, mutta myös se, että en aina ole ihan varma kuinka pitkään oikealla oleva kaista jatkuu ja jos se sitten päättyy, on vaihdettava taas keskikaistalle kuitenkin. Toisaalta olenkin "landelta" ja ajan kehää satunnaisesti muutaman kuukauden välein tms. niin en vaan muista jokaista ramppia tai kaistaa. Keskikaista ainakin jatkuu päätyyn asti, siispä keskikaistalla tulee vähiten kaistanvaihtoja.

Usein keskikaista on kyllä niin täynnä ja siellä on useimmiten kameraan jarruttelijat, että tulee sitten ajettua vasenta sujuvuuden takia.
 
Todellinen kusipää on kylläkin se autoilija, joka ei noudata lain vaatimuksia suojatietä lähestyessään.

Ja siitä kamerasta näkee kyllä erittäin hyvin miten autoilija itse rikkoo tieliikennelakia sitä suojatietä lähestyessään.

IMHO tuollaisilla "pelästytän ettei jalankulkija uskalla lähteä ylittämään suojatietä"-autoilijoilla ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa auton rattiin.
Tottakai näkyisi. Mutta tässä tapauksessa kusipää on se potkija sekä autoilija jos on kyse juurikin "pelottelusta".
 
Mites muuten noilla 6-kaistasilla menee väistösäännöt jos sekä vasen- ja oikeakaistalainen alkaa vaihtamaan samaan aikaan keskikaistalle. Kumpi on väistämisvelvollinen? Liittymästä tullessa tietysti oikealta tuleva väistää mutta miten suoralla tiellä kaistojenvaihdossa. Oikealta tulevaa väistetään?

Nytkun näillekin seuduille semmonen pätkä on tullut niin on laittanut miettimään.
 
Mielestäni se menee siten, että kumpi ehtii ensin kaistanvaihdon aloittaa, niin se on oikeutettu siihen menemään. Käytännössä lienee helvetin v-mäinen paikka, jos kummassakaan autossa ei ole kameraa tai muuta keinoa saada selville autojen tarkkaa sijaintia mällihetkellä.

e: Kommenttini perustuu siis ihan siihen perusasiaan, että jälkimmäisen alkaessa vaihtamaan kaistaa se kaista ei enää ole tyhjä ja siten kaistalla jo olijaa tulee väistää. Olkoonkin, että toinenkin on siihen vasta tulossa.
 
Mites muuten noilla 6-kaistasilla menee väistösäännöt jos sekä vasen- ja oikeakaistalainen alkaa vaihtamaan samaan aikaan keskikaistalle. Kumpi on väistämisvelvollinen? Liittymästä tullessa tietysti oikealta tuleva väistää mutta miten suoralla tiellä kaistojenvaihdossa. Oikealta tulevaa väistetään?

Nytkun näillekin seuduille semmonen pätkä on tullut niin on laittanut miettimään.
Molemmilla on väistämisvelvollisuus.
 
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on erikseen kehottanut, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.


"-Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä, Mika Jaatinen muistuttaa."

EDIT: Pientä muokkausta.
Ihan hyvä ohje, jos on paljon liikennettä ja pidetään ne turvavälit kunnossa eikä tahallaan tukita molempia kaistoja ajamalla rinnakkain samalla noudattaen pilkun tarkasti nopeusrajoitusta tai pahimmillan sen alle ajaen.
Paljon voi siitäkin päätellä, että edessä on paljon tyhjää ja takana pitkät jonot.

Minusta 3-kaistaisilla Kehillä on ihan OK jättää se oikeanpuoleisin kaista heille, jotka poistuvat seuraavissa risteyksissä.
Ovat näin hetken päästä poissa tukkimasta Kehää. Siellä on ruuhka-aikoina jonot päästä päähän ja tukkoisuuden yleisemmin määrää se miten hyvin sieltä pääsee liittymään pois.
 
Ai että kun on mukavan jouhevaa ajella hml-tmp väliä tota motaria. Rajoitus 100. Itse ajan sen 106kmh, toinen ajaa 110-115, kolmas ajaa 120 ja neljäs 130-140. Vasurillekkin on kiva mennä vakkarilla kun väliä saa tosissaan hakea mihin mahtuu ilman että nää 130 ajelijat menee paniikkiin kun joku haluaa ajaa rajoituksen mukaan ja ohittaa reippaasti sen mitä tarvitsee. Ja seuraavaksi tänne tulee taas niitä huutelijoita jotka sanoo että sinne vasurille ei ole asiaa jos hidastaa muiden ajelua siellä...

Ja mua ei siis haittaa jos joku haluaa ajaa siellä sen 120-130, itsekin ajaisin edelleen jos kalusto sen sallisi. Mutta vituttaa kun tullaan perseeseen nuohoamaan vaikka ajaa sakkorajalla. Itse ajelen 120-130 talvirajotuksilla niin jätän sen kunnon turvavälin että toinen saa operoida rauhassa. Ihan liian aikasin noita rajotuksia kyllä sorkitaan muutenkin.

Tänään tuli taas semmonenkin hermanni jonka sai ohittaa 4 kertaa tampereelle mentäessä, sen 5-15km pysyi aina edellä tai takana.
 
Itsekkin tulee motarilla yritettyä pitää kunnon turvaväli ohituskaistalla, mutta todella usein törmää siihen, että edellä oleva ei vaihda oikealle, vaikka olisi kilometri tilaa jos itse pitää turvavälin. Sitten kun tulee lähemmäksi, niin kaista vaihtuu.
 
Itsekkin tulee motarilla yritettyä pitää kunnon turvaväli ohituskaistalla, mutta todella usein törmää siihen, että edellä oleva ei vaihda oikealle, vaikka olisi kilometri tilaa jos itse pitää turvavälin. Sitten kun tulee lähemmäksi, niin kaista vaihtuu.
Niin sitä tulee usein katsottua peileistä että jos takana karavaanissa roikkuja ei tee elettäkään että haluaisi ohi, niin voi hyvin jatkaa omaan tahtiin ajamista. Ohi pääsee kyllä jos tahti ei miellytä. Mutta itse siis vaihdan aina heti oikealle enkä harrasta pitkiä kilometrin ohituksia, ellei ole todella vähän liikennettä.
 
Kyllähän tuo kysymyksen asettelu vähän sellaiselta tuoksahtaa, mutta onneksi vastaus ja artikkeliin liittyvät kommentit sentään pitivät järjen tallella. Rupesin kyllä tuossa pohtimaan, että olisiko se vasta oikeusistuin, joka sanoisi lopullisen tuomion asiaan, jos joku niin hullu olisi, että lähtisi asiaa kolaritilanteessa ajamaan(?) Tuossahan on kuitenkin yhden alan ihmisen näkemys vaan aiheesta.
 
Kyllähän tuo kysymyksen asettelu vähän sellaiselta tuoksahtaa, mutta onneksi vastaus ja artikkeliin liittyvät kommentit sentään pitivät järjen tallella. Rupesin kyllä tuossa pohtimaan, että olisiko se vasta oikeusistuin, joka sanoisi lopullisen tuomion asiaan, jos joku niin hullu olisi, että lähtisi asiaa kolaritilanteessa ajamaan(?) Tuossahan on kuitenkin yhden alan ihmisen näkemys vaan aiheesta.
Aika vähän taitaa tulla kiertoliittymissä onnettomuuksia tai ne on aika pieniä johtuen alhaisista nopeuksista. Vastaushan oli ihan hyvä kun kyseessä on tosiaan vain ympyrän muotoinen tie, jossa on useita normaaleja risteyksiä. Järjen käyttö on sallittua ja sitä useimmiten autoilijoilta näissä tapauksissa löytyy. Joskus tietysti aina joku päättää kiihdyttää sisään syystä taikka toisesta ja sen jälkeen osoittaa mieltään valoilla muille, mutta eipä näita usein näe.

Kovia monia ongelmapaikkoja ei ole, mutta ne yleensä korjataan kuten vaikkapa Tampereen ja Pirkkalan välillä oleva Ilmailunkadun ja Naistenmatkan välinen kiertoliittymä, jossa aikoinaan joutui jonottamaan pahimpina päivinä 10-20 minuuttia. Ongelmana oli normaalina päivänä Ilmailunkadulta poistuminen, mutta pahin oli messupäivinä Ilmailunkadulle meneville, jolloin jonot yltivät moottoritielle ja ihan pahimmillaan 3-tien etelästä tulevalta osuudelta saakka. Nykyisin messukeskuksen suuntaan Ilmailunkadulle on rakennettu ohituskaista kiertoliittymän vierelle.

Edit. Ongelma vaikuttaa lähinnä olevan tuo, että ihmiset käsittävät kiertoliittymän jonkinlaisena yhteneväisenä kokonaisuutena. Kuitenkin näissä vaikuttaa onko suojateitä, onko suojatien ennen vain jälkeen kärkikolmio (polkupyöräilijöiden väistämisvelvollisuusvaikutus) vai onko kärkikolmiota ollenkaan, jolloin risteykset ovat tasa-arvoisia ja liittymässä ajava tällöin väistämisvelvollinen. Tampereen Vuoreksessa oli alunperin tasa-arvoinen kiertoliittymä, joka luonnollisesti aiheutti useampia kolareita kun kiertoliittymässä ajavat eivät ymmärtäneet väistämisvelvollisuuttaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli taas semmonenkin hermanni jonka sai ohittaa 4 kertaa tampereelle mentäessä, sen 5-15km pysyi aina edellä tai takana.
Montas kertaa se sut ohitti ?

Tuosta tuli mieleen että noin pitkällä motarivedolla ei kuullosta ihmeelliseltä ja ns samanmoista vauhtia pidetään vilkasliikenteisellä motarilla.

Syntyy siis siitä että vedät vakkarrilla, saavutat hiljaa edellä olevan, mietit ohitatko vai otatko napsumpari pois vakkarista, jos siellä ohituskaistallakkin on liikennettä, niin isommallakkin nopeuserolla voi mennä hetki tai pari kun ohi pääsee, siinä voi kaverin kanssa vaihtua vuoro.
Toisinpäin taasen jos sitä lievää jounoutumista on tullut ja lähdet ohittaa ja lisää pari ylimääräistä napsua vakkariin, ehkä enemmäkin jos siitä jonosta ei meinaa päästä ohi. siinä voi sitten se kaveri jäädä jälkeen.

Oma lukunsa on sitten ne joilla se nopeus vaihtelee reilusti, jos itse menet vakkarilla tasaisesti, niin kanssa autoilija voi ajella oikella vähän hiljempaa ja vasemmalla reilumpaa ylinopeutta.

Sitten toki ne jotka ajaa minia hiljempaa mutta alnnettujen rajoitusten kohdalla painaa sitä samaa tasaista vauhtia ohi.


No lyhyesti. Vilkkaalla motarilla ei aina pysty vetää kymmeniäkilometreja tasaista vakkarivauhti , ainakaan jos ei valtaa vasenta kaistaa itselleen.
 
No kyllä jos tuollaisella matkalla noin monta kertaa pumppaa, niin ihan päin persettähän joku autoista ajaa, ihan turha yrittää ymmärtää moista touhua. Ylämäen etanat feat alamäen formula on yksi idioottiryhmä, vitusti kaasua ja aina jonon keulille ohittajat toinen, variaatiota löytyy miksi se vauhti ei pysy tasaisena. Yhdistävänä tekijänä kyvyttömyys havainnoida omaa liikettään suhteessa muihin autoihin. Pahimmat näistä vatupäistä vielä provosoituu, kun x:tä kertaa menee oli, kun on +30 km/h rajoituksen yli hyytynyt (taas) -30 km/h nopeusrajoituksen alle vauhtiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 885
Viestejä
4 585 024
Jäsenet
75 520
Uusin jäsen
Prosti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom