Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.
 
Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.
Hybridi kuskeja aikoinaan kritisoitiin "ennakoinnista", ehkä lelimaantumiseen vaikutti myös se logo.

Sähköautot kovasti pinnalla, joten ne luulisi tiedostavan herkemmin, mutta kannatus arviollesi, jos siivoo ne koeajolla olijat pois, jotka kyllä erottuu.
 
Hybridi kuskeja aikoinaan kritisoitiin "ennakoinnista", ehkä lelimaantumiseen vaikutti myös se logo.

Sähköautot kovasti pinnalla, joten ne luulisi tiedostavan herkemmin, mutta kannatus arviollesi, jos siivoo ne koeajolla olijat pois, jotka kyllä erottuu.
Joo. Itsekkin koeajolla tietenkin tulee testattua miten auto liikahtaa. Normaaliajossa ei tule testattua.
 
Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.

Noin 90% sähkövatkaimilla ajavista ja hybridikuskeista häiritsevät liikennettä ainakin täällä Oulussa. Ajavat 5-10km/h alle rajoituksen, lähtevät tuskallisen hitaasti liikkeelle (muut eivät kerkeä valoista, nyt ei puhuta siis mistään normaalista rauhallisesta kiihdyttämisestä), eivät osaa ryhmittäytyä ja muutenkin tuntuvat olevan hukassa jatkuvasti. Loput 10% (yleensä Model 3 teslalla ajavat) ajavat fiksusti.
 
Noin 90% sähkövatkaimilla ajavista ja hybridikuskeista häiritsevät liikennettä ainakin täällä Oulussa. Ajavat 5-10km/h alle rajoituksen, lähtevät tuskallisen hitaasti liikkeelle (muut eivät kerkeä valoista, nyt ei puhuta siis mistään normaalista rauhallisesta kiihdyttämisestä), eivät osaa ryhmittäytyä ja muutenkin tuntuvat olevan hukassa jatkuvasti. Loput 10% (yleensä Model 3 teslalla ajavat) ajavat fiksusti.
En ole kiinnittänyt huomiota samaan, mutta jännä jos näin on. Itse ainakin tykkään sähköllä (plugarilla) ajaessa nimenomaan lähteä rivakammin liikkeelle, kuin polttomoottorilla ajaessa. Sähköllä mennessä se ei vaikuta siltä, että lähdetään urku auki liikkeelle kun se on niin vaivatonta.
 
Pitää muuten tarkastaa onko oma mutu tässä kohtaa sama muillakin.

Oletteko huomanneet törpösti ajelevia sähköautokuskeja? Mutuilen että tekniikka, joka näyttää mitä kiihdyttely ja nopeus tekee kulutukselle(rangelle) luonnostaan opettaa ajamaan ilman liikaa kiirettä, joka poistaa vauhdin aiheuttamia ongelmia sujuvuudelle + miellyttävä ajokokemus ei aiheuta myöskään kiirettä päästä äkkiä perille.
Sähköautoja tulee varsin vähän vastaan, eikä niihinkään harvoihin tule kiinnitettyä huomiota niin paljoa, että tunnistaisi sähköautoiksi, mutta ainakin pari perseilevää Tesla-kuskia olen nähnyt. Yksi kiihdytteli Model S:nsä punaisista toisiin pujotellen kaistojen välillä liikenteen seassa. Toinen oli parkkeeranut Model X:n kävelykadulle ja pakitteli siitä sitten suojatietä pitkin keskelle valo-ohjattua risteystä.
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.
Näissä välillä menen vipuu, niin kysyn , tarkoitatko siviilillä poliisia ?
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.

Olen kerran haksahtanut tommoseen pommiin, tosin kaksinumeroisella maantiellä ja ohituskaistan lopussa, todella pitkään jaksoivat leikkiä, aina ns. ohitusmahdollisuuden kohdalla. Onneksi kaikki paska oli kameralla ja tapahtumasta ensin kerkusteltiin aika kovaan ääneen levikkeellä ja sen jälkeen jatkettiin vielä syyttäjän ja kyseisen poliisilaitoksen kanssa tapahtuneesta aika isolla jakelulla. Lopputuloksena että ei sakkoa... pääsimme yhteisymmärrykseen, että videot ~10minuutilta ei päädy paskalehtiin, eikä oikeusasiamiehelle.
 
Joo siis sivillipoliisiauto.Siinä oli lähellä etten ois itsekkin haksahtanu ansaan,mutta onneksi ei ollut kiire kun olin työajossa niin kattelin sitä perseilyä rauhassa.
 
Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.
Tuollaisista olisi syytä ilmoittaa aina hätäkeskukseen. Etenkin, jos tunnistaa poliisiksi. Ei viranomaisella ole mitään erityislupaa perseillä liikenteessä, ja ansoittaminen todennäköisesti täyttää liikennerikosten lisäksi myös virka-aseman väärinkäytön tunnusmerkistön.
 
Tuollaisista olisi syytä ilmoittaa aina hätäkeskukseen. Etenkin, jos tunnistaa poliisiksi. Ei viranomaisella ole mitään erityislupaa perseillä liikenteessä, ja ansoittaminen todennäköisesti täyttää liikennerikosten lisäksi myös virka-aseman väärinkäytön tunnusmerkistön.
Niin olis pitäny .Valitettavasti tunnistin ne poliiseiksi vasta tuusulantien päässä kun ne pysäyttivät erään kaistalla seilaavan auton.
 
Yritän nyt hahmottaa kuinkatyypillinen tilanne tuo oikeesti on sinulle.


En ihmettele jos silloin tälläin tulee tilanteita jolloin viestintä ei oikein oninstu, ja varsinkin jos on jokin sellainen ajoneuvo ja ajoreitti missä tilanne muutenkin poikkeuksellinen.

Mutta jäi vähän rivienvälistä olo jos ei yleensä, niin usein homma menee pieleen, niin jotain muutakin jännää tilanteissa.

Tietekin yksi voi olla erilainen käsitys tilanteesta, toiselle jolla omat aikeet toiveet täysin selviä ja vähän hätänen luonne, niin toinen jo hermoo että mikset mee, kun toinen vasta miettii että mitähän tuo toinen meinaa. Siitä hetken päästä yhteisymmärys jonka jälkeen sitten toinen alkaa selvittää turvallisuutta ja miten siitä pääsisi pois.

Sanotaanko näin, että sillon aikoinaan ( 15 vuotta sitten ) kun tuolla tuli ajeltua lähes joka päivä pullakaappi Ategolla pitkin ja poikin uuttamaata ja pääosin yksityisasuntojen pihoihin, niin kyllä näitä risteyksessä napottajia tuli vastaan vähintään pari joka viikko.

Nykysin kun tulee välillä ajettua huvin ja urheilun vuoksi kaverin Scaniaa ( tuollainen R500:nen, mutta eri päällirakenteella ) ja tällöinkin pääosin yksityisasuntojen pihoihin, niin kyllä noita jumittavia kuskeja tulee vastaan vähintään joka kolmannella reissulla.

Sama homma, jos olen liikkeellä maaseututeillä tai menossa mökille yms. ison autotrailerini kanssa, niin lähes joka reissulla joutuu viittilöimään ja vilkuttelemaan valoja jollekkin risteyksessä istuvalle ja liikennetilanetta lukemaan kykenemättömälle kuskille.

Jotkut kuskit vaan rupeavat jännittämään ison auton nähdessään, eivätkä ymmärrä, että tuollaisen ison auton kääntäminen kapealle tielle vaatii vähän enemmän tilaa ja siinä ei mahdu olemaan välissä.
Sama homma 6 metrisen autotrailerin tai 9 metrisen venetrailerin ja yleensä veturina olevan 6 metrisen Sprinterin kanssa, sekään yhdistelmä ei käänny ihan pienessä tilassa.

Noin 90% sähkövatkaimilla ajavista ja hybridikuskeista häiritsevät liikennettä ainakin täällä Oulussa. Ajavat 5-10km/h alle rajoituksen, lähtevät tuskallisen hitaasti liikkeelle (muut eivät kerkeä valoista, nyt ei puhuta siis mistään normaalista rauhallisesta kiihdyttämisestä), eivät osaa ryhmittäytyä ja muutenkin tuntuvat olevan hukassa jatkuvasti. Loput 10% (yleensä Model 3 teslalla ajavat) ajavat fiksusti.

Näitä tulee Helsingissä vastaan lähes joka päivä.

Välillä näkee tesloja, jotka ovat ilmeisesti autopilotilla, kun kiihdyttelevät ja jarruttelevat miten sattuu.

Sitten on näitä rangen pihtaajia, jotka tosiaan ajavat 5-15 km/h alle rajoituksen, kiihdyttävät tuskallisen hitaasti ja heittävät jalan pois "kaasulta" ,saadakseen regeneroitua sähköä akkuun, heti kun heistä vaikuttaa siltä että valot vaihtuvat punaiseksi, vaikka siitä ehtisi normaalilla vauhdilla vielä 3-6 autoa ennen valojen vaihtumista.

Sitten tuossa liukailla keleillä oli yksi matami liikkellä ilmeisesti takaveto model s:sän kanssa ja siitä ajamisesta ei tullut yhtään mitään, kun perä heitti heti kiihdyttäessä ja samoin kun tiputti "kaasun" pois, kun regenerointi oli ilmeisesti liian tehokkaalla.
Ajoi sitten pitkän matkaa aamuruuhkassa 30 km/h keskellä kahta kaistaa, siten että välillä perä heitti yhteen suuntaan ja kohta toiseen.

Tänään tuusulantiellä oli varsin provosoiva siviili skoda liikkeellä.Kiihdytteli/jarrutteli ja koitti tosissaan saada muita kisailemaan.Enpä ole aikasemmin tollaseen törmänny melkosta vittuilua etten sanois.

Jotenkin ei yllätä yhtään, oliko harmaa farkku rs jätesäkki tummilla takalaseilla?
 
Tänään oli kehä 1:llä länteen päin joku aivan käsittämätön uuno päästetty täysperävaunuyhdistelmän rattiin. Kattelin varmaan 5 minuuttia taustapeilistä, kun se hiillosti vasemmalla kaistalla puskurissa jotain bemaria, joka ajoi turvavälin päässä edellä menevistä oikealla olevien ohi. Kun bemari teki tilaa, niin hyökkäsi seuraavan jonossa olevan perään. Tämäkin väisti pian, sitten tuli mun puskuriin. Oikealla puolella musta oli auto, edessä 15m päässä meni toinen. Rekkakuski näki tarpeelliseksi kiihdyttää mun puskuriin vilkuttelemaan valoja niin, että taustapeilistä näkyi vaan rekisterikilpi.

Vaihdoin oikealle kaistalle kun tilaa tuli, niin pääsi tämä hermoilija puskemaan seuraavaa edessä olevaa. Ja sitten seuraavasta liittymästä pois vihdintielle..:confused2:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli kehä 1:llä länteen päin joku aivan käsittämätön uuno päästetty täysperävaunuyhdistelmän rattiin. Kattelin varmaan 5 minuuttia taustapeilistä, kun se hiillosti vasemmalla kaistalla puskurissa jotain bemaria, joka ajoi turvavälin päässä edellä menevistä oikealla olevien ohi. Kun bemari teki tilaa, niin hyökkäsi seuraavan jonossa olevan perään. Tämäkin väisti pian, sitten tuli mun puskuriin. Oikealla puolella musta oli auto, edessä 15m päässä meni toinen. Rekkakuski näki tarpeelliseksi kiihdyttää mun puskuriin vilkuttelemaan valoja niin, että taustapeilistä näkyi vaan rekisterikilpi.

Vaihdoin oikealle kaistalle kun tilaa tuli, niin pääsi tämä hermoilija puskemaan seuraavaa edessä olevaa. Ja sitten seuraavasta liittymästä pois vihdintielle..:confused2:
Itsekkin vuosia raskasta kalustoa ajettuani totesin että aika monet siellä on väärässä ammatissa. Jos palkka olisi järkevämpi tai isompi osa työnantajista edes maksaisi ne Tessin minimit, niin ehkä sinne saataisiin enemmän kyvykästä porukkaa. Toivottavasti mahdollisimman nopeasti koko ala robotisoidaan.
 
Tänään oli kehä 1:llä länteen päin joku aivan käsittämätön uuno päästetty täysperävaunuyhdistelmän rattiin. Kattelin varmaan 5 minuuttia taustapeilistä, kun se hiillosti vasemmalla kaistalla puskurissa jotain bemaria, joka ajoi turvavälin päässä edellä menevistä oikealla olevien ohi. Kun bemari teki tilaa, niin hyökkäsi seuraavan jonossa olevan perään. Tämäkin väisti pian, sitten tuli mun puskuriin. Oikealla puolella musta oli auto, edessä 15m päässä meni toinen. Rekkakuski näki tarpeelliseksi kiihdyttää mun puskuriin vilkuttelemaan valoja niin, että taustapeilistä näkyi vaan rekisterikilpi.

Vaihdoin oikealle kaistalle kun tilaa tuli, niin pääsi tämä hermoilija puskemaan seuraavaa edessä olevaa. Ja sitten seuraavasta liittymästä pois vihdintielle..:confused2:

112een soittoa tällaisista - tuo on oikeasti vaarallista touhua.
 
Nauratti länärillä eilen, kun ajoin oikeaa kaistaa ja menin kaistan vauhtia vasurin tukon ohi, tarkoituksena siis ei ollut vaihtaa kaistaa mihinkään, kun olin kehä 2:lle just kääntymässä. Nopeuseroja kaistojen välillä ei montaa km/h ollut, oikea kaista meni kuitenkin nopeammin kuin tämä ainoa auto vasurilla. Tämä tukko havahtuu jossain takavasemmalla joko minun tai minua taaemman auton ohitukseen ja turbo huutaen kiihdyttää (100++ km/h) siihen mun edessä ajavan rinnalle. Sitä edempänä oli pitkä väli seuraaviin autoihin. Jää siihen ajamaan samaa vauhtia oikean kaistan kanssa rinta rinnan. Kuinka pienimunainen pikkusielu täytyy olla, että tekee jotain tuollaista ja tahallaan muodostaa liikkuvan tukon?
 
Joo, kaikista liikenteessä hölmöilyistä soitto häkeen. Hyvä idea. Seems to me
Rattijuopoista on monessa paikkaa kannustettu ilmoittaan, joten kai sitä kannattaa muistakin yhtävaarallisista.

Ei tuossa kehoitettu tekemään ilmoitus yksittäisestä mokasta, tai jostain vaarattomastai tai edes vähemmän vaarallisesta touhusta.
 
Okei. Oikeassa maailmassa skenaario menee niin että häkeen soittaessa päivystäjä vähän ihmettelee että mitä helvettiä tänne nyt soitellaan jostain perässä ajelijasta. Vastahakoisesti pistetään partio pysäyttämään rekka. Ensin sitä etsitään kissojen ja koirien kanssa puoli tuntia kunnes löydetään ko yhdistelmä tien päältäl. Pysäytyksen keskustelu: "Joo tuli ehkä ajettua vähän lähellä" "Ok no menehän nyt siitä".

Aivan turhaa hommaa.
 
Jos ei ole ruuhkaa eli täällä kehä3 ulkopuolella niin kerran olen auton antanut valua johonkin 20-30kmh vauhtiin. Syy oli ihan vaan että ajoin mittarin mukaan 90, gps mukaan 87 ja rekka kahden metrin päässä kontista. Siis en nähnyt taustapeilistä muuta kuin massiivisen keulan.

Torvi soi ja valot vilkkui mutta vitutti sen verran että annoin auton tasaisella pikkuhiljaa liukua juoksuvauhtiin.

Tuommoisilla möhköillä kaverit painaa rajoitinta vasten muiden kontissa kiinni valtatiellä niin haistakoon vitun.
 
Häkeen ei tullut mieleen ilmottaa, mutta koitin kyllä katsella olisiko jonkun firman logo paistatellut kyljessä isolla. Joku Nieminen siellä jossain perälaudassa luki, mutta oli niin geneerinen että saattaisi mennä haukut väärään puljuun.
 
Okei. Oikeassa maailmassa skenaario menee niin että häkeen soittaessa päivystäjä vähän ihmettelee että mitä helvettiä tänne nyt soitellaan jostain perässä ajelijasta. Vastahakoisesti pistetään partio pysäyttämään rekka. Ensin sitä etsitään kissojen ja koirien kanssa puoli tuntia kunnes löydetään ko yhdistelmä tien päältäl. Pysäytyksen keskustelu: "Joo tuli ehkä ajettua vähän lähellä" "Ok no menehän nyt siitä".

Aivan turhaa hommaa.

Se, että rekalla ajetaan toisen perseessä kiinni on hyvin selvästi laitonta, ja se on myös ziljoona kertaa vaarallisempaa kuin että ajetaan lievää ylinopeutta, ja poliisi kyllä innokkaasti sakottaa ihmisiä lievistä ylinopeuksistakin.

Mutta joo, taitaa olla että perseessäkiinniroikkuja ilmoittautui juuri itse.

Ja joo, tämä tuli tosiaan samalta hepulta jonka mielestä kaikki suojatiet pitäisi poistaa eli käytännössä liikenteessä vallita viidakon laki. Se, että rekalla jyrätään edessämenijöitä soipii täydellisesti tähän ajattelumalliin.

taski sanoi:
Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että rekalla ajetaan toisen perseessä kiinni on hyvin selvästi laitonta, ja se on myös ziljoona kertaa vaarallisempaa kuin että ajetaan lievää ylinopeutta, ja poliisi kyllä innokkaasti sakottaa ihmisiä lievistä ylinpeuksistakin.
Ongelmana tässä on se, että lieväkin ylinopeus on huomattavasti helpompi todistaa tutkan avulla kuin tuollainen silmämääräiseen arviointiin perustuva kontissa roikkuminen. Poliisitkin ovat vain ihmisiä ja usein menevät siitä mistä vähimmällä vaivalla pääsevät.
 
Ehkä jokaisesta ärsyttävästä kuskista ei kannata häkeen soitella, mutta esimerkiksi kaistalla pahasti seilaavista autoilijoista on tullut silloin tällöin soitettua. Nykyään nyt on valitettavasti paha arvioida, onko kyseessä aineet vai Facebookin selailu – molempien käyttö kun on ratissa viime vuosina lisääntynyt.

Ei noissa tapauksissa vastaanotto ole mitenkään tympääntynyt ollut, sieltä on saanut sitten katsoa onko partiota lähellä vai ei. Täällä päin on toisinaan varmaan ihan kohtalainen todennäköisyys tavoittaa virkavalta paikalle, kun noita tuolla välillä kiireetömänä ajelee tarkkailemassa muutenkin.

Tarkoitan siis, ettei poliisit kuitenkaan ihan 24/7 ole mitään huippukiireellistä jättioperaatiota toisella puolen maakuntaa suorittamassa, vaikka resursseja onkin vähennetty.
 
Okei. Oikeassa maailmassa skenaario menee niin että häkeen soittaessa päivystäjä vähän ihmettelee että mitä helvettiä tänne nyt soitellaan jostain perässä ajelijasta. Vastahakoisesti pistetään partio pysäyttämään rekka. Ensin sitä etsitään kissojen ja koirien kanssa puoli tuntia kunnes löydetään ko yhdistelmä tien päältäl. Pysäytyksen keskustelu: "Joo tuli ehkä ajettua vähän lähellä" "Ok no menehän nyt siitä".
Jos mulle vastasit ?

Jos on kiirreellisempiä tehtäviä, niin ei sitä mahdollista rattijuoppa tai "taparikollista" rekkakuskia lähdetä vastaan.

En tiedä mihin mielestäsi sitten ajattelit ilmoittaa, ajossa ei ole suositeltavaa lähteä nettilomaketta täyttämään, joten ei nyt tule miita mieleen kuin se 112,siellä myös osaavat kysellä tarvittavat teidot.
 
Jos ei ole ruuhkaa eli täällä kehä3 ulkopuolella niin kerran olen auton antanut valua johonkin 20-30kmh vauhtiin. Syy oli ihan vaan että ajoin mittarin mukaan 90, gps mukaan 87 ja rekka kahden metrin päässä kontista. Siis en nähnyt taustapeilistä muuta kuin massiivisen keulan.

Torvi soi ja valot vilkkui mutta vitutti sen verran että annoin auton tasaisella pikkuhiljaa liukua juoksuvauhtiin.

Tuommoisilla möhköillä kaverit painaa rajoitinta vasten muiden kontissa kiinni valtatiellä niin haistakoon vitun.

Näin juuri. Kun iso auto tulee liian lähelle, niin selvä hidastus ja reipas kiihdytys takaisin omaan nopeuteen. Viesti menee yleensä perille, ja jos ei mene, niin sitten soitto hätäkeskukseen. Tällaiset pitää saada pois liikenteestä, koska ovat aivan älyttömän vaarallisia. Iso auto kun ajaa perään, niin se on henki pois hyvin helposti.
 
Sen verran rekka- ja pakukuskeja puolustan, ettei se lähellä ajaminen välttämättä ole mitenkään tahallista. Silloin kun edessä menevä ei muodosta näköestettä, ts. kun siitä näkee vaivatta yli, tulee helposti ajettua turhan lähellä jos asiaan ei kummemmin kiinnitä huomiota.

Ihan perseessä roikkumiseen tämä ei tietenkään päde mutta sellaiseen selvästi tavallista lyhyempään turvaväliin kyllä.
 
No pääseehän nyt rekkakuskia karkuun yleensä ihan painamalla kaasua vaan, sitten vaihtaa kaistaa pois edestä. Eihän ne kulje kuin 89km/h. Ikinä ei ole ollut minulla ongelmaa heidän kanssa ja jos ovat liian lähelle ajaneet, olen vain yksinkertaisesti painanut kaasua. Toki jos jossain ruuhkassa ajelee niin vaihtaa sitten mahdollisuuksien mukaan kaistaa pois edestä. Jos maantiellä niin käväsee levähdyspaikalla tai bussipysäkillä tai jotain vastaavaa ja antaa raskaan ajoneuvon kuljettajan mennä. En ikinä rupeaisi hidastelemaan tuossa tilanteessa, voi käydä huonosti, mistä sitä tietää millainen kuski siellä on.
 
Sen verran rekka- ja pakukuskeja puolustan, ettei se lähellä ajaminen välttämättä ole mitenkään tahallista. Silloin kun edessä menevä ei muodosta näköestettä, ts. kun siitä näkee vaivatta yli, tulee helposti ajettua turhan lähellä jos asiaan ei kummemmin kiinnitä huomiota.

Ihan perseessä roikkumiseen tämä ei tietenkään päde mutta sellaiseen selvästi tavallista lyhyempään turvaväliin kyllä.
Korkean auton nupista on hankalahko hahmottaa, onko metrin vaiko viiden päässä. Jos hahmotusongelmat laajenevat sellaisiksi, ettei tiedä onko metrin vai sadan metrin päässä, suosittelen käyntiä parillakin eri lääkärillä.
 
Se, että rekalla ajetaan toisen perseessä kiinni on hyvin selvästi laitonta, ja se on myös ziljoona kertaa vaarallisempaa kuin että ajetaan lievää ylinopeutta, ja poliisi kyllä innokkaasti sakottaa ihmisiä lievistä ylinopeuksistakin.

Mutta joo, taitaa olla että perseessäkiinniroikkuja ilmoittautui juuri itse.

Ja joo, tämä tuli tosiaan samalta hepulta jonka mielestä kaikki suojatiet pitäisi poistaa eli käytännössä liikenteessä vallita viidakon laki. Se, että rekalla jyrätään edessämenijöitä soipii täydellisesti tähän ajattelumalliin.

Tuo suojatiekeskustelu ei nyt sinänsä taas tähän liity, voin olla myös sitä mieltä että pinkki väri on ruma mutta ei se oikein tähän keskusteluun pitäisi vaikuttaa.

Tämänkin uhalla olen edelleen sitä mieltä että laki on hölmö velvoittaessaan autoja väistämään jalankulkijoita poikkeuksetta suojatiellä. Jos aihetta miettii vähän syvemmin niin siinäkin on puolensa että sitä malmikasaa ei aina olisi pakko pysäytellä. Agressiivisesti omaa kantaa puolustaessa tosin jää monasti moni huomio tekemättä. Selvästi tämä on jäänyt mieleen kun muistit sen esiin ottaa - hyvä niin, eipä ole turhaan tullut tilitettyä.

Ja joo, kyllä mä joskus sorrun hiillostamaan. Viimeksi tänään kun motarilla joku fiesta ohitti edellä ajavaa passatia 2kmh erolla. Mitä järkeä on edes lähteä ohittamaan jos ajaa käytännössä samaa vauhtia.
 
Korkean auton nupista on hankalahko hahmottaa, onko metrin vaiko viiden päässä. Jos hahmotusongelmat laajenevat sellaisiksi, ettei tiedä onko metrin vai sadan metrin päässä, suosittelen käyntiä parillakin eri lääkärillä.
Tämä nyt on jo ihan tahalleen väärin tulkitsemista. Eihän Taski sanonut ettei tiedä onko metrin vai sadan päässä, vaan että kun ajaa autoa missä istutaan muiden yläpuolella voi turvaväli epähuomiossa jäädä liian lyhyeksi, kun näkee kuitenkin niin kauas kuin tietä riittää.

Ymmärrän kyllä logiikan tuossa, vaikka ei se mikään hyväksyttävä syy liian lähellä ajamiselle olekaan.
 
Tämä nyt on jo ihan tahalleen väärin tulkitsemista. Eihän Taski sanonut ettei tiedä onko metrin vai sadan päässä, vaan että kun ajaa autoa missä istutaan muiden yläpuolella voi turvaväli epähuomiossa jäädä liian lyhyeksi, kun näkee kuitenkin niin kauas kuin tietä riittää.

Ymmärrän kyllä logiikan tuossa, vaikka ei se mikään hyväksyttävä syy liian lähellä ajamiselle olekaan.

Varsinkaan kun rekan pysähtymismatka on lastissa yli kaksi kertaa pidempi kuin henkilö-autolla. Jos nyt sanotaan että puskasta juoksee joku jänistä isompi eläin eteen niin pitkälle näkeminen ei auta mitään kun henkilö-auton kuski iskee jarrut pohjaan. Ja sit mennään.
 
Varsinkaan kun rekan pysähtymismatka on lastissa yli kaksi kertaa pidempi kuin henkilö-autolla. Jos nyt sanotaan että puskasta juoksee joku jänistä isompi eläin eteen niin pitkälle näkeminen ei auta mitään kun henkilö-auton kuski iskee jarrut pohjaan. Ja sit mennään.
Kyllä se molempien pysähtymismatka tuossa tapauksessa on aikalailla sama.
 
Kyllä se molempien pysähtymismatka tuossa tapauksessa on aikalailla sama.
No ei se kyllä ole. Vai meinaatko sitä, kun rekka ottaa auton kiinni ja sitten mennäänkin samaa matkaa pysähdyksiin yhtenä massana?
(jos kelillä on jonkun mielestä vaikutusta, niin nämä on kuivalla kesäkelillä)


Jarrutusmatkavertailu, nopeus 80 km/h

Henkilöauto 24 m
Moduli, puoliperävaunu-keskiakseliyhdistelmä, 21 t, 45 m
Ajoneuvoyhdistelmä, sorakasetti, 60 t, 87 m
Ajoneuvoyhdistelmä (säiliöauto), 60 t, 46 m
Puutavarayhdistelmä, 76 t, 49 m
 
Tämä nyt on jo ihan tahalleen väärin tulkitsemista. Eihän Taski sanonut ettei tiedä onko metrin vai sadan päässä, vaan että kun ajaa autoa missä istutaan muiden yläpuolella voi turvaväli epähuomiossa jäädä liian lyhyeksi, kun näkee kuitenkin niin kauas kuin tietä riittää.

Ymmärrän kyllä logiikan tuossa, vaikka ei se mikään hyväksyttävä syy liian lähellä ajamiselle olekaan.
Ei turvaväli voi mitenkään jäädä epähuomiossa niin lyhyeksi, että siitä olisi vaaraa. Joko kuski ei tajua, minkälainen turvavälin tulee olls, tai sitten todennäköisemmin ei vaan välitä. Sopiva turvaväli on niin pitkä, ettei muiden yli näkemisellä ole mitään merkitystä asiaan.
 
Kyllä se molempien pysähtymismatka tuossa tapauksessa on aikalailla sama.
Jos tarkasteltaisiin vain massan vaikutusta kahden muuten identtisen järjestelmän välillä, pysähtymismatka olisi sama. Nyt kuitenkin kitka välittyy tiehen muotoaan muuttavien kumirenkaiden kautta, joiden johdosta raskaampi ajoneuvo pysähtyy paljon huonommin.
 
Tämä nyt on jo ihan tahalleen väärin tulkitsemista. Eihän Taski sanonut ettei tiedä onko metrin vai sadan päässä, vaan että kun ajaa autoa missä istutaan muiden yläpuolella voi turvaväli epähuomiossa jäädä liian lyhyeksi, kun näkee kuitenkin niin kauas kuin tietä riittää.
Antti kommentoi asia yhteyttä missä ammattikuski ajoi muutaman metrin päässä, eli juurkin se 100 metriä vs 5 metriä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkasteltaisiin vain massan vaikutusta kahden muuten identtisen järjestelmän välillä, pysähtymismatka olisi sama. Nyt kuitenkin kitka välittyy tiehen muotoaan muuttavien kumirenkaiden kautta, joiden johdosta raskaampi ajoneuvo pysähtyy paljon huonommin.
Tähän jotain lähdettä.

Paljon on toki kertojasta kiinni ja en väitä etteikö joillain keleillä olisi tilanne selkämpi. ja tietenkin mitä paria verrataan. Niin ja ainakin joskus oli kalustossa viivessä eroja jonka takia oli suositus että sekuntti lisää.

Mutta viimevuosina on ollut juttuja ettei nykyiaikenn laatu rekka hyvällä kelillä niin itsestään selvästi häviä henkilöautolla, tiedä sitten millaiseen henkilöautoon verrattuna, jos vertialuun otetaan moottoripyörä, niin sille pärjää ehkä paremmin.

Tosin jos ammatti kuski ei erota edessä olevaa henkilöautoa, niin noilla ei kai väliä.
 
Noista yleensä pääsee eroon, kun kiihdyttelee kauemmas. En itse jäisi välttämättä jarruttelemaan rekan eteen, kun ei ole mitään takeita, meneekö viesti perille vai ei, ja onnettomuusriski muutenkin kasvaa aika paljon.

Eri asia on sitten raskaan kaluston eteen sinkoilu, mikä luonnollisesti on tyhmää ja sopii hyvin tähän ketjuun.
 
Tähän jotain lähdettä.

Paljon on toki kertojasta kiinni ja en väitä etteikö joillain keleillä olisi tilanne selkämpi. ja tietenkin mitä paria verrataan. Niin ja ainakin joskus oli kalustossa viivessä eroja jonka takia oli suositus että sekuntti lisää.

Mutta viimevuosina on ollut juttuja ettei nykyiaikenn laatu rekka hyvällä kelillä niin itsestään selvästi häviä henkilöautolla, tiedä sitten millaiseen henkilöautoon verrattuna, jos vertialuun otetaan moottoripyörä, niin sille pärjää ehkä paremmin.

Tosin jos ammatti kuski ei erota edessä olevaa henkilöautoa, niin noilla ei kai väliä.

Tosiaan vaikea yleistää mihinkään pariin lukuun, kun autoja, rekkoja, jarruja, ja renkaita on lukematon määrä. Monesti yleistetään rekan suurempi paino suoraan jarrutusmatkaan, mutta kyllä niitä suunnitellessa on osattu jarruja kasvattaa ja nykyaikana eivät kovin paljoa häviä. Massan ansiosta nimittäin kitka renkailla on suurempi, joka mahdollistaa paljon suuremman jarrutusvoiman. Netistä löytynee jarrutusvideoita täyteen lastatuista rekoista.

e: Siihen tulikin hyvä video kuvaamaan eroja, kyllähän se massa vaikuttaa monessakin tilanteessa. Optimaalisesti ei.

 
Viimeksi muokattu:
No ei se kyllä ole. Vai meinaatko sitä, kun rekka ottaa auton kiinni ja sitten mennäänkin samaa matkaa pysähdyksiin yhtenä massana?
Tätä itseasiassa meinasin. Ei ollut niin ilmiselvää kuin luulin.

Mutta tosiaan on niitäkin videoita missä rekka pysähtyy testissä vaikka moottoripyörää nopeammin. Monta muuttuvaa tekijää vaikuttaa näihin. Käytännössä noissa puskurissa ajoissa tulisi aina kolari hätätilanteessa.
 
Paineilmajarruissa on vielä lisäksi viivettä jarrupolkimen painamisesta jarrutuksen alkamiseen, toisin kuin henkilöauton hydraulisissa jarruissa.

Tähän jotain lähdettä.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142584/Junttila_Joonas.pdf
Luku 2.4 käynee jonkinlaisena lähteenä. Pääpointti on, että kumi ei noudata yläkoulussa opittua lineaarista kitkalakia. Kumin tapauksessa kuorman lisääminen ei välttämättä kasvata kitkavoimaa läheskään samassa suhteessa kuin kitkalaki antaisi ymmärtää.
 
Paineilmajarruissa on vielä lisäksi viivettä jarrupolkimen painamisesta jarrutuksen alkamiseen, toisin kuin henkilöauton hydraulisissa jarruissa.
Se viive on kyllä nykyään ihan minimaalinen.
Toisin sanoen, tuo minun työajokki on kyllä ihan samanlainen jarrutella, kuin pikkuautot, en huomaa mitään jarruviivettä.
 
No pääseehän nyt rekkakuskia karkuun yleensä ihan painamalla kaasua vaan, sitten vaihtaa kaistaa pois edestä. Eihän ne kulje kuin 89km/h. Ikinä ei ole ollut minulla ongelmaa heidän kanssa ja jos ovat liian lähelle ajaneet, olen vain yksinkertaisesti painanut kaasua.
Kun ajaa sopivaa vauhtia niin rekka ei saa sinua edes koskaan kiinni, en ymmärrä ihmisiä joilla on ongelmia raskaan liikenteen kanssa kuin siinä tapauksessa että useampikaistaisella rekka ohittaa rekkaa ja hidastaa merkittävästi omaa menoa. Vaikka ajaisit näiden perässä kaistojen välissä niin kumpikaan ei tee mitään muutosta ajossaan.
Jos maantiellä niin käväsee levähdyspaikalla tai bussipysäkillä tai jotain vastaavaa ja antaa raskaan ajoneuvon kuljettajan mennä. En ikinä rupeaisi hidastelemaan tuossa tilanteessa, voi käydä huonosti, mistä sitä tietää millainen kuski siellä on.
Käänteinen ohitus on paljon tyylikkäämpi ja ekologisempi tapa eli vaihdat vastaantulevan kaistalle ja nostat kaasusta ja sitten imusta takaisin omalle kaistalle. Jos muutenkin on tylsää jossain jonossa jossa ohitusmahdollisuuksia ei ole tai matkan takia ei ole enää järkevää repiä ohi niin käänteisellä ohituksella saa aiheutettua sopivasti piristävää hämmennystä useammassakin autokunnassa :).

Mutta kertokaas mikä liikkuu kuskien päässä kehä II pohjoiseen kun oikea kaista haarautuu hesa/kilo ja kehä II suoraan. Eli jos tuohon asti on saanut ajettua oikealla kaistalla hikiset 80 tai jopa 90 niin mikä vittu saa tuossa haarautumiskohdassa pudottamaan vauhdin 70 tai 60 tai jopa 50? Ja sit tätä samaa jatketaan hesaa kohti eikä edes 100/80 tikkarin ollessa jo näkyvillä siinä sillan alla mitään tapahdu ja harvoin tapahtuu edes tikkarinkaan kohdalla. Yleensä vauhti alkaa nousta vasta kun ollaan jo ns. motarilla eli 100/200m tuon tikkarin jälkeen.

Parista ääliöstä (se takana olevakin on kun ei mene kilon kaistan kautta ohi) pääsee kilon kaistan kautta ohitse mutta pitkästä letkasta luonnollisesti ei. Jos kaikki ohittaisi tuollaisen urpon niin uskoisin että jossain kohtaa tapahtuisi valaistuminen jota ei taas koskaan tapahdu jos enemmistö vain hinaa perässä... Aamuisin tämä tapahtuu aina ja muutenkin 95% todennäköisyydellä, edellä ajavsn vauhti putoaa min 10km/h riippumatta mikä oli alkunopeus...
 
Kun ajaa sopivaa vauhtia niin rekka ei saa sinua edes koskaan kiinni, en ymmärrä ihmisiä joilla on ongelmia raskaan liikenteen kanssa kuin siinä tapauksessa että useampikaistaisella rekka ohittaa rekkaa ja hidastaa merkittävästi omaa menoa. Vaikka ajaisit näiden perässä kaistojen välissä niin kumpikaan ei tee mitään muutosta ajossaan.
Käänteinen ohitus on paljon tyylikkäämpi ja ekologisempi tapa eli vaihdat vastaantulevan kaistalle ja nostat kaasusta ja sitten imusta takaisin omalle kaistalle. Jos muutenkin on tylsää jossain jonossa jossa ohitusmahdollisuuksia ei ole tai matkan takia ei ole enää järkevää repiä ohi niin käänteisellä ohituksella saa aiheutettua sopivasti piristävää hämmennystä useammassakin autokunnassa :).
Ei millään pahalla mutta se "sopiva vauhti" eli 90+ on myös sakkovauhti. Kaikki ei halua ajaa varmoja sakkoja.
Ja sitten tämä "käänteinen ohitus" :lol: Kortin sulta vois ottaa pois niin pääset ihan linja-autolla sopivaa nopeutta.
 
Ei millään pahalla mutta se "sopiva vauhti" eli 90+ on myös sakkovauhti. Kaikki ei halua ajaa varmoja sakkoja.
89 riittää vallan mainiosti, ei ole sellaista tietä jossa rekka olisi jo sinun imussasi alunperin eikä se rekka myöskään pääsee myöhemmin liittymään sinun imuusi. Väliä jää poikkeuksetta aina satoja metrejä, eikä se rekka saa tuota kiinni edes 1000km matkalla. Lisäksi sinun ei tarvitse ohittaa käytännössä kuin 1 henkilöauto (näitä riittää) jolloin kaikki siihen asti sun takana olleet rekat jäävät tuon auton taakse (pysyvästi).
Paljonko ehdottaisit "sopivaksi" nopeudeksi esimerkiksi 60 km/h rajoitusalueella?
Itse ajan jotain 65-80 enkä muista että olisi koskaan rekat häirinneet eli eiköhän tuosta välistä ”99,99% sopiva” löydy.
 
Itse ajan jotain 65-80 enkä muista että olisi koskaan rekat häirinneet eli eiköhän tuosta välistä ”99,99% sopiva” löydy.
Ehdottamasi nopeus on yli rajoituksen, eli määritelmän mukaan ei ole sopiva. Esitän myös epäilyksen siitä, että henkilöt, jotka eivät välitä pätkääkään nopeusrajoituksista, eivät välttämättä välitä tippaakaan siitä, mitä takana (tai edessä) tapahtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 111
Viestejä
4 652 322
Jäsenet
76 373
Uusin jäsen
Thouben

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom