Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Minulla ei riittänyt mielikuvitus.

Avaa nyt vähän miten tuo kasa johtu urista ?

En tarkoita että johtuisi pelkästään urista, oli myös kova tuuli, satoi lunta joka pöllysi, tie täysin jäässä, sit jos vielä liikaa vauhtia, pienet turvavälit, monen asian summa.
Yhtä kuvaa katsominen ei ole sama asia kuin tuolla liikenteessä oleminen.
 
Kyllä ne urat on siinä tosiaan aika ikävät. Mukavasti säpsäytti tuossa varmaan viikko tai kaksi takaperin aamulla kun siitä ajelin ja auto luiskahti niihin uriin.
Eilenkin aamulla siinä oli jo pientä ruuhkaa kun yksi auto oli kolaroinut keulansa johonkin.
 
En tarkoita että johtuisi pelkästään urista, oli myös kova tuuli, satoi lunta joka pöllysi, tie täysin jäässä, sit jos vielä liikaa vauhtia, pienet turvavälit, monen asian summa.

Tässä taidetaan vähän keskittyä eri asioihin, sinä ehkä mietit sitä ensimmäistä kolaria ja arvuuttelet että lähtikö jollain urista auto lapasesta.

Osa sitten päivittelee että miten noin iso kasa on saatu aikaan.

Pelastuslaitoksella voinut olla jotain näppituntumaa tilanteesta, toki tunnettua että se taho välillä laukoo mutupohjalla.


Sori, ei mitään henkilökohtaista.

Urat voi olla vaarallisia, ja edes auttaa onnettomuuksia ja jotta päästää otsikon aiheeseen niin ärsyttää kuskit jotka ajelee urissa.


Edit:
Kasassa varmaan kuskeja jotka sinne joutuneet perässäolevan tuuppaamana, ei leimata kaikkia varomattomiksi.
 
Tartuin tähän ja kiinnosti.
Lukumääränä aikaa kohti, lukumääränä kilometriä kohden, kehä yksi taitaa olla ihan omassa luokassaan. Vaikka siellä paljonturvallisuutta lisääviä tekijöitä.

Uudenmaan valtiet yhteensä ovat ajettua kilometriä kohti "turvallisimpia", no siitä tuskin saa kiittää kehä ykköstä.

(Uusimaa muuten ei ei johda turvallisuus tilastoja, ja sellaisetkin alueet menee ohi joissa moottori tai moottoriliikenneteitä on vähän, ja ajoneuvokanta vanhempaa)
Siellä on niin suuret liikennemäärät

-Onnettomuuksista, pahin väli (Puotinharju-Malmi väli)
tossa keskimäärin 82.6kpl/vuosi n.5km matkalla
kehä 1 pituus n. 30km => vuodessa n. 6x oletus km. n.70 kolaria =420kpl
=> joka päivä siellä km. jossain kolisee.
 
Kyllä ne urat on siinä tosiaan aika ikävät. Mukavasti säpsäytti tuossa varmaan viikko tai kaksi takaperin aamulla kun siitä ajelin ja auto luiskahti niihin uriin.
Eilenkin aamulla siinä oli jo pientä ruuhkaa kun yksi auto oli kolaroinut keulansa johonkin.
Kyllä varsinkin vähäisen kokemuksen omaava kuljettaja "helposti" urista noustessaan pyötähtää (käynyt itsellenikin joskus kauan sitten, kun oli nopeasti pakko väistää onneksi oli tilaa), vaikutti ongelmissa olevan Turuntien tapauksessa ollut kuljettajakin, alla linkki kommentteihin.
 
En tiedä tarvitseeko tota puolustella, mutta noin kehillä ajetaan (turvavälit eivät hyvälläkään kelillä aina riitä, jos "seinä" tulee vastaan). Aina tietenkin voi syyttää sitä ekana hidastavaa, mutta usein se syy löytyy sietä oman auton ratin takaa. Tosta "samaa vauhtia säästä riippumatta" en ole kanssasi samaa mieltä, yksittäisiä poikkeuksia toki aina on. Kehät ovat Suomen vaarallisimpia paikkoja, jos sitä mitataan kolareiden määrällä.

Paskinta tässä on, että kehätie-rallikuskit ajaa yhtä vahvasti päin helvettiä Turunväylällä, joka on kaikkea muuta kuin kehätie. Lopputulos näkyi Espoon Ikean kohdalla, miten sopimaton tapa ajaa tuo kehätietapa on.
Kehätie "ajokulttuurin" isoimmat järjestelmälliset virheet;
- Turvavälin pitäminen mahdotonta, joka rakoon mahtuu vielä yks auto.
- kaistan vaihto on vain auton siirtämistä sivusuunnassa. Onko muita läsnä, on merkityksetöntä kunhan kaistan vaihtaja vaan nyt heti pääsee toiselle kaistalle.
- liittymien ennakointi tasan nolla. Kiilataan vasemman kautta äkkiä ramppiin oikean kaistan yli.
 
Paskinta tässä on, että kehätie-rallikuskit ajaa yhtä vahvasti päin helvettiä Turunväylällä, joka on kaikkea muuta kuin kehätie. Lopputulos näkyi Espoon Ikean kohdalla, miten sopimaton tapa ajaa tuo kehätietapa on.
Kehätie "ajokulttuurin" isoimmat järjestelmälliset virheet;
- Turvavälin pitäminen mahdotonta, joka rakoon mahtuu vielä yks auto.
- kaistan vaihto on vain auton siirtämistä sivusuunnassa. Onko muita läsnä, on merkityksetöntä kunhan kaistan vaihtaja vaan nyt heti pääsee toiselle kaistalle.
- liittymien ennakointi tasan nolla. Kiilataan vasemman kautta äkkiä ramppiin oikean kaistan yli.
Noita kaikkia tuolla esiintyy, toinen asia on kuinka "tahallisia" ne on. Liikennettä on paljon ja sekaan mahtuu heitäkin, jotka eivät tunne reittiään kunnolla. Siitä osin noi vaaralliset kahden kaistan yli menemiset. Vaikka eihän se sitä kehua voi.
Turvavälin pitäminen on vaikeaa manitsemistasi syistä, en viitsi sanoa että "voihan sitä silti hiljentää, jos joku eteen tulee".

Onneksi tuolla harvoin kuolonkolareita tapahtuu ja liittymiä tehdään lisää/ turvallisimmiksi. En kyllä juuri ajokortin saaneelle suosittele sinne menoa.
 
Turvavälin pitäminen on vaikeaa manitsemistasi syistä, en viitsi sanoa että "voihan sitä silti hiljentää, jos joku eteen tulee".

Hyvä ettet sano. Koska ohi ajavan homma on saada se auto tarpeeksi pitkälle ohi ohitettavasta. Ei ohitetun homma painaa jarrua.
Paitsi oma autoni on perään ajon välttämiseksi 2 kertaa kuluvan vuoden aikana pudottanut vakkarin päältä ja huutanut peräänajo varoitusta kun ohittaja on perseillyt eteen. Taajama vauhdissa se laittais jo jarrun pohjaan. Yksin omaan ohittaja virhe.

Trivia kysymys; mistä tietää että voi siirtyä ohittamasta takaisin oikealle kaistalle?
 
Hyvä ettet sano. Koska ohi ajavan homma on saada se auto tarpeeksi pitkälle ohi ohitettavasta. Ei ohitetun homma painaa jarrua.
Joo kuten sanoit kehillä toi ei oikeasti vaan aina toimi.
Paitsi oma autoni on perään ajon välttämiseksi 2 kertaa kuluvan vuoden aikana pudottanut vakkarin päältä ja huutanut peräänajo varoitusta kun ohittaja on perseillyt eteen. Taajama vauhdissa se laittais jo jarrun pohjaan.
Toi että auto itse lyö jarrut pohjaan voi olla ongelmakin, riipuen miten se sen tekee ja missä.
En ole aivan vakuuttunut noiden toimivuudesta kaikissa oloissa.
Trivia kysymys; mistä tietää että voi siirtyä ohittamasta takaisin oikealle kaistalle?
En tiedä, mutta itse menen (ellei muuten ole pakko) sitten kun näen sen auton taustapeilistäni, niin että siitäkin näkee, että väliä on. Ei lennä rapa ja nastat niin takaa tulevan päälle.
 
Jep, kun taustapeilistä näkyy ohitettavan ajovalot, voi palata oikealle kaistalle. Nämä jotka laukaisevat peräänajovaroittimen, eivät näe edes vasenta etuvaloani sivupeilistään.
 
Jep, kun taustapeilistä näkyy ohitettavan ajovalot, voi palata oikealle kaistalle. Nämä jotka laukaisevat peräänajovaroittimen, eivät näe edes vasenta etuvaloani sivupeilistään.
Tuo ohje on vastaantulijoiden kaistaa käyttävän ohituksen paluuseen, ei todellakaan samansuuntaisille kaistoille.
 
Monelta tuossa unohtunut perussääntö että auto on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Jos näkyvyys on 50m, niin sillon pidetään vauhtia sen verran että ehtii pysähtyä. Moni varmaan ajanut liian lujaa koska "ihan hyvä pito tässä on, hyvin pysyy tiellä". Noh, se ei auta jos siellä lumipöllyssä on auto pysähtyneenä ja itellä vauhtia 110kmh.
Ei se välttämättä ole unohtunut, mutta vallitseva ajotapa huomioiden vaatii aikamoista rohkeutta ajaa puolet hiljempaa kuin muut. Jos siis niskojaan/henkeään arvostaa. En yhtään ihmettelisi, jos laukaisevana tekijänä olisi ollut juuri joku tällainen oikean kaistan ”yllätys”. Itse yleensä jätän tällaisina päivinä ruuhka-ajat väliin tai ajan muuta reittiä.
 
