Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mielestäni kaikki paikat pitäisi rakentaa niin, että niistä voi voimassa olevan nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta ajaa turvallisesti. Jotain on tehty väärin jo suunnittelupöydällä jos 40km/h alueelle rakennetaan kiertoliittymä, missä oikea tilannenopeus on 20km/h näköesteen aiheuttavan kukkaistutuksen takia.
Aika harvassa on ihan tavallisetkaan risteykset, joista voit ajaa kolmion takaa tullessa läpi rajoituksen mukaista nopeutta.

Laissa on vaatimus sopivasta tilannenopeudesta ja kaikki ajoluvan omaavat sen tietävät.
 
Aika harvassa on ihan tavallisetkaan risteykset, joista voit ajaa kolmion takaa tullessa läpi rajoituksen mukaista nopeutta.

Laissa on vaatimus sopivasta tilannenopeudesta ja kaikki ajoluvan omaavat sen tietävät.
Toki maasto ja rakennukset aiheuttaa väkisinkin katveita, mutta tarkoitinkin lähinnä nyt niiden ylimääräisten näköesteiden luomista. Ja joo, ei ole realistista ajatella, että joka risteyksistä voisi ajaa läpi suurinta sallittua, mutta mielestäni pitäisi pyrkiä siihen, ettei ainakaan luoda keinotekoisia näköesteitä. Ei siksi, että pitää saada aina ajaa täysillä, vaan siksi, ettei turhaan luoda vaarallisia paikkoja. Turhan paljon on tosiaan paikkoja missä joutuu ryömimään hissun kissun jonkun näköesteeksi pystytetyn pusikon takia.

Tässä loistava esimerkki tämmöisestä paikasta, vaikka ei kiertoliittymä olekaan Google Maps Tuo pusikko tossa oikealla on nyt varmaan metrin korkeampi kuin tuossa kuvassa, ja männyt levittyy vähän kelville. Tuossa joutuu ryömimään kävelyvauhtia leuka ratissa kiinni, että näkee tuleeko oikealta joku pyörällä tukka hulmuten alamäkeen. Siinä vaiheessa kun sen näkee, niin on jo puoliksi tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä loistava esimerkki tämmöisestä paikasta, vaikka ei kiertoliittymä olekaan Google Maps Tuo pusikko tossa oikealla on nyt varmaan metrin korkeampi kuin tuossa kuvassa, ja männyt levittyy vähän kelville. Tuossa joutuu ryömimään kävelyvauhtia leuka ratissa kiinni, että näkee tuleeko oikealta joku pyörällä tukka hulmuten alamäkeen. Siinä vaiheessa kun sen näkee, niin on jo puoliksi tiellä.
No tuossa voisi valittaa kiinteistönomistajalle, että lanaa puskat matalaksi kerta ne haittaavat näkyvyyttä. Mutta vaikka tuossa ei olisi mitään esteitä, en näe että tuohon voi turvallisesti missään tilanteessa ajaa rajoituksen mukaista nopeutta.

Mutta vieläkään ei ole tullut kuvaa liikenneympyrästä, jossa keskellä olevat puskat tai muut olisi ongelma.
 
Kun meillä on nykyisin Google Street View ja kännykkäkamerat niin nyt vaan esimerkkiä pöytään niin voidaan yhdessä katsella tällaista muailman ihmettä. Muuten menee ihan uskopuheeksi.

Nimimerkillä, en ole kyllä ikinä vielä tällaista nähnyt.
Sen verran lisään, että noi Google Street View-kuvat ovat kamerasta joka on auton katolla, eli kuvakulma on "hämäävä" kun sitä verrataan matalalla istuvan autoilijan silmien näkymään.
 
Jos liikenneympyrän keskellä oleva puska haittaa näkyvyyttä suojatielle sielä ympyrän toisella puolella niin tilannenopeudessa on jotain pahasti pielessä. Ymmärrän sen, että jostain pihasta jollekin kadulle voi olla näkyvyys surkea, silloin vaihtoehtona on tulla sieltä niin hiljaa, että lähempänä olevat fillaristit yms ehtii alta pois ilman lanaavaa auton keulaa ja kauempaa tulevat osaavat antaa tietä. Kuskin vastuulla on tarvittaessa vaikka poistua autosta sinne ulos arvoimaan tilannetta jos ratin takaa ei näe.
Jos ympyrän läpi voi ajaa melkein suoraan, ihmiset myös tekevät niin. Puskat pois keskeltä, tai isompi ympyrä mistä ei voi ajaa suoraan parantaisi turvallisuutta.
 
Puskat estävät näkemästä, ja ympyrän koko mahdollistaa suoraan ajamisen reippaasti, lopputuloksen tietää.
Esimerkki tällaisesta kiinnostaa edelleen ettei jää vain skenaarioksi.

Onhan tuolla ihan suorilla kaduillakin liikenteenjakajia istutuksilla, jotka joskus peittävä suojatietä. Vaatii vain tarkkaavaisuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Jos ympyrän läpi voi ajaa melkein suoraan, ihmiset myös tekevät niin. Puskat pois keskeltä, tai isompi ympyrä mistä ei voi ajaa suoraan parantaisi turvallisuutta.
Jos ympyrän läpi voi ajaa melkein suoraan niin ei siinä ajolinjalla toisaalta silloin mitään puskia ole ja tuskin ne silloin juurikaan estää näkyvyyttä sinne edessä siintävälle suojatielle.
 
Perkeleen vasemmalla kaistalla roikkuminen moottoritiellä. Itse vaihdan saksalaiseen tapaan välittömästi oikealle kaistalle, kunhan olen saavuttanut riittävän välin ohitettavaan autoon nähden, vaikka näkisinkin että hetken päästä joudun taas ohittamaan hitaamman ajoneuvon. Tuli viikonloppuna todistettua jopa käyttäytymistä, jossa yksi auto roikuu vasemmalla kaistalla vetäen jonoa perässään, ja kun sillä 2km/h nopeuserolla pääsee viimein oikean kaistan liikenteestä ohi, niin vaihtaa oikealle kaistalle päästääkseen takaa tulijat ohi, jonka jälkeen vaihtaa takaisin vasemmalle kaistalle keräämää jonoa, vaikka voisi vapaasti jatkaa oikealla.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkki tällaisesta kiinnostaa edelleen ettei jää vain skenaarioksi.

Onhan tuolla ihan suorilla kaduillakin liikenteenjakajia istutuksilla, jotka joskus peittävä suojatietä. Vaatii vain tarkkaavaisuutta.
Vaatii ja vaatii. Kaikkia ei kiinnosta, siksi mitään puskia ei pitäisi olla.
 
Esimerkki tällaisesta kiinnostaa edelleen ettei jää vain skenaarioksi.

Onhan tuolla ihan suorilla kaduillakin liikenteenjakajia istutuksilla, jotka joskus peittävä suojatietä. Vaatii vain tarkkaavaisuutta.
Ennen:

Jälkeen:

Ja tiedän, että tuossa on hyvin näkyvyyttä suojatien kohdalla ja vähän kaemmas, en jaksa etsiä missä olen nähnyt vastaavalla periaatteella tehtyjä tiukempia ratkaisuja. Jossain etelässä rannikolla kuitenkin. Mutta koska googlella sattui olemaan peräkkäiset kuvat tuosta ympyrästä ennen ja jälkeen paskakummun lisäyksen, niin näyttää varsin selvästi miten huomattavan näkyvyyshaitan täysi turha keskilisäys aiheuttaa.

e: Ja kuvahan siis on reilusti korkeammalta kuin autosta näkee, aika massiivinen tuokin kumpu on livenä.

e2: Tästä ei valitettavasti ole valmista kuvaa:

Saattaisi ”tärpätä”, varma en ole kun tuolla ajamisesta on jo aikaa. Mut konseptina siis tuo, ei tarvitse lisätä kuin sopivat rehut ja patsas tms. niin näkyvyys selvästi heikkenee ”suoraan” ajajille.
 
Viimeksi muokattu:
näyttää varsin selvästi miten huomattavan näkyvyyshaitan täysi turha keskilisäys aiheuttaa
No tässä kyseisessä paikassa tuo on mielestäni jopa turvallisuutta lisäävä, koska mitään syytä nähdä sinne ympyrän toiselle puolelle ei ole, tuo ehkä jopa auttaa vähän heikompilahjaisiakin keskittymään siihen välittömään lähiympäristöönsä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
No tässä kyseisessä paikassa tuo on mielestäni jopa turvallisuutta lisäävä, koska mitään syytä nähdä sinne ympyrän toiselle puolelle ei ole, tuo ehkä jopa auttaa vähän heikompilahjaisiakin keskittymään siihen välittömään lähiympäristöönsä.
:facepalm: Muista siis ajaa vain pimeällä parkit päällä, niin pystyt keskittymään vain välittömään ympäristöön. Oikeasti mulla katoaa kyllä ymmärrys täysin sun sanomisiin, jos oikeasti olet tuota mieltä, että näkyvyyden rajoittaminen on hyväksi.
 
:facepalm: Muista siis ajaa vain pimeällä parkit päällä, niin pystyt keskittymään vain välittömään ympäristöön. Oikeasti mulla katoaa kyllä ymmärrys täysin sun sanomisiin, jos oikeasti olet tuota mieltä, että näkyvyyden rajoittaminen on hyväksi.
Älä olkiukkoile. Selitä ennemmin miksi tuossa pitäisi nähdä tuonne toiselle puolelle kun sisäänajettaessa väistettäviä voi tulla vain vasemmalta ja oikealta.
 
Älä olkiukkoile. Selitä ennemmin miksi tuossa pitäisi nähdä tuonne toiselle puolelle kun sisäänajettaessa väistettäviä voi tulla vain vasemmalta ja oikealta.
Nopea jalankulkija kiertää myötäpäivään, sinä vastapäivään. Kummun takana pienemmän massan omaava ”torpedo” pääsee kummun alle. Eiköhän sun olis aika lopettaa lässytys ja todeta, että puhuit absurdia paskaa? Noita ympyröitä pystyy kyllä vyöryttämään lisää vaikka kuinka, jos lähtee etsimään. Siis ei helvetti oikeasti, mietis nyt, kysyt selitystä miksi autoilijan on hyvä nähdä mieluummin enemmän kuin vähemmän. Eikö se nyt kuitenkin ole perus-perus oletus, että liikenneympäristön näkyvyys tulee tehdä mahdollisimman hyväksi :btooth:
 
Nopea jalankulkija kiertää myötäpäivään, sinä vastapäivään. Kummun takana pienemmän massan omaava ”torpedo” pääsee kummun alle.
En ymmärrä tästä yhtään mitään. Tuolta kummun takaa pitäisi autonkin tulla jotain vähintään 80km/h nopeutta, jotta se voisi ketään yllättää.
 
Tästä kuvasta näkyy että matkaa on ainakin 30m vielä exittiin siitä kun näkee kummun taakse: Google Maps

Ympyrä näyttää aika pieneltä mutta 50km/h (rajoitus on 40 mutta ei välitetä siitä, kait tuosta nyt 50kmh pystyy "mukavasti" vielä ajamaan) on siis aikaa 2sec ihmetellä että tuleeko sieltä kukaan. Toisin sanoen ei sitä näkymää nyt tartte öljytankkerin pysähtymismatkan verran olla, vähempikin riittää että on _riittävän_ turvallista.
 
Ihan varmasti tuossa ehtii reagoimaan vaikka ei näekään suoraan toiselle puolelle, mutta omasta mielestä tässä onkin kyse liikenteen SUJUVUUDESTA. Tuo kohta näyttää siltä, että kun suojatie tulee näkyviin kummun takaa niin auto on semmoisessa kulmassa, että A-pilarikin vielä hetken aikaa peittää näkyvyyttä, niin olisihan se nyt kivempi nähdä se lähestyvä jalankulkijan/pyöräilijä jo kauempaa jotta voi omaa nopeutta sovittaa niin, että kaikki pääsevät läpi pysähtymättä tai ilman äkkijarrutuksia.
 
Tästä kuvasta näkyy että matkaa on ainakin 30m vielä exittiin siitä kun näkee kummun taakse: Google Maps

Ympyrä näyttää aika pieneltä mutta 50km/h (rajoitus on 40 mutta ei välitetä siitä, kait tuosta nyt 50kmh pystyy "mukavasti" vielä ajamaan) on siis aikaa 2sec ihmetellä että tuleeko sieltä kukaan. Toisin sanoen ei sitä näkymää nyt tartte öljytankkerin pysähtymismatkan verran olla, vähempikin riittää että on _riittävän_ turvallista.
Kuten kirjoitin, tuo oli huono esimerkki, mutta kun tarjolla oli ennen ja jälkeen kuvat, niin laitoin sen takia. Mutta siis ko. ympyrän kanssa ihan turha alkaa todistamaan väitettäni "vääräksi", tuo on kumpuympyröiden paremmasta päästä (mutta siltikin minusta ihan typerää peittää se näkyvyys koko ympyrään). Jälkimmäinen kuvissa keskeneräinen ympyrä on paljon enemmän sitä mitä tarkoitin, kun lähdin kommentoimaan. Lainaamassasi kuvan kohdassa ei 50 km/h riitä mihinkään, kun Raumlaiset bensalenkkarit lähtee keskustan suunnasta huoltikselta kiertelemään kulmia. Käytännössä tuosta keskustan suunnasta pääsee ajamaan ihan "suoraan". Jotain säälittäviä yrityksiä töyssyiksi siinä oli, kun viimeksi ajoin (kauan sitten), tiedä sitten onko niitä korotettu.

e: Tzit, tuo a-pilarien peittävyys oli hyvä pointti. Se varmasti aiheuttaa lisätuskaa etenkin enemmän näkyvyydeltään rajoitetuissa ympyröissä. Käytännössähän tuo kumpu toimii a-pilarin tavoin, mutta laajemmalta alueelta vasemmalla sivulla.
 
Kauhea vääntö mikä lähti siitä että kusipääautoilija tahtoo edetä maksiminopeutta ja oikoa mutkia suoremmaksi ja siksi kaikki haittaavat esteet ovat saatanasta. Ei millään kestetä sitä että omaa tilannenopeutta on sovitettava pienemmäksi että eteneminen olisi turvallista. Jos et näe, hidasta riittävästi että ehdit reagoimaan jos näköesteen takaa ilmestyy yllättäen jotain, ei se ole sen monimutkaisempaa.
 
Kauhea vääntö mikä lähti siitä että kusipääautoilija tahtoo edetä maksiminopeutta ja oikoa mutkia suoremmaksi ja siksi kaikki haittaavat esteet ovat saatanasta. Ei millään kestetä sitä että omaa tilannenopeutta on sovitettava pienemmäksi että eteneminen olisi turvallista. Jos et näe, hidasta riittävästi että ehdit reagoimaan jos näköesteen takaa ilmestyy yllättäen jotain, ei se ole sen monimutkaisempaa.
Juurikin näin. Piti käydä tuon erään blokatun käyttäjän esimerkkiliikenneympyrä tsekkaamassa, kun herätti sen verran keskustelua muissa keskustelijoissa ja sitten sinne on linkattu ympyrä mitä ei voi edes ajaa suoraan läpi :facepalm:. Allekirjoitan sen, että joissain yksittäisissä paikoissa voi olla jostain syystä joku näkyvyyttä heikentävä ominaisuus, esim puskia liikenteenjakajan yhteydessä, josta menee suojatie tai jotain muuta, mutta nämä on niitä keissejä missä autoilijan pitää sitten todeta, että nyt olosuhteet vaativat vauhdin hidastamista ja ajaa sen mukaan. Ei noi ole mitenkään arkipäivää tuolla liikenteessä, kuten tässäkin on todettu, kun esimerkkejä ei löydy esitettäväksi. Ketjun aihe on sitäpaitsi mikä ärsyttää kanssa-autoilijassa, joten suoranaisestihan paska liikennejärjestely ja jalankulkija ei tänne liity.
 
Kauhea vääntö mikä lähti siitä että kusipääautoilija tahtoo edetä maksiminopeutta ja oikoa mutkia suoremmaksi ja siksi kaikki haittaavat esteet ovat saatanasta. Ei millään kestetä sitä että omaa tilannenopeutta on sovitettava pienemmäksi että eteneminen olisi turvallista. Jos et näe, hidasta riittävästi että ehdit reagoimaan jos näköesteen takaa ilmestyy yllättäen jotain, ei se ole sen monimutkaisempaa.
Keksit nyt kyllä ihan omasta päästä tämän väännön perusteet, tahallisen näköhaitan lisäämisestä ja olemassa olosta tässä keskusteltiin. Ei liikennejärjestelyjen typeryyksiä voi sillä kuitata, että ”aja hiljempaa”.
 
Keksit nyt kyllä ihan omasta päästä tämän väännön perusteet, tahallisen näköhaitan lisäämisestä ja olemassa olosta tässä keskusteltiin. Ei liikennejärjestelyjen typeryyksiä voi sillä kuitata, että ”aja hiljempaa”.
Sillä ei ole mitään merkitystä onko näköhaitta tahallinen vai ei ja onko se pusikko, mäki, mikä tahansa. Sinä ratkaiset ongelman vähentämällä tilannenopeuttasi joustavasti tilanteen vaatimalla tavalla, tässä ei ole mitään väiteltävää. Ei ole muiden tehtävä joustaa, poistamalla näköhaittoja tai muita typeryyksiä, että sinä pääset ajamaan mahdollisimman kovaa.
 
On kyllä todella typerää yrittää saada autoilijoita hidastamaan heikentämällä risteävän liikenteen havaittavuutta. Ei siksi, että minä en pääsisi siitä ajamaan täysillä, vaan siksi, että puolet autoilijoista ei edes ymmärrä mitä he eivät niissä kohdissa näe.
 
Usein niitä jonkun mielestä typeriä järjesteleyjä myös tehdään juuri siksi, että ajettaisiin hiljempaa.
Näytäpä yksi, jossa näkyvyyttä peittämällä on tuota haettu. Töyssyt yms. puliveivaukset on ihan ok, mutta näkyvyyden peittäminen jalankulun suuntaan kuulostaa sinua lainatakseni absurdilta.
 
Näytäpä yksi, jossa näkyvyyttä peittämällä on tuota haettu. Töyssyt yms. puliveivaukset on ihan ok, mutta näkyvyyden peittäminen jalankulun suuntaan kuulostaa sinua lainatakseni absurdilta.
No ei tuollainen hyvää suunnitelua olisikaan. Heitto meni vähän ohi aiheen, sori siitä.
 
Sillä ei ole mitään merkitystä onko näköhaitta tahallinen vai ei ja onko se pusikko, mäki, mikä tahansa. Sinä ratkaiset ongelman vähentämällä tilannenopeuttasi joustavasti tilanteen vaatimalla tavalla, tässä ei ole mitään väiteltävää. Ei ole muiden tehtävä joustaa, poistamalla näköhaittoja tai muita typeryyksiä, että sinä pääset ajamaan mahdollisimman kovaa.
Katsos keskustelua vähän taaksepäin. Ihan turha olkiukkoilla kovaa ajamisesta, siitä ei ollut mitenkään kyse. Tilanteen vaatimalla nopeudella ajetaan, se on ihan selvä.
 
Edelleenkään ei yhtään esimerkkiä, jossa liikenneympyrän/kiertoliittymän keskellä oleva objekti aiheuttaa haitan suojatienäkyvyydelle. Eikä sellaista ole tulossakaan, koska jokainen ympyrässä ajanut tietää ettei se ole mahdollista silloin, kun ajetaan kuten liikenteessä kuuluu ajaa.
 
Edelleenkään ei yhtään esimerkkiä, jossa liikenneympyrän/kiertoliittymän keskellä oleva objekti aiheuttaa haitan suojatienäkyvyydelle. Eikä sellaista ole tulossakaan, koska jokainen ympyrässä ajanut tietää ettei se ole mahdollista silloin, kun ajetaan kuten liikenteessä kuuluu ajaa.
"Älä ennakoi, istuta puskia" -Liikenneturva
 
Ihan varmasti tuossa ehtii reagoimaan vaikka ei näekään suoraan toiselle puolelle, mutta omasta mielestä tässä onkin kyse liikenteen SUJUVUUDESTA. Tuo kohta näyttää siltä, että kun suojatie tulee näkyviin kummun takaa niin auto on semmoisessa kulmassa, että A-pilarikin vielä hetken aikaa peittää näkyvyyttä, niin olisihan se nyt kivempi nähdä se lähestyvä jalankulkijan/pyöräilijä jo kauempaa jotta voi omaa nopeutta sovittaa niin, että kaikki pääsevät läpi pysähtymättä tai ilman äkkijarrutuksia.
Kyse on myös siitä, että autoilijalla on enemmän aikaa havaita se 40Km/h tuleva "jalankulkija/pyöräilijä" siinä ympäristössä voi olla rekkoja kuorama-autoja ja muita vaaratilanteiden aiheuttajia. Tuli itsekin kerran ajettua punaisia päin, kun vieressä oli kuorma-auto joka peitti näkyvyyden valoihin ja sen suojatietä ajavan pyöräilijän. Kerkisin tosin jarruttaa /väistää niin, että auto osui vain pyöräilijän etypyörään (ei ollut pyörätie) ja tilanteesta selvittiin pyöräijän kaatumisesta huolimatta "säikähdyksellä) siinäkin puut peittivät liian kauan sen toisen liikennevalon. Onnekseni kuorma-autoilija kertomus tuki sanomaani ja selvisin sakoitta. Ja ennenkaikkea pyöräilijäkin selvisi säikähdyksellä.

Kaikki eivät noudata sääntöjä.
 
Jostain syystä kaikkien täytyy päästä ohi, kun yrittää pitää kunnon turvaväliä jonossa.
 
Liikennevaloissa /risteyksissä nukkuminen ja siitä seuraava viive.
Hidastaa muuta liikennettä nämä puhelimen räplääjät tai hitaan reaktiokyvyn omaavat.
Kaksinkertainen määrä autoja menisi monesti vihreillä valoilla ilman tätä haitariliikettä.
 
Toi kameroihin jarruttelu on kanssa ihan mahdotonta. Vittukun pitää himmata 20kmh alle rajotuksen jokaisen tolpan kohdalla.

Parhaissa tapauksissa 100kmh alueella ajelen perässä sen 105kmh ja edelläoleva jarruttaa tolpan kohdalla 80kmh niin suoraan vasemmalta vaan ohi jarruttelematta.
Jos edelläajava ajelee mielestään parinkympin ylinopeutta, niin ei ehkä kuulu sarjaan "vetelys". vaan voisin kuvitella että aika reipas palautuminen tuttuun "ylinopeuteen".

Eli jos ajelee perässä ja sallii sen turvavälin kutistua tilapäisesti, niin aika harmiton, siihen riittää yhden pienen napsun poisottaminen vakkarista, niin menee sitten ne seuraavatkin kamerat mitään tekemättä.

Tietenkin jos se edellä ajava ajaa niukasti alle omaa haluttua matkanopeutta, niin ohittaminen sopivan paikan tullen listalla, ja tuolla käytöksellä kameran kohdalla nopeusero olisi sopiva, jos paikka muuten turvallinen ohittaa. Mutta ei kai sitä silloin ongelmana pidä.
 
Viimeksi muokattu:
Toki maasto ja rakennukset aiheuttaa väkisinkin katveita, mutta tarkoitinkin lähinnä nyt niiden ylimääräisten näköesteiden luomista. Ja joo, ei ole realistista ajatella, että joka risteyksistä voisi ajaa läpi suurinta sallittua, mutta mielestäni pitäisi pyrkiä siihen, ettei ainakaan luoda keinotekoisia näköesteitä. Ei siksi, että pitää saada aina ajaa täysillä, vaan siksi, ettei turhaan luoda vaarallisia paikkoja. Turhan paljon on tosiaan paikkoja missä joutuu ryömimään hissun kissun jonkun näköesteeksi pystytetyn pusikon takia.

Tässä loistava esimerkki tämmöisestä paikasta, vaikka ei kiertoliittymä olekaan Google Maps Tuo pusikko tossa oikealla on nyt varmaan metrin korkeampi kuin tuossa kuvassa, ja männyt levittyy vähän kelville. Tuossa joutuu ryömimään kävelyvauhtia leuka ratissa kiinni, että näkee tuleeko oikealta joku pyörällä tukka hulmuten alamäkeen. Siinä vaiheessa kun sen näkee, niin on jo puoliksi tiellä.
Jos tuossa kolmio ja siitä ajelleen kunnolla hiljentämättä niin STOP merkin paikka.
Jos mahdolliset puskat levinnyt kevyenliikenteen väylälle niin ne toki siivota pois turhan näköesteenä.

En tunne historiaa, joten arvailen, tuossa ilmeisesti ajateltu niin että suojatien jälkeen on turvallinen paikka henkilöautolle, ilman että kokonaan tukkii suojatietä. Toinen vaihtoehto olisi se suoajtie siirtää kuvassa edemmäksi, mutta silloin kuvausuunnasta tuleva joutuu samalla kertaa kyttään kevyttäliikennettä että autoja.


Ennen:




Jälkeen:




Ja tiedän, että tuossa on hyvin näkyvyyttä suojatien kohdalla ja vähän kaemmas, en jaksa etsiä missä olen nähnyt vastaavalla periaatteella tehtyjä tiukempia ratkaisuja. Jossain etelässä rannikolla kuitenkin. Mutta koska googlella sattui olemaan peräkkäiset kuvat tuosta ympyrästä ennen ja jälkeen paskakummun lisäyksen, niin näyttää varsin selvästi miten huomattavan näkyvyyshaitan täysi turha keskilisäys aiheuttaa.
Joitain tuonnäkäisiä ajellut, jopa pienempi ja ensiajatus ollut sama, mutta jos kuvasta sai oikean viiliksen, niin tuossahan on hyvä näkyvyys, joku kirjoitti että jopa auttaa keskittyyn oleelliseen, ja tietyllä säällä parantaa havainnointia. Siis ei tuo keskikohta peitä näkyvyttä kevyenliikenteen väylälle. (oletus ettei tarkoitus ole jäädä kuvan kohtaan odottaa että västäpäätä olevan suojatie vapautuu), jos tuosta jotain ongelmaa hakee, niin nuo ympyrän ulkokehän puolella olevat istutukset aikaa myöten.


Yleisellä tasolla puskista samaa mieltä että jossain on niitä kivan näköisiä puska virityksiä tehty jotka luo hyvin vaarallisia paikkoja.

Eli se kuvailemasi pensaat kasvaa ja peittää näkyvyyttä. Tyyliin ihan tavalliset T ja X risteykset, jotain keskikorokkeita sun muita joihin kasvillisuutta, saattavat peittää ajoneuvot joita ei näe varmaksi ennen kuin on "keskellä risteystä". Tai suojatie koroke kukkineen, jolloin ei varma onko sieltä joku taapero puskemassa tielle. (sori, ei ole mullakaan heittää kuvaesimerkkejä)

Edit:
Tuossa ympyräkuvassa, oletin ja kuvittelin että se on pensottunut umpee, osittain valuu kivitykselle.
 
Kyse on myös siitä, että autoilijalla on enemmän aikaa havaita se 40Km/h tuleva "jalankulkija/pyöräilijä" siinä ympäristössä voi olla rekkoja kuorama-autoja ja muita vaaratilanteiden aiheuttajia.
Jos nyt puhutaan tuosta isohkosta ympyrästä, ja maalailet tilannetta että edellä menee rekka joka peittää näkyvyyden, niin en ajaisi suojatielle vanhvasta muistista, vaan ihan vasta sitten kun varmistanut pääsyn.

Kuvassa oli hyvä näkyvyys kevyenliikenteen väylille, totta että ympyrään saavuttaess ei nähnyt kello yhteentoista, mutta ei ehkä siinä kohtaa kiinnostava ja jos skenaariossa siellä oli rekka, niin sen mainosteippaukset vielä vähemmän.


Jos ajatus oli himmailla ympyrään tullessa jotta kevyenliikenteen väylä vapautuu, niin no, jos ei ketään perässätulijoita, niin ajatus tuokin.

Tuli itsekin kerran ajettua punaisia päin, kun vieressä oli kuorma-auto joka peitti näkyvyyden valoihin ja sen suojatietä ajavan pyöräilijän. Kerkisin tosin jarruttaa /väistää niin, että auto osui vain pyöräilijän etypyörään (ei ollut pyörätie) ja tilanteesta selvittiin pyöräijän kaatumisesta huolimatta "säikähdyksellä) siinäkin puut peittivät liian kauan sen toisen liikennevalon. Onnekseni kuorma-autoilija kertomus tuki sanomaani ja selvisin sakoitta. Ja ennenkaikkea pyöräilijäkin selvisi säikähdyksellä.
Nyt taisin ymmärtää väärin.

Tuosta jäi käsitys että kuorma-auto pysähtynyt risteyksessä liikenteen takia, ja autoilia sitten ajo punaisia päin, lisäksi suojatietä mennevää pyöräilijää päin.

Ilmeisesti pyöräiliä oli aikuinen ja ajaeli jollain jalkakäytävällä tai muuten tupsahti suojatielle.

Mutta jos tunnistit ajaneesi punaisiapäin ja kuorma-auto kuski tuki tarinaa, niin ja ilman lappua selvisit, no se hyvä, tärkeintä että tilanteesta oppi.
 
Sillä ei ole mitään merkitystä onko näköhaitta tahallinen vai ei ja onko se pusikko, mäki, mikä tahansa. Sinä ratkaiset ongelman vähentämällä tilannenopeuttasi joustavasti tilanteen vaatimalla tavalla, tässä ei ole mitään väiteltävää. Ei ole muiden tehtävä joustaa, poistamalla näköhaittoja tai muita typeryyksiä, että sinä pääset ajamaan mahdollisimman kovaa.
Tässä pitääkin ajatella rationaalisesti koko risteystä eikä vahvalla tunteella yksittäistä oletettua osapuolta. Koska se ei liene helposti ymmärrettävää, sanotaan nyt vaikka niin, että minua vituttaa heikennetty näkyvyys eniten juuri silloin kun itse ylitän liikenneympyrän lonkeroa pyöräillen.
 
Tässä pitääkin ajatella rationaalisesti koko risteystä eikä vahvalla tunteella yksittäistä oletettua osapuolta. Koska se ei liene helposti ymmärrettävää, sanotaan nyt vaikka niin, että minua vituttaa heikennetty näkyvyys eniten juuri silloin kun itse ylitän liikenneympyrän lonkeroa pyöräillen.
Mikä siinä niin vituttaa? Kun itse sovitat polkupyörän nopeuden sillä oletuksella että sinua ei ole huomattu ja paikassa on heikko näkyvyys, ja autoilija sovittaa oman nopeudensa sillä oletuksella että pyöräilijä polkee täysiä eikä ole nähnyt autoilijaa heikon näkyvyyden takia, niin silloin molemmat tulevat tilanteeseen sopivalla varovaisuudella jolloin onnettomuuden syntymisen riski on huomattavasti alhaisempi.
 
Jos nyt puhutaan tuosta isohkosta ympyrästä, ja maalailet tilannetta että edellä menee rekka joka peittää näkyvyyden, niin en ajaisi suojatielle vanhvasta muistista, vaan ihan vasta sitten kun varmistanut pääsyn.

Kuvassa oli hyvä näkyvyys kevyenliikenteen väylille, totta että ympyrään saavuttaess ei nähnyt kello yhteentoista, mutta ei ehkä siinä kohtaa kiinnostava ja jos skenaariossa siellä oli rekka, niin sen mainosteippaukset vielä vähemmän.


Jos ajatus oli himmailla ympyrään tullessa jotta kevyenliikenteen väylä vapautuu, niin no, jos ei ketään perässätulijoita, niin ajatus tuokin.


Nyt taisin ymmärtää väärin.

Tuosta jäi käsitys että kuorma-auto pysähtynyt risteyksessä liikenteen takia, ja autoilia sitten ajo punaisia päin, lisäksi suojatietä mennevää pyöräilijää päin.

Ilmeisesti pyöräiliä oli aikuinen ja ajaeli jollain jalkakäytävällä tai muuten tupsahti suojatielle.

Mutta jos tunnistit ajaneesi punaisiapäin ja kuorma-auto kuski tuki tarinaa, niin ja ilman lappua selvisit, no se hyvä, tärkeintä että tilanteesta oppi.
En tunnistanut ajaneeni, mutta kun kävinkatsomassa punaiset paloivat (toki ne siinä välissä saattoivat vaihtua) ja olivat punaiset kun kevellessäni sinne kerkisin. Kuorma- auto liikkui juuri sopivasti peittäen näkyvyyden siihen oikealla olevaan liikennevaloon, huonoa tuuria . Tosi esimerkki vaan, että muutkin sitä näkyvyyttä peittää kuin kasvillisuus ja tässä siis molemmat.
 
Mikä siinä niin vituttaa? Kun itse sovitat polkupyörän nopeuden sillä oletuksella että sinua ei ole huomattu ja paikassa on heikko näkyvyys, ja autoilija sovittaa oman nopeudensa sillä oletuksella että pyöräilijä polkee täysiä eikä ole nähnyt autoilijaa heikon näkyvyyden takia, niin silloin molemmat tulevat tilanteeseen sopivalla varovaisuudella jolloin onnettomuuden syntymisen riski on huomattavasti alhaisempi.
Paikan näkyvyys on turhaan ja tahallaan tehtynä huonompi kuin se voisi olla ja siten onnettomuusriski on kasvanut. Suunnittelun pyrkimyksenä pitäisi olla aina onnettomuusriskin pitäminen niin pienenä kuin mahdollista. Ei pitäisi olla kovin vaikea käsittää mikä ko. asetelmassa vituttaa? Sä nyt tuijotat pelkästään sitä, miten sitten toteutuksen jälkeen käyttäjät pienentävät sitä riskiä (tarpeettoman) vaarallisessa paikassa.
 
Jep ja sit ajellaan sellasta nopeutta että ehtii pysäyttää jos tarvitsee ja koko ongelma on sillä ratkaistu.
Kaikki eivät aja sopivaa nopeutta. Siksi tuollaisia näköesteellisiä suoraan ajettavia ympyröitä ei pitäisi tehdä. Ympyrän sivulla suojatielle matkaa vajaa 20m (näköyhteys), auto tulee 11.1 m/s (40km/h). Osa painaa lisää kaasua...
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki eivät aja sopivaa nopeutta. Siksi tuollaisia näköesteellisiä suoraan ajettavia ympyröitä ei pitäisi tehdä. Ympyrän sivulla suojatielle matkaa vajaa 20m (näköyhteys), auto tulee 11.1 m/s (40km/h). Osa painaa lisää kaasua...
Miksi tehdä mitään niiden ehdoilla jotka eivät noudata sääntöjä? Kuka päättää mihin vedetään raja missä liika on liikaa? Muuten se on loputon suo. Tehdään vaan tasainen asfaltoitu kenttä niin kaikkien on mahdollisuus liikkua miten huvittaa.
Siksi raja vedetään siihen että tehdään sopivaa nopeutta liikkuvien ehdoilla.
 
Otti kyllä päähän nähdä tänään Herttoniemessä Helsingissä, kun vanhempi herrasmies yritti rauhassa ajaa liikenneympyrään ja antoi tilaa ympyrässä jo oleville. Hänen peräluukussaan roikkunut täysperä ei siitä varovaisuudesta tykkännyt, vaan alkoi tööttäilemään. Yritä siinä sitten ajaa sääntöjen mukaan, kun peräikkunan täyttää muutama tonni tööttävää kuorma-autoa ja liikenneympyrässä on tarjolla vain muita autoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom