Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eikös sinne rantatunnelliin ole nyt tulossa, paitsi kamerat päihin, niin liikennemäärän mukaan muuttuva rajoitus 60-80?

Ei ole kyllä mua haitannut se pieni rajoitus, kun ilman kameroita (ja vielä tulevien tyhmienkin kameroiden kanssa) on voinut ajaa siinä poliisin puuttumiskynnyksen alla eli aina n. 15kmh ylinopeutta niin kuin ko. tieosuudella muutenkin.

Tai jos ei ole voinutkaan täyden liikennevirran takia, niin mitä väliä sillä on elämässä ehtiikö jostain vitun maantietunnelista ulos 20 sekuntia ennemmin vai myöhemmin.
Miellyttävämpää ajella hiukan lujempaa. Vähän sama homma musiikin kanssa, voit kuunnella jotain josta tykkää tai sitten jotain random renkutusta.
 
Eih... Ne rajoitukset on ihmisen asettamia ja ihminen nyt vaan on erehtyväinen. Päivän selvää on että tietyissä paikoissa rajoitus on liian matala. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen rantatunneli. Kuka ajelee motaria vastaavalla tiellä kuuttakymppiä - Ei kukaan.
Tuo taitaa olla hyvä esimerkki siitä että ratin ja penkin välissä päätetään että kyllä tässä voi mennä lujempaa, kun on hyvä tietekin. Eli voi olla vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus.

Tuon takia sitten teitä muutetaan sellaiseksi että niissä on vaikeampia ajaa suunniteltuja suurempia nopeuksia, siitä seuraa haittaa niin henkilöautoilijoille, raskaammalle ammattiliikenteelle ja kunnossapidolle.

Kustannustehokkaampaa laittaa tekninen valvonta ja noudattaa rajoituksia.

Eikös sinne rantatunnelliin ole nyt tulossa, paitsi kamerat päihin, niin liikennemäärän mukaan muuttuva rajoitus 60-80?
Tehokkuuden kannalta kuullostaa terveeltä, ei tarvitse valita sitä pinentä tekijää, vaan ihan ohjaamisen mukaan. 80km/h kuullostaa kyllä kovasti isolta, sen perusteella mitä 60 rajoituksen syistä kirjoitettu. Käytännön arvaus 10-70km/h
 
En ole ikinä ymmärtänyt miksi porukkaa korpeaa tuo kuudenkympin rajoitus parin kilsan matkalta mitä tulee Tampereen rantatunneliin. Tuollaista 60-70km/h aluettahan tuo Lielahti-Hervanta väli on koko matkalta ja edellämainitulla pätkällä nyt on minun mielestäni isompiakin epäkohtia, kuten Vaitinaron risteys. Tosin nythän sinne tehtiin uusi kaista Lielahden suuntaan menijöille, josta ilmeisesti on ollut apua tunnelin sulkujen suhteen.
 
En ole ikinä ymmärtänyt miksi porukkaa korpeaa tuo kuudenkympin rajoitus parin kilsan matkalta mitä tulee Tampereen rantatunneliin. Tuollaista 60-70km/h aluettahan tuo Lielahti-Hervanta väli on koko matkalta ja edellämainitulla pätkällä nyt on minun mielestäni isompiakin epäkohtia, kuten Vaitinaron risteys. Tosin nythän sinne tehtiin uusi kaista Lielahden suuntaan menijöille, josta ilmeisesti on ollut apua tunnelin sulkujen suhteen.
Onhan se varsin ymmärrettävää. Muuten osuudella on koko ajan risteystä, liikennevaloja, kirkkaita häikäisymainoksia, aurinkoa päin näköä ja muuta urbaanin liikenteen ympäristötekijää. Juuri sellainen tie, jossa kuuluu olla vähän osuuden mukaan rajoituksena 60 tai 70.

Kun yhtäkkiä väylän keskivaiheille ilmestyykin yli 2 kilometrin pätkä ilman minkäänlaista liittymää, jossa on ikuinen kesäkeli ja tälle osuudelle asetetaan absurdin matala rajoitus ja vielä automaattivalvonta lisäveromielessä, niin ei se ole ihme että vähän ärsyttää.
 
Sama porukka joka ajelee 40 alueella 50-55 mittariin. Kusipäisyys.
Väylällä on kuudenkympin rajoitus ja tätä kritisoidaan mm. sellaisella aika jämäkällä perusteella että vastaavien(myös paljon alkeellisempien ja turvallisuuden puolesta kehittymättömämpien) väylien nopeusrajoitukset maailmalla ovat tyypillisesti vähintään 80, jopa 100.

Minustakin nopeusrajoitus on väärä ja on typerää ettei asiasta voi järkipuheelle immuuni sortovalta edes keskustella. Minusta nopeusrajoitusta pitäisi (toki muuttuvin nopeusrajoituksin) nostaa. Tämä kanta on käsittääkseni aika hyvin ja toistuvasti perusteltu. Itse ehdottaisin tunnelin sisälle 80 ja siitä tarpeen mukaan alaspäin säätäen.

Vastapuolen argumentit:
  • Nopeusrajoitusta kritisoivat ovat varmaankin "sama porukka" joka ajelee säännönmukaisesti ylinopeutta taajama-alueella.
  • Nopeusrajoitusta kritisoivat ovat ilmeisesti "kusipäitä".
Mutta nämähän ovat täysin virheellisiä nolla-argumentteja vaikka oletettaisiin että ne ovat totta. Eivät vähennä totuusarvoa perusteilta, joiden vuoksi tunnelin nopeusrajoitusta pitäisi nostaa. Sama koskee sitä, jos kriitikot olisivatkin alkoholisteja tai perussuomalaisia.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Juu noita sankareita tuntuu olevan paljon jotka perustelee:

-Koska laki
-Laki
-Kaahaaminen tappaa
-Koska laki
-Ei voi olla niin kiire
-Ei se säästä aikaa kuin x sekuntia, ei merkitystä
-Koska laki

Kaikki nämä em argumentit on ihan turhia. Ei siihen syyksi tarvita mitään muuta kuin pelkkä tunne sujuvuudesta ja hermojen säästämisestä. Jos lainsäätäjät säätää idioottimaisia sääntöjä, niin ei niitä noudateta ja lain uskottavuus katoaa silmissä.
Jos säädettäisiin laki että jokaisen pitää syödä päärynä aamusta, niin nämä superinsinöörit kuten mmst1 varmaan noudattisi sitäkin sokeasti ilman mitään suurempaa pohdintaa että mikä tässä on taustalla. Normaalijärkiset ihmiset saattaisi sitä vähän kyseenalaistaa ja ehkä joskus kokeilla mitä tapahtuu kun sitä päärynää ei söisikään. Sitten kun huomataan ettei sillä ole mitään merkitystä -> jätetään se päärynä syömättä. Toivottavasti näille lakikirja kädessä kulkeville lapsukaisillekin tämä tuli nyt väännettyä jotenkin rautalangasta.
 
Aivan, eli 95% pitää kärsiä 5% toilailuista. Niinhän se taitaa nykyään mennä kaikessa kun pitää tasapäistää. Jonkinlainen testi pitäisi aran kuljettajankin läpäistä. Mikä järki on antaa kortti sellaiselle joka "omaa tahtiaan" voi ajosuoritteen hoitaa - suolaten täysin kaikkien muiden tielläliikkujien menon.

Jos tätä perustellaan tasa-arvolla niin samalla logiikalla pitäisi koko ajokortti olla automaattisesti aina kaikilla.
 
Viimeksi muokattu:
Asioita voi arvioida objektiivisesti, ja sinä juuri tässä alleviivaat sitä syytä miksi niitä rajoituksia on. Sellaisten ihmisten takia jotka vetää perstuntumalla ilman että ajattelee muita.
Sanomasi mukaan objektiivinen arviointi on siis kielletty kun se on jo arvioitu sun puolesta? Sä tosiaankin syöt sokeasti päärynän joka aamu.
En löydä taskin perusteluista syitä rajoituksiin. Toistatko vielä perustelut miksi se on ajattelematonta muita kohtaan? Saattaa muut kuljettajat kiusaukseen käyttää omaa päätään?
 
-Ei se säästä aikaa kuin x sekuntia, ei merkitystä
Jep, tämä on ällöttävin perustelu liikenteen hidastuttamiselle.

Rantatunnelin liikennemäärästä varmaan löytyy jokin tuorekin tieto paremmalla Google Fu:lla, mutta ensimmäisen vuoden surkeaksi jääneestä 12,8 miljoonasta voidaan jo jotain laskea. Jos karkeasti suuruusluokka-arviona hidastuttaminen pidentää todellista ajoaikaa keskimäärin 20 sekuntia, siellä vanhennutaan turhaan 8,2 henkilövuotta. Tämä on ankarasti alakanttiin otetuilla luvuilla ja sillä oletuksella, että jokaisessa ajoneuvossa olisi vain kuljettaja, mutta kertoo jo jotain suuruusluokasta. Kun tuhlataan kymmeniä henkilövuosia vuodessa, se alkaa jo vastata sitä, että umpimähkäisesti tapetaan joku vuosittain. Ja minkä vuoksi? Etupäässä keksittyjen perusteluiden takia ja jotta voidaan osoittaa valtaa.

En minä ole niitä tampereen nopeusrajoituksia objektiivisesti päättänyt, joku muu on. Tuskinpa ne on arvallakaan hatusta nostettu. Tähän siis viittasin sillä sanalla.
Eivät kaikki päätökset ole aina objektiivisia, järkeviä ja oikeudenmukaisia. Historia tuntee aika paljon jopa täysin epäinhimillisiä ja moraalittomia virkamiespäätöksiä, ja paljon enemmän yksinkertaisesti typeriä sellaisia.

Tässä tapauksessa on tehty typerä päätös poliittisin motiivein. Yksityisautoilun vastustaminen yhteisillä rahoilla ja ilmastokiihkoilu ovat oleellisia vaikuttimia. Myös yleinen virkamiesvallan maksimointi ja vallan tunteella runkkaaminen taitaa olla mukana. Koko tunnelihanke toteutettiin kyllä tonttimaan ja poliittisten lehmänkauppojen takia, mutta siitä on turha itkeä. Kun on tehty isolla rahalla kaikkein kallein ja kannattamaton investointi, sitä tulee hyödyntää. Ajankohtaisista ongelmista suurin ei siis ole tunnelin olemassaolo vaan sen alihyödyntäminen ja liikenteen kurjistaminen.
Se että jonkun mielestä pitäis arvioida fiilispohjalta sopiva rajoitus on vaan piittaamattomuutta, jossa ei huomioida mitään muuta kuin minä itse.
Ei se ole mitään piittaamattomuutta, itsekkyyttä tai fiilispohjaa, jos joku käy yhteiskunnallista keskustelua ja tämän jonkun mielipidekin on "väärä".
 
Viimeksi muokattu:
Oli joo järkevää rakentaa tunneli jossa ajetaan käytännössä samaa vauhtia kun ajettiin sitä edeltävällä väylällä.

Noista kameroista pitää silti nostaa peukkua poliisille siitä, että eivät asentaneet niitä sinne tunneliin alamäen päähän jossa moni manuaalikin on kerännyt sen 70-80 jossei toppuuttele, nyt himmailee kameraan asti sen jälkeen tunnelia 80kmh tai mitä vauhtia muut vetää ja sitten toisessa päässä ylämäessä kaasu ylös tolppaa ennen, sitten voikin ajaa taas 80kmh. Ja halutessaan tunnelissa voi edelleen yöllä ajaa vaikka 150kmh jotta kukkahattutädit pääsevät valittamaan kaahaamisesta.

Niin joo ja onko joku huomannut että rajoitukset on laskenut lielahdenkin päässä, entiset 70 alueet on muuttuneet 60kmh? Saa jo vaivata päätä että muistaa kameran kohdalla tämän hienon muutoksen. Oli tosi hyödyllistä rakentaa se lisäkaista lielahteen ja samalla laskea rajoitusta. Miksi?
 
Oli joo järkevää rakentaa tunneli jossa ajetaan käytännössä samaa vauhtia kun ajettiin sitä edeltävällä väylällä.

Muistaakseni ennen tunneliprojektin aloittamista särkänniemestä itäänpäin oli 70kmh rajoitus ja lietsuun päin 80 mäen jälkeen.

E: näköjään tiputettu 80kmh:sta 70kmh:n jo ennen tunneliprojektia.
 
Tunneleissa on yleisesti alhaisemmat rajoitukset siksi, että niissä tapahtuvissa onnettomuuksissa on aina suuremmat riskit. Tunnelionnettomuudet halutaan siis kaikin keinoin pitää ihan minimissä.

Täällä Espoossa on ihan vastaavia tunneleita esim. Kehä I:llä ja Kehä II:lla yhteensä kolme kappaletta enkä muista niiden 60km/h rajoituksen koskaan erityistä valitusta herättäneen.

Henk.koht. en ymmärrä miksi missään taajama-alueen rajojen sisällä pitäisi yli 60km/h rajoituksia olla. Lisäävät vain meteliä, pölyä ja yleistä epäviihtyvyyttä.
 
Onhan se varsin ymmärrettävää. Muuten osuudella on koko ajan risteystä, liikennevaloja, kirkkaita häikäisymainoksia, aurinkoa päin näköä ja muuta urbaanin liikenteen ympäristötekijää. Juuri sellainen tie, jossa kuuluu olla vähän osuuden mukaan rajoituksena 60 tai 70.



Kun yhtäkkiä väylän keskivaiheille ilmestyykin yli 2 kilometrin pätkä ilman minkäänlaista liittymää, jossa on ikuinen kesäkeli ja tälle osuudelle asetetaan absurdin matala rajoitus ja vielä automaattivalvonta lisäveromielessä, niin ei se ole ihme että vähän ärsyttää.

Rajoitukset on ilmeisen tärkeitä ja ilmeisesti pitää ne tiet tehdä sellaiseksi että kuljettajasta tuntuu että rajoitus on järkevä.



Eli tuossa pätkässä ongelma on se että se suora, hyvä keli(?) jne. Pitäisi olla jotain mutkia, töyssyjä sun muita että rajoitus tuntuisi järkevältä.



Julkisuudessa kerrotune perusteella kyse kokonaisuudesta , jossa rajoitus ilmeisesti on 60-70 välillä, ilmeisesti alempikin. tunnelin päissä liittymät, joissa vauhdit vieläkin matalemmat. Tunneli usein suljettu, ei se ihan tyhjä ongelmaton väylä ole. Hiljaiseen aikaan voisi olla suurempi korkein salllittu, ainakin jos ei lähde isompaa kuvaa miettiin.

Suurin ongelma ilmeisesti turvavälit, tai siis niiden niukkuus. Jos kuljettajat eivät osaa ajaa, niin sitä on valvottava. Olisiko tuonne ollut mahdollista laittaa automaattinen turvaväli valvonta, mutta jos ei voi lähettää maksulappua, niin siitäkin kai tuli joidenkin huvi kerätä huomautuksia.


Suurin ongelma työmatkaliikenteessä silloin ei voi rajoituksia nostaa ja ongelma ettei niitä rajoituksia nodeteta. Turvallisuus on hyvin tärkeä, ja se pieni aikaikkuna jolloin voisi olla korkeam sallittu, on aika pieni ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Julkisuudessa kerrotune perusteella kyse kokonaisuudesta,

Oletko koskaan itse ajanut tuosta, vai kommentoitko nyt pelkästään otsikoiden ja mutun perusteella?

jossa rajoitus ilmeisesti on 60-70 välillä, ilmeisesti alempikin.

EI ole alle 60km/h misssään tuolla tiellä, (paitsi kymmenen kilometrin päässä hervannassa)

tunnelin päissä liittymät, joissa vauhdit vieläkin matalemmat.

Höpöhöpö.

Siellä tunnelin päissä on monitasoliittymät kääntymis- ja kiihdytyskaistoilla. Aivan kuten moottoriteillä, joilla on 120km/h nopeusrajoitus.

Että ei todellakaan ole mitään alle 60km/h nopeuksia niissä risteyksissä.

Tunneli usein suljettu, ei se ihan tyhjä ongelmaton väylä ole. Hiljaiseen aikaan voisi olla suurempi korkein salllittu, ainakin jos ei lähde isompaa kuvaa miettiin.

Tunnelia ei ole tietääkseni suljettu ruuhkan takia kertaakaan sen jälkeen, kun muutaman kilometrin päässä olevaan Vaitinaron risteykseen rakennettiin lisäkaista oikealle kääntyville.

Ongelma oli 100% siinä Vaitinaron liittymässä, että sen ruuhkat ulottui tunneliin asti, ja sitten hassujen turvamäräysten takia tunneli piti sulkea.


Ja sitä "hiljaista aikaa" on n. 21 tuntia vuorokaudessa.

Suurin ongelma työmatkaliikenteessä silloin ei voi rajoituksia nostaa ja ongelma ettei niitä rajoituksia nodeteta. Turvallisuus on hyvin tärkeä, ja se pieni aikaikkuna jolloin voisi olla korkeam sallittu, on aika pieni ongelma.

Se n. 21 tuntia vuorokaudessa kun ei ole ruuhka-aika ei ole mikään "pieni aikaikkuna".

Ja muuttuvat nopeusrajoitukset on keksitty. Sinne voisi aivan hyvin laittaa ruuhka-ajaksi sen 60km/h jos sitä muka ruuhkan takia tarvitaan ja pitää muulloin sinä vaikka 100km/ rajoitusta.[/quote][/quote]
 
Viimeksi muokattu:
Henk.koht. en ymmärrä miksi missään taajama-alueen rajojen sisällä pitäisi yli 60km/h rajoituksia olla. Lisäävät vain meteliä, pölyä ja yleistä epäviihtyvyyttä.

Ei tuo rantatunneli ole mitään "taajama-aluetta". Se on tie joka menee sen taajaman ohi ja ali.

Ja paljonpa se melu sieltä tunnelista kuuluu ja pöly sieltä lentää muualle.
 
Niin joo ja onko joku huomannut että rajoitukset on laskenut lielahdenkin päässä, entiset 70 alueet on muuttuneet 60kmh? Saa jo vaivata päätä että muistaa kameran kohdalla tämän hienon muutoksen. Oli tosi hyödyllistä rakentaa se lisäkaista lielahteen ja samalla laskea rajoitusta. Miksi?

Se lisäkaista kyllä oikeasti auttaa niihin ruuhkiin paljon, todellinen keskinopeus ruuhka-aikoina nousi siitä selvästi melko pitkälläkin matkalla, kun paha Vaitiniaron pullonkaula helpottui.

Mutta ihan idiotismia 60km/h nopeusrajoitus tuolla tiellä.

Pohjimmiltaan kyse on vain sitä, että koska yksityisautoilu on paha asia, pitää sitä haitata, jotta ihmiset saadaan käyttämään julkisia (mutta näin ajattelevat ei toki tajua, että ei ne julkiset == bussit joutuu noudattamaan ihan samoja nopeusrajoituksia).
 
Höpöhöpö.

Siellä tunnelin päissä on monitasoliittymät kääntymis- ja kiihdytyskaistoilla. Aivan kuten moottoriteillä, joilla on 120km/h nopeusrajoitus.

Että ei todellakaan ole mitään alle 60km/h nopeuksia niissä risteyksissä.




Ongelma oli 100% siinä Vaitinaron liittymässä, että sen ruuhkat ulottui tunneliin asti, ja sitten hassujen turvamäräysten takia tunneli piti sulkea.

Täysin samaa mieltä, näistä liittymistä saa talven liukkailla paskimmilla keleilläkin sen 80kmh liikennevirtaan liittyessä jos halua on.

Offtopicina, miten tunneli muuten suljettiin? En ole koskaan siitä ajanut niin että se olisi ollut suljettu, niin olisiko mahdollista ajaa sulusta huolimatta tunnelin läpi, ei kai sinne mitään fyysistä estettä laiteta?
 
Täysin samaa mieltä, näistä liittymistä saa talven liukkailla paskimmilla keleilläkin sen 80kmh liikennevirtaan liittyessä jos halua on.

Offtopicina, miten tunneli muuten suljettiin? En ole koskaan siitä ajanut niin että se olisi ollut suljettu, niin olisiko mahdollista ajaa sulusta huolimatta tunnelin läpi, ei kai sinne mitään fyysistä estettä laiteta?
Toki siinä puomit on, mutta ei se kai kovin vahva fyysinen este ole jos antaa tarpeeksi syöttöä.
 
Niin kai sitten. Itse en koe kärsiväni, ihan hyvin pärjään. En oikeastaan muista koska olis joku rajoitus harmittanut. Vähän tylsää on elämäni, kun ei ole ulisemassa muitten dynaamisten volkkarifaijojen kanssa kuin liikennesuunnittelijat on niin saatanan tyhmiä ja minä tekisin kyllä kaikki niin paljon fiksummin.
Tämä. Itse ajan kelistä ja paikasta riippumatta rajoitusten mukaan. Ei minulla ole kiire minnekään. :)
 
Höpöhöpö.



Siellä tunnelin päissä on monitasoliittymät kääntymis- ja kiihdytyskaistoilla. Aivan kuten moottoriteillä, joilla on 120km/h nopeusrajoitus.



Että ei todellakaan ole mitään alle 60km/h nopeuksia niissä risteyksissä.
Tunnelien päissä on liittymät, monitasoliittymillä.

Pointti oli siinä että niissä liittyy lisää autoja, mikä johtaa vauhdin hiljenemiseen.

Autojen poistumisen ei olettaisi johtavan tuohon, mutta liittymistä mistä poistuu autoja, niin hidastaminen ulottuu pidemmälle.

Mainitsit ettei tunneli oli taajamaa, oli tai ei, niin myös sitä pitkin autoja tulee taajamaan, jos taajama ei vedä, niin turha tuupata sinne tukkimaan.


Tosin voi miettiä paljonko tunnissa voisi mennä autoja 60km/h vs 80km/h, joten hidastaminen ei välttämättä vähennä määriä, eli siinä mielessä voisi perustella isompaa vauhtia.

Tunnelia ei ole suljettu ruuhkan takia kertaakaan sen jälkeen, kun muutaman kilometrin päässä olevaan Vaitinaron risteykseen rakennettiin lisäkaista oikealle kääntyville.
Tuosta en tiedä, kaistan valmistumisen jälkeen on kuitekin tunnelli usein ollut suljettu, joista osa lyhyitä vilkkaan liikenteen aikaan osuvia.
(jos tuo kaista valmistu lokakuun loppupuoliskolla)
Ongelma oli 100% siinä Vaitinaron liittymässä, että sen ruuhkat ulottui tunneliin asti, ja sitten hassujen turvamäräysten takia tunneli piti sulkea.
Käsitys että turvallisuus on varsin tärkeää, ja autojen parkkeeramista tunneliin pidetään riskitekijänä.

Ratikkatyömäät voi olla seuraava haaste myös tunnellille.

Tiedä sitten onko ajatus että yksityisautoilu tuolla välllä vähenee niin paljon että sen ratikan valmistumisen jälkeen väljää. Mennyt ei tae tulevasta, mutta vähentäminen kai oninstuu sillä tavalla että hanaloitetaan liikkumista.

Ja sitä "hiljaista aikaa" on n. 21 tuntia vuoriokaudessa.

Ilmeisesti jotain haasteita ylläpitäjällä on automatiikan kehittämisen tai sen rahoittamisen kanssa. Mutta tuon tyyppisiin muuttuvat rajoitukset ja tehokasvalvonta, ainakaan mututuntumalla ajaminen ei toimi.

Tuolla voisi kokeille muuttuvia nopeuksia, joissa yksi tekiä olisi turvavälit, jos turvavälit lyhenee, niin rajoituslaskisi turvaväleihin sopiviksi.

Turvallisuuden, annostelun lisäksi tuo olisi konsti puuttua niihin turvaväleihin.

100km/h kuullostaa maalikolta aika kovalta, jo maanpäällisenä, saati tunnellissa, lisäksi siellä kuitekin ajoneuvoja joilla ei saa ajaa tai kannatta ajaa yli 80km/h.
 
Offtopicina, miten tunneli muuten suljettiin? En ole koskaan siitä ajanut niin että se olisi ollut suljettu, niin olisiko mahdollista ajaa sulusta huolimatta tunnelin läpi, ei kai sinne mitään fyysistä estettä laiteta?
Tunnelin suulla lienee ne vaihtuvat ajo-opasteet kaistojen yläpuolella. Niihin punainen ruksi kaikkiin sekä liikennevalot. Näin ainakin Kehä I:llä Vallikallion tunneli suljetaan jos on sellainen ruuhka, että muuten liikenne seisoisi tunnelissa.
 
Tämä. Itse ajan kelistä ja paikasta riippumatta rajoitusten mukaan. Ei minulla ole kiire minnekään. :)
En minäkään muista koska olisin ylinopeutta ajanut viimeksi kiireen takia.
Olen aika varma että vuosittaiset ajomäärät vaikuttavat ajokäyttäytymiseen. Olen itsekin ajellut nyt laiskemmilla autoilla ja paljon rauhallisemmin kun vuosittaiset ajomäärät on laskeneet. Silloin kun tuli ajettua esim 40tkm vuoteen, ei viitsinyt sitä aikaa käyttää tyhjällä motarilla 100kmh junnaamiseen kuivana talviyönä kun mitään syytä ei ollut. Silloin käytännössä aina joka paikassa oli se rajoitus +20 vähintään.
 
Noissa paikoissa joissa kaistoja on kaksi eikä risteyksiä tai suojateitä, niin kyllä se liikennevirta ajaa +10 lähtökohtaisesti, esim. tunneli tai ratinan silta. Silloin rajoituksen mukaan ajaminen ei kyllä lisää turvallisuutta tai sujuvuutta. Jos vasen kaista on tyhjä niin turvallisinta ja sujuvinta on ajaa äkkiä kaikkien ohi ensimmäisenä seuraaviin valoihin :)
 
Tiedä sitten onko ajatus että yksityisautoilu tuolla välllä vähenee niin paljon että sen ratikan valmistumisen jälkeen väljää. Mennyt ei tae tulevasta, mutta vähentäminen kai oninstuu sillä tavalla että hanaloitetaan liikkumista.
Liikkumisen hankaloittaminen on aina moraaliton teko, vaikka miten vihreitä arvoja olisi taustalla.

Tällainen ajatus saattaa kyllä joillakin olla, mutta se on maagista ajattelua. Alueilla on ennenkin ollut toimiva joukkoliikenne, eikä sen siirtäminen kumipyöriltä kiskoille käytännössä juuri vaikuta valintaan joukkoliikenteen tai ajamisen välillä. Väylän länsipäässä on voimakkaasti kehittyvä alue, ja se tarkoittaa väistämättä myös yksityisajoneuvoliikenteen määrän kasvua lähitulevaisuudessa(kuten on lähimenneisyydessäkin tarkoittanut). Sinne on rakennettu ja rakennetaan sekä asuntoja, jotka ovat kätevästi joukkoliikenteen varrella vailla kunnon autopaikkamahdollisuutta että asuntoja, jotka nojaavat sijaintinsa ja hintatasonsa perusteella yksityisautoiluun kahdella koslalla per talous.

Selkosuomeksi: Kokonaisliikennemäärä kasvaa ja yksityisautoilun osuus saattaa laskea. Yksityisautoilun määrä kuitenkin myös auttamatta kasvaa.
Mainitsit ettei tunneli oli taajamaa, oli tai ei, niin myös sitä pitkin autoja tulee taajamaan, jos taajama ei vedä, niin turha tuupata sinne tukkimaan.
Niin, ihan sama oliko taajamaa, joku tie kuitenkin.

Ei. Kyseessä on ennen kaikkea ohikulkuväylä. Se ei ole mikään ulostusputki kantakaupungista yhteen paikkaan, vaan keskustan ohittava tie. Toki liittymiä ennen ja jälkeen tunnelin piisaa ja paljon liikennettä kulkee niistäkin. Taajama vetää (rakennusprojekteja lukuun ottamatta) sen minkä ennenkin ja liikenne väylällä kulkee enemmän tai vähemmän sujuvasti ohi keskustan. Tunnelin ajoittainen tukkeutuminen ei johdu siitä, että keskustaan ei pääsisi. Esteet ovat olleet ihan muualla, tärkeimpänä aivan älytön ja liikenteen kehittyessä alamittaiseksi jäänyt yksittäinen risteys. Liikenne idästä keskustaan, keskustasta itään, lännestä keskustaan tai keskustasta länteen ei ratkaisevasti muuttunut maanalaisen väylän myötä. Ohikulkuliikenne muuttui.
100km/h kuullostaa maalikolta aika kovalta, jo maanpäällisenä, saati tunnellissa, lisäksi siellä kuitekin ajoneuvoja joilla ei saa ajaa tai kannatta ajaa yli 80km/h.
Pitää muuten paikkansa, vaikka kahdeksaan kymppiin rajoitettuja ajoneuvoja kulkee melkein kaikkialla muuallakin, tämä väylä on kaksikaistainen suuntaansa ja hitaiden ajoneuvojen vaikutus on huomioitu kieltämällä ajo mm. traktorilla.

Satanen kyllä kuulostaakin paljolta. Tunnelin suulla rajoituksen pitääkin olla hitaampi(60 tai 70 kuten muutenkin maanpäällisellä osuudella), mutta edelleen oikea nopeus itse tunneliin olisi jotain muuta kuin vain alaspäin joustava 60. Nykyinen on hulluutta.

Toki rajoitus voisi tunnelin sisäosassa olla hiljaiseen aikaan myös 90 tai 100, jos oikeasti haluttaisiin palvella liikennettä eli kansaa eli suuruudenhullun projektin maksaneita. Mikään maailman tärkein yksityiskohta se ei ole.
 
Rantatunnelin alempi nopeusrajoitus on kyllä perusteltavissa jo ihan sillä, että n. 90 % ihmisistä ei osaa pitää minkäänlaista turvaväliä. Nopea googletus kertoo, että tunnelissa on tapahtunut ainakin kolme ketjukolaria parin vuoden sisään. Opetelkaa ajamaan, niin puhutaan sitten korkeammista nopeusrajoituksista.

cue "ei tarttis ajaa niin lähellä toisia, jos sais ajaa lujempaa!!1!1" -kommentit
 
Kuten on jo todettukin, niin niitä nopeusrajoituksia suunniteltaessa on usein tiedossa jotain, mikä ei auton ratissa ole itsestäänselvyys. Vähäisellä liikennemäärällä ne saattaa tuntua typeriltä, mutta on hetkiä kun ne on perusteltavissa.

Iso osa kuskeista ei ole kykeneväisiä seuraamaan muuttuvia nopeusrajoituksia, joten nekään ei ole mikään aukoton ratkaisu.
 
Rantatunnelin alempi nopeusrajoitus on kyllä perusteltavissa jo ihan sillä, että n. 90 % ihmisistä ei osaa pitää minkäänlaista turvaväliä. Nopea googletus kertoo, että tunnelissa on tapahtunut ainakin kolme ketjukolaria parin vuoden sisään. Opetelkaa ajamaan, niin puhutaan sitten korkeammista nopeusrajoituksista.

cue "ei tarttis ajaa niin lähellä toisia, jos sais ajaa lujempaa!!1!1" -kommentit
No eipä ne toteudu sen paremmin motarillakaan tuplavauhdissa, tosin mulla ainakin väli kasvaa nopeuden noustessa.

Rantatunnelissa tosiaan kyllä piisaa kontin nuohoojia, joskin itsekin syyllistyn nuohoomiseen jos joku ajaa 50kmh vasenta kaistaa ylämäkeen.
 
Ei. Kyseessä on ennen kaikkea ohikulkuväylä. Se ei ole mikään ulostusputki kantakaupungista yhteen paikkaan, vaan keskustan ohittava tie. Toki liittymiä ennen ja jälkeen tunnelin piisaa ja paljon liikennettä kulkee niistäkin. Taajama vetää (rakennusprojekteja lukuun ottamatta) sen minkä ennenkin ja liikenne väylällä kulkee enemmän tai vähemmän sujuvasti ohi keskustan. Tunnelin ajoittainen tukkeutuminen ei johdu siitä, että keskustaan ei pääsisi. Esteet ovat olleet ihan muualla, tärkeimpänä aivan älytön ja liikenteen kehittyessä alamittaiseksi jäänyt yksittäinen risteys. Liikenne idästä keskustaan, keskustasta itään, lännestä keskustaan tai keskustasta länteen ei ratkaisevasti muuttunut maanalaisen väylän myötä. Ohikulkuliikenne muuttui.
Tunnelin toinen pää on ihan keskustan tuntumassa, eiköhän ne sinne pyrkivät ja vähän muuallekkin sitä tunneliakäytä.

Kommentin ajatus oli että tunnelin päissä on vilkkaat liittymät, jotka hidastaa nopeuksia, ja hitaampi nopeuksia on myöhemminkin. Jos tunneli osuudella nostetaan nopeuksia niin ero on entistä isompi, entistä pumppaavampi ajoa.

Jos muuttuvat rajoitukset tehokkaalla valvonnalla niin niiden avulla voisi ajatus tasolla hallita tilannetta. Ei ole kuljettajan etujen mukaista rynniä, vaan päästä perille, parinkilometrin pätkä digitaali näyttöineenpaperilla olisi hyvä pätkä hallita tilannetta....

Varmaan Tampereella jotain älykäskaupunki haaveita, mutta en usko että mitään tuollaista voisi onnistua.


Ja huomioitava että jos nopeuksia nostetaan, niin välityskyky pitäisi laskee per aika.


Varauksin toki kannata muuttuvia rajoituksia jo korkeimman nostoa.
 
Eilen oli (ylläri ylläri) bemarikuski niin aggressiivisesti lähellä peräpuskuria, että ensimmäistä kertaa 20 vuoden aikana oli pakko pysäyttää auto ja käydä pyytävän kohteliaasti kysymässä josko voisi hieman pidempää väliä pitää. Vastaus oli "joo okei, mut voitko mennä?". En vastannut, koska palasin autoon, mennäkseni.

Minua ihmetyttää kommentti, sillä kiihdytän 1.6 litraiseni aina täydellisesti ja ajan hieman keskiarvoa nopeammin (eli siten, etten koskaan kerää jonoa, enkä häiritse muita). Tässä kohtaa en halunnut ajaa yhtään nopeammin, joten ajoin hitaammin. Minua ärsyttää oma käyttäytymiseni, sillä juuri tästä olen arvostellut muita. Halusin ehkä "kouluttaa"? En ole tätä tahtoa aiemmin tunnistanut, mutta nyt kun opin sen olevan minussakin läsnä, saatan tulkita joitakin marginaalitilanteita liikenteessä sentin verran ymmärtäväisemmin.

En koskaan kuvitellut olevani virheetön, mutta silti tilanne yllätti.
 
Joo huvittavin mitä paikallisella alueella tapahtui oli koulun lähistön nopeusrajoituksen alentaminen, jota anottiin varmaan kymmenen vuoden ajan. Alennettu nopeus saatiin, mutta pian tämän jälkeen koulu lakkautettiin. Alennetut rajoitukset jäi paikalleen.



Mihin tämä väite perustuu? Muuttuvista nopeusrajoituksista on käsittääkseni erittäin hyvää kokemusta. Ainoa este on tainnut olla järjestelmästä koituvat kustannukset. Sekin tuntuu erityisen kummalliselta selitykseltä, kun ei muutamat liikennemerkit ja näyttötaulut voi aivan mahdottomia maksaa.

Kun nopeuksia rajoitetaan tarpeettomasti tästä seuraa liikennekurin höltyminen ja rajoituksien piittaamattomuus. Tosiasiassa veikkaan, että Suomessa tapahtuu liikenneonnettomuuksia nykyään useammin puhelimen räpläämisestä, kuin ylinopeudesta aiheutuvista syistä.
Ainakin Hämeenlinnassa ja Tampereella motareilla noilla muuttuvilla nopeusrajoituksilla voi pyyhkiä persettä. Keskellä yötä ideaparkilta eteenpäin pitäisi ajaa 80kmh kun on kaksi hiutaletta lunta tielä. Seuraavana päivänä ruuhka aikaan tie peilijäässä siitä saa ajaa 100kmh. Suureksi onneksi moni muukin on todennut saman ja painaa surutta menemään jos vain olosuhteet sallivat.
 
Ainakin Hämeenlinnassa ja Tampereella motareilla noilla muuttuvilla nopeusrajoituksilla voi pyyhkiä persettä. Keskellä yötä ideaparkilta eteenpäin pitäisi ajaa 80kmh kun on kaksi hiutaletta lunta tielä. Seuraavana päivänä ruuhka aikaan tie peilijäässä siitä saa ajaa 100kmh. Suureksi onneksi moni muukin on todennut saman ja painaa surutta menemään jos vain olosuhteet sallivat.
Vähän vastaava juttu on kolmostiellä Klaukkalan kohdalla Vantaata lähestyttäessä. Täällä ilmeisesti säädellään noita nopeusrajoituksia kellokytkimellä kun arkiaamuisin joskus klo 6-6.30 aikoihin tipahtaa aamun ajaksi nopeudesta 20km/h pois. Sillä ei ole merkitystä vaikka sataisi kuinka perkeleesti, jos ollaan tuon slotin ulkopuolella. Samaten Helsingistä poispäin iltapäivällä tipautetaan 100km/h -- 80 km/h vaikkei olisi mitään syytä.

Täälläkään ei suuremmin nuo pudotukset häiritse, vaan liikennevirran sujuvuus ratkaisee ajonopeuden.
 
Vähän vastaava juttu on kolmostiellä Klaukkalan kohdalla Vantaata lähestyttäessä. Täällä ilmeisesti säädellään noita nopeusrajoituksia kellokytkimellä kun arkiaamuisin joskus klo 6-6.30 aikoihin tipahtaa aamun ajaksi nopeudesta 20km/h pois. Sillä ei ole merkitystä vaikka sataisi kuinka perkeleesti, jos ollaan tuon slotin ulkopuolella. Samaten Helsingistä poispäin iltapäivällä tipautetaan 100km/h -- 80 km/h vaikkei olisi mitään syytä.

Täälläkään ei suuremmin nuo pudotukset häiritse, vaan liikennevirran sujuvuus ratkaisee ajonopeuden.
Joo tampereellakin ohitustiellä aina 80kmh sarankulmalla iltapäivän ilmeisesti ruuhka aikaan. Muina aikoina yleensä se satanen vaikka maailmanloppu tulisi.
 
Joo tampereellakin ohitustiellä aina 80kmh sarankulmalla iltapäivän ilmeisesti ruuhka aikaan. Muina aikoina yleensä se satanen vaikka maailmanloppu tulisi.
Saattaa liittyä sellaiseen ohjauslogiikkaan, joka laskee nopeusrajoitusta kun ajonopeudet laskevat. Siinä kohdalla etenkin itään päin on nimittäin idiooteilla tapana laskea oma ja muiden vauhti johonkin kuuteen kymppiin, oli liikennemäärä tai keli mikä tahansa. Arvelen syyksi sitä, että motarille liittyminen on niin vaikeaa tai jotkut luulevat, että heillä on lupa ajaa motarilla 60 km/h jos ajavat vain yhden lyhyen liittymävälin. Lisäksi jotkut ohiajavat ilmeisesti himmaavat vauhtia "auttaakseen" tai väistääkseen näitä vähälahjaisia, jotka tunkevat taajamavauhtia sekaan Partolan liittymästä poistuakseen yleensä seuraavasta.
 
Saattaa liittyä sellaiseen ohjauslogiikkaan, joka laskee nopeusrajoitusta kun ajonopeudet laskevat. Siinä kohdalla etenkin itään päin on nimittäin idiooteilla tapana laskea oma ja muiden vauhti johonkin kuuteen kymppiin, oli liikennemäärä tai keli mikä tahansa. Arvelen syyksi sitä, että motarille liittyminen on niin vaikeaa tai jotkut luulevat, että heillä on lupa ajaa motarilla 60 km/h jos ajavat vain yhden lyhyen liittymävälin. Lisäksi jotkut ohiajavat ilmeisesti himmaavat vauhtia "auttaakseen" tai väistääkseen näitä vähälahjaisia, jotka tunkevat taajamavauhtia sekaan Partolan liittymästä poistuakseen yleensä seuraavasta.
Juu ja yksi tämmönen partolan tapaus meinasi kerran tulla etuovesta sisään kun ajelin vasenta sen 110kmh mittaria. Tosin tämä kaveri sai kyllä jonkinlaisen vauhdin kelattua mutta kuolleet kulmat unohtui siinä tohinassa.
 
Hyvinkääntiellä ajelee kyllä aika urpoa porukkaa. Eilen 3 autoa veti Hyvinkään kohdalla hirveellä kiirellä eteen ja jäi sitten ajelemaan 70 km/h siihen (rajoitus 80). Paluumatkalla lähempänä nelostien liittymää on se kamera 60 alueella, niin joku CH-R kuski lyö liinat kiinni 500m ennen kameraa ja sit ajeltiin jokin tovi 46 km/h. Mistä näitä pösilöitä riittää tuonne arkiliikenteeseen noin paljon?
 

Liitteet

  • pensioner.JPG
    pensioner.JPG
    76,8 KB · Luettu: 105
Nyt joulun kiireiden aikana jostain kumman syystä mitä ihmeelisintä suhmurointia ja sekoilua monen autoilijan osalt liikenteessä. Mistä lie ovat kaivautuneet joulun ajaksi sekoilemaan.
 
Ajeltuani 20tkm/vuoteen pääasiassa kehä 1 sisäpuolella on muutamia havaintoja, nämä siis pidemmältä aikaväliltä, osa siis vain kehitystä vanhoihin tapoihin tiettyjen automerkkien kohdalla.

-Jos omaat porschen, RSx audin tai M -bemarin pitää se 30/40 -alueella lähettää joka valoista että kaikki kuulee rahan.
-Toyota jonka perässä on merkintä hybrid varmistaa ettei valoista kerkeä kovinkaan montaa autoa, jättäen vähintään 20m väliä muihin ennen kuin pääsee edes liikkeelle, saati että saisi edes rajoituksen mukaista nopeutta.
-em. toyotat luultavasti aiheuttava pääosan moottoriteiden peräänajoista, liittyen moottoritielle 60-75km/h nopeudella lyöden vilkun päälle ja tunkien eteen, vaikka pakettiautollakin saisi 130-140km/h vinguttaen vauhtia. Tässä se hyvä että kiihdytyskaistaa on yleensä niin paljon jäljellä että sen kautta pääsee vielä näiden ohi sujuvasti.
-mitä pienempi auto, sitä vaikeampaa se on taskuparkkiin ajaa, koskee myös hybridi toyotaa, usein on 20-50cm kanttariin matkaa vaikka kyseessä pienehkö/keskikokoinen auto. Samaan tilaan saa kuitenkin 5,3m pakettiauton kanttariin kiinnikkin.
-Moottoritiellä muiden huomiointi vaikeata, eli tungetaan lyhyeen väliin ilman vilkkua ja ei edes yritetä tasata vauhtia vasemman kaistan kanssa. Jolloin aamuruuhkassa kaikki (useimmiten toyota) takia pitää tiputtaa vauhti 94-95km/h tasolle, tätä ennen vauhdin ollessa 104-110km/h.
-Volksvagen passat ja skoda superb syö markkinoita mulkuilta audikuskeilta, sukkulointia kaistojen välillä suorittaen ja hidastaen kaikkien takana ajavien etenemistä. Vain aidot ja alkuperäiset(bmw&audi) pysyy heidän mukana tässä mittelössä.
 
Ajeltuani 20tkm/vuoteen pääasiassa kehä 1 sisäpuolella on muutamia havaintoja, nämä siis pidemmältä aikaväliltä, osa siis vain kehitystä vanhoihin tapoihin tiettyjen automerkkien kohdalla.

-Jos omaat porschen, RSx audin tai M -bemarin pitää se 30/40 -alueella lähettää joka valoista että kaikki kuulee rahan.
-Toyota jonka perässä on merkintä hybrid varmistaa ettei valoista kerkeä kovinkaan montaa autoa, jättäen vähintään 20m väliä muihin ennen kuin pääsee edes liikkeelle, saati että saisi edes rajoituksen mukaista nopeutta.
-em. toyotat luultavasti aiheuttava pääosan moottoriteiden peräänajoista, liittyen moottoritielle 60-75km/h nopeudella lyöden vilkun päälle ja tunkien eteen, vaikka pakettiautollakin saisi 130-140km/h vinguttaen vauhtia. Tässä se hyvä että kiihdytyskaistaa on yleensä niin paljon jäljellä että sen kautta pääsee vielä näiden ohi sujuvasti.
-mitä pienempi auto, sitä vaikeampaa se on taskuparkkiin ajaa, koskee myös hybridi toyotaa, usein on 20-50cm kanttariin matkaa vaikka kyseessä pienehkö/keskikokoinen auto. Samaan tilaan saa kuitenkin 5,3m pakettiauton kanttariin kiinnikkin.
-Moottoritiellä muiden huomiointi vaikeata, eli tungetaan lyhyeen väliin ilman vilkkua ja ei edes yritetä tasata vauhtia vasemman kaistan kanssa. Jolloin aamuruuhkassa kaikki (useimmiten toyota) takia pitää tiputtaa vauhti 94-95km/h tasolle, tätä ennen vauhdin ollessa 104-110km/h.
-Volksvagen passat ja skoda superb syö markkinoita mulkuilta audikuskeilta, sukkulointia kaistojen välillä suorittaen ja hidastaen kaikkien takana ajavien etenemistä. Vain aidot ja alkuperäiset(bmw&audi) pysyy heidän mukana tässä mittelössä.

Voin vahvistaa että kaikki kohdat pitävät paikkansa, mutta muutama jäi puuttumaan:

-Perse pimeänä ajavat yleensä kiat, tojotat ja daciat. Samaan sakkiin kuuluvat merkistä riippumatta myös pääkaupunkiseudun bussien vaihtariautot joista joka toinen painaa perse pimeänä kellonajasta riippumatta.
-Mikäli auto on kokonaan pimeänä etuvaloja myöten niin merkkinä on silloin mersu.
-Kolme kaistaa tai enemmän yhdellä vilkun vilkautuksella ennen poistumisramppia vaihtavat ovat useimmiten bemmejä.
 
Ei tarttis varmaan kuitenkaan lönkalla, annankadulla jne. kiskoa valojen välissä +60km/h nopeuksia vain sen takia että kaikki kuulee rahan.
Etenkin kun tuolla seudulla jalankulkijat eivät ymmärrä punaisia valoja jalankulkijoille tai eivät muutenkaan noudata mitään risteyssääntöjä.
 
-Jos omaat porschen, RSx audin tai M -bemarin pitää se 30/40 -alueella lähettää joka valoista että kaikki kuulee rahan.
-Toyota jonka perässä on merkintä hybrid varmistaa ettei valoista kerkeä kovinkaan montaa autoa, jättäen vähintään 20m väliä muihin ennen kuin pääsee edes liikkeelle, saati että saisi edes rajoituksen mukaista nopeutta.
Kun mikään ei kelpaa?

Olisit iloinen, kun lähtevät ripeästi liikkeelle :D
 
Kun mikään ei kelpaa?

Olisit iloinen, kun lähtevät ripeästi liikkeelle :D

Joo on se ihme. Jos tehoa löytyy niin miksei sitä käyttäisi. Jos joku ärsyttää niin sitten kovaääniset autot jotka kulkevat yhtä hitaasti kuin mopot. Ketään ei oikeasti kiinnosta kuunnella sen 316i bemarin tai corollan rikkinäistä pakoputkea
 
Mikä ihme näillä suhtkoht uusilla Volkkareilla/Toyotoilla ajavilla keski-iän ylittäneillä on niin hankalaa vauhdin säätelyssä? Maantiellä tullut viime aikoina ohituspaikkaa odotellessa ajettua useamman perässä, jotka:
-Ajavat 100 km/h alueella 80
-Ajavat 80 km/h alueella 85
-Ajavat 60 km/h alueella 80
-Ajavat 60 km/h alueella olevaan kameraan 45 km/h

Ja nopeus ei edes ole tasainen, sillä vakkarin käyttäminen varmaan lisäisi polttoaineen kulutusta.
 
Mikä ihme näillä suhtkoht uusilla Volkkareilla/Toyotoilla ajavilla keski-iän ylittäneillä on niin hankalaa vauhdin säätelyssä? Maantiellä tullut viime aikoina ohituspaikkaa odotellessa ajettua useamman perässä, jotka:
-Ajavat 100 km/h alueella 80
-Ajavat 80 km/h alueella 85
-Ajavat 60 km/h alueella 80
-Ajavat 60 km/h alueella olevaan kameraan 45 km/h

Ja nopeus ei edes ole tasainen, sillä vakkarin käyttäminen varmaan lisäisi polttoaineen kulutusta.

Olen huomannut ihan saman ilmiön. Kortin sain 20 vuotta sitten ja silloin tuntui kaikki ajavan 15-20 km/h ylinopeutta 80 ja 100 alueilla. Sitten yleistyi citymaasturit joilla tyypit tuntui ajavan aina 20-50 km/h ylinopeutta ja nykyään niillä ajetaan huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Nykyään tuntuu, että jokainen matelee jatkuvasti alle rajoituksen ja kolmion ja stop merkin takaa työnnetään ensin mukamas ripeästi eteen ja sitten jäädään ajamaan siihen eteen 10 km/h alle rajoituksen.

Itselläni on alla 0,9 litran koneella varustettu Dacia ja joka työmatkalla ajan nopeammin kuin muut tienkäyttäjät, joten tuo käytös ei voi olla auton tehosta kiinni vaan ihan asenteesta.

En siis ole sitä mieltä, että pitäisi ajaa ylinopeutta vaan tuo tarpeeton matelu aiheuttaa jatkuvaa ärsytystä.
 
Olen huomannut ihan saman ilmiön. Kortin sain 20 vuotta sitten ja silloin tuntui kaikki ajavan 15-20 km/h ylinopeutta 80 ja 100 alueilla. Sitten yleistyi citymaasturit joilla tyypit tuntui ajavan aina 20-50 km/h ylinopeutta ja nykyään niillä ajetaan huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Nykyään tuntuu, että jokainen matelee jatkuvasti alle rajoituksen ja kolmion ja stop merkin takaa työnnetään ensin mukamas ripeästi eteen ja sitten jäädään ajamaan siihen eteen 10 km/h alle rajoituksen.

Itselläni on alla 0,9 litran koneella varustettu Dacia ja joka työmatkalla ajan nopeammin kuin muut tienkäyttäjät, joten tuo käytös ei voi olla auton tehosta kiinni vaan ihan asenteesta.

En siis ole sitä mieltä, että pitäisi ajaa ylinopeutta vaan tuo tarpeeton matelu aiheuttaa jatkuvaa ärsytystä.
Väittäisin että vaikuttaa paljon siitä miten tutulla tiellä ajaa. Itse ajan monesti syrjäteillä alinopeutta koska vaikka rajoitus voi olla se 100km/h, niin se voi olla liian iso vauhti jos ei tiedä onko mäen takana kuinka jyrkkä mutka. Tässä meilläpäin on muutama paha paikka missä tie näyttää jatkuvan suoraan mutta siinä onkin jyrkkä mutka ja iso pudotus. Työmatkalla taas sitten huomaa sen toisen puolen kun osa porukasta ajelee muutamalla pätkällä jatkuvasti alinopeutta.
 
Väittäisin että vaikuttaa paljon siitä miten tutulla tiellä ajaa. Itse ajan monesti syrjäteillä alinopeutta koska vaikka rajoitus voi olla se 100km/h, niin se voi olla liian iso vauhti jos ei tiedä onko mäen takana kuinka jyrkkä mutka. Tässä meilläpäin on muutama paha paikka missä tie näyttää jatkuvan suoraan mutta siinä onkin jyrkkä mutka ja iso pudotus. Työmatkalla taas sitten huomaa sen toisen puolen kun osa porukasta ajelee muutamalla pätkällä jatkuvasti alinopeutta.
Fakta1 on kuitenkin se että pääosin ihmiset ajavat niitä tuttuja reittejä, 1 sadasta saattaa olla ”oudolla” reitillä ja silloinkin yleensä ollaan isolla tiellä.

Fakta2: Suomessa ei käytännössä ole teitä joilla ei voisi ajaa rajoituksen mukaan. Poikkeuksen voivat muodostaa jotkut harvahkot 3 tai suurempi numeroiset tiet joissa yleisrajoitus ja näissäkin on sitten vain kohta/kaksi koko tien matkalla.

Fakta3: fakta2 poikkeukset kesäkelillä ei pitäisi aiheuttaa mitään järisyttäviä ongelmia jos pitää silmänsä auki. Peilijäälläkin yleensä löytyy jyrkkä mutkamerkit joiden varassa voi ennakoida, mutta ei toki joka paikassa. Paskalla kelillä pienellä tiellä nopeus on myös mahdollisesti jo muutenkin alhainen.

Fakta4: Todennäköisemmin tie on niin paskassa kunnossa että parin montun jälkeen on hidastaa :). Pimeässä tai auringon luodessa sellaisesta valo/varjo/valo/varjo raidoituksen niin noita monttua on mahdoton nähdä etukäteen kovasta vauhdista oudolla tiellä.

Fakta5: ottaen huomioin fakta1 tiheyden niin käytännössä fakta 2-4 paikoissa ei oudot ihmiset ajele, kyllä se vaan ihan sitä saamatonta/osaamatonta sakkia jotka sahaa sitä baanaa monta kertaa vuodessa.
 
Voin vahvistaa että kaikki kohdat pitävät paikkansa, mutta muutama jäi puuttumaan:

-Perse pimeänä ajavat yleensä kiat, tojotat ja daciat. Samaan sakkiin kuuluvat merkistä riippumatta myös pääkaupunkiseudun bussien vaihtariautot joista joka toinen painaa perse pimeänä kellonajasta riippumatta.
-Mikäli auto on kokonaan pimeänä etuvaloja myöten niin merkkinä on silloin mersu.
-Kolme kaistaa tai enemmän yhdellä vilkun vilkautuksella ennen poistumisramppia vaihtavat ovat useimmiten bemmejä.
Noista valoista, en ymmärrä miten nykyautoissa valot ei pala automaattisesti.

Omassa autossa valoautomatiikka toimii täydellisesti, mutta sitten jossa Toyotassa tai kiassa valot pimeänä ja manuaalisesti pitää laittaa valot päälle kun auto ei itse ymmärrä...
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 070
Viestejä
4 657 076
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom