Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Millä perusteella? Liikun itsekin jalan usein. Erikoisia näkemyksiä. Edelleen olen sitä mieltä että jalankulkijalla ei tulisi olla jokaisessa tilanteessa automaattisesti allekävelyoikeutta suojatiellä. Tietyissä paikoissa näille on edellytykset mutta ei läheskään kaikkialla. Väsyn jankuttamaan tästä, ei tästä ole pakko olla samaa mieltä.
Jos "allekävelyoikeudella" tarkoitat "etuajo-oikeutta", niin tainnut mennä vähän suojatien idea ohi.

Suurin piirtein nopeusrajoituksen mukaan oikeasti ajava ei aja kovaa ylinopeutta. Rajoitus +20 mittarinopeus ei ole kova ylinopeus.
Jos puhutaan henkilöautoista, niin kuullostaa siltä että niiden korkeimpien sallittujen idea on mennyt vähän ohi.
1, ne on nimenomaan korkein sallittu. Vaihtalu väli on niisä alaspäin.

Sitten jos aletaan ylittämään korkein salltti +20, ja pidetään sitä lievänä. Niin kannattaa vähän mittiä kuinka paljon siinä riskit kasvaa, jos ihan suorilta sen nopeuden takia + sen takia että muut tiellä liikkujat olettaan, tai pitäisi voida olettaa sinun liikkuvan rajoitustenmukaan.

Tässä ketjussa on paljon puhuttu siihen mihin poliisit puuttuu, yksi on ylinopeus, lähinnä sen helpouden takia, >+10 todellista on puuttumis kynnys, se ei tarkoita että +9 olisi sllittu. Ja se ei tarkoita että ne asiat olisi ok, mihin poliisi ei partioidessaan puuttuisi, saati jokakerta puuttuisi.

Jos pidät "tökeitä" turvaväli rikkomuksia hälläväliä juttuna , ylinopeuden lisäksi, ja ehkä jotain muitakin , niin siinä alkaa olemaan jo aikamoinen riskipaketti kasassa. Vaikka nyt oletetaan että kuljettaja ei tekisi niitä kaikkia samalla kerralle.

Tosin joillekkin tapa ylinopeutta ajaville tuppaa kasautuun muitakin rikkeita. Asenne toki jo lähtökohteisesti väärä julkiseen liikenteeseen.
 
Kyllä nämä kuuluu aika vahvasti siihen #vainsuomijutut osastoon kun omilla aivoilla ei voi mitään ajatella vaan sokeasti noudetaan virkakoneiston luomia sääntöjä kyseenalaistamatta mitään. Luokkaa "koska näin on aina tehty ja sanottu näin olevan hyvä".
 
Itsellä on taas ihan päinvastaisia kokemuksia. Fillaroin paljon pirkanmaalla ja joka lenkillä tulee eteen näitä "mitä vittua sää nyt väistät" -tilanteita kun autoilijalla olisi selvästi etuajo-oikeus ja sitten aletaan väistämään meikäläistä. Hidastaa ja sekottaa molempien liikennöintiä kun ei vaan osata liikennesääntöjä.
 
Tänään oli taas sunnuntai ajelijat vauhdissa, kiihdytä rampilla niin kehällä oleva auto rupeaa hidastamaan että antaa tilaa, no mulla oli ideana mennä sen taakse ja siksi en edes kiihdyttänyt kovaa vaan odotin että menisi, loppujen lopuksi tämä hermanni ajoi 20km/h kehällä kun yritti antaa tilaa :facepalm:

Ihan vittuillakseni en mennyt hänen eteen vaan pakotin painamaan kaasua ja kyllähän se sieltä lopulta löytyi, ei varmaan edes tajunnut mitä tapahtui...
 
Kuvan kaltainen Audi-katumaasturi tuli hämärtyvässä illassa vastaan:

20210405_180632.jpg


Eli takalaita pimeänä, mutta sitten tossa takapuskurissa pikkutuikut. Mitä viddua?! Aivan tolkuttoman hölmö ja mitä tossa on haettu takaa? Eivät ne kirkkaudeltaan mielestäni sumuvalotkaan olleet.
 
Ei varmaan ole syynä noin uudessa mutta joskus ysärillä oli laki valojen korkeudesta ja näissä pajeroissa, isuzuissa sun muissa oli sitten vastaavat systeemit takapuskurissa kun "oikeat" takavalot olisi olleet liian korkealla.

Audissa varmaan vaan takavaloissa jotain häikkää niin mennyt varavalot puskurista päälle. Mielestäni osassa esim q7:sta toimii näin. En tosin tiedä miten Q3:ssa. Bemareissa (e39 esim) jos parkkivalo palaa edestä niin vilkku pysyy jatkuvasti päällä ja korvaa parkkivalon.
 
Ei varmaan ole syynä noin uudessa mutta joskus ysärillä oli laki valojen korkeudesta ja näissä pajeroissa, isuzuissa sun muissa oli sitten vastaavat systeemit takapuskurissa kun "oikeat" takavalot olisi olleet liian korkealla.

Audissa varmaan vaan takavaloissa jotain häikkää niin mennyt varavalot puskurista päälle. Mielestäni osassa esim q7:sta toimii näin. En tosin tiedä miten Q3:ssa. Bemareissa (e39 esim) jos parkkivalo palaa edestä niin vilkku pysyy jatkuvasti päällä ja korvaa parkkivalon.

Tämä kävisi järkeen. Hyvä ettei ole uusi päivätaka-ajovalotrendi sentään :D
 
Kiva oli liittyä motarille tuossa päivemmällä kun ramppia edellä ajanut nissani jarrutti huikean ~90 vauhtinsa vielä johonkin 60km/h tuntumaan, liekkö liikennemäärä pelottanut tai jotain. Piti vähän ennen katkoraitoja jo puikata itse sinne liikennevirtaan ettei tarvinut siihen perään pysähtyä, hyviä välejä oli tarjolla vaikka kuinka :facepalm: Melkoinen valojen vilkunta ja kaistojen vaihtelu näkyi takana kun tuo sankari kuitenkin änkesi väkisin sinne sekaan vaarallisen hitaasti.
 
Kiva oli liittyä motarille tuossa päivemmällä kun ramppia edellä ajanut nissani jarrutti huikean ~90 vauhtinsa vielä johonkin 60km/h tuntumaan, liekkö liikennemäärä pelottanut tai jotain. Piti vähän ennen katkoraitoja jo puikata itse sinne liikennevirtaan ettei tarvinut siihen perään pysähtyä, hyviä välejä oli tarjolla vaikka kuinka :facepalm: Melkoinen valojen vilkunta ja kaistojen vaihtelu näkyi takana kun tuo sankari kuitenkin änkesi väkisin sinne sekaan vaarallisen hitaasti.
Pääsithän heti vasemmalle kaistalle? Sehän ei myöskään olisi kovin vahva suoritus, että kiilaisi sulkuviivan yli moottoritielle ja blokkaisi edellään ajaneen liittymisen. Toki hidastelijat ja tampiot rampeissa ovat melkoinen syöpä, mutta sellaisen taakse joutuminen ei anna lupaa sekoilla itse.
 
Pääsithän heti vasemmalle kaistalle? Sehän ei myöskään olisi kovin vahva suoritus, että kiilaisi sulkuviivan yli moottoritielle ja blokkaisi edellään ajaneen liittymisen. Toki hidastelijat ja tampiot rampeissa ovat melkoinen syöpä, mutta sellaisen taakse joutuminen ei anna lupaa sekoilla itse.
Oli tilaa tietenkin vaihtaa heti sinne vasemmalle, ei paljon tuollaisen liikennesäätäjän kanssa kannata ottaa mitään yhteenosumisen riskiä.
 
Ei varmaan ole syynä noin uudessa mutta joskus ysärillä oli laki valojen korkeudesta ja näissä pajeroissa, isuzuissa sun muissa oli sitten vastaavat systeemit takapuskurissa kun "oikeat" takavalot olisi olleet liian korkealla.
Taitaa olla niin, että säädöksissä lukee kulma tiettynä astelukuna, johon molempien takavalojen pitää näkyä. Pajeroissa ja vastaavissa varapyörä takaovessa blokkaa toisen valon näkyvistä ja tämän takia valot on jouduttu siirtämään puskuriin. Hiukan hölmöiltähän nuo näyttää, mutta minkäs teet.
 
Valoista lähti vierestä joku 30-40 vuotta vanha mersunrämä. En tiedä alkoiko kisaamaan vai suorittiko muuten vaan kaasu pohjassa -lähdön, mutta taakse jäi sellainen savupilvi, että onneksi en ollut takana. Mustaa savua 10 metrin korkeudelta ja koko tien leveydeltä. Mahtoikohan olla katsastettu :darra:
 
Valoista lähti vierestä joku 30-40 vuotta vanha mersunrämä. En tiedä alkoiko kisaamaan vai suorittiko muuten vaan kaasu pohjassa -lähdön, mutta taakse jäi sellainen savupilvi, että onneksi en ollut takana. Mustaa savua 10 metrin korkeudelta ja koko tien leveydeltä. Mahtoikohan olla katsastettu :darra:
Luulin, että vain volkkarilla on päästöhuijauksia. Olin näköjään väärässä.
 
Valoista lähti vierestä joku 30-40 vuotta vanha mersunrämä. En tiedä alkoiko kisaamaan vai suorittiko muuten vaan kaasu pohjassa -lähdön, mutta taakse jäi sellainen savupilvi, että onneksi en ollut takana. Mustaa savua 10 metrin korkeudelta ja koko tien leveydeltä. Mahtoikohan olla katsastettu :darra:
Oliko keltainen W123? Ko vehe liikkuu pirkanmaan suunnilla ja tuntuu että on ST:n elkeet ja pölly mutta menohaluja ei sitten ihan kuitenkaan siihen malliin.

Edit: ei sitten ole sama tosiaan, kyllähän näitä maa on täynnä mutta harvempi ajelee talvisin näillä.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni yksi eniten veetuttavista manöövereista liikenteessä on se, kun joidenkin autoilijoiden pitää motarilla palata ohituskaistalta oikealle kaistalle n. autonmitan päähän ohitettavasta. Mitä kuraisempi keli niin sen varmemmin näitä pösilöitä tulee eteen. Ja ainakin kaksi tuulilasia on mennyt vaihtoon kun nasta tai kivi on lentänyt heti ohituksen jälkeen lasiin.
 
Itseäni yksi eniten veetuttavista manöövereista liikenteessä on se, kun joidenkin autoilijoiden pitää motarilla palata ohituskaistalta oikealle kaistalle n. autonmitan päähän ohitettavasta. Mitä kuraisempi keli niin sen varmemmin näitä pösilöitä tulee eteen. Ja ainakin kaksi tuulilasia on mennyt vaihtoon kun nasta tai kivi on lentänyt heti ohituksen jälkeen lasiin.

Nämä autoilijat luultavasti ajavat aina kyseisellä "turvavälillä" itse. Ns perätuuppareita, kyllähän se niitä viehättää olla toisessa kiinni. Etenkin kun koko turvaväli idea on hakusessa tai ei ollenkaan tiedossa. Toiset tekevät ihan varmasti myös tiedostaen ja tahallaan.
 
Itseäni yksi eniten veetuttavista manöövereista liikenteessä on se, kun joidenkin autoilijoiden pitää motarilla palata ohituskaistalta oikealle kaistalle n. autonmitan päähän ohitettavasta. Mitä kuraisempi keli niin sen varmemmin näitä pösilöitä tulee eteen. Ja ainakin kaksi tuulilasia on mennyt vaihtoon kun nasta tai kivi on lentänyt heti ohituksen jälkeen lasiin.

Yleensä kun joku ajaa tyhjällä motarilla aivan perseeseen kiinni ennen kaistan vaihtoa se myös palaa aivan kiinni etupuskuriin.
Käsittämätön ilmiö, kertoo ehkä jonkinlaisesta läheisyydenkaipuusta.
 
Perseessäroikunta muuten loppuu nopsaan tällein keväällä kun ajaa muutaman sekunnin valkoviivan päällä tai vasen ulkopuolella ja takana oleva nauttii tuloksista. Tätä keinoa tosin käytetään vaan niihin pahimpiin kyrpiin.
 
Perseessäroikunta muuten loppuu nopsaan tällein keväällä kun ajaa muutaman sekunnin valkoviivan päällä tai vasen ulkopuolella ja takana oleva nauttii tuloksista. Tätä keinoa tosin käytetään vaan niihin pahimpiin kyrpiin.
Ilmeisesti en ollut tänä aamuna se kaikkein pahin kyrpä kun ei sentään tuota tullut :) Ensin tuli tuulilasinpesua, sitten lyhyt brake check ja lopuksi keskisormea. Viimein kun em. tyyppi sai palattua takaisin oikealle kaistalle ja minä pääsin jatkamaan ohi omaa vauhtiani, niin vielä vilkuteltiin keskisormea sivuikkunasta ja ehkä vähän tööttiäkin.

Olin siis itse vasemmalla kaistalla ja näin että joku vaihtaa edempänä kaistaa oikealta vasemmalle oletettavasti ohittaakseen hitammin edellään kulkenutta. Oma virhe oli varmaankin se että oletin ohituksen hoituvan nopeammin ja päädyin siten aika lähelle tuota ohittajaa. Oli varmaan pinna kireällä kun aika äkkiä sieltä alkoi tulla noita "kiukutteluja". Dashcamista katsoin niin alle minuutissa oli koko hässäkkä ohi.
 
Taisit olla se ”tyhjästä” ilmestynyt hiillostaja, havahtunut sinuun siinä vaiheessa, kun on katsonut peilistä ekan kerran hyvän matkaa ohituksen jo alettua. Jotenkin tuntuu, että viime päivinä on ollut enemmän urpoja liikenteessä, pari meinannut vaihtaa kaistaa keulaan. Aurinko & likaiset lasit?
 
Nyt taas kun moottoripyörä liikenteessä niin menen surutta motarilla vasenta kaistaa jumittavasta oikealta ohi niin joka vitun kerta kun olet siinä kohdalla niin tämä tampio herää ja meinaa vaihtaa kaistaa päälle :facepalm:

Itsehän väärin menen ohi, mutta en ainakaan jumita muiden edessä ohituskaistalla, mikä aiheuttaa turhia kaistanvaihtoja.
 
Noi oikeaa kaistaa ohittamiset ovat kyllä vaarallisia, pyrin välttämään viimeiseen asti. Just tuon viime hetken havahtumisen takia. Siinä on vaan aika shakkimatti tilanteessa, kun perä edellä vasuria pitkin tulee joku vastaan, kun on itse ajanut tyhjää oikeaa kaistaa kilometrikaupalla. Ei sitä oikein viitsis hidastaa ja vaihtaa kaistaa sen vasuriurponkaan taakse. Lain mukaan kuitenkin ko. tilanteessa saa ajaa oikealta ohi ja syy tilanteeseen on sen nukkuvan urpon.
 
Ilmeisesti en ollut tänä aamuna se kaikkein pahin kyrpä kun ei sentään tuota tullut :) Ensin tuli tuulilasinpesua, sitten lyhyt brake check ja lopuksi keskisormea. Viimein kun em. tyyppi sai palattua takaisin oikealle kaistalle ja minä pääsin jatkamaan ohi omaa vauhtiani, niin vielä vilkuteltiin keskisormea sivuikkunasta ja ehkä vähän tööttiäkin.

Olin siis itse vasemmalla kaistalla ja näin että joku vaihtaa edempänä kaistaa oikealta vasemmalle oletettavasti ohittaakseen hitammin edellään kulkenutta. Oma virhe oli varmaankin se että oletin ohituksen hoituvan nopeammin ja päädyin siten aika lähelle tuota ohittajaa. Oli varmaan pinna kireällä kun aika äkkiä sieltä alkoi tulla noita "kiukutteluja". Dashcamista katsoin niin alle minuutissa oli koko hässäkkä ohi.
Joo ei kyllä tämä on varattu niille jotka hiihtää niin lähellä ettei meinaa keulaakaan enää nähdä samalla kun itsellä rajotus +20kmh vauhtia ja oikealla loputon jono rekkoja. Joku talvi tohon tuli turvauduttua kun alko vielä valotkin välkkymään takana vaikka ajelin sen 120 100 alueella ja oikealla ei ollut yhtään tilaa. Sitä saa mitä tilaa.

Mun ajoilla ei paljoa porukkaa roiku tuola perseessä kun pitää vauhtia yllä ja ajaa oikealla kun siellä on tilaa.
 
Ilmeisesti en ollut tänä aamuna se kaikkein pahin kyrpä kun ei sentään tuota tullut :) Ensin tuli tuulilasinpesua, sitten lyhyt brake check ja lopuksi keskisormea. Viimein kun em. tyyppi sai palattua takaisin oikealle kaistalle ja minä pääsin jatkamaan ohi omaa vauhtiani, niin vielä vilkuteltiin keskisormea sivuikkunasta ja ehkä vähän tööttiäkin.

Olin siis itse vasemmalla kaistalla ja näin että joku vaihtaa edempänä kaistaa oikealta vasemmalle oletettavasti ohittaakseen hitammin edellään kulkenutta. Oma virhe oli varmaankin se että oletin ohituksen hoituvan nopeammin ja päädyin siten aika lähelle tuota ohittajaa. Oli varmaan pinna kireällä kun aika äkkiä sieltä alkoi tulla noita "kiukutteluja". Dashcamista katsoin niin alle minuutissa oli koko hässäkkä ohi.
Nopeustiedot tästä nyt puuttui, mutta mikset jättänyt enemmän väliä kun havaitsit ettei edessäoleva tykkää valitsemastasi välistä?
 
Nopeustiedot tästä nyt puuttui, mutta mikset jättänyt enemmän väliä kun havaitsit ettei edessäoleva tykkää valitsemastasi välistä?
No eivät ainakaan siten tule ikinä ymmärtämään että ehkä se kaistanvaihto / valittu nopeus ei ollut ihan kohdallaan. Tuskin se toki nytkään ymmärsi, mutta mikäs sen hauskempaa kuin nähdä jonkun kiehuvan liikenteessä omaa suorittamisensa vuoksi, piristää ainakin omaa päivää...
 
No eivät ainakaan siten tule ikinä ymmärtämään että ehkä se kaistanvaihto / valittu nopeus ei ollut ihan kohdallaan. Tuskin se toki nytkään ymmärsi, mutta mikäs sen hauskempaa kuin nähdä jonkun kiehuvan liikenteessä omaa suorittamisensa vuoksi, piristää ainakin omaa päivää...
Tämä on yksi syy miksi kannatan autojen ajamisen täysautomatisointia. Monet toimii liikenteessä ihan väärillä motivaatioilla.
 
Nopeustiedot tästä nyt puuttui, mutta mikset jättänyt enemmän väliä kun havaitsit ettei edessäoleva tykkää valitsemastasi välistä?
Luulin että olisi hoitanut ohituksensa nopeammin ilman että minun tarvii alkaa jarrua painelemaan. Tämä sattui siis Länsiväylällä Espoon puolella ja vasen kaista oli vapaa hyvin pitkältä matkalta.

Tokihan tuossa olin itsekin mulkku kun ajoin ylinopeutta. Jos olis ajanut vaan normaalisti, niin ei olis ollut mulla mitään ongelmaa ajella sitten hitaammin ja pidemmällä välillä perässä.
 
Paku aiheutti sydämentykytyksiä vaihtamalla yllättäen eteen kesken ohituksen. Satasen alue alkoi ja näin kaukaa rekan ja pakun oikealta puolen 2 km suoralle ettei vastaan tule autoja. Lähdin ohittamaan ja paku vaihtoi eteen näyttäen kerran vilkkua, kun oli siirtynyt keskiviivan päälle ja jouduin keskeyttämään ohituksen. Videolta huomasin rekan näyttäneen perässä roikkuneelle pakulle vilkulla merkkiä, että voi ohittaa. Kuski luotti sokeasti siihen ja lähti ohittamaan katsomatta ollenkaan sivupeiliin. Livenä tilanne tuntui pahemmalta kuin videolta näyttää ja jouduin ihan huolella jarruttamaan.

 
Näkyyhän se tuossa alalaidassa, että noin -40 km/h jouduit pistämään hyvin lyhyellä matkalla. 8-tiellä on vähän vastaava joskus käynyt, kun tutulla tiellä pystyy katsomaan ohituspaikat eri tavalla ennakkoon.
 
Paku aiheutti sydämentykytyksiä vaihtamalla yllättäen eteen kesken ohituksen. Satasen alue alkoi ja näin kaukaa rekan ja pakun oikealta puolen 2 km suoralle ettei vastaan tule autoja. Lähdin ohittamaan ja paku vaihtoi eteen näyttäen kerran vilkkua, kun oli siirtynyt keskiviivan päälle ja jouduin keskeyttämään ohituksen. Videolta huomasin rekan näyttäneen perässä roikkuneelle pakulle vilkulla merkkiä, että voi ohittaa. Kuski luotti sokeasti siihen ja lähti ohittamaan katsomatta ollenkaan sivupeiliin. Livenä tilanne tuntui pahemmalta kuin videolta näyttää ja jouduin ihan huolella jarruttamaan.



Ei näistä kannata turhaan säikähtää. Aina kun ohitat useampaa autoa kannattaa varautua siihen, että joku muukin lähtee ohittamaan. Kun tilanne ei pelota tai tule yllätyksenä, voi tuollaisessa hiljentää pakun vauhtiin ja ohittaa nätisti pakun kanssa peräkkäin. Paniikissa kaistalla venkoilu aiheuttaa helposti uuden vaaratilanteen takaa tuleville.

Näitä vaan valitettavasti riittää ja juuri tuollaisia itsellekin sattunut pariin vuoteen muutamia. Tyypillisesti raksapaku ajaa rekan puskurissa kiinni kärkkyen ohitusta. Riittämätön turvaväli pakulla haittaa näkyvyyttä, joten pakulle turvallinen ohitus avautuu myöhemmin kuin taaempaa paremmalla näkyvyydellä tuleville.

Saksassa motarilla paljon ajaneena tulee tuollaiseen varautuminen luonnostaan. Joka ikinen päivä joku tekee yllätyskaistanvaihdon. Kun ajat 170-190 ohituskaistaa tulee joku keskikastalta eteen 140 nopeudella. Kun ajat keskikaistaa 140 ja rekka hyytyy hitaalla, hyökkää lava-autot rekan perästä 80 ajaen eteen aivan surutta. Sellainen 50 nopeusero on takaa tulevalle vielä melko helposti korjattavissa.
 
Paku aiheutti sydämentykytyksiä vaihtamalla yllättäen eteen kesken ohituksen. Satasen alue alkoi ja näin kaukaa rekan ja pakun oikealta puolen 2 km suoralle ettei vastaan tule autoja. Lähdin ohittamaan ja paku vaihtoi eteen näyttäen kerran vilkkua, kun oli siirtynyt keskiviivan päälle ja jouduin keskeyttämään ohituksen. Videolta huomasin rekan näyttäneen perässä roikkuneelle pakulle vilkulla merkkiä, että voi ohittaa. Kuski luotti sokeasti siihen ja lähti ohittamaan katsomatta ollenkaan sivupeiliin. Livenä tilanne tuntui pahemmalta kuin videolta näyttää ja jouduin ihan huolella jarruttamaan.
Aika yllättävä koukkaus pakulta, vilkunvilausta sai kyllä videosta etsiä, ja sellainen vasta kun oli jo kaistaa hetken vaihtamassa, eli meni sillä ohituksessa kaikki pieleen, ja paku roikku sen rekan kontissa joten näkiköhän edes onko tie vapaa.

Oletettavasti ei nähnyt sinua, ja esimerkki siitä kun ei käytetä vilkkua, ensin tehdään päätös, sitten käännetään ja vähän myöhemmin vilkku, eikä edes siinä katsonut taakseen. (ei ainakaan palannut)

Ei näistä kannata turhaan säikähtää. Aina kun ohitat useampaa autoa kannattaa varautua siihen, että joku muukin lähtee ohittamaan. Kun tilanne ei pelota tai tule yllätyksenä, voi tuollaisessa hiljentää pakun vauhtiin ja ohittaa nätisti pakun kanssa peräkkäin. Paniikissa kaistalla venkoilu aiheuttaa helposti uuden vaaratilanteen takaa tuleville.

Tuossa kuvaaja otti aika esimerkkillisen rauhallisesti, ei panikoinut, oletettavasti katso tilanteen kauttaaltaan läpi ennenkuin palasi omalle kaistalle.

Riski sinne vasemmalla jäädä odotteleen, kuivalla kelillä sinne pääsee takaisin kun tilanne selviää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näistä kannata turhaan säikähtää. Aina kun ohitat useampaa autoa kannattaa varautua siihen, että joku muukin lähtee ohittamaan. Kun tilanne ei pelota tai tule yllätyksenä, voi tuollaisessa hiljentää pakun vauhtiin ja ohittaa nätisti pakun kanssa peräkkäin. Paniikissa kaistalla venkoilu aiheuttaa helposti uuden vaaratilanteen takaa tuleville.

Näitä vaan valitettavasti riittää ja juuri tuollaisia itsellekin sattunut pariin vuoteen muutamia. Tyypillisesti raksapaku ajaa rekan puskurissa kiinni kärkkyen ohitusta. Riittämätön turvaväli pakulla haittaa näkyvyyttä, joten pakulle turvallinen ohitus avautuu myöhemmin kuin taaempaa paremmalla näkyvyydellä tuleville.

Saksassa motarilla paljon ajaneena tulee tuollaiseen varautuminen luonnostaan. Joka ikinen päivä joku tekee yllätyskaistanvaihdon. Kun ajat 170-190 ohituskaistaa tulee joku keskikastalta eteen 140 nopeudella. Kun ajat keskikaistaa 140 ja rekka hyytyy hitaalla, hyökkää lava-autot rekan perästä 80 ajaen eteen aivan surutta. Sellainen 50 nopeusero on takaa tulevalle vielä melko helposti korjattavissa.

Varauduin pakun liikkeisiin siten, että katsoin pakun vilkkua ja tein oletuksen, että kuski näkee myös minut sivupeilistä. Ennen ohitukseen lähtöä ja kaistalle takaisin palatessa katsoin peileihin ettei takana ole ketään ja näytin ajoissa vilkkua. Palasin sen takia omalle kaistalle, koska pakun läpi ei näe ja aikaisemmin ollut huonoja kokemuksia, kun lähtenyt ohitukseen toisen auton perässä ja tämä alkanut tarpeettomasti hidastelemaan kesken ohituksen.
 
Luulin että olisi hoitanut ohituksensa nopeammin ilman että minun tarvii alkaa jarrua painelemaan. Tämä sattui siis Länsiväylällä Espoon puolella ja vasen kaista oli vapaa hyvin pitkältä matkalta.

Tokihan tuossa olin itsekin mulkku kun ajoin ylinopeutta. Jos olis ajanut vaan normaalisti, niin ei olis ollut mulla mitään ongelmaa ajella sitten hitaammin ja pidemmällä välillä perässä.
Tarkoitit kai, että jos olisit ajanut normaalisti, ei olisi ollut mitään ongelmaa. Miten perustelit itsellesi ajatuksen siitä, että olisi rajoituksen mukaan ohittavan vika, jos ylinopeutta ajava joutuu hidastamaan?
 
Juu, ei tuossa tartte kuin ymmärtää/olla aavistus että mikä on sen toisen nopeus. Tässä tapauksessa pakun nopeus 99,999% varmuudella oli 85 +-5. Sitten kun on edes sellainen summittainen haju omasta nopeudesta niin tuo pitäisi tulla ihan selkäytimestä että mitä tekee tilanteessa x. Tässä olisi käytännössä riittänyt ihan vaan kaasun nosto (ja sitten sekunti/kaks myöhemmin vähän jarrua jos tarve), koska nopeuseroa ~20km/h, missään nimessä ei tarvetta vetää tuollaista jarrutusta kuin videolla. Sitten zippailtiin 10sec ja ihmeteltiin mitäs nyt 100m rekan takana :).

Yleisesti kannattaa myöskin hakea ohittaessa missä tahansa poikkeustilanteessa niin vastaantulevien kaista vasempaan reunaan (eli vastapuolen penkkaan) kuin mahdollista, ei missään nimessä kannata alkaa vääntämään omalle kaistalle päin, koska se edessä menevä voi tehdä mitä vaan. Jos meinaa paukahtaa niin todennäköisemmin se edessä menevä vetää takas tai vaikka ei vetäisi niin siltikin voi olla tilaa 3:lle vierekkäin.
 
Varauduin pakun liikkeisiin siten, että katsoin pakun vilkkua ja tein oletuksen, että kuski näkee myös minut sivupeilistä. Ennen ohitukseen lähtöä ja kaistalle takaisin palatessa katsoin peileihin ettei takana ole ketään ja näytin ajoissa vilkkua. Palasin sen takia omalle kaistalle, koska pakun läpi ei näe ja aikaisemmin ollut huonoja kokemuksia, kun lähtenyt ohitukseen toisen auton perässä ja tämä alkanut tarpeettomasti hidastelemaan kesken ohituksen.

Jep. Usein noi pakut sylkee sellaisen savun, että mielellään jää odottamaan uutta ohituspaikkaa.

Toisinaan himmaan hetken rekan perän tasolla kaistaa vaihtamatta ja jatkan ohitusta vasta kun on varma että edellä ohittava ehtii alta pois.
 
Juu, ei tuossa tartte kuin ymmärtää/olla aavistus että mikä on sen toisen nopeus. Tässä tapauksessa pakun nopeus 99,999% varmuudella oli 85 +-5. Sitten kun on edes sellainen summittainen haju omasta nopeudesta niin tuo pitäisi tulla ihan selkäytimestä että mitä tekee tilanteessa x. Tässä olisi käytännössä riittänyt ihan vaan kaasun nosto (ja sitten sekunti/kaks myöhemmin vähän jarrua jos tarve), koska nopeuseroa ~20km/h, missään nimessä ei tarvetta vetää tuollaista jarrutusta kuin videolla. Sitten zippailtiin 10sec ja ihmeteltiin mitäs nyt 100m rekan takana :).

Yleisesti kannattaa myöskin hakea ohittaessa missä tahansa poikkeustilanteessa niin vastaantulevien kaista vasempaan reunaan (eli vastapuolen penkkaan) kuin mahdollista, ei missään nimessä kannata alkaa vääntämään omalle kaistalle päin, koska se edessä menevä voi tehdä mitä vaan. Jos meinaa paukahtaa niin todennäköisemmin se edessä menevä vetää takas tai vaikka ei vetäisi niin siltikin voi olla tilaa 3:lle vierekkäin.

Kuten tuossa sanoin videolla tilanne ei näytä niin pahalta. Etäisyyttä pakuun muutama metri ja tämä vaihtaa kaistaa yllättäen lähes keulaan. Minimoin riskit jarruttamalla reippaasti ja palaamalla takaisin rekan taakse, koska pystyin tekemään sen turvallisesti.
 
Kuten tuossa sanoin videolla tilanne ei näytä niin pahalta. Etäisyyttä pakuun muutama metri ja tämä vaihtaa kaistaa yllättäen lähes keulaan. Minimoin riskit jarruttamalla reippaasti ja palaamalla takaisin rekan taakse, koska pystyin tekemään sen turvallisesti.
No ehkä sitten ensi kerralla osaat tehdä jonkun ninjaliikkeen ja yllättää kaikki niin että sujuvuus ei kärsi, mutta muut oppii sairaalan jälkeen katsomaan peiliin ;)
 
Juu, ei tuossa tartte kuin ymmärtää/olla aavistus että mikä on sen toisen nopeus. Tässä tapauksessa pakun nopeus 99,999% varmuudella oli 85 +-5. Sitten kun on edes sellainen summittainen haju omasta nopeudesta niin tuo pitäisi tulla ihan selkäytimestä että mitä tekee tilanteessa x. Tässä olisi käytännössä riittänyt ihan vaan kaasun nosto (ja sitten sekunti/kaks myöhemmin vähän jarrua jos tarve), koska nopeuseroa ~20km/h, missään nimessä ei tarvetta vetää tuollaista jarrutusta kuin videolla. Sitten zippailtiin 10sec ja ihmeteltiin mitäs nyt 100m rekan takana :).

Yleisesti kannattaa myöskin hakea ohittaessa missä tahansa poikkeustilanteessa niin vastaantulevien kaista vasempaan reunaan (eli vastapuolen penkkaan) kuin mahdollista, ei missään nimessä kannata alkaa vääntämään omalle kaistalle päin, koska se edessä menevä voi tehdä mitä vaan. Jos meinaa paukahtaa niin todennäköisemmin se edessä menevä vetää takas tai vaikka ei vetäisi niin siltikin voi olla tilaa 3:lle vierekkäin.
No nyt on vaarallisia ohjeita. Toisen auton perään ei lähdetä ohittamaan, jos ei auton ohi näe. Jos ohituksen aikana tapahtuu yllättäviä tilanteita, niin aina keskeytetään ohitus ja palataan omalle kaistalle, jos se vain suinkin on mahdollista. Myös ohitettavan viereltä on yleensä turvallisempaa palata jarrun kanssa takaisin taakse.
 
Juu, ei tuossa tartte kuin ymmärtää/olla aavistus että mikä on sen toisen nopeus. Tässä tapauksessa pakun nopeus 99,999% varmuudella oli 85 +-5. Sitten kun on edes sellainen summittainen haju omasta nopeudesta niin tuo pitäisi tulla ihan selkäytimestä että mitä tekee tilanteessa x. Tässä olisi käytännössä riittänyt ihan vaan kaasun nosto (ja sitten sekunti/kaks myöhemmin vähän jarrua jos tarve), koska nopeuseroa ~20km/h, missään nimessä ei tarvetta vetää tuollaista jarrutusta kuin videolla. Sitten zippailtiin 10sec ja ihmeteltiin mitäs nyt 100m rekan takana :).

Katsoitko videota, kuvajaa hiljensi rauhallisen hallitun oloisesti, otti asiallisen tilan, oli aikaa katsoa mitä tekee. Näkyvyys eteen menetetty palaa omalle kaistalle, ohitti rekan kun oli turvallista. Ei se siinä hävinnyt, mutta ei riskeerannut turhaan.

Jos hän olisi vain nostanut kaasua, niin kontissa sitä olisi ollut, ei ehkä kolaria , mutta vain sentakia että paku otti vauhtia.

Joo, pakun kontissa , jos paku meneereippaasti , ja jos ei tapahtu mitään yllättävää,nin jo olisi voinut voittaa hetkellisesti, ei ehkä vastaa riskiä, saati aikahyötyä.

Niin ja ohittaessa, tai varsinkin silloin pitää olla ne turvavälit. Pakun liikkeistä voi päätellä että selkäytimessä ehkä muut kuin turvajutut. Eli riski.

Yleisesti kannattaa myöskin hakea ohittaessa missä tahansa poikkeustilanteessa niin vastaantulevien kaista vasempaan reunaan (eli vastapuolen penkkaan) kuin mahdollista,
Sieltä voi sitten keräillä kunnon nopeuserolla vastaantuliat ja oikeanpuolen kulki kosketuksissa ojan pohjan.

Toki riittävät välit pitää olla ja tehdä itsensä mahdollisimman näkyväksi, peilistä ei ehkä näy siellä vasemmalla pientareella ohittavaa niin hyvin.


Mitä videosta voisi oppia, jos kuvaaja olisi näyttä merkkiä edelle olevalle ennen ohitusta, olisiko huomannut (pitkät, äänimerkki vai mitä niitä suosituksia on) :-)
 
Tarkoitit kai, että jos olisit ajanut normaalisti, ei olisi ollut mitään ongelmaa. Miten perustelit itsellesi ajatuksen siitä, että olisi rajoituksen mukaan ohittavan vika, jos ylinopeutta ajava joutuu hidastamaan?
En perustellut ko. ajatusta itselleni kun en niin ajatellut. Itseäni siis ei häirinnyt tässä se että jouduin hidastamaan vaan se miten tämä vastapuoli käsitteli tilanteen.
 
En perustellut ko. ajatusta itselleni kun en niin ajatellut. Itseäni siis ei häirinnyt tässä se että jouduin hidastamaan vaan se miten tämä vastapuoli käsitteli tilanteen.
Jos kerran hidastaminen ei häirinnyt, niin miksi perustelit edellä olevassa kiinni roikkumista liian hitaalla ohittamisella? Olisit jättänyt turvavälin, niin kumpikaan osapuoli ei olisi ärsyyntynyt.
 
Purin sitten ihan uteliaisuuttani videota auki iphonella: ajat ~kun kello vaihtuu eli 7 == 6->7 vaihtumiskohta

7sec: paku alkaa selvästi ohittamaan (välimatkaa min 2viiva paria).
8sec: pakun vasemmat pyörät jo viivan päällä (välimatka min 1viivapari)
9 sec: etäisyys jo kasvaa (välimatka pienimmillään min 2 valk. viivan väli)

Sitten viivoille mitat täältä (TLA 32 eli 3m+9m), sori on vanha...

Kohdassa 7sec paku viivojen välissä eli 9m vaikuttaa oikealta, koska ~6m paku uppoaa hyvin väliin. Eli matkaa 24m kun paku alkaa ohittamaan. 1sec aikana enää 12m eli nopeuseroa olisi 45km/h pintaan - tämä ei tunnu uskottavalta, joka sinä olisit ajanut 130 tai rekka 70...

Tarkastellaan siis lisää:
5-7sec välin, menit 5viivaparia. Gps nopeudet 97-103 (tuo tulee perässä, vasta 10s jälkeen nopeus putoaa 107->85 kun jo 9s alussa sun nopeus on jo hitaampi koska välimatka kasvaa eli 1-1,5s viive). 6s alussa on 101-103 ja heti 7s jälkeen jo tuo 106. Jos tosta katsotaan vaikka 104:llä niin 104/3,6*2/5=11,5m, 9+3m on siis käytännössä pakko olla oikein.

Rekan vauhti on varmasti 85 pintaan eli 23,6m/s, sun 29,5m/s pintaan. Eli todellisuudessa 6m/s vs videolta arvattu 12m/s (kts etäisyydet 6s ja 7s). Video siis valehtelee etäisyydet mutta _todellisuutta_ pienemmiksi (ei nähdä auton keulaa) eli kun videolla on todistettavasti min 9m eroa niin todellisuudessa sitä oli vielä sitäkin enemmän?

Lisäksi laskuharjoitus osoittaisi että siitä kun paku on selvästi ohittamassa olisi vakionopeuksilla point of impactiin aikaa ~4s (joka on muuten iäisyys), koska pakun vauhti oletettavasti kasvaa niin piste vaan siirtyisi vaikka itse ei tekisi mitään.

Toisin sanoen väitän sinun puhuneen ”paskaa” että törmäys oli muutamasta metristä kiinni, käytännössä se ei ollut edes lähellä. Tälle mielikuvalle löytynee ihan psykologinen selitys eli tuskin tahallaan vääristelet, se vaan tuntui aivoissa sillä hetkellä siltä metriltä/kahdelta eikä sitä mielikuvaa voi ns. muuttaa.

Olen edelleen sitä mieltä että kohdassa 7s olisi pitänyt ymmärtää nostaa kaasusta ja se yksistään olisi hyvin todennäköisesti riittänyt enemmän kuin hyvin.

PS. Mielellään kuuntelen jonkun muunkin ”tieteellisen” analyysin aiheesta.
PPS. Tämä ei ole mikään syytös kuvaajaa kohtaan (itseä vain yleisesti nyppii ”oli metristä kiinni” jutut kun todellisuudessa ei oo edes lähellä niin siksi tutkein tuota tarkemmin)
PPPS. Selvitykseni nojaa hyvin pitkälle kuvaajan gps nopeuteen sekä oletettuun viivaväliin ja kokemusperäiseen rekan nopeuteen. Uskoisin kuitenkin että näistä ainakin 2 pitäisi olla suht merkittävästi pielessä jotta tulos olisi eri, mahdollista toki :).
 
Purin sitten ihan uteliaisuuttani videota auki iphonella: ajat ~kun kello vaihtuu eli 7 == 6->7 vaihtumiskohta

7sec: paku alkaa selvästi ohittamaan (välimatkaa min 2viiva paria).
8sec: pakun vasemmat pyörät jo viivan päällä (välimatka min 1viivapari)
9 sec: etäisyys jo kasvaa (välimatka pienimmillään min 2 valk. viivan väli)

Sitten viivoille mitat täältä (TLA 32 eli 3m+9m), sori on vanha...

Kohdassa 7sec paku viivojen välissä eli 9m vaikuttaa oikealta, koska ~6m paku uppoaa hyvin väliin. Eli matkaa 24m kun paku alkaa ohittamaan. 1sec aikana enää 12m eli nopeuseroa olisi 45km/h pintaan - tämä ei tunnu uskottavalta, joka sinä olisit ajanut 130 tai rekka 70...

Tarkastellaan siis lisää:
5-7sec välin, menit 5viivaparia. Gps nopeudet 97-103 (tuo tulee perässä, vasta 10s jälkeen nopeus putoaa 107->85 kun jo 9s alussa sun nopeus on jo hitaampi koska välimatka kasvaa eli 1-1,5s viive). 6s alussa on 101-103 ja heti 7s jälkeen jo tuo 106. Jos tosta katsotaan vaikka 104:llä niin 104/3,6*2/5=11,5m, 9+3m on siis käytännössä pakko olla oikein.

Rekan vauhti on varmasti 85 pintaan eli 23,6m/s, sun 29,5m/s pintaan. Eli todellisuudessa 6m/s vs videolta arvattu 12m/s (kts etäisyydet 6s ja 7s). Video siis valehtelee etäisyydet mutta _todellisuutta_ pienemmiksi (ei nähdä auton keulaa) eli kun videolla on todistettavasti min 9m eroa niin todellisuudessa sitä oli vielä sitäkin enemmän?

Lisäksi laskuharjoitus osoittaisi että siitä kun paku on selvästi ohittamassa olisi vakionopeuksilla point of impactiin aikaa ~4s (joka on muuten iäisyys), koska pakun vauhti oletettavasti kasvaa niin piste vaan siirtyisi vaikka itse ei tekisi mitään.

Toisin sanoen väitän sinun puhuneen ”paskaa” että törmäys oli muutamasta metristä kiinni, käytännössä se ei ollut edes lähellä. Tälle mielikuvalle löytynee ihan psykologinen selitys eli tuskin tahallaan vääristelet, se vaan tuntui aivoissa sillä hetkellä siltä metriltä/kahdelta eikä sitä mielikuvaa voi ns. muuttaa.

Olen edelleen sitä mieltä että kohdassa 7s olisi pitänyt ymmärtää nostaa kaasusta ja se yksistään olisi hyvin todennäköisesti riittänyt enemmän kuin hyvin.

PS. Mielellään kuuntelen jonkun muunkin ”tieteellisen” analyysin aiheesta.
PPS. Tämä ei ole mikään syytös kuvaajaa kohtaan (itseä vain yleisesti nyppii ”oli metristä kiinni” jutut kun todellisuudessa ei oo edes lähellä niin siksi tutkein tuota tarkemmin)
PPPS. Selvitykseni nojaa hyvin pitkälle kuvaajan gps nopeuteen sekä oletettuun viivaväliin ja kokemusperäiseen rekan nopeuteen. Uskoisin kuitenkin että näistä ainakin 2 pitäisi olla suht merkittävästi pielessä jotta tulos olisi eri, mahdollista toki :).

Videota tänne laittaessa mietin, että kuinka joku autisti tätäkin alkaa purkamaan sekunti sekunnilta . En pettynyt. Kuten jo sanoin, livenä tilanne tuli todella yllättäen ja riskit minimoiden tein jarrutuksen ja ohitin, kun se oli turvallista. Vakavan kolarin mahdollisuus oli todella lähellä, jos olisin parin sekunnin päästä ehtinyt pakun rinnalle. Lisäksi takana oli 24 tunnin mittainen työvuoro 5 tunnin unilla ja juttelin ohituksen aikaan puolison kanssa, joten reaktioaika oli hieman optimaalista huonompi.
Menin myös hetken päästä tuosta pakusta ohi ja olin perillä määränpäässäni 50 sekuntia ennen sitä, joten otin ohituksen epäonnistumisesta tapahtuneen ajan menetyksen takaisin.

Ps. Missä kohdin videota paku ilmoittaa vilkulla aikovansa ohittaa?
 
Olen edelleen sitä mieltä että kohdassa 7s olisi pitänyt ymmärtää nostaa kaasusta ja se yksistään olisi hyvin todennäköisesti riittänyt enemmän kuin hyvin.
Videon perusteella siinä kohtaan kuljettaja mahdollisesti havaitsi että pakuhan tulee päälle, tämä siis päätellen siitä että 9s pintaan auto oli jo GPS perusteella hiljentynyt voimakkaasti.

Eli kuljettajan on täytynyt seurata myös pakun touhuja, pakun kaistanvaihdon ennakointi vaikeuttanut se että se ei käyttänyt vilkkua, ja ajoi keskiviivantuntumassa ja kun alkoi liukua kohti vasentakaistaa oli kuvaaja hyvin lähellä ja oletettavasti katsekaukaisuudessa.


Eihän tuossa kuulu muuta tehdä kuin hiljentää, eikä ainakaan jäädä odottaa lähteekö se paku kiihdyttään ja kiihdyttääkö, ajo tapahan sillä selkeästi arvaamaton.

Ja kun katsoit videon, niin vaikka se kiihdytti, niin tuossa joutu jokatapauksessa hiljentää.

Jos tilanne olisi edennyt toisin, paku kadonnut jonnekin avaruuteen, niin ei kummoinenkaan ongelma jos siinäkin tilanteessa hiljentänyt "turhaan", nythän ei ollut turhaa hiljentämistä.

Kuvajaa käytti ajan hyväksi, arvioi tilanteen ja pysty palaamaan turvalliset , rauhallisesti omalle kaistalle ja suorittaan hetken perästä ohituksen turvallsiesti.

Huomasitko että rekan perässä oli teksti "PITKÄ".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 485
Viestejä
4 509 044
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom