Tuo kun ei tainnut liittyä mitenkään viestiin mitä lainasit, niin jatketaan samaa rataa.
Itse jurnutan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan(mittari säädetty näyttämään oikein) ja kun ohituskaista osuu kohdalle, jurnutan yhä mittarinopeutta. Mutta monesti ohituskaistan alkaessa rajoitus muuttuu 80-100 ja käykin niin että takaa tuleva on ehkä halunnut ajaa 90km/h ja on jo aloittamassa ohjausliikettä vasemmalle kun itse merkin kohdalla nostan vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi ja sitten se toinen kuski menee ihmetellen vasenta kaistaa 90km/h puoliväliin ohituskaistaa ennen kuin palaa taakseni, kun itse olen jo paljon pidemmällä jurnuttaen rajoituksen mukaan oikealla.
Suomessa tosiaan on ohituskaistapätkiä missä rajoitus nousee pykälän ja voi laskea myöhemmin.
Toimintasi ärsyttää niitä tapa ylinopeutta-ajavia, jotka haluaa ajaa sen +10km/h, joskus vähän enemmän, toimintasi luo sitä mielikuvaa että yrität estää ohittamisen kiusallaan. Jos jätetään laskuista pois nuo jotka jäävät esim rajoittimen takia junnaan 90 rinnalle, vaan yleisemmemmin, niin tuskin iso haitta kenellekkään, jos antaisi se jonon purkautua takaa pois ajamalla ohituskaista pätkän sen verran hitaammin että jono purkautuu nätisti.
Joskus ollut (repsikkanna) kuvailemasi takana pidemmän pätkän, kuski olli ammattilainen, repsikkaa alkoi jo vähän äryttää.
(kuski olisi halunnut ajaa sakotusrajalla, edelläajava noudatti tiukasti rajoituksia, eli vaihteluväli oli tiukasti korkeinsalittu ja sen alle ja ohituskaistoilla korkeampi rajoitus, johon edelläajava nosti tunnollisesti,ohituskaista ei riittänee ohittamiseen)
Kovasti väitetään että moni lisää vauhtia ohituskaistalla estääkseen ohittamisen, tuota vähän epäilin, mutta nykyään uskon että heitä on, ainakin huono vakkarin tarkkuudella, mutta yleensä kai kyse vain tunteesta, jos jonoutumista, niin ohistukaista pätkällä aloitetaan ohittaan ja nopeudet nousee, pätkän loppupäässä palaillaan oikealle, jolloin oikealla menijät joutuu hiljentään.
Voi hyvin olla, että ymmärrämmen toisiamme väärin. Kahvimukia ei itsellä eikä yhdelläkään kaverilla ole koskaan kojelaudalla, kun ei se normaaliajossa siinä kestä. Jos sitä haluaisi siinä pitää pitäisi ajaa kun mummo sunnuntaina mennessään kirkkoon. Mitä nyt on tullut taksien kyydissäkin oltua, niin ei niissäkään se kahvimuki kestäisi kojelaudalla.
Tosiasillisesti kahvumukeja on erilaisia, samoin kojelautoja, mutta en keksinut parempaa, mutta jos autossa tasainen kohta kojelaudalla ja siinä pitää puhelinta, niin se ehkä parempi (tai sitten jo on pieni mukipaikka, niin muki).
Jos oma ajoa on äkkinäistä ja sellaista että tavarat ei pysy, niin ehkä paikallaan vähän harjoitella, turvallisuuden kannalta se muki laittaa repsikan puolella laittialle (paikkaan mistä ei riskeeraa ajamista).
Ryhmäpaineeseen viittasin tuolla nuoruudella, aloittelevalla kuskilla ei itsevarmuutta ja ryhmässä voi olla yllytystä, kokemuksen myötä itsevarmuus kasvaa , on rohkeutta ajaa turvallisesti. Haitallinen ryhmäpaine voi olla työporukoissakin, niinhin toki pitäisi esimiehen puuttua.
Ja toistan vielä, mikään kahvimuki, puhelin , kauppakassi jne. ei ole asia minkä ajaa turvallisuuden edelle, väistetään, jarrutetaan, kiihdytetään tarpeen vaatiessa.
. Mitä nyt on tullut taksien kyydissäkin oltua, niin ei niissäkään se kahvimuki kestäisi kojelaudalla.
Takseissa one eroja, mutta kyllä noissa ammattilaisia missä mukit voisi laskea ilman huolta.