Ei se välttämättä ole unohtunut, mutta vallitseva ajotapa huomioiden vaatii aikamoista rohkeutta ajaa puolet hiljempaa kuin muut. Jos siis niskojaan/henkeään arvostaa. En yhtään ihmettelisi, jos laukaisevana tekijänä olisi ollut juuri joku tällainen oikean kaistan ”yllätys”. Itse yleensä jätän tällaisina päivinä ruuhka-ajat väliin tai ajan muuta reittiä.
Kamikazekelissä ja -aikana ei tulisi mieleenkään mennä moottoritielle tai vastaavalle.
 
En tiedä tarvitseeko tota puolustella, mutta noin kehillä ajetaan (turvavälit eivät hyvälläkään kelillä aina riitä, jos "seinä" tulee vastaan). Aina tietenkin voi syyttää sitä ekana hidastavaa, mutta usein se syy löytyy sietä oman auton ratin takaa. Tosta "samaa vauhtia säästä riippumatta" en ole kanssasi samaa mieltä, yksittäisiä poikkeuksia toki aina on. Kehät ovat Suomen vaarallisimpia paikkoja, jos sitä mitataan kolareiden määrällä.
Nämä kasat tietenkin johtuvat siitä, että noilla väylillä ajaa enimmäkseen kusipäitä, jotka eivät piittaa mistään eivätkä ole edes kiinnostuneita oppimaan ajamaan.
 
Kyllä varsinkin vähäisen kokemuksen omaava kuljettaja "helposti" urista noustessaan pyötähtää (käynyt itsellenikin joskus kauan sitten, kun oli nopeasti pakko väistää onneksi oli tilaa), vaikutti ongelmissa olevan Turuntien tapauksessa ollut kuljettajakin, alla linkki kommentteihin.
https://yle.fi/uutiset/3-11829953
Kiitos linkistä, ihan kuvaava tarina yhdestä osallisesta

Lainaukset linkistäsi.
Nopeutta oli noin 70 km/h, vaikka alueella on 100 km/h nopeusrajoitus.

Tästä nopeudesta jo keskusteltu, jotkut jopa antaneet ymmärtää että tuollain hyvä keli ajella merkkien mukaan.
– En olisi voinut oikein hiljempaa ajaa. Silloin olisin saanut pelätä, että joku ajaa minun perääni.
Ilmeisesti paine on ollut kova, huolestuttavaa että kuljettajat uskalla ajaa turvallista nopeutta.

Tosin kommentoi myös näin
Toinen mielessä pyörivä asia on tilannenopeuteen liittyvä uutisointi. Naista hieman ärsyttävät arviot siitä, että onnettomuuden syynä olivat liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden.

Ehkä ei tarkoita ja ajattele ihan sitä mitä sanoo.

Nainen törmäsi kahteen onnettomuuspaikalla seisseeseen autoon.
Tästä voi arvailla monenlaista.

– Joissain vaiheessa huomasin, niillä välähti jarruvalot, ja sen jälkeen autot vain katosivat johonkin, nainen kertoo.

Nopeutta oli noin 70 km/h, vaikka alueella on 100 km/h nopeusrajoitus. Kun edellä olevat autot katosivat näkyvistä, nainen kertoo jarruttaneensa voimakkaasti. Auton ohjattavuus katosi käytännössä kokonaan.


– Olin siinä tilanteessa ihan matkustajana, auto meni täysin poikittain, vaikka mulla pitäisi olla kaiken maailman suoristajia ja luistonestoja autossa, hän kertoo.

Juuri ennen onnettomuuspaikkaa näkyvyys muuttui ilmassa pöllyävän lumen vuoksi lähes olemattomaksi. Naisen mukaan yhtäkkiä edessä oli kuin valkoinen seinä. Kun näkyvyys palautui hieman paremmaksi, oli auto täydessä liu'ussa ja matkaa edessä seisoviin autoihin oli enää muutama metri.

Nainen törmäsi kahteen onnettomuuspaikalla seisseeseen autoon.

Näkyvyys ei ilmeisesti syy, vaan yksinkertaisesti se ettei kyennyt pysähtyy ajoissa.

Liian suuri tilannenopeus ja lisäksi siihen nähden Liian pienet turvavälit.


Rivienvälistä siis oletuksia, ne edelläolevat autot ei törmänneet betoniporsaaseen, vaan olivat pysähtyneet onnettomuuspaikalle
 
Kiitos linkistä, ihan kuvaava tarina yhdestä osallisesta

Lainaukset linkistäsi.


Tästä nopeudesta jo keskusteltu, jotkut jopa antaneet ymmärtää että tuollain hyvä keli ajella merkkien mukaan.

Ilmeisesti paine on ollut kova, huolestuttavaa että kuljettajat uskalla ajaa turvallista nopeutta.

Tosin kommentoi myös näin


Ehkä ei tarkoita ja ajattele ihan sitä mitä sanoo.


Tästä voi arvailla monenlaista.



Näkyvyys ei ilmeisesti syy, vaan yksinkertaisesti se ettei kyennyt pysähtyy ajoissa.

Liian suuri tilannenopeus ja lisäksi siihen nähden Liian pienet turvavälit.


Rivienvälistä siis oletuksia, ne edelläolevat autot ei törmänneet betoniporsaaseen, vaan olivat pysähtyneet onnettomuuspaikalle
Minä kiinnitin tossa myös :
"Olin siinä tilanteessa ihan matkustajana, auto meni täysin poikittain, vaikka mulla pitäisi olla kaiken maailman suoristajia ja luistonestoja autossa, hän kertoo. "
-Syynä voisi olla urat ja kuljettajan "kykemättömyys" oikaisuun, jos noita ei ole "harjoitellut" siinä helposti menee sekunti ennenkuin ymmärtää tehdä mitään. Kun sen vastaoikaisun pitäisi lähteä samantien "selkäytimestä".
Minulla kävi aikoinaan niin, että ajauduin urista toiselle kaistalle ja vasta siellä sain haltuun. Siinä pitää käsien toimia, ton
jälkeen on tullut oikaisua harjoiteltua.

- Se on selvää (jälkeenpäin on aina niin helppo sanoa), että 70 Km/h oli keliin nähden liikaa.

Jos siellä oli vain kaksi henkilöautoa? tilaa oli ohittamiseen, joka tietenkin on helpompi sanoa kuin ohittaa.
Saa nähdä oliko heidän kolariin urilla osuutta, tekninen vikakin on aina mahdollinen vaihtoehto.
Onneksi tosta selvittiin vain yhdellä vakavalla loukaantumisella.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä muutakin kuin liikenteeseen liittyvää;

Alkanut vituttaa huoltoasemilla lasinpesulastoilla koko autonsa pesevät hemmot.
Ei siinä muuta mutta sotkevat sen pesuveden, hiekkaistavat sen pesusienen ja vievät turhaan paikan samassa paikassa olevan ilmanpaineletkun edestä. Eiköhän huoltoasemanpitäjä ole tarkoittanut sen vain lasipintojen pesuun.:facepalm:
 
Välillä muutakin kuin liikenteeseen liittyvää;

Alkanut vituttaa huoltoasemilla lasinpesulastoilla koko autonsa pesevät hemmot.
Ei siinä muuta mutta sotkevat sen pesuveden, hiekkaistavat sen pesusienen ja vievät turhaan paikan samassa paikassa olevan ilmanpaineletkun edestä. Eiköhän huoltoasemanpitäjä ole tarkoittanut sen vain lasipintojen pesuun.:facepalm:
Luulen ton johtuvan siitä, että auton kyljet likaantuu jo yhden reissun aikana, eikä kuljettaja halua autoaan joka päivä konepestä. Niihin kylkiin helosti takkinsa sitten parkkipaikoilla likaa. => kylkien pesupaikoille vois olla kysyntää?

Toi ilmanpaineletku on yleensä niin pitkä, että ongelma ollee useimmiten se, ettei viitsisi sitä ulos vetää?
Toisekseen aika monissa (ellei jopa kaikissa) autoissa on vakiona mukan kompressori, jolla rengasta voi täyttää ja paineet tarkistaa. Myönnän toki itsekin välillä huoltoasemalla niitä tarkistavani. Liekkö laiskuutta vai tottumista vanhaan tapaan.
 
Paska juttu näissä kolareissa näkyvyyden kannalta on se, että nykyään ihmiset eivät älyä autoistansa mitään. Ei osata käyttää niitä pirun ajovaloja + takasumaria. Etusumarit kyllä löytyy romuista päälle jostain kumman syystä näkyvyyden heikentyessä, mutta missä se takasumuvalo on?

Itse käytän aina takasumuvaloa lumen pöllytessä ja puhdistan autosta perän joka ikinen pirun kerta kun tolpalle pysäytän, välillä kun olen asiakkaan perille vienyt.

Käyttäkää takasumuvaloa heikossa näkyvyydessä ja pitäkää ne autonne puhtaana lumesta kun sitä tulee paljon.
 
Olipas jännä episodi.
Kävin kaupassa perus ruuhka-aikaan ja pois kävellessä katsoin että jaahas, k-lataus sähköautopaikalla oli hieno Outlander phev joka ei ollut latauksessa. Ajattelin että jäänpä kerrankin katsomaan kuka tuuhio on ominut latauspaikan enkä vaan tuhise itsekseni. Sieltä laahustikin puolen tunnin päästä hamevähemmistöiltä näyttävä ryhmä ja kuljettaja oli juuri kortin saanut nuorimies. Kyselin ystävällisesti että ymmärtääkö tämä että latauspaikka ei ole varattu sähköauton pysäköintiin vaan siinä pitäisi oikeasti ladata. Oltiin härskisti kehdattu vetäistä latausruutuun kun kauempaa ei jaksettu kävellä ja paikat olivat täynnä. Selityksiä piisasi ja sitten alkoi huuto kun ei voitu millään ymmärtää että latausruutu ei ole varattu hänen sähköautolleen pelkästään pysäköintiin, eikä toiminnan oikeutukseksi käy täysi akku tai vieressä oleva tyhjä paikka. Jos ei lataa ei varmaankaan tartte jättää autoaan k-latauspaikalle. Minä, oletettu sähköautoilija jäin ilman latausta kun paikka oli viety täysin turhaan.
Perästä päin tämä henkilö ajoi vielä minut kiinni kun kävelin omalle autolleni ja yritti sylkeä päälle auton ikkunasta. Mikä saa ihmiset noin raivostumaan ja käyttäytymään typerästi vaikka he olivat yksiselitteisesti väärässä?
 
Olipas jännä episodi.
Kävin kaupassa perus ruuhka-aikaan ja pois kävellessä katsoin että jaahas, k-lataus sähköautopaikalla oli hieno Outlander phev joka ei ollut latauksessa. Ajattelin että jäänpä kerrankin katsomaan kuka tuuhio on ominut latauspaikan enkä vaan tuhise itsekseni. Sieltä laahustikin puolen tunnin päästä hamevähemmistöiltä näyttävä ryhmä ja kuljettaja oli juuri kortin saanut nuorimies. Kyselin ystävällisesti että ymmärtääkö tämä että latauspaikka ei ole varattu sähköauton pysäköintiin vaan siinä pitäisi oikeasti ladata. Oltiin härskisti kehdattu vetäistä latausruutuun kun kauempaa ei jaksettu kävellä ja paikat olivat täynnä. Selityksiä piisasi ja sitten alkoi huuto kun ei voitu millään ymmärtää että latausruutu ei ole varattu hänen sähköautolleen pelkästään pysäköintiin, eikä toiminnan oikeutukseksi käy täysi akku tai vieressä oleva tyhjä paikka. Jos ei lataa ei varmaankaan tartte jättää autoaan k-latauspaikalle. Minä, oletettu sähköautoilija jäin ilman latausta kun paikka oli viety täysin turhaan.
Perästä päin tämä henkilö ajoi vielä minut kiinni kun kävelin omalle autolleni ja yritti sylkeä päälle auton ikkunasta. Mikä saa ihmiset noin raivostumaan ja käyttäytymään typerästi vaikka he olivat yksiselitteisesti väärässä?
Ihan rohkea veto käydä noita haastaa. Uutisista saanut lukea puukoista ja aseista kun vaikkapa mäkkärin autokaistalla ruvettu neuvottelee.
 
Ihan rohkea veto käydä noita haastaa. Uutisista saanut lukea puukoista ja aseista kun vaikkapa mäkkärin autokaistalla ruvettu neuvottelee.
Onneksi oli kaide välissä, muuten olisi voitu tulla kaulukseen kiinni... Kun on kerran päätetty lähteä haastamaan niin siitä on pidettävä kiinni vaikka vastassa olisi kolmesataakiloinen gorilla, mikään ei tee maailman omistajaksi jolla saa oikeuden perseillä. Turhaa tuo tietysti on kun asia ei mene jakeluun mutta tulipa tehtyä ja voitettua itsensä.
 
Onneksi oli kaide välissä, muuten olisi voitu tulla kaulukseen kiinni... Kun on kerran päätetty lähteä haastamaan niin siitä on pidettävä kiinni vaikka vastassa olisi kolmesataakiloinen gorilla, mikään ei tee maailman omistajaksi jolla saa oikeuden perseillä. Turhaa tuo tietysti on kun asia ei mene jakeluun mutta tulipa tehtyä ja voitettua itsensä.
Se mäkkärin autokaista, avo-auto ja neuvottelut päättyi murhiin pistoolilla. Ei nuo minussa kunnioitusta herätä mutta saattaisin pitää varulla jotain kättä pidempää ennen neuvotteluita.

Lain ja ihmishengen kunnioitus ei välttis ole samalla tasolla kuin perus persu Reijolla.
 
No ei ne kulmahousut osaa missään muussakaan tilanteessa käyttäytyä. Oli sentään ruudussa, monesti ne jättää autot suoraan kaupan ovien eteen. Jaksavat kuitenkin ihmetellä omaa epäsuosiotaan jatkuvasti.
 
Luulen ton johtuvan siitä, että auton kyljet likaantuu jo yhden reissun aikana, eikä kuljettaja halua autoaan joka päivä konepestä. Niihin kylkiin helosti takkinsa sitten parkkipaikoilla likaa. => kylkien pesupaikoille vois olla kysyntää?

Toi ilmanpaineletku on yleensä niin pitkä, että ongelma ollee useimmiten se, ettei viitsisi sitä ulos vetää?
Toisekseen aika monissa (ellei jopa kaikissa) autoissa on vakiona mukan kompressori, jolla rengasta voi täyttää ja paineet tarkistaa. Myönnän toki itsekin välillä huoltoasemalla niitä tarkistavani. Liekkö laiskuutta vai tottumista vanhaan tapaan.

Missä autoissa tällaisia vakiona? Ei ole vielä tullut yhtäkään vastaan.
 
Yleinen varuste, jos autoon on ruksittu vararenkaan sijasta paikkaussarja. Käytetyissä autoissa tuurista kiinni löytyykö enää.
Olisiko se kuitenkin vaan täyttöpullo eikä täysverinen 12 voltin kompressori joka täyttää yhtä rengasta puoli tuntia ja jonka muovisylinteri on yhtä kertakäyttöinen kuin paikkapullo? Samaa kamaa minkä voi tyhjentää hätätilanteessa renkaaseen jos autolla tarvitsee vaan päästä ajamaan lyhyt matka rengasliikkeen pihaan.
 
Olisiko se kuitenkin vaan täyttöpullo eikä täysverinen 12 voltin kompressori joka täyttää yhtä rengasta puoli tuntia ja jonka muovisylinteri on yhtä kertakäyttöinen kuin paikkapullo? Samaa kamaa minkä voi tyhjentää hätätilanteessa renkaaseen jos autolla tarvitsee vaan päästä ajamaan lyhyt matka rengasliikkeen pihaan.
Siinä esim Skodan paikkaussarja manuaalissa:
paikkaussarja.jpg

Itse nähnyt Skodassa (omassa ja vanhempien), BMW:ssä ja Mazdassa tuommosen kompuran. Oisko kaverin Kiassakin ollut.
 
Siinä esim Skodan paikkaussarja manuaalissa:
paikkaussarja.jpg

Itse nähnyt Skodassa (omassa ja vanhempien), BMW:ssä ja Mazdassa tuommosen kompuran. Oisko kaverin Kiassakin ollut.

Aika kaukana on joku (pikkuautojen) paikkaussarja siitä, että "jopa kaikissa autoissa on vakiona mukana kompressori, jolla voi paineet tarkistaa".

Ottaen huomioon sen, että keskustelu lähti siitä kuinka jotkut pesevät autoaan ilmapaikan edessä tukkien sen muilta.
 
Aika kaukana on joku (pikkuautojen) paikkaussarja siitä, että "jopa kaikissa autoissa on vakiona mukana kompressori, jolla voi paineet tarkistaa".

Ottaen huomioon sen, että keskustelu lähti siitä kuinka jotkut pesevät autoaan ilmapaikan edessä tukkien sen muilta.
Jopa kaikissa vai aika monissa? Kannattaisi varmaan vastata sille joka niistä kompuroista alunperin puhui.
 
No ei ne kulmahousut osaa missään muussakaan tilanteessa käyttäytyä. Oli sentään ruudussa, monesti ne jättää autot suoraan kaupan ovien eteen. Jaksavat kuitenkin ihmetellä omaa epäsuosiotaan jatkuvasti.

Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.
 
Jos tielle tulee uusi (kääntyvä) kaista ja jo olemassa olevat kaistat siirtyvät samalla yhden kaistan verran sivulle, niin mistä tietää miten kaistat jatkuvat, jos kaistamerkinnät on lumen alla? Alla kuva selventämään tilannetta. Tässä lähellä on tuommoinen kohta, ja varmaan 90% autoilijoista ajaa punaisten nuolten mukaisesti kaistat suoraksi. Kun itse tietää miten kaistat menee, niin aina saa varoa jos on joku siinä vieressä ajamassa. Moni ajaa nuo kaistat suoraksi kyllä vaikka kaistamerkinnät olisi näkyvissäkin, eli taitaa osittain johtua vaan yleisestä havainnoinnin puutteesta.

Meneekö aina niin, että uuden kaistan alkaessa kääntyvä kaista on se uusi kaista?
Untitled.png


Eikö noissa tilanteissa pitäis olla tällainen liikennemerkki, joka esim. Koskelantiellä on: Google Maps ?
 
Jos tielle tulee uusi (kääntyvä) kaista ja jo olemassa olevat kaistat siirtyvät samalla yhden kaistan verran sivulle, niin mistä tietää miten kaistat jatkuvat, jos kaistamerkinnät on lumen alla? Alla kuva selventämään tilannetta. Tässä lähellä on tuommoinen kohta, ja varmaan 90% autoilijoista ajaa punaisten nuolten mukaisesti kaistat suoraksi. Kun itse tietää miten kaistat menee, niin aina saa varoa jos on joku siinä vieressä ajamassa. Moni ajaa nuo kaistat suoraksi kyllä vaikka kaistamerkinnät olisi näkyvissäkin, eli taitaa osittain johtua vaan yleisestä havainnoinnin puutteesta.

Meneekö aina niin, että uuden kaistan alkaessa kääntyvä kaista on se uusi kaista?
Untitled.png

Tässä on kyllä liikennesuunnitelukin selvästi mokannut. Tie pitäisi laittaa jo aiemmin kaartamaan oikealle siten, että tuota vasenta kaistaa ei pysy ajamaan suoraan tuonne kääntymiskaistalle.

... ja nyt Tampere (jossa liikennesuunnittelu on muutenkin todella pahasti pielessä) on innostunut tekemään oikein urakalla tälläisi ratkaisuita, joissa suoraan menevien kaista mutkittelee itse tien mennessä suoraan, kierrellen oikealla olevia bussipysäkkejä ja vasemmalle menevien kääntymiskaistoja. Ja luonnollisesti ihmiset ajaa näissä suoraan bussipysäkkien tai kääntymiskaistojen läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.

Peruna pakoputkeen, renkaat tyhjiksi, rengaslukko. Pelastustie on todennäköisesti piha-alueella, joten eikun pelaamaan jalkapalloa kyseisen auton viereen. Ilmoitustaululle heippalappuja pelastustiellä pysäköivästä idiootista. Eiköhän näillä toimenpiteillä saa asian ymmärrettäväksi kenelle tahansa.
 
Jes! Olin väärässä.


"Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen mukaan Turunväylän onnettomuuden syynä olivat aivan liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden. "
"Tieliikennekeskuksen mukaan huono näkyvyys ei kuitenkaan saanut juurikaan autoilijoilta alentamaan nopeuksiaan, vaikka esimerkiksi elektronisten liikennemerkkien suurimpia sallittuja nopeuksia pudotettiin. "
(Tämä viimeinen kommentti ei yllätä ketään, koska niitä nopeuksia tiputellaan jatkuvasti ilman näkyvää syytä ja "Paikoin liukasta" lukee marraskuusta huhtikuuhun ruuduissa.. )
Tässä olennaisin. :kahvi:

Liikennekeskuksesta arvioidaan, että kehnot talvikelit ovat muuttuneet Etelä-Suomessa niin harvinaisiksi, että monelta autoilijalta on kadonnut tuntuma ja kokemus varovaisesta ajotavasta.
 
Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.
Jos on virallisella pelastustiellä "soita" palokuntaan ja kysy sieltä ohjeita. Luulen, että poliisikin tulee sakottamaan kovakaloisempia en ole varma.
 
Hinaus pois ja lasku omistajalle. Muutaman kerran toistaa, jos tarvis.
Siis tuota pelastustielle pysäköintiä kommentoit ?

Miten pitää toimia oikeaoppisesti, jos oletetaan että pysäköijä on hankala, oikeutensa tunteva, mutta mistää välittämätön.

Jos auton omistaa esim rahoitusyhtiö, tai joku muu, mutta ei halita eikä pysäköijä, niin miten saa rahat. Voiko sen auton viedä kaniin ja onko se pitävä konsti ?

Oletus että auton haltija tai pysäköijä ei maksa mitään laskuja, jos ei aivan pakko, ja sama tietenkin omistajan kohdalla, miksi se maksaisi muiden hölmöilyjä, jos ei pakko.

Mitkä ovat hinaajan (ja hinaajan tilaajan) vastuut ja riskit, jos siis pysäköijä, haltija tai omistaja alkaa hankalaski.
 
Siis tuota pelastustielle pysäköintiä kommentoit ?

Miten pitää toimia oikeaoppisesti, jos oletetaan että pysäköijä on hankala, oikeutensa tunteva, mutta mistää välittämätön.

Jos auton omistaa esim rahoitusyhtiö, tai joku muu, mutta ei halita eikä pysäköijä, niin miten saa rahat. Voiko sen auton viedä kaniin ja onko se pitävä konsti ?

Oletus että auton haltija tai pysäköijä ei maksa mitään laskuja, jos ei aivan pakko, ja sama tietenkin omistajan kohdalla, miksi se maksaisi muiden hölmöilyjä, jos ei pakko.

Mitkä ovat hinaajan (ja hinaajan tilaajan) vastuut ja riskit, jos siis pysäköijä, haltija tai omistaja alkaa hankalaski.
Miksi niitä rahoja pitäisi (väkisin) saada takaisin? Ei se hinaus niin paljoa maksa ettei kiusaa voi tehdä taloyhtiön kustannuksella. Toki laskutus helpottunee, jos kyse on omistusasunnosta.

Sinällään pelastustiellä hinautus onnistuu ihan ilmaiseksikin:
 
Tänään aamulla edellä ajava auto veteli ilman mitään hidastamista täysin punaisia päin (ei millään vanhoilla vihreillä). Onneksi jalankulkijat tajusivat väistää eikä sivuteiltä tullut autoja eteen. Seuraavissa valoissa ajoin rinnalle ja katsoin että nuori poika selaili puhelinta ahkerasti. Ei tainnut edes tajuta mitä tapahtui.

Viime viikolla todistin viereisellä kaistalla peräänajon. Nuori nainen tekstaili luurillaan ja ei ilmeisesti tajunnut kuinka edellä jono oli pysähtynyt ja rysäytti opelin peräkoukkuun. Valoisa keli ja sula tie.

Kun olen jalankulkijana ja katson ohiajavia autoja, niin taitaa melkein puolet mennä puhelin kädessä liikenteessä.

Voisi kyllä nostaa tuomioita ajonaikaisen puhelimen käytöstä. Vaikka sellainen vuoden ajokielto ja kovat sakot, niin jos vähän pelko tuosta motivoisi pitämään puhelimen taskussa.
 
Tänään aamulla edellä ajava auto veteli ilman mitään hidastamista täysin punaisia päin (ei millään vanhoilla vihreillä). Onneksi jalankulkijat tajusivat väistää eikä sivuteiltä tullut autoja eteen. Seuraavissa valoissa ajoin rinnalle ja katsoin että nuori poika selaili puhelinta ahkerasti. Ei tainnut edes tajuta mitä tapahtui.

Viime viikolla todistin viereisellä kaistalla peräänajon. Nuori nainen tekstaili luurillaan ja ei ilmeisesti tajunnut kuinka edellä jono oli pysähtynyt ja rysäytti opelin peräkoukkuun. Valoisa keli ja sula tie.

Kun olen jalankulkijana ja katson ohiajavia autoja, niin taitaa melkein puolet mennä puhelin kädessä liikenteessä.

Voisi kyllä nostaa tuomioita ajonaikaisen puhelimen käytöstä. Vaikka sellainen vuoden ajokielto ja kovat sakot, niin jos vähän pelko tuosta motivoisi pitämään puhelimen taskussa.
Mitä, eikö täällä juuri viime viikolla (?) todettu ettei puhelimen käyttö ajon aikana häiritse ollenkaan ihmisiä!?

/sarkasmi
 
Mitä, eikö täällä juuri viime viikolla (?) todettu ettei puhelimen käyttö ajon aikana häiritse ollenkaan ihmisiä!?

/sarkasmi
Kukaan ei todennut, etteikö tekstaaminen ajaessa olisi todella vaarallista ja häiritsisi liikenteeseen keskittymistä. Ainoa toteama oli, että puhelimeen puhuminen häiritsee yhtä paljon oli käytössä sitten handsfree tai ei.
 
Kukaan ei todennut, etteikö tekstaaminen ajaessa olisi todella vaarallista ja häiritsisi liikenteeseen keskittymistä. Ainoa toteama oli, että puhelimeen puhuminen häiritsee yhtä paljon oli käytössä sitten handsfree tai ei.

Joo, eipä tuo handsfree muuta keskittymistä paljoakaan, ainakaan jos automaatti auto, tai cruisailee taajaman ulkopuolella, ettei tarvitse kokoajan keppiä heiluttaa.

Mutta siinä onkin keskittymiskyky aivan toista luokkaa kun päivittää twitteriä ja face samalla kun sukkuloi stadin ruuhkissa. Ei ihme että pelti rytisee.
 
Olipas jännä episodi.
Kävin kaupassa perus ruuhka-aikaan ja pois kävellessä katsoin että jaahas, k-lataus sähköautopaikalla oli hieno Outlander phev joka ei ollut latauksessa. Ajattelin että jäänpä kerrankin katsomaan kuka tuuhio on ominut latauspaikan enkä vaan tuhise itsekseni. Sieltä laahustikin puolen tunnin päästä hamevähemmistöiltä näyttävä ryhmä ja kuljettaja oli juuri kortin saanut nuorimies. Kyselin ystävällisesti että ymmärtääkö tämä että latauspaikka ei ole varattu sähköauton pysäköintiin vaan siinä pitäisi oikeasti ladata. Oltiin härskisti kehdattu vetäistä latausruutuun kun kauempaa ei jaksettu kävellä ja paikat olivat täynnä. Selityksiä piisasi ja sitten alkoi huuto kun ei voitu millään ymmärtää että latausruutu ei ole varattu hänen sähköautolleen pelkästään pysäköintiin, eikä toiminnan oikeutukseksi käy täysi akku tai vieressä oleva tyhjä paikka. Jos ei lataa ei varmaankaan tartte jättää autoaan k-latauspaikalle. Minä, oletettu sähköautoilija jäin ilman latausta kun paikka oli viety täysin turhaan.
Perästä päin tämä henkilö ajoi vielä minut kiinni kun kävelin omalle autolleni ja yritti sylkeä päälle auton ikkunasta. Mikä saa ihmiset noin raivostumaan ja käyttäytymään typerästi vaikka he olivat yksiselitteisesti väärässä?
Itse olisin tarjonnut monoa peiliin/ikkunaan tai kylkeen jos tollein aletaan hyppimään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 583
Viestejä
4 747 183
Jäsenet
77 348
Uusin jäsen
Väinö v

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom