Höpöhöpö.
Siellä tunnelin päissä on monitasoliittymät kääntymis- ja kiihdytyskaistoilla. Aivan kuten moottoriteillä, joilla on 120km/h nopeusrajoitus.
Että ei todellakaan ole mitään alle 60km/h nopeuksia niissä risteyksissä.
Tunnelien päissä on liittymät, monitasoliittymillä.
Pointti oli siinä että niissä liittyy lisää autoja, mikä johtaa vauhdin hiljenemiseen.
Autojen poistumisen ei olettaisi johtavan tuohon, mutta liittymistä mistä poistuu autoja, niin hidastaminen ulottuu pidemmälle.
Mainitsit ettei tunneli oli taajamaa, oli tai ei, niin myös sitä pitkin autoja tulee taajamaan, jos taajama ei vedä, niin turha tuupata sinne tukkimaan.
Tosin voi miettiä paljonko tunnissa voisi mennä autoja 60km/h vs 80km/h, joten hidastaminen ei välttämättä vähennä määriä, eli siinä mielessä voisi perustella isompaa vauhtia.
Tunnelia ei ole suljettu ruuhkan takia kertaakaan sen jälkeen, kun muutaman kilometrin päässä olevaan Vaitinaron risteykseen rakennettiin lisäkaista oikealle kääntyville.
Tuosta en tiedä, kaistan valmistumisen jälkeen on kuitekin tunnelli usein ollut suljettu, joista osa lyhyitä vilkkaan liikenteen aikaan osuvia.
(jos tuo kaista valmistu lokakuun loppupuoliskolla)
Ongelma oli 100% siinä Vaitinaron liittymässä, että sen ruuhkat ulottui tunneliin asti, ja sitten hassujen turvamäräysten takia tunneli piti sulkea.
Käsitys että turvallisuus on varsin tärkeää, ja autojen parkkeeramista tunneliin pidetään riskitekijänä.
Ratikkatyömäät voi olla seuraava haaste myös tunnellille.
Tiedä sitten onko ajatus että yksityisautoilu tuolla välllä vähenee niin paljon että sen ratikan valmistumisen jälkeen väljää. Mennyt ei tae tulevasta, mutta vähentäminen kai oninstuu sillä tavalla että hanaloitetaan liikkumista.
Ja sitä "hiljaista aikaa" on n. 21 tuntia vuoriokaudessa.
Ilmeisesti jotain haasteita ylläpitäjällä on automatiikan kehittämisen tai sen rahoittamisen kanssa. Mutta tuon tyyppisiin muuttuvat rajoitukset ja tehokasvalvonta, ainakaan mututuntumalla ajaminen ei toimi.
Tuolla voisi kokeille muuttuvia nopeuksia, joissa yksi tekiä olisi turvavälit, jos turvavälit lyhenee, niin rajoituslaskisi turvaväleihin sopiviksi.
Turvallisuuden, annostelun lisäksi tuo olisi konsti puuttua niihin turvaväleihin.
100km/h kuullostaa maalikolta aika kovalta, jo maanpäällisenä, saati tunnellissa, lisäksi siellä kuitekin ajoneuvoja joilla ei saa ajaa tai kannatta ajaa yli 80km/h.