En ole nähnyt että soraa levitettäisiin maanteille (pl. jotkut jotkut jyrkät mäet), joten kirjoittajan harmistus soran levittämisestä liittyy tajaamiin.
Siellä taajamissa sitä soraa levitetään lähinnä raskaanliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa kyllä käytetään talvella erilaista rengastusta (ei nasta), mutta etenkin näin lähellä nollakeliä, jolloin jään vaara on suuri, on sitä soraa vain levitettävä risteysalueilla ja mäkiin raskasta liikennettä varten. Etenkin vilkkaissa taajamissa risteysalueet "kiillottuu" (lumi pakkantuu/liiskaantuu, ja osittain jäätyy lämpimien renkaiden toimesta) niin tehokkaasti, että liikkeelle lähtö olisi joko erittäin hidasta, tai mahdotonta, raskaalla liikenteelle ilman hiekotusta. Taajamissakaan pitkillä suorilla, jossa ei ole risteyksiä, sitä hiekkaa ei levitetä, koska silloin ajonopeus on jo saavutettu ja pidon kanssa harvemmin tulee ongelmia.
Eli: tuota hiekotusta, ja myöskään suolausta, ei kannata ajatella vain henkilöautonkuljettajan näkökulmasta.