Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole vielä kertaakaan maantiellä jäänyt jonottamaan sähköauton vetämään jonoon, mutta motarilla muutaman kerran olen huomioinut noita tesloja ajamassa kympin alle rajoituksen.
Hyvä kehityssuunta jos tulevaisuudessa pikkuhiljaa jäisi se ryhmäpaine pois joka saa monet nykyään pitämään rajoitusta miniminopeutena.
Itseäni tuo vituttaa lähinnä taajamissa ja kapungeissa. Etenkin 30km/h ja 40km/h rajoitukset on laitettu teille aina ihan hyvästä syystä. Mutta edelleen tuntuu olevan monelle kuskille täysi mahdottomuus tiputtaa sitä nopeutta. Jos esim. 30km/h alueella laittaa itse vakkarin 34km/h, niin yleensä on silti sen tieosuuden hitain liikkuja, vaikka omakin todellinen nopeus on 1-2km/h yli sallitun.
Tästä tuli mieleen eilinen uutinen:
Hallitus aikoo päivittää koko Suomea koskevan nopeusrajoitusohjeen – lisää 30 km/h alueita ja uudet kriteerit yli 80 km/h teille
Parhaillaan lausuntokierroksella oleva uusi liikenneturvallisuusstrategia sisältää myös nopeusrajoituksia koskevia merkittäviä muutosmainintoja.www.is.fi
Toivottavasti tiputtaisivat vaikka järjestäen kaikki 40km/h alueet kympillä alemmaksi. Voisi se todellinen nopeus laskea keskimäärin edes sinne 40km/h tienoille sieltä viidestäkympistä, mitä se nykyään on neljänkympin alueella keskimäärin.
Sen sijaan ymmärrystä ei riitä siihen, että kaupungeissa pudotellaan rajoituksia alueilla joissa on erikseen kävely- ja pyörätiet, valo-ohjatut risteykset ja nurmialueet erottamassa kevyttä liikennettä. Näissä on paikoin pudotettu rajoitukset 50 - -> 30 ja 60 - -> 40.
Turvallisuus paranee, mutta kenen ja millä kustannuksella? Ruuhka-aikana liikenne rajoittaa tarpeeksi, yöllä yksinään ajaessa monikaistaista kehätietä kolmea kymppiä miettii toisinaan touhun järkevyyttä.
Miksi sakkolapussa sitten lukee liikenneturvallisuuden vaarantaminen jos päämotivaatio on ollut viherhörhöily? Tuostahan pitäisi tulla vain 20e kosmeettinen liikennevirhemaksu ympäristörikkomuksesta ja matka jatkuu, jostain syystä näin ei kuitenkaan ole edes paikoissa joissa ihan todistettavasti rajoitusta on hörhöilyn seurauksena tiputettu kuten esim tuusulanväylä kehä I jälkeen kohti pohjoista.Perusteena on varmasti turvallisuus, mutta kaupunkialueilla näitä tiputuksia tehdään myös melun/päästöjen takia. Rengasmelussa 50km/h vs 40km/h on aika merkittävä ero ja nopeudella on myös merkittävä vaikutus siihen, kuinka paljon CO2/NOx/ym päästöjä syntyy ja paljonko rengas/tienpinta kuluu (= paljonko pienhiukkasia irtoaa tiestä/renkaasta).
Ehkäpä on ajateltu, että 50 km/h todellinen on sopiva ja siksi rajoitus on 40 km/h. Jos halutaan todellinen 40, pitää rajoituksen olla 30, mutta onko sille perusteltua tarvetta?Omalla asuinalueella 40 aluetta ja ajan aina MAX mittarin mukaan 40 mikä on todellista 37-38km/h ja tuolla ei kukaan muu aja alle 50km/h, poliisille laittanut varmaan kymmeniä viestejä asiasta ja yhtään kamera-autoa tms tutkaamista ei ole tuolla näkynyt
Motarilla ja kehällä ajan aina sen +10km/h ylimääräistä mittarin mukaan
Miksi sakkolapussa sitten lukee liikenneturvallisuuden vaarantaminen jos päämotivaatio on ollut viherhörhöily? Tuostahan pitäisi tulla vain 20e kosmeettinen liikennevirhemaksu ympäristörikkomuksesta ja matka jatkuu, jostain syystä näin ei kuitenkaan ole edes paikoissa joissa ihan todistettavasti rajoitusta on hörhöilyn seurauksena tiputettu kuten esim tuusulanväylä kehä I jälkeen kohti pohjoista.
Valitettava fakta vain on, että 30 rajoituksella porukka ajaa edes suunnilleen max 40 vauhtia. 40 rajoituksella se sitten olisi 50. Ihan aiheellisia nuo 30 aluerajoitukset on. Ei niitä sellaisilla kaduilla ole, jossa olisi läpiajoliikennettä, joten lähinnä ne koskevat alueella itse asuvia. Kuka ei haluaisi omalle asuinalueelleen mahdollisimman alhaisia rajoituksia?Ei tuollaisia 30 alueita pitäisi olla kuin tyyliin päättyvät tiet. Aluenopeusrajoitukset 30:lla pitäisi kieltää lailla, 40 kanssakin se on hyvin kyseenalaista. Naurettavaa puuhastelua jolla ei turvallisuuden kanssa ole tosiasiassa mitään tekemistä. Tässäkin on koulun edessa 30, tiellä on molemmin puolin kelvit erotettu nurmialueella, koulun edessä on risteys jossa suojatie ja näkyvyyttä 10 metriä joka suuntaan autotieltä. Mistä helvetistä tuohon suojatielle voisi edes teoriassa teleportata joku jota ei pystyisi vaikka 60 vauhdista väistämään? se on ihan yks lysti onko rajoitus 30 vai 40 jos ajetaan silmät kiinni, vai siihenkö tässä nyt pyritäänkin että asetetaan rajoitus sellaiseksi että kun ameebat silmät kiinni somea seuraten kuitenkin ajaa yli niin ei sitten kävisi ihan niin pahasti jos se ameeba jaksoi ajaa rajoituksen mukaan ?
Eikö rajoitus nyt pitäisi olla sellainen että jollain tavalla tekisi mahdolliseksi onnettomuuden ehkäisyn, toisen sanoen jos näkyvyyttä on äärettömästi niin rajoituskin voi olla ääretön, se on ihan sama vaikka rajoitus olisi 10 jos ameeba ajaa silmät kiinni... Jos lähtökohta rajoituksissa on se että kaikki saa kortin ja voivat tehdä mitä tykkää ja rajoituksella rajoitetaan onnettomuuksien seurauksia niin homma on kyllä pahasti viturallaan ja niinhän se näyttää olevan kun katselee näitä nykyrajoituksia.
Ei niinkuin mitään tolkkua noissa koulujen 30 rajoituksissakaan, 30 seisoo siinä kesät/talvet, lapsia kulkee yli karrikoidusti max 2h ajan vuorokaudesta (4x15 min aamulla, ja 4x15min iltapäivällä). Näkyydet niin helvetin hyviä että tahallaan pitää päin ajaa että osuu. Kai sen nyt järkikin sanoo että kuuluu hidastaa olisi rajoitus mitä vaan jos nappulat liikehtii risteyksen lähellä ei siihen kuitenkaan kukaan kuole jos risteystä kauempaa lähestyy ns. normaalia vauhtia.
Miten esimerkiksi tämä paikka: Google MapsValitettava fakta vain on, että 30 rajoituksella porukka ajaa edes suunnilleen max 40 vauhtia. 40 rajoituksella se sitten olisi 50. Ihan aiheellisia nuo 30 aluerajoitukset on. Ei niitä sellaisilla kaduilla ole, jossa olisi läpiajoliikennettä, joten lähinnä ne koskevat alueella itse asuvia. Kuka ei haluaisi omalle asuinalueelleen mahdollisimman alhaisia rajoituksia?
30 vs. 40 nopeudessa on myös melulla iso ero.
Voisin kuvitella että tien kapeudella voisi olla jotain tekemistä tuon kanssa, tai sitten kun kevyenliikenteenväylä puuttuu ja tuossa on taloja joka puolella mistä oletettavasti lapset pyöräilee tuonne tiheämmälle alueelle kouluun? Luultavasti näiden kaikkien yhdistelmä ja jos itsellä olisi tuolla joku farmi ja kakaroita fillarilla tekemässä koulumatkaa niin helposti voisi kuvitella olevansa kunnallisvaaliehdokkaana yhdellä teemalla: tuolta rajoitus alas tai rakennetaan kevli.Miten esimerkiksi tämä paikka: Google Maps
Ja sen kakaran (joita liikkunee se 1 tai 2 kappaletta päivässä) kohdalla ei voi hiljentää (no ei tartte oikeastaan edes hiljentää kun ajamalla toisin kaistan kautta väliä jää pari metriä) nanosekunniksi koska? Toisin sanoen tuollainen rajoitushömpötys ei tee mitään muuta kuin rapauttaa moraalia yleisesti ihan kaikkia rajoituksia kohtaan. Ylläkin keksimällä keksittiin rajoitukselle edes joku teoreettinen peruste muutamaksi minuutiksi arkipäivisin, silti se rajoitus siinä tönöttää 24/7.
Ei tuo mikään kapea tie ole, ei mitään ongelmaa ajaa hunttia ja pitää oma kaista, vastaantuleva auto ei ole edes lähellä. Äärimmäisen huvittavaa kun manskulla ja isossa osassa hesan keskustaa on sama rajoitus kun maaseudulla kirjaimellisesti keskellä peltoa .
Ei varmaan ole mitään muuta kuin kunnanisännän emäntä on hermostunut "äänekkäästi" yleisrajoitusta ajaviin autoihin ja pihdannut kunnes nopeus on tippunut. Suomi lienee täynnä näitä ei-meillä-korruptiota-ole viritelmiä.Nuo osoittamasi esimerkit kyllä näyttävät aika erikoisilta ja varmaan ihan perusteltua purnausta. Itse kun liikun 95%:sti kaupungissa ja taajamassa, niin näkökulma ja tienkäyttäjien määrä sekä profiilien kirjo on tietysti vähän erilainen.
Tarkoitin kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Niitä on todella vaikea enää nopeuksia pudottamalla vähentää.Jos onnettomuus tavoitetta llievennetään, niin sitten voisi joustaa rajoituksissa turvallisuuden osalta.
Onettomuudet alhaalla? satoja kuitekin kuolee vuosittain (+ vakavat) ja monessa ammattissa se vaarallisen asia on se työmatka, koulumatka jne.
10 km/h nopeuslisäys ollee aikavähäinen, varsinkin kun autojen turvavarusteet ovat parantuneet huomattavasti.Toki turvallisuuteen vaikuttaa muutkin kuin nopeus, jälkimmäinen on se mikä onettomuus tilanteessa nostaa vahinkoja. Mutta jos ei esim turvavälit luonnistu, niin "helpompo" konsti on laskea nopeuksia.
Jos se rajoitusten mukaan ajava antaa peräänsä kertyä pitkän jonon ja edessä on tilaa. Nostaa 1km ohituskaistallaJos pinnapalaa siitä että joku ajaa rajoitusmukaan, estäen oman ylinopeuden, ja suutuspäissään tehty ohitus on rajoitusten mukaan ajaneen vika, niin on vielä paljon kuskien kasvamista ennenkuin voisi kuvitella rajoitusten nostamista.
Motarilla niistä pääsee ohi jos ajaa kovempaa ja jos ajat samaa nopeutta et heitä koskaan kiinni saa, siksi niihin ei ehkäJotekin kuvittelin että jos joku ajalee energiaa säästellen hiljaa niin varsinkin kesäisin niihin törmäisin nimenomaan motarilla, koska nopeusero suuri, ja liikennemäärät isoja. jollain 80-100 tiellä, ei niinkään.
En pidä hyvänä asiana ohitusten nopeuksiin puuttumista, elleivät ole todella törkeitä.Edit:
Miten ohituksiin uskottava nopeusvalvonta, eli killettäisiin ohitukset ilman riittävää nopeuseroa, eli jos joku painaa 80 alueella 70, niin ei sitä turhanpäiten ohitella vastaantulijoiden kaistankautta. Turvallisille ohituskaistaiosuuksille ohistukaistalle +20 korkein sallittu valvottuna, jota saisi käyttää vain aitoon ohittamiseen
En tiedä tuon tien taustoja, mutta linkin perusteella tuossa ei ilmeisesti ilman merkkiä osata sovittaa vauhtia, niin tarviihan se rajoituksen.Miten esimerkiksi tämä paikka: Google Maps
80-tielle (tuostakin tuo jatkuu vielä 60 kymppiänä hetken) joku neropatti on keksinyt laittaa 40 aluerajoituksen keskelle peltoa (ei edes yhden yhtä liittymää)... Töyssyynkin keskelle peltoja löytynyt rahaa (tosta voi kyllä ajaa noin 70 yli ilman että tuntuu missään) Google Maps
Veikkaan, että se rajoitus on noita mutkan ja puiden takana 100 metrin päässä olevia talojen liittymiä varten, ja töyssy on laitettu niitä varten, joiden mielestä keskellä peltoa ei ole mitään syytä hidastaa, kun ei ole edes yhden yhtä liittymää missään.Miten esimerkiksi tämä paikka: Google Maps
80-tielle (tuostakin tuo jatkuu vielä 60 kymppiänä hetken) joku neropatti on keksinyt laittaa 40 aluerajoituksen keskelle peltoa (ei edes yhden yhtä liittymää)... Töyssyynkin keskelle peltoja löytynyt rahaa (tosta voi kyllä ajaa noin 70 yli ilman että tuntuu missään) Google Maps
Ei ole ihan 1 eikä 2 paikkaa Suomessa jossa ihan vastaavaa älyttömyyttä harrastetaan. Ja sitten ihmetellään kun ihmiset ajavat 80 kymppiä 40 alueella... Tossakaan koko alueella ei ole yhden yhtä pimeää tonttiliittymää joka millään muotoa oikeuttaisi tuollaisen rajoituksen. Sitten kun pistetään vielä asiat liikennemäärien osalta perspektiiviin niin väitän että pihasta saat lähteä vuosikymmeniä laput silmillä ilman että on edes teoreettista mahdollisuutta osua tiellä kulkevaan autoon .
Vakavia löukkaantumisia en sivuuttaisi.Tarkoitin kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Niitä on todella vaikea enää nopeuksia pudottamalla vähentää.
Syyt ollevat pääosin, nukkumiset, tahalliset nokkakolarit, holtittomat ohitukset
En tajunnut.Motarilla niistä pääsee ohi jos ajaa kovempaa ja jos ajat samaa nopeutta et heitä koskaan kiinni saa, siksi niihin ei ehkä
niin kiinnitä huomiota.
Noilla 80-100 teillä sitten aiheuttavat "ohituspaineita"
Ohittaminen vastaantulijoiden kaistalla on vaarallista, ja riskit kasvaa jos ohitetaan huomattavalla ylinopeudella. Jos pidit ohittamisia riskinä, niin tuon tehokkaalla valvonnalla riskin otto vähenesi.En pidä hyvänä asiana ohitusten nopeuksiin puuttumista, elleivät ole todella törkeitä.
Silloin kun on lyhyet turvavälit yleensä nopeudetkin putoaa ruuhkasta johtuen, aina on poikkeuksiakin.Vakavia löukkaantumisia en sivuuttaisi.
Syitä onnettomuuksiin on monia, usein useampi virhe, mutta alhaisempi nopeus tuppaa vähentämään vahinkoja. Ja esim turvaväli on matkana lyhyt, niin silloin pitäisi olla alhaisempi nopeus.
Lähinnä "mielen muistamattomuutta", koska ne eivät oikeasti haittaa menoasi ei niihin niin kiinnitä huomoita.En tajunnut.
Kesärajoituksin Jos motarilla joku ajelee energiaa säästellen "hissukseen", niin siellä niihin nimenomaan luulisi "törmäävän", kun sitä nopeuseroa on huomattavasti enemmän kun jollain 80-100 tiellä.
Pidän kyllä, mutta riskiä lisää se aika minkä olet siellä väärällä kaistalla. Siksi en ole siellä turhaan roikkumassa ja omistan auton jolla on ohituskiihtyvyyttä 80-120km/h alueellaOhittaminen vastaantulijoiden kaistalla on vaarallista, ja riskit kasvaa jos ohitetaan huomattavalla ylinopeudella. Jos pidit ohittamisia riskinä, niin tuon tehokkaalla valvonnalla riskin otto vähenesi.
Tästä olen samaa mieltä, jostain luin että harkitaan ottaa käytöön erinopeuksia kaistoja. Luultavasti heidän varalta, jotka eivät ole ymmärtäneet oituskaistojen merkitystä?Jos on turvallinen ohistuskaista pätkä, niin voisiko niissä harkita korkeampia nopeuksia. Riskit toki kasvaa, mutta jos pelisäännöt selkeät niin niissä purkautuisi useammankin ajoneuvon jono helpommin.
Ajan ”satkua” ja hiljennän töyssyssä 70, jonka jälkeen nostan takas hunttiin hiljentääksi sitten taas toisessa päässä vastaavaan töyssyyn.En tiedä tuon tien taustoja, mutta linkin perusteella tuossa ei ilmeisesti ilman merkkiä osata sovittaa vauhtia, niin tarviihan se rajoituksen.
Sitä en tiedä onko tuossa tarkassa sijoittamis paikassa myös sitä että osa kuskeista ei saa sitä autoa hiljeneen merkkiin mennessä
Edit:
Siis ajeletkoitse tuossa seitsemääkymppiä ? siis ihan oikeasti ja sitten töyssyn jälkeen lyöt liinat kiinni ?
Ajatus varmaan se että tuossa ajavat ajavat oikeasti hiljaa, jotta heillä aikaa vaaratta havainnoida ja reakoida. Ehkä tuossa vähän ns hiljentämisvaraa, mutta ilman töysyä kaikilla ei edes se onnistu.
Ei tuossa ole mitään ”mutkaa”, kuva hämää jos siltä näyttää, vaikka tuolta lykkäisi 120 ja pihasta tulija tulisi peruuttaen (miksi tulisi) järkevällä vauhdilla ja varovasti niin ehdit hyvin nähdä/reagoida ja hidastaa. Tietysti jos pihasta vetää luukku auki ja silmät kiinni niin edes tuo 40 rajoitus ei auta.Veikkaan, että se rajoitus on noita mutkan ja puiden takana 100 metrin päässä olevia talojen liittymiä varten, ja töyssy on laitettu niitä varten, joiden mielestä keskellä peltoa ei ole mitään syytä hidastaa, kun ei ole edes yhden yhtä liittymää missään.
Bussipysäkki ja sieltä hyppivät kersat. Löytyisikö jotain oikeasti omituista rajoitusta?Ajan ”satkua” ja hiljennän töyssyssä 70, jonka jälkeen nostan takas hunttiin hiljentääksi sitten taas toisessa päässä vastaavaan töyssyyn.
Ko. tiellä silloin harvoin kun tulee ajettua niin ajelen samaa vauhtia kuin osa motarilla, alle kortin lähdön koitan yleensä pitää .
Ei tuossa ole mitään ”mutkaa”, kuva hämää jos siltä näyttää, vaikka tuolta lykkäisi 120 ja pihasta tulija tulisi peruuttaen (miksi tulisi) järkevällä vauhdilla ja varovasti niin ehdit hyvin nähdä/reagoida ja hidastaa. Tietysti jos pihasta vetää luukku auki ja silmät kiinni niin edes tuo 40 rajoitus ei auta.
Entäs tässä, risteyksen jälkeen vielä erikseen 40 rajoitusta 150m keskelle peltoja (risteystä ennen taajama päättyy eli ilman tuota vitun tikkaria olisi 80)? Mitäs foorumin turvallisuusanalyytikot tässä keksii rajoituksen syysksi? 44 119-107 · 44 119-107, 38300 Sastamala ei tainnut puhelimella saada google-mies kuvaa, mutta tosta sarkian tieltä etelään päin 44 tietä.
ihan oikeesti, tuolla logiikalla ei missään ajettaisi yli 40 sillä bussipysäkkejä on joka tiellä 3km välein. Etsippä nyt tuollekin pysäkille bussiaikataulu, on varmaan ruuhkaa, itse en oo 44 tiellä nähnyt bussia koskaan, mutta toki sellainen siinä varmaan joskus kulkee…Bussipysäkki ja sieltä hyppivät kersat. Löytyisikö jotain oikeasti omituista rajoitusta?
<--- Kaveri saa sakot, monta kertaa ihan turhaa "kuvausmateriaalia" jossa ollaan näyttävässä ohiajossa. Vaikka moraalisesti olen kyllä heidän puolellaan, jos liikenne takana ei ole joutunut seisomaan. Jäi kyllä häiritsemään tuo poliisin mainitsema "sut nähtiin jo aiemmin ja ajoit nätisti", mutta olet merkattu? Mutta omapointti, ärsyttää ihan vidusti kun motarilla on välillä näitä kuvaajia... Tukkivat kummankin kaistan ja ovat arvaamattomia.
On muuten erittäin tärkeä huomautus. Heikentää liikennerahastuksen ja -simputuksen legitimiteettiä entisestään, mikäli mahdollista. Ja inb4 öyhötys, näin sanon minä, joka olen parikymmentä vuotta, josta suuren osan ajasta myös työajossa, ajanut jokseenkin päivittäin erilaisia moottoriajoneuvoja - saamatta yhtään rangaistusvaatimusta tai huomautuslappua.Miksi sakkolapussa sitten lukee liikenneturvallisuuden vaarantaminen jos päämotivaatio on ollut viherhörhöily? Tuostahan pitäisi tulla vain 20e kosmeettinen liikennevirhemaksu ympäristörikkomuksesta ja matka jatkuu, jostain syystä näin ei kuitenkaan ole edes paikoissa joissa ihan todistettavasti rajoitusta on hörhöilyn seurauksena tiputettu kuten esim tuusulanväylä kehä I jälkeen kohti pohjoista.
Ei se kiemurtelemalla muutu miksikään. Jos turvallisuudella ja käytännöllisyydellä perustellen rajoitus olisi 50 km/h mutta viheruskonnon tai asumismukavuuden takia alennettu 30 km/h, päästään tilanteeseen jossa 48 km/h ajanutta rangaistaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, vaikka on ilmeistä ja toteen näytetty, ettei toiminta vaaranna liikenneturvallisuutta. Tällöin ajetulla nopeudella ajaminen aiheutti tilastollista, teoreettista, potentiaalista, abstraktia tai kuviteltua haittaa viherpesulle ja/tai asukkaiden korville, mutta ei liikenneturvallisuudelle. Jotta tästä olisi oikeutettua jakaa sanktiota, ne pitäisi erikseen perustella näillä seikoilla ja jättää kokonaan tieliikenneasiat sivuun.Jos olisit lukenut viestini alusta asti, niin olisit huomannut, että sanoin melun/päästöjen vain vaikuttavan asiaan. Turvallisuus tulee aina ensimmäisenä.
Uskon ja toivon että ihanvain netti heittoja ja todellisuudessa ajelet asiallisestiAjan ”satkua” ja hiljennän töyssyssä 70, jonka jälkeen nostan takas hunttiin hiljentääksi sitten taas toisessa päässä vastaavaan töyssyyn.
Tuos kai aika selkeä syy. varsinkin se mainittu bussipysäkki.Entäs tässä, risteyksen jälkeen vielä erikseen 40 rajoitusta 150m keskelle peltoja (risteystä ennen taajama päättyy eli ilman tuota vitun tikkaria olisi 80)? Mitäs foorumin turvallisuusanalyytikot tässä keksii rajoituksen syysksi? 44 119-107 · 44 119-107, 38300 Sastamala ei tainnut puhelimella saada google-mies kuvaa, mutta tosta sarkian tieltä etelään päin 44 tietä.
Paikan yksityiskohtia en tunne, joten kuvalla mennään, sen perusteella pysäkkivaikuttaa ainakin yhdeltä vahvalta syyltä.ihan oikeesti, tuolla logiikalla ei missään ajettaisi yli 40 sillä bussipysäkkejä on joka tiellä 3km välein. Etsippä nyt tuollekin pysäkille bussiaikataulu, on varmaan ruuhkaa, itse en oo 44 tiellä nähnyt bussia koskaan, mutta toki sellainen siinä varmaan joskus kulkee…
Niitä 10 kertaa viikossa käytettäviä tai käytöstä poistettuja pysäkkejä ei kannata laskea. Lisäksi pikavuoropysäkkejä on ihan ongelmitta myös 80 km/h ja 100 km/h rajoitusten vallitessa.Paikan yksityiskohtia en tunne, joten kuvalla mennään, sen perusteella pysäkkivaikuttaa ainakin yhdeltä vahvalta syyltä.
Onhan tuolla muutenkin selkeän ilkivaltaisia rajoituksia, joiden ainoa tarkoitus on ihmisten kiusaaminen. Tuossahan on 60 ja 40 selkeästi sellaisella pätkällä, jossa kuuluisi olla 80. Myös neljänkympin aluerajoitus olisi oikein pätevästi osittain 50 km/h, jos olisi vähänkin käytetty järkeä ja toimittu moraalisemmin kusipäisen kiusaamisen sijaan.Entäs tässä, risteyksen jälkeen vielä erikseen 40 rajoitusta 150m keskelle peltoja (risteystä ennen taajama päättyy eli ilman tuota vitun tikkaria olisi 80)? Mitäs foorumin turvallisuusanalyytikot tässä keksii rajoituksen syysksi? 44 119-107 · 44 119-107, 38300 Sastamala ei tainnut puhelimella saada google-mies kuvaa, mutta tosta sarkian tieltä etelään päin 44 tietä.
Ei se kiemurtelemalla muutu miksikään. Jos turvallisuudella ja käytännöllisyydellä perustellen rajoitus olisi 50 km/h mutta viheruskonnon tai asumismukavuuden takia alennettu 30 km/h, päästään tilanteeseen jossa 48 km/h ajanutta rangaistaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, vaikka on ilmeistä ja toteen näytetty, ettei toiminta vaaranna liikenneturvallisuutta. Tällöin ajetulla nopeudella ajaminen aiheutti tilastollista, teoreettista, potentiaalista, abstraktia tai kuviteltua haittaa viherpesulle ja/tai asukkaiden korville, mutta ei liikenneturvallisuudelle. Jotta tästä olisi oikeutettua jakaa sanktiota, ne pitäisi erikseen perustella näillä seikoilla ja jättää kokonaan tieliikenneasiat sivuun.
Laitoin vilkun päälle kääntyäkseni vasemmalle, ja mitä tekee perskärpänen: kuvittelee ilmeisesti minun lähtevän ohittamaan ja kiihdyttää hidastamisen sijaan.
Tuo on ihan luonnollinen väärinarviointi, joita sattuu. Kannattaa tuollaisessa tilanteessa villkkua päälle laittaessa painella samaan aikaan tai jopa vähän etukäteen jarrua sen verran, että jarruvalot syttyvät, vaikkei hidastustarvetta vielä oliskaan, niin takana tuleva osaa ennakoida aikeesi. Kannattaa pyrkiä siihen, että muut pystyvät ennakoimaan aikeesi, niin liikenne on turvallisempaa ja sujuvampaa.
Vilkun tarpeeksi aikainen käyttö on nimenomaan paras keino siihen, että muut pystyvät ennakoimaan ne aikeet ajoissa.
Paitsi että se vilkku yksinään ei ole yksiselitteinen, kuten juuri tästä esimerkistä havaitsemme. Se on mahdollista tulkita kahdella täysin eri tavalla, mihin sisältyy aina väärinymmärryksen riski, koska ihminen on erehtyväinen. Siksi vilkku+jarruvalo samanaikaisesti käytettynä ilmaisee aikeet selkeimmin.
Tässä ilmeisesti vilkutettiin vasemmalle, eli sitä vaaraa että olisi merkki ohitustilan antemisesta ei ole.Se on mahdollista tulkita kahdella täysin eri tavalla, mihin sisältyy aina väärinymmärryksen riski,
Onko tuo paikka sinulle tuttu ?Niitä 10 kertaa viikossa käytettäviä tai käytöstä poistettuja pysäkkejä ei kannata laskea. Lisäksi pikavuoropysäkkejä on ihan ongelmitta myös 80 km/h ja 100 km/h rajoitusten vallitessa.
Väärinarviointi on luonnollinen, mutta: jos joku on lähdössä ohittamaan, ei todellakaan lähdetä persiissä kiinni perään, vaan katsotaan ihan oma ohituspaikka. Tuossa oli sitä paitsi tulossa oikealle kääntyvä mutka, josta se mainitsemani vastaantulija ilmestyi. Minä olisin ehkä ehtinytkin ohittaa, mutta perässä tuleva olisi päässyt ohi vain larppaamalla peräkärryä.Tuo on ihan luonnollinen väärinarviointi, joita sattuu. Kannattaa tuollaisessa tilanteessa villkkua päälle laittaessa painella samaan aikaan tai jopa vähän etukäteen jarrua sen verran, että jarruvalot syttyvät, vaikkei hidastustarvetta vielä oliskaan, niin takana tuleva osaa ennakoida aikeesi. Kannattaa pyrkiä siihen, että muut pystyvät ennakoimaan aikeesi, niin liikenne on turvallisempaa ja sujuvampaa.
Paitsi että se vilkku yksinään ei ole yksiselitteinen, kuten juuri tästä esimerkistä havaitsemme. Se on mahdollista tulkita kahdella täysin eri tavalla, mihin sisältyy aina väärinymmärryksen riski, koska ihminen on erehtyväinen. Siksi vilkku+jarruvalo samanaikaisesti käytettynä ilmaisee aikeet selkeimmin.
Paitsi että se vilkku yksinään ei ole yksiselitteinen, kuten juuri tästä esimerkistä havaitsemme.
Se on mahdollista tulkita kahdella täysin eri tavalla, mihin sisältyy aina väärinymmärryksen riski, koska ihminen on erehtyväinen. Siksi vilkku+jarruvalo samanaikaisesti käytettynä ilmaisee aikeet selkeimmin.
Miten esimerkiksi tämä paikka: Google Maps
80-tielle (tuostakin tuo jatkuu vielä 60 kymppiänä hetken) joku neropatti on keksinyt laittaa 40 aluerajoituksen keskelle peltoa (ei edes yhden yhtä liittymää)... Töyssyynkin keskelle peltoja löytynyt rahaa (tosta voi kyllä ajaa noin 70 yli ilman että tuntuu missään) Google Maps
Ei ole ihan 1 eikä 2 paikkaa Suomessa jossa ihan vastaavaa älyttömyyttä harrastetaan. Ja sitten ihmetellään kun ihmiset ajavat 80 kymppiä 40 alueella... Tossakaan koko alueella ei ole yhden yhtä pimeää tonttiliittymää joka millään muotoa oikeuttaisi tuollaisen rajoituksen. Sitten kun pistetään vielä asiat liikennemäärien osalta perspektiiviin niin väitän että pihasta saat lähteä vuosikymmeniä laput silmillä ilman että on edes teoreettista mahdollisuutta osua tiellä kulkevaan autoon .
Tämä on jo autokoulussa opetettu oikein, älä jaa humpuukia ja hölynpölyä ohjeeksi muille.
1) vilkku
2) jarru
3) liikkeen loput muutokset
Tahtoisinpa nähdä tilaston siitä, kuinka moni jo valmiiksi liian lähellä ajava ottaisi tuon brake checkinä, provosoituisi ja tulisi vielä lähemmäksi. Varsinainen jarrutus olisi sitten selkeä todiste edellä ajavan tappohaluista.Jos nyt totta puhutaan niin autokoulussa myös opetetaan tarpeen vaatiessa varoittamaan kohta mahdollisesti alkavasta jarrutuksesta näpäyttämällä poljinta sen verran että jarruvalot välähtää.
Vaikutti vähän siltä että aluea jotain siirtolais/rintamamies aluetta, joku tie pahanen kiertää pihasta pihaan, että ovat pääseet tiloilleen.Tuota voisi jollain tavalla perustella talon 1086 kasvillisuuden aiheuttamalla huonolla näkyvyydellä talon omaan liittymään, mutta siitä, että talo 1086 ITSE on aiheuttanut ITSELLEEN vaaranpaikan ei pitäisi muiden kärsiä; Kaataisivat itse puolet niistä puista niin risteyksen näkyvyys paranisi. Se, että koko tien liikenne hidastetaan kun joku ei viitsi paria puuta kaataa on edelleen todella typerää.
Jos nyt totta puhutaan niin autokoulussa myös opetetaan tarpeen vaatiessa varoittamaan kohta mahdollisesti alkavasta jarrutuksesta näpäyttämällä poljinta sen verran että jarruvalot välähtää.
Samaa mieltä, ilmeisesti osa kohtuudella siihen pystyisi.Samoja kameroita joita käytetään ylinopeuksien valvominseen voisi samalla raudalla, pienellä softapäoivityksellä käyttää myös liian lähellä ajavien autojen tunnistamiseen. Mutta niin ei tehdä.
Jos saisin päättää itse niin laittaisin kamerat mittaamaan sekä ajonopeudet normaalisti, sekä turvavälit sekunteina ja jos sallittu minimi alittuu niin seuraava tolppa ohjaa P-paikalle 15min aikasakolle. Jos ei aja sinne aikasakolle niin sitten tulisi päiväsakkoa postissa.Samaa mieltä, ilmeisesti osa kohtuudella siihen pystyisi.
En kannata että yhdestä niukasta turvavälistä, mutta jos tietyssä aika ikkunassa kaksi, niin lappua kotiin.
Esteenä kai se että vaatisi muutoksia pykäliin, että turvavälistä voisi sakottaa/virhemaksuja kirjoittaa selkeästi/riidatta.
"Mittaus" olisi käräjät kestävä. (tolpilla teknisesti ilmeisen tarkaan ja luotettavissa tehtävissä)
Sitten varmaan se suurin haasta, ko organisaatiot saisi jotekin järjestelmiin päivitykset että homma onnistuisi, kun ei taida tuo nopeuksienkaan laskutaminen vielä kunnolla sujua.
Tienpäällä, ihmisten tekemänä tuo olisi helppoa, ilman pykälä muutoksia, vanhaan tyyliin, tarkkailu piste, ja myöhemmin pysäytyspiste, tien sivuun niukan turvavälin kuskit. Homma maksaisi toki, joka varmaan se este tuolle. toki johtaisi tube videoiden turvaan, kuinka poliisi puuttuu hienoihin,muista erottuviin autoihin.
Olen samaa mieltä, että heti tiensivuun ottaminen on yksi tehokkaimista konsteista.Jos saisin päättää itse niin laittaisin kamerat mittaamaan sekä ajonopeudet normaalisti, sekä turvavälit sekunteina ja jos sallittu minimi alittuu niin seuraava tolppa ohjaa P-paikalle 15min aikasakolle. Jos ei aja sinne aikasakolle niin sitten tulisi päiväsakkoa postissa.
Minimi voisi olla niukan puoleinen, esim yleisrajoitusalueella 2s (koska tolpalle edellä ajava voi himmailla yllättäen), taajamissa sekuntti.jos sallittu minimi alittuu niin
Automaattista ajoetäisyyden valvontaa piti testata viime vuonna, mutta en tiedä onko käytännössä tehty mitään.Tosin jarruvalon väläytys on asia jonka perskärpäset ovat varmasti oppineet ignoraamaan todella tehokkaasti, koska aika monet normaalit autoilijat vilkuttelevat perskärpäsille sitä jarruvaloa usein että perkärpänen jättäytyisi kauemmaksi. Idiootti perskärpänen sen sijaan ei tajua, kaikki viestit mitä heille yrittää antaa johtaa yleensä vaan siihen että perkärpäset tunkevat vaan lähemmäksi.
IMHO perskärpänen on eläinlaji, jolla ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.
Se, että liikennevalvonta keksittyy lähinnä vain ylinopeuksiin muttei juurikaan piittaa perskärpäsistä eikä punaisia päin ajamisesta on todella typerää.
Samoja kameroita joita käytetään ylinopeuksien valvomiseen voisi samalla raudalla, pienellä softapäivityksellä käyttää myös liian lähellä ajavien autojen tunnistamiseen. Mutta niin ei tehdä.
Pelkkä yksi kuva liian lyhyestä ajoetäisyydestä ei riitä näytöksi.