Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä voi olla. Edessä näkyi toisen auton takavalot, toki mielestäni ihan noin pitkää väliä ei tuossa autossa saa laitettua.

Tosiaan, tuolla videolla mäen päällä olevan auton takavalot mielestäni paistaa jopa sen verran kirkkaasti, että taitaa olla jarrutus menossa.

Jos video olisi hieman pidempi olisi nähnyt, kuinka meikäläinen joutuu tekemään hätäväistön tämän seniilin hybrid-kuskin takia. Jatkossa näköjään täytyy jättää väistäminen tekemättä ja antaa vaan rysähtää perään, kun rupeaa Brake-chekailemaan. Suomalaiset on kyllä liikenteessä yhtä huonointa kansaa tunnustamaan omat virheensä, jopa ranskalaiset osaa katsoa liikenteessä paremmin peliin.

Herää vaan väkisin kysymys, miksi miksi tämän sankarin pitää vaihtaa kaistaa niin lyhyeen väliin, vaikka tilaa oli vaikka muille jakaa...

Päivän selvää on, minkä toki itsekin tiedät enkä muuta väitäkkään, vaikka kärjekkäästi kirjoititkin, että kenenkään perään ei tule rysäyttää tahallisesti, vaikka edessä oleva tekisi mitä. Siltä varalta että tämä ei olisi jollekin lukijalle päivänselvää, niin tahallinen kolari ei ole hyväksyttävää ainakaan seuraavista syistä: pienessäkin vauhdissa tehty peräänajo voi tuottaa pahimmassa tapauksessa jopa halvaannuttavan niskan retkahdusvamman (whiplash), siellä voi olla myös muita kärsijöitä kuin vain tötöilevä kuski (kuten lapsia), ja lisäksi tuo olisi myös laitonta.

Täytyy vaan hyväksyä, että liikenteessä nyt vaan on kaikenlaista suhaaja, ja niihin joutuu enemmän ja vähemmän varautumaan. Jos tuota videota katsoo ja lukee kertomuksesi, niin ellei tuo Volvo tehnyt täydellistä vauhdin pysäyttävää lukkojarrutusta edessäsi, niin ilmoittamasi hätäväistö voi johtua siitä, ettet itse alkanut jarruttamaan ajoissa turvavälin säilyttäen, joka taas sitten alleviivaa sitä että liikenteessä nyt vaan täytyy ottaa huomioon mahdolliset tötöilijät (jos ei muuta, niin oman turvallisuuden vuoksi; joku hätäväistökin voi olla riskialtista monesta muustakin syystä mutta ainakin siitä, että nopeassa tilanteessa ei välttämättä esimerkiksi kaksikaistatiellä ehdi katsoa, tai muista, kuolleessa kulmassa vierellä olevaa autoa --> oikea-aikaisen jarruttamisen laiminlyönti & valuttaminen lähelle edessä olevan "tötöilijän" puskuria voi johtaa sitten siihen hätäväistöön, joka pahimmassa tapauksessa johtaa siis kolarointiin viereisellä kaistalla olevan auton (syytön) kanssa, vaikka ennakoivalla ajolla koko tilanne oltaisiin estetty).
 
Tosiaan, tuolla videolla mäen päällä olevan auton takavalot mielestäni paistaa jopa sen verran kirkkaasti, että taitaa olla jarrutus menossa.

Piti ihan kartasta tarkistaa, että reilu pari sataa metriä oli autojen väli, että se ei kyllä mielestäni ole peruste jarruttamiselle.



Päivän selvää on, minkä toki itsekin tiedät enkä muuta väitäkkään, vaikka kärjekkäästi kirjoititkin, että kenenkään perään ei tule rysäyttää tahallisesti, vaikka edessä oleva tekisi mitä. Siltä varalta että tämä ei olisi jollekin lukijalle päivänselvää, niin tahallinen kolari ei ole hyväksyttävää ainakaan seuraavista syistä: pienessäkin vauhdissa tehty peräänajo voi tuottaa pahimmassa tapauksessa jopa halvaannuttavan niskan retkahdusvamman (whiplash), siellä voi olla myös muita kärsijöitä kuin vain tötöilevä kuski (kuten lapsia), ja lisäksi tuo olisi myös laitonta.

Täytyy vaan hyväksyä, että liikenteessä nyt vaan on kaikenlaista suhaaja, ja niihin joutuu enemmän ja vähemmän varautumaan. Jos tuota videota katsoo ja lukee kertomuksesi, niin ellei tuo Volvo tehnyt täydellistä vauhdin pysäyttävää lukkojarrutusta edessäsi, niin ilmoittamasi hätäväistö voi johtua siitä, ettet itse alkanut jarruttamaan ajoissa turvavälin säilyttäen, joka taas sitten alleviivaa sitä että liikenteessä nyt vaan täytyy ottaa huomioon mahdolliset tötöilijät (jos ei muuta, niin oman turvallisuuden vuoksi; joku hätäväistökin voi olla riskialtista monesta muustakin syystä mutta ainakin siitä, että nopeassa tilanteessa ei välttämättä esimerkiksi kaksikaistatiellä ehdi katsoa, tai muista, kuolleessa kulmassa vierellä olevaa autoa --> oikea-aikaisen jarruttamisen laiminlyönti & valuttaminen lähelle edessä olevan "tötöilijän" puskuria voi johtaa sitten siihen hätäväistöön, joka pahimmassa tapauksessa johtaa siis kolarointiin viereisellä kaistalla olevan auton (syytön) kanssa, vaikka ennakoivalla ajolla koko tilanne oltaisiin estetty).

Vaikkei sitä videosta huomaakkaan, niin nostin kyllä jalan kaasulta saman tien, kun tämä teiden sankari tuli eteen. Ja tämä kyseinen sankari tosiaan melkoisen kovalla hidastuvuudella tuon brake chekkinsä lopulta teki. Mikä tässä tapauksessa teki hätäväistöstä suuren riskin oli kohtuullisen korkea loskavalli, joka hankaloitti suuresti turvallisen hätäväistön tekemistä. Se on myös hyvä muistaa, että kaistaa vaihtaessa ei saisi edes haitata muuta liikennettä. Mielestäni tässä tämä sankari ei nyt ihan lain kirjaimen mukaan mennyt.
 
No onhan tuo nyt selvä että jos eka mennään ohi niin sitten ei kyllä ruveta jarrua polkemaan edessä ja jos on pakko polkea jarrua niin eteen tulija kyllä tehnyt selvän virheen varsinkin kun vasen kaista tyhjänä niin pysyy siellä sitten.

Ymmärrän myös valojen vilkuttelun, paska lentää kun just pakko siihen eteen tulla jarruttamaan
 
Piti ihan kartasta tarkistaa, että reilu pari sataa metriä oli autojen väli, että se ei kyllä mielestäni ole peruste jarruttamiselle.

Kun yritän tihrustaa tuosta videosta, niin mun mielestä sinun ja Volvon edessä olevassa Tuntematon-Auto-X palaa jarruvalot (jarruvaloja on takavaloista tuosta videosta vaikea erottaa, mutta mielestäni siinä näkyy myös auton keskellä oleva lisäjarruvalo palavan) koko sen matkan, kun se auto tuossa videolla näkyy, joten kun Volvo nyt vaihtoi kaistaa ja jos Tuntematon-Auto-X vauhti oli hidastunut tuntuvasti tuona aikana kun sinä&Volvo kyseisen auton saavutitte, niin sekin voi olla syynä Volvon tiukempaan jarruttamiseen.

Vaikkei sitä videosta huomaakkaan, niin nostin kyllä jalan kaasulta saman tien, kun tämä teiden sankari tuli eteen. Ja tämä kyseinen sankari tosiaan melkoisen kovalla hidastuvuudella tuon brake chekkinsä lopulta teki. Mikä tässä tapauksessa teki hätäväistöstä suuren riskin oli kohtuullisen korkea loskavalli, joka hankaloitti suuresti turvallisen hätäväistön tekemistä.

Mitä siis opimme? Pitkiä ei kannata vilauttaa turhaan ainakaan silloin, kun mitään todellista vaaraa ei ole aiheutunut, pikemminkin kiusaa (ja todennäköisesti vielä niin, että Volvon kuljettaja ei tajunnut aiheuttamaansa kiusaa) --> lopputuloksena vastapuoli voi tehdä ihan mitä vaan, mikä on toki väärin, mutta lopputuloksena voi sitten seurata sinulle, vastapuolelle tai jollekin täysin syyttömälle sivulliselle jotain oikeaa harmia.

Hyvä että jarrutit. Silti ihmettelen, miten tilanne on voinut eskaloitua siihen, ettet ole saanut jarrutettua riittävästi ja olet joutunut oikeasti väistämään tuota Volvoa.

Se on myös hyvä muistaa, että kaistaa vaihtaessa ei saisi edes haitata muuta liikennettä. Mielestäni tässä tämä sankari ei nyt ihan lain kirjaimen mukaan mennyt.

Ei saa ei. Jokaisen tienkäyttäjän tulee kuitenkin myös:
4 § Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Jos olisit Volvon perään rysäyttänyt, niin luulenpa että sinulle edullisempaa olisi ollut, että kojelautasi dashcam ei tuota tilannetta olisi nauhoittanut tai muistikortti olisi "hukkunut" jonnekin varsinkin, jos tuon Volvon edessä on ollut Tuntematon-Auto-X.
 
Kun yritän tihrustaa tuosta videosta, niin mun mielestä sinun ja Volvon edessä olevassa Tuntematon-Auto-X palaa jarruvalot (jarruvaloja on takavaloista tuosta videosta vaikea erottaa, mutta mielestäni siinä näkyy myös auton keskellä oleva lisäjarruvalo palavan) koko sen matkan, kun se auto tuossa videolla näkyy, joten kun Volvo nyt vaihtoi kaistaa ja jos Tuntematon-Auto-X vauhti oli hidastunut tuntuvasti tuona aikana kun sinä&Volvo kyseisen auton saavutitte, niin sekin voi olla syynä Volvon tiukempaan jarruttamiseen.



Mitä siis opimme? Pitkiä ei kannata vilauttaa turhaan ainakaan silloin, kun mitään todellista vaaraa ei ole aiheutunut, pikemminkin kiusaa (ja todennäköisesti vielä niin, että Volvon kuljettaja ei tajunnut aiheuttamaansa kiusaa) --> lopputuloksena vastapuoli voi tehdä ihan mitä vaan, mikä on toki väärin, mutta lopputuloksena voi sitten seurata sinulle, vastapuolelle tai jollekin täysin syyttömälle sivulliselle jotain oikeaa harmia.

Hyvä että jarrutit. Silti ihmettelen, miten tilanne on voinut eskaloitua siihen, ettet ole saanut jarrutettua riittävästi ja olet joutunut oikeasti väistämään tuota Volvoa.



Ei saa ei. Jokaisen tienkäyttäjän tulee kuitenkin myös:


Jos olisit Volvon perään rysäyttänyt, niin luulenpa että sinulle edullisempaa olisi ollut, että kojelautasi dashcam ei tuota tilannetta olisi nauhoittanut tai muistikortti olisi "hukkunut" jonnekin varsinkin, jos tuon Volvon edessä on ollut Tuntematon-Auto-X.
Jos Volvo menee ohi ja hyppää siitä eteen alle 20m päähän on Volvo selvästi kyvytön ajattelemaan mitä se takana tulijaa noissa olosuhteissa aiheuttaa, täten valojen vilkutus on aivan ymmärrettävää.

Missä Volvo käytti lainaamaasi ennakointi pykälää, kysyn vain?
 
No onhan tuo nyt selvä että jos eka mennään ohi niin sitten ei kyllä ruveta jarrua polkemaan edessä ja jos on pakko polkea jarrua niin eteen tulija kyllä tehnyt selvän virheen varsinkin kun vasen kaista tyhjänä niin pysyy siellä sitten.

Ymmärrän myös valojen vilkuttelun, paska lentää kun just pakko siihen eteen tulla jarruttamaan

Nimenomaan, tämähän se on mikä tässä itseä ainakin eniten ärsytti.

Kun yritän tihrustaa tuosta videosta, niin mun mielestä sinun ja Volvon edessä olevassa Tuntematon-Auto-X palaa jarruvalot (jarruvaloja on takavaloista tuosta videosta vaikea erottaa, mutta mielestäni siinä näkyy myös auton keskellä oleva lisäjarruvalo palavan) koko sen matkan, kun se auto tuossa videolla näkyy, joten kun Volvo nyt vaihtoi kaistaa ja jos Tuntematon-Auto-X vauhti oli hidastunut tuntuvasti tuona aikana kun sinä&Volvo kyseisen auton saavutitte, niin sekin voi olla syynä Volvon tiukempaan jarruttamiseen.

En ole aivan varma, mutta mielestäni tämän auton ja volvon välimatka ei lyhentynt ainakaan siinä määrin, että se olisi oikeuttanut tälläiseen pelleilyyn.




Ei saa ei. Jokaisen tienkäyttäjän tulee kuitenkin myös:

Samassa laissa kun lukee myös, että: " 3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla." Kun tämän edessä ajaneen auton ja Volvon väli oli pitkälti toistasataa metriä ja nyppylän toisella puolella jono ei seisonut, niin tämä sankari kyllä rikkoi räikeästi tätä tarpeettoman äkkiä jarruttamisen kieltoa. Mitä taas tulee syyllisyyskysymykseen, on todennäköistä, että jos tilanteessa olisi tapahtunut peräänajo olisi Volvo ollut syyllinen koska jarrutti ilman syytä. Edellisen lain aikaan tästä on jo ennakkotapaus, joten uskoisin että nykyisellä huomattavasti selkeämmin lakiin kirjatun kiellon ansiosta asia olisi läpihuutojuttu.
 
Jos Volvo menee ohi ja hyppää siitä eteen alle 20m päähän on Volvo selvästi kyvytön ajattelemaan mitä se takana tulijaa noissa olosuhteissa aiheuttaa, täten valojen vilkutus on aivan ymmärrettävää.

Missä Volvo käytti lainaamaasi ennakointi pykälää, kysyn vain?

Viittaukseni tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koski tilanteen kuvannutta autoilijaa. Se että toinen tötöilee, ei kuitenkaan poista toisen velvollisuutta ennakoida mahdollista vaaraa.

Kun tämän edessä ajaneen auton ja Volvon väli oli pitkälti toistasataa metriä ja nyppylän toisella puolella jono ei seisonut, niin tämä sankari kyllä rikkoi räikeästi tätä tarpeettoman äkkiä jarruttamisen kieltoa.

No niin, eli Volvo-kuljettaja jarrutti vittuillakseen joko siksi, että vilautit pitkiä, tai siksi, että Volvon adaptiivinen vakionopeudensäädin sääti turvaväliä edessä olevaan Tuntematon-Auto-X.

Lopetan tämän hedelmättömän keskustelun tähän, koska upattu video, syystä tai toisesta, päättyy juuri niin, että jää näkemättä Volvon välimatka Tuntematon-Auto-X, sekä kliimaksina, kertomasi hätäväistö.
 
Viittaukseni tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koski tilanteen kuvannutta autoilijaa. Se että toinen tötöilee, ei kuitenkaan poista toisen velvollisuutta ennakoida mahdollista vaaraa.

Hänhän ennakoi vaaran, nosti jalan kaasulta ja lopuksi jarrutti ja väisti? :facepalm:
 
Taajamasta puhuin, aivan oikein. Tästä kun ajan päätielle johon on joku 5-6km niin koko matkalla on soraa ja ihan helvetisti :D

Mielestäni täytyisi sitten muuttaa lainsäädäntöä että raskas liikenne käyttäisi soveltuvaa rengastusta samalla tavalla kuin henkilöautoilijatkin joutuvat. Tai sitten taas se talvirengaspakko veke. Rekat tuhoavat tiestön ja autot jo muutenkin niin saisivat tulla samalle viivalle rengaskulujen ja käyttövoimaveron kanssa. Sitten voivat laittaa vaikka ketjut alle jos on liukasta


Erikoista, täällä pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla en ole törmännyt tällaiseen ongelmaan. Joo toki varmasti sitä soraa jossain määrin on, keväisin varsinkin kun koko talven sorat kumuloituvat siihen sulalle asvaltille, mutta ei nyt siinä määrin että olisi mitenkään omaa autoilua häirinnyt.
 
Hänhän ennakoi vaaran, nosti jalan kaasulta ja lopuksi jarrutti ja väisti? :facepalm:

Ajoura näyttää lumettomalta, joten siksi pidän vähintäänkin ihmeellisenä tarinankulkua, joka on johtanut hätäväistöön. Kun kuvaaja on hetki sitten vilauttanut pitkiä, niin ainakaan huomion ei voida olettaa olleen muualla kuin liikenteessä. Siksi herää kysymys,
- eikö kuvaaja osaa jarruttaa täysiä (niin tyhmältä kun tällaisen varusteen olemassa olo tuntuukin, niin autoissahan on nykyään tekniikkaa joka huomaa äkkinäisen, poikkevan jarrupolkimisen painamisen, jolloin auto voi jarruttaa täysiä, vaikka kuljettaja ei itse siis tajuaisi runtata jarrupoljinta pohjaan saakka)
- onko kuvaajan autossa huonot jarrut? huonot renkaat? auto katsastamaton?
- miten ihmeessä, vaikka välimatka Volvoon ei olekaan suuri, on mahdollista että kuvaaja ei ehdi jarruttaa omalla kaistallaan niin paljoa, että törmäys Volvoon olisi vältettävissä ilman kaistanvaihtoa

Summarum. Vaikka se Volvo nyt toimiikin väärin, ja kerrotun tarinankulun (koska internetin ihmeelliseen maailmaan päätynyt video päättyy, syystä tai toisesta, kesken) mukaan Tuntematon-Auto-X on niin kaukana, että Volvon oletettu adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole voinut jarrutusta aiheuttaa vaan jarrutuksen syy on viittuuntuminen pitkien vilauttelista, niin ellei välttämättä halua jännitystä elämään niin palstan opetus on: jos toinen autoilija tötöilyllään ei aiheuta konkreettista vaaraa, vaan lähinnä kiusaa/vittuuntumista (mutta ei vaaraa!), niin älä vilauta pitkiä. Tämänkin palstan videoilla on niin monesti nähty se tapahtumankulku, jossa pitkien vilauttelulla ei-vaara-tilanteessa vastapuoli vittuuntuu siten, että painaa jarrua. Ei, se vastapuoli ei saa sitä jarrua painaa, mutta edelleen, kun on niin monesti nähty että se vastapuoli ei ota sitä pitkien vilauttelua hyvällä, vaan pahalla, niin ellei halua elämäänsä jännistystä, jätä pitkien vilauttaminen turhissa tilanteissa pois.
 
Ajoura näyttää lumettomalta, joten siksi pidän vähintäänkin ihmeellisenä tarinankulkua, joka on johtanut hätäväistöön. Kun kuvaaja on hetki sitten vilauttanut pitkiä, niin ainakaan huomion ei voida olettaa olleen muualla kuin liikenteessä. Siksi herää kysymys,
- eikö kuvaaja osaa jarruttaa täysiä (niin tyhmältä kun tällaisen varusteen olemassa olo tuntuukin, niin autoissahan on nykyään tekniikkaa joka huomaa äkkinäisen, poikkevan jarrupolkimisen painamisen, jolloin auto voi jarruttaa täysiä, vaikka kuljettaja ei itse siis tajuaisi runtata jarrupoljinta pohjaan saakka)
- onko kuvaajan autossa huonot jarrut? huonot renkaat? auto katsastamaton?
- miten ihmeessä, vaikka välimatka Volvoon ei olekaan suuri, on mahdollista että kuvaaja ei ehdi jarruttaa omalla kaistallaan niin paljoa, että törmäys Volvoon olisi vältettävissä ilman kaistanvaihtoa

Vaikka minunkin auto osaa pysähtyä nykypäivänä täysin itsenäisesti, se ei kuitenkaan kumoa fysiikanlakeja. Vaikka tienpinta näyttää paljaalta se ei kerro todellisuutta liukkaudesta. Voin sanoa, että autossa on hyvät kitkarenkaat alla ja massaan nähden tehokkaat jarrut, jotka ovat täysin hyödyttömät tilanteessa jossa voimakas jarrutus johtaa tilanteeseen, jolloin perän sivuttaispito katoaa. Joka taaseen vaarantaa liikennettä. Ihmettelen myös asennettasi, että jaksat puolustella virheen tehnyttä autoilijaa.

Viittaukseni tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koski tilanteen kuvannutta autoilijaa. Se että toinen tötöilee, ei kuitenkaan poista toisen velvollisuutta ennakoida mahdollista vaaraa.



No niin, eli Volvo-kuljettaja jarrutti vittuillakseen joko siksi, että vilautit pitkiä, tai siksi, että Volvon adaptiivinen vakionopeudensäädin sääti turvaväliä edessä olevaan Tuntematon-Auto-X.

Lopetan tämän hedelmättömän keskustelun tähän, koska upattu video, syystä tai toisesta, päättyy juuri niin, että jää näkemättä Volvon välimatka Tuntematon-Auto-X, sekä kliimaksina, kertomasi hätäväistö.

On hyvä muistaa, että ennakointivelvollisuus toimii molemmin puolin. Ja kuten aiemmin jo mainitsin videon lyhyydestä saa kiittää surkeasti toimivaa Garminin-kameran softaa.
 
Adaptiivinen vakkari käytössä/säätämässä tai pilot assist tai mitä vaan.

Itekin ihmettelin pitkään noita jotka jarruttaa hieman autojonon saavuttaessaan ja sitten vasta menee ohi. ACC:hän se siinäkin syynä.
Jaa tää selittääkin monta ihmettelyä. Taloudellinen ajo osa 1 näemmä mennyt volvon insseille perille. Onneksi uusin auto on vm 99 niin ei tarvitse kokoajan miettiä mitä auto saa päähänsä.

Tohon tehorecan hätäväistöön sen verran että itsekin kyllä koetan välttää täysjarrutuksia liukkaalla tiellä (ja ylipäänsäkin) jos on mahdollisuus väistää. Uudempikin auto voi olla yllättävän holtiton liukkaalla jos jarrua runnoo liikaa ja vielä vähän ohjailee samalla.
 
Varsinkin skodat ovat aivan holtittomia paskoja, alusta on niin löysä, että hirvittää ajella tuolla 2021 Octavia CNG:llä, mutta ajettava on.

Tänään ihmettelin kun edessä taas vaihtelun vuoksi ajellaan 73km/h kolmen auton letkaa vetäen (minä viimeisenä) rajoituksen ollessa 80. Kiertoliittymään päästiin, edestä kääntyi toisesta liittymästä kaksi autoa pois ja minä jatkoin volvon perässä lentoasemaa kohti lentokentäntietä. Eihän se kulkenut yli 50km/h 60 rajoituksella (eikä muuten käyttänyt vilkkuakaan poistuessaan kiertoliittymästä), joten luonnollisesti kun ei ketään tule vastaan, ajoin ohi. Sitten tietenkin takana alkoi valoshow. Ei voi kuin ihmetellä.

Ja Tehorecalle: Kyseinen Volvokuski oli tyypillinen mulkku, joka ei välitä muista paskaakaan. Tahallaan ajoi eteesi lähelle roiskuttaen kuran ja ravan. Kun vilkutit pitkiä, jarrutestasi sinua aivan tahallaan. Tällaisista kannattaa vaan pysyä kaukana (mieluusti edellä tietenkin). Lähes kaikki XC60 T8 Volvokuskit ovat kyllä edustettuna melekoisessa tötöilyssä tuolla liikenteessä. Suurin osa hybridikuskeista ja sähköautojen kuskeista on aivan idiootteja/osaamattomia/pelkääjiä näin suoraan sanottuna. Ainakin henkilökohtaisen tilaston mukaan.
 
Ajoura näyttää lumettomalta, joten siksi pidän vähintäänkin ihmeellisenä tarinankulkua, joka on johtanut hätäväistöön. Kun kuvaaja on hetki sitten vilauttanut pitkiä, niin ainakaan huomion ei voida olettaa olleen muualla kuin liikenteessä. Siksi herää kysymys,
- eikö kuvaaja osaa jarruttaa täysiä (niin tyhmältä kun tällaisen varusteen olemassa olo tuntuukin, niin autoissahan on nykyään tekniikkaa joka huomaa äkkinäisen, poikkevan jarrupolkimisen painamisen, jolloin auto voi jarruttaa täysiä, vaikka kuljettaja ei itse siis tajuaisi runtata jarrupoljinta pohjaan saakka)
- onko kuvaajan autossa huonot jarrut? huonot renkaat? auto katsastamaton?
- miten ihmeessä, vaikka välimatka Volvoon ei olekaan suuri, on mahdollista että kuvaaja ei ehdi jarruttaa omalla kaistallaan niin paljoa, että törmäys Volvoon olisi vältettävissä ilman kaistanvaihtoa

Summarum. Vaikka se Volvo nyt toimiikin väärin, ja kerrotun tarinankulun (koska internetin ihmeelliseen maailmaan päätynyt video päättyy, syystä tai toisesta, kesken) mukaan Tuntematon-Auto-X on niin kaukana, että Volvon oletettu adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole voinut jarrutusta aiheuttaa vaan jarrutuksen syy on viittuuntuminen pitkien vilauttelista, niin ellei välttämättä halua jännitystä elämään niin palstan opetus on: jos toinen autoilija tötöilyllään ei aiheuta konkreettista vaaraa, vaan lähinnä kiusaa/vittuuntumista (mutta ei vaaraa!), niin älä vilauta pitkiä. Tämänkin palstan videoilla on niin monesti nähty se tapahtumankulku, jossa pitkien vilauttelulla ei-vaara-tilanteessa vastapuoli vittuuntuu siten, että painaa jarrua. Ei, se vastapuoli ei saa sitä jarrua painaa, mutta edelleen, kun on niin monesti nähty että se vastapuoli ei ota sitä pitkien vilauttelua hyvällä, vaan pahalla, niin ellei halua elämäänsä jännistystä, jätä pitkien vilauttaminen turhissa tilanteissa pois.
En edes jaksa lukea sun Raamattua, mutta jos sä menet jostain ohi niin et sä nyt saatana aja eteen alle 20m päähän tuollaisella ilmalla ja heittäen vielä paskat lasille. Toinen että ohituksen jälkeen ei varsinkaan ruveta jarruttamaan jos edessä ei ole mitään estettä ja videon mukaan sitä ei voi varmaksi sanoa.

Minä olisin käyttäytynyt aivan samallalailla koska Volvo oli ainoa joka liikennettä vaaransi vaarallisella ohituksella.

80km/h vauhdissa tuolla ilmalla 20m turvaväli ei riitä
 
Mikä siinä on niin vaikeaa puhdistaa lumet raskaan kaluston katolta?
Eikö ole sopivia työkaluja ( tikkaat, taso, harjat yms. ), eikö aikataulu anna periksi vai eikö vaan viitsitä?

Tuossa aamulla ajellessani oli Kehä 3:sella ja Lahdentiellä kaksi Urbaserin roska-autoa ja yksi HSL / Transdev bussi taas liikenteessä aivan suoraan hangesta kaivettuina.
Kuitenkaan eivät ole mitään yhden auton pikkufirmoja, joten luulisi että varikolla on kunnollinen taso tai tikkaat ja työkalut kaluston puhdistamiseen.
 
En edes jaksa lukea sun Raamattua, mutta jos sä menet jostain ohi niin et sä nyt saatana aja eteen alle 20m päähän tuollaisella ilmalla ja heittäen vielä paskat lasille. Toinen että ohituksen jälkeen ei varsinkaan ruveta jarruttamaan jos edessä ei ole mitään estettä ja videon mukaan sitä ei voi varmaksi sanoa.

Minä olisin käyttäytynyt aivan samallalailla koska Volvo oli ainoa joka liikennettä vaaransi vaarallisella ohituksella.

80km/h vauhdissa tuolla ilmalla 20m turvaväli ei riitä
Minä ainakaan en nähnyt videolla mitään vaarallista ohitusta. Vaarallisuus tuli esiin vain kirjoittajan kertomasta, jota taas en ihan sellaisenaan usko. Jos se Volvo teki tarpeettoman jarrutuksen (eikä vain hiljentänyt vauhtia ohituksen jälkeen) , niin se oli selvästi väärin ja sillä siisti, mutta ei se tuosta videosta käy ilmi.

Valoja välkyttelemällä saa kivasti provosoitua vähän kaikenlaisia tilanteita ja tuotakin tilannetta on voinut edeltää jotain muuta mitä meille ei ole kerrottu.

Jos muuten videota oli tallentunut tuon verran, niin olisi sitä pitänyt olla enemmänkin. Ei kai mikään dashcam ole niin typerä, että poistaa tallennetta sekä alusta että lopusta. Joku tässä ei nyt täsmää.
 
Valoja välkyttelemällä saa kivasti provosoitua vähän kaikenlaisia tilanteita ja tuotakin tilannetta on voinut edeltää jotain muuta mitä meille ei ole kerrottu.
Kannatan valojen hyväntahtoista vilauttamista jos eteen kiilailee, hyvä uskoisena kuvittelen että iso osa eteen koukkijista arvio etäisyyden väärin ja se jää heillä huomaamatta jos kukaan ei sitä koskaa kerro.

tuotakin tilannetta on voinut edeltää jotain muuta mitä meille ei ole kerrottu.
Video oli lyhyt ja luenteeltaan sellainen että tuli mieleen kaikenlaista.

Autojen nopeuksista jäi epämääräinen kuva,
ilmeisesti halusi syystä tai toisesta vaihtaa kaistaa ja vaikutti vähän siltä että oli siinä haasteita. Ensin näytti ajautuvan oikealle, jonka jälkeen näytti kiihdyttävän, ja hetkenpäästä alkoi kaistanvaihto, vilkun laitto vasta sitten kun oli vaihtamassa kaistaa.


Tuo jarru tilitys nyt hämäs, jäi olo että oli ylittänyt nopeusrajoituksen ja tiputtu lähemmäksi sallittua, pikavilasulla se ei selviä ja voi keksiä monia muitakin syitä.

No jos tuolla oli vaikeuksia päästä kuvaajan nopeuden takia ohi, niin olisi se volvo voinut kuvaajan taaksekkin palata. Videosta ei selviä oliko kuvaajan takana tilaa mihin palata, no sitten olisi vaan jatkanut tuolla kaistalla, mutta ehkä oli jotain painetta tuolle oikealle kaistalla siirtyä, minkä takia hölmöjä tekoja.

Mutta jos mennään videon opetustarkoituksella, niin ärsyttäviä noi etee kiilaajat, niitä piisaa ja reippaalla nopeuserolla ohittaminen ei tunnu tekoja vähentävän.

Videonjakajalle plussaa siitä että reskiteri oli sutussa :-)
 
Joku fiksu kuski oli koristellut lava-autonsa lavan yläreunan punaisilla jouluvaloilla. Oli jossain määrin häiritsevää ajella tuon perässä, kun valot välillä näkyi kirkkaana ja välillä ei ollenkaan.
 
Ihan normaalin näköinen ohitus volvokuskilta , en kyl nää tuossa mitään kiilaamista
Samaa tässä katselin uudemman kerran, enkä löydä tuosta videosta mitään ihmeellistä.

Volvo ajaa vasemmalla kaistalla ja kun kuvaaja on saavuttamassa tätä oikealta, painaa Volvo reippaammin kaasua, jotta pääsee liittymään oikealle kaistalle. Liittymisvaiheessa kuvaaja laittaa pitkät päälle, kun vesipölly alkoi ahdistamaan. Noin 150m päässä Volvosta näkyy seuraavan auton perä, joka vaikuttaisi hidastavan (mahdollisesti myös sen jarruvalot näkyvät jo hetkeä aiemmin?) ja aiheuttavan siten jarrutustarpeen Volvollekin joko manuaalisesti tai adaptiivisen vakkarin seurauksena.

Mitä enemmän luen aloittajan kuvausta ja katselen tuota lyhyttä videopätkää, niin sitä vakuuttuneempi olen että tuossa on sattunut jotain muutakin provosointia hetkeä aiemmin, tai sitten jotain ei muuten vain kerrota niin kuin tapahtumat etenivät. Ihanko oikeasti tuon kummun jälkeen edessä ei ollut ketään hitaampaa ja ihanko oikeasti Volvo painoi niin paljon jarruja, että kuvaaja joutui tekemään hätäjarrutuksen ja väistämään? Ehkä näin tapahtui, mutta videosta se ei kyllä selviä.


1609762359286.png
 
Erikoista, täällä pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla en ole törmännyt tällaiseen ongelmaan. Joo toki varmasti sitä soraa jossain määrin on, keväisin varsinkin kun koko talven sorat kumuloituvat siihen sulalle asvaltille, mutta ei nyt siinä määrin että olisi mitenkään omaa autoilua häirinnyt.

Se voi olla että on paikallinen ilmiö. Sitä on kuitenkin tossa tiellä sen verran että ropisee enemmän kuin soratiellä
 
Näkee taas kerran, että näitä muutaman sekunnin klippejä on turha postailla kun ei tule muuta kuin vääntöä.
 
Pimeällä ajaessa tänä talvena on tullut mieleen että pitäisi autossa sisällä olla jonkinlainen saatananmoinen valonheitin jota voisi vilkuttaa taaksepäin kun törpöt ajelee perässä pitkät päällä, eikä millään tajua / huomaa että niitä lyhyitä valoja olis kiva käyttää silloin kun edessä on joku alle 100m päässä... Hyvällä tuurilla joku vastaantulija vilkuttaa niille , mutta yleensä eivät tunnu siitäkään hoksaavan, jollei useampi vilkuta.

Merkillistä miten vuosi vuodelta ajotaidot ja auton käyttötaidot tuntuu vaan rapistuvan jatkuvasti useammilla kuskeilla mitä aiemmin.
 
Näkee taas kerran, että näitä muutaman sekunnin klippejä on turha postailla kun ei tule muuta kuin vääntöä.
Niinpä. Tuo pätkä ainakin oli täysin turha, kun ei siitä ilmene se todellinen ongelma lainkaan. Sitten kun tarinaa vielä maustetaan hieman omasta näkökulmasta ja lisätään soppaan yleistyksiä tyyliin "seniili hybridikuski", niin tietäähän sen mikä on keskustelun lopputulos.
 
Ei jää edes 1 sekuntia väliä Volvon ja kuvaajan ajoneuvojen väliin. Ihan turhan lähelle tuuppasi Volvo itsensä, keli jne huomioiden.

Tästähän siinä on kyse, mutta tietyt käyttäjät ei tunnu sitä ymmärtävän vaan ajattelutapa on lähinnä "minulla on oikeus":facepalm:
 
Samaa tässä katselin uudemman kerran, enkä löydä tuosta videosta mitään ihmeellistä.

Volvo ajaa vasemmalla kaistalla ja kun kuvaaja on saavuttamassa tätä oikealta, painaa Volvo reippaammin kaasua, jotta pääsee liittymään oikealle kaistalle. Liittymisvaiheessa kuvaaja laittaa pitkät päälle, kun vesipölly alkoi ahdistamaan. Noin 150m päässä Volvosta näkyy seuraavan auton perä, joka vaikuttaisi hidastavan (mahdollisesti myös sen jarruvalot näkyvät jo hetkeä aiemmin?) ja aiheuttavan siten jarrutustarpeen Volvollekin joko manuaalisesti tai adaptiivisen vakkarin seurauksena.

Mitä enemmän luen aloittajan kuvausta ja katselen tuota lyhyttä videopätkää, niin sitä vakuuttuneempi olen että tuossa on sattunut jotain muutakin provosointia hetkeä aiemmin, tai sitten jotain ei muuten vain kerrota niin kuin tapahtumat etenivät. Ihanko oikeasti tuon kummun jälkeen edessä ei ollut ketään hitaampaa ja ihanko oikeasti Volvo painoi niin paljon jarruja, että kuvaaja joutui tekemään hätäjarrutuksen ja väistämään? Ehkä näin tapahtui, mutta videosta se ei kyllä selviä.


1609762359286.png

Kiitos tästä kuvasta, tässä näkee hyvin että talvella loskapaskalla ei ängetä noin lähelle eteen, matkaa pari auton mittaa:facepalm:

Tuossa kun volvo olisi pyörähtänyt niin takanatulija ei olisi kissaa kerennyt sanoa kun olisi kolissut, jos jonkun mielestä tuo oli mallisuoritus niin päässä pitää olla kusta.
 
Tästähän siinä on kyse, mutta tietyt käyttäjät ei tunnu sitä ymmärtävän vaan ajattelutapa on lähinnä "minulla on oikeus":facepalm:
Alla tilanne vielä ohituksen jälkeen, kun Volvo on siirtynyt oikealle kaistalle. Ei missään nimessä olosuhteisiin nähden riittävästi, mutta silti about saman verran kuin Etelä-Suomen tieliikenteessä kelistä riippumatta ikävä kyllä tuppaa olemaan.

Lisäksi turvavälistä huolehtiminen on myös ohitettavan tehtävä, eli jos joku änkeää liian lähelle, niin sitten on syytä himmata omaa vauhtia vaikka kuinka ahdistaisi. Enkä nyt siis syytä tai puolustele ketään nimenomaisesti tässä tilanteessa, vaan tämä enemmänkin yleisenä kommenttina.

1609767283221.png
 
Alla tilanne vielä ohituksen jälkeen. Ei missään nimessä olosuhteisiin nähden riittävästi, mutta silti about saman verran kuin Etelä-Suomen tieliikenteessä kelistä riippumatta ikävä kyllä tuppaa olemaan.

Lisäksi turvavälistä huolehtiminen on myös ohitettavan tehtävä, eli jos joku änkeää liian lähelle, niin sitten on syytä himmata omaa vauhtia vaikka kuinka ahdistaisi. Enkä nyt siis syytä tai puolustele ketään nimenomaisesti tässä tilanteessa, vaan tämä enemmänkin yleisenä kommenttina.

1609767283221.png

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta itse olisin myös valoja vilkuttanut samassa tilanteessa ihan vain ohittajalle tiedoksi että vituiksi meni, jos siitä provosoituu ja aikuinen alkaa käyttäytymään kuin vaippaikäinen niin onnea ja menestystä. Brakecheck on viimeinen asia mitä liikenteessä aletaan tekemään!

Kuvaajahan teki kaiken mitä pitikin, hän hiljensi ja meni vasemmalta ohi lopulta. (tai näin ainakin kertoi, mutta en näe mitään syytä miksi ei uskoa)
 
Näitä täkee sillon tällöin että ohitettava ei edes ymmärrä mikä menee pieleen. Yleensä se on nopeuden humppaaminen mikä pitkää matkaa ajaessa on erittäin rasittavaa. Siis 80 alueella pumpataan 70-90 vähän miten sattuu olemaan. Jopa jarrutellaan mutkiin ja liittymiin joista ei ole tulossa ketään ja kaikkea tätä.

Sitten suoralla taas löydetään vauhti ja tarvii 130 itselle vauhtia että pääsee mokomasta pumppaajasta ohi. Ja sitten takana alkaa valojen välkyttely :D

Vakkarin kliksauttaa päälle nopeuteen 85 todellista ja katoaa taivaanrantaan.
 
Sehän tuossa on, että kun ei osata käyttää sitä autoa, niin jarruttaminen onnistuu (melkein) jokaiselta kuljettajalta ja se on liian helppo kosto valojen vilkautuksesta.

Jos valojen väläytys vituttaa niin voihan sitä ihan takasumariakin väläyttää takasin apinan merkiksi. Mutta kun ei pitää testata yhtäkkiä niitä jarruja - koska helppoa (paskaa) eikä vaan osata kuljettaa sitä ajoneuvoa joka on tullut ostettua. Rahalla (laina tai oma) ei saa ajotaitoja ostettua. Ajotaidot pitäisi omaksua eikä määritellä niitä itsensä näköiseksi.
 
Kanssa autoilijoissa ärsyttää se että eivät osaa laittaa autonsa takavaloja päälle kelin tai pimeän sään niin vaatiessa. Tiedän useimmissa olevan automatiikka tätä varten, mutta se ei toimi näin suomen keleillä. Mielestäni auton takavalot pitäisi palaa aina, oli sitten saati päivä tai yö.
 
Jos muuten videota oli tallentunut tuon verran, niin olisi sitä pitänyt olla enemmänkin. Ei kai mikään dashcam ole niin typerä, että poistaa tallennetta sekä alusta että lopusta. Joku tässä ei nyt täsmää.

Tämä Garmin kamera tekee siten, että se tallentaa "erityisista tapahtumista"(voimakkaat jarrutukset yms) videot joita se ei ylikirjoita ja muu video on sellaista mitä se ylikirjoittaa tarvittaessa. Koska en saanut purettua muistikorttia aiemmin niin tältä ajalta oleva leikkaamaton tallenne oli jo pyyhkiytynt yli. Täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt kuvanlaatuun hintaansa nähden sekä softan toimivuuteen.

Eka provosoi edellä ajavaa, sitten ei seuraa sen vertaa mitä se edellä ajava tekee, että joutuu tekemään hätäväistön. Ei kannata provosoida jos ei halua että siihen vastataan.

Kyllä sanoisin, että vastapuolella on enemmän peiliin katsomisen paikka, jos lyhyesta pitkien vilautuksesta tuolla tavoin provosoituu. Asian erikseen, jos rupeaa jotain kunnon valoshowta pitämään, suurinosa kuljettajista ymmärtää yskän, jos niitä pitkiä vilauttaa tuollaisen pieleen menneen ohituksen takia.

Lisäksi turvavälistä huolehtiminen on myös ohitettavan tehtävä, eli jos joku änkeää liian lähelle, niin sitten on syytä himmata omaa vauhtia vaikka kuinka ahdistaisi. Enkä nyt siis syytä tai puolustele ketään nimenomaisesti tässä tilanteessa, vaan tämä enemmänkin yleisenä kommenttina.

Ohittaja on tälläisessä tilanteessa itse täysin vastuussa turvavälin riippuvuudesta, toki ohitettava ei saa ohituksen aikana lisätä nopeutta.

Tieliikennelaki (729/2018) sanoi:
33 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet


Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.

Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä.

35 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa


Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.

Eka provosoi edellä ajavaa, sitten ei seuraa sen vertaa mitä se edellä ajava tekee, että joutuu tekemään hätäväistön. Ei kannata provosoida jos ei halua että siihen vastataan.

Jos keli olisi ollut hyvä kesäkeli ei hätäväistöä, olisi tarvinnut tehdä. Mutta kun kyseessä oli erityisen liukas ajokeli, ei jarrutus olisi ollut riittävän tehokas jotta Volvon peräkontti olisi säilynyt kasassa. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa etten muka olisi seurannut liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
No se tuli jo selväksi että et huomaa itsessä mitään vikaa vaikka useampi on sinulle asiasta sanonut. Eipä tähän nyt ole mitään lisättävää.

Alla oleva pistää arvaileen koska on tapahtunut jotain erityistä
Tämä Garmin kamera tekee siten, että se tallentaa "erityisista tapahtumista"(voimakkaat jarrutukset yms) videot joita se ei ylikirjoita

Jos noin lyhyt pätkä, niin ilmeisesti siinä videon keskivaihella se garminin erityinen tapahtuu.

Vaikka Garmin on GPS laitteista tuttu, niin kaikkii kameroihin ei sitä ominaisuutta ole ilmeisesti tuotu.

Mutta jos Garmin on ilman anureita, niin se on voinut arpo kuvan perusteella, eli se ei sinänsä osoita etteikö myöhemmin voisi olla tapahtunut jotain rajumpaa.

Ja videonpostaajan uskotavuutta lisää se että hän ei ilmeisesti täällä rällätä kaikenmailnan ärsyttävistä kuskeista, eli kynnys avautu on keskivertovalittajaa korkeampi.

Ilmeisesti hännällä niitä kilometrejakin kiertyy ja kuvan pätkänkaltaisia suhareita (siis se mitä pelkästään videossa näkyy) luulis näkevän harvasepäivä. Joten jotain enemmän ärsyttävää on tapahtunut. Volvokin niin yleinen ettei sei riitä.

Kiilamisesta on ihan ok vilauttaa valoja.

Ilkeää kaivella vanhoja, valojen vilkuttelu vo ärsyttää, mutta otetaan huumorilla

Tähän voisi lisätä ne sankarit jotka rupeavat vilkuttelemaan pitkiä, kun ajaa moottoritiellä pitkät päällä ulkokaarteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä oma teoria. Ympyrästä, valoista tai vähän myöhemmin on lähdetty kiihdyttämään lisää ja volvo ei löytänytkään enää sitä koloa mihin oli aikonut. Teki sitten päätöksen eli painoi lisää kaasua ja protestoi vaihtamalla eteen.

Eikö kenestäkään muusta tunnu kuvaajan vauhti kovalta? Tuossa on 60 rajoitus.

Tein seuraavan erittäin epätarkan tutkimuksen:
Videon valotolppien välimatka mapsista katsottuna ~36,5m
Parilla otannalla videolla valotolppien välimatka 1,5-1,6 sekuntia.
Pyöristetään vähän parempaan suuntaan eli 36m ja 1,6s.

Kuvaajan vauhti olisi siis ollut noin 80km/h 60-alueella.

Change-My-Mind.jpg
 
Tässäpä oma teoria. Ympyrästä, valoista tai vähän myöhemmin on lähdetty kiihdyttämään lisää ja volvo ei löytänytkään enää sitä koloa mihin oli aikonut. Teki sitten päätöksen eli painoi lisää kaasua ja protestoi vaihtamalla eteen.

Eikö kenestäkään muusta tunnu kuvaajan vauhti kovalta? Tuossa on 60 rajoitus.

Tein seuraavan erittäin epätarkan tutkimuksen:
Videon valotolppien välimatka mapsista katsottuna ~36,5m
Parilla otannalla videolla valotolppien välimatka 1,5-1,6 sekuntia.
Pyöristetään vähän parempaan suuntaan eli 36m ja 1,6s.

Kuvaajan vauhti olisi siis ollut noin 80km/h 60-alueella.

Change-My-Mind.jpg
Volvohan painelee sitten vielä kovempaa kun pakko oli päästä edelle jarruttamaan :facepalm:
 
Volvohan painelee sitten vielä kovempaa kun pakko oli päästä edelle jarruttamaan :facepalm:
Joo, niin tekee. Arvoin lähinnä sitä syytä, että mistä tämä lähti ja kuvaajan vauhti vaikutti tasaisemmalta, niin oli helpompi arpoa vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:
Pimeällä takana tulevalle voi signaloida seuraavasti:
1. Laita sisävalo päälle
2. Nosta käsi nyrkissä penkkien välissä ylös
3. Nosta keskisormi pystyyn

Näkyy yllättävän hyvin, jos takana tuleva on vaan riittävän lähellä. Ja kyllä, vituttaa.
 
Ehkä ennemmin vilauttaisin takasumuvaloa kuin keskaria. Et voi tietää millainen henkilö siellä takana ajelee ja missä aineissa kyseinen henkilö mahdollisesti on.

Niin ja sanotaan nyt vielä, että tollaista uuden korimallin XC60 Volvoa on varmasti äärimmäisen hankala saada pyörähtämään edes yrittämällä :D
 
Tässäpä oma teoria. Ympyrästä, valoista tai vähän myöhemmin on lähdetty kiihdyttämään lisää ja volvo ei löytänytkään enää sitä koloa mihin oli aikonut. Teki sitten päätöksen eli painoi lisää kaasua ja protestoi vaihtamalla eteen.

Eikö kenestäkään muusta tunnu kuvaajan vauhti kovalta? Tuossa on 60 rajoitus.

Tein seuraavan erittäin epätarkan tutkimuksen:
Videon valotolppien välimatka mapsista katsottuna ~36,5m
Parilla otannalla videolla valotolppien välimatka 1,5-1,6 sekuntia.
Pyöristetään vähän parempaan suuntaan eli 36m ja 1,6s.

Kuvaajan vauhti olisi siis ollut noin 80km/h 60-alueella.

Change-My-Mind.jpg
Volvokuskihan on ajanut sitten vielä kovempaa 60-alueella ja lienee joutunut polkemaan jarrua tavallista reilummin edellä ajavan takia, mikä tukisi kuvaajan kertomusta. :hmm:
 
Niin ja sanotaan nyt vielä, että tollaista uuden korimallin XC60 Volvoa on varmasti äärimmäisen hankala saada pyörähtämään edes yrittämällä :D

Kyllä saa, todistettu on... Ei toki Volvo, mutta uuden karhea audi, ainoa mitä mamma osasi tehdä oli painaa jarru, ei vasta ohjausta, ei mitään ja niin se vain pyörähti hienosti.
 
Kyllä saa, todistettu on... Ei toki Volvo, mutta uuden karhea audi, ainoa mitä mamma osasi tehdä oli painaa jarru, ei vasta ohjausta, ei mitään ja niin se vain pyörähti hienosti.
Itsekin olen saanut tommottin XC60 lähtemään lapasesta ohitustilanteessa liukkaalla, perskuta että säikäytti. Yhtäkkiä lähti perä alta maantienopeuksissa, toki heti perään ajonvakautus korjasi tilanteen. Syy toki ratin takana, peilijää urissa, kitkarenkaat, lumivallit ja reilu kaasunkäyttö ^_^.
 
Kannattaa harjoitella niitä ääritilanteita niin ei tule kakka housuun moisista niin helposti.

Uskomattoman moni ei ole koskaan kikkaillut autolla mitään ja sitten kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu niin ollaan ihan shokissa. Näin yleisesti ottaen siis.

Mitä enemmän autolla eri kelissä pelleilee, sitä paremmin sen yleensä hallitsee.
 
Kannattaa harjoitella niitä ääritilanteita niin ei tule kakka housuun moisista niin helposti.

Uskomattoman moni ei ole koskaan kikkaillut autolla mitään ja sitten kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu niin ollaan ihan shokissa. Näin yleisesti ottaen siis.

Mitä enemmän autolla eri kelissä pelleilee, sitä paremmin sen yleensä hallitsee.
Varsinkin kuiva asfaltti niin kannattaa ymmärtää miten auto reagoi, jos kuivalla asfaltilla joutuu sivuluisuun niin 90% autoilijoista löytää itsensä puun ympäriltä.

Lumella ja liukkaalla kaikki tapahtuu hidastetusti ja pehmeästi, on aikaa reagoida.
 
Varsinkin kuiva asfaltti niin kannattaa ymmärtää miten auto reagoi, jos kuivalla asfaltilla joutuu sivuluisuun niin 90% autoilijoista löytää itsensä puun ympäriltä.

Lumella ja liukkaalla kaikki tapahtuu hidastetusti ja pehmeästi, on aikaa reagoida.
Kuulostaa kyllä hassulta. Talvella on liukasta eli aikaa reagoida on vähemmän. Siinä missä kesällä on pysähdytty talvella vielä matka jatkuu.
Voihan sitä reagoida sitten siellä lumisen männyn juurella..
 
Ei se nyt kovin hassua ole. Talvella ne tilanteet alkaa pienissäkin nopeuksissa, perän saa irti jopa ihan kävelyvauhdista. Kesäkelillä kuivalla asfaltilla tilanteita ei tapahdu ennen kuin vauhtia on riittävästi ja sitten kun isoissa nopeuksissa tapahtuu niin se tapahtuu hyvin nopeasti.
 
Miksi musta tuntuu, että tuossa ohituksessa on Volvo mennyt vakkari päällä kuvaajan ohi ja kuvaaja on lisännyt kaasua, jolloin Volvo ei ole päässyt ohi. Tämän seurauksena Volvo painaa kaasua vakkari päällä päästäkseen ohi kuvaajasta ja vauhti nousee sen verran paljon, että vakkari päällä auto jarruttaa automaattisesti asetettuun nopeuteen kun kaasupoljin on nostettu.

Videon perusteella ainakin näyttää, että kuvaajan auto saavuttaa Volvoa, kun Volvo on menossa ohi.

Tässä yksi erittäin yleinen suomalainen tapa mikä vituttaa liikenteessä. Ohitettava painaa kaasua kun yrität ohittaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 086
Viestejä
4 657 696
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom