Tästä mä olen periaatteessa samaa mieltä mutta sitten taas toistaalta täysin eri mieltä. Kyllä itsellä ainakin vilkkuu valo välillä ihan "normaalisti" ajaen, saattaa jopa vakkarilla ajaessa vilkahtaa joka sitten myöskin pudottaa vakkarin pois. Eihän tuo automaatilla vaadi oikein mitään erikoista, loota kun pudottaa pienemmälle pykälälle kun toivot vähän lisää kaasua niin se saattaa jo riittää sutaisuun. Mutta ei tuo kyllä jarruja voi mitenkään älyttömästi kuluttaa...Ajonvakautuksen poiskytkeminen jarrupaloja säästääkseen tuntui kanssa yhtä uskomattomalta. Toki jos ajotyyli on vajakki, eli kaasupolkimessa on vain kaksi asentoa eli täyskaasu ja poljin ylhäällä, niin tuolloin varmasti se ajonvakautuksen luistonesto niitä jarrupaloja enemmän kuluttaa, mutta jos nyt lähdetään siitä että turvallisesti ajaen sen ajonvakautuksen merkkivalon ei pitäisi välkähtää kertaakaan liikkeellä ollessa, ja lähtökohtaisesti vain harvoin silloinkaan kun lähdetään liikkeelle, niin ei tuosta nyt mitään merkityksellistä eroa saada jarrupalojen kulumiseen. Jos ajonvakautuksen hiljaisessa taajama-ajossa (alle 40 km/h) kytkee pois, jotta liikkellelähdöt olisi nopeampia, niin eiköhän tuolloin renkaiden suttaamisesta eli kulumisesta johtuva rahallinen menetys ole enemmän, kuin ajonvakautuksen luistoneston aiheuttama renkaan pyörinnän hento jarruttaminen. Sinänsä mulle on ihan sama jos ihminen haluaa laittaa hitaassa taajama-ajossa (alle 40 km/h) sen ajonvakautuksen pois, koska turvallisuushyöty ei ole niin suuri, mutta todella toivon että tällaisten henkilöiden autossa automatiikka kytkee sen väkisinkin takaisin päälle vauhdin kasvaessa yli 50 km/h, meidän muiden kanssakulkijoiden turvallisuuden vuoksi. Ei se ajonvakautuksen poiskytkentäpainike autoissa turhaan ole, mutta lähinnä se on sitä varten että tyyliin huonosti auratun tai mutaisen mökkitien köröttelynopeudessa auton saa pidettyä liikkeessä.
Sitten on myös 1 oikean elämän esimerkki golf IV:llä. Lähdin sellaisesta "normaalista" 100 työmatkanopeudesta (80 alueella) ohittaan edessä olevaa matelijaa (ajoi jonkun 70) ylämäkeen kun tiellä oli aivan järkyttävä sohjopolanne keskellä. Autoa ei saanut menemään siitä mitenkään läpi, siinä vaiheessa kun alkoi tyyliin rakoa syntymään edessä menemään totesin että jotain perustavan laatuisesti pielessä, mittaria katsoessani vauhtia 60 jep jep. ASR eli vetoluistonesto helvettiin (ei ollut espiä) ja polanteesta pääsi läpi kuten siitä kuuluukin ajaa läpi eli kaasulla puskea päin ja ratilla vain hyvin loiva ohjausliike ettei käy niin että vehje on hetken päästä poikittain jos liian jyrkässä kulmassa koittaa kääntää. ASR leikkasi siis tehot käytännössä heti kun eturengas osui polanteeseen joka johti siihen että polanne ikäänkuin työnsi auton aina takas omalle kaistalle.
Huumoriosastolle voisi vielä lisätä oman elämänsä mikakalliot, jotka ajelee moottoripyörällä liimitillä ei-varovaisesti, mutta turvallisesti, ja kun ollaan kurvissa liikkeellä ollessa lähdetty kaatumaan niin polvella vaan pökätään itsensä takaisin pystyyn ja matka jatkuu. En ole kyllä nähnyt kenenkään moottoripyöräilijän ajavan liikenteessä mitään MotoGPtä, jossa kurveissa mottoripyörä on 45 asteen kulmassa ja se polvi on pikkaisen ilmassa jatkuvasti paikkaamassa sitä, jos pito loppuu. Mennäänpä siis fantasiasta takaisin arkielämään: todellisuudessa tavallinen moottoripyöräilijä ei ajele tuolla yleisillä teillä kurveja pyörän ollessa 45 asteen kulmassa, jolloin siitä polvesta olisi mitään hyötyä (lähinnä se polvi ottaisi ensimmäisenä iskua vastaan), ellei nopeutta ole 150 km/h jossain 50 km/h kurvissa.



