Siitä voi vaikka itse katsella videota josta nuo edellä kerrotut luvut oli otettu:
On se raskaan yhdistelmän pysähtyminen jonkin verran pidempi kuin henkilöautolla.
Kiitos,
Videossa ei kerrottu nopeutta paitsi yhdessä kohtaa. Joku lipunheiluttaja, mutta mainitaa nimenomaan jarrutusmatka.
Oletetaan että kyse on tosiaan jarrutusmatkasta, ja arvotaan että nopaus noin 80km/h tai rajoitinta vasten, jarrutus matkan noin tuplat HA, voisi olla uskottava.
Tuossa jarrutusmatka hyvillä, ns tavis esimerkki henkilöuaton pysähtymismatkanluokkaa.
Mutta jarrutusmatka ei tainnut pahemmin riippuan kokonaispainosta, liki kaikkien kuormaautojen mittaukset +/- muutama metri, jos sitäkään.
Jarruilla iso merkitys, se yksi mikä veteli n. tuolat vs muut, oli vanha ja kärry rumpujarruilla.
Mutta tosiaan on niitäkin videoita missä rekka pysähtyy testissä vaikka moottoripyörää nopeammin. Monta muuttuvaa tekijää vaikuttaa näihin. Käytännössä noissa puskurissa ajoissa tulisi aina kolari hätätilanteessa.
Video oli aika tuore, vajaa 5v vanha ?, siinä ei vielä pärjännyt moottoripyörille. Mutta sellaisia julkaisuja (ihan tekstinä) on ollut missä rekka pärjää moottoripyörälle (kannattaa huomioida että millainen apri valittu).
Moottoripyörä kuljettajia koulutetaan niin että se rekka pysähtyy paremmin kuin moottoripyörä, siinä varmaan vähän "ennakkoa", ja vaikka jotain eroa olisi niin käytännön liikennetilanteessa motoristilla voi olla se nopeusero tappioksi ja joka vie heti sen muutamanmetrin edun, puhettakaan huonosta näkyvyydestä ja reaktiajan puutteesta.
Autoilijoitakin nykyään varoitetaan rekkojen hyvistä jarruista, ei voi enään huono hidastavuuden varaan laskea.
Massalle ei nyt oikein löytynyt yhteyttä, varsin motoristit on suosinut selitystä että moottoripyörä pysähtyy hyvin koska kevyt, vaikka lähtökohtaisesti painavampi auto sen päihittää, autoissakin on merkittäviä eroja, ja ei välttämättä niiden kevydein pikkukippojen eduksi.
Ja postatussa videossa 60 tonnin yhdistelmän hävisi metrin (tulokset metrin tarkkuudella) 21 tonnin yhdistelmälle. ero siis 0,05 sekunttia, lähdössä, eli enemmän kiinni jarrutuksen aloituksen ja nopeuden mittauksessa.
(massa toki vaikuttaa suunnitteluun ja totetukseen, eli ei ne ylikuorma valvonnat pelkästään tienkulumisen takia ole, vaan sen takia että ajoneuot on suunnilteltu johonkin haarukkaan, myös hidastuvuuden osalta)
Mutta juttu taisi lähteä siitä liikkeelle että se tunari rekkakuski ei etäisyyksi osaa arvioida, mutta jostain syystä reagoi muuten paremmin, eli jos HA kuskin reaktiot sekunti, silti nolla reaktiolla rekka törmäisi, mutta jos HA kuskilla yhtähyvä reaktiot, niin perässä tuleva rekka tuuppais sitä HA autoa sen parikymmentämetriä, jos havainto yhtäaikaa, jos HA auton jarruvaloisa, niin HA auton olisi jo pysähtynyt , kun rekkakuskilla jarrutusalkaa.
Edit:
Niin ja toisin päin, HA rekan kontissa (muutama metri), niin pelastus perustuu pieneen nopeuseroon.
89 riittää vallan mainiosti, ei ole sellaista tietä jossa rekka olisi jo sinun imussasi alunperin eikä se rekka myöskään pääsee myöhemmin liittymään sinun imuusi. Väliä jää poikkeuksetta aina satoja metrejä, eikä se rekka saa tuota kiinni edes 1000km matkalla. Lisäksi sinun ei tarvitse ohittaa käytännössä kuin 1 henkilöauto (näitä riittää) jolloin kaikki siihen asti sun takana olleet rekat jäävät tuon auton taakse (pysyvästi).
Itse ajan jotain 65-80 enkä muista että olisi koskaan rekat häirinneet eli eiköhän tuosta välistä ”99,99% sopiva” löydy.
Osa meistä liikkuu osuuksilla joissa kesälläkin on rajoitukset alle 80km/h, tai sen verran vilkasliikenteistä tietä ettei edessä ole tie tyhjänä.
Talvella 80 rajoitus on varsin laajasti, joten on vähän arveluttavaa niillä osuuksilla lähteä posottaa selkeää ylinopeutta, vaikka keli ym sen sallisi.
Tuskin se rekkakuski tulee omaehtoisesti korvaamaan mahdollisia vahinkoja/seuruksia toisen ylinopeudesta.
Jos se rekka kontiin tuuppaan ja edessä oelva rauhallisesti hidastaa siihen asti että turvaväli on turvallinen ja kun se saavutettu , niin reippaasti kiihdyttää omaan ajonopeuteen. (oletus että se rekka jää sinne vähän pidemälle keräileen vauhtia)
Voi kuski toki julkista kojelauta videon, mutta ehkä sitten firman kurssilla käydään läpi turvavälit.
Noista yleensä pääsee eroon, kun kiihdyttelee kauemmas. En itse jäisi välttämättä jarruttelemaan rekan eteen, kun ei ole mitään takeita, meneekö viesti perille vai ei, ja onnettomuusriski muutenkin kasvaa aika paljon.
Jossain ketjussa oli aikanaan video kun rekkakuski ajois ilmeisen tahallaan päiten kun edessä oleva hidasteli, tosin siinä videossa edessä oleva hidasteli voimakkaammin kuin ns ohjeissa.