Ei tuossa kehoitettu jarruvaloja vilkuttamaa vaan laittaa ne palamaan kuten jarruttaessa, mutta ei jarruta oikeasti.
Ohjehan kuuluu ensin vilkku ja sitten vasta jarrutus. Tässä ensin vilkku+ jarruvalo palamaan ja sitten vasta jarrutus.
Valitettavan paljon on kuljettajia, jotka lähtee letkassa ohittamaan (vaikka ei saisi). Tämä tapa kertoisi heille, että edelläajava auto ei meinaakaan ohittaa vaan kääntyä, pahimmillaan pysähtyä. Varsinkin pimeällä saattais ehkäistä kolareita. Ajammehan ylinopeuttakin vaikka ei saisi.
Jos nyt ollaan taajaman ulkopuolella, laitat vilkun päälle, niin aika taukki siellä takana saa olla että sun perään silloin ajaa. Jos sekoilee, niin ei pitäisi tiukaksi muuttua.
No jos tuosta vaiheesta selvitty, niin hetken päästä kun hölläät kaasua, niin aika taukki siellä takana saa olla että silloin sun perään ajaa. et siinä mitään äkkinäistä tee.
Jos tähän asti selvittu, niin jonkin sekunnin päästä alat hiljentään jarrulla, niin ihan umpi taukki siellä takana saa olla että silloin sun perään ajaa. Pakkohan se on tajuta ettet nyt ole ohittamassa kun noin kovasti hijentelet.
Mutta, taukkjea on, ja jos peräpeilistä näyttää siltä että joku kontissa, niin se on erikoistilanne, jos siinä ennustetusti hiljentää, niin jarruvalot voi ja kannattaakin sytyttää ajoissa, vaikka sitten vilkunmyötä ja hiljennellä rauhallisesti, tosin voi päätyä kojealutakameraan ja sen video nettiin jakoon.
Oppis ihmiset nyt edes sitä vilkkuakäyttämään, aika poikkeava tilanne että joku luulee vasemmalla kääntymistä varten käytettyä vilkkua ohittamiseksi, siis ihan oikeesti käännyt vasemmalle, niin ei siinä kiihdytetä, jossain päihteissä siellä takana pitää olla että siitä perään tulee.
*******************
Siis yritän sanoa että en kannata lakia joka vasemmalle kääntyessä velvoittaisi jarruvalojen polttamista.
Jos moinen laki olisi, niin vaarana että vilkkua käytettäisiin entistä huonommin, ja tuollainen laki tarkoittaisi että vilkkuvasemmalla tarkoittaisi yksinomaan ohittamista, eli jos ei vielä sekoiluja niin ainakin sen jälkeen.
Takanatulevalla tieto siitä että ehkä käännyt on oleellista ja ei ole mitään varaa jos et käännykkään, vaan ohittamisen turvallisuuden kannalta se ohitettava tarvitsee sen tiedon, jarruvalot ei siinä auta, pitkien vilauttaminen ehkä.