Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Samaa tässä katselin uudemman kerran, enkä löydä tuosta videosta mitään ihmeellistä.

Volvo ajaa vasemmalla kaistalla ja kun kuvaaja on saavuttamassa tätä oikealta, painaa Volvo reippaammin kaasua, jotta pääsee liittymään oikealle kaistalle. Liittymisvaiheessa kuvaaja laittaa pitkät päälle, kun vesipölly alkoi ahdistamaan. Noin 150m päässä Volvosta näkyy seuraavan auton perä, joka vaikuttaisi hidastavan (mahdollisesti myös sen jarruvalot näkyvät jo hetkeä aiemmin?) ja aiheuttavan siten jarrutustarpeen Volvollekin joko manuaalisesti tai adaptiivisen vakkarin seurauksena.

Mitä enemmän luen aloittajan kuvausta ja katselen tuota lyhyttä videopätkää, niin sitä vakuuttuneempi olen että tuossa on sattunut jotain muutakin provosointia hetkeä aiemmin, tai sitten jotain ei muuten vain kerrota niin kuin tapahtumat etenivät. Ihanko oikeasti tuon kummun jälkeen edessä ei ollut ketään hitaampaa ja ihanko oikeasti Volvo painoi niin paljon jarruja, että kuvaaja joutui tekemään hätäjarrutuksen ja väistämään? Ehkä näin tapahtui, mutta videosta se ei kyllä selviä.


1609762359286.png

Kiitos tästä kuvasta, tässä näkee hyvin että talvella loskapaskalla ei ängetä noin lähelle eteen, matkaa pari auton mittaa:facepalm:

Tuossa kun volvo olisi pyörähtänyt niin takanatulija ei olisi kissaa kerennyt sanoa kun olisi kolissut, jos jonkun mielestä tuo oli mallisuoritus niin päässä pitää olla kusta.
 
Tästähän siinä on kyse, mutta tietyt käyttäjät ei tunnu sitä ymmärtävän vaan ajattelutapa on lähinnä "minulla on oikeus":facepalm:
Alla tilanne vielä ohituksen jälkeen, kun Volvo on siirtynyt oikealle kaistalle. Ei missään nimessä olosuhteisiin nähden riittävästi, mutta silti about saman verran kuin Etelä-Suomen tieliikenteessä kelistä riippumatta ikävä kyllä tuppaa olemaan.

Lisäksi turvavälistä huolehtiminen on myös ohitettavan tehtävä, eli jos joku änkeää liian lähelle, niin sitten on syytä himmata omaa vauhtia vaikka kuinka ahdistaisi. Enkä nyt siis syytä tai puolustele ketään nimenomaisesti tässä tilanteessa, vaan tämä enemmänkin yleisenä kommenttina.

1609767283221.png
 
Alla tilanne vielä ohituksen jälkeen. Ei missään nimessä olosuhteisiin nähden riittävästi, mutta silti about saman verran kuin Etelä-Suomen tieliikenteessä kelistä riippumatta ikävä kyllä tuppaa olemaan.

Lisäksi turvavälistä huolehtiminen on myös ohitettavan tehtävä, eli jos joku änkeää liian lähelle, niin sitten on syytä himmata omaa vauhtia vaikka kuinka ahdistaisi. Enkä nyt siis syytä tai puolustele ketään nimenomaisesti tässä tilanteessa, vaan tämä enemmänkin yleisenä kommenttina.

1609767283221.png

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta itse olisin myös valoja vilkuttanut samassa tilanteessa ihan vain ohittajalle tiedoksi että vituiksi meni, jos siitä provosoituu ja aikuinen alkaa käyttäytymään kuin vaippaikäinen niin onnea ja menestystä. Brakecheck on viimeinen asia mitä liikenteessä aletaan tekemään!

Kuvaajahan teki kaiken mitä pitikin, hän hiljensi ja meni vasemmalta ohi lopulta. (tai näin ainakin kertoi, mutta en näe mitään syytä miksi ei uskoa)
 
Näitä täkee sillon tällöin että ohitettava ei edes ymmärrä mikä menee pieleen. Yleensä se on nopeuden humppaaminen mikä pitkää matkaa ajaessa on erittäin rasittavaa. Siis 80 alueella pumpataan 70-90 vähän miten sattuu olemaan. Jopa jarrutellaan mutkiin ja liittymiin joista ei ole tulossa ketään ja kaikkea tätä.

Sitten suoralla taas löydetään vauhti ja tarvii 130 itselle vauhtia että pääsee mokomasta pumppaajasta ohi. Ja sitten takana alkaa valojen välkyttely :D

Vakkarin kliksauttaa päälle nopeuteen 85 todellista ja katoaa taivaanrantaan.
 
Sehän tuossa on, että kun ei osata käyttää sitä autoa, niin jarruttaminen onnistuu (melkein) jokaiselta kuljettajalta ja se on liian helppo kosto valojen vilkautuksesta.

Jos valojen väläytys vituttaa niin voihan sitä ihan takasumariakin väläyttää takasin apinan merkiksi. Mutta kun ei pitää testata yhtäkkiä niitä jarruja - koska helppoa (paskaa) eikä vaan osata kuljettaa sitä ajoneuvoa joka on tullut ostettua. Rahalla (laina tai oma) ei saa ajotaitoja ostettua. Ajotaidot pitäisi omaksua eikä määritellä niitä itsensä näköiseksi.
 
Kanssa autoilijoissa ärsyttää se että eivät osaa laittaa autonsa takavaloja päälle kelin tai pimeän sään niin vaatiessa. Tiedän useimmissa olevan automatiikka tätä varten, mutta se ei toimi näin suomen keleillä. Mielestäni auton takavalot pitäisi palaa aina, oli sitten saati päivä tai yö.
 
Jos muuten videota oli tallentunut tuon verran, niin olisi sitä pitänyt olla enemmänkin. Ei kai mikään dashcam ole niin typerä, että poistaa tallennetta sekä alusta että lopusta. Joku tässä ei nyt täsmää.

Tämä Garmin kamera tekee siten, että se tallentaa "erityisista tapahtumista"(voimakkaat jarrutukset yms) videot joita se ei ylikirjoita ja muu video on sellaista mitä se ylikirjoittaa tarvittaessa. Koska en saanut purettua muistikorttia aiemmin niin tältä ajalta oleva leikkaamaton tallenne oli jo pyyhkiytynt yli. Täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt kuvanlaatuun hintaansa nähden sekä softan toimivuuteen.

Eka provosoi edellä ajavaa, sitten ei seuraa sen vertaa mitä se edellä ajava tekee, että joutuu tekemään hätäväistön. Ei kannata provosoida jos ei halua että siihen vastataan.

Kyllä sanoisin, että vastapuolella on enemmän peiliin katsomisen paikka, jos lyhyesta pitkien vilautuksesta tuolla tavoin provosoituu. Asian erikseen, jos rupeaa jotain kunnon valoshowta pitämään, suurinosa kuljettajista ymmärtää yskän, jos niitä pitkiä vilauttaa tuollaisen pieleen menneen ohituksen takia.

Lisäksi turvavälistä huolehtiminen on myös ohitettavan tehtävä, eli jos joku änkeää liian lähelle, niin sitten on syytä himmata omaa vauhtia vaikka kuinka ahdistaisi. Enkä nyt siis syytä tai puolustele ketään nimenomaisesti tässä tilanteessa, vaan tämä enemmänkin yleisenä kommenttina.

Ohittaja on tälläisessä tilanteessa itse täysin vastuussa turvavälin riippuvuudesta, toki ohitettava ei saa ohituksen aikana lisätä nopeutta.

Tieliikennelaki (729/2018) sanoi:
33 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet


Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.

Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä.

35 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa


Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.

Eka provosoi edellä ajavaa, sitten ei seuraa sen vertaa mitä se edellä ajava tekee, että joutuu tekemään hätäväistön. Ei kannata provosoida jos ei halua että siihen vastataan.

Jos keli olisi ollut hyvä kesäkeli ei hätäväistöä, olisi tarvinnut tehdä. Mutta kun kyseessä oli erityisen liukas ajokeli, ei jarrutus olisi ollut riittävän tehokas jotta Volvon peräkontti olisi säilynyt kasassa. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa etten muka olisi seurannut liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
No se tuli jo selväksi että et huomaa itsessä mitään vikaa vaikka useampi on sinulle asiasta sanonut. Eipä tähän nyt ole mitään lisättävää.

Alla oleva pistää arvaileen koska on tapahtunut jotain erityistä
Tämä Garmin kamera tekee siten, että se tallentaa "erityisista tapahtumista"(voimakkaat jarrutukset yms) videot joita se ei ylikirjoita

Jos noin lyhyt pätkä, niin ilmeisesti siinä videon keskivaihella se garminin erityinen tapahtuu.

Vaikka Garmin on GPS laitteista tuttu, niin kaikkii kameroihin ei sitä ominaisuutta ole ilmeisesti tuotu.

Mutta jos Garmin on ilman anureita, niin se on voinut arpo kuvan perusteella, eli se ei sinänsä osoita etteikö myöhemmin voisi olla tapahtunut jotain rajumpaa.

Ja videonpostaajan uskotavuutta lisää se että hän ei ilmeisesti täällä rällätä kaikenmailnan ärsyttävistä kuskeista, eli kynnys avautu on keskivertovalittajaa korkeampi.

Ilmeisesti hännällä niitä kilometrejakin kiertyy ja kuvan pätkänkaltaisia suhareita (siis se mitä pelkästään videossa näkyy) luulis näkevän harvasepäivä. Joten jotain enemmän ärsyttävää on tapahtunut. Volvokin niin yleinen ettei sei riitä.

Kiilamisesta on ihan ok vilauttaa valoja.

Ilkeää kaivella vanhoja, valojen vilkuttelu vo ärsyttää, mutta otetaan huumorilla

Tähän voisi lisätä ne sankarit jotka rupeavat vilkuttelemaan pitkiä, kun ajaa moottoritiellä pitkät päällä ulkokaarteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä oma teoria. Ympyrästä, valoista tai vähän myöhemmin on lähdetty kiihdyttämään lisää ja volvo ei löytänytkään enää sitä koloa mihin oli aikonut. Teki sitten päätöksen eli painoi lisää kaasua ja protestoi vaihtamalla eteen.

Eikö kenestäkään muusta tunnu kuvaajan vauhti kovalta? Tuossa on 60 rajoitus.

Tein seuraavan erittäin epätarkan tutkimuksen:
Videon valotolppien välimatka mapsista katsottuna ~36,5m
Parilla otannalla videolla valotolppien välimatka 1,5-1,6 sekuntia.
Pyöristetään vähän parempaan suuntaan eli 36m ja 1,6s.

Kuvaajan vauhti olisi siis ollut noin 80km/h 60-alueella.

Change-My-Mind.jpg
 
Tässäpä oma teoria. Ympyrästä, valoista tai vähän myöhemmin on lähdetty kiihdyttämään lisää ja volvo ei löytänytkään enää sitä koloa mihin oli aikonut. Teki sitten päätöksen eli painoi lisää kaasua ja protestoi vaihtamalla eteen.

Eikö kenestäkään muusta tunnu kuvaajan vauhti kovalta? Tuossa on 60 rajoitus.

Tein seuraavan erittäin epätarkan tutkimuksen:
Videon valotolppien välimatka mapsista katsottuna ~36,5m
Parilla otannalla videolla valotolppien välimatka 1,5-1,6 sekuntia.
Pyöristetään vähän parempaan suuntaan eli 36m ja 1,6s.

Kuvaajan vauhti olisi siis ollut noin 80km/h 60-alueella.

Change-My-Mind.jpg
Volvohan painelee sitten vielä kovempaa kun pakko oli päästä edelle jarruttamaan :facepalm:
 
Volvohan painelee sitten vielä kovempaa kun pakko oli päästä edelle jarruttamaan :facepalm:
Joo, niin tekee. Arvoin lähinnä sitä syytä, että mistä tämä lähti ja kuvaajan vauhti vaikutti tasaisemmalta, niin oli helpompi arpoa vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:
Pimeällä takana tulevalle voi signaloida seuraavasti:
1. Laita sisävalo päälle
2. Nosta käsi nyrkissä penkkien välissä ylös
3. Nosta keskisormi pystyyn

Näkyy yllättävän hyvin, jos takana tuleva on vaan riittävän lähellä. Ja kyllä, vituttaa.
 
Ehkä ennemmin vilauttaisin takasumuvaloa kuin keskaria. Et voi tietää millainen henkilö siellä takana ajelee ja missä aineissa kyseinen henkilö mahdollisesti on.

Niin ja sanotaan nyt vielä, että tollaista uuden korimallin XC60 Volvoa on varmasti äärimmäisen hankala saada pyörähtämään edes yrittämällä :D
 
Tässäpä oma teoria. Ympyrästä, valoista tai vähän myöhemmin on lähdetty kiihdyttämään lisää ja volvo ei löytänytkään enää sitä koloa mihin oli aikonut. Teki sitten päätöksen eli painoi lisää kaasua ja protestoi vaihtamalla eteen.

Eikö kenestäkään muusta tunnu kuvaajan vauhti kovalta? Tuossa on 60 rajoitus.

Tein seuraavan erittäin epätarkan tutkimuksen:
Videon valotolppien välimatka mapsista katsottuna ~36,5m
Parilla otannalla videolla valotolppien välimatka 1,5-1,6 sekuntia.
Pyöristetään vähän parempaan suuntaan eli 36m ja 1,6s.

Kuvaajan vauhti olisi siis ollut noin 80km/h 60-alueella.

Change-My-Mind.jpg
Volvokuskihan on ajanut sitten vielä kovempaa 60-alueella ja lienee joutunut polkemaan jarrua tavallista reilummin edellä ajavan takia, mikä tukisi kuvaajan kertomusta. :hmm:
 
Niin ja sanotaan nyt vielä, että tollaista uuden korimallin XC60 Volvoa on varmasti äärimmäisen hankala saada pyörähtämään edes yrittämällä :D

Kyllä saa, todistettu on... Ei toki Volvo, mutta uuden karhea audi, ainoa mitä mamma osasi tehdä oli painaa jarru, ei vasta ohjausta, ei mitään ja niin se vain pyörähti hienosti.
 
Kyllä saa, todistettu on... Ei toki Volvo, mutta uuden karhea audi, ainoa mitä mamma osasi tehdä oli painaa jarru, ei vasta ohjausta, ei mitään ja niin se vain pyörähti hienosti.
Itsekin olen saanut tommottin XC60 lähtemään lapasesta ohitustilanteessa liukkaalla, perskuta että säikäytti. Yhtäkkiä lähti perä alta maantienopeuksissa, toki heti perään ajonvakautus korjasi tilanteen. Syy toki ratin takana, peilijää urissa, kitkarenkaat, lumivallit ja reilu kaasunkäyttö ^_^.
 
Kannattaa harjoitella niitä ääritilanteita niin ei tule kakka housuun moisista niin helposti.

Uskomattoman moni ei ole koskaan kikkaillut autolla mitään ja sitten kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu niin ollaan ihan shokissa. Näin yleisesti ottaen siis.

Mitä enemmän autolla eri kelissä pelleilee, sitä paremmin sen yleensä hallitsee.
 
Kannattaa harjoitella niitä ääritilanteita niin ei tule kakka housuun moisista niin helposti.

Uskomattoman moni ei ole koskaan kikkaillut autolla mitään ja sitten kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu niin ollaan ihan shokissa. Näin yleisesti ottaen siis.

Mitä enemmän autolla eri kelissä pelleilee, sitä paremmin sen yleensä hallitsee.
Varsinkin kuiva asfaltti niin kannattaa ymmärtää miten auto reagoi, jos kuivalla asfaltilla joutuu sivuluisuun niin 90% autoilijoista löytää itsensä puun ympäriltä.

Lumella ja liukkaalla kaikki tapahtuu hidastetusti ja pehmeästi, on aikaa reagoida.
 
Varsinkin kuiva asfaltti niin kannattaa ymmärtää miten auto reagoi, jos kuivalla asfaltilla joutuu sivuluisuun niin 90% autoilijoista löytää itsensä puun ympäriltä.

Lumella ja liukkaalla kaikki tapahtuu hidastetusti ja pehmeästi, on aikaa reagoida.
Kuulostaa kyllä hassulta. Talvella on liukasta eli aikaa reagoida on vähemmän. Siinä missä kesällä on pysähdytty talvella vielä matka jatkuu.
Voihan sitä reagoida sitten siellä lumisen männyn juurella..
 
Ei se nyt kovin hassua ole. Talvella ne tilanteet alkaa pienissäkin nopeuksissa, perän saa irti jopa ihan kävelyvauhdista. Kesäkelillä kuivalla asfaltilla tilanteita ei tapahdu ennen kuin vauhtia on riittävästi ja sitten kun isoissa nopeuksissa tapahtuu niin se tapahtuu hyvin nopeasti.
 
Miksi musta tuntuu, että tuossa ohituksessa on Volvo mennyt vakkari päällä kuvaajan ohi ja kuvaaja on lisännyt kaasua, jolloin Volvo ei ole päässyt ohi. Tämän seurauksena Volvo painaa kaasua vakkari päällä päästäkseen ohi kuvaajasta ja vauhti nousee sen verran paljon, että vakkari päällä auto jarruttaa automaattisesti asetettuun nopeuteen kun kaasupoljin on nostettu.

Videon perusteella ainakin näyttää, että kuvaajan auto saavuttaa Volvoa, kun Volvo on menossa ohi.

Tässä yksi erittäin yleinen suomalainen tapa mikä vituttaa liikenteessä. Ohitettava painaa kaasua kun yrität ohittaa.
 
Miksi musta tuntuu, että tuossa ohituksessa on Volvo mennyt vakkari päällä kuvaajan ohi ja kuvaaja on lisännyt kaasua, jolloin Volvo ei ole päässyt ohi. Tämän seurauksena Volvo painaa kaasua vakkari päällä päästäkseen ohi kuvaajasta ja vauhti nousee sen verran paljon, että vakkari päällä auto jarruttaa automaattisesti asetettuun nopeuteen kun kaasupoljin on nostettu.

Videon perusteella ainakin näyttää, että kuvaajan auto saavuttaa Volvoa, kun Volvo on menossa ohi.

Tässä yksi erittäin yleinen suomalainen tapa mikä vituttaa liikenteessä. Ohitettava painaa kaasua kun yrität ohittaa.

Niin tai yhtä vittumainen on myös se että ohittaja pääsee juuri ja juuri ohi ja heti kun ollaan siihen eteen päästy niin alkaa jarruttaminen, tätä näkee päivittäin, helvetin kiire siihen eteen hidastelemaan :facepalm:
 
Kuulostaa kyllä hassulta. Talvella on liukasta eli aikaa reagoida on vähemmän. Siinä missä kesällä on pysähdytty talvella vielä matka jatkuu.
Voihan sitä reagoida sitten siellä lumisen männyn juurella..

Kannattaa koittaa miltä tuntuu kun 100 vauhdissa lähtee perä rinnalle :tup:

Talvella samaan riittää 10km/h
 
Ei se nyt kovin hassua ole. Talvella ne tilanteet alkaa pienissäkin nopeuksissa, perän saa irti jopa ihan kävelyvauhdista. Kesäkelillä kuivalla asfaltilla tilanteita ei tapahdu ennen kuin vauhtia on riittävästi ja sitten kun isoissa nopeuksissa tapahtuu niin se tapahtuu hyvin nopeasti.
Kannattaa koittaa miltä tuntuu kun 100 vauhdissa lähtee perä rinnalle :tup:

Talvella samaan riittää 10km/h
Mikä järki on verrata jotain kävelyvauhtia ja 100 vauhtia? Kävelyvauhdilla kesällä ei tapahdu todennäköisesti mitään joten aikaa reagoida on äärettömästi. Talvella aikaa reagoida sekunti?

Väittämä oli "Lumella ja liukkaalla kaikki tapahtuu hidastetusti ja pehmeästi, on aikaa reagoida."

Itse ainakin teen mielummin hätäjarrutuksen tai väistön kesällä 100kmh vauhdista, kuin talvella 100kmh vauhdista. Uskon että siinä on kesällä enemmän aikaa reagoida.
 
Kyse oli siitä että jos kesällä joudut sivuluisuun, niin sinulla on vauhtia vähintään se satanen. Jos et ole koskaan leikkinyt ja pelleillyt auton kanssa, niin se on täysin uusi tilanne eikä sinulla ole siinä hetkessä aikaa reagoida ja opetella. Talvella voit kokeilla auton käytöstä ääritilanteissa hitaassa vauhdissa, ja niitä tilanteita saattaa tulla vahingossakin jo jossain 50km/h vauhdissa, jolloin on paljon enempi aikaa reagoida ja tehdä korjausliikkeitä. Sitten kun niitä on talviaikaan saatu hakattua selkärankaan, niin on jotain tsäänssejä selvitä myös siitä kesäkelin lipsahduksesta.

Toki myös se pätee, että talvella kaikki liikeradat ovat loivempia. Eli jos menetät auton hallinnan satasen vauhdista, niin se todennäköisemmin liukuu suoraan eteenpäin vaikkakin sitten kylki edellä. Kesällä se saattaa "pompata" ja ruveta pyörimään minkä tahansa akselin ympäri ja kimmota ojaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse oli siitä että jos kesällä joudut sivuluisuun, niin sinulla on vauhtia vähintään se satanen. Jos et ole koskaan leikkinyt ja pelleillyt auton kanssa, niin se on täysin uusi tilanne eikä sinulla ole siinä hetkessä aikaa reagoida ja opetella. Talvella voit kokeilla auton käytöstä ääritilanteissa hitaassa vauhdissa, ja niitä tilanteita saattaa tulla vahingossakin jo jossain 50km/h vauhdissa, jolloin on paljon enempi aikaa reagoida ja tehdä korjausliikkeitä. Sitten kun niitä on talviaikaan saatu hakattua selkärankaan, niin on jotain tsäänssejä selvitä myös siitä kesäkelin lipsahduksesta.

Toki myös se pätee, että talvella kaikki liikeradat ovat loivempia. Eli jos menetät auton hallinnan satasen vauhdista, niin se todennäköisemmin liukuu suoraan eteenpäin vaikkakin sitten kylki edellä. Kesällä se saattaa "pompata" ja ruveta pyörimään minkä tahansa akselin ympäri ja kimmota ojaan.

Kesäkeleillä se suunta juuri vaihtuu niin nopeasti ja G-voimat huomattavasti suuremmat, suosittelen kaikille rata-ajoa niin oppii oikeasti sitä auton hallintaa, itse yritän myös prätkällä käydä radalla niin pysyy selkärangassa eikä tyyliin takarenkaan luisto aiheuta paniikkiliikettä (kaasun hölläämistä) mikä varmasti johtaa kaatumiseen.
 
Kannattaa koittaa miltä tuntuu kun 100 vauhdissa lähtee perä rinnalle :tup:

Talvella samaan riittää 10km/h
Jos on kuiva keli, niin en keksi miten sen perän saa "rinnalle" tossa nopeudessa? Jarruissa vikaa?
Vesikelillä kesällä, syksyllä, talvella kuin keväälläkin sen varmasti saa, mutta silloin on jo ajettu holtittomasti.
Vesikelillä kun ainakin _kaikilla_ omistamallani autoilla sen vesiliirron uhkan tuntee jo hyvissä ajoin ohjauspyörässä, mikään ei ole yllätyksellisesti tuonut "perää rinnalle".
Kuivalla kelillä jos auto tuo "perää rinnalle" 100km/h nopeudessa, niin silloin kuljettaja ei ole auton arvoinen yleisessä liikenteessä. Eli ei osaa hallita ajamaansa autoa.

Tietysti nyt tuodaan varmaan esille se jokerikortti, eli väistettiin hirveä/hiihtäjää/helikopteria.
 
No eihän se normaalissa liikennetilanteessa tapahdu, mutta kai tuolla liikenteessä voi tapahtua kaikkea yllättävää, esim. hirvi juosta eteen? Kyllä siinä vaiheessa voi auto mennä miten päin tahansa, kun paniikissa jarrutetaan.
 
Joo, eka jokeri tuotu esiin. Kunnossa oleva auto abseilla, tai ilman ei pitäisi perää tuoda viereen jarruttaessa.
Ja miten voi io-techin rattimiehet mennä paniikkiin hirvestä? Eihän se ole kuin, jarrua vähän pumppaa ja vastaohjausta. Ihan kuin Dirt 4:sessa(tms. autopelissä) se auto käyttäytyy:sgiggle:.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, eihän se meille rattimiehille ongelma olekaan. Mutta kun meillä on liikenteessä näitä "liian kilttejä" kuskeja jotka eivät ole koskaan nähneet tarpeelliseksi "leikkiä" eli kokeilla miten se auto käyttäytyy jos/kun se lähtee lapasesta. Kaikkien kannattaisi joskus kokeilla vähän rällätä lumikelillä jossain tyhjällä parkkipaikalla tai jääradalla. Ei sitten tule yllätyksiä eikä lähde auto niin herkästi lapasesta tai ainakin osaa korjata virheliikkeet kun lähdetään polanteen yli ohittamaan tai joutuu tekemään jonkun väistöliikkeen.
 
Kuulostaa kyllä hassulta. Talvella on liukasta eli aikaa reagoida on vähemmän. Siinä missä kesällä on pysähdytty talvella vielä matka jatkuu.
Voihan sitä reagoida sitten siellä lumisen männyn juurella..

Käytännön esimerkki siitä että osalla ihmisistä ei ole hajuakaan auton käytöksestä. Liukkaalla käytös on paljon rauhallisempaa silloin kun auto lähtee käsistä vs. kuiva asvaltti jolla pitää kaiken tulla lihasmuistista jos meinaa vielä tilanteen pelastaa.

Heti perään joku melko naiivisti ihmettelee että "mikä se tilanne on missä 100kmh vaudissa tulee perä rinnalle". Siitä vain lueskelemaan kertomuksia onnettomuuksista. Tuolla @veikkaaja logiikalla kaikki onnettomuudet pelastettaisiin kun kaikissa autoissa olisi abs ja ajonvakautus :D
 
Ja miten voi io-techin rattimiehet mennä paniikkiin hirvestä? Eihän se ole kuin, jarrua vähän pumppaa ja vastaohjausta. Ihan kuin Dirt 4:sessa(tms. autopelissä) se auto käyttäytyy.
Liikenteessä on huomattavasti enemmän muitakin, kuin io-techin rattimiehiä. Kun ihan jokapäiväisetkin liikennetilanteet tuntuvat aiheuttavan ongelmia monelle, niin ihan varmasti ovat monet paniikissa kun hirvi hyppää eteen.

Tästä aiheesta mieleen tulikin, että osaako joku kertoa mistä johtuu, kun jenkkilästä tuntuu tulevan koko ajan vastaan dashcam-videoita missä auto luistelee kuivalla tiellä ympäriinsä, kuin olisivat jäällä? Tai jarrutuksissa uudemmistakaan autoista ei tunnu löytyvän abseja? Onko siellä jotenkin paskempia autoja/renkaita vai tiessäkö vika on?
 
Käytännön esimerkki siitä että osalla ihmisistä ei ole hajuakaan auton käytöksestä. Liukkaalla käytös on paljon rauhallisempaa silloin kun auto lähtee käsistä vs. kuiva asvaltti jolla pitää kaiken tulla lihasmuistista jos meinaa vielä tilanteen pelastaa.
Juu selvä juttu. Puhuin ajasta reagoida, en siitä onko meno rauhallisempaa vai ei.
 
Yksi ihan käytännön esimerkki kotoa on se, että jos auto lähtee ns. lapasesta esim. isolla parkkipaikalla talvikelissä, niin aivot käskee kädet ratista silmien eteen ja jalat on jossain ihme takalukossa että ei vahingossakaan mene jarrulle. Ihme ja kumma mitään ei ole koskaan sattunut, ei edes parkkipaikkakolhuja, mutta luultavasti koskaan ei edes rajoitusten mukaan...

Ja joo, ollaan opeteltu tai siis yritetty opetella jo varmaan 20-talven verran ja en ole onnistunut, kyytiin en mene missään tilanteessa, aina on löytynyt taksi tai ambulanssi tarpeeseen.
 
Liikenteessä on huomattavasti enemmän muitakin, kuin io-techin rattimiehiä. Kun ihan jokapäiväisetkin liikennetilanteet tuntuvat aiheuttavan ongelmia monelle, niin ihan varmasti ovat monet paniikissa kun hirvi hyppää eteen.

Tästä aiheesta mieleen tulikin, että osaako joku kertoa mistä johtuu, kun jenkkilästä tuntuu tulevan koko ajan vastaan dashcam-videoita missä auto luistelee kuivalla tiellä ympäriinsä, kuin olisivat jäällä? Tai jarrutuksissa uudemmistakaan autoista ei tunnu löytyvän abseja? Onko siellä jotenkin paskempia autoja/renkaita vai tiessäkö vika on?
"All"-season renkaat ja betoniset moottoritiet ei ainaskaan ole mikään pitävin yhdistelmä. Saattaahan siellä asfalttikin olla aika erilaista varsinkin etelämmässä missä ei ole pakkaskelejä.
 
Joo, eka jokeri tuotu esiin. Kunnossa oleva auto abseilla, tai ilman ei pitäisi perää tuoda viereen jarruttaessa.
Ja miten voi io-techin rattimiehet mennä paniikkiin hirvestä? Eihän se ole kuin, jarrua vähän pumppaa ja vastaohjausta. Ihan kuin Dirt 4:sessa(tms. autopelissä) se auto käyttäytyy.

Oletko koskaan oikeasti joutunut hätäjarruttamaan? Minä olen. Siinä ei mitään jarruja pumppailla vaan abs-varustuksella olevalla autolla se jarrupoljin painetaan lattiaan kaikin voimin ja pidetään siellä kaikilla voimilla mitä jalasta löytyy. Tällaisessa tilanteessa saattaa auto kuivallakin aavistuksen tarjota perää sivulle, etenkin jos joutuu samalla ohjaamaan esteen ympäri ja vauhtia on ollut jarrutuksen alkaessa noin 100km/h.

Ei, en ole mikään rattimies, mutta näin olen selvinnyt tällaisesta äkkitilanteesta ilman osumaa. Paljon tulee ajettua liikenteessä kun ammattina on tuon taksin kuljettaminen.
 
Oletko koskaan oikeasti joutunut hätäjarruttamaan? Minä olen. Siinä ei mitään jarruja pumppailla vaan abs-varustuksella olevalla autolla se jarrupoljin painetaan lattiaan kaikin voimin ja pidetään siellä kaikilla voimilla mitä jalasta löytyy. Tällaisessa tilanteessa saattaa auto kuivallakin aavistuksen tarjota perää sivulle, etenkin jos joutuu samalla ohjaamaan esteen ympäri ja vauhtia on ollut jarrutuksen alkaessa noin 100km/h.

Ei, en ole mikään rattimies, mutta näin olen selvinnyt tällaisesta äkkitilanteesta ilman osumaa. Paljon tulee ajettua liikenteessä kun ammattina on tuon taksin kuljettaminen.
Muokkasin tuohon viestiini hymiön perään, niin ymmärrät, että oli huumoria.
Tältäkin foorumilta aikoinaan lukenut, kuinka olevinaan olisi parempi, jos ei normaalissa autossakaan olisi mitään abs jarruja tai luistonestoa.
Kerran olen pakettiautolla joutunut hätätilanteeseen, ja kerran isolla autolla tuli hirvi n. 70km/h nopeudessa eteen talvella.
Jälkimmäisessä tilanteessa en tosin edes sen suuremmin ruvennut jarruttamaan, hirvikin kopsahti inasen etukulmaan ja jatkoi matkaa.
 
Muokkasin tuohon viestiini hymiön perään, niin ymmärrät, että oli huumoria.
Tältäkin foorumilta aikoinaan lukenut, kuinka olevinaan olisi parempi, jos ei normaalissa autossakaan olisi mitään abs jarruja tai luistonestoa.
Kerran olen pakettiautolla joutunut hätätilanteeseen, ja kerran isolla autolla tuli hirvi n. 70km/h nopeudessa eteen talvella.
Jälkimmäisessä tilanteessa en tosin edes sen suuremmin ruvennut jarruttamaan, hirvikin kopsahti inasen etukulmaan ja jatkoi matkaa.
Jokaisen olisi hyvä osata jarrutukset ja väistöt myös sillä vanhemmalla kalustolla missä ei abs tai esp:tä ole, mutta kun ihmisiä ei kiinnosta opetella.

Hyvin olen aina pärjännyt prätkällä vaikka siinä on abs ja esp kuskin ranteessa ja vähintään kerran kesässä sitä joutuu oikeasti koittamaan miten se pyörä pysähtyy kun auto tunkee eteen tms.
 
Jokaisen olisi hyvä osata jarrutukset ja väistöt myös sillä vanhemmalla kalustolla missä ei abs tai esp:tä ole, mutta kun ihmisiä ei kiinnosta opetella.

Hyvin olen aina pärjännyt prätkällä vaikka siinä on abs ja esp kuskin ranteessa ja vähintään kerran kesässä sitä joutuu oikeasti koittamaan miten se pyörä pysähtyy kun auto tunkee eteen tms.
En ole ainakaan viimeiseen 15 vuoteen nähnyt autoa jossa ei olisi abs-jarruja. Aika turha syyttää ketään ettei kiinnosta jonkin asian opettelu, jos se ei ole käytännössä edes mahdollista.

Siitä olen samaa mieltä, että jossakin jääradalla ilman avustimia suoritettu aktiivinen ajoharjoittelu parantaisi auton hallintaa, mutta on epärealistista kuvitella, että sellainen olisi mahdollista kovinkaan monelle.
 
En ole ainakaan viimeiseen 15 vuoteen nähnyt autoa jossa ei olisi abs-jarruja. Aika turha syyttää ketään ettei kiinnosta jonkin asian opettelu, jos se ei ole käytännössä edes mahdollista.

Siitä olen samaa mieltä, että jossakin jääradalla ilman avustimia suoritettu aktiivinen ajoharjoittelu parantaisi auton hallintaa, mutta on epärealistista kuvitella, että sellainen olisi mahdollista kovinkaan monelle.
Jaa, mulla oli kesällä kolmekin autoa ajossa missä ei ollut abseja. Kaikki ei ajele pelkillä käyttiksillä. Minähän olen sitä ihmistyyppiä että jos voittaisin lotossa niin ajelisin jollain 70 luvun jenkillä tai jollain muulla yhtä epäkäytännöllisellä ratkaisulla kesät talvet. Nyt pakon sanelemana normiajoihin joutuu käyttämään "tavallisia" autoja. Kyllä meitä varmasti muitakin on
 
Jaa, mulla oli kesällä kolmekin autoa ajossa missä ei ollut abseja. Kaikki ei ajele pelkillä käyttiksillä. Minähän olen sitä ihmistyyppiä että jos voittaisin lotossa niin ajelisin jollain 70 luvun jenkillä tai jollain muulla yhtä epäkäytännöllisellä ratkaisulla kesät talvet. Nyt pakon sanelemana normiajoihin joutuu käyttämään "tavallisia" autoja. Kyllä meitä varmasti muitakin on
Joku satunnainen harrastelija on vähän eri asia kuin suuret massat.
 
Katso ikkunasta ulos kun liikut jossain. Ainakin PK seudun ulkopuolella näkee edelleen näitä 80-90 luvun kippoja ihan aktiivikäytössä ihmisillä.

Ihan jo pelkästään sen takia että joku ABS anturi, kääntökulma-anturi tms. menee tilttiin tai paskaksi eikä abs eikä vakautukset toimi, olisi hyvä osata oikeastikin ajaa eikä vain niiden vilkkuvalojen kanssa.
 
Katso ikkunasta ulos kun liikut jossain. Ainakin PK seudun ulkopuolella näkee edelleen näitä 80-90 luvun kippoja ihan aktiivikäytössä ihmisillä.
Joo joo, mutta meinaatko että ne suuret massat voivat pysäyttää liikenteessä kenet vaan ja sanoa että "anna autosi, niin minä käyn vähän harjoittelemassa vanhan räyskäsi kanssa"?

Pointti oli, että jos sanotaan että jokaisen olisi hyvä opetella auton hallintaa ilman apulaitteita, jotka ovat olleet pakollisia uusissa autoissa 20v ja hyvin yleisiä sitä aiemminkin, niin pitäisi oikeasti olla mahdollisuus päästä jossakin ajamaan sellaisilla. Ei se ole siis ihan pelkästään kiinnostuksesta kiinni.
 
Joo joo, mutta meinaatko että ne suuret massat voivat pysäyttää liikenteessä kenet vaan ja sanoa että "anna autosi, niin minä käyn vähän harjoittelemassa vanhan räyskäsi kanssa"?

Pointti oli, että jos sanotaan että jokaisen olisi hyvä opetella auton hallintaa ilman apulaitteita, jotka ovat olleet pakollisia uusissa autoissa 20v ja hyvin yleisiä sitä aiemminkin, niin pitäisi oikeasti olla mahdollisuus päästä jossakin ajamaan sellaisilla. Ei se ole siis ihan pelkästään kiinnostuksesta kiinni.

Olen joskus ajokorttia ajaessa ajanut liukkaan kelin radalla Toyota Yariksella, johon oli jälkiasennettu nappula, josta pystyi laittamaan ainakin ABS-järjestelmän pois päältä. Taisi siinä lähteä muutkin (ESP jne). Tuolla pystyi testailemaan eroja absit päällä ja ilman.
 
Olen joskus ajokorttia ajaessa ajanut liukkaan kelin radalla Toyota Yariksella, johon oli jälkiasennettu nappula, josta pystyi laittamaan ainakin ABS-järjestelmän pois päältä. Taisi siinä lähteä muutkin (ESP jne). Tuolla pystyi testailemaan eroja absit päällä ja ilman.
Kyllä, kaikenlaisia poikkeuksia on varmaan vähän siellä sun täällä, mutta ne eivät silti liity mitenkään siihen, että nämä olisivat kätevästi tavoitettavissa 2 miljoonalle autoilijalle.
 
Niin, eihän se meille rattimiehille ongelma olekaan. Mutta kun meillä on liikenteessä näitä "liian kilttejä" kuskeja jotka eivät ole koskaan nähneet tarpeelliseksi "leikkiä" eli kokeilla miten se auto käyttäytyy jos/kun se lähtee lapasesta. Kaikkien kannattaisi joskus kokeilla vähän rällätä lumikelillä jossain tyhjällä parkkipaikalla tai jääradalla. Ei sitten tule yllätyksiä eikä lähde auto niin herkästi lapasesta tai ainakin osaa korjata virheliikkeet kun lähdetään polanteen yli ohittamaan tai joutuu tekemään jonkun väistöliikkeen.
Riippuu autosta.
Ei esim. millään viisi vuotta vanhalla Octavialla/Golfilla (13 autoa tusinassa) paljoa "rallätä" kun ajonvakautusta ei saa pois päältä ja käsijarru on sähköinen.
Enkä edes ymmärrä miksi pitäisi. Ajonvakautukset ovat toimineen jo 15 vuotta niin hyvin ettei auto saa pyörähtämään vaikka yrittäisi.
Teinibemarit (kyllä, olen itsekin omistanut) ovat eri asia, mutta noilla luisuttelu on lähinnä leikkimistä eikä sivuluisussa tahallaan ajaminen liity ajoneuvon turvalliseen käsittelyyn.
 
Osasta autoista saa suojelusenkelit pois valikolla ja osassa sitten kun nappaa sulakkeen irti.
Minkä takia sellaisen henkilön, jolla on autossaan nuo suojelusenkelit, pitäisi osata ajaa ilman niitä?
Kuitenkin _pääasiassa_ autot vaihdetaan uudempaan, joten harvoin varmasti on sellaiset tilanteet, kun edellisessä olis absit yms. ja seuraavassa ei.
Ne absit kun on ollut jo ihan peruskauraa 20vuotta ainakin? Ehkä ei jossakin ns. hyötyajoneuvoissa.

Tietysti juuri jos on se abs anturi tms. rikki. Mutta esimerkkinä voin käyttää itseäni, ettei 11vuoden ajokortin omistamisen aikana ole tullut kuin kaksi läheltä piti tilannetta. Ja 11 vuodesta 9 vuotta tullut ammatikseen ajettua raskastakalustoa.
Työauton pariin esim. viimeiset 2 vuotta tullut ajettua 65km suuntaansa. Eli yli 600km + viikonlopun kauppareissut ym. tulee pikkuautolla ajettua.
Joskus pidempikin työmatka ollut, ja joskus taas työauto kotopihalla.
Ajan kyllä varovaisesti, joka on varmasti yksi syy, ettei ole tullut läheltä piti tilanteita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 296
Viestejä
4 503 263
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Jani Vuorinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom