Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos liikenneympyrän keskellä oleva puska haittaa näkyvyyttä suojatielle sielä ympyrän toisella puolella niin tilannenopeudessa on jotain pahasti pielessä. Ymmärrän sen, että jostain pihasta jollekin kadulle voi olla näkyvyys surkea, silloin vaihtoehtona on tulla sieltä niin hiljaa, että lähempänä olevat fillaristit yms ehtii alta pois ilman lanaavaa auton keulaa ja kauempaa tulevat osaavat antaa tietä. Kuskin vastuulla on tarvittaessa vaikka poistua autosta sinne ulos arvoimaan tilannetta jos ratin takaa ei näe.
Joo olet oikeassa siksi autoilijaa syytettäneekin, mutta en usko että Suomessa päästään tuohon kaikkien autoilijoiden kohdalla. Siksihän meillä tehdään niitä turvaallisuutta lisääviä toimia, joista tässäkin on kyse,
 
Turvallisuutta edistäviä toimia olis esimerkiksi pihakaduilla sallia pyöräilijöiden ajaminen sielä ajoradalla. Tämä on kuitenkin ikuinen kiistan asia tielläliikkujien kesken. Autoilijan on siis vaan yksinkertaisesti syytä noudattaa varovaisuutta. Ymmärrän noi pihat, että oikeasti jonkun kelvin yli jostain omakotitalon pihasta pensasaidan takaa ei näe sinne pyörätielle, mutta yhtäkään mestaa ei ole tullut, missä liikenneympyrän keskellä yhtään mikään vaikeuttaisi seuraavien liittymien jalankulkijoiden väistämistä. Linkkaa toki paikka jos on tiedossa :D
 
Kyllä niitä suojateitä on useita paikoissa, joissa autoilija ei näy risteystä kunnolla, varsinkin pihakatujen "liittyessä valtaväyliin" sieltä 3m korkean pansaikon takaa kun pyöräilija ja 40km/h potkulautailija eteen tulee on lähinnä tuurista kiinni osuuko auton kylkeen vaiko keulaan. Ja noita puskia tosiaan on joitain keskelläkin ja peittävät erittäin hyvin pienen lapsen. Ainahan se kuljettajan vastuulle sysätään, mutta voisivat ne suunnittelijatkin peilliin katsoa.
Nyt oli kyse liikenneympyröistä! Liikenneympyrässä katsotaan se suojatien tilanne siinä vaiheessa kun ollaan kääntyvänä ajoneuvona poistumassa sieltä. On ihan absurdi ajatus, että keskellä olevat puskat voisivat tällöin olla tiellä :D
 
Nyt oli kyse liikenneympyröistä! Liikenneympyrässä katsotaan se suojatien tilanne siinä vaiheessa kun ollaan kääntyvänä ajoneuvona poistumassa sieltä. On ihan absurdi ajatus, että keskellä olevat puskat voisivat tällöin olla tiellä :D
Ympyrää on niin monen kokoista ja näköistä, että keskellä olevien puskien näkyvyyden haitta ei todellakaan ole absurdi ajatus. Pieni ympyrä ja hyvin suora exit-suunta, niin ihan varmasti keskustassa olevat koristeet on tiellä, jos spandex/sähkölauta tulee kovaa poistumisristeykseen autolijan näkökulmasta vasemmalta. Ei kysymys ole näköhaitan osalta kuin siitä miten kovaa se väistettävä tulee sivulta, jos menee (kumpi tahansa) etanavauhtia, niin ehtii reagoida. Ei tuollaisia näköesteitä silti tahallaan pitäisi rakentaa.
 
Ympyrää on niin monen kokoista ja näköistä, että keskellä olevien puskien näkyvyyden haitta ei todellakaan ole absurdi ajatus. Pieni ympyrä ja hyvin suora exit-suunta, niin ihan varmasti keskustassa olevat koristeet on tiellä, jos spandex/sähkölauta tulee kovaa poistumisristeykseen autolijan näkökulmasta vasemmalta. Ei kysymys ole kuin siitä miten kovaa se väistettävä tulee sivulta, jos menee etanavauhtia, niin ehtii reagoida. Ei tuollaisia näköesteitä silti tahallaan pitäisi rakentaa.
En jaksaisi toistella itseäni, mutta toistellaan nyt kuitenkin. Se suojatien tilanne katsotaan kun ollaan poistumassa ja estettä ei enää edessä ole. Jos se vaatii etanavauhtia niin sitten se vaatii.

Tämä koko keskustelu lähti jalankulkijoista, mutta toki jos spandeksit kiihottaa niin voidaan nekin mukaan ottaa. Ei se asia siitä miksikään muutu.
 
Ympyrää on niin monen kokoista ja näköistä, että keskellä olevien puskien näkyvyyden haitta ei todellakaan ole absurdi ajatus. Pieni ympyrä ja hyvin suora exit-suunta, niin ihan varmasti keskustassa olevat koristeet on tiellä, jos spandex/sähkölauta tulee kovaa poistumisristeykseen autolijan näkökulmasta vasemmalta. Ei kysymys ole kuin siitä miten kovaa se väistettävä tulee sivulta, jos menee etanavauhtia, niin ehtii reagoida. Ei tuollaisia näköesteitä silti tahallaan pitäisi rakentaa.

Tämä on kyllä hassu ajatusrakennelma. Olen itse sitä mieltä, että liikenneympyrän keskellä ei voi mitenkään olla kasvillisuutta, joka häiritsee ympyrän näkyvyyttä suojatielle niin, että syy olisi kasvillisuudessa eikä kuljettajassa. On ihan yleinen tapa rakentaa liikenneympyröiden ja kiertoliittymien keskiosat kasveilla ym. muistomerkeillä. En ole myöskään koskaan kuullut, että kukaan olisi sanonut että voi voi kun tehty näköesteitä.
 
En jaksaisi toistella itseäni, mutta toistellaan nyt kuitenkin. Se suojatien tilanne katsotaan kun ollaan poistumassa ja estettä ei enää edessä ole. Jos se vaatii etanavauhtia niin sitten se vaatii.

Tämä koko keskustelu lähti jalankulkijoista, mutta toki jos spandeksit kiihottaa niin voidaan nekin mukaan ottaa. Ei se asia siitä miksikään muutu.
Kai sä nyt ymmärrät olevasi ristiriidassa itsesi kanssa? Ei muka este haittaa, mutta silti pitää ajaa niin hiljaa, että näkee (sen sun mukaan olemattoman) esteen taakse. En mä kommentoinut kuin sun ”absurdi” ajatus heittoa, melkoista hahmotuskyvyn puutetta, jos et pysty tajuamaan tilannetta, jossa keskiympyrä peittää näkyvyyttä.

PCB, ei se ole mikään ajatusrakennelma, ympyröitä on tupattu mitä ihmeellisiimpiin paikkoihin ja omin säännöin. Se, että sä et paskaan ole törmännyt ei tarkoita ettei niitä olisi.
 
PCB, ei se ole mikään ajatusrakennelma, ympyröitä on tupattu mitä ihmeellisiimpiin paikkoihin ja omin säännöin. Se, että sä et paskaan ole törmännyt ei tarkoita ettei niitä olisi.

No höpö höpö, kaikki ne ovat toistensa kopioita, ihan ympäri maailmaa. Ja se keskiosa ei voi sitä suojatienäkyvyyttä haitata mitenkään, paitsi jos tilannenopeus on jotain älytöntä, tai kuskilla ei ole kaikki kohdillaan.
 
No höpö höpö, kaikki ne ovat toistensa kopioita, ihan ympäri maailmaa. Ja se keskiosa ei voi sitä suojatienäkyvyyttä haitata mitenkään, paitsi jos tilannenopeus on jotain älytöntä, tai kuskilla ei ole kaikki kohdillaan.
Ai on vai :asif: Pieneen kaupunkiristeykseen väkisin pykätty ympyrä keskirehulla (a.k.a. este ajaa täysin suoraan) ihan varmasti haittaa näkyvyyttä just suojatielle vasemmalle saapuvien osalta, jos ympyrästä ajetaan ”suoraan” läpi.
 
Tässä on vanha tuttu ristiriita. Vaaranpaikkoja ei tulisi tahallaan rakentaa, mutta rakennetaan. Kun joku sanoo, ettei pitäisi, joku toinen vastaa tähän, että syy on aina jossain tarkkaan määriteltävissä olevassa tienkäyttäjässä, joka laiminlyö varovaisuusvelvoitettaan ja/tai rikkoo liikennesääntöjä. Molemmat ovat oikeassa. Tämä ei tarkoita, että pitäisi koheltaa eikä että niitä ansoja saisi rakentaa. Tahallista vastakkainasettelua.

Jos turvallisten liikennerakenteiden vaatiminen olisi jotain höpöpuhetta, niin ei meillä olisi asianmukaisia moottoriteitäkään, vaan niidenkin varrella olisi tasa-arvoisia risteyksiä ja suojateitä. Aina sen syy, joka ei varo ja väistä sääntöjen mukaan. Niin paljon kuin koheltaminen(mm. liikenneympyröissä) vituttaakin, pystyn käsittämään ettei paskan kuskin syyllistäminen ole mitään nekromantiaa joka tuo uhrit takaisin. Lisäksi huonon liikenneympäristön tekeminen rasittaa ja stressaa myös niitä varovaisia ja taitavia kuljettajia, jotka osaavat huomioida nämä paskat ympäristörakenteet ja välttävät täten aiheuttamasta vaaraa ja vahinkoa. Hyvä liikennekäytös ei siis ratkaise tai poista ongelmaa, vaikka ruumislukua laskeekin.
 
Ai on vai :asif: Pieneen kaupunkiristeykseen väkisin pykätty ympyrä keskirehulla (a.k.a. este ajaa täysin suoraan) ihan varmasti haittaa näkyvyyttä just suojatielle vasemmalle saapuvien osalta, jos ympyrästä ajetaan ”suoraan” läpi.
Kun meillä on nykyisin Google Street View ja kännykkäkamerat niin nyt vaan esimerkkiä pöytään niin voidaan yhdessä katsella tällaista muailman ihmettä. Muuten menee ihan uskopuheeksi.

Nimimerkillä, en ole kyllä ikinä vielä tällaista nähnyt.
 
Tässä pari mielenkiintoista, mitään logiikkaa tai järkeä näissä paikoissa ei ole, varsinkaan tuossa toisessa, siinä on 3m korkea muuri edessä ja ennen suojatietä et näe oikealle yhtään. Olen nähnyt monta auton ja pyörän kolaria siinä kun spendex tulee 20km/h tuohon risteykseen
 

Liitteet

  • asdf.JPG
    asdf.JPG
    240,2 KB · Luettu: 267
  • fdg.JPG
    fdg.JPG
    365,5 KB · Luettu: 268
Tässä pari mielenkiintoista, mitään logiikkaa tai järkeä näissä paikoissa ei ole, varsinkaan tuossa toisessa, siinä on 3m korkea muuri edessä ja ennen suojatietä et näe oikealle yhtään. Olen nähnyt monta auton ja pyörän kolaria siinä kun spendex tulee 20km/h tuohon risteykseen
Tuossa Hämeentiellä varmaan ajatus on, että ympyrä sujuvoittaa liikennettä kun vasemmalle kääntyminen helpottuu.
Jälkimmäisessäkään en näe mitään ongelmaa. Suojatien jälkeen on auton mitan verran tilaa, joten ryömittää hitaasti siihen samalla sivuilleen katsoen, niin ihan mahdotonta törmätä keneenkään.

Mutta eipä näissäkään ole puskia keskellä ympyrää, joten ei liity aiheeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Tuossa Hämeentiellä varmaan ajatus on, että ympyrä sujuvoittaa liikennettä kun vasemmalle kääntyminen helpottuu.
Jälkimmäisessäkään en näe mitään ongelmaa. Suojatien jälkeen on auton mitan verran tilaa, joten ryömittää hitaasti siihen samalla sivuilleen katsoen, niin ihan mahdotonta törmätä keneenkään.

Mutta eipä näissäkään ole puskia keskellä ympyrää, joten ei liity aiheeseen.

Ei liity aiheeseen, mutta juuri noin nähnyt tapahtuvan että auto edessä ryömii hitaasti ja spendexi pamauttaa kylkeen, toki se meni 100% spendexin syyksi.
 
Toki se meni 100% spendexin syyksi.

Nyt tipahdin täysin, jos puhut edelleen fdg.JPG:n tilanteesta. Eräkujalta tuleville on street viewissä kolmio, eli miten tuo tilanne menisi 100% spandexin (onkohan tämäkin nyt välttämätöntä?) syyksi? Louhelantiellä on kelvi molempiin suuntiin, pyöräilijä saa ylittää Eräkujan suojatietä pitkin ja autoilijalla yksiselitteisesti väistämisvelvollisuus.

Alue on muuttunut täysin satelliittikuvan ja street viewin välillä, eli toki eri asia jos tuota kolmiota ei enää ole.

Editillä lisää: Ei nämä tosiaan järkevän suunnittelun mukaisia paikkoja ole kenenkään kannalta. Turvallisuus riippuu ainoastaan siitä osaako pyöräilijä huomioida autoilijan näkyvyyden ja sivullisena se voi olla hyvin hankalaa. Noin yleensä kolmion takaa tulevaa autoilijaa on hankala pitää ennalta-arvattavana tilanteena.

Jyväskylän Hannikaisenkadun ja Gummeruksenkadun/Cygnaeuksenkadun risteykset on vähän samanlaisia. Street viewistä poiketen kolmiot ilmestyi vuosi-pari sitten eikä ole kotimatkaa ilman keskellä suojatietä vuoroaan odottavien autojen väistelyä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tipahdin täysin, jos puhut edelleen fdg.JPG:n tilanteesta. Eräkujalta tuleville on street viewissä kolmio, eli miten tuo tilanne menisi 100% spandexin (onkohan tämäkin nyt välttämätöntä?) syyksi? Louhelantiellä on kelvi molempiin suuntiin, pyöräilijä saa ylittää Eräkujan suojatietä pitkin ja autoilijalla yksiselitteisesti väistämisvelvollisuus.

Alue on muuttunut täysin satelliittikuvan ja street viewin välillä, eli toki eri asia jos tuota kolmiota ei enää ole.

Editillä lisää: Ei nämä tosiaan järkevän suunnittelun mukaisia paikkoja ole kenenkään kannalta. Turvallisuus riippuu ainoastaan siitä osaako pyöräilijä huomioida autoilijan näkyvyyden ja sivullisena se voi olla hyvin hankalaa. Noin yleensä kolmion takaa tulevaa autoilijaa on hankala pitää ennalta-arvattavana tilanteena.

Jyväskylän Hannikaisenkadun ja Gummeruksenkadun/Cygnaeuksenkadun risteykset on vähän samanlaisia. Street viewistä poiketen kolmiot ilmestyi vuosi-pari sitten eikä ole kotimatkaa ilman keskellä suojatietä vuoroaan odottavien autojen väistelyä.

Jäin todistamaan siihen tapahtumaa, auto pysähtyi ennen suojatietä ja kolmiota, lähti uudestaan liikkeelle ja samalla spendex tulee vähintään sen 20km/h tuolta oikealta nuolen suuntaa, takarengas lukossa ja stongan yli konepellille.

Poliisi oli yksimielinen että spendexillä oli liian kova tilannenopeus (jarrutusjäljet) ja autoilija toimi niinkuin laki edellytti eli noudatti suurta varovaisuutta, ajoneuvo pitää saada pysähtymään jos tulee äkillinen este.
 
Jäin todistamaan siihen tapahtumaa, auto pysähtyi ennen suojatietä ja kolmiota, lähti uudestaan liikkeelle ja samalla spendex tulee vähintään sen 20km/h tuolta oikealta nuolen suuntaa, takarengas lukossa ja stongan yli konepellille.

Poliisi oli yksimielinen että spendexillä oli liian kova tilannenopeus (jarrutusjäljet) ja autoilija toimi niinkuin laki edellytti eli noudatti suurta varovaisuutta, ajoneuvo pitää saada pysähtymään jos tulee äkillinen este.

Kiitos, tällä kuvauksella hyvin selkeä homma
 
No höpö höpö, kaikki ne ovat toistensa kopioita, ihan ympäri maailmaa. Ja se keskiosa ei voi sitä suojatienäkyvyyttä haitata mitenkään, paitsi jos tilannenopeus on jotain älytöntä, tai kuskilla ei ole kaikki kohdillaan.
Mielestäni kaikki paikat pitäisi rakentaa niin, että niistä voi voimassa olevan nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta ajaa turvallisesti. Jotain on tehty väärin jo suunnittelupöydällä jos 40km/h alueelle rakennetaan kiertoliittymä, missä oikea tilannenopeus on 20km/h näköesteen aiheuttavan kukkaistutuksen takia.
 
Mielestäni kaikki paikat pitäisi rakentaa niin, että niistä voi voimassa olevan nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta ajaa turvallisesti. Jotain on tehty väärin jo suunnittelupöydällä jos 40km/h alueelle rakennetaan kiertoliittymä, missä oikea tilannenopeus on 20km/h näköesteen aiheuttavan kukkaistutuksen takia.
Aika harvassa on ihan tavallisetkaan risteykset, joista voit ajaa kolmion takaa tullessa läpi rajoituksen mukaista nopeutta.

Laissa on vaatimus sopivasta tilannenopeudesta ja kaikki ajoluvan omaavat sen tietävät.
 
Aika harvassa on ihan tavallisetkaan risteykset, joista voit ajaa kolmion takaa tullessa läpi rajoituksen mukaista nopeutta.

Laissa on vaatimus sopivasta tilannenopeudesta ja kaikki ajoluvan omaavat sen tietävät.
Toki maasto ja rakennukset aiheuttaa väkisinkin katveita, mutta tarkoitinkin lähinnä nyt niiden ylimääräisten näköesteiden luomista. Ja joo, ei ole realistista ajatella, että joka risteyksistä voisi ajaa läpi suurinta sallittua, mutta mielestäni pitäisi pyrkiä siihen, ettei ainakaan luoda keinotekoisia näköesteitä. Ei siksi, että pitää saada aina ajaa täysillä, vaan siksi, ettei turhaan luoda vaarallisia paikkoja. Turhan paljon on tosiaan paikkoja missä joutuu ryömimään hissun kissun jonkun näköesteeksi pystytetyn pusikon takia.

Tässä loistava esimerkki tämmöisestä paikasta, vaikka ei kiertoliittymä olekaan Google Maps Tuo pusikko tossa oikealla on nyt varmaan metrin korkeampi kuin tuossa kuvassa, ja männyt levittyy vähän kelville. Tuossa joutuu ryömimään kävelyvauhtia leuka ratissa kiinni, että näkee tuleeko oikealta joku pyörällä tukka hulmuten alamäkeen. Siinä vaiheessa kun sen näkee, niin on jo puoliksi tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä loistava esimerkki tämmöisestä paikasta, vaikka ei kiertoliittymä olekaan Google Maps Tuo pusikko tossa oikealla on nyt varmaan metrin korkeampi kuin tuossa kuvassa, ja männyt levittyy vähän kelville. Tuossa joutuu ryömimään kävelyvauhtia leuka ratissa kiinni, että näkee tuleeko oikealta joku pyörällä tukka hulmuten alamäkeen. Siinä vaiheessa kun sen näkee, niin on jo puoliksi tiellä.
No tuossa voisi valittaa kiinteistönomistajalle, että lanaa puskat matalaksi kerta ne haittaavat näkyvyyttä. Mutta vaikka tuossa ei olisi mitään esteitä, en näe että tuohon voi turvallisesti missään tilanteessa ajaa rajoituksen mukaista nopeutta.

Mutta vieläkään ei ole tullut kuvaa liikenneympyrästä, jossa keskellä olevat puskat tai muut olisi ongelma.
 
Kun meillä on nykyisin Google Street View ja kännykkäkamerat niin nyt vaan esimerkkiä pöytään niin voidaan yhdessä katsella tällaista muailman ihmettä. Muuten menee ihan uskopuheeksi.

Nimimerkillä, en ole kyllä ikinä vielä tällaista nähnyt.
Sen verran lisään, että noi Google Street View-kuvat ovat kamerasta joka on auton katolla, eli kuvakulma on "hämäävä" kun sitä verrataan matalalla istuvan autoilijan silmien näkymään.
 
Jos liikenneympyrän keskellä oleva puska haittaa näkyvyyttä suojatielle sielä ympyrän toisella puolella niin tilannenopeudessa on jotain pahasti pielessä. Ymmärrän sen, että jostain pihasta jollekin kadulle voi olla näkyvyys surkea, silloin vaihtoehtona on tulla sieltä niin hiljaa, että lähempänä olevat fillaristit yms ehtii alta pois ilman lanaavaa auton keulaa ja kauempaa tulevat osaavat antaa tietä. Kuskin vastuulla on tarvittaessa vaikka poistua autosta sinne ulos arvoimaan tilannetta jos ratin takaa ei näe.
Jos ympyrän läpi voi ajaa melkein suoraan, ihmiset myös tekevät niin. Puskat pois keskeltä, tai isompi ympyrä mistä ei voi ajaa suoraan parantaisi turvallisuutta.
 
Puskat estävät näkemästä, ja ympyrän koko mahdollistaa suoraan ajamisen reippaasti, lopputuloksen tietää.
Esimerkki tällaisesta kiinnostaa edelleen ettei jää vain skenaarioksi.

Onhan tuolla ihan suorilla kaduillakin liikenteenjakajia istutuksilla, jotka joskus peittävä suojatietä. Vaatii vain tarkkaavaisuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Jos ympyrän läpi voi ajaa melkein suoraan, ihmiset myös tekevät niin. Puskat pois keskeltä, tai isompi ympyrä mistä ei voi ajaa suoraan parantaisi turvallisuutta.
Jos ympyrän läpi voi ajaa melkein suoraan niin ei siinä ajolinjalla toisaalta silloin mitään puskia ole ja tuskin ne silloin juurikaan estää näkyvyyttä sinne edessä siintävälle suojatielle.
 
Perkeleen vasemmalla kaistalla roikkuminen moottoritiellä. Itse vaihdan saksalaiseen tapaan välittömästi oikealle kaistalle, kunhan olen saavuttanut riittävän välin ohitettavaan autoon nähden, vaikka näkisinkin että hetken päästä joudun taas ohittamaan hitaamman ajoneuvon. Tuli viikonloppuna todistettua jopa käyttäytymistä, jossa yksi auto roikuu vasemmalla kaistalla vetäen jonoa perässään, ja kun sillä 2km/h nopeuserolla pääsee viimein oikean kaistan liikenteestä ohi, niin vaihtaa oikealle kaistalle päästääkseen takaa tulijat ohi, jonka jälkeen vaihtaa takaisin vasemmalle kaistalle keräämää jonoa, vaikka voisi vapaasti jatkaa oikealla.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkki tällaisesta kiinnostaa edelleen ettei jää vain skenaarioksi.

Onhan tuolla ihan suorilla kaduillakin liikenteenjakajia istutuksilla, jotka joskus peittävä suojatietä. Vaatii vain tarkkaavaisuutta.
Vaatii ja vaatii. Kaikkia ei kiinnosta, siksi mitään puskia ei pitäisi olla.
 
Esimerkki tällaisesta kiinnostaa edelleen ettei jää vain skenaarioksi.

Onhan tuolla ihan suorilla kaduillakin liikenteenjakajia istutuksilla, jotka joskus peittävä suojatietä. Vaatii vain tarkkaavaisuutta.
Ennen:

Jälkeen:

Ja tiedän, että tuossa on hyvin näkyvyyttä suojatien kohdalla ja vähän kaemmas, en jaksa etsiä missä olen nähnyt vastaavalla periaatteella tehtyjä tiukempia ratkaisuja. Jossain etelässä rannikolla kuitenkin. Mutta koska googlella sattui olemaan peräkkäiset kuvat tuosta ympyrästä ennen ja jälkeen paskakummun lisäyksen, niin näyttää varsin selvästi miten huomattavan näkyvyyshaitan täysi turha keskilisäys aiheuttaa.

e: Ja kuvahan siis on reilusti korkeammalta kuin autosta näkee, aika massiivinen tuokin kumpu on livenä.

e2: Tästä ei valitettavasti ole valmista kuvaa:

Saattaisi ”tärpätä”, varma en ole kun tuolla ajamisesta on jo aikaa. Mut konseptina siis tuo, ei tarvitse lisätä kuin sopivat rehut ja patsas tms. niin näkyvyys selvästi heikkenee ”suoraan” ajajille.
 
Viimeksi muokattu:
näyttää varsin selvästi miten huomattavan näkyvyyshaitan täysi turha keskilisäys aiheuttaa
No tässä kyseisessä paikassa tuo on mielestäni jopa turvallisuutta lisäävä, koska mitään syytä nähdä sinne ympyrän toiselle puolelle ei ole, tuo ehkä jopa auttaa vähän heikompilahjaisiakin keskittymään siihen välittömään lähiympäristöönsä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
No tässä kyseisessä paikassa tuo on mielestäni jopa turvallisuutta lisäävä, koska mitään syytä nähdä sinne ympyrän toiselle puolelle ei ole, tuo ehkä jopa auttaa vähän heikompilahjaisiakin keskittymään siihen välittömään lähiympäristöönsä.
:facepalm: Muista siis ajaa vain pimeällä parkit päällä, niin pystyt keskittymään vain välittömään ympäristöön. Oikeasti mulla katoaa kyllä ymmärrys täysin sun sanomisiin, jos oikeasti olet tuota mieltä, että näkyvyyden rajoittaminen on hyväksi.
 
:facepalm: Muista siis ajaa vain pimeällä parkit päällä, niin pystyt keskittymään vain välittömään ympäristöön. Oikeasti mulla katoaa kyllä ymmärrys täysin sun sanomisiin, jos oikeasti olet tuota mieltä, että näkyvyyden rajoittaminen on hyväksi.
Älä olkiukkoile. Selitä ennemmin miksi tuossa pitäisi nähdä tuonne toiselle puolelle kun sisäänajettaessa väistettäviä voi tulla vain vasemmalta ja oikealta.
 
Älä olkiukkoile. Selitä ennemmin miksi tuossa pitäisi nähdä tuonne toiselle puolelle kun sisäänajettaessa väistettäviä voi tulla vain vasemmalta ja oikealta.
Nopea jalankulkija kiertää myötäpäivään, sinä vastapäivään. Kummun takana pienemmän massan omaava ”torpedo” pääsee kummun alle. Eiköhän sun olis aika lopettaa lässytys ja todeta, että puhuit absurdia paskaa? Noita ympyröitä pystyy kyllä vyöryttämään lisää vaikka kuinka, jos lähtee etsimään. Siis ei helvetti oikeasti, mietis nyt, kysyt selitystä miksi autoilijan on hyvä nähdä mieluummin enemmän kuin vähemmän. Eikö se nyt kuitenkin ole perus-perus oletus, että liikenneympäristön näkyvyys tulee tehdä mahdollisimman hyväksi :btooth:
 
Nopea jalankulkija kiertää myötäpäivään, sinä vastapäivään. Kummun takana pienemmän massan omaava ”torpedo” pääsee kummun alle.
En ymmärrä tästä yhtään mitään. Tuolta kummun takaa pitäisi autonkin tulla jotain vähintään 80km/h nopeutta, jotta se voisi ketään yllättää.
 
Tästä kuvasta näkyy että matkaa on ainakin 30m vielä exittiin siitä kun näkee kummun taakse: Google Maps

Ympyrä näyttää aika pieneltä mutta 50km/h (rajoitus on 40 mutta ei välitetä siitä, kait tuosta nyt 50kmh pystyy "mukavasti" vielä ajamaan) on siis aikaa 2sec ihmetellä että tuleeko sieltä kukaan. Toisin sanoen ei sitä näkymää nyt tartte öljytankkerin pysähtymismatkan verran olla, vähempikin riittää että on _riittävän_ turvallista.
 
Ihan varmasti tuossa ehtii reagoimaan vaikka ei näekään suoraan toiselle puolelle, mutta omasta mielestä tässä onkin kyse liikenteen SUJUVUUDESTA. Tuo kohta näyttää siltä, että kun suojatie tulee näkyviin kummun takaa niin auto on semmoisessa kulmassa, että A-pilarikin vielä hetken aikaa peittää näkyvyyttä, niin olisihan se nyt kivempi nähdä se lähestyvä jalankulkijan/pyöräilijä jo kauempaa jotta voi omaa nopeutta sovittaa niin, että kaikki pääsevät läpi pysähtymättä tai ilman äkkijarrutuksia.
 
Tästä kuvasta näkyy että matkaa on ainakin 30m vielä exittiin siitä kun näkee kummun taakse: Google Maps

Ympyrä näyttää aika pieneltä mutta 50km/h (rajoitus on 40 mutta ei välitetä siitä, kait tuosta nyt 50kmh pystyy "mukavasti" vielä ajamaan) on siis aikaa 2sec ihmetellä että tuleeko sieltä kukaan. Toisin sanoen ei sitä näkymää nyt tartte öljytankkerin pysähtymismatkan verran olla, vähempikin riittää että on _riittävän_ turvallista.
Kuten kirjoitin, tuo oli huono esimerkki, mutta kun tarjolla oli ennen ja jälkeen kuvat, niin laitoin sen takia. Mutta siis ko. ympyrän kanssa ihan turha alkaa todistamaan väitettäni "vääräksi", tuo on kumpuympyröiden paremmasta päästä (mutta siltikin minusta ihan typerää peittää se näkyvyys koko ympyrään). Jälkimmäinen kuvissa keskeneräinen ympyrä on paljon enemmän sitä mitä tarkoitin, kun lähdin kommentoimaan. Lainaamassasi kuvan kohdassa ei 50 km/h riitä mihinkään, kun Raumlaiset bensalenkkarit lähtee keskustan suunnasta huoltikselta kiertelemään kulmia. Käytännössä tuosta keskustan suunnasta pääsee ajamaan ihan "suoraan". Jotain säälittäviä yrityksiä töyssyiksi siinä oli, kun viimeksi ajoin (kauan sitten), tiedä sitten onko niitä korotettu.

e: Tzit, tuo a-pilarien peittävyys oli hyvä pointti. Se varmasti aiheuttaa lisätuskaa etenkin enemmän näkyvyydeltään rajoitetuissa ympyröissä. Käytännössähän tuo kumpu toimii a-pilarin tavoin, mutta laajemmalta alueelta vasemmalla sivulla.
 
Kauhea vääntö mikä lähti siitä että kusipääautoilija tahtoo edetä maksiminopeutta ja oikoa mutkia suoremmaksi ja siksi kaikki haittaavat esteet ovat saatanasta. Ei millään kestetä sitä että omaa tilannenopeutta on sovitettava pienemmäksi että eteneminen olisi turvallista. Jos et näe, hidasta riittävästi että ehdit reagoimaan jos näköesteen takaa ilmestyy yllättäen jotain, ei se ole sen monimutkaisempaa.
 
Kauhea vääntö mikä lähti siitä että kusipääautoilija tahtoo edetä maksiminopeutta ja oikoa mutkia suoremmaksi ja siksi kaikki haittaavat esteet ovat saatanasta. Ei millään kestetä sitä että omaa tilannenopeutta on sovitettava pienemmäksi että eteneminen olisi turvallista. Jos et näe, hidasta riittävästi että ehdit reagoimaan jos näköesteen takaa ilmestyy yllättäen jotain, ei se ole sen monimutkaisempaa.
Juurikin näin. Piti käydä tuon erään blokatun käyttäjän esimerkkiliikenneympyrä tsekkaamassa, kun herätti sen verran keskustelua muissa keskustelijoissa ja sitten sinne on linkattu ympyrä mitä ei voi edes ajaa suoraan läpi :facepalm:. Allekirjoitan sen, että joissain yksittäisissä paikoissa voi olla jostain syystä joku näkyvyyttä heikentävä ominaisuus, esim puskia liikenteenjakajan yhteydessä, josta menee suojatie tai jotain muuta, mutta nämä on niitä keissejä missä autoilijan pitää sitten todeta, että nyt olosuhteet vaativat vauhdin hidastamista ja ajaa sen mukaan. Ei noi ole mitenkään arkipäivää tuolla liikenteessä, kuten tässäkin on todettu, kun esimerkkejä ei löydy esitettäväksi. Ketjun aihe on sitäpaitsi mikä ärsyttää kanssa-autoilijassa, joten suoranaisestihan paska liikennejärjestely ja jalankulkija ei tänne liity.
 
Kauhea vääntö mikä lähti siitä että kusipääautoilija tahtoo edetä maksiminopeutta ja oikoa mutkia suoremmaksi ja siksi kaikki haittaavat esteet ovat saatanasta. Ei millään kestetä sitä että omaa tilannenopeutta on sovitettava pienemmäksi että eteneminen olisi turvallista. Jos et näe, hidasta riittävästi että ehdit reagoimaan jos näköesteen takaa ilmestyy yllättäen jotain, ei se ole sen monimutkaisempaa.
Keksit nyt kyllä ihan omasta päästä tämän väännön perusteet, tahallisen näköhaitan lisäämisestä ja olemassa olosta tässä keskusteltiin. Ei liikennejärjestelyjen typeryyksiä voi sillä kuitata, että ”aja hiljempaa”.
 
Keksit nyt kyllä ihan omasta päästä tämän väännön perusteet, tahallisen näköhaitan lisäämisestä ja olemassa olosta tässä keskusteltiin. Ei liikennejärjestelyjen typeryyksiä voi sillä kuitata, että ”aja hiljempaa”.
Sillä ei ole mitään merkitystä onko näköhaitta tahallinen vai ei ja onko se pusikko, mäki, mikä tahansa. Sinä ratkaiset ongelman vähentämällä tilannenopeuttasi joustavasti tilanteen vaatimalla tavalla, tässä ei ole mitään väiteltävää. Ei ole muiden tehtävä joustaa, poistamalla näköhaittoja tai muita typeryyksiä, että sinä pääset ajamaan mahdollisimman kovaa.
 
On kyllä todella typerää yrittää saada autoilijoita hidastamaan heikentämällä risteävän liikenteen havaittavuutta. Ei siksi, että minä en pääsisi siitä ajamaan täysillä, vaan siksi, että puolet autoilijoista ei edes ymmärrä mitä he eivät niissä kohdissa näe.
 
Usein niitä jonkun mielestä typeriä järjesteleyjä myös tehdään juuri siksi, että ajettaisiin hiljempaa.
Näytäpä yksi, jossa näkyvyyttä peittämällä on tuota haettu. Töyssyt yms. puliveivaukset on ihan ok, mutta näkyvyyden peittäminen jalankulun suuntaan kuulostaa sinua lainatakseni absurdilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 892
Viestejä
4 585 128
Jäsenet
75 521
Uusin jäsen
valkealinja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom