Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kuten on jo todettukin, niin niitä nopeusrajoituksia suunniteltaessa on usein tiedossa jotain, mikä ei auton ratissa ole itsestäänselvyys. Vähäisellä liikennemäärällä ne saattaa tuntua typeriltä, mutta on hetkiä kun ne on perusteltavissa.

Iso osa kuskeista ei ole kykeneväisiä seuraamaan muuttuvia nopeusrajoituksia, joten nekään ei ole mikään aukoton ratkaisu.
 
Rantatunnelin alempi nopeusrajoitus on kyllä perusteltavissa jo ihan sillä, että n. 90 % ihmisistä ei osaa pitää minkäänlaista turvaväliä. Nopea googletus kertoo, että tunnelissa on tapahtunut ainakin kolme ketjukolaria parin vuoden sisään. Opetelkaa ajamaan, niin puhutaan sitten korkeammista nopeusrajoituksista.

cue "ei tarttis ajaa niin lähellä toisia, jos sais ajaa lujempaa!!1!1" -kommentit
No eipä ne toteudu sen paremmin motarillakaan tuplavauhdissa, tosin mulla ainakin väli kasvaa nopeuden noustessa.

Rantatunnelissa tosiaan kyllä piisaa kontin nuohoojia, joskin itsekin syyllistyn nuohoomiseen jos joku ajaa 50kmh vasenta kaistaa ylämäkeen.
 
Ei. Kyseessä on ennen kaikkea ohikulkuväylä. Se ei ole mikään ulostusputki kantakaupungista yhteen paikkaan, vaan keskustan ohittava tie. Toki liittymiä ennen ja jälkeen tunnelin piisaa ja paljon liikennettä kulkee niistäkin. Taajama vetää (rakennusprojekteja lukuun ottamatta) sen minkä ennenkin ja liikenne väylällä kulkee enemmän tai vähemmän sujuvasti ohi keskustan. Tunnelin ajoittainen tukkeutuminen ei johdu siitä, että keskustaan ei pääsisi. Esteet ovat olleet ihan muualla, tärkeimpänä aivan älytön ja liikenteen kehittyessä alamittaiseksi jäänyt yksittäinen risteys. Liikenne idästä keskustaan, keskustasta itään, lännestä keskustaan tai keskustasta länteen ei ratkaisevasti muuttunut maanalaisen väylän myötä. Ohikulkuliikenne muuttui.
Tunnelin toinen pää on ihan keskustan tuntumassa, eiköhän ne sinne pyrkivät ja vähän muuallekkin sitä tunneliakäytä.

Kommentin ajatus oli että tunnelin päissä on vilkkaat liittymät, jotka hidastaa nopeuksia, ja hitaampi nopeuksia on myöhemminkin. Jos tunneli osuudella nostetaan nopeuksia niin ero on entistä isompi, entistä pumppaavampi ajoa.

Jos muuttuvat rajoitukset tehokkaalla valvonnalla niin niiden avulla voisi ajatus tasolla hallita tilannetta. Ei ole kuljettajan etujen mukaista rynniä, vaan päästä perille, parinkilometrin pätkä digitaali näyttöineenpaperilla olisi hyvä pätkä hallita tilannetta....

Varmaan Tampereella jotain älykäskaupunki haaveita, mutta en usko että mitään tuollaista voisi onnistua.


Ja huomioitava että jos nopeuksia nostetaan, niin välityskyky pitäisi laskee per aika.


Varauksin toki kannata muuttuvia rajoituksia jo korkeimman nostoa.
 
Eilen oli (ylläri ylläri) bemarikuski niin aggressiivisesti lähellä peräpuskuria, että ensimmäistä kertaa 20 vuoden aikana oli pakko pysäyttää auto ja käydä pyytävän kohteliaasti kysymässä josko voisi hieman pidempää väliä pitää. Vastaus oli "joo okei, mut voitko mennä?". En vastannut, koska palasin autoon, mennäkseni.

Minua ihmetyttää kommentti, sillä kiihdytän 1.6 litraiseni aina täydellisesti ja ajan hieman keskiarvoa nopeammin (eli siten, etten koskaan kerää jonoa, enkä häiritse muita). Tässä kohtaa en halunnut ajaa yhtään nopeammin, joten ajoin hitaammin. Minua ärsyttää oma käyttäytymiseni, sillä juuri tästä olen arvostellut muita. Halusin ehkä "kouluttaa"? En ole tätä tahtoa aiemmin tunnistanut, mutta nyt kun opin sen olevan minussakin läsnä, saatan tulkita joitakin marginaalitilanteita liikenteessä sentin verran ymmärtäväisemmin.

En koskaan kuvitellut olevani virheetön, mutta silti tilanne yllätti.
 
Joo huvittavin mitä paikallisella alueella tapahtui oli koulun lähistön nopeusrajoituksen alentaminen, jota anottiin varmaan kymmenen vuoden ajan. Alennettu nopeus saatiin, mutta pian tämän jälkeen koulu lakkautettiin. Alennetut rajoitukset jäi paikalleen.



Mihin tämä väite perustuu? Muuttuvista nopeusrajoituksista on käsittääkseni erittäin hyvää kokemusta. Ainoa este on tainnut olla järjestelmästä koituvat kustannukset. Sekin tuntuu erityisen kummalliselta selitykseltä, kun ei muutamat liikennemerkit ja näyttötaulut voi aivan mahdottomia maksaa.

Kun nopeuksia rajoitetaan tarpeettomasti tästä seuraa liikennekurin höltyminen ja rajoituksien piittaamattomuus. Tosiasiassa veikkaan, että Suomessa tapahtuu liikenneonnettomuuksia nykyään useammin puhelimen räpläämisestä, kuin ylinopeudesta aiheutuvista syistä.
Ainakin Hämeenlinnassa ja Tampereella motareilla noilla muuttuvilla nopeusrajoituksilla voi pyyhkiä persettä. Keskellä yötä ideaparkilta eteenpäin pitäisi ajaa 80kmh kun on kaksi hiutaletta lunta tielä. Seuraavana päivänä ruuhka aikaan tie peilijäässä siitä saa ajaa 100kmh. Suureksi onneksi moni muukin on todennut saman ja painaa surutta menemään jos vain olosuhteet sallivat.
 
Ainakin Hämeenlinnassa ja Tampereella motareilla noilla muuttuvilla nopeusrajoituksilla voi pyyhkiä persettä. Keskellä yötä ideaparkilta eteenpäin pitäisi ajaa 80kmh kun on kaksi hiutaletta lunta tielä. Seuraavana päivänä ruuhka aikaan tie peilijäässä siitä saa ajaa 100kmh. Suureksi onneksi moni muukin on todennut saman ja painaa surutta menemään jos vain olosuhteet sallivat.
Vähän vastaava juttu on kolmostiellä Klaukkalan kohdalla Vantaata lähestyttäessä. Täällä ilmeisesti säädellään noita nopeusrajoituksia kellokytkimellä kun arkiaamuisin joskus klo 6-6.30 aikoihin tipahtaa aamun ajaksi nopeudesta 20km/h pois. Sillä ei ole merkitystä vaikka sataisi kuinka perkeleesti, jos ollaan tuon slotin ulkopuolella. Samaten Helsingistä poispäin iltapäivällä tipautetaan 100km/h -- 80 km/h vaikkei olisi mitään syytä.

Täälläkään ei suuremmin nuo pudotukset häiritse, vaan liikennevirran sujuvuus ratkaisee ajonopeuden.
 
Vähän vastaava juttu on kolmostiellä Klaukkalan kohdalla Vantaata lähestyttäessä. Täällä ilmeisesti säädellään noita nopeusrajoituksia kellokytkimellä kun arkiaamuisin joskus klo 6-6.30 aikoihin tipahtaa aamun ajaksi nopeudesta 20km/h pois. Sillä ei ole merkitystä vaikka sataisi kuinka perkeleesti, jos ollaan tuon slotin ulkopuolella. Samaten Helsingistä poispäin iltapäivällä tipautetaan 100km/h -- 80 km/h vaikkei olisi mitään syytä.

Täälläkään ei suuremmin nuo pudotukset häiritse, vaan liikennevirran sujuvuus ratkaisee ajonopeuden.
Joo tampereellakin ohitustiellä aina 80kmh sarankulmalla iltapäivän ilmeisesti ruuhka aikaan. Muina aikoina yleensä se satanen vaikka maailmanloppu tulisi.
 
Joo tampereellakin ohitustiellä aina 80kmh sarankulmalla iltapäivän ilmeisesti ruuhka aikaan. Muina aikoina yleensä se satanen vaikka maailmanloppu tulisi.
Saattaa liittyä sellaiseen ohjauslogiikkaan, joka laskee nopeusrajoitusta kun ajonopeudet laskevat. Siinä kohdalla etenkin itään päin on nimittäin idiooteilla tapana laskea oma ja muiden vauhti johonkin kuuteen kymppiin, oli liikennemäärä tai keli mikä tahansa. Arvelen syyksi sitä, että motarille liittyminen on niin vaikeaa tai jotkut luulevat, että heillä on lupa ajaa motarilla 60 km/h jos ajavat vain yhden lyhyen liittymävälin. Lisäksi jotkut ohiajavat ilmeisesti himmaavat vauhtia "auttaakseen" tai väistääkseen näitä vähälahjaisia, jotka tunkevat taajamavauhtia sekaan Partolan liittymästä poistuakseen yleensä seuraavasta.
 
Saattaa liittyä sellaiseen ohjauslogiikkaan, joka laskee nopeusrajoitusta kun ajonopeudet laskevat. Siinä kohdalla etenkin itään päin on nimittäin idiooteilla tapana laskea oma ja muiden vauhti johonkin kuuteen kymppiin, oli liikennemäärä tai keli mikä tahansa. Arvelen syyksi sitä, että motarille liittyminen on niin vaikeaa tai jotkut luulevat, että heillä on lupa ajaa motarilla 60 km/h jos ajavat vain yhden lyhyen liittymävälin. Lisäksi jotkut ohiajavat ilmeisesti himmaavat vauhtia "auttaakseen" tai väistääkseen näitä vähälahjaisia, jotka tunkevat taajamavauhtia sekaan Partolan liittymästä poistuakseen yleensä seuraavasta.
Juu ja yksi tämmönen partolan tapaus meinasi kerran tulla etuovesta sisään kun ajelin vasenta sen 110kmh mittaria. Tosin tämä kaveri sai kyllä jonkinlaisen vauhdin kelattua mutta kuolleet kulmat unohtui siinä tohinassa.
 
Hyvinkääntiellä ajelee kyllä aika urpoa porukkaa. Eilen 3 autoa veti Hyvinkään kohdalla hirveellä kiirellä eteen ja jäi sitten ajelemaan 70 km/h siihen (rajoitus 80). Paluumatkalla lähempänä nelostien liittymää on se kamera 60 alueella, niin joku CH-R kuski lyö liinat kiinni 500m ennen kameraa ja sit ajeltiin jokin tovi 46 km/h. Mistä näitä pösilöitä riittää tuonne arkiliikenteeseen noin paljon?
 

Liitteet

  • pensioner.JPG
    pensioner.JPG
    76,8 KB · Luettu: 105
Nyt joulun kiireiden aikana jostain kumman syystä mitä ihmeelisintä suhmurointia ja sekoilua monen autoilijan osalt liikenteessä. Mistä lie ovat kaivautuneet joulun ajaksi sekoilemaan.
 
Ajeltuani 20tkm/vuoteen pääasiassa kehä 1 sisäpuolella on muutamia havaintoja, nämä siis pidemmältä aikaväliltä, osa siis vain kehitystä vanhoihin tapoihin tiettyjen automerkkien kohdalla.

-Jos omaat porschen, RSx audin tai M -bemarin pitää se 30/40 -alueella lähettää joka valoista että kaikki kuulee rahan.
-Toyota jonka perässä on merkintä hybrid varmistaa ettei valoista kerkeä kovinkaan montaa autoa, jättäen vähintään 20m väliä muihin ennen kuin pääsee edes liikkeelle, saati että saisi edes rajoituksen mukaista nopeutta.
-em. toyotat luultavasti aiheuttava pääosan moottoriteiden peräänajoista, liittyen moottoritielle 60-75km/h nopeudella lyöden vilkun päälle ja tunkien eteen, vaikka pakettiautollakin saisi 130-140km/h vinguttaen vauhtia. Tässä se hyvä että kiihdytyskaistaa on yleensä niin paljon jäljellä että sen kautta pääsee vielä näiden ohi sujuvasti.
-mitä pienempi auto, sitä vaikeampaa se on taskuparkkiin ajaa, koskee myös hybridi toyotaa, usein on 20-50cm kanttariin matkaa vaikka kyseessä pienehkö/keskikokoinen auto. Samaan tilaan saa kuitenkin 5,3m pakettiauton kanttariin kiinnikkin.
-Moottoritiellä muiden huomiointi vaikeata, eli tungetaan lyhyeen väliin ilman vilkkua ja ei edes yritetä tasata vauhtia vasemman kaistan kanssa. Jolloin aamuruuhkassa kaikki (useimmiten toyota) takia pitää tiputtaa vauhti 94-95km/h tasolle, tätä ennen vauhdin ollessa 104-110km/h.
-Volksvagen passat ja skoda superb syö markkinoita mulkuilta audikuskeilta, sukkulointia kaistojen välillä suorittaen ja hidastaen kaikkien takana ajavien etenemistä. Vain aidot ja alkuperäiset(bmw&audi) pysyy heidän mukana tässä mittelössä.
 
Ajeltuani 20tkm/vuoteen pääasiassa kehä 1 sisäpuolella on muutamia havaintoja, nämä siis pidemmältä aikaväliltä, osa siis vain kehitystä vanhoihin tapoihin tiettyjen automerkkien kohdalla.

-Jos omaat porschen, RSx audin tai M -bemarin pitää se 30/40 -alueella lähettää joka valoista että kaikki kuulee rahan.
-Toyota jonka perässä on merkintä hybrid varmistaa ettei valoista kerkeä kovinkaan montaa autoa, jättäen vähintään 20m väliä muihin ennen kuin pääsee edes liikkeelle, saati että saisi edes rajoituksen mukaista nopeutta.
-em. toyotat luultavasti aiheuttava pääosan moottoriteiden peräänajoista, liittyen moottoritielle 60-75km/h nopeudella lyöden vilkun päälle ja tunkien eteen, vaikka pakettiautollakin saisi 130-140km/h vinguttaen vauhtia. Tässä se hyvä että kiihdytyskaistaa on yleensä niin paljon jäljellä että sen kautta pääsee vielä näiden ohi sujuvasti.
-mitä pienempi auto, sitä vaikeampaa se on taskuparkkiin ajaa, koskee myös hybridi toyotaa, usein on 20-50cm kanttariin matkaa vaikka kyseessä pienehkö/keskikokoinen auto. Samaan tilaan saa kuitenkin 5,3m pakettiauton kanttariin kiinnikkin.
-Moottoritiellä muiden huomiointi vaikeata, eli tungetaan lyhyeen väliin ilman vilkkua ja ei edes yritetä tasata vauhtia vasemman kaistan kanssa. Jolloin aamuruuhkassa kaikki (useimmiten toyota) takia pitää tiputtaa vauhti 94-95km/h tasolle, tätä ennen vauhdin ollessa 104-110km/h.
-Volksvagen passat ja skoda superb syö markkinoita mulkuilta audikuskeilta, sukkulointia kaistojen välillä suorittaen ja hidastaen kaikkien takana ajavien etenemistä. Vain aidot ja alkuperäiset(bmw&audi) pysyy heidän mukana tässä mittelössä.

Voin vahvistaa että kaikki kohdat pitävät paikkansa, mutta muutama jäi puuttumaan:

-Perse pimeänä ajavat yleensä kiat, tojotat ja daciat. Samaan sakkiin kuuluvat merkistä riippumatta myös pääkaupunkiseudun bussien vaihtariautot joista joka toinen painaa perse pimeänä kellonajasta riippumatta.
-Mikäli auto on kokonaan pimeänä etuvaloja myöten niin merkkinä on silloin mersu.
-Kolme kaistaa tai enemmän yhdellä vilkun vilkautuksella ennen poistumisramppia vaihtavat ovat useimmiten bemmejä.
 
Ei tarttis varmaan kuitenkaan lönkalla, annankadulla jne. kiskoa valojen välissä +60km/h nopeuksia vain sen takia että kaikki kuulee rahan.
Etenkin kun tuolla seudulla jalankulkijat eivät ymmärrä punaisia valoja jalankulkijoille tai eivät muutenkaan noudata mitään risteyssääntöjä.
 
-Jos omaat porschen, RSx audin tai M -bemarin pitää se 30/40 -alueella lähettää joka valoista että kaikki kuulee rahan.
-Toyota jonka perässä on merkintä hybrid varmistaa ettei valoista kerkeä kovinkaan montaa autoa, jättäen vähintään 20m väliä muihin ennen kuin pääsee edes liikkeelle, saati että saisi edes rajoituksen mukaista nopeutta.
Kun mikään ei kelpaa?

Olisit iloinen, kun lähtevät ripeästi liikkeelle :D
 
Kun mikään ei kelpaa?

Olisit iloinen, kun lähtevät ripeästi liikkeelle :D

Joo on se ihme. Jos tehoa löytyy niin miksei sitä käyttäisi. Jos joku ärsyttää niin sitten kovaääniset autot jotka kulkevat yhtä hitaasti kuin mopot. Ketään ei oikeasti kiinnosta kuunnella sen 316i bemarin tai corollan rikkinäistä pakoputkea
 
Mikä ihme näillä suhtkoht uusilla Volkkareilla/Toyotoilla ajavilla keski-iän ylittäneillä on niin hankalaa vauhdin säätelyssä? Maantiellä tullut viime aikoina ohituspaikkaa odotellessa ajettua useamman perässä, jotka:
-Ajavat 100 km/h alueella 80
-Ajavat 80 km/h alueella 85
-Ajavat 60 km/h alueella 80
-Ajavat 60 km/h alueella olevaan kameraan 45 km/h

Ja nopeus ei edes ole tasainen, sillä vakkarin käyttäminen varmaan lisäisi polttoaineen kulutusta.
 
Mikä ihme näillä suhtkoht uusilla Volkkareilla/Toyotoilla ajavilla keski-iän ylittäneillä on niin hankalaa vauhdin säätelyssä? Maantiellä tullut viime aikoina ohituspaikkaa odotellessa ajettua useamman perässä, jotka:
-Ajavat 100 km/h alueella 80
-Ajavat 80 km/h alueella 85
-Ajavat 60 km/h alueella 80
-Ajavat 60 km/h alueella olevaan kameraan 45 km/h

Ja nopeus ei edes ole tasainen, sillä vakkarin käyttäminen varmaan lisäisi polttoaineen kulutusta.

Olen huomannut ihan saman ilmiön. Kortin sain 20 vuotta sitten ja silloin tuntui kaikki ajavan 15-20 km/h ylinopeutta 80 ja 100 alueilla. Sitten yleistyi citymaasturit joilla tyypit tuntui ajavan aina 20-50 km/h ylinopeutta ja nykyään niillä ajetaan huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Nykyään tuntuu, että jokainen matelee jatkuvasti alle rajoituksen ja kolmion ja stop merkin takaa työnnetään ensin mukamas ripeästi eteen ja sitten jäädään ajamaan siihen eteen 10 km/h alle rajoituksen.

Itselläni on alla 0,9 litran koneella varustettu Dacia ja joka työmatkalla ajan nopeammin kuin muut tienkäyttäjät, joten tuo käytös ei voi olla auton tehosta kiinni vaan ihan asenteesta.

En siis ole sitä mieltä, että pitäisi ajaa ylinopeutta vaan tuo tarpeeton matelu aiheuttaa jatkuvaa ärsytystä.
 
Olen huomannut ihan saman ilmiön. Kortin sain 20 vuotta sitten ja silloin tuntui kaikki ajavan 15-20 km/h ylinopeutta 80 ja 100 alueilla. Sitten yleistyi citymaasturit joilla tyypit tuntui ajavan aina 20-50 km/h ylinopeutta ja nykyään niillä ajetaan huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Nykyään tuntuu, että jokainen matelee jatkuvasti alle rajoituksen ja kolmion ja stop merkin takaa työnnetään ensin mukamas ripeästi eteen ja sitten jäädään ajamaan siihen eteen 10 km/h alle rajoituksen.

Itselläni on alla 0,9 litran koneella varustettu Dacia ja joka työmatkalla ajan nopeammin kuin muut tienkäyttäjät, joten tuo käytös ei voi olla auton tehosta kiinni vaan ihan asenteesta.

En siis ole sitä mieltä, että pitäisi ajaa ylinopeutta vaan tuo tarpeeton matelu aiheuttaa jatkuvaa ärsytystä.
Väittäisin että vaikuttaa paljon siitä miten tutulla tiellä ajaa. Itse ajan monesti syrjäteillä alinopeutta koska vaikka rajoitus voi olla se 100km/h, niin se voi olla liian iso vauhti jos ei tiedä onko mäen takana kuinka jyrkkä mutka. Tässä meilläpäin on muutama paha paikka missä tie näyttää jatkuvan suoraan mutta siinä onkin jyrkkä mutka ja iso pudotus. Työmatkalla taas sitten huomaa sen toisen puolen kun osa porukasta ajelee muutamalla pätkällä jatkuvasti alinopeutta.
 
Väittäisin että vaikuttaa paljon siitä miten tutulla tiellä ajaa. Itse ajan monesti syrjäteillä alinopeutta koska vaikka rajoitus voi olla se 100km/h, niin se voi olla liian iso vauhti jos ei tiedä onko mäen takana kuinka jyrkkä mutka. Tässä meilläpäin on muutama paha paikka missä tie näyttää jatkuvan suoraan mutta siinä onkin jyrkkä mutka ja iso pudotus. Työmatkalla taas sitten huomaa sen toisen puolen kun osa porukasta ajelee muutamalla pätkällä jatkuvasti alinopeutta.
Fakta1 on kuitenkin se että pääosin ihmiset ajavat niitä tuttuja reittejä, 1 sadasta saattaa olla ”oudolla” reitillä ja silloinkin yleensä ollaan isolla tiellä.

Fakta2: Suomessa ei käytännössä ole teitä joilla ei voisi ajaa rajoituksen mukaan. Poikkeuksen voivat muodostaa jotkut harvahkot 3 tai suurempi numeroiset tiet joissa yleisrajoitus ja näissäkin on sitten vain kohta/kaksi koko tien matkalla.

Fakta3: fakta2 poikkeukset kesäkelillä ei pitäisi aiheuttaa mitään järisyttäviä ongelmia jos pitää silmänsä auki. Peilijäälläkin yleensä löytyy jyrkkä mutkamerkit joiden varassa voi ennakoida, mutta ei toki joka paikassa. Paskalla kelillä pienellä tiellä nopeus on myös mahdollisesti jo muutenkin alhainen.

Fakta4: Todennäköisemmin tie on niin paskassa kunnossa että parin montun jälkeen on hidastaa :). Pimeässä tai auringon luodessa sellaisesta valo/varjo/valo/varjo raidoituksen niin noita monttua on mahdoton nähdä etukäteen kovasta vauhdista oudolla tiellä.

Fakta5: ottaen huomioin fakta1 tiheyden niin käytännössä fakta 2-4 paikoissa ei oudot ihmiset ajele, kyllä se vaan ihan sitä saamatonta/osaamatonta sakkia jotka sahaa sitä baanaa monta kertaa vuodessa.
 
Voin vahvistaa että kaikki kohdat pitävät paikkansa, mutta muutama jäi puuttumaan:

-Perse pimeänä ajavat yleensä kiat, tojotat ja daciat. Samaan sakkiin kuuluvat merkistä riippumatta myös pääkaupunkiseudun bussien vaihtariautot joista joka toinen painaa perse pimeänä kellonajasta riippumatta.
-Mikäli auto on kokonaan pimeänä etuvaloja myöten niin merkkinä on silloin mersu.
-Kolme kaistaa tai enemmän yhdellä vilkun vilkautuksella ennen poistumisramppia vaihtavat ovat useimmiten bemmejä.
Noista valoista, en ymmärrä miten nykyautoissa valot ei pala automaattisesti.

Omassa autossa valoautomatiikka toimii täydellisesti, mutta sitten jossa Toyotassa tai kiassa valot pimeänä ja manuaalisesti pitää laittaa valot päälle kun auto ei itse ymmärrä...
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarttis varmaan kuitenkaan lönkalla, annankadulla jne. kiskoa valojen välissä +60km/h nopeuksia vain sen takia että kaikki kuulee rahan.
Etenkin kun tuolla seudulla jalankulkijat eivät ymmärrä punaisia valoja jalankulkijoille tai eivät muutenkaan noudata mitään risteyssääntöjä.

Hyvähän se on sitten että autoista lähtee ääntä, ei hypi jalankulkijat punasista eteen.
 
Väittäisin että vaikuttaa paljon siitä miten tutulla tiellä ajaa. Itse ajan monesti syrjäteillä alinopeutta koska vaikka rajoitus voi olla se 100km/h, niin se voi olla liian iso vauhti jos ei tiedä onko mäen takana kuinka jyrkkä mutka. Tässä meilläpäin on muutama paha paikka missä tie näyttää jatkuvan suoraan mutta siinä onkin jyrkkä mutka ja iso pudotus. Työmatkalla taas sitten huomaa sen toisen puolen kun osa porukasta ajelee muutamalla pätkällä jatkuvasti alinopeutta.

Laitaskin google mapsista nämä pari kohtaa missä niin jyrkkä mutka on ettei voi ajaa. 100kmh saat ajaa aika pirun jyrkkään mutkaan ilman että mitään ongelmaa ainakaan kesäkelillä on. Jos nämä on lähellä niin voin käydä itse jollain paskaläjällä ajamassa nämä ja katsomassa puhutko totta vai et. Ja nyt puhutaan nimenomaan 100kmh rajoitusalueella olevista.
 
Tuusulantie pohjoiseen mistä ramppi kehä 3 länteen. Onneksi siinä on kaksi kaistaa niin pääsee aina hissutelijoista ohi. Se on kumma kun autolla ei uskalleta edes 80 siinä ajaa kun prätkällä satanen ei tunnu vielä missään?

Ymmärrän talvella kun liukasta, mutta kun kesällä mennään 50km/h, tämä on ongelma jokaisella tiellä, mutkissa hissutellaan ja suoralla mennään 20km/h ylinopeutta
 
Laitaskin google mapsista nämä pari kohtaa missä niin jyrkkä mutka on ettei voi ajaa. 100kmh saat ajaa aika pirun jyrkkään mutkaan ilman että mitään ongelmaa ainakaan kesäkelillä on. Jos nämä on lähellä niin voin käydä itse jollain paskaläjällä ajamassa nämä ja katsomassa puhutko totta vai et. Ja nyt puhutaan nimenomaan 100kmh rajoitusalueella olevista.
No en viitsi alkaa itseäni suoraan doxaamaan, mutta esimerkiksi tällä maantiellä mikä menee kuvan halki on 100kmh rajoitus koko matkalla.
gDcs47A.jpg
 
Melkosta. Näin kartasta katsottuna näyttää siltä että tohon riittäisi kyllä hyvin se 80 rajoituskin. Tosin vaikea sitä nyt sitten on sanoa että onko tuossa rajoitus 100, 80 vaiko 60 kun mitään sijaintitietoja ei ole enkä ainakaan itse osaa etsiä tuota paikkaa pelkän kuvan perusteella. On varmaankin vain uskottava käyttäjää.
 
Noita huntin rajotuksella olevia teitä on esim lappi täynnä ja moni tie semmosessa kunnossa että edes kesällä ei viitsi jokapaikassa vetää rajoituksen mukaan ja talvellakin saisi ajaa satasta...
 
Ne raivostuttavat heti naaman eteen moottoritiellä ohituksen jälkeen palaavat kuljettajat. Kesällä niiden takaa lentää stemut ja talvella et nää mitään kun vesiloskamössö peittää näkyvyyden. Entiä mitä pujottelurinnettä ne tuntuu ajavan kun joka ohitettava taitaa olla yksi piste lisää. :D
 
Ne raivostuttavat heti naaman eteen moottoritiellä ohituksen jälkeen palaavat kuljettajat. Kesällä niiden takaa lentää stemut ja talvella et nää mitään kun vesiloskamössö peittää näkyvyyden.
Helppo yhtyä tähän. Joulupäivänä viimeksi Helsingin nurkilta Lahteen ajaessa (vakkarilla 107@100) ainoastaan yksi ohittanut auto ymmärsi ajaa riittävän kauas eteen jotta ei ihan kaikki paska ollut pitkin tuulilasia.

Pahin tapaus oli ML-sarjan mersu, joka liki tyhjällä moottoritiellä meinasi viedä etupuskurinikin eteen tullessaan - ei varmasti ollut metriä väliä kun piti päästä takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Kuljettajaa erehdyin kiittämään taidokkaasta suorituksesta yhdellä pitkien välähdyksellä ja sitä seurasi sitten 5+ kilometriä kestänyt koulutus. Maasturi junnasi tuon matkan joitain metrejä edelläni roiskutellen kaiken sonnan silmille reagoiden samalla jokaiseen kaistanvaihtoon tai nopeuden muutokseen. Kertaakaan en pyrkinyt kuitenkaan tuosta ohitse (eikä autossani potku siihen olisi riittänytkään). Tilanne laukesi vasta kun poistumisliittymäni osui kohdalle ja tiemme erkanivat.

Hieno mies. Pitää varmaan oikeasti hankkia kamera autoon vastaavien varalle.
 
Mitä sä sillä kameralla olis tossa tilanteessa tehny? Osoittanu pahaenteisesti sormella että "mulla on kamera lälläslää"? Vaiko uhonnu että tästä lähtee kuvamatsku poliisille :D Niitä varmaan kiinnostaa.
 
Mitä sä sillä kameralla olis tossa tilanteessa tehny? Osoittanu pahaenteisesti sormella että "mulla on kamera lälläslää"? Vaiko uhonnu että tästä lähtee kuvamatsku poliisille :D Niitä varmaan kiinnostaa.
Mitä sitä osoittelemaan, lällättelemään tai uhoamaan. Muutkin käsimerkit jäi näyttämättä. Oletin kyllä, että poliisia voisi edes hieman kiinnostaa tuollainen kun melkoisen vaarallista toimintaa kuitenkin tuollainen tien päällä. Ilmeisesti sitten ei.
 
Itelläkin joskus tilanne missä lähin Turun oharilla ohittamaan rekkaa ja joku mersu tuli 120+ vauhtia takaa, kurvasi oikealta ohi ja pienestä välistä keulaa hipoen suoraan eteen. Väläytin pitkiä niin pelle löi jarrut pohjaan satkun vauhdissa. Mersun ratissa oli joku vitun +50v rillipää.
 
Terveisiä vaan sille taksikuskille joka painelit pari tuntia sitten semmosta 140kmh ja poliisit otti sivuun. Se avensis mitä ohitit oli jo puoliksi vaihtamassa kaistaa sen poliisin kylkeen jolla oli vielä hälytysvalot päällä :facepalm:
Ja poliisit otti tietysti sen taksin sivuun siihen motarille eikä voinut ohjata sitä sinne 500m päässä olevalle rampille ja muualle. Siinä sitten ihmiset jarruttaa paniikissa ja vaihtaa kaistaa ilman vilkkua yms. :facepalm:
 
Helppo yhtyä tähän. Joulupäivänä viimeksi Helsingin nurkilta Lahteen ajaessa (vakkarilla 107@100) ainoastaan yksi ohittanut auto ymmärsi ajaa riittävän kauas eteen jotta ei ihan kaikki paska ollut pitkin tuulilasia.

Pahin tapaus oli ML-sarjan mersu, joka liki tyhjällä moottoritiellä meinasi viedä etupuskurinikin eteen tullessaan - ei varmasti ollut metriä väliä kun piti päästä takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Kuljettajaa erehdyin kiittämään taidokkaasta suorituksesta yhdellä pitkien välähdyksellä ja sitä seurasi sitten 5+ kilometriä kestänyt koulutus. Maasturi junnasi tuon matkan joitain metrejä edelläni roiskutellen kaiken sonnan silmille reagoiden samalla jokaiseen kaistanvaihtoon tai nopeuden muutokseen. Kertaakaan en pyrkinyt kuitenkaan tuosta ohitse (eikä autossani potku siihen olisi riittänytkään). Tilanne laukesi vasta kun poistumisliittymäni osui kohdalle ja tiemme erkanivat.

Hieno mies. Pitää varmaan oikeasti hankkia kamera autoon vastaavien varalle.
En kanssa ymmärrä tätä lasin paskannusta, tekisi mieli jokaselle väläyttää. Puolittain kiitos näistä lasinpaskannuksista menee näille saksalaisille perseessäroikkujille joita jotkut sitten "palvoo" vaihtamalla heti pois edestä kun se on mahdollista. Itse vedän yöllä vasuria vaikka kilsan ettei paskoisi toisen lasia, päivälläkin reilusti yli turvavälin verran ja enempi jossei ketään takana.

Ml kuskin kaltaisia tapauksia ei ole valitettavasti omalle kohdalle sattunut, olisi mukava tietää miten tuommoinen reagoi lisävalon loisteeseen, luulen että vauhtia alkaa tulla aika nopeasti tai sitten perseily pahenee rikosnimikkeen alaiseen toimintaan.

Kaverille sattui aikanaan toisenlainen ahdistelija, tämä ajoi oikealla kaistalla kontissa kiinni valoja välkytellen eikä tullut ohi ennenkuin tiputti vakkarin 80kmh tuntumaan motarivauhdista. Onneksi omassa autossa on työvalo takana niin sillä voi sitten hätistellä tämmöisetkin pois aika nopeasti.
Itelläkin joskus tilanne missä lähin Turun oharilla ohittamaan rekkaa ja joku mersu tuli 120+ vauhtia takaa, kurvasi oikealta ohi ja pienestä välistä keulaa hipoen suoraan eteen. Väläytin pitkiä niin pelle löi jarrut pohjaan satkun vauhdissa. Mersun ratissa oli joku vitun +50v rillipää.
Vastaavan merkin kilpailija samasta maasta koetti aikanaan samanlaista kikkaa, onneksi satuin huomaamaan ko. sekopään lähestymisen takaa (perstuntumalta 140-160kmh vauhdilla) jokunen sekunti aikaisemmin, tämä kerkesi jo rinnalle ja olisi ehkä juuri peltiä rusentamatta päässyt koukkaamaan keulan ja pakun välistä jossen olisi vetässyt väliä umpeen. Vaihdettuani pakun jälkeen oikealle kapine katosi jälleen taivaanrantaan samalla marssivauhdilla. Tuskimpa säilyi kortti helsinkiin saakka.
 
Vastaavan merkin kilpailija samasta maasta koetti aikanaan samanlaista kikkaa, onneksi satuin huomaamaan ko. sekopään lähestymisen takaa (perstuntumalta 140-160kmh vauhdilla) jokunen sekunti aikaisemmin, tämä kerkesi jo rinnalle ja olisi ehkä juuri peltiä rusentamatta päässyt koukkaamaan keulan ja pakun välistä jossen olisi vetässyt väliä umpeen. Vaihdettuani pakun jälkeen oikealle kapine katosi jälleen taivaanrantaan samalla marssivauhdilla. Tuskimpa säilyi kortti helsinkiin saakka.

Mulle kävi keväällä Lahdenväylällä vastaavanlaisessa tilanteessa kolari, kun olin itse vasemmalla kaistalla ohittamassa rekkaa. Octavia yritti tunkea mun keulan ja rekan välistä mun eteen, no eihän se 1,5 metrin raosta olisi mahtunut. Lopputulos oli se, että vetäs oikeaan takakulmaan. Ja lähti karkuun asiaa selvittämättä. Tilanteen pelasti se, että itsellä oli dashcam ja sieltä sai sitten kaivettua rekkarin sekä täten todistettua tapahtuneen vastapuolen vakuutusyhtiölle, joka ei olisi ilman videotallennetta korvannut penniäkään.
 
Mitä sä sillä kameralla olis tossa tilanteessa tehny? Osoittanu pahaenteisesti sormella että "mulla on kamera lälläslää"? Vaiko uhonnu että tästä lähtee kuvamatsku poliisille :D Niitä varmaan kiinnostaa.

Kyllä se kamera vaan helpottaa asioita jos jotain sattuu. Ei oo mikään sana sanaa vastaan keissi silloin. Ei niistä nyt haittaakaan ole.
 
Luonnollisesti, nyt kysyinkin että mitä sillä tossa tilanteessa olis tehny kun sitä päivittelit että olis ollut kameralle käyttöä.
 
+1 etenkin moottoriteillä rapan roskijoille. Sunnuntaina moottoritiellä myöhään illalla kotiinpäin ajessa (vakkari 109 km/h; todellinen 106~108 km/h) kiireisimmistä ohittajista järjestään lähes kaikki vaihtoivat kaistaa eteeni sopivasti juuri niin, että pöllyävän vesipaskan vuoksi joutui käyttämään joka kertaa kertaalleen pyyhkijöitä, ja joka kolmannella kerralla myös lurauttamaan lasinpesunestettä tuulilasille. 99 % näissä tilanteissa ohittajan, ja minun, takana oleva seuraava auto oli vähintään satojen metrien päässä, joten mikään kiire sieltä vasemmalta kaistalta takaisin vaihtamiseen ei ollut.

Itselle aikoinaan autokoulussa opetettiin, että kaistanvaihto saa tapahtua aikaisintaan silloin, kun ohitettu auto näkyy taustapeilissä (tietty poikkeuksena tavallinen maantie, jossa voi tulla kiire palata omalle kaistalle; toki noin pieneen rakoon sitä ohitusta ei varmaan alun perinkään olisi turvallista tehdä), jotta nastat&kivet eivät vahingoita ohitetun tuulilasia. Olettavaa on, että suurin osa ohittajista tuota "peukalosääntöä" (tai vastaavaa välimatkaa) ohituksissaan noin muuten noudattaa, mutta se ei välimatkana riitä kyllä siihen, että tyhjällä moottoritiellä ohitettu auto ei saisi kuraa tuulilasiin.
 
+1 etenkin moottoriteillä rapan roskijoille. Sunnuntaina moottoritiellä myöhään illalla kotiinpäin ajessa (vakkari 109 km/h; todellinen 106~108 km/h) kiireisimmistä ohittajista järjestään lähes kaikki vaihtoivat kaistaa eteeni sopivasti juuri niin, että pöllyävän vesipaskan vuoksi joutui käyttämään joka kertaa kertaalleen pyyhkijöitä, ja joka kolmannella kerralla myös lurauttamaan lasinpesunestettä tuulilasille. 99 % näissä tilanteissa ohittajan, ja minun, takana oleva seuraava auto oli vähintään satojen metrien päässä, joten mikään kiire sieltä vasemmalta kaistalta takaisin vaihtamiseen ei ollut.

Tästä näkee hyvin ihmisten itsekkyys/älykkyystason. Miettikää miten pieni teko ajaa vähän kauemmaksi ennen liittymistä takaisin. Mutta silti suurelle osalle ihmisistä aivan ylivoimainen tehtävä.
 
Sori sille valkoisen volkkarin kuskille jota vahingossa kiilasin linnatuulen rampissa aattoaamuna :sick:
Aiheeseen: en kertakaikkiaan voi ymmärtää miksi tyhjällä moottoritiellä pitää ajaa aivan perseeseen kiinni, sitten ohittaa 10kmh nopeuserolla ja vaihtaa takaisin nokan eteen.
Tai miksi pitää jäädä 10m puskurista roikkumaan kun ensin on ajanut 10kmh kovempaa että on päätynyt siihen taakse eikä ketään muuta ole missään :mad:
 
Tapaus: Punasissa valoissa viisi autoa, joista minä ihan takimmainen. Valot vaihtuu ja eka auto opetuskolmiolla ei liiku mihinkään kymmeneen sekuntiin (sammutti vissiin auton). No mitä alkaa tapahtua? Tokana oleva lähtee kiertämään tätä opettelijaa ja opetusluvilla oleva saa auton liikkeelle. Ajavat muutman metrin vierekkäin risteysalueella ja tokana oleva palaa taakse. No valot ehtii mennä tässä punaiselle ja kaksi seuraavaa autoa ajavat törkeästi punaisia päin (ilmeisesti oikeuttivat itselleen tämän tempun, koska eka auto tunaroi ja vika ei ollut "itsessä") Kaikkee sitä näkee kaupunki alueella ja varmasti ei ollut niin kiire, että piti toimia kolmen kuskin tällä tavoin.
 
Tapaus: Punasissa valoissa viisi autoa, joista minä ihan takimmainen. Valot vaihtuu ja eka auto opetuskolmiolla ei liiku mihinkään kymmeneen sekuntiin (sammutti vissiin auton). No mitä alkaa tapahtua? Tokana oleva lähtee kiertämään tätä opettelijaa ja opetusluvilla oleva saa auton liikkeelle. Ajavat muutman metrin vierekkäin risteysalueella ja tokana oleva palaa taakse. No valot ehtii mennä tässä punaiselle ja kaksi seuraavaa autoa ajavat törkeästi punaisia päin (ilmeisesti oikeuttivat itselleen tämän tempun, koska eka auto tunaroi ja vika ei ollut "itsessä") Kaikkee sitä näkee kaupunki alueella ja varmasti ei ollut niin kiire, että piti toimia kolmen kuskin tällä tavoin.

Yleisesti onhan se nyt raivostuttavaa, kun ihmiset eivät osaa lähteä valoista reippaasti että mahdollisimman moni pääsisi samoilla vihreillä. Opetuskolmion kanssa vielä ymmärrettävää ja tavallaan muutkin ovat voineet valmistautua ns tälläisiin tilanteisiin kolmion nähdessä. Mutta aikuiset ihmiset hissuttelevat lähdöissä niin, että valot ovat keltaisella ennen kuin ovat itse päässeet risteyksestä yli...
 
Yleisesti onhan se nyt raivostuttavaa, kun ihmiset eivät osaa lähteä valoista reippaasti että mahdollisimman moni pääsisi samoilla vihreillä. Opetuskolmion kanssa vielä ymmärrettävää ja tavallaan muutkin ovat voineet valmistautua ns tälläisiin tilanteisiin kolmion nähdessä. Mutta aikuiset ihmiset hissuttelevat lähdöissä niin, että valot ovat keltaisella ennen kuin ovat itse päässeet risteyksestä yli...
Tämän takia prätkällä menen aina jonon kärkeen jos on se muutama auto edessä.

Autolla kun on liikkeellä niin 99% muista on vain edessä ja eivät osaa liikkua loogisesti ja ripeästi paikasta a paikkaan b ja prätkällä, kaikki autot on tien tukkona.

50 alueella mutkiin jarrutellaan, valoihin lirutetaan pikku hiljaa ettei vain tarvitse pysähtyä ja vihreän valon syttymisen jälkeen aletaan etsimään sitä vaihdetta :facepalm:
 
Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänään taas vaihteeksi suurinpiirtein ihan kaikki, kiinnostaisi tietää missä ne pitää näitä arpajaisia missä näitä ajokortteja jaetaan.

En erittele erikseen, viimeisillä parilla kymmenellä sivulla on suurinpiirtein kaikki mitä saapi kokea paivittäin työmatkoilla ja kaupunkiliikenteessä :mad:
 
Tapaus: Punasissa valoissa viisi autoa, joista minä ihan takimmainen. Valot vaihtuu ja eka auto opetuskolmiolla ei liiku mihinkään kymmeneen sekuntiin (sammutti vissiin auton). No mitä alkaa tapahtua? Tokana oleva lähtee kiertämään tätä opettelijaa ja opetusluvilla oleva saa auton liikkeelle. Ajavat muutman metrin vierekkäin risteysalueella ja tokana oleva palaa taakse. No valot ehtii mennä tässä punaiselle ja kaksi seuraavaa autoa ajavat törkeästi punaisia päin (ilmeisesti oikeuttivat itselleen tämän tempun, koska eka auto tunaroi ja vika ei ollut "itsessä") Kaikkee sitä näkee kaupunki alueella ja varmasti ei ollut niin kiire, että piti toimia kolmen kuskin tällä tavoin.
Itsellä kävi pari viikkoa takaisin niin että valoissa suoraan menevällä kaistalla joku sammutti auton kaksi kertaa minun edessä. Minun takana oleva turhautui ja lähti ohi oikealle kääntyvien kaistan kautta. Samalla edessä oleva sai auton liikkeelle ja ohittaja yritti kiilata minun ja sammuttajan väliin keskellä risteystä, mutta kun en päästänyt niin meinasi törmätä suoralla linjalla olleeseen jakajaan. Kyseessä siis risteys, jossa vain yksi kaista jatkaa suoraan, ja kääntyvien kaistan suoralla linjalla keskellä risteystä risteävän liikenteen jakaja. Hän sitten katsoa minua vihaisesti aivan kuin olisi minun vika. En ymmärrä jos joku vahingossa sammuttaa auton niin heti läikkyy yli.
 
Eilen (n. klo 23) alkoi ärsyttää yhdistelmä typerät nopeusrajoitukset + kuski, jolta puuttuu täydellinen tilannenopeustaju ja järki ajamisesta yhdistettynä kuitenkin orjalliseen nopeusrajoitusten noudattamiseen.

Sää oli jossain määrin huono, erityisesti näkyyvyys, muttei kuitenkaan superhuono. Sellainen että voi turvallisesti ajaa n. 90-100km/h nopeutta mutta ei kovempaa, ja ohittaminen on riskialtista.
Tiellä 100km/h rajoitus, saavutin rekan. Tunnen tien, tiesin että seuraavan 2km aikana on pari huonoa ohituspaikkaa, sitten 3km ohituskieltoa, sitten hyvä ohituskaista.

Päätin suosiolla jättää sääolosuhteuden takia rekan ohituksen sinne ohituskaistalle, ja ajaa sen viitisen kilsaa sen takana.

No, takaa tuli sitten bemari joka melko vaarallisesti änkesi minusta ohi siinä juuri ennen ohituskieltoaluetta ja osittain jo sen ohituskieltoalueen puolella, ei kuitenkaan päässyt rekasta ohi vaan joutui kanssani junnaamaan sen rekan perässä ohituskieltoalueen, ja pääsi rekasta ohi vasta siellä ohituskaistalla.

Ohituskaistan jälkeen (tiellä jossa normaalisti 100km/h rajoitus) oli sitten "tietyö" jossa ei siis oikeasti tapahdu yhtään mitään ja tie on aivan yhtä leveä kuin ennenkin, ja sen "tietyön" kohdalle laitettu 60km/h rajoitus. No, bemari sitten orjallisesti noudatti sitä 60km/h rajoitusta ja minä junnasin sen takana.


(Nyt toki tänne tulee monta ihmistä haukkumaan minut kuinka olen paha ihminen kun en halunnut noudattaa tietyöalueen 60km/h rajoitusta, mutta se on siinä oikeasti niitä aikoja varten kun siellä oikeasti tehdään jotain tietyötä, ei pyhäpäiväiltoja varten kun mitään töitä ei tehdä.)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 926
Viestejä
4 482 962
Jäsenet
74 033
Uusin jäsen
AuthenticNaabi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom