- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 528
Jos "allekävelyoikeudella" tarkoitat "etuajo-oikeutta", niin tainnut mennä vähän suojatien idea ohi.Millä perusteella? Liikun itsekin jalan usein. Erikoisia näkemyksiä. Edelleen olen sitä mieltä että jalankulkijalla ei tulisi olla jokaisessa tilanteessa automaattisesti allekävelyoikeutta suojatiellä. Tietyissä paikoissa näille on edellytykset mutta ei läheskään kaikkialla. Väsyn jankuttamaan tästä, ei tästä ole pakko olla samaa mieltä.
Jos puhutaan henkilöautoista, niin kuullostaa siltä että niiden korkeimpien sallittujen idea on mennyt vähän ohi.Suurin piirtein nopeusrajoituksen mukaan oikeasti ajava ei aja kovaa ylinopeutta. Rajoitus +20 mittarinopeus ei ole kova ylinopeus.
1, ne on nimenomaan korkein sallittu. Vaihtalu väli on niisä alaspäin.
Sitten jos aletaan ylittämään korkein salltti +20, ja pidetään sitä lievänä. Niin kannattaa vähän mittiä kuinka paljon siinä riskit kasvaa, jos ihan suorilta sen nopeuden takia + sen takia että muut tiellä liikkujat olettaan, tai pitäisi voida olettaa sinun liikkuvan rajoitustenmukaan.
Tässä ketjussa on paljon puhuttu siihen mihin poliisit puuttuu, yksi on ylinopeus, lähinnä sen helpouden takia, >+10 todellista on puuttumis kynnys, se ei tarkoita että +9 olisi sllittu. Ja se ei tarkoita että ne asiat olisi ok, mihin poliisi ei partioidessaan puuttuisi, saati jokakerta puuttuisi.
Jos pidät "tökeitä" turvaväli rikkomuksia hälläväliä juttuna , ylinopeuden lisäksi, ja ehkä jotain muitakin , niin siinä alkaa olemaan jo aikamoinen riskipaketti kasassa. Vaikka nyt oletetaan että kuljettaja ei tekisi niitä kaikkia samalla kerralle.
Tosin joillekkin tapa ylinopeutta ajaville tuppaa kasautuun muitakin rikkeita. Asenne toki jo lähtökohteisesti väärä julkiseen liikenteeseen.