Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itseäni ärsyttää se, että tavalliset autoilijat kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä arivatasia ja ajelevat jollain limiitillä turvavarusteet poiskytkettyinä mitä mielikuvituksellisimmilla syillä toimintaansa perustellen. :facepalm:

Mielestäni ajonvakautuksen toimivuudesta kertoo melko hyvin se, että Teknikens Världin "hirvitestissä" esim. McLarenit, Mercedes-AMG GT S:n, Audi R8 V10 Plussan ja kaikki testatut Porschet päihitti sellainen hypersportti kuin Nissan Qashqai vm. 2019 tulonopeudella 84 km/h. :kahvi:

Oman kokemukseni mukaan ESP on käsittämättömän hyvä varuste ja vaikka kuski vetäisi minkälaisia heel-n-toe kikkoja, se on kuskia nopeampi ja pystyy yksittäisiä pyöriä jarruttamalla tekemään asioita, joista kuski voi vain haaveilla. Ja mikä parasta, se toimii loogisesti ja kelistä, vireystilasta ja huomiokyvystä riippumatta niin sen rattimiehen™ kuin kokemattomankin kuskin autossa.

Nämä "säästelen jarrupaloja" ja "ajonvakautus häiritsee ääritilanteissa" -tarinat kuulostavat omaan korvaani yhtä järkeviltä kuin turvavöiden käyttämättömyyden perustelu sillä, että kolarin jälkeen on hankalampi päästä pois autosta. :rofl2:
 
Itseäni ärsyttää se, että tavalliset autoilijat kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä arivatasia ja ajelevat jollain limiitillä turvavarusteet poiskytkettyinä mitä mielikuvituksellisimmilla syillä toimintaansa perustellen. :facepalm:

Mielestäni ajonvakautuksen toimivuudesta kertoo melko hyvin se, että Teknikens Världin "hirvitestissä" esim. McLarenit, Mercedes-AMG GT S:n, Audi R8 V10 Plussan ja kaikki testatut Porschet päihitti sellainen hypersportti kuin Nissan Qashqai vm. 2019 tulonopeudella 84 km/h. :kahvi:

Oman kokemukseni mukaan ESP on käsittämättömän hyvä varuste ja vaikka kuski vetäisi minkälaisia heel-n-toe kikkoja, se on kuskia nopeampi ja pystyy yksittäisiä pyöriä jarruttamalla tekemään asioita, joista kuski voi vain haaveilla. Ja mikä parasta, se toimii loogisesti ja kelistä, vireystilasta ja huomiokyvystä riippumatta niin sen rattimiehen™ kuin kokemattomankin kuskin autossa.

Nämä "säästelen jarrupaloja" ja "ajonvakautus häiritsee ääritilanteissa" -tarinat kuulostavat omaan korvaani yhtä järkeviltä kuin turvavöiden käyttämättömyyden perustelu sillä, että kolarin jälkeen on hankalampi päästä pois autosta. :rofl2:


Tuokin aina vähän tapauskohtaista. Esimerkiksi oma jeesuksen aikainen rojota caldina (nelikko ja vähän voimapuolta kutiteltu) tykkää täällä oikeassa talvessa jäädä risteyksiin ja valoihin paikoilleen rutisemaan ja piipittelemään kun ei kukaan niin varovasti osaa tuon automaatin kanssa liikkeelle lähteä jotta ois vsc tyytyväinen. Mutkissa toimii melko hyvin noin vanhaksi ja sallii päättäväiselle kuskille tarvittaessa poikittain menonkin. Pois se tulee silti napsittua "kaupungissa" ajellessa jotta pääsee liikkeelle ilman torvikonserttia.

Noin niinku modernien ja hyvin toimivien järjestelmien kanssa toki samaa mieltä.
 
Itseäni ärsyttää se, että tavalliset autoilijat kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä arivatasia ja ajelevat jollain limiitillä turvavarusteet poiskytkettyinä mitä mielikuvituksellisimmilla syillä toimintaansa perustellen. :facepalm:

...

Nämä "säästelen jarrupaloja" ja "ajonvakautus häiritsee ääritilanteissa" -tarinat kuulostavat omaan korvaani yhtä järkeviltä kuin turvavöiden käyttämättömyyden perustelu sillä, että kolarin jälkeen on hankalampi päästä pois autosta. :rofl2:

Hyvin sanottu :rofl2: Huumoriosastolle voisi vielä lisätä oman elämänsä mikakalliot, jotka ajelee moottoripyörällä liimitillä ei-varovaisesti, mutta turvallisesti, ja kun ollaan kurvissa liikkeellä ollessa lähdetty kaatumaan niin polvella vaan pökätään itsensä takaisin pystyyn ja matka jatkuu. En ole kyllä nähnyt kenenkään moottoripyöräilijän ajavan liikenteessä mitään MotoGPtä, jossa kurveissa mottoripyörä on 45 asteen kulmassa ja se polvi on pikkaisen ilmassa jatkuvasti paikkaamassa sitä, jos pito loppuu. Mennäänpä siis fantasiasta takaisin arkielämään: todellisuudessa tavallinen moottoripyöräilijä ei ajele tuolla yleisillä teillä kurveja pyörän ollessa 45 asteen kulmassa, jolloin siitä polvesta olisi mitään hyötyä (lähinnä se polvi ottaisi ensimmäisenä iskua vastaan), ellei nopeutta ole 150 km/h jossain 50 km/h kurvissa.

Ajonvakautuksen poiskytkeminen jarrupaloja säästääkseen tuntui kanssa yhtä uskomattomalta. Toki jos ajotyyli on vajakki, eli kaasupolkimessa on vain kaksi asentoa eli täyskaasu ja poljin ylhäällä, niin tuolloin varmasti se ajonvakautuksen luistonesto niitä jarrupaloja enemmän kuluttaa, mutta jos nyt lähdetään siitä että turvallisesti ajaen sen ajonvakautuksen merkkivalon ei pitäisi välkähtää kertaakaan liikkeellä ollessa, ja lähtökohtaisesti vain harvoin silloinkaan kun lähdetään liikkeelle, niin ei tuosta nyt mitään merkityksellistä eroa saada jarrupalojen kulumiseen. Jos ajonvakautuksen hiljaisessa taajama-ajossa (alle 40 km/h) kytkee pois, jotta liikkellelähdöt olisi nopeampia, niin eiköhän tuolloin renkaiden suttaamisesta eli kulumisesta johtuva rahallinen menetys ole enemmän, kuin ajonvakautuksen luistoneston aiheuttama renkaan pyörinnän hento jarruttaminen. Sinänsä mulle on ihan sama jos ihminen haluaa laittaa hitaassa taajama-ajossa (alle 40 km/h) sen ajonvakautuksen pois, koska turvallisuushyöty ei ole niin suuri, mutta todella toivon että tällaisten henkilöiden autossa automatiikka kytkee sen väkisinkin takaisin päälle vauhdin kasvaessa yli 50 km/h, meidän muiden kanssakulkijoiden turvallisuuden vuoksi. Ei se ajonvakautuksen poiskytkentäpainike autoissa turhaan ole, mutta lähinnä se on sitä varten että tyyliin huonosti auratun tai mutaisen mökkitien köröttelynopeudessa auton saa pidettyä liikkeessä.

P.S. Mitä tuli aikaisempiin viesteihin, niin vähintään ABS löytyy valtaosasta muulloin kuin kesäaikaan liikennekäytössä olevista autoista, joten kyllä äkkitilanteessa useimmissa tapauksissa aina turvallisinta on painaa se jarrupoljon täysin pohjaan, ja hoitaa mahdollinen väistö ABSn varmistaessa, että pyörät ei mene kokonaan lukkoon joka aiheuttaisi itsessään sivuluisua. Jos taas ajelee niin vanhalla koslalla syksyllä, talvella tai keväällä ettei ABS löydy, niin se kuljettajan pitää vaan tiedostaa; viimeiseen 15 vuoteen en ole ajanut kertaakaan sellaista autoa, muulloin kuin kesällä, jossa ei olisi ABS.
 
Ajonvakautuksen poiskytkeminen jarrupaloja säästääkseen tuntui kanssa yhtä uskomattomalta. Toki jos ajotyyli on vajakki, eli kaasupolkimessa on vain kaksi asentoa eli täyskaasu ja poljin ylhäällä, niin tuolloin varmasti se ajonvakautuksen luistonesto niitä jarrupaloja enemmän kuluttaa, mutta jos nyt lähdetään siitä että turvallisesti ajaen sen ajonvakautuksen merkkivalon ei pitäisi välkähtää kertaakaan liikkeellä ollessa, ja lähtökohtaisesti vain harvoin silloinkaan kun lähdetään liikkeelle, niin ei tuosta nyt mitään merkityksellistä eroa saada jarrupalojen kulumiseen. Jos ajonvakautuksen hiljaisessa taajama-ajossa (alle 40 km/h) kytkee pois, jotta liikkellelähdöt olisi nopeampia, niin eiköhän tuolloin renkaiden suttaamisesta eli kulumisesta johtuva rahallinen menetys ole enemmän, kuin ajonvakautuksen luistoneston aiheuttama renkaan pyörinnän hento jarruttaminen. Sinänsä mulle on ihan sama jos ihminen haluaa laittaa hitaassa taajama-ajossa (alle 40 km/h) sen ajonvakautuksen pois, koska turvallisuushyöty ei ole niin suuri, mutta todella toivon että tällaisten henkilöiden autossa automatiikka kytkee sen väkisinkin takaisin päälle vauhdin kasvaessa yli 50 km/h, meidän muiden kanssakulkijoiden turvallisuuden vuoksi. Ei se ajonvakautuksen poiskytkentäpainike autoissa turhaan ole, mutta lähinnä se on sitä varten että tyyliin huonosti auratun tai mutaisen mökkitien köröttelynopeudessa auton saa pidettyä liikkeessä.
Tästä mä olen periaatteessa samaa mieltä mutta sitten taas toistaalta täysin eri mieltä. Kyllä itsellä ainakin vilkkuu valo välillä ihan "normaalisti" ajaen, saattaa jopa vakkarilla ajaessa vilkahtaa joka sitten myöskin pudottaa vakkarin pois. Eihän tuo automaatilla vaadi oikein mitään erikoista, loota kun pudottaa pienemmälle pykälälle kun toivot vähän lisää kaasua niin se saattaa jo riittää sutaisuun. Mutta ei tuo kyllä jarruja voi mitenkään älyttömästi kuluttaa...

Sitten on myös 1 oikean elämän esimerkki golf IV:llä. Lähdin sellaisesta "normaalista" 100 työmatkanopeudesta (80 alueella) ohittaan edessä olevaa matelijaa (ajoi jonkun 70) ylämäkeen kun tiellä oli aivan järkyttävä sohjopolanne keskellä. Autoa ei saanut menemään siitä mitenkään läpi, siinä vaiheessa kun alkoi tyyliin rakoa syntymään edessä menemään totesin että jotain perustavan laatuisesti pielessä, mittaria katsoessani vauhtia 60 jep jep. ASR eli vetoluistonesto helvettiin (ei ollut espiä) ja polanteesta pääsi läpi kuten siitä kuuluukin ajaa läpi eli kaasulla puskea päin ja ratilla vain hyvin loiva ohjausliike ettei käy niin että vehje on hetken päästä poikittain jos liian jyrkässä kulmassa koittaa kääntää. ASR leikkasi siis tehot käytännössä heti kun eturengas osui polanteeseen joka johti siihen että polanne ikäänkuin työnsi auton aina takas omalle kaistalle.
 
Onhan noissa uudemmissakin omat ongelmansa. Takavedossa ESP voi monasti leikata vauhdin ja vedon T-risteyksestä kääntyessä niin, että auto käytännössä hyytyy kun on päästy omalle kaistalle vaikka meno jatkuisi melko jouhevasti jos se antaisi vähän perää sivulle. Sellanen säädettävä ajoprofiili on hyvä missä voi valita vähämmän herkän puuttumiskynnyksen. Näitä nyt ei valitettavasti monestakaan autosta löydy.
 
Oman kokemukseni mukaan ESP on käsittämättömän hyvä varuste ja vaikka kuski vetäisi minkälaisia heel-n-toe kikkoja, se on kuskia nopeampi ja pystyy yksittäisiä pyöriä jarruttamalla tekemään asioita, joista kuski voi vain haaveilla. Ja mikä parasta, se toimii loogisesti ja kelistä, vireystilasta ja huomiokyvystä riippumatta niin sen rattimiehen™ kuin kokemattomankin kuskin autossa.

ESP on ainakin 95 % tilanteista todella hyvä varuste, mutta kuitenkin autoilijan tulisi tiedostaa sen toiminta ja ajaa kelin mukaan, eikä luottaa ESP:n korjaavan virheet.

Jokunen vuosi sitten, kun juuri oli satanut ensilumet ja muutenkin kaikki paikat olivat jäässä ja todella liukkaat, valitti yksi "ei niin teknisesti lahjakas" tuttuni, että hänen autonsa "kiemurtelee" ja muutenkin käyttäytyy ajossa omituisesti.
Kävin sitten testaamassa tätä autoa ja ensimmäiseksi havaitsin, että kojetaulu loistaa kuin joulukuusi ja ajotietokone kertoi ( monen muun vian lisäksi ) että ajonvakautus ja ABS ovat poissa pelistä.
Auto tuntui ajossa ihan normaalilta ( mitä nyt etupää vähän kolisi ), enkä havainnut mitään kiemurtelua tai omituista käytöstä.
Pyysin sitten tuttuni ratin taakse ja hyppäsin itse apparin paikalle seuraamaan tilannetta ja sieltähän se kiemurtelu ja omituinen käytös löytyi.

Tämä tuttu ajeli todella liukkaalla kelillä ihan samoin ajolinjoin ja nopeuksin, kuin kesäkelissäkin ja kiemurtelu sekä omituinen käytös johtuivat vain siitä, että auto suti ja luisteli ilman ESP:n vakauttavaa vaikutusta.
Ohjasin sitten käyttämään ko. työsuhde BMW:n huollossa ja sanomaan, että korjaavat kaikki viat, sekä mainitsin että talvikelillä voi hieman tiputtaa vauhtia.

Entisessä pakussani ESP puuttui menoon väärässä kohdin joitain kertoja.
Muutaman kerran ESP päätti heittää auton poikittain, kun ajoin talvikelillä liikenneympyrään normaalilla nopeudella ( 30-35 km/h ) poka päällä ( n. 500-700 kg ) ja ohjasin vähän jyrkemmin, jolloin auto oli sitä mieltä että nyt pyörähdetään ja pyrki oikaisemaan auton takapyöriä jarruttelemalla.
Kerran ESP veti kesäkelillä alamäessä pienet äkkijarrutukset, kun auto rullasi vaihde päällä ja perässä oli noin 2500 kg painoinen kärry+minikaivuri yhdistelmä.

Mitään vakavaa näissä tilanteissa ei onneksi päässyt käymään, mutta tosin sellainen WTF-fiilis oli hetken aikaa.

Nyt minulla on neljä autoa, joista yhdessäkään ei ole ABS:iä tai ESP:tä.
 
Ei ole. Et voi ajaa turvallisesti ajamatta samalla varovaisesti.
Toiset voi, toiset näköjään ei.

Miten tällaiseen keskusteluun voi edes eksyä näin paljon ihmisiä joilla ei selkeästi ole minkäänlaista kiinnostusta (onko edes mitään kosketuspintaa) autoiluun ja / tai ajamiseen? Niin absurdia juttua tulee kyllä osalta. Luulisi että se porukka lukisi jotain muuta keskustelua kuin väittelisi täällä päivänselvistä asioista. Tai sitten vaan tahallaan ymmärretään väärin.

En minäkään ole sitä mieltä että olisi jotenkin parempi ajella ilman avustimia ja vakautuksia. Totta kai ne parantavat turvallisuutta. Asian ydin oli se että poikkeustilanteissa auton hallinta on huomattavasti helpompaa kun olisi vähän käsitystä että miten se peltikoppi käyttäytyy kun ei ole kaikki mahdolliset avustimet kokojan piippailemassa. Voisi uskaltaa silloin ajaa muutoinkin vähän reippaammin kun osaisi havannoida sen auton käyttäytymistä.

Silloin voisi pelastua niiltä pelästymisiltä joita näyttää osaamattomille ja kokemattomille kuskeille tulevan kun elektroniikka puuttuu peliin -> Tän jälkeen ajellaan kusi sukassa ettei vaan vilahda esp valo.
 
Tämä jos joku on idiotismia. Turvalliselle liikenteelle olennaista lienee se, että kuskia tai kalustoa ei päästetä limitille.
Limiitille päästäminen voi olla esim risteyksestä lähtemistä reippaasti ilman että luistonesto puuttuu peliin. Tottumaton ja / tai osaamaton joko hakkaa sitä luistonestoa vasten tai kiihdyttää järjettömän laiskasti. Oman autonsa tunteva voi kiihdyttää reippaasti limiitillä kun ymmärtää milloin se pito loppuu -> Ei tarvitse hakata luistonestoa vasten kaasu pohjassa.

En tiedä mikä nyt esim tuosta tekee idiotismia. Toki keksin monta skenaariota joka kyllä on idiotismia.
 
Itse nauran ESP:n ylettömälle ylistämiselle. Eipä ottanu liikenneympyrässä 4-pyöräluisua kiinni. Otin itte.
Eipä ottanu auton perää haltuun motarilla 100 vauhdissa talvella. Otin itte.

Käyttää ken tarvitsee, onnea ja taksikortteja heille.
 
Hyvin sanottu :rofl2: Huumoriosastolle voisi vielä lisätä oman elämänsä mikakalliot, jotka ajelee moottoripyörällä liimitillä ei-varovaisesti, mutta turvallisesti, ja kun ollaan kurvissa liikkeellä ollessa lähdetty kaatumaan niin polvella vaan pökätään itsensä takaisin pystyyn ja matka jatkuu. En ole kyllä nähnyt kenenkään moottoripyöräilijän ajavan liikenteessä mitään MotoGPtä, jossa kurveissa mottoripyörä on 45 asteen kulmassa ja se polvi on pikkaisen ilmassa jatkuvasti paikkaamassa sitä, jos pito loppuu. Mennäänpä siis fantasiasta takaisin arkielämään: todellisuudessa tavallinen moottoripyöräilijä ei ajele tuolla yleisillä teillä kurveja pyörän ollessa 45 asteen kulmassa, jolloin siitä polvesta olisi mitään hyötyä (lähinnä se polvi ottaisi ensimmäisenä iskua vastaan), ellei nopeutta ole 150 km/h jossain 50 km/h kurvissa.
Jos sä viittaat tuossa muhun, niin ajoin siis radalla (kuten jo ensimmäisessä postauksessa mainitsin), ratakumeilla, ja melkein kuin Mika Kallio konsanaan. Alla mopossa oli vielä Vesa Kallion (Mikan veli ja tallikaveri)rakentama alusta.
 
Tälläkin foorumilla on sen verran porukkaa että nuo "oman elämänsä mikakallioiksi" kutsumiset voi osua omaan nilkkaan. Kaikki ihmiset kun ei ole kädettömiä ja seasta löytyy varmasti osaavaakin porukkaa.
 
Ja yksi mikä kannattaa myös eriyttää on luistonesto ja ajonvakautus.

Se kannattaa huomioida siksi että joissain autoissa kun sammuttaa luistoneston, ajonvakautus jää päälle. Esimerkiksi kun mersussa painaa ESP off napista, se sammuttaa luistoneston eli ei pätki tehoja, mutta ajonvakautus on silti päällä. Jos haluaa kaikki pois niin täytyy mennä dyno moodiin joka sammuttaa kaikki avustukset.

Eli vaikka kuskista voi tuntua että on ajotaidot kohdillaan, jos on esimerkin mukainen mersu alla, auto silti auttaa kääntymisessä. Että ei kannata tuudittautua omiin ajotaitoihin, voi tulla yllätys jos menee auton rattiin missä ei ole mitään avustuksia ja yliarvioi omat ajotaidot.
 
Tälläkin foorumilla on sen verran porukkaa että nuo "oman elämänsä mikakallioiksi" kutsumiset voi osua omaan nilkkaan. Kaikki ihmiset kun ei ole kädettömiä ja seasta löytyy varmasti osaavaakin porukkaa.
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.
 
Neliveto-octaviassa toimi ainakin ajoavut tänään hyvin kun lähdin töistä ja ekassa risteyksessä oli jäätä. Nätisti piti perän hallussa eikä päästänyt autoa sivuluisuun. Yhtenä talvena samalla tiellä joku rattimies kuoli kun veti lukkoperä-bemarilla rekan keulaan kylki edellä.
 
Itse nauran ESP:n ylettömälle ylistämiselle. Eipä ottanu liikenneympyrässä 4-pyöräluisua kiinni. Otin itte.
Eipä ottanu auton perää haltuun motarilla 100 vauhdissa talvella. Otin itte.

Käyttää ken tarvitsee, onnea ja taksikortteja heille.
Liikenneympyrässä luisut ei ole vaarallisia ja sekään ei pysty fysiikan lakeja kumoamaan vaan aina tarvitaan kuskia koska ohjaavien pyörien pitää aina näyttää sinne minne halutaan mennä, aina.
 
ESP on ainakin 95 % tilanteista todella hyvä varuste, mutta kuitenkin autoilijan tulisi tiedostaa sen toiminta ja ajaa kelin mukaan, eikä luottaa ESP:n korjaavan virheet.

Jokunen vuosi sitten, kun juuri oli satanut ensilumet ja muutenkin kaikki paikat olivat jäässä ja todella liukkaat, valitti yksi "ei niin teknisesti lahjakas" tuttuni, että hänen autonsa "kiemurtelee" ja muutenkin käyttäytyy ajossa omituisesti.
Kävin sitten testaamassa tätä autoa ja ensimmäiseksi havaitsin, että kojetaulu loistaa kuin joulukuusi ja ajotietokone kertoi ( monen muun vian lisäksi ) että ajonvakautus ja ABS ovat poissa pelistä.
Auto tuntui ajossa ihan normaalilta ( mitä nyt etupää vähän kolisi ), enkä havainnut mitään kiemurtelua tai omituista käytöstä.
Pyysin sitten tuttuni ratin taakse ja hyppäsin itse apparin paikalle seuraamaan tilannetta ja sieltähän se kiemurtelu ja omituinen käytös löytyi.

Tämä tuttu ajeli todella liukkaalla kelillä ihan samoin ajolinjoin ja nopeuksin, kuin kesäkelissäkin ja kiemurtelu sekä omituinen käytös johtuivat vain siitä, että auto suti ja luisteli ilman ESP:n vakauttavaa vaikutusta.
Ohjasin sitten käyttämään ko. työsuhde BMW:n huollossa ja sanomaan, että korjaavat kaikki viat, sekä mainitsin että talvikelillä voi hieman tiputtaa vauhtia.

Entisessä pakussani ESP puuttui menoon väärässä kohdin joitain kertoja.
Muutaman kerran ESP päätti heittää auton poikittain, kun ajoin talvikelillä liikenneympyrään normaalilla nopeudella ( 30-35 km/h ) poka päällä ( n. 500-700 kg ) ja ohjasin vähän jyrkemmin, jolloin auto oli sitä mieltä että nyt pyörähdetään ja pyrki oikaisemaan auton takapyöriä jarruttelemalla.
Kerran ESP veti kesäkelillä alamäessä pienet äkkijarrutukset, kun auto rullasi vaihde päällä ja perässä oli noin 2500 kg painoinen kärry+minikaivuri yhdistelmä.

Mitään vakavaa näissä tilanteissa ei onneksi päässyt käymään, mutta tosin sellainen WTF-fiilis oli hetken aikaa.

Nyt minulla on neljä autoa, joista yhdessäkään ei ole ABS:iä tai ESP:tä.
Tiedätkö massan vaikutukseen? 700kg kun lähtee työntämään tiettyyn suuntaan niin ei ihmekkään että meinasi pyörähtää kun vielä ohjasit normaalia jyrkemmin:facepalm:

Sitten omat ajovirheet on ESP vika muka? :srofl:
 
Tiedätkö massan vaikutukseen? 700kg kun lähtee työntämään tiettyyn suuntaan niin ei ihmekkään että meinasi pyörähtää kun vielä ohjasit normaalia jyrkemmin:facepalm:

Sitten omat ajovirheet on ESP vika muka?

Samaisesta ympyrästä samanlaisella kuormalla ja ajolinjalla on ajettu vähintään satoja kertoja eri keliolosuhteissa ( myös useammalla eri pakettiautolla ) ja noita kahta kertaa lukuunottamatta auto on mennyt nätisti valittua ajolinjaa, myös paljon liukkaammalla kelillä.
Enkä väittänyt, että ESP:n ei tulisi toimia ko. tilanteessa, mutta joskus toiminta on päinvastaista, kuin kuski haluaisi ja ESP rupeaa kampeamaan autoa suoralle ajolinjalle mutkassa pysymisen sijasta.

Voin kertoa, että tuollainen pitkällä akselivälillä oleva etuvetoinen pakettiauto ei pyörähdä kovin helposti vielä noilla nopeuksilla, vaikka olisi kuormaakin olisi sallitut 1400 kg kyydissä.

Selvästi kun tietoa löytyy, niin kerroppas miksi ESP jarrutti yllättäen alamäessä kärry perässä kesäkelillä, kun kuskilla ei ollu muuta kuin ote ratista, eikä sitä käännetty mihinkään?
Kyseessä oli ilmeisesti ajovirhe?
 
Samaisesta ympyrästä samanlaisella kuormalla ja ajolinjalla on ajettu vähintään satoja kertoja eri keliolosuhteissa ( myös useammalla eri pakettiautolla ) ja noita kahta kertaa lukuunottamatta auto on mennyt nätisti valittua ajolinjaa, myös paljon liukkaammalla kelillä.
Enkä väittänyt, että ESP:n ei tulisi toimia ko. tilanteessa, mutta joskus toiminta on päinvastaista, kuin kuski haluaisi ja ESP rupeaa kampeamaan autoa suoralle ajolinjalle mutkassa pysymisen sijasta.

Voin kertoa, että tuollainen pitkällä akselivälillä oleva etuvetoinen pakettiauto ei pyörähdä kovin helposti vielä noilla nopeuksilla, vaikka olisi kuormaakin olisi sallitut 1400 kg kyydissä.

Selvästi kun tietoa löytyy, niin kerroppas miksi ESP jarrutti yllättäen alamäessä kärry perässä kesäkelillä, kun kuskilla ei ollu muuta kuin ote ratista, eikä sitä käännetty mihinkään?
Kyseessä oli ilmeisesti ajovirhe?
Tämä on vähän sama kun vankilassa istuu vain syyttömiä ja liikenteessä mikään ei ole oma vika :srofl:

Tiedätkö miten peräkärry käyttäytyy kun rullaat alamäkeen ilman vetoa tai jarrua?
 
Muutama moottoritieärsytys (kaikki Oulussa):

Eilen rekka-autoilija keksi lähteä ohittamaan toisen rekan ja matkailuauton muodostamaa jonoa 100 alueella. Kesti melko pitkään, onneksi oma liittymä oli aiemmin niin sai vain seurata tilannetta taaempaa.

Töihin tullessa poliisi oli keksinyt hienon paikan pysähtyä, moottoritien kiihdytyskaistan pää. Olisiko siinä ollut joku puhutettava aiemmin, mutta ei se paikasta parempaa tee. Ei edes sinisiä vilkuttamassa, ainoastaan sivuvilkku oikealle. Oulun jääkelissä voisi paikkoja valita paremminkin, toki ymmärrän jos joku pitää moottoritiellä pysäyttää niin pysäytettävähän paikan valitsee, olisivat ohjanneet siitä sitten pari kilometriä eteenpäin ja vaikka huoltoaseman pihaan.

Toinen idiootti, samaisen moottoritien vasemmalla kaistalla tasan mittarinopeutta (--> oikea nopeus n. 93) hiissaava janari, jolla vauhti laski pienessä ylämäessä siitä vielä alemmas. Edelläni ajanut X6 BMW katseli hetken ja ohitti oikealta, johan rupesi vauhtia löytymään pakukuskiltakin.
 
Näiden 306 sivun aikana tää on varmaan tullut esiin ennenkin, mutta yleisimpiä melkein päivittäisiä ärsyttäviä ilmiöitä on kuljettajat jotka ei osaa ennakoida yhtään. Siis yhtään. Eli esimerkiksi 300 metriä ennen exitiä Turunväylälle (mikä tahansa väylä kelpaa) ohitetaan 80 km/h alueella joku 78-83 km/h liikkuvat pari autoa ilman vilkkua järjettömällä kaasulla ja terävillä liikkeillä, vain palatakseen kahden kaistan kautta yhden auton mentävästä välistä oikealle kohti Turunväylää vievää ramppia (ko. kohta Kehä 3:lla lännestä tultaessa). Ja tällaista näkee paljon. Olisit laskenut tapahtumien kulkua 10 sekuntia edemmäs, niin olisit ilman tollasia hölmöjä/vaarallisia liikkeitä päässyt kyllä jo viimeistään Turunväylällä ohi vaikka kenestä hyvänsä.

Ylipäätään mulla on ongelma siinä, miten asioita tehdään enemmän kuin siinä että mitä ne varsinaiset teot sinänsä on. Harvoin mua ärsyttää se, jos jollain on kiire jonnekin ja vedetään reippaasti ohi, se on ihan sama, mutta jos se ohittelu/kaahailu/ryhmittely tehdään äkkipikaisesti haista vittu -vaihteella niin että varmasti annetaan kuran lentää muiden niskaan, eikä varmasti kerrota aikeistaan vilkulla, niin se on syvältä. Ihan muutamalla pienellä eleellä saisi niin paljon anteeksi; juuri se, että kiireelliset temput ja aikeet voi myös tehdä muita kunnioittaen. En mä silloin niin pikkumainen ole, että mua kiinnostaisi, jos joku päättää ajaa eri vauhtia kuin minä. Niinhän teen itsekin välillä. Tuolla on jonkin verran kuljettajia, jotka ei varmaan ole ottaneet ikinä asiakseen harjoittaa ennakointia liikenteessä, eli laskea vähän mahdollisia skenaarioita etukäteen ja tehdä valintoja sen mukaan. Rauhoittaa ajamista paljon.

Ja ylempään keskusteluun tekee mieli sanoa, että olisi se oikeesti ihan hyvä tietää jotain autonsa käytöksestä ja toiminnasta. Siis jos miettii että kaikki ei tiedä, mitkä pyörät autossa vetää tai mitä se ylipäätään edes tarkoittaa. Siinä mielessä joku rataharjoittelupäivä olisi todella hyvä käydä useammin läpi. Itsekin olen, vaikken väitä olevani mikään r4ttimiäs.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä muutama päivä sitten Suomen halki ajaneena tuli kyllä taas hyvä kattaus esille näitä tavallisimpia ärsytyksen aiheita. Menee jo toiston puolelle tämäkin, mutta jäi taas pahasti hampaankoloon :geek:

About 10 auton letka, ajettiin pienen kunnan keskustan läpi 60km/h tietä. Letkassa 3 rekkaa, keulilla uudehko A-sarjan mersu. Kun 60km/h muuttui 80km/h rajoitukseksi, ajeltiin vielä 3km edelleen 60km/h tiiviissä letkassa. Mersu ei tuntunut saavan vauhtia päälle? No aikamme tässä jonossa ajeltiin ja vihdoin vauhtia jo vajaa 80km/h. Tulee ohituskaista, jono alkaa jo vähän tätä ennen kiihtymään, kukaan ei lähde ohittamaan kuitenkaan ketään. Kiihdytän reippaasti ja nopeutta en kehtaa kertoa, pääsin ohi kahdesta autosta ja yhdestä rekasta 800m matkalla :itku:. Sitten kun palasin rekan eteen, niin jouduin jarruttamaan taas alle 80km/h vauhtiin kun toinen kaista loppui. Sitten jatkettiin taas epätasaista 70-80km/h vauhtia possujunassa olemattomilla turvaväleillä. Välillä näissä tilanteissa mietin onko kyse jostain omasta havainnointivirheestä vai tekeekö oikeasti koko letka tuon saman, mutta kai se kertoo tarpeeksi, että edessä menevä alkaa karkaamaan ennen kuin itse alkaa kiihdyttämään.

Tai toinen tapaus, kun kaksikaistaisella 100km/h tiellä rajoituksen mukaan ajaessani pari autoa tulee ohi. Kun ovat päässeet minusta 200m päähän, heillä vauhti tippuu ja alan saavuttamaan. Toinen kaista loppuu ja rajoitus laskee 100->80km/h, niin sitten ajellaankin possujunassa taas epätasaisesti alle 80km/h ilman turvavälejä, eikä aikomustakaan ohittaa edellä meneviä.
 
Tässä muutama päivä sitten Suomen halki ajaneena tuli kyllä taas hyvä kattaus esille näitä tavallisimpia ärsytyksen aiheita. Menee jo toiston puolelle tämäkin, mutta jäi taas pahasti hampaankoloon :geek:

About 10 auton letka, ajettiin pienen kunnan keskustan läpi 60km/h tietä. Letkassa 3 rekkaa, keulilla uudehko A-sarjan mersu. Kun 60km/h muuttui 80km/h rajoitukseksi, ajeltiin vielä 3km edelleen 60km/h tiiviissä letkassa. Mersu ei tuntunut saavan vauhtia päälle? No aikamme tässä jonossa ajeltiin ja vihdoin vauhtia jo vajaa 80km/h. Tulee ohituskaista, jono alkaa jo vähän tätä ennen kiihtymään, kukaan ei lähde ohittamaan kuitenkaan ketään. Kiihdytän reippaasti ja nopeutta en kehtaa kertoa, pääsin ohi kahdesta autosta ja yhdestä rekasta 800m matkalla :itku:. Sitten kun palasin rekan eteen, niin jouduin jarruttamaan taas alle 80km/h vauhtiin kun toinen kaista loppui. Sitten jatkettiin taas epätasaista 70-80km/h vauhtia possujunassa olemattomilla turvaväleillä. Välillä näissä tilanteissa mietin onko kyse jostain omasta havainnointivirheestä vai tekeekö oikeasti koko letka tuon saman, mutta kai se kertoo tarpeeksi, että edessä menevä alkaa karkaamaan ennen kuin itse alkaa kiihdyttämään.

Tai toinen tapaus, kun kaksikaistaisella 100km/h tiellä rajoituksen mukaan ajaessani pari autoa tulee ohi. Kun ovat päässeet minusta 200m päähän, heillä vauhti tippuu ja alan saavuttamaan. Toinen kaista loppuu ja rajoitus laskee 100->80km/h, niin sitten ajellaankin possujunassa taas epätasaisesti alle 80km/h ilman turvavälejä, eikä aikomustakaan ohittaa edellä meneviä.

Viime talvena ohitin saman auton Hämeenlinna - Helsinki välillä 5kertaa, VIISI KERTAA! Itse ajoin mittarissa 110km/h vakkarilla koko matkan (todellinen siinä 104-105km/h). Moottoritiellä tuo ei vituta, naurettiin vain kolleegan kanssa mutta maantiellä :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut kans vastaavanlaisessa tilanteessa useaan otteeseen nelostiellä jyväskylän ja oulun välillä. Vakionopeudensäätimessä sallittu + 10% ja aina välillä joku menee ohi ja tulee kohta perä edellä vastaan. Se että menen sitten uudestaan ohi tuntuu ottavan kovasti luonnon päälle, kun yleensä sieltä takaa tullaan taas tykittämällä heti ohi uudestaan. Sitten onkin hauskaa kun taas muutaman kilometrin jälkeen kyseinen sankari on taas edessä jarruttamassa.
 
Viime talvena ohitin saman auton Hämeenlinna - Helsinki välillä 5kertaa, VIISI KERTAA! Itse ajoin mittarissa 110km/h vakkarilla koko matkan (todellinen siinä 104-105km/h). Moottoritiellä tuo ei vituta, naurettiin vain kolleegan kanssa mutta maantiellä :facepalm:

Kas, "parempi" saavutus kun oma kolme ohitusta Tampere - Hämeenlinna välillä...
 
Joo, motarilla näistä sentään pääsee ohi. Muutaman kerran kanssa tullut vastaan tämmönen, joka ensin ajaa ohi 140km/h ja kohta tulee perä edellä vastaan 110km/h, ja pariin kertaan sama toistunut. Ei ihan viittä kertaa kuitenkaan.

Älyttömin suoritus oli joltain naiselta volvon ratissa; ensin ajeli perässä, sitten kiihdytti ohi, vaihtoi kaistaa 10m eteen ja roiskautti loskat tuulilasille, sitten laski nopeuden 5km/h sen alle, mitä ensin ajettiin peräkkäin. Joillain ei ilmeisesti ole mitään hahmotuskykyä omaan tai muiden nopeuksiin.
 
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.

En kyl itseäni kovin kummoiseksi rattimieheksi sanoisi vaikka jäärataa on tullu kierrettyä arviolta muutaman sata tuntia. Modernin ja hyvin toimivan luistoneston ja vakautuksen jätän päälle suosiolla.
 
Oletko koskaan oikeasti joutunut hätäjarruttamaan? Minä olen. Siinä ei mitään jarruja pumppailla vaan abs-varustuksella olevalla autolla se jarrupoljin painetaan lattiaan kaikin voimin ja pidetään siellä kaikilla voimilla mitä jalasta löytyy. Tällaisessa tilanteessa saattaa auto kuivallakin aavistuksen tarjota perää sivulle, etenkin jos joutuu samalla ohjaamaan esteen ympäri ja vauhtia on ollut jarrutuksen alkaessa noin 100km/h.

Ei, en ole mikään rattimies, mutta näin olen selvinnyt tällaisesta äkkitilanteesta ilman osumaa. Paljon tulee ajettua liikenteessä kun ammattina on tuon taksin kuljettaminen.

Olen testannut jokaisen omistamani auton jarruja hätäjarruttamalla niitä (omistajuuden aikana) useita kertoja. Aivan samaan tapaan kuin testannut kiihtyvyyksiäkin. Se on tavallaan jopa jännempi tunne iskeä 80km/h nopeudesta jarrut pohjaan kuin kiihdyttää paikoiltaan rajusti 80/100 -nopeuksiin. Lisäksi kunnon ABS-rynkytys saattaa avata esimerkiksi tiettyjen automallien tyyppivikana ajan saatossa jumittavia takajarruja.

:tup:
 
Joo, motarilla näistä sentään pääsee ohi. Muutaman kerran kanssa tullut vastaan tämmönen, joka ensin ajaa ohi 140km/h ja kohta tulee perä edellä vastaan 110km/h, ja pariin kertaan sama toistunut. Ei ihan viittä kertaa kuitenkaan.

Älyttömin suoritus oli joltain naiselta volvon ratissa; ensin ajeli perässä, sitten kiihdytti ohi, vaihtoi kaistaa 10m eteen ja roiskautti loskat tuulilasille, sitten laski nopeuden 5km/h sen alle, mitä ensin ajettiin peräkkäin. Joillain ei ilmeisesti ole mitään hahmotuskykyä omaan tai muiden nopeuksiin.

Itse ajan pk-seudun kehäteillä 60 alueella 80 ja 80 alueella 100, mutta 100 alueella en (useimmiten) aja 120 saatika 120 alueella 140. Ihan vain disclaimerina tuosta, että pitäisi joka hetki ajaa tietty nopeus yli rajoituksen niin kuin osa puupäistä tuntuu kuvittelevan. Saatan esimerkiksi hidastaa nopeuttani jos eteeni (vasemmalle kaistalle) tulee rapakelillä joku mammeli, paku tai vastaava ja pidän siihen hyvää (pitkää) väliä ettei tarvitse ajaa rapaloskapaskasumussa. Samoin jos näen että vasemmalla kaistalle kerääntyy 2-3-4 auton jono niin en aja sen jonon viimeisen perseeseen kiinni vain koska ajoin hetkeä aiemmin 80-alueella 100km/h.

Perseeseen hinaamaan tulevan, hetkeä aiemmin ohittamani oman elämänsä tyhjäpään mielestä tottakai minä sitten nysvään turhaan vasemmalla kaistalla entiseen nopeuteeni verrattuna ja pumppailen turhanpäiten ja minusta pitää kirjoittaa internetsiin :tup:

:kahvi:
 
Itse ajan pk-seudun kehäteillä 60 alueella 80 ja 80 alueella 100, mutta 100 alueella en (useimmiten) aja 120 saatika 120 alueella 140. Ihan vain disclaimerina tuosta, että pitäisi joka hetki ajaa tietty nopeus yli rajoituksen niin kuin osa puupäistä tuntuu kuvittelevan. Saatan esimerkiksi hidastaa nopeuttani jos eteeni (vasemmalle kaistalle) tulee rapakelillä joku mammeli, paku tai vastaava ja pidän siihen hyvää (pitkää) väliä ettei tarvitse ajaa rapaloskapaskasumussa. Samoin jos näen että vasemmalla kaistalle kerääntyy 2-3-4 auton jono niin en aja sen jonon viimeisen perseeseen kiinni vain koska ajoin hetkeä aiemmin 80-alueella 100km/h.

Perseeseen hinaamaan tulevan, hetkeä aiemmin ohittamani oman elämänsä tyhjäpään mielestä tottakai minä sitten nysvään turhaan vasemmalla kaistalla entiseen nopeuteeni verrattuna ja pumppailen turhanpäiten ja minusta pitää kirjoittaa internetsiin :tup:

:kahvi:
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
 
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.

Logiikkani perustuu puhtaasti siihen, että pk-seudun rajoitukset ovat (isoilla teillä) mielestäni järjestäen sen 20km/h matalat. Monista syistä, kuten liikennemäärät sun muut. Mutta hiljaisempaan / vapaampaan aikaan hyvin vetäviä. Tuo 100km/h tuntuu sopivalta köröttelynopeudelta jolloin päästelen noin 110km/h nopeusmittarini mukaan. Lisäksi olen persaukisen köyhhä ja nopeuden nosto 100 -> 120km/h lisää käyttämissäni 1990-lopun / 2000-alkupuolen bensiinikäyttöisissä, vapaastihengittävissä ajoneuvoissa kulutusta melkoisesti suhteessa sen tuomaan ajalliseen säästöön. Toki jos työnantaja maksaisi polttoaineet, päästelisin 100 alueella +120 ja 120 alueella vähintään ++140.

:kahvi:
 
Olen testannut jokaisen omistamani auton jarruja hätäjarruttamalla niitä (omistajuuden aikana) useita kertoja. Aivan samaan tapaan kuin testannut kiihtyvyyksiäkin. Se on tavallaan jopa jännempi tunne iskeä 80km/h nopeudesta jarrut pohjaan kuin kiihdyttää paikoiltaan rajusti 80/100 -nopeuksiin. Lisäksi kunnon ABS-rynkytys saattaa avata esimerkiksi tiettyjen automallien tyyppivikana ajan saatossa jumittavia takajarruja.

:tup:

Tämä kannattaa tehdä myös ennen katsastusta, ettei tule turhaa hylkyä. Ainakin itsellä tuppaa autossa käymään niin, että tavallisissa liikennetilanteissa jarrujen käyttö ei ole niin voimakasta, että takajarrut jarruttaisi täysiä; tästä seurannut, että takajarrulevyjen ulkoreunoille tulee pientä pintaruostetta, joka pyyhkiytyy pois ja jarrulevyt kiillottuu puhtaaksi, kun antaa kunnolla runtua.
 
Tämän takia talvella tulee mentyä välillä ylikovaa että ESP saa antaa jarruille kunnolla töitä.

Tosiaan unohtui mainita, että käyttämissäni ajoneuvoissa ei ole luistonestoa eikä ESP:tä niin sitä(kään) kautta jarrut eivät saa niille useimmiten terveellsitä liikuntaa. Entisessä Alfa-Romeo Mito QV:ni oli tyyppivikana jumittavat takajarrut, joiden herkistely oli maahantuojan huolto-ohjelmassa. Toki erillisenä hinnoiteltuna lisätyönä, jota auton edelliset omistajat eivät olleet ottaneet -> pääsin nauttimaan heidän säästelyistään :-) Huomionarvoista on, että hankinta-aikaan 6 vuotiaaseen "pohjoissuomen autoon" oli toinen takajarrusatulakin jo vaihdettu.

Syyskuun lopussa ostamassani Xsara VTS:ssä toisen takajarrun jarrupala ... "piirtää" jarrulevyyn enää vain 50-60% jarrulevyn leveydeltä ja tätä olen koettanut runttailla auki pitkin loppuvuotta.

Summasummarum, JARRUTELKAA :poop:
 
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.

Missä kohtaa siitä ESP:stä tehtiin turha? En nyt ihan pysy enää kärryillä. Tässä vaikuttaa nyt olevan joku tunnelataus mukana kun keskustelu alkaa mennä keksimisen puolelle.

Voisin pitää itseäni keskivertona kuskina, en siis minään rattimiehenä mutten nyt ihan sysipaskanakaan. Huolestuttavaa keskimääräisenä olemisessa on se että olet tosiaan silloin keskiverto ja siinä alapuolella on sitten myös aika paljon porukkaa. Keskiverroksi pääsemisessä ei nykyään ole kovin suurta kynnystä kun tuntuu että tavan kuljettajalla ei ole mitään hajua auton käyttäytymisestä missään tilanteessa.
 
Ois kyllä hyvä, jos ihmiset saisivat jossain jääradalla käydä harjoittelmassa pientä korvausta vastaan elektroniikka päällä ja/tai ilman, taatusti vähentäisi talvionnettomuuksia. Itse en ole koskaan kokeillut jääratailua, mutta koko ikä on tullut autolla leikittyä silloin tällöin sopivassa paikassa, joten jonkinlaisen hallinnan kuvittelen omaavani. Silti nyt kun on yli 10 vuotta ajanut autoilla kaikenmaailman elektronisten avustajien kanssa, niin on kyllä epävarma olo ajaa ilman niitä.

Passatin sain kerran niin pahaan ja pitkään kylkimyyryyn, että hakattuaan jarruja siellä täällä 50-100m ajonvakautus vain lakkasi toimimasta, totesi kait ettei datassa ole mitään järkeä. Sitten sen auton saikin oikaistua :)

Tuossa myös yksi syy miksi en ole ratapyörää päivittänyt, huono jarrutus tai kaasunkäyttö nyt johtaa kaatumiseen ilman elektroniikkaa ja tulee ajettua sitten sen mukaan.

Tossa jäärata-ajelussa tai rata-ajelussa ylipäänsä olisi myös se hyöty, ettei tarvitse enää liikenteessä kaahata. Nuorena tuli prätkällä ajettua ihan reikäpäänä liikenteessä, sitten kun radalla on päässyt ajamaan just niin kovaa kuin osaa ja uskaltaa, ei ole mitään tarvetta pelleillä liikenteessä. Meni tuossa 7 vuotta siten, että ajoin vain radalla ja nyt tänä syksynä tuli ostettua toinen mopo katupeliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa harjoitella niitä ääritilanteita niin ei tule kakka housuun moisista niin helposti.

Uskomattoman moni ei ole koskaan kikkaillut autolla mitään ja sitten kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu niin ollaan ihan shokissa. Näin yleisesti ottaen siis.

Mitä enemmän autolla eri kelissä pelleilee, sitä paremmin sen yleensä hallitsee.
Nimenomaan näin, meilläkin meinasi äiti saada sydänkohtauksen ja kovat torut kun kiskasin isolla parkkiksella käsijarrusta.
Ois kyllä hyvä, jos ihmiset saisivat jossain jääradalla käydä harjoittelmassa pientä korvausta vastaan elektroniikka päällä ja/tai ilman, taatusti vähentäisi talvionnettomuuksia. Itse en ole koskaan kokeillut jääratailua, mutta koko ikä on tullut autolla leikittyä silloin tällöin sopivassa paikassa, joten jonkinlaisen hallinnan kuvittelen omaavani. Silti nyt kun on yli 10 vuotta ajanut autoilla kaikenmaailman elektronisten avustajien kanssa, niin on kyllä epävarma olo ajaa ilman niitä.

Passatin sain kerran niin pahaan ja pitkään kylkimyyryyn, että hakattuaan jarruja siellä täällä 50-100m ajonvakautus vain lakkasi toimimasta, totesi kait ettei datassa ole mitään järkeä. Sitten sen auton saikin oikaistua :)

Tuossa myös yksi syy miksi en ole ratapyörää päivittänyt, huono jarrutus tai kaasunkäyttö nyt johtaa kaatumiseen ilman elektroniikkaa ja tulee ajettua sitten sen mukaan.

Tossa jäärata-ajelussa tai rata-ajelussa ylipäänsä olisi myös se hyöty, ettei tarvitse enää liikenteessä kaahata. Nuorena tuli prätkällä ajettua ihan reikäpäänä liikenteessä, sitten kun radalla on päässyt ajamaan just niin kovaa kuin osaa ja uskaltaa, ei ole mitään tarvetta pelleillä liikenteessä. Meni tuossa 7 vuotta siten, että ajoin vain radalla ja nyt tänä syksynä tuli ostettua toinen mopo katupeliksi.
Itsellä vähän päinvastainen tuntuma, ainoastaan yksi auto on ollut esp:n kera ja sekään ei oma. Lopuissa on ollut ainoastaan absit tai ei niitäkään. Sen mukaan on tullut ajeltua ja erinäisiä harjoituksia on tullut tehtyä.

Nuorempana tuli tyhmänä kiskaistua kässäristä loivassa kurvissa, auto ottikin vähän enempi kulmaa ja veti pari kertaa ympäri ilman mitään kontrollia, puolen metrin päähän jäi lampputolpasta. Ton jälkeen tuli harjoiteltua hallituissa olosuhteissa...
 
Toki ei ees periaatteessa jäärataa tarttis vaan riittäisi iso parkkipaikkakin tyhjänä missä voisi jo vähän kokeilla.

Toinen toki liukkaan kelin harjoittelujen paikat, noitahan ainakin ennen oli siellä täällä.

Ensimmäinen on poliisisedän mielestä liikenteen vaarantamista ja jälkimmäinen ei onnistu, koska tarttis valvonnat ja vakuutukset jne jne.

Edit: Ja ihan kaikille avoimet jääradathan yleensä tyssäävät lupaprosessiin johon paikasta riippuen halutaan kaikkea ympäristöselvityksistä lähtien.
 
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
 
Kyllä tuota vieläkin jonkun verran tehdään ja itse olen lähinnä sitä mieltä että ne jääradat auttais siihenkin ettei tarttisi väistellä yövuorosta tullessa jonnea joka luulee ettei siihen aikaan sunnuntaiaamusta ketään kulje ja tulee sillä sierran paskallaan poikittain vastaan :rolleyes:
 
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
Tuohan se on, itte sain kortin -98 ja ekat autot oli vanhoja takaveto ritsoja ilman mitään ajoapuja. Niillä teini dexuilla, volvoilla sitten ajettiin aina linkussa kun keli vaan salli ja teho riitti. Silloin tosin oli vielä jääratojakin mihin sai mennä ajelemaan.

Muistan senkin kun korttia ajoin, niin autokoulun opettaja piti hyvänä asiana kun ajaa talvella kortin, saa samalla liukkaan kelin ajoa alle ja silloin kun ei ollut kovin oletettavaa että meidän omissa autoissa ihan heti mitään ajoapuja tulee olemaan, niin hän ajatti meitä paljon ilman niitä apuja. Sanoi vaan että parempi oppia ajamaan ilman niitä heti alkuun, koska ei niitä teidän autoissa varmaan tule olemaan. :D

Nyt sitten reilu pari kymmentä vuotta myöhemmin, niin oikeessahan se ukko oli. Mulla nimittäin oli tossa viime vuonna vielä Opel Corsa -98 mallinen missä ei ollut edes abseja. Mutta hyvin silläkin pärjäs tuola kun tiedosti että mikään ei yritä pitää kädestä ja kaikki on kuskista kiini. Tosin vuodet on tehneet tehtävänsä ja eihän sitä tule edes ajettua samallalailla kun silloin aikoinaan, nykyään jos keli on huono, niin sitten otetaan vauhdista pois ja väitän että ne leikkimiset mitä silloin aikoinaan tuli tehtyä, niin tekee musta paremman kuskin kun mitä olisin ilman niitä. Nyt jos auto tarjoaa vähän kylkeä tai puskee, niin ei tule paniikkia, vaan reaktiot tulee selkäytimestä.
 
Jep. Valvontakin on aika paljon tiukempaa. Kuuleman mukaan nykypäivänä poliisi vie kortin jos tahallasi vedät länässä. Junnuaikoina siitä tuli korkeintaan jonkinlainen nuhtelu ja sekin yleensä "pojat on poikia" tyyppisesti.
 
Jep. Valvontakin on aika paljon tiukempaa. Kuuleman mukaan nykypäivänä poliisi vie kortin jos tahallasi vedät länässä. Junnuaikoina siitä tuli korkeintaan jonkinlainen nuhtelu ja sekin yleensä "pojat on poikia" tyyppisesti.

Riippuu missä. Jos on semi suljetulla parkkiksella niin sakot tulee. Kaveri kertoi.
 
Riippuu missä. Jos on semi suljetulla parkkiksella niin sakot tulee. Kaveri kertoi.
Jep kaverilta ainakin lähti kortti kun paineli jossain syrjäisellä tienpätkällä hyvällä näkyvyydellä lintassa, tuo liikenneturvallisuuden vaarantaminen nyt joo menee vielä mutta että kortti pois ilman että on vetänyt missä sattuu normaalin liikenteen seassa.

Lintassa kun ajelee riittävästi niin oppii kyllä hahmottamaan auton käytöstä kiitettävästi ja ei tule ainakaan paska housuun kun normaalissa ajossa tapahtuu jotain odottamatonta.

Tästä huolimatta ihan ymmärrettävää että tuohon luisutteluun on kova linja, jos sitä katsottaisiin läpi sormien niin siellä olisi kaikki autot perät irti joka nurkalla ja liikenneturvallisuus sitten sen mukainen.
 
Risteyksessä ei ihan helposti voi lintassa ajosta syyttää, se auto kun saattaa ihan itsekseen hakea perää sivulle vähän varomattomalla kaasun käytöllä (tai joku lyhyt pajero voi ihan vaan loivassa mutkassa vetää 360+ ennenkuin ehdit edes tajuamaan mitä kävi jos vähän polannetta mistä renkaat nappaa kiinni). Pitää vaan kylmästi kiistää kaikki posliinin jutut ja sanoa että "se vaan lähti ja sitten tein kaikkeni pitääkseni tilanteen hallinnassa". Tuo parkkipaikka hommakin on hauska, kymmeniä/satoja metrejä tilaa joka puolella niin ketäänhän tuossa ei vaaranneta, mutta heikko toki selittää mitään - parempi sladittaa kadulla risteyksessä oikeusturvan kannalta...
 
Kyllä nuo teinit vieläkin vetelee pitkin Oulun Raksilan marketteja kylkimyyryssä menemään, eikä Oulun poliisia hirveästi kiinnosta. Joskus saattaa toki itselläkin vähän "lipsahtaa" risteyksessä.
Olen tosin todistanut kun amikset tulivat ikivanahalla Amazonilla kylkimyyryssä punaisia päin eteen ja jatkoivat matkaa professorintietä pitkin koko tien edestakaisin perä irti. Sitten karkasi amazoni lapasesta käännyttäessä kainuuntielle, onneksi vain pyörähtivät. Eivät kuitenkaan siitä välittäneet vaan jatkoivat samanlaista ajamista. Tällainen ei ole sopivaa käytöstä. Se, että joskus vähän risteyksessä "lipsahtaa" niin mikäs siinä, mutta järki nyt olisi suotavaa pitää mukana eikä ajella päin punaisia esimerkiksi, etenkin jos toinen on tulossa samaan risteykseen vihreillä.
 
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn polvella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
Tuossa sulle vielä kuvakaappaus tilanteesta juuri ennen etusen lipsahdusta. Piti vallan kaivaa arkistoista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210110_113909_com.google.android.youtube.jpg
    Screenshot_20210110_113909_com.google.android.youtube.jpg
    682,1 KB · Luettu: 343
Risteyksessä ei ihan helposti voi lintassa ajosta syyttää, se auto kun saattaa ihan itsekseen hakea perää sivulle vähän varomattomalla kaasun käytöllä (tai joku lyhyt pajero voi ihan vaan loivassa mutkassa vetää 360+ ennenkuin ehdit edes tajuamaan mitä kävi jos vähän polannetta mistä renkaat nappaa kiinni). Pitää vaan kylmästi kiistää kaikki posliinin jutut ja sanoa että "se vaan lähti ja sitten tein kaikkeni pitääkseni tilanteen hallinnassa". Tuo parkkipaikka hommakin on hauska, kymmeniä/satoja metrejä tilaa joka puolella niin ketäänhän tuossa ei vaaranneta, mutta heikko toki selittää mitään - parempi sladittaa kadulla risteyksessä oikeusturvan kannalta...

Termit olisi myös hyvä pitää hallussa.
normal_1522811325.jpg
 
Tarpeeksi kun ajetaan luisussa niin sen jälkeen on aika todennäköistä että auto menee myös lintassa:)
 
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
Autolla ajetaan turvallisesti paikasta A paikkaan B. Ei siihen mitään jäärata-ajoa ja luisutteluita tarvita.
 
Ongelmahan tässä yhtälössä ei suinkaan ole se, etteikö tollanen ajoneuvon hallintaan keskittyvä luisuttelu yms parantaisi sitä ajoneuvon hallintaa koskevaa osaa yksilön ajotaidosta, vaan se, ettei suurin osa ihmisistä kuitenkaan tuollaista tee, saatika siinä määrin, että sitten jossain hätätilanteessa oikeasti tulisi selkärangasta se taito estää onnettomuus. Ajovakautukset yms varusteet ovat nykyään niin yleisiä, että tollanen avustamattoman auton hallinnan hyödyllisyys vähenee kaiken aikaa. En katso pahalla, jos joku haluaa treenata asiallisessa paikassa vaikkapa jollain parkkiksella kässärikäännöksiä tai takavetosta autoa vähän pyörittää, kunhan pitää järjen mukana touhussa, mutta pitää muistaa, että tollasella toiminnalla saatu taito hyödyttää tasan vaan sitä nimenomaista henkilöä ja vaikutus kokonaisuuteenkin on mitätön. Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia. Kyllä mullakin on takavetoinen auto, jolla voi ihan kesäkuivallakin ajaa mutkassa kylki edellä ja myönnän, että joskus saatan niin tehdäkin, mutta lähtökohtana silti on tarkkaavainen ajo rajoituksia (etenkin taajamissa) noudattaen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 760
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom