- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 21 421
Minulla ei riittänyt mielikuvitus.Kuvan perusteella missä autot on kasassa en tekis isompia johtopäätöksiä kolariin syistä.
Avaa nyt vähän miten tuo kasa johtu urista ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minulla ei riittänyt mielikuvitus.Kuvan perusteella missä autot on kasassa en tekis isompia johtopäätöksiä kolariin syistä.
Minulla ei riittänyt mielikuvitus.
Avaa nyt vähän miten tuo kasa johtu urista ?
En tarkoita että johtuisi pelkästään urista, oli myös kova tuuli, satoi lunta joka pöllysi, tie täysin jäässä, sit jos vielä liikaa vauhtia, pienet turvavälit, monen asian summa.
Siellä on niin suuret liikennemäärätTartuin tähän ja kiinnosti.
Lukumääränä aikaa kohti, lukumääränä kilometriä kohden, kehä yksi taitaa olla ihan omassa luokassaan. Vaikka siellä paljonturvallisuutta lisääviä tekijöitä.
Uudenmaan valtiet yhteensä ovat ajettua kilometriä kohti "turvallisimpia", no siitä tuskin saa kiittää kehä ykköstä.
(Uusimaa muuten ei ei johda turvallisuus tilastoja, ja sellaisetkin alueet menee ohi joissa moottori tai moottoriliikenneteitä on vähän, ja ajoneuvokanta vanhempaa)
Näin minäkin oletan=> Pelastaako autokamera omavastuun maksulta tai ettei mene täysin omaan piikkiin, jos ei ole kaskoa?Edit:
Kasassa varmaan kuskeja jotka sinne joutuneet perässäolevan tuuppaamana, ei leimata kaikkia varomattomiksi.
Kyllä varsinkin vähäisen kokemuksen omaava kuljettaja "helposti" urista noustessaan pyötähtää (käynyt itsellenikin joskus kauan sitten, kun oli nopeasti pakko väistää onneksi oli tilaa), vaikutti ongelmissa olevan Turuntien tapauksessa ollut kuljettajakin, alla linkki kommentteihin.Kyllä ne urat on siinä tosiaan aika ikävät. Mukavasti säpsäytti tuossa varmaan viikko tai kaksi takaperin aamulla kun siitä ajelin ja auto luiskahti niihin uriin.
Eilenkin aamulla siinä oli jo pientä ruuhkaa kun yksi auto oli kolaroinut keulansa johonkin.
En tiedä tarvitseeko tota puolustella, mutta noin kehillä ajetaan (turvavälit eivät hyvälläkään kelillä aina riitä, jos "seinä" tulee vastaan). Aina tietenkin voi syyttää sitä ekana hidastavaa, mutta usein se syy löytyy sietä oman auton ratin takaa. Tosta "samaa vauhtia säästä riippumatta" en ole kanssasi samaa mieltä, yksittäisiä poikkeuksia toki aina on. Kehät ovat Suomen vaarallisimpia paikkoja, jos sitä mitataan kolareiden määrällä.
Noita kaikkia tuolla esiintyy, toinen asia on kuinka "tahallisia" ne on. Liikennettä on paljon ja sekaan mahtuu heitäkin, jotka eivät tunne reittiään kunnolla. Siitä osin noi vaaralliset kahden kaistan yli menemiset. Vaikka eihän se sitä kehua voi.Paskinta tässä on, että kehätie-rallikuskit ajaa yhtä vahvasti päin helvettiä Turunväylällä, joka on kaikkea muuta kuin kehätie. Lopputulos näkyi Espoon Ikean kohdalla, miten sopimaton tapa ajaa tuo kehätietapa on.
Kehätie "ajokulttuurin" isoimmat järjestelmälliset virheet;
- Turvavälin pitäminen mahdotonta, joka rakoon mahtuu vielä yks auto.
- kaistan vaihto on vain auton siirtämistä sivusuunnassa. Onko muita läsnä, on merkityksetöntä kunhan kaistan vaihtaja vaan nyt heti pääsee toiselle kaistalle.
- liittymien ennakointi tasan nolla. Kiilataan vasemman kautta äkkiä ramppiin oikean kaistan yli.
Turvavälin pitäminen on vaikeaa manitsemistasi syistä, en viitsi sanoa että "voihan sitä silti hiljentää, jos joku eteen tulee".
Joo kuten sanoit kehillä toi ei oikeasti vaan aina toimi.Hyvä ettet sano. Koska ohi ajavan homma on saada se auto tarpeeksi pitkälle ohi ohitettavasta. Ei ohitetun homma painaa jarrua.
Toi että auto itse lyö jarrut pohjaan voi olla ongelmakin, riipuen miten se sen tekee ja missä.Paitsi oma autoni on perään ajon välttämiseksi 2 kertaa kuluvan vuoden aikana pudottanut vakkarin päältä ja huutanut peräänajo varoitusta kun ohittaja on perseillyt eteen. Taajama vauhdissa se laittais jo jarrun pohjaan.
En tiedä, mutta itse menen (ellei muuten ole pakko) sitten kun näen sen auton taustapeilistäni, niin että siitäkin näkee, että väliä on. Ei lennä rapa ja nastat niin takaa tulevan päälle.Trivia kysymys; mistä tietää että voi siirtyä ohittamasta takaisin oikealle kaistalle?
Tuo ohje on vastaantulijoiden kaistaa käyttävän ohituksen paluuseen, ei todellakaan samansuuntaisille kaistoille.Jep, kun taustapeilistä näkyy ohitettavan ajovalot, voi palata oikealle kaistalle. Nämä jotka laukaisevat peräänajovaroittimen, eivät näe edes vasenta etuvaloani sivupeilistään.
Oletin sen olevan useampikaistainen samaan suuntaan kun siihen liittyen puhuttiin kaistanvaihdoista.Ja Turunväylä poikkeaa tästä ohjeesta miten?
Ei se välttämättä ole unohtunut, mutta vallitseva ajotapa huomioiden vaatii aikamoista rohkeutta ajaa puolet hiljempaa kuin muut. Jos siis niskojaan/henkeään arvostaa. En yhtään ihmettelisi, jos laukaisevana tekijänä olisi ollut juuri joku tällainen oikean kaistan ”yllätys”. Itse yleensä jätän tällaisina päivinä ruuhka-ajat väliin tai ajan muuta reittiä.Monelta tuossa unohtunut perussääntö että auto on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Jos näkyvyys on 50m, niin sillon pidetään vauhtia sen verran että ehtii pysähtyä. Moni varmaan ajanut liian lujaa koska "ihan hyvä pito tässä on, hyvin pysyy tiellä". Noh, se ei auta jos siellä lumipöllyssä on auto pysähtyneenä ja itellä vauhtia 110kmh.
Kamikazekelissä ja -aikana ei tulisi mieleenkään mennä moottoritielle tai vastaavalle.Ei se välttämättä ole unohtunut, mutta vallitseva ajotapa huomioiden vaatii aikamoista rohkeutta ajaa puolet hiljempaa kuin muut. Jos siis niskojaan/henkeään arvostaa. En yhtään ihmettelisi, jos laukaisevana tekijänä olisi ollut juuri joku tällainen oikean kaistan ”yllätys”. Itse yleensä jätän tällaisina päivinä ruuhka-ajat väliin tai ajan muuta reittiä.
Nämä kasat tietenkin johtuvat siitä, että noilla väylillä ajaa enimmäkseen kusipäitä, jotka eivät piittaa mistään eivätkä ole edes kiinnostuneita oppimaan ajamaan.En tiedä tarvitseeko tota puolustella, mutta noin kehillä ajetaan (turvavälit eivät hyvälläkään kelillä aina riitä, jos "seinä" tulee vastaan). Aina tietenkin voi syyttää sitä ekana hidastavaa, mutta usein se syy löytyy sietä oman auton ratin takaa. Tosta "samaa vauhtia säästä riippumatta" en ole kanssasi samaa mieltä, yksittäisiä poikkeuksia toki aina on. Kehät ovat Suomen vaarallisimpia paikkoja, jos sitä mitataan kolareiden määrällä.
Kiitos linkistä, ihan kuvaava tarina yhdestä osallisestaKyllä varsinkin vähäisen kokemuksen omaava kuljettaja "helposti" urista noustessaan pyötähtää (käynyt itsellenikin joskus kauan sitten, kun oli nopeasti pakko väistää onneksi oli tilaa), vaikutti ongelmissa olevan Turuntien tapauksessa ollut kuljettajakin, alla linkki kommentteihin.
https://yle.fi/uutiset/3-11829953
Nopeutta oli noin 70 km/h, vaikka alueella on 100 km/h nopeusrajoitus.
Ilmeisesti paine on ollut kova, huolestuttavaa että kuljettajat uskalla ajaa turvallista nopeutta.– En olisi voinut oikein hiljempaa ajaa. Silloin olisin saanut pelätä, että joku ajaa minun perääni.
Toinen mielessä pyörivä asia on tilannenopeuteen liittyvä uutisointi. Naista hieman ärsyttävät arviot siitä, että onnettomuuden syynä olivat liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden.
Tästä voi arvailla monenlaista.Nainen törmäsi kahteen onnettomuuspaikalla seisseeseen autoon.
– Joissain vaiheessa huomasin, niillä välähti jarruvalot, ja sen jälkeen autot vain katosivat johonkin, nainen kertoo.
Nopeutta oli noin 70 km/h, vaikka alueella on 100 km/h nopeusrajoitus. Kun edellä olevat autot katosivat näkyvistä, nainen kertoo jarruttaneensa voimakkaasti. Auton ohjattavuus katosi käytännössä kokonaan.
– Olin siinä tilanteessa ihan matkustajana, auto meni täysin poikittain, vaikka mulla pitäisi olla kaiken maailman suoristajia ja luistonestoja autossa, hän kertoo.
Juuri ennen onnettomuuspaikkaa näkyvyys muuttui ilmassa pöllyävän lumen vuoksi lähes olemattomaksi. Naisen mukaan yhtäkkiä edessä oli kuin valkoinen seinä. Kun näkyvyys palautui hieman paremmaksi, oli auto täydessä liu'ussa ja matkaa edessä seisoviin autoihin oli enää muutama metri.
Nainen törmäsi kahteen onnettomuuspaikalla seisseeseen autoon.
Minä kiinnitin tossa myös :Kiitos linkistä, ihan kuvaava tarina yhdestä osallisesta
Lainaukset linkistäsi.
Tästä nopeudesta jo keskusteltu, jotkut jopa antaneet ymmärtää että tuollain hyvä keli ajella merkkien mukaan.
Ilmeisesti paine on ollut kova, huolestuttavaa että kuljettajat uskalla ajaa turvallista nopeutta.
Tosin kommentoi myös näin
Ehkä ei tarkoita ja ajattele ihan sitä mitä sanoo.
Tästä voi arvailla monenlaista.
Näkyvyys ei ilmeisesti syy, vaan yksinkertaisesti se ettei kyennyt pysähtyy ajoissa.
Liian suuri tilannenopeus ja lisäksi siihen nähden Liian pienet turvavälit.
Rivienvälistä siis oletuksia, ne edelläolevat autot ei törmänneet betoniporsaaseen, vaan olivat pysähtyneet onnettomuuspaikalle
Luulen ton johtuvan siitä, että auton kyljet likaantuu jo yhden reissun aikana, eikä kuljettaja halua autoaan joka päivä konepestä. Niihin kylkiin helosti takkinsa sitten parkkipaikoilla likaa. => kylkien pesupaikoille vois olla kysyntää?Välillä muutakin kuin liikenteeseen liittyvää;
Alkanut vituttaa huoltoasemilla lasinpesulastoilla koko autonsa pesevät hemmot.
Ei siinä muuta mutta sotkevat sen pesuveden, hiekkaistavat sen pesusienen ja vievät turhaan paikan samassa paikassa olevan ilmanpaineletkun edestä. Eiköhän huoltoasemanpitäjä ole tarkoittanut sen vain lasipintojen pesuun.![]()
Taisit vastata omaan kysymykseesi jo ennen kuin kysyit sitä.hamevähemmistöiltä näyttävä ryhmä... käyttäytymään typerästi vaikka he olivat yksiselitteisesti väärässä?
Ihan rohkea veto käydä noita haastaa. Uutisista saanut lukea puukoista ja aseista kun vaikkapa mäkkärin autokaistalla ruvettu neuvottelee.Olipas jännä episodi.
Kävin kaupassa perus ruuhka-aikaan ja pois kävellessä katsoin että jaahas, k-lataus sähköautopaikalla oli hieno Outlander phev joka ei ollut latauksessa. Ajattelin että jäänpä kerrankin katsomaan kuka tuuhio on ominut latauspaikan enkä vaan tuhise itsekseni. Sieltä laahustikin puolen tunnin päästä hamevähemmistöiltä näyttävä ryhmä ja kuljettaja oli juuri kortin saanut nuorimies. Kyselin ystävällisesti että ymmärtääkö tämä että latauspaikka ei ole varattu sähköauton pysäköintiin vaan siinä pitäisi oikeasti ladata. Oltiin härskisti kehdattu vetäistä latausruutuun kun kauempaa ei jaksettu kävellä ja paikat olivat täynnä. Selityksiä piisasi ja sitten alkoi huuto kun ei voitu millään ymmärtää että latausruutu ei ole varattu hänen sähköautolleen pelkästään pysäköintiin, eikä toiminnan oikeutukseksi käy täysi akku tai vieressä oleva tyhjä paikka. Jos ei lataa ei varmaankaan tartte jättää autoaan k-latauspaikalle. Minä, oletettu sähköautoilija jäin ilman latausta kun paikka oli viety täysin turhaan.
Perästä päin tämä henkilö ajoi vielä minut kiinni kun kävelin omalle autolleni ja yritti sylkeä päälle auton ikkunasta. Mikä saa ihmiset noin raivostumaan ja käyttäytymään typerästi vaikka he olivat yksiselitteisesti väärässä?
Onneksi oli kaide välissä, muuten olisi voitu tulla kaulukseen kiinni... Kun on kerran päätetty lähteä haastamaan niin siitä on pidettävä kiinni vaikka vastassa olisi kolmesataakiloinen gorilla, mikään ei tee maailman omistajaksi jolla saa oikeuden perseillä. Turhaa tuo tietysti on kun asia ei mene jakeluun mutta tulipa tehtyä ja voitettua itsensä.Ihan rohkea veto käydä noita haastaa. Uutisista saanut lukea puukoista ja aseista kun vaikkapa mäkkärin autokaistalla ruvettu neuvottelee.
Se mäkkärin autokaista, avo-auto ja neuvottelut päättyi murhiin pistoolilla. Ei nuo minussa kunnioitusta herätä mutta saattaisin pitää varulla jotain kättä pidempää ennen neuvotteluita.Onneksi oli kaide välissä, muuten olisi voitu tulla kaulukseen kiinni... Kun on kerran päätetty lähteä haastamaan niin siitä on pidettävä kiinni vaikka vastassa olisi kolmesataakiloinen gorilla, mikään ei tee maailman omistajaksi jolla saa oikeuden perseillä. Turhaa tuo tietysti on kun asia ei mene jakeluun mutta tulipa tehtyä ja voitettua itsensä.
Luulen ton johtuvan siitä, että auton kyljet likaantuu jo yhden reissun aikana, eikä kuljettaja halua autoaan joka päivä konepestä. Niihin kylkiin helosti takkinsa sitten parkkipaikoilla likaa. => kylkien pesupaikoille vois olla kysyntää?
Toi ilmanpaineletku on yleensä niin pitkä, että ongelma ollee useimmiten se, ettei viitsisi sitä ulos vetää?
Toisekseen aika monissa (ellei jopa kaikissa) autoissa on vakiona mukan kompressori, jolla rengasta voi täyttää ja paineet tarkistaa. Myönnän toki itsekin välillä huoltoasemalla niitä tarkistavani. Liekkö laiskuutta vai tottumista vanhaan tapaan.
Yleinen varuste, jos autoon on ruksittu vararenkaan sijasta paikkaussarja. Käytetyissä autoissa tuurista kiinni löytyykö enää.Missä autoissa tällaisia vakiona? Ei ole vielä tullut yhtäkään vastaan.
Olisiko se kuitenkin vaan täyttöpullo eikä täysverinen 12 voltin kompressori joka täyttää yhtä rengasta puoli tuntia ja jonka muovisylinteri on yhtä kertakäyttöinen kuin paikkapullo? Samaa kamaa minkä voi tyhjentää hätätilanteessa renkaaseen jos autolla tarvitsee vaan päästä ajamaan lyhyt matka rengasliikkeen pihaan.Yleinen varuste, jos autoon on ruksittu vararenkaan sijasta paikkaussarja. Käytetyissä autoissa tuurista kiinni löytyykö enää.
Siinä esim Skodan paikkaussarja manuaalissa:Olisiko se kuitenkin vaan täyttöpullo eikä täysverinen 12 voltin kompressori joka täyttää yhtä rengasta puoli tuntia ja jonka muovisylinteri on yhtä kertakäyttöinen kuin paikkapullo? Samaa kamaa minkä voi tyhjentää hätätilanteessa renkaaseen jos autolla tarvitsee vaan päästä ajamaan lyhyt matka rengasliikkeen pihaan.
Jopa kaikissa vai aika monissa? Kannattaisi varmaan vastata sille joka niistä kompuroista alunperin puhui.Aika kaukana on joku (pikkuautojen) paikkaussarja siitä, että "jopa kaikissa autoissa on vakiona mukana kompressori, jolla voi paineet tarkistaa".
Ottaen huomioon sen, että keskustelu lähti siitä kuinka jotkut pesevät autoaan ilmapaikan edessä tukkien sen muilta.
No ei ne kulmahousut osaa missään muussakaan tilanteessa käyttäytyä. Oli sentään ruudussa, monesti ne jättää autot suoraan kaupan ovien eteen. Jaksavat kuitenkin ihmetellä omaa epäsuosiotaan jatkuvasti.
Jos tielle tulee uusi (kääntyvä) kaista ja jo olemassa olevat kaistat siirtyvät samalla yhden kaistan verran sivulle, niin mistä tietää miten kaistat jatkuvat, jos kaistamerkinnät on lumen alla? Alla kuva selventämään tilannetta. Tässä lähellä on tuommoinen kohta, ja varmaan 90% autoilijoista ajaa punaisten nuolten mukaisesti kaistat suoraksi. Kun itse tietää miten kaistat menee, niin aina saa varoa jos on joku siinä vieressä ajamassa. Moni ajaa nuo kaistat suoraksi kyllä vaikka kaistamerkinnät olisi näkyvissäkin, eli taitaa osittain johtua vaan yleisestä havainnoinnin puutteesta.
Meneekö aina niin, että uuden kaistan alkaessa kääntyvä kaista on se uusi kaista?
![]()
Jos tielle tulee uusi (kääntyvä) kaista ja jo olemassa olevat kaistat siirtyvät samalla yhden kaistan verran sivulle, niin mistä tietää miten kaistat jatkuvat, jos kaistamerkinnät on lumen alla? Alla kuva selventämään tilannetta. Tässä lähellä on tuommoinen kohta, ja varmaan 90% autoilijoista ajaa punaisten nuolten mukaisesti kaistat suoraksi. Kun itse tietää miten kaistat menee, niin aina saa varoa jos on joku siinä vieressä ajamassa. Moni ajaa nuo kaistat suoraksi kyllä vaikka kaistamerkinnät olisi näkyvissäkin, eli taitaa osittain johtua vaan yleisestä havainnoinnin puutteesta.
Meneekö aina niin, että uuden kaistan alkaessa kääntyvä kaista on se uusi kaista?
![]()
Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.
Tässä olennaisin.Jes! Olin väärässä.
![]()
Turunväylän ketjukolarissa oli mukana 88 ajoneuvoa – syynä onnettomuuteen aivan liian kova vauhti, myöskään turvaväleistä ei piitattu
Eteläisen Suomen ajokeli parani yöllä tiistain kolarisuman jälkeen normaaliksi.yle.fi
"Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen mukaan Turunväylän onnettomuuden syynä olivat aivan liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden. "
"Tieliikennekeskuksen mukaan huono näkyvyys ei kuitenkaan saanut juurikaan autoilijoilta alentamaan nopeuksiaan, vaikka esimerkiksi elektronisten liikennemerkkien suurimpia sallittuja nopeuksia pudotettiin. "
(Tämä viimeinen kommentti ei yllätä ketään, koska niitä nopeuksia tiputellaan jatkuvasti ilman näkyvää syytä ja "Paikoin liukasta" lukee marraskuusta huhtikuuhun ruuduissa.. )
Liikennekeskuksesta arvioidaan, että kehnot talvikelit ovat muuttuneet Etelä-Suomessa niin harvinaisiksi, että monelta autoilijalta on kadonnut tuntuma ja kokemus varovaisesta ajotavasta.
Jos on virallisella pelastustiellä "soita" palokuntaan ja kysy sieltä ohjeita. Luulen, että poliisikin tulee sakottamaan kovakaloisempia en ole varma.Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.
Toi ehkä vaatii sen "vahvistuksen" palolaitokselta, yhtiökokouksessa asian voi myös ottaa esiin.Hinaus pois ja lasku omistajalle. Muutaman kerran toistaa, jos tarvis.
Siis tuota pelastustielle pysäköintiä kommentoit ?Hinaus pois ja lasku omistajalle. Muutaman kerran toistaa, jos tarvis.
Miksi niitä rahoja pitäisi (väkisin) saada takaisin? Ei se hinaus niin paljoa maksa ettei kiusaa voi tehdä taloyhtiön kustannuksella. Toki laskutus helpottunee, jos kyse on omistusasunnosta.Siis tuota pelastustielle pysäköintiä kommentoit ?
Miten pitää toimia oikeaoppisesti, jos oletetaan että pysäköijä on hankala, oikeutensa tunteva, mutta mistää välittämätön.
Jos auton omistaa esim rahoitusyhtiö, tai joku muu, mutta ei halita eikä pysäköijä, niin miten saa rahat. Voiko sen auton viedä kaniin ja onko se pitävä konsti ?
Oletus että auton haltija tai pysäköijä ei maksa mitään laskuja, jos ei aivan pakko, ja sama tietenkin omistajan kohdalla, miksi se maksaisi muiden hölmöilyjä, jos ei pakko.
Mitkä ovat hinaajan (ja hinaajan tilaajan) vastuut ja riskit, jos siis pysäköijä, haltija tai omistaja alkaa hankalaski.
Mitä, eikö täällä juuri viime viikolla (?) todettu ettei puhelimen käyttö ajon aikana häiritse ollenkaan ihmisiä!?Tänään aamulla edellä ajava auto veteli ilman mitään hidastamista täysin punaisia päin (ei millään vanhoilla vihreillä). Onneksi jalankulkijat tajusivat väistää eikä sivuteiltä tullut autoja eteen. Seuraavissa valoissa ajoin rinnalle ja katsoin että nuori poika selaili puhelinta ahkerasti. Ei tainnut edes tajuta mitä tapahtui.
Viime viikolla todistin viereisellä kaistalla peräänajon. Nuori nainen tekstaili luurillaan ja ei ilmeisesti tajunnut kuinka edellä jono oli pysähtynyt ja rysäytti opelin peräkoukkuun. Valoisa keli ja sula tie.
Kun olen jalankulkijana ja katson ohiajavia autoja, niin taitaa melkein puolet mennä puhelin kädessä liikenteessä.
Voisi kyllä nostaa tuomioita ajonaikaisen puhelimen käytöstä. Vaikka sellainen vuoden ajokielto ja kovat sakot, niin jos vähän pelko tuosta motivoisi pitämään puhelimen taskussa.
Kukaan ei todennut, etteikö tekstaaminen ajaessa olisi todella vaarallista ja häiritsisi liikenteeseen keskittymistä. Ainoa toteama oli, että puhelimeen puhuminen häiritsee yhtä paljon oli käytössä sitten handsfree tai ei.Mitä, eikö täällä juuri viime viikolla (?) todettu ettei puhelimen käyttö ajon aikana häiritse ollenkaan ihmisiä!?
/sarkasmi
Kukaan ei todennut, etteikö tekstaaminen ajaessa olisi todella vaarallista ja häiritsisi liikenteeseen keskittymistä. Ainoa toteama oli, että puhelimeen puhuminen häiritsee yhtä paljon oli käytössä sitten handsfree tai ei.
Itse olisin tarjonnut monoa peiliin/ikkunaan tai kylkeen jos tollein aletaan hyppimään.Olipas jännä episodi.
Kävin kaupassa perus ruuhka-aikaan ja pois kävellessä katsoin että jaahas, k-lataus sähköautopaikalla oli hieno Outlander phev joka ei ollut latauksessa. Ajattelin että jäänpä kerrankin katsomaan kuka tuuhio on ominut latauspaikan enkä vaan tuhise itsekseni. Sieltä laahustikin puolen tunnin päästä hamevähemmistöiltä näyttävä ryhmä ja kuljettaja oli juuri kortin saanut nuorimies. Kyselin ystävällisesti että ymmärtääkö tämä että latauspaikka ei ole varattu sähköauton pysäköintiin vaan siinä pitäisi oikeasti ladata. Oltiin härskisti kehdattu vetäistä latausruutuun kun kauempaa ei jaksettu kävellä ja paikat olivat täynnä. Selityksiä piisasi ja sitten alkoi huuto kun ei voitu millään ymmärtää että latausruutu ei ole varattu hänen sähköautolleen pelkästään pysäköintiin, eikä toiminnan oikeutukseksi käy täysi akku tai vieressä oleva tyhjä paikka. Jos ei lataa ei varmaankaan tartte jättää autoaan k-latauspaikalle. Minä, oletettu sähköautoilija jäin ilman latausta kun paikka oli viety täysin turhaan.
Perästä päin tämä henkilö ajoi vielä minut kiinni kun kävelin omalle autolleni ja yritti sylkeä päälle auton ikkunasta. Mikä saa ihmiset noin raivostumaan ja käyttäytymään typerästi vaikka he olivat yksiselitteisesti väärässä?