Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Enkä edes ymmärrä miksi pitäisi.

Kai tää menee samaan kastiin kuin että "ei nykyään tarvi kellottaa kun koneet boostailee automaattisesti". Toisia vaan kiinnostaa enempi. Vaikka itselläkin on vuoden 2015 skoda jossa on hyvät "ajonestolaitteet", niin tiedän kyllä aika tarkkaan (koska olen kokeillut) minkälaisissa tilanteissa se lähtee luisuun ja miten ajonvakautusjärjestelmä siihen reagoi ja mitä minun tarvitsee asian suhteen tehdä jos näin käy.
 
Kai tää menee samaan kastiin kuin että "ei nykyään tarvi kellottaa kun koneet boostailee automaattisesti". Toisia vaan kiinnostaa enempi. Vaikka itselläkin on vuoden 2015 skoda jossa on hyvät "ajonestolaitteet", niin tiedän kyllä aika tarkkaan (koska olen kokeillut) minkälaisissa tilanteissa se lähtee luisuun ja miten ajonvakautusjärjestelmä siihen reagoi ja mitä minun tarvitsee asian suhteen tehdä jos näin käy.
2015 vuosimallin Skodaa ei saa luisuun. En ymmärrä mistä puhut...
 
Ajan kyllä varovaisesti, joka on varmasti yksi syy, ettei ole tullut läheltä piti tilanteita.

No tässä varmaan se syy on. Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen on kaksi eri asiaa, itse en jaksa ajaa varovaisesti.
Voisiko olla että olet juuri niitä kavereita jotka ajelee kuin kusi sukassa ettei vahingossakaan päästä lähelle limiittiä missään kohtaa.
Näin atk foorumilla tämä kääntyy aika hyvin niin että asia on hiukan sama kuin ostaa joku (about mikä tahansa) tietokone , alikellottaa se ja käyttää sillä pelkkää word padia.

Asiaa voi vääntää ja kääntää ja vempuloida miten vain, mutta lopulta kuitenkin tosiasia on se että mitään haittaa siitä että osaa oikeasti ajaa myös poikkeustilanteissa, ei ole.

Usein onnettomuuksiin on joku syy, eikä se syy ole yleensä se että "kaikki sujui normaalisti mutta ajoin kuitenkin kolarin".
 
Teinibemarit (kyllä, olen itsekin omistanut) ovat eri asia, mutta noilla luisuttelu on lähinnä leikkimistä eikä sivuluisussa tahallaan ajaminen liity ajoneuvon turvalliseen käsittelyyn.

Olin ihan huvikseni opetellut, miten vanha corollani käyttäytyy luisussa ja tehnyt kässärikäännöksiä yms.

Kerran sitten tuli tilanne, että ajoin pienellä hiekkatiellä talvella. Tiellä oli muuten hyvä pito, mutta aivan yllättäen yksi mutka olikin peilijäässä, ja tilannenopeuteni oli liian suuri.

Auto alkoi mutkassa puskea, ja penkassa edessä oli sähkötolppa.

Kiskaisin käsijarrusta ja sain perän irtoamaan, jolloin auto meni penkkaan kylki eikä nokka edellä, ja pysähtyi ennen tolppaa. Ei mitään vaurioita autoon, ja auto lähti penkasta pois ilman ulkopuolista apua.

Jos ei olisi ollut sitä (leikkimällä hankittua) taitoa ja refleksiä sen käsijarrun käyttämisen, olisi auto todennäköisesti puskenut nokka edellä siihen sähkötolppaan ja autoon olisi tullut vaurioita.
 
No tässä varmaan se syy on. Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen on kaksi eri asiaa, itse en jaksa ajaa varovaisesti.
Voisiko olla että olet juuri niitä kavereita jotka ajelee kuin kusi sukassa ettei vahingossakaan päästä lähelle limiittiä missään kohtaa.
Joo, en todellakaan aja lähellä limittiä siviililiikenteessä. Ajan siellä "limitissä", missä muutkin, eli radalla. Yleinen tie ei kuulu siihen.
Ja yleisessä liikenteessä ajan ihan reipasta nopeutta, mutta tiedostan kuljettamani _ajoneuvoni, sekä _itseni_ rajat. Tämän takia ei niitä "läheltä piti" tilanteita ole tullut.
Ja tätä kutsuin varovaiseksi ajamiseksi.

Mielummin ajan varovaisesti, kun päädyn otsikoihin sillä, että ajoin "limitillä".
Ja muutenkin sen olen oppinut tuolla tien päällä ollessa, että tärkeintä on päästä perille, turvallisesti.
 
Olin ihan huvikseni opetellut, miten vanha corollani käyttäytyy luisussa ja tehnyt kässärikäännöksiä yms.

Kerran sitten tuli tilanne, että ajoin pienellä hiekkatiellä talvella. Tiellä oli muuten hyvä pito, mutta aivan yllättäen yksi mutka olikin peilijäässä, ja tilannenopeuteni oli liian suuri.

Auto alkoi mutkassa puskea, ja penkassa edessä oli sähkötolppa.

Kiskaisin käsijarrusta ja sain perän irtoamaan, jolloin auto meni penkkaan kylki eikä nokka edellä, ja pysähtyi ennen tolppaa. Ei mitään vaurioita autoon, ja auto lähti penkasta pois ilman ulkopuolista apua.

Jos ei olisi ollut sitä (leikkimällä hankittua) taitoa ja refleksiä sen käsijarrun käyttämisen, olisi auto todennäköisesti puskenut nokka edellä siihen sähkötolppaan ja autoon olisi tullut vaurioita.
Ei se auton liike-energia häviä mihinkään vaikka menee kylki edellä vs keula edellä.
Kuvailemassasi tilanteessa on ollut niin vähän nopeutta että et olisi päässyt penkan läpi tolppaan edes keula edellä. Päättelin tämän siitä että pääsit ilman hinausta penkasta pois (vauhtia alle 20km/h)?
Suuremmissa nopeuksissa käsijarrun käyttäminen ei ole järkevää. Jos siihen tolppaan meinaa osua niin ehdottomasti keula edellä, kylki edellä voi olla kohtalokas jo suhteellisen pienissäkin nopeuksissa.
 
Ei se auton liike-energia häviä mihinkään vaikka menee kylki edellä vs keula edellä.

Se häviää siihen lumipenkaan.

Ja 4.5 metriä auton kylkeä poikittain lumihankea vasten hidastaa n. 3 kertaa tehokkaammin kuin 1.5 metriä auton nokkaa.

Kuvailemassasi tilanteessa on ollut niin vähän nopeutta että et olisi päässyt penkan läpi tolppaan edes keula edellä. Päättelin tämän siitä että pääsit ilman hinausta penkasta pois (vauhtia alle 20km/h)?
Suuremmissa nopeuksissa käsijarrun käyttäminen ei ole järkevää. Jos siihen tolppaan meinaa osua niin ehdottomasti keula edellä, kylki edellä voi olla kohtalokas jo suhteellisen pienissäkin nopeuksissa.

Sinulla ei ole mitään tietoa, kuinka kaukana se tolppa oli ja silti ihan pokalla esität tuollaisia väitteitä "faktana". Se tolppa oli nimittäin oikeasti lähellä.

Melkoisen ylimielistä.

Ja penkasta pääsi pois, koska auton nokka, jossa oli vetävät pyörät, oli vielä tiellä

Jos sinne penkkaan olisi mennyt nokka edellä, etupyörät olisi olleet jossain jossa pitoa ei ole.
 
Kai se liike-energia jakautuu laajemmalle alueelle kylki edellä penkkaan ajautuessa kuin suoraan nokka edellä puskiessa? Siinä varmaan selitys.

Edit: Tulikin samaan aikaan jo vastaus.
 
Kai se liike-energia jakautuu laajemmalle alueelle kylki edellä penkkaan ajautuessa kuin suoraan nokka edellä puskiessa? Siinä varmaan selitys.

Edit: Tulikin samaan aikaan jo vastaus.
Tottakai se liike-energia jakaantuu laajemalle. On silti erikoista väittää että keula edellä olisi osunut tolppaan vs. kylki edellä etuvetoinen Corolla pääsi omin voimin penkasta pois.
 
Jep. Eli keula edellä olisit ollut tolpassa mutta kylki edellä teit tämän?
On se kova kuski.
Itse olen myös kerran pelastanut auton vastaavalla manööverillä.

Kerran moottoripyörällä ajaessa (radalla) mutkassa etunen lähti alta ja sain polvella tuupattua mopon pystyyn.

Kyllä näitä sattuu.
 
No tässä varmaan se syy on. Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen on kaksi eri asiaa, itse en jaksa ajaa varovaisesti.
Voisiko olla että olet juuri niitä kavereita jotka ajelee kuin kusi sukassa ettei vahingossakaan päästä lähelle limiittiä missään kohtaa.
Tämä jos joku on idiotismia. Turvalliselle liikenteelle olennaista lienee se, että kuskia tai kalustoa ei päästetä limitille.
 
Itse olen myös kerran pelastanut auton vastaavalla manööverillä.

Kerran moottoripyörällä ajaessa (radalla) mutkassa etunen lähti alta ja sain polvella tuupattua mopon pystyyn.

Kyllä näitä sattuu.
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn polvella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
 
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn povella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
Se oli Motoparkissa ja vielä radan leveimmässä kohdassa, joten siinä oli tilaa puuhata, kyseinen tapahtuma löytyy myös videotallenteena. Etunen lähti siis alta ja mopo putosi sen ~2cm kaatumatattien varaan ja siitä sitten tuuppasin sen takaisin pystyyn ja jatkoin ajamista.

Tästä ei paljoa enää juttu parane :cool:

Edit - koska tämä on melko harvinaista mopopiireissäkin, vai mitä @d-iivil ? :)
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia sellaisen henkilön, jolla on autossaan nuo suojelusenkelit, pitäisi osata ajaa ilman niitä?
Kuitenkin _pääasiassa_ autot vaihdetaan uudempaan, joten harvoin varmasti on sellaiset tilanteet, kun edellisessä olis absit yms. ja seuraavassa ei.
Ne absit kun on ollut jo ihan peruskauraa 20vuotta ainakin? Ehkä ei jossakin ns. hyötyajoneuvoissa.

Tietysti juuri jos on se abs anturi tms. rikki. Mutta esimerkkinä voin käyttää itseäni, ettei 11vuoden ajokortin omistamisen aikana ole tullut kuin kaksi läheltä piti tilannetta. Ja 11 vuodesta 9 vuotta tullut ammatikseen ajettua raskastakalustoa.
Työauton pariin esim. viimeiset 2 vuotta tullut ajettua 65km suuntaansa. Eli yli 600km + viikonlopun kauppareissut ym. tulee pikkuautolla ajettua.
Joskus pidempikin työmatka ollut, ja joskus taas työauto kotopihalla.
Ajan kyllä varovaisesti, joka on varmasti yksi syy, ettei ole tullut läheltä piti tilanteita.

Ajan itse liukkaalla kelillä yksin lähes aina DSC pois päältä, koska säästää auton jarruja paljon. Bemarissa kun on herkästi toimiva ajonvakaudenhallintajärjestelmä, kolmella eri ohjelmalla. Päällä, Dynamic Traction Control (jota ohjekirjan mukaan suositellaan käytettäväksi liukkaalla parhaan etenemiskyvyn saavuttamiseksi) ja pois päältä. Pois päältä säästää jarruja huomattavasti. Edellisellä autolla (G30 520d xDrive) alkuperäisillä etulevyillä 170 000km ja jopa yhdillä etujarrupaloilla melkein 100 000km lähes pelkästään kaupunkiajoa. Nykyinen G20 320d xDrive on DSC OFF - asennossa helppo ja vakaa auto ajaa. Näin olen ajanut vuosia ja tulen vieläkin ajamaan. DSC on päällä sitten kun asiakas on kyydissä toki, muuten ei toimi vakionopeudensäädin.

ABS-jarruja ei sentään saa pois päältä ilman sulakkeen poistoa ja hyvä niin.
 
Kyllä tästä kinastelusta paistaa aika hyvin läpi se, että joillakin täällä ei ole mitään hajua siitä miten auto käyttäytyy sivuluisussa tai mitä pitäisi tehdä etu/takavedolla missäkin tilanteessa. @hkultala tilanteessa ei ole mitään ihmettelemisen arvoista ja monesti on parempi vaihtoehto ajaa kylki sinne penkkaan/tolppaan kun auton keula. Varsinkin jossei ole väkeä apparin paikalla ja mennään oman puolen penkkaan.

Kerrotaampa oma tarina tähän jatkeeksi. Autona 9-5 saab vm 1999 ei esp ym tilpehööriä, normit absit. Tuli viimetalvena ajeltua vitostietä kohti mikkeliä huonoilla talvirenkailla ja tie oli lahdesta lähdettyä aikalailla peilijäässä eikä edes 80kmh vauhti tietyin paikoin ollut edes mahdollista (tuolla on talvisinkin satanen). Loivassa alamäessä aavistelin jo vähän että pitää himmata entisestään ja sitten lähtikin perä ottamaan valtaa ja auto alkoi luisua kohti keskikaidetta. Koetin toppuuttaa abs jarruilla, mutta puolensekunnin painalluksella selvisi että a) jarruja ei ole b) jarrua painamalla luisu vaan pahenee absien runksutuksen vuoksi ja auto alkoi holtittomasti ajautua yhä enemmän kohti kaidetta. Siispä VAROVAINEN korjausliike kaasu ylhäällä (tämä on automaatti ja tässä käytännössä tyhjäkäynnillä eli ei juurikaan vetoa) kohti vasenta piennarta missä oli lunta ja sinne loppui sitten luistelukin. Tien liukkaus asteesta kertonei sekin jotain että paluumatkalla pari päivää myöhemmin edes hakka9seillä ei ollut tiellä pysyminen sen helpompaa ja abseilla oltiin heti kun jarrupedaalia hipaisikin tai painoi hitusenkaan kaasua.

Ja ennenkun joku alkaa täällä keulimaan miksi oli paskat talvirenkaat alla kun tuonne lähdettiin niin oli ns. välikelin pyörät alla ja hakkapeliitat kontissa mukana, olisi näemmä pitänyt vaihtaa päivää aikaisemmin nuo alle. Ei kuitenkaan ole ennen tuota eikä sen jälkeen tullut niin liukasta tietä vastaan että siellä ei pysy seisomalla pystyssä ja rengasmarketin parhaimmillakaan renkailla ei onnistu normaali ajaminen.

Tuossakin oli jo vikana vaihtoehtona kiskaista kässäristä perä toiselle sivulle ja keula kohti lumista piennarta tai penkkaa mutta kaasun nostolla selvisi. Onneksi ei ollut ketään takana, hetkeä aiemmin oli jukurien pelibussi paahtanut satasta ohi ohituskaistalla ja sitä ennen höylännyt 5m päästä perseestä 10km matkan, olisi ollut vähän kuskilla ohjelmaa kun edellä oleva auto alkaa puskemaan ja bussissa tuskin oli sitäkään vähää jarruja mitä meidän autossa. Ei siinä että siinä olisi mullakaan ollut hauskaa se perässä. Nyt sentään ainoa mitä vältettiin oli peltivauriot kuskin oveen ja lokariin, keskikaide kun sattui olemaan ja luisun alkaessa kunnolla vauhtia enää 50kmh.
 
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn polvella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
Kyllä sen kellahtaneen pyörän saa pystyyn jos osaa ja liike vielä riittää



Normi pyörällä normi kadulla tuskin onnistuu, mutta ratapyörä ja kun kunnon varusteet radalla niin miksi ei.
 
Kyllä tästä kinastelusta paistaa aika hyvin läpi se, että joillakin täällä ei ole mitään hajua siitä miten auto käyttäytyy sivuluisussa tai mitä pitäisi tehdä etu/takavedolla missäkin tilanteessa. @hkultala tilanteessa ei ole mitään ihmettelemisen arvoista ja monesti on parempi vaihtoehto ajaa kylki sinne penkkaan/tolppaan kun auton keula. Varsinkin jossei ole väkeä apparin paikalla ja mennään oman puolen penkkaan.
Ettei kukaan pitäisi tätä minään universaalina totuutena niin huomautan, että tämä pätee sitten vaan jossain liukkaalla hitaissa vauhdeissa lumipenkkaa/muuta estettä kohti mennessä, kun ero lopputuloksessa olisi jatkuuko matka vai ei. Autossa olevien turvallisuuden kannalta törmääminen keula edellä on ehdottomasti paras vaihtoehto.
 
Omista ajeluista en ole videoita ottanut, mutta tässä yksi tällainen jossa tuore skoda menee liu'ussa (@Jonaz kun väitti ettei se onnistuisi). Itsellä kun ei ole nelivetoa niin ihan tuolla tavalla ei pääse, mutta kyllä etuvedollakin perä irti lähtee mutkissa kun on sopivasti vauhtia eikä tarvitse edes käsijarrua käyttää:
 
En ihan jokaista viestiä jaksa lukea, mutta kommentoisin sen verran että ei jengin kannata lähteä jollain "vanhoilla räyskillä" opettelemaan liukkaan ajoa jääradoille turvallisuusmielessä. Sen sijaan jos kävisivät vaikka sillä omalla ajokillaan kokeilemassa miten se käyttäytyy kun pito menee.

Harmillisesti juuri missäänhän tuollaista ei saa laillisesti tehdä ja jääratojen pitokin tehdään yleensä mahdollisimman vaikeaksi byrokratiahelvetiksi.

Edit:
Siis että pääsisi ilmaiseksi tai helpolla kokeilemaan laillisesti.
 
Joo ei siitä ole merkittävää hyötyä opetella kikkoja jollain 90-luvun takavetobemarilla jos itsellä on käyttöautona uusi etuveto-corolla. Mutta vaikka olisi miten varovainen ja turvallinen kuski ja autosta löytyy kaikki viimeisimmät turvavarusteet ja autopilotit, niin kyllä sen oman auton ääritilannekäyttäytymiseen kannattaisi tutustua, ettei tule sitten yllätyksiä jos joutuu jotain hirveä yllättäen väistämään tai joku muu töhöilee ja aiheuttaa vaaratilanteen.
 
Itseäni ärsyttää se, että tavalliset autoilijat kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä arivatasia ja ajelevat jollain limiitillä turvavarusteet poiskytkettyinä mitä mielikuvituksellisimmilla syillä toimintaansa perustellen. :facepalm:

Mielestäni ajonvakautuksen toimivuudesta kertoo melko hyvin se, että Teknikens Världin "hirvitestissä" esim. McLarenit, Mercedes-AMG GT S:n, Audi R8 V10 Plussan ja kaikki testatut Porschet päihitti sellainen hypersportti kuin Nissan Qashqai vm. 2019 tulonopeudella 84 km/h. :kahvi:

Oman kokemukseni mukaan ESP on käsittämättömän hyvä varuste ja vaikka kuski vetäisi minkälaisia heel-n-toe kikkoja, se on kuskia nopeampi ja pystyy yksittäisiä pyöriä jarruttamalla tekemään asioita, joista kuski voi vain haaveilla. Ja mikä parasta, se toimii loogisesti ja kelistä, vireystilasta ja huomiokyvystä riippumatta niin sen rattimiehen™ kuin kokemattomankin kuskin autossa.

Nämä "säästelen jarrupaloja" ja "ajonvakautus häiritsee ääritilanteissa" -tarinat kuulostavat omaan korvaani yhtä järkeviltä kuin turvavöiden käyttämättömyyden perustelu sillä, että kolarin jälkeen on hankalampi päästä pois autosta. :rofl2:
 
Itseäni ärsyttää se, että tavalliset autoilijat kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä arivatasia ja ajelevat jollain limiitillä turvavarusteet poiskytkettyinä mitä mielikuvituksellisimmilla syillä toimintaansa perustellen. :facepalm:

Mielestäni ajonvakautuksen toimivuudesta kertoo melko hyvin se, että Teknikens Världin "hirvitestissä" esim. McLarenit, Mercedes-AMG GT S:n, Audi R8 V10 Plussan ja kaikki testatut Porschet päihitti sellainen hypersportti kuin Nissan Qashqai vm. 2019 tulonopeudella 84 km/h. :kahvi:

Oman kokemukseni mukaan ESP on käsittämättömän hyvä varuste ja vaikka kuski vetäisi minkälaisia heel-n-toe kikkoja, se on kuskia nopeampi ja pystyy yksittäisiä pyöriä jarruttamalla tekemään asioita, joista kuski voi vain haaveilla. Ja mikä parasta, se toimii loogisesti ja kelistä, vireystilasta ja huomiokyvystä riippumatta niin sen rattimiehen™ kuin kokemattomankin kuskin autossa.

Nämä "säästelen jarrupaloja" ja "ajonvakautus häiritsee ääritilanteissa" -tarinat kuulostavat omaan korvaani yhtä järkeviltä kuin turvavöiden käyttämättömyyden perustelu sillä, että kolarin jälkeen on hankalampi päästä pois autosta. :rofl2:


Tuokin aina vähän tapauskohtaista. Esimerkiksi oma jeesuksen aikainen rojota caldina (nelikko ja vähän voimapuolta kutiteltu) tykkää täällä oikeassa talvessa jäädä risteyksiin ja valoihin paikoilleen rutisemaan ja piipittelemään kun ei kukaan niin varovasti osaa tuon automaatin kanssa liikkeelle lähteä jotta ois vsc tyytyväinen. Mutkissa toimii melko hyvin noin vanhaksi ja sallii päättäväiselle kuskille tarvittaessa poikittain menonkin. Pois se tulee silti napsittua "kaupungissa" ajellessa jotta pääsee liikkeelle ilman torvikonserttia.

Noin niinku modernien ja hyvin toimivien järjestelmien kanssa toki samaa mieltä.
 
Itseäni ärsyttää se, että tavalliset autoilijat kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä arivatasia ja ajelevat jollain limiitillä turvavarusteet poiskytkettyinä mitä mielikuvituksellisimmilla syillä toimintaansa perustellen. :facepalm:

...

Nämä "säästelen jarrupaloja" ja "ajonvakautus häiritsee ääritilanteissa" -tarinat kuulostavat omaan korvaani yhtä järkeviltä kuin turvavöiden käyttämättömyyden perustelu sillä, että kolarin jälkeen on hankalampi päästä pois autosta. :rofl2:

Hyvin sanottu :rofl2: Huumoriosastolle voisi vielä lisätä oman elämänsä mikakalliot, jotka ajelee moottoripyörällä liimitillä ei-varovaisesti, mutta turvallisesti, ja kun ollaan kurvissa liikkeellä ollessa lähdetty kaatumaan niin polvella vaan pökätään itsensä takaisin pystyyn ja matka jatkuu. En ole kyllä nähnyt kenenkään moottoripyöräilijän ajavan liikenteessä mitään MotoGPtä, jossa kurveissa mottoripyörä on 45 asteen kulmassa ja se polvi on pikkaisen ilmassa jatkuvasti paikkaamassa sitä, jos pito loppuu. Mennäänpä siis fantasiasta takaisin arkielämään: todellisuudessa tavallinen moottoripyöräilijä ei ajele tuolla yleisillä teillä kurveja pyörän ollessa 45 asteen kulmassa, jolloin siitä polvesta olisi mitään hyötyä (lähinnä se polvi ottaisi ensimmäisenä iskua vastaan), ellei nopeutta ole 150 km/h jossain 50 km/h kurvissa.

Ajonvakautuksen poiskytkeminen jarrupaloja säästääkseen tuntui kanssa yhtä uskomattomalta. Toki jos ajotyyli on vajakki, eli kaasupolkimessa on vain kaksi asentoa eli täyskaasu ja poljin ylhäällä, niin tuolloin varmasti se ajonvakautuksen luistonesto niitä jarrupaloja enemmän kuluttaa, mutta jos nyt lähdetään siitä että turvallisesti ajaen sen ajonvakautuksen merkkivalon ei pitäisi välkähtää kertaakaan liikkeellä ollessa, ja lähtökohtaisesti vain harvoin silloinkaan kun lähdetään liikkeelle, niin ei tuosta nyt mitään merkityksellistä eroa saada jarrupalojen kulumiseen. Jos ajonvakautuksen hiljaisessa taajama-ajossa (alle 40 km/h) kytkee pois, jotta liikkellelähdöt olisi nopeampia, niin eiköhän tuolloin renkaiden suttaamisesta eli kulumisesta johtuva rahallinen menetys ole enemmän, kuin ajonvakautuksen luistoneston aiheuttama renkaan pyörinnän hento jarruttaminen. Sinänsä mulle on ihan sama jos ihminen haluaa laittaa hitaassa taajama-ajossa (alle 40 km/h) sen ajonvakautuksen pois, koska turvallisuushyöty ei ole niin suuri, mutta todella toivon että tällaisten henkilöiden autossa automatiikka kytkee sen väkisinkin takaisin päälle vauhdin kasvaessa yli 50 km/h, meidän muiden kanssakulkijoiden turvallisuuden vuoksi. Ei se ajonvakautuksen poiskytkentäpainike autoissa turhaan ole, mutta lähinnä se on sitä varten että tyyliin huonosti auratun tai mutaisen mökkitien köröttelynopeudessa auton saa pidettyä liikkeessä.

P.S. Mitä tuli aikaisempiin viesteihin, niin vähintään ABS löytyy valtaosasta muulloin kuin kesäaikaan liikennekäytössä olevista autoista, joten kyllä äkkitilanteessa useimmissa tapauksissa aina turvallisinta on painaa se jarrupoljon täysin pohjaan, ja hoitaa mahdollinen väistö ABSn varmistaessa, että pyörät ei mene kokonaan lukkoon joka aiheuttaisi itsessään sivuluisua. Jos taas ajelee niin vanhalla koslalla syksyllä, talvella tai keväällä ettei ABS löydy, niin se kuljettajan pitää vaan tiedostaa; viimeiseen 15 vuoteen en ole ajanut kertaakaan sellaista autoa, muulloin kuin kesällä, jossa ei olisi ABS.
 
Ajonvakautuksen poiskytkeminen jarrupaloja säästääkseen tuntui kanssa yhtä uskomattomalta. Toki jos ajotyyli on vajakki, eli kaasupolkimessa on vain kaksi asentoa eli täyskaasu ja poljin ylhäällä, niin tuolloin varmasti se ajonvakautuksen luistonesto niitä jarrupaloja enemmän kuluttaa, mutta jos nyt lähdetään siitä että turvallisesti ajaen sen ajonvakautuksen merkkivalon ei pitäisi välkähtää kertaakaan liikkeellä ollessa, ja lähtökohtaisesti vain harvoin silloinkaan kun lähdetään liikkeelle, niin ei tuosta nyt mitään merkityksellistä eroa saada jarrupalojen kulumiseen. Jos ajonvakautuksen hiljaisessa taajama-ajossa (alle 40 km/h) kytkee pois, jotta liikkellelähdöt olisi nopeampia, niin eiköhän tuolloin renkaiden suttaamisesta eli kulumisesta johtuva rahallinen menetys ole enemmän, kuin ajonvakautuksen luistoneston aiheuttama renkaan pyörinnän hento jarruttaminen. Sinänsä mulle on ihan sama jos ihminen haluaa laittaa hitaassa taajama-ajossa (alle 40 km/h) sen ajonvakautuksen pois, koska turvallisuushyöty ei ole niin suuri, mutta todella toivon että tällaisten henkilöiden autossa automatiikka kytkee sen väkisinkin takaisin päälle vauhdin kasvaessa yli 50 km/h, meidän muiden kanssakulkijoiden turvallisuuden vuoksi. Ei se ajonvakautuksen poiskytkentäpainike autoissa turhaan ole, mutta lähinnä se on sitä varten että tyyliin huonosti auratun tai mutaisen mökkitien köröttelynopeudessa auton saa pidettyä liikkeessä.
Tästä mä olen periaatteessa samaa mieltä mutta sitten taas toistaalta täysin eri mieltä. Kyllä itsellä ainakin vilkkuu valo välillä ihan "normaalisti" ajaen, saattaa jopa vakkarilla ajaessa vilkahtaa joka sitten myöskin pudottaa vakkarin pois. Eihän tuo automaatilla vaadi oikein mitään erikoista, loota kun pudottaa pienemmälle pykälälle kun toivot vähän lisää kaasua niin se saattaa jo riittää sutaisuun. Mutta ei tuo kyllä jarruja voi mitenkään älyttömästi kuluttaa...

Sitten on myös 1 oikean elämän esimerkki golf IV:llä. Lähdin sellaisesta "normaalista" 100 työmatkanopeudesta (80 alueella) ohittaan edessä olevaa matelijaa (ajoi jonkun 70) ylämäkeen kun tiellä oli aivan järkyttävä sohjopolanne keskellä. Autoa ei saanut menemään siitä mitenkään läpi, siinä vaiheessa kun alkoi tyyliin rakoa syntymään edessä menemään totesin että jotain perustavan laatuisesti pielessä, mittaria katsoessani vauhtia 60 jep jep. ASR eli vetoluistonesto helvettiin (ei ollut espiä) ja polanteesta pääsi läpi kuten siitä kuuluukin ajaa läpi eli kaasulla puskea päin ja ratilla vain hyvin loiva ohjausliike ettei käy niin että vehje on hetken päästä poikittain jos liian jyrkässä kulmassa koittaa kääntää. ASR leikkasi siis tehot käytännössä heti kun eturengas osui polanteeseen joka johti siihen että polanne ikäänkuin työnsi auton aina takas omalle kaistalle.
 
Onhan noissa uudemmissakin omat ongelmansa. Takavedossa ESP voi monasti leikata vauhdin ja vedon T-risteyksestä kääntyessä niin, että auto käytännössä hyytyy kun on päästy omalle kaistalle vaikka meno jatkuisi melko jouhevasti jos se antaisi vähän perää sivulle. Sellanen säädettävä ajoprofiili on hyvä missä voi valita vähämmän herkän puuttumiskynnyksen. Näitä nyt ei valitettavasti monestakaan autosta löydy.
 
Oman kokemukseni mukaan ESP on käsittämättömän hyvä varuste ja vaikka kuski vetäisi minkälaisia heel-n-toe kikkoja, se on kuskia nopeampi ja pystyy yksittäisiä pyöriä jarruttamalla tekemään asioita, joista kuski voi vain haaveilla. Ja mikä parasta, se toimii loogisesti ja kelistä, vireystilasta ja huomiokyvystä riippumatta niin sen rattimiehen™ kuin kokemattomankin kuskin autossa.

ESP on ainakin 95 % tilanteista todella hyvä varuste, mutta kuitenkin autoilijan tulisi tiedostaa sen toiminta ja ajaa kelin mukaan, eikä luottaa ESP:n korjaavan virheet.

Jokunen vuosi sitten, kun juuri oli satanut ensilumet ja muutenkin kaikki paikat olivat jäässä ja todella liukkaat, valitti yksi "ei niin teknisesti lahjakas" tuttuni, että hänen autonsa "kiemurtelee" ja muutenkin käyttäytyy ajossa omituisesti.
Kävin sitten testaamassa tätä autoa ja ensimmäiseksi havaitsin, että kojetaulu loistaa kuin joulukuusi ja ajotietokone kertoi ( monen muun vian lisäksi ) että ajonvakautus ja ABS ovat poissa pelistä.
Auto tuntui ajossa ihan normaalilta ( mitä nyt etupää vähän kolisi ), enkä havainnut mitään kiemurtelua tai omituista käytöstä.
Pyysin sitten tuttuni ratin taakse ja hyppäsin itse apparin paikalle seuraamaan tilannetta ja sieltähän se kiemurtelu ja omituinen käytös löytyi.

Tämä tuttu ajeli todella liukkaalla kelillä ihan samoin ajolinjoin ja nopeuksin, kuin kesäkelissäkin ja kiemurtelu sekä omituinen käytös johtuivat vain siitä, että auto suti ja luisteli ilman ESP:n vakauttavaa vaikutusta.
Ohjasin sitten käyttämään ko. työsuhde BMW:n huollossa ja sanomaan, että korjaavat kaikki viat, sekä mainitsin että talvikelillä voi hieman tiputtaa vauhtia.

Entisessä pakussani ESP puuttui menoon väärässä kohdin joitain kertoja.
Muutaman kerran ESP päätti heittää auton poikittain, kun ajoin talvikelillä liikenneympyrään normaalilla nopeudella ( 30-35 km/h ) poka päällä ( n. 500-700 kg ) ja ohjasin vähän jyrkemmin, jolloin auto oli sitä mieltä että nyt pyörähdetään ja pyrki oikaisemaan auton takapyöriä jarruttelemalla.
Kerran ESP veti kesäkelillä alamäessä pienet äkkijarrutukset, kun auto rullasi vaihde päällä ja perässä oli noin 2500 kg painoinen kärry+minikaivuri yhdistelmä.

Mitään vakavaa näissä tilanteissa ei onneksi päässyt käymään, mutta tosin sellainen WTF-fiilis oli hetken aikaa.

Nyt minulla on neljä autoa, joista yhdessäkään ei ole ABS:iä tai ESP:tä.
 
Ei ole. Et voi ajaa turvallisesti ajamatta samalla varovaisesti.
Toiset voi, toiset näköjään ei.

Miten tällaiseen keskusteluun voi edes eksyä näin paljon ihmisiä joilla ei selkeästi ole minkäänlaista kiinnostusta (onko edes mitään kosketuspintaa) autoiluun ja / tai ajamiseen? Niin absurdia juttua tulee kyllä osalta. Luulisi että se porukka lukisi jotain muuta keskustelua kuin väittelisi täällä päivänselvistä asioista. Tai sitten vaan tahallaan ymmärretään väärin.

En minäkään ole sitä mieltä että olisi jotenkin parempi ajella ilman avustimia ja vakautuksia. Totta kai ne parantavat turvallisuutta. Asian ydin oli se että poikkeustilanteissa auton hallinta on huomattavasti helpompaa kun olisi vähän käsitystä että miten se peltikoppi käyttäytyy kun ei ole kaikki mahdolliset avustimet kokojan piippailemassa. Voisi uskaltaa silloin ajaa muutoinkin vähän reippaammin kun osaisi havannoida sen auton käyttäytymistä.

Silloin voisi pelastua niiltä pelästymisiltä joita näyttää osaamattomille ja kokemattomille kuskeille tulevan kun elektroniikka puuttuu peliin -> Tän jälkeen ajellaan kusi sukassa ettei vaan vilahda esp valo.
 
Tämä jos joku on idiotismia. Turvalliselle liikenteelle olennaista lienee se, että kuskia tai kalustoa ei päästetä limitille.
Limiitille päästäminen voi olla esim risteyksestä lähtemistä reippaasti ilman että luistonesto puuttuu peliin. Tottumaton ja / tai osaamaton joko hakkaa sitä luistonestoa vasten tai kiihdyttää järjettömän laiskasti. Oman autonsa tunteva voi kiihdyttää reippaasti limiitillä kun ymmärtää milloin se pito loppuu -> Ei tarvitse hakata luistonestoa vasten kaasu pohjassa.

En tiedä mikä nyt esim tuosta tekee idiotismia. Toki keksin monta skenaariota joka kyllä on idiotismia.
 
Itse nauran ESP:n ylettömälle ylistämiselle. Eipä ottanu liikenneympyrässä 4-pyöräluisua kiinni. Otin itte.
Eipä ottanu auton perää haltuun motarilla 100 vauhdissa talvella. Otin itte.

Käyttää ken tarvitsee, onnea ja taksikortteja heille.
 
Hyvin sanottu :rofl2: Huumoriosastolle voisi vielä lisätä oman elämänsä mikakalliot, jotka ajelee moottoripyörällä liimitillä ei-varovaisesti, mutta turvallisesti, ja kun ollaan kurvissa liikkeellä ollessa lähdetty kaatumaan niin polvella vaan pökätään itsensä takaisin pystyyn ja matka jatkuu. En ole kyllä nähnyt kenenkään moottoripyöräilijän ajavan liikenteessä mitään MotoGPtä, jossa kurveissa mottoripyörä on 45 asteen kulmassa ja se polvi on pikkaisen ilmassa jatkuvasti paikkaamassa sitä, jos pito loppuu. Mennäänpä siis fantasiasta takaisin arkielämään: todellisuudessa tavallinen moottoripyöräilijä ei ajele tuolla yleisillä teillä kurveja pyörän ollessa 45 asteen kulmassa, jolloin siitä polvesta olisi mitään hyötyä (lähinnä se polvi ottaisi ensimmäisenä iskua vastaan), ellei nopeutta ole 150 km/h jossain 50 km/h kurvissa.
Jos sä viittaat tuossa muhun, niin ajoin siis radalla (kuten jo ensimmäisessä postauksessa mainitsin), ratakumeilla, ja melkein kuin Mika Kallio konsanaan. Alla mopossa oli vielä Vesa Kallion (Mikan veli ja tallikaveri)rakentama alusta.
 
Tälläkin foorumilla on sen verran porukkaa että nuo "oman elämänsä mikakallioiksi" kutsumiset voi osua omaan nilkkaan. Kaikki ihmiset kun ei ole kädettömiä ja seasta löytyy varmasti osaavaakin porukkaa.
 
Ja yksi mikä kannattaa myös eriyttää on luistonesto ja ajonvakautus.

Se kannattaa huomioida siksi että joissain autoissa kun sammuttaa luistoneston, ajonvakautus jää päälle. Esimerkiksi kun mersussa painaa ESP off napista, se sammuttaa luistoneston eli ei pätki tehoja, mutta ajonvakautus on silti päällä. Jos haluaa kaikki pois niin täytyy mennä dyno moodiin joka sammuttaa kaikki avustukset.

Eli vaikka kuskista voi tuntua että on ajotaidot kohdillaan, jos on esimerkin mukainen mersu alla, auto silti auttaa kääntymisessä. Että ei kannata tuudittautua omiin ajotaitoihin, voi tulla yllätys jos menee auton rattiin missä ei ole mitään avustuksia ja yliarvioi omat ajotaidot.
 
Tälläkin foorumilla on sen verran porukkaa että nuo "oman elämänsä mikakallioiksi" kutsumiset voi osua omaan nilkkaan. Kaikki ihmiset kun ei ole kädettömiä ja seasta löytyy varmasti osaavaakin porukkaa.
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.
 
Neliveto-octaviassa toimi ainakin ajoavut tänään hyvin kun lähdin töistä ja ekassa risteyksessä oli jäätä. Nätisti piti perän hallussa eikä päästänyt autoa sivuluisuun. Yhtenä talvena samalla tiellä joku rattimies kuoli kun veti lukkoperä-bemarilla rekan keulaan kylki edellä.
 
Itse nauran ESP:n ylettömälle ylistämiselle. Eipä ottanu liikenneympyrässä 4-pyöräluisua kiinni. Otin itte.
Eipä ottanu auton perää haltuun motarilla 100 vauhdissa talvella. Otin itte.

Käyttää ken tarvitsee, onnea ja taksikortteja heille.
Liikenneympyrässä luisut ei ole vaarallisia ja sekään ei pysty fysiikan lakeja kumoamaan vaan aina tarvitaan kuskia koska ohjaavien pyörien pitää aina näyttää sinne minne halutaan mennä, aina.
 
ESP on ainakin 95 % tilanteista todella hyvä varuste, mutta kuitenkin autoilijan tulisi tiedostaa sen toiminta ja ajaa kelin mukaan, eikä luottaa ESP:n korjaavan virheet.

Jokunen vuosi sitten, kun juuri oli satanut ensilumet ja muutenkin kaikki paikat olivat jäässä ja todella liukkaat, valitti yksi "ei niin teknisesti lahjakas" tuttuni, että hänen autonsa "kiemurtelee" ja muutenkin käyttäytyy ajossa omituisesti.
Kävin sitten testaamassa tätä autoa ja ensimmäiseksi havaitsin, että kojetaulu loistaa kuin joulukuusi ja ajotietokone kertoi ( monen muun vian lisäksi ) että ajonvakautus ja ABS ovat poissa pelistä.
Auto tuntui ajossa ihan normaalilta ( mitä nyt etupää vähän kolisi ), enkä havainnut mitään kiemurtelua tai omituista käytöstä.
Pyysin sitten tuttuni ratin taakse ja hyppäsin itse apparin paikalle seuraamaan tilannetta ja sieltähän se kiemurtelu ja omituinen käytös löytyi.

Tämä tuttu ajeli todella liukkaalla kelillä ihan samoin ajolinjoin ja nopeuksin, kuin kesäkelissäkin ja kiemurtelu sekä omituinen käytös johtuivat vain siitä, että auto suti ja luisteli ilman ESP:n vakauttavaa vaikutusta.
Ohjasin sitten käyttämään ko. työsuhde BMW:n huollossa ja sanomaan, että korjaavat kaikki viat, sekä mainitsin että talvikelillä voi hieman tiputtaa vauhtia.

Entisessä pakussani ESP puuttui menoon väärässä kohdin joitain kertoja.
Muutaman kerran ESP päätti heittää auton poikittain, kun ajoin talvikelillä liikenneympyrään normaalilla nopeudella ( 30-35 km/h ) poka päällä ( n. 500-700 kg ) ja ohjasin vähän jyrkemmin, jolloin auto oli sitä mieltä että nyt pyörähdetään ja pyrki oikaisemaan auton takapyöriä jarruttelemalla.
Kerran ESP veti kesäkelillä alamäessä pienet äkkijarrutukset, kun auto rullasi vaihde päällä ja perässä oli noin 2500 kg painoinen kärry+minikaivuri yhdistelmä.

Mitään vakavaa näissä tilanteissa ei onneksi päässyt käymään, mutta tosin sellainen WTF-fiilis oli hetken aikaa.

Nyt minulla on neljä autoa, joista yhdessäkään ei ole ABS:iä tai ESP:tä.
Tiedätkö massan vaikutukseen? 700kg kun lähtee työntämään tiettyyn suuntaan niin ei ihmekkään että meinasi pyörähtää kun vielä ohjasit normaalia jyrkemmin:facepalm:

Sitten omat ajovirheet on ESP vika muka? :srofl:
 
Tiedätkö massan vaikutukseen? 700kg kun lähtee työntämään tiettyyn suuntaan niin ei ihmekkään että meinasi pyörähtää kun vielä ohjasit normaalia jyrkemmin:facepalm:

Sitten omat ajovirheet on ESP vika muka?

Samaisesta ympyrästä samanlaisella kuormalla ja ajolinjalla on ajettu vähintään satoja kertoja eri keliolosuhteissa ( myös useammalla eri pakettiautolla ) ja noita kahta kertaa lukuunottamatta auto on mennyt nätisti valittua ajolinjaa, myös paljon liukkaammalla kelillä.
Enkä väittänyt, että ESP:n ei tulisi toimia ko. tilanteessa, mutta joskus toiminta on päinvastaista, kuin kuski haluaisi ja ESP rupeaa kampeamaan autoa suoralle ajolinjalle mutkassa pysymisen sijasta.

Voin kertoa, että tuollainen pitkällä akselivälillä oleva etuvetoinen pakettiauto ei pyörähdä kovin helposti vielä noilla nopeuksilla, vaikka olisi kuormaakin olisi sallitut 1400 kg kyydissä.

Selvästi kun tietoa löytyy, niin kerroppas miksi ESP jarrutti yllättäen alamäessä kärry perässä kesäkelillä, kun kuskilla ei ollu muuta kuin ote ratista, eikä sitä käännetty mihinkään?
Kyseessä oli ilmeisesti ajovirhe?
 
Samaisesta ympyrästä samanlaisella kuormalla ja ajolinjalla on ajettu vähintään satoja kertoja eri keliolosuhteissa ( myös useammalla eri pakettiautolla ) ja noita kahta kertaa lukuunottamatta auto on mennyt nätisti valittua ajolinjaa, myös paljon liukkaammalla kelillä.
Enkä väittänyt, että ESP:n ei tulisi toimia ko. tilanteessa, mutta joskus toiminta on päinvastaista, kuin kuski haluaisi ja ESP rupeaa kampeamaan autoa suoralle ajolinjalle mutkassa pysymisen sijasta.

Voin kertoa, että tuollainen pitkällä akselivälillä oleva etuvetoinen pakettiauto ei pyörähdä kovin helposti vielä noilla nopeuksilla, vaikka olisi kuormaakin olisi sallitut 1400 kg kyydissä.

Selvästi kun tietoa löytyy, niin kerroppas miksi ESP jarrutti yllättäen alamäessä kärry perässä kesäkelillä, kun kuskilla ei ollu muuta kuin ote ratista, eikä sitä käännetty mihinkään?
Kyseessä oli ilmeisesti ajovirhe?
Tämä on vähän sama kun vankilassa istuu vain syyttömiä ja liikenteessä mikään ei ole oma vika :srofl:

Tiedätkö miten peräkärry käyttäytyy kun rullaat alamäkeen ilman vetoa tai jarrua?
 
Muutama moottoritieärsytys (kaikki Oulussa):

Eilen rekka-autoilija keksi lähteä ohittamaan toisen rekan ja matkailuauton muodostamaa jonoa 100 alueella. Kesti melko pitkään, onneksi oma liittymä oli aiemmin niin sai vain seurata tilannetta taaempaa.

Töihin tullessa poliisi oli keksinyt hienon paikan pysähtyä, moottoritien kiihdytyskaistan pää. Olisiko siinä ollut joku puhutettava aiemmin, mutta ei se paikasta parempaa tee. Ei edes sinisiä vilkuttamassa, ainoastaan sivuvilkku oikealle. Oulun jääkelissä voisi paikkoja valita paremminkin, toki ymmärrän jos joku pitää moottoritiellä pysäyttää niin pysäytettävähän paikan valitsee, olisivat ohjanneet siitä sitten pari kilometriä eteenpäin ja vaikka huoltoaseman pihaan.

Toinen idiootti, samaisen moottoritien vasemmalla kaistalla tasan mittarinopeutta (--> oikea nopeus n. 93) hiissaava janari, jolla vauhti laski pienessä ylämäessä siitä vielä alemmas. Edelläni ajanut X6 BMW katseli hetken ja ohitti oikealta, johan rupesi vauhtia löytymään pakukuskiltakin.
 
Näiden 306 sivun aikana tää on varmaan tullut esiin ennenkin, mutta yleisimpiä melkein päivittäisiä ärsyttäviä ilmiöitä on kuljettajat jotka ei osaa ennakoida yhtään. Siis yhtään. Eli esimerkiksi 300 metriä ennen exitiä Turunväylälle (mikä tahansa väylä kelpaa) ohitetaan 80 km/h alueella joku 78-83 km/h liikkuvat pari autoa ilman vilkkua järjettömällä kaasulla ja terävillä liikkeillä, vain palatakseen kahden kaistan kautta yhden auton mentävästä välistä oikealle kohti Turunväylää vievää ramppia (ko. kohta Kehä 3:lla lännestä tultaessa). Ja tällaista näkee paljon. Olisit laskenut tapahtumien kulkua 10 sekuntia edemmäs, niin olisit ilman tollasia hölmöjä/vaarallisia liikkeitä päässyt kyllä jo viimeistään Turunväylällä ohi vaikka kenestä hyvänsä.

Ylipäätään mulla on ongelma siinä, miten asioita tehdään enemmän kuin siinä että mitä ne varsinaiset teot sinänsä on. Harvoin mua ärsyttää se, jos jollain on kiire jonnekin ja vedetään reippaasti ohi, se on ihan sama, mutta jos se ohittelu/kaahailu/ryhmittely tehdään äkkipikaisesti haista vittu -vaihteella niin että varmasti annetaan kuran lentää muiden niskaan, eikä varmasti kerrota aikeistaan vilkulla, niin se on syvältä. Ihan muutamalla pienellä eleellä saisi niin paljon anteeksi; juuri se, että kiireelliset temput ja aikeet voi myös tehdä muita kunnioittaen. En mä silloin niin pikkumainen ole, että mua kiinnostaisi, jos joku päättää ajaa eri vauhtia kuin minä. Niinhän teen itsekin välillä. Tuolla on jonkin verran kuljettajia, jotka ei varmaan ole ottaneet ikinä asiakseen harjoittaa ennakointia liikenteessä, eli laskea vähän mahdollisia skenaarioita etukäteen ja tehdä valintoja sen mukaan. Rauhoittaa ajamista paljon.

Ja ylempään keskusteluun tekee mieli sanoa, että olisi se oikeesti ihan hyvä tietää jotain autonsa käytöksestä ja toiminnasta. Siis jos miettii että kaikki ei tiedä, mitkä pyörät autossa vetää tai mitä se ylipäätään edes tarkoittaa. Siinä mielessä joku rataharjoittelupäivä olisi todella hyvä käydä useammin läpi. Itsekin olen, vaikken väitä olevani mikään r4ttimiäs.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä muutama päivä sitten Suomen halki ajaneena tuli kyllä taas hyvä kattaus esille näitä tavallisimpia ärsytyksen aiheita. Menee jo toiston puolelle tämäkin, mutta jäi taas pahasti hampaankoloon :geek:

About 10 auton letka, ajettiin pienen kunnan keskustan läpi 60km/h tietä. Letkassa 3 rekkaa, keulilla uudehko A-sarjan mersu. Kun 60km/h muuttui 80km/h rajoitukseksi, ajeltiin vielä 3km edelleen 60km/h tiiviissä letkassa. Mersu ei tuntunut saavan vauhtia päälle? No aikamme tässä jonossa ajeltiin ja vihdoin vauhtia jo vajaa 80km/h. Tulee ohituskaista, jono alkaa jo vähän tätä ennen kiihtymään, kukaan ei lähde ohittamaan kuitenkaan ketään. Kiihdytän reippaasti ja nopeutta en kehtaa kertoa, pääsin ohi kahdesta autosta ja yhdestä rekasta 800m matkalla :itku:. Sitten kun palasin rekan eteen, niin jouduin jarruttamaan taas alle 80km/h vauhtiin kun toinen kaista loppui. Sitten jatkettiin taas epätasaista 70-80km/h vauhtia possujunassa olemattomilla turvaväleillä. Välillä näissä tilanteissa mietin onko kyse jostain omasta havainnointivirheestä vai tekeekö oikeasti koko letka tuon saman, mutta kai se kertoo tarpeeksi, että edessä menevä alkaa karkaamaan ennen kuin itse alkaa kiihdyttämään.

Tai toinen tapaus, kun kaksikaistaisella 100km/h tiellä rajoituksen mukaan ajaessani pari autoa tulee ohi. Kun ovat päässeet minusta 200m päähän, heillä vauhti tippuu ja alan saavuttamaan. Toinen kaista loppuu ja rajoitus laskee 100->80km/h, niin sitten ajellaankin possujunassa taas epätasaisesti alle 80km/h ilman turvavälejä, eikä aikomustakaan ohittaa edellä meneviä.
 
Tässä muutama päivä sitten Suomen halki ajaneena tuli kyllä taas hyvä kattaus esille näitä tavallisimpia ärsytyksen aiheita. Menee jo toiston puolelle tämäkin, mutta jäi taas pahasti hampaankoloon :geek:

About 10 auton letka, ajettiin pienen kunnan keskustan läpi 60km/h tietä. Letkassa 3 rekkaa, keulilla uudehko A-sarjan mersu. Kun 60km/h muuttui 80km/h rajoitukseksi, ajeltiin vielä 3km edelleen 60km/h tiiviissä letkassa. Mersu ei tuntunut saavan vauhtia päälle? No aikamme tässä jonossa ajeltiin ja vihdoin vauhtia jo vajaa 80km/h. Tulee ohituskaista, jono alkaa jo vähän tätä ennen kiihtymään, kukaan ei lähde ohittamaan kuitenkaan ketään. Kiihdytän reippaasti ja nopeutta en kehtaa kertoa, pääsin ohi kahdesta autosta ja yhdestä rekasta 800m matkalla :itku:. Sitten kun palasin rekan eteen, niin jouduin jarruttamaan taas alle 80km/h vauhtiin kun toinen kaista loppui. Sitten jatkettiin taas epätasaista 70-80km/h vauhtia possujunassa olemattomilla turvaväleillä. Välillä näissä tilanteissa mietin onko kyse jostain omasta havainnointivirheestä vai tekeekö oikeasti koko letka tuon saman, mutta kai se kertoo tarpeeksi, että edessä menevä alkaa karkaamaan ennen kuin itse alkaa kiihdyttämään.

Tai toinen tapaus, kun kaksikaistaisella 100km/h tiellä rajoituksen mukaan ajaessani pari autoa tulee ohi. Kun ovat päässeet minusta 200m päähän, heillä vauhti tippuu ja alan saavuttamaan. Toinen kaista loppuu ja rajoitus laskee 100->80km/h, niin sitten ajellaankin possujunassa taas epätasaisesti alle 80km/h ilman turvavälejä, eikä aikomustakaan ohittaa edellä meneviä.

Viime talvena ohitin saman auton Hämeenlinna - Helsinki välillä 5kertaa, VIISI KERTAA! Itse ajoin mittarissa 110km/h vakkarilla koko matkan (todellinen siinä 104-105km/h). Moottoritiellä tuo ei vituta, naurettiin vain kolleegan kanssa mutta maantiellä :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut kans vastaavanlaisessa tilanteessa useaan otteeseen nelostiellä jyväskylän ja oulun välillä. Vakionopeudensäätimessä sallittu + 10% ja aina välillä joku menee ohi ja tulee kohta perä edellä vastaan. Se että menen sitten uudestaan ohi tuntuu ottavan kovasti luonnon päälle, kun yleensä sieltä takaa tullaan taas tykittämällä heti ohi uudestaan. Sitten onkin hauskaa kun taas muutaman kilometrin jälkeen kyseinen sankari on taas edessä jarruttamassa.
 
Viime talvena ohitin saman auton Hämeenlinna - Helsinki välillä 5kertaa, VIISI KERTAA! Itse ajoin mittarissa 110km/h vakkarilla koko matkan (todellinen siinä 104-105km/h). Moottoritiellä tuo ei vituta, naurettiin vain kolleegan kanssa mutta maantiellä :facepalm:

Kas, "parempi" saavutus kun oma kolme ohitusta Tampere - Hämeenlinna välillä...
 
Joo, motarilla näistä sentään pääsee ohi. Muutaman kerran kanssa tullut vastaan tämmönen, joka ensin ajaa ohi 140km/h ja kohta tulee perä edellä vastaan 110km/h, ja pariin kertaan sama toistunut. Ei ihan viittä kertaa kuitenkaan.

Älyttömin suoritus oli joltain naiselta volvon ratissa; ensin ajeli perässä, sitten kiihdytti ohi, vaihtoi kaistaa 10m eteen ja roiskautti loskat tuulilasille, sitten laski nopeuden 5km/h sen alle, mitä ensin ajettiin peräkkäin. Joillain ei ilmeisesti ole mitään hahmotuskykyä omaan tai muiden nopeuksiin.
 
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.

En kyl itseäni kovin kummoiseksi rattimieheksi sanoisi vaikka jäärataa on tullu kierrettyä arviolta muutaman sata tuntia. Modernin ja hyvin toimivan luistoneston ja vakautuksen jätän päälle suosiolla.
 
Oletko koskaan oikeasti joutunut hätäjarruttamaan? Minä olen. Siinä ei mitään jarruja pumppailla vaan abs-varustuksella olevalla autolla se jarrupoljin painetaan lattiaan kaikin voimin ja pidetään siellä kaikilla voimilla mitä jalasta löytyy. Tällaisessa tilanteessa saattaa auto kuivallakin aavistuksen tarjota perää sivulle, etenkin jos joutuu samalla ohjaamaan esteen ympäri ja vauhtia on ollut jarrutuksen alkaessa noin 100km/h.

Ei, en ole mikään rattimies, mutta näin olen selvinnyt tällaisesta äkkitilanteesta ilman osumaa. Paljon tulee ajettua liikenteessä kun ammattina on tuon taksin kuljettaminen.

Olen testannut jokaisen omistamani auton jarruja hätäjarruttamalla niitä (omistajuuden aikana) useita kertoja. Aivan samaan tapaan kuin testannut kiihtyvyyksiäkin. Se on tavallaan jopa jännempi tunne iskeä 80km/h nopeudesta jarrut pohjaan kuin kiihdyttää paikoiltaan rajusti 80/100 -nopeuksiin. Lisäksi kunnon ABS-rynkytys saattaa avata esimerkiksi tiettyjen automallien tyyppivikana ajan saatossa jumittavia takajarruja.

:tup:
 
Joo, motarilla näistä sentään pääsee ohi. Muutaman kerran kanssa tullut vastaan tämmönen, joka ensin ajaa ohi 140km/h ja kohta tulee perä edellä vastaan 110km/h, ja pariin kertaan sama toistunut. Ei ihan viittä kertaa kuitenkaan.

Älyttömin suoritus oli joltain naiselta volvon ratissa; ensin ajeli perässä, sitten kiihdytti ohi, vaihtoi kaistaa 10m eteen ja roiskautti loskat tuulilasille, sitten laski nopeuden 5km/h sen alle, mitä ensin ajettiin peräkkäin. Joillain ei ilmeisesti ole mitään hahmotuskykyä omaan tai muiden nopeuksiin.

Itse ajan pk-seudun kehäteillä 60 alueella 80 ja 80 alueella 100, mutta 100 alueella en (useimmiten) aja 120 saatika 120 alueella 140. Ihan vain disclaimerina tuosta, että pitäisi joka hetki ajaa tietty nopeus yli rajoituksen niin kuin osa puupäistä tuntuu kuvittelevan. Saatan esimerkiksi hidastaa nopeuttani jos eteeni (vasemmalle kaistalle) tulee rapakelillä joku mammeli, paku tai vastaava ja pidän siihen hyvää (pitkää) väliä ettei tarvitse ajaa rapaloskapaskasumussa. Samoin jos näen että vasemmalla kaistalle kerääntyy 2-3-4 auton jono niin en aja sen jonon viimeisen perseeseen kiinni vain koska ajoin hetkeä aiemmin 80-alueella 100km/h.

Perseeseen hinaamaan tulevan, hetkeä aiemmin ohittamani oman elämänsä tyhjäpään mielestä tottakai minä sitten nysvään turhaan vasemmalla kaistalla entiseen nopeuteeni verrattuna ja pumppailen turhanpäiten ja minusta pitää kirjoittaa internetsiin :tup:

:kahvi:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 294
Viestejä
4 503 783
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom