Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Miksi musta tuntuu, että tuossa ohituksessa on Volvo mennyt vakkari päällä kuvaajan ohi ja kuvaaja on lisännyt kaasua, jolloin Volvo ei ole päässyt ohi. Tämän seurauksena Volvo painaa kaasua vakkari päällä päästäkseen ohi kuvaajasta ja vauhti nousee sen verran paljon, että vakkari päällä auto jarruttaa automaattisesti asetettuun nopeuteen kun kaasupoljin on nostettu.

Videon perusteella ainakin näyttää, että kuvaajan auto saavuttaa Volvoa, kun Volvo on menossa ohi.

Tässä yksi erittäin yleinen suomalainen tapa mikä vituttaa liikenteessä. Ohitettava painaa kaasua kun yrität ohittaa.

Niin tai yhtä vittumainen on myös se että ohittaja pääsee juuri ja juuri ohi ja heti kun ollaan siihen eteen päästy niin alkaa jarruttaminen, tätä näkee päivittäin, helvetin kiire siihen eteen hidastelemaan :facepalm:
 
Kuulostaa kyllä hassulta. Talvella on liukasta eli aikaa reagoida on vähemmän. Siinä missä kesällä on pysähdytty talvella vielä matka jatkuu.
Voihan sitä reagoida sitten siellä lumisen männyn juurella..

Kannattaa koittaa miltä tuntuu kun 100 vauhdissa lähtee perä rinnalle :tup:

Talvella samaan riittää 10km/h
 
Ei se nyt kovin hassua ole. Talvella ne tilanteet alkaa pienissäkin nopeuksissa, perän saa irti jopa ihan kävelyvauhdista. Kesäkelillä kuivalla asfaltilla tilanteita ei tapahdu ennen kuin vauhtia on riittävästi ja sitten kun isoissa nopeuksissa tapahtuu niin se tapahtuu hyvin nopeasti.
Kannattaa koittaa miltä tuntuu kun 100 vauhdissa lähtee perä rinnalle :tup:

Talvella samaan riittää 10km/h
Mikä järki on verrata jotain kävelyvauhtia ja 100 vauhtia? Kävelyvauhdilla kesällä ei tapahdu todennäköisesti mitään joten aikaa reagoida on äärettömästi. Talvella aikaa reagoida sekunti?

Väittämä oli "Lumella ja liukkaalla kaikki tapahtuu hidastetusti ja pehmeästi, on aikaa reagoida."

Itse ainakin teen mielummin hätäjarrutuksen tai väistön kesällä 100kmh vauhdista, kuin talvella 100kmh vauhdista. Uskon että siinä on kesällä enemmän aikaa reagoida.
 
Kyse oli siitä että jos kesällä joudut sivuluisuun, niin sinulla on vauhtia vähintään se satanen. Jos et ole koskaan leikkinyt ja pelleillyt auton kanssa, niin se on täysin uusi tilanne eikä sinulla ole siinä hetkessä aikaa reagoida ja opetella. Talvella voit kokeilla auton käytöstä ääritilanteissa hitaassa vauhdissa, ja niitä tilanteita saattaa tulla vahingossakin jo jossain 50km/h vauhdissa, jolloin on paljon enempi aikaa reagoida ja tehdä korjausliikkeitä. Sitten kun niitä on talviaikaan saatu hakattua selkärankaan, niin on jotain tsäänssejä selvitä myös siitä kesäkelin lipsahduksesta.

Toki myös se pätee, että talvella kaikki liikeradat ovat loivempia. Eli jos menetät auton hallinnan satasen vauhdista, niin se todennäköisemmin liukuu suoraan eteenpäin vaikkakin sitten kylki edellä. Kesällä se saattaa "pompata" ja ruveta pyörimään minkä tahansa akselin ympäri ja kimmota ojaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse oli siitä että jos kesällä joudut sivuluisuun, niin sinulla on vauhtia vähintään se satanen. Jos et ole koskaan leikkinyt ja pelleillyt auton kanssa, niin se on täysin uusi tilanne eikä sinulla ole siinä hetkessä aikaa reagoida ja opetella. Talvella voit kokeilla auton käytöstä ääritilanteissa hitaassa vauhdissa, ja niitä tilanteita saattaa tulla vahingossakin jo jossain 50km/h vauhdissa, jolloin on paljon enempi aikaa reagoida ja tehdä korjausliikkeitä. Sitten kun niitä on talviaikaan saatu hakattua selkärankaan, niin on jotain tsäänssejä selvitä myös siitä kesäkelin lipsahduksesta.

Toki myös se pätee, että talvella kaikki liikeradat ovat loivempia. Eli jos menetät auton hallinnan satasen vauhdista, niin se todennäköisemmin liukuu suoraan eteenpäin vaikkakin sitten kylki edellä. Kesällä se saattaa "pompata" ja ruveta pyörimään minkä tahansa akselin ympäri ja kimmota ojaan.

Kesäkeleillä se suunta juuri vaihtuu niin nopeasti ja G-voimat huomattavasti suuremmat, suosittelen kaikille rata-ajoa niin oppii oikeasti sitä auton hallintaa, itse yritän myös prätkällä käydä radalla niin pysyy selkärangassa eikä tyyliin takarenkaan luisto aiheuta paniikkiliikettä (kaasun hölläämistä) mikä varmasti johtaa kaatumiseen.
 
Kannattaa koittaa miltä tuntuu kun 100 vauhdissa lähtee perä rinnalle :tup:

Talvella samaan riittää 10km/h
Jos on kuiva keli, niin en keksi miten sen perän saa "rinnalle" tossa nopeudessa? Jarruissa vikaa?
Vesikelillä kesällä, syksyllä, talvella kuin keväälläkin sen varmasti saa, mutta silloin on jo ajettu holtittomasti.
Vesikelillä kun ainakin _kaikilla_ omistamallani autoilla sen vesiliirron uhkan tuntee jo hyvissä ajoin ohjauspyörässä, mikään ei ole yllätyksellisesti tuonut "perää rinnalle".
Kuivalla kelillä jos auto tuo "perää rinnalle" 100km/h nopeudessa, niin silloin kuljettaja ei ole auton arvoinen yleisessä liikenteessä. Eli ei osaa hallita ajamaansa autoa.

Tietysti nyt tuodaan varmaan esille se jokerikortti, eli väistettiin hirveä/hiihtäjää/helikopteria.
 
No eihän se normaalissa liikennetilanteessa tapahdu, mutta kai tuolla liikenteessä voi tapahtua kaikkea yllättävää, esim. hirvi juosta eteen? Kyllä siinä vaiheessa voi auto mennä miten päin tahansa, kun paniikissa jarrutetaan.
 
Joo, eka jokeri tuotu esiin. Kunnossa oleva auto abseilla, tai ilman ei pitäisi perää tuoda viereen jarruttaessa.
Ja miten voi io-techin rattimiehet mennä paniikkiin hirvestä? Eihän se ole kuin, jarrua vähän pumppaa ja vastaohjausta. Ihan kuin Dirt 4:sessa(tms. autopelissä) se auto käyttäytyy:sgiggle:.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, eihän se meille rattimiehille ongelma olekaan. Mutta kun meillä on liikenteessä näitä "liian kilttejä" kuskeja jotka eivät ole koskaan nähneet tarpeelliseksi "leikkiä" eli kokeilla miten se auto käyttäytyy jos/kun se lähtee lapasesta. Kaikkien kannattaisi joskus kokeilla vähän rällätä lumikelillä jossain tyhjällä parkkipaikalla tai jääradalla. Ei sitten tule yllätyksiä eikä lähde auto niin herkästi lapasesta tai ainakin osaa korjata virheliikkeet kun lähdetään polanteen yli ohittamaan tai joutuu tekemään jonkun väistöliikkeen.
 
Kuulostaa kyllä hassulta. Talvella on liukasta eli aikaa reagoida on vähemmän. Siinä missä kesällä on pysähdytty talvella vielä matka jatkuu.
Voihan sitä reagoida sitten siellä lumisen männyn juurella..

Käytännön esimerkki siitä että osalla ihmisistä ei ole hajuakaan auton käytöksestä. Liukkaalla käytös on paljon rauhallisempaa silloin kun auto lähtee käsistä vs. kuiva asvaltti jolla pitää kaiken tulla lihasmuistista jos meinaa vielä tilanteen pelastaa.

Heti perään joku melko naiivisti ihmettelee että "mikä se tilanne on missä 100kmh vaudissa tulee perä rinnalle". Siitä vain lueskelemaan kertomuksia onnettomuuksista. Tuolla @veikkaaja logiikalla kaikki onnettomuudet pelastettaisiin kun kaikissa autoissa olisi abs ja ajonvakautus :D
 
Ja miten voi io-techin rattimiehet mennä paniikkiin hirvestä? Eihän se ole kuin, jarrua vähän pumppaa ja vastaohjausta. Ihan kuin Dirt 4:sessa(tms. autopelissä) se auto käyttäytyy.
Liikenteessä on huomattavasti enemmän muitakin, kuin io-techin rattimiehiä. Kun ihan jokapäiväisetkin liikennetilanteet tuntuvat aiheuttavan ongelmia monelle, niin ihan varmasti ovat monet paniikissa kun hirvi hyppää eteen.

Tästä aiheesta mieleen tulikin, että osaako joku kertoa mistä johtuu, kun jenkkilästä tuntuu tulevan koko ajan vastaan dashcam-videoita missä auto luistelee kuivalla tiellä ympäriinsä, kuin olisivat jäällä? Tai jarrutuksissa uudemmistakaan autoista ei tunnu löytyvän abseja? Onko siellä jotenkin paskempia autoja/renkaita vai tiessäkö vika on?
 
Käytännön esimerkki siitä että osalla ihmisistä ei ole hajuakaan auton käytöksestä. Liukkaalla käytös on paljon rauhallisempaa silloin kun auto lähtee käsistä vs. kuiva asvaltti jolla pitää kaiken tulla lihasmuistista jos meinaa vielä tilanteen pelastaa.
Juu selvä juttu. Puhuin ajasta reagoida, en siitä onko meno rauhallisempaa vai ei.
 
Yksi ihan käytännön esimerkki kotoa on se, että jos auto lähtee ns. lapasesta esim. isolla parkkipaikalla talvikelissä, niin aivot käskee kädet ratista silmien eteen ja jalat on jossain ihme takalukossa että ei vahingossakaan mene jarrulle. Ihme ja kumma mitään ei ole koskaan sattunut, ei edes parkkipaikkakolhuja, mutta luultavasti koskaan ei edes rajoitusten mukaan...

Ja joo, ollaan opeteltu tai siis yritetty opetella jo varmaan 20-talven verran ja en ole onnistunut, kyytiin en mene missään tilanteessa, aina on löytynyt taksi tai ambulanssi tarpeeseen.
 
Liikenteessä on huomattavasti enemmän muitakin, kuin io-techin rattimiehiä. Kun ihan jokapäiväisetkin liikennetilanteet tuntuvat aiheuttavan ongelmia monelle, niin ihan varmasti ovat monet paniikissa kun hirvi hyppää eteen.

Tästä aiheesta mieleen tulikin, että osaako joku kertoa mistä johtuu, kun jenkkilästä tuntuu tulevan koko ajan vastaan dashcam-videoita missä auto luistelee kuivalla tiellä ympäriinsä, kuin olisivat jäällä? Tai jarrutuksissa uudemmistakaan autoista ei tunnu löytyvän abseja? Onko siellä jotenkin paskempia autoja/renkaita vai tiessäkö vika on?
"All"-season renkaat ja betoniset moottoritiet ei ainaskaan ole mikään pitävin yhdistelmä. Saattaahan siellä asfalttikin olla aika erilaista varsinkin etelämmässä missä ei ole pakkaskelejä.
 
Joo, eka jokeri tuotu esiin. Kunnossa oleva auto abseilla, tai ilman ei pitäisi perää tuoda viereen jarruttaessa.
Ja miten voi io-techin rattimiehet mennä paniikkiin hirvestä? Eihän se ole kuin, jarrua vähän pumppaa ja vastaohjausta. Ihan kuin Dirt 4:sessa(tms. autopelissä) se auto käyttäytyy.

Oletko koskaan oikeasti joutunut hätäjarruttamaan? Minä olen. Siinä ei mitään jarruja pumppailla vaan abs-varustuksella olevalla autolla se jarrupoljin painetaan lattiaan kaikin voimin ja pidetään siellä kaikilla voimilla mitä jalasta löytyy. Tällaisessa tilanteessa saattaa auto kuivallakin aavistuksen tarjota perää sivulle, etenkin jos joutuu samalla ohjaamaan esteen ympäri ja vauhtia on ollut jarrutuksen alkaessa noin 100km/h.

Ei, en ole mikään rattimies, mutta näin olen selvinnyt tällaisesta äkkitilanteesta ilman osumaa. Paljon tulee ajettua liikenteessä kun ammattina on tuon taksin kuljettaminen.
 
Oletko koskaan oikeasti joutunut hätäjarruttamaan? Minä olen. Siinä ei mitään jarruja pumppailla vaan abs-varustuksella olevalla autolla se jarrupoljin painetaan lattiaan kaikin voimin ja pidetään siellä kaikilla voimilla mitä jalasta löytyy. Tällaisessa tilanteessa saattaa auto kuivallakin aavistuksen tarjota perää sivulle, etenkin jos joutuu samalla ohjaamaan esteen ympäri ja vauhtia on ollut jarrutuksen alkaessa noin 100km/h.

Ei, en ole mikään rattimies, mutta näin olen selvinnyt tällaisesta äkkitilanteesta ilman osumaa. Paljon tulee ajettua liikenteessä kun ammattina on tuon taksin kuljettaminen.
Muokkasin tuohon viestiini hymiön perään, niin ymmärrät, että oli huumoria.
Tältäkin foorumilta aikoinaan lukenut, kuinka olevinaan olisi parempi, jos ei normaalissa autossakaan olisi mitään abs jarruja tai luistonestoa.
Kerran olen pakettiautolla joutunut hätätilanteeseen, ja kerran isolla autolla tuli hirvi n. 70km/h nopeudessa eteen talvella.
Jälkimmäisessä tilanteessa en tosin edes sen suuremmin ruvennut jarruttamaan, hirvikin kopsahti inasen etukulmaan ja jatkoi matkaa.
 
Muokkasin tuohon viestiini hymiön perään, niin ymmärrät, että oli huumoria.
Tältäkin foorumilta aikoinaan lukenut, kuinka olevinaan olisi parempi, jos ei normaalissa autossakaan olisi mitään abs jarruja tai luistonestoa.
Kerran olen pakettiautolla joutunut hätätilanteeseen, ja kerran isolla autolla tuli hirvi n. 70km/h nopeudessa eteen talvella.
Jälkimmäisessä tilanteessa en tosin edes sen suuremmin ruvennut jarruttamaan, hirvikin kopsahti inasen etukulmaan ja jatkoi matkaa.
Jokaisen olisi hyvä osata jarrutukset ja väistöt myös sillä vanhemmalla kalustolla missä ei abs tai esp:tä ole, mutta kun ihmisiä ei kiinnosta opetella.

Hyvin olen aina pärjännyt prätkällä vaikka siinä on abs ja esp kuskin ranteessa ja vähintään kerran kesässä sitä joutuu oikeasti koittamaan miten se pyörä pysähtyy kun auto tunkee eteen tms.
 
Jokaisen olisi hyvä osata jarrutukset ja väistöt myös sillä vanhemmalla kalustolla missä ei abs tai esp:tä ole, mutta kun ihmisiä ei kiinnosta opetella.

Hyvin olen aina pärjännyt prätkällä vaikka siinä on abs ja esp kuskin ranteessa ja vähintään kerran kesässä sitä joutuu oikeasti koittamaan miten se pyörä pysähtyy kun auto tunkee eteen tms.
En ole ainakaan viimeiseen 15 vuoteen nähnyt autoa jossa ei olisi abs-jarruja. Aika turha syyttää ketään ettei kiinnosta jonkin asian opettelu, jos se ei ole käytännössä edes mahdollista.

Siitä olen samaa mieltä, että jossakin jääradalla ilman avustimia suoritettu aktiivinen ajoharjoittelu parantaisi auton hallintaa, mutta on epärealistista kuvitella, että sellainen olisi mahdollista kovinkaan monelle.
 
En ole ainakaan viimeiseen 15 vuoteen nähnyt autoa jossa ei olisi abs-jarruja. Aika turha syyttää ketään ettei kiinnosta jonkin asian opettelu, jos se ei ole käytännössä edes mahdollista.

Siitä olen samaa mieltä, että jossakin jääradalla ilman avustimia suoritettu aktiivinen ajoharjoittelu parantaisi auton hallintaa, mutta on epärealistista kuvitella, että sellainen olisi mahdollista kovinkaan monelle.
Jaa, mulla oli kesällä kolmekin autoa ajossa missä ei ollut abseja. Kaikki ei ajele pelkillä käyttiksillä. Minähän olen sitä ihmistyyppiä että jos voittaisin lotossa niin ajelisin jollain 70 luvun jenkillä tai jollain muulla yhtä epäkäytännöllisellä ratkaisulla kesät talvet. Nyt pakon sanelemana normiajoihin joutuu käyttämään "tavallisia" autoja. Kyllä meitä varmasti muitakin on
 
Jaa, mulla oli kesällä kolmekin autoa ajossa missä ei ollut abseja. Kaikki ei ajele pelkillä käyttiksillä. Minähän olen sitä ihmistyyppiä että jos voittaisin lotossa niin ajelisin jollain 70 luvun jenkillä tai jollain muulla yhtä epäkäytännöllisellä ratkaisulla kesät talvet. Nyt pakon sanelemana normiajoihin joutuu käyttämään "tavallisia" autoja. Kyllä meitä varmasti muitakin on
Joku satunnainen harrastelija on vähän eri asia kuin suuret massat.
 
Katso ikkunasta ulos kun liikut jossain. Ainakin PK seudun ulkopuolella näkee edelleen näitä 80-90 luvun kippoja ihan aktiivikäytössä ihmisillä.

Ihan jo pelkästään sen takia että joku ABS anturi, kääntökulma-anturi tms. menee tilttiin tai paskaksi eikä abs eikä vakautukset toimi, olisi hyvä osata oikeastikin ajaa eikä vain niiden vilkkuvalojen kanssa.
 
Katso ikkunasta ulos kun liikut jossain. Ainakin PK seudun ulkopuolella näkee edelleen näitä 80-90 luvun kippoja ihan aktiivikäytössä ihmisillä.
Joo joo, mutta meinaatko että ne suuret massat voivat pysäyttää liikenteessä kenet vaan ja sanoa että "anna autosi, niin minä käyn vähän harjoittelemassa vanhan räyskäsi kanssa"?

Pointti oli, että jos sanotaan että jokaisen olisi hyvä opetella auton hallintaa ilman apulaitteita, jotka ovat olleet pakollisia uusissa autoissa 20v ja hyvin yleisiä sitä aiemminkin, niin pitäisi oikeasti olla mahdollisuus päästä jossakin ajamaan sellaisilla. Ei se ole siis ihan pelkästään kiinnostuksesta kiinni.
 
Joo joo, mutta meinaatko että ne suuret massat voivat pysäyttää liikenteessä kenet vaan ja sanoa että "anna autosi, niin minä käyn vähän harjoittelemassa vanhan räyskäsi kanssa"?

Pointti oli, että jos sanotaan että jokaisen olisi hyvä opetella auton hallintaa ilman apulaitteita, jotka ovat olleet pakollisia uusissa autoissa 20v ja hyvin yleisiä sitä aiemminkin, niin pitäisi oikeasti olla mahdollisuus päästä jossakin ajamaan sellaisilla. Ei se ole siis ihan pelkästään kiinnostuksesta kiinni.

Olen joskus ajokorttia ajaessa ajanut liukkaan kelin radalla Toyota Yariksella, johon oli jälkiasennettu nappula, josta pystyi laittamaan ainakin ABS-järjestelmän pois päältä. Taisi siinä lähteä muutkin (ESP jne). Tuolla pystyi testailemaan eroja absit päällä ja ilman.
 
Olen joskus ajokorttia ajaessa ajanut liukkaan kelin radalla Toyota Yariksella, johon oli jälkiasennettu nappula, josta pystyi laittamaan ainakin ABS-järjestelmän pois päältä. Taisi siinä lähteä muutkin (ESP jne). Tuolla pystyi testailemaan eroja absit päällä ja ilman.
Kyllä, kaikenlaisia poikkeuksia on varmaan vähän siellä sun täällä, mutta ne eivät silti liity mitenkään siihen, että nämä olisivat kätevästi tavoitettavissa 2 miljoonalle autoilijalle.
 
Niin, eihän se meille rattimiehille ongelma olekaan. Mutta kun meillä on liikenteessä näitä "liian kilttejä" kuskeja jotka eivät ole koskaan nähneet tarpeelliseksi "leikkiä" eli kokeilla miten se auto käyttäytyy jos/kun se lähtee lapasesta. Kaikkien kannattaisi joskus kokeilla vähän rällätä lumikelillä jossain tyhjällä parkkipaikalla tai jääradalla. Ei sitten tule yllätyksiä eikä lähde auto niin herkästi lapasesta tai ainakin osaa korjata virheliikkeet kun lähdetään polanteen yli ohittamaan tai joutuu tekemään jonkun väistöliikkeen.
Riippuu autosta.
Ei esim. millään viisi vuotta vanhalla Octavialla/Golfilla (13 autoa tusinassa) paljoa "rallätä" kun ajonvakautusta ei saa pois päältä ja käsijarru on sähköinen.
Enkä edes ymmärrä miksi pitäisi. Ajonvakautukset ovat toimineen jo 15 vuotta niin hyvin ettei auto saa pyörähtämään vaikka yrittäisi.
Teinibemarit (kyllä, olen itsekin omistanut) ovat eri asia, mutta noilla luisuttelu on lähinnä leikkimistä eikä sivuluisussa tahallaan ajaminen liity ajoneuvon turvalliseen käsittelyyn.
 
Osasta autoista saa suojelusenkelit pois valikolla ja osassa sitten kun nappaa sulakkeen irti.
Minkä takia sellaisen henkilön, jolla on autossaan nuo suojelusenkelit, pitäisi osata ajaa ilman niitä?
Kuitenkin _pääasiassa_ autot vaihdetaan uudempaan, joten harvoin varmasti on sellaiset tilanteet, kun edellisessä olis absit yms. ja seuraavassa ei.
Ne absit kun on ollut jo ihan peruskauraa 20vuotta ainakin? Ehkä ei jossakin ns. hyötyajoneuvoissa.

Tietysti juuri jos on se abs anturi tms. rikki. Mutta esimerkkinä voin käyttää itseäni, ettei 11vuoden ajokortin omistamisen aikana ole tullut kuin kaksi läheltä piti tilannetta. Ja 11 vuodesta 9 vuotta tullut ammatikseen ajettua raskastakalustoa.
Työauton pariin esim. viimeiset 2 vuotta tullut ajettua 65km suuntaansa. Eli yli 600km + viikonlopun kauppareissut ym. tulee pikkuautolla ajettua.
Joskus pidempikin työmatka ollut, ja joskus taas työauto kotopihalla.
Ajan kyllä varovaisesti, joka on varmasti yksi syy, ettei ole tullut läheltä piti tilanteita.
 
Enkä edes ymmärrä miksi pitäisi.

Kai tää menee samaan kastiin kuin että "ei nykyään tarvi kellottaa kun koneet boostailee automaattisesti". Toisia vaan kiinnostaa enempi. Vaikka itselläkin on vuoden 2015 skoda jossa on hyvät "ajonestolaitteet", niin tiedän kyllä aika tarkkaan (koska olen kokeillut) minkälaisissa tilanteissa se lähtee luisuun ja miten ajonvakautusjärjestelmä siihen reagoi ja mitä minun tarvitsee asian suhteen tehdä jos näin käy.
 
Kai tää menee samaan kastiin kuin että "ei nykyään tarvi kellottaa kun koneet boostailee automaattisesti". Toisia vaan kiinnostaa enempi. Vaikka itselläkin on vuoden 2015 skoda jossa on hyvät "ajonestolaitteet", niin tiedän kyllä aika tarkkaan (koska olen kokeillut) minkälaisissa tilanteissa se lähtee luisuun ja miten ajonvakautusjärjestelmä siihen reagoi ja mitä minun tarvitsee asian suhteen tehdä jos näin käy.
2015 vuosimallin Skodaa ei saa luisuun. En ymmärrä mistä puhut...
 
Ajan kyllä varovaisesti, joka on varmasti yksi syy, ettei ole tullut läheltä piti tilanteita.

No tässä varmaan se syy on. Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen on kaksi eri asiaa, itse en jaksa ajaa varovaisesti.
Voisiko olla että olet juuri niitä kavereita jotka ajelee kuin kusi sukassa ettei vahingossakaan päästä lähelle limiittiä missään kohtaa.
Näin atk foorumilla tämä kääntyy aika hyvin niin että asia on hiukan sama kuin ostaa joku (about mikä tahansa) tietokone , alikellottaa se ja käyttää sillä pelkkää word padia.

Asiaa voi vääntää ja kääntää ja vempuloida miten vain, mutta lopulta kuitenkin tosiasia on se että mitään haittaa siitä että osaa oikeasti ajaa myös poikkeustilanteissa, ei ole.

Usein onnettomuuksiin on joku syy, eikä se syy ole yleensä se että "kaikki sujui normaalisti mutta ajoin kuitenkin kolarin".
 
Teinibemarit (kyllä, olen itsekin omistanut) ovat eri asia, mutta noilla luisuttelu on lähinnä leikkimistä eikä sivuluisussa tahallaan ajaminen liity ajoneuvon turvalliseen käsittelyyn.

Olin ihan huvikseni opetellut, miten vanha corollani käyttäytyy luisussa ja tehnyt kässärikäännöksiä yms.

Kerran sitten tuli tilanne, että ajoin pienellä hiekkatiellä talvella. Tiellä oli muuten hyvä pito, mutta aivan yllättäen yksi mutka olikin peilijäässä, ja tilannenopeuteni oli liian suuri.

Auto alkoi mutkassa puskea, ja penkassa edessä oli sähkötolppa.

Kiskaisin käsijarrusta ja sain perän irtoamaan, jolloin auto meni penkkaan kylki eikä nokka edellä, ja pysähtyi ennen tolppaa. Ei mitään vaurioita autoon, ja auto lähti penkasta pois ilman ulkopuolista apua.

Jos ei olisi ollut sitä (leikkimällä hankittua) taitoa ja refleksiä sen käsijarrun käyttämisen, olisi auto todennäköisesti puskenut nokka edellä siihen sähkötolppaan ja autoon olisi tullut vaurioita.
 
No tässä varmaan se syy on. Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen on kaksi eri asiaa, itse en jaksa ajaa varovaisesti.
Voisiko olla että olet juuri niitä kavereita jotka ajelee kuin kusi sukassa ettei vahingossakaan päästä lähelle limiittiä missään kohtaa.
Joo, en todellakaan aja lähellä limittiä siviililiikenteessä. Ajan siellä "limitissä", missä muutkin, eli radalla. Yleinen tie ei kuulu siihen.
Ja yleisessä liikenteessä ajan ihan reipasta nopeutta, mutta tiedostan kuljettamani _ajoneuvoni, sekä _itseni_ rajat. Tämän takia ei niitä "läheltä piti" tilanteita ole tullut.
Ja tätä kutsuin varovaiseksi ajamiseksi.

Mielummin ajan varovaisesti, kun päädyn otsikoihin sillä, että ajoin "limitillä".
Ja muutenkin sen olen oppinut tuolla tien päällä ollessa, että tärkeintä on päästä perille, turvallisesti.
 
Olin ihan huvikseni opetellut, miten vanha corollani käyttäytyy luisussa ja tehnyt kässärikäännöksiä yms.

Kerran sitten tuli tilanne, että ajoin pienellä hiekkatiellä talvella. Tiellä oli muuten hyvä pito, mutta aivan yllättäen yksi mutka olikin peilijäässä, ja tilannenopeuteni oli liian suuri.

Auto alkoi mutkassa puskea, ja penkassa edessä oli sähkötolppa.

Kiskaisin käsijarrusta ja sain perän irtoamaan, jolloin auto meni penkkaan kylki eikä nokka edellä, ja pysähtyi ennen tolppaa. Ei mitään vaurioita autoon, ja auto lähti penkasta pois ilman ulkopuolista apua.

Jos ei olisi ollut sitä (leikkimällä hankittua) taitoa ja refleksiä sen käsijarrun käyttämisen, olisi auto todennäköisesti puskenut nokka edellä siihen sähkötolppaan ja autoon olisi tullut vaurioita.
Ei se auton liike-energia häviä mihinkään vaikka menee kylki edellä vs keula edellä.
Kuvailemassasi tilanteessa on ollut niin vähän nopeutta että et olisi päässyt penkan läpi tolppaan edes keula edellä. Päättelin tämän siitä että pääsit ilman hinausta penkasta pois (vauhtia alle 20km/h)?
Suuremmissa nopeuksissa käsijarrun käyttäminen ei ole järkevää. Jos siihen tolppaan meinaa osua niin ehdottomasti keula edellä, kylki edellä voi olla kohtalokas jo suhteellisen pienissäkin nopeuksissa.
 
Ei se auton liike-energia häviä mihinkään vaikka menee kylki edellä vs keula edellä.

Se häviää siihen lumipenkaan.

Ja 4.5 metriä auton kylkeä poikittain lumihankea vasten hidastaa n. 3 kertaa tehokkaammin kuin 1.5 metriä auton nokkaa.

Kuvailemassasi tilanteessa on ollut niin vähän nopeutta että et olisi päässyt penkan läpi tolppaan edes keula edellä. Päättelin tämän siitä että pääsit ilman hinausta penkasta pois (vauhtia alle 20km/h)?
Suuremmissa nopeuksissa käsijarrun käyttäminen ei ole järkevää. Jos siihen tolppaan meinaa osua niin ehdottomasti keula edellä, kylki edellä voi olla kohtalokas jo suhteellisen pienissäkin nopeuksissa.

Sinulla ei ole mitään tietoa, kuinka kaukana se tolppa oli ja silti ihan pokalla esität tuollaisia väitteitä "faktana". Se tolppa oli nimittäin oikeasti lähellä.

Melkoisen ylimielistä.

Ja penkasta pääsi pois, koska auton nokka, jossa oli vetävät pyörät, oli vielä tiellä

Jos sinne penkkaan olisi mennyt nokka edellä, etupyörät olisi olleet jossain jossa pitoa ei ole.
 
Kai se liike-energia jakautuu laajemmalle alueelle kylki edellä penkkaan ajautuessa kuin suoraan nokka edellä puskiessa? Siinä varmaan selitys.

Edit: Tulikin samaan aikaan jo vastaus.
 
Kai se liike-energia jakautuu laajemmalle alueelle kylki edellä penkkaan ajautuessa kuin suoraan nokka edellä puskiessa? Siinä varmaan selitys.

Edit: Tulikin samaan aikaan jo vastaus.
Tottakai se liike-energia jakaantuu laajemalle. On silti erikoista väittää että keula edellä olisi osunut tolppaan vs. kylki edellä etuvetoinen Corolla pääsi omin voimin penkasta pois.
 
Jep. Eli keula edellä olisit ollut tolpassa mutta kylki edellä teit tämän?
On se kova kuski.
Itse olen myös kerran pelastanut auton vastaavalla manööverillä.

Kerran moottoripyörällä ajaessa (radalla) mutkassa etunen lähti alta ja sain polvella tuupattua mopon pystyyn.

Kyllä näitä sattuu.
 
No tässä varmaan se syy on. Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen on kaksi eri asiaa, itse en jaksa ajaa varovaisesti.
Voisiko olla että olet juuri niitä kavereita jotka ajelee kuin kusi sukassa ettei vahingossakaan päästä lähelle limiittiä missään kohtaa.
Tämä jos joku on idiotismia. Turvalliselle liikenteelle olennaista lienee se, että kuskia tai kalustoa ei päästetä limitille.
 
Itse olen myös kerran pelastanut auton vastaavalla manööverillä.

Kerran moottoripyörällä ajaessa (radalla) mutkassa etunen lähti alta ja sain polvella tuupattua mopon pystyyn.

Kyllä näitä sattuu.
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn polvella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
 
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn povella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
Se oli Motoparkissa ja vielä radan leveimmässä kohdassa, joten siinä oli tilaa puuhata, kyseinen tapahtuma löytyy myös videotallenteena. Etunen lähti siis alta ja mopo putosi sen ~2cm kaatumatattien varaan ja siitä sitten tuuppasin sen takaisin pystyyn ja jatkoin ajamista.

Tästä ei paljoa enää juttu parane :cool:

Edit - koska tämä on melko harvinaista mopopiireissäkin, vai mitä @d-iivil ? :)
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia sellaisen henkilön, jolla on autossaan nuo suojelusenkelit, pitäisi osata ajaa ilman niitä?
Kuitenkin _pääasiassa_ autot vaihdetaan uudempaan, joten harvoin varmasti on sellaiset tilanteet, kun edellisessä olis absit yms. ja seuraavassa ei.
Ne absit kun on ollut jo ihan peruskauraa 20vuotta ainakin? Ehkä ei jossakin ns. hyötyajoneuvoissa.

Tietysti juuri jos on se abs anturi tms. rikki. Mutta esimerkkinä voin käyttää itseäni, ettei 11vuoden ajokortin omistamisen aikana ole tullut kuin kaksi läheltä piti tilannetta. Ja 11 vuodesta 9 vuotta tullut ammatikseen ajettua raskastakalustoa.
Työauton pariin esim. viimeiset 2 vuotta tullut ajettua 65km suuntaansa. Eli yli 600km + viikonlopun kauppareissut ym. tulee pikkuautolla ajettua.
Joskus pidempikin työmatka ollut, ja joskus taas työauto kotopihalla.
Ajan kyllä varovaisesti, joka on varmasti yksi syy, ettei ole tullut läheltä piti tilanteita.

Ajan itse liukkaalla kelillä yksin lähes aina DSC pois päältä, koska säästää auton jarruja paljon. Bemarissa kun on herkästi toimiva ajonvakaudenhallintajärjestelmä, kolmella eri ohjelmalla. Päällä, Dynamic Traction Control (jota ohjekirjan mukaan suositellaan käytettäväksi liukkaalla parhaan etenemiskyvyn saavuttamiseksi) ja pois päältä. Pois päältä säästää jarruja huomattavasti. Edellisellä autolla (G30 520d xDrive) alkuperäisillä etulevyillä 170 000km ja jopa yhdillä etujarrupaloilla melkein 100 000km lähes pelkästään kaupunkiajoa. Nykyinen G20 320d xDrive on DSC OFF - asennossa helppo ja vakaa auto ajaa. Näin olen ajanut vuosia ja tulen vieläkin ajamaan. DSC on päällä sitten kun asiakas on kyydissä toki, muuten ei toimi vakionopeudensäädin.

ABS-jarruja ei sentään saa pois päältä ilman sulakkeen poistoa ja hyvä niin.
 
Kyllä tästä kinastelusta paistaa aika hyvin läpi se, että joillakin täällä ei ole mitään hajua siitä miten auto käyttäytyy sivuluisussa tai mitä pitäisi tehdä etu/takavedolla missäkin tilanteessa. @hkultala tilanteessa ei ole mitään ihmettelemisen arvoista ja monesti on parempi vaihtoehto ajaa kylki sinne penkkaan/tolppaan kun auton keula. Varsinkin jossei ole väkeä apparin paikalla ja mennään oman puolen penkkaan.

Kerrotaampa oma tarina tähän jatkeeksi. Autona 9-5 saab vm 1999 ei esp ym tilpehööriä, normit absit. Tuli viimetalvena ajeltua vitostietä kohti mikkeliä huonoilla talvirenkailla ja tie oli lahdesta lähdettyä aikalailla peilijäässä eikä edes 80kmh vauhti tietyin paikoin ollut edes mahdollista (tuolla on talvisinkin satanen). Loivassa alamäessä aavistelin jo vähän että pitää himmata entisestään ja sitten lähtikin perä ottamaan valtaa ja auto alkoi luisua kohti keskikaidetta. Koetin toppuuttaa abs jarruilla, mutta puolensekunnin painalluksella selvisi että a) jarruja ei ole b) jarrua painamalla luisu vaan pahenee absien runksutuksen vuoksi ja auto alkoi holtittomasti ajautua yhä enemmän kohti kaidetta. Siispä VAROVAINEN korjausliike kaasu ylhäällä (tämä on automaatti ja tässä käytännössä tyhjäkäynnillä eli ei juurikaan vetoa) kohti vasenta piennarta missä oli lunta ja sinne loppui sitten luistelukin. Tien liukkaus asteesta kertonei sekin jotain että paluumatkalla pari päivää myöhemmin edes hakka9seillä ei ollut tiellä pysyminen sen helpompaa ja abseilla oltiin heti kun jarrupedaalia hipaisikin tai painoi hitusenkaan kaasua.

Ja ennenkun joku alkaa täällä keulimaan miksi oli paskat talvirenkaat alla kun tuonne lähdettiin niin oli ns. välikelin pyörät alla ja hakkapeliitat kontissa mukana, olisi näemmä pitänyt vaihtaa päivää aikaisemmin nuo alle. Ei kuitenkaan ole ennen tuota eikä sen jälkeen tullut niin liukasta tietä vastaan että siellä ei pysy seisomalla pystyssä ja rengasmarketin parhaimmillakaan renkailla ei onnistu normaali ajaminen.

Tuossakin oli jo vikana vaihtoehtona kiskaista kässäristä perä toiselle sivulle ja keula kohti lumista piennarta tai penkkaa mutta kaasun nostolla selvisi. Onneksi ei ollut ketään takana, hetkeä aiemmin oli jukurien pelibussi paahtanut satasta ohi ohituskaistalla ja sitä ennen höylännyt 5m päästä perseestä 10km matkan, olisi ollut vähän kuskilla ohjelmaa kun edellä oleva auto alkaa puskemaan ja bussissa tuskin oli sitäkään vähää jarruja mitä meidän autossa. Ei siinä että siinä olisi mullakaan ollut hauskaa se perässä. Nyt sentään ainoa mitä vältettiin oli peltivauriot kuskin oveen ja lokariin, keskikaide kun sattui olemaan ja luisun alkaessa kunnolla vauhtia enää 50kmh.
 
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn polvella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
Kyllä sen kellahtaneen pyörän saa pystyyn jos osaa ja liike vielä riittää



Normi pyörällä normi kadulla tuskin onnistuu, mutta ratapyörä ja kun kunnon varusteet radalla niin miksi ei.
 
Kyllä tästä kinastelusta paistaa aika hyvin läpi se, että joillakin täällä ei ole mitään hajua siitä miten auto käyttäytyy sivuluisussa tai mitä pitäisi tehdä etu/takavedolla missäkin tilanteessa. @hkultala tilanteessa ei ole mitään ihmettelemisen arvoista ja monesti on parempi vaihtoehto ajaa kylki sinne penkkaan/tolppaan kun auton keula. Varsinkin jossei ole väkeä apparin paikalla ja mennään oman puolen penkkaan.
Ettei kukaan pitäisi tätä minään universaalina totuutena niin huomautan, että tämä pätee sitten vaan jossain liukkaalla hitaissa vauhdeissa lumipenkkaa/muuta estettä kohti mennessä, kun ero lopputuloksessa olisi jatkuuko matka vai ei. Autossa olevien turvallisuuden kannalta törmääminen keula edellä on ehdottomasti paras vaihtoehto.
 
Omista ajeluista en ole videoita ottanut, mutta tässä yksi tällainen jossa tuore skoda menee liu'ussa (@Jonaz kun väitti ettei se onnistuisi). Itsellä kun ei ole nelivetoa niin ihan tuolla tavalla ei pääse, mutta kyllä etuvedollakin perä irti lähtee mutkissa kun on sopivasti vauhtia eikä tarvitse edes käsijarrua käyttää:
 
En ihan jokaista viestiä jaksa lukea, mutta kommentoisin sen verran että ei jengin kannata lähteä jollain "vanhoilla räyskillä" opettelemaan liukkaan ajoa jääradoille turvallisuusmielessä. Sen sijaan jos kävisivät vaikka sillä omalla ajokillaan kokeilemassa miten se käyttäytyy kun pito menee.

Harmillisesti juuri missäänhän tuollaista ei saa laillisesti tehdä ja jääratojen pitokin tehdään yleensä mahdollisimman vaikeaksi byrokratiahelvetiksi.

Edit:
Siis että pääsisi ilmaiseksi tai helpolla kokeilemaan laillisesti.
 
Joo ei siitä ole merkittävää hyötyä opetella kikkoja jollain 90-luvun takavetobemarilla jos itsellä on käyttöautona uusi etuveto-corolla. Mutta vaikka olisi miten varovainen ja turvallinen kuski ja autosta löytyy kaikki viimeisimmät turvavarusteet ja autopilotit, niin kyllä sen oman auton ääritilannekäyttäytymiseen kannattaisi tutustua, ettei tule sitten yllätyksiä jos joutuu jotain hirveä yllättäen väistämään tai joku muu töhöilee ja aiheuttaa vaaratilanteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 766
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom