Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos tämä kommentti oli minulle osoitettu niin onhan se nyt selvää että rajoitusten laskeminen kyseisellä kohdalla em. perusteella on karkea ylilyönti.Onhan se nyt selvää että olipa tiheään tai harvaan asuttu alue niin liikenne häiritsee. Nopeuden alentamisella saadaan melua ja liikennepäästöjä alemmaksi, tien pinnasta irtoava pöly ei kantaudu yhtä kauas
Sieltä auton ratista voi olla vaikea nähdä sitä syytä sille alhaiselle rajoitukselle, ja tämän takia niitä pitäisi noudattaa sokeasti eikä ajatella, että voihan tässä nyt ajaa kovempaa.
Ei ole, koska kummallakin puolella tietä on asutusta. Saisivat laskea muuallakin.Jos tämä kommentti oli minulle osoitettu niin onhan se nyt selvää että rajoitusten laskeminen kyseisellä kohdalla em. perusteella on karkea ylilyönti.
Ihan HIRVEEEEEESTI asutusta, herran tähden sentään. Vittu, peltoaukea. Vai pitääkö peltomyyrien korvia ruveta suojelemaan?Ei ole, koska kummallakin puolella tietä on asutusta. Saisivat laskea muuallakin.
En sanonutkaan, että joka paikassa olisi perustellusti liian alhaiselta tuntuva rajoitus, mutta aina et ratin takana voi olla varma onko.Eih... Ne rajoitukset on ihmisen asettamia ja ihminen nyt vaan on erehtyväinen. Päivän selvää on että tietyissä paikoissa rajoitus on liian matala. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen rantatunneli. Kuka ajelee motaria vastaavalla tiellä kuuttakymppiä - Ei kukaan. No nyt sitten sinne isketään kameroita jotta lampaat tottelisi ja rahaa kilisee kassaan sen sijaan että nostettaisiin rajoitus 80kmh ja problem solved. Joskus tuntuu että mennään väkisin merta edemmäs kalaan.
Meni vähän ohi, ihan suomen kilvissähän tuo skoda on?Kilpeä katsomalla selviää että laajempi pysäköintikulttuuri on levinnyt tänne. Kuormaylityskin merkitty kohtuu hyvin ,verrattuna kotimaan normaaliin.
No perhana, niin näyttää olevankin, ekana katsoin että kilpi ilman väliviivaa. Näillä nurkilla yleensä hurjimmissa suorituksissa autossa kansainvälinen kilpi niin lähti laukaus lonkilta.Meni vähän ohi, ihan suomen kilvissähän tuo skoda on?
Siis ärsyttää että ihmiset ajavat kaistalla?Google-kuvahaun tulos kohteessa https://www.vastavalo.net/albums/userpics/19714/normal_dji_0348.jpg tämä ärsyttää joka talvi. Ja meilläpäin myös kesällä sama ongelma
Ihan kuvan oikeassa reunassa ovat ulkokurvissa ajaneet oikoneet sen verran, että ajourien välissä ei enää ole lumiavallia. Pienemmillä teillä aika tavallinen näky talvella, että tiellä on vain kolme uraa. Tältä vältyttäisiin, kunhan vain maltettaisiin ajaa siellä omalla kaistalla.Siis ärsyttää että ihmiset ajavat kaistalla?
Tässä lähellä on jyrkähkö mutka, jossa on 30 km/h rajoitus. Ei tarvittu kuin juuri sen verran huurretta tielle, että tiemerkintöjen näkeminen hankaloitui hieman, niin eiköhän suurin osa alkanut ajamaan mutkan suoraksi. Eikä edes mitenkään vähän, vaan jäljet menevät niin paljon keskiviivan väärällä puolella, että vaikka vastaantulija ajaisi aivan reunassa, kolari tulisi.Google-kuvahaun tulos kohteessa https://www.vastavalo.net/albums/userpics/19714/normal_dji_0348.jpg tämä ärsyttää joka talvi. Ja meilläpäin myös kesällä sama ongelma
Niinpä näkyykin en osannut kiinnittää huomiota kuvan oikeaan reunaan. Nuo yhteisen keskiuran tiet on jokseenkin tuttuja ja siksi neljäurainen tie ihmetytti.Ihan kuvan oikeassa reunassa ovat ulkokurvissa ajaneet oikoneet sen verran, että ajourien välissä ei enää ole lumiavallia. Pienemmillä teillä aika tavallinen näky talvella, että tiellä on vain kolme uraa. Tältä vältyttäisiin, kunhan vain maltettaisiin ajaa siellä omalla kaistalla.
Eih... Ne rajoitukset on ihmisen asettamia ja ihminen nyt vaan on erehtyväinen. Päivän selvää on että tietyissä paikoissa rajoitus on liian matala. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen rantatunneli. Kuka ajelee motaria vastaavalla tiellä kuuttakymppiä - Ei kukaan. No nyt sitten sinne isketään kameroita jotta lampaat tottelisi ja rahaa kilisee kassaan sen sijaan että nostettaisiin rajoitus 80kmh ja problem solved. Joskus tuntuu että mennään väkisin merta edemmäs kalaan.
Miellyttävämpää ajella hiukan lujempaa. Vähän sama homma musiikin kanssa, voit kuunnella jotain josta tykkää tai sitten jotain random renkutusta.Eikös sinne rantatunnelliin ole nyt tulossa, paitsi kamerat päihin, niin liikennemäärän mukaan muuttuva rajoitus 60-80?
Ei ole kyllä mua haitannut se pieni rajoitus, kun ilman kameroita (ja vielä tulevien tyhmienkin kameroiden kanssa) on voinut ajaa siinä poliisin puuttumiskynnyksen alla eli aina n. 15kmh ylinopeutta niin kuin ko. tieosuudella muutenkin.
Tai jos ei ole voinutkaan täyden liikennevirran takia, niin mitä väliä sillä on elämässä ehtiikö jostain vitun maantietunnelista ulos 20 sekuntia ennemmin vai myöhemmin.
Tuo taitaa olla hyvä esimerkki siitä että ratin ja penkin välissä päätetään että kyllä tässä voi mennä lujempaa, kun on hyvä tietekin. Eli voi olla vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus.Eih... Ne rajoitukset on ihmisen asettamia ja ihminen nyt vaan on erehtyväinen. Päivän selvää on että tietyissä paikoissa rajoitus on liian matala. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen rantatunneli. Kuka ajelee motaria vastaavalla tiellä kuuttakymppiä - Ei kukaan.
Tehokkuuden kannalta kuullostaa terveeltä, ei tarvitse valita sitä pinentä tekijää, vaan ihan ohjaamisen mukaan. 80km/h kuullostaa kyllä kovasti isolta, sen perusteella mitä 60 rajoituksen syistä kirjoitettu. Käytännön arvaus 10-70km/hEikös sinne rantatunnelliin ole nyt tulossa, paitsi kamerat päihin, niin liikennemäärän mukaan muuttuva rajoitus 60-80?
En ole ikinä ymmärtänyt miksi porukkaa korpeaa tuo kuudenkympin rajoitus parin kilsan matkalta mitä tulee Tampereen rantatunneliin.
Onhan se varsin ymmärrettävää. Muuten osuudella on koko ajan risteystä, liikennevaloja, kirkkaita häikäisymainoksia, aurinkoa päin näköä ja muuta urbaanin liikenteen ympäristötekijää. Juuri sellainen tie, jossa kuuluu olla vähän osuuden mukaan rajoituksena 60 tai 70.En ole ikinä ymmärtänyt miksi porukkaa korpeaa tuo kuudenkympin rajoitus parin kilsan matkalta mitä tulee Tampereen rantatunneliin. Tuollaista 60-70km/h aluettahan tuo Lielahti-Hervanta väli on koko matkalta ja edellämainitulla pätkällä nyt on minun mielestäni isompiakin epäkohtia, kuten Vaitinaron risteys. Tosin nythän sinne tehtiin uusi kaista Lielahden suuntaan menijöille, josta ilmeisesti on ollut apua tunnelin sulkujen suhteen.
Väylällä on kuudenkympin rajoitus ja tätä kritisoidaan mm. sellaisella aika jämäkällä perusteella että vastaavien(myös paljon alkeellisempien ja turvallisuuden puolesta kehittymättömämpien) väylien nopeusrajoitukset maailmalla ovat tyypillisesti vähintään 80, jopa 100.Sama porukka joka ajelee 40 alueella 50-55 mittariin. Kusipäisyys.
Sanomasi mukaan objektiivinen arviointi on siis kielletty kun se on jo arvioitu sun puolesta? Sä tosiaankin syöt sokeasti päärynän joka aamu.Asioita voi arvioida objektiivisesti, ja sinä juuri tässä alleviivaat sitä syytä miksi niitä rajoituksia on. Sellaisten ihmisten takia jotka vetää perstuntumalla ilman että ajattelee muita.
Jep, tämä on ällöttävin perustelu liikenteen hidastuttamiselle.-Ei se säästä aikaa kuin x sekuntia, ei merkitystä
Eivät kaikki päätökset ole aina objektiivisia, järkeviä ja oikeudenmukaisia. Historia tuntee aika paljon jopa täysin epäinhimillisiä ja moraalittomia virkamiespäätöksiä, ja paljon enemmän yksinkertaisesti typeriä sellaisia.En minä ole niitä tampereen nopeusrajoituksia objektiivisesti päättänyt, joku muu on. Tuskinpa ne on arvallakaan hatusta nostettu. Tähän siis viittasin sillä sanalla.
Ei se ole mitään piittaamattomuutta, itsekkyyttä tai fiilispohjaa, jos joku käy yhteiskunnallista keskustelua ja tämän jonkun mielipidekin on "väärä".Se että jonkun mielestä pitäis arvioida fiilispohjalta sopiva rajoitus on vaan piittaamattomuutta, jossa ei huomioida mitään muuta kuin minä itse.
Oli joo järkevää rakentaa tunneli jossa ajetaan käytännössä samaa vauhtia kun ajettiin sitä edeltävällä väylällä.
Onhan se varsin ymmärrettävää. Muuten osuudella on koko ajan risteystä, liikennevaloja, kirkkaita häikäisymainoksia, aurinkoa päin näköä ja muuta urbaanin liikenteen ympäristötekijää. Juuri sellainen tie, jossa kuuluu olla vähän osuuden mukaan rajoituksena 60 tai 70.
Kun yhtäkkiä väylän keskivaiheille ilmestyykin yli 2 kilometrin pätkä ilman minkäänlaista liittymää, jossa on ikuinen kesäkeli ja tälle osuudelle asetetaan absurdin matala rajoitus ja vielä automaattivalvonta lisäveromielessä, niin ei se ole ihme että vähän ärsyttää.
Julkisuudessa kerrotune perusteella kyse kokonaisuudesta,
jossa rajoitus ilmeisesti on 60-70 välillä, ilmeisesti alempikin.
tunnelin päissä liittymät, joissa vauhdit vieläkin matalemmat.
Tunneli usein suljettu, ei se ihan tyhjä ongelmaton väylä ole. Hiljaiseen aikaan voisi olla suurempi korkein salllittu, ainakin jos ei lähde isompaa kuvaa miettiin.
Suurin ongelma työmatkaliikenteessä silloin ei voi rajoituksia nostaa ja ongelma ettei niitä rajoituksia nodeteta. Turvallisuus on hyvin tärkeä, ja se pieni aikaikkuna jolloin voisi olla korkeam sallittu, on aika pieni ongelma.
Henk.koht. en ymmärrä miksi missään taajama-alueen rajojen sisällä pitäisi yli 60km/h rajoituksia olla. Lisäävät vain meteliä, pölyä ja yleistä epäviihtyvyyttä.
Niin joo ja onko joku huomannut että rajoitukset on laskenut lielahdenkin päässä, entiset 70 alueet on muuttuneet 60kmh? Saa jo vaivata päätä että muistaa kameran kohdalla tämän hienon muutoksen. Oli tosi hyödyllistä rakentaa se lisäkaista lielahteen ja samalla laskea rajoitusta. Miksi?
Höpöhöpö.
Siellä tunnelin päissä on monitasoliittymät kääntymis- ja kiihdytyskaistoilla. Aivan kuten moottoriteillä, joilla on 120km/h nopeusrajoitus.
Että ei todellakaan ole mitään alle 60km/h nopeuksia niissä risteyksissä.
Ongelma oli 100% siinä Vaitinaron liittymässä, että sen ruuhkat ulottui tunneliin asti, ja sitten hassujen turvamäräysten takia tunneli piti sulkea.
Toki siinä puomit on, mutta ei se kai kovin vahva fyysinen este ole jos antaa tarpeeksi syöttöä.Täysin samaa mieltä, näistä liittymistä saa talven liukkailla paskimmilla keleilläkin sen 80kmh liikennevirtaan liittyessä jos halua on.
Offtopicina, miten tunneli muuten suljettiin? En ole koskaan siitä ajanut niin että se olisi ollut suljettu, niin olisiko mahdollista ajaa sulusta huolimatta tunnelin läpi, ei kai sinne mitään fyysistä estettä laiteta?
Tämä. Itse ajan kelistä ja paikasta riippumatta rajoitusten mukaan. Ei minulla ole kiire minnekään.Niin kai sitten. Itse en koe kärsiväni, ihan hyvin pärjään. En oikeastaan muista koska olis joku rajoitus harmittanut. Vähän tylsää on elämäni, kun ei ole ulisemassa muitten dynaamisten volkkarifaijojen kanssa kuin liikennesuunnittelijat on niin saatanan tyhmiä ja minä tekisin kyllä kaikki niin paljon fiksummin.
Tunnelien päissä on liittymät, monitasoliittymillä.Höpöhöpö.
Siellä tunnelin päissä on monitasoliittymät kääntymis- ja kiihdytyskaistoilla. Aivan kuten moottoriteillä, joilla on 120km/h nopeusrajoitus.
Että ei todellakaan ole mitään alle 60km/h nopeuksia niissä risteyksissä.
Tuosta en tiedä, kaistan valmistumisen jälkeen on kuitekin tunnelli usein ollut suljettu, joista osa lyhyitä vilkkaan liikenteen aikaan osuvia.Tunnelia ei ole suljettu ruuhkan takia kertaakaan sen jälkeen, kun muutaman kilometrin päässä olevaan Vaitinaron risteykseen rakennettiin lisäkaista oikealle kääntyville.
Käsitys että turvallisuus on varsin tärkeää, ja autojen parkkeeramista tunneliin pidetään riskitekijänä.Ongelma oli 100% siinä Vaitinaron liittymässä, että sen ruuhkat ulottui tunneliin asti, ja sitten hassujen turvamäräysten takia tunneli piti sulkea.
Ja sitä "hiljaista aikaa" on n. 21 tuntia vuoriokaudessa.
Tunnelin suulla lienee ne vaihtuvat ajo-opasteet kaistojen yläpuolella. Niihin punainen ruksi kaikkiin sekä liikennevalot. Näin ainakin Kehä I:llä Vallikallion tunneli suljetaan jos on sellainen ruuhka, että muuten liikenne seisoisi tunnelissa.Offtopicina, miten tunneli muuten suljettiin? En ole koskaan siitä ajanut niin että se olisi ollut suljettu, niin olisiko mahdollista ajaa sulusta huolimatta tunnelin läpi, ei kai sinne mitään fyysistä estettä laiteta?
En minäkään muista koska olisin ylinopeutta ajanut viimeksi kiireen takia.Tämä. Itse ajan kelistä ja paikasta riippumatta rajoitusten mukaan. Ei minulla ole kiire minnekään.
Liikkumisen hankaloittaminen on aina moraaliton teko, vaikka miten vihreitä arvoja olisi taustalla.Tiedä sitten onko ajatus että yksityisautoilu tuolla välllä vähenee niin paljon että sen ratikan valmistumisen jälkeen väljää. Mennyt ei tae tulevasta, mutta vähentäminen kai oninstuu sillä tavalla että hanaloitetaan liikkumista.
Niin, ihan sama oliko taajamaa, joku tie kuitenkin.Mainitsit ettei tunneli oli taajamaa, oli tai ei, niin myös sitä pitkin autoja tulee taajamaan, jos taajama ei vedä, niin turha tuupata sinne tukkimaan.
Pitää muuten paikkansa, vaikka kahdeksaan kymppiin rajoitettuja ajoneuvoja kulkee melkein kaikkialla muuallakin, tämä väylä on kaksikaistainen suuntaansa ja hitaiden ajoneuvojen vaikutus on huomioitu kieltämällä ajo mm. traktorilla.100km/h kuullostaa maalikolta aika kovalta, jo maanpäällisenä, saati tunnellissa, lisäksi siellä kuitekin ajoneuvoja joilla ei saa ajaa tai kannatta ajaa yli 80km/h.