Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jaha, pakkaskelit iski niin tässä 15km työmatkalla sai tänäänkin taas todeta ainakin kymmenkunta alinopeutta ajelijaa. Tämä 15km käytännössä pelkkää motaria, niin melkoset psykoosit on taas tulilla ettei motarilla uskalla edes rajoituksen mukaan ajella koska ilma on kylmä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt varsinaisesti ärsytä kanssa-autoilijat, mutta minkä vitun takia Oulussa on jatkuvasti 80km/h nopeusrajoitus moottoritiellä, vaikka ei se ole edes liukas? Ihan normaali talvikeli niin nuo perkeleen muuttuvat nopeusrajoitukset vaan laskevat ja pitävät 80km/h vaikka mitään perustetta sille ei ole. Ei ole edes liikennettä yöllä. Sitten kesällä eivät nosta millään sinne 120km/h. Vituttaa tämän kaupungin liikennepolitiikka.
 
Jaha, pakkaskelit iski niin tässä 15km työmatkalla sai tänäänkin taas todeta ainakin kymmenkunta alinopeutta ajelijaa. Tämä 15km käytännössä pelkkää motaria, niin melkoset psykoosit on taas tulilla ettei motarilla uskalla edes rajoituksen mukaan ajella koska ilma on kylmä.
Mikäs tuossa nyt ärsyttää? Moottoritie kerta kyseessä niin helposti pitäisi päästä hitaammista ohitse useamman kaistan mennessä samaan suuntaan. On hyvä muistaa, että liikenteessä on hyvinkin eritasoisia kuljettajia ja kulkineissa osaa olla melkoisia eroja (esimerkiksi renkaiden kunto), jotka vaikuttavat ajonopeuden valintaan. Harmistumisen ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi ollut perinteinen kaksikaistainen maantie ja jono jummaisi parikymppiä alle rajoituksen ilman järkeenkäypää syytä.
 
Mikäs tuossa nyt ärsyttää? Moottoritie kerta kyseessä niin helposti pitäisi päästä hitaammista ohitse useamman kaistan mennessä samaan suuntaan. On hyvä muistaa, että liikenteessä on hyvinkin eritasoisia kuljettajia ja kulkineissa osaa olla melkoisia eroja (esimerkiksi renkaiden kunto), jotka vaikuttavat ajonopeuden valintaan. Harmistumisen ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi ollut perinteinen kaksikaistainen maantie ja jono jummaisi parikymppiä alle rajoituksen ilman järkeenkäypää syytä.
Siellä varmaa vedetty vasuriakin samalla mentaliteetilla.
 
Niitä kaistoja täytyisi olla varmaan kuusi per suunta että siellä olisi edes yksi kaista jolla pystyy oikeasti ohittamaan.
Tällä kertaa ohi pääsi järkevästi noin puolessa tapauksista.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mihin tämä kuuluisi mutta laitan tänne:

Minkä takia sitä perhanan soraa täytyy tunkea joka paikkaan kun näkyy vähänkin jäätä jossain? Minkä helvetin takia meillä on talvirengaspakko jos sitä soraa laitetaan tonneittain heti kun vähän pakastaa? No eikös se sitten sula seuraavana päivänä ja sitten on kuraa ja hiekkaa joka paikassa. Se on kivaa kun autot ja rekat heittää sitä soraa sitten ilmaan kilokaupalla. Ei varmaan tule kenenkään tuulilasiin ehei. Ja jalankulkijoiden on varmaan kiva hengitellä sitä polyä. Sehän on fake news että se pöly aiheuttaa hengitystieongelmia, eikös vaan

Sitten keväällä käytetään muutama touhumiljoona kun sitä siivotaan pois. Sitä saa sitten moottoripyöräilijät varoa melkein koko kesän kun eivät saa kaikkea siivottua millään.

Eihän tässä ole mitään tolkkua. Joko talvirengaspakko helvettiin tai kielletään se perkeleen sora. Jos ei pysy auto tiellä kun on pakkasta niin kortti vittuun ja vähän äkkiä.
 
En tiedä mihin tämä kuuluisi mutta laitan tänne:

Minkä takia sitä perhanan soraa täytyy tunkea joka paikkaan kun näkyy vähänkin jäätä jossain? Minkä helvetin takia meillä on talvirengaspakko jos sitä soraa laitetaan tonneittain heti kun vähän pakastaa? No eikös se sitten sula seuraavana päivänä ja sitten on kuraa ja hiekkaa joka paikassa. Se on kivaa kun autot ja rekat heittää sitä soraa sitten ilmaan kilokaupalla. Ei varmaan tule kenenkään tuulilasiin ehei. Ja jalankulkijoiden on varmaan kiva hengitellä sitä polyä. Sehän on fake news että se pöly aiheuttaa hengitystieongelmia, eikös vaan

Sitten keväällä käytetään muutama touhumiljoona kun sitä siivotaan pois. Sitä saa sitten moottoripyöräilijät varoa melkein koko kesän kun eivät saa kaikkea siivottua millään.

Eihän tässä ole mitään tolkkua. Joko talvirengaspakko helvettiin tai kielletään se perkeleen sora. Jos ei pysy auto tiellä kun on pakkasta niin kortti vittuun ja vähän äkkiä.

Se nyt on vaan tosiasia että suurin osa porukasta ei osaa oikeesti ajaa. Ne on ojassa heti jos pitäis yli 30 ajaa jäisellä tiellä. Kaikki pyörätietkin on sentin paksuisessa sorassa heti kun tulee pari päivää plussaa.
 
En ole nähnyt että soraa levitettäisiin maanteille (pl. jotkut jotkut jyrkät mäet), joten kirjoittajan harmistus soran levittämisestä liittyy tajaamiin.

Siellä taajamissa sitä soraa levitetään lähinnä raskaanliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa kyllä käytetään talvella erilaista rengastusta (ei nasta), mutta etenkin näin lähellä nollakeliä, jolloin jään vaara on suuri, on sitä soraa vain levitettävä risteysalueilla ja mäkiin raskasta liikennettä varten. Etenkin vilkkaissa taajamissa risteysalueet "kiillottuu" (lumi pakkantuu/liiskaantuu, ja osittain jäätyy lämpimien renkaiden toimesta) niin tehokkaasti, että liikkeelle lähtö olisi joko erittäin hidasta, tai mahdotonta, raskaalla liikenteelle ilman hiekotusta. Taajamissakaan pitkillä suorilla, jossa ei ole risteyksiä, sitä hiekkaa ei levitetä, koska silloin ajonopeus on jo saavutettu ja pidon kanssa harvemmin tulee ongelmia.

Eli: tuota hiekotusta, ja myöskään suolausta, ei kannata ajatella vain henkilöautonkuljettajan näkökulmasta.
 
En ole nähnyt että soraa levitettäisiin maanteille (pl. jotkut jotkut jyrkät mäet), joten kirjoittajan harmistus soran levittämisestä liittyy tajaamiin.

Siellä taajamissa sitä soraa levitetään lähinnä raskaanliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa kyllä käytetään talvella erilaista rengastusta (ei nasta), mutta etenkin näin lähellä nollakeliä, jolloin jään vaara on suuri, on sitä soraa vain levitettävä risteysalueilla ja mäkiin raskasta liikennettä varten. Etenkin vilkkaissa taajamissa risteysalueet "kiillottuu" (lumi pakkantuu/liiskaantuu, ja osittain jäätyy lämpimien renkaiden toimesta) niin tehokkaasti, että liikkeelle lähtö olisi joko erittäin hidasta, tai mahdotonta, raskaalla liikenteelle ilman hiekotusta. Taajamissakaan pitkillä suorilla, jossa ei ole risteyksiä, sitä hiekkaa ei levitetä, koska silloin ajonopeus on jo saavutettu ja pidon kanssa harvemmin tulee ongelmia.

Eli: tuota hiekotusta, ja myöskään suolausta, ei kannata ajatella vain henkilöautonkuljettajan näkökulmasta.

Ongelma on se että se hiekkapaska on edelleen toukokuussa teillä. Hidasta kun kaikki toiminta Suomessa on.
 
En ole nähnyt että soraa levitettäisiin maanteille (pl. jotkut jotkut jyrkät mäet), joten kirjoittajan harmistus soran levittämisestä liittyy tajaamiin.

Siellä taajamissa sitä soraa levitetään lähinnä raskaanliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa kyllä käytetään talvella erilaista rengastusta (ei nasta), mutta etenkin näin lähellä nollakeliä, jolloin jään vaara on suuri, on sitä soraa vain levitettävä risteysalueilla ja mäkiin raskasta liikennettä varten. Etenkin vilkkaissa taajamissa risteysalueet "kiillottuu" (lumi pakkantuu/liiskaantuu, ja osittain jäätyy lämpimien renkaiden toimesta) niin tehokkaasti, että liikkeelle lähtö olisi joko erittäin hidasta, tai mahdotonta, raskaalla liikenteelle ilman hiekotusta. Taajamissakaan pitkillä suorilla, jossa ei ole risteyksiä, sitä hiekkaa ei levitetä, koska silloin ajonopeus on jo saavutettu ja pidon kanssa harvemmin tulee ongelmia.

Eli: tuota hiekotusta, ja myöskään suolausta, ei kannata ajatella vain henkilöautonkuljettajan näkökulmasta.

Taajamasta puhuin, aivan oikein. Tästä kun ajan päätielle johon on joku 5-6km niin koko matkalla on soraa ja ihan helvetisti :D

Mielestäni täytyisi sitten muuttaa lainsäädäntöä että raskas liikenne käyttäisi soveltuvaa rengastusta samalla tavalla kuin henkilöautoilijatkin joutuvat. Tai sitten taas se talvirengaspakko veke. Rekat tuhoavat tiestön ja autot jo muutenkin niin saisivat tulla samalle viivalle rengaskulujen ja käyttövoimaveron kanssa. Sitten voivat laittaa vaikka ketjut alle jos on liukasta
 
Ongelma on se että se hiekkapaska on edelleen toukokuussa teillä. Hidasta kun kaikki toiminta Suomessa on.

Varmasti on myös ongelma, mutta itse ensimmäisessä viestissäsi heti kuitenkin epäsuorasti totesit, että hiekottamisen syynä olisi se, että suurin osa (henkilöautoilijoista) ei vaan osaa oikeasti ajaa (vaikka se hiekottaminen oikeasti tapahtuu muun kuin henkilöautoliikenteen intressistä).

Mielestäni täytyisi sitten muuttaa lainsäädäntöä että raskas liikenne käyttäisi soveltuvaa rengastusta samalla tavalla kuin henkilöautoilijatkin joutuvat. Tai sitten taas se talvirengaspakko veke. Rekat tuhoavat tiestön ja autot jo muutenkin niin saisivat tulla samalle viivalle rengaskulujen ja käyttövoimaveron kanssa. Sitten voivat laittaa vaikka ketjut alle jos on liukasta

Kyllä raskasliikenne on velvoitettu käyttämään talvella talvirengastusta (renkaissa on enemmän henkilöauton kitkarenkaiden tapaista lamellia paremman pidon saamiseksi, ja renkaat ovat myös pehmempiä; kuluvat nopeammin, siksi niillä ei ajeta ympärivuoden). Nastarenkaita ei taida olla kuin armeijan maastokuorma-autoissa (kaikissa renkaissa maastokuviolla; saavat käyttää ympäri vuoden lain poikkeuksen vuoksi), ja armeijan tavallisissakin kuorma-autoissa, mutta silloinkin vain paripyörien uloimmissa renkaissa. Ongelma käsittääkseni raskaanliikenteen nastoissa on, että ne nastat ei niissä kovin hyvin pysy (ja jos pysyy, eli seos on todella kova, niin tällöin se heikentää lumipitoa), ja toki tällainen nastoitus myös entisestään lisäisi teiden kulumista. Kitkaketjuja käyttää lähinnä tukkirekat metsäteillä, eikä niillä voi ajaa maantienopeutta 80 km/h; ketjujen laittaminen alle ja poistaminenkaan ei käy ihan kädenkäänteessä. Täytyy myös muistaa, että raskaanliikenteen renkaiden kosketuspinta-ala suhteessa massaan on pidon kannalta hyvin epäedullinen verrattuna henkilöautoihin.

Kun otetaan huomioon raskaanliikenteen tärkeys pitkien välimatkojen Suomen logistiikassa, ja ehdotetut vaihtoehtokustannukset (nastarenkaat, jotka on kestävästi vaikea sovittaa raskaankaluston renkaisiin, ja jotka kuluttaisivat myös tiestöä lisää; kitkaketjujen käyttö, joka myös toisaalta hidastaisi raskaan kaluston nopeutta ja niitä kitkaketjuja menisi ihan muutamat talvessa), niin yleisillä kulkureiteillä, etenkin risteysalueilla, hiekotuksen käytön loppuminen ei vaan tule tapahtumaan nykytilanteessa. Hienosäätöä varmasti voi tehdä, ja samaa mieltä myös siitä että keväällä hiekotushiekan keräys pitäisi olla ripeämpää (tämähän on toisaalta kustannuskysymys niin kunnille, valtiolle kuin pihateillä taloyhtiöillekin, kun jos hiekat kerätään ensin pois ja takatalven yllättäessä sitä pitäisi levittää uudestaan --> uudestaan kerättävä pois). Isossa kuvassa asiaan on kuitenkin hyvin vaikea tehdä ehdottamianne muutoksia, jos otetaan huomioon myös taloudelliset vaikutukset logistiikalle (ja sitä kautta mm. Suomen kilpailukyvylle), joten vaikka asiasta voi toki vääntää enemmänkin, niin kunnioitan oikeuttanne olla asiasta eri mieltä, mielipiteenne ollessa kuitenkin väärä :cigar2:
 
Varmasti on myös ongelma, mutta itse ensimmäisessä viestissäsi heti kuitenkin epäsuorasti totesit, että hiekottamisen syynä olisi se, että suurin osa (henkilöautoilijoista) ei vaan osaa oikeasti ajaa (vaikka se hiekottaminen oikeasti tapahtuu muun kuin henkilöautoliikenteen intressistä).

No siinä tahallaan liioittelin. En nyt oikeesti siihen usko, mutta kun talvi yllättää autoilijat joka vuosi, niin vähän hassuttelin saman suuntaisesti.
 
Mikä helvetti siinä on, että kaksikaistaisella tiellä ei osata ohittaa kunnolla. Ja sitten kun päästään ohi ruvetaan painamaan jarrua. Tässä Volvomiehen taidonnäyte: Volvosankari_1
 
Nastarenkaita ei taida olla kuin armeijan maastokuorma-autoissa (kaikissa renkaissa maastokuviolla; saavat käyttää ympäri vuoden lain poikkeuksen vuoksi), ja armeijan tavallisissakin kuorma-autoissa, mutta silloinkin vain paripyörien uloimmissa renkaissa.

Melkoisen marginaalissa ovat nykyisin PV:nkin autoissa nastarenkaat. Enemmän nastarenkaita on käytössä pelastuslaitoksilla.
 
Minkä takia sitä perhanan soraa täytyy tunkea joka paikkaan kun näkyy vähänkin jäätä jossain? Minkä helvetin takia meillä on talvirengaspakko jos sitä soraa laitetaan tonneittain heti kun vähän pakastaa?
Vastauksen varmaan tiesit jo kirjoittaessa, eli puhut taajamista, niin siellä ei suolaa käytetä, se olisi yksi vaihtoehto.
Soran lisäksi muitakin, mutta kustannustehokkuus varmaan syys miksi nimenomaan sora tyyppiset sallitutisa.

Jos meinaat että ilman liukkaudentorjuntaa pitäisi mennä, se varmaan lähinnä matematiikkaa, mikä on uhrin hinta, mikä on tuottavuuden laskun hinta, aineellisten vahinkojen hinta, vs liukkauden torjunnan hinta.
 
(Nyt toki tänne tulee monta ihmistä haukkumaan minut kuinka olen paha ihminen kun en halunnut noudattaa tietyöalueen 60km/h rajoitusta, mutta se on siinä oikeasti niitä aikoja varten kun siellä oikeasti tehdään jotain tietyötä, ei pyhäpäiväiltoja varten kun mitään töitä ei tehdä.)

Sakon se poliisi jakaa silti. Jos tien vieressä kyltti osuudelle 60km/h niin sitä noudatetaan kellosta viis. Minä en ainakaan näiden tietyöläisten työaikoja tiedä. :)
 
Vastauksen varmaan tiesit jo kirjoittaessa, eli puhut taajamista, niin siellä ei suolaa käytetä, se olisi yksi vaihtoehto.

Suolassa on tosin se, että kunnon pakkasilla sitä ei enää käytetä kun se ei tehoa, tai ehkä tehoaisi, mutta silloin sitä pitäisi levittää ihan helvetisti (pikagooglauksella "järkevän suolauksen alaraja on noin -6 astetta").

Mikä helvetti siinä on, että kaksikaistaisella tiellä ei osata ohittaa kunnolla. Ja sitten kun päästään ohi ruvetaan painamaan jarrua. Tässä Volvomiehen taidonnäyte: Volvosankari_1

Ottamatta muuten kantaa volvoilijan tötöilyyn, niin jarruvalo syttyy aika pian sen jälkeen, kun olet vilauttanut pitkiä.

Olen miettinyt, että tuo pitkien käyttö palautteen välittäjänä on monissa tilanteissa aika tehoton; toki jossain motarilla vasempaa kaistaa hitaasta suhavaa varmasti useimmiten tajuaa, että takaa tulevan pitkien vilautus on kehotus painua sivuun oikealle kaistalle. Veikkaisin kuitenkin, että monissa tapauksissa, kuten vaikka tuossa videon tapauksessa, tötöilijä ei välttämättä osaa arvata, mitä väärintoimimista tai muuta toisen tienkäyttäjän huomioimattomuutta sillä pitkillä yrität viestiä; vastareaktiona voikin sitten saada edellämenijän jarruttamaan kiusallaan tai tekemään muuta veemäistä. Sitten taas jos vilautat pitkiä maantiellä jonkun tekemän killeriohituksen jälkeen, jossa siis potentiaalinen kolari on ollut enemmän tai vähemmän lähellä, niin vastaavasti noissa tilanteissa sillä ohittajallakin on voinut jo valahtaa jotain housuun ja viesti on jo mennyt ilman pitkien vilautustakin perille; toki näissä tilanteissa vilautan pitkiä itsekin (en tosin pimeällä).

Tehokkain tapa toimia "teidenritarina" varmaan olisi, jos etsisi rekkarilla omistajan yhteystiedot ja yrittäisi tavoittaa kuljettajan, mutta tuo vaatisi aika paljon viitseliäisyyttä ja pikkaisen rahaakin (omistajatiedot maksaa), ja joka myös olisi kyllä aika häiriintynyttä (veikkaanpa myös, että suurin osa puheluista menisi kirosanojen viljelyyn puolin jos toisin, kun se vastapuoli ei sitä palautettasi välttämättä hyvällä ota, tai ainakin voisi haukkua sinut hulluksi ahdistelijaksi).

Adaptiivinen vakkari käytössä/säätämässä tai pilot assist tai mitä vaan.

Itekin ihmettelin pitkään noita jotka jarruttaa hieman autojonon saavuttaessaan ja sitten vasta menee ohi. ACC:hän se siinäkin syynä.

Aivan. Joskus parisen vuotta sitten mietin, että mitä helvettiä edellä oleva auto jarruttaa maantiellä ylämäen alkaessa, vaikka on kirkas kesäpäivä ja turvaväli edellä ajavaan autoon mielestäni riittävä, mutta sitten syyksi tuli mieleeni nimenomaan tuo adaptiivinen vakkari.
 
Vähän pidempi pätkä olisi mukava, kuinka paljon se jarrutti tuon ohituksen jälkeen?

Jostain syystä Garminin softa totesi, että tapahtuneen erikoisuus päättyi tuohon videossa näkyvään kohtaan. Jarrutti sen verran reippaasti, että jouduin itse vaihtamaan kaistaa, että en vetänyt Volvistin persiiseen.

Adaptiivinen vakkari käytössä/säätämässä tai pilot assist tai mitä vaan.

Itekin ihmettelin pitkään noita jotka jarruttaa hieman autojonon saavuttaessaan ja sitten vasta menee ohi. ACC:hän se siinäkin syynä.

Kyse ei ollut ainakaan tästä, koska auton edessä ei ollut 300 metrin matkalla auton autoa.
 
Kyllä voi olla. Edessä näkyi toisen auton takavalot, toki mielestäni ihan noin pitkää väliä ei tuossa autossa saa laitettua. Toinen mahdollisuus on ihan vaan bugi. Esim. Kehä 3:lla itään päin just ennen porvoonväylän mäkeä 100 % ajamistani kiinavolvoista jarruttaa, syytä en tiedä. Joku häiritsee tutkaa siinä kohtaa ja päättää jarruttaa.

Todennäköisin vaihtoehto on tuo pitkien räpsiminen, että reagoi sitten siihen.

En kyllä tosta videolta nää että kenen päivä ja miten siinä pilattiin?

e: niin ja jos säätää vakkaria alaspäin niin auto säätää sitäkin jarrulla.

Jos video olisi hieman pidempi olisi nähnyt, kuinka meikäläinen joutuu tekemään hätäväistön tämän seniilin hybrid-kuskin takia. Jatkossa näköjään täytyy jättää väistäminen tekemättä ja antaa vaan rysähtää perään, kun rupeaa Brake-chekailemaan. Suomalaiset on kyllä liikenteessä yhtä huonointa kansaa tunnustamaan omat virheensä, jopa ranskalaiset osaa katsoa liikenteessä paremmin peliin.

Herää vaan väkisin kysymys, miksi miksi tämän sankarin pitää vaihtaa kaistaa niin lyhyeen väliin, vaikka tilaa oli vaikka muille jakaa...
 
Kyllä voi olla. Edessä näkyi toisen auton takavalot, toki mielestäni ihan noin pitkää väliä ei tuossa autossa saa laitettua.

Tosiaan, tuolla videolla mäen päällä olevan auton takavalot mielestäni paistaa jopa sen verran kirkkaasti, että taitaa olla jarrutus menossa.

Jos video olisi hieman pidempi olisi nähnyt, kuinka meikäläinen joutuu tekemään hätäväistön tämän seniilin hybrid-kuskin takia. Jatkossa näköjään täytyy jättää väistäminen tekemättä ja antaa vaan rysähtää perään, kun rupeaa Brake-chekailemaan. Suomalaiset on kyllä liikenteessä yhtä huonointa kansaa tunnustamaan omat virheensä, jopa ranskalaiset osaa katsoa liikenteessä paremmin peliin.

Herää vaan väkisin kysymys, miksi miksi tämän sankarin pitää vaihtaa kaistaa niin lyhyeen väliin, vaikka tilaa oli vaikka muille jakaa...

Päivän selvää on, minkä toki itsekin tiedät enkä muuta väitäkkään, vaikka kärjekkäästi kirjoititkin, että kenenkään perään ei tule rysäyttää tahallisesti, vaikka edessä oleva tekisi mitä. Siltä varalta että tämä ei olisi jollekin lukijalle päivänselvää, niin tahallinen kolari ei ole hyväksyttävää ainakaan seuraavista syistä: pienessäkin vauhdissa tehty peräänajo voi tuottaa pahimmassa tapauksessa jopa halvaannuttavan niskan retkahdusvamman (whiplash), siellä voi olla myös muita kärsijöitä kuin vain tötöilevä kuski (kuten lapsia), ja lisäksi tuo olisi myös laitonta.

Täytyy vaan hyväksyä, että liikenteessä nyt vaan on kaikenlaista suhaaja, ja niihin joutuu enemmän ja vähemmän varautumaan. Jos tuota videota katsoo ja lukee kertomuksesi, niin ellei tuo Volvo tehnyt täydellistä vauhdin pysäyttävää lukkojarrutusta edessäsi, niin ilmoittamasi hätäväistö voi johtua siitä, ettet itse alkanut jarruttamaan ajoissa turvavälin säilyttäen, joka taas sitten alleviivaa sitä että liikenteessä nyt vaan täytyy ottaa huomioon mahdolliset tötöilijät (jos ei muuta, niin oman turvallisuuden vuoksi; joku hätäväistökin voi olla riskialtista monesta muustakin syystä mutta ainakin siitä, että nopeassa tilanteessa ei välttämättä esimerkiksi kaksikaistatiellä ehdi katsoa, tai muista, kuolleessa kulmassa vierellä olevaa autoa --> oikea-aikaisen jarruttamisen laiminlyönti & valuttaminen lähelle edessä olevan "tötöilijän" puskuria voi johtaa sitten siihen hätäväistöön, joka pahimmassa tapauksessa johtaa siis kolarointiin viereisellä kaistalla olevan auton (syytön) kanssa, vaikka ennakoivalla ajolla koko tilanne oltaisiin estetty).
 
Tosiaan, tuolla videolla mäen päällä olevan auton takavalot mielestäni paistaa jopa sen verran kirkkaasti, että taitaa olla jarrutus menossa.

Piti ihan kartasta tarkistaa, että reilu pari sataa metriä oli autojen väli, että se ei kyllä mielestäni ole peruste jarruttamiselle.



Päivän selvää on, minkä toki itsekin tiedät enkä muuta väitäkkään, vaikka kärjekkäästi kirjoititkin, että kenenkään perään ei tule rysäyttää tahallisesti, vaikka edessä oleva tekisi mitä. Siltä varalta että tämä ei olisi jollekin lukijalle päivänselvää, niin tahallinen kolari ei ole hyväksyttävää ainakaan seuraavista syistä: pienessäkin vauhdissa tehty peräänajo voi tuottaa pahimmassa tapauksessa jopa halvaannuttavan niskan retkahdusvamman (whiplash), siellä voi olla myös muita kärsijöitä kuin vain tötöilevä kuski (kuten lapsia), ja lisäksi tuo olisi myös laitonta.

Täytyy vaan hyväksyä, että liikenteessä nyt vaan on kaikenlaista suhaaja, ja niihin joutuu enemmän ja vähemmän varautumaan. Jos tuota videota katsoo ja lukee kertomuksesi, niin ellei tuo Volvo tehnyt täydellistä vauhdin pysäyttävää lukkojarrutusta edessäsi, niin ilmoittamasi hätäväistö voi johtua siitä, ettet itse alkanut jarruttamaan ajoissa turvavälin säilyttäen, joka taas sitten alleviivaa sitä että liikenteessä nyt vaan täytyy ottaa huomioon mahdolliset tötöilijät (jos ei muuta, niin oman turvallisuuden vuoksi; joku hätäväistökin voi olla riskialtista monesta muustakin syystä mutta ainakin siitä, että nopeassa tilanteessa ei välttämättä esimerkiksi kaksikaistatiellä ehdi katsoa, tai muista, kuolleessa kulmassa vierellä olevaa autoa --> oikea-aikaisen jarruttamisen laiminlyönti & valuttaminen lähelle edessä olevan "tötöilijän" puskuria voi johtaa sitten siihen hätäväistöön, joka pahimmassa tapauksessa johtaa siis kolarointiin viereisellä kaistalla olevan auton (syytön) kanssa, vaikka ennakoivalla ajolla koko tilanne oltaisiin estetty).

Vaikkei sitä videosta huomaakkaan, niin nostin kyllä jalan kaasulta saman tien, kun tämä teiden sankari tuli eteen. Ja tämä kyseinen sankari tosiaan melkoisen kovalla hidastuvuudella tuon brake chekkinsä lopulta teki. Mikä tässä tapauksessa teki hätäväistöstä suuren riskin oli kohtuullisen korkea loskavalli, joka hankaloitti suuresti turvallisen hätäväistön tekemistä. Se on myös hyvä muistaa, että kaistaa vaihtaessa ei saisi edes haitata muuta liikennettä. Mielestäni tässä tämä sankari ei nyt ihan lain kirjaimen mukaan mennyt.
 
No onhan tuo nyt selvä että jos eka mennään ohi niin sitten ei kyllä ruveta jarrua polkemaan edessä ja jos on pakko polkea jarrua niin eteen tulija kyllä tehnyt selvän virheen varsinkin kun vasen kaista tyhjänä niin pysyy siellä sitten.

Ymmärrän myös valojen vilkuttelun, paska lentää kun just pakko siihen eteen tulla jarruttamaan
 
Piti ihan kartasta tarkistaa, että reilu pari sataa metriä oli autojen väli, että se ei kyllä mielestäni ole peruste jarruttamiselle.

Kun yritän tihrustaa tuosta videosta, niin mun mielestä sinun ja Volvon edessä olevassa Tuntematon-Auto-X palaa jarruvalot (jarruvaloja on takavaloista tuosta videosta vaikea erottaa, mutta mielestäni siinä näkyy myös auton keskellä oleva lisäjarruvalo palavan) koko sen matkan, kun se auto tuossa videolla näkyy, joten kun Volvo nyt vaihtoi kaistaa ja jos Tuntematon-Auto-X vauhti oli hidastunut tuntuvasti tuona aikana kun sinä&Volvo kyseisen auton saavutitte, niin sekin voi olla syynä Volvon tiukempaan jarruttamiseen.

Vaikkei sitä videosta huomaakkaan, niin nostin kyllä jalan kaasulta saman tien, kun tämä teiden sankari tuli eteen. Ja tämä kyseinen sankari tosiaan melkoisen kovalla hidastuvuudella tuon brake chekkinsä lopulta teki. Mikä tässä tapauksessa teki hätäväistöstä suuren riskin oli kohtuullisen korkea loskavalli, joka hankaloitti suuresti turvallisen hätäväistön tekemistä.

Mitä siis opimme? Pitkiä ei kannata vilauttaa turhaan ainakaan silloin, kun mitään todellista vaaraa ei ole aiheutunut, pikemminkin kiusaa (ja todennäköisesti vielä niin, että Volvon kuljettaja ei tajunnut aiheuttamaansa kiusaa) --> lopputuloksena vastapuoli voi tehdä ihan mitä vaan, mikä on toki väärin, mutta lopputuloksena voi sitten seurata sinulle, vastapuolelle tai jollekin täysin syyttömälle sivulliselle jotain oikeaa harmia.

Hyvä että jarrutit. Silti ihmettelen, miten tilanne on voinut eskaloitua siihen, ettet ole saanut jarrutettua riittävästi ja olet joutunut oikeasti väistämään tuota Volvoa.

Se on myös hyvä muistaa, että kaistaa vaihtaessa ei saisi edes haitata muuta liikennettä. Mielestäni tässä tämä sankari ei nyt ihan lain kirjaimen mukaan mennyt.

Ei saa ei. Jokaisen tienkäyttäjän tulee kuitenkin myös:
4 § Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Jos olisit Volvon perään rysäyttänyt, niin luulenpa että sinulle edullisempaa olisi ollut, että kojelautasi dashcam ei tuota tilannetta olisi nauhoittanut tai muistikortti olisi "hukkunut" jonnekin varsinkin, jos tuon Volvon edessä on ollut Tuntematon-Auto-X.
 
Kun yritän tihrustaa tuosta videosta, niin mun mielestä sinun ja Volvon edessä olevassa Tuntematon-Auto-X palaa jarruvalot (jarruvaloja on takavaloista tuosta videosta vaikea erottaa, mutta mielestäni siinä näkyy myös auton keskellä oleva lisäjarruvalo palavan) koko sen matkan, kun se auto tuossa videolla näkyy, joten kun Volvo nyt vaihtoi kaistaa ja jos Tuntematon-Auto-X vauhti oli hidastunut tuntuvasti tuona aikana kun sinä&Volvo kyseisen auton saavutitte, niin sekin voi olla syynä Volvon tiukempaan jarruttamiseen.



Mitä siis opimme? Pitkiä ei kannata vilauttaa turhaan ainakaan silloin, kun mitään todellista vaaraa ei ole aiheutunut, pikemminkin kiusaa (ja todennäköisesti vielä niin, että Volvon kuljettaja ei tajunnut aiheuttamaansa kiusaa) --> lopputuloksena vastapuoli voi tehdä ihan mitä vaan, mikä on toki väärin, mutta lopputuloksena voi sitten seurata sinulle, vastapuolelle tai jollekin täysin syyttömälle sivulliselle jotain oikeaa harmia.

Hyvä että jarrutit. Silti ihmettelen, miten tilanne on voinut eskaloitua siihen, ettet ole saanut jarrutettua riittävästi ja olet joutunut oikeasti väistämään tuota Volvoa.



Ei saa ei. Jokaisen tienkäyttäjän tulee kuitenkin myös:


Jos olisit Volvon perään rysäyttänyt, niin luulenpa että sinulle edullisempaa olisi ollut, että kojelautasi dashcam ei tuota tilannetta olisi nauhoittanut tai muistikortti olisi "hukkunut" jonnekin varsinkin, jos tuon Volvon edessä on ollut Tuntematon-Auto-X.
Jos Volvo menee ohi ja hyppää siitä eteen alle 20m päähän on Volvo selvästi kyvytön ajattelemaan mitä se takana tulijaa noissa olosuhteissa aiheuttaa, täten valojen vilkutus on aivan ymmärrettävää.

Missä Volvo käytti lainaamaasi ennakointi pykälää, kysyn vain?
 
No onhan tuo nyt selvä että jos eka mennään ohi niin sitten ei kyllä ruveta jarrua polkemaan edessä ja jos on pakko polkea jarrua niin eteen tulija kyllä tehnyt selvän virheen varsinkin kun vasen kaista tyhjänä niin pysyy siellä sitten.

Ymmärrän myös valojen vilkuttelun, paska lentää kun just pakko siihen eteen tulla jarruttamaan

Nimenomaan, tämähän se on mikä tässä itseä ainakin eniten ärsytti.

Kun yritän tihrustaa tuosta videosta, niin mun mielestä sinun ja Volvon edessä olevassa Tuntematon-Auto-X palaa jarruvalot (jarruvaloja on takavaloista tuosta videosta vaikea erottaa, mutta mielestäni siinä näkyy myös auton keskellä oleva lisäjarruvalo palavan) koko sen matkan, kun se auto tuossa videolla näkyy, joten kun Volvo nyt vaihtoi kaistaa ja jos Tuntematon-Auto-X vauhti oli hidastunut tuntuvasti tuona aikana kun sinä&Volvo kyseisen auton saavutitte, niin sekin voi olla syynä Volvon tiukempaan jarruttamiseen.

En ole aivan varma, mutta mielestäni tämän auton ja volvon välimatka ei lyhentynt ainakaan siinä määrin, että se olisi oikeuttanut tälläiseen pelleilyyn.




Ei saa ei. Jokaisen tienkäyttäjän tulee kuitenkin myös:

Samassa laissa kun lukee myös, että: " 3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla." Kun tämän edessä ajaneen auton ja Volvon väli oli pitkälti toistasataa metriä ja nyppylän toisella puolella jono ei seisonut, niin tämä sankari kyllä rikkoi räikeästi tätä tarpeettoman äkkiä jarruttamisen kieltoa. Mitä taas tulee syyllisyyskysymykseen, on todennäköistä, että jos tilanteessa olisi tapahtunut peräänajo olisi Volvo ollut syyllinen koska jarrutti ilman syytä. Edellisen lain aikaan tästä on jo ennakkotapaus, joten uskoisin että nykyisellä huomattavasti selkeämmin lakiin kirjatun kiellon ansiosta asia olisi läpihuutojuttu.
 
Jos Volvo menee ohi ja hyppää siitä eteen alle 20m päähän on Volvo selvästi kyvytön ajattelemaan mitä se takana tulijaa noissa olosuhteissa aiheuttaa, täten valojen vilkutus on aivan ymmärrettävää.

Missä Volvo käytti lainaamaasi ennakointi pykälää, kysyn vain?

Viittaukseni tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koski tilanteen kuvannutta autoilijaa. Se että toinen tötöilee, ei kuitenkaan poista toisen velvollisuutta ennakoida mahdollista vaaraa.

Kun tämän edessä ajaneen auton ja Volvon väli oli pitkälti toistasataa metriä ja nyppylän toisella puolella jono ei seisonut, niin tämä sankari kyllä rikkoi räikeästi tätä tarpeettoman äkkiä jarruttamisen kieltoa.

No niin, eli Volvo-kuljettaja jarrutti vittuillakseen joko siksi, että vilautit pitkiä, tai siksi, että Volvon adaptiivinen vakionopeudensäädin sääti turvaväliä edessä olevaan Tuntematon-Auto-X.

Lopetan tämän hedelmättömän keskustelun tähän, koska upattu video, syystä tai toisesta, päättyy juuri niin, että jää näkemättä Volvon välimatka Tuntematon-Auto-X, sekä kliimaksina, kertomasi hätäväistö.
 
Viittaukseni tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koski tilanteen kuvannutta autoilijaa. Se että toinen tötöilee, ei kuitenkaan poista toisen velvollisuutta ennakoida mahdollista vaaraa.

Hänhän ennakoi vaaran, nosti jalan kaasulta ja lopuksi jarrutti ja väisti? :facepalm:
 
Taajamasta puhuin, aivan oikein. Tästä kun ajan päätielle johon on joku 5-6km niin koko matkalla on soraa ja ihan helvetisti :D

Mielestäni täytyisi sitten muuttaa lainsäädäntöä että raskas liikenne käyttäisi soveltuvaa rengastusta samalla tavalla kuin henkilöautoilijatkin joutuvat. Tai sitten taas se talvirengaspakko veke. Rekat tuhoavat tiestön ja autot jo muutenkin niin saisivat tulla samalle viivalle rengaskulujen ja käyttövoimaveron kanssa. Sitten voivat laittaa vaikka ketjut alle jos on liukasta


Erikoista, täällä pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla en ole törmännyt tällaiseen ongelmaan. Joo toki varmasti sitä soraa jossain määrin on, keväisin varsinkin kun koko talven sorat kumuloituvat siihen sulalle asvaltille, mutta ei nyt siinä määrin että olisi mitenkään omaa autoilua häirinnyt.
 
Hänhän ennakoi vaaran, nosti jalan kaasulta ja lopuksi jarrutti ja väisti? :facepalm:

Ajoura näyttää lumettomalta, joten siksi pidän vähintäänkin ihmeellisenä tarinankulkua, joka on johtanut hätäväistöön. Kun kuvaaja on hetki sitten vilauttanut pitkiä, niin ainakaan huomion ei voida olettaa olleen muualla kuin liikenteessä. Siksi herää kysymys,
- eikö kuvaaja osaa jarruttaa täysiä (niin tyhmältä kun tällaisen varusteen olemassa olo tuntuukin, niin autoissahan on nykyään tekniikkaa joka huomaa äkkinäisen, poikkevan jarrupolkimisen painamisen, jolloin auto voi jarruttaa täysiä, vaikka kuljettaja ei itse siis tajuaisi runtata jarrupoljinta pohjaan saakka)
- onko kuvaajan autossa huonot jarrut? huonot renkaat? auto katsastamaton?
- miten ihmeessä, vaikka välimatka Volvoon ei olekaan suuri, on mahdollista että kuvaaja ei ehdi jarruttaa omalla kaistallaan niin paljoa, että törmäys Volvoon olisi vältettävissä ilman kaistanvaihtoa

Summarum. Vaikka se Volvo nyt toimiikin väärin, ja kerrotun tarinankulun (koska internetin ihmeelliseen maailmaan päätynyt video päättyy, syystä tai toisesta, kesken) mukaan Tuntematon-Auto-X on niin kaukana, että Volvon oletettu adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole voinut jarrutusta aiheuttaa vaan jarrutuksen syy on viittuuntuminen pitkien vilauttelista, niin ellei välttämättä halua jännitystä elämään niin palstan opetus on: jos toinen autoilija tötöilyllään ei aiheuta konkreettista vaaraa, vaan lähinnä kiusaa/vittuuntumista (mutta ei vaaraa!), niin älä vilauta pitkiä. Tämänkin palstan videoilla on niin monesti nähty se tapahtumankulku, jossa pitkien vilauttelulla ei-vaara-tilanteessa vastapuoli vittuuntuu siten, että painaa jarrua. Ei, se vastapuoli ei saa sitä jarrua painaa, mutta edelleen, kun on niin monesti nähty että se vastapuoli ei ota sitä pitkien vilauttelua hyvällä, vaan pahalla, niin ellei halua elämäänsä jännistystä, jätä pitkien vilauttaminen turhissa tilanteissa pois.
 
Ajoura näyttää lumettomalta, joten siksi pidän vähintäänkin ihmeellisenä tarinankulkua, joka on johtanut hätäväistöön. Kun kuvaaja on hetki sitten vilauttanut pitkiä, niin ainakaan huomion ei voida olettaa olleen muualla kuin liikenteessä. Siksi herää kysymys,
- eikö kuvaaja osaa jarruttaa täysiä (niin tyhmältä kun tällaisen varusteen olemassa olo tuntuukin, niin autoissahan on nykyään tekniikkaa joka huomaa äkkinäisen, poikkevan jarrupolkimisen painamisen, jolloin auto voi jarruttaa täysiä, vaikka kuljettaja ei itse siis tajuaisi runtata jarrupoljinta pohjaan saakka)
- onko kuvaajan autossa huonot jarrut? huonot renkaat? auto katsastamaton?
- miten ihmeessä, vaikka välimatka Volvoon ei olekaan suuri, on mahdollista että kuvaaja ei ehdi jarruttaa omalla kaistallaan niin paljoa, että törmäys Volvoon olisi vältettävissä ilman kaistanvaihtoa

Vaikka minunkin auto osaa pysähtyä nykypäivänä täysin itsenäisesti, se ei kuitenkaan kumoa fysiikanlakeja. Vaikka tienpinta näyttää paljaalta se ei kerro todellisuutta liukkaudesta. Voin sanoa, että autossa on hyvät kitkarenkaat alla ja massaan nähden tehokkaat jarrut, jotka ovat täysin hyödyttömät tilanteessa jossa voimakas jarrutus johtaa tilanteeseen, jolloin perän sivuttaispito katoaa. Joka taaseen vaarantaa liikennettä. Ihmettelen myös asennettasi, että jaksat puolustella virheen tehnyttä autoilijaa.

Viittaukseni tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koski tilanteen kuvannutta autoilijaa. Se että toinen tötöilee, ei kuitenkaan poista toisen velvollisuutta ennakoida mahdollista vaaraa.



No niin, eli Volvo-kuljettaja jarrutti vittuillakseen joko siksi, että vilautit pitkiä, tai siksi, että Volvon adaptiivinen vakionopeudensäädin sääti turvaväliä edessä olevaan Tuntematon-Auto-X.

Lopetan tämän hedelmättömän keskustelun tähän, koska upattu video, syystä tai toisesta, päättyy juuri niin, että jää näkemättä Volvon välimatka Tuntematon-Auto-X, sekä kliimaksina, kertomasi hätäväistö.

On hyvä muistaa, että ennakointivelvollisuus toimii molemmin puolin. Ja kuten aiemmin jo mainitsin videon lyhyydestä saa kiittää surkeasti toimivaa Garminin-kameran softaa.
 
Adaptiivinen vakkari käytössä/säätämässä tai pilot assist tai mitä vaan.

Itekin ihmettelin pitkään noita jotka jarruttaa hieman autojonon saavuttaessaan ja sitten vasta menee ohi. ACC:hän se siinäkin syynä.
Jaa tää selittääkin monta ihmettelyä. Taloudellinen ajo osa 1 näemmä mennyt volvon insseille perille. Onneksi uusin auto on vm 99 niin ei tarvitse kokoajan miettiä mitä auto saa päähänsä.

Tohon tehorecan hätäväistöön sen verran että itsekin kyllä koetan välttää täysjarrutuksia liukkaalla tiellä (ja ylipäänsäkin) jos on mahdollisuus väistää. Uudempikin auto voi olla yllättävän holtiton liukkaalla jos jarrua runnoo liikaa ja vielä vähän ohjailee samalla.
 
Varsinkin skodat ovat aivan holtittomia paskoja, alusta on niin löysä, että hirvittää ajella tuolla 2021 Octavia CNG:llä, mutta ajettava on.

Tänään ihmettelin kun edessä taas vaihtelun vuoksi ajellaan 73km/h kolmen auton letkaa vetäen (minä viimeisenä) rajoituksen ollessa 80. Kiertoliittymään päästiin, edestä kääntyi toisesta liittymästä kaksi autoa pois ja minä jatkoin volvon perässä lentoasemaa kohti lentokentäntietä. Eihän se kulkenut yli 50km/h 60 rajoituksella (eikä muuten käyttänyt vilkkuakaan poistuessaan kiertoliittymästä), joten luonnollisesti kun ei ketään tule vastaan, ajoin ohi. Sitten tietenkin takana alkoi valoshow. Ei voi kuin ihmetellä.

Ja Tehorecalle: Kyseinen Volvokuski oli tyypillinen mulkku, joka ei välitä muista paskaakaan. Tahallaan ajoi eteesi lähelle roiskuttaen kuran ja ravan. Kun vilkutit pitkiä, jarrutestasi sinua aivan tahallaan. Tällaisista kannattaa vaan pysyä kaukana (mieluusti edellä tietenkin). Lähes kaikki XC60 T8 Volvokuskit ovat kyllä edustettuna melekoisessa tötöilyssä tuolla liikenteessä. Suurin osa hybridikuskeista ja sähköautojen kuskeista on aivan idiootteja/osaamattomia/pelkääjiä näin suoraan sanottuna. Ainakin henkilökohtaisen tilaston mukaan.
 
Ajoura näyttää lumettomalta, joten siksi pidän vähintäänkin ihmeellisenä tarinankulkua, joka on johtanut hätäväistöön. Kun kuvaaja on hetki sitten vilauttanut pitkiä, niin ainakaan huomion ei voida olettaa olleen muualla kuin liikenteessä. Siksi herää kysymys,
- eikö kuvaaja osaa jarruttaa täysiä (niin tyhmältä kun tällaisen varusteen olemassa olo tuntuukin, niin autoissahan on nykyään tekniikkaa joka huomaa äkkinäisen, poikkevan jarrupolkimisen painamisen, jolloin auto voi jarruttaa täysiä, vaikka kuljettaja ei itse siis tajuaisi runtata jarrupoljinta pohjaan saakka)
- onko kuvaajan autossa huonot jarrut? huonot renkaat? auto katsastamaton?
- miten ihmeessä, vaikka välimatka Volvoon ei olekaan suuri, on mahdollista että kuvaaja ei ehdi jarruttaa omalla kaistallaan niin paljoa, että törmäys Volvoon olisi vältettävissä ilman kaistanvaihtoa

Summarum. Vaikka se Volvo nyt toimiikin väärin, ja kerrotun tarinankulun (koska internetin ihmeelliseen maailmaan päätynyt video päättyy, syystä tai toisesta, kesken) mukaan Tuntematon-Auto-X on niin kaukana, että Volvon oletettu adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole voinut jarrutusta aiheuttaa vaan jarrutuksen syy on viittuuntuminen pitkien vilauttelista, niin ellei välttämättä halua jännitystä elämään niin palstan opetus on: jos toinen autoilija tötöilyllään ei aiheuta konkreettista vaaraa, vaan lähinnä kiusaa/vittuuntumista (mutta ei vaaraa!), niin älä vilauta pitkiä. Tämänkin palstan videoilla on niin monesti nähty se tapahtumankulku, jossa pitkien vilauttelulla ei-vaara-tilanteessa vastapuoli vittuuntuu siten, että painaa jarrua. Ei, se vastapuoli ei saa sitä jarrua painaa, mutta edelleen, kun on niin monesti nähty että se vastapuoli ei ota sitä pitkien vilauttelua hyvällä, vaan pahalla, niin ellei halua elämäänsä jännistystä, jätä pitkien vilauttaminen turhissa tilanteissa pois.
En edes jaksa lukea sun Raamattua, mutta jos sä menet jostain ohi niin et sä nyt saatana aja eteen alle 20m päähän tuollaisella ilmalla ja heittäen vielä paskat lasille. Toinen että ohituksen jälkeen ei varsinkaan ruveta jarruttamaan jos edessä ei ole mitään estettä ja videon mukaan sitä ei voi varmaksi sanoa.

Minä olisin käyttäytynyt aivan samallalailla koska Volvo oli ainoa joka liikennettä vaaransi vaarallisella ohituksella.

80km/h vauhdissa tuolla ilmalla 20m turvaväli ei riitä
 
Mikä siinä on niin vaikeaa puhdistaa lumet raskaan kaluston katolta?
Eikö ole sopivia työkaluja ( tikkaat, taso, harjat yms. ), eikö aikataulu anna periksi vai eikö vaan viitsitä?

Tuossa aamulla ajellessani oli Kehä 3:sella ja Lahdentiellä kaksi Urbaserin roska-autoa ja yksi HSL / Transdev bussi taas liikenteessä aivan suoraan hangesta kaivettuina.
Kuitenkaan eivät ole mitään yhden auton pikkufirmoja, joten luulisi että varikolla on kunnollinen taso tai tikkaat ja työkalut kaluston puhdistamiseen.
 
En edes jaksa lukea sun Raamattua, mutta jos sä menet jostain ohi niin et sä nyt saatana aja eteen alle 20m päähän tuollaisella ilmalla ja heittäen vielä paskat lasille. Toinen että ohituksen jälkeen ei varsinkaan ruveta jarruttamaan jos edessä ei ole mitään estettä ja videon mukaan sitä ei voi varmaksi sanoa.

Minä olisin käyttäytynyt aivan samallalailla koska Volvo oli ainoa joka liikennettä vaaransi vaarallisella ohituksella.

80km/h vauhdissa tuolla ilmalla 20m turvaväli ei riitä
Minä ainakaan en nähnyt videolla mitään vaarallista ohitusta. Vaarallisuus tuli esiin vain kirjoittajan kertomasta, jota taas en ihan sellaisenaan usko. Jos se Volvo teki tarpeettoman jarrutuksen (eikä vain hiljentänyt vauhtia ohituksen jälkeen) , niin se oli selvästi väärin ja sillä siisti, mutta ei se tuosta videosta käy ilmi.

Valoja välkyttelemällä saa kivasti provosoitua vähän kaikenlaisia tilanteita ja tuotakin tilannetta on voinut edeltää jotain muuta mitä meille ei ole kerrottu.

Jos muuten videota oli tallentunut tuon verran, niin olisi sitä pitänyt olla enemmänkin. Ei kai mikään dashcam ole niin typerä, että poistaa tallennetta sekä alusta että lopusta. Joku tässä ei nyt täsmää.
 
Valoja välkyttelemällä saa kivasti provosoitua vähän kaikenlaisia tilanteita ja tuotakin tilannetta on voinut edeltää jotain muuta mitä meille ei ole kerrottu.
Kannatan valojen hyväntahtoista vilauttamista jos eteen kiilailee, hyvä uskoisena kuvittelen että iso osa eteen koukkijista arvio etäisyyden väärin ja se jää heillä huomaamatta jos kukaan ei sitä koskaa kerro.

tuotakin tilannetta on voinut edeltää jotain muuta mitä meille ei ole kerrottu.
Video oli lyhyt ja luenteeltaan sellainen että tuli mieleen kaikenlaista.

Autojen nopeuksista jäi epämääräinen kuva,
ilmeisesti halusi syystä tai toisesta vaihtaa kaistaa ja vaikutti vähän siltä että oli siinä haasteita. Ensin näytti ajautuvan oikealle, jonka jälkeen näytti kiihdyttävän, ja hetkenpäästä alkoi kaistanvaihto, vilkun laitto vasta sitten kun oli vaihtamassa kaistaa.


Tuo jarru tilitys nyt hämäs, jäi olo että oli ylittänyt nopeusrajoituksen ja tiputtu lähemmäksi sallittua, pikavilasulla se ei selviä ja voi keksiä monia muitakin syitä.

No jos tuolla oli vaikeuksia päästä kuvaajan nopeuden takia ohi, niin olisi se volvo voinut kuvaajan taaksekkin palata. Videosta ei selviä oliko kuvaajan takana tilaa mihin palata, no sitten olisi vaan jatkanut tuolla kaistalla, mutta ehkä oli jotain painetta tuolle oikealle kaistalla siirtyä, minkä takia hölmöjä tekoja.

Mutta jos mennään videon opetustarkoituksella, niin ärsyttäviä noi etee kiilaajat, niitä piisaa ja reippaalla nopeuserolla ohittaminen ei tunnu tekoja vähentävän.

Videonjakajalle plussaa siitä että reskiteri oli sutussa :-)
 
Joku fiksu kuski oli koristellut lava-autonsa lavan yläreunan punaisilla jouluvaloilla. Oli jossain määrin häiritsevää ajella tuon perässä, kun valot välillä näkyi kirkkaana ja välillä ei ollenkaan.
 
Ihan normaalin näköinen ohitus volvokuskilta , en kyl nää tuossa mitään kiilaamista
Samaa tässä katselin uudemman kerran, enkä löydä tuosta videosta mitään ihmeellistä.

Volvo ajaa vasemmalla kaistalla ja kun kuvaaja on saavuttamassa tätä oikealta, painaa Volvo reippaammin kaasua, jotta pääsee liittymään oikealle kaistalle. Liittymisvaiheessa kuvaaja laittaa pitkät päälle, kun vesipölly alkoi ahdistamaan. Noin 150m päässä Volvosta näkyy seuraavan auton perä, joka vaikuttaisi hidastavan (mahdollisesti myös sen jarruvalot näkyvät jo hetkeä aiemmin?) ja aiheuttavan siten jarrutustarpeen Volvollekin joko manuaalisesti tai adaptiivisen vakkarin seurauksena.

Mitä enemmän luen aloittajan kuvausta ja katselen tuota lyhyttä videopätkää, niin sitä vakuuttuneempi olen että tuossa on sattunut jotain muutakin provosointia hetkeä aiemmin, tai sitten jotain ei muuten vain kerrota niin kuin tapahtumat etenivät. Ihanko oikeasti tuon kummun jälkeen edessä ei ollut ketään hitaampaa ja ihanko oikeasti Volvo painoi niin paljon jarruja, että kuvaaja joutui tekemään hätäjarrutuksen ja väistämään? Ehkä näin tapahtui, mutta videosta se ei kyllä selviä.


1609762359286.png
 
Erikoista, täällä pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla en ole törmännyt tällaiseen ongelmaan. Joo toki varmasti sitä soraa jossain määrin on, keväisin varsinkin kun koko talven sorat kumuloituvat siihen sulalle asvaltille, mutta ei nyt siinä määrin että olisi mitenkään omaa autoilua häirinnyt.

Se voi olla että on paikallinen ilmiö. Sitä on kuitenkin tossa tiellä sen verran että ropisee enemmän kuin soratiellä
 
Näkee taas kerran, että näitä muutaman sekunnin klippejä on turha postailla kun ei tule muuta kuin vääntöä.
 
Pimeällä ajaessa tänä talvena on tullut mieleen että pitäisi autossa sisällä olla jonkinlainen saatananmoinen valonheitin jota voisi vilkuttaa taaksepäin kun törpöt ajelee perässä pitkät päällä, eikä millään tajua / huomaa että niitä lyhyitä valoja olis kiva käyttää silloin kun edessä on joku alle 100m päässä... Hyvällä tuurilla joku vastaantulija vilkuttaa niille , mutta yleensä eivät tunnu siitäkään hoksaavan, jollei useampi vilkuta.

Merkillistä miten vuosi vuodelta ajotaidot ja auton käyttötaidot tuntuu vaan rapistuvan jatkuvasti useammilla kuskeilla mitä aiemmin.
 
Näkee taas kerran, että näitä muutaman sekunnin klippejä on turha postailla kun ei tule muuta kuin vääntöä.
Niinpä. Tuo pätkä ainakin oli täysin turha, kun ei siitä ilmene se todellinen ongelma lainkaan. Sitten kun tarinaa vielä maustetaan hieman omasta näkökulmasta ja lisätään soppaan yleistyksiä tyyliin "seniili hybridikuski", niin tietäähän sen mikä on keskustelun lopputulos.
 
Ei jää edes 1 sekuntia väliä Volvon ja kuvaajan ajoneuvojen väliin. Ihan turhan lähelle tuuppasi Volvo itsensä, keli jne huomioiden.

Tästähän siinä on kyse, mutta tietyt käyttäjät ei tunnu sitä ymmärtävän vaan ajattelutapa on lähinnä "minulla on oikeus":facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 293
Viestejä
4 503 088
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom