Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei tarttis varmaan kuitenkaan lönkalla, annankadulla jne. kiskoa valojen välissä +60km/h nopeuksia vain sen takia että kaikki kuulee rahan.
Etenkin kun tuolla seudulla jalankulkijat eivät ymmärrä punaisia valoja jalankulkijoille tai eivät muutenkaan noudata mitään risteyssääntöjä.

Hyvähän se on sitten että autoista lähtee ääntä, ei hypi jalankulkijat punasista eteen.
 
Väittäisin että vaikuttaa paljon siitä miten tutulla tiellä ajaa. Itse ajan monesti syrjäteillä alinopeutta koska vaikka rajoitus voi olla se 100km/h, niin se voi olla liian iso vauhti jos ei tiedä onko mäen takana kuinka jyrkkä mutka. Tässä meilläpäin on muutama paha paikka missä tie näyttää jatkuvan suoraan mutta siinä onkin jyrkkä mutka ja iso pudotus. Työmatkalla taas sitten huomaa sen toisen puolen kun osa porukasta ajelee muutamalla pätkällä jatkuvasti alinopeutta.

Laitaskin google mapsista nämä pari kohtaa missä niin jyrkkä mutka on ettei voi ajaa. 100kmh saat ajaa aika pirun jyrkkään mutkaan ilman että mitään ongelmaa ainakaan kesäkelillä on. Jos nämä on lähellä niin voin käydä itse jollain paskaläjällä ajamassa nämä ja katsomassa puhutko totta vai et. Ja nyt puhutaan nimenomaan 100kmh rajoitusalueella olevista.
 
Tuusulantie pohjoiseen mistä ramppi kehä 3 länteen. Onneksi siinä on kaksi kaistaa niin pääsee aina hissutelijoista ohi. Se on kumma kun autolla ei uskalleta edes 80 siinä ajaa kun prätkällä satanen ei tunnu vielä missään?

Ymmärrän talvella kun liukasta, mutta kun kesällä mennään 50km/h, tämä on ongelma jokaisella tiellä, mutkissa hissutellaan ja suoralla mennään 20km/h ylinopeutta
 
Laitaskin google mapsista nämä pari kohtaa missä niin jyrkkä mutka on ettei voi ajaa. 100kmh saat ajaa aika pirun jyrkkään mutkaan ilman että mitään ongelmaa ainakaan kesäkelillä on. Jos nämä on lähellä niin voin käydä itse jollain paskaläjällä ajamassa nämä ja katsomassa puhutko totta vai et. Ja nyt puhutaan nimenomaan 100kmh rajoitusalueella olevista.
No en viitsi alkaa itseäni suoraan doxaamaan, mutta esimerkiksi tällä maantiellä mikä menee kuvan halki on 100kmh rajoitus koko matkalla.
gDcs47A.jpg
 
Melkosta. Näin kartasta katsottuna näyttää siltä että tohon riittäisi kyllä hyvin se 80 rajoituskin. Tosin vaikea sitä nyt sitten on sanoa että onko tuossa rajoitus 100, 80 vaiko 60 kun mitään sijaintitietoja ei ole enkä ainakaan itse osaa etsiä tuota paikkaa pelkän kuvan perusteella. On varmaankin vain uskottava käyttäjää.
 
Noita huntin rajotuksella olevia teitä on esim lappi täynnä ja moni tie semmosessa kunnossa että edes kesällä ei viitsi jokapaikassa vetää rajoituksen mukaan ja talvellakin saisi ajaa satasta...
 
Ne raivostuttavat heti naaman eteen moottoritiellä ohituksen jälkeen palaavat kuljettajat. Kesällä niiden takaa lentää stemut ja talvella et nää mitään kun vesiloskamössö peittää näkyvyyden. Entiä mitä pujottelurinnettä ne tuntuu ajavan kun joka ohitettava taitaa olla yksi piste lisää. :D
 
Ne raivostuttavat heti naaman eteen moottoritiellä ohituksen jälkeen palaavat kuljettajat. Kesällä niiden takaa lentää stemut ja talvella et nää mitään kun vesiloskamössö peittää näkyvyyden.
Helppo yhtyä tähän. Joulupäivänä viimeksi Helsingin nurkilta Lahteen ajaessa (vakkarilla 107@100) ainoastaan yksi ohittanut auto ymmärsi ajaa riittävän kauas eteen jotta ei ihan kaikki paska ollut pitkin tuulilasia.

Pahin tapaus oli ML-sarjan mersu, joka liki tyhjällä moottoritiellä meinasi viedä etupuskurinikin eteen tullessaan - ei varmasti ollut metriä väliä kun piti päästä takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Kuljettajaa erehdyin kiittämään taidokkaasta suorituksesta yhdellä pitkien välähdyksellä ja sitä seurasi sitten 5+ kilometriä kestänyt koulutus. Maasturi junnasi tuon matkan joitain metrejä edelläni roiskutellen kaiken sonnan silmille reagoiden samalla jokaiseen kaistanvaihtoon tai nopeuden muutokseen. Kertaakaan en pyrkinyt kuitenkaan tuosta ohitse (eikä autossani potku siihen olisi riittänytkään). Tilanne laukesi vasta kun poistumisliittymäni osui kohdalle ja tiemme erkanivat.

Hieno mies. Pitää varmaan oikeasti hankkia kamera autoon vastaavien varalle.
 
Mitä sä sillä kameralla olis tossa tilanteessa tehny? Osoittanu pahaenteisesti sormella että "mulla on kamera lälläslää"? Vaiko uhonnu että tästä lähtee kuvamatsku poliisille :D Niitä varmaan kiinnostaa.
 
Mitä sä sillä kameralla olis tossa tilanteessa tehny? Osoittanu pahaenteisesti sormella että "mulla on kamera lälläslää"? Vaiko uhonnu että tästä lähtee kuvamatsku poliisille :D Niitä varmaan kiinnostaa.
Mitä sitä osoittelemaan, lällättelemään tai uhoamaan. Muutkin käsimerkit jäi näyttämättä. Oletin kyllä, että poliisia voisi edes hieman kiinnostaa tuollainen kun melkoisen vaarallista toimintaa kuitenkin tuollainen tien päällä. Ilmeisesti sitten ei.
 
Itelläkin joskus tilanne missä lähin Turun oharilla ohittamaan rekkaa ja joku mersu tuli 120+ vauhtia takaa, kurvasi oikealta ohi ja pienestä välistä keulaa hipoen suoraan eteen. Väläytin pitkiä niin pelle löi jarrut pohjaan satkun vauhdissa. Mersun ratissa oli joku vitun +50v rillipää.
 
Terveisiä vaan sille taksikuskille joka painelit pari tuntia sitten semmosta 140kmh ja poliisit otti sivuun. Se avensis mitä ohitit oli jo puoliksi vaihtamassa kaistaa sen poliisin kylkeen jolla oli vielä hälytysvalot päällä :facepalm:
Ja poliisit otti tietysti sen taksin sivuun siihen motarille eikä voinut ohjata sitä sinne 500m päässä olevalle rampille ja muualle. Siinä sitten ihmiset jarruttaa paniikissa ja vaihtaa kaistaa ilman vilkkua yms. :facepalm:
 
Helppo yhtyä tähän. Joulupäivänä viimeksi Helsingin nurkilta Lahteen ajaessa (vakkarilla 107@100) ainoastaan yksi ohittanut auto ymmärsi ajaa riittävän kauas eteen jotta ei ihan kaikki paska ollut pitkin tuulilasia.

Pahin tapaus oli ML-sarjan mersu, joka liki tyhjällä moottoritiellä meinasi viedä etupuskurinikin eteen tullessaan - ei varmasti ollut metriä väliä kun piti päästä takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Kuljettajaa erehdyin kiittämään taidokkaasta suorituksesta yhdellä pitkien välähdyksellä ja sitä seurasi sitten 5+ kilometriä kestänyt koulutus. Maasturi junnasi tuon matkan joitain metrejä edelläni roiskutellen kaiken sonnan silmille reagoiden samalla jokaiseen kaistanvaihtoon tai nopeuden muutokseen. Kertaakaan en pyrkinyt kuitenkaan tuosta ohitse (eikä autossani potku siihen olisi riittänytkään). Tilanne laukesi vasta kun poistumisliittymäni osui kohdalle ja tiemme erkanivat.

Hieno mies. Pitää varmaan oikeasti hankkia kamera autoon vastaavien varalle.
En kanssa ymmärrä tätä lasin paskannusta, tekisi mieli jokaselle väläyttää. Puolittain kiitos näistä lasinpaskannuksista menee näille saksalaisille perseessäroikkujille joita jotkut sitten "palvoo" vaihtamalla heti pois edestä kun se on mahdollista. Itse vedän yöllä vasuria vaikka kilsan ettei paskoisi toisen lasia, päivälläkin reilusti yli turvavälin verran ja enempi jossei ketään takana.

Ml kuskin kaltaisia tapauksia ei ole valitettavasti omalle kohdalle sattunut, olisi mukava tietää miten tuommoinen reagoi lisävalon loisteeseen, luulen että vauhtia alkaa tulla aika nopeasti tai sitten perseily pahenee rikosnimikkeen alaiseen toimintaan.

Kaverille sattui aikanaan toisenlainen ahdistelija, tämä ajoi oikealla kaistalla kontissa kiinni valoja välkytellen eikä tullut ohi ennenkuin tiputti vakkarin 80kmh tuntumaan motarivauhdista. Onneksi omassa autossa on työvalo takana niin sillä voi sitten hätistellä tämmöisetkin pois aika nopeasti.
Itelläkin joskus tilanne missä lähin Turun oharilla ohittamaan rekkaa ja joku mersu tuli 120+ vauhtia takaa, kurvasi oikealta ohi ja pienestä välistä keulaa hipoen suoraan eteen. Väläytin pitkiä niin pelle löi jarrut pohjaan satkun vauhdissa. Mersun ratissa oli joku vitun +50v rillipää.
Vastaavan merkin kilpailija samasta maasta koetti aikanaan samanlaista kikkaa, onneksi satuin huomaamaan ko. sekopään lähestymisen takaa (perstuntumalta 140-160kmh vauhdilla) jokunen sekunti aikaisemmin, tämä kerkesi jo rinnalle ja olisi ehkä juuri peltiä rusentamatta päässyt koukkaamaan keulan ja pakun välistä jossen olisi vetässyt väliä umpeen. Vaihdettuani pakun jälkeen oikealle kapine katosi jälleen taivaanrantaan samalla marssivauhdilla. Tuskimpa säilyi kortti helsinkiin saakka.
 
Vastaavan merkin kilpailija samasta maasta koetti aikanaan samanlaista kikkaa, onneksi satuin huomaamaan ko. sekopään lähestymisen takaa (perstuntumalta 140-160kmh vauhdilla) jokunen sekunti aikaisemmin, tämä kerkesi jo rinnalle ja olisi ehkä juuri peltiä rusentamatta päässyt koukkaamaan keulan ja pakun välistä jossen olisi vetässyt väliä umpeen. Vaihdettuani pakun jälkeen oikealle kapine katosi jälleen taivaanrantaan samalla marssivauhdilla. Tuskimpa säilyi kortti helsinkiin saakka.

Mulle kävi keväällä Lahdenväylällä vastaavanlaisessa tilanteessa kolari, kun olin itse vasemmalla kaistalla ohittamassa rekkaa. Octavia yritti tunkea mun keulan ja rekan välistä mun eteen, no eihän se 1,5 metrin raosta olisi mahtunut. Lopputulos oli se, että vetäs oikeaan takakulmaan. Ja lähti karkuun asiaa selvittämättä. Tilanteen pelasti se, että itsellä oli dashcam ja sieltä sai sitten kaivettua rekkarin sekä täten todistettua tapahtuneen vastapuolen vakuutusyhtiölle, joka ei olisi ilman videotallennetta korvannut penniäkään.
 
Mitä sä sillä kameralla olis tossa tilanteessa tehny? Osoittanu pahaenteisesti sormella että "mulla on kamera lälläslää"? Vaiko uhonnu että tästä lähtee kuvamatsku poliisille :D Niitä varmaan kiinnostaa.

Kyllä se kamera vaan helpottaa asioita jos jotain sattuu. Ei oo mikään sana sanaa vastaan keissi silloin. Ei niistä nyt haittaakaan ole.
 
Luonnollisesti, nyt kysyinkin että mitä sillä tossa tilanteessa olis tehny kun sitä päivittelit että olis ollut kameralle käyttöä.
 
+1 etenkin moottoriteillä rapan roskijoille. Sunnuntaina moottoritiellä myöhään illalla kotiinpäin ajessa (vakkari 109 km/h; todellinen 106~108 km/h) kiireisimmistä ohittajista järjestään lähes kaikki vaihtoivat kaistaa eteeni sopivasti juuri niin, että pöllyävän vesipaskan vuoksi joutui käyttämään joka kertaa kertaalleen pyyhkijöitä, ja joka kolmannella kerralla myös lurauttamaan lasinpesunestettä tuulilasille. 99 % näissä tilanteissa ohittajan, ja minun, takana oleva seuraava auto oli vähintään satojen metrien päässä, joten mikään kiire sieltä vasemmalta kaistalta takaisin vaihtamiseen ei ollut.

Itselle aikoinaan autokoulussa opetettiin, että kaistanvaihto saa tapahtua aikaisintaan silloin, kun ohitettu auto näkyy taustapeilissä (tietty poikkeuksena tavallinen maantie, jossa voi tulla kiire palata omalle kaistalle; toki noin pieneen rakoon sitä ohitusta ei varmaan alun perinkään olisi turvallista tehdä), jotta nastat&kivet eivät vahingoita ohitetun tuulilasia. Olettavaa on, että suurin osa ohittajista tuota "peukalosääntöä" (tai vastaavaa välimatkaa) ohituksissaan noin muuten noudattaa, mutta se ei välimatkana riitä kyllä siihen, että tyhjällä moottoritiellä ohitettu auto ei saisi kuraa tuulilasiin.
 
+1 etenkin moottoriteillä rapan roskijoille. Sunnuntaina moottoritiellä myöhään illalla kotiinpäin ajessa (vakkari 109 km/h; todellinen 106~108 km/h) kiireisimmistä ohittajista järjestään lähes kaikki vaihtoivat kaistaa eteeni sopivasti juuri niin, että pöllyävän vesipaskan vuoksi joutui käyttämään joka kertaa kertaalleen pyyhkijöitä, ja joka kolmannella kerralla myös lurauttamaan lasinpesunestettä tuulilasille. 99 % näissä tilanteissa ohittajan, ja minun, takana oleva seuraava auto oli vähintään satojen metrien päässä, joten mikään kiire sieltä vasemmalta kaistalta takaisin vaihtamiseen ei ollut.

Tästä näkee hyvin ihmisten itsekkyys/älykkyystason. Miettikää miten pieni teko ajaa vähän kauemmaksi ennen liittymistä takaisin. Mutta silti suurelle osalle ihmisistä aivan ylivoimainen tehtävä.
 
Sori sille valkoisen volkkarin kuskille jota vahingossa kiilasin linnatuulen rampissa aattoaamuna :sick:
Aiheeseen: en kertakaikkiaan voi ymmärtää miksi tyhjällä moottoritiellä pitää ajaa aivan perseeseen kiinni, sitten ohittaa 10kmh nopeuserolla ja vaihtaa takaisin nokan eteen.
Tai miksi pitää jäädä 10m puskurista roikkumaan kun ensin on ajanut 10kmh kovempaa että on päätynyt siihen taakse eikä ketään muuta ole missään :mad:
 
Tapaus: Punasissa valoissa viisi autoa, joista minä ihan takimmainen. Valot vaihtuu ja eka auto opetuskolmiolla ei liiku mihinkään kymmeneen sekuntiin (sammutti vissiin auton). No mitä alkaa tapahtua? Tokana oleva lähtee kiertämään tätä opettelijaa ja opetusluvilla oleva saa auton liikkeelle. Ajavat muutman metrin vierekkäin risteysalueella ja tokana oleva palaa taakse. No valot ehtii mennä tässä punaiselle ja kaksi seuraavaa autoa ajavat törkeästi punaisia päin (ilmeisesti oikeuttivat itselleen tämän tempun, koska eka auto tunaroi ja vika ei ollut "itsessä") Kaikkee sitä näkee kaupunki alueella ja varmasti ei ollut niin kiire, että piti toimia kolmen kuskin tällä tavoin.
 
Tapaus: Punasissa valoissa viisi autoa, joista minä ihan takimmainen. Valot vaihtuu ja eka auto opetuskolmiolla ei liiku mihinkään kymmeneen sekuntiin (sammutti vissiin auton). No mitä alkaa tapahtua? Tokana oleva lähtee kiertämään tätä opettelijaa ja opetusluvilla oleva saa auton liikkeelle. Ajavat muutman metrin vierekkäin risteysalueella ja tokana oleva palaa taakse. No valot ehtii mennä tässä punaiselle ja kaksi seuraavaa autoa ajavat törkeästi punaisia päin (ilmeisesti oikeuttivat itselleen tämän tempun, koska eka auto tunaroi ja vika ei ollut "itsessä") Kaikkee sitä näkee kaupunki alueella ja varmasti ei ollut niin kiire, että piti toimia kolmen kuskin tällä tavoin.

Yleisesti onhan se nyt raivostuttavaa, kun ihmiset eivät osaa lähteä valoista reippaasti että mahdollisimman moni pääsisi samoilla vihreillä. Opetuskolmion kanssa vielä ymmärrettävää ja tavallaan muutkin ovat voineet valmistautua ns tälläisiin tilanteisiin kolmion nähdessä. Mutta aikuiset ihmiset hissuttelevat lähdöissä niin, että valot ovat keltaisella ennen kuin ovat itse päässeet risteyksestä yli...
 
Yleisesti onhan se nyt raivostuttavaa, kun ihmiset eivät osaa lähteä valoista reippaasti että mahdollisimman moni pääsisi samoilla vihreillä. Opetuskolmion kanssa vielä ymmärrettävää ja tavallaan muutkin ovat voineet valmistautua ns tälläisiin tilanteisiin kolmion nähdessä. Mutta aikuiset ihmiset hissuttelevat lähdöissä niin, että valot ovat keltaisella ennen kuin ovat itse päässeet risteyksestä yli...
Tämän takia prätkällä menen aina jonon kärkeen jos on se muutama auto edessä.

Autolla kun on liikkeellä niin 99% muista on vain edessä ja eivät osaa liikkua loogisesti ja ripeästi paikasta a paikkaan b ja prätkällä, kaikki autot on tien tukkona.

50 alueella mutkiin jarrutellaan, valoihin lirutetaan pikku hiljaa ettei vain tarvitse pysähtyä ja vihreän valon syttymisen jälkeen aletaan etsimään sitä vaihdetta :facepalm:
 
Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänään taas vaihteeksi suurinpiirtein ihan kaikki, kiinnostaisi tietää missä ne pitää näitä arpajaisia missä näitä ajokortteja jaetaan.

En erittele erikseen, viimeisillä parilla kymmenellä sivulla on suurinpiirtein kaikki mitä saapi kokea paivittäin työmatkoilla ja kaupunkiliikenteessä :mad:
 
Tapaus: Punasissa valoissa viisi autoa, joista minä ihan takimmainen. Valot vaihtuu ja eka auto opetuskolmiolla ei liiku mihinkään kymmeneen sekuntiin (sammutti vissiin auton). No mitä alkaa tapahtua? Tokana oleva lähtee kiertämään tätä opettelijaa ja opetusluvilla oleva saa auton liikkeelle. Ajavat muutman metrin vierekkäin risteysalueella ja tokana oleva palaa taakse. No valot ehtii mennä tässä punaiselle ja kaksi seuraavaa autoa ajavat törkeästi punaisia päin (ilmeisesti oikeuttivat itselleen tämän tempun, koska eka auto tunaroi ja vika ei ollut "itsessä") Kaikkee sitä näkee kaupunki alueella ja varmasti ei ollut niin kiire, että piti toimia kolmen kuskin tällä tavoin.
Itsellä kävi pari viikkoa takaisin niin että valoissa suoraan menevällä kaistalla joku sammutti auton kaksi kertaa minun edessä. Minun takana oleva turhautui ja lähti ohi oikealle kääntyvien kaistan kautta. Samalla edessä oleva sai auton liikkeelle ja ohittaja yritti kiilata minun ja sammuttajan väliin keskellä risteystä, mutta kun en päästänyt niin meinasi törmätä suoralla linjalla olleeseen jakajaan. Kyseessä siis risteys, jossa vain yksi kaista jatkaa suoraan, ja kääntyvien kaistan suoralla linjalla keskellä risteystä risteävän liikenteen jakaja. Hän sitten katsoa minua vihaisesti aivan kuin olisi minun vika. En ymmärrä jos joku vahingossa sammuttaa auton niin heti läikkyy yli.
 
Eilen (n. klo 23) alkoi ärsyttää yhdistelmä typerät nopeusrajoitukset + kuski, jolta puuttuu täydellinen tilannenopeustaju ja järki ajamisesta yhdistettynä kuitenkin orjalliseen nopeusrajoitusten noudattamiseen.

Sää oli jossain määrin huono, erityisesti näkyyvyys, muttei kuitenkaan superhuono. Sellainen että voi turvallisesti ajaa n. 90-100km/h nopeutta mutta ei kovempaa, ja ohittaminen on riskialtista.
Tiellä 100km/h rajoitus, saavutin rekan. Tunnen tien, tiesin että seuraavan 2km aikana on pari huonoa ohituspaikkaa, sitten 3km ohituskieltoa, sitten hyvä ohituskaista.

Päätin suosiolla jättää sääolosuhteuden takia rekan ohituksen sinne ohituskaistalle, ja ajaa sen viitisen kilsaa sen takana.

No, takaa tuli sitten bemari joka melko vaarallisesti änkesi minusta ohi siinä juuri ennen ohituskieltoaluetta ja osittain jo sen ohituskieltoalueen puolella, ei kuitenkaan päässyt rekasta ohi vaan joutui kanssani junnaamaan sen rekan perässä ohituskieltoalueen, ja pääsi rekasta ohi vasta siellä ohituskaistalla.

Ohituskaistan jälkeen (tiellä jossa normaalisti 100km/h rajoitus) oli sitten "tietyö" jossa ei siis oikeasti tapahdu yhtään mitään ja tie on aivan yhtä leveä kuin ennenkin, ja sen "tietyön" kohdalle laitettu 60km/h rajoitus. No, bemari sitten orjallisesti noudatti sitä 60km/h rajoitusta ja minä junnasin sen takana.


(Nyt toki tänne tulee monta ihmistä haukkumaan minut kuinka olen paha ihminen kun en halunnut noudattaa tietyöalueen 60km/h rajoitusta, mutta se on siinä oikeasti niitä aikoja varten kun siellä oikeasti tehdään jotain tietyötä, ei pyhäpäiväiltoja varten kun mitään töitä ei tehdä.)
 
Jaha, pakkaskelit iski niin tässä 15km työmatkalla sai tänäänkin taas todeta ainakin kymmenkunta alinopeutta ajelijaa. Tämä 15km käytännössä pelkkää motaria, niin melkoset psykoosit on taas tulilla ettei motarilla uskalla edes rajoituksen mukaan ajella koska ilma on kylmä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt varsinaisesti ärsytä kanssa-autoilijat, mutta minkä vitun takia Oulussa on jatkuvasti 80km/h nopeusrajoitus moottoritiellä, vaikka ei se ole edes liukas? Ihan normaali talvikeli niin nuo perkeleen muuttuvat nopeusrajoitukset vaan laskevat ja pitävät 80km/h vaikka mitään perustetta sille ei ole. Ei ole edes liikennettä yöllä. Sitten kesällä eivät nosta millään sinne 120km/h. Vituttaa tämän kaupungin liikennepolitiikka.
 
Jaha, pakkaskelit iski niin tässä 15km työmatkalla sai tänäänkin taas todeta ainakin kymmenkunta alinopeutta ajelijaa. Tämä 15km käytännössä pelkkää motaria, niin melkoset psykoosit on taas tulilla ettei motarilla uskalla edes rajoituksen mukaan ajella koska ilma on kylmä.
Mikäs tuossa nyt ärsyttää? Moottoritie kerta kyseessä niin helposti pitäisi päästä hitaammista ohitse useamman kaistan mennessä samaan suuntaan. On hyvä muistaa, että liikenteessä on hyvinkin eritasoisia kuljettajia ja kulkineissa osaa olla melkoisia eroja (esimerkiksi renkaiden kunto), jotka vaikuttavat ajonopeuden valintaan. Harmistumisen ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi ollut perinteinen kaksikaistainen maantie ja jono jummaisi parikymppiä alle rajoituksen ilman järkeenkäypää syytä.
 
Mikäs tuossa nyt ärsyttää? Moottoritie kerta kyseessä niin helposti pitäisi päästä hitaammista ohitse useamman kaistan mennessä samaan suuntaan. On hyvä muistaa, että liikenteessä on hyvinkin eritasoisia kuljettajia ja kulkineissa osaa olla melkoisia eroja (esimerkiksi renkaiden kunto), jotka vaikuttavat ajonopeuden valintaan. Harmistumisen ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi ollut perinteinen kaksikaistainen maantie ja jono jummaisi parikymppiä alle rajoituksen ilman järkeenkäypää syytä.
Siellä varmaa vedetty vasuriakin samalla mentaliteetilla.
 
Niitä kaistoja täytyisi olla varmaan kuusi per suunta että siellä olisi edes yksi kaista jolla pystyy oikeasti ohittamaan.
Tällä kertaa ohi pääsi järkevästi noin puolessa tapauksista.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mihin tämä kuuluisi mutta laitan tänne:

Minkä takia sitä perhanan soraa täytyy tunkea joka paikkaan kun näkyy vähänkin jäätä jossain? Minkä helvetin takia meillä on talvirengaspakko jos sitä soraa laitetaan tonneittain heti kun vähän pakastaa? No eikös se sitten sula seuraavana päivänä ja sitten on kuraa ja hiekkaa joka paikassa. Se on kivaa kun autot ja rekat heittää sitä soraa sitten ilmaan kilokaupalla. Ei varmaan tule kenenkään tuulilasiin ehei. Ja jalankulkijoiden on varmaan kiva hengitellä sitä polyä. Sehän on fake news että se pöly aiheuttaa hengitystieongelmia, eikös vaan

Sitten keväällä käytetään muutama touhumiljoona kun sitä siivotaan pois. Sitä saa sitten moottoripyöräilijät varoa melkein koko kesän kun eivät saa kaikkea siivottua millään.

Eihän tässä ole mitään tolkkua. Joko talvirengaspakko helvettiin tai kielletään se perkeleen sora. Jos ei pysy auto tiellä kun on pakkasta niin kortti vittuun ja vähän äkkiä.
 
En tiedä mihin tämä kuuluisi mutta laitan tänne:

Minkä takia sitä perhanan soraa täytyy tunkea joka paikkaan kun näkyy vähänkin jäätä jossain? Minkä helvetin takia meillä on talvirengaspakko jos sitä soraa laitetaan tonneittain heti kun vähän pakastaa? No eikös se sitten sula seuraavana päivänä ja sitten on kuraa ja hiekkaa joka paikassa. Se on kivaa kun autot ja rekat heittää sitä soraa sitten ilmaan kilokaupalla. Ei varmaan tule kenenkään tuulilasiin ehei. Ja jalankulkijoiden on varmaan kiva hengitellä sitä polyä. Sehän on fake news että se pöly aiheuttaa hengitystieongelmia, eikös vaan

Sitten keväällä käytetään muutama touhumiljoona kun sitä siivotaan pois. Sitä saa sitten moottoripyöräilijät varoa melkein koko kesän kun eivät saa kaikkea siivottua millään.

Eihän tässä ole mitään tolkkua. Joko talvirengaspakko helvettiin tai kielletään se perkeleen sora. Jos ei pysy auto tiellä kun on pakkasta niin kortti vittuun ja vähän äkkiä.

Se nyt on vaan tosiasia että suurin osa porukasta ei osaa oikeesti ajaa. Ne on ojassa heti jos pitäis yli 30 ajaa jäisellä tiellä. Kaikki pyörätietkin on sentin paksuisessa sorassa heti kun tulee pari päivää plussaa.
 
En ole nähnyt että soraa levitettäisiin maanteille (pl. jotkut jotkut jyrkät mäet), joten kirjoittajan harmistus soran levittämisestä liittyy tajaamiin.

Siellä taajamissa sitä soraa levitetään lähinnä raskaanliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa kyllä käytetään talvella erilaista rengastusta (ei nasta), mutta etenkin näin lähellä nollakeliä, jolloin jään vaara on suuri, on sitä soraa vain levitettävä risteysalueilla ja mäkiin raskasta liikennettä varten. Etenkin vilkkaissa taajamissa risteysalueet "kiillottuu" (lumi pakkantuu/liiskaantuu, ja osittain jäätyy lämpimien renkaiden toimesta) niin tehokkaasti, että liikkeelle lähtö olisi joko erittäin hidasta, tai mahdotonta, raskaalla liikenteelle ilman hiekotusta. Taajamissakaan pitkillä suorilla, jossa ei ole risteyksiä, sitä hiekkaa ei levitetä, koska silloin ajonopeus on jo saavutettu ja pidon kanssa harvemmin tulee ongelmia.

Eli: tuota hiekotusta, ja myöskään suolausta, ei kannata ajatella vain henkilöautonkuljettajan näkökulmasta.
 
En ole nähnyt että soraa levitettäisiin maanteille (pl. jotkut jotkut jyrkät mäet), joten kirjoittajan harmistus soran levittämisestä liittyy tajaamiin.

Siellä taajamissa sitä soraa levitetään lähinnä raskaanliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa kyllä käytetään talvella erilaista rengastusta (ei nasta), mutta etenkin näin lähellä nollakeliä, jolloin jään vaara on suuri, on sitä soraa vain levitettävä risteysalueilla ja mäkiin raskasta liikennettä varten. Etenkin vilkkaissa taajamissa risteysalueet "kiillottuu" (lumi pakkantuu/liiskaantuu, ja osittain jäätyy lämpimien renkaiden toimesta) niin tehokkaasti, että liikkeelle lähtö olisi joko erittäin hidasta, tai mahdotonta, raskaalla liikenteelle ilman hiekotusta. Taajamissakaan pitkillä suorilla, jossa ei ole risteyksiä, sitä hiekkaa ei levitetä, koska silloin ajonopeus on jo saavutettu ja pidon kanssa harvemmin tulee ongelmia.

Eli: tuota hiekotusta, ja myöskään suolausta, ei kannata ajatella vain henkilöautonkuljettajan näkökulmasta.

Ongelma on se että se hiekkapaska on edelleen toukokuussa teillä. Hidasta kun kaikki toiminta Suomessa on.
 
En ole nähnyt että soraa levitettäisiin maanteille (pl. jotkut jotkut jyrkät mäet), joten kirjoittajan harmistus soran levittämisestä liittyy tajaamiin.

Siellä taajamissa sitä soraa levitetään lähinnä raskaanliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa kyllä käytetään talvella erilaista rengastusta (ei nasta), mutta etenkin näin lähellä nollakeliä, jolloin jään vaara on suuri, on sitä soraa vain levitettävä risteysalueilla ja mäkiin raskasta liikennettä varten. Etenkin vilkkaissa taajamissa risteysalueet "kiillottuu" (lumi pakkantuu/liiskaantuu, ja osittain jäätyy lämpimien renkaiden toimesta) niin tehokkaasti, että liikkeelle lähtö olisi joko erittäin hidasta, tai mahdotonta, raskaalla liikenteelle ilman hiekotusta. Taajamissakaan pitkillä suorilla, jossa ei ole risteyksiä, sitä hiekkaa ei levitetä, koska silloin ajonopeus on jo saavutettu ja pidon kanssa harvemmin tulee ongelmia.

Eli: tuota hiekotusta, ja myöskään suolausta, ei kannata ajatella vain henkilöautonkuljettajan näkökulmasta.

Taajamasta puhuin, aivan oikein. Tästä kun ajan päätielle johon on joku 5-6km niin koko matkalla on soraa ja ihan helvetisti :D

Mielestäni täytyisi sitten muuttaa lainsäädäntöä että raskas liikenne käyttäisi soveltuvaa rengastusta samalla tavalla kuin henkilöautoilijatkin joutuvat. Tai sitten taas se talvirengaspakko veke. Rekat tuhoavat tiestön ja autot jo muutenkin niin saisivat tulla samalle viivalle rengaskulujen ja käyttövoimaveron kanssa. Sitten voivat laittaa vaikka ketjut alle jos on liukasta
 
Ongelma on se että se hiekkapaska on edelleen toukokuussa teillä. Hidasta kun kaikki toiminta Suomessa on.

Varmasti on myös ongelma, mutta itse ensimmäisessä viestissäsi heti kuitenkin epäsuorasti totesit, että hiekottamisen syynä olisi se, että suurin osa (henkilöautoilijoista) ei vaan osaa oikeasti ajaa (vaikka se hiekottaminen oikeasti tapahtuu muun kuin henkilöautoliikenteen intressistä).

Mielestäni täytyisi sitten muuttaa lainsäädäntöä että raskas liikenne käyttäisi soveltuvaa rengastusta samalla tavalla kuin henkilöautoilijatkin joutuvat. Tai sitten taas se talvirengaspakko veke. Rekat tuhoavat tiestön ja autot jo muutenkin niin saisivat tulla samalle viivalle rengaskulujen ja käyttövoimaveron kanssa. Sitten voivat laittaa vaikka ketjut alle jos on liukasta

Kyllä raskasliikenne on velvoitettu käyttämään talvella talvirengastusta (renkaissa on enemmän henkilöauton kitkarenkaiden tapaista lamellia paremman pidon saamiseksi, ja renkaat ovat myös pehmempiä; kuluvat nopeammin, siksi niillä ei ajeta ympärivuoden). Nastarenkaita ei taida olla kuin armeijan maastokuorma-autoissa (kaikissa renkaissa maastokuviolla; saavat käyttää ympäri vuoden lain poikkeuksen vuoksi), ja armeijan tavallisissakin kuorma-autoissa, mutta silloinkin vain paripyörien uloimmissa renkaissa. Ongelma käsittääkseni raskaanliikenteen nastoissa on, että ne nastat ei niissä kovin hyvin pysy (ja jos pysyy, eli seos on todella kova, niin tällöin se heikentää lumipitoa), ja toki tällainen nastoitus myös entisestään lisäisi teiden kulumista. Kitkaketjuja käyttää lähinnä tukkirekat metsäteillä, eikä niillä voi ajaa maantienopeutta 80 km/h; ketjujen laittaminen alle ja poistaminenkaan ei käy ihan kädenkäänteessä. Täytyy myös muistaa, että raskaanliikenteen renkaiden kosketuspinta-ala suhteessa massaan on pidon kannalta hyvin epäedullinen verrattuna henkilöautoihin.

Kun otetaan huomioon raskaanliikenteen tärkeys pitkien välimatkojen Suomen logistiikassa, ja ehdotetut vaihtoehtokustannukset (nastarenkaat, jotka on kestävästi vaikea sovittaa raskaankaluston renkaisiin, ja jotka kuluttaisivat myös tiestöä lisää; kitkaketjujen käyttö, joka myös toisaalta hidastaisi raskaan kaluston nopeutta ja niitä kitkaketjuja menisi ihan muutamat talvessa), niin yleisillä kulkureiteillä, etenkin risteysalueilla, hiekotuksen käytön loppuminen ei vaan tule tapahtumaan nykytilanteessa. Hienosäätöä varmasti voi tehdä, ja samaa mieltä myös siitä että keväällä hiekotushiekan keräys pitäisi olla ripeämpää (tämähän on toisaalta kustannuskysymys niin kunnille, valtiolle kuin pihateillä taloyhtiöillekin, kun jos hiekat kerätään ensin pois ja takatalven yllättäessä sitä pitäisi levittää uudestaan --> uudestaan kerättävä pois). Isossa kuvassa asiaan on kuitenkin hyvin vaikea tehdä ehdottamianne muutoksia, jos otetaan huomioon myös taloudelliset vaikutukset logistiikalle (ja sitä kautta mm. Suomen kilpailukyvylle), joten vaikka asiasta voi toki vääntää enemmänkin, niin kunnioitan oikeuttanne olla asiasta eri mieltä, mielipiteenne ollessa kuitenkin väärä :cigar2:
 
Varmasti on myös ongelma, mutta itse ensimmäisessä viestissäsi heti kuitenkin epäsuorasti totesit, että hiekottamisen syynä olisi se, että suurin osa (henkilöautoilijoista) ei vaan osaa oikeasti ajaa (vaikka se hiekottaminen oikeasti tapahtuu muun kuin henkilöautoliikenteen intressistä).

No siinä tahallaan liioittelin. En nyt oikeesti siihen usko, mutta kun talvi yllättää autoilijat joka vuosi, niin vähän hassuttelin saman suuntaisesti.
 
Mikä helvetti siinä on, että kaksikaistaisella tiellä ei osata ohittaa kunnolla. Ja sitten kun päästään ohi ruvetaan painamaan jarrua. Tässä Volvomiehen taidonnäyte: Volvosankari_1
 
Nastarenkaita ei taida olla kuin armeijan maastokuorma-autoissa (kaikissa renkaissa maastokuviolla; saavat käyttää ympäri vuoden lain poikkeuksen vuoksi), ja armeijan tavallisissakin kuorma-autoissa, mutta silloinkin vain paripyörien uloimmissa renkaissa.

Melkoisen marginaalissa ovat nykyisin PV:nkin autoissa nastarenkaat. Enemmän nastarenkaita on käytössä pelastuslaitoksilla.
 
Minkä takia sitä perhanan soraa täytyy tunkea joka paikkaan kun näkyy vähänkin jäätä jossain? Minkä helvetin takia meillä on talvirengaspakko jos sitä soraa laitetaan tonneittain heti kun vähän pakastaa?
Vastauksen varmaan tiesit jo kirjoittaessa, eli puhut taajamista, niin siellä ei suolaa käytetä, se olisi yksi vaihtoehto.
Soran lisäksi muitakin, mutta kustannustehokkuus varmaan syys miksi nimenomaan sora tyyppiset sallitutisa.

Jos meinaat että ilman liukkaudentorjuntaa pitäisi mennä, se varmaan lähinnä matematiikkaa, mikä on uhrin hinta, mikä on tuottavuuden laskun hinta, aineellisten vahinkojen hinta, vs liukkauden torjunnan hinta.
 
(Nyt toki tänne tulee monta ihmistä haukkumaan minut kuinka olen paha ihminen kun en halunnut noudattaa tietyöalueen 60km/h rajoitusta, mutta se on siinä oikeasti niitä aikoja varten kun siellä oikeasti tehdään jotain tietyötä, ei pyhäpäiväiltoja varten kun mitään töitä ei tehdä.)

Sakon se poliisi jakaa silti. Jos tien vieressä kyltti osuudelle 60km/h niin sitä noudatetaan kellosta viis. Minä en ainakaan näiden tietyöläisten työaikoja tiedä. :)
 
Vastauksen varmaan tiesit jo kirjoittaessa, eli puhut taajamista, niin siellä ei suolaa käytetä, se olisi yksi vaihtoehto.

Suolassa on tosin se, että kunnon pakkasilla sitä ei enää käytetä kun se ei tehoa, tai ehkä tehoaisi, mutta silloin sitä pitäisi levittää ihan helvetisti (pikagooglauksella "järkevän suolauksen alaraja on noin -6 astetta").

Mikä helvetti siinä on, että kaksikaistaisella tiellä ei osata ohittaa kunnolla. Ja sitten kun päästään ohi ruvetaan painamaan jarrua. Tässä Volvomiehen taidonnäyte: Volvosankari_1

Ottamatta muuten kantaa volvoilijan tötöilyyn, niin jarruvalo syttyy aika pian sen jälkeen, kun olet vilauttanut pitkiä.

Olen miettinyt, että tuo pitkien käyttö palautteen välittäjänä on monissa tilanteissa aika tehoton; toki jossain motarilla vasempaa kaistaa hitaasta suhavaa varmasti useimmiten tajuaa, että takaa tulevan pitkien vilautus on kehotus painua sivuun oikealle kaistalle. Veikkaisin kuitenkin, että monissa tapauksissa, kuten vaikka tuossa videon tapauksessa, tötöilijä ei välttämättä osaa arvata, mitä väärintoimimista tai muuta toisen tienkäyttäjän huomioimattomuutta sillä pitkillä yrität viestiä; vastareaktiona voikin sitten saada edellämenijän jarruttamaan kiusallaan tai tekemään muuta veemäistä. Sitten taas jos vilautat pitkiä maantiellä jonkun tekemän killeriohituksen jälkeen, jossa siis potentiaalinen kolari on ollut enemmän tai vähemmän lähellä, niin vastaavasti noissa tilanteissa sillä ohittajallakin on voinut jo valahtaa jotain housuun ja viesti on jo mennyt ilman pitkien vilautustakin perille; toki näissä tilanteissa vilautan pitkiä itsekin (en tosin pimeällä).

Tehokkain tapa toimia "teidenritarina" varmaan olisi, jos etsisi rekkarilla omistajan yhteystiedot ja yrittäisi tavoittaa kuljettajan, mutta tuo vaatisi aika paljon viitseliäisyyttä ja pikkaisen rahaakin (omistajatiedot maksaa), ja joka myös olisi kyllä aika häiriintynyttä (veikkaanpa myös, että suurin osa puheluista menisi kirosanojen viljelyyn puolin jos toisin, kun se vastapuoli ei sitä palautettasi välttämättä hyvällä ota, tai ainakin voisi haukkua sinut hulluksi ahdistelijaksi).

Adaptiivinen vakkari käytössä/säätämässä tai pilot assist tai mitä vaan.

Itekin ihmettelin pitkään noita jotka jarruttaa hieman autojonon saavuttaessaan ja sitten vasta menee ohi. ACC:hän se siinäkin syynä.

Aivan. Joskus parisen vuotta sitten mietin, että mitä helvettiä edellä oleva auto jarruttaa maantiellä ylämäen alkaessa, vaikka on kirkas kesäpäivä ja turvaväli edellä ajavaan autoon mielestäni riittävä, mutta sitten syyksi tuli mieleeni nimenomaan tuo adaptiivinen vakkari.
 
Vähän pidempi pätkä olisi mukava, kuinka paljon se jarrutti tuon ohituksen jälkeen?

Jostain syystä Garminin softa totesi, että tapahtuneen erikoisuus päättyi tuohon videossa näkyvään kohtaan. Jarrutti sen verran reippaasti, että jouduin itse vaihtamaan kaistaa, että en vetänyt Volvistin persiiseen.

Adaptiivinen vakkari käytössä/säätämässä tai pilot assist tai mitä vaan.

Itekin ihmettelin pitkään noita jotka jarruttaa hieman autojonon saavuttaessaan ja sitten vasta menee ohi. ACC:hän se siinäkin syynä.

Kyse ei ollut ainakaan tästä, koska auton edessä ei ollut 300 metrin matkalla auton autoa.
 
Kyllä voi olla. Edessä näkyi toisen auton takavalot, toki mielestäni ihan noin pitkää väliä ei tuossa autossa saa laitettua. Toinen mahdollisuus on ihan vaan bugi. Esim. Kehä 3:lla itään päin just ennen porvoonväylän mäkeä 100 % ajamistani kiinavolvoista jarruttaa, syytä en tiedä. Joku häiritsee tutkaa siinä kohtaa ja päättää jarruttaa.

Todennäköisin vaihtoehto on tuo pitkien räpsiminen, että reagoi sitten siihen.

En kyllä tosta videolta nää että kenen päivä ja miten siinä pilattiin?

e: niin ja jos säätää vakkaria alaspäin niin auto säätää sitäkin jarrulla.

Jos video olisi hieman pidempi olisi nähnyt, kuinka meikäläinen joutuu tekemään hätäväistön tämän seniilin hybrid-kuskin takia. Jatkossa näköjään täytyy jättää väistäminen tekemättä ja antaa vaan rysähtää perään, kun rupeaa Brake-chekailemaan. Suomalaiset on kyllä liikenteessä yhtä huonointa kansaa tunnustamaan omat virheensä, jopa ranskalaiset osaa katsoa liikenteessä paremmin peliin.

Herää vaan väkisin kysymys, miksi miksi tämän sankarin pitää vaihtaa kaistaa niin lyhyeen väliin, vaikka tilaa oli vaikka muille jakaa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 086
Viestejä
4 657 669
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom