Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näitä emäkyrpiä on valtatiet pullollaan. Valitettavan usein näiden hapentuhlaajien kaasupolkimesta löytyy yllättäen liikevaraa myös silloin, kun vasemmalle puolelle ilmestyy ohittava kanssa-autoilija.
Onneksi voi vaan roikkua vakkarilla siinä vasemmalla kun toisen vauhti humppaa miten sattuu ja aina sitä löytyy kun pääsee rinnalle asti. Ainoa vika jos joku haluaa takaa ohi niin joutuu menemään tämmösen humppaajan taakse.
 
Parasta olisi pitää vakkarilla nopeus tasaisena keskimmäisellä kaistalla niin ohituskaistan suhaajat saisivat turvallisesti sijoitettua itsensä jonon väliin. Valitettavasti kun vasen kaista on 60 km/h keskimmäinen kaista 70 km/h ja oikea kaista 80 km/h aika jännittäväksi menee tämä liikenne.
 
Kumpi on mielestänne korvausvelvollinen seuraavassa tilanteessa (melkein tapahtui itselleni).
Olette kääntymässä risteyksestä vasemmalle. Vasemmalta tulee auto joka näyttää vilkkua oikealle, on siis kääntymässä risteyksestä siihen suuntaan josta olet itse tulossa. Ennakoit ja lähdet kääntymään vasemmalle. Vasemmalta tuleva auto jatkaa kuitenkin suoraan (vilkku edelleen päällä) ja törmää sun kylkeen.
 
Kumpi on mielestänne korvausvelvollinen seuraavassa tilanteessa (melkein tapahtui itselleni).
Olette kääntymässä risteyksestä vasemmalle. Vasemmalta tulee auto joka näyttää vilkkua oikealle, on siis kääntymässä risteyksestä siihen suuntaan josta olet itse tulossa. Ennakoit ja lähdet kääntymään vasemmalle. Vasemmalta tuleva auto jatkaa kuitenkin suoraan (vilkku edelleen päällä) ja törmää sun kylkeen.

Sinä.
 
Kumpi on mielestänne korvausvelvollinen seuraavassa tilanteessa (melkein tapahtui itselleni).
Olette kääntymässä risteyksestä vasemmalle. Vasemmalta tulee auto joka näyttää vilkkua oikealle, on siis kääntymässä risteyksestä siihen suuntaan josta olet itse tulossa. Ennakoit ja lähdet kääntymään vasemmalle. Vasemmalta tuleva auto jatkaa kuitenkin suoraan (vilkku edelleen päällä) ja törmää sun kylkeen.

Vilkun käytöllä tai käyttämättömyydellä ei ole merkitystä, kummalla oli väistämisvelvollisuus?
Jos kyseessä oli tasa-arvoinen risteys, olisi tämä vasemmalta tullut kylkeen törmääjä ollut syyllinen.
 
Paha sanoa, kun nykyään on ennakoinnin osalta lisätty painoarvoa, mutta en tiedä, kuinka paljon. Sun kannalta epämieluisa ratkaisu voisi olla se, että toisen autoilijan vilkusta huolimatta ennakointia käyttäen olisi pitänyt sen auton vauhdista päätellä, ettei se ehkä käännykään. Olettaen siis, että se toinen autoilija ei vilkku päällä ensin hidastanut ja sitten nostanut vauhtia uudelleen.

Toisaalta sen ennakoinnin suhteen sen toisen autoilijan olisi ehkä pitänyt kyetä ennakoida, että et enää väistä, koska hänellä on vilkku päällä. Ennen uutta tieliikennelakia ainakin se olisi mielestäni jäänyt sun vastuulle. Voihan sillä toisella autoilijalla olla teoriassa vaikka jäänyt vilkku jumiin.
 
Kumpi on mielestänne korvausvelvollinen seuraavassa tilanteessa (melkein tapahtui itselleni).
Olette kääntymässä risteyksestä vasemmalle. Vasemmalta tulee auto joka näyttää vilkkua oikealle, on siis kääntymässä risteyksestä siihen suuntaan josta olet itse tulossa. Ennakoit ja lähdet kääntymään vasemmalle. Vasemmalta tuleva auto jatkaa kuitenkin suoraan (vilkku edelleen päällä) ja törmää sun kylkeen.
Sinä olet syyllinen, vilkku ei oikeuta kääntymään.
 
Sinä olet syyllinen, vilkku ei oikeuta kääntymään.
Ei aivan noinkaan.

Korvausvelvollisuuteen vaikuttaa kaksi asiaa väistämisvelvollisuus ja ennakointi vilkun käyttäjään. Lähtökohtaisesti väistämisvelvollinen (sinä) on syyllinen, mutta tätä ei ole yksiselitteisesti kirjattu säännöksi - se on vain lähtökohta. Tuollaisissa tilanteissa joudutaan aina syyllisyys arvioimaan tilannekohtaisesti ja huomioimaan myös muut tekijät.

Ennakointi ja huolellisuus korostuu kaupungissa ja näiden rikkojan syyllisyys nousee jopa väistämisvelvollisuuden yläpuolelle. Jos vilkun käyttäjä hidasti ja vaikutti olevan kääntyvässä kääntyy vakka jo hänen syyllisyydelle ainakin osittain Tällöin arvioidaan tilannenopeus ja se, kummalla se oli liikaa. Kuten tässä tapauksessa jommalla kummalla oli nopeus ja ennokointi kunnossa koska ei rysähänyt, ja jos rysähtää on hyvin todennäköistä,että jompi kumpi köhöili.

Taas tilanne Jos vilkun käyttäjä oli jo kääntymässä ja päätti viime hetkellä korjata ajolinjan suoraan, on hän yksiselitteiseti syyllinen. On aivan normaalia liikenteessä, jotta muut lähtevät liikkeelle kun joku on jo aloittanut kääntymään pois risteyksestä. Jos joku tekee tässä äkillisen poikkeaman, on hänen ymmärrettävä että muita saattaa olla jo edessä.
 
Kumpi on mielestänne korvausvelvollinen seuraavassa tilanteessa (melkein tapahtui itselleni).
Olette kääntymässä risteyksestä vasemmalle. Vasemmalta tulee auto joka näyttää vilkkua oikealle, on siis kääntymässä risteyksestä siihen suuntaan josta olet itse tulossa. Ennakoit ja lähdet kääntymään vasemmalle. Vasemmalta tuleva auto jatkaa kuitenkin suoraan (vilkku edelleen päällä) ja törmää sun kylkeen.

Jos se risteys on tasa-arvoinen (tuossa ei ainakaan muuta mainittu) niin se vasemmalta tuleva on väistämisvelvollinen riippumatta siitä mihin se vilkuttaa.
 
Jos se risteys on tasa-arvoinen (tuossa ei ainakaan muuta mainittu) niin se vasemmalta tuleva on väistämisvelvollinen riippumatta siitä mihin se vilkuttaa.
Minulla oli kolmio. Mutta siis ihan typerä laki, että kääntyessä velvoitetaan näyttämään valomerkkiä mutta vilkuttaminen ei takaa että käännytään. Mitä muuta voisi risteysalueella olettaa. Itselleni on opetettu että kun vilkku laitetaan päälle, käännytään heti seuraavasta risteyksestä. Samaa toimintaa odottaisi muiltakin.
 
Minulla oli kolmio.
Jos intoa, niin lisää alkuperäiseen kysymykseen

Mutta siis ihan typerä laki, että kääntyessä velvoitetaan näyttämään valomerkkiä mutta vilkuttaminen ei takaa että käännytään.
Ei se ole ristiiriitaista, ristiriitaista olisi jos pitäisi kääntyä.

. Itselleni on opetettu että kun vilkku laitetaan päälle, käännytään heti seuraavasta risteyksestä. Samaa toimintaa odottaisi muiltakin.
Väärin opetettu, tai väärinkäsitys.

Oikea vilkun käyttökään ei tuota tarkoita, Eli vilkkua on käytettävä muissakin tilanteissa kuin käännyttäessä risteyksessä, lisäksi käänyttäessä risteyksessä on merkki annettava riittävän ajoissa, joten on monia tilanteita joissa se tehdään ennen edellistä risteystä. (eli vilkkupäälle ja ennen sitä risteystä mistä aikomus kääntyä voi matkalla olla toinenkin risteys).

Lisäksi olisi aika outoa jos vilkun käyttö olisi lupaus kääntyä, vilkun päälle kytkemisen ja aijotun kääntymisen välillä voi tilanteet muuttua.

Niin ja vähän ajoneuvosta riippuen se voi jäädä / mennä päälle aiheetta

Edit:
Niitä vilkun pakollisia käyttötilanteita mm.

lähdettäessä liikenteeseen tienreunasta
siirryttäessä sivusuunnassa
vaihdettaessa kaistaa
postuessa liikenneympyrässä
käännyttäessä risteyjsessä tai tiellä

Vilkulle on muita enemmän tai vähemmän vakuuntuneita käyttötilanteita, mutta suurin ongelma on se että vilkkua käytetään aivan liianvähän, liian myöhään, jälkimmäiseen voi olla syynä jossa jossain päin suomea on ajo-opetusta jossa opetetaan kertomallasi tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Se vilkku on voinut jäädä tai mennä vahingossa päälle eikä se kuuro ja sokea kuski edes huomaa sitä. Itse odotan aina, että lähestyvä auto selkeästi hidastaa vauhtia kääntyäkseen tai on riittävän kaukana ennen kuin menen, koska muutaman kerran on tosiaan huristeltu nokan edestä suoraan ilman aikomustakaan kääntyä ja jos tulet itse kolmion takaa on turha selitellä että "noku toi vilkutti" jos ajat kolarin.
 
Toi on muuten ihan saakelin ärsyttävää. Monasti yhdessä pikkuteiden risteyksessä laitan vilkun jotta tieltä tulossa oleva auto ehtisi alta pois, kun tielle ei tahdo oikein mahtua kahta rinnan. No ei, tämä kuupo jää aina odottamaan siihen että joudun tunkemaan väliin ja vekslailemaan autoa eestaas että hän suvaitsee jatkaa matkaa.
 
Monasti yhdessä pikkuteiden risteyksessä laitan vilkun jotta tieltä tulossa oleva auto ehtisi alta pois,
En nyt ihan varma mitä yritit kertoa, mutta mielikuvaksi jäi sellainen että joskus laitat vilkun, et ole kääntymässä mihinkään, vaan yrität jollekkin viestiä että mene pois alta.

Vaihtoehtosiesti joskus (monasti) kääntyessä laitat vilkun päälle, jos tieltä on tulossa joku auto jonka haluat tieltä pois.


Tasarvoisessa T risteyksessä jos tulet oikealta, niin ei alhaalta uskalla eteen ajaa, oli vilkku tai ei, ennen kuin on ihan selvää muilla tavoilla että haluat toisen menevän ensin ja että siihen joku tolkullinen syy.

T (tai X) risteys, jossa vasen - oikea etuajo-oikeutettu, ja tulet vasemmalta, joskus vilkuttaa oikealle, jotta oikelta väistämis velvollinen voisi ajaa pois. Jännää että tuossa saa aikaiseksi väliintukeamista ja vekslaamista, sekin luo mielikuvan että parempi ottaa rauhallisesti ja katsoa mitä toinen tekee. Noin yleistäen tuollaiset menee ihan rauhassa ilman hässäkkää.
 
En nyt ihan varma mitä yritit kertoa, mutta mielikuvaksi jäi sellainen että joskus laitat vilkun, et ole kääntymässä mihinkään, vaan yrität jollekkin viestiä että mene pois alta.

Vaihtoehtosiesti joskus (monasti) kääntyessä laitat vilkun päälle, jos tieltä on tulossa joku auto jonka haluat tieltä pois.


Tasarvoisessa T risteyksessä jos tulet oikealta, niin ei alhaalta uskalla eteen ajaa, oli vilkku tai ei, ennen kuin on ihan selvää muilla tavoilla että haluat toisen menevän ensin ja että siihen joku tolkullinen syy.

T (tai X) risteys, jossa vasen - oikea etuajo-oikeutettu, ja tulet vasemmalta, joskus vilkuttaa oikealle, jotta oikelta väistämis velvollinen voisi ajaa pois. Jännää että tuossa saa aikaiseksi väliintukeamista ja vekslaamista, sekin luo mielikuvan että parempi ottaa rauhallisesti ja katsoa mitä toinen tekee. Noin yleistäen tuollaiset menee ihan rauhassa ilman hässäkkää.

Eiköhän tuossa tarkoitettu tilannetta, jossa ollaan kääntymässä pienemmälle tielle ja tarkoitus olisi saada pienemmältä tieltä samaan aikaan tuleva ajamaan ensin alta pois, että pääsee kääntymään pienemmälle tielle helpommin.

Isolla autolla ja/tai kärryn kanssa ajaessa varsin tyypillinen tilanne, ettei se kolmion takaa tuleva ujompi kuski uskalla ajaa sieltä pikkutieltä pois ennen kuin olet sinne itse kääntynyt, vaikka kuinka yrittäisit viestiä että tulee sieltä pois, jotta pääset kääntymään vapaammin.

Kuorma-autolla kun olen tuolla ajellut, niin varsin monesti on käynyt niin, että olen joutunut vekslaamaan kääntyessäni, kun joku ujo yaris kuski on napottanut keskellä pikkutietä odottamassa omaa vuoroaan liittyä isommalle tielle, eikä ole ymmärtänyt ajaa, vaikka kuinka olen laittanut vilkkua päälle tai väläytellyt pitkiä.
 
Isolla autolla ja/tai kärryn kanssa ajaessa varsin tyypillinen tilanne, ettei se kolmion takaa tuleva ujompi kuski uskalla ajaa sieltä pikkutieltä pois ennen kuin olet sinne itse kääntynyt, vaikka kuinka yrittäisit viestiä että tulee sieltä pois, jotta pääset kääntymään vapaammin.
Tyypillisydyestä en tiedä, mutta kyllä tuollaisia tilanteita syntyy.

Olisko kyse viestinnän vaikeudesta, jos ison auton kuski niitä jotka joskus käyttää vilkkua, niin ehkä siinä vähän huomiota menettää, ja ei se yaris eteen aja (toivottavasti) ennen kuin tie on varmasti vapaa, katse kontakti viitottu, pysähdytty.

Jos kyse T risteyksestä, jossa vasen - oikea suunnalla etuajo-oikeus. alhaalta tulee yaris, vasemmalta rekka, niin ymmärrän että yaris ei sielä voi tielle suinpäin ajaa jos näkyvyys huono.
 
Lähinnä havainto tältä päivää, edellä oleva ajaa 80km/h alueella 75km/h. Kun rajoitus vaihtuu 60km/h (kaksi taulua melkein peräkkäin), niin tämä jatkaa edelleen 75km/h vauhtia.
Ei tullut katsottua, minkä näköinen kuljettaja siellä henkilöautossa oli.
Näitähän on, viime viikolla joku ajeli 100 alueella 80, 70 alueella noin samat, ja 50 alueella katosi nopeasti maisemaan, ehti myös tuossa matkan aikana ajaa dynaamisesti stopin ohi pysähtymättä. Ehkä olisi ajanut ylinopeutta satasenkin alueella mutta pikkuauto ei vaan kulkenut enempää? :confused:
 
Toi on muuten ihan saakelin ärsyttävää. Monasti yhdessä pikkuteiden risteyksessä laitan vilkun jotta tieltä tulossa oleva auto ehtisi alta pois, kun tielle ei tahdo oikein mahtua kahta rinnan. No ei, tämä kuupo jää aina odottamaan siihen että joudun tunkemaan väliin ja vekslailemaan autoa eestaas että hän suvaitsee jatkaa matkaa.
Jos et mahdu tielle, jolle olet kääntymässä, niin oikea ratkaisu on pysähtyä riittävän kauas ennen käännöstä ja tarpeen tullen viittilöidä pienemmällä tiellä olevaa tulemaan ensin pois. Tunkemalla väkisin aiheutat ihan itse ongelmasi. Ajan päivittäin lyhyttä pikkutietä, johon mahtuu juuri ja juuri yksi auto näin talviaikaan. Joka kerta on myöhemmin paikalle tullut osapuoli ymmärtänyt pysähtyä odottamaan ja toinen on päässyt pois alta.
 
Lähinnä havainto tältä päivää, edellä oleva ajaa 80km/h alueella 75km/h. Kun rajoitus vaihtuu 60km/h (kaksi taulua melkein peräkkäin), niin tämä jatkaa edelleen 75km/h vauhtia.
Ei tullut katsottua, minkä näköinen kuljettaja siellä henkilöautossa oli.
Näitä tulee eteen, ja ohituksen jälkeen hetken päästä taakse, vähän liian usein. Tästä pohjoiseen lähtiessä on kaksikaistainen tie 100 km/h rajoituksella, ja tien kaventuessa yksikaistaiseksi rajoitus vaihtuu 80 km:iin/h. Melkein aina kun ohittaa jonkun 90 km/h ajavan kaksikaistaisella osuudella, tämä liimaantuu rajoituksen tiputtua perään ajamaan.
 
Tyypillisydyestä en tiedä, mutta kyllä tuollaisia tilanteita syntyy.

Olisko kyse viestinnän vaikeudesta, jos ison auton kuski niitä jotka joskus käyttää vilkkua, niin ehkä siinä vähän huomiota menettää, ja ei se yaris eteen aja (toivottavasti) ennen kuin tie on varmasti vapaa, katse kontakti viitottu, pysähdytty.

Jos kyse T risteyksestä, jossa vasen - oikea suunnalla etuajo-oikeus. alhaalta tulee yaris, vasemmalta rekka, niin ymmärrän että yaris ei sielä voi tielle suinpäin ajaa jos näkyvyys huono.

Välillä kun se pikkutieltä tulija ei uskalla tai tajua lähteä, vaikka laitat vilkun päälle, hidastat kävelyvauhtiin, väläyttelet pitkiä ja viitot kädellä, että ajaisi.

Monta kertaa on ollut ahtaassa t-risteyksessä sellainen tilanne, että olen ollut itse kääntymässä isommalta tieltä kulkusuunnassani oikealla puolella olevalle pikkutielle ja keskellä pikkutietä napottanut auto on ollut kääntymässä omassa kulkusuunnassaan oikealle, jolloin kolmion takaa pikkutieltä tulijalle riittäisi se tieto ( jonka annan vilkulla ja vauhtiani hidastamalla ), että olen kääntymässä sinne pikkutielle ja hänellä olisi vapaa baana mennä.

Toisinaan se keskellä risteystä napottava autoilija on saanut herätyksen sillä hetkellä, kun olen ollut kääntymässä ja on sitten singahtanut keulan edestä tai valuttanut autonsa niin lähelle tietä, että minulla ei ole ollut enää kunnolla tilaa kääntyä.

Välillä kun kääntyessä pitää ottaa lisää tilaa viereiseltä kaistalta, niin siitä aiheutuu vielä omat ongelmansa.
Monesti takaa on vielä tulossa joku vauhtikallo, joka lähtee heti ohi, kun olet kääntymässä, niin soppa on kasassa.

Jos et mahdu tielle, jolle olet kääntymässä, niin oikea ratkaisu on pysähtyä riittävän kauas ennen käännöstä ja tarpeen tullen viittilöidä pienemmällä tiellä olevaa tulemaan ensin pois. Tunkemalla väkisin aiheutat ihan itse ongelmasi. Ajan päivittäin lyhyttä pikkutietä, johon mahtuu juuri ja juuri yksi auto näin talviaikaan. Joka kerta on myöhemmin paikalle tullut osapuoli ymmärtänyt pysähtyä odottamaan ja toinen on päässyt pois alta.

Se pysähtyminen ei aina auta, kun se arka tai yksinkertainen kuski istuu siinä risteyksessä odottamassa että ajat, vaikka kuinka pysäyttäisit, laittaisit vilkkua päälle, vilkuttaisit pitkiä ja viittoisit kädellä, kun ei osata tai uskalleta mennä.
 
Se pysähtyminen ei aina auta,
Yritän nyt hahmottaa kuinkatyypillinen tilanne tuo oikeesti on sinulle.


En ihmettele jos silloin tälläin tulee tilanteita jolloin viestintä ei oikein oninstu, ja varsinkin jos on jokin sellainen ajoneuvo ja ajoreitti missä tilanne muutenkin poikkeuksellinen.

Mutta jäi vähän rivienvälistä olo jos ei yleensä, niin usein homma menee pieleen, niin jotain muutakin jännää tilanteissa.

Tietekin yksi voi olla erilainen käsitys tilanteesta, toiselle jolla omat aikeet toiveet täysin selviä ja vähän hätänen luonne, niin toinen jo hermoo että mikset mee, kun toinen vasta miettii että mitähän tuo toinen meinaa. Siitä hetken päästä yhteisymmärys jonka jälkeen sitten toinen alkaa selvittää turvallisuutta ja miten siitä pääsisi pois.
 
Kuvailit aran tai yksinkertaisen kuskin :D Tuollaiselle jokainen ajotilanne on ”poikkeuksellinen”.
 
Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.
 
Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.
Hybridi kuskeja aikoinaan kritisoitiin "ennakoinnista", ehkä lelimaantumiseen vaikutti myös se logo.

Sähköautot kovasti pinnalla, joten ne luulisi tiedostavan herkemmin, mutta kannatus arviollesi, jos siivoo ne koeajolla olijat pois, jotka kyllä erottuu.
 
Hybridi kuskeja aikoinaan kritisoitiin "ennakoinnista", ehkä lelimaantumiseen vaikutti myös se logo.

Sähköautot kovasti pinnalla, joten ne luulisi tiedostavan herkemmin, mutta kannatus arviollesi, jos siivoo ne koeajolla olijat pois, jotka kyllä erottuu.
Joo. Itsekkin koeajolla tietenkin tulee testattua miten auto liikahtaa. Normaaliajossa ei tule testattua.
 
Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.

Noin 90% sähkövatkaimilla ajavista ja hybridikuskeista häiritsevät liikennettä ainakin täällä Oulussa. Ajavat 5-10km/h alle rajoituksen, lähtevät tuskallisen hitaasti liikkeelle (muut eivät kerkeä valoista, nyt ei puhuta siis mistään normaalista rauhallisesta kiihdyttämisestä), eivät osaa ryhmittäytyä ja muutenkin tuntuvat olevan hukassa jatkuvasti. Loput 10% (yleensä Model 3 teslalla ajavat) ajavat fiksusti.
 
Noin 90% sähkövatkaimilla ajavista ja hybridikuskeista häiritsevät liikennettä ainakin täällä Oulussa. Ajavat 5-10km/h alle rajoituksen, lähtevät tuskallisen hitaasti liikkeelle (muut eivät kerkeä valoista, nyt ei puhuta siis mistään normaalista rauhallisesta kiihdyttämisestä), eivät osaa ryhmittäytyä ja muutenkin tuntuvat olevan hukassa jatkuvasti. Loput 10% (yleensä Model 3 teslalla ajavat) ajavat fiksusti.
En ole kiinnittänyt huomiota samaan, mutta jännä jos näin on. Itse ainakin tykkään sähköllä (plugarilla) ajaessa nimenomaan lähteä rivakammin liikkeelle, kuin polttomoottorilla ajaessa. Sähköllä mennessä se ei vaikuta siltä, että lähdetään urku auki liikkeelle kun se on niin vaivatonta.
 
Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.
Sähköautoja tulee varsin vähän vastaan, eikä niihinkään harvoihin tule kiinnitettyä huomiota niin paljoa, että tunnistaisi sähköautoiksi, mutta ainakin pari perseilevää Tesla-kuskia olen nähnyt. Yksi kiihdytteli Model S:nsä punaisista toisiin pujotellen kaistojen välillä liikenteen seassa. Toinen oli parkkeeranut Model X:n kävelykadulle ja pakitteli siitä sitten suojatietä pitkin keskelle valo-ohjattua risteystä.
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.
Näissä välillä menen vipuu, niin kysyn , tarkoitatko siviilillä poliisia ?
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.

Olen kerran haksahtanut tommoseen pommiin, tosin kaksinumeroisella maantiellä ja ohituskaistan lopussa, todella pitkään jaksoivat leikkiä, aina ns. ohitusmahdollisuuden kohdalla. Onneksi kaikki paska oli kameralla ja tapahtumasta ensin kerkusteltiin aika kovaan ääneen levikkeellä ja sen jälkeen jatkettiin vielä syyttäjän ja kyseisen poliisilaitoksen kanssa tapahtuneesta aika isolla jakelulla. Lopputuloksena että ei sakkoa... pääsimme yhteisymmärrykseen, että videot ~10minuutilta ei päädy paskalehtiin, eikä oikeusasiamiehelle.
 
Joo siis sivillipoliisiauto.Siinä oli lähellä etten ois itsekkin haksahtanu ansaan,mutta onneksi ei ollut kiire kun olin työajossa niin kattelin sitä perseilyä rauhassa.
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.
Tuollaisista olisi syytä ilmoittaa aina hätäkeskukseen. Etenkin, jos tunnistaa poliisiksi. Ei viranomaisella ole mitään erityislupaa perseillä liikenteessä, ja ansoittaminen todennäköisesti täyttää liikennerikosten lisäksi myös virka-aseman väärinkäytön tunnusmerkistön.
 
Tuollaisista olisi syytä ilmoittaa aina hätäkeskukseen. Etenkin, jos tunnistaa poliisiksi. Ei viranomaisella ole mitään erityislupaa perseillä liikenteessä, ja ansoittaminen todennäköisesti täyttää liikennerikosten lisäksi myös virka-aseman väärinkäytön tunnusmerkistön.
Niin olis pitäny .Valitettavasti tunnistin ne poliiseiksi vasta tuusulantien päässä kun ne pysäyttivät erään kaistalla seilaavan auton.
 
Yritän nyt hahmottaa kuinkatyypillinen tilanne tuo oikeesti on sinulle.


En ihmettele jos silloin tälläin tulee tilanteita jolloin viestintä ei oikein oninstu, ja varsinkin jos on jokin sellainen ajoneuvo ja ajoreitti missä tilanne muutenkin poikkeuksellinen.

Mutta jäi vähän rivienvälistä olo jos ei yleensä, niin usein homma menee pieleen, niin jotain muutakin jännää tilanteissa.

Tietekin yksi voi olla erilainen käsitys tilanteesta, toiselle jolla omat aikeet toiveet täysin selviä ja vähän hätänen luonne, niin toinen jo hermoo että mikset mee, kun toinen vasta miettii että mitähän tuo toinen meinaa. Siitä hetken päästä yhteisymmärys jonka jälkeen sitten toinen alkaa selvittää turvallisuutta ja miten siitä pääsisi pois.

Sanotaanko näin, että sillon aikoinaan ( 15 vuotta sitten ) kun tuolla tuli ajeltua lähes joka päivä pullakaappi Ategolla pitkin ja poikin uuttamaata ja pääosin yksityisasuntojen pihoihin, niin kyllä näitä risteyksessä napottajia tuli vastaan vähintään pari joka viikko.

Nykysin kun tulee välillä ajettua huvin ja urheilun vuoksi kaverin Scaniaa ( tuollainen R500:nen, mutta eri päällirakenteella ) ja tällöinkin pääosin yksityisasuntojen pihoihin, niin kyllä noita jumittavia kuskeja tulee vastaan vähintään joka kolmannella reissulla.

Sama homma, jos olen liikkeellä maaseututeillä tai menossa mökille yms. ison autotrailerini kanssa, niin lähes joka reissulla joutuu viittilöimään ja vilkuttelemaan valoja jollekkin risteyksessä istuvalle ja liikennetilanetta lukemaan kykenemättömälle kuskille.

Jotkut kuskit vaan rupeavat jännittämään ison auton nähdessään, eivätkä ymmärrä, että tuollaisen ison auton kääntäminen kapealle tielle vaatii vähän enemmän tilaa ja siinä ei mahdu olemaan välissä.
Sama homma 6 metrisen autotrailerin tai 9 metrisen venetrailerin ja yleensä veturina olevan 6 metrisen Sprinterin kanssa, sekään yhdistelmä ei käänny ihan pienessä tilassa.

Noin 90% sähkövatkaimilla ajavista ja hybridikuskeista häiritsevät liikennettä ainakin täällä Oulussa. Ajavat 5-10km/h alle rajoituksen, lähtevät tuskallisen hitaasti liikkeelle (muut eivät kerkeä valoista, nyt ei puhuta siis mistään normaalista rauhallisesta kiihdyttämisestä), eivät osaa ryhmittäytyä ja muutenkin tuntuvat olevan hukassa jatkuvasti. Loput 10% (yleensä Model 3 teslalla ajavat) ajavat fiksusti.

Näitä tulee Helsingissä vastaan lähes joka päivä.

Välillä näkee tesloja, jotka ovat ilmeisesti autopilotilla, kun kiihdyttelevät ja jarruttelevat miten sattuu.

Sitten on näitä rangen pihtaajia, jotka tosiaan ajavat 5-15 km/h alle rajoituksen, kiihdyttävät tuskallisen hitaasti ja heittävät jalan pois "kaasulta" ,saadakseen regeneroitua sähköä akkuun, heti kun heistä vaikuttaa siltä että valot vaihtuvat punaiseksi, vaikka siitä ehtisi normaalilla vauhdilla vielä 3-6 autoa ennen valojen vaihtumista.

Sitten tuossa liukailla keleillä oli yksi matami liikkellä ilmeisesti takaveto model s:sän kanssa ja siitä ajamisesta ei tullut yhtään mitään, kun perä heitti heti kiihdyttäessä ja samoin kun tiputti "kaasun" pois, kun regenerointi oli ilmeisesti liian tehokkaalla.
Ajoi sitten pitkän matkaa aamuruuhkassa 30 km/h keskellä kahta kaistaa, siten että välillä perä heitti yhteen suuntaan ja kohta toiseen.

Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.

Jotenkin ei yllätä yhtään, oliko harmaa farkku rs jätesäkki tummilla takalaseilla?
 
Tänään oli kehä 1:llä länteen päin joku aivan käsittämätön uuno päästetty täysperävaunuyhdistelmän rattiin. Kattelin varmaan 5 minuuttia taustapeilistä, kun se hiillosti vasemmalla kaistalla puskurissa jotain bemaria, joka ajoi turvavälin päässä edellä menevistä oikealla olevien ohi. Kun bemari teki tilaa, niin hyökkäsi seuraavan jonossa olevan perään. Tämäkin väisti pian, sitten tuli mun puskuriin. Oikealla puolella musta oli auto, edessä 15m päässä meni toinen. Rekkakuski näki tarpeelliseksi kiihdyttää mun puskuriin vilkuttelemaan valoja niin, että taustapeilistä näkyi vaan rekisterikilpi.

Vaihdoin oikealle kaistalle kun tilaa tuli, niin pääsi tämä hermoilija puskemaan seuraavaa edessä olevaa. Ja sitten seuraavasta liittymästä pois vihdintielle..:confused2:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli kehä 1:llä länteen päin joku aivan käsittämätön uuno päästetty täysperävaunuyhdistelmän rattiin. Kattelin varmaan 5 minuuttia taustapeilistä, kun se hiillosti vasemmalla kaistalla puskurissa jotain bemaria, joka ajoi turvavälin päässä edellä menevistä oikealla olevien ohi. Kun bemari teki tilaa, niin hyökkäsi seuraavan jonossa olevan perään. Tämäkin väisti pian, sitten tuli mun puskuriin. Oikealla puolella musta oli auto, edessä 15m päässä meni toinen. Rekkakuski näki tarpeelliseksi kiihdyttää mun puskuriin vilkuttelemaan valoja niin, että taustapeilistä näkyi vaan rekisterikilpi.

Vaihdoin oikealle kaistalle kun tilaa tuli, niin pääsi tämä hermoilija puskemaan seuraavaa edessä olevaa. Ja sitten seuraavasta liittymästä pois vihdintielle..:confused2:
Itsekkin vuosia raskasta kalustoa ajettuani totesin että aika monet siellä on väärässä ammatissa. Jos palkka olisi järkevämpi tai isompi osa työnantajista edes maksaisi ne Tessin minimit, niin ehkä sinne saataisiin enemmän kyvykästä porukkaa. Toivottavasti mahdollisimman nopeasti koko ala robotisoidaan.
 
Tänään oli kehä 1:llä länteen päin joku aivan käsittämätön uuno päästetty täysperävaunuyhdistelmän rattiin. Kattelin varmaan 5 minuuttia taustapeilistä, kun se hiillosti vasemmalla kaistalla puskurissa jotain bemaria, joka ajoi turvavälin päässä edellä menevistä oikealla olevien ohi. Kun bemari teki tilaa, niin hyökkäsi seuraavan jonossa olevan perään. Tämäkin väisti pian, sitten tuli mun puskuriin. Oikealla puolella musta oli auto, edessä 15m päässä meni toinen. Rekkakuski näki tarpeelliseksi kiihdyttää mun puskuriin vilkuttelemaan valoja niin, että taustapeilistä näkyi vaan rekisterikilpi.

Vaihdoin oikealle kaistalle kun tilaa tuli, niin pääsi tämä hermoilija puskemaan seuraavaa edessä olevaa. Ja sitten seuraavasta liittymästä pois vihdintielle..:confused2:

112een soittoa tällaisista - tuo on oikeasti vaarallista touhua.
 
Nauratti länärillä eilen, kun ajoin oikeaa kaistaa ja menin kaistan vauhtia vasurin tukon ohi, tarkoituksena siis ei ollut vaihtaa kaistaa mihinkään, kun olin kehä 2:lle just kääntymässä. Nopeuseroja kaistojen välillä ei montaa km/h ollut, oikea kaista meni kuitenkin nopeammin kuin tämä ainoa auto vasurilla. Tämä tukko havahtuu jossain takavasemmalla joko minun tai minua taaemman auton ohitukseen ja turbo huutaen kiihdyttää (100++ km/h) siihen mun edessä ajavan rinnalle. Sitä edempänä oli pitkä väli seuraaviin autoihin. Jää siihen ajamaan samaa vauhtia oikean kaistan kanssa rinta rinnan. Kuinka pienimunainen pikkusielu täytyy olla, että tekee jotain tuollaista ja tahallaan muodostaa liikkuvan tukon?
 
Joo, kaikista liikenteessä hölmöilyistä soitto häkeen. Hyvä idea. Seems to me
Rattijuopoista on monessa paikkaa kannustettu ilmoittaan, joten kai sitä kannattaa muistakin yhtävaarallisista.

Ei tuossa kehoitettu tekemään ilmoitus yksittäisestä mokasta, tai jostain vaarattomastai tai edes vähemmän vaarallisesta touhusta.
 
Okei. Oikeassa maailmassa skenaario menee niin että häkeen soittaessa päivystäjä vähän ihmettelee että mitä helvettiä tänne nyt soitellaan jostain perässä ajelijasta. Vastahakoisesti pistetään partio pysäyttämään rekka. Ensin sitä etsitään kissojen ja koirien kanssa puoli tuntia kunnes löydetään ko yhdistelmä tien päältäl. Pysäytyksen keskustelu: "Joo tuli ehkä ajettua vähän lähellä" "Ok no menehän nyt siitä".

Aivan turhaa hommaa.
 
Jos ei ole ruuhkaa eli täällä kehä3 ulkopuolella niin kerran olen auton antanut valua johonkin 20-30kmh vauhtiin. Syy oli ihan vaan että ajoin mittarin mukaan 90, gps mukaan 87 ja rekka kahden metrin päässä kontista. Siis en nähnyt taustapeilistä muuta kuin massiivisen keulan.

Torvi soi ja valot vilkkui mutta vitutti sen verran että annoin auton tasaisella pikkuhiljaa liukua juoksuvauhtiin.

Tuommoisilla möhköillä kaverit painaa rajoitinta vasten muiden kontissa kiinni valtatiellä niin haistakoon vitun.
 
Häkeen ei tullut mieleen ilmottaa, mutta koitin kyllä katsella olisiko jonkun firman logo paistatellut kyljessä isolla. Joku Nieminen siellä jossain perälaudassa luki, mutta oli niin geneerinen että saattaisi mennä haukut väärään puljuun.
 
Okei. Oikeassa maailmassa skenaario menee niin että häkeen soittaessa päivystäjä vähän ihmettelee että mitä helvettiä tänne nyt soitellaan jostain perässä ajelijasta. Vastahakoisesti pistetään partio pysäyttämään rekka. Ensin sitä etsitään kissojen ja koirien kanssa puoli tuntia kunnes löydetään ko yhdistelmä tien päältäl. Pysäytyksen keskustelu: "Joo tuli ehkä ajettua vähän lähellä" "Ok no menehän nyt siitä".

Aivan turhaa hommaa.

Se, että rekalla ajetaan toisen perseessä kiinni on hyvin selvästi laitonta, ja se on myös ziljoona kertaa vaarallisempaa kuin että ajetaan lievää ylinopeutta, ja poliisi kyllä innokkaasti sakottaa ihmisiä lievistä ylinopeuksistakin.

Mutta joo, taitaa olla että perseessäkiinniroikkuja ilmoittautui juuri itse.

Ja joo, tämä tuli tosiaan samalta hepulta jonka mielestä kaikki suojatiet pitäisi poistaa eli käytännössä liikenteessä vallita viidakon laki. Se, että rekalla jyrätään edessämenijöitä soipii täydellisesti tähän ajattelumalliin.

taski sanoi:
Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että rekalla ajetaan toisen perseessä kiinni on hyvin selvästi laitonta, ja se on myös ziljoona kertaa vaarallisempaa kuin että ajetaan lievää ylinopeutta, ja poliisi kyllä innokkaasti sakottaa ihmisiä lievistä ylinpeuksistakin.
Ongelmana tässä on se, että lieväkin ylinopeus on huomattavasti helpompi todistaa tutkan avulla kuin tuollainen silmämääräiseen arviointiin perustuva kontissa roikkuminen. Poliisitkin ovat vain ihmisiä ja usein menevät siitä mistä vähimmällä vaivalla pääsevät.
 
Ehkä jokaisesta ärsyttävästä kuskista ei kannata häkeen soitella, mutta esimerkiksi kaistalla pahasti seilaavista autoilijoista on tullut silloin tällöin soitettua. Nykyään nyt on valitettavasti paha arvioida, onko kyseessä aineet vai Facebookin selailu – molempien käyttö kun on ratissa viime vuosina lisääntynyt.

Ei noissa tapauksissa vastaanotto ole mitenkään tympääntynyt ollut, sieltä on saanut sitten katsoa onko partiota lähellä vai ei. Täällä päin on toisinaan varmaan ihan kohtalainen todennäköisyys tavoittaa virkavalta paikalle, kun noita tuolla välillä kiireetömänä ajelee tarkkailemassa muutenkin.

Tarkoitan siis, ettei poliisit kuitenkaan ihan 24/7 ole mitään huippukiireellistä jättioperaatiota toisella puolen maakuntaa suorittamassa, vaikka resursseja onkin vähennetty.
 
Okei. Oikeassa maailmassa skenaario menee niin että häkeen soittaessa päivystäjä vähän ihmettelee että mitä helvettiä tänne nyt soitellaan jostain perässä ajelijasta. Vastahakoisesti pistetään partio pysäyttämään rekka. Ensin sitä etsitään kissojen ja koirien kanssa puoli tuntia kunnes löydetään ko yhdistelmä tien päältäl. Pysäytyksen keskustelu: "Joo tuli ehkä ajettua vähän lähellä" "Ok no menehän nyt siitä".
Jos mulle vastasit ?

Jos on kiirreellisempiä tehtäviä, niin ei sitä mahdollista rattijuoppa tai "taparikollista" rekkakuskia lähdetä vastaan.

En tiedä mihin mielestäsi sitten ajattelit ilmoittaa, ajossa ei ole suositeltavaa lähteä nettilomaketta täyttämään, joten ei nyt tule miita mieleen kuin se 112,siellä myös osaavat kysellä tarvittavat teidot.
 
Jos ei ole ruuhkaa eli täällä kehä3 ulkopuolella niin kerran olen auton antanut valua johonkin 20-30kmh vauhtiin. Syy oli ihan vaan että ajoin mittarin mukaan 90, gps mukaan 87 ja rekka kahden metrin päässä kontista. Siis en nähnyt taustapeilistä muuta kuin massiivisen keulan.

Torvi soi ja valot vilkkui mutta vitutti sen verran että annoin auton tasaisella pikkuhiljaa liukua juoksuvauhtiin.

Tuommoisilla möhköillä kaverit painaa rajoitinta vasten muiden kontissa kiinni valtatiellä niin haistakoon vitun.

Näin juuri. Kun iso auto tulee liian lähelle, niin selvä hidastus ja reipas kiihdytys takaisin omaan nopeuteen. Viesti menee yleensä perille, ja jos ei mene, niin sitten soitto hätäkeskukseen. Tällaiset pitää saada pois liikenteestä, koska ovat aivan älyttömän vaarallisia. Iso auto kun ajaa perään, niin se on henki pois hyvin helposti.
 
Sen verran rekka- ja pakukuskeja puolustan, ettei se lähellä ajaminen välttämättä ole mitenkään tahallista. Silloin kun edessä menevä ei muodosta näköestettä, ts. kun siitä näkee vaivatta yli, tulee helposti ajettua turhan lähellä jos asiaan ei kummemmin kiinnitä huomiota.

Ihan perseessä roikkumiseen tämä ei tietenkään päde mutta sellaiseen selvästi tavallista lyhyempään turvaväliin kyllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 463
Viestejä
4 508 379
Jäsenet
74 404
Uusin jäsen
japejoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